RIJTIJDENWET
lastig parket
OP 64
VELDEN
K
I f
lil
8»
11B
11
1
Presidenten van Europa, verenigt u!
Zonder overtreding geen
loon en geen export...
FRANQOIS DE SMEDT: WIJ ZIJN KLASSEMENSEN
KNVTO.
Bonafide
bedrijven
blijven
binnen
de wet
„JAN, PAK ER
EENTJE MEE"
BOEKENPLANK
IIP SP
1
s
it
11
<B>
-Van
Vlamingen
en
Walen
17
W. J. MUHRFNG:
Rhodesië verhoogt
belastingen niet
ondanks sancties
Geen Iep-sla
Millimeteren
Niet in beekje
u
m
m
mm
mm
w'm
m u
u
m
KROMMENIE
VINYLI
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 JULI 1967
(Van een onzer verslaggers)
DEN HAAG Met de rijtijdenwet wordt op grote schaal de hand gelicht. Vaak met
een marge van niet meer dan tien procent. Dat ziet de justitie over het hoofd, zoals ze
ook grootmoedig de tien-procentsmarge hanteert bij de maximumsnelheid in de
bebouwde kom.
Maar zoals er ook automobilisten met tachtig door de stad razen er zijn ook
chauffeurs en vervoerbedrijven die het aanzienlijk minder nauw nemen met de rij
tijdenwet. En soms vallen er dan chauffeurs achter het stuur in slaap met verschrik
kelijke gevolgen.
Vakantiegangers, die om hotelgeld uit te sparen in één ruk van Rome
naar Den Haag rijden, en daar dan trots op gaan, zeggen, als ze van weer
zo'n verschrikkelijk ongeluk lezen: „Dat ze daar nou niets aan doen".
De fout begint bij het publiek. Dat eist goedkope reizen, een snelle
reistijd en zo min mogelijk hotels onderweg.
(Van een onzer verslaggevers)
De koninklijke Nederlandse ver
eniging van transportondernemin
gen tekent desgevraagd bij dit ar
tikel aan, dat de rijtijdenwet een
moeilijk volgens de letter uit te
voeren wet is, omdat niet elke bus-
rit en zeker niet die van de al
of niet buitenlandse toeristische rit
ten tot op de minuut te becijfe
ren is. Alle bij de KNVTO aange
sloten bonafide ondernemingen
houden zich echter met de toege
stane marge binnen de wettelijke
voorschriften. Overmacht is echter
niet altijd uit te sluiten.
De KNVTO heeft voorts bezwaar
tegen de bewering, dat de rijks
verkeersinspectie en de busonder
nemers te gemakkelijk tot een ak
koord zouden komen ten koste van
de streekchauffeurs, wier bezwa
ren zich richten tegen krap in de
tijd gezette trajecten, waaraan zij
hun rust tussen de ritten nogal
eens zouden moeten opofferen. „Je
moet wel van heel goeden huize
komen, als je bij een overtreding
de officier van justitie kunt afbren
gen van een vervolging", zo werd
gezegd. De overtredingen zijn voor
een deel terug te voeren op het feit
dat deze bedrijfstak met zijn
flexibele aard en dynamische ka
rakter een moeilijke bedrijfstak is,
omdat rijtijden ten dele ook wor
den bepaald door uitwendige fac
toren, met name het verkeer in de
spitsuren.
Ten aanzien van de c.a.o.-moei-
lijkheden merkte men van de zijde
van de KNVTO op, dat er de laat
ste jaren met de erkende vakbon
den geregeld overleg is geweest en
dat men toch wel iets voor de
chauffeurs heeft kunnen bereiken.
