OP VAKANTIE MET DE KLANTEN IJD Vliegveld Z.-Vlaanderen mooi maar niet lang genoeg Schapen leveren maagsap voor edele grassen DENNIS Elfhonderd maaltijden Vermindering van V.S. hnip aan buitenland Spanning in negende ronde gegroeid IN KWEEKBEDRIJF TE RIELAND-BATH idige Even uitblazen mevrouw Rotterdamse haven weer drukker dan vorig jaar t NA 14 PROEFVLUCHT-DAGEN: :hitecten- en enieursbureau )MEN WAGEN REIZEN aassen Zonen NSTOFFEN STERDAM Korter werk voor gehandicapten E.Z.A.C. start volgende week Keuring HIJ KON HET VENTEN NIET LATEN... Auto geramd bi De Bremberg te Etten IBM-toernooi Geen last Kwaliteit Proefveld Vier gewonden bij botsing Warmbloed paardendagen 'in Utrecht DAGBLAD BE STEM VAN ZATERDAG 29 JULI 1967 sterstraat 23 Óosterhout r. gti het uitvoeren van interes- s plannen. of gelijkwaardige oplej. gewenst. is overeenkomstig capa- en ervaring. met uitv. inlichtingen en ave referenties aan boven- ld adres. ABANT - EXPRESS 4 september Alpen, Wörgl-Tirol 295,—; 275,- igustus; 11 september: Wenen, St.-Wolfgang 395,—; 375,- rland, Giswil, Interlaken 310,—; 290,- Brunico; Merano; Venetië 300.— en augustus i 187,50 bgezen 187,50 187,50 erwald 152,50 ijn f 152,50 luitsland 129,50 Rijn 129,50 d 129,50 ler o.a. Italië, i ƒ245,- 95,- 62,50 rip van volledige verzorging de lunch op de middag van gens, deskundige reisleiding. Noord-BrabandBergen op tten, Breda en Tilburg. en inlichtingen i, Reisagenten, Spoorlaan 126, eüs N.V., Reis- en Passage- 3, tel. 22121, ROOSENDAAL: indel M. Verduit, Brugstraat OP ZOOM: Bureau V.V.V. OERWAGENBEDRIJF 1 VHSSINGEN 01184-4691 Nederlandse Reiskamer. PES STOF 90 NU 3.98 Sn 90 cm a AO NU 2.76 oudere dame. it. 90 cm >10? NU opruimingl :ED JAPONSTOFFEN jit restant r. van 7,95 o Aö NU MGELSE HERENSTOFFEN 50 cm br. A A QA NU ZH.7U Y (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG. De arbeidstijd van de handarbeiders bij de sociale-werkvoor- ziening 45 uur is in verschillende «pvallen te lang gebleken, omdat een aantal gehandicapte werknemers ver moeid raakt door een te lange reisduur naar en van het we-k. Om dit tegen te gaan heeft de minister van Sociale Za ken en Volksgezondheid, de heer B. Koolvink, voorgeschreven de in de G.S.W.-regeling genoemde norm van tien en een kwart uur (de maximum toelaatbare tijd voor werk en reizen) zo te hanteren, dat hierin voortaan ook een half uur van de middagpauze is begrepen. Overschrijden de werktijd, een half uur middag-pauze en de reis tijd de tien en een kwart uur, dan moet yoor de handarbeiders worden overge gaan tot een verkorting van de arbeids tijd. Deze maatregel, die dus geen alge mene arbeidsverkorting voor de gehan.. dicapte werknemers inhoudt, zal met ingang van 2 oktober van kracht wor den. IJoeveel maaltijden maken alle huisvrouwen van het hele land klaar in één jaar? Zo'n quiz-vraag lijkt gemakkelijk. Drie per dag, dat is eenentwintig per week, dat maakt per jaarla's kijken, tweeënvijftig maal eenentwintig..... Wedden dan a nu niet verder komt met de bereke ning? Want het hemd is ons nog altijd nader dan de rok en dan zeg je als huisvrouw onmiddellijk: „Goeie he mel, ben ik méér dan duizend keer per jaar in de weer, de hapjes en slokjes tussendoor nog niet eens mee gerekend? Wat al die andere keukenprinses sen van het hele land samen aan gigantische cijfers presteren is opeens