Uit het machtige leven
van de „Ir. J. G. Snip
55
Aanvaringen Trein vermorzelt
aanhangwagen
1
Meer inkomsten
Zeelandbrug
„Ik zou dolgraag
eens op een
brommer racen
GROOTSTE BOK IN NEDERLAND
Bij hitte was
werken niet
altijd
menselijk
Vlissingse
wethouder
biedt zijn
ontslag aan
DELBURG
Vertraging
van
uur
P. Schoones
Kansen voor
buitenland
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 4 AUGUSTUS 1967
3
EXAMENS
OOGWATER
Vandaag
Morgen
;er nieuws uit
ad en streek
Pa8-
3 en
OP SLOEDAM
Figuurzwemmen
bij kunstlicht
te Kloosterzande
Dikker
BLINDE GRIFFIE-TELEFONISTE
NEL OSTé ZEGT:
Geen verwijt
Moeite waard
Zelfstandig
Ideaal
Arbeidsinspectie
dikwijls te hulp
Machines
Suggesties
Artsen in België
staakten om
te waarschuwen
Onenigheid over beleid
Op de splitsing Koning),
eeweg had een aanriMj»l
isen twee personenauto's, p
;rsdoi-f (Duitsland) reed 'mé
ip de Koninginnelaan en kr»,
rang van C.A.V. A. De
de was groot. Er deden zici
oonlijke ongelukken voor.
onze adverteerders)
WE ZAAK TE HEIKANT
NT Bij afwezigheid van het
an burgemeester en wethou.
d door raadslid Martinet jé
n moderne frites-voorbakkerii
n de Julianastraat nr. 58 ge-
et moderne bedrijf werd na de
door vele belangstellenden be.
5N OP ZOOM Geslaagd voor
bedrijfsadministratie: S. V. M.
,rs te Hulst.
(zaterdag 5 augustus:
>t 2.19 en 14.38 uur;
1.47 en 14.05 uur;
1.13 en 13.36 uur;
tge 2.54 en 15.18 uur.
lürg
10-17 en 19-21 uur Expositie
purg, stad in de Delta"
Walcheren, geopend 9—18
uur
ïaar in mijn pet, a.l.
19.30 uur
[sergeanten van Bengalen, 14 j
E
reeshuis 10—17 uur Kunstten-
ling.
Insteen 1417 uur Tentoonstel.
|t Bulthuis (Zierikzeese perio.
tEN
kntoren 10-12, 14-17.30 en 19.30-
Exposities: Ned. Loodswezen en
png Het Zuiden
ra 20 uur
slaat dicht, 18 J.
fG
uur
ichor, 14 j.
TEEN
[i 16.30 uur Raadsvergadering
fbouw 15 uur Tentoonstelling
nlein 10 uur Kunstmarkt
,Ali
bouw 20 uur PQ-67 en The
1:3 uur
lieur, 18
lURG
ur Walcheren geopend yan
r 10-17 uur
kiddelburg stad in de Delta"
Juur
maar in mijn pet, a.l.
119 en 21.15 uur
I sergeanten van Bengalen, 14
iEN
ntoren 10-12, 14-17.30 en 19.30*
■ed. Loodswezen en Kunstkring
Iden
la 21 uur
plaat dicht, 18 j.
n Koudekerkseweg 20-21 uur
londconcert door accordeonver.
-nsteen 14-17 en 20-22 uur
■iet Bulthuis (Zierikzeese pe-
reeshuls 10-17 uur Kunstten*
Jing
|en
l uur
I a.l.
Lgebouw 20 uur
lar van het eskader, 14 j.
nan 15 u Schieting staande wip
Ll uur Wandeltocht en kamp
jein1 19.15 uur Optreden v°lks'
pp Kasporgo
EBRUG
ind Schieting
Ë1 uur
►lint, 14 j.
|ker 19.30 uur Middenoo
EEN
Schieting
■np
t g^sIacht
Irgers van Rijkduj' dt
I bewoonden. En u«
zoals mijn oude gr va»
het is slecht mot
j hele geslacht is
Lnschulte va" ontko«,in;
ian het bloedbad te K
In mijn oude farruU<*ron
Voor dit werk, de bouw van de
Zeelandbrug, ls de „Ir. J. G. Snip"
destijds speciaal geconstrueerd.
