Uit het machtige leven van de „Ir. J. G. Snip 55 Aanvaringen Trein vermorzelt aanhangwagen 1 Meer inkomsten Zeelandbrug „Ik zou dolgraag eens op een brommer racen GROOTSTE BOK IN NEDERLAND Bij hitte was werken niet altijd menselijk Vlissingse wethouder biedt zijn ontslag aan DELBURG Vertraging van uur P. Schoones Kansen voor buitenland DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 4 AUGUSTUS 1967 3 EXAMENS OOGWATER Vandaag Morgen ;er nieuws uit ad en streek Pa8- 3 en OP SLOEDAM Figuurzwemmen bij kunstlicht te Kloosterzande Dikker BLINDE GRIFFIE-TELEFONISTE NEL OSTé ZEGT: Geen verwijt Moeite waard Zelfstandig Ideaal Arbeidsinspectie dikwijls te hulp Machines Suggesties Artsen in België staakten om te waarschuwen Onenigheid over beleid Op de splitsing Koning), eeweg had een aanriMj»l isen twee personenauto's, p ;rsdoi-f (Duitsland) reed 'mé ip de Koninginnelaan en kr», rang van C.A.V. A. De de was groot. Er deden zici oonlijke ongelukken voor. onze adverteerders) WE ZAAK TE HEIKANT NT Bij afwezigheid van het an burgemeester en wethou. d door raadslid Martinet jé n moderne frites-voorbakkerii n de Julianastraat nr. 58 ge- et moderne bedrijf werd na de door vele belangstellenden be. 5N OP ZOOM Geslaagd voor bedrijfsadministratie: S. V. M. ,rs te Hulst. (zaterdag 5 augustus: >t 2.19 en 14.38 uur; 1.47 en 14.05 uur; 1.13 en 13.36 uur; tge 2.54 en 15.18 uur. lürg 10-17 en 19-21 uur Expositie purg, stad in de Delta" Walcheren, geopend 9—18 uur ïaar in mijn pet, a.l. 19.30 uur [sergeanten van Bengalen, 14 j E reeshuis 10—17 uur Kunstten- ling. Insteen 1417 uur Tentoonstel. |t Bulthuis (Zierikzeese perio. tEN kntoren 10-12, 14-17.30 en 19.30- Exposities: Ned. Loodswezen en png Het Zuiden ra 20 uur slaat dicht, 18 J. fG uur ichor, 14 j. TEEN [i 16.30 uur Raadsvergadering fbouw 15 uur Tentoonstelling nlein 10 uur Kunstmarkt ,Ali bouw 20 uur PQ-67 en The 1:3 uur lieur, 18 lURG ur Walcheren geopend yan r 10-17 uur kiddelburg stad in de Delta" Juur maar in mijn pet, a.l. 119 en 21.15 uur I sergeanten van Bengalen, 14 iEN ntoren 10-12, 14-17.30 en 19.30* ■ed. Loodswezen en Kunstkring Iden la 21 uur plaat dicht, 18 j. n Koudekerkseweg 20-21 uur londconcert door accordeonver. -nsteen 14-17 en 20-22 uur ■iet Bulthuis (Zierikzeese pe- reeshuls 10-17 uur Kunstten* Jing |en l uur I a.l. Lgebouw 20 uur lar van het eskader, 14 j. nan 15 u Schieting staande wip Ll uur Wandeltocht en kamp jein1 19.15 uur Optreden v°lks' pp Kasporgo EBRUG ind Schieting Ë1 uur ►lint, 14 j. |ker 19.30 uur Middenoo EEN Schieting ■np t g^sIacht Irgers van Rijkduj' dt I bewoonden. En u« zoals mijn oude gr va» het is slecht mot j hele geslacht is Lnschulte va" ontko«,in; ian het bloedbad te K In mijn oude farruU<*ron Voor dit werk, de bouw van de Zeelandbrug, ls de „Ir. J. G. Snip" destijds speciaal geconstrueerd. (Van onze correspondent) WEMELDINGE. In de buitenhaven van Weraeldinge ontstond een aanva ring tussen de motorschepen Romanhi, 630 ton, en Pervijse III, 370 ton. De aanvaring geschiedde toen de Roman* achteruit in een der sluizen terugvoer op het moment dat de Pervijse III vanaf de Oosterschelde de haven binnenkwam Beide voertuigen liepen schade op, doch konden hun reis voortzetten. 