lieren
DE KARAVAAN IS
BANG GEWORDEN..
Zilverberg
tweede,
en Rini
Wagtmans
in groene
trui
Jefke Jansen
is voorzichtig
Vandaag
Morgen
16e RIT
188 km
Tijdrit
Overweg
Driest
I loepje n was hij het eerste
Wisseling
RA@ti^S BRSmf mN MA4?mAG IT 3USE$9»f
A
.4
•tie 12, eig. W- Bommelje,
Melkkoeien: kampioene
Plantlust. eig- J- Mai-
Itkapelle; reserve-kampioene
1, eig. A. Poppe. Middelburg,
-n: kampioen Astrid van
[p. de Witte, Koudekerke;
„npioen Rosalie, eig. Adr.
PSerooskerke- Schapen: kam-
Texelaars Z 1117, eig. F.
5m, St.-Laurens,
Ier vakantie
werk in
Jvezande
verslaggeefster)
NDE De jeugd zal de laat.
(weken van juli weinig last
an verveling. Een kinderva-
rk-comité heeft een program-
leid, waarbij wordt uitgegaan
-lf creatief bezig zijn van het
liteiten worden gehouden van
lmet 29 juli en wel op maan-
fsdag en vrijdag. De oude
kschool staat twee weken
-kking van het vakantiewerk.
Jvan zes tot en met twaalf
len' hier op de genoemde da-
1 's morgen half tien tot 't
half vier terecht-
Idagpauze is van half twaal
vee.
■uur The Sound of Music
Jeshuis: Kunsttentoonstelling
■steen 14-17 u. Tentoonstelling
liuis (Zierikzeese periode).
PN u 1
■Tentoonstelling Zeeuwse beei.
^stenaars 10-17 uur.
20 j. Boeing, boeing 14 j.
JTRG
iTentoonstelling „Middelburg
Delta", 10-17 uur.
Walcheren geopend van
liter 20 u. The Sound of Music
nt 20 uur Concèrt en muzik&lf
[rijlder 15 uur Schieting.
Jeater 20 uur Het misdadige
idr. Mabuse 14 j.
EN
leatcr 20 uur De dwaze recruut
huis 14.30 uur Raadsvergade<
Les 15 uur Schieting staande
der 15 uur Kermisschieting
Irgen 15 uur Kermisschieting-
Expositie Jac de Jonge (laa^
|RG q,
Walcheren, geopend van
tentoonstelling „Middelburj
Delta", 10-17 uur
17-7-1967
TOULOUSE
Le Cantonp
Lézat-s.-Lèze?
Montesquieu.-^
Volvestre V
OSte.-Croix-
Portet d'Aspet I Volvestre
MENIEt.-Girons
lUCHOl^™'""V 4-
MENIE{mLL0\
-Portet i'ispet
Op de baan In Toulouse bleef „Toekomst-veteraan" Guyot Rini Wagtmans één band voor.
In de sprint moest Huub Zilverberg krachteloos zijn medevluchter Rolf
Wolfshohl laten gaan.
GOED WEEKEIND VOOR NEDERLANDERS
l van A tot Z heb
I veel méér", zei de smj
jak. „Koning Antonyc H
Le werktekeningen verni
met het stel, dat zo
Igrafeerd is Intus^ veI--
|ar de keuken gegaan. Z n,
Ivoor een leuk jurkje, v
|skertje en haalde de kani
nde haar. Toen begon ze
Itten...
(Van onze speciale verslaggever)
TOULOUSE Na de dag van Leo Duyndam is het weekeinde van
Fedor den Hertog en Rini Wagtmans gekomen in de Ronde van de
Toekomst. De triomfen van de lange blonde Harderwijker en de
donkerharige, iets kleinere renner uit St.-Willebrord, liggen op ver
schillend vlak, maar hun prestaties in het hete, Zuidfranse land zijn
vergelijkbaar groot. Fedor den Hertog won zaterdag de individuele
tijdrit in Beziers met 22 seconden voorsprong op zijn naaste concur
rent, de Italiaan Marcelli en 45 seconden winst op Rini Wagtmans.
Door deze eerste en derde plaats en door de goede veertiende po
sitie van Leo Duyndam werd het Nederlands zevental zaterdag voor
de tweede achtereenvolgende dag winnaar in het ploegenklassement.
koeling bracht, het tempo doorgaans
boven de veertig kilometer lag.
