IN VEEL GEMEENTEN WEET MEN NOG GEEN RAAD MET BELIJNING
Kennis van
nieuwe
verkeerswet
laat nog veel te wensen over
ONZE PUZZEL
DESKUNDIGEN HANGEN
VERWARD BEELD OP
W «1
B_
WJL
m 9 z.
flOMMEi
Mense
zich ni
laten
OP 64
VELDEN
liefde
Brabant in gri
Waarom geen
10
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1967
Kruising
Hoofd erbij
Niet rechts
„Gescharrel"
'Mi
B I'
Bi]
I,
I I,
Kus bracht tóS
en
moBF
ndat* i
eilingen ppi
Reserves
borden De ,het »ichaam
Bibberen h&lnt
10
Oprijden van het kruispunt moet voorzichtig gebeuren d.w.z. ofschoon
links voorrang moet geven, mag men links niet dwingen tot schielijke
remmanoeuvres. Wie dat niet doet maakt zich schuldig aan onvoorzichtig
heid jegens het linkse verkeer dat weliswaar geen voorrang heeft, maar
deze automatisch moet krijgen, als het binnen redelijke afstand niet tot
stilstand kan worden gebracht.
(Van een onzer verslaggevers)
Ofschoon men enerzijds een groeiend begrip waarneemt voor de eisen van het nieuwe Reglement
Verkeersregels en Verkeerstekens, dat nu een half jaar van kracht is, ziet men daarnaast nog
te veel ontmoedigende verschijnselen dan dat men er een Holland Claxon Festival voor zou aanrich
ten. Eerder is er reden om wat te foeteren met de toeter, al raakt dit gelukkig in onbruik. Foeteren
niet alleen tegen de man achter het stuur, wie lee rt ooit gaaf rijden? Maar niet minder tegen de over
heid, die veel te laat kwam met de richtlijnen voor de strepen op het wegdek, maar wel vasthield aan
de bepaling, dat deze kracht van wet krege'n op 1 juli jl.
Het beeld, dat men krijgt in gesprek
ken met verkeersdeskundigen over de
kennis bij het publiek van de nieuwe
verkeerswet, is uitermate verward.
Dit beeld is opgehangen aan de twee
uitersten van: ze leren het nooit, tot:
ze krijgen de slag al aardig te pak
ken. Wij kunnen niet meer doen dan
er een schets van geven in de hoop
er enige samenhang in te ontdekken
en er enige lering uit te trekken.
Het verbond voor veilig verkeer is
pas begonnen met een onderzoek naar
de verkeerskennis en kan er nog geen
uitspraken over doen. De eerste gege
vens noemt men evenwel niet hoopge
vend. De simpelste vragen in verkeers-
quizzes leveren problematisch gehar
rewar en verkeerde antwoorden op.
De tram bijv., die onder alle omstan
digheden voorrang heeft, wil men rus
tig laten stoppen bij afbuigen voor te
gemoetkomend of meegaand verkeer.
De voorrang van de voetganger (ze
ker op zebra's) op afbuigend verkeer
zit er ook nog niet allerwege ingeheid.
Hoffelijke automobilisten hebben de
wet eigenlijk niet nodig, zij beseffen
dat de voetganger geen ogen in zijn
rug heeft, maar de onhoffelijken gooi
en het zelfs met de wet op een ak
koordje. Anderzijds werden in Den
Haag heel wat voetgangers bekeurd,
die binnen de dertig meter van een ze
bra dit pad rustig links lieten liggen,
tot groot verdriet van de automobilis
ten.
Aanpassing van de gemiddelde snelheid op de snelweg bevordert een vlotte doorstroming van het verkeer.
Daarom is te traag of met een te grote snelheid rijden verboden. De verkeersstroom, waarin men zich bevindt,
wordt veiliger, naarmate deze een vloeiender karakter heeft.
De voetganger heeft voorrang op afbuigend verkeer. Dit is een regel uit
de nieuwe wet, waarmee men slecht bekend blijkt te zijn.