(Van onze correspondent)
WEMELDINGE. In de buitenhaven
van Weraeldinge ontstond een aanva
ring tussen de motorschepen Romanhi,
630 ton, en Pervijse III, 370 ton. De
aanvaring geschiedde toen de Roman*
achteruit in een der sluizen terugvoer
op het moment dat de Pervijse III vanaf
de Oosterschelde de haven binnenkwam
Beide voertuigen liepen schade op, doch
konden hun reis voortzetten.
's Middags was er wederom een aan
varing m de buitenhaven te Wemeldin-
ge. Het Duitse motorschip Nordland-V
1407 ton en geladen met Hioogovenslak-
ken, op weg van Duitsland naar Ter-
neuzen, voer naar de midden sluis toen
het Nederlandse motorschip Truus, 626
ton, geladen met zand, op weg naar
België, van de sluis achteruit kwam
varen. De Truus raakte met het achter
schip de voorsteven van de Nor dia nd V
en liep zodanige schade aan de stuur
inrichting op, dat het ter plaatse een
stuk uit de scheepshuid moest laten
branden om het schip weer te kunnen
gebruiken.
In het Keeten. ter hoogte van Stave-
nisse, kwamen de vaartuigen Richard-
IV, 2500 ton en de 1000 ton metende
jn.s. Oostland met elkaar in aanvaring
De Oostland kreeg hierbij zware averij
Mn het achterschip.
(Van een onzer verslaggevers)
LEWEDORP De trein Vlissingen-
Bergen op Zoom heeft gistermorgen
op de onbewaakte overweg in de Zee
dijk op de Sloedam een aanhangwa
gen van grasdrogerij Timmermans uit
Goes gegrepen en totaal vernield. Een
relaishuisje, dat ter plaatse naast de
spoorlijn stond, werd eveneens ver
nield. De neus van de trein werd licht
beschadigd. Ook sneuvelden enkele
ruiten van de bestuurderscabine. De
bestuurder van 'de trein en de be-
het gemeentelijk zwembad, te
kloosterzande, waar elke dag tus
sen de 990 eï, f 000 bezoekers geno
teerd worden, vertelt badmeester P.
Mhoones hoog en droog in de bad-
("eesterrobine, hoe hij het klaarspeelt
longedam.es gedisciplineeril
lift' f'aure" te ,aten zwemmen,
dh ben zelj niet van Kloosterzande
■iiT Van ^cvcnbergschenhoek. Voor
"ter kwam op 15 april, was ik
"'.eester in Steenbergen. Daar had
een sroep meisjes op een gegeven
oment die hijzonder aardig konden
'trnrtOTemm<m' demonstraties
G'bjd veel belangstelling.
mi m:J maar niet lukte was
een verlichting kwam. Ik
f!a'; demonstraties in het don-
itsó r net Meurkunstlicht. Bij
fjt mur een andere kleur licht.
hmJS m een schouwburg. Niemand
ooi- bedoelde. Het is er
in Klnül* Van Bekomen. Toen ik hier
sip .frzande kwam was het eer
bij L?", dacht: demonstraties
het allpme deze semeente gaat
Steptiho wat vlott*r dan in
veïlm ne ge]neente Beeft e-
füimteit medeXi'erking aan allerlei
Oekk dat" Bovendien had ik het
Cam. ee,", zekere meneer Bo
aver pp„ ?e be^Pen. Hij beschikt
'ebijitirprn ^gebreide verzameling
HlJbZu m spotlights-
'k had F,8 me te Beven waar ik zin
ver ri!™ ZlJn we dank eij hem
demonstratie"^! °P 19 auBustus een
Weurd licbf ,r?11 geven b'j ge' goea gaaz-
die manier Buren krijgen op MAANDAG
stuuvder van de tractor, waarachter
de aanhangwagen zat, kwamen met
de schrik vrij. Het treinverkeer kreeg
ruim een uur vertraging.