niet meer interessant. Laat ze maar modderen, laat ze maar kokerellen, maar ikzelf met die bijna elfhonderd maaltijden in een jaar, ben ik lang zamerhand niet hoognodig toe aan enige verandering? „Hoognodig? Ik hen stapelgek dat ik het bijltje er met bij neergooi", jut u uzelf op, ter wijl u met dikke voeten en doorge zakte benen, de moedeloze buik steu nend tegen de natte aanrechtrand, de zoveelste maaltijd van het jaar staat te bereiden een veel te weids woord voor de lusteloosheid, waar mee u de sla plukt en een dikke witte maizena-pap over een uit z'n vorm gekookte bloemkool kleddert. Het mag een verheffende groeps- gedachte zijn te behoren tot dat grote saamhorige leger huisvrouwen, dat elke nieuwe dag begroet met het eensluidend: „Wat zullen we eten vandaag?" Maar het leven is even nmoi, wanneer je er eens een keer met bijhoort. Of twee dagen, want nicht Lena in Schin op Geul zeurt al jarenof u eens |iomj logeren, maar een dagje Maastricht incognito zal minstens zo verkwikkend zijn. Hat is dan geregeld. Uw Jan neemt Sw sn.lppertlagen om te koken, me met lachen, twee hele dagen "«voor een aanrecht vol blikken, en Tv06"' kant en klaar Pudding mo.i i,- vo' aanwijzingen. Maar „I !,zet.11 °P de trein met een in- J: »«eniet maar lekker hoor". Lmo. t beIt .Jan op naar Schin op alken prima, lekker gegeten, zee n-, pudding niet, dat is rotzooi, klLlï' ï1' en klaar spul, allemaal aan n» ^Wee dagen later staat bij met bi n een bee«e verlept en In deT verwijtends in z'n blik. bocht l'ÜS naar huis heIt h'i in een weer h» 7 over: "Fiin dat je er u Probeert'hcv-heb jf gemist-" En vol vaat Hevig met aan een keuken deze h(-uVcr, 'e denken, maar poogt van dn ïe-'?nis te ervaren als een vens eiml>e hoogtepunten des le- paar dS .nifts, veranderd in die achter L ii niets- Uw Jan zit op het ha ar,1 h i benen in ruststand zen h„n 5, ban De kinderen le tteer i„ i'"pyerhalen en u staat echt gezelliJnl 1' in uw heeI eiSen ktjes en „hi ie met de val- geiser die m?e 1°"!lintjes, de be' gastei keetje scheefhangt en 'aagdraait a l,itf'»ept als je het Hiel op „1. kastdeur die piept en hoek: f». i at aardige kook- eens iets anders". ten berichtjes!?6! ?.ullen in de kran- lijke kanten opdmken over de kwa- 'te vrouw alle." u" vakantietje van 'ehort gedaan vn ar man zou zich domheid cn, Hij zou z'n een- doend,- aanSi,. rinken' niet vol bp«fnri- acht aan ziin •toemi'e^Waa verdrinken, niet völ- hesteden .aan ,2'in maaltijden klachten bü i! !Tk met maag- eht u zi.h dokter belanden. aan' Ze ziin e verhalen niets door redaete?66 twi'fel geschre- dere opWe]];n„ ren- clie in een te- gnnden, ma» i.?un vrouw een uitje Vergat op te Jh onWekten, dat zij 'Pener iag schriJven, waar de blik- COKS VAN EÏSDEN (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Het vliegveld van de Eerste Zeeuwsch-Vlaamse Aeroclub (E.Z.A.C.) is veertien dagen alng het proefveld geweest van de zweefvüeg- club van de Eindhovense studenten. Het zweefvliegkamp van de studenten heeft acht nieuwe vliegenier sopgeleverd, die in het Zeeuwsch-Vlaamse luchtruim hun vliegbrevet hebben behaald. Het oordeel van de ervaren zweefvliegers over het veld luidt in het kort: mooi, maar om te starten moest het (300 me ter) langer zijn. De heer H. Doppegieter uit Terneu- zen, bestuurslid van de E.Z.A.C., beves tigde desgevraagd dit oordeel van