IN VEEL GEMEENTEN WEET MEN NOG GEEN RAAD MET BELIJNING Kennis van nieuwe verkeerswet laat nog veel te wensen over ONZE PUZZEL DESKUNDIGEN HANGEN VERWARD BEELD OP W «1 B_ WJL m 9 z. flOMMEi Mense zich ni laten OP 64 VELDEN liefde Brabant in gri Waarom geen 10 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1967 Kruising Hoofd erbij Niet rechts „Gescharrel" 'Mi B I' Bi] I, I I, Kus bracht tóS en moBF ndat* i eilingen ppi Reserves borden De ,het »ichaam Bibberen h&lnt 10 Oprijden van het kruispunt moet voorzichtig gebeuren d.w.z. ofschoon links voorrang moet geven, mag men links niet dwingen tot schielijke remmanoeuvres. Wie dat niet doet maakt zich schuldig aan onvoorzichtig heid jegens het linkse verkeer dat weliswaar geen voorrang heeft, maar deze automatisch moet krijgen, als het binnen redelijke afstand niet tot stilstand kan worden gebracht. (Van een onzer verslaggevers) Ofschoon men enerzijds een groeiend begrip waarneemt voor de eisen van het nieuwe Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, dat nu een half jaar van kracht is, ziet men daarnaast nog te veel ontmoedigende verschijnselen dan dat men er een Holland Claxon Festival voor zou aanrich ten. Eerder is er reden om wat te foeteren met de toeter, al raakt dit gelukkig in onbruik. Foeteren niet alleen tegen de man achter het stuur, wie lee rt ooit gaaf rijden? Maar niet minder tegen de over heid, die veel te laat kwam met de richtlijnen voor de strepen op het wegdek, maar wel vasthield aan de bepaling, dat deze kracht van wet krege'n op 1 juli jl. Het beeld, dat men krijgt in gesprek ken met verkeersdeskundigen over de kennis bij het publiek van de nieuwe verkeerswet, is uitermate verward. Dit beeld is opgehangen aan de twee uitersten van: ze leren het nooit, tot: ze krijgen de slag al aardig te pak ken. Wij kunnen niet meer doen dan er een schets van geven in de hoop er enige samenhang in te ontdekken en er enige lering uit te trekken. Het verbond voor veilig verkeer is pas begonnen met een onderzoek naar de verkeerskennis en kan er nog geen uitspraken over doen. De eerste gege vens noemt men evenwel niet hoopge vend. De simpelste vragen in verkeers- quizzes leveren problematisch gehar rewar en verkeerde antwoorden op. De tram bijv., die onder alle omstan digheden voorrang heeft, wil men rus tig laten stoppen bij afbuigen voor te gemoetkomend of meegaand verkeer. De voorrang van de voetganger (ze ker op zebra's) op afbuigend verkeer zit er ook nog niet allerwege ingeheid. Hoffelijke automobilisten hebben de wet eigenlijk niet nodig, zij beseffen dat de voetganger geen ogen in zijn rug heeft, maar de onhoffelijken gooi en het zelfs met de wet op een ak koordje. Anderzijds werden in Den Haag heel wat voetgangers bekeurd, die binnen de dertig meter van een ze bra dit pad rustig links lieten liggen, tot groot verdriet van de automobilis ten. Aanpassing van de gemiddelde snelheid op de snelweg bevordert een vlotte doorstroming van het verkeer. Daarom is te traag of met een te grote snelheid rijden verboden. De verkeersstroom, waarin men zich bevindt, wordt veiliger, naarmate deze een vloeiender karakter heeft. De voetganger heeft voorrang op afbuigend verkeer. Dit is een regel uit de nieuwe wet, waarmee men