Een moeilijk punt blijft evenwel,
dat bij de gemeente-vervoerbedrij -
ven de werkgever een deel van de
sociale premies voor haar rekening
neemt, hetgeen niet gebeurt in het
streekvervoerbedrijf. Dit kan per
maand een verschil maken van
soms tachtig gulden. Het is duide-
lyk, dat dit de chauffeurs van de
streekbedrijven steekt. Men komt
In het streekvervoer volgens de
KNVTO tot rond 10 mille bruto
per jaar, dat door de toegestane
wekelijkse 3 uur overwerk is op te
voeren tot rond 10.700 mille. De
chauffeurs zouden daarmee wat
nun loonpeil betreft op het niveau
staan van geschoolde nijverheids-
arbeiders.
Voor zulke reizen zijn twee chauf
feurs nodig. Dat maakt .de vakantie-
prijs aanzienlijk hoger dan wat men
een concurrerende prijs zou kunnen
noemen. En dan komt een ondernemer
de goede uiteraard niet te na gespro
ken in de verleiding te doen wat, als
hij het niet doet, door een ander
wordt gedaan. Om politie en controle
rende rijksverkeersinspectie te mislei
den, zet hij twee chauffeurs in zijn bus,
waarvan er één na het passeren van de
grens op eigen gelegenheid terugkeert,
om een volgende bus te kunnen be
mannen. Beiden snellen nadien binnen
een dag door hal£ Europa. Zij zetten de
radio keihard aan om wakker te blijven.
Knijpen sinaasappelschillen uit en mik
ken het prikkelende vocht in hun ogen
om ze open te kunnen houden.
Dan is er de chauffeur, die met een
gezelschap een dagtrip maakt en om
twaalf uur 's avonds thuis moet zijn
om na de verplichte acht uur nacht
rust de volgende ochtend opnieuw uit
te kunnen rijden. Maar al in Frankfort
is het gezelschap niet op tijd opgestaan
van tafel. In Keulen moet nog wat
schnaps gevat worden. Vriendelijk doch
dringend raadt de chauffeur het gezel
schap aan weer in te stappen. Maar het
uitgelaten busvolk wil de bloemen bui
ten. „Jan, doe niet zo eng, pak er een
tje". Als Jan dan ongezellig doet, lo
pen ze de volgende keer naar een an
der. Jan vat er dus eentje, twee, drie.
Hij wil ook de fooi niet missen. Die is
royaal, omdat Jan een „jongen is die er
wat van begrijpt". Maar diep in de
nacht rolt nij niet helemaal fris meer
zijn bed in. Enkele uren later zit hij
duf alweer achter het stuur, met be
halve het stuur ook het lot van zijn
vele passagiers in handen.
Bovendien moet de seizoenchauffeur
het ijzer smeden als de zon heet is. Be
zevende dag van de voorgeschreven
rust wil hij nog wel eens in de bus klim
men van een andere ondernemer, die
snel even uit de brand geholpen moet
worden. Hij doet dat niet voor zijn ple
zier, maar we moeten er allemaal voor
sappelen. Hij doet dit ook wel op ver
zoek van zijn baas, die op zijn beurt
ook wel weer door een ander geholpen
wordt.
feUAdf hUEY (AFP) - Ondanks het
RhnrwV- econ°mxsche sancties tegen
len iir.eed? 20 maanden duren, zul
hooed niet worden ver
ter van Si Rh°desische minis-
fcttU? h,Tf'ï; 'ohn Wrathall, don-
vcrkhL? ket Rhodesische parlement
tweede voorleggen van zijn
van de sinds het uitroepen
de onafhankelijkheid van het land.
tas1 Stwe vVa,st dat de betalingsba-
Punt in"Hp ..Zangrijkste strategische
XtW om Rhodesië" vorm-
van de r1vJ?P lndlen de opbrengst
s™mmh!ghbllTr^he. «fnrtk °v^eln-
hoeften In hit t mdustriële be-
zou ziin Ho verbruik, het mogelijk
W* peil tt h™fH?gele|e,nheid °P rede-
bedrijvigheid to n econ°mische
d>t hodfe mnrff, h?.nclhaven en indien
oorlog voo? rnv, Zljn:.de economische
zetten. onbepaalde tijd voort te
De vrachtwagenchauffeur met sla
voor Berlijn of vlees voor Parijs gaat
ook wel eens fout. Als hij na het verrij
den van de wettelijk toegestane rijtijd
een uur van Berlijn af zit, moet hij toe
vallig niet wet-vast zijn en zijn acht
uur "laap in de cabine of in een hotel
pakken, want dan hebben ze in Berlijn
zijn doorstoofde lep-sla niet meer nodig,
zo goed als Parijs de runderlapjes wei
gert.