de Eindhovenaren. Het veld, gelegen langs de weg van Hulst naar Graauw, heeft een lengte van 800 meter eir een breedte die varieert van 100 tot 200 me ter. De rijksluchtvaartdienst heeft het kort geleden officieel toegewezen als vliegterrein voor lichte motorvliegtui gen en tegelijkertijd als naam vastge steld: vliegveld Zeeuwsch-Vlaanderen. „Voor motorvliegtuigen is het veld inderdaad lang genoeg", aldus de heer Doppegieter, „en ook om te landen hebben zweefvliegtuigen aan deze 800 meter meer dan voldoende. De moeilijk heid begint echter met mooi weer, juist wanneer de zweefvliegers er het mees te behoefte aan hebben om het lucht ruim te kiezen. De Lier, waarmee de lichte toestelletjes de lucht in worden getrokken, krijgt hen bij windstilte dan niet hoger dan 200 tot 220 meter. Het geen wil zeggen dat de vlieger direct na het opstijgen aan de terugtocht moet beginnen". Als er wind staat krijgen de vliegtui gen voldoende hoogte. Het is tijdens de proefvluchten al voorgekomen dat men dank zij een termiek (opstijgende wind) tot 1500 meter kon klimmen. Het vlieg veld ligt overigens ook in de meest ideale lengterichting: noord-west. Ook heeft men geen last van obstakels, al moesten daarvoor zo'n 300 tot 400 bo men in de omgeving worden gekapt. „Het is eigenlijk een ideaal veld", al dus de heer Doppegieter, „maar het zou beslist 300 meter langer moeten zijn". Hij gelooft wel dat de mogelijkheid er toe aanwezig is, een aangrenzend stuk grond van die lengte, bij een breedte van 200 meter, dat minder geschikt is voor landbouwgrond. De Eindhovenaren, die het veld heb ben ingevlogen, waren over de toe stand van het terrein bijzonder te spre ken. Een vlak terrein, waaraan men de sporadische kabelbreuk moeilijk kon te wijten hebben. Nu de proefvluchttijd is afgesloten hoopjt de E.Z.A.C. in de ko mende week zelf te kunnen starten. Daarvoor zal eerst de eigen lier van de club moeten worden goedgekeurd door de Rijksluchtvaartdienst. Van de afdeling zweefvliegen van de Kon. Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, de K.N.V.V.L., hoopt men (zoals dat gebruikelijk is) een vliegtuig te kunnen huren. Inmiddels heeft de E.Z.A.C. een veertigtal enthousiaste le den. „Het zweefvliegen raakt steeds meer in trek", vertelt de heer Doppe gieter, „en de E.Z.A.C. probeert het ook financieel zo populair mogelijk te doen. De leden betalen ongeveer 250 gulden per jaar. Daarbij wordt aan jeugd leden via de K.N.V.V.L. een royale rijkssubsidie verstrekt". Binnen enkele weken gaat de E.Z. A.C. ook beginnen met het optrekken van een kantine, tevens clubhuis. Ook de kijkers probeert men zoveel moge lijk ter wille te zijn, al heeft men al minder prettige ervaringen gehad met hun al te grote enthousiasme bij het binnenbrengen van vliegtuigen. De toe stellen zijn bijzonder licht en het strak gespannen linnen scheurt nogal snel. Voor de kijkers zullen daarom speciale plaatsen worden uitgezet, van waaruit ze zonder gevaar de verrichtingen van UTRECHT (ANP) De beman ning van een surveillancewagen van de Utrechtse politie is in grote verlegenheid geweest. Er zou op het stationsplein in Utrecht een bloemenkoopman zijn waar aan het venten zijn en volgens de plaatse lijke politieverordening is dit ver boden. Inderdaad stond daar een man snijbloemen te verkopen. De po litie wilde al gaan „noteren", maar