NEUTRINO'S JACHTOBJECT IJSBERGEN VERVEN SPOOKACHTIGE NIEUW TIJDPERK VAN ONDERZOEK BEGINT IN GENEVE Concou Kruislai PLANETEN VERKEND MET RADARECHO'S EN RUIMTESCHEPEN Schuttersfeest it Wouwsehe Planta DAGBLAD DE STEM Televisie Voyager Venus Vluchten Bijgaand artikel is geschreven door dr. William H. Pickering, directeur van het Jet Propulsion Laboratory straalaandrijvings laboratorium) in Pasadena, Ca- lifornië, dat een leidende rol speelt bij alle Amerikaanse expe rimenten met onbemande ver kenningsvoertuigen, die naar de maan en de planeten worden ge stuurd. Vanuit Pasadena werden onder meer de Mariner, Surveyor en Lunar Orbiter-verkenners op hun reizen naar de maan, Venus en Mars gecommandeerd. planeet. Spectroscopische waarnemin gen wezen op een zeer langzame draai ing, maar de metingen bevatten onze kerheden. De radarmetingen toonden onweerlegbaar aan dat Venus inder daad langzaam tegen de wijzers van de klok indraait met een omwent'elingstijd Wetenschappelijke onderzoekers fn het straalaandrijvingslaboratorium in Pasadena, Californië, bestuderen dichtbij-opnamen» die door een ruimteverken ner van de maan zijn genomen. De meest spectaculaire fotover kenningsvlucht in de ruimte werd ge maakt door de Mariner-4 die op 14 juni 1965 langs de planeet Mars vloog. Op deze kaart van Mars zijn de 21 elkaar overlappende rechthoekige gebieden getekend die de Amerikaan se ruimteverkenner heeft gefotogra feerd. De foto's brachten ojm. aan het licht dat Mars bedekt is met grote kraters, net als de maan. Onlangs begon in het Europese centrum voor kernonderzoek CERN ftt Genève een groot onderzoekprogramma, dat tot doel heeft het raadsel van de neutrino's en anti-neutrino's, de „spookdeeltjes" in de kernfysica, tenminste voor een deel op te lossen. De reusachtige protonenversneller van 28 miljard elektronvolt, die als een half begraven ring van vele honderden meters middellijn hij Genève Hgt, is het afgelopen jaar uitgebreid met nieuwe onderzoekinstallaties. De neutrino's die eerst als een bij- produkt in de protonenversneller ontstonden, kunnen nu worden ge bundeld tot een krachtige en scherpe straal. Voor het waarnemen van de reacties tussen op elkaar botsende onzichtbaar kleine kerndeeltjes is een zogenaamde bellenkamer ge bouwd, die met zijn inhoud van 1180 liter de grootste ter wereld is. In 1969 zal voor het neutrino-onderzoek een nog veel grotere bellenkamer van 8000 liter in gebruik worden ge nomen. Het neutrino is het vreemdste ele mentair materiedeeltje, dat tot dus ver is ontdekt. Het heeft geen massa en geen elektrische lading en is daardoor bijzonder moeilijk waar te nemen. Reeds in 1931 werd het be staan ervan op theoretische gronden voorspeld door de natuurkundige Wolfgang Pauli. De Duitse onder zoeker geloofde toen niet dat het spookdeeltje ooit werkelijk zou wor den ontdekt. Maar in 1956-slaagden twee Ame rikaanse natuurkundigen, Co wan en Reines er in het bestaan van het neu trino, het „ongrijpbare niets", expe rimenteel aan te tonen. De neutrino's ontstaan onder meer bij de kernfusieprocessen, die zich in de zon afspelen. Zij vliegen met fantastische snelheden de ruimte in en ontmoeten op hun weg praktisch geen hindernissen. Want door hun gebrek aan massa en lading hebben zij een ongelooflijk doordringingsver mogen. Elke vierkante centimeter van het aardoppervlak wordt per se conde doorboord door meer dan 10 miljard neutrino's van de zon. De deeltjes worden noch door het water van de oceanen, noch door het hard ste graniet van de vastelanden, noch door'het binnenste van de aarde te gengehouden. Ze schieten