Uit de ideeënbus zijn diep doordach
te oplossingen gekomen voor dit pro
bleem Anderen dan de chauffeur zou
den dan het stuur overnemen, na voor
dien in een vorstelijke limousine naar
een motel aan de grens gereden te zijn,
waar hij de botten horizontaal uitge
breid heeft kunnen verkwikken. Mooi.
Maar een chauffeur, die moet lossen,
wil ook graag laden, omdat hij wil we
ten, waar alles precies ligt. En boven
dien is het geen kunst om de sla en het
vlees duur te maken. Aan de zachte
prijsjes, die wij het buitenland kunnen
voorleggen en waaraan wij ons gunstig
exportcijfer aan danken, leveren de
chauffeurs hun aandeel.
Bij een consequente naleving van de
rijtijdenwet zou onze economie een ze
ker gevaar lopen. De Rijksverkeersin
spectie verlangt van elke rit afzonder
lijk opgave en controleert de gegevens
in rijtijdenboekjes en aan de hand van
vrachtbrieven. Overwerk is een begrip,
dat men ook in het personen- en vracht
vervoer kent en daar komt nog de over
macht. Een chauffeur met panne, of
ander oponthoud heeft de plicht om
zijn nassagiers of vracht ter plaatse af
te leveren. Met de hoed in de hand
komt hij in zo'n geval verder dan met
de vinger op de wet. En dan zijn er
natuurlijk ook chauffeurs, die denken:
als ik jakker doe ik hart en veiligheid
geweld aan, neem ik er de tijd voor,
dan sleep ik een overwerkloontje in de
wacht.
<8
De rijtijdenwet dient vooral ter voor
koming van excessen, Zy verzet zich
niet tegen vermoeidheid, want die is
normaal na een rit, maar tegen over
vermoeidheid, die een ramp kan ver
oorzaken. De Ryksverkeersinspectie
kent de bedryven, die graag knoeien
Maar krygt er soms moellyk vat op,
zolang het de chauffeurs een aardig
Foto boven: De sla en de runder
lapjes voor de export kunnen geen
oponthoud verdragen
Instappen mensenmaar op
tijd rijden is niet zo eenvoudig.
handgeld oplevert. Pas na ontslag by
moeilijkheden willen ze nog wel eens
praten.
Een scherpe actie voor de naleving
van de rijtijdenwet voert de categorale
bond van chauffeurs, de Algemene Ned.
Vereniging van werknemers in het per
sonen en beroepsgoederen ver voer, de
ANVWP. De diepere aanleiding hiertoe
vormt de c.a.o., die als gevolg van de
hierin toegepaste en intussen verou
derde gemeenteklassificatie vooral de
chauffeurs van de streekvervoersbe-
drijven erg ongunstig is en niet in ver
houding staat tot de verantwoordelijk
heid, dde zij dragen voor een volle bus.
De Groningse jurist mr. Cornells die
als werkstudent buschauffeur is ge
weest, schat deze op rond 2,5 miljoen
gulden.
Deze chauffeurs worden bemillime-
terd en doen op hun beurt hetzelfde,
niet geheel ten onrechte,. Zij wensen te
rijden volgens het boekje en willen ze
ker niet dag in en dag uit opdraaien
voor de als gevolg van spitsuren en
volle wegen dikwijls niet sluitende rij-
roosters. Hun klachten komen, kort sa
mengevat, ongeveer hier op neer, dat
zij bij al het gejakker vaak niet aan
hun rust toekomen, dat zij overuren
moeten maken om aan een redelijk loon
te komen en dat de dienstroosters hier
op zijn gebaseerd. Zou men de lonen
omhoog brengen, dan zou de noodzaak
voor de chauffeurs om over te werken
verdwijnen en zou een dienstregeling
pas kloppend te maken zijn door het in
dienst nemen van meer chauffeurs,
waardoor de vervoerstarieven zouden
oplopen. Dit geldt vooral in het ver-
voersintensieve westen van het land.