Horizontaal: 1 getimmerde bewaar
plaats, 4 een zekere, 6 hemellichaam, 9
deel van de mast, 10 meisjesnaam, 12
leed (ZN), 14 rivier in Siberië, 16 slede,
18 stof, die zich uit wonden afscheidt,
20 honingbij, 22 glaasje sterke drank,
24 kruimel (ZN), 26 spil v.e- wiel. 27
onbezonnen, 30 muzieknoot, 31 spijtta
fel, 32 buitenhaven, 33 gebod, 35 term
bij het schaakspel, 36 deel van een
huis, 38 ieder, 40 vreemde munt, 41 lig
plaats voor schepen, 42 reeks, 43 spore-
plant, 44 oude lap, 46 dorp in Gelder
land, 48 kleverige stof, 50 jongensnaam,
52 tijdrekening, 53 elektrisch geladen
atoom, 55 voegwoord, 57 staten gene
raal, 60 voornaamwoord, 61 ijverige, 63
toethoorn, 65 dus (Lat-), 66 dorp ïtn
Gelderland, 69 ontgonnen land, 70 voor
zetsel, 71 hetzelfde, 73 oude naam v-
Ierland, 75 voegwoord, 76 middag, 77
gem- in N. Brab-, 78 kloof.
Verticaal: 1 statiekoets, 2 rally, 3
meisjesnaam, 4 Europeaan, 5 plaats in
Gelderland, 6 scheik- element (afk.), 7
treurige, 8 wijnglas, 9 omgeslagen zoom,
11 gekheid, 13 dus (Lat-), 15 verhin
dering, 17 railroad (afk-), 19 tremel,
trechter waardoor het gemalen graan
loopt, 21 lengtemaat (afk-). 23 godin
v.d- dageraad, 25 paard, 28 twist, 29
plaats in Z- Holland, 31 plaats in Zwit
serland, 34 plaats in Gelderland, 35
vlies, vel, 36 bakje, 37 rivier iSoaans),
39 mannelijk beroep, 45 rondtrekkende
volkszanger die gedichten voordroeg, 47
landweg of laan, 48 onderaardse over
dekte gang, 49 Spaans rijpaard, 51 oude
Spaanse munt, 53 myth, figuur, 54 hin
deren, 56 Europeanen, 58 nauwe ope
ning, 59 gast, 60 volk uit de oudheid,
62 landbouwwerktuig, 64 meisjesnaam,
67 godin van de dageraad, 68 boom, 72
voorzetsel, 74 pers- voornaamwoord.
OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEEK
Horizontaal: 1 pijn, 3 nerveus, 9 kat,
11 Made, 12 erts, 15 kabel, 16 smaad. 18
op, 20 tol, 21 ons, 22 de, 23 som, 25 be
stand, 29 bis, 30 net, 32 naald, 33 pas.
35 ter, 37 sri, 38 dal, 40 of, 41 kol. 42
ara, 43 ei, 44 bes, 45 aap, 47 arm, 49
Son, 50 kraag, 52 dam, 54 kin, 55 Haar
lem, 57 kim, 59 ik, 60 mos, 61 rem, 63
la, 64 eerst, 66 salon, 68 idee, 69 ende,
71 los, 72 ellende, 73 pad-
Verticaal: 2 ijs, 3 nabob, 4 edelen, 5
rel, 6 Ees, 7 Urmomd, 8 strand, 10 af. 11
mat, 13 sas, 14 mos, 17 hes, 19 pon. 22
dis, 24 met, 26 sas, 27 tartaar, 28 Ali,
29 bal, 31 teken, 33 paard, 34 bos, 36
ros, 38 dra, 39 sip, 44 bon, 45 ara, 46
pal. 48 mak, 49 sik, 50 Kassei, 51 gerand,
53 mil, 54 kip, 55 horde, 56 melde 58
mak. 60 mei, 62 moe, 65 tel, 66 sen,
67 do, 70 sa.
In de grote steden kost artikel 40
van het nieuwe RW de weggebrui
kers nog de meeste hoofdbrekens. Dit
artikel bepaalt de Kruising op te rij
den met de grootste voorzichtigheid en
dan nog alleen, wanneer er geen voor
rang behoeft gegeven te worden aan
rechts verkeer en het van links ko
mende verkeer niet gehinderd wordt
door in te houden of op het kruispunt
stil te staan. In de maanden januari
en februari heeft de politie de zaak
soepel aangezien. Daarna is men ver
balen gaan geven. In twee maanden
tijds veertig stuks. Dit lijkt weinig,
maar verbalen kregen alleen de over
treders, die 't kruispunt het verkeer
met veronachtzaming van alle regels
ophielden. De politie had overigens
wei de indruk, dat het in de maanden
mei en juni beter ging.
