[ASTEN CHERS WAGTMANS KOPMAN VAN STERKE NEDERLANDSE PLOEG sMüQ Verrassende coup Janssen blijft uit Mentale klap voor NA SOLO VAN 140 KM Chappe kreeg verdiende beloning niet Nederlanders DAGBLAD DE STOM VAN WOENSDAG 12 JELÏ 1967 ander '250 cm. onze ramen, maak 4 ingangen. Voor irkoper aanwezig! iaar I KOPMAN Wagtmans: We moesten wachten SLECHT NIET STERK COUP 12e RIT 207 km mml .MARSEILLE JR DWAAS DERTIEN akte levering. Wat t u op de 9 etages. Reservering voor gezamenlijk in Warschau - Berlijn - Praag, drie ritten wonnen. Piet Tes- selaar heeft in de Vredeskoers lang in de top van het klassement mee gedraaid, tot hij drie dagen voor het einde van deze zware veertiendaag se ziek uit de wedstrijd verdween. Ab Geldermans, die als ploegleider de twee broers in Oost-Europa van zeer nabij meemaakte, acht hen in staat om bij de eerste tien in het eindklassement te eindigen. Gelder mans zei: „Misschien heeft Hans zelf nog meer in zijn mars dan Piet, maar beiden hebben het in zich om in de bergen met de sterken mee omhoog te gaan. Het is moeilijk om op dat gebied een vergelijking te maken, maar het zal mij niets verbazen wan neer zij in dezelfde catgorie klimmres vallen als ik in mijn eerste tourja ren, toen ik ook goed omhoog kwam voor een Nederlander" Nederland heeft in zijn achttal ook sprinters, namelijk de 19-jarige benja min Leo Duyndam en Jan van Kat wijk, die zich na een ernstig ongeluk van vorig jaar weer terug gevochten heeft naar de top van de Nederlandse amateurs. John Schepers, de jonge re broer van Tourrenner Wim, heeft ook zo'ti nuttig eindschot in de benen en bovendien de souplesse om in ber gen mee te kunnen gaan. Het achttal wordt gecompleteerd door Daan Holst, de bijna volmaakte klassementsrijder in vlakke wedstrijden. Holst zit boor devol kracht, maar mist een klein beetje sprint vermogen, dat aan het eind van iedere wedstrijd de belo ning van de inspanningen moet bren gen. Behalve het Nederlandse achttal zijn er nog tien ploegen, waarvan er zeker vijf een potentiële winnaar in hun mid den hebben. Voorspellen bij amateurs is een hachelijke zaak. Be sterren in deze categorie komen uit de anonimi teit naar voren, behalen een jiaar of veel grote triomfen en gaans soms door op hetzelfde niveau bij de profs. Jan Janssen, Guido de Rosso, Felice Gimondi en Lucien Aimar hebben de naam van de Ronde van de Toekomst eer aangedaan. Uit het arsenal van renners op hun weg naar de grote roem staan twee Engelsen in het voorste gelid. Het zijn Derek Harrison en Lesley West. Het merkwaardige van dit tweetal is, dat zij buiten Engeland "hebben ge bouwd aan hun wielertoekomst. Har rison woont al jaren in Frankrijk. Hij won dit jaar de Route de France en rijdt deze ronde min of meer op eigen terrein. Les West, die in Neder land woont, is de „Hamlet" van het Engelse wielrennen. Een coureur, die alles kan, maar die nog meer opvalt door de grillige grafiek van zijn ver richtingen. In de historie van de Tour de l'Ave- nir hebben de Belgen nooit een grote rol gespeeld. Het kwam vooral omdat veelbelovende Belgische amateurs snel de sprong naar het professionalisme maakten. Dit jaar echter is er een Belg, dde als amateur meer- is dan een eendagsvlieg, namelijk Marcel Ma es, die vrijwel zonder steun van ploeggenoten Warschau - Berlijn - Praag won. In zijn achttal rijden ook nog Wilfried Davids, die de nationale Belgische ronde won, maar in