64
DEN
ij
li®
COMMENTAAR
Mensen kunnen
zich niet
laten invriezen
,V.S. kan op de negers
geen H-bom gooien"
Twee werelden?
bracht leven
en liefde
Barn, baby, burn"„Barn, baby, burn"„Burn, baby, burn"....
H
Waarom geen Nederlands initiatief?
10
11
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1967
11
m®
fHf ¥2
4 m
m
'PSP
Brabant in grote zorgen
Reserves
Bibberen helpt
Ondenkbaar
NIET VERGEVEN
INVLOED
NIET BANG
DR. CORN. VERHOEVEN:
N PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PE|J-ING»EN im^'MNGEN
EILINGEN PEILINGENI PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILIIGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILNGENPEILINGEN(..PflUNGENPINGENPEILINGEN PEIU
EN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEIL NGEN PEIUNGEN PEILINGEN
PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILLINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN^^EIUNGEN^EU
UHWNG t
ste schaakpartijen worfoa L
gewonnen. Dit fenomeen l
tar door het feit, dat v»
nncilijker ia dan aanvalu'
lende partij beschikt imme„
gemeen over een niimteiia
waardoor hfl heter kan J,
n. Bocend'en is de aangew'
g altijd een kwetsbaar
ïercombinaties kan rjjn
mijnd worden, hetgeen meest
«gin van het einde is. Een
illustratie is de onderstaand»
gespeelde partij, waarin <j»
Lng het slachtoffer wordt va»
ïtig voorbereide aanval, dj,
wordt met een grandioze'mat.
en
innmark
in óe landenwedstrijd rinlaad.
e Helsinki 1967 Nimzo-indisdi'
i-f6 2. c2-c4, e7-e6 3. Pbl-tS
e2-e3, 0-0 5. Lfl-d3, c7-c5
7-d5 7. 0-0. Pb8-c6 8, a2-«J
c4xd5, e6xd5 10. Pc3-e2 1
unstelde voortzetting. Juist
c5-c4! 11. Ld3-c2, La5-c7 V
:b3 13. Lc2xb3, Lc8-g4 14. Pe2.
15. Ddl-d3, Tf8-e8 16. Lol-M
Lb3-c2, Pa5-c4.
ibevangen. maar strategisch
enspel staat zwart duidelijk
3, Ta8-c6 19. LeS-el, TeM
ssende slotaanval wordt reedi
ing om door een pionoffer olie
valsgolven te gooien).
Ic7xe5 21. d4xefi, Pc4xe5 12
m
mm
m..
na 22. Dd3-b3
Pe5-f3+ü
bluffend stukoffer, dat wit k
■1 aantal zetten tot overgave
Dd8-h4!'. 24. f3xg4, Te6-h6 25.
laatste poging»
Pe4-g5! 26. Tfl-hl, Dh4-h3t
[1. Pg5-f3 mat.
SCHAAKRAADSEL
onderstaande eindspel out'
i een partij Vukovic-Jovcic ij
eeld volgde 1. Kg.l 2
f6, h3 4. f7, h2 5. f8D, hlD
zwart gaf zich gewonnen, offl'
verlies onvermijdelijk is. In t'
ng beschikt zwart echter ever
lioze voortzetting, die hem een
ijk spel waarborgt.
n zet en maakt remise.
schaakraadsel
ad als volgt een
afdwingen: 1. hgn
5 (Op 3 Ke4 volgt 3.
Lgöl 4. f7. a2! 3. f8D, ec
liet meer winnen.
N «AP) - Cliff
Jizabeth Rimington
mond-beademing weer
i„, nadat z.j
trd bewusteloos in een
n ze weer bijkwam mo™
,Ga alsjeblieft niet weg-
bij haar en thans, 16 "J j,et
staan zij op het punt in
te treden.
en een
vriend vonden
lizabeth in een bos, t zü
hersenschudding dooi** g?.
steigerende paaid keBhui5
e werd naar een g in
acht waar zij 36 uur
/aar verkeerde.
aiige Inwood be^jLejïavoor
en bracht i.ao bloem®°t eer.
„Het was liefde OP
ht". zei Elizabeth.
noeder, Alice RimlngJ$'W'!
