RIJTIJDENWET lastig parket OP 64 VELDEN K I f lil 8» 11B 11 1 Presidenten van Europa, verenigt u! Zonder overtreding geen loon en geen export... FRANQOIS DE SMEDT: WIJ ZIJN KLASSEMENSEN KNVTO. Bonafide bedrijven blijven binnen de wet „JAN, PAK ER EENTJE MEE" BOEKENPLANK IIP SP 1 s it 11 <B> -Van Vlamingen en Walen 17 W. J. MUHRFNG: Rhodesië verhoogt belastingen niet ondanks sancties Geen Iep-sla Millimeteren Niet in beekje u m m mm mm w'm m u u m KROMMENIE VINYLI DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 JULI 1967 (Van een onzer verslaggers) DEN HAAG Met de rijtijdenwet wordt op grote schaal de hand gelicht. Vaak met een marge van niet meer dan tien procent. Dat ziet de justitie over het hoofd, zoals ze ook grootmoedig de tien-procentsmarge hanteert bij de maximumsnelheid in de bebouwde kom. Maar zoals er ook automobilisten met tachtig door de stad razen er zijn ook chauffeurs en vervoerbedrijven die het aanzienlijk minder nauw nemen met de rij tijdenwet. En soms vallen er dan chauffeurs achter het stuur in slaap met verschrik kelijke gevolgen. Vakantiegangers, die om hotelgeld uit te sparen in één ruk van Rome naar Den Haag rijden, en daar dan trots op gaan, zeggen, als ze van weer zo'n verschrikkelijk ongeluk lezen: „Dat ze daar nou niets aan doen". De fout begint bij het publiek. Dat eist goedkope reizen, een snelle reistijd en zo min mogelijk hotels onderweg. (Van een onzer verslaggevers) De koninklijke Nederlandse ver eniging van transportondernemin gen tekent desgevraagd bij dit ar tikel aan, dat de rijtijdenwet een moeilijk volgens de letter uit te voeren wet is, omdat niet elke bus- rit en zeker niet die van de al of niet buitenlandse toeristische rit ten tot op de minuut te becijfe ren is. Alle bij de KNVTO aange sloten bonafide ondernemingen houden zich echter met de toege stane marge binnen de wettelijke voorschriften. Overmacht is echter niet altijd uit te sluiten. De KNVTO heeft voorts bezwaar tegen de bewering, dat de rijks verkeersinspectie en de busonder nemers te gemakkelijk tot een ak koord zouden komen ten koste van de streekchauffeurs, wier bezwa ren zich richten tegen krap in de tijd gezette trajecten, waaraan zij hun rust tussen de ritten nogal eens zouden moeten opofferen. „Je moet wel van heel goeden huize komen, als je bij een overtreding de officier van justitie kunt afbren gen van een vervolging", zo werd gezegd. De overtredingen zijn voor een deel terug te voeren op het feit dat deze bedrijfstak met zijn flexibele aard en dynamische ka rakter een moeilijke bedrijfstak is, omdat rijtijden ten dele ook wor den bepaald door uitwendige fac toren, met name het verkeer in de spitsuren. Ten aanzien van de c.a.o.-moei- lijkheden merkte men van de zijde van de KNVTO op, dat er de laat ste jaren met de erkende vakbon den geregeld overleg is geweest en dat men toch wel iets voor de chauffeurs heeft kunnen bereiken. Een moeilijk punt blijft evenwel, dat bij de gemeente-vervoerbedrij - ven de werkgever een deel van de sociale premies voor haar rekening neemt, hetgeen niet gebeurt in het streekvervoerbedrijf. Dit kan per maand een verschil maken van soms tachtig gulden. Het is duide- lyk, dat dit de chauffeurs van de streekbedrijven steekt. Men komt In het streekvervoer volgens de KNVTO tot rond 10 mille bruto per jaar, dat door de toegestane wekelijkse 3 uur overwerk is op te voeren tot rond 10.700 mille. De chauffeurs zouden daarmee wat nun loonpeil betreft op het niveau staan van geschoolde nijverheids- arbeiders. Voor zulke reizen zijn twee chauf feurs nodig. Dat maakt .de vakantie- prijs aanzienlijk hoger dan wat men een concurrerende