TEKORT BEDRAAGT 79 MILJOEN GULDEN Recordverlies voor Spoorwegen LUSTELOZE MARKT Markten en veilingen Grote order uit Scandinavië voor Yaalser textielfabriek Nederland wil Amerikaanse industrieën aantrekken 2e KLASSE op treinen vervalt Welvaart ten dele betaald met geld van woningbouw Station Rome uitgebrand GOEDE VRAAG NAAR HUIDEN Faillissementen Amsterdamse Effectenbeurs DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 1 JULI 1967 21 PLASMA-SNIJDEN INKRIMPING INVESTERINGEN NIEUWE PERIODE 7% nationaal inkomen dank zij liet vervoer WATERSTANDEN Bond huiseigenaren: VA V/2 VA 2% 64 2y2 56 VA 54 VA 54 VA Edy emaille Utermohlen ütr asfaltfabr Varossieau Veenend Strnap Ver Glasfabr. n.b Ver Mach .fa br Ver Touwfabr Vette winkel Vezel verwerking VlhamU 1 Mi 1 50 m m 19 (Van een onzer verslaggevers) VAALS De Vaalser Textielfabriek n.v- kan weer volop draaien. Directeur C. Hermans is erin geslaagd belangrij ke orders uit de Scandinavische landen te boeken, die een eind maken aan de wachtgeldperiode van het laatste half jaar. De orders zijn aangenomen uit het oogpunt van werkverschaffing ten be hoeve van de 400 werknemers. Finan cieel aantrekkelijk zijn de orders geens zins, omdat de EFTA hoge invoerbelas- tingen oplegt. De nieuwe orders stellen dit bedrijf in staat op bescheiden schaal nieuwe mensen in dienst te nemen. Een verblijdend teken is voorts, dat weer wordt begonnen met de opleiding van eigen textielleerlingen. Hierdoor kun nen voorlopig ongeveer 20 meisjes een plaats krijgen in het bedrijf. De be drijfsleiding heeft hiertoe besloten on danks het feit dat deze opleidingen kostenverhogend werken. (ADVERTENTIE) GLAD ALS STAAL ROESTVRIJ- STAAL ALUMINIUM KOPER ^N.V. SNIJWERK SCHIELANDSCHE HOOGEZEEDIJK 53 NIEUWERKERK a/d IJSSEL TEL. 01803-3044 (Van onze redactie buitenland) BREDA Nederland zal de werving van Amerikaanse vestigingen in ons land weer actief ter hand nemen en bovendien de Amerikaanse industrie duidelijk maken, dat ons land deze ves tigingen zeer op prijs stelt. Dat dit dringend noodzakelijk is, heeft een missie van het ministerie van Economische Zaken geconstateerd, die een studiereis naar Amerika heeft ge maakt. De missie wilde de mening in Amerika peilen over industriële vesti gingen omdat daar beweringen de ron de deden, dat het industriële klimaat m Nederland niet gunstig zou zijn om bui tenlandse vestigingen te blijven aan trekken De missie kwam tot de ontdekking, dat deze mening door een misverstand inderdaad in Amerika had postgevat. Nederland had namelijk uit efficiency overwegingen het IN ATS, het instituut voor Nederlands-Amerikaanse indus triële samenwerking, opgeheven. Dit particuliere instituut fungeerde als gids voor de Amerikaanse ondernemingen, die overwogen zich in Nederland te ves tigen. Dit instituut werd opgeheven en later werd ook de vervangende voorlichtende functionaris op het consulaat-generaal in New York overbodig geoordeeld, om dat de Amerikaanse industrieën zeïf de weg naar de Nederlandse instanties vonden. De minister van Economische Zaken wil nu opnieuw een functionaris in New York stationeren, die voorlichting geeft aan de Amerikaanse bedrijven. Men zal zich vooral richten op de middelgrote ondernemingen. WAALWIJK De prijzen van in landse huiden blijven zeer vast. Voor alle categorieën is er vraag. Er wordt matig georouponeerd en de afvallen die ter beschikking komen vinden ge makkelijk kopers. Croupons zijn duur en om tot zaken te komen moeten de volle vraagprijzen betaald worden De Nederlandse looierij is geregeld aan de markt om de veelal beperkte voorra den die zij heeft aan te vullen Flanken worden vlot verhandeld aan vaste prij zen. Voor halzen is de belangstelling minder groot en deze konden de op waartse prijstendens niet volgen. Orders in zoolleer zijn onregelmatig. De fabrieken van herenschoenen kopen wat vlotter. Dank zij betere verkoop in de schoendetailzaken