Het ongeval gebeurde op een over
weg, die vlak naast rijksweg 58 loopt.
De tractorbestuurder, de 18-jarige A.
M. uit Goes, was met twee lege aan
hangwagens op weg naar de Jacobs
polder. Hij zag de trein pas aankomen
toen de voorwielen van de tractor
reeds op de overweg waren. Zijn
enige kans was.' vol gas geven. Hij
deed dat ook maar de trein was al le
dicht bij. Terwijl de treinbestuurder
in zijn cabine naar achteren liep,
lichtte de sterke neus van de trein
de tweede aanhangwagen op, waar
door deze losraakte van de eerste
aanhangwagen. Dit was nog een geluk
bij een ongeluk. Was dit niet ge
beurd dan zou de hele Irekkereombi-
natie wellicht door de trein zijn mee
gesleurd.
De trein heeft in totaal veertig mi
nuten stil gestaan. Daarna kon hij op
eigen kracht maar met matige snel
heid naar het volgende station: Goes.
Hier zijn de passagiers overgestapt in
een andere trein.
(Van een onzer verslaggevers)
KLOOSTERZANDE Badmeester P.
Schoones te Kloosterzande is momenteel
druk bezig om met een groepje van 15
meisjes een demonstratie figuurzwem
men in te studeren. Deze zal plaatsvin
den op 19 augustus a.s. in het ge
meentelijk zwembad. Bij de demonstra
tie zal gebruik worden gemaakt var
kunstkleurlicht.
Al
ge-
Ook dat was dus
Jlrnuu, afgert^Zl badkostuums wordt
'Üd van a - et een rode bies. De ALS het allemaal goed afloopt
",l ae meisjes *.■-i--. i->
ook hard aan. Ik vind dat liet al heel
goed gaat.
hebben we het voor het
eerst met licht geprobeerd. Het is
beslist een heel fraai gezicht. Van de
eerste officiële demonstratie willen
we iets aparts maken. Het gemeen
tebestuur zal worden uitgenodigd.
We zullen voorafgaand aan de de
monstratie figuurzwemmen een de
monstratie reddingzwemmen geven
en een demonstratie springen door
twee jongens die dit seizoen les heb
ben gehad. Ze hadden daarvoor nog
nooit een sprong van enige betekenis
gemaakt.
ga ik
in het volgend seizoen het sprookje
van Sneeuwwitje instuderen met de
ze meisjes, met decors, enz. Als ik
daarmee begin za' er nog wel eens
"w Worliov I'umen Krijgen op
tysting f{p, ^.Wi'ookjesachtige om-
Ti-e"ect 's meesterlijk. De
h°dm leJ a,lemaa' eenzelfde
®00,'2We)rwt.,a(lm'riS| de
heeft. Je zult' at nj de hiding
len '!°°P geld 'fkShnn °°k dat kost
ht">Hhrekms I teb me niet vee'
war! oeten maken.
die ee» THSen in de
"•Iden bekom J?eer ba<lpakken
ofto, prohl^m k dat
blam1 van r,°"
jffti.
?s 11 en Ti Zrm,eisje!i ligt tussen
I de m Sn TJn
ÏT,e Dat naal d' °efenen we
"kann Strauss D °P muziek van ueuuvrtibcv ueyi-tb aw- kt nog wei egTW»
2«fn elk fi0Lri" fo.!eneT aangeklopt moeten worden bij deze
't voTTrtp-n j j een vloeiende ov> nowo Oiioviaovx? hoh a*
2«k. De !tfle heweging moet
meisjes werken
er zelf
en gene. Overigens heb ik het volste
vertrouwen in de bevolking hier.
Men is erg loyaal".