Wie wil handelen volgens dit arti
kel moet dus voor het kruispunt stop
pen als er verkeer van rechts nadert,
dat voorrang gegeven moet worden.
Maar op dit verkeer heeft men op be
paalde kruispunten door geparkeerde
auto's e.d. soms moeilijk oog. Men Kan
er dan niet mee volstaan voor het
kruispunt stil te staan. Men moet nl.
het kruispunt op om te kunnen zien
wat zich van rechts aandient. Als men
dan door kan rijden, heeft men ge
luk gehad. Wie dit niet kan, loopt ge
heel tegen zijn intentie kans op een
bon. Misschien zal op dit punt de hof
felijkheid tegemoet komen aan deze
moeilijkheid. We bedoelen, dat van
rechts komend verkeer niet te allen
tijde op zijn recht blijft staan en „link
sen van het kruispunt" gelegenheid
geeft tot invoegen. Niet door op de
remmen te gaan staan, wel door dat
extra tikje gas om snel over het kruis
punt te komen na te laten. Verkeer
wordt pas veiliger in de mate dat ie
dereen er naar streeft er een vloeien
de verkeersstroom van te maken.
De komende drie maanden gaat net
verbond voor veilig verkeer in een ac
tie naar dit probleem toespelen onder
het motto: Hoofd erbij, kruising vrjj.
Deze actie spitst zich toe op de ver-
keersmentaliteit, op de defensieve in
stelling van de weggebruiker, die voor
zichzelf rijrüimte verderft door een
ander ruimte te gunnen. Dii geldt dan
niet klleen voor de kruispunten, maar
evenzeer voor de rotondes. De erva
ring leert, dat wanneer iedere wegge
bruiker krachtens de verkeerswetge-
vinjr een rotonde oprijdt deze rotonde
binnen de kortste keren verandert in
een onbeweeglijke klont van klittende
auto's, die niet meer voor- of achter
uit kunnen.
Blijf bij nadering van een volle ro
tonde even wachten op de toevoerweg
en ga niet staan op recht en gaspe
daal. De juridische noog ontwikkelde
Romeinen zeiden al: Het hoogste recht
is het hoogste onrecht. Dit is niet al
leen op het maatschappelijk, maar ook
op het rijverkeer toepasselijk.
Het gebruik van de rijkswegen vormt
een specifieke problematiek. Men heeft
de indruk, dat er over het algemeen
wat beter vanaf de toevoerwegen
wordt i igevoegd, omdat men de toe-
leidingsweg en zonodig de vluchtstrook
inderdaad gebruikt om snelheid te
maken. Het aanpassen aan de gemid
delde snelheid schijnt ook wat beter te
worden, al kan dit te maken hebben
met filevorming, want files dwingen nu
eenmaal tot de aangehouden snelheid.
Het verplichte knipperen bij het naar
links gaan gaat nogaj eens fout. Men
mag pas gaan knipperen op het mo
ment, dat men begint aan de over
schrijding van het eigen weggedeelte
en dit is pas dan toegesta&n, wanneer
geen verkeer in de directe nabijheid
van achteren nadert of tegenliggers
zichtbaar zijn. Veren oeginnen te knip
peren lang voor ze aan het passeren
toe zijn. Zij schijnen het knipperlicht
te gebruiken om daarmee zoveel te
zeggen tegen het achterop komend ver
keer als: straks ga ik naar links, hou
daar nu alvast rekening mee. Dit is
per se fout. Is men eenmaal met zijn
Zij contrasteren op een overigens even
gevaarlijke wijze met de wegpiraten,
die ervan uitgaan, dat de wat
meer vrij-zijnde linkerrijbaan uitslui
tend bestemd is voor hen, snellerik-
ken, die weigeren rechts te gaan rij
den, ook als er volop ruimte is. Dat
het nieuwe RW aansluiting heeft ge
zocht bij de in het buitenland geldende
verkeersbepalingen heeft in zoverre
gunstig gewerkt, dat de politie beter
dan vroeger met overtreder, uit het
buitenland in discussie kan gaa*n, al
blijft de rotonde voor de Duitsers een
moeilijk punt. Maar erg veel schijnt
dit betere begrip toch ook weer niet op
te leveren, want zo goed als de Neder
landers elders nemen de buitenlanders
het ook hier maar wat gemakkelijker
op, wetende dat zij ai&, toeristisch
melkkoetje niet al te snel zullen wor
den geverbaliseerd. Daar komt bij,
dat het soms meer geld kost dan de
boete opbrengt om wanbetalers aan
hun buitenlandse vestje te trekken.