slecht bekend blijkt te zijn. Horizontaal: 1 getimmerde bewaar plaats, 4 een zekere, 6 hemellichaam, 9 deel van de mast, 10 meisjesnaam, 12 leed (ZN), 14 rivier in Siberië, 16 slede, 18 stof, die zich uit wonden afscheidt, 20 honingbij, 22 glaasje sterke drank, 24 kruimel (ZN), 26 spil v.e- wiel. 27 onbezonnen, 30 muzieknoot, 31 spijtta fel, 32 buitenhaven, 33 gebod, 35 term bij het schaakspel, 36 deel van een huis, 38 ieder, 40 vreemde munt, 41 lig plaats voor schepen, 42 reeks, 43 spore- plant, 44 oude lap, 46 dorp in Gelder land, 48 kleverige stof, 50 jongensnaam, 52 tijdrekening, 53 elektrisch geladen atoom, 55 voegwoord, 57 staten gene raal, 60 voornaamwoord, 61 ijverige, 63 toethoorn, 65 dus (Lat-), 66 dorp ïtn Gelderland, 69 ontgonnen land, 70 voor zetsel, 71 hetzelfde, 73 oude naam v- Ierland, 75 voegwoord, 76 middag, 77 gem- in N. Brab-, 78 kloof. Verticaal: 1 statiekoets, 2 rally, 3 meisjesnaam, 4 Europeaan, 5 plaats in Gelderland, 6 scheik- element (afk.), 7 treurige, 8 wijnglas, 9 omgeslagen zoom, 11 gekheid, 13 dus (Lat-), 15 verhin dering, 17 railroad (afk-), 19 tremel, trechter waardoor het gemalen graan loopt, 21 lengtemaat (afk-). 23 godin v.d- dageraad, 25 paard, 28 twist, 29 plaats in Z- Holland, 31 plaats in Zwit serland, 34 plaats in Gelderland, 35 vlies, vel, 36 bakje, 37 rivier iSoaans), 39 mannelijk beroep, 45 rondtrekkende volkszanger die gedichten voordroeg, 47 landweg of laan, 48 onderaardse over dekte gang, 49 Spaans rijpaard, 51 oude Spaanse munt, 53 myth, figuur, 54 hin deren, 56 Europeanen, 58 nauwe ope ning, 59 gast, 60 volk uit de oudheid, 62 landbouwwerktuig, 64 meisjesnaam, 67 godin van de dageraad, 68 boom, 72 voorzetsel, 74 pers- voornaamwoord. OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEEK Horizontaal: 1 pijn, 3 nerveus, 9 kat, 11 Made, 12 erts, 15 kabel, 16 smaad. 18 op, 20 tol, 21 ons, 22 de, 23 som, 25 be stand, 29 bis, 30 net, 32 naald, 33 pas. 35 ter, 37 sri, 38 dal, 40 of, 41 kol. 42 ara, 43 ei, 44 bes, 45 aap, 47 arm, 49 Son, 50 kraag, 52 dam, 54 kin, 55 Haar lem, 57 kim, 59 ik, 60 mos, 61 rem, 63 la, 64 eerst, 66 salon, 68 idee, 69 ende, 71 los, 72 ellende, 73 pad- Verticaal: 2 ijs, 3 nabob, 4 edelen, 5 rel, 6 Ees, 7 Urmomd, 8 strand, 10 af. 11 mat, 13 sas, 14 mos, 17 hes, 19 pon. 22 dis, 24 met, 26 sas, 27 tartaar, 28 Ali, 29 bal, 31 teken, 33 paard, 34 bos, 36 ros, 38 dra, 39 sip, 44 bon, 45 ara, 46 pal. 48 mak, 49 sik, 50 Kassei, 51 gerand, 53 mil, 54 kip, 55 horde, 56 melde 58 mak. 60 mei, 62 moe, 65 tel, 66 sen, 67 do, 70 sa. In de grote steden kost artikel 40 van het nieuwe RW de weggebrui kers nog de meeste hoofdbrekens. Dit artikel bepaalt de Kruising op te rij den met de grootste voorzichtigheid en dan nog alleen, wanneer er geen voor rang behoeft gegeven te worden aan rechts verkeer en het van links ko mende verkeer niet gehinderd wordt door in te houden of op het kruispunt stil te staan. In de maanden januari en februari heeft de politie de zaak soepel aangezien. Daarna is men ver balen gaan geven. In twee maanden tijds veertig stuks. Dit lijkt weinig, maar verbalen kregen alleen de over treders, die 't kruispunt het verkeer met veronachtzaming van alle regels ophielden. De politie had overigens wei de indruk, dat