OP VAKANTIE MET DE KLANTEN
IJD
Vliegveld Z.-Vlaanderen
mooi maar niet lang genoeg
Schapen leveren
maagsap voor
edele grassen
DENNIS
Elfhonderd
maaltijden
Vermindering van V.S.
hnip aan buitenland
Spanning in negende
ronde gegroeid
IN KWEEKBEDRIJF TE RIELAND-BATH
idige
Even
uitblazen
mevrouw
Rotterdamse
haven weer
drukker dan
vorig jaar
t
NA 14 PROEFVLUCHT-DAGEN:
:hitecten- en
enieursbureau
)MEN
WAGEN REIZEN
aassen Zonen
NSTOFFEN
STERDAM
Korter werk voor
gehandicapten
E.Z.A.C. start
volgende week
Keuring
HIJ KON HET
VENTEN
NIET LATEN...
Auto geramd bi
De Bremberg
te Etten
IBM-toernooi
Geen last
Kwaliteit
Proefveld
Vier gewonden
bij botsing
Warmbloed
paardendagen
'in Utrecht
DAGBLAD BE STEM VAN ZATERDAG 29 JULI 1967
sterstraat 23 Óosterhout
r.
gti
het uitvoeren van interes-
s plannen.
of gelijkwaardige oplej.
gewenst.
is overeenkomstig capa-
en ervaring.
met uitv. inlichtingen en
ave referenties aan boven-
ld adres.
ABANT - EXPRESS
4 september
Alpen, Wörgl-Tirol
295,—; 275,-
igustus; 11 september:
Wenen, St.-Wolfgang
395,—; 375,-
rland, Giswil, Interlaken
310,—; 290,-
Brunico; Merano; Venetië
300.—
en augustus i
187,50
bgezen 187,50
187,50
erwald 152,50
ijn f 152,50
luitsland 129,50
Rijn 129,50
d 129,50
ler o.a. Italië,
i ƒ245,-
95,-
62,50
rip van volledige verzorging
de lunch op de middag van
gens, deskundige reisleiding.
Noord-BrabandBergen op
tten, Breda en Tilburg.
en inlichtingen
i, Reisagenten, Spoorlaan 126,
eüs N.V., Reis- en Passage-
3, tel. 22121, ROOSENDAAL:
indel M. Verduit, Brugstraat
OP ZOOM: Bureau V.V.V.
OERWAGENBEDRIJF
1 VHSSINGEN 01184-4691
Nederlandse Reiskamer.
PES STOF
90 NU 3.98
Sn 90 cm a AO
NU 2.76
oudere dame.
it. 90 cm >10?
NU
opruimingl
:ED
JAPONSTOFFEN
jit restant
r. van 7,95 o Aö
NU
MGELSE
HERENSTOFFEN
50 cm br. A A QA
NU ZH.7U
Y
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG. De arbeidstijd van de
handarbeiders bij de sociale-werkvoor-
ziening 45 uur is in verschillende
«pvallen te lang gebleken, omdat een
aantal gehandicapte werknemers ver
moeid raakt door een te lange reisduur
naar en van het we-k. Om dit tegen te
gaan heeft de minister van Sociale Za
ken en Volksgezondheid, de heer B.
Koolvink, voorgeschreven de in de
G.S.W.-regeling genoemde norm van
tien en een kwart uur (de maximum
toelaatbare tijd voor werk en reizen)
zo te hanteren, dat hierin voortaan ook
een half uur van de middagpauze is
begrepen. Overschrijden de werktijd,
een half uur middag-pauze en de reis
tijd de tien en een kwart uur, dan moet
yoor de handarbeiders worden overge
gaan tot een verkorting van de arbeids
tijd. Deze maatregel, die dus geen alge
mene arbeidsverkorting voor de gehan..
dicapte werknemers inhoudt, zal met
ingang van 2 oktober van kracht wor
den.
