Stel je voor dat de vrije nertsen zich vermenigvu Idigen Dictatuur van Duvalier op Haïti wankelt Rumoer rond encycliek Tekort aan gediplomeerd personeel bij Vrederust DENKEN in zwart-wit TWEE KERNPUNTEN Even f. uitblazen mevrouw Weer enkele uitbreidingen voltooid FOKKER J. ALBERS TE UDEN: Terugblik -Jes' pinCh 7' DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 JULI 1967 Jaarverslag over 1966: DAGEN VAN „PAPA DOC" GETELD? STAMBOEK TANDEN WEERKLANK? INVASIE Herdenking in Goirle van gefusilleerde gijzelaars Cursus „creatieve handvaardigheid" aan Leergangen F1 Collegialiteit ster 70 ten. T.k.a., een In prima staat v6te kerende Renault R 4 Expo^ wegens vertrek buitenland, bouwj. '64, tegen zeer lage prijs, Te bevr. tel. 01604-652. Te koop, motor, B.M.W. R jj S '62. Te bevragen. Marijke straat 19, Bosschenhoofd. n.v. aor tte ike- agd ïven van te >'s, ge- ïge- T.k.a. tje, f •jc, l öuu' 8 Oudenbosch, Taunus 17 M '65 Taunus 12 m '64; Fiat Neckar 770 '63; v W. 1200 '64; Opel Kadett ,64- Simca 1500 G.S. '64; Corsair '65; V.W. 1500 '64; Gordily '63. Alles onder garantie, beta ling te regelen. Garage Schil venaars. Langeweg 8-10, KruiR* land, tel. 467. 'tjes 0,- >y :o- ;aat, vr ij- ar ti- itje als- rein tbus bo. 75- iijk. evr. veel nge- .000. 1682, aar- )6, coop k.k. Jmr- vat r. 3 sol um, IK en j te re ivel. ning f aark eda. 3 j. 500,- laar, te Test. >5, Wo- Cov Hg- 0 d. jjfs nst- lerl. sen, S. 'oon ond Ou- el. te uto. hel. 957. mo. tel. ype ngs. d. rio- dres enst tel, 'ord 3UW 550,- 50.- sm 1700 Fiat P- itan 17M 17M met ïior '62 175,. P - ret. uilt aast in da- ids cht or- T ;p - Bij R Fiat 600, mooi wagen. n0,-. Te bevr. Kaaistraat 1 900 Firma Gijzen, thans gevestigd Academiesingel 34A, Spoorstr 32, bieden u onder onze beken- de service te koop aan: Tau nus 15M, nieuw model, Fiat 850 coupé 1966, Fiat 850 ïggs en 1964, Fiat 600 D 1965, Fiat 1500 1965, Fiat 1300 1965, Hill, man 1967, Wartburg 1967, Mercedes cabriolet 1964, Aus. tin Glider 1965, Austin Glider 1964. 2 maal Simca 1000 1965 3 maal Simca 1500, 3 maal o! pe] 1700 1965, Opel Kapitan 1963, Opel Caravans 1965, 1966 1964, DKW F 102, Cortina 1963 Trabant 3 maal 1965, Fiat Hod 1965, 1964. V.W. 1500 Vaillant 165, Renault L 4 1964. 2 maal Oauphine 1965, Mercedes die. sel 1964, Taunus 12 M 1964* Opel Kadett 1966, Taunus bestel 1966, V.W.-bus type '67, BlVnv 1964 en 1963, Opel Blitz, kort chassis 1962. Dit is een kleine greep uit onze voorraad auto. mobielen. Al deze wagens wor! den in onze eigen werkplaats getest en van nieuwe onderde len voorzien op al deze wagens 10.000 km garantie op onder delen en arbeidsloon. Financie. ring mogelijk, ook inruil. Het adres: Academiesingel 34A, recht tegenover KMA, ingang langs de poort Spoorstraat 32 bij het station. Geopend 8 uur tot 9 uur. Zondags van 10 tot 6 uur. Deze wepk heeft Belcrum-Ga. rage in voorraad: Ford Taunus 12 M 1964 met gloednieuwe fabrieksmotor. Ford Taunus 12 M Co.mbi met gloednieuwe fa. brieksmotor, Ford Taunus 17 M 1965 met gloednieuwe fa. brieksmotor, Ford Corsair 1965 Ford Taunus 17 M 1963, Ford Taunus 12 M 1965, Ford Tau. nus 17 M 1963, combi Opel Re", kord 1965, Opel Rekord 1964 Opel Rekord 1963 met schuif! dak en radio, Opel Ka dett 1966, Simca 1500 1966, Sim. ca 1500 1965, Simca 1300 1965 Simca 1300 1964, Simca 1000 1966, Simca 1000 1965, Simca 1000 1964, Austin Glider 1964 Trabant 1965, Renault R io Major 1966, Ford Cortina 1965 BMW 700 1964 Daffodil 1965' Daffodil combi 1965, Fiat couné 1966, V.W. 1200 1963 enzovoorts Voor een betrouwbare gebruik te auto naar een betrouwbaar adres. Het adres met de groot ste voorraad, de grootste om zet en met de allergrootste spr. vice. Belcum-Garage, Min. Kanstraat 16-20, Breda, tel. 01600-39900, TUburg, Korte Schijfstraat 39, tel. 04250-33636 Showrooms geopend van 8 tot 10 uur n.m. Zaterdags 8 tot 6 uur. Zondags van 1 tot 5 uur. Van de Reu-fabrieken hebben wij nog enkele cara- vans losgepeuterd. Zorg dat je er bij komt. Het zijn de laat ste. Belcrum-Garage vraagt steeds aanrijdingvrije auto's v.a. 1963 te koop. Min. Kanstraat 16-20, Breda, tel. 01600-39900. Te koop, 4- en 6-pers. caravans Caravanbedrijf „Slaakweg" te Heinkenszand. Tel. 01106-658. Te huur, 4-pers. caravan te Vrouwenpolder aan zee en 8- pers. zomerhuisjes te Baar land aan zee, vrij na 11 aug. Inl. Ovezandseweg 4, Oudelan- de, tel. 01104.292. Te huur, mooie droge ruimte voor winterstalling caravans. Ovezandseweg 4, Oudelande, tel. 01104-292. Nieuwe 6-pers. caravan te koop, t 4.000,-. Te bevr. E. Thuy, Roskam, Kapellebrug. Te koop zomerhuisje in zeer goede staat. Te bevragen W. de Graaf. Na 6 uur. Lage- vaartkant 60. Leur. Z.