met on verminderde snelheid dwars door on ze planeet heen! Voor de neutrino's bestaat de aarde eenvoudig niet. Dit maakt duidelijk hoe bijzonder moeilijk het neutrino-onderzoek is. De kernfysici kunnen alleen iets van de eigenschappen van het neutrino waarnemen als het toevallig tegen een ander kerndeeltje botst. De kans op zo'n botsing is onder normale om standigheden onvoorstelbaar klein. De onderzoekers beginnen echter te leren hoe zij met allerlei kunstgre pen de botsingkans kunnen vergro ten. Bij de eerste neutrino-experi menten in Genève, deden zich slechts 30 botsingen op een half miljoen op namen voor. De afgelopen vijf jaar is de botsingskans met behulp van speciale apparatuur 10.000 keer gro ter gemaakt. Voor de komende vijf jaar wordt nog eens een duizendvou dige verbetering verwacht. Meer kennis over het neutrino zal volgens kernonderzoekers, sterren kundigen en kosmologen leiden tot een dieper inzicht in de evolutie van het heelaL iets bij te stellen of een onderdeel te vervangen. Mariner 4, die op 14 juli 1965 langs Mars vloog, geeft een goede illustratie van wetenschappelijke apparatuur aan boord van een interplanetair ruimte vaartuig. Het televisiesysteem, gemon teerd op een platform, was ontworpen om de hemel bij de planeet af te zoeken totdat een foto-elektrische cel de trai nee! in het oog kreeg en de camera in staat stelde een serie foto's van het op pervlak te maken. Deze opnamen wer den op magnetische band „opgeslagen" en later één voor één naar de aarde ge zonden. Het televisiesysteem woog 5 ki lo en werkte op een elektrische energie van slechts 8 watt. Gegevens van deze instrumenten en van 90 andere, die de verrichtingen van het ruimtevaartuig registreerden, wer den verzameld in een computersysteem en in de juiste volgorde naar de zen der gevoerd. Dit computersysteem be vatte ongeveer 11.000 onderdelen. Het woog bijna 5,5 kilo en had een energie yan 6,5 watt nodig. De grote hoeveelheid gegevens, die van Mariner werd ontvangen, werd .verwerkt in het ruimtevluchtoperatie- centrum in Pasadena, Californië. Bin nen vijf minuten na ontvangst van de signalen, waren zowel wetenschappelij ker als technische informatie beschik baar voor een eerste bestudering. Tijdens de zeven maanden lange reis van Mariner 4 naar Mars, werden we kelijks overzichten en magnetische ban den beschikbaargesteld aan iedere on derzoeker een stuk informatie van Ma riner 4 over Mars uitzoeken om dit door een computer te laten verwerken. Mariner 4 is het meest verfijnde in terplanetaire ruimtevaartuig dat de Verenigde Staten tot nu toe hebben ge lanceerd, maar zijn mogelijkheden wer den beperkt door het maximumgewicht van 220 kilo. De interplanetaire ruim tevaartuigen van de volgende genera tie, de Voyagerserie, zullen meer dan tien keer zoveel wegen en veel inge wikkelder opdrachten kunnen uitvoe ren. Volgens de huidige plannen zullen ia de zeventiger jaren Voyagerruimtevaar- tuigen naar Mars worden gestuurd. Sommige zullen er in een baan omheen blijven draaien, andere zullen op de planeet landen. Latere Voyagers zullen naar Venus en mogelijk nog andere pla neten worden gestuurd. De verkenning van het zonnestelsel is inderdaad een nieuw tijdperk binnen gegaan. De twee eerder genoemde voor beelden onderzoek met radar vanaf de aarde en onderzoekingen met ruim tevaartuigen bieden spectaculaire mogelijkheden onze naburige planeten beter te leren kennen. Een actie-foto van Ten (Van onze sportcorrespor KRUISLAND Zondag h« groot aantal ruiters en ama landelijke rij verenigingen uit bant deelgenomen aan het dc jaar 35 jaar