IJoeveel maaltijden maken alle
huisvrouwen van het hele land
klaar in één jaar? Zo'n quiz-vraag
lijkt gemakkelijk. Drie per dag, dat
is eenentwintig per week, dat maakt
per jaarla's kijken, tweeënvijftig
maal eenentwintig..... Wedden dan a
nu niet verder komt met de bereke
ning? Want het hemd is ons nog altijd
nader dan de rok en dan zeg je als
huisvrouw onmiddellijk: „Goeie he
mel, ben ik méér dan duizend keer
per jaar in de weer, de hapjes en
slokjes tussendoor nog niet eens mee
gerekend?
Wat al die andere keukenprinses
sen van het hele land samen aan
gigantische cijfers presteren is opeens
niet meer interessant. Laat ze maar
modderen, laat ze maar kokerellen,
maar ikzelf met die bijna elfhonderd
maaltijden in een jaar, ben ik lang
zamerhand niet hoognodig toe aan
enige verandering? „Hoognodig? Ik
hen stapelgek dat ik het bijltje er
met bij neergooi", jut u uzelf op, ter
wijl u met dikke voeten en doorge
zakte benen, de moedeloze buik steu
nend tegen de natte aanrechtrand, de
zoveelste maaltijd van het jaar staat
te bereiden een veel te weids
woord voor de lusteloosheid, waar
mee u de sla plukt en een dikke witte
maizena-pap over een uit z'n vorm
gekookte bloemkool kleddert.
Het mag een verheffende groeps-
gedachte zijn te behoren tot dat grote
saamhorige leger huisvrouwen, dat
elke nieuwe dag begroet met het
eensluidend: „Wat zullen we eten
vandaag?" Maar het leven is even
nmoi, wanneer je er eens een keer
met bijhoort. Of twee dagen, want
nicht Lena in Schin op Geul zeurt al
jarenof u eens |iomj logeren, maar
een dagje Maastricht incognito zal
minstens zo verkwikkend zijn.
Hat is dan geregeld. Uw Jan neemt
Sw sn.lppertlagen om te koken,
me met lachen, twee hele dagen
"«voor een aanrecht vol blikken,
en Tv06"' kant en klaar Pudding
mo.i i,- vo' aanwijzingen. Maar
„I !,zet.11 °P de trein met een in-
J: »«eniet maar lekker hoor".
Lmo. t beIt .Jan op naar Schin op
alken prima, lekker gegeten,
zee n-, pudding niet, dat is rotzooi,
klLlï' ï1' en klaar spul, allemaal
aan n» ^Wee dagen later staat bij
met bi n een bee«e verlept en
In deT verwijtends in z'n blik.
bocht l'ÜS naar huis heIt h'i in een
weer h» 7 over: "Fiin dat je er
u Probeert'hcv-heb jf gemist-" En
vol vaat Hevig met aan een keuken
deze h(-uVcr, 'e denken, maar poogt
van dn ïe-'?nis te ervaren als een
vens eiml>e hoogtepunten des le-
paar dS .nifts, veranderd in die
achter L ii niets- Uw Jan zit
op het ha ar,1 h i benen in ruststand
zen h„n 5, ban De kinderen le
tteer i„ i'"pyerhalen en u staat
echt gezelliJnl 1' in uw heeI eiSen
ktjes en „hi ie met de val-
geiser die m?e 1°"!lintjes, de
be' gastei keetje scheefhangt en
'aagdraait a l,itf'»ept als je het
Hiel op „1. kastdeur die piept en
hoek: f». i at aardige kook-
eens iets anders".
ten berichtjes!?6! ?.ullen in de kran-
lijke kanten opdmken over de kwa-
'te vrouw alle." u" vakantietje van
'ehort gedaan vn ar man zou zich
domheid cn, Hij zou z'n een-
doend,- aanSi,. rinken' niet vol
bp«fnri- acht aan ziin
•toemi'e^Waa verdrinken, niet völ-
hesteden .aan ,2'in maaltijden
klachten bü i! !Tk met maag-
eht u zi.h dokter belanden.
aan' Ze ziin e verhalen niets
door redaete?66 twi'fel geschre-
dere opWe]];n„ ren- clie in een te-
gnnden, ma» i.?un vrouw een uitje
Vergat op te Jh onWekten, dat zij
'Pener iag schriJven, waar de blik-
COKS VAN EÏSDEN
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Het vliegveld van
de Eerste Zeeuwsch-Vlaamse Aeroclub
(E.Z.A.C.) is veertien dagen alng het
proefveld geweest van de zweefvüeg-
club van de Eindhovense studenten. Het
zweefvliegkamp van de studenten heeft
acht nieuwe vliegenier sopgeleverd, die
in het Zeeuwsch-Vlaamse luchtruim
hun vliegbrevet hebben behaald. Het
oordeel van de ervaren zweefvliegers
over het veld luidt in het kort: mooi,
maar om te starten moest het (300 me
ter) langer zijn.