Door de snelheid werden de bokken
van de schapen gescheiden. Na een
goede zestig kilometer was het peloton
reeds in stukken uiteengevallen en de
afbraak van verschillende groepen zette
zich later nog voort.
Derek Harrison en John Schepers
trokken zich er weinig van aan. Zij
gingen bijna anderhalf uur door, totdat
de Brit begreep, dat het gekkenwerk
was. Schepers wilde dat nog niet gelo
ven. Hij bleef de strijd voortzetten met
de sterke Engelsman aan zijn wiel, maar
de vereende kracht van de groep ech
ter was hem te groot. Het tweetal was
op de vaak rechte wegen een gemakke
lijk richtpunt voor het veld, dat boorde
vol met eerzuchtige kerels zat.
De rit van zondag heeft geen Neder
landse overwinning gebracht; Rini
Wagtmans werd slechts tweede in de
eindsprint achter de Franse Toekomst
veteraan Claude Guyot, maar daar stond
tegenover dat Wagtmans de groene trui
veroverde en achter Conti en Den Her
tog in het algemeen klassement oprukte
naar de derde plaats. Fedor den Hertog
en Rini Wagtmans hebben in dit week
einde het verlies van de eerste dag
teruggebracht tot de kleinst mogelijke
proporties. Den Hertog heeft slechts vier
seconden afstand van de gele trui en tus
sen Wagtmans en het hemd, dat hem
nog nader is dan het groene, liggen
slechts 25 seconden.
Het heeft weinig gescheeld of Fedor
den Hertog had zondag het gele lei
derstricot kunnen aantrekken. In het
zicht van de finishplaats Toulouse
maakte echter een gesloten overweg een
einde aan de vlucht, die Den Hertog en
Schepers met acht anderen hadden op
gezet. Na een minuut van machteloos
toezien, had de voorste linie van het
gehavende peloton de vluchters inge
haald. Alle moeite was vergeefs ge
weest.
Ds beslissing viel tenslotte in het vrij
heuvelachtige gebied voor Toulouse,
waar de hellingen net zo zwaar zijn als
m het zuidelijke puntje van Limburg.
Negen renners glipten weg: de Fransen
Samy en Guyot, de Italianen Cavalcanti
en Bianco en Wagtmans, Gilson, Bilic,
Pintens en de Tsjech Hava. Gilson hield
het niet vol. De overigen betwistten in
toulouse de eindsprint, die vrij gemak
kelijk door Guyot werd gewonnen,
wagtmans had uit angst om ingesloten
le worden in de laatste fase van de
strijd te veel kopwerk gedaan, maar
hnishte toch als tweede.
De strijd van allen tegen allen werd
1Q de 184 km lange etappe van Beziers
?^?r ,^ou^ouse lustig voortgezet. Het
teit dat er slechts twee nog langere
etappes op het programma staan, noch
he warmte kon de strijdlust temperen,
ue Nederlanders weerden zich hevig.
V1J£ renners waren voortdurend in de
stag Er was echter ook een duidelijke
a? ieZjl* ^eo ^yndam had het even-
ais de drager van de gele trui Giaccone
erg moeilijk. De kleine Italjaan, die in
he tijdrit al drie minuten aan Den her
tog had verloren, verspeelde zondag nog
eens negen minuten op de winnaar van
he etappe en moest de leiderstrui af
staan aan Constantino Conti, die overi
gens reeds in de tijdrit naast hem was
geRomen. Leo Duyndam bleef doorvech
ten. Eerst tegen zichzelf om de inzin-
i «mg te boven te komen, naderhand
Ho j tevens tb het belang van
I f-re achterblijvers. In een lange
I rot, khtten ze zich vast aan de blonde
tHH?ren-werden zo nog ruim binnen de
Jhsiimiet over de finishlijn gesleurd.
nvï1 de vroese ochtend, om ruim kwart
u» nefen» werden 81 renners losgela-
°P ,be 184 kilometer naar Toulouse,
I 7iiÜ ï1® lanSe weg voor amateurs. Er
I riifL ln t?eze Tour maar twee langere
I iJn»; u e gejachte aan wat komen
I np« eef' he* driftige veld niet kun-
nam ^ïeren en v°lgens goede traditie
I i n<^ Jeel aan Je gevechten.