het liep anders. De man bleek na melijk niet de eigenaar van de kar te zijn, maar de 68-jarige K. uit Amsterdam, die met zijn vrouw een dagje uit was in de Domstad. Voor het terras waarop hij met zijn echtgenote was neergestreken stond een bakfiets met snijbloemen, doch de koopman was in geen velden of wegen te bekennen. Wel stonden er kooplustigen rond de bakfiets. De Amsterdamse AOW'er, ex-bloe- menkoopman, zag de mensen staan en had medelijden met de in de zon verkommerende bloemen. K. excuseerde zich voor een ogenblik bij zijn vrouw, stapte naar de bakfiets toe en begon in snel tempo en vakkundig de koopwaar aan de man te brengen. De prijs wist hij niet, maar een daalder per bosje zal wel voldoende zijn", dacht hij. Hij had de verdiensten voor de echte eigenaar net op de kar gelegd, toen de politie arri veerde. Even later kwam ook de man van de bakfiets, de bloemen koopman R. uit Utrecht. HU had even een broodje gegeten. De politie maakte geen proces verbaal op: K. wist niet, dat hU op deze plaats niet mocht venten en R. wist evenmin, dat een Amster damse ex-collega hem te hulp was gekomen. Wei verwUderde R. zich op last van de politie. Op welke wijze de Utrechtse koopman zUn collega bedankte voor zUn diensten vermeldt de historie niet..... de vliegers kunnen gadeslaan. Er zullen ook veiligheidsofficieren worden aan gesteld, die niet alleen moeten zorgen voor de vliegveiligheid en voor de re geling van opstijgen en landen, maar die ook de veldveiligheid moeten ver zorgen. „Ideaal zou zijn", vindt de heer Dop pegieter, „als wij ook in de buurt van Terneuzen een vliegveld zouden heb ben, binnen een recreatiegebied bi. voorbeeld". Hij is van oordeel dat dit het enthousiasme voor het zweefvlie gen in de dichter bevolkte kanaalzone aanmerkelük zou vergroten. Dat een tweede vliegveld in dit gebied gemak kelijk te verwezenlijken is .gelooft hü echter niet, omdat de gronden hier zo veel beter zijn dan in Oost-Zeeuwsch Vlaanderen. WASHINGTON (AFP) De com missie voor buitenlandse betrekkingen van de Amerikaanse senaat heeft de door president Johnson verzochte extra kredieten voor buitenlandse hulp in het lopende belastingjaar met 20 pro cent verminderd. Van de aangevraagde som van 3,46 miljard dollar werr. 736.800.000 dollar minder toegekend. De militaire hulp verlening liep terug van 506 tot 391 miljoen, de economische hulpverlening werd met 538,8 miljoen dollar besnoeid ETTEN-LEUR Bij een aanrijding op Rijksweg 56 ter hoogte van de steenfabriek ,,De Bremberg" te Etten werd vrijdagmorgen een auto, be stuurd door F. uit Steenbergen, be schadigd. Het ongeluk gebeurde toen de personenauto, die een vrachtauto aan het passeren was, op zijn beurt door een vrachtwagen werd ingehaald. Deze laatste ramde de auto waar schijnlijk met de achterwielen toen hij plotseling moest uitwijken voor een uit de tegengestelde richting komende auto. De bestuurder van de vracht wagen, die waarschijnlijk niets heeft gemerkt, is doorgereden. De politie te Etten verzoekt hem of eventuele ge tuigen zich te willen melden op het politiebureau te Etten. AMSTERDAM (ANP) De span ning is in de negende ronde van de grootmestergroep in het IBM-schaak- toernoi te Amsterdam gegroeid. De Nederlandse meester Kick Langeweg, die een redeiUke kans heeft om zUn ellenlange hangpartU met Kotov re mise te