De heer H. Doppegieter uit Terneu-
zen, bestuurslid van de E.Z.A.C., beves
tigde desgevraagd dit oordeel van de
Eindhovenaren. Het veld, gelegen langs
de weg van Hulst naar Graauw, heeft
een lengte van 800 meter eir een
breedte die varieert van 100 tot 200 me
ter. De rijksluchtvaartdienst heeft het
kort geleden officieel toegewezen als
vliegterrein voor lichte motorvliegtui
gen en tegelijkertijd als naam vastge
steld: vliegveld Zeeuwsch-Vlaanderen.
„Voor motorvliegtuigen is het veld
inderdaad lang genoeg", aldus de heer
Doppegieter, „en ook om te landen
hebben zweefvliegtuigen aan deze 800
meter meer dan voldoende. De moeilijk
heid begint echter met mooi weer, juist
wanneer de zweefvliegers er het mees
te behoefte aan hebben om het lucht
ruim te kiezen. De Lier, waarmee de
lichte toestelletjes de lucht in worden
getrokken, krijgt hen bij windstilte dan
niet hoger dan 200 tot 220 meter. Het
geen wil zeggen dat de vlieger direct
na het opstijgen aan de terugtocht moet
beginnen".
Als er wind staat krijgen de vliegtui
gen voldoende hoogte. Het is tijdens de
proefvluchten al voorgekomen dat men
dank zij een termiek (opstijgende wind)
tot 1500 meter kon klimmen. Het vlieg
veld ligt overigens ook in de meest
ideale lengterichting: noord-west. Ook
heeft men geen last van obstakels, al
moesten daarvoor zo'n 300 tot 400 bo
men in de omgeving worden gekapt.
„Het is eigenlijk een ideaal veld", al
dus de heer Doppegieter, „maar het zou
beslist 300 meter langer moeten zijn".
Hij gelooft wel dat de mogelijkheid er
toe aanwezig is, een aangrenzend stuk
grond van die lengte, bij een breedte
van 200 meter, dat minder geschikt is
voor landbouwgrond.
De Eindhovenaren, die het veld heb
ben ingevlogen, waren over de toe
stand van het terrein bijzonder te spre
ken. Een vlak terrein, waaraan men de
sporadische kabelbreuk moeilijk kon te
wijten hebben. Nu de proefvluchttijd is
afgesloten hoopjt de E.Z.A.C. in de ko
mende week zelf te kunnen starten.
Daarvoor zal eerst de eigen lier van
de club moeten worden goedgekeurd
door de Rijksluchtvaartdienst.
Van de afdeling zweefvliegen van de
Kon. Nederlandse Vereniging voor
Luchtvaart, de K.N.V.V.L., hoopt men
(zoals dat gebruikelijk is) een vliegtuig
te kunnen huren. Inmiddels heeft de
E.Z.A.C. een veertigtal enthousiaste le
den. „Het zweefvliegen raakt steeds
meer in trek", vertelt de heer Doppe
gieter, „en de E.Z.A.C. probeert het ook
financieel zo populair mogelijk te doen.
De leden betalen ongeveer 250 gulden
per jaar. Daarbij wordt aan jeugd
leden via de K.N.V.V.L. een royale
rijkssubsidie verstrekt".
Binnen enkele weken gaat de E.Z.
A.C. ook beginnen met het optrekken
van een kantine, tevens clubhuis. Ook
de kijkers probeert men zoveel moge
lijk ter wille te zijn, al heeft men al
minder prettige ervaringen gehad met
hun al te grote enthousiasme bij het
binnenbrengen van vliegtuigen. De toe
stellen zijn bijzonder licht en het strak
gespannen linnen scheurt nogal snel.