I soW,« Lesley West waagde een
I hoftoSgllJg' uren, dat de zon het
I zpprsk stond en de Fransen slechts in
I Wavrm uln*e groepjes langs de wegen
I de u l was tenslotte siestatijd, gun-
I Sfon ei .Weftal Harrison-Schepers zich
I te Achteraf is het gemakkelijk
I meer Ji ^at. (*eze vluchtpoging, die
I oqppIq?,311. V1-jftig seconden winst heeft
I Wa* m? meer driest dan verstandig
I in weeru u resultaat was toch, dat
Wind h; vaP een behoorlijke tegen-
cue overigens meer hitte dan ver-
De Duitser Troche had de tegen
aanval geopend. Den Hertog sprong on
middellijk mee, gevolgd door nog acht
anderen. Schepers' krachten waren in
de slopende solo niet gesloopt. Hij haak
te aan. De kopgroep had zonder twijfel
klasse genoeg om tot aan de finish bui
ten bereik van de achtervolgers te
blijven. Maar een gesloten overweg gaf
de rit een andere wending.
De zaterdagse tijdrit is een overtui
gende triomf voor Fedor den Hertog
geworden. De Nederlandse specialist
hij won reeds de rit tegen het horloge
in de Ronde van Oostenrijk was ook
halfweg het parkoers het snelste en
voltooide de 37 kilometer en 400 meter
in het perfecte ritme van de man die
zijn kwaliteiten kent. De Nederlander
had geen inzinking op 't golvende par
koers, dat hij met ploegleider Jansen,
Wagtmans en Duyndam in de auto al
had gereden. Den Hertog maakte de
woorden van Rini Wagtma*v waar. Wagt
mans had nl. voor de tijdrit gezegd:
„In deze rit moet ge niet op mij letten,
kijk naar Den Hertog, die vliegt langs
het parkoers".
Zondag na zijn tweede plaats in de
vierde etappe vertelde Wagtmans: „Met
een beetje geluk had ik de gele trui
kunnen pakken, maar het is misschien
maar beter om hem niet zo vroeg in de
Ronde al te hebben. Ik wil hem in
Parijs bezitten, ik wil de eerste Neder
lander zijn, die een Ronde van Frank
rijk wint. Ik heb hier op de baan niet
gespurt voor de groene trui, ook al wist
ik dat ik maar twaalf punten op Gui-
mard achter stond. Ik wilde winnen,
wilde de bonificatie verdienen. Maar
ook met deze groene trui ben ik blij,
hij staat goed, nietwaar?".
Misschien kan Jan Janssen uit deze yoghurt-bekertjes de kracht halen om
toch nog als eerste in Parijs aan te komen
GROTE TOUR
(Van onze speciale verslaggever)
TOULOUSE Rini Wagtmans en
Fedor den Hertog staan in Frankrijk
middenin de publiciteit na twee dagen
van successen. Geen van tweeën
spreekt echter gemakkelijk Frans en
daarom lopen de gesprekken meestal
over ploegleider Jansen, die tot nu
toe de antwoorden van zijn beste
mensen behoorlijk afzwakt. De meeste
vragen gaan in de richting van wat
verwachten de renners van de bergen
Komt dus de (Franse) vraag: „Hoe
rijdt hij in de bergen", dan beseffen
de renners best waarover het gaat. En
Den Hertog antwoordt in zo'n geval
in het Nederlands: „In de Ronde van
Oostenrijk heb ik in bergritten tien
minuten gewonnen en een keer vijf
tien minuten verloren". Jef Jansen
herhaalt in zijn beste Frans dan al
leen echter het laatste gedeelte van
het antwoord. Wagtmans zegt: „Ik
heb de Ronde van Oostenrijk vooral
in de bergen gewonnen", Jef Jansen
vertaalt: „Rini Wagtmans heeft de
Ronde van Oostenrijk in de laatste
vlakke rit naar Wenen gewonnen".
Jefke Jansen is een zeer voorzichtig
man en de Franse journalisten stap
pen tevreden gesteld weg om aan hun
lezers mee te delen, dat de vooruit
zichten van bijvoorbeeld Heintz, Gui-
mard en Guyot zeer gunstig zijn, want
de Nederlanders zijn niet sterk in de
bergen.