Olym piad Toer een onbetekenende meelo per was. Sterker nog dan voor Harrison gejldt voor de Fransen dat zij op eigen ter rein rijden. En ook voor de Italianen en Spanjaarden speelt zich een be langrijk gedeelte van de Ronde op be kende grond af, namelijk in de bergen. Tot nu toe is de Avenir altijd ge wonnen door een renner, dlie een op vallende klimkracht had. Drie keer een Spanjaard (Gomez del Moral en Mariano Diaz) en één keer een Frans man (Zimmerman). De Fransen hebben dit keer hun voor bereiding sterk op de bergen gericht. Ploegleider Robert Oubron is met zijn renners de etappes in de Pyreneeën al wezen rijden. Hij heeft zijn selectie voor een belangrijk deel afgestemd op de verrichtingen, die zijn coureurs daar leverden. In de selectie van Ou bron komt voor het derde jaar de naam van Claude Guyot voor, maar als win naar een Fransman wordt, zal het waarschijnlijk eerder Cyrille Guimard, of Henri Heintz zijn dan deze veteraan uit de Ronde van de Toekomst. (Van onze speciale verslaggever) DIGNE. onze speciale verslaggever) Den'ïü™8 ~Z C:rote gebeurtenissen wer Van H 'r> uw De schaduw v ,,'c ,',ou,r de France is de Ronde of in... Een voorloper min belannst'oir6 er ln Frankrijk niet di oelangsteihng van de grote Tour trekt in Vi„ lT' e ''Avenir, die morgen de bTnt V0'S' "ok in zijn zeven- de Ton. 5 .™dcels bet parcours van laats?» n France- Dit jaar weer hel Pes van^f waarbij van alle etap- aflekSSt eingr°te. To,ur een stuk is het ri-ii ,i Srote lijnen betekent enkel? nn„rennersJin de Kleine Ronde voorbii t 1 )°"r de Krote Tou' op ee? nüiit i ,U" startplaats hebben van de - rii een stok op de route de F?an»„?'f ÏT etllPPe van de Tour traject van n ,eZe eoupering van net ■liet in ,i w etappe houdt overigens ten v il, m,c,n de zwaarste gedeel De 88 a mat Konde beeft omzeild 'eeftijd'van «S met een maximale Pyreneeën „5 'aar moeten in de nemen au h )rC,:lcs dezelfde bergen als hun „grote broers". heeft^nu ?o26t,7 de Kleine Tow de twee »?H»l?,e aldoor maar een van te (Alno^ i van ^et hooggeberg- gehad Pyreneeën) op zijn route over het niL koers ^ij de amateurs ..Avenir" !femeen veel levendiger. De finish n. J gevecht van start tol de Ronde ai? door de °Pzet van blusbaro S f oolr ^00r ^n" De NpHoii dlust amateurs eigen. Nederlandse ploeg heeft altijd een vooraanstaande rol gespeeld. Ne derlandse r-enners hebben elf etappe overwinningen behaald en Harry Stee- vens heeft twee keer het puntenklasse ment gewonnen. Bij die elf etappen- overwinningen kreeg Jan Janssen vier keer de bloemen, Jan Hugens en Lex van Kreuningen hebben twee ritover- winningen op hun naam, Leo Knops, Gerben Karstens en de te verwach ten kopman van het achttal van dit jaar, Rind Wagtmans, wonnen ieder één rit. In de eindklasseringen van de kleine tour hebben Janssen (9e en 3e), Harry Steevens (6e en 2e), Jan Rugens (8e), Henk Nijdam (9e) en Gerben Karstens en Eddy Beugels 10e) beslag gelegd op een van de ere plaatsen. In 1962, het jaar van de ze ven Nederlandse etappe-overwinnin gen, won Nederland bovendien het oloegenklassement. Heeft Nederland in de komende Ron de een redelijke kans op een vergelijk baar succes? Het antwoord is zonder twijfel: stellig. Zoals in bijna alle voorgaande jaren geldt de Nederlandse ploeg als een van de sterksten. De Nederlandse equipe, opnieuw on der leiding van Tourveteraan en er varen ploegleider uit de Avenir, Jefke Janssen, heeft een kopman over wiens kwaliteiten geen enkele twijfel be staan: Rini Wagtmans. De 20-jarige coureui uit St.