Voor de kijkers zullen daarom speciale
plaatsen worden uitgezet, van waaruit
ze zonder gevaar de verrichtingen van
UTRECHT (ANP) De beman
ning van een surveillancewagen
van de Utrechtse politie is in grote
verlegenheid geweest. Er zou op
het stationsplein in Utrecht een
bloemenkoopman zijn waar aan het
venten zijn en volgens de plaatse
lijke politieverordening is dit ver
boden.
Inderdaad stond daar een man
snijbloemen te verkopen. De po
litie wilde al gaan „noteren", maar
het liep anders. De man bleek na
melijk niet de eigenaar van de kar
te zijn, maar de 68-jarige K. uit
Amsterdam, die met zijn vrouw
een dagje uit was in de Domstad.
Voor het terras waarop hij met zijn
echtgenote was neergestreken stond
een bakfiets met snijbloemen, doch
de koopman was in geen velden of
wegen te bekennen. Wel stonden
er kooplustigen rond de bakfiets.
De Amsterdamse AOW'er, ex-bloe-
menkoopman, zag de mensen staan
en had medelijden met de in de
zon verkommerende bloemen.
K. excuseerde zich voor een
ogenblik bij zijn vrouw, stapte naar
de bakfiets toe en begon in snel
tempo en vakkundig de koopwaar
aan de man te brengen. De prijs
wist hij niet, maar een daalder
per bosje zal wel voldoende zijn",
dacht hij. Hij had de verdiensten
voor de echte eigenaar net op de
kar gelegd, toen de politie arri
veerde. Even later kwam ook de
man van de bakfiets, de bloemen
koopman R. uit Utrecht. HU had
even een broodje gegeten.
De politie maakte geen proces
verbaal op: K. wist niet, dat hU op
deze plaats niet mocht venten en
R. wist evenmin, dat een Amster
damse ex-collega hem te hulp was
gekomen. Wei verwUderde R. zich
op last van de politie. Op welke
wijze de Utrechtse koopman zUn
collega bedankte voor zUn diensten
vermeldt de historie niet.....
de vliegers kunnen gadeslaan. Er zullen
ook veiligheidsofficieren worden aan
gesteld, die niet alleen moeten zorgen
voor de vliegveiligheid en voor de re
geling van opstijgen en landen, maar
die ook de veldveiligheid moeten ver
zorgen.
„Ideaal zou zijn", vindt de heer Dop
pegieter, „als wij ook in de buurt van
Terneuzen een vliegveld zouden heb
ben, binnen een recreatiegebied bi.
voorbeeld". Hij is van oordeel dat dit
het enthousiasme voor het zweefvlie
gen in de dichter bevolkte kanaalzone
aanmerkelük zou vergroten. Dat een
tweede vliegveld in dit gebied gemak
kelijk te verwezenlijken is .gelooft hü
echter niet, omdat de gronden hier zo
veel beter zijn dan in Oost-Zeeuwsch
Vlaanderen.
WASHINGTON (AFP) De com
missie voor buitenlandse betrekkingen
van de Amerikaanse senaat heeft de
door president Johnson verzochte extra
kredieten voor buitenlandse hulp in
het lopende belastingjaar met 20 pro
cent verminderd.
Van de aangevraagde som van 3,46
miljard dollar werr. 736.800.000 dollar
minder toegekend. De militaire hulp
verlening liep terug van 506 tot 391
miljoen, de economische hulpverlening
werd met 538,8 miljoen dollar besnoeid
ETTEN-LEUR Bij een aanrijding
op Rijksweg 56 ter hoogte van de
steenfabriek ,,De Bremberg" te Etten
werd vrijdagmorgen een auto, be
stuurd door F. uit Steenbergen, be
schadigd. Het ongeluk gebeurde toen
de personenauto, die een vrachtauto
aan het passeren was, op zijn beurt
door een vrachtwagen werd ingehaald.