-Limburg, bosrijke omg., voll. pens. f 12,- p.p.p.d., c.v. pension Hermans. Op de Heug den 95, Schaesberg, tel. 04443- 3346, 3 km. van Heerlen. A. Hermans, Op de Heugden 95, Schaesberg. Zeeland: door omstandigheden te huur van 29 juli tot 5 aug. nieuwe stenen vakantiebunga low. Inl. P. Dingenïanse, Pa- tijnweg 46, Goes, tel. 01100-5639. Te huur vakantieverblijf omg. Cadzand, 7-pers. van 27 juli t. m. 5 aug. Tel. 01170-2541. Te huur, mooie droge ruimte voor winterstalling caravans. Ovezandseweg 4, Oudelande, tel. 01104-292. Naar Antwerpen per B.B.Aj. lijndienst rechtstreeks. VertreK van Station N.S. minstens te der uur v.v voor bezoek Die rentuin, Vogeltjesmarkt of ge zellig winkelen Voor uw rijlessen naar autor^J school .Contact", L. M. Brood Lariksstr. 42, tel. 01150-4010, (b.g.g. 2630) Terneuzen en Wilhelminastr. 68, Axel. zoekt ser.kennism. m. wec*"w^,ar all.st. dame, plm. 54-60 J aa Br. ond. no. SK 94761. BW- da. Een nette jongeman, leeftijd 33 jaar, zoekt langs deze we* een net meisje, ongeveei zelfde leeftijd, 28 tot 31 jaag om een goed huwelijk aan gaan. Br. met foto worden ee lijk en retour beantwoord. ond. no. W-7447. R.-k. weduwnaar, eigen hJJ» en zaak, zoekt kennismaking met nette dame of weduwe 46 tot 54 jaar om huwelijk ag te gaan. Br. ond. no. 0153Z1 T.k. jonge hennen, Patr«slef' horns Lnigst erkend fokd - drijf in district Midden- -e West-Brabant en Zeeland. Eierbron, Alphenseweg 5. u* lakzw. dwergpoedel»8' foxterriërs. Laagveldsestr 'daal, tel. 6712. Ook rondas pekingees, Ziekenhuisverzekering n—1.4 I....— I nn 7 tl O 7* le1 acht kwalen honderd toor G. tel. (01179) zekering» °Sg?ót Voor leeft« jaar. Asstira£odzand H VHgeoom. Cadza - '268. Schieting de Kind Schieting Kuipke" wippen. Inleg f f 2.-. Korten uur. g zon. 23 juli blj c' I. Kapellebrug. - zon. 23 Ju" fV zon. 23 Juli o»" "j te Sl.-Janstee"-r wip. Vooruit f 50.-1P'eLerl>g 2.76 per wip. Te j 15 man. Kermisschieting hij ..Kraai", 22 23 2 wippen- inl- a„d. Vooruit zat. en m e, idag vooruit - gor. 2 75 Ter. Beg. 3 uur. (Van een onzer verslaggevers) BERGEN OP ZOOM Het Psychi atrisch ziekenhuis „Vrederust" wordt geëxploiteerd door de Vereniging tot Christelijke Verzorging van Geestes- en Zenuwzieken in Zeeland heeft een ernstig tekort aan vooral gediplo meerd verplegend personeel. Er was een groot vertrekoverschot van gedi plomeerden. Voorts hebben de diver se gevoerde personeelswervingsacties niet voldoende resultaat gehad. Dat staat te lezen in het jaarverslag over 1966 van de vereniging, dat tijdens de woensdag op Vrederust te houden algemene vergadering ter sprake komt. In de veipleegdienst heeft men moe ten werken met een gemiddelde be zetting van 177,5 man (in 1965 179). De medische dienst telt zestien perso neelsleden. Het totale aantal perso neelsleden was op 31 december 1966 347 (350 man). Het bestuur van de vereniging en de directie van Vrede rust blijven alle mogelijke aandacht schenken aan de werving van nieuw personeel. Vrij recente advertentie campagnes in dagbladen hebben tot resultaat gehad, dat nu ook r.-k. leer- lingverplegenden op Vrederust wer ken. Vrederust telde op 31 december van het vorige jaar 841 patiënten (411 mannen en 413 vrouwen). De gemid delde patiëntenbezetting in 1966 was 854.9. Het aantal leden van de vereniging is met 153 teruggelopen tot 19.500. Een dergelijke teruggang is een ver schijnsel, dat zich sinds 1946 niet meer had voorgedaan. Het bestuur van de vereniging meent, dat men aan deze vermindering geen grote betekenis mag hechten. "Ipt is echt niet eenvoudig, hoor" zegt de man, wiens dochter met verlof is uit Amerika. „Je moet ze het eens horen vertellen over de ras- senstrijil daar, er zit meer aan vast dan wij zo op een afstand denken", "iet heeft gelijk. Wij hier in Holland nen de zaak natuurlijk al te ge makkelijk alleen in z'n zwart-wit te- fenstelling, hi-hi, da's ook een gekke opmerking in dit verband, zeg. Wedden dat binnen vijf minuten Iemand aan Piet de ge-ijkte vraag rielt: „En wat zou jij zeggen, wan neer jouw dochter met een neger kwam aanzetten?" Dat is zo'n ge meen trucje, waarmee je alle nobele theorieën over gelijkheid en mens waardigheid onverhoeds toetst op hun praktische waarde. „Goedvinden natuurlijk", klinkt de fiere geloofs belijdenis. Hij zegt het net even te Md, te dapper Medelijden moeten we niet, zegt de andere partij. Dat vinden wij nu je reinste discriminatie: stomweg ja i'®n> omdat die jongen een neger Als je dochter vrijt met een ne- ser, vraag dan naar z'n opleiding en nn vooruitzichten en of-ie haar ge- «kkig maakt. En als 't een lanter- IiW ls'dle het zout in de pap nog ver 'nt. wijs hem de deur, net su 3f e"te hlanke slappeling de eP af zou keilen. „Akkoord", zegt Tiet, „maar wie garandeert mij, dat neger die afwijzing accepteert ««niet onmiddellijk denkt, dat ik mil dochter niet gun, omdat-ie C" een neger is Voel je wel 't t ?ocl''Jh het allemaal zit, ik zei vei-ir -3' van onze dochter die met xerlof is en...." Ju het zuiden van Amerika zou nog min.'"1'' Van de bevolking bezwaar trom, t' wanneer de eigen dochter hele een ne»er. Over het ge- eieiand genomen, vindt „maar" 90 Wil 17 ?e", feit om over te vallen, Wei-kon met een neser samen- v.. wenst 51 pet. geen negers als Vrederust heeft in 1966 weer enke le uitbreidingen ondergaan. Er kwam een nieuw overbruggingspaviljoen en er werd voorzien in een nieuwe eet zaal annex recreatiezaal, in uitbrei dingen van enkele paviljoens, het ont spanningsgebouw en het schaftlokaal in de moestuin en in een kapsalon. De kosten bedroegen ongeveer 1.200.000 gulden. Mede in verband met nog in uitvoering zijnde verbouwin gen werden onderhandse geldlenin gen tot een bedrag van 1.500.000 gul den aangegaan. De exploitatie van Vrederust sloot met een nadelig saldo van 23.000 gul den. De rekening van baten en lasten van de vereniging resulteerde in een aanzienlijk tekort. De verhoging van de lasten kan eerst in de verpleegkos- ten worden verwerkt, nadat alle in vesteringen zijn gerealiseerd, waar voor men de geldleningen heeft moe ten aangaan. BRANDKASTKRAKERS maakten gis ternacht 14.000,buit bij een inbraak in bet kantoor van een aannemings maatschappij in Den Haag. EEN ECHTPAAR uit Enschede, de 28- jarige heer H. S. Gielink en zijn 26-ja- rige echtgenote, is bij een verkeerson geluk in. Duitsland om het leven geko men. IN MEERKERK is gisteren een boerde rij afgebrand. De oorzaak van de brand is waarschijnlijk hooibroei. EEN KAASPAKHUIS in Oudega (Fr.) is gisteren door brand verwoest. Er ging voor 650.000 gulden aan kaas ver loren. De totale schade wordt geschat op een miljoen gulden. blirpn 1*. B—„13 tohh», arom met? Nou, negers hun hni^Ve-'TIe ambitie' ze ruimen ton Ee7i""elop' zo!'?en slecht voor veel mm!' verdienen dan ook hien Het totale negerinko- de hem 4 slechts iets meer dan bevolk' Va™ ,nkomen der blanke Ja van Amerika. Vijlder, juli, op Ter. 2,- f 50,- Zondag wip. Inl. 2,-" ten 15 man ,Yizie je overal, zegt Piet, vechtenter.^enzovoorts. Je moet tonder .ï"",1 hogerop te komen en Wat rn»!i ma's bere'k je nergens nen rtk, .m,aar van a,le Amerika- steeds ferd hebben, komt nog fabriekeii en ercïter <leel neSers in dan hla 'l werkplaatsen terecht we?ke" me- fezelfde opleiding, ■toar het',,ni^t m'nderwaardig, ■haar domt bedoeling niet. Toch Mobete7!aan', steeds maar weer iengd hoe d i doorbreken, de Want d i r /V 'aten studeren heterin» f het be«in van de ver- Wat be»in 1 pracbt'ge raad, maai gerkind „n wme? wanneer het ne- Voelt een M- sett°. zicb n'et zeker op terne te IF milieu ontbeert om tonder vonnm -Tl Met dat studeren toantie km, op een redelijk ton verand" 36 geen krotten in palei- voitienvrmds scen dollarbiljetten kantie on S'-Je zelfs Seen zeilva- ren. Friese meren garande- COKS A'AN EYSDEN (Van onze correspondent) CARACAS De laatste weken wordt er in Latijns-Amerika hevig gespe culeerd over de toestand in Haïti. Volgens ooggetuigen, afkomstig uit de hoofdstad Port-au-Prince, heeft er kort geleden een op het laatste moment neergeslagen paleisrevolutie plaatsgevonden, die het op het leven van de Haïtiaanse president Francois Duvalier had gemunt. Duvalier in de volksmond „Papa Doe" genoemd staat bekend als de meest ondenkbare gruweldictator die nog in Latijns-Amerika en wellicht jn de wereld te vinden is. De terreur die „Papa Doe" de laatste tien jaar over de 5 miljoen Haïtianen voornamelijk negers heeft uitgeoefend, is van een zodanige tragiek, dat velen aan de mentale gezondheid van deze karikatuur-president twijfelen. Te midden van de in Haïti heersen de censuur, wist het Amerikaanse pers agentschap Associated Press per per soonlijke koerier 'n bericht het land uit te krijgen waarin melding wordt ge maakt van een terechtstelling van 19 officieren die worden verdacht van een samenzwering tegen het leven van de president. Duvalier, waarvan bekend is dat hij nooit ongewapend is, zou de terechtstelling eigenhandig ten uit voer hebben gebracht. Men moet de in dit op een na onderontwikkeldste land ter wereld een beetje kennen om de waarschijnlijke toedracht van dit komplot te kunn enbegrijpen. Naar het schijnt is er in de familie kring van de dictator een rialiteit gaande sinds Duvalier, na eerst zijn eigen vrouw in ballingschap gestuurd te hebben, een verstandhouding met een mysterieuze blanke vrouw Fran- cesca St.