-Willebrord heeft alles om een vedette van de eerste orde te worden. Niet alleen vanwege zijn sprekende resultaten uit talrijke grote ronden, maar vooral ook om zjjr men tale instelling. Rini Wagtmans heeft misschien een handicap, hij laat van tijd tot tijd zijn koersinzicht overvleu gelen door zijn brandende eerzucht. Daardoor heeft hij dit jaar Olym- pia's Toer verloren. Diezelfde eer zucht heeft Wagtmans voorlopig nog bewaard voor het sterke korps van Nederlandse amateurs. Wagtmans, die vcri' jaar in Mexico een vleugje exotiek proefde, denkt nu al aan zijn kansen bij de Olympische Spelen. Hij rekent ook op een hoge en misschien zelfs de hoogste klassering in de Ronde van de Toekomst. Wagt mans heeft die mogelijkheid. De Ne derlandse renners, die tot nu toe suc cessen hebben behaald, deden het al lemaal in hun tweede jaar in de Tour de 1'Avenir beter dan in het eerste. Wagtmans, die in 1966 in de schaduw van Steevens, Beugels en Dolman reea, ls twaalf maanden primus inter pa res. In het Nederlandse dubbel mannen- kwartet hebben de zeven anderen meer stem dan dat zij alleen maar de be geleiding zouden moeten vormen van solist Wagtmans, al zong die het hoog ste lied in de Ronde van Oostenrijk en werd hij in de Tour van Oost- Zwitserland alleen maar overstemd door de Zwitserse verrassing Peter Atz- li. De Nederlandse ploeg bezit ook Fedor den Hertog, die in het Oosten rijkse hooggebergte de voornaamste concurrent van Wagtmans was en op de laatste dag zijn leiderstrui daar niet kon verdedigen, omdat Wagtmans in het offensief was gegaan om de ge vaarlijke Tsjechische concurrentie de finitief buitenspel te zetten. De tan dem Wagtmans - Den Hertog heeft de waarlijk niet kinderachtige Oosten rijkse ronde overheerst. Er is nog zo'n koppel dat in een grote ronde een belangrijke rol heeft gespeeld, namelijk de Kalverdijk- se boers Hans en Piet Tesselaar, die (Van onze speciale verslaggever) DIGNE. Huub Harings bloedde uit vele wonden. Hij was net als laatste man van het peloton over de eindstreep gereden en nu wan kelde hij op zijn benen. Hij leunde zwaar op zijn fiets. „Haal me wat te drinken", vroeg hij. Hij had bloed in zijn gezicht, op zijn armen en benen. Hij liet een flesje spuitwater in zijn keelgat leeglopen, een tweede goot hij uit over zijn hoofd. In de afdaling van de Col de Vars was hij ten val gekomen, de Tourdokter had hem eerste hulp verleend en toen had Harings de tanden stevig op elkaar gezet en had hij tenslotte, met het peloton, de finish bereikt. Wat is er gebeurd? Hij keek even op. „Een Spanjaard viel voor me en ik duikelde over hem heen. Ik kreeg een pedaal in mijn gezicht". Plotseling wankelde hij. „Ik wordt niet goed. hou me vast", zei hij. Men legde hem behoedzaam op de weg. Jos van der Vleuten kwam erbij en hij goot de in houd van zijn drinkfles over het hoofd van Harings. Iemand riep: „Haal de dok ter". Maar na een poosje kwam Harings weer bij. Hij werd geholpen en ging langs de kant van de weg op een steen zitten. Men vroeg hem: „Wil je voor de televisie komen?" Fotografen vroegen hem in deze geschonden staat te poseren. Op zulke momenten is de Tour keihard. Maar Harings wimpelde alle verzoeken at, hij stond op en zei: „Ik ga naar het hotel. Iaat de dokter daar maar bij me komen". Hij