lieren DE KARAVAAN IS BANG GEWORDEN.. Zilverberg tweede, en Rini Wagtmans in groene trui Jefke Jansen is voorzichtig Vandaag Morgen 16e RIT 188 km Tijdrit Overweg Driest I loepje n was hij het eerste Wisseling RA@ti^S BRSmf mN MA4?mAG IT 3USE$9»f A .4 •tie 12, eig. W- Bommelje, Melkkoeien: kampioene Plantlust. eig- J- Mai- Itkapelle; reserve-kampioene 1, eig. A. Poppe. Middelburg, -n: kampioen Astrid van [p. de Witte, Koudekerke; „npioen Rosalie, eig. Adr. PSerooskerke- Schapen: kam- Texelaars Z 1117, eig. F. 5m, St.-Laurens, Ier vakantie werk in Jvezande verslaggeefster) NDE De jeugd zal de laat. (weken van juli weinig last an verveling. Een kinderva- rk-comité heeft een program- leid, waarbij wordt uitgegaan -lf creatief bezig zijn van het liteiten worden gehouden van lmet 29 juli en wel op maan- fsdag en vrijdag. De oude kschool staat twee weken -kking van het vakantiewerk. Jvan zes tot en met twaalf len' hier op de genoemde da- 1 's morgen half tien tot 't half vier terecht- Idagpauze is van half twaal vee. ■uur The Sound of Music Jeshuis: Kunsttentoonstelling ■steen 14-17 u. Tentoonstelling liuis (Zierikzeese periode). PN u 1 ■Tentoonstelling Zeeuwse beei. ^stenaars 10-17 uur. 20 j. Boeing, boeing 14 j. JTRG iTentoonstelling „Middelburg Delta", 10-17 uur. Walcheren geopend van liter 20 u. The Sound of Music nt 20 uur Concèrt en muzik&lf [rijlder 15 uur Schieting. Jeater 20 uur Het misdadige idr. Mabuse 14 j. EN leatcr 20 uur De dwaze recruut huis 14.30 uur Raadsvergade< Les 15 uur Schieting staande der 15 uur Kermisschieting Irgen 15 uur Kermisschieting- Expositie Jac de Jonge (laa^ |RG q, Walcheren, geopend van tentoonstelling „Middelburj Delta", 10-17 uur 17-7-1967 TOULOUSE Le Cantonp Lézat-s.-Lèze? Montesquieu.-^ Volvestre V OSte.-Croix- Portet d'Aspet I Volvestre MENIEt.-Girons lUCHOl^™'""V 4- MENIE{mLL0\ -Portet i'ispet Op de baan In Toulouse bleef „Toekomst-veteraan" Guyot Rini Wagtmans één band voor. In de sprint moest Huub Zilverberg krachteloos zijn medevluchter Rolf Wolfshohl laten gaan. GOED WEEKEIND VOOR NEDERLANDERS l van A tot Z heb I veel méér", zei de smj jak. „Koning Antonyc H Le werktekeningen verni met het stel, dat zo Igrafeerd is Intus^ veI-- |ar de keuken gegaan. Z n, Ivoor een leuk jurkje, v |skertje en haalde de kani nde haar. Toen begon ze Itten... (Van onze speciale verslaggever) TOULOUSE Na de dag van Leo Duyndam is het weekeinde van Fedor den Hertog en Rini Wagtmans gekomen in de Ronde van de Toekomst. De triomfen van de lange blonde Harderwijker en de donkerharige, iets kleinere renner uit St.-Willebrord, liggen op ver schillend vlak, maar hun prestaties in het hete, Zuidfranse land zijn vergelijkbaar groot. Fedor den Hertog won zaterdag de individuele tijdrit in Beziers met 22 seconden voorsprong op zijn naaste concur rent, de Italiaan Marcelli en 45 seconden winst op Rini Wagtmans. Door deze eerste en derde plaats en door de goede veertiende po sitie van Leo Duyndam werd het Nederlands zevental zaterdag voor de tweede achtereenvolgende dag winnaar in het ploegenklassement. koeling bracht, het tempo doorgaans boven de veertig kilometer lag. Door de snelheid werden de bokken van de