Uiff en zijn vne"d Dassaer5
mgeluk het punt g P aSrd
aar Elizabeth van haar „of
allen, had zij «rl
iggen. Het is daar
punt" m*
merkte op: "fjefde
heeft ons ook lie£
et ziet er somber uit met de werkgelegenheid in Brabant. Dit blijkt
heel duidelijk uit de werkgelegenheidsnota, die het Brabantse college
van G.S. thans geproduceerd heeft. Niet alleen moet voor het volgend
jaar rekening worden gehouden met een verdere stijging van het aantal
werklozen maar ook op langere termijn gezien zal deze provincie
zelfs bij een terugkeer van de hoogconjunctuur onvoldoende werk
kunnen bieden aan de groeiende beroepsbevolking. Tenzij
Tenzij er een radicale ommekeer komt in het industrialisatiebeleid
van be regering. De Brabantse gedeputeerden stellen omonwonden, dat
de regering op het punt van de werkgelegenheidsbevordering te kort
schiet. Wij delen deze mening. Het kabinet strooit hier en daar wat
pepernoten rond maar van een radicale, s'ystematische aanpak is geen
sprake.
De Brabantse werkgelegenheidsnota is in eerste instantie bedoeld als
discussiemateriaal voor de Provinciale Staten van deze provincie. Brabant
mag echter verwachten, dat dit stuk straks ook invloed zal uitoefenen
0p het debat over de werkgelegenheid, dat na Prinsjesdag in het parle
ment gehouden zai worden. Daarvoor te zorgen is de plicht van de
K.V.P. (nog steeds) de grootste politieke partij in dit gewest. De activiteiten
van de K.V.P. terzake zullen een indicatie geven van de vernieuwings
tendensen, waarover ook binnen deze partij zoveel te doen is.
De moeilijkheden, waarvoor Brabant zich geplaatst ziet, zijn mede
ontstaan doordat omringende gebieden (Limburg, België en Zeeland) ofwel
door grotere rijkssteun ofwel door hun natuurlijke ligging aantrekkelijker
zijn voor nieuwe industrievestigingen dan Brabant.
Brabant zal door ruimere rijkssteun gelijke kansen moeten krijgen.
Tegelijkertijd zal echter de samenwerking met de omringende provincies
geïntensiveerd dienen te worden. Vooral bij een werkgelegenheidsbeleid
op langere termijn is interprovinciaal en Benelux-overleg voorwaarde
voor een goed resultaat. Nu zit men elkaar nog veel te veel vliegen
af te vangen.
Wij hopen dat G.S. van Brabant ruime bekendheid zullen geven aan
hun nota. Deze nota dient toegestuurd te worden aan de politieke
partijen, ook de jongeren van „Den Haag", aan de omringende provincies
(ook de Belgische) en natuurlijk aan de gemeentebesturen van Brabant.
Teveel gemeentebestdren laten zich bij hun industrialisatiebeleid leiden
door lokaal chauvinisme. Broddelwerk is hiervan hef resultaat. Wil Brabant
werkelijk komen tot een industrialisatie, die nu en straks nieuwe wel
vaart zal brengen, dan zal er tussen de gemeenten onderlfng veel sa
mengewerkt moeten worden. Wij zijn nog steeds van mening, dat de
vorming van regionale industrieraden die intergemeentelijke samen
werking in sterke mate zal bevorderen.
En wat gaan de politieke jongerenorganisaties me't deze nota doen?
Het gaat om hun toekomst. Hun actieve belangstelling kan er toe bij
dragen, dat de Brabantse nota niet het zoveelste archiefstuk wordt maar
een begin van een nieuwe industrialisatieronde.
Zuid-Nederland heeft nog steeds grote mogelijkheden. Maar er zal
gewerkt moeten worden om ze te kunnen realiseren.
zijn bezoek aan Roemenië, de lastigste vazal van Rusland, gaat
minister Luns op staatsiebezoek bij de trouwste volgeling van Moskou,
Polen, Deze Nederlandse belangstelling voor het oostblok is verheugend.
Eerder reeds is gebleken, dat daar belangrijke veranderingen gaande zijn.