Deze laatste ramde de auto waar
schijnlijk met de achterwielen toen hij
plotseling moest uitwijken voor een
uit de tegengestelde richting komende
auto. De bestuurder van de vracht
wagen, die waarschijnlijk niets heeft
gemerkt, is doorgereden. De politie te
Etten verzoekt hem of eventuele ge
tuigen zich te willen melden op het
politiebureau te Etten.
AMSTERDAM (ANP) De span
ning is in de negende ronde van de
grootmestergroep in het IBM-schaak-
toernoi te Amsterdam gegroeid. De
Nederlandse meester Kick Langeweg,
die een redeiUke kans heeft om zUn
ellenlange hangpartU met Kotov re
mise te houden, kwam vrUdagmiddag
remise overeen met de Tsjech Pach-
man.
Met nog twee ronden voor de boeg
heeft Langeweg anderhalf punt ach
terstand op lijstaanvoerder Portisch
en een half punt op nummer twee
Ciric, met echter nog de mogelijkheid
om deze verschillen te reduceren door
de hangpartij tegen Kotow.
In deze negende ronde heeft Kotow
overigens een belangrijke zege behaald
op Enevoldsen, nadat hij de partij uit
d achtste ronde tegen Portisch ge
wonnen most geven. De Russische
crack heeft door deze zege een goede
eindklassering nog steeds binnen be
reik.
Jan Hein Donner, die remise over
eenkwam met Portisch, heeft een re
delijke kans op een gedeelde zesde
plaats met de Roemeen Ghitescu die
onze landgenoot Scholi een vol punt
afhandig maakte.
In de meestergroep kwam de be
langrijke partij tussen De Rooi en
Jongsma nog niet tot een beslissing.
Als Jongsma de afgbroken partij
mocht winnen en hij heeft daartoe
alle kans heeft hij zich inmiddels
al geplaatst voor de grootmeester-
groep 1968.
ROTTERDAM (ANP) Het goede
renverkeer per zeeschip van en naar
Rotterdam was in de periode januari
tot en met mei vyt procent hoger dan
in hetzelfde tijdvak van 1966, zo ver
meldt een overzicht van het havenbe
drijf van de gemeente Rotterdam.
Zeeschepen vervoerden in de eerste
vyf maanden van dit jaar 56,9 miljoen
ton goederen van en naar Rotterdam,
tegen 54,2 miljoen ton in januari tot
en met mei 1966.
Het vervoer per binnenschip nam toe
met zeventien procent tot 19,7 miljoen
ton. Vrachtauto's vervoerden 1,47 mil
joen ton (plus zestien procent). Het
aandeel van de spoorwegen daalde van
646.000 ton tot 641.000 ton (min één pro
cent). Olievervoer per pijpleiding: 5,87
miljoen ton (plus 21 procent).
Sedert 1934 organiseert de heer
Th. J. Schimmel, die in Eek en Wiel
een woninginrichtingbedrijf leidt, jaar
lijks een vakantieuitstapje voor zijn
cliëntèle. Gisteren gingen de heer
Schimmel en zijn klanten voor de 30ste
maal op reis (de oorlogsjaren vielen
uit). De heer Schimmel hier links met
zijn echtgenote. Rechts de tegenwoor
dige directeur, de heer Th. J. Schimmel
jr. met echtgenote en dochter. Daar
achter de heer D. Verkerk, die geen
reis heeft overgeslagen, wat men noemt
„een vaste klant". Geheel achteraan op
het trottoir de vakantiegangers en klan.
ten van vandaag.
(Van onze correspondent)
RILLAND-BATH. Bij het
Koninklijk Kweekbedrijf D. v.
d. Have te Rilland Bath worden
reeds enkele jaren zeer interes
sante proeven genomen om de
verteerbaarheid van grassen en
voedergewassen vast te stellen.
Daartoe wordt het maagsap
van enkele schapen regelmatig
afgetapt. Met dit maagsap wor
den kleine monsters van het te
veredelen produkt op hun ver-
teerbaarheidsgraad onderzocht.
BU de oude methode met dierproe-
ven liet met de dieren grote massa's
voer verorberen en vergeleek men de
samenstelling van het voedsel vóór
en na de vertering.