bestaande Graaf Engelbrecht georganise cours. Burgemeester J. M. var van Steenbergen verrichtte d< opening, waarna een mas: volgde. De jubilerende vereni ondanks de geringe belangst- rugzien op een geslaagd even De uitslagen waren als vol^ Achttallen klasse licht 1 G gelbrecht Kruisland, 2 Floret 3 Prins Auvergne Halsteren. Achttallen klasse midden: doms Sprundel, 2 Pr. Bernha 3 Prins Maurits Roosendaal. Viertallen midden en zwaar jans ruiters Oud-Gastel, 2 T try Rider Oudenbosch, 3 Nier ters Klundert. Viertallen klasse licht: 1 Rijsbergen, 2 St.-George Ossen 'Paardenvriend Princenhage. Individuele dressuur: Ring 3 Breda met Sally, 2 M. Neefs B Smooky, 3 A. v. d. Meer met Ring 4 Klasse M-l M-2: 1 Breda met Jonker, 2 B. v.d. W; dert. Ring 5. Klasse 1-2: 1 J. Bi sendaal met Johny, 2 B. v.d. Etten met Pukkie. Individuele dressuur Klasse I naars in de diverse ringen: R Martens Rijsbergen met Astri< J. Huibregts Rijsbergen met ring 8 J. de Petter Roosendaal ronia, ring 9 R. Coppens Oss met. Toepet, ring 10 C. v.d. Prinsenbeek met Zita. Springen beginners: 1 C. va ren met Silvia Halsteren, 2 A. met Quickly Kruisland, 3 A. v. met Wolena Leur. Springen klasse licht: 1 A. 1 Etten, 2 R. Copnens Ossenc Idem. Springen klasse midden: 1 bregts met Reflex, 2 B. v.d. met Pukkie Etten, 3 J. Test Hairos Xland. Klasse zwaar: 1 C. Scheepers tel met Sissie, 2 W. Vermunt bosch met Zampa, 3 C Neef met Smooky. Parijs springconcours: 1 C. S< met Sissie O-Gastel, 2 A. Kou Springtime Ossendrecht, 3 C. I met Yanko Xland. AL vele eeuwen lang zijn de planeten van ons zonnestel sel studieobjecten voor sterren kundigen. Voordat de telescoop was uitgevonden, bleef het on derzoek beperkt tot pogingen de bewegingen van deze hemellicha men te begrijpen en te voorspel len. Zeer nauwkeurige waarne mingen aan het eind van de 16e eeuw leidden tot de conclusie, dat de planeten in banen om de zon draaien en op deze basis werd het moderne beeld van het zonnestel sel gebouwd. Telescopen en nauwkeurige klok ken maakten het zelfs mogelijk nog betere waarnemingen te doen en zo werden de buitenste planeten, Nep- tunus en Pluto ontdekt. De telescopen gaven de sterrenkundigen ook voor het eerst aanwijzingen over de groot te en het oppervlak van de planeten en zij brachten aan het licht dat dc meeste planeten manen hebben. Toen kwam het ruimtevaarttijdperk en dit bracht de mogelijkheid mee ex perimenten op of in ieder geval dichtbij andere planeten te ondernemen. De NASA, de Amerikaanse organisatie voor lucht- en ruimtevaart, heeft een aantal programma's voor verkennings vluchten naar de planetan in uitvoering, maar ook op aarde is het onderzoek nu intensiever geworden dan ooit. Weten schapsmensen uit allerlei vakken, zoals biologie, geologie, natuur- en scheikunde zijn nu op dit nieuwe terrein van de planetologie samengestroomd om geza menlijk onderzoekingen te doen. Sinds de tweede wereldoorlog heb ben, behalve raketten, allerlei andere uitvindingen de mens verder geholpen bij zijn verkenning van de planeten. Waarnemingen met telescopen bijvoor beeld, zijn verbeterd door het gebruik van beter fotografisch materiaal, ook kleurenfilm, en door verschillende elek tronische instrumenten. De spectrosco pie heeft een geweldige ontwikkeling doorgemaakt dank zij een verbeterde technologie. Radiotelescopen zijn gevoe lig genoeg geworden om waarnemingen op planeten te doen. De laatste paar jaar zijn nog veel grotere stappen gedaan. Telescopen zijn door ballons boven de atmosfeer uitge tild. Radarsignalen zijn door planeten teruggekaatst. Ruimtevoertuigen zijn naar de