's Middags was er wederom een aan varing m de buitenhaven te Wemeldin- ge. Het Duitse motorschip Nordland-V 1407 ton en geladen met Hioogovenslak- ken, op weg van Duitsland naar Ter- neuzen, voer naar de midden sluis toen het Nederlandse motorschip Truus, 626 ton, geladen met zand, op weg naar België, van de sluis achteruit kwam varen. De Truus raakte met het achter schip de voorsteven van de Nor dia nd V en liep zodanige schade aan de stuur inrichting op, dat het ter plaatse een stuk uit de scheepshuid moest laten branden om het schip weer te kunnen gebruiken. In het Keeten. ter hoogte van Stave- nisse, kwamen de vaartuigen Richard- IV, 2500 ton en de 1000 ton metende jn.s. Oostland met elkaar in aanvaring De Oostland kreeg hierbij zware averij Mn het achterschip. (Van een onzer verslaggevers) LEWEDORP De trein Vlissingen- Bergen op Zoom heeft gistermorgen op de onbewaakte overweg in de Zee dijk op de Sloedam een aanhangwa gen van grasdrogerij Timmermans uit Goes gegrepen en totaal vernield. Een relaishuisje, dat ter plaatse naast de spoorlijn stond, werd eveneens ver nield. De neus van de trein werd licht beschadigd. Ook sneuvelden enkele ruiten van de bestuurderscabine. De bestuurder van 'de trein en de be- het gemeentelijk zwembad, te kloosterzande, waar elke dag tus sen de 990 eï, f 000 bezoekers geno teerd worden, vertelt badmeester P. Mhoones hoog en droog in de bad- ("eesterrobine, hoe hij het klaarspeelt longedam.es gedisciplineeril lift' f'aure" te ,aten zwemmen, dh ben zelj niet van Kloosterzande ■iiT Van ^cvcnbergschenhoek. Voor "ter kwam op 15 april, was ik "'.eester in Steenbergen. Daar had een sroep meisjes op een gegeven oment die hijzonder aardig konden 'trnrtOTemm<m' demonstraties G'bjd veel belangstelling. mi m:J maar niet lukte was een verlichting kwam. Ik f!a'; demonstraties in het don- itsó r net Meurkunstlicht. Bij fjt mur een andere kleur licht. hmJS m een schouwburg. Niemand ooi- bedoelde. Het is er in Klnül* Van Bekomen. Toen ik hier sip .frzande kwam was het eer bij L?", dacht: demonstraties het allpme deze semeente gaat Steptiho wat vlott*r dan in veïlm ne ge]neente Beeft e- füimteit medeXi'erking aan allerlei Oekk dat" Bovendien had ik het Cam. ee,", zekere meneer Bo aver pp„ ?e be^Pen. Hij beschikt 'ebijitirprn ^gebreide verzameling HlJbZu m spotlights- 'k had F,8 me te Beven waar ik zin ver ri!™ ZlJn we dank eij hem demonstratie"^! °P 19 auBustus een Weurd licbf ,r?11 geven b'j ge' goea gaaz- die manier Buren krijgen op MAANDAG stuuvder van de tractor, waarachter de aanhangwagen zat, kwamen met de schrik vrij. Het treinverkeer kreeg ruim een uur vertraging. Het ongeval gebeurde op een over weg, die vlak naast rijksweg 58 loopt. De tractorbestuurder, de 18-jarige A. M. uit Goes, was met twee lege aan hangwagens op weg naar de Jacobs polder. Hij zag de trein pas aankomen toen de voorwielen van de tractor reeds op de overweg waren. Zijn enige kans was.' vol gas geven. Hij deed dat ook maar de trein was al le dicht bij. Terwijl de treinbestuurder in zijn cabine naar achteren liep, lichtte de sterke neus van de trein de tweede aanhangwagen op, waar door deze losraakte van de eerste aanhangwagen. Dit was nog een geluk bij een ongeluk. Was dit niet ge beurd dan zou de hele Irekkereombi- natie wellicht door de trein zijn mee gesleurd. De trein heeft in totaal veertig mi nuten stil gestaan. Daarna kon hij op eigen kracht maar met matige snel heid naar het volgende station: Goes. Hier zijn de passagiers overgestapt in een andere trein. (Van een onzer verslaggevers) KLOOSTERZANDE Badmeester P. Schoones te Kloosterzande is momenteel druk bezig om met een groepje van 15 meisjes een demonstratie figuurzwem men in te studeren. Deze zal plaatsvin den op 19 augustus a.s. in het ge meentelijk zwembad. Bij de demonstra tie zal gebruik worden gemaakt var kunstkleurlicht. Al ge- Ook dat was dus Jlrnuu, afgert^Zl badkostuums wordt 'Üd van a - et een rode bies. De ALS het allemaal goed afloopt ",l ae meisjes *.