Oud-directeur C.B.R. H. van Westerlaken: DE BONAFIDE RIJSCHOLEN ZIJN ZONDER MEER GOED IS DE STAAT EEN DSEF? O es Paris Lekasin ONZE PUZZEL Duidelijk afbakeniij koloniaa bezit 14 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 29 JULI 1967 AMERIKA TE LICHT OPGEVAT SANERING VERZWAREN? „Holland-Sport mijn favoriet HARD RIJDEN de snelle en zekere pijnverdrijver Oplossing puzzel vorige week Verkeersofficier! stort in door mini-happening Ma, I (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Men mag gerust zeggen, dat het verkeer in Neder land het meest gecompliceerde is ter wereld. Om dat niet een enkel voorbeeld te illustreren: een jaar of tien geleden wisselden een Amersfoortse en een New-Yorkse autobuschauffeur van plaats. De ervaringen van beide bestuurders in de voor hem totaal nieuwe omgeving spreken boekdelen. Voor de Amersfoortse bestuurder wa ren de paar weken rijden in New York een heerlijke ontspanning. Voor de New-Yorker was zijn verblijf in Amersfoort een lange lij densweg. Een van zijn grootste klachten luidde: „Die fietsers, ik weet er geen weg mee, ze klitten als het ware aan je spatbord". Voor de Nederlandse autobestuurder vormen de bromfietsers, de fiet sers kortom alles wat zich op wielen tussen het autoverkeer beweegt, geen probleem, wel voor de buitenlander, die het gehele verkeer in ons land een rommelige bedoening vindt en die zeker wel eens echt bang is zich er met zijn auto in te wagen. Moet daaraan meteen worden gekoppeld, dat de Nederlandse bestuurder een slechte rijder is, een gevaarlijke factor in het internationale verkeer? De Duitse autowereld heeft enkele malen lelijke uitlatingen aan het a- dres van de Nederlandse verkeers deelnemers gericht en dat zou dus indirect ook slaan op de opleiding van de Nederlandse autobestuurders. Die uitlatingen raken kant noch wal; wij rijden zeker niet slechter dan de Duitse automobilist en zeker be dachtzamer en oplettender dan de I- talianen, die zich meteen een cou- reur wanen als zij een autostuur tus sen de handen voelen. De voormalige directeur van het C.B.R. (Centraal Bureau voor de af gifte van Rijvaardigheidsbewijzen) de heer H. M. W. Westerlaken, kan zich over zulke denigrerende uitspraken nog fiks opwinden: „Degenen, die mij vertellen dat een Nederlander zich als automobilist onfatsoenlijk gedraagt, moet mij maar eens komen vertellen waar hij dat van heeft. Natuurlijk heb je ze bij ons ook, die wegpiraten, die schobbejakken, die je doelbewust rechts passeren. Dat zijn van die mensen, die zich onder geen enkele voorwaarde wil len laten kisten. Zij hebben b.v. zo'n snelle Mercedes onder zich en dan zullen ze per se die langzame Amerikaan voorbij. Maar kom niet aandragen met de bewering dat dit soort vrijbuiters alleen op de Ne derlandse wegen voorkomt". De heer Westerlaken heeft 22 jaar lang vrijwel doorlopend midden in het verkeer gezeten. Als directeur van het C.B.R. weet hij meer van de problemen van het moderne ver keer af dan wie ook. Ettelijke ke ren heeft hij in Amerika en Canada vertoefd om met eigen ogen te zien wat men daar piet die proble men doet en hoe de opleiding tot bestuurder is geregeld. Er zijn 'een paar staten waar het rijexamen door de politie wordt afgenomen. Hij heeft ook gezien, dat in de staat Pennsylvania het examen op een ge sloten circuit wordt afgenomen en niet op de openbare wegen. Het lijkt alles bijna feilloos. Op de autobanen is men aan een maximumsnel heid gebonden, nauwelijks 100 km per uur. En waag het niet de wij zer enkele kilometers hogerop te ja gen. „Ik heb er gereden met mijn vrouw. Urenlang zagen we prak tisch geen tegenligger, en toch moet je aan die 65 mijl blijven. En dan zit je in een auto