het in de maanden mei en juni beter ging. Wie wil handelen volgens dit arti kel moet dus voor het kruispunt stop pen als er verkeer van rechts nadert, dat voorrang gegeven moet worden. Maar op dit verkeer heeft men op be paalde kruispunten door geparkeerde auto's e.d. soms moeilijk oog. Men Kan er dan niet mee volstaan voor het kruispunt stil te staan. Men moet nl. het kruispunt op om te kunnen zien wat zich van rechts aandient. Als men dan door kan rijden, heeft men ge luk gehad. Wie dit niet kan, loopt ge heel tegen zijn intentie kans op een bon. Misschien zal op dit punt de hof felijkheid tegemoet komen aan deze moeilijkheid. We bedoelen, dat van rechts komend verkeer niet te allen tijde op zijn recht blijft staan en „link sen van het kruispunt" gelegenheid geeft tot invoegen. Niet door op de remmen te gaan staan, wel door dat extra tikje gas om snel over het kruis punt te komen na te laten. Verkeer wordt pas veiliger in de mate dat ie dereen er naar streeft er een vloeien de verkeersstroom van te maken. De komende drie maanden gaat net verbond voor veilig verkeer in een ac tie naar dit probleem toespelen onder het motto: Hoofd erbij, kruising vrjj. Deze actie spitst zich toe op de ver- keersmentaliteit, op de defensieve in stelling van de weggebruiker, die voor zichzelf rijrüimte verderft door een ander ruimte te gunnen. Dii geldt dan niet klleen voor de kruispunten, maar evenzeer voor de rotondes. De erva ring leert, dat wanneer iedere wegge bruiker krachtens de verkeerswetge- vinjr een rotonde oprijdt deze rotonde binnen de kortste keren verandert in een onbeweeglijke klont van klittende auto's, die niet meer voor- of achter uit kunnen. Blijf bij nadering van een volle ro tonde even wachten op de toevoerweg en ga niet staan op recht en gaspe daal. De juridische noog ontwikkelde Romeinen zeiden al: Het hoogste recht is het hoogste onrecht. Dit is niet al leen op het maatschappelijk, maar ook op het rijverkeer toepasselijk. Het gebruik van de rijkswegen vormt een specifieke problematiek. Men heeft de indruk, dat er over het algemeen wat beter vanaf de toevoerwegen wordt i igevoegd, omdat men de toe- leidingsweg en zonodig de vluchtstrook inderdaad gebruikt om snelheid te maken. Het aanpassen aan de gemid delde snelheid schijnt ook wat beter te worden, al kan dit te maken hebben met filevorming, want files dwingen nu eenmaal tot de aangehouden snelheid. Het verplichte knipperen bij het naar links gaan gaat nogaj eens fout. Men mag pas gaan knipperen op het mo ment, dat men begint aan de over schrijding van het eigen weggedeelte en dit is pas dan toegesta&n, wanneer geen verkeer in de directe nabijheid van achteren nadert of tegenliggers zichtbaar zijn. Veren oeginnen te knip peren lang voor ze aan het passeren toe zijn. Zij schijnen het knipperlicht te gebruiken om daarmee zoveel te zeggen tegen het achterop komend ver keer als: straks ga ik naar links, hou daar nu alvast rekening mee. Dit is per se fout. Is men eenmaal met zijn Zij contrasteren op een overigens even gevaarlijke wijze met de wegpiraten, die ervan uitgaan, dat de wat meer vrij-zijnde linkerrijbaan uitslui tend bestemd is voor hen, snellerik- ken, die weigeren rechts te gaan rij den, ook als er volop ruimte