houden, kwam vrUdagmiddag remise overeen met de Tsjech Pach- man. Met nog twee ronden voor de boeg heeft Langeweg anderhalf punt ach terstand op lijstaanvoerder Portisch en een half punt op nummer twee Ciric, met echter nog de mogelijkheid om deze verschillen te reduceren door de hangpartij tegen Kotow. In deze negende ronde heeft Kotow overigens een belangrijke zege behaald op Enevoldsen, nadat hij de partij uit d achtste ronde tegen Portisch ge wonnen most geven. De Russische crack heeft door deze zege een goede eindklassering nog steeds binnen be reik. Jan Hein Donner, die remise over eenkwam met Portisch, heeft een re delijke kans op een gedeelde zesde plaats met de Roemeen Ghitescu die onze landgenoot Scholi een vol punt afhandig maakte. In de meestergroep kwam de be langrijke partij tussen De Rooi en Jongsma nog niet tot een beslissing. Als Jongsma de afgbroken partij mocht winnen en hij heeft daartoe alle kans heeft hij zich inmiddels al geplaatst voor de grootmeester- groep 1968. ROTTERDAM (ANP) Het goede renverkeer per zeeschip van en naar Rotterdam was in de periode januari tot en met mei vyt procent hoger dan in hetzelfde tijdvak van 1966, zo ver meldt een overzicht van het havenbe drijf van de gemeente Rotterdam. Zeeschepen vervoerden in de eerste vyf maanden van dit jaar 56,9 miljoen ton goederen van en naar Rotterdam, tegen 54,2 miljoen ton in januari tot en met mei 1966. Het vervoer per binnenschip nam toe met zeventien procent tot 19,7 miljoen ton. Vrachtauto's vervoerden 1,47 mil joen ton (plus zestien procent). Het aandeel van de spoorwegen daalde van 646.000 ton tot 641.000 ton (min één pro cent). Olievervoer per pijpleiding: 5,87 miljoen ton (plus 21 procent). Sedert 1934 organiseert de heer Th. J. Schimmel, die in Eek en Wiel een woninginrichtingbedrijf leidt, jaar lijks een vakantieuitstapje voor zijn cliëntèle. Gisteren gingen de heer Schimmel en zijn klanten voor de 30ste maal op reis (de oorlogsjaren vielen uit). De heer Schimmel hier links met zijn echtgenote. Rechts de tegenwoor dige directeur, de heer Th. J. Schimmel jr. met echtgenote en dochter. Daar achter de heer D. Verkerk, die geen reis heeft overgeslagen, wat men noemt „een vaste klant". Geheel achteraan op het trottoir de vakantiegangers en klan. ten van vandaag. (Van onze correspondent) RILLAND-BATH. Bij het Koninklijk Kweekbedrijf D. v. d. Have te Rilland Bath worden reeds enkele jaren zeer interes sante proeven genomen om de verteerbaarheid van grassen en voedergewassen vast te stellen. Daartoe wordt het maagsap van enkele schapen regelmatig afgetapt. Met dit maagsap wor den kleine monsters van het te veredelen produkt op hun ver- teerbaarheidsgraad onderzocht. BU de oude methode met dierproe- ven liet met de dieren grote massa's voer verorberen en vergeleek men de samenstelling van het voedsel vóór en na de vertering. Bij de nieuwe methode, die buiten het dier om plaats heeft, wordt het afgetapte maagsap toegevoegd aan kleine monsters te onderzoeken ma teriaal, die zich in zogenaamde cul tuurbuisjes bevinden. Deze monsters worden hierin onder gelijke omstan digheden als in een pens in een broedstoof verteerd. Aan de nieuwe methode zijn grote voordelen ver bonden. De verteerbaarheidsgraad kan sneller worden bepaald en er is veel minder beproevingsmateriaal nodig. Een