schapen gescheiden. Na een goede zestig kilometer was het peloton reeds in stukken uiteengevallen en de afbraak van verschillende groepen zette zich later nog voort. Derek Harrison en John Schepers trokken zich er weinig van aan. Zij gingen bijna anderhalf uur door, totdat de Brit begreep, dat het gekkenwerk was. Schepers wilde dat nog niet gelo ven. Hij bleef de strijd voortzetten met de sterke Engelsman aan zijn wiel, maar de vereende kracht van de groep ech ter was hem te groot. Het tweetal was op de vaak rechte wegen een gemakke lijk richtpunt voor het veld, dat boorde vol met eerzuchtige kerels zat. De rit van zondag heeft geen Neder landse overwinning gebracht; Rini Wagtmans werd slechts tweede in de eindsprint achter de Franse Toekomst veteraan Claude Guyot, maar daar stond tegenover dat Wagtmans de groene trui veroverde en achter Conti en Den Her tog in het algemeen klassement oprukte naar de derde plaats. Fedor den Hertog en Rini Wagtmans hebben in dit week einde het verlies van de eerste dag teruggebracht tot de kleinst mogelijke proporties. Den Hertog heeft slechts vier seconden afstand van de gele trui en tus sen Wagtmans en het hemd, dat hem nog nader is dan het groene, liggen slechts 25 seconden. Het heeft weinig gescheeld of Fedor den Hertog had zondag het gele lei derstricot kunnen aantrekken. In het zicht van de finishplaats Toulouse maakte echter een gesloten overweg een einde aan de vlucht, die Den Hertog en Schepers met acht anderen hadden op gezet. Na een minuut van machteloos toezien, had de voorste linie van het gehavende peloton de vluchters inge haald. Alle moeite was vergeefs ge weest. Ds beslissing viel tenslotte in het vrij heuvelachtige gebied voor Toulouse, waar de hellingen net zo zwaar zijn als m het zuidelijke puntje van Limburg. Negen renners glipten weg: de Fransen Samy en Guyot, de Italianen Cavalcanti en Bianco en Wagtmans, Gilson, Bilic, Pintens en de Tsjech Hava. Gilson hield het niet vol. De overigen betwistten in toulouse de eindsprint, die vrij gemak kelijk door Guyot werd gewonnen, wagtmans had uit angst om ingesloten le worden in de laatste fase van de strijd te veel kopwerk gedaan, maar hnishte toch als tweede. De strijd van allen tegen allen werd 1Q de 184 km lange etappe van Beziers ?^?r ,^ou^ouse lustig voortgezet. Het teit dat er slechts twee nog langere etappes op het programma staan, noch he warmte kon de strijdlust temperen, ue Nederlanders weerden zich hevig. V1J£ renners waren voortdurend in de stag Er was echter ook een duidelijke a? ieZjl* ^eo ^yndam had het even- ais de drager van de gele trui Giaccone erg moeilijk. De kleine Italjaan, die in he tijdrit al drie minuten aan Den her tog had verloren, verspeelde zondag nog eens negen minuten op de winnaar van he etappe en moest de leiderstrui af staan aan Constantino Conti, die overi gens reeds in de tijdrit naast hem was geRomen. Leo Duyndam bleef doorvech ten. Eerst tegen zichzelf om de inzin- i «mg te boven te komen, naderhand Ho j tevens tb het belang van I f-re achterblijvers. In een lange I rot, khtten ze zich vast aan de blonde tHH?ren-werden zo nog ruim binnen de Jhsiimiet over de finishlijn gesleurd. nvï1 de