Fedor den Hertog is in feite net zo
voorzichtig als zijn ploegleider. Hij
vertelde: „Ik ben net twee jaar ama
teur. Ik weet niet of ik het vol kan
houden op deze manier. Ik had ook
echt niet gedacht dat ik in dit zeer
sterke veld de tijdrit zou kunnen
winnen".
VIJFTIENDE ETAPPE
1 Wolfshohl (Did.) 6.28,23 (met bon.
6.28,03); 2 Zilverberg (Ned.) z.t. (met
bon. 6.28,13); 3 Lemeteyer (Fr.) 6.30,37
(met bon. 6.30,32); 4 Vandenberghe
(Belg) 6.30,37; 5 Grain (Coqs Fr.); 6
Janssen (Ned.); 7 Durante (It.); 8 De
Roo (Ned.); 9 Basso (Primavera It.); 10
Swerts (Rode Duivels Belg); 11 Samyn
(Bleuets Fr.); 12 Jacquemin (Rode Dui
vels Belg); 13 Van Schil (Rode Duivels
Belg); 14 Brands (Belg); 15 Schleck
(Zw.-Lux.); 16 Haast (Ned.); 17 Van
der Vleuten (Ned.); 18 Pfenninger (Zw.-
Lux.); 19 Hoban (Eng.); 20 Wilde
(Did.); 21 Harings (Ned.); 29 Schepers
(Ned.); 33 Reybroeck (Belg); 36 Pin
geon (Fr.); 38 Gimondi (It.); 44 Bal-
manion (Primavera It.); 46 Aimar (Fr.);
47 Poulidor (Fr.); 53 Karstens (Ned.);
66 Maliepaard (Ned.).
De gemiddelde snelheid van de vijf
tiende etappe bedroeg 35.609 km.
ALGEMEEN KLASSEMENT
1 Pingeon (Fr.) 88.46,27; 2 Letort
(Bleuets Fr.) op 4.05; 3 Jimenez (Sp.)
op 5.00; 4 Balmanion (Primavera It.)
op 5.48; 5 Gimondi (It.) op 6.15; 6
Aimar (Fr.) op 7.00; 7 Janssen (Ned.)
op 8,39; 8 Van Clooster (Rode Duivels
Belg) op 13.20; 9 Iluysmans (Belg) op
13.42; 10 Puschel (Did.) op 14.27; 11
Brands (Belg) op 14.52; 12 Bodrero
(Primavera It.) op 15.48; 13 Monty
(Belg) op 16.02; 14 Haast (Ned.) op
16.04; 15 Bayssière (Coqs Fr.) op 16.30;
16 Castello (Esperanza Sp.) op 17.00;
17 Schutz (Zw.-Lux.) op 17.18; 18 Pou
lidor (Fr.) op 18.39; 19 Samyn (Bleuets
Fr.) op 19.20; 20 Manzaneque (Espe
ranza Sp.) op 20.05; 31 Karstens (Ned.)
op 25.55; 37 Reybroeck (Rode Duivels
Belg) op 28.29; 54 Schepers (Ned.) op
38.38; 67 Zilverberg (Ned.) op 46.47; 70
Van der Vleuten (Ned.) op 48.43; 72
Harings (Ned.) op 50.55; 84 De Roo
(Ned.) op 60.47; 90 Maliepaard (Ned.)
op 62,52; 98 en laatste: Denson (Eng.)
op 1.04.49.
PLOEGENKLASSEMENT
1 Nederland (Zilverberg, Janssen en.
De Roo) 19.29,37; 2 Duitsland z.t.; 3 Ro
de Duivels 19.31,51; 4 België z.t.; 5 ex
aequo Bleuets Fr. z.t. en Engeland z.t.
ALGEMEEN PLOEGEN
KLASSEMENT
1 Frankrijk 268.18,49; 2 Primavera It.
268.37,38; 3 België 268.38.01; 4 Neder
land 268.38,12; 5 Spanje 268.44,45.
ALGEMEEN BERGKLASSEMENT
1 Jimenez (Sp.) 67 pnt.; 2 ex aequo
Gimondi (It.) en M. Diaz (Sp.) 30 pnt.;
4 ex aequo Chappe (Bleuets Fr.) en Bal
manion (Primavera It.) 25 pnt.