prijs zou kunnen noemen. En dan komt een ondernemer de goede uiteraard niet te na gespro ken in de verleiding te doen wat, als hij het niet doet, door een ander wordt gedaan. Om politie en controle rende rijksverkeersinspectie te mislei den, zet hij twee chauffeurs in zijn bus, waarvan er één na het passeren van de grens op eigen gelegenheid terugkeert, om een volgende bus te kunnen be mannen. Beiden snellen nadien binnen een dag door hal£ Europa. Zij zetten de radio keihard aan om wakker te blijven. Knijpen sinaasappelschillen uit en mik ken het prikkelende vocht in hun ogen om ze open te kunnen houden. Dan is er de chauffeur, die met een gezelschap een dagtrip maakt en om twaalf uur 's avonds thuis moet zijn om na de verplichte acht uur nacht rust de volgende ochtend opnieuw uit te kunnen rijden. Maar al in Frankfort is het gezelschap niet op tijd opgestaan van tafel. In Keulen moet nog wat schnaps gevat worden. Vriendelijk doch dringend raadt de chauffeur het gezel schap aan weer in te stappen. Maar het uitgelaten busvolk wil de bloemen bui ten. „Jan, doe niet zo eng, pak er een tje". Als Jan dan ongezellig doet, lo pen ze de volgende keer naar een an der. Jan vat er dus eentje, twee, drie. Hij wil ook de fooi niet missen. Die is royaal, omdat Jan een „jongen is die er wat van begrijpt". Maar diep in de nacht rolt nij niet helemaal fris meer zijn bed in. Enkele uren later zit hij duf alweer achter het stuur, met be halve het stuur ook het lot van zijn vele passagiers in handen. Bovendien moet de seizoenchauffeur het ijzer smeden als de zon heet is. Be zevende dag van de voorgeschreven rust wil hij nog wel eens in de bus klim men van een andere ondernemer, die snel even uit de brand geholpen moet worden. Hij doet dat niet voor zijn ple zier, maar we moeten er allemaal voor sappelen. Hij doet dit ook wel op ver zoek van zijn baas, die op zijn beurt ook wel weer door een ander geholpen wordt. feUAdf hUEY (AFP) - Ondanks het RhnrwV- econ°mxsche sancties tegen len iir.eed? 20 maanden duren, zul hooed niet worden ver ter van Si Rh°desische minis- fcttU? h,Tf'ï; 'ohn Wrathall, don- vcrkhL? ket Rhodesische parlement tweede voorleggen van zijn van de sinds het uitroepen de onafhankelijkheid van het land. tas1 Stwe vVa,st dat de betalingsba- Punt in"Hp ..Zangrijkste strategische XtW om Rhodesië" vorm- van de r1vJ?P lndlen de opbrengst s™mmh!ghbllTr^he. «fnrtk °v^eln- hoeften In hit t mdustriële be- zou ziin Ho verbruik, het mogelijk W* peil tt h™fH?gele|e,nheid °P rede- bedrijvigheid to n econ°mische d>t hodfe mnrff, h?.nclhaven en indien oorlog voo? rnv, Zljn:.de economische zetten. onbepaalde tijd voort te De vrachtwagenchauffeur met sla voor Berlijn of vlees voor Parijs gaat ook wel eens fout. Als hij na het verrij den van de wettelijk toegestane rijtijd een uur van Berlijn af zit, moet hij toe vallig niet wet-vast zijn en zijn acht uur "laap in de cabine of in een hotel pakken, want dan hebben ze in Berlijn zijn doorstoofde lep-sla niet meer nodig, zo goed als Parijs de runderlapjes wei gert. Uit de ideeënbus zijn diep doordach te oplossingen gekomen voor dit pro bleem Anderen dan de chauffeur zou den dan het stuur overnemen, na voor dien in een vorstelijke limousine naar een motel aan de grens gereden te zijn, waar hij de botten horizontaal uitge breid heeft kunnen verkwikken. Mooi. Maar een chauffeur, die moet lossen, wil ook graag laden, omdat hij wil we ten, waar alles precies ligt. En boven dien is het geen kunst om de sla en het vlees duur te maken. Aan de zachte prijsjes, die wij het buitenland kunnen voorleggen en waaraan wij ons gunstig exportcijfer aan