vroese ochtend, om ruim kwart u» nefen» werden 81 renners losgela- °P ,be 184 kilometer naar Toulouse, I 7iiÜ ï1® lanSe weg voor amateurs. Er I riifL ln t?eze Tour maar twee langere I iJn»; u e gejachte aan wat komen I np« eef' he* driftige veld niet kun- nam ^ïeren en v°lgens goede traditie I i n<^ Jeel aan Je gevechten. I soW,« Lesley West waagde een I hoftoSgllJg' uren, dat de zon het I zpprsk stond en de Fransen slechts in I Wavrm uln*e groepjes langs de wegen I de u l was tenslotte siestatijd, gun- I Sfon ei .Weftal Harrison-Schepers zich I te Achteraf is het gemakkelijk I meer Ji ^at. (*eze vluchtpoging, die I oqppIq?,311. V1-jftig seconden winst heeft I Wa* m? meer driest dan verstandig I in weeru u resultaat was toch, dat Wind h; vaP een behoorlijke tegen- cue overigens meer hitte dan ver- De Duitser Troche had de tegen aanval geopend. Den Hertog sprong on middellijk mee, gevolgd door nog acht anderen. Schepers' krachten waren in de slopende solo niet gesloopt. Hij haak te aan. De kopgroep had zonder twijfel klasse genoeg om tot aan de finish bui ten bereik van de achtervolgers te blijven. Maar een gesloten overweg gaf de rit een andere wending. De zaterdagse tijdrit is een overtui gende triomf voor Fedor den Hertog geworden. De Nederlandse specialist hij won reeds de rit tegen het horloge in de Ronde van Oostenrijk was ook halfweg het parkoers het snelste en voltooide de 37 kilometer en 400 meter in het perfecte ritme van de man die zijn kwaliteiten kent. De Nederlander had geen inzinking op 't golvende par koers, dat hij met ploegleider Jansen, Wagtmans en Duyndam in de auto al had gereden. Den Hertog maakte de woorden van Rini Wagtma*v waar. Wagt mans had nl. voor de tijdrit gezegd: „In deze rit moet ge niet op mij letten, kijk naar Den Hertog, die vliegt langs het parkoers". Zondag na zijn tweede plaats in de vierde etappe vertelde Wagtmans: „Met een beetje geluk had ik de gele trui kunnen pakken, maar het is misschien maar beter om hem niet zo vroeg in de Ronde al te hebben. Ik wil hem in Parijs bezitten, ik wil de eerste Neder lander zijn, die een Ronde van Frank rijk wint. Ik heb hier op de baan niet gespurt voor de groene trui, ook al wist ik dat ik maar twaalf punten op Gui- mard achter stond. Ik wilde winnen, wilde de bonificatie verdienen. Maar ook met deze groene trui ben ik blij, hij staat goed, nietwaar?". Misschien kan Jan Janssen uit deze yoghurt-bekertjes de kracht halen om toch nog als eerste in Parijs aan te komen GROTE TOUR (Van onze speciale verslaggever) TOULOUSE Rini Wagtmans en Fedor den Hertog staan in Frankrijk middenin de publiciteit na twee dagen van successen. Geen van tweeën spreekt echter gemakkelijk Frans en daarom lopen de gesprekken meestal over ploegleider Jansen, die tot nu toe de antwoorden van zijn beste mensen behoorlijk afzwakt. De meeste vragen gaan in de richting van wat verwachten de renners van de bergen Komt dus de (Franse) vraag: „Hoe rijdt hij in de bergen", dan beseffen de renners best waarover het gaat. En Den Hertog antwoordt in zo'n geval in het Nederlands: „In de Ronde van Oostenrijk heb ik in bergritten tien minuten gewonnen en een keer vijf tien minuten