met 350 pk on der de kap. Het merkwaardige is dan toch weer, dat het verkeer in de V.S. jaarlijks 42,000 doden vergt, een aantal inwoners van 'n stad zo groot als Zwolle. Mijn conclusie is dat dat ondanks alle voorzorg en onge compliceerdheid in Amerika, de fac tor „mens" in dat verkeer tussen J de wal en het schip is geraakt". Inderdaad Is de factor „mens" in het verkeer van ontzagwekkende be tekenis. De verkeersveiligheid is een stuk problematiek geworden, waar aan alle aandacht moet worden be steed zonder die ook een ogenblik te laten verslappen. Het begin van alles is echter de rijschool. Daar vordt de basis gelegd voor de car rière van de autobestuurder. Helaas wordt dat probleem, het vraagstuk van de rijschool, nog te licht opge vat. Hard mag er op worden gewe zen, dat het gaat om leven en dood van de deelnemers aan het verkeer maar ook van anderen, die er niets aan kunnen doen. De heer Westerlaken: „Wat mij zo is opgevallen is dit: in Amerika moet de rijschoolhouder staatsexa men doen, schriftelijk en monde ling. Neem van mij aan dat dat niet voor de poes is. Verder is in Ame rika alles vrij. In Nederland daar entegen is niets vrij behalve het rijschoolwezen. Waarom zouden wij als enige in Europa de rijschoolhou der ook niet aan een staatsexamen onderwerpen, zoals Nederland ook 't enige land is waar de toekomstige autobestuurder 20 minuten examen op een rijksweg moet doen?". Dat is een wens van de heer Wes terlaken. Maar hij wil er meteen aan toevoegen, dat er op het ogen blik in ons land uitstekende rijscho len zijn, welke zonder meer kunnen worden vergeleken met die in Duits land. En daar weet men er ook wat van af. Zeker, de opleiding van de Duitse automobielclub is wat geraf fineerder, maar technisch zijn de Ne derlandse rijscholen zeker niet min der. Kortom: de bonafide rijschool houder is zonder meer goed. Natuur lijk zijn er altijd beunhazen. Zij kunnen goed zijn, maar de erva ring heeft geleerd dat het gros er van slecht is. De heer Westerlaken: „Er zijn kerels, die wel aardiig rondhutsen met een leerling de grootste kwak zalver kan dat maar er zijn ge lukkig heel wat vakmensen. Het is daarbij een prettige constatering, dat het grootste deel van de aspirant automobilisten het bij de gerenom meerde rijschool zoekt. Het is wer kelijk onmogelijk met de benzine, afschrijving, enz. voor vijf gulden per uur goed les te krijgen. Ik zou willen zeggen: Als u toch automo biel wil gaan rijden en u weet wel ke risico's daaraan vastzitten, dan is het een eerste vereiste dat u uit ziet naar een deskundige leraar. En kijk in 's hemelsnaam niet in de eerste plaats naar de prijs." De heer Westerlaken ls van opi nie, dat men zeker niet in één slag alle problemen zou kunnen oplossen door een kunstmatige sanering van de rijscholen via een wet. Hij is er zelfs van overuigd dat, mocht zo'n wet ooit komen, het rijschoolwe zen zich op den duur wel zelf zal saneren. De ervaring van de heer Westerlaken is dat er slechte rij scholen zijn, die blijven bestaan en maar doorsukkelen. Laten de men sen toch uitkijken. Niet alleen dat ook in dit geval de oude wet opgaat dat goedkoop duurkoop is, maar vooral dat het een zaak is waar het om leven en dood gaat. De heer Westerlaken: „Er is on getwijfeld een felle concurrentie in het rijschoolwezen. Daardoor kan een goed vakman en het is een heel moedlijk vak wel eens niet zo werken als hij zop willen. Tegen een leerling zou hij zeker wel eens moeten zeggen: ,,U moet nog maar geen examen doen". En dat geeft de grote moeilijkheid. Kijk, het is zo, dat iedereen die rijles neemt, ook ex amen wil doen. Op scholen vindt in de loop der jaren een natuurlijke se lectie plaats. Het is bekend dat