Bij de nieuwe methode, die buiten
het dier om plaats heeft, wordt het
afgetapte maagsap toegevoegd aan
kleine monsters te onderzoeken ma
teriaal, die zich in zogenaamde cul
tuurbuisjes bevinden. Deze monsters
worden hierin onder gelijke omstan
digheden als in een pens in een
broedstoof verteerd. Aan de nieuwe
methode zijn grote voordelen ver
bonden. De verteerbaarheidsgraad
kan sneller worden bepaald en er
is veel minder beproevingsmateriaal
nodig.
Een verteringsproef met schapen.
afgesloten met een doorboorde gum
mistop. Hierin bevindt zich een gas-
klepje dat allen open gaat bij over
druk en dat zuurstoftoevoer belem
mert.
Het schaap heeft zo te zien geen
last van het buisje dat aan de boven
kant van zijn rechterflank aan zijn
lichaam bungelt. Hij staat rustig te
herkouwen. Het enige wat er voor
hem niet bij is, is een uitstapje in
de wei. Hij zou de fistel daar kun
nen beschadigen door langs het prik
keldraad of een boom te schuren.
In de stal met zijn gladde wanden
kan dat geen kwaad.
Het proefmateriaal, dat op zijn
verteerbaarheidsgraad moet worden
onderzocht, wordt eerst gewogen en
fijngemalen. Bij een bepaalde hoe
veelheid proefmateriaal wordt 10 ml
penssap, dat eerst van voedselresten
is gezuiverd, en 40 ml buffer toege
voegd. Buffer is een combinatie van
zouten om de zuurgraad constant te
houden.
Het gehele verteringsp^pces duurt
twee etmalen. Het onverteerde ge
deelte van het proefmateriaal wordt
uiteindelijk afgefilterd, gedroogd en
gewogen, waarna de verteerbaar
heidsgraad kan worden vastgesteld.
Wekelijks worden bij de N.V. van
der Have 160 monsters onderzocht.
Men heeft reeds van in totaal 3.000
monsters de verteerbaarheidsgraad
vastgesteld.
Het maagsap van de schapen is
voor deze proeven uitermate ge
schikt. Bij een constant lichaamsge
wicht en gelijke voeding (hooi, ge
plette haver, water en mineralen)
leveren schapen maagsap van gelij
ke kwaliteit. De twee schapen, die
voor dit doel door Van der Have zijn
uitgezocht, kunnen zonder moeite
voldoen aan de gewenste hoeveelheid
maagsap. Dat is in totaal ongeveer
één liter per week.
Bij de schapen is een zogenaamde
fistel (plastic buisje) door de huid
tot in de pens aangebracht. Door
middel van dit buisje kan met be
hulp van een zuigperspompje maag
sap worden opgezogen.
De fistel wordt buiten het schaap
Met behulp van deze nieuwe me
thode kunnen in korte tijd veei ras
sen met een hoge verteerbaarheids
graad worden uitgeselecteerd. Zo zijn
bijvoorbeeld 500 planten van kro-
paargras onderzocht. Het bleek dat
er een verschil in verteerbaarheid
bestond van 55 tot 80 procent. De
tien planten met de hoogste verteer
baarheidsgraad zijn in een nieuwe
proefveld samengebracht. Men ver
wacht dat de oogst van dit proefveld
gras met 'n hoge verteerbaarheid
zal opleveren en men hoopt dat deze
hoge verteerbaarheid in de nateelt
behouden zal kunnen blijven. De
proefnemingen zijn echter nog te
kort aan de gang om op dit belang
rijke punt zekerheid te hebben.
JAN LUYKEN: HET LEERZAAM
HUISRAAD. (Sijthoff-Leiden). Van de
Nederlandse dichter, schilder en etser
Jan Luyken (1649-1712) verscheen in
een herdruk „Het leerzaam huisraad".
In dit boekje geeft Luyken met etsen
en daarop betrekking hebbende god
vruchtige gedichten een overzicht van
het huisraad in zijn tijd. De dichter
verloochende wereldse gedichten. Hij
wilde alleen getuigen van zijn geloof
in God. Vandaar dat het boekje voor
deze tijd ongebruikelijke teksten bevat,
die niettemin een beeld geven van le
ven en werken van de mens in die
tijd.