verteringsproef met schapen. afgesloten met een doorboorde gum mistop. Hierin bevindt zich een gas- klepje dat allen open gaat bij over druk en dat zuurstoftoevoer belem mert. Het schaap heeft zo te zien geen last van het buisje dat aan de boven kant van zijn rechterflank aan zijn lichaam bungelt. Hij staat rustig te herkouwen. Het enige wat er voor hem niet bij is, is een uitstapje in de wei. Hij zou de fistel daar kun nen beschadigen door langs het prik keldraad of een boom te schuren. In de stal met zijn gladde wanden kan dat geen kwaad. Het proefmateriaal, dat op zijn verteerbaarheidsgraad moet worden onderzocht, wordt eerst gewogen en fijngemalen. Bij een bepaalde hoe veelheid proefmateriaal wordt 10 ml penssap, dat eerst van voedselresten is gezuiverd, en 40 ml buffer toege voegd. Buffer is een combinatie van zouten om de zuurgraad constant te houden. Het gehele verteringsp^pces duurt twee etmalen. Het onverteerde ge deelte van het proefmateriaal wordt uiteindelijk afgefilterd, gedroogd en gewogen, waarna de verteerbaar heidsgraad kan worden vastgesteld. Wekelijks worden bij de N.V. van der Have 160 monsters onderzocht. Men heeft reeds van in totaal 3.000 monsters de verteerbaarheidsgraad vastgesteld. Het maagsap van de schapen is voor deze proeven uitermate ge schikt. Bij een constant lichaamsge wicht en gelijke voeding (hooi, ge plette haver, water en mineralen) leveren schapen maagsap van gelij ke kwaliteit. De twee schapen, die voor dit doel door Van der Have zijn uitgezocht, kunnen zonder moeite voldoen aan de gewenste hoeveelheid maagsap. Dat is in totaal ongeveer één liter per week. Bij de schapen is een zogenaamde fistel (plastic buisje) door de huid tot in de pens aangebracht. Door middel van dit buisje kan met be hulp van een zuigperspompje maag sap worden opgezogen. De fistel wordt buiten het schaap Met behulp van deze nieuwe me thode kunnen in korte tijd veei ras sen met een hoge verteerbaarheids graad worden uitgeselecteerd. Zo zijn bijvoorbeeld 500 planten van kro- paargras onderzocht. Het bleek dat er een verschil in verteerbaarheid bestond van 55 tot 80 procent. De tien planten met de hoogste verteer baarheidsgraad zijn in een nieuwe proefveld samengebracht. Men ver wacht dat de oogst van dit proefveld gras met 'n hoge verteerbaarheid zal opleveren en men hoopt dat deze hoge verteerbaarheid in de nateelt behouden zal kunnen blijven. De proefnemingen zijn echter nog te kort aan de gang om op dit belang rijke punt zekerheid te hebben. JAN LUYKEN: HET LEERZAAM HUISRAAD. (Sijthoff-Leiden). Van de Nederlandse dichter, schilder en etser Jan Luyken (1649-1712) verscheen in een herdruk „Het leerzaam huisraad". In dit boekje geeft Luyken met etsen en daarop betrekking hebbende god vruchtige gedichten een overzicht van het huisraad in zijn tijd. De dichter verloochende wereldse gedichten. Hij wilde alleen getuigen van zijn geloof in God. Vandaar dat het boekje voor deze tijd ongebruikelijke teksten bevat, die niettemin een beeld geven van le ven en werken van de mens in die tijd. MARGUERITE DURAS: DE VICE- CONSUL. (Uitgeverij Contact, Amster- dam-Antwerpen)In de serie „Auteurs van de Tweede Eeuwhelft" heeft Con tact ook de nieuwe roman van Mar guerite Duras uitgegeven, nadat Mo derato Cantabile en Hiroshima mon Amour al eerder in deze serie waren