is. Dat het nieuwe RW aansluiting heeft ge zocht bij de in het buitenland geldende verkeersbepalingen heeft in zoverre gunstig gewerkt, dat de politie beter dan vroeger met overtreder, uit het buitenland in discussie kan gaa*n, al blijft de rotonde voor de Duitsers een moeilijk punt. Maar erg veel schijnt dit betere begrip toch ook weer niet op te leveren, want zo goed als de Neder landers elders nemen de buitenlanders het ook hier maar wat gemakkelijker op, wetende dat zij ai&, toeristisch melkkoetje niet al te snel zullen wor den geverbaliseerd. Daar komt bij, dat het soms meer geld kost dan de boete opbrengt om wanbetalers aan hun buitenlandse vestje te trekken. De stedelijke politie-instellingen heb ben wel de indruk, dat het begrijpen wagen geheel op de linkerrijbaan, schake' dan het knipperlicht weer uit, ook al moet een hele reeks auto's in gehaald worden. Dat men aan het pas seren is, ziet de achterop komende automobilist wel. Hij wL alleen maar weten, wanneer u van richting veran dert. En passeert men, doe dit dan ook met zodanige snelheid, dat men er snel langs is. Langzame passeerders blokkeren de weg, vormen staarten van files en vergroten zeker op twee- baanswegen de kans op botsingen met tegenliggers. Nergens schrijft de wet voor, dat men bij het teiuggaan naar rechts na het passeren dit moet aangeven door het rechter knipperlicht te ontsteken. Toch doen velen dit. Zij tonen zich ijveriger dan de verkeerswetmaker prof. Belinfante en de minister van verkeer en waterstaat samen. Zij moe ten er zich echter wel van bewust zijn, dat dit ietwat overdreven gebaar fwee bezwaren aankleven nl. men kan het achterop komende verkeei in de waan brengen, dat men de weg naar rechts gaat verlaten, zodat schrikachtigen in de verleiding kunnen komen alvast te gaan remmen, en men vergroot voor al bij avond in files de verwarring in het beeld van lichtjes, alsmaar licht jes. Dit en het coms te langzaam rij der. vindt men volgens het Verbond van Veilig Verkeer nogal eens onder de weggebruikers, die eigenlijk niet rijp zijn voor de snelweg. Zij kunnen er beter nog een poosje vandaan blijven. van de borden wat beter gaat dan vroeger, hetgeen nog niet wil zeggen, dat men er zich in alle gevallen aan houdt. Vooral het tegen de rijrichting in stoppen en par.V-ren schijnt een moeilijk uitroeibaar euvel U zijn. De Haagse politie schreef voor deze over treding in een half jaar tijds meer dan duizend bonnen uit. Wanneer dit rechts verboden is, zal men een ommetje moeten maken, liever dan door te ke ren het verkeer te hinderen. De nieuwe wet staat toe voor het di recte in- en uitlaten van passagiers te stoppen op hoeken (binnen vijf meter niet parkeren) en bij bushaltes, mits bussen niet gehinderd worden. Dit ar tikel wordt echter blijkens de ervarin gen te ruim geïnterpreteerd. Men zei op genoemdé plaatsen rustig zijn auto neer om even vlug een boodschap te doen of voor andere tijdrovende bezig heden. En men wacht er ook wel de komst van passagiers af, die in geen velden of wegen te zien zijn. Hier zijn in de verschillende steden al honder den verbaaltjes voor uitgedeeld. Het knipperpijltje naar links bij pas seren in stadsverkeer is een punt, dat de politie maar liever over het hoofd ziet. Teveel