verloren". Jef Jansen herhaalt in zijn beste Frans dan al leen echter het laatste gedeelte van het antwoord. Wagtmans zegt: „Ik heb de Ronde van Oostenrijk vooral in de bergen gewonnen", Jef Jansen vertaalt: „Rini Wagtmans heeft de Ronde van Oostenrijk in de laatste vlakke rit naar Wenen gewonnen". Jefke Jansen is een zeer voorzichtig man en de Franse journalisten stap pen tevreden gesteld weg om aan hun lezers mee te delen, dat de vooruit zichten van bijvoorbeeld Heintz, Gui- mard en Guyot zeer gunstig zijn, want de Nederlanders zijn niet sterk in de bergen. Fedor den Hertog is in feite net zo voorzichtig als zijn ploegleider. Hij vertelde: „Ik ben net twee jaar ama teur. Ik weet niet of ik het vol kan houden op deze manier. Ik had ook echt niet gedacht dat ik in dit zeer sterke veld de tijdrit zou kunnen winnen". VIJFTIENDE ETAPPE 1 Wolfshohl (Did.) 6.28,23 (met bon. 6.28,03); 2 Zilverberg (Ned.) z.t. (met bon. 6.28,13); 3 Lemeteyer (Fr.) 6.30,37 (met bon. 6.30,32); 4 Vandenberghe (Belg) 6.30,37; 5 Grain (Coqs Fr.); 6 Janssen (Ned.); 7 Durante (It.); 8 De Roo (Ned.); 9 Basso (Primavera It.); 10 Swerts (Rode Duivels Belg); 11 Samyn (Bleuets Fr.); 12 Jacquemin (Rode Dui vels Belg); 13 Van Schil (Rode Duivels Belg); 14 Brands (Belg); 15 Schleck (Zw.-Lux.); 16 Haast (Ned.); 17 Van der Vleuten (Ned.); 18 Pfenninger (Zw.- Lux.); 19 Hoban (Eng.); 20 Wilde (Did.); 21 Harings (Ned.); 29 Schepers (Ned.); 33 Reybroeck (Belg); 36 Pin geon (Fr.); 38 Gimondi (It.); 44 Bal- manion (Primavera It.); 46 Aimar (Fr.); 47 Poulidor (Fr.); 53 Karstens (Ned.); 66 Maliepaard (Ned.). De gemiddelde snelheid van de vijf tiende etappe bedroeg 35.609 km. ALGEMEEN KLASSEMENT 1 Pingeon (Fr.) 88.46,27; 2 Letort (Bleuets Fr.) op 4.05; 3 Jimenez (Sp.) op 5.00; 4 Balmanion (Primavera It.) op 5.48; 5 Gimondi (It.) op 6.15; 6 Aimar (Fr.) op 7.00; 7 Janssen (Ned.) op 8,39; 8 Van Clooster (Rode Duivels Belg) op 13.20; 9 Iluysmans (Belg) op 13.42; 10 Puschel (Did.) op 14.27; 11 Brands (Belg) op 14.52; 12 Bodrero (Primavera It.) op 15.48; 13 Monty (Belg) op 16.02; 14 Haast (Ned.) op 16.04; 15 Bayssière (Coqs Fr.) op 16.30; 16 Castello (Esperanza Sp.) op 17.00; 17 Schutz (Zw.-Lux.) op 17.18; 18 Pou lidor (Fr.) op 18.39; 19 Samyn (Bleuets Fr.) op 19.20; 20 Manzaneque (Espe ranza Sp.) op 20.05; 31 Karstens (Ned.) op 25.55; 37 Reybroeck (Rode Duivels Belg) op 28.29; 54 Schepers (Ned.) op 38.38; 67 Zilverberg (Ned.) op 46.47; 70 Van der Vleuten (Ned.) op 48.43; 72 Harings (Ned.) op 50.55; 84 De Roo (Ned.) op 60.47; 90 Maliepaard (Ned.) op 62,52; 98 en laatste: Denson (Eng.) op 1.04.49. PLOEGENKLASSEMENT 1 Nederland (Zilverberg, Janssen en. De Roo) 19.29,37; 2 Duitsland z.t.; 3 Ro de Duivels 19.31,51; 4 België z.t.; 5 ex aequo Bleuets Fr. z.t. en Engeland z.t. ALGEMEEN PLOEGEN KLASSEMENT 1 Frankrijk 268.18,49; 2 Primavera It. 268.37,38; 3 België 268.38.01; 4 Neder land 268.38,12; 5 Spanje 268.44,45. ALGEMEEN BERGKLASSEMENT 1 Jimenez (Sp.) 67 pnt.; 2 ex aequo Gimondi (It.) en M. Diaz (Sp.) 30 pnt.; 4 ex aequo Chappe (Bleuets Fr.) en Bal manion (Primavera It.) 25 pnt. PUNTENKLASSEMENT 1 Reybroeck (Rode Duivels Belg) 111 pnt.; 2 Janssen (Ned.) 102 pnt.; 3 Riotte (Fr.) 81 