De stedelijke politie-instellingen heb
ben wel de indruk, dat het begrijpen
wagen geheel op de linkerrijbaan,
schake' dan het knipperlicht weer uit,
ook al moet een hele reeks auto's in
gehaald worden. Dat men aan het pas
seren is, ziet de achterop komende
automobilist wel. Hij wL alleen maar
weten, wanneer u van richting veran
dert. En passeert men, doe dit dan
ook met zodanige snelheid, dat men er
snel langs is. Langzame passeerders
blokkeren de weg, vormen staarten
van files en vergroten zeker op twee-
baanswegen de kans op botsingen met
tegenliggers.
Nergens schrijft de wet voor, dat
men bij het teiuggaan naar rechts na
het passeren dit moet aangeven door
het rechter knipperlicht te ontsteken.
Toch doen velen dit. Zij tonen zich
ijveriger dan de verkeerswetmaker
prof. Belinfante en de minister van
verkeer en waterstaat samen. Zij moe
ten er zich echter wel van bewust zijn,
dat dit ietwat overdreven gebaar fwee
bezwaren aankleven nl. men kan het
achterop komende verkeei in de waan
brengen, dat men de weg naar rechts
gaat verlaten, zodat schrikachtigen in
de verleiding kunnen komen alvast te
gaan remmen, en men vergroot voor
al bij avond in files de verwarring in
het beeld van lichtjes, alsmaar licht
jes. Dit en het coms te langzaam rij
der. vindt men volgens het Verbond
van Veilig Verkeer nogal eens onder
de weggebruikers, die eigenlijk niet
rijp zijn voor de snelweg. Zij kunnen er
beter nog een poosje vandaan blijven.
van de borden wat beter gaat dan
vroeger, hetgeen nog niet wil zeggen,
dat men er zich in alle gevallen aan
houdt. Vooral het tegen de rijrichting
in stoppen en par.V-ren schijnt een
moeilijk uitroeibaar euvel U zijn. De
Haagse politie schreef voor deze over
treding in een half jaar tijds meer dan
duizend bonnen uit. Wanneer dit rechts
verboden is, zal men een ommetje
moeten maken, liever dan door te ke
ren het verkeer te hinderen.
De nieuwe wet staat toe voor het di
recte in- en uitlaten van passagiers te
stoppen op hoeken (binnen vijf meter
niet parkeren) en bij bushaltes, mits
bussen niet gehinderd worden. Dit ar
tikel wordt echter blijkens de ervarin
gen te ruim geïnterpreteerd. Men zei
op genoemdé plaatsen rustig zijn auto
neer om even vlug een boodschap te
doen of voor andere tijdrovende bezig
heden. En men wacht er ook wel de
komst van passagiers af, die in geen
velden of wegen te zien zijn. Hier zijn
in de verschillende steden al honder
den verbaaltjes voor uitgedeeld.
Het knipperpijltje naar links bij pas
seren in stadsverkeer is een punt, dat
de politie maar liever over het hoofd
ziet. Teveel zijstraten maken het on
mogelijk na te gaan. of iemand alleen
maar passeert of ook van plai? is in
derdaad naar links af te slaan. De
Haagse politie sprak over „gescharrel
waar geen mens meer uitkomt". Dit
ontslaat evenwel niemand van de
plicht om ook in dit opzicht voorzich
tig, defensief, te rijden. Een heel ander
chapiter, waar de politie wel op let is
de verboden amazonezit. Op de scoo
ter komt dit niet meer voor, op de
brommer neemt men het royaler, met
alle financiële narigheden daarvan by
bekeuringen.