-Victor, zijn voormalige se cretaresse heeft. Haar broer, Luis Fou- card, minister van toerisme, hoopt de charmes van zijn zuster te gebruiken om bij Duvalier in de gunst te ko men met het oog op hetpresident schap na diens dood. Een schoonzoon van Duvalier, kolo nel Max Dominique loert evenwel op deze zelfde mogelijkheid. Deze laat ste schijnt een aantal van zijn officie ren tot het komplot te hebben aange zet, en moest eenmaal ontdekt overhaast de vlucht nemen naar het buitenland. Voor zijn 19 collega's was het echter al te laat. streng (Van een onzer verslaggevers) UDEN De nertsfokkerij Droz- vogel in de bossen ver buiten Uden lijkt weinig bescherming te bieden tegen vluchtende nertsen. De gazen wand van een halve meter hoog, is met een klein sprongetje te nemen. Toch was er een ijzerschaar voor nodig en buigende en trekkende handen om er een flink gat in te maken, waardoor een aantal dagen gele den 600 nertsen de vrijheid op zochten. Tweehonderd dieren keerden weer snel terug en zitten nu weer, geagiteerd en bijterig in hun hokken. De eigenaar van de farm, de heer J. Albers, staat er in Tiroler kor te broek triest bij. Het is hem een raadsel wie (en waarom) hem deze bittere kool heeft ge stoofd. Overlast bezorgt hij nie mand, daarvoor zit hij te ver van de bewoonde wereld weg. „Het gaat nog niet eens zo zeer om de schade van de weggelopen dieren op zichzelf. Vierhonderd vellen vertegenwoordigen na tuurlijk een kapitaaltje, maar dat is het ergste niet. Veel erger is, dat ik vele prachtige fokdieren ben kwijtgeraakt. Moet je je voorstellen wat dat betekent: een stier is voor de slager een aantal kilo's vlees waard, maar hij is veel meer waard als fokdier. We zijn zelfs nog maar weinig gebaat bij de terugkeer van de tweehon derd dieren. We hebben ze zon der meer in de vrije hokken ge stopt, maar van het hele stam boek klopt niets meer. Boven elk Op de uitkijk hokje hebben we een kaart han gen, waarvan we thuis in het systeem een duplicaat hebben. Daar klopt niets meer van". Veel hoop om althans nog een gedeelte van de dieren terug te krijgen is er niet. Wel worden er elke dag enige dieren terugbe zorgd en er worden er ook wel doodgeslagen. Maar het zet geen zoden aan de dijk. Nertsen ver wilderen weer in enige dagen, al dus de heer Albers en bovendien verplaatsen ze zich heel snel. Nu reeds worden er kilometers ver dieren gesignaleerd. Daar komt nog bij, dat het bijzonder lastig is ze zo maar te vangen. Door de honger worden de dieren zeer agressief. „Al loopt er een langs mijn klom pen, dan zal ik nog niet proberen hem beet te pakken. Ze hebben venijnige tanden. Je kunt het besi een vangnet gebruiken of een dikke leren handschoen." Maar zelfs met vangnet en hand schoen lukt het niet om nertsen te vangen, die zich ophouden in de bossen. Ze hebben nu de vrij heid ondervondep en zolang het geen winter is zullen ze er van blijven genieten. Het is voor de veie boeren in de wijde omgeving van Uden te hopen, dat de dier tjes niet al te snel elkaar zullen ontdekken; het ziet er toch niet al te best uit voor de kippen. Stel je voor, dat de rovers, die nertsen zijn zich ook nog eens gaan ver menigvuldigen in de vrijheid. Op zich zijn deze, op een goedko pe detectiveroman gelijkende verwik kelingen uiteraard niet bijster belang rijk, omdat in Haïti moordpartijen aan de orde van de dag zijn (in vele open bare kantoren in Haïti vindt men trou wens een portret van „Papa Doe", waaronder ter waarschuwing van de argeloze bezoeker, geschreven staat: „Duvalier ou la mort Duidelijker kan het al niet.) De grote vraag waarmee men zich in Latijns-Amerika bezighoudt is ech ter of deze revolte ook buiten de pa leismuren weerklank zal vinden en of de clandestiene oppositie er voldoende door zal worden aangevuurd om het op te nemen tegen een terreurbewind dat al tien jaar lang de meest elemen taire mensenrechten aan het schenden is en dat dan ook terecht „de wan hoop van de Verenigde Naties" ge noemd wordt. Ook vraagt men zich af of er dan misschien, zo vlak naast Cuba, nog eens een communistisch bewind uit de bus kan komen. Een dergelijke gewelddadige con frontatie is overigens in Haïti geen eenvoudige zaak. De precedenten zijn al voldoende afschrikwekkend. Duva lier heef- er sinds geruime tijd een ge woonte van gemaakt om de slachtof fers van zijn schrikbewind, ter 3.ering ende vermaeck, publiekelijk ten toon te stellen, en de lijken vervolgens op te hangen aan weerszijden van de eni ge grand boulevard die Port-au-Prince rijk is. Ondanks alles kan men de dictator een zekere handigheid niet ontzeggen Ter voorkoming van een militaire coup heeft hij naast het gewone leger van 5000 koppen een privé-politie in het le ven geroepen van een 3000 man, de zogenaamde Ton Ton Macouete, de Ton Ton's die in het Creoolse argot „Cagoulards" worden genoemd. Zij, zijn gerekruteerd uit het armste meestal werkloze bevolkingsdeel en ontvangen behalve wapens en unifor men een zeer goed salaris. Daarnaast snabbelen zij er sappige inkomsten bij via afpersingen en 'soorgelijke praktij ken. Deze privé-Gestapo doet tegelijk dienst als binnenlandse spionage. Daarnaast heeft Duvalier de primi tieve godsdienst van de negerbevolking de zogenaamde Voodoo op intelli gente wijze uitgebuit. De Voodoo-gods- dienst, een zonderling syncretisme van geleid door plaatselijke „priesters" christelijke en Afrikaanse riten, wordt de zogenaamde Hougans die allen vertrouwelingen zijn van Duvalier en ook door hem worden betaald. De be volking is van nature uitermate bij gelovig en Duvalier wordt dus behal ve als