■-i--. i-> ook hard aan. Ik vind dat liet al heel goed gaat. hebben we het voor het eerst met licht geprobeerd. Het is beslist een heel fraai gezicht. Van de eerste officiële demonstratie willen we iets aparts maken. Het gemeen tebestuur zal worden uitgenodigd. We zullen voorafgaand aan de de monstratie figuurzwemmen een de monstratie reddingzwemmen geven en een demonstratie springen door twee jongens die dit seizoen les heb ben gehad. Ze hadden daarvoor nog nooit een sprong van enige betekenis gemaakt. ga ik in het volgend seizoen het sprookje van Sneeuwwitje instuderen met de ze meisjes, met decors, enz. Als ik daarmee begin za' er nog wel eens "w Worliov I'umen Krijgen op tysting f{p, ^.Wi'ookjesachtige om- Ti-e"ect 's meesterlijk. De h°dm leJ a,lemaa' eenzelfde ®00,'2We)rwt.,a(lm'riS| de heeft. Je zult' at nj de hiding len '!°°P geld 'fkShnn °°k dat kost ht">Hhrekms I teb me niet vee' war! oeten maken. die ee» THSen in de "•Iden bekom J?eer ba<lpakken ofto, prohl^m k dat blam1 van r,°" jffti. ?s 11 en Ti Zrm,eisje!i ligt tussen I de m Sn TJn ÏT,e Dat naal d' °efenen we "kann Strauss D °P muziek van ueuuvrtibcv ueyi-tb aw- kt nog wei egTW» 2«fn elk fi0Lri" fo.!eneT aangeklopt moeten worden bij deze 't voTTrtp-n j j een vloeiende ov> nowo Oiioviaovx? hoh a* 2«k. De !tfle heweging moet meisjes werken er zelf en gene. Overigens heb ik het volste vertrouwen in de bevolking hier. Men is erg loyaal". (Van een onzer verslaggevers) GOES De „Ir. J. G. Snip", grootste drijvende bok van Ne derland, geconstrueerd om de Zeelandbrug te bouwen, is begin deze week weer in het nieuws gekomen toen hij bij de Zuider- pier in Hoek van Holland de op 18 maart gestrande zeesleper „Vi- kingbank" in de stroppen nam en naar Rotterdam „droeg". Voor de „Ir. J. G. Snip", die genoemd is naar de ontwerper van de Zee landbrug, was het een interes sante dag in een machtig, maar 'sinds de bouw van de brug be trekkelijk rustig leven. Wat heeft de bok na het dag en nachtwerk aan Europa's lang ste brug gepresteerd en wat zijn de plannen voor de toekomst Om te beginnen is de torenhoge bok met zijn hefvermogen van 500 ton on dergebracht in een aparte N.V., de Ex ploitatie Maatschappij Ir. J. G. Snip. Deze N.V. is een dochter van de aan nemingsmaatschappijen Van Hattum en Blankevoort, die de Zeelandbrug ge bouwd hebben, Deze exploitatiemaat schappij werkt voorlopig nog met ver lies. In Nederland is nog te weinig werk voor deze kolossale krachtpatser. Tot voor kort werd met de voorbereiding van grote werken nog geen rekening gehouden met het bestaan van de bok. Daarin komt nu langzaam verandering. De eigenaars van de „Ir. J. G. Snip" vertrouwen erop dat in de toekomst be paalde belangrijke werken op de capa citeiten van de waterreus zullen wor den afgestemd. De Zeelandbrug is eind 1965 klaar gekomen. Het jaar daarop heeft de bok een rustig leventje gehad. Hij plaatste, volgens hetzelfde systeem als dat van de Zeelandbrug, drie pijlerfundaties in het Haringvliet. Op deze pijlerfundaties zal de kabelbaan komen te rusten waar mee het sluitgat van het Haringvliet zal worden gedicht. Daarna plaatste de „Ir' J. G. Snip" in 1966 nog een grote nieu we brugkraan voor dok 8 op de scheepswerf van Wilton-Feyenoord. Om dit werk te kunnen doen moest de bok met een verhoogde top worden uitge rust. Voor het lopende jaar doet de order portefeuille al heel wat dikker aan. De bok werd buitenom naai Amsterdam gesleept om bij de N.D.S.M. een soort gelijke brugkraan te plaatsen als bij Wilton-Feyenoord. Ook voor dit kar wei was een verhoogde top nodig. Na dat de kraan was geplaatst