Als het Westen hierop verstandig inspeelt zou er een verbetering kunnen
intreden in de Oost-Wesf-verhoudingen.
Ook een klein land als Nederland kan hier initiatieven nemen. Wat
ons betreft mag mr. Luns in Warschau best gaan praten over een
erkenning van de Oder-Neissegrens.
(Van een medewerker)
Zal 'let cr nog eens van komen dat mensen zich laten invriezen om in een
hetere tijd, misschien na eeuwen, tot nieuw leven te ontdooien? Op grond
yan enige experimenten met dieren is er de laatste jaren veel over gefan
taseerd e» gediscussiëerd. Het zal niet gebeuren, aldus prof. dr. Rudolf Thauer
an net instituut voor hartonderzock te Bad Nauheim, onlangs op het jaar-
Mse congres van het Max-Planckgenootschap in West-Duitsland. De mens
^nu eenmaal warmbloedig en geen techniek ter wereld kan hem koudbloedi:
kuntmens 11311 zlcb trouwens nooit zo
Kunnen ontwikkelen als hij gedaan
Want' Jtamïer 1113 koudbloedig was.
holerp nïïïbl°adjgh®tó is de sleutel tot
rer- vt S ln? van lovende we-
SnM„Tehik£ dook dan ook het
»dlg dier. eerst in de gestalte
hij con d'oreti, in de evolutie op, of
Moedigen rif» t a reusachtige koud-
haclden, al weg aarde beheerst
b*lraaunhrfSflige dieren, van muis
dtaamstemnera? een consla»te 11-
kiffSt®r van 37 graden. Voor
heven de gemUM Van deZe' 22 graden
de omgevino 1 S temperatuur van
w» continu A c temPeratuur, is
Het l.rA energieverbruik no-
gra°t gedeelt»af° ne.emt daarvoor een
koppelde ademh de energie uit het
din6ssyster.m ,ngs" en verbran-
y® nood zond- moblliseert in geval
01,1 do temnerat aar2elen a'le reserves
y°lgens d? £!yur °P Peil te houden,
hloedigheid -to nUe' Gelt de warm-
van de Urm?»- ers ervan bevrijd
yan Arrh'énius" dt van de vergelijking
yan chemiinl e z.e.gt dat de snelheid
temtiprsf,, reacties toeneemt met
telkens pij e?j Wel zodatlig dat
tuurstijging ï,n graden tempera-
themisch" pry"d" e't Ook de bio-
hestaat, eehnnf,™ waaiuit het leven
Hoe warmer des tl?" (aan- deze wet'
y«n. Er is eehtft "itensiever het le-
biurt van 40 Lt ien "Pla£ond", in de
p.eraturen zouden J1' blJ hogere tem-
tkucturen van he» gev°Mige eiwit-
j0rden. De stelrfo ,lcbaam beschadigd
?an ook: zo hoof ef- ,natu"r luidt
L6.. dicht bij de fn ge 1 maar niet
®'i37 graden ont!?611? van 40 S^den.
yntoonde, een ont e,r' 20als Thauer
y°°r de cellen de!"!!331. warmtemilieu
'onder speciaal 1} i «eu e Prestaties
PParaat mogelpk maakt ermÜlgs'
Hnhe^benVdevo,d^- leactiemogelijk-
bevofderd 2g»van Ter£unde
'o^tiesnelheid Suf u Het IS ZIln hoge
SM df ba centrale zenuw-
armbloedige dieren zo
superieui* maakt vergeleken bij dat van
de koudbloedige. Dit geldt ook voor
talrijke andere levensfuncties. Wordt 't
koudbloedige dier bij afnemende om
gevingstemperatuur traag, het warm
bloedige dier houdt bij alle tempera
turen tussen 40 graden onder nul en
40 graden boven nul hetzelfde prestatie
vermogen. Heeft de warmbloedigheid
de hogere omwikkeling van het een-;
trale zenuwstelsel mogelijk gemaakt,
omgekeerd heeft het centrale zenuw
stelsel de warmbloedigheid verbeterd
door de vereiste regelmechanismen te
besturen. Van oudsher geldt de hypo
thalamus aan de hersenbasis, een evo
lutionair gezien zeer oud gedeelte yan
de hersenen, als regelaar van de li-
chaamstem per atuur.