zijstraten maken het on mogelijk na te gaan. of iemand alleen maar passeert of ook van plai? is in derdaad naar links af te slaan. De Haagse politie sprak over „gescharrel waar geen mens meer uitkomt". Dit ontslaat evenwel niemand van de plicht om ook in dit opzicht voorzich tig, defensief, te rijden. Een heel ander chapiter, waar de politie wel op let is de verboden amazonezit. Op de scoo ter komt dit niet meer voor, op de brommer neemt men het royaler, met alle financiële narigheden daarvan by bekeuringen. Over de in de nieuwe wet voorge schreven plicht zich aan de belijning te houden zou een heel hoofdstuk te schrijven zijn, niet in het minst, omdat de voorschriften daarvoor zo laat ge komen zijn, dat heel wat gemeenten geen kans hebben gezien deze aan te brengen voor 1 juli j.l. de datum waar op dit voorschrift wetskracht kreeg. Men weet het: de gesloten witte streep mag men niet meer over, de gesloten witte streep met aanliggende stippel- streep alleen aan de zijde van de stip- pelstreep, de stippelstreep mag men alleen over als men niemand hindert, aan de gesloten strepen vooraf gaat de zogenaamde waarschuwingsstreep, die anders dan de stippelstreep negen me ter streep en negen meter tussen ruimte. De stippelstreep toont drie me ter sreep en negen meter tussen ruimte. De waarschuwingsstreep geeft de laatste kans aan om voor te sorte ren. Staat men eenmaal binnen geslo ten lijnen voorgesorteerd, dan mag geen andere richting meer worden in geslagen dan door pijlen wordt aange geven. Wie fout zit, moet net als in mens erger je niet nog maar eens van voren af aan beginnen. De overheid heeft de gemeenten ge adviseerd zo min mogelijk met strepen te werken, omdat het verkeer dan zou verstarren en zijn soepele loop zou kunnen verliezen. Omdat de gemeen ten de voorschriften ec tei te laat uit Den Haag kregen, liggen op sommige wegen nog strepen van vroeger, die men niet een, twee. drie kan verwijde ren. Zij moeten slijten. Officieel val len deze lijnen buiten het wettelijk voorschrift, maar dat kan men aan zo'n lijn niet zien. Strikt genomen mag men op deze wegen niet links afslaan en lang moeten doorrijde 1 voor men is waar men wezen moet, terwijl pas seren van langzaam verkeer (tractor- paardewagen) evenzeer verboden is, ook al is de andere weghelft vrij van verkeer. In veel gemeenten moet do vendien nog zorgvuldige studie ge maakt worden van de belijningsvoor schriften, zodat het nog enige tijd kan deren voor dit alles geregeld is. Intus sen is ook al gebleken, dat bussen en zware wagens bii het nemen van boch ten moeilijk binnen de lijnen kunnen blijven. Daarover is al een brief ge schreven naar de minister, die nog bezig is met het antwoord. De politie stelt zich inmiddels op het standpunt, dat van niemand het onmogelijke kan worden verlangd. Als het ecb niet an ders kan moeten de chauffeurs van de ze wagens maar over de schreef gaan. Zij krijgen pas een bon als ze dit on voorzichtig doen en het overige ver keer in gevaar brer jen of hinderen. Het nieuwe RVV dien' om te komen tot een vereenvoudiging man de ver- keerswetgeving. Het verwarde beeld, dat men thans krijgt van de wetsken- nis en wetstoepassing ligt als een duis tere wolk over dit doel heen. Maar wellicht heldert het zicht nog in het komende half jaar* W. i. MUHMNO t - De meeste schaakpartijen wonWl de aanval gewonnen. Dit verklaarbaar door het feit, Jl dedlgen moeilijker is dan aanviii! De aanvallende partij beschikt Uppp HP^ ffP^ i fill 411 Oplossing schaakraadsel Zwart had als volgt een kunnen afdwingen: 1. Kg3 Z-. P Kg4I 3. f6 (Op 3. K®4 volgt 3. 