pnt.: 4 Karstens (Ned.) 80 pnt.; 5 Vandenberghe (Belg) 78 pnt. KLEINE TOUR DERDE ETAPPE X Den Hertog (Ned.) de 37,4 km in 51,35 (met bon. 51.15): 2 Marcelli (It.) 51,57 (met bon. 51,47); 3 Wagtmans (Van onze speciale verslaggever) TOULOUSE. De ontknoping van deze Tour de France staat voor de deur. Zeer waar. schijnlijk dat men na de etappe van vandaag de winnaar al weet. Op weg naar Luclion in de eerste Pyreneeën.rit met de Portet d'Aspet, de Col de Mente en tenslotte op acht kilometer Italiaan Fèlice Gimondi op z'n minst drie en 'n van (|e aankomst de Col du Portillon, zal de trui Pingeon moeten kunnen boeken. Zo niet, halve minuut winst op de drager van de gele laatste rit, de tijdrit van 46 kilometer naar Padan blijft het te overbruggen tijdsverschil in de de Italiaan zich vandaag gesteld. Maar de Franrijg, voor hem te groot. Voor dit dilemma ziet of niets wordt en Pingeon heeft, nu hij zich sen zullen eveneens weten dat het vandaag alles haven de volledige steun van Aimar en Ponlial zo lang in de gele trui heeft kunnen hand- is: zal Gimondi sterk genoeg zijn 0111 in Lucho,]0r gekregen. Maar vaar het nu op aan komt kunnen eindigen n met zoveel voorsprong op de Franse coalitie te (Ned.) 52,20 (met bon. 52,15); 4 Guimard (Fr.) 52,33; 5 Bilic (Zd.-Sl.) 52,38; 6 Ko- bini (Fr.) 52,53; 7 Bramucci (It.) 52,55; 8 Conti (It.) 53,02; 9 Linares (Sp.) 53,14; 10 Van Impe 'Belg), Weckx (Belg) en Cavalcanti (It.) allen 53,20; 13 Troche (W.-Dld.) 53,24; 14 Samy (Fr.) en Duyn dam (Ned.) 53,25; 16 Bouloux (Fr.) en Harrisson (G.B.) 53,47; 18 Guyot (Fr.) 53,48; 19 West (G.B.) 53,51; 20 Avelda (Sp.) en Gilso (Lux.) 53,55; 33 Holst (Ned.) 54,27; 56 Piet Tesselaar (Ned.) 55,38; 67 Hans Tesselaar (Ned.) 56,29; 75 Schepers 57,11. Gemiddelde van de etappe 43,502 km per uur. PLOEGENKLASSEMENT 1 Nederland 2.37,29; 2 Italië 2.37,54; 3 Frankrijk 2.38,51; 4 België 2.40,54; 5 Spanje 2.41,27. VIERDE ETAPPE 1 Guyot (Fr.) de 184 km in 4.40,01 (met bon. 4.39,41); 2 Wagtmans (Ned.) 4.40,01 (met bon. 4.39,51); 3 Bianco (It.) 4.40,01 (met bon. 4.39,56); 4 Hava (Tsj.- Sl.) 4.40,01; 5 Pintens (Belg); 6 Samy (Fr.); 7 Cavalcanti (It.); 8 Bilic (Zd.- Sl.) allen 40.40,01; 9 Pecchialan (It.) 4.40,14; 10 Gomez (Sp.); 11 Holst (Ned.); 12 Vrijders (Belg) allen 4.40,14; 13 Leit- ner (W.-Dld.) 4.40,25; 14 Klemer (W.- Dld.); 15 Linares (Sp.); 16 Buckley (G. B.); 17 Weckx (Belg); 18 Marcelli (It.); 19 Hrazdira (Tsj.-Sl.); 20 Conti (It,); 21 Schepers (Ned.); 25 Den Hertog (Ned,); 45 Piet Tesselaar (Ned.), allen in 4.40,25; 53 Duyndam (Ned.) 4.49,01; 72 Hans Tesselaar z.t. De Luxemburger Back staakte de strijd. ALGEMEEN KLASSEMENT 1 Conti (It.) 11.43,37; 2 Den Hertog (Ned.) 11.43,41 op 4 sec.; 3 Wagtmans (Ned.) 11.44,02 op 25 sec.; 4 Guimard (Fr.) 11.44,44 op 1,07; 5 Pintens (Belg) 11.46,26 op 2,49; 6 Pecchialan (It.) 11.46,40 op 3,03: 7 Bilic (Zd.-Sl.) 11.46,43 op 3,06; 8 Guyot (Fr.) 11.46,55 op 3,18; 9 Weckx (Belg) 11.47,35 op 3,58; 10 Bianco (It.) 11.47,36 op 3,59; 11 Caval canti (It.) 11.47,52 op 4,11; 12 Marcelli (It.) 11.48,07 op 4,30; 13 Opdebeeck (Belg) op 5,23; 14 Holst (Ned.) op 5,31; 15 Hrazdira (Tsjech.) op 5,52; 16 Vrij ders (Belg) op 5,58; 17 Cattelan (It.) op 6,10; 18 Buckley (Eng.) op 6,14; 19 Leitner (W.