maar 20 procent van de leerlingen, die met het gymnasium zijn begonnen, aan het eindexamen toekomen. De autoleerling wil coüteque coüte op den duur examen doen en het ook halen. Dat is best, maar dan moet hij of zij zich ook heel goed realise ren clat het hele examen niet alleen het nemen van een hindernis is om een stuur te mogen vasthouden en met een gaspedaal te spelen, maar dat het nog veel meer een deel van de opvoeding, de verkeersopvoeding is. Doen wij dat niet dan heeft de mens voor de zoveelste keer ge faald en zullen wij dat schrikbarende getal van 2600 verkeersslachtoffers per jaar houden. Zeker, je hebt o- veral uitwassen, maar in het verkeer vallen die zo op omdat er direct dodelijke ongelukken zijn". Tja, als men zich die dagelijkse dodenlijst eens gaat realiseren. Veel ongelukken zijn te w'ijten aan grove onoplettendheid. Noodzakelijkheid is dus dat men geconcentreerd aan het verkeer deelneemt (ook brommers, fietsers, bakwagens, alles op wielen) De werkelijkheid is en blijft nog zo, dat die concentratie veel te wensen overlaat en de verkeersdeelnemer veel te yeel risico's blijft nemen. De heer Westerlaken: ,,Ik moet echt nog eens benadrukken, al ben ik dan geen directeur meer, dat de organisatie bij het C.B.R. uniek is. Je krijgt je oproep voor het exa men tien dagen tevoren; je moet dan b.v. om half tien aanwezig zijn en je wordt dan ook prompt op die tijd geholpen. Ze hebben me wel eens gevraagd of ik er niets aan zou doen de examens nog meer te verzwa ren. We zijn met een half uur be gonnen, toen drie kwartier en nu is het een vol uur. Tko vind dat elke minuut langer verwarring zou ge ven. Ik vind ook dat de rijschool houder, die de opleiding nog hele maal op zijn eentje doet, de beste is. Mijn ervaring is, dat als de zaak groter wordt en er meer mensen bij de opleiding worden ingeschakeld, het peil zakt. Ik vind ook, dat het meer dan tijd wordt het publiek dui delijk te maken dat alle rijscholen, waaraan we toch veel hebben te dan ken, het er heus niet bij laten lig gen. Met klem wil ik ook beweren, dat het absoluut onwaar is dat de toestanden in het rijschoolwezen niet gezond zouden zijn. Er wordt zeer re- eel gewerkt ondanks de vele moei lijkheden". Nederland kent geen nationale op leiding voor rijschoolhouders en in structeurs. Er bestaat echter wel het zgn. Vamor-diploma voor rij-in- structeurs, hetgeen wijst op bijzon- Vele ongelukken zyn te wijten aan grove onoplettendheid. 55 Deze maand vertrekt de voor malige directeur van het C.B.R. (Centraal Bureau voor de afgifte van Rijvaardigheidsbewijzen) de heer H. M. W. Westerlaken, met zijn vrouw naar Canada. Bezoek aan zyn jongste zoon in Breslau, vlakby Kitcher (het vroegere Ber lin). Het vorige jaar nam hy af scheid van het C.B.R. „De opvol ging is fijn geregeld", zegt hij, nog altyd een brok dynamiek. De heer Westerlaken (59) is journalist ge weest („ook een soort provo maar dan in positieve zin"), heeft de huidige perschef van de Caltex, André Schuwer, toen die sport redacteur was by de provinciale Overijsselse Courant, in een grijs verleden geassisteerd by het ma ken van de voetbaloverzichten voor de amateurs, kwam in Nij megen by Het Volk (Arbeidspers) als rempl&sant voor een zieke correspondent en werd daarna voor vast aangenomen, is na de oorlog korte tijd b\J de voorlich ting van het M. G. (Militair Ge zag) geweest, heeft gevoetbald, aan wielrennen gedaan. („Ja heus, op de tandem met o.a. Pijnenburg") en gebiljart, heeft zijn carrière vol tooid met de opbouw van het Cen traal Bureau voor de afgifte van Rijvaardigheidsbewijzen (C.B.R.) Bij al zijn doen en laten heeft steeds voorop gestaan de kwaliteit van zyn werk. „Ik zou dat weieens