Over de in de nieuwe wet voorge
schreven plicht zich aan de belijning
te houden zou een heel hoofdstuk te
schrijven zijn, niet in het minst, omdat
de voorschriften daarvoor zo laat ge
komen zijn, dat heel wat gemeenten
geen kans hebben gezien deze aan te
brengen voor 1 juli j.l. de datum waar
op dit voorschrift wetskracht kreeg.
Men weet het: de gesloten witte streep
mag men niet meer over, de gesloten
witte streep met aanliggende stippel-
streep alleen aan de zijde van de stip-
pelstreep, de stippelstreep mag men
alleen over als men niemand hindert,
aan de gesloten strepen vooraf gaat de
zogenaamde waarschuwingsstreep, die
anders dan de stippelstreep negen me
ter streep en negen meter tussen
ruimte. De stippelstreep toont drie me
ter sreep en negen meter tussen
ruimte. De waarschuwingsstreep geeft
de laatste kans aan om voor te sorte
ren. Staat men eenmaal binnen geslo
ten lijnen voorgesorteerd, dan mag
geen andere richting meer worden in
geslagen dan door pijlen wordt aange
geven. Wie fout zit, moet net als in
mens erger je niet nog maar eens van
voren af aan beginnen.
De overheid heeft de gemeenten ge
adviseerd zo min mogelijk met strepen
te werken, omdat het verkeer dan zou
verstarren en zijn soepele loop zou
kunnen verliezen. Omdat de gemeen
ten de voorschriften ec tei te laat uit
Den Haag kregen, liggen op sommige
wegen nog strepen van vroeger, die
men niet een, twee. drie kan verwijde
ren. Zij moeten slijten. Officieel val
len deze lijnen buiten het wettelijk
voorschrift, maar dat kan men aan
zo'n lijn niet zien. Strikt genomen mag
men op deze wegen niet links afslaan
en lang moeten doorrijde 1 voor men
is waar men wezen moet, terwijl pas
seren van langzaam verkeer (tractor-
paardewagen) evenzeer verboden is,
ook al is de andere weghelft vrij van
verkeer. In veel gemeenten moet do
vendien nog zorgvuldige studie ge
maakt worden van de belijningsvoor
schriften, zodat het nog enige tijd kan
deren voor dit alles geregeld is. Intus
sen is ook al gebleken, dat bussen en
zware wagens bii het nemen van boch
ten moeilijk binnen de lijnen kunnen
blijven. Daarover is al een brief ge
schreven naar de minister, die nog
bezig is met het antwoord. De politie
stelt zich inmiddels op het standpunt,
dat van niemand het onmogelijke kan
worden verlangd. Als het ecb niet an
ders kan moeten de chauffeurs van de
ze wagens maar over de schreef gaan.
Zij krijgen pas een bon als ze dit on
voorzichtig doen en het overige ver
keer in gevaar brer jen of hinderen.
Het nieuwe RVV dien' om te komen
tot een vereenvoudiging man de ver-
keerswetgeving. Het verwarde beeld,
dat men thans krijgt van de wetsken-
nis en wetstoepassing ligt als een duis
tere wolk over dit doel heen. Maar
wellicht heldert het zicht nog in het
komende half jaar*
W. i. MUHMNO t -
De meeste schaakpartijen wonWl
de aanval gewonnen. Dit
verklaarbaar door het feit, Jl
dedlgen moeilijker is dan aanviii!
De aanvallende partij beschikt
Uppp HP^ ffP^
i fill 411
Oplossing schaakraadsel
Zwart had als volgt een
kunnen afdwingen: 1. Kg3 Z-. P
Kg4I 3. f6 (Op 3. K®4 volgt 3.
3. Kgo! 4. f7, a2! 5. f8D, B|
wit kan niet meer winnen.
LONDEN (AP) Cl»!
bracht Elizabeth Rimington W
mond-op-mond-beademlng weer
InitW
bewustzijn, nadat zij na
haar paard bewusteloos In
val
trtil
lag. l'oen ze weer bijkwam
de zij: „Ga alsjeblieft niet we|.