kwam op Hemelvaartsdag een van de poten van de brugkraan naar beneden. De bok. moest begin juli opnieuw naar Amster dam om de zaak overeind te zetten. Tussen de bedrijven door plaatste de „Ir. J. G. Snip" opnieuwtwee pijler fundaties voor een kabelbaan, dit keer in het Brouwershavensegat, dat voor een deel ook met de in de Grevelingen beproefde kabelbaanmethode gesloten zal worden. Begin deze week werd, na een mis lukte poging op het eind van de vo rige week, de „Vikingbank" geborgen. Deze zeesleper is op de bazalten pier van Hoek van Holland volkomen stuk gebeukt. De „Ir. J. G. Snip." was de enige bok in Nederland die de 400 ton metende zeesleper van de pier kon ha len. Op het programma staat nu nog het aanbrengen van de betonnen boven bouw op de pijlerfunderingen van de kabelbaan in het Haringvliet. Het gaat hier om betonstukken van 200 ton elk, die, evenals de pijlers, zijn gemaakt in de betonfabnek nabij de oude veer haven in Kals. Naast het toenemend gebruik van de bok in Nederland staat een stijgende belangstelling voor dit machtige werk tuig in het buitenland. Reeds meerma len is vanuit het buitenland naar de gebruiksmogelijkheden van de „Ir. J. G. Snip" geïnformeerd. Ten gevolge van de grote vaarafstand is het tot nu toe nog niet tot concrete opdrachten uit het buitenland gekomen. Ook op dit punt is de bok. die tegenwoordig ligt afgemeerd aan de Boompjeskade in Rotterdam, te beschouwen als een ster ke wissel op de toekomst. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG In de eerste zeven maanden van dit jaar heeft de Zeelandbrug 1.990.000 gulden aan tol opgebracht; dat is 193.000 meer dan in de overeen komstige periode van 1966. Dit po sitieve verschil is voor een be langrijk deel te verklaren uit het feit dat aanmerkelijk meer vrachtwagens van de brug ge- brui^ hebben gemaakt. Het aan tal lichte vrachtwagens lag in de eerste zeven maanden van 1967 5.731 hoger dan in dezelfde perio de van vorig jaar (36.183 tegen 30.452). Het aantal zware vracht wagens liep met 4.494 op van 8.146 tot 12.640. Het aantal personenauto's dat van de Zeelandbrug gebruik heeft gemaakt is in de eerste zeven maanden met ruim 13.000 achtergebleven bij het vorig jaar in de zelfde maanden (540.903 tegen 553.960) Voor het vrachtverkeer lijkt de ta riefswijziging per 1 januari j.l. (toen werden tien-rittenkaarten ingevoerd) dus van positieve invloed te zijn ge weest, Het iets geringere gebruik dat personenauto's van de brug maakten vindt, naast hel wat gestegen toltarief voor^ de ongeregelde gebruiker, vooral zijn oorzaak in het feit dat het „nieuw tje" er voor velen af is. Zo was het weekendverkeer vorig jaar intensiever dan in dit jaar. In het algemeen gesproken kan wor den verwacht dat het verkeer over de brug in belangrijke mate zal toenemen als de bewegwijzering vanaf Rotterdam duidelijker zal zijn( hieraan wordt ge werkt) en wanneer de verbindingen in noordelijke richting zullen zijn verbe terd. Hierbij wordt gedacht aan de tun nel bij Heinenoord en aan de aanslui tende wegen op de Beneluxtunnel. 9 De telefoniste en haar hond. 1 55 (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG ,,Met de Provinciale Griffie..." Het is een ge luid, dat ieder die wel eens telefonisch contact heeft met de zetel van het Zeeuwse provinciale bestuur aan het historische Abdijplein in Middelburg, toch min of meer vertrouwd in de oren zal klinken. Het is een levendige vrouwenstem, het audittieve visitekaartje van de Griffie. Een stem, toebehorend aan mej. Nel Osté. Ze woont in Vlissingen, rijdt dagelijks met de bus op en neer naar haar werk. In gezelschap van