In de medische wetenschap gebruikt
men onderkoeling bij bepaalde hart
operaties. Omdat de hersenen afsterven
als ze geen zuurstof krijgen en omdat
de zuurstoiioevoer door de tijdelijke
uitschakeling van de bloedsomloop bij
de hartoperaties stilgezet wordt, wor
den bij onderkoeling de biochemische
hersenactiviteiten altijd volgens Arr-
henius zo verlangzaamd, dat de her
senen als het ware stilstaan. Om ze de
duur van het operatie te laten over
leven, mag deze riskante methode dan
ook alleen toegepast worden gedurende
een tijdsverloop dat men in minuten
uitdrukt.
Thauer wees erop dat gebleken is
dat de overlevingstijd bij aparte cellen
na het invriezen niet te realiseren is
bij compacte organen. Aparte cellen
kan men verscheidene jaren invriezen;
na het ontdooien leven ze gewoon ver
der. Bij gehele organen gaat dat niet
of maar in zeer beperkte mate, hetgeen
vooral van belang is bij het nog ex
perimenteel in de ijskast opslaan van
te transplanteren organen. Lukt het
niet de warmbloedtechniek bij het ope
reren te verbeteren, dan zullen de ope
ratietijden verder verkort moeten wor
den. Hoe dan ook, het is in geen geval
denkbaar mensen in te vriezen en weer
tot leven te ontdooien. Ze zouden na
het invriezen nog wel korte tijd, be
wusteloos, yerder leven, maar dan ster
ven. Wat ontdooid zou worden, kan
alleen een lijk heten.
NEWARK - DETROIT - MILWAUKEE - HARLEM - PROVIDENCE - GRAND RAPIDS - TOLEDO - ROCHESTER - PHOENIX
STOKELEY CARMICHAEL
(Van onze redactie buitenland)
Stokeley Carmichael is een begrip. Zijn slogan is Black Power, Zwarte Macht.
Zijn kleur is zijn land. Hij leeft openlijk op voet van oorlog met de Amerikaanse
maatschappij.
Stokeley Carmichael is 26 jaar. De voorstanders van de geweldloze negerrevo
lutie (King en anderen) noemen hem een onruststoker. Zij beschouwen hem als de
auctor intellectualis van de moorden, plunderingen en brandstichtingen. „De weg
van Carmichael is de weg naar de ondergang", waarschuwt Martin Luther King.
Carmichael wordt gehaat en gevreesd, maar hij is de leider van Amerika's jonge,
militante en groeiende nationalistische negerbeweging.
Hij kan Sartre, Camus, Gandhi en Nkroemah uit zijn hoofd citeren. Zeven van
zijn laatste acht verjaardagen bracht hij in de cel door. Hij is een vriendelijk man,
lacht gemakkelijk en is charmant. Hij kan spreken als een politicus, arbeider of
academicus.
Carmichael is nog jong voor de volksmenner die men van hem gemaakt heeft.
Hij werd geboren op Trinidad. Zijn ouders brachten hem als 12-jarige mee naar
Harlem, het negergetto van New York. Hij ging veel om met blanken. Hij was lange
tijd een van de weinige negerstudenten op een exclusieve Newyorkse middelbare
school. Hij was zelfs een tijdlang de enige neger, die lid was van de Morris Park
Dukes, een jeugdbende van het type uit de musical West Side Story.. „Ik was in die
bende minister van oorlog. Ik bereidde alle diefstallen voor en we hadden meestal
succes", verklaarde hij onlangs in een interview. „Ik brak uiteindelijk met de Dukes.
Zij zaten nog beeldromannetjes te lezen, toen ik me al bezighield met Carmichael moedigde dezi
Marx en Darwin. Maar ik werd me ook bewust van mijn neger-zijn. vanuit Havanna de negers in
Lrn rtnvt ooit nu ovoll n Tt> hom 1
Zij zaten nog beeldromannetjes te lezen, toen ik me al bezighield met
Marx en Darwin. Maar ik werd me ook bewust van mijn neger-zijn.