danken, leveren de chauffeurs hun aandeel. Bij een consequente naleving van de rijtijdenwet zou onze economie een ze ker gevaar lopen. De Rijksverkeersin spectie verlangt van elke rit afzonder lijk opgave en controleert de gegevens in rijtijdenboekjes en aan de hand van vrachtbrieven. Overwerk is een begrip, dat men ook in het personen- en vracht vervoer kent en daar komt nog de over macht. Een chauffeur met panne, of ander oponthoud heeft de plicht om zijn nassagiers of vracht ter plaatse af te leveren. Met de hoed in de hand komt hij in zo'n geval verder dan met de vinger op de wet. En dan zijn er natuurlijk ook chauffeurs, die denken: als ik jakker doe ik hart en veiligheid geweld aan, neem ik er de tijd voor, dan sleep ik een overwerkloontje in de wacht. <8 De rijtijdenwet dient vooral ter voor koming van excessen, Zy verzet zich niet tegen vermoeidheid, want die is normaal na een rit, maar tegen over vermoeidheid, die een ramp kan ver oorzaken. De Ryksverkeersinspectie kent de bedryven, die graag knoeien Maar krygt er soms moellyk vat op, zolang het de chauffeurs een aardig Foto boven: De sla en de runder lapjes voor de export kunnen geen oponthoud verdragen Instappen mensenmaar op tijd rijden is niet zo eenvoudig. handgeld oplevert. Pas na ontslag by moeilijkheden willen ze nog wel eens praten. Een scherpe actie voor de naleving van de rijtijdenwet voert de categorale bond van chauffeurs, de Algemene Ned. Vereniging van werknemers in het per sonen en beroepsgoederen ver voer, de ANVWP. De diepere aanleiding hiertoe vormt de c.a.o., die als gevolg van de hierin toegepaste en intussen verou derde gemeenteklassificatie vooral de chauffeurs van de streekvervoersbe- drijven erg ongunstig is en niet in ver houding staat tot de verantwoordelijk heid, dde zij dragen voor een volle bus. De Groningse jurist mr. Cornells die als werkstudent buschauffeur is ge weest, schat deze op rond 2,5 miljoen gulden. Deze chauffeurs worden bemillime- terd en doen op hun beurt hetzelfde, niet geheel ten onrechte,. Zij wensen te rijden volgens het boekje en willen ze ker niet dag in en dag uit opdraaien voor de als gevolg van spitsuren en volle wegen dikwijls niet sluitende rij- roosters. Hun klachten komen, kort sa mengevat, ongeveer hier op neer, dat zij bij al het gejakker vaak niet aan hun rust toekomen, dat zij overuren moeten maken om aan een redelijk loon te komen en dat de dienstroosters hier op zijn gebaseerd. Zou men de lonen omhoog brengen, dan zou de noodzaak voor de chauffeurs om over te werken verdwijnen en zou een dienstregeling pas kloppend te maken zijn door het in dienst nemen van meer chauffeurs, waardoor de vervoerstarieven zouden oplopen. Dit geldt vooral in het ver- voersintensieve westen van het land. In het oosten komt men zonder over uren soms nog niet met 85 schone gul dens in de week thuis. Volgens de ANVWP verdient een chauffeur in het streekvervoer jaar lijks 1500 a 2000 gulden minder dan een chauffeur bij de gemeentebedrijven. Om dit probleem in het streekvervoer op te vangen, worden te lange tijden ge maakt, zouden de rijtijden boekjes niet naar behoren worden ingevuld en zou de Rijksverkeersinspectie dit spelletje met de bedrijven meespelen. De Rijks- keersinspectie evenwel antwoordt daar op, dat de chauffeurs volgens de letter van de wet misschien gelijk hebben, maar dat een wetsinterpretatie met een marge van tien pet geen knoeierij is en niet op excessen duidt, waartegen de justitie zou moeten optreden. Elk dienstrooster moet voorgelegd worden aan de Rijksverkeersinspectie en bij al te scherpe afwijkingen van de rijtijdenwet, die ook geldt als arbeids