president ook nog als de ver persoonlijking van god gezien. In zijn toespraken heeft hij het volk herhaalde malen doen geloven dat hij een bo vennatuurlijk wezen is. „Papa Doc", die zichzelf katholiek noemt, leeft met de kerkelijke hiërar chie op zeer gespannen voet en is reeds tweemaal door het Vaticaan geëxcom municeerd. Een openlijke oppositie bestaat ul teaard niet in Haïti én ook de pers is door Duvalier gemuilkorfd. Vele Haïtianen zijn echter reeds de dicta tuur ontvlucht en de Amerikaanse bassade in Port-au-Prince heeft handen meer dan vol om de vluchte lingen visums te bezorgen. In New York hebben de ballingen zich georga niseerd in de zogenaamde Coalition Haitienne, die elke dag creooltalige radio uitzending voor Haïti verzorgd. Degenen die in Haïti deze clandestiene propaganda beluisteren, plegen dit dui delijk te maken met het wachtwoord: „Om zes uur is de mis". Eerder dit jaar heeft er reeds van uit het aangrenzende Santo Domingo een invasie plaatsgevonden van de ex treem linkse Forces Armees Revolutio- naires Haitiennes. Ook toen heeft Du valier persoonlijk het vuurpeloton te gen de buitgemaakte indringers aan gevoerd. Tijdens de recente conferentie in Punta del Este liet Duvalier het afweten uit vrees dat zijn bewind tij dens zijn afwezigheid ten val zou ge bracht worden. Met dat al vragen velen in Zuid- Amerika zich af of de dagen van „Pa pa Doe" geteld zijn! Een kraóhtige oppositie die het bewind op georgani seerde wijze zou kunnen overnemen be staat echter niet, zodat een bloedige burgeroorlog tot de mogelijkheden be hoort. Trouwens ook de nabijheid van Cuba en Castro's interesse voor êen communistische machtsovername, baart velen zorgen. De twee eerste vereisten voor een journalist zijn dunkt me de waarheids liefde en de objektiviteit. Beiden ontbreken nogal in het artikel „Rumoer rond de jongste encycliek" (15 7-'67). Mijn grootste bezwaar is dat dhr. K. Paulus VI verwijt oncollegiaal gehandeld te hebben door niet naar de mening van de bisschoppen te luisteren. Heeft hij dan niet gelezen wat er in het begin van de encycliek staat? Te lang om te citeren. Komt hier op neer. De H. Vader had aan de concilie-vaders beloofd over het celi baat te spreken. Hij lost nu zijn belofte in, na langdurig het licht van de H. Geest te hebben afgesmeekt en in aanwezigheid van God, de adviezen en eisen overwo gen (te hebben) die Wij van alle kanten ontvingen, vooral van de kant van een groot-aantal herders (bisschoppen) van de Kerk van God". De twee hierbij afgedrukte re acties ontvingen wij n.a.v. ons artikel betreffende de encycliek over het celibaat in ons blad van 15 juni. Wij drukken ze in hun geheel afsamen met een wederwoord op enkele punten van de schrijver van het be wuste artikel rjE Paus heeft dus wel degelijk 't col lege der bisschoppen geconsulteerd. Nog sterker- Op 11 oktober 1965 las mgr. Felici een brief van Paulus VI voor aan de concilie-vaders. Daarin zette Zijne Heiligheid z'n persoonlijke mening uiteen over de handhaving van het celibaat- „De lezing van de brief werd door een applaus der Vaders on derbroken. Het Kath- Archief (1966, nr- 2) dat dit verhaalt, voegt er aan toe, dat sommigen daar een aankondiging in zagen van een plechtig pauselijk do cument. Sacerdotalis caelibatus" werd dus al twee jaar van te voren voorzien. Toen het op stemmen aankwam, ble ken er 1971 voor gestemd te hebben, 16 tegen en twee ongeldig. Bij de slot zitting over deze kwestie op de 13e no vember in de 160e zitting, was de stem ming als. volgt: Aantal Vaders 2091. Hiervan waren er 2005 die voor stem den: 65 tegen en 21 ongeldig (Kath. Archief, 1966, k. 220). Hoe kan de auteur beweren dat de Paulus VI" niet-collegiaal gehandeld heeft? Hij schrijft immers dat de Paus „niet in overeenstemming is met wat op het concilie bepaald is"? Bij dit artikel heb ik me afgevraagd: Hoe kan „De Stem" dit nu publice ren? Is men dan het artikel van p. Alfred van de Weijer („Teleurstelling" 27-6-'67) al weer vergeten? Daar klinkt een heel andere klok. Mag ik er een zin uit citeren? „Wie het niet met de handhaving van het celibaat eens is en wij weten dat zij in ons land zeer talrijk zijn, moet zich dus niet alleen tot de paus maar ook en zelfs in eerste instantie tot zijn eigen bisschoppen richten. En tot de andere leden van het wereldepisco paat". Verder zou ik nog op willen merken: 1. Dat 'die studenten van Warmond, door de een moedig" door de ander „arrogant" genoemd een „visie op de kerk" (Kerk) hebben weergegeven die „alom" aanvaard is dat betwijfel ik. Onder de jongeren best mogelijk, maar onder de ouderen En die heb ben toch ook het recht in het vrije Ne derland hun mening te hebben en te handhaven. 