een goedige herdershond, die haar feilloos door het drukke verkeer loodst. Want mej. Osté is blind. Ze is als telefoniste het levende be wijs van de stelling, dat een licha melijke handicap nog niet hoeft te lei den tot een sociaal isolement. Ze wordt door haar omgeving niet met de voor de hand liggende, medelijdende neer buigendheid behandeld. Dat is trou wens het ergste wat men een gehan dicapte kan aandoen. Ze valt even fel uit als ze zegt: ,,Ik wil niet ge holpen worden. Hulp uit medelijden is funest. Een blinde moet zelfstandig met zijn handicap kunnen leven. Als de buitenwereld hem daartoe geen kans biedt, wordt hij nooit volwassen. En dat is nu juist iets wat blinden nodig hebben". Toen ze een jaar of tien was (vóór de laatste wereldoorlog) verloor ze haar gezichtsvermogen. Dat dit zou gebeu ren wist ze van te voren: bij haar geboorte bleek ze al een (toen) onge neeslijke afwijking te nebben aan één van haar ogen. Tot driemaal toe is geopereerd. Tweemaal met succes, maar de laatste keer sloot, naar het rich nu laat aanzien voorgoed, voor haar de deur naar de kleuren, naar het licht- ,Het is best mogelijk", verklaart ze. met opvallend zekere hand een siga ret opstekend, ,,dat er bij die laatste operatie fouten zijn gemaakt. Maar ik heb geleerd, dat verbittering in zo'n geval absoluut fout is. Ik ben erin gaan berusten. ITet heeft zo moeten zijn en bovendien ben ik ervan overtuigd dat de artsen, die mij behandeld hebben, alles hebben gedaan om mijn ge- zientsvermogen te redden. Dat het niet is gelukt, mag voor mij geen reden tot allerlei verwijten zijn". Blijft natuurlijk het feit, dat het ver lies van het licht in haar ogen voor haar een onvoorstelbaar zware klap is geweest. Natuurlijk", geeft ze toe, daar krijg je een dreun van. Je raakt een menselijke dimensie kwijt, öie je voordien altijd hebt beschouwd als een onvervreemdbaar onderdeel van je leven. Zoiets is erg, maar ik houd er niet van om daarover te pie keren. Het is nakaarten en gedane a- £en nemen nu eenmaal geen keer". Ze bekent dat hei haar moeite kost zien voortdurend hiervan bewust te zijn. „Van tijd tot tijd heb ik het wel eens te kwaad Dan komen, soms bij de meest onbenullige aanleiding, de waterlanders. Dan zou ik weer willen zien. Dan zou ik weer dingen willen doen, die nu voor mij onmogelijk zijn. Een gek voorbeeld: ik zou knots graag eens een eind verschrikkelijk hard wil len racen op een bromfiets. Of een heel eind willen zwemmen. Maar na zo'n depressie breekt steeds het gezon de verstand weer door. gelukkig. Dan besef je dat het niet kan. dat er ook nog andere dingen zijn, die ook het leven van een blinde de moeite waard maken". Ze heeft stellig de indruk dat het leven voor blindgeborenen een stux eenvoudiger is. „Althans kan zijn", vindt ze- ,,Want weet u wat ik soms zo pijnlijk vind? Ik maak me van mensen, die ik spreek een bepaalde visuele voorstelling. Heel normaal, want dat doet iedereen. Wanneer je blind geboren bent, heb je vrede met de voorstelling, die je op deze wijze van je omgeving hebt opgebouwd. Maar ik niet. Soms besef ik en dat is een gruwelijke gewaarwording, dat het beeld, dat ik me vorm, niet. klopt met de werkelijkheid. Dat komt omdat ik vroeger wel heb kunnen zien. Toen heb ik met eigen ogen ervaren, dat er kortsluiting bestaat tussen voorstelling en realiteit. Plotseling brengt ze het gesprek op haar ouders. Ze woont nog altijd bij haar vader en moeder in, maar ze wij weg. „Niet omdat ik een hekel zou hebben aan mijn ouders", legt ze glimlachend uit. „Integendeel zelfs. Maar ze worden te oud om nog voor me te zorgen. Niet dat ze zoveel