bescherming, wordt overleg gepleegid met de werknemersbonden. In dit over leg wordt de categorale bond (evenals bij het loonoverleg) echter niet betrok ken, zodat de categorale bond terecht zegt daar geen boodschap aan te heb ben. De leden van deze bond weten alleen uit persoonlijke ervaring, dat „zij soms als een gek moeten rijden" om zich aan de tijdschema's te houden, die door de Rijksverkeersinspectie zijn goedge keurd. Zij vragen zich af, hoe dit te rij men is met de wet en of jakkerende chauffeurs meer garantie kunnen bie den voor de veiligheid op de weg dan oververmoeide chauffeurs. Mr. Cornells deelde onlangs aan de Leeuwarder Courant mee, dat het aan tal buschauffeurs, dat een zenuwarts moet raadplegen, aanzienlijk ligt boven het gemiddelde van arbeiders, Dit geldt ook voor het vervroegde pensioen Volgens de categoralen komen de gere den uren niet of onvoldoende tot uit drukking in de rijtijdenboekjes. De chauffeurs, die zelf de rij- en werktij den moeten invullen, althans met hun handtekening moeten bekrachtigen, stellen, dat zij noodgedwongen moeten meeknoeien, omdat zij anders beter hun ontslag kunnen nemen. Extra-ritten, die zij naast hun dienstrooster soms meer malen in de week moeten rijden, ko men niet eens in de boekjes en boven dien zijn zij in de opgelegde haast dik wijls gedwongen om het de verkeersre gels met zo nauw te nemen, hetgeen boetes kan kosten en wat daarnaast een slecht voorbeeld is voor de door de leerlingen, die zij meekrijgen. De rij- tijdenswet kent trouwens nog steeds volgens de categoralen veel te veel ontheffingen en deze worden in de ver schillende provincies veel te ruim toe gepast. Op deze wijze zou de Rijksver keersinspectie onder één hoedje spelen met de particuliere en ^emi-overheids- bedrijven. De Rijksverkeersinspectie riposteert, dat een chauffeur het recht van klagen heeft, wanneer hij het gevoel heeft uit gebuit te worden. Door middel van de ANVWP doen zij dat dan ook, maar hier ligt de moeilijkheid, dat naar de ANVWP (nogi niet wordt geluisterd. De Rijksverkeersinspectie wijst ook op de vervoerplicht, die de busbedrijven hebben en dat overmacht een geldige reden voor ontheffing op wettelijke ver plichtingen vormt. In de dichter be volkte Randstad treedt deze overmacht vaker op dan in het wat legere Fries land. maar dit betekent nog niet, dat er per provincie verschillende inter pretaties worden toegepast. Uiteinde lijk spitst de hele hier aangesneden problematiek zich dan ook toe op het chauffeurstekort, waarvan de onder nemingen zeggen, dat het groot is en de ANVWP beweert, dat deze kunstmatig in stand gehouden wordt, omdat het overwerken door een kleinere groep chauffeurs voordeliger is dan het uit breiden van het corps, hetgeen zou lei den tot stijging van de vervoerstarie ven. Hoe het ook zij, erg verkwikkelijk Is deze zaak niet, omdat geprikkelde chauffeurs hoe bekwaam ook niet kunnen instaan voor honderd procent veiligheid op de weg. Als dit probleem nog niet is uitgegroeid tot een exces, waartegen de rytydenwet waakt, dan zal men er toch op moeten toezien, dat het dit niet wordt. Een doelmatige en snelle ontwikke ling biedt de beste waarborg om het openingsvoordeel om te zetten in een krachtige offensieve actie. Slaagt men er bovendien in by een dergelyke aan val combinatoire verwikkelingen in te vlechten, dan moet de tegenstander wel van goeden huize komen om deze actie op de juiste wyze op te vangen. Een prachtig voorbeeld van zo'n ideale partij is het onderstaande duel, waarin zwart in de opening niet de juiste afweer vindt en vervolgens een aanval te verduren krygt, die niet te pareren viel. Vooral de klassieke