(Van een onzer verslaggevers)
GOES De „Ir. J. G. Snip",
grootste drijvende bok van Ne
derland, geconstrueerd om de
Zeelandbrug te bouwen, is begin
deze week weer in het nieuws
gekomen toen hij bij de Zuider-
pier in Hoek van Holland de op
18 maart gestrande zeesleper „Vi-
kingbank" in de stroppen nam en
naar Rotterdam „droeg". Voor de
„Ir. J. G. Snip", die genoemd is
naar de ontwerper van de Zee
landbrug, was het een interes
sante dag in een machtig, maar
'sinds de bouw van de brug be
trekkelijk rustig leven.
Wat heeft de bok na het dag
en nachtwerk aan Europa's lang
ste brug gepresteerd en wat zijn
de plannen voor de toekomst
Om te beginnen is de torenhoge bok
met zijn hefvermogen van 500 ton on
dergebracht in een aparte N.V., de Ex
ploitatie Maatschappij Ir. J. G. Snip.
Deze N.V. is een dochter van de aan
nemingsmaatschappijen Van Hattum en
Blankevoort, die de Zeelandbrug ge
bouwd hebben, Deze exploitatiemaat
schappij werkt voorlopig nog met ver
lies. In Nederland is nog te weinig werk
voor deze kolossale krachtpatser. Tot
voor kort werd met de voorbereiding
van grote werken nog geen rekening
gehouden met het bestaan van de bok.
Daarin komt nu langzaam verandering.
De eigenaars van de „Ir. J. G. Snip"
vertrouwen erop dat in de toekomst be
paalde belangrijke werken op de capa
citeiten van de waterreus zullen wor
den afgestemd.
De Zeelandbrug is eind 1965 klaar
gekomen. Het jaar daarop heeft de bok
een rustig leventje gehad. Hij plaatste,
volgens hetzelfde systeem als dat van
de Zeelandbrug, drie pijlerfundaties in
het Haringvliet. Op deze pijlerfundaties
zal de kabelbaan komen te rusten waar
mee het sluitgat van het Haringvliet zal
worden gedicht. Daarna plaatste de „Ir'
J. G. Snip" in 1966 nog een grote nieu
we brugkraan voor dok 8 op de
scheepswerf van Wilton-Feyenoord. Om
dit werk te kunnen doen moest de bok
met een verhoogde top worden uitge
rust.
Voor het lopende jaar doet de order
portefeuille al heel wat dikker aan. De
bok werd buitenom naai Amsterdam
gesleept om bij de N.D.S.M. een soort
gelijke brugkraan te plaatsen als bij
Wilton-Feyenoord. Ook voor dit kar
wei was een verhoogde top nodig. Na
dat de kraan was geplaatst kwam op
Hemelvaartsdag een van de poten van
de brugkraan naar beneden. De bok.
moest begin juli opnieuw naar Amster
dam om de zaak overeind te zetten.
Tussen de bedrijven door plaatste de
„Ir. J. G. Snip" opnieuwtwee pijler
fundaties voor een kabelbaan, dit keer
in het Brouwershavensegat, dat voor
een deel ook met de in de Grevelingen
beproefde kabelbaanmethode gesloten
zal worden.
Begin deze week werd, na een mis
lukte poging op het eind van de vo
rige week, de „Vikingbank" geborgen.
Deze zeesleper is op de bazalten pier
van Hoek van Holland volkomen stuk
gebeukt. De „Ir. J. G. Snip." was de
enige bok in Nederland die de 400 ton
metende zeesleper van de pier kon ha
len.
Op het programma staat nu nog het
aanbrengen van de betonnen boven
bouw op de pijlerfunderingen van de
kabelbaan in het Haringvliet. Het gaat
hier om betonstukken van 200 ton elk,
die, evenals de pijlers, zijn gemaakt in
de betonfabnek nabij de oude veer
haven in Kals.
Naast het toenemend gebruik van de
bok in Nederland staat een stijgende
belangstelling voor dit machtige werk
tuig in het buitenland. Reeds meerma
len is vanuit het buitenland naar de
gebruiksmogelijkheden van de „Ir. J.