tegen de jongeren willen zeggen. Hoewel ik moet toegeven, dat de vraagstukken van deze jeugd heel wat gecompliceerder zijn dan in mijn tijd." Om gezondheidsredenen het vorige jaar ontslag genomen. Onlangs keerde hy terug uit Parys waar hij de dagelijkse bestuurs vergadering van de internationale commissie rijexamens bijwoonde. „Mijn werkkamer staat trouwens vol boeken, waarvan ik de helft nog niet heb gelezen. Dat moet nu ook maar eens gebeuren." Hij is nog vol van voetballen. „Ik ben lid van het oude Haagse Quick" vertelt hy met trots „maar het is jammer dat die altyd gelijk spe len met Holland Sport. En naar die jongens op Houtrust ga ik altyd kijken dere bekwaamheid in het geven van onderricht in het Tijden. Dat diplo ma is niet verplicht. Desondanks is bij de rijschoolhouders de animo zo groot dat het C.B.R. in de afgelopen zes jaren 2700 diploma's heeft kun nen uitreiken. Gezegd moet worden dat wat de oude bonden (BOVAG, ABAN, F.N.O.B. en B.B.N., welke echter min of meer in F-N-O-B- zijn opgegaan), aan methodiek en didak- tiek hebben gedaan en nog doen, voortreffelijk is. De heer Westerlaken: „Wij mo gen dan een aiuto op de 8 inwoners hebben (in Amerika 1 op 2) maar daar zit het hem niet in. Wij heb ben de meeste auto's per kilometer gestrekte weig en juist dat geeft bij ons de lading verkeersproblemen. Uiteraard rijd ik anders in het ver keer dan de meeste mensen. Ik let op het gedrag van andere bestuur ders. Mijn standpunt is altijd geweest dat wij in staat zijn de meest effec tieve maatregelen te nepien ten opzichte van het verkeer. Neem nu eens die Duitse autobanen. Dat is een soort transito voor ons, een door gang naar Oostenrijk, Italië en Zwit serland, noem maar op. Op die au tobanen wordt ontstellend veel har der gereden dan hier. Ik kwam eens van Lugano en reed met een ge middelde van 120 km per uur over de autobaan. Door meer dan de helft werd ik ingehaald. In Nederland hield ik op otnze autobaan dezelfde snelheid aan. Van Arnhem tot Voor burg werd ik maar drie keer inge- aid. haald. De rest haalde ik in. Dat is dus het verschil hier en in Duitsland. Vele Nederlanders doen het een tikje piano aan op de Duit se autobaan en slaan daardoor een beetje vreemd figuur. Het zit hem ook hierin, dat de Duitsers vrijwel allemaal in grote snelle wagens jak- Van Westerlaken: Schobbejakken blyven er altyd... keren. Bij ons staan Volkswagens en Fiat aan de top van de verkoop met de Daf op de vierde plaats. Met die wagentjes kan men dus niet zo hard mee op de autobaan en vandaar mis schien de laatdunkende opmerking dat we niet zo best zijn achter het stuur. Maap ik geloof dat we blij mogen zijn met onze nuchtere bedachtza me aard. Dan maar wat langza mer, maar ook veiliger voor zichzelf en voor z'n medemens". De eindindruk van het interview met de heer Westerlaken over de kwaliteit van de huidige rijschool houders is gunstig. Er wordt hard en goed gewerkt. Behoudens de en kele beunhazen in het bedrijf mag het gros gerangschikt worden onder de oataigorie „bonafide"- Aan de leerling wordt alle mogelijke aan dacht besteed. Een gelukkig feit acht de heer Westerlaken dat de verplich ting geldt, dat iemand die wil gaan lessen, minstens drie jaren in het bezit moet zijn van een rijbewijs. Daarop verder ingaand zou de heer Westerlaken het wenselijk achten dat les wagens moeten worden uitge- rust met een dubbele besturing- Wen selijk zou hij ook het behalen van het Vamor-diploma willen stellen. Dat laatste zou zeker geen proble men scheppen- Immers 2700 rij-in structeurs zijn reeds in het bezit van dat diploma; met 3500 instructeurs is men in Nederland aan de limiet.