In I960, toen ik voor het eerst hoorde van „sit-ins" van negers in restau
rants, die alleen voor blanken bedoeld waren, dacht ik, dat het een
stelletje lummels waren, belust op publiciteit. Maar op een avond zag
ik op de t.v. hoe ze een restaurant werden uitgeslagen suiker in hun
ogen, mayonaise in hun haar en toen gebeurde er iets met me. Ik
stond plotseling in brand. En dat was het begin".
Het was het begin van zijn bemoeienis met de „SNCC" populair
„Snick'' geheten: de coördinatiecommissie voor geweldloze studenten
actie, die in 1960 was opgericht. Een jaar later begon de commissie
met geweldloze acties. In dat jaar trokken 13 jonge negers door het
zuiden van de V.S. om de negers aan stemrecht te helpen. In 1964
werkten meer dan duizend vrijwilligers en leden in de gevaarlijke
„Black Belt" (de zwarte gordel) in het zuiden van Amerika. De jonge
negers werden vaak gemarteld, geschopt en geslagen. Stokeley Car
michael hield er op 22-jarige leeftijd al een maagzweer aan over.
In 1965 kwam de beginselverklaring van Black Power, uitgedacht door Stokeley
Carmichael en uitgegeven door „Snick". Kern van het document: „Als wij voor
uitgang willen maken met de negerbevrijding, dan moeten wij ons afzonderen
van de blanken. Wij moeten onze eigen instellingen vormen, onze eigen
politieke partijen, wü moeten onze eigen geschiedenis gaan schrijven. Negers
zullen instinctief sportteams van negers toejuichen, wanneer deze spelen tegen
teams van blanken of voornamelijk blanken. Hetzelfde moet gelden voor het
beginsel van rassengelijkheid: een mystiek moet worden geschapen, waardoor
negers zich kunnen vereenzelvigen met de protestbeweging".
De laatste jaren zijn vele krasse kre
ten uit Carmichaeis mond opgetekend.
Zij weerspiegelen de strijdlust, vast
houdendheid. grimmigheid en frustra
tie van de man, die in zeven jaar een
geweldloos negercomité veranderde in
een extreme beweging, die er niet voor
terug'deinsi geweld te gebruiken om de
negerrevolutie te bespoedigen. Deze
week verklaarde hij nog op Castro's
Cuba, dat Johnson en Wilson zo spoe
dig mogelijk vermoord moeten worden.
Carmichael scheldt op alles, wat
blank is. Zelfs de Amerikaanse helden
moeten het ontgelden. Christofer Co
lumbus is een „stomme blanke hond"
(Carmichael noemt een blanke een
„honky") en George Washington een
„blanke slavendrijver". President John
son noemt hij een „pias". Negertoehoor
ders adviseert hij: „Lap de Amerikaan
se wetten aan je laars". Rassenrellen
karakteriseert hij als „rebellie". Hij
zweept negers op en moedigt hen aan
ongeregeldheden te beginnen, waarvoor
zij nooit excuses moeten vragen. ,.Als
een blanke je probeert neer te schieten,
doodt hem dan voordat God het nieuws
hoort", zegt Carmichael. Hij moedigt de
negers aan niet te gaan vechten in
Vietnam. Hij zegt hierover: „Geen en
kele Vietnamees heeft me ooit nikker
genoemd, waarom zou ik dan tegen hem
vechten?". En: „Ons standpunt is: wij
verrekken het om te gaan".
In een recent interview een minder
grimmige Carmichael: „Ik denk, dat
ik mezelf niet kan vergeven, dat ik in
mijn jeugd een blanke wilde zijn. We
speelden indertijd op Trinidad een spel
letje. Je nam een boomschors en gooide
hem omhoog. Als de schors met de
ruwe kant naar boven op de grond te
rechtkwam, dan zou je een zwart meis
je trouwen. Ik heb die schors honder
den keren in de lucht gegooid en ik
hoopte steeds maar weer, dat de witte
binnenkant van de schors te zien zou
zijn, als hij op de grond terechtkwam.
Dan zou ik met een blank meisje trou
wen."
Heeft Carmichael ooit een verhou
ding gehad met een blank meisje?