G. Snip" geïnformeerd. Ten gevolge
van de grote vaarafstand is het tot nu
toe nog niet tot concrete opdrachten uit
het buitenland gekomen. Ook op dit
punt is de bok. die tegenwoordig ligt
afgemeerd aan de Boompjeskade in
Rotterdam, te beschouwen als een ster
ke wissel op de toekomst.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG In de eerste
zeven maanden van dit jaar heeft
de Zeelandbrug 1.990.000 gulden
aan tol opgebracht; dat is
193.000 meer dan in de overeen
komstige periode van 1966. Dit po
sitieve verschil is voor een be
langrijk deel te verklaren uit het
feit dat aanmerkelijk meer
vrachtwagens van de brug ge-
brui^ hebben gemaakt. Het aan
tal lichte vrachtwagens lag in de
eerste zeven maanden van 1967
5.731 hoger dan in dezelfde perio
de van vorig jaar (36.183 tegen
30.452). Het aantal zware vracht
wagens liep met 4.494 op van
8.146 tot 12.640.
Het aantal personenauto's dat van de
Zeelandbrug gebruik heeft gemaakt is
in de eerste zeven maanden met ruim
13.000 achtergebleven bij het vorig jaar
in de zelfde maanden (540.903 tegen
553.960)
Voor het vrachtverkeer lijkt de ta
riefswijziging per 1 januari j.l. (toen
werden tien-rittenkaarten ingevoerd)
dus van positieve invloed te zijn ge
weest, Het iets geringere gebruik dat
personenauto's van de brug maakten
vindt, naast hel wat gestegen toltarief
voor^ de ongeregelde gebruiker, vooral
zijn oorzaak in het feit dat het „nieuw
tje" er voor velen af is. Zo was het
weekendverkeer vorig jaar intensiever
dan in dit jaar.
In het algemeen gesproken kan wor
den verwacht dat het verkeer over de
brug in belangrijke mate zal toenemen
als de bewegwijzering vanaf Rotterdam
duidelijker zal zijn( hieraan wordt ge
werkt) en wanneer de verbindingen in
noordelijke richting zullen zijn verbe
terd. Hierbij wordt gedacht aan de tun
nel bij Heinenoord en aan de aanslui
tende wegen op de Beneluxtunnel.
9 De telefoniste en haar hond.
1 55
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG ,,Met de Provinciale Griffie..." Het is een ge
luid, dat ieder die wel eens telefonisch contact heeft met de zetel
van het Zeeuwse provinciale bestuur aan het historische Abdijplein
in Middelburg, toch min of meer vertrouwd in de oren zal klinken.
Het is een levendige vrouwenstem, het audittieve visitekaartje van
de Griffie. Een stem, toebehorend aan mej. Nel Osté. Ze woont in
Vlissingen, rijdt dagelijks met de bus op en neer naar haar werk.
In gezelschap van een goedige herdershond, die haar feilloos door
het drukke verkeer loodst. Want mej. Osté is blind.
Ze is als telefoniste het levende be
wijs van de stelling, dat een licha
melijke handicap nog niet hoeft te lei
den tot een sociaal isolement. Ze wordt
door haar omgeving niet met de voor
de hand liggende, medelijdende neer
buigendheid behandeld. Dat is trou
wens het ergste wat men een gehan
dicapte kan aandoen. Ze valt even
fel uit als ze zegt: ,,Ik wil niet ge
holpen worden. Hulp uit medelijden is
funest. Een blinde moet zelfstandig
met zijn handicap kunnen leven. Als
de buitenwereld hem daartoe geen kans
biedt, wordt hij nooit volwassen. En
dat is nu juist iets wat blinden nodig
hebben".