verschenen. Marguerite Duras is een van de prominenten onder de jonge Franse auteurs, die afstand hebben ge daan van de traditionele roman en die in de „art abstrait" van de nouveau roman gezocht hebben naar een nieuwe uitdrukkingswijze. Om dit naar onze smaak voortreffelijk boek van Duras te kunnen waarderen moet men be reid zijn om de „traditionele" eisen, die men aan een roman stelt, over boord te zetten. Duras beschrijft niet, zij suggereert. Ze somt feitelijkheden op en laat voornamelijk aan de lezer over om daar verbanden tussen te leg gen. Maar als men voor deze roman vorm openstaat, kan men dit grandio ze boek meer waarderen dan welke „normale roman" ook. De vice-consul, de hoofd persoon, is een geestelijk uit zijn evenwicht geraakte Franse ambte naar, in India gestationeerd, die we gens moeilijkheden overgeplaatst wordt en in zijn nieuwe standplaats voor de eerste keer in zijn leven verliefd wordt op een vrouw, de echtgenote van de ambassadeur. Daartussen speelt een andere geschiedenis, niet van geeste lijk, maar van lichamelijk lijden: een naamloze Vietnamese vrouw, op de vlucht voor de oorlog, nauwelijks nog mens, verwilderd, dierlijk, die haar kinderen achterlaat op de plaats waar ze geboren worden en tenslotte in de woonplaats van de vice-consul tussen de melaatsen verzeild raakt. Wie dit boek gelezen heeft, kan zich nauwe lijks voorstellen, dat deze tegenstel ling tussen „ontwikkelde" en „onder ontwikkelde" mensen in een normale roman beschreven had kunnen wor den. R. HOSTIE e.a.: MENSELIJKE VERHOUDINGEN IN DE COMMUNI TEIT (Descleé De Brouwer). Een nieuw deel in de waardevolle, voor ve len zeer leesbare „Bibliotheek voor pastoraaltheologie". Dit boek bevat de neerslag van een reeks studiedagen, belegd door de Unie van Hogere Over sten van België, waarop, ter bevorde ring van de vernieuwing van het re ligieuze leven, de communiteit werd bestudeerd. Een aantal voordrachten van die dagen is in de bundel samen gevat en bevat diepgaande beschou wingen over het Idoosterleven voor vrouwen en de onderlinge verhoudingen binnen het klooster. Ze vormen samen een bruikbare bezinning op het kloos terleven voor ieder die er op enigerlei wijze mee te maken heeft. (Van onze correspondent) IJzendUke Op de Provinciale weg IJzendijke - Philippine zijn beitel- auto's bestuurd door V. uit Oostburg en E. uit Zelzate, nagenoeg frontaal met elkaar in botsing gekomen- De aanrijding gebeurde toen E. uit een file begon in te halen en in botsing kwam met V- Een op dezelfde hoogte rijdende auto bestuurd door J. uit de Noordoostpolder liep hierbij ook nog lichte schade op. De beide andere auto's werden zwaar beschadigd. Er waren vier gewonden, die door dok ter Lockefeer uit IJzendijke van eer ste hulp werden voorzien- Na deze hulp konden zij hun weg weer voort zetten- (Van een correspondent) UTRECHT Het opschrift is niet helemaal juist. Maar de dagen van de Utrechtse Tentoonstellings-Vereniging (de naam is veel langer), die dit jaar op 18 en 19 augustus worden gehouden, leggen toch wel vooral de klemtoon op de warmbloedpaarden en 't gerenommeerd geworden concouurs- hippique. Het zijn eigenijlk twee con coursen: de eerste dag, vrijdagmid dag, met de klemtoon op het land- bouwtuigpaard e.a., de tweede dag met wel vooral de luxe-tuigpaarden het beroemde concours. Er wordt vrijdagmiddag een