In het oosten komt men zonder over
uren soms nog niet met 85 schone gul
dens in de week thuis.
Volgens de ANVWP verdient een
chauffeur in het streekvervoer jaar
lijks 1500 a 2000 gulden minder dan een
chauffeur bij de gemeentebedrijven. Om
dit probleem in het streekvervoer op
te vangen, worden te lange tijden ge
maakt, zouden de rijtijden boekjes niet
naar behoren worden ingevuld en zou
de Rijksverkeersinspectie dit spelletje
met de bedrijven meespelen. De Rijks-
keersinspectie evenwel antwoordt daar
op, dat de chauffeurs volgens de letter
van de wet misschien gelijk hebben,
maar dat een wetsinterpretatie met een
marge van tien pet geen knoeierij is en
niet op excessen duidt, waartegen de
justitie zou moeten optreden.
Elk dienstrooster moet voorgelegd
worden aan de Rijksverkeersinspectie
en bij al te scherpe afwijkingen van de
rijtijdenwet, die ook geldt als arbeids
bescherming, wordt overleg gepleegid
met de werknemersbonden. In dit over
leg wordt de categorale bond (evenals
bij het loonoverleg) echter niet betrok
ken, zodat de categorale bond terecht
zegt daar geen boodschap aan te heb
ben.
De leden van deze bond weten alleen
uit persoonlijke ervaring, dat „zij soms
als een gek moeten rijden" om zich aan
de tijdschema's te houden, die door de
Rijksverkeersinspectie zijn goedge
keurd. Zij vragen zich af, hoe dit te rij
men is met de wet en of jakkerende
chauffeurs meer garantie kunnen bie
den voor de veiligheid op de weg dan
oververmoeide chauffeurs.
Mr. Cornells deelde onlangs aan de
Leeuwarder Courant mee, dat het aan
tal buschauffeurs, dat een zenuwarts
moet raadplegen, aanzienlijk ligt boven
het gemiddelde van arbeiders, Dit
geldt ook voor het vervroegde pensioen
Volgens de categoralen komen de gere
den uren niet of onvoldoende tot uit
drukking in de rijtijdenboekjes. De
chauffeurs, die zelf de rij- en werktij
den moeten invullen, althans met hun
handtekening moeten bekrachtigen,
stellen, dat zij noodgedwongen moeten
meeknoeien, omdat zij anders beter hun
ontslag kunnen nemen. Extra-ritten, die
zij naast hun dienstrooster soms meer
malen in de week moeten rijden, ko
men niet eens in de boekjes en boven
dien zijn zij in de opgelegde haast dik
wijls gedwongen om het de verkeersre
gels met zo nauw te nemen, hetgeen
boetes kan kosten en wat daarnaast een
slecht voorbeeld is voor de door de
leerlingen, die zij meekrijgen. De rij-
tijdenswet kent trouwens nog steeds
volgens de categoralen veel te veel
ontheffingen en deze worden in de ver
schillende provincies veel te ruim toe
gepast. Op deze wijze zou de Rijksver
keersinspectie onder één hoedje spelen
met de particuliere en ^emi-overheids-
bedrijven.
De Rijksverkeersinspectie riposteert,
dat een chauffeur het recht van klagen
heeft, wanneer hij het gevoel heeft uit
gebuit te worden. Door middel van de
ANVWP doen zij dat dan ook, maar
hier ligt de moeilijkheid, dat naar de
ANVWP (nogi niet wordt geluisterd.