2. De heer K. brengt ook de brochure van Louis Knuvelder in het geding. Met wat minder ijver en wat meer takt, TILBURG Op 15 augustus zullen de oud-gijzelaars van „Beekvliet" en „Haaren" hun vijf gevallen Tcampge- noten herdenken door het leggen van een krans op de fusilladeplaats op het landgoed „De Rovert" te Goirle bij Tilburg. Het is dan precies 25 jaar geleden, dat daar bij het aanbreken van de dag door de Duitsers vijf gij zelaars werden neergeschoten. Zij wa ren vastgebonden aan palen en wer den na de fusillade zo onder de grond weggestopt. Na de oorlog werden de lijken ontdekt- De namen zijn: mr. R- Baelde (35), Chr. Bennekers (48), O. Ernst graaf van Limburg Stirum (49) W. Ruijs (48), en Alexander baron Schimmelpenninck van der Oijen (28). Na afloop van de kranslegging zal er een bijeenkomst plaatsvinden in het groot seminarie Haaren. Bij deze gelegenheid zal ter herinnering aan het' verblijf van de vele honderden gij zelaars aldaar een geschenk worden aangeboden. Het bestaat uit een door mevrouw F. Heil (Arnhem) vervaar digd bronzen beeld, voorstellende een op een bank lezende gijzelaar, met daarachter een wachtsoldaat. Het randschrift op het voetstuk luidt als volgt: ..Stantvastig is gebleven mijn hert in tegenspoet". TILBURG Om te voorzien in een gebleken behoefte aan enige prakti sche vorming op het gebied van de vrijetijdsbesteding, beginnen de Katho lieke Leergangen in september aan staande met een éénjarige opleiding „creatieve handvaardigheid" te Til burg. Deze cursus is bestemd voor hen die in hun vrije tijd praktisch-creatief be zig willen zijn. Men zal een keuze kunnen maken uit een aantal technieken, zoals wer ken met papier, karton, leer, hout, metaal, klei, perspex, stem P papier en textiel De AVRO was gisteravond op het tweede net in de weer. Er werd begon nen met een uurtje lopende-band-show werk van over de oostgrens. Hazy Os- terwald, al jaren een der coryfeeën m de wereld van het Duitse t.v.-amuse- ment, vormde met zijn muziekmakende en soms in koor zingende bandleden de zachte ruggegraat van het programma. Ter afwisseling van de, als parodieën aangekondigde, instrumentale en vocale fratsen, die het sextet zelf voor haar rekening nam, werden we ook nog ver gast op een handjevol buitenlandse in vités, van wie er eentje zelfs helemaal uit Hongkong kwam. Die moest het overigens meer hebben van imponerend rollende heupen en dergelijke dan van enig zangtechnisch talent. De eerste re portage van AVRO's Televizier kwam ook al uit Duitsland. Er is daar zoals we allemaal weten nogal eens wat gaande, en dit keer was de aanleiding voor het praatje van Johan van der Minnen de inbeslagneming van de notoire National und Soldaten Zeitung. Het meest pi kante detail uit de verstrekte informa tie vonden we Van Minnens kantte kening dat het blad zo'n 140.000 abon nees telt. Maar dat zal volgens de over gebleven raszuivere Germanen ook wel „nicht wahr" zijn N.R. minder herhalingen (vooral dat irri terende „wij die rooms willen blijven") en wat meer nuanceringen zou die bro chure meer goed kunnen doen, dan nu het geval zal zijn naar ik vrees. Doch noch de ..Knuvelders" noch de Confrontatiemensen waren het eerst met het woord „schisma". Wie het eerst dit woord gelanceerd heeft zal wel niet te achterhalen zijn. Misschien is het zelfs te zoeken in de hogere kerkelijke kringen. Want „De Volks krant" (van 3-10-'66) meldde reeds een waarschuwend betoog van de Paus waarin de theologen op de waarde van het leergezag gewezen werden. „De Tijd" (van dezelfde dag) gaf dat ook en citeerde een liberaal Italiaans blad volgens hetwelk de Paus „in dit ver band voor het eerst het woord heresie (ketterij) noemde en zich afvroeg of we niet op de rand van een schisma stonden? 3. Volgens de verdere tekst van de heer K. zouden de meest-vooruitstre- venden er „allesbehalve behoefte aan hebben door de anderen (bedoeld zijn de meer-behoudgezinden) buiten de (Kerk) gemanoeuvreerd te worden". Inderdaad. Maar met welke bedoelin gen willen zij er in blijven? Reeds in juni 1965 durfde prof. H. in „Dux" boudweg schrijven: „talrijke dragers van nieuwe ideeën (die) niet uit de ge meenschap treden waaruit zij voort komen (versta de Kath. Kerk) omdat deze stap haar evolutie zou kunnen vertragen". Het is te vrezen dat de Kerk met zulke renners in een ver keerde richting zou geraken. Verande ring van mentaliteit, van structuren die door eeuwen gegroeid en diep ingewor teld zijn, kan zo maar niet in één of twee decennia tot stand komen. Willen wij in Nederland niet al te vlug voor uit? Haastige spoed, zelden goed. 4. Dan die paragraaf over het mis verstand tussen het artikel van de heer Bunnik (in „De N. Linie) en het „Algemeen Handelsblad". Ik geloof niet dat dit blad de heer Bunnik verkeerd verstaan heeft- In alle geval de „para doxale suggestie" zoals die vitterige en hoogst onbillijke recensent van de encycliek het zelf schrijft en aan het Nederlandse episcopaat cjurfde influis teren, gaat alle grenzen te buiten. (Het ging nl. over het volgende: „als Rome het celibaat handhaaft, dan zouden de bisschoppen in de. toekomst het celi baat van hun priesters maar moeten tolereren!!). Als iemand op het „Alge meen Handelsblad" afgaat, zou hij, vol gens de heer K. in de verleiding komen „om een man als drs. Bunnik scherp te veroordelen. Maar dat is natuurlijk niet terecht-" En of het terecht zou zijn! Heel dat artikel is een onge hoorde, brutale aanval op het pauselijk gezag. Mag ik hier verwijzen naar een meester in de rechten? („De N. Linie. 