stapte op zijn fiets en reed weg. De mensen wezen hem na. Het was vreselijk om te zien, dat geronnen bloed, het zweet, het stof, de gescheurde trui Felice Gimondi. de man die dinsdag zyn grote slag maar ten dele zag slagen, op weg naar Digne. (Van onze speciale verslaggever) DIGNE Bij de start te Braincon, waar de renners in de schaduw de loom makende zon ontweken, vertel den Wagtmans en Geldermans nog eens waarom het even geduurd had voordat Jan Janssen op de Galibier een ander wiel kreeg toen hij een lekke band reed. „We zagen Jan langs de weg staan, voor ons reed echter een groepje renners en enige auto's en we konden er met langs. De weg was ter plaatse nauwelijks drie meter breed en daarnaast was een ra vijn, zonder afrastering. We hadden, toen we Janssen zagenin onze zenu wen al bijna een Franse rener in dat ravijn gereden en we hadden daar door ruzie gekregen met de Franse ploegleider Raphael Geminiani. Er zat toen voor ons niks anders op dan te wachten totdat de weg iets breder werd. En iets verder was dat het ge val en als het daar was gebeurd dan hadden we niet zoveel tijd nodig ge had en de broek. De renners zijn keihard, net als de Tour. Harings was niet de enige die geschon den uit deze tweede Alpenetappe te voorschijn kwam. Jos van der Vleuten zat bij de finish op de dokter te wach ten. Hij had een diepe snij wond aan zyn been. „In de afdaling van de Col d'Allos kreeg ik een kei tegen mijn been, ik geloof dat de dokter de wond moet hechten". Maar Harings en Van der Vleuten, hoe slecht ze er ook aan toe waren, hadden zich nog kunnen handhaven in het peloton. Er waren nog drie Neder landers in Digne aangekomen, niet ge vallen, niet gewond, maar toch aan het eind van hun krachten: Zilverberg, De Roo en Maliepaard. „Ik heb je gezegd, ik kan niet tegen de warmte", zei Zil verberg, „ik kreeg geen lucht, het ging vandaag heel slecht". Met hem reed Ma liepaard over de eindstreep, de laatste dagen duidelijk verzwakkend. „Zijn we op tijd binnen?" vroeg hij. We konden hem geruststellen. Hij greep enige fles jes water en dronk ze in een keer leeg. ,,Die bergen, dat is niks voor mij, daar ga je van door je knieën". Nog altijd was Jo de Roo niet binnen. Eindelijk arriveerde ook hij, als 99e met een achterstand van meer dan 13 minu ten. „Ik probeer het elke dag, maar het gaat eenvoudig niet", zei De Roo. „Ik ben aan het eind van mijn krachten, ik heb nooit goed tegen een berg kunnen oprijden, maar dit jaar gaat het helemaal niet. Ik rij een slechte Tour, als het zo warm blijft, dan wordt het voor mij moeilijk om Parijs te halen". En het was van deze deerlijk gehavende ploeg dat Janssen zei: „Ze gaan niet mee met de ontsnappingen, ze zijn niet sterk ge noeg". Janssen was met de sterk fi nishende Karstens en Schepers en ook met Van der Vleuten, Harings en Haast in het peloton aangekomen. Hij had on derweg geen noemenswaardige inspan ning gedaan, 's Ochtends bij de start, na er nog een nacht over geslapen te heb ben, had 'hij gezegd: „Mijn enige kans om deze Tour te winnen ligt nog in een verrassende ontsnapping op een heel warme dag. Maar al win ik dan niet, ik zal toch bij de eerste vijf eindigen". Samyn nam de taak van zijn ploeggenoot Chappe over. Hy won de etappe, waarvan hierboven een beeld. 