PUNTENKLASSEMENT
1 Reybroeck (Rode Duivels Belg) 111
pnt.; 2 Janssen (Ned.) 102 pnt.; 3 Riotte
(Fr.) 81 pnt.: 4 Karstens (Ned.) 80 pnt.;
5 Vandenberghe (Belg) 78 pnt.
KLEINE TOUR
DERDE ETAPPE
X Den Hertog (Ned.) de 37,4 km in
51,35 (met bon. 51.15): 2 Marcelli (It.)
51,57 (met bon. 51,47); 3 Wagtmans
(Van onze speciale verslaggever)
TOULOUSE. De ontknoping van deze
Tour de France staat voor de deur. Zeer waar.
schijnlijk dat men na de etappe van vandaag
de winnaar al weet. Op weg naar Luclion in de
eerste Pyreneeën.rit met de Portet d'Aspet, de
Col de Mente en tenslotte op acht kilometer
Italiaan Fèlice Gimondi op z'n minst drie en 'n van (|e aankomst de Col du Portillon, zal de
trui Pingeon moeten kunnen boeken. Zo niet, halve minuut winst op de drager van de gele
laatste rit, de tijdrit van 46 kilometer naar Padan blijft het te overbruggen tijdsverschil in de
de Italiaan zich vandaag gesteld. Maar de Franrijg, voor hem te groot. Voor dit dilemma ziet
of niets wordt en Pingeon heeft, nu hij zich sen zullen eveneens weten dat het vandaag alles
haven de volledige steun van Aimar en Ponlial zo lang in de gele trui heeft kunnen hand-
is: zal Gimondi sterk genoeg zijn 0111 in Lucho,]0r gekregen. Maar vaar het nu op aan komt
kunnen eindigen n met zoveel voorsprong op de Franse coalitie te
(Ned.) 52,20 (met bon. 52,15); 4 Guimard
(Fr.) 52,33; 5 Bilic (Zd.-Sl.) 52,38; 6 Ko-
bini (Fr.) 52,53; 7 Bramucci (It.) 52,55; 8
Conti (It.) 53,02; 9 Linares (Sp.) 53,14;
10 Van Impe 'Belg), Weckx (Belg) en
Cavalcanti (It.) allen 53,20; 13 Troche
(W.-Dld.) 53,24; 14 Samy (Fr.) en Duyn
dam (Ned.) 53,25; 16 Bouloux (Fr.) en
Harrisson (G.B.) 53,47; 18 Guyot (Fr.)
53,48; 19 West (G.B.) 53,51; 20 Avelda
(Sp.) en Gilso (Lux.) 53,55; 33 Holst
(Ned.) 54,27; 56 Piet Tesselaar (Ned.)
55,38; 67 Hans Tesselaar (Ned.) 56,29;
75 Schepers 57,11.
Gemiddelde van de etappe 43,502 km
per uur.
PLOEGENKLASSEMENT
1 Nederland 2.37,29; 2 Italië 2.37,54;
3 Frankrijk 2.38,51; 4 België 2.40,54; 5
Spanje 2.41,27.
VIERDE ETAPPE
1 Guyot (Fr.) de 184 km in 4.40,01
(met bon. 4.39,41); 2 Wagtmans (Ned.)
4.40,01 (met bon. 4.39,51); 3 Bianco (It.)
4.40,01 (met bon. 4.39,56); 4 Hava (Tsj.-
Sl.) 4.40,01; 5 Pintens (Belg); 6 Samy
(Fr.); 7 Cavalcanti (It.); 8 Bilic (Zd.-
Sl.) allen 40.40,01; 9 Pecchialan (It.)
4.40,14; 10 Gomez (Sp.); 11 Holst (Ned.);
12 Vrijders (Belg) allen 4.40,14; 13 Leit-
ner (W.-Dld.) 4.40,25; 14 Klemer (W.-
Dld.); 15 Linares (Sp.); 16 Buckley (G.
B.); 17 Weckx (Belg); 18 Marcelli (It.);
19 Hrazdira (Tsj.-Sl.); 20 Conti (It,);
21 Schepers (Ned.); 25 Den Hertog
(Ned,); 45 Piet Tesselaar (Ned.), allen
in 4.40,25; 53 Duyndam (Ned.) 4.49,01;
72 Hans Tesselaar z.t.
De Luxemburger Back staakte de
strijd.