3. Kgo! 4. f7, a2! 5. f8D, B| wit kan niet meer winnen. LONDEN (AP) Cl»! bracht Elizabeth Rimington W mond-op-mond-beademlng weer InitW bewustzijn, nadat zij na haar paard bewusteloos In val trtil lag. l'oen ze weer bijkwam de zij: „Ga alsjeblieft niet we|. Hij bleef bij haar en thans. 16 i"aj, den later, staan zij op het pui" huwelijk te treden. Inwood en een vriend vonden de^iö. jarige Elizabeth in een bos. een zware hersenschudding J® gt van haar steigerende Paar j.Mhiis vallen. Ze werd naar een ,an« ia overgebracht waar zij 36 uur levensgevaar verkeerde. jf. De 35-jarige Inwood bezocW dere dag en bracht i.an bloem haar mee. „Het was liefde op ste gezicht", zei Elizabeth. Haar moeder, Alice Html»?'®?1 „indien Cliff en zijn vriend 1i na het ongeluk het punt ffk ,„ii waren waar Elizabeth van na* was gevallen, had zij g| kunnen liggen. Het is naaf afgelegen punt". Inwood merkte op: ..Df 'SS» i« gende kits heeft ons ook bracht". sK 11 V... I in het algemeen over een voordeel, waardoor hjj beter kgn? noeuvreren. Bovendien is de amr.ü koning altijd een kwetsbsu jJl wit. Door offercombinaties kan I sitie ondermijnd worden, hetgeen gjj I al het begin van het einde is. ril prachtige illustratie is de ondersts® I recentelijk gespeelde partij, waarïï'l witte koning het slachtoffer wordt nil een prachtig voorbereide aanval bekroond wordt met een grandioze'm,, combinatie. Wit: Ojanen Zwart: Kinnmark Gespeeld in de landenwedstrftd Finlav I Zweden te Helsinki 1967 Nimzo-ijy|j|^| 1. d2-d4, PgS-ffi 2. C2-C4, e7-e6 3. Pku Lf8-b4 4. e2-e3, 0-0 5. Lfl-d3, cj-nil Pgl-f3, d7-d5 7, 0-0, Pb8-c6 8. itol Lb4-a5 9. c4xd5, e6xdS 10. Pc3-ei (Een gekunstelde voortzetting. Juin il 10. dc5:) 10. c5-c4! 11. Ld3-c2. La5-c7 tl b2-b3. c4xb3 13. Lc2xb3, Lc8-g4 14 p,i I g3, Pf6-e4 15. Ddl-d3, Tf8-e8 16. LcUfl Pc6-a5 17. Lb3-c2, Pa5-c4. 1 (Door onbevangen, maar gtrategitl goed tegenspel staat zwart beter). 18. Lbï-c3, Ta8-e6 19. LeS-el, 7444! (De beslissende slotainval wordt 1*41 ingezet). 1 20. Pf3-e« OEen poging om door een pionoffet op de aanvalsgolven te gooien) 20Lc7xe5 21. d4xe6, Pc4ai 1 Dd3-b3. Stelling na 22. Dd3-b3 22Pe5-f3 (Een verbluffend stukoffer, dat vit 11 een luttel aantal zetten tot overjtvi dwingt) 23. g2xf3, Dd8-h4'.'. 24. f3xg4, Trf-M 11 Kgl-g2 (Nog een laatste poging* 25. Pe4-g5! 26. Tfl-hl, Dh4-h!| 27. Kg2-gl, Pg5-f3 mat. SCHAAKRAADSEL In het onderstaande eindspel - «tl leend aan een partij Vukovic-Jovcit:! 