„Slechts een keer. Ik zat toen op de
middelbare school in New York. Het
was meer een platonische dan een
sexuele liefde, maar de verhouding was
yoor mij enorm belangrijk. Ik wilde het
meisje uithoren, maar ik was bang, dat
ik haar zou kwetsen en dat zij mij zou
beledigen en dan had ik niet geweten
wat te doen",Wij liepen samen
naar de ondergrondse. Iedereen keek
naar ons. Ik denk dat zij er zich van
bewust was, maar zij deed alsof er
niets aan de hand was. Ik was mij er
wel van bewust en ik kreeg er genoeg
van. Ik bleef stotteren. We gingen naar
een schoolparty. Ik herinner me de
blikken van mijn leraren: ik raakte
het echte taboe: een blanke vrouw."
Carmichael groeide op met twee zus
ters, drie tantes en een grootmoeder in
Port of Spain. Zijn vader was timmer
man. Stokeley kreeg een Engelse op
voeding. Hij stond eens vier uren in de
houding voor de Engelse vlag en hij
meende het. „Ik heb het mezelf nooit
vergeven", zegt hij. „Ik ben kwaad
omdat ik werd verdoofd door blanke
suprematie en omdat ik er niet tegen in
opstand kwam. Ik ben razend omdat
het volk dat ik in Westindië bewonderde
ook niet rebelleerde. Het drong mij al
les op."
„Mijn vader was onderdanig, stil en
gehoorzaam. Alles wat ik niet ben. Hij
geloofde wat de blanken hem vertel
den: Als je hard werkt heb je succes in
je leven. Hij stierf zoals hij op de we
reld kwam: arm en zwart. Werken was
niets voor mij. Als ik niet in de neger
beweging was terechtgekomen, zou ik
nu een gangster geweest zijn."
Malcolm X, de fanatieke nationalis
tische negerleider, die drie jaar geleden
in het negergetto Harlem werd ver
moord, heeft grote invloed gehad op
Carmichaeis denken. In vele speeches
van Carmicnael herkent men Malcolm
X's kreten. Carmichael zei b.v. kort
geleden over de trots van de negers:
„Wij moeten onszelf als een mooi volk
beschouwen. Wij denken altijd, dat het
enige, wat mooi kan zijn, blank moet
zijn. Wij moeten er genoegen meene
men, dat wij dikke lippen, platte neu
zen en kroesharen hebben. Wij moeten
er genoegen meenemen, dat wij zwart
en mooi zijn. Wij zullen de blanken
dan ook niet meer imiteren."
Stokeley Carmichael noemt Malcolm
X „mijn patroonheilige". Hij zegt over
hem: „Ik bewonderde zijn intelligentie,
zijn analytische geest, zijn openhartig
heid en zijn bereidheid om te proberen
zijn volk te verenigen. Wat wij jonge
studenten van hem leerden was dit:
Malcolm X sprak zijn eigen yolk toe en
hij hield op te spreken tegen blanken."
Carmichael moedigde deze week
vanuit Havanna de negers in Ameri
ka aan een guerilla te beginnen in
de grote steden. Wat denkt hij van
het gebruik van geweld?
„De blanke praat altijd over geweld.
Praatte hij ook over geweld toen hij
Afrika roofde? Men zegt: Black Power
betekent geweld. De blanke heeft ons
meer dan vier eeuwen onderdrukt, uit
gemergeld en uitgezogen. Was hij niet
gewelddadig voor ons? Als wij geweld
dadig voor hem zijn heeft hij het dub
bel en dwars verdiend. Het heeft geen
enkele zin te praten over geweld in
deze wereld. Elke dag sterven er men
sen van honger, terwijl er genoeg voed
sel op deze wereld is: dat is geweld.
De Indiase regering is van plan de
mannen die meer dan drie kinderen,
hebben te laten steriliseren. Dat is er
ger dan een mens neerschieten, maar
niemand ziet in die sterilisatie een ge
welddadige daad."
De blanken proberen ons nu bang te
maken. Kijk zeggen ze, jullie vexToren
in Newark 21 mensen, wij maar twee.
Je kunt beter stoppen met die relletjes.
Wij trekken ons er niets van aan. Snick
wordt gerespecteerd want als wij
schreeuwen „bum, baby, burn" (brandt,
baby, brandt), zijn wij de eersten die
het vuurtje aansteken. Ja, ik zou een
blanke politieman in een negerwijk
kunnen neerschieten. Ik vind dat hij
daar niets te maken heeft."