15-7-'67, p. 2 door J- Borghols). Hij zegt daar o.a. ..Dat de laatste ency cliek ook mij teleurgesteld heeft, geeft mij niet het recht op een uiterst scher pe wijze een paus aan te vallen, die na rijp beraad tot een andere mening komt dan ik gehoopt had. „Als men de adviezen van drs. Bunnik volgt, „be reidt men de weg naar een nieuwe re formatie Het is de eerste stap om de gehoorzaamheid aan de paus op te zeggen en wat dan?" Van objectief standpunt gezien ver dient die recensie van de encycliek op zijn minst een scherpe afkeuring. Niet alleen om het min of meer om streden punt van het „Algemeen Han delsblad", maar om heel de inhoud en de toon waarin het stuk geschreven is. Al had drs. Bunnik het grootste gelijk, le dian mag hij nog niet tegen de plaats bekleder van Christus optreden alsof een onbeholpen student aan 't afstraf fen is. Al leven we in een tijd van openheid en vrijmoedigheid tegen over het gezag bestaat er altijd nog zoiets wat we respect of eerbied noe men. A Fortiori heeft 'n priester daar rekening mee te houden- 5. Wat de schrijver in zijn laatste .aragraaf („Bisschop") beweert (wel .eesbaar maar bijna onbegrijpbaar door de drukduiveltjes) nl, dat de Paus „in zo'n kwestie (over het celibaat) te enen male niet beslissen kan", dat ruikt, op z'n zachtst gezegd, naar modernisme- In geloof en zeden heeft de H. Vader het recht en soms zelfs de plicht, niet alleen aan zijn bisdom, maar aan alle bisdommen, waar ter wereld ook, zijn mening bekend te ma ken. (Lk- 22-32). Daarom zijn die woor den onder de foto van Paulus VI (Paus buiten boekje?) ten zeerste misplaatst, ook al staat het in de vragen (sugge rerende) vorm. 6. Op het eind van zijn artikel komt deze zin voor die voor velen onbegrij- lijk zal zijn. ,,Waar de schijnbaar on- verwoeste trouw van Nederland aan Rome lijkt weg te ebben, daar neemt ongetwijfeld de verbondenheid met de Kerk van Christus toe." Ig dat geen contradictio in terminis? De trouw aan Rome lijkt niet weg te ebben. Die is al een flink stuk wegge vloeid. Men moet wel Oost-Indisch doof zijn om niet te horen hoe de laatste jaren het gezag van de Paus beknib beld, gebagatelliseerd en na „Sacerdo talis cealibatus" volkomen gekraakt wordt. Bovendien: negentien eeuwen lang ben wij geloofd (en velen geloven het nog) dat de Pausen de wettige opvol gers zijn van Christus eerste Stedehou der. Waar die Stadhouder nu zetelt (in Jeruzalem, Antiochië of Rome) is van ondergeschikt belang: „Gij zijt Petrus en op deze steenrots zal fis mijn Kerk bouwen" (Mt. 16-18). In katholieke o- fen vormen Rome (Paus) en Christus én geheel. E. Buys o.cist. OUDENBOSCH Ik zou even willen opmerken dat de schrijver van dit stuk A. Kloet een grove onjuistheid aanhaalt waar hij beweert en nu haal ik hem letter lijk aan: „Een van de belangrijkste besluiten van het Tweede Vaticaans Concilie is dat van de collegialiteit hetgeen in houdt dat niet de Paus als hoofd van de kerk het gezag uitmaakt, maar het bisschoppencollege in zijn totaliteit". De schrijver van dit artikel is blijk baar niet op de hoogte van de twaalf de paragraaf van Schema 3, waarvan de tekst an duidelijkheid niets te wen sen overlaat: „Het college der bisschoppen heeft geen enkel gezag tenzij in vereniging met de paus van Rome, opvolger van Petrus, krachtens wiens primaatschap hem de algehele macht toekomt zowel over de herders als over de gelovi gen; de paus van Rome dus heeft krach tens zijn functie als plaatsbekleder van Christus en herder van de gehele kerk de volledige, opperste en universele macht, die hij ten alle tijde vrij kan uitoefenen". Deze tekst werd door de concilieva ders met een meerderheid van 2114 te gen 90 stemmen aangenomen. BREDA MEJ. D. BOSSINK Na lezing van bovenafgedrukte reac ties lijkt het mij nuttig nog eens te resumeren, dat er twee kernpunten zijn aan te wijzen in de publikaties n. a.v. het verschijnen van de encycliek „Sacerdotalis caelibatus". Die twee kernpunten zijn: a) De handhaving van het verplichte priestercelibaat is oP dit moment wei-niet een juiste beslissing; b) De paus heeft met het doen ver schijnen van de encycliek zich wei- niet gericht naar liet door Vatica- num H bevestigde collegialiteitsbe- ginsel. Dat i*r hier tweemaal „wei-niet" schrijf is geen uitnodiging in de geest van, doorhalen wat niet verlangd wordt Ik wil er alleen mee duidelijk maken dat dit de punten zijn, waarover de meningen uiteenlopen. Het