voor me hoeven te doen, maar zo zijn ou ders nu eenmaal. Het zijn schatten, al lebei, en het wordt tijd dat ze eens kunnen gaan genieten van de rust, waarop ze recht hebben. En bovendien: ik wil zelfstandig zijn. Het is eigen lijk een soort erezaak voor me: bewij zen dat ik ondanks mijn handicap een normaal leven kan leiden, als ieder ander. Alleen is het niet eenvoudig om aan een kamer te komen". De hoop leeft nog steels. Niet meer de wanhoop van .,Ik moet en ik zal weer zien", want dat stadium heeft ze inmiddels al ver achter zich gelaten. En eigenlijk ook niet meer een op ze kerheden gebaseerde hoop. „Het is meer een stil verlangen", zegt ze- „Zolang je hel jammer blijft vinden, dat je niet meer kunt zien, blijf je toch verlangen om weer eens kleuren te zien. Bi voel het op het ogenblik als een ideaal, dat nauwelijks nog te be reiken is. Als ik een heleboel geld had zou ik naar Amerika willen. Daar werkt een arts, die een geneesmiddel heeft gevonden voor een oogziekte, die wel iets van de mijne wegheeft". „U zoudt uw geluk eens kunnen be proeven in de voetbaltoto of de Staats loterij", stellen wij voor. Haar ant woord is kort en krachtig: ,,Nee, ik denk er niet aan. Dat geld wil ik zelf met mijn eigen krachten verdienen. Ik weet dat mij dat niet zal lukken, of liever: ik weet het bijna zeker. Maar desondanks houd ik vast aan dat ide aal. Want een mens zonder idealen lééft nuet. En ik wil leven". (Van een onzer verslaggevers) BREDA. De Arbeidsinspectie voor het rayon West-Brabant en Zeeland heeft het in de afgelopen warme weer- periode drukker gehad dan anders. In vele bedrijven is de binnentemperatuur zo hoog opgelopen, dat een onderzoek naar de omstandigheden, waaronder ge werkt moest worden, niet overbodig scheen. „Dat is eigenlijk een tijdsver schijnsel'', zegt ir- M- van Maeckelen- bergh. hoofdinspecteur van de Arbeids- inspectie in Breda. „Vroeger heersten er bij warm weer lang niet zo'n hoge binnentemperatu- ren, omdat de bedrijven en de huizen massiever gebouwd werden en de warmte dus buitenhielden. In de nieuwbouw wordt veel gebruik ge maakt van glas en dan hoeft de zon in feite maar even te schijnen en het is binnen niet uit te houden." Dit is niet de enige factor, die de Ar beidsinspectie noopt tot extra bezoek jes aan door de warmte geplaagde bedrijven. Ir. van Maeckelenbergh ziet er nog een, ook een tijdsver schijnsel: de voortdurend stijgende proauktie. „Dat is een indirecte oorzaak van het stijgen van de binnentemperatuur er steeds meer machines nog en steeds Door 'n toenemende produktie zijn er steeds meer machines nodig en steeds grotere warmtestraling in de bedrijfs ruimten. Daarbij komt dat d'ie_ be drijfsruimten vaak even groot blijven, De mensen werken dus ook als ge volg van mechanisatie in een war mere atmosfeer dan vroeger". Zo levert warm weer vooral moeilijk heden op in bedrijven als glas- en steenfabrieken, in cherhische bedrij ven en in gieterijen en bakkerijen, Koelinstallaties zijn dan de beste op- lossing. „Maar daar wordt niet altijd even snel toe overgegaan", meent ir. Van Meckelenbeg. „Het is maar een paar dagen per jaar warm weer hier in Nederland en ban wordt het door gaans niet economisch gevonden om duizenden of zelfs miljoenen te inves teren voor een afdoende koeling in de bedrijfsruimten. Bovendien baalt het aantal werknemers als gevolg van de mechanisatie. Dan wordt wel ge zegd. dat het voor die paar mensen de moeite niet loont". Maar ook zonder koelinstallaties kun nen er maatregelen getroffen worden. Ir. Van Maeckelenbergh geeft sugges ties: „Laat de mensen, als dat mogelijk is. mineer