ALGEMEEN KLASSEMENT
1 Conti (It.) 11.43,37; 2 Den Hertog
(Ned.) 11.43,41 op 4 sec.; 3 Wagtmans
(Ned.) 11.44,02 op 25 sec.; 4 Guimard
(Fr.) 11.44,44 op 1,07; 5 Pintens (Belg)
11.46,26 op 2,49; 6 Pecchialan (It.)
11.46,40 op 3,03: 7 Bilic (Zd.-Sl.) 11.46,43
op 3,06; 8 Guyot (Fr.) 11.46,55 op 3,18;
9 Weckx (Belg) 11.47,35 op 3,58; 10
Bianco (It.) 11.47,36 op 3,59; 11 Caval
canti (It.) 11.47,52 op 4,11; 12 Marcelli
(It.) 11.48,07 op 4,30; 13 Opdebeeck
(Belg) op 5,23; 14 Holst (Ned.) op 5,31;
15 Hrazdira (Tsjech.) op 5,52; 16 Vrij
ders (Belg) op 5,58; 17 Cattelan (It.) op
6,10; 18 Buckley (Eng.) op 6,14; 19
Leitner (W.-Dld.) op 6.26; 20 Troche
(W.-Dld.) op 6,33, 35 Schepers (Ned.)
op 9,53; 42 Piet Tesselaar (Ned.) op
13,32; 43 Duyndam (Ned.) op 14,13; 69
Hans Tesselaar (Ned.) op 24,41.
PLOEGENKLASSEMENT
1 Italië 14.00,16; 2 Frankrijk 14.00,27;
3 België 14.00,40; 4 Nederland 14.00,40;
5 Tsjecho-Slowakije 14.00,51.
ALGEMEEN PLOEGEN
KLASSEMENT
1 Italië 35.40,43: 2 Nederland 35.47,42;
3 Frankrijk 35.49,41; 4 België 35.53,18; 5
West-Duitsland 36.02,53.
PUNTENKLASSEMENT
1 Wagtmans (Ned.) 58 pnt.; 2 Gui
mard (Fr.) 50 pnt.; 3 Bianco (It.) 42
pnt.; 4 Den Hertog (Ned.) 33 pnt.; 5
Conti (It.) 33 pnt.; 10 Duyndam (Ned.)
26 pnt.
Hij heeft immers nog maar één berg
etappe waarin hij zijn slag kan slaan.
De tweede Pyreneeën, die morgen
verreden wordt, met de alleszins res
pectabele Col de Tourmalet en Aubis-
que, zal hem die gelegenheid niet bie
den. Na het passeren van de top van
de laatste col, de Aubisque, wacht de
renners immers nog een afdaling van
bijna 100 kilometer. Daar zal dus op
nieuw een vrij grote groep zich kunnen
hergroeperen. Vandaag dus zal het .de
dag zijn waarop Gimondi zal weten of
hij deze Tour al dan niet kan winnen.
Gisteren hebben de Fransen hem op
nieuw aan het werk gezet, hebben zij
opnieuw voorkomen dat hij al te fit aan
de voet van de Pyreneeën aankomt. Na
80 kilometer demarreerde eerst Lucien
Aimar. Hij werd spoedig achterhaald.
Na 178 kilometer ging nummer twee
van het klassement, Desiré Letort, aan
de haal. De Italianen hadden 7 kilome
ter nodig om de Fransman, die met Wim
Schepers aan zijn wiel reed, tot de orde
te roepen. Het was nog niet voldoende.
Na 190 kilometer sprong tenslotte de
gele-truidrager Pingeon mee met een
vluchtgroep en opnieuw moesten de Ita
lianen zich schrap zetten om het ver
schil me' Pingeon goed te maken. Daar
bij kwam naar voren dat zij Mugnaini,
die in dit soort werk erg bedreven was,
missen.
Tussen dat Franse spelletje door wa
ren inmiddels de Duitser Wolfshohl en
onze Zilverberg na 170 kilometer drie
kilometer nadat zij bij ravitaillering hun
etenszakjes in ontvangst hadden geno
men aan de haal gegaan.
Toen zij na 212 kilometer voor een
gesloten overweg kwamen te staan, juist
op het moment dat het peloton zeer
snel naderde, hadden zij het geluk met
hen.