12-7-1967 Mezel MouslierswJ nCarce: Méounes^J Besse Camp du sssLa Bedoule. Castellet gé Maar de Nederlandse ploeg had zo'n beetje gerekend op een heel hoge plaats van Janssen in het klassement. Daarom hadden prijsrijders als Karstens en Haast zich zonder nadenken telkens voor Jans sen opgeofferd, dat hield ook het moreel in de ploeg zelf hoog. Nu Janssen gaat inzien dat alleen een verrassende coup? hem nog kans op de gele trui biedt en dat die verrassende coup» heel waarschijnlijk nimmer meer zal plaatsvinden, nu zal de ploeg ook de mentale terugslag krijgen. En juist op een moment, nu het zeer warm is ge worden, de moeilijkheden in deze Ronde van Frankrijk voor de renners zwaar gaan wegen. De cols en vooral de hitte, twee vijanden, die de karavaan binnen enkele dagen flink kunnen uitdunnen. Vadaag op weg naar Marseille wordt het hier in Frankrijk al 30 graden. Wie gis- teren in Digne aan de eindstreep stond en wie daar zag hoe totaal uitgeput eni ge Nederlanders van hun fiets stapten, die moe: wel vaststellen: bij de uitval lers zullen ook meerdere Nederlanders zijn. ELFDE ETAPPE 1 Samyn (Bleuets Fr.) 6.05,04; 2 Fou- cher (Fr.) 6.05,07; 3 Schutz (Zw.-Lux.) 6.05,08; 4 Chappe (Bleuets Fr.) 6.05,10; 5 Van Schil (Rode uivels Belg) 6.05,43: 6 Grain (Coqs Fr.) z.t.; 7 Godefroot (Rode uivels Belg) 6.06,38; 8 Karstens (Ned.) z.t.; 9 Reybroeck (Rode Duivels Belg) z.t.; 10 Basso (Primavera It.) z.t.; 11 Vandenberghe (Belg) z.t.; 12 Sche pers (Ned.) z.t.; 13 Durante (It.) z.t.; 14 Schleck (Zw.-Lux.) z.t.; 15 Van Springel (Belg) z.t.; 16 Lopez-Rodri- quez (Sp.) z.t.; 17 Pfenninger (Zw.- Lux.) z.t.; 18 Lemeteyer (Fr.) z.t.; 19 Metcalfe <Eng.) z.t.; 20 Dumont (Coqs Fr.) z.t.; 29 Janssen (Ned.) z.t.; 32 Gi mondi (It.); 33 Pingeon (Fr.); 35 Pou- lidor (Fr.); 37 Aimar (Fr.); 39 Simpson <Eng.); 53 Jimenez (Sp.); 54 Van der Vleuten (Ned.); 71 Haast (Ned.); 73 Harings (Ned.) z.t.; 87 Maliepaard (Ned.) 6.15,23; 95 Zilverberg (Ned.) 6.15,23 en 99 De Roo (Ned.) 6.18,38. Gemiddelde van de elfde etappe: 32.377 km per uur. ALGEMEEN KLASSEMENT 1 Pingeon (Fr.) 62.42,01; 2 Letort (Fr.) op 4,02; 3 Jimenez (Sp.) op 4,57; 4 Bal- manion (Primavera It.) op 5,48: 5 Gi mondi (It.) op 6,15; 6 Aimar (Fr.) op 7,02; 7 Simpson (Eng.)'op 8,20; 8 Jans sen (Ned.) op 8,39; 9 Van Clooster (Ro de Duivels Belg) op 9,34; 10 Haast (Ned.) op 9,38; 11 Huysmans (Belg) op 9,53; 12 Brands (Belg) op 9,53; 13 Kars tens (Ned.) op 11,30; 14 Bayssiere (Coqs Fr.) op 11,38: 15 Godefroot (Primavera It.) op 12,02; 16 Monty (Belg) op 12,16; 17 Schutz (Zw.-Lux.) op 12,34; 18 Pu- schel (W.-Dld.) op 12,45; 19 Mugnaini (It.) op 13.08; 20 Polidori (Primavera It.) op 13.22; 30 Poulidor (Fr.) op 16.35; Raymond Poulidor, dinsdag nog zo hulpvaardig, liet zich gisteren eens lekker opfrissen. 43 Schepers (Ncd.) op 22,30; 51 Van der Vleuten (Ned.) op 25,39; 72 Harings (Ned.) op 34.05; 74 Zilverberg (Ned.) op 37.06; 96 De Roo (Ned.) op 52,49; 97 Maliepaard (Ned.) op 56.03. PLOEGENKLASSEMENT 1 Bleuets Fr. (Samyn - Chappe - Le tort) 18.16,52; 2 Frankrijk 18.18,23: 3 Zwitserland-Luxemburg 18.18,24; 4 Rode Duivels Belg 18.18,54; 5 Coqs Fr. z.t.; 7 Nederland 18.18,59. ALGEMEEN PLOEGEN KLASSEMENT 1 Frankrijk 190.05,38; 2 België 190.12.24; 3 Nederland 190.13,24; 4 Primavera Ita lië 190.14,49; 5 Spanje 190.21,56. DOORKOMSTEN Col de Vars 1 Chappe (Bleuets Fr.) 10 pnt.; 2 Ji menez (Sp.) op 2 minuten 8 pnt.; 3 Aranzabal (Esperanza Sp.) 6 pnt. Col d'Allos 1 Chappe (Bleuets Fr.) 15 pnt.: 2 Aimar (Fr.) op 8.45 12 pnt.; 3 M. Diaz (Sp.) op 