is met name punt b) dat in bei de ingezonden brieven domineert en daarom zou ik graag daarop ingaan. Terecht schrijft pater Buys, dat de persoonlijke mening van paus Paulus VI over het priestercelibaat, neerge legd in de brief van 11 oktober 1965, door de concilievaders met applaus is begroet. Ik zou daar tegenover willen stellen dat er sinds het voorlezen van die brief inmiddels twee jaar verstre ken zijn. Twee jaren waarin de ont wikkeling niet heeft stilgestaan. Nu kan men stellen dat een ontwikkeling binnen zo'n kort tijdsbestek niet het gewicht heeft om een eeuwenoude tra ditie omver te kegelen, maar het is wellicht toch goed om dan rekening te houden met wat pater R. Adolfs (wéér zo'n omstreden auteur!) hel verschijn sel van de rapidatie noemt, een ver schijnsel dat men in de hele ontwik keling van het ogenblik tegenkomt. Mede dank zij Vaticanum II is deze „versnelde versnelling" ook in het denken over zaken betreffende gods dienst en kerk terug te vinden en net heeft beslist wel met het collegialiteits- betinsel te maken als men hoop en verwacht dat de paus en de hem ad viserende deskundigen daar rekening mee houden. Zeker als het gaat over een zaak die zoveel mensen en daar mee tevens de over die mensen ge stelde bisschoppen raakt. Op dit punt kan ik me ook wenden tot mej. Bos sink, die, naar de letter gemeten, gelijk heeft als zij mij wijst op een onjuiste formulering in mijn artikel. Zij stelt daar tegenover een paragraaf uit Schema 3, die overigens op de plaats waar men dat citaat tn het schema kan vinden, juist bedoeld duidelijk te maken, dat het bisschop pencollege zijn gezag slechts heeft en kan uitoefenen in verbondenheid („in eenheid, liefde en vrede") met de paus van Rome. Ik zou hier graag willen verwijzen naar het internatio nale verzamelwerk „De Kerk van Va ticanum II", dat commentaren heeft bijeengebracht op de concilieconstitu tie „Over de Kerk". Men vindt' daarin een verhandeling van de theoloog U. Betti o.f.m. van het Antonianum in Rome over: de verhouding paus en an dere leden van het college der bisschop pen. Hij erkent daarin uiteraard het volle en hoogste gezag dat de paus persoonlijk toekomt. „Maar", noteert hij, „al handelt de paus niet in opdracht van de le den, toch blijft hij altijd het hoofd, en is derhalve nooit gescheiden van het college. Om deze reden zaj hij uit prudentie niet nalaten kennis te nemen van de gedachten van de bisschoppen'; ja zelfs, in meer ern stige vraagstukken zal hij zijn toe- vluch. nemen tot hun directe advie zen". Mag ik, als ik toch het gezelschap van deskundigen zoek, hier nog een ci taat aan toevoegen uit „De Kerk" van Küng? Hij constateert, dat het pri maat van de paus, vooral sinds Jo hannes gXIII, weer en dienstprimaat lijkt te gaan worden in plaats van een machtsprimaat. Een van de din gen die z.i. daartoe vanuit het evan gelie geëist lijken, noemt hij de evan gelische broederlijkheid. En die om schrijft hij als volgt: „Afstanddoen van alle vormen van absolutistische bestuursstijl, van de byzantijns-baroVke stijl van redevoe ringen en brieven, van geheime proce dures, van eenzame beslissingen zon der medeweten van de kerk, resp. haar vertegenwoordiging (collegialiteit, epis copaat, raad van bisschoppen, raad van leken), pausschap losmaken van politiek door af te zien van wereld lijke diplomatie (nuntiaturen). Ih de geest van bovenstaande cita ten zou ik het. graag met beide op ponenten eens zijn over het begrip collegialiteit. In het algemeen zou ik, in antwoord op de brief van pater Buys, willen pleiten voor een z0 groot mogelijk we derzijds begrip, niet alleen in de dis cussie over welk onderwerp dan ook, maar ook bij het beoordelen van elk anders uitlatingen. Men moet het toch niet voor onmogelijk houden dat ach ter een kritische aantekening op be staande structuren of op een bepaald stuk kerkelijk beleid een even grote trouw aan en bezorgdheid om de kerk schuilgaan, dan achter een uiting van behoudensgezindheid. En omgekeerd uiteraard ook. Zo'n houding biedt de ruimte voor een eerlijke, open discus sie. En aan een dergelijk begrip dacht ik, toen ik dat voor u onbegrijpelijke zinnetje schreef over trouw aan Rome en verbondenheid met de Kerk van Christus. Bij mensen die zich. vanuit welke gezichtshoek dan ook. in ernst bezighouden met de gedachte dat de rooms-katholieke kerk ook in deze tijd het heil moet kunnen verwezenlijken, kan men toch moeilijk kwade trouw veronderstellen. Men kan wel met hen van mening verschillen en het is zeer menselijk als men zich door hun ge dragingen of uitingen geïrriteerd voelt. Maar zodra men ze in bepaalde hok jes opsluit is de mogelijkheid tot ge- dachtenwisseling afgesneden. En dat is geen aanvaardbare methode meer in een tijd, waarin een goed functione rende communicatie haar waarde al zo vaak heeft bewezen. A.K.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 5