slot- combinatie is zeer elegant. Een heer lijke party! Wit: Ruf Zwart: Oberndorfer Gespeeld in een toernooi te Wenen '65 Frans 1. e2-e4, e7-e6 2. d2-d4, d7-d5 3. Pbl-c3, Pg8-f6 4. Lcl-g5, d5xe4 5. Pc3xe4, Lf8-e7 6. Lg5xf6, Le7xf6 7. Pgl-f3, Pb8-d7 8. Lfl-d3 (Nog sterker is volgens de theorie 8. c3) DOCENTENGIDSL.C.G. Malm- berg, 's-Hertogenbosch. Wie op over zichtelijke wijze inzicht wil krijgen in de inrichting van het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en in het hoger middelbaar algemeen voortge zet onderwijs zoals dat in 1968 bij de invoering van de Mammoetwet zal worden gerealiseerd, doet er goed aan de Docentengids VWO - HAVO - MA VO te raadplegen. Deze gids een uitgave van L.C. G. Malmberg in Den Bosch geeft brede informatie over de wettelijke voorschriften ten aanzien van deze on derwij stypen. Het ligt in de bedoeling van de uitgever om regelmatig aan vullingen te publiceren die gemakke lijk in de ringband kunnen worden opgenomen. De gids is tot stand ge komen op een verzoek vanuit de rec toren-directeuren-conferenties en na overleg met de officiële commissies VWO - HAVO - MAVO en de peda gogische centrums. De redactie be rustte bij een kleine staf van het Ka tholiek Pedagogisch Centrum. De redactie hoopt er op dat de scho len die de nieuwe onderwijsvormen gaan realiseren informaties verstrek ken over de resultaten. Op deze wijze kan de gids een compilerend werk worden waarin alle geïnteresseerden buiten de docentenkringen eveneens 'n schat van gegevens kunnen vinden over de nieuwe vormen van middelbaar en voortgezet onderwijs. DE PURPEREN VOGEL (A.W. Sijt- hoff, Leiden). Adriaan Moriaan, C. Ou- boter en J. van der Vegt hebben een keuze gedaan uit het werk van een aantal onbekende schrijvers. Het re sultaat is een dozijn korte verhalen van een achttal auteurs, die overigens ook weer niet zo onbekende zijn, want de meesten publiceerden al in tijd schriften- Deze manier om tot een boek te komen lijkt ons nogal gefor ceerd. Het niveau der novellen is zeer verschillend. Uitgesproken groot talent komt niet naar voren. Het zou ons niet verwonderen als we de meeste namen uit dit boek nooit meer tegenkomen. JOZEF VERSOU, DE STRIJD (Boe kenfonds Marnix, Gent) Een roman over een groepje communisten en so cialisten in het Belgische verzet. Ver sou, op de flap ,,de verteller van de arbeidersbeweging" genoemd, geeft een bar simplistische uitleg van de toen malige politieke situatie en nog in slecht Nederlands ook. Hij schrijft over gewone mensen, maar laat ze een lachwekkende stadhuistaal praten. Er wordt in Vlaanderen gelukkig ook be ter werk gemaakt ARTIE SIEGENBEEK VAN HEU- KELOM, ARABELLA DE HEMEL- KAT (Kris Kras, A'dam) Een heer lijk kinderboekje in zeer handzaam formaat over een poes die de katten- hemel even verlaat om haar vrouw op te zoeken. De schrijfster heeft er een soort stripverhaal voor kinderen van gemaakt, en met succes: de onze zijn er dol op! (Mogelijk is ook 8. c5 9. dc5:, Pc5: 10. Lb5-i-, Ke7 11. Dd8:, Td8: 12. Pc5:, Td5 13. Pa6, Lb2: 14. Tbl, Tb5: 15: Pc7, Lc3+ 16. Ke2, Tbl: 17. Tbl:, Tb8 18. Pa6, Ta8 19. Pc7, Tb8 20. Pa6 en remise door herhaling van zetten) 9. Ddl-e2, b7-b6 10. 