9.50 10 pnt. BERGKLASSEMENT 1 Jimenez (Sp.) 52 pnt.; 2 Tosello (Primavera It.)29 pnt.; 3 Chappe (Bleuets Fr.) 25 pnt.; 4 M. Diaz (Sp.) 24 pnt.; 5 Aimar (Fr.) 23 pnt. PUNTENKLASSEMENT 1 Reybroeck (Rode Duivels Belg) 83 pnt.; 2 Karstens (Ned.) 58 pnt.; 3 Riot- te (Fr.) 56 pnt.; 4 Janssen (Ned.) 53 pnt.; 5 Godefroot (Rode Duivels Belg) 52 pnt.; 8 Gimondi (It.) 43 pnt.; 15 ex aequo Poulidor (Fr.) en Van der Vleu ten (Ned.) 32 pnt. Ook in de Tour de France krijgen de „paarden", die het hardst hebben ge- werkt, in vele gevallen de haver niet. Dat gold in de elfde etappe in hoge mate voor de 23-jarige Marseillaan Georges Chappe, die na een lange solo, waarin hij zelfs een voorsprong van dertien minuten heeft gehad, op de Place de la Liberation in de lavendelstad Digne slechts als vierde over de eindstreep kwam. Place de la Liberation Plein van de Bevrijding voor Chappe werd het de plaats der ontgooche ling. Urenlang had deze Fransman onder een brandend hete zon op de laatste Alpentoppen van deze Tour gestreden om nog voor de intocht in zijn woonplaats als etappewinnaar in de annalen van de Tour te kunnen worden bijgeschreven. Ruim 140 km lang had de „bleuet", de enige van het gehele veld, die aan de Alpenrit nog wat kleur gaf, ge vochten tegen een steeds heviger klem mende dorst. Deze nietige mens had in een decor van puntige rotsblokken op de Col de Vars en de iin de Tourhistorie nieuwe Col d'Allos (met 2243 meter ingedeeld in de eerste categorie) in de hoop geleefd de volgende dag als een held Marseille binnen te kunnen rijden. Maar vlak voor Digne werd hij over weldigd door drie „profiteurs", die de gehele dag met het veld hadden gelui erd en van wie zijn ploeggenoot Sa- mijn tenslotte de kussen van een Zuidfranse schone opeiste. Chappe stond heel in de verte met tra nen in de ogen toe te kijken, hoe Sa myn de eer kreeg, die hij ontegenzeg gelijk op deze saaie dag had ver diend. Te laat namelijk heeft de organisatie ingezien, dat het schema van de elfde etappe, die met de Vars en de Alios wellicht het hoogtepunt van de Al pen had moeten worden, totaal op een misgreep berustte. Het feit dat deze twee bergen middenin de rit lagen, dat na de top van de Alios nog een uitloop van bijna honderd kilometer wachtte, was al een vergissing, want nu kon men geen aanval van de ech te klimmers verwachten. Die immers redeneerden dat al hun moeite in het slot van de rit wel weer ongedaan zou worden. Daarnaast kwam dat de etappe over de Galibier zoveel zon de krachten van de vedetten had gevergd dat een ieder nuchter denkend mens tot de concluie had kunnen komen dat het vandaag misschien wel wat kalmer aan zou doen. Te laat kwam de orga nisatie ook op dit idee. Op het laatste nippertje werd de start twintig minu ten vervroegd, omdat men niet te laat in Digne wilde aankomen, maar het zeer lag al voor de jaarwisseling, toen deze dwaze indeling van de route werd gemaakt. Gelukkig was er nog een Chappe de man die altijd in lange soli eer tracht te behalen, om de karavaan niet volledig te laten indommelen. Een paar kilometer onder de top van de Vars demarreerde hij uit het veld, dat in de beginfase vluchtpogingen van onder meer Jo de Roo, Jean Claude Lebaube, Jos. van der Vleuten en nog enkele andere mindere goden, die pro beerden met althans enige voorsprong aan de bergen te beginnen om later niet te ver achter te raken, onder drukt. Maar