Verwacht Carmichael een reactie
van de blanken?
„Amerika kan geen H-bom op de ne
gers in dit land gooien. Als de
blanken cie negei'getto's omsingelen zul
len wij alles opblazen wat zij bouwden.
Wij zullen dit land totaal ruïneren, als
de blanken zich met ons bemoeien."
Is Carmichael bang om vermoord
te worden zoals Malcom X?
„De blanken begingen een fout met
Malcolm X (Carmichael is hier fout,
want Malcolm X werd zoals men zich
zal herinneren door een neger ver
moord. Redactie). Zij maakten een mar
telaar van hem. Ze zitten nu in een
lastig parket: ze moeten mij vermoor
den of in de bajes smijten."
Wat verstaat Carmichael NU onder
Black Power? (vergelijk deze uit
spraak met de verklaring uit het
oorspronkelijke Black Power docu
ment).
„Black Power betekent de vereniging
van alle negers om te vechten voor
onze bevrijding met alle middelen
die noodzakelijk zijn om met Malcolm
X te spreken. Wij willen zeggenschap
in de instellingen van de gemeenschap
pen, waarin we leven. Wij willen zeg
genschap over het land en wij willen
ophouden met de exploitatie van niet-
blanken in de gehele wereld. We wil
len best leven in een zwart getto, maar
wij willen niet onderdrukt worden. Ik
ben niet voor apartheid, omdat wij niet
zeggen, dat blanken niet in onze getto's
mogen komen."
Stokeley Carmichael zit op 26-jarige
leeftijd ongewild op de troon van Mal
colm X: hij is het symbool geworden
van de militante negerbewegingen in
de VS. Hij is nog jong en moet nog
groeien in zijn rol. Carmichaeis trage
die en die van zijn volk zou wel eens
kunnen zijn, dat de wereld hem noch
de tijd noch het begrip schenkt, die hij
nodig heeft.
(Gegevens voor dit artikel zijn
ontleend aan The Observer, News
week, TimeSunday Times en
L'Expresse)^ Att
- m*-
STOKELEY CARMICHAEL: Verdoofd door blanke suprematie.
Qmstreeks het jaar-1100 schreef
Anselmus, heilige monnik en
aartsbisschop van Canterbury, zijn
beroemde tractaat „Cur Deus Ho
mo", of: „Waarom God mens ge
worden is". „Moest worden" zou
een nog betere vervanging zijn
van het in het Latijn ontbrekende
werkwoord, want Anselmus be
staat het in deze verhandeling aan
te tonen dat de menswording
noodzakelijk was. Eenmaal de
zonde gegeven is de genoegdoening
door een mens die tegelijk God is,
op wiskundige wijze af te leiden.
Dat de mens geschapen is om ge
lukkig te zijn in plaats van de
gevallen engelen en omdat hun
oorspronkelijk aantal moest wor
den aangevuld, dat de verlosser
uit een maagd geboren moest wor
den en tal van andere heilhisto-
risehe gegevens worden eveneens
afgeleid uit het beginsel van de
genoegdoening. Dat alles gebeurt
zonder dat de geschiedenis zelf
als bron van enige duidelijkheid
of zekerheid ter sprake wordt ge
bracht. Het gaat niet om wat ge
beurd is, maar om wat noodzake
lijk is en dus heeft moeten ge
beuren. Die merkwaardige „dus"
past in de typische wijze van
denken, eigen aan Anselmus, en
die men in de geschiedenis van de
wijsbegeerte „ontologisme" noemt.
„Wat niet anders dan als noodza
kelijk gedacht kan worden, dat is
ook werkelijk", zo zou deze stel-
hele ontologisme is een speelse
aangelegenheid, een experiment
met de kracht en de geldigheid
van het denken. Het verbaast mij
dan ook dat dit soort van verhan
delingen, voorzover zij nog gele
zen worden, met zo grote ernst
gelezen worden. In werkelijkheid
vormen zij bijzonder aangename
ontspanningslectuur, als we ten
minste dat woord nu weer niet al
te frivool opvatten.