De Rijksverkeersinspectie wijst ook op
de vervoerplicht, die de busbedrijven
hebben en dat overmacht een geldige
reden voor ontheffing op wettelijke ver
plichtingen vormt. In de dichter be
volkte Randstad treedt deze overmacht
vaker op dan in het wat legere Fries
land. maar dit betekent nog niet, dat
er per provincie verschillende inter
pretaties worden toegepast. Uiteinde
lijk spitst de hele hier aangesneden
problematiek zich dan ook toe op het
chauffeurstekort, waarvan de onder
nemingen zeggen, dat het groot is en de
ANVWP beweert, dat deze kunstmatig
in stand gehouden wordt, omdat het
overwerken door een kleinere groep
chauffeurs voordeliger is dan het uit
breiden van het corps, hetgeen zou lei
den tot stijging van de vervoerstarie
ven.
Hoe het ook zij, erg verkwikkelijk Is
deze zaak niet, omdat geprikkelde
chauffeurs hoe bekwaam ook niet
kunnen instaan voor honderd procent
veiligheid op de weg. Als dit probleem
nog niet is uitgegroeid tot een exces,
waartegen de rytydenwet waakt, dan zal
men er toch op moeten toezien, dat het
dit niet wordt.
Een doelmatige en snelle ontwikke
ling biedt de beste waarborg om het
openingsvoordeel om te zetten in een
krachtige offensieve actie. Slaagt men
er bovendien in by een dergelyke aan
val combinatoire verwikkelingen in te
vlechten, dan moet de tegenstander wel
van goeden huize komen om deze actie
op de juiste wyze op te vangen.
Een prachtig voorbeeld van zo'n
ideale partij is het onderstaande duel,
waarin zwart in de opening niet de
juiste afweer vindt en vervolgens een
aanval te verduren krygt, die niet te
pareren viel. Vooral de klassieke slot-
combinatie is zeer elegant. Een heer
lijke party!
Wit: Ruf
Zwart: Oberndorfer
Gespeeld in een toernooi te Wenen '65
Frans
1. e2-e4, e7-e6 2. d2-d4, d7-d5 3. Pbl-c3,
Pg8-f6 4. Lcl-g5, d5xe4 5. Pc3xe4, Lf8-e7
6. Lg5xf6, Le7xf6 7. Pgl-f3, Pb8-d7 8.
Lfl-d3
(Nog sterker is volgens de theorie 8.
c3)
DOCENTENGIDSL.C.G. Malm-
berg, 's-Hertogenbosch. Wie op over
zichtelijke wijze inzicht wil krijgen in
de inrichting van het voorbereidend
wetenschappelijk onderwijs en in het
hoger middelbaar algemeen voortge
zet onderwijs zoals dat in 1968 bij de
invoering van de Mammoetwet zal
worden gerealiseerd, doet er goed aan
de Docentengids VWO - HAVO - MA
VO te raadplegen.
Deze gids een uitgave van L.C.
G. Malmberg in Den Bosch geeft
brede informatie over de wettelijke
voorschriften ten aanzien van deze on
derwij stypen. Het ligt in de bedoeling
van de uitgever om regelmatig aan
vullingen te publiceren die gemakke
lijk in de ringband kunnen worden
opgenomen. De gids is tot stand ge
komen op een verzoek vanuit de rec
toren-directeuren-conferenties en na
overleg met de officiële commissies
VWO - HAVO - MAVO en de peda
gogische centrums. De redactie be
rustte bij een kleine staf van het Ka
tholiek Pedagogisch Centrum.
De redactie hoopt er op dat de scho
len die de nieuwe onderwijsvormen
gaan realiseren informaties verstrek
ken over de resultaten. Op deze wijze
kan de gids een compilerend werk
worden waarin alle geïnteresseerden
buiten de docentenkringen eveneens 'n
schat van gegevens kunnen vinden over
de nieuwe vormen van middelbaar en
voortgezet onderwijs.