Toen ze een jaar of tien was (vóór
de laatste wereldoorlog) verloor ze haar
gezichtsvermogen. Dat dit zou gebeu
ren wist ze van te voren: bij haar
geboorte bleek ze al een (toen) onge
neeslijke afwijking te nebben aan één
van haar ogen. Tot driemaal toe is
geopereerd. Tweemaal met succes,
maar de laatste keer sloot, naar het
rich nu laat aanzien voorgoed, voor
haar de deur naar de kleuren, naar
het licht-
,Het is best mogelijk", verklaart ze.
met opvallend zekere hand een siga
ret opstekend, ,,dat er bij die laatste
operatie fouten zijn gemaakt. Maar ik
heb geleerd, dat verbittering in zo'n
geval absoluut fout is. Ik ben erin gaan
berusten. ITet heeft zo moeten zijn en
bovendien ben ik ervan overtuigd dat
de artsen, die mij behandeld hebben,
alles hebben gedaan om mijn ge-
zientsvermogen te redden. Dat het niet
is gelukt, mag voor mij geen reden
tot allerlei verwijten zijn".
Blijft natuurlijk het feit, dat het ver
lies van het licht in haar ogen voor
haar een onvoorstelbaar zware klap
is geweest. Natuurlijk", geeft ze toe,
daar krijg je een dreun van. Je
raakt een menselijke dimensie kwijt,
öie je voordien altijd hebt beschouwd
als een onvervreemdbaar onderdeel
van je leven. Zoiets is erg, maar ik
houd er niet van om daarover te pie
keren. Het is nakaarten en gedane a-
£en nemen nu eenmaal geen keer".
Ze bekent dat hei haar moeite kost
zien voortdurend hiervan bewust te
zijn. „Van tijd tot tijd heb ik het wel
eens te kwaad Dan komen, soms bij
de meest onbenullige aanleiding, de
waterlanders. Dan zou ik weer willen
zien. Dan zou ik weer dingen willen
doen, die nu voor mij onmogelijk zijn.
Een gek voorbeeld: ik zou knots graag
eens een eind verschrikkelijk hard wil
len racen op een bromfiets. Of een
heel eind willen zwemmen. Maar na
zo'n depressie breekt steeds het gezon
de verstand weer door. gelukkig. Dan
besef je dat het niet kan. dat er ook
nog andere dingen zijn, die ook het
leven van een blinde de moeite waard
maken".
Ze heeft stellig de indruk dat het
leven voor blindgeborenen een stux
eenvoudiger is. „Althans kan zijn",
vindt ze- ,,Want weet u wat ik soms
zo pijnlijk vind? Ik maak me van
mensen, die ik spreek een bepaalde
visuele voorstelling. Heel normaal,
want dat doet iedereen. Wanneer je
blind geboren bent, heb je vrede met
de voorstelling, die je op deze wijze
van je omgeving hebt opgebouwd. Maar
ik niet. Soms besef ik en dat is een
gruwelijke gewaarwording, dat het
beeld, dat ik me vorm, niet. klopt met
de werkelijkheid. Dat komt omdat ik
vroeger wel heb kunnen zien. Toen heb
ik met eigen ogen ervaren, dat er
kortsluiting bestaat tussen voorstelling
en realiteit.
Plotseling brengt ze het gesprek op
haar ouders. Ze woont nog altijd bij
haar vader en moeder in, maar ze
wij weg. „Niet omdat ik een hekel
zou hebben aan mijn ouders", legt
ze glimlachend uit. „Integendeel zelfs.
Maar ze worden te oud om nog voor
me te zorgen. Niet dat ze zoveel voor
me hoeven te doen, maar zo zijn ou
ders nu eenmaal. Het zijn schatten, al
lebei, en het wordt tijd dat ze eens
kunnen gaan genieten van de rust,
waarop ze recht hebben. En bovendien:
ik wil zelfstandig zijn. Het is eigen
lijk een soort erezaak voor me: bewij
zen dat ik ondanks mijn handicap een
normaal leven kan leiden, als ieder
ander. Alleen is het niet eenvoudig
om aan een kamer te komen".