-Dld.) op 6.26; 20 Troche (W.-Dld.) op 6,33, 35 Schepers (Ned.) op 9,53; 42 Piet Tesselaar (Ned.) op 13,32; 43 Duyndam (Ned.) op 14,13; 69 Hans Tesselaar (Ned.) op 24,41. PLOEGENKLASSEMENT 1 Italië 14.00,16; 2 Frankrijk 14.00,27; 3 België 14.00,40; 4 Nederland 14.00,40; 5 Tsjecho-Slowakije 14.00,51. ALGEMEEN PLOEGEN KLASSEMENT 1 Italië 35.40,43: 2 Nederland 35.47,42; 3 Frankrijk 35.49,41; 4 België 35.53,18; 5 West-Duitsland 36.02,53. PUNTENKLASSEMENT 1 Wagtmans (Ned.) 58 pnt.; 2 Gui mard (Fr.) 50 pnt.; 3 Bianco (It.) 42 pnt.; 4 Den Hertog (Ned.) 33 pnt.; 5 Conti (It.) 33 pnt.; 10 Duyndam (Ned.) 26 pnt. Hij heeft immers nog maar één berg etappe waarin hij zijn slag kan slaan. De tweede Pyreneeën, die morgen verreden wordt, met de alleszins res pectabele Col de Tourmalet en Aubis- que, zal hem die gelegenheid niet bie den. Na het passeren van de top van de laatste col, de Aubisque, wacht de renners immers nog een afdaling van bijna 100 kilometer. Daar zal dus op nieuw een vrij grote groep zich kunnen hergroeperen. Vandaag dus zal het .de dag zijn waarop Gimondi zal weten of hij deze Tour al dan niet kan winnen. Gisteren hebben de Fransen hem op nieuw aan het werk gezet, hebben zij opnieuw voorkomen dat hij al te fit aan de voet van de Pyreneeën aankomt. Na 80 kilometer demarreerde eerst Lucien Aimar. Hij werd spoedig achterhaald. Na 178 kilometer ging nummer twee van het klassement, Desiré Letort, aan de haal. De Italianen hadden 7 kilome ter nodig om de Fransman, die met Wim Schepers aan zijn wiel reed, tot de orde te roepen. Het was nog niet voldoende. Na 190 kilometer sprong tenslotte de gele-truidrager Pingeon mee met een vluchtgroep en opnieuw moesten de Ita lianen zich schrap zetten om het ver schil me' Pingeon goed te maken. Daar bij kwam naar voren dat zij Mugnaini, die in dit soort werk erg bedreven was, missen. Tussen dat Franse spelletje door wa ren inmiddels de Duitser Wolfshohl en onze Zilverberg na 170 kilometer drie kilometer nadat zij bij ravitaillering hun etenszakjes in ontvangst hadden geno men aan de haal gegaan. Toen zij na 212 kilometer voor een gesloten overweg kwamen te staan, juist op het moment dat het peloton zeer snel naderde, hadden zij het geluk met hen. Zilverberg: „We konden nog net door de poortjes naast de overweg glippen, het peloton moest echter wachten". Daardoor kreeg het kopgroep je, toen de spoorbomen voor het peloton opnieuw open gingen, een winst van 2.35. Daar mee moesten ze het in de laatste 18 kilometer doen. Het lukte, dankzij de Duitser Wolfshohl die tegen het einde meestal alleen op kop reed, en dankzij de Nederlandse ploeg die op de achter grond het tempo van het peloton regel de, behielden de twee koplopers bijna 2 minuten van hun voorsprong. Op de wielerbaan had Zilverberg, die in tweede positie reed en veel te laat aanviel, angst getoond. „Ik durfde niet goed door de bochten omdat ik bang was dat een pedaal de baan raakte. Bij het oprijden van de baan voelde ik al dat mijn fiets schoof. Daarom dacht ik: Wacht tot het laatste rechte eind, dan lukt het wel". Maar het lukte net niet; Zilverberg kwam wel nog langszij van