Hij bleef bij haar en thans. 16 i"aj,
den later, staan zij op het pui"
huwelijk te treden.
Inwood en een vriend vonden de^iö.
jarige Elizabeth in een bos.
een zware hersenschudding J® gt
van haar steigerende Paar j.Mhiis
vallen. Ze werd naar een ,an« ia
overgebracht waar zij 36 uur
levensgevaar verkeerde.
jf.
De 35-jarige Inwood bezocW
dere dag en bracht i.an bloem
haar mee. „Het was liefde op
ste gezicht", zei Elizabeth.
Haar moeder, Alice Html»?'®?1
„indien Cliff en zijn vriend 1i
na het ongeluk het punt ffk ,„ii
waren waar Elizabeth van na*
was gevallen, had zij g|
kunnen liggen. Het is naaf
afgelegen punt".
Inwood merkte op: ..Df 'SS» i«
gende kits heeft ons ook
bracht".
sK
11
V... I
in het algemeen over een
voordeel, waardoor hjj beter kgn?
noeuvreren. Bovendien is de amr.ü
koning altijd een kwetsbsu jJl
wit.
Door offercombinaties kan I
sitie ondermijnd worden, hetgeen gjj I
al het begin van het einde is. ril
prachtige illustratie is de ondersts® I
recentelijk gespeelde partij, waarïï'l
witte koning het slachtoffer wordt nil
een prachtig voorbereide aanval
bekroond wordt met een grandioze'm,,
combinatie.
Wit: Ojanen
Zwart: Kinnmark
Gespeeld in de landenwedstrftd Finlav I
Zweden te Helsinki 1967 Nimzo-ijy|j|^|
1. d2-d4, PgS-ffi 2. C2-C4, e7-e6 3. Pku
Lf8-b4 4. e2-e3, 0-0 5. Lfl-d3, cj-nil
Pgl-f3, d7-d5 7, 0-0, Pb8-c6 8. itol
Lb4-a5 9. c4xd5, e6xdS 10. Pc3-ei
(Een gekunstelde voortzetting. Juin il
10. dc5:)
10. c5-c4! 11. Ld3-c2. La5-c7 tl
b2-b3. c4xb3 13. Lc2xb3, Lc8-g4 14 p,i I
g3, Pf6-e4 15. Ddl-d3, Tf8-e8 16. LcUfl
Pc6-a5 17. Lb3-c2, Pa5-c4. 1
(Door onbevangen, maar gtrategitl
goed tegenspel staat zwart
beter).
18. Lbï-c3, Ta8-e6 19. LeS-el, 7444!
(De beslissende slotainval wordt 1*41
ingezet). 1
20. Pf3-e«
OEen poging om door een pionoffet
op de aanvalsgolven te gooien)
20Lc7xe5 21. d4xe6, Pc4ai 1
Dd3-b3.
Stelling na 22. Dd3-b3
22Pe5-f3
(Een verbluffend stukoffer, dat vit 11
een luttel aantal zetten tot overjtvi
dwingt)
23. g2xf3, Dd8-h4'.'. 24. f3xg4, Trf-M 11
Kgl-g2
(Nog een laatste poging*
25. Pe4-g5! 26. Tfl-hl, Dh4-h!|
27. Kg2-gl, Pg5-f3 mat.
SCHAAKRAADSEL
In het onderstaande eindspel - «tl
leend aan een partij Vukovic-Jovcit:!
1964 gespeeld volgde 1. KgKI
f5. h4 3. f6, h3 4. f7. h2 5. f8D, hlD'l
Df4+ en zwart gaf zich gewonnen, «J
dat dameverlies onvermijdelijk is. li«|
tekststelling beschikt zwart echter wl
een grandioze voortzetting, diehe®£|
zeker gelijk spel waarborgt.
Zwart aan zet en maakt remise.
M PEILINGtN
;EN PEILfNG 1.
peilingen b-u
Het ziet er somber uit rrnj
heel duidelijk uit de wei]
van G.S. thans geproduceer
jaar rekening worden gehou
werklozen maar ook op la
zelfs bij een terugkeer van
kunnen bieden aan de groeiI
Tenzij er een radicale o
van de regering. De Braban
de regering op het punt vel
schiet. Wij delen deze merl
pepernoten rond maar van
sprake.