^ Die ontbrekende 800 zullen er ook' nog wel eens bijkomen. (ADVERTENTIE) Horizontaal 1 geslacht van naaldbo men, 3 zenuwachtig, 9 huisdier, 11 plaats in N.-Brab., 12 metaalhoudende delfstof, 15 Scheepstros, 16 hoon, 18 voorzetsel, 20 speelgoed, 21 gewicht, 22 lidwoord, 23 optelling, 25 kunnende weerstaan, 29 tweemaal (Lat.), 30 keurig, 32 wijzer van een kompas, 33 stap, 35 voorzetsel, 37 de geest van de rijstcultuur, 38 laag vlakte, 40 nevenschikkend voegwoord, 41 heks, 42 vogei, 43 voedsel, 44 vruchtje 45 bekend dier, 47 lichaamsdeel, 49 gem. in N.-Brab. 50 deel van een jas, 52 wa terkering, 54 deel van het gelaat, 55 plaats in N.-H., 57 horizon, 59 pers. voor- naamw., 60 sporeplanl, 61 deel van een auto, 63 muzieknoot, 64 rangtelwoord, 66 ontvangkamer, 68 denkbeeld, 69 ein de, 71 niet vast, 72 rampzalige toestand, 73 smalle weg. Verticaal'. 2 bevroren water, 3 rijk man uit Eng. Indië, 4 lieden van adel, 5 opstootje, 6 buurtschap onder de Dr. gem. Borger, 7 plaats in Limburg, 8 rang, 10 bijwoord, 11 dol, 13 sluiskolk, 14 sporeplant, 17 blauwe boerenkiel, 19 nachtgewaad, 22 spijstafel. 24 voojrzetsel. 26 sluiskolk, 27 man van een Mongoolse volksstam ten n. van de Zwarte Zee, 28 meisjesnaam, 29 danspartij, 31 sein, 33 bekend dier, 34 bundel, 36 paard, 38 spoedig, 39 verlegen, 44 afgesloten ruimte, 45 vogel, 46 staafje om een rad vast te zetten, 48 tam, 49 geit, 50 stad in Duitsland, 51 voorzien van een rand, 53 gierst, 54 hoenderachtige vogel, 55 troep ongeordende krijgers, 56 krui pend eenjarig kruid, 58 tam, 60 maand van het jaar, 62 vermoeid, 65 achting, 66 vreemde munt, 67 muzieknoot, 70 welaan. Hor.: 1 strand, 6 bussel, 11 stoet, 12 ere, 14 Nimes, 16 eend, 17 Beers, 19 node, 20 Tegelen, 22 kasteel, 24 tl, 25 al, 27 mi, re, 29 esp, 31 gat, 33 pal, 36 Riga, 38 eenre, 40 rede, 42 namens, 43 enkele, 44 Naab, 45 gemet, 47 nier, 49 lak, 51 les, 52 adé, 53 sm, 57 ha, 58 e.k., 59 tomaten, 8 lange, 66 Edom, 67 kolen, 69 das! leren, 72 Ede, 73 Marat, 74 LatjJ 75 rommel. Vert.: 1 steel, 2 tong, 3 rede, 5 Deen, 6 berk, 7 sn, 3 sint, 9 tij 10 leder, 11 setter. 13 re, 15 i 17 bel, 18 Sam, 21 lap, 23 sip, 26 i 29 egaal, 30 samba, 31 gesel, 32 Tr3 34 arend. 35 lelie, 37 Ina, 38 enri ent, 41 Dee, 44 nestel, 46 men, 1 rekest, 50 kat, 52 aal, 54 model,! rek, 57 hen, 58 egaal, 60 Mora, f amen, 62 noen, 63 meer, 64 Adam, a nare, 68 Ld, 7:1 nd, 73 mm. RIO DE JANEIRO (Reuter) -H rine-officier Celso Franco, hoofd va verkeersdienst in Rio de Janeiro, i zyn bureau ineengestort toen h\) vera dat een groep danseressen in mini een massale verkeersopstopping I veroorzaakt. De meisjes vormden, de belangrijfcl attractie in een popmuziekshow in j straat die door Franco bestemd was 'vrije doorgangsweg door de stad. Volgens artsen valt de gezondhe toestand van de verkeerschef mee. Franco's voorganger op de post,* kolonel van de luchtmacht, had hel keersprobleem aangevat door de p- opdracht te geven de banden te latei leeglopen van fout geparkeerde auto'ti Eerder deze maand overleed de kolo«i§ aan een hartaanval. (Van onze Parijse correspondent) woorlopig hebben de Parijse automo bilisten hun zin gekregen, want met 47 tegen 41 stemmen heeft de gemeenteraad van de hoofdstad ge weigerd de prefect te volgen, die par- keermeters wilde plaatsen langs de voornaamste trottoirs. Het zouden me ters worden op de Concorde, de Made leine, Place Vendóme en langs de ka- den van de Seine. De opbrengst zou gebruikt worden om het controlerend personeel te betalen en als er dan nog wat overbleef zou daar het fonds voor de wegen en parkeerplaatsen mee wor den gespekt. De raad was, zoals men uit de stem ming ziet, verdeeld. De tegenstanders, in de meerderheid, gingen van het standpunt uit, dat de straat vrij be hoort te