DE PURPEREN VOGEL (A.W. Sijt-
hoff, Leiden). Adriaan Moriaan, C. Ou-
boter en J. van der Vegt hebben een
keuze gedaan uit het werk van een
aantal onbekende schrijvers. Het re
sultaat is een dozijn korte verhalen
van een achttal auteurs, die overigens
ook weer niet zo onbekende zijn, want
de meesten publiceerden al in tijd
schriften- Deze manier om tot een
boek te komen lijkt ons nogal gefor
ceerd. Het niveau der novellen is zeer
verschillend. Uitgesproken groot talent
komt niet naar voren. Het zou ons niet
verwonderen als we de meeste namen
uit dit boek nooit meer tegenkomen.
JOZEF VERSOU, DE STRIJD (Boe
kenfonds Marnix, Gent) Een roman
over een groepje communisten en so
cialisten in het Belgische verzet. Ver
sou, op de flap ,,de verteller van de
arbeidersbeweging" genoemd, geeft een
bar simplistische uitleg van de toen
malige politieke situatie en nog in
slecht Nederlands ook. Hij schrijft over
gewone mensen, maar laat ze een
lachwekkende stadhuistaal praten. Er
wordt in Vlaanderen gelukkig ook be
ter werk gemaakt
ARTIE SIEGENBEEK VAN HEU-
KELOM, ARABELLA DE HEMEL-
KAT (Kris Kras, A'dam) Een heer
lijk kinderboekje in zeer handzaam
formaat over een poes die de katten-
hemel even verlaat om haar vrouw
op te zoeken. De schrijfster heeft er
een soort stripverhaal voor kinderen
van gemaakt, en met succes: de onze
zijn er dol op!
(Mogelijk is ook 8. c5 9. dc5:, Pc5:
10. Lb5-i-, Ke7 11. Dd8:, Td8: 12. Pc5:,
Td5 13. Pa6, Lb2: 14. Tbl, Tb5: 15:
Pc7, Lc3+ 16. Ke2, Tbl: 17. Tbl:, Tb8
18. Pa6, Ta8 19. Pc7, Tb8 20. Pa6 en
remise door herhaling van zetten)
9. Ddl-e2, b7-b6 10. 0-0-0, Lc8-b7 11.
h2-h4, Ta8-c8 12. g2-g4, c7-c5
(Deze tegenaanval is lang niet krachtig,
niet als het witte offensief op de an
dere vleugel)
13. g4-g5!, Lf6xd4 14. Pf3xd4, c5xd4 1-5.
Thl-gl, Pd7-e5
(Zwarts enige mogelijkheid was nog
15f5)
16. Pe4-f6
(Het begin van een kostelijke slotcom-
binatie)
a 'mm
16g7xf6 17. Ld3xh7+, Kg8xh7 18.
De2-h5-h Kh7-g8
(Op 18. Kg7 beslist 19. gf0:-f en
mat op de volgende zet)
19. g5xf6-K Pe5-g6 20. Tglxg6-fl en
zwart gaf zich gewonnen.
SCHAAKRAADSEL
Vindingrijkheid en fantasie zijn de fun
damenten, die de witspeler in de onder
staande positie nodig heeft om een
schitterende overwinning af te dwin
gen. Probeert U eens deze puzzel van
de diagramstelling op te lossen; het
loont echt de moeite!
Wit aan zet en wint
Wm
mm
wMM wvm
Urn w
OPLOSSING
1. Pb2-dl!, Tb4xa4 (vooral niet 1
Ka4: wegens 2 Pc3 mat) 2. Pdl-c3-f,
Kb5-b4 3. Ke3-d4, b6-b5 (na 3d6
wint 4. Pa4:, Ka4: 5. Kc4, b5+ 6. Kc3,
b4+ 7. Kc4, b3 8. ab3: mat) 4. Pc3-e4,
d7-d6 5. Pe4-c5U (weer zo'n zet om stil
van te worden) 5d6xc5-f- 6. Kd4-
d3, c5-c4+ 7. Kd3-d4, c4-c3 8. d2xc3
(Kasparyan).