spring concours gehouden om ae trofee van de landelijke Ruiter Unie Nederland. De twee ruiterbonden van ons land, de Katholieke Bond en de Koninklijke Federatie, beide van Landelijke Rij- verenigingen zijn bezig zich te ver enigen in deze unie en hierop vooruit lopend wil Utrecht dit programma der Landelijken op deze gemeenschappe lijke leest schoeien: van beide organi saties zullen acht van de beste rui ters uitkomen om elkaar de trofee te betwisten. In de voormiddag van de eerste dag worden zo'n 150 van de beste Nederlandse warmbloedfokpaar- den gekeurd. Noord-Brabant zal hier bij, der gewoonte getrouw als op één na grootste afdeling van de V.L.N., weer goed vertegenwoordigd zijn. Daarnaast zal 'n vijftigtal Fjorden- fokpaarden acte de présence geven. Deze voskleurige, gele Noorderlingen met donker behang (staart en manen) en aalstreep over de rug nemen over het hele land sterk in aantal toe en. ook in kwaliteit. Het zal des namid dags een mooi schouwspel zijn al die mooie fokdieren in de Irenehal te zien defileren naast weer vele verte genwoordig (st)ers van onze ponystam boeken zoals de Shetlanders, de New Forest- en de Welsh-pony's en niet te vergeten de Hockney's aan welke fokkerij vooral nieuw leven is inge blazen door de familie Otjens te Don gen. Als bijzondere attractie wordt .vrij dagavond een nummer dressuurrijden (hogeschool) ten beste gegeven. Men wil wel veel meer van dit kostelijks den volke presenteren maar het pro gramma is toch al te omvangrijk en zo moet er gesnoeid worden. Naast dit al worden er dravers en volbloeden in de hal voorgereden. Er wordt gestreden om het kampioen schap van Nederland van warmbloed dekhengsten; nieuwelingen, tuigpaar- den, strijden om de prijs van de Se- natus Veteranorum (v.j. niet verre den; in '65 gewonnen door M. G. Bruynsters te Breda), er worden pony- hengsten en merries onder de zadel gereden en gekeurd en er strijdt een tiental telgen van tuigpaard-koning Ore gon om de prijzen. Het publiek kan deze wedstrijd meestrijden op formu lieren die door jonge dames (2 per provincie) worden verstrekt. Vrijdagmorgen stonden de televisie camera's in Nijmegen klaar om de lichamelijk minder actieve thuisblijvers te tonen hoe het leger vermoeide hel den daar na vier dagen wandelen of strompelen de eindstreep overschreed. We zagen duizenden gelukkige mensen van velerlei rang en stand, van wie de Freule toch wel het meest enthousiast deed en dat terwijl ze niet eens had meegekuierd. Werden de deelnemers aan de loop marathon overladen met bloemen, bloe men, maar dan van plastic, waren er ook in de nieuwe twenrubriek „Hoepla" die de VPRO 's avonds introduceerde. In Nijmegen waren de ontelbare boeketten evenzovele uitingen van bewondering voor de geleverde prestaties, in Hoepla vervulde het steeds maar weer terugke rende tuiltje een geheel andere functie. Zover wij konden nagaan diende het enkel ter opluistering van de niet mis te verstane charmes van een pseudo uitgekleed schatje, dat voor ons overi gens best wat minder lijzig had mogen doen. Wat deze jonaste VPRO-produktie in haar totaliteit betreft: stapelgekker heb ben we het nog maar zelden gezien. En dat bedoelen we nu eens een keer hele- maai niet ongunstig! N.R. „ere voor nog een kwartje verf ik hem helemaal zwart!"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 5