1964 gespeeld volgde 1. KgKI f5. h4 3. f6, h3 4. f7. h2 5. f8D, hlD'l Df4+ en zwart gaf zich gewonnen, «J dat dameverlies onvermijdelijk is. li«| tekststelling beschikt zwart echter wl een grandioze voortzetting, diehe®£| zeker gelijk spel waarborgt. Zwart aan zet en maakt remise. M PEILINGtN ;EN PEILfNG 1. peilingen b-u Het ziet er somber uit rrnj heel duidelijk uit de wei] van G.S. thans geproduceer jaar rekening worden gehou werklozen maar ook op la zelfs bij een terugkeer van kunnen bieden aan de groeiI Tenzij er een radicale o van de regering. De Braban de regering op het punt vel schiet. Wij delen deze merl pepernoten rond maar van sprake. De Brabantse werkgelegen discussiemateriaal voor de Pr mag echter verwachten, dat op het debat over de werkg, ment gehouden zal worden K.V.P. (nog steeds) de groofsii van de K.V.P. terzake zullen tendensen, waarover ook bin De moeilijkheden, waarvc ontstaan doordat omringende door grotere rijkssfeun ofwel! zijn voor nieuwe industrieves Brabant zal door ruimere Tegelijkertijd zal echter de sa geïntensiveerd dienen te wor, op langere termijn is interp voor een goed resultaat. Nu af te vangen. Wij hopen dat G.S. van Bi hun nota. Deze nota dient partijen, ook de jongeren van (ook de Belgische) en natuurl Te veel gemeentebestdren lat door lokaal chauvinisme. Brod. werkelijk komen tot een indi vaart zal brengen, dan zal e mengewerkt moeten worden, vorming van regionale indu werking in sterke mate zal bt En wat gaan de politieke Het gaat om hun toekomst, dragen, dat de Brabantse nofd een begin van een nieuwe in) Zuid-Nederland heeft nog gewerkt moeten worden om jyj"a zijn bezoek aan Roemei minister Luns op staatsiebez Polen. Deze Nederlandse, belar Eerder reeds is gebleken, dat d Als het Westen Hierop verstancl intreden in de Oost-West-verho1 Ook een klein land als Nei ons betreft mag mr. Luns in erkenning van de Oder-Neisseg: (Van e 2al het er nog eens van komen betere tijd, misschien na eeuwi van enige experimenten met dier «aseerd en gediscussiëerd. Het zal 1 an het instituut voor hartonderz "Jfcse congres van het Max-Planc Mak* eenniaa^ warmbloedig en gee kun!; mens .hati zich trouwens nooit beeft W ?leD als hij ged: )ÖJ?am?®er hij koudbloedig v hogwe SGoedigheid is de sleutel tem Nml Sellnf van levende v1 wamhi„ i elljta dook dan ook van^lèinem eerst in de gest; hij coSiei1'™ de evolutie op, Moedigen dfe tot «usachtige ko hadden al weg. de aarde behe( totAlimensarmh^°hedige dieren. van m obaamstemnorJt een c°nstante het in stanr? ho, aUr van 37 Sraden. V, hoven de gemS/8? de2e' 22 grac Ie omeevino ill S temperatuur v een continu srrf^en temperatuur, diS. Het liehf energieverbruik groot gedeelto "T™ daarvoor gekoppeido =12 de energie uit d'ngssysteem mha'lngs- en verbn ■fan nood zonder raob\liseert in gel ?,m de temnerat". en alle reser yeigens ™"ur °P Peil te houd ^°edigheiddp heeft de war van de tiranni»621 ervan bevi •Van Arrhénius"rit van de vergelijk! ïan chemisch» te zSgt dat de snelh, de temperatuur actles toeneemt n ?lcb telkens bii t! zodanig dat) Nijging voiH^t?„,grade0n tem n tempei tüïïsthm S bij uen g chemi^lng verdubbelt. bestaat) geh'oorz waar"tt" het" Hoe warmer aan deze ven. Er is eèhtr mtensiever h buurt van m -Plafond", nrï? Z!™dT bLb°g-d b; lev w PeraturS? ^,Iraden; biJ hoger structuren van het r,gevoelige Worden. De stelro besc dan ook; 20 s^®eel de,r natuur L6n dicht bii de°°f ™g?b*. «raar het in tei eiw -"5C ClW beschadi lu n le. dicht* bi? d?°|rm0gelijk' maar n BlJ 37 graden 00+ +enf van 40 grade aantoonde een ^5? e,r' 20als Thau ?°°r de cellen wai'mtemili tonder special «e,?te Prestat: «PPwaat mogelijk^ "akt ^hermin!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 10