MARGUERITE DURAS: DE VICE-
CONSUL. (Uitgeverij Contact, Amster-
dam-Antwerpen)In de serie „Auteurs
van de Tweede Eeuwhelft" heeft Con
tact ook de nieuwe roman van Mar
guerite Duras uitgegeven, nadat Mo
derato Cantabile en Hiroshima mon
Amour al eerder in deze serie waren
verschenen. Marguerite Duras is een
van de prominenten onder de jonge
Franse auteurs, die afstand hebben ge
daan van de traditionele roman en die
in de „art abstrait" van de nouveau
roman gezocht hebben naar een nieuwe
uitdrukkingswijze. Om dit naar onze
smaak voortreffelijk boek van Duras
te kunnen waarderen moet men be
reid zijn om de „traditionele" eisen,
die men aan een roman stelt, over
boord te zetten. Duras beschrijft niet,
zij suggereert. Ze somt feitelijkheden
op en laat voornamelijk aan de lezer
over om daar verbanden tussen te leg
gen. Maar als men voor deze roman
vorm openstaat, kan men dit grandio
ze boek meer waarderen dan welke
„normale roman" ook. De vice-consul,
de hoofd persoon, is een geestelijk uit
zijn evenwicht geraakte Franse ambte
naar, in India gestationeerd, die we
gens moeilijkheden overgeplaatst wordt
en in zijn nieuwe standplaats voor de
eerste keer in zijn leven verliefd wordt
op een vrouw, de echtgenote van de
ambassadeur. Daartussen speelt een
andere geschiedenis, niet van geeste
lijk, maar van lichamelijk lijden: een
naamloze Vietnamese vrouw, op de
vlucht voor de oorlog, nauwelijks nog
mens, verwilderd, dierlijk, die haar
kinderen achterlaat op de plaats waar
ze geboren worden en tenslotte in de
woonplaats van de vice-consul tussen
de melaatsen verzeild raakt. Wie dit
boek gelezen heeft, kan zich nauwe
lijks voorstellen, dat deze tegenstel
ling tussen „ontwikkelde" en „onder
ontwikkelde" mensen in een normale
roman beschreven had kunnen wor
den.
R. HOSTIE e.a.: MENSELIJKE
VERHOUDINGEN IN DE COMMUNI
TEIT (Descleé De Brouwer). Een
nieuw deel in de waardevolle, voor ve
len zeer leesbare „Bibliotheek voor
pastoraaltheologie". Dit boek bevat de
neerslag van een reeks studiedagen,
belegd door de Unie van Hogere Over
sten van België, waarop, ter bevorde
ring van de vernieuwing van het re
ligieuze leven, de communiteit werd
bestudeerd. Een aantal voordrachten
van die dagen is in de bundel samen
gevat en bevat diepgaande beschou
wingen over het Idoosterleven voor
vrouwen en de onderlinge verhoudingen
binnen het klooster. Ze vormen samen
een bruikbare bezinning op het kloos
terleven voor ieder die er op enigerlei
wijze mee te maken heeft.
(Van onze correspondent)
IJzendUke Op de Provinciale
weg IJzendijke - Philippine zijn beitel-
auto's bestuurd door V. uit Oostburg
en E. uit Zelzate, nagenoeg frontaal
met elkaar in botsing gekomen- De
aanrijding gebeurde toen E. uit een
file begon in te halen en in botsing
kwam met V- Een op dezelfde hoogte
rijdende auto bestuurd door J. uit de
Noordoostpolder liep hierbij ook nog
lichte schade op. De beide andere
auto's werden zwaar beschadigd. Er
waren vier gewonden, die door dok
ter Lockefeer uit IJzendijke van eer
ste hulp werden voorzien- Na deze
hulp konden zij hun weg weer voort
zetten-
(Van een correspondent)
UTRECHT Het opschrift is niet
helemaal juist. Maar de dagen van de
Utrechtse Tentoonstellings-Vereniging
(de naam is veel langer), die dit
jaar op 18 en 19 augustus worden
gehouden, leggen toch wel vooral de
klemtoon op de warmbloedpaarden en
't gerenommeerd geworden concouurs-
hippique. Het zijn eigenijlk twee con
coursen: de eerste dag, vrijdagmid
dag, met de klemtoon op het land-
bouwtuigpaard e.a., de tweede dag
met wel vooral de luxe-tuigpaarden
het beroemde concours.