0-0-0, Lc8-b7 11. h2-h4, Ta8-c8 12. g2-g4, c7-c5 (Deze tegenaanval is lang niet krachtig, niet als het witte offensief op de an dere vleugel) 13. g4-g5!, Lf6xd4 14. Pf3xd4, c5xd4 1-5. Thl-gl, Pd7-e5 (Zwarts enige mogelijkheid was nog 15f5) 16. Pe4-f6 (Het begin van een kostelijke slotcom- binatie) a 'mm 16g7xf6 17. Ld3xh7+, Kg8xh7 18. De2-h5-h Kh7-g8 (Op 18. Kg7 beslist 19. gf0:-f en mat op de volgende zet) 19. g5xf6-K Pe5-g6 20. Tglxg6-fl en zwart gaf zich gewonnen. SCHAAKRAADSEL Vindingrijkheid en fantasie zijn de fun damenten, die de witspeler in de onder staande positie nodig heeft om een schitterende overwinning af te dwin gen. Probeert U eens deze puzzel van de diagramstelling op te lossen; het loont echt de moeite! Wit aan zet en wint Wm mm wMM wvm Urn w OPLOSSING 1. Pb2-dl!, Tb4xa4 (vooral niet 1 Ka4: wegens 2 Pc3 mat) 2. Pdl-c3-f, Kb5-b4 3. Ke3-d4, b6-b5 (na 3d6 wint 4. Pa4:, Ka4: 5. Kc4, b5+ 6. Kc3, b4+ 7. Kc4, b3 8. ab3: mat) 4. Pc3-e4, d7-d6 5. Pe4-c5U (weer zo'n zet om stil van te worden) 5d6xc5-f- 6. Kd4- d3, c5-c4+ 7. Kd3-d4, c4-c3 8. d2xc3 (Kasparyan). (ADVERTENTIE) IETS NIEUWS OP DE VLOER? (Van onze correspondent in Brussel) Een dezer dagen vond ik een drukwerkje van de volgende in houd in de brievenbus„De Unie der Presidenten en Presidentin- nen van Europa is gevormd, met het doel: het groeperen ener elite klas, die de presidenten en presi- dentinnen van Europa uitmaken die de autoriteit bezitten, de be voegdheid, de voornaamheid, de diplomatie, de beschouwings grootheid, het dynamisme, de moed, de trouw en die de geduch te eer en verantwoordelijkheid hebben verworven aan het hoofd der maatschappijen te zijn ge plaatst". In een bijgevoegde Franse tekst stond nog een oproep te lezen aan al le presidenten en vice-p residenten in Europa om zich als lid van de unie te melden. Als lokkertje deze zin: Gij zult met trots ons insigne dragen en dat is niet iedereen vergund. Nou moet je nooit verwonderd staan als er zich in Brussel een nieuwe Eu ropese vereniging aandient- De aan duiding Europees" wordt hiér te pas en te onpas gebruikt. Maar een unie van mensen, die in zich zulke voor treffelijke eigenschappen verenigen als in bovenstaand hoogdravend tekstje vermeld staan, prikkelde toch wel mijn nieuwsgierigheid* Iniatiatiefnemer van de U.P-E. -is de corpulente heer Frangois de Smedt (61), wiens antwoord op mijn eerste vraag naar de geboorte van het idee hier ongecensureerd wordt weergege ven: „Ik had dit idee al verschillende jaren in mijn mappen. Ik vind het een uitstekend idee- Het is origineel Geen flauwe kul. Een president is een mens met meer verstand dan anderen. Hij is eigenlijk een buitenstaander. Een klasseman. Gewoonlijk wordt hij presi dent omdat hij prestige heeft, meer kent dan anderen of om zijn geld". Tweede vraag: Is mijnheer De Smedt zelf ook president? Jawel, hij is pre sident van de beheerraad van een marketing- en publiciteitsorganisatie en president of liever, groot-kanse lier, van een Europese broederschap van lekkerbekken- Zijn' corpulentie is met dat laatste in ieder geval ver klaard. Het voortreffelijke glas ver mouth, dat hij me met zwier offreerde, ook. Al viel het me van een erkend gastronoom wat tegen, dat ik de bij behorende kwaliteits-nootjes uit eèn conservenblikje moest eten. Elke vijftiende Fransman is volgens recente statistieken president van een of andere organisatie, zegt Frangois de Smedt- ,,A1S drie Belgen bij elkaar zijn stichten ze een vereniging. En al blijven ze eeuwig met z'n drieën, een van hen wordt president, de tweede vice-president en de derde secretaris. „Welk eén onuitputtelijk reservoir ligt er open in deze landen voor de U-P-E. En Nederland, niet te vergeten. Ik denk niet ver bezijden de waarheid te zijn als ik beweer dat een op de twin tig Nederlanders zich twee of drie maal per jaar met mijnheer of me vrouw de voorzitter, laten aanspreken. Wij zijn heel fervente verenigings- of comité-mannetjes en vrouwtjes- Goed een maand geleden is de U.P. E. dat wil voorlopig nog zeggen Frangois de Smedt gestart. Toen bracht hij, vanuit de kanselary aan de Brusselse