de Duitser, maar deze gooide zijn voor wiel net iets eerder over de eindstreep. (Van onze speciale verslaggever TOULOUSE Twee dagen nadat Tom, Simpson op de Mont Ventoux gestorven was, Toegonnen zich de ge volgen van zijn val in- de Touwde France eerst goed af te tekenen. Het gerechtelijk apparaat draaide nu op volle toeren. De auto van de Belgische ploeglei ders Lomme Driessens en Frans Cools werd aangehouden en' door zocht, de beide ploegleiders werden door de politie ondervraagd. De ver zorgers Jose Vidal van de Belgische A-ploeg en Gust Naessens van de Engelse ploeg werden gefouilleerd, hun kamers en bagage werden door zocht en ze werden daarna meege nomen naar een politiebureau. Ook de Engelse ploegleider Alec Taylor moest mee naar het politie bureau. Hij mocht na enige tijd weer naar zijn hotel terug keren om bij Toen daarna het peloton compleet de baan op kwam stormen, was er een val partij die de Nederlanders voor- en nadeel bracht. De Belg Swerts had de leiding, achter hem zat Reybroeck voor wie hij de sprint moest aantrekken en daarachter Karstens. Maar Reybroeck, de drager van de groene trui, riskeerde te veel, hij gleed onderuit en Karstens duikelde over hem. Daarmee verloor Nederland de zekere geldwinst uit de dagprijs van Karstens, maar won toch ook weer, want dankzij die valpartij kon Reybroeck geen pun ten verzamelen voor zijn groene trui. Jan Janssen deed dat wel. Hij sprintte als vierde van het peloton door de fi nish. De Roo werd achtste en daardoor won Nederland het dagploegenklasse- ment. Met de Pyreneeën voor de boeg, kan Janssen de groene trui om zijn schou ders krijgen. Janssen die het kostbare kleinnood al twee keer won, zei: „Ik denk dat het ook deze keer wel zal lukken". En Karstens dan? Hij wilde toch ook graag dat puntenklassement winnen? „Gerben is zelf schuld, hij reed geen een dag offensief, hij gaat niet met ontsnappingen mee. Je moet hei niet altijd laten aankomen op een eind sprint". Nu Janssen op de groene trui rekent hij heeft nog slechts negen punten achterstand op Reybroeck) en hij er ook elke dag voor sprint, moet hij wel ingezien hebben dat de eindzege voor hem een onbereikbaar goed is gewor den. Janssen heeft van kleur gewisseld. Als het de gele trui niet kan zijn, dan maar de groene. Een degradatie, natuur lijk, maar niettemin nog altijd zeer eer vol. het diner van zijn ploeg aanwezig te zijn, maar daarna moest hij zich opnieuw op het politiebureau mel den. In de koffers van Simpson, die in de vrachtauto van de Engelse ploeg stonden, heeft de politie even eens nog stimulerende middelen aangetroffen. Terwijl een groot deel van de ka ravaan op de'rustdag te Sète ver pozing zocht aan de stranden van de Middellandse Zee, werden Taylor en de twee verzorgers urenlang on dervraagd. Het verhoor duurde de gehele avond, de gehele nacht en nog een groot deel van de ochtend. Het tvordt de gerechtelijke instan ties ernst. Dit was niet zo vreemd als men weet dat er hier in Frank rijk overal kritiek geuit is op hun werkwijze. Sedert op 14 juni 1966 de Franse anti-doping-wet van kracht werd, zijn er in de vorige Tour de France enige doping-controles geweest. (ADVERTENTIE) ONVERWACHTE UITGAVE