Chappe mocht gaan. Op de Vars (52 km) lag hij twee minuten voor op Julio Jimenez weg gesprongen voor de punten van het bergklassement en 2.05 op het nog bijna voltallige peloton- Het gat werd nog veel groter. In de lange klim over smalle weggetje naar de kruin van de Alios kwam Chappe, die de dag tevoren op 12.43 was gefietst, zelfs tot een winst van dertien minuten Intussen was het achter hem gaan rommelen. Lucien Aimar, boos over de hulp. die Poulidor in de rit over de Galibier wel aan Pingeon, maar niet aan hem had verleend, ging achter zijn landgenoot aan, gevolgd door de Spanjaard Mariano Diaz. Op de top kwam Aimar op 8.45 door Diaz op 9.05 terwijl Jimenez op 11.40 het inmiddels danig geslonken veld aanvoerde. De afdeling werd een verschrikking Er waren nauwelijks rechte einden, tal van gevaarlijke korte hairpins en bovendien was de weg bezaaid met miljoenen puntige keisteeentjes. Enke len onder wie Huub Harings en de Duitser Wielfried Peffgen, kwamen ten val en zullen nog dagenlang de sporen van talloze wondjes door het gravel dragen. De jacht begon. De Italianen en Spanjaarden zetten zich op de kop van het peloton, waarin de „bleuets" tevergeefs de zaak ten guniste van Chappe probeerden te redden. Want de horde was niet te stuiten. Men joeg na tuurlijk niet in de eerste plaats op Chappe, maar op Aimar, date dan ook na 157 km, nadat hij eerst al was ingehaald door Diaz de witte vlag moest hijsen. De gang zat er nu in en langzaam, maar zeker naderde de hoofdmacht ook Chappe, die uiterlijk nog geen tekenen van vermoeidheid toonde, maar toch geen reëel verweer meer had. Toen het gat tot 2.40 was geslonken, sprongen Foucher, de Luxemburger Ed dy Schütz en de snelle spurter José Samijn weg. Oranje schitterde weer door afwezigheid, 'ook wat later toen Victor van Schil en Michel Grain ont snapten. Op de Place de la Liberation was tenslotte de eindsprint gesneden koek voor Samyn. Dat een ploegmaat won, was de eni ge troost voor Chappe, die tien kilo meter voor de meet was overweldigd en als een kansloze vierde eindigde. Intussen wacht Nederland nog steeds op de eerste etappezege- Jan Janssen, tevreden met een bescheiden 29e plaats in de grote groep, zei er zo het zijne van: „Natuurlijk mogen ze gaan. Maar ze zitten aldoor van achteren". Laten Harings en Van dei- Vleuten het maar niet horen- De Limburger moest na de finish langdurig op zijn fiets blijven steunen terwijl het geronnen bloed op talloze wondjes zijn valpartij mar keerde. Ook Jos. van der Vleuten moest de hulp van dokter Dumas hebben. In de afdaling van de Col d'Allos had hij terwijl hij een auto voorbij reed een grote steen tegen zijn linker scheenbeen gekregen en ook daar bevond zich een diepe wond. Gerben Karstens dan, hij was er wel bij, werd met een achtste plaats de best geplaatste Nederlander van de dag, maar had het naar zijn zeggen zwaar gehad: „Dit was voor mij de moeilijkste dag tot nu toe. Ik was zo kapot, dat ik niet eens de spurt van Godefroot kon winnen". Wim Schepers („Zo'n hitte had Ik nog nooit meegemaakt") en Harings eindigden ook in het grote peloton. Bas Maliepaard en Huub Zilverberg kwamen ruim acht minuten na de win naar binnen. Een zeer donker kijkende Jo de Roo („Op die eerste berg was ik er al af") eindigde op 12 minuten. Voor zijn doen was het niog niet zo slecht. LUCIEN AIMAR kwaad

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 9