Er wordt vrijdagmiddag een spring
concours gehouden om ae trofee van
de landelijke Ruiter Unie Nederland.
De twee ruiterbonden van ons land,
de Katholieke Bond en de Koninklijke
Federatie, beide van Landelijke Rij-
verenigingen zijn bezig zich te ver
enigen in deze unie en hierop vooruit
lopend wil Utrecht dit programma der
Landelijken op deze gemeenschappe
lijke leest schoeien: van beide organi
saties zullen acht van de beste rui
ters uitkomen om elkaar de trofee te
betwisten. In de voormiddag van de
eerste dag worden zo'n 150 van de
beste Nederlandse warmbloedfokpaar-
den gekeurd. Noord-Brabant zal hier
bij, der gewoonte getrouw als op één
na grootste afdeling van de V.L.N.,
weer goed vertegenwoordigd zijn.
Daarnaast zal 'n vijftigtal Fjorden-
fokpaarden acte de présence geven.
Deze voskleurige, gele Noorderlingen
met donker behang (staart en manen)
en aalstreep over de rug nemen over
het hele land sterk in aantal toe en.
ook in kwaliteit. Het zal des namid
dags een mooi schouwspel zijn al die
mooie fokdieren in de Irenehal te
zien defileren naast weer vele verte
genwoordig (st)ers van onze ponystam
boeken zoals de Shetlanders, de New
Forest- en de Welsh-pony's en niet
te vergeten de Hockney's aan welke
fokkerij vooral nieuw leven is inge
blazen door de familie Otjens te Don
gen.
Als bijzondere attractie wordt .vrij
dagavond een nummer dressuurrijden
(hogeschool) ten beste gegeven. Men
wil wel veel meer van dit kostelijks
den volke presenteren maar het pro
gramma is toch al te omvangrijk en
zo moet er gesnoeid worden.
Naast dit al worden er dravers en
volbloeden in de hal voorgereden. Er
wordt gestreden om het kampioen
schap van Nederland van warmbloed
dekhengsten; nieuwelingen, tuigpaar-
den, strijden om de prijs van de Se-
natus Veteranorum (v.j. niet verre
den; in '65 gewonnen door M. G.
Bruynsters te Breda), er worden pony-
hengsten en merries onder de zadel
gereden en gekeurd en er strijdt een
tiental telgen van tuigpaard-koning Ore
gon om de prijzen. Het publiek kan
deze wedstrijd meestrijden op formu
lieren die door jonge dames (2 per
provincie) worden verstrekt.
Vrijdagmorgen stonden de televisie
camera's in Nijmegen klaar om de
lichamelijk minder actieve thuisblijvers
te tonen hoe het leger vermoeide hel
den daar na vier dagen wandelen of
strompelen de eindstreep overschreed.
We zagen duizenden gelukkige mensen
van velerlei rang en stand, van wie de
Freule toch wel het meest enthousiast
deed en dat terwijl ze niet eens had
meegekuierd.
Werden de deelnemers aan de loop
marathon overladen met bloemen, bloe
men, maar dan van plastic, waren er
ook in de nieuwe twenrubriek „Hoepla"
die de VPRO 's avonds introduceerde. In
Nijmegen waren de ontelbare boeketten
evenzovele uitingen van bewondering
voor de geleverde prestaties, in Hoepla
vervulde het steeds maar weer terugke
rende tuiltje een geheel andere functie.
Zover wij konden nagaan diende het
enkel ter opluistering van de niet mis
te verstane charmes van een pseudo
uitgekleed schatje, dat voor ons overi
gens best wat minder lijzig had mogen
doen.
Wat deze jonaste VPRO-produktie in
haar totaliteit betreft: stapelgekker heb
ben we het nog maar zelden gezien. En
dat bedoelen we nu eens een keer hele-
maai niet ongunstig! N.R.
„ere voor nog een kwartje verf ik hem helemaal
zwart!"