De hoop leeft nog steels. Niet meer
de wanhoop van .,Ik moet en ik zal
weer zien", want dat stadium heeft ze
inmiddels al ver achter zich gelaten.
En eigenlijk ook niet meer een op ze
kerheden gebaseerde hoop. „Het is
meer een stil verlangen", zegt ze-
„Zolang je hel jammer blijft vinden,
dat je niet meer kunt zien, blijf je toch
verlangen om weer eens kleuren te
zien. Bi voel het op het ogenblik als
een ideaal, dat nauwelijks nog te be
reiken is. Als ik een heleboel geld had
zou ik naar Amerika willen. Daar werkt
een arts, die een geneesmiddel heeft
gevonden voor een oogziekte, die wel
iets van de mijne wegheeft".
„U zoudt uw geluk eens kunnen be
proeven in de voetbaltoto of de Staats
loterij", stellen wij voor. Haar ant
woord is kort en krachtig: ,,Nee, ik
denk er niet aan. Dat geld wil ik zelf
met mijn eigen krachten verdienen. Ik
weet dat mij dat niet zal lukken, of
liever: ik weet het bijna zeker. Maar
desondanks houd ik vast aan dat ide
aal. Want een mens zonder idealen
lééft nuet. En ik wil leven".
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA. De Arbeidsinspectie voor
het rayon West-Brabant en Zeeland
heeft het in de afgelopen warme weer-
periode drukker gehad dan anders. In
vele bedrijven is de binnentemperatuur
zo hoog opgelopen, dat een onderzoek
naar de omstandigheden, waaronder ge
werkt moest worden, niet overbodig
scheen. „Dat is eigenlijk een tijdsver
schijnsel'', zegt ir- M- van Maeckelen-
bergh. hoofdinspecteur van de Arbeids-
inspectie in Breda.
„Vroeger heersten er bij warm weer
lang niet zo'n hoge binnentemperatu-
ren, omdat de bedrijven en de huizen
massiever gebouwd werden en de
warmte dus buitenhielden. In de
nieuwbouw wordt veel gebruik ge
maakt van glas en dan hoeft de zon
in feite maar even te schijnen en het
is binnen niet uit te houden."
Dit is niet de enige factor, die de Ar
beidsinspectie noopt tot extra bezoek
jes aan door de warmte geplaagde
bedrijven. Ir. van Maeckelenbergh
ziet er nog een, ook een tijdsver
schijnsel: de voortdurend stijgende
proauktie.
„Dat is een indirecte oorzaak van het
stijgen van de binnentemperatuur
er steeds meer machines nog en steeds
Door 'n toenemende produktie zijn er
steeds meer machines nodig en steeds
grotere warmtestraling in de bedrijfs
ruimten. Daarbij komt dat d'ie_ be
drijfsruimten vaak even groot blijven,
De mensen werken dus ook als ge
volg van mechanisatie in een war
mere atmosfeer dan vroeger".
Zo levert warm weer vooral moeilijk
heden op in bedrijven als glas- en
steenfabrieken, in cherhische bedrij
ven en in gieterijen en bakkerijen,
Koelinstallaties zijn dan de beste op-
lossing.
„Maar daar wordt niet altijd even snel
toe overgegaan", meent ir. Van
Meckelenbeg. „Het is maar een paar
dagen per jaar warm weer hier in
Nederland en ban wordt het door
gaans niet economisch gevonden om
duizenden of zelfs miljoenen te inves
teren voor een afdoende koeling in
de bedrijfsruimten. Bovendien baalt
het aantal werknemers als gevolg van
de mechanisatie. Dan wordt wel ge
zegd. dat het voor die paar mensen
de moeite niet loont".
Maar ook zonder koelinstallaties kun
nen er maatregelen getroffen worden.
Ir. Van Maeckelenbergh geeft sugges
ties:
„Laat de mensen, als dat mogelijk is.
mineer hard werken; las meer pau
zes in: gooi water op de grond of op
een plat dak; schut dakvensters af
met natte dweilen; verstrek frisdran
ken; verschuif de werktijden".