PERSOONLIJK CREDIET DISCONTO UNIE N.V. BREDA-WILLEMSTRAAT 13 TELEFOON: 01600-3.39.00 Maar nadien had men van contro les niets meer gehoord Ook in deze Tour de France niet. Dertien dagen lang moest men wachten eer de politie het eerste onderzoek verrichtte. En het toeval wilde dat dit op de ochtend van &e dag gebeurde waarop Simpson, stierf. Men zegt nu: de anti-doping-wet heeft geen enkele zin als men er niet intensief op controleert. Het verwijt luidt: als men vanaf de eerste dag in deze Tour gecontroleerd had, zou dit met Simpson misschien niet ge beurd zijn. Hoewel er officieel daarover nog niets bekend is (de onderzoekcom missie heeft een oponthoud van drie dagen gehad, omdat de gerechter- lijke laboratoria drie dagen niet ge werkt hebben, op vrijdag Quatorze Juillet, zaterdag en zondag) begint men steeds meer én openlijker te spreken over het feit dat de Engels man inderdaad gedrogeerd was. De houding van de politie werkt ook in die richting. Intussen konden de zich aan de stranden in hst water verpozende renners kennis nemen van de beel den van de totaal ontredderde Helen Simpson die men bracht het rij kelijk geïllustreerd in de kranten stond afgebeeld terwijl ze, op de been gehouden werd door twee vrien den, die morgen het ziekenhuis van Avignon verliet. Deze beelden van dat troosteloze leed hebben de ren ners meer geschokt dan een tiental doping-controles dat vermochten te doen. Men is voorzichtig geworden, niet alleen door het zeer verscherpte toe zicht van de politie, maar vooral ook door de tragedie op de Mont Ven toux. De oude Italiaanse masseur Jean Leoni, ex-verzorger van Fausto Cop- pi en Guino Bartali, was bij Jan Janssen op de kamer. „Als ik on middellijk er bij ivas geweest, zou hij misschien niet zijn overleden", zei hij, „ik had met amoniak gewerkt, dat had zijn adem teruggegeven". Janssen wilde er niet van horen. „Hou op met die smoesjes", zei hij, „ik ivil dit zo spoedig mogelijk pro beren te vergeten". Het shock-effect van Simpsons dood werkte na. Bij de start manifesteerde het shock-effect verder in een in het ooglopende voorzichtigheid tegen de inwerking van de brandende zon. Felice Gimondi en vele andere ren ners hadden lappen linnen onder hun petje gestopt waardoor hun nek beschermd was. Verzorgers waren bezig blokken ijs in stukjes te hakken, zodat de cou reurs op weg naar Toulouse zich „heel voorzichtig", zei men) zouden kunnen verfrissen. Ook hadden veel renners hun gezichten ingevet. De Engelse ploegleider Taylor zei dat hij uitgeput ictts door al de be proevingen die hij had moeten door. staan, maar „ik behoef me nergens zorgen over te maken", meende hij. „Ik heb niets onwettigs gedaan" Er gaan nu ook steeds meer stem men op om bij hoge temperaturen van b.v. boven 30 graden Celsius de Tour-etappes in te korten. De uit spraak van een renner van de Neder landse ploeg, die wij naar zijn me ning vroegen, bevestigde het nut van een dergelijke regeling. Hij zei: „Je moet alleen al bepaalde middelen nemen om in een dergelijke hitte gedurende 7 uur op je fiets te kun nen blijven, ik wil nog maar zwij gen van grote inspanningen t» le veren".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 3