(ADVERTENTIE)
IETS NIEUWS OP DE VLOER?
(Van onze correspondent
in Brussel)
Een dezer dagen vond ik een
drukwerkje van de volgende in
houd in de brievenbus„De Unie
der Presidenten en Presidentin-
nen van Europa is gevormd, met
het doel: het groeperen ener elite
klas, die de presidenten en presi-
dentinnen van Europa uitmaken
die de autoriteit bezitten, de be
voegdheid, de voornaamheid, de
diplomatie, de beschouwings
grootheid, het dynamisme, de
moed, de trouw en die de geduch
te eer en verantwoordelijkheid
hebben verworven aan het hoofd
der maatschappijen te zijn ge
plaatst".
In een bijgevoegde Franse tekst
stond nog een oproep te lezen aan al
le presidenten en vice-p residenten in
Europa om zich als lid van de unie
te melden. Als lokkertje deze zin: Gij
zult met trots ons insigne dragen en
dat is niet iedereen vergund.
Nou moet je nooit verwonderd staan
als er zich in Brussel een nieuwe Eu
ropese vereniging aandient- De aan
duiding Europees" wordt hiér te pas
en te onpas gebruikt. Maar een unie
van mensen, die in zich zulke voor
treffelijke eigenschappen verenigen als
in bovenstaand hoogdravend tekstje
vermeld staan, prikkelde toch wel mijn
nieuwsgierigheid*
Iniatiatiefnemer van de U.P-E. -is
de corpulente heer Frangois de Smedt
(61), wiens antwoord op mijn eerste
vraag naar de geboorte van het idee
hier ongecensureerd wordt weergege
ven: „Ik had dit idee al verschillende
jaren in mijn mappen. Ik vind het een
uitstekend idee- Het is origineel Geen
flauwe kul. Een president is een mens
met meer verstand dan anderen. Hij
is eigenlijk een buitenstaander. Een
klasseman. Gewoonlijk wordt hij presi
dent omdat hij prestige heeft, meer
kent dan anderen of om zijn geld".
Tweede vraag: Is mijnheer De Smedt
zelf ook president? Jawel, hij is pre
sident van de beheerraad van een
marketing- en publiciteitsorganisatie
en president of liever, groot-kanse
lier, van een Europese broederschap
van lekkerbekken- Zijn' corpulentie is
met dat laatste in ieder geval ver
klaard. Het voortreffelijke glas ver
mouth, dat hij me met zwier offreerde,
ook. Al viel het me van een erkend
gastronoom wat tegen, dat ik de bij
behorende kwaliteits-nootjes uit eèn
conservenblikje moest eten.
Elke vijftiende Fransman is volgens
recente statistieken president van een
of andere organisatie, zegt Frangois
de Smedt- ,,A1S drie Belgen bij elkaar
zijn stichten ze een vereniging. En al
blijven ze eeuwig met z'n drieën, een
van hen wordt president, de tweede
vice-president en de derde secretaris.
„Welk eén onuitputtelijk reservoir ligt
er open in deze landen voor de U-P-E.
En Nederland, niet te vergeten. Ik
denk niet ver bezijden de waarheid te
zijn als ik beweer dat een op de twin
tig Nederlanders zich twee of drie
maal per jaar met mijnheer of me
vrouw de voorzitter, laten aanspreken.
Wij zijn heel fervente verenigings- of
comité-mannetjes en vrouwtjes-
Goed een maand geleden is de U.P.
E. dat wil voorlopig nog zeggen
Frangois de Smedt gestart. Toen
bracht hij, vanuit de kanselary aan
de Brusselse Troonstraat (als het om
iets minder belangrijks ging zou je
zeggen: vanuit zyn bureau) een klei
ne duizend drukwerken naar de post.