hard werken; las meer pau zes in: gooi water op de grond of op een plat dak; schut dakvensters af met natte dweilen; verstrek frisdran ken; verschuif de werktijden". Hij herinnert ook aan de wettelijke be palingen die bij warm weer opgevolgd moeten worden in de bedrijven. Zo is het aan vrouwen en jeugdigen bene den achttien jaar toegestaan op te hou den met werken als .buiten een tem peratuur heerst van 29 graden en bin nen in het bearijf de thermometer bo ven de 32 graden uitstijgt. „Het zit hem in die drie graden ver schil", zegt ir. Van Maeckelenbergh, „als het buiten bijvoorbeeld dertig graden is moet het binnen warmer zijn .dan 33 graden alvorens de bepa. ling van kracht wordt. En zo door, steeds met drie graden verschil. Hier bij speelt de vochtigheid van de lucht natuurlijk ook een rol". Binnenkort worcit deze wettelijke be paling gewijzigd. Het verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur moet dan vijf graden zijn- Deze nieuwe be paling zal voor iedereen gelden. De mannen mogen dan dus ook naar huis. HASSELT Gehoor gevend aan de oproep van syndicale kamers van ge neesheren van de groep Henrard. heb ben de dokters in Belgisch Limburg gisteren een 24-uurswaarschuwingssta- king gehouden Over het algemeen mag worden gezegd dat de artsen van de groep-Henrard het stakingsparool heb ben opgevolgd met uitzondering van de Tongerse artsen, die niet hebben gestaakt. Er deden zich in de hele provincie geen incidenten voor en voor het ver lenen van dringende hulp werden wachtposten ingericht. Gistermorgen hiedden een honderdtwintigtal stakende dokters uit de provincie te Bokrijk een vergadering. De waarschuwingsstaking werd ge houden om te protesteren tegen de massa-vervolgingen die de ziekenfond sen tegen de geneesheren aanspannen omdat zij weigeren de door de ziekte verzekering voorgeschreven documen ten te gebruiken. De staking wil te vens een protest zijn tegen wat de dok ters noemen onaanvaardbare gezond heidspolitiek van de regering. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN De heer I. Filius, se dert 1 juli 1966 wethouder van Vlissin gen. heeft de raad zijn ontslag aangera den. De heer Filius kan zich op bepaal de punten niet langer verenigen met het beleid van burgemeester en wethouders. Dc wrijving bimien het college duurt reeds enige maanden. De heei Filius heeft getracht dit be leid volgens zijn inzichten om te buigen maar dat is niel gelukt. De A.R.-we'hou- der, die de portefeuilles van financiën en gemeentebedrijven beheer, heeft ten slotte geen andere oplossing gezien dan zich uit het college terug te trekken. De beei filius wilde gisteren geen erder commentaar verstrekken. Hij is an mening dat eerst de raad over de achtergronden van het bestuursconflict lient te worden ingelicht. Volgens de wet zal de raad binnen eertien dagen bijeen moeten komen 'm een nieuwe wethouder te kiezen. Burgemeester mr. B. Kolff had gisteren nog geen datum vastgesteld Een en an- 'ler komt voor deze burgemeester, die ip 1 oktober a.s. met pensioen gaat. wel 'ngelukkig uit. Hij zou morgen name lijk met vakantie gaan Ook mr B. Kolff onthield zich van commentaar Voor hedenavond (vrijdag) heeft hij intussen het seniorenconvent bijeenge roepen. Naar verluidt zou de samenstelling van de gemeentebegroting voor 1968 oorzaak van liet conflict zijn geweest. De heer Filius is op het ogenblik hijn* 5 jsar. ha van.de gemeenteraad van Vlissingen Vóór hij na het in werking treden van de herindeling der gemeen ten op Walcheren wethouder werd was hij woordvoerder van de A.R.-fraciie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 3