omgeving van Venus en Mars gestuurd. Binnen niet al te lange tijd zal een astronomisch waarnemingssta tion als een satelliet om de aarde draaien. Ruimtevaartuigen zullen in ba nen om de naburige planeten worden gebracht en zij zullen capsules loslaten, die op het oppervlak van die hemel lichamen landen. De eerste radar-echo werd van een hemellichaam ontvangen in 1946. men een groep verbindingstechnici van tiet Amerikaanse leger er in slaagde een signaal op te vangen, dat door de maan was teruggekaatst. Tegen 1961 waien ook echo's ontvangen van de planeet Venus. Het feit dat de afstand tot Ve nus meer dan 100 keer zo groot is als de afstand tot de maan. is een aanwij zing voor de opmerkelijke vooruitgang van de radartechniek in een periode yan 15 jaar. Maar het is niet voldoende alleen maar een echo van een planeet op te vangen. Voor nuttige wetenschappelijke informatie moeten de eigenschaopen van de echo worden bestudeerd. De Ujd waarop de echo wordt ontvangen eeeft een precieze aanwijzing over de afstand tot het hemellichaam. De kracht van de echo geeft informatie over de mate waarin signalen door de planeet vol den verstrooid Een verschuiving in de radiofrequentie van de echo vormt eer, maatstaf voor ae beweging van he' he mellichaam ten opzichte van de aarde de frequentiespi eiding zegt iets ovei de draaiing van de planeet. De resulta ten die door deze nieuwe methoden zijn verkregen, hebben bewezen dat rartai een buitengewoon waardevol nieuw hulpmiddel is voor het planetaire on derzoek. De afstand van de aarde tot de pla neet Venus is nu gemeten tot op onge veer 25 kilometer nauwkeurig. Deze gegevens vullen de astronomische waar nemingen op een nuttige manier aan Astronomische gegevens bestaan uil hoekmetingen, uitgezet tegen de tijd Door de nauwkeurige afstand hie* aan toe te voegen kunnen de bewegingen van de planeten veel nauwkeurigei worden berekend dan voorheen. Venus is een bijzonder interessant ge vel, omdat het met astronomische waar nemingen niet mogelijk was gebleker een omwentelingstijd voor deze planeet vast te stellen bij gebrek aan zichtbare kenmerken op het oppervlak van de van ongeveer 250 dagen. Radarwaarnemingen van Mercurius en Mars hebben ook waardevolle infor matie opgeleverd. Jupiter is zowel door het straalaandrijvingslaboratorium in Californië als door een Russisch labora torium met radarstralen afgetast. Van wege de grote afstand en de grote fre quentiespreiding als gevolg van de snel le rotatie van de planeet, blijkt Jupiter echter een erg moeilijk doelwit voor onderzoekingen te zijn. Naast de maan zal Venus het aantrek kelijkste doel voor radaronderzoek blij ven. De verwachting is dat er tenslotte een complete radarkaart van de pla neet zal worden samengesteld. De afgelopen vijf jaar is de mogelijk heid om instrumènten naar de planeten te zenden van een veronderstelling werkelijkheid geworden. De Verenigde Staten hebben met succes twee ruimte vaartuigen naar andere planeten laten vliegen: de Mariner 2 naar Venus en de Mariner 4 naar Mars. De Sovjet- Unie heeft onder meer twee ruimre- sondes naar Venus gestuurd, waarvan er een op de planeet is terechtgekomen. Verwacht mag worden dat beide landen in de nabije toekomst hun experimen ten zullen voortzetten. Amerika zal in juni Mariner 5 lanceren, die in het na jaar dicht langs Venus moet vliegen. Deze vluchten openen duidelijk een heel nieuw tijdperk in de planetologie. Een praktisch probleem is dat de energie, die een draagraket kan leve ren, beperkt is en dat daardoor de meeste ruimtevaartuigen, die naar an dere planeten vliegen een baan