Allemaal uit eigen ®zak betaald. Want
Frangois heeft er wat voor over. En ja
hoor, het duurde maar een paar da
gen of de eerste presidenten en vice-
presidenten meldden zich aan-
De voorzitter van de harmonie en de
folkloristische vereniging evengoed als
de president-directeur van een com
merciële organisatie. Ze waren er als
de kippen bij om lid te worden van een
elite-beweging. „Och, het is eigenlijk
zoiets als de Rotary of de round Table,
zegt de Smedt met niet te ontkennen
beschouwingsgrootheid. Alle diskus-
sies en tendenties op politiek, filoso
fisch, godsdienstig en taalgebied wor
den geweerd. Ik ga secties maken.
Een sectie sport, een sectie industrie,
wetenschap, cultuur. Wanneer er zich
dan op bepaald gebied punten voor
doen, die beschouwd moeten worden,
dan kan zo'n sectie bij elkaar komen
en we kunnen de opinies van onze le
den vragen. Moet u zich eens voor
stellen wat een kring van relaties dat
wordt. Maar geen politiek. Zo iets is
nuttig op algemeen terrein. We moeten
niet aan de haakjes van de politicus
hangen".
Breedheid van visie (beschouwings-
grootheid) een van de eigenschap
pen van presidenten komt dan on
verwacht om de hoek kijken als Fran
gois de Smedt zegt: ,Ziet u, we wor
den toch een beetje onder Amerikaan
se dwang gezet. We moeten dat juk af
werpen. We zijn toch verstandig ge
noeg om het zelf te doen. We hebben
toch meer beschaving dan de Ameri
kanen. die ons niets van ons Europees
verleden, onze cultuur, onze folklore
kunnen vertellen. Ze hebben zelf al
les aangekocht. Ze kopen onze oude
meubels op en knappen ze op met
plastic. Onze opzet is het Europees ka
rakter en de Europese zeden hoog te
houden. Ik ben niet anti-Amerikaans
hoor. Maar we moeten niet teveel on
der de Amerikaanse invloed, die er
barmelijk is, staan. Ik ben zelf hele
maal niet politiek geïnteresseerd. Ik
heb zelfs geen politieke Europese be
langstelling. Wel ben ik de vorming
van Europa genegen, daartoe zijn we
wel verplicht.".
Zelf wil hij geen president worden
van de UP.E. „Myn karakter is: goed
doen. Ik plaats liever anderen op een
post en steun hen dan." Er is al een
dure brief in zuidelijke richting ge
gaan- Met de uitnodiging aan een voor
aanstaand man „Europeaan", zegt
De Smedt. Om erepresident van de U.
P.E- te worden. ,,Om diplomatieke re
denen mag ik de naam nog niet noe
men."
Maar als ik nog even herinner aan
de visie van de heer De Smedt op de
verhouding Europa-Amerika en er bo
vendien nog dieze letterlijke uitspraak
aan toevoeg: „Ik ben Vlaming van ge
boorte, maar ik heb meer vrienden in
Frankrijk dan in België", dan moet het
vinden van de naam geen onoverko-
menlijke moeilijkheden meer bieden.
Inderdaad ja, het is niet president
Johnson.
Frangois de Smedt ziet met span
ning de dag tegemoet waarop hij de
wereld kan laten weten, dat monsieur
x ere-president van de unie wil wor
den- Want op die dag gaan nog eens
duizend prospecti de deur ui!t naar
vooraanstaande presidenten. Ja ook
naar de voorzitters van onze sta ten-
generaal, ook naar de minister-presi
dent De Jong. En ze moeten dan maar
lid worden. Want zeg nou eerlijk, zou
het voor die mensen niet eens heerlijk
zijn om niet aan politiek te doen- Het
mag gewoon niet in de U-P-E. Maar
het kan voor politici heel nuttig zijn om
in zo'n besloten elitegroep president te
zijn met de presidenten. Zelfs met de
voorzitter van het vis-college.
Frangois de Smedt: „Geen flau
wekul, een president is een mens met
meer verstand dan anderen'.'.