Tk heb Anselmus gelezen aan een
heet Grieks strand. Zijn tractaat
is daar allerminst misplaatst. Er
wordt aan zo'n strand heel wat
afgepeinsd. Denk maar aan Au-
gustinus en Schmelzer of aan
Kloos die in de eindeloze deining
zich zelf weerspiegeld zag. Filo
sofische werken van onbekommerd
woeste beschouwelijkheid zijn
ideale lectuur aan zee. Het trof
mij dan ook buitengemeen pijnlijk
niemand anders met zo'n boek be
zig te zien. Wel veel science-fic
tion, want dat vinden we ontspan
nend. Maar het verschil ten op
zichte van Anselmus of Hegel is
veel geringer dan men zou den
ken. We hoeven maar weinig aan
de boven geciteerde uitspraak van
Anselmus te veranderen om dit
in te zien. Als we het construeren
van noodzakelijkheden vervangen
door het bedenken van mogelijk
heden en het geloof in een werke
lijk gebeuren door een geloof in
ling omschreven kunnen worden.
Anselmus is vooral bekend door
de toepassing hiervan op God:
God moet bestaan omdat de wer
kelijkheid van zijn bestaan een
wezenlijk en noodzakelijk onder
deel is van zijn wezen, zoals wij
dat denken
Jn het genoemde tractaat komt
de volgende dialoog voor, waar
uit het standpunt duidelijk wordt.
Deskundigen zullen onmiddellijk
opmerken dat mijn vertaling hier
van aanzienlijk afwijkt van die
van de Anselmuskenner en -uit
gever Franciseus Salezius Schmitt
O.S.B. Maar een dagbladartikel
leent zich niet voor filologisch
geredetwist. Anselmus zegt: „Wat
moeten we antwoorden aan hem,
die daarom beweert dat wat nood
zakelijk moet bestaan onmogelijk
is, omdat hij niet weet hoe het
bestaat"? En Boso, zijn gespreks
partner antwoordt gewillig: „Dat
hij dwaas is." Anselmus: „Dus
hoeven wij geen aandacht te
schenken aan wat hij zegt". Boso:
„Dat is waar. Maar hem moet wel
getoond worden op welke wijze
datgene bestaat wat hij voor on
mogelijk houdt." En met enige
tegenzin geeft Anselmus dat dan
toe, speels, om de dialoog te ver
tragen en spannend te houden.
Want dat blijkt telkens: Anselmus
speelt met zijn gedachten en dat
is van grote betekenis voor dat
wat hij noodzakelijk noemt. Die
speelsheid maakt het noodzake
lijke weer tot iets dat vrij is. Het
het vermogen tot realiseren, kort
om als we de zaak in het actieve
omzetten, dan zijn we er al. Dus:
wij vinden iemand dwaas, die iets
daarom voor onmogelijk houdt
omdat het nog nooit gebeurd is,
ofschoon toch de mogelijkheid er
van gedacht kan worden. In beide
gevallen is het vrije, Speelse den
ken van belang, er kan meer ge
dacht worden dan er op het mo
ment gerealiseerd kan worden;
maar het denken heeft wel tot
functie dat wa: zich voor ver
werkelijking leent ook inderdaad
te realiseren, 't Mogelijke moet op
een of andere manier werkelijk
worden. Met, andere woorden: het
mogelijke is veel meer noodzake
lijk dan het werkelijke. En verder:
in beide gevallen, dus volstrekt
niet alleen in de science-fiction
die wel als geschikte strandlectuur
wordt geaccepteerd, is het denken
speels: het laat zich op geen en
kele wijze door noodzaak of mo
gelijkheid verpletteren of tiran
niseren. Anders zou het geen den
ken en geen ontspanning zijn.
Bij veertig graden Celsius, te
midden van wufte vakantiegan
gers, lijkt de monnik Anselmus
met zijn beschouwingen over het
aantal van de gevallen engelen op
het eerste oog een vertegenwoor
diger uit een andere wereld. Maar
Piloot Storm is dat evenzeer. Ik
geloof niet in de andersheid van
die werelden of in de apartheid
daarvan. Twee werelden is mij te
weinig; en ik heb al te veel aan
één.