zijn. Vandaag een belasting op de automobilisten, morgen een be lasting op de voetgangers als die een spijkerpad gebruiken. Verder zit er voor hen een grote onrechtvaardigheid in, dat de een op Place Vendóme moet betalen, terwijl een ander een of twee straten verder voor niets mag staan. En tenslotte komt daar nog bij de ingeboren haat van iédere Fransman tegen de staat, die in zijn ogen een dief is. Men vertrouwt de lieden oen die op de geldzak zitten. Wij moesten ieder jaar een vignet kopen en dat altijd bij ons dragen, met het rijbewijs. Een vignet is vrij duur, voor een doodgewone eend al zestig frank en duurder naar gelang de groot te van de wagen. De opbrengst van de vignets zou besteed worden voor de ouden van dagen, vandaar de naam solidariteitsfonds. Maar de oudjes heb ben er naast gezeten, want toen de iink- se regering, die het vignet ingevoerd had, door een rechts kabinet werd ver vangen. haalde de nieuwe minister van financiën alle vignet-opbrengsten naar zich toe en gaf er een andere bestem ming aan. Men fluistert: voor de A- en H-bom. De voorstanders van de parkeerme- ter hadden geen overwegend bezwaar- Heel veel automobilisten, zeggen zij, behoeven niet met' hun wagen naar de binnenstad te komen. Laat hen de trein, de bus of de metro nemen- Dat komt het openbaar vervoer ten goede en bovendien ontlast men het toch al zo drukke verkeer. En wie zijn auto toch met alle geweld wil gebruiken, goed, die moet er dan maar voor betalen. Er voor betalen?, zeggen de tegen standers. Een zakenman verhaalt het op zijn klanten, en dacht men, dat de dokter, die patiënten moet bezoeken, het geld voor de parkeermeter uit ei gen zak betaalt? Hij zet het op zijn nota en de patiënt betaalt- Dus uitein delijk is het toch weer het publiek, dat voor de lasten van de parkeermeters moet opkomen. De prefect heeft zijn uiterste best ge daan om de parkeermeters er door te slepem. Aan wegverbetering on langs een niéuwe tunnel onder de Con corde moet zoveel worden gedaan, dat de gelden uit de lengte of de breedte moeten komen. Uitbreiding van de blauwe zone helpt niet, want aan de rand van die zone gaan de auto's zich hoe langer hoe meer ophopen. Een parkeermeter, zegt de prefect, brengt royaal zijn geld op, in Enge land 1000 frank per jaar. Maar de prefect kon hoog of laag springen, hij haalde het niet en toen er gestemd moest worden verloor hij het. De linkerzijde stemde tegen, de rechterzijde, hoofdzakelijk Gaullisten, was verdeeld. En zo werd het 47 tegen 41. Voorlopig blijft de straat dus vrij. We moeten het jaar 2.000 maar zien te halen, want dan heeft de prefect gezegd, is de Parijse binnenstad v«| alle 'particuliere auto's gesloten- Wie dan leeft, wie dan zorgt. faar het ene onweer is nog nietvtfll bij of het ander is al weeral aantocht. Als een Fransman metfflT wagen naar het buitenland ëaatJL hij achter op zijn wagen een rnjl ben, France. Die plak is in de reji 12 tot 13 cm hoog en 5 tot 6 breed. Iedereen kan het gemakkelijk $1 en nog nooit heeft een douane-am^| naar er aan de grens aanmerking J| gemaakt- Maar nu heeft de min® J voor uitrusting een oekase Uitgevaa v digd, die met ingang van 7 aup® geldig wordt en waarin staat, oat F voortaan op een ellipsvormige PJ1 moet worden aangebracht vaVo Jl 11,5 cm. Er rijden in Frankrijk jwj joen auto's, waarvan er per ja» miljoen over de grens gaan, diea een nieuwe F ncdlg hebben. Aan» mende dat de nieuwe plak tien kost, is dat dus een uitgave en komen overbodige belasting van miljoen franc. Hebben de Fransen gelijk, ais zeggen dat de staat een diet is 11/rET ingang van 1 juii is ^et f,J we bonnetje op de voorruit te I ken van een bekeuring vervallen. 