volgen die een minimum aan energie vereist. Om in de buurt van zijn doel te komen, moet een ruimtevaartuig op een beoaald tijdstip worden gelanceerd, als de aarde ?n de andere planeet ten opzichte van elakar in de juiste positie staan. Dit betekent dat de tijdstippen van lancering en aankomst, van een ruim tevaartuig bij een planeet worden be paald door de meetkundige structuur van het zonnestelsel. Als daarom waar nemingen moeten worden gedaan tij dens een bepaald seizoen op de planeet Mars, zal een vei%enningsvaartuig slechts in zekere lanceerperioden kun nen vertrekken. Omdat de banen van de planeten in verschillende vlakken liggen is de ener gie. die nodig is om een ruimtevaartuig naar een andere planeet te brengen, afhankelijk van de lanceerdatum. In dat geval van Mars bijvoorbeeld, zal de laagste minimumenergiebaan zich voor doen in 1969 en de hoogste in 1973. De cyclus herhaalt zich in een periode van 15 jaar. Bij een lancering in 1969 zal een ruimtevaartuig met een snelheid van 2,8 kilometer per seconde uit het zwaar tekrachtveld van de aarde moeten ont snappen om de baan van Mars te be reiken In 1973 zal deze snelheid 4 ki lometer per seconde moeten zijn. Het gewicht van het ruimtevaartuig, iat met een bepaalde draagraket kan wor den gelanceerd, zal dienovereenkomstig variëren. Gegevens, die door ruimtevaartuigen uit de omgeving van een planeet naar, de aarde worden gezonden, moeten enorme afstanden afleggen. Daarom moet het verbindingssysteem zo wor den ontworpen dat de snelheid waar mee ae gegevens elkaar opvolgen zo laag mogelijk wordt gehouden. De ap paratuur van het ruimtevaartuig moet deze lage overdrachtssnelheid kunnen verwerken of anders moet er een ge heugen worden ingebouwd, waarin de gegevens korte tijd kunnen worden be waard totdat ze aan de beurt zijn om vanuit de lucht verfbommen op te gooien. Zo kan z|j de loop volgen van gevaarlijke kolossen die afdrijven naar de scheepvaartroutes in het noorden v*® de Atlantische Oceaan. Men kan nu aan de schepen de plaats van de ijsbergeO doorgeven om rampen te voorkomen. (Van onze sportcorrespond( WOUWSCHE PLANTAGE dagmiddag waren de gemeenteb Wouwsehe Plantage weer het van een groot internationaal scl ieest, georganiseerd door de jagersvereniging De deelnemers IS? i in setal. waren afkom JJle delen van Nederland en behoorl«k druk was erschillende schietbanen, dier pgemerkt dat er minder deel Tprfn dan vorig jaar. Elke deelnemer kon deze mie arie verschillende categorieën aoen: wedstrijdbaan, vrije baan vereniging. Elke categorie was weer onderverdeeld in vier v Jende banen: Afgaande hoge inkomende hoge duiven: Dw duiven; Rabbits. Per baan mochten vijf schote den gelost (behalve bij de ca JX!Lbaan' waar men er slech ocht geven). Elke treffer wer dij gehonoreerd met 10 punten. onSeveer zeven uur vond S .fs.,aan de Wouwsehe j plaats mg Van de weds al?volgt,Slag Van de wedstrijde S^2sïr^i?aan: 1 Jac°bs 190 ÏÏlnk,elsn *90 Pnt.: 3 Boonstopn Volo'lOA 0Sth0ek 190 Pnt' 5 hof 180 pnt!6 F Quisf 180 pnt baa,n: 1 E. Swinkels, Boonstoppel, 4 J, Swinkels, 5 L. kaaWlu'd',BS,emTd- allen 450 pnt. haarten. T Jacobs 410 pnt' li'8? vereniging: 1 Geens u Bavtoi patrijsi met 180 Baitelen uit Wouw met 180 Konings uit Wouw: 4 Ch v CensWRn!!aH vt" vorig jaar): pens, 6 v. Heybeek: 8 P. v. d 2 1 L. c uit pnt d, 5 J Bi PIET TESSELAAR was al en: moeft v JenUwachtig' De 'rede •en feit 7r WPrden- D" is inmifl vrouw hot i agmiddag schonk zoon t w, Ven aaa een tweelit ®n (Jo£) en een meisje (Yol te worden uitgezonden. Instrumenten, die ontworpen zijn om aan boord van een