Hij herinnert ook aan de wettelijke be
palingen die bij warm weer opgevolgd
moeten worden in de bedrijven. Zo is
het aan vrouwen en jeugdigen bene
den achttien jaar toegestaan op te hou
den met werken als .buiten een tem
peratuur heerst van 29 graden en bin
nen in het bearijf de thermometer bo
ven de 32 graden uitstijgt.
„Het zit hem in die drie graden ver
schil", zegt ir. Van Maeckelenbergh,
„als het buiten bijvoorbeeld dertig
graden is moet het binnen warmer
zijn .dan 33 graden alvorens de bepa.
ling van kracht wordt. En zo door,
steeds met drie graden verschil. Hier
bij speelt de vochtigheid van de lucht
natuurlijk ook een rol".
Binnenkort worcit deze wettelijke be
paling gewijzigd. Het verschil tussen
de binnen- en buitentemperatuur moet
dan vijf graden zijn- Deze nieuwe be
paling zal voor iedereen gelden. De
mannen mogen dan dus ook naar huis.
HASSELT Gehoor gevend aan de
oproep van syndicale kamers van ge
neesheren van de groep Henrard. heb
ben de dokters in Belgisch Limburg
gisteren een 24-uurswaarschuwingssta-
king gehouden Over het algemeen mag
worden gezegd dat de artsen van de
groep-Henrard het stakingsparool heb
ben opgevolgd met uitzondering van
de Tongerse artsen, die niet hebben
gestaakt.
Er deden zich in de hele provincie
geen incidenten voor en voor het ver
lenen van dringende hulp werden
wachtposten ingericht. Gistermorgen
hiedden een honderdtwintigtal stakende
dokters uit de provincie te Bokrijk een
vergadering.
De waarschuwingsstaking werd ge
houden om te protesteren tegen de
massa-vervolgingen die de ziekenfond
sen tegen de geneesheren aanspannen
omdat zij weigeren de door de ziekte
verzekering voorgeschreven documen
ten te gebruiken. De staking wil te
vens een protest zijn tegen wat de dok
ters noemen onaanvaardbare gezond
heidspolitiek van de regering.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN De heer I. Filius, se
dert 1 juli 1966 wethouder van Vlissin
gen. heeft de raad zijn ontslag aangera
den. De heer Filius kan zich op bepaal
de punten niet langer verenigen met het
beleid van burgemeester en wethouders.
Dc wrijving bimien het college duurt
reeds enige maanden.
De heei Filius heeft getracht dit be
leid volgens zijn inzichten om te buigen
maar dat is niel gelukt. De A.R.-we'hou-
der, die de portefeuilles van financiën
en gemeentebedrijven beheer, heeft ten
slotte geen andere oplossing gezien dan
zich uit het college terug te trekken.
De beei filius wilde gisteren geen
erder commentaar verstrekken. Hij is
an mening dat eerst de raad over de
achtergronden van het bestuursconflict
lient te worden ingelicht.
Volgens de wet zal de raad binnen
eertien dagen bijeen moeten komen
'm een nieuwe wethouder te kiezen.
Burgemeester mr. B. Kolff had gisteren
nog geen datum vastgesteld Een en an-
'ler komt voor deze burgemeester, die
ip 1 oktober a.s. met pensioen gaat. wel
'ngelukkig uit. Hij zou morgen name
lijk met vakantie gaan Ook mr B.
Kolff onthield zich van commentaar
Voor hedenavond (vrijdag) heeft hij
intussen het seniorenconvent bijeenge
roepen.
Naar verluidt zou de samenstelling
van de gemeentebegroting voor 1968
oorzaak van liet conflict zijn geweest.
De heer Filius is op het ogenblik hijn*
5 jsar. ha van.de gemeenteraad van
Vlissingen Vóór hij na het in werking
treden van de herindeling der gemeen
ten op Walcheren wethouder werd was
hij woordvoerder van de A.R.-fraciie.