1 Vroeger moest dat bonnetje ingevuld met naam, adres en n van het rijbewijs en opgesttiurd .1 den naar de prefectuur. Dan na maanden, de postwissel tnu»» (or.| mee men op het postkantoor kon s»I ten. meestal tien franc als W1 de spuigaten had uitgelopen, n automobilisten lieten de pofflW vee!I tig liggen. Dan kwam er, w later, een aangetekend se!®! M men voor de balie moest K -I daar werd de boete verhoog® ^.1 tot 15 franc. Wie de rechte ten kreeg na maanden een «^.i deurwaarder aan huis met >e ging om in de gevangenis ta- te zitten. Maar dat kon jaren i Want er zijn te wemlg„.JssenPlirl deurwaarders en de gevangen I len uit. Dat is nu verandert- ,(S| litie en de rechtbanken W r;l meer lucht. Want op de v aJ,-| voortaan een geel bonnetje p| wijzing hoeveel de boete niet meer de rechter, maa of hulpagent stelt de boete jF in de toekomst nog aanleiding ven tot heel wat gekibbel. ,er ijl 10 franc dan moet de v0Den een sigarenwinkel een zegel 10 franc, die op het bonnetje J j... en het bónnetje naar de prefect"»1 ren- komt I Doet hij dat niet, dan rechter er weer aan te p de verte de gevangenis Parijs' Wij hebben in 0Ilze „f'f gevraag0 voorstad aan een hutP3®? straStr;,f wat zijn normen zijn om er 10, 20 of 30 franc, mj ,0#! merkwaardige, zij het hoog ,.,.1 delijke redenering °Paflt ee" het standpunt uit, zei hij. 10 ft", I tien franc kost. Een boete ran I betekent dus een week geen 3# j,#h iemand voor een b°rie I drie weken zonder kip te ^grt Vfi dat kan ik slecht over TOP krijgen. Dus: door de wap Tenzij een automobilist.z^ midden op het trottoirn ^ea jan! dan zeg ik: weg kip, dn BREDA In wat d het „achtste wonderw kwamen op 31 juli 1 se en Zweedse onder confereren tot overee maakte een einde aa1 Engeland en de Ve misschien de invloed op het gebied van beheersing der wereld Aan de oorlogen rr Breda geen einde. No derlanden opnieuw v oorlog, die de gesch verraad" van Engelan< de afbakening van elk Bredase verdrag in ied: geschapen in een situ, paald werd door de koopbare handlangers. Een keerpunt in de betrek tussen beide landen wordt f reikt als het „Kind van Staat lem de Derde op de Engelse wordt geroepen. Daarmee 2 9 bittere herinneringen die on aan zijn voorgangers Karei cobus bewaart snel vervaagd Aan de voortdurende conflict in de 16e en 17e eeuw de verf tussen Engeland en de zelfstarl worden republiek voortdurend vertroebeld lag een werkelijk ii le naijver ten grondslag. De van onze handel, o.m. een gev< een rijk en over de wereldzee spreid koloniaal bezit wekte geringe mate de afgunst van gelsen en de andere zeevaren keren. De beperkende maat] die Engeland invoerde om eig< del te beschermen, legde de van onze koloniale produkten land vrijwel lam. Onduidelijkheden en incunsec hij de verdediging van handelsb JR en vanuit de koloniale bez brachten de Nederlanden en E ih voortdurend conflict met tJeze conflict-situatie vererge biet geringe mate toen poging Grom well om met de Repub een verbond te komen mislukt vendien beleefde Engeland Gromwell een periode van gr tionale opbloei, die herinnerin Tr?p vaaP de glorierijke tijde Elizabeth, toen de Engelse vloc rake de z.g. onoverwinnelijke +««1, ada een vernietigend! toebracht. De vreugdevuren er u-Jn tee.sten ter gelegenheid waren in Engeland 1 vergeten. .„Duidelijke discrepantie tusst e!} Werkelijkheid" schreef Van der Werff onlangs in Histonaer' over de situatie op WVan de handel en hei k| Pntoi °f ecuwige twistappel lS?nd en de Nederlanden. rW pe.SG. wateren toonden de hert fi'S voorvechters van I ders' vlNS e?hler gewenste v s„j' ccn handelsmonopolie van .van en zo ncdiS de Klein. 1 werd gehandhaat K-leine, maar gevaarlijke ine

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 14