Zilverberg: „We konden nog net door
de poortjes naast de overweg glippen,
het peloton moest echter wachten".
Daardoor kreeg het kopgroep je, toen de
spoorbomen voor het peloton opnieuw
open gingen, een winst van 2.35. Daar
mee moesten ze het in de laatste 18
kilometer doen. Het lukte, dankzij de
Duitser Wolfshohl die tegen het einde
meestal alleen op kop reed, en dankzij
de Nederlandse ploeg die op de achter
grond het tempo van het peloton regel
de, behielden de twee koplopers bijna
2 minuten van hun voorsprong.
Op de wielerbaan had Zilverberg, die
in tweede positie reed en veel te laat
aanviel, angst getoond. „Ik durfde niet
goed door de bochten omdat ik bang
was dat een pedaal de baan raakte. Bij
het oprijden van de baan voelde ik al
dat mijn fiets schoof. Daarom dacht ik:
Wacht tot het laatste rechte eind, dan
lukt het wel". Maar het lukte net niet;
Zilverberg kwam wel nog langszij van
de Duitser, maar deze gooide zijn voor
wiel net iets eerder over de eindstreep.
(Van onze speciale verslaggever
TOULOUSE Twee dagen nadat
Tom, Simpson op de Mont Ventoux
gestorven was, Toegonnen zich de ge
volgen van zijn val in- de Touwde
France eerst goed af te tekenen. Het
gerechtelijk apparaat draaide nu op
volle toeren.
De auto van de Belgische ploeglei
ders Lomme Driessens en Frans
Cools werd aangehouden en' door
zocht, de beide ploegleiders werden
door de politie ondervraagd. De ver
zorgers Jose Vidal van de Belgische
A-ploeg en Gust Naessens van de
Engelse ploeg werden gefouilleerd,
hun kamers en bagage werden door
zocht en ze werden daarna meege
nomen naar een politiebureau.
Ook de Engelse ploegleider Alec
Taylor moest mee naar het politie
bureau. Hij mocht na enige tijd weer
naar zijn hotel terug keren om bij
Toen daarna het peloton compleet de
baan op kwam stormen, was er een val
partij die de Nederlanders voor- en
nadeel bracht. De Belg Swerts had de
leiding, achter hem zat Reybroeck voor
wie hij de sprint moest aantrekken en
daarachter Karstens. Maar Reybroeck,
de drager van de groene trui, riskeerde
te veel, hij gleed onderuit en Karstens
duikelde over hem.
Daarmee verloor Nederland de zekere
geldwinst uit de dagprijs van Karstens,
maar won toch ook weer, want dankzij
die valpartij kon Reybroeck geen pun
ten verzamelen voor zijn groene trui.
Jan Janssen deed dat wel. Hij sprintte
als vierde van het peloton door de fi
nish. De Roo werd achtste en daardoor
won Nederland het dagploegenklasse-
ment.
Met de Pyreneeën voor de boeg, kan
Janssen de groene trui om zijn schou
ders krijgen. Janssen die het kostbare
kleinnood al twee keer won, zei: „Ik
denk dat het ook deze keer wel zal
lukken". En Karstens dan? Hij wilde
toch ook graag dat puntenklassement
winnen? „Gerben is zelf schuld, hij reed
geen een dag offensief, hij gaat niet met
ontsnappingen mee. Je moet hei niet
altijd laten aankomen op een eind
sprint".
Nu Janssen op de groene trui rekent
hij heeft nog slechts negen punten
achterstand op Reybroeck) en hij er
ook elke dag voor sprint, moet hij wel
ingezien hebben dat de eindzege voor
hem een onbereikbaar goed is gewor
den. Janssen heeft van kleur gewisseld.
Als het de gele trui niet kan zijn, dan
maar de groene. Een degradatie, natuur
lijk, maar niettemin nog altijd zeer eer
vol.
het diner van zijn ploeg aanwezig
te zijn, maar daarna moest hij zich
opnieuw op het politiebureau mel
den. In de koffers van Simpson, die
in de vrachtauto van de Engelse
ploeg stonden, heeft de politie even
eens nog stimulerende middelen
aangetroffen.
Terwijl een groot deel van de ka
ravaan op de'rustdag te Sète ver
pozing zocht aan de stranden van
de Middellandse Zee, werden Taylor
en de twee verzorgers urenlang on
dervraagd. Het verhoor duurde de
gehele avond, de gehele nacht en
nog een groot deel van de ochtend.