Troonstraat (als het om iets minder belangrijks ging zou je zeggen: vanuit zyn bureau) een klei ne duizend drukwerken naar de post. Allemaal uit eigen ®zak betaald. Want Frangois heeft er wat voor over. En ja hoor, het duurde maar een paar da gen of de eerste presidenten en vice- presidenten meldden zich aan- De voorzitter van de harmonie en de folkloristische vereniging evengoed als de president-directeur van een com merciële organisatie. Ze waren er als de kippen bij om lid te worden van een elite-beweging. „Och, het is eigenlijk zoiets als de Rotary of de round Table, zegt de Smedt met niet te ontkennen beschouwingsgrootheid. Alle diskus- sies en tendenties op politiek, filoso fisch, godsdienstig en taalgebied wor den geweerd. Ik ga secties maken. Een sectie sport, een sectie industrie, wetenschap, cultuur. Wanneer er zich dan op bepaald gebied punten voor doen, die beschouwd moeten worden, dan kan zo'n sectie bij elkaar komen en we kunnen de opinies van onze le den vragen. Moet u zich eens voor stellen wat een kring van relaties dat wordt. Maar geen politiek. Zo iets is nuttig op algemeen terrein. We moeten niet aan de haakjes van de politicus hangen". Breedheid van visie (beschouwings- grootheid) een van de eigenschap pen van presidenten komt dan on verwacht om de hoek kijken als Fran gois de Smedt zegt: ,Ziet u, we wor den toch een beetje onder Amerikaan se dwang gezet. We moeten dat juk af werpen. We zijn toch verstandig ge noeg om het zelf te doen. We hebben toch meer beschaving dan de Ameri kanen. die ons niets van ons Europees verleden, onze cultuur, onze folklore kunnen vertellen. Ze hebben zelf al les aangekocht. Ze kopen onze oude meubels op en knappen ze op met plastic. Onze opzet is het Europees ka rakter en de Europese zeden hoog te houden. Ik ben niet anti-Amerikaans hoor. Maar we moeten niet teveel on der de Amerikaanse invloed, die er barmelijk is, staan. Ik ben zelf hele maal niet politiek geïnteresseerd. Ik heb zelfs geen politieke Europese be langstelling. Wel ben ik de vorming van Europa genegen, daartoe zijn we wel verplicht.". Zelf wil hij geen president worden van de UP.E. „Myn karakter is: goed doen. Ik plaats liever anderen op een post en steun hen dan." Er is al een dure brief in zuidelijke richting ge gaan- Met de uitnodiging aan een voor aanstaand man „Europeaan", zegt De Smedt. Om erepresident van de U. P.E- te worden. ,,Om diplomatieke re denen mag ik de naam nog niet noe men." Maar als ik nog even herinner aan de visie van de heer De Smedt op de verhouding Europa-Amerika en er bo vendien nog dieze letterlijke uitspraak aan toevoeg: „Ik ben Vlaming van ge boorte, maar ik heb meer vrienden in Frankrijk dan in België", dan moet het vinden van de naam geen onoverko- menlijke moeilijkheden meer bieden. Inderdaad ja, het is niet president Johnson. Frangois de Smedt ziet met span ning de dag tegemoet waarop hij de wereld kan laten weten, dat monsieur x ere-president van de unie wil wor den- Want op die dag gaan nog eens duizend prospecti de deur ui!t naar vooraanstaande presidenten. Ja ook naar de voorzitters van onze sta ten- generaal, ook naar de minister-presi dent De Jong. En ze moeten dan maar lid worden. Want zeg nou eerlijk, zou het voor die mensen niet eens heerlijk zijn om niet aan politiek te doen- Het mag gewoon niet in de U-P-E. Maar het kan voor politici heel nuttig zijn om in zo'n besloten elitegroep president te zijn met de presidenten. Zelfs met de voorzitter van het vis-college. Frangois de Smedt: „Geen flau wekul, een president is een mens met meer verstand dan anderen'.'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 9