De Brabantse werkgelegen
discussiemateriaal voor de Pr
mag echter verwachten, dat
op het debat over de werkg,
ment gehouden zal worden
K.V.P. (nog steeds) de groofsii
van de K.V.P. terzake zullen
tendensen, waarover ook bin
De moeilijkheden, waarvc
ontstaan doordat omringende
door grotere rijkssfeun ofwel!
zijn voor nieuwe industrieves
Brabant zal door ruimere
Tegelijkertijd zal echter de sa
geïntensiveerd dienen te wor,
op langere termijn is interp
voor een goed resultaat. Nu
af te vangen.
Wij hopen dat G.S. van Bi
hun nota. Deze nota dient
partijen, ook de jongeren van
(ook de Belgische) en natuurl
Te veel gemeentebestdren lat
door lokaal chauvinisme. Brod.
werkelijk komen tot een indi
vaart zal brengen, dan zal e
mengewerkt moeten worden,
vorming van regionale indu
werking in sterke mate zal bt
En wat gaan de politieke
Het gaat om hun toekomst,
dragen, dat de Brabantse nofd
een begin van een nieuwe in)
Zuid-Nederland heeft nog
gewerkt moeten worden om
jyj"a zijn bezoek aan Roemei
minister Luns op staatsiebez
Polen. Deze Nederlandse, belar
Eerder reeds is gebleken, dat d
Als het Westen Hierop verstancl
intreden in de Oost-West-verho1
Ook een klein land als Nei
ons betreft mag mr. Luns in
erkenning van de Oder-Neisseg:
(Van e
2al het er nog eens van komen
betere tijd, misschien na eeuwi
van enige experimenten met dier
«aseerd en gediscussiëerd. Het zal 1
an het instituut voor hartonderz
"Jfcse congres van het Max-Planc
Mak* eenniaa^ warmbloedig en gee
kun!; mens .hati zich trouwens nooit
beeft W ?leD als hij ged:
)ÖJ?am?®er hij koudbloedig v
hogwe SGoedigheid is de sleutel
tem Nml Sellnf van levende v1
wamhi„ i elljta dook dan ook
van^lèinem eerst in de gest;
hij coSiei1'™ de evolutie op,
Moedigen dfe tot «usachtige ko
hadden al weg. de aarde behe(
totAlimensarmh^°hedige dieren. van m
obaamstemnorJt een c°nstante
het in stanr? ho, aUr van 37 Sraden. V,
hoven de gemS/8? de2e' 22 grac
Ie omeevino ill S temperatuur v
een continu srrf^en temperatuur,
diS. Het liehf energieverbruik
groot gedeelto "T™ daarvoor
gekoppeido =12 de energie uit
d'ngssysteem mha'lngs- en verbn
■fan nood zonder raob\liseert in gel
?,m de temnerat". en alle reser
yeigens ™"ur °P Peil te houd
^°edigheiddp heeft de war
van de tiranni»621 ervan bevi
•Van Arrhénius"rit van de vergelijk!
ïan chemisch» te zSgt dat de snelh,
de temperatuur actles toeneemt n
?lcb telkens bii t! zodanig dat)
Nijging voiH^t?„,grade0n tem
n
tempei
tüïïsthm S bij uen g
chemi^lng verdubbelt.
bestaat) geh'oorz waar"tt" het"
Hoe warmer aan deze
ven. Er is eèhtr mtensiever h
buurt van m -Plafond",
nrï? Z!™dT bLb°g-d
b;
lev
w
PeraturS? ^,Iraden; biJ hoger
structuren van het r,gevoelige
Worden. De stelro besc
dan ook; 20 s^®eel de,r natuur
L6n dicht bii de°°f ™g?b*. «raar
het
in
tei
eiw
-"5C ClW
beschadi
lu
n
le. dicht* bi? d?°|rm0gelijk' maar n
BlJ 37 graden 00+ +enf van 40 grade
aantoonde een ^5? e,r' 20als Thau
?°°r de cellen wai'mtemili
tonder special «e,?te Prestat:
«PPwaat mogelijk^ "akt ^hermin!