ruimtevaartuig mee te vliegen, moeten natuurlijk in de om standigheden van dit" ruimtevaartuig kunnen werken. Deze omstandigheden kunnen worden verdeeld in drie ca tegorieën: de lancering, de vrije val in de luchtledige ruimte en de landing op een andere planeet of op aarde. Elke categorie heeft haar problemen. De lancering wordt in de eerste plaats gekenmerkt door hevige trillingen en versnellingen. De vrije val door de ruimte schept problemen met betrek king tot de langdurige blootstelling van' de apparatuur aan een vacuüm. Het binnendringen in de dampkring en de landing op een planeet gevën opnieuw trillings- en versnellingsproblemen. Er zijn instrumenten gebouwd, die onder alle genoemde omstandigheder goed werken, maar het blijft eer moeilijke opgave. De slechtste omstan digheden doen zich gewoonlijk voor tij dsns de trillingsperiode van de lance ring. Maar ook de effecten van het va cuüm in de ruimte mogen niet worder onderschat. Sommige materialen van instrumenten kunnen verdampen, ei kunneq. zich moeilijkheden voordoen bij de smering van lagers en door df afwezigheid van luchtstromingen kar de temperatuur van sommige onderde len van de apparatuur te hoog oplopen Er kunnen ook elektrische problemej ontstaan tijdens de reis van het ruimte, vaartuig vanuit de dichte dampkring ei in afgesloten compartimenten van he ruimtevaartuig kunnen lekkages outre den. Behalve de dwang die het bijzondei milieu van een ruimtevaartuig hem op legt, is de ontwerper van instrumen+ei ook gebonden aan beperkingen van ge wicht, volume en energieverbruik. Voo de meeste huidige ruimtevaartuigei zijn deze beperkingen zeer streng. Maa als in de toekomst grotere draagraket ten beschikbaar komen, zouden de vooi schriften kunnen worden verruimd. Een ruimtevaartuig, dat wordt on worpen om instrumenten op een andei planeet neer te zetten, brengt nog ee, andere eis met zich mee. Het moet bu logisch steriel zijn. Een van de zeer be langwekkende experimenten, die op ne oppervlak van Mars zullen worden on dernomen, is de speurtocht naar levei Daarom moet' alle apparatuur, die m Mars landt steriel zijn om zekerhei te geven dat geen levende organism? van de aarde naar de planeet word? overgebracht. Methoden om een groot ruimtevaó tuig volmaakt steriel te maken en d ook tijdens de lancering zo te houdei zijn thans in ontwikkeling. Een van d mogelijkheden is dat een complet ruimtevaartuig wordt gesteriliseei door het gedurende lange tijd tot bt ven het kookpunt van water te verhb ten. In dat geval moeten natuurlijk al] instrumenten van het ruimtevaaitui worden vervaardigd uit materialen e> onderdelen, die zo'n behandeling kur nen doorstaan. Tenslotte is er de kwestie van de be trouwbaarheid tijdens lange reizen doe de ruimte. Sommige instrumenten moe ten vele maanden achtereen onafgebu ken werken. Andere zijn alleen in d< buurt van een andere planeet nodig Z< moeten dan in actie komen na lanetiv rig aan de luchtledigheid en de stralir gen van de ruimte blootgesteld te zij geweest. Alle uitrusting aan boord van het ruimtevaartuig moet de eerste en enige keer dat zij volledig realistisch wordt beproefd, perfect functioneren. Als de lanceerknop eenmaal is inge drukt, is er geen gelegenheid meer om Een Lockheed HC-103B Hercules „IJspatrouille-vliegtuig" van de Ameri kaanse kustwacht heeft, laagvliegend over een reeks Ijsbergen b|j de kust van Labrador de Ijsberg op de voorgrond uitgekozen om snel in de verf te zetten; dit alles in het belang van de wetenschap. De kustwacht merkt de Ijsbergen door er

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 6