Het tvordt de gerechtelijke instan
ties ernst. Dit was niet zo vreemd
als men weet dat er hier in Frank
rijk overal kritiek geuit is op hun
werkwijze.
Sedert op 14 juni 1966 de Franse
anti-doping-wet van kracht werd,
zijn er in de vorige Tour de France
enige doping-controles geweest.
(ADVERTENTIE)
ONVERWACHTE
UITGAVE
PERSOONLIJK CREDIET
DISCONTO UNIE N.V.
BREDA-WILLEMSTRAAT 13
TELEFOON: 01600-3.39.00
Maar nadien had men van contro
les niets meer gehoord
Ook in deze Tour de France niet.
Dertien dagen lang moest men
wachten eer de politie het eerste
onderzoek verrichtte. En het toeval
wilde dat dit op de ochtend van &e
dag gebeurde waarop Simpson, stierf.
Men zegt nu: de anti-doping-wet
heeft geen enkele zin als men er niet
intensief op controleert. Het verwijt
luidt: als men vanaf de eerste dag
in deze Tour gecontroleerd had, zou
dit met Simpson misschien niet ge
beurd zijn.
Hoewel er officieel daarover nog
niets bekend is (de onderzoekcom
missie heeft een oponthoud van drie
dagen gehad, omdat de gerechter-
lijke laboratoria drie dagen niet ge
werkt hebben, op vrijdag Quatorze
Juillet, zaterdag en zondag) begint
men steeds meer én openlijker te
spreken over het feit dat de Engels
man inderdaad gedrogeerd was. De
houding van de politie werkt ook
in die richting.
Intussen konden de zich aan de
stranden in hst water verpozende
renners kennis nemen van de beel
den van de totaal ontredderde Helen
Simpson die men bracht het rij
kelijk geïllustreerd in de kranten
stond afgebeeld terwijl ze, op de
been gehouden werd door twee vrien
den, die morgen het ziekenhuis van
Avignon verliet. Deze beelden van
dat troosteloze leed hebben de ren
ners meer geschokt dan een tiental
doping-controles dat vermochten te
doen.
Men is voorzichtig geworden, niet
alleen door het zeer verscherpte toe
zicht van de politie, maar vooral ook
door de tragedie op de Mont Ven
toux.
De oude Italiaanse masseur Jean
Leoni, ex-verzorger van Fausto Cop-
pi en Guino Bartali, was bij Jan
Janssen op de kamer. „Als ik on
middellijk er bij ivas geweest, zou hij
misschien niet zijn overleden", zei
hij, „ik had met amoniak gewerkt,
dat had zijn adem teruggegeven".
Janssen wilde er niet van horen.
„Hou op met die smoesjes", zei hij,
„ik ivil dit zo spoedig mogelijk pro
beren te vergeten". Het shock-effect
van Simpsons dood werkte na.
Bij de start manifesteerde het
shock-effect verder in een in het
ooglopende voorzichtigheid tegen de
inwerking van de brandende zon.
Felice Gimondi en vele andere ren
ners hadden lappen linnen onder
hun petje gestopt waardoor hun nek
beschermd was.
Verzorgers waren bezig blokken ijs
in stukjes te hakken, zodat de cou
reurs op weg naar Toulouse zich
„heel voorzichtig", zei men) zouden
kunnen verfrissen. Ook hadden veel
renners hun gezichten ingevet.
De Engelse ploegleider Taylor zei
dat hij uitgeput ictts door al de be
proevingen die hij had moeten door.
staan, maar „ik behoef me nergens
zorgen over te maken", meende hij.
„Ik heb niets onwettigs gedaan"
Er gaan nu ook steeds meer stem
men op om bij hoge temperaturen
van b.v. boven 30 graden Celsius de
Tour-etappes in te korten. De uit
spraak van een renner van de Neder
landse ploeg, die wij naar zijn me
ning vroegen, bevestigde het nut van
een dergelijke regeling. Hij zei: „Je
moet alleen al bepaalde middelen
nemen om in een dergelijke hitte
gedurende 7 uur op je fiets te kun
nen blijven, ik wil nog maar zwij
gen van grote inspanningen t» le
veren".