kwamen wat meer orders binnen. Eveneens dank zij flin ke exportorders welke sommige fa brieken van herenschoenen hebben, is de behoefte aan zoolleer iets gestegen, voor de schoenherstellersbranche bleef oe vraag constant doch is niet bijzon der groot. De afzet van technisch leer gaat iets vlotter. De prijzen zijn zeer vast en zul len dit voorlopig wel blijven in veroand met de duurdere inkoop van de grond stoffen Bij de overleerhandel is men ^ts drukker met de aflevering aan de schoenfabrieken die bezig zijn met de Produktie voor het najaarsseizoen. Suè- dc en lak blijft nog populair voor da messchoenen. Voor herenschoenen is kalfsleer en rundleer het meest in trek. afname van leder voor de lederwa- renindustrie is vrij constant. In de ko mende weken kan de handel wel wat Jtzwakken in verband met de naderen de fabrieksvakanties. De lederhandels- jaken zullen, althans de meeste, con stant geopend zijn daar de vakanties bij dun afnemers nogal gespreid zijn, tei- vi.ll exportorders doorgang moeten vin- (Van «en onzer verslaggevers) UTRECHT De Nederlandse Spoorwegen hebben over 1966 een verlies van 79 miljoen gulden geleden. Dit is het grootste jaarverlies na de oorlog. Dit cijfer zegt des te meer, als men het vergelijkt met 1965, toen een verlies werd genoteerd van rond 21 miljoen. De directie zegt, dat dit boekhoudkundig te verklaren is uit een veel sterkere staging van de kosten dan van de opbrengsten. Het reizigersvervoer is in het voorbije jaar niet gegroeid, het goederenvervoer daalde met ruim 8 pro cent. De opbrengsten waren, ondanks de tariefsverhoging voor reizigers, weinig hoger dan in 1965, namelijk 1 procent. De kosten stegen daarentegen met 11 pro cent, voornamelijk in de personeelssector. De „schuld" van het verlies zoeken de spoorwegen in de ongelijke concurrert tieverhoudingen met het vervoer van de weg en het water. Gesproken wordt' over de ongelijkheid waarmee verbrui kers de kosten van hun weg doorbere kend krijgen. De spoorwegen moeten die helemaal zelf betalen, zo wordt ken nelijk bedoeld en de andere vervoers middelen hoeven dat niet te doen. Een tweede factor hierbij is, dat de spoorwe gen geen verliesgevende activiteiten af stoten zonder toestemming van de over heid, De vergoeding van 35 miljoen, die daarvoor dit jaar gegeven is. is onvol doende. Wat het terugschroeven van de uit gaven betreft zegt de directie onder an. dere, dat in de huidige situatie tot in de hoogst mogelijke graad kosten moe ten worden gespaard. In dit kader past ook een inkrimping van het personeel. Al jaren is het mogelijk door natuur lijk verloop de personeelssterkte met ruim 500 man per jaar te verminderen. Inclusief de tijdelijke krachten werkten eind 1966 nog 27.826 mannen en vrou wen bij de spoorwegen. Binnen de krimpende grenzen van het investe ringsvolume verleent de directie aan arbeidsbesparende investeringen een hoge prioriteit. Sinds 1955 hebben de N.S. acht boek jaren met winst en vier met verlies af gesloten. De acht goede jaren leverden te zamen een winst op van 47.8 miljoen gulden, maar de verliescijfers over 1961, 1964. 1965 en 1966 beliepen samen niet minder dan 138.5 miljoen gulden. Het goederenvervoer is sinds 1963 permanent achteruit gegaan. In het top jaar 1963 werd 31 miljoen ton goederen vervoerd, vorig jaar 25.2 miljoen -on, Een teruggang vergeleken met 1965 van 2.2 miljoen ton. Ondank* de financieel zorgelijke Po sitie, heeft de N.S. vorig jaar toch nog voor een bedrag van bijna 195.5 mil joen kunnen investeren. In rollend ma terieel werd bijna 52 miljoen geïnves teerd. De investeringen voor 1967, 1968 en 1969 konden door beperkingen van nieu we bestellingen, aanschaffingen en bouw-activit'eiten worden beperkt tot ongeveer 165 miljoen. Het resultaat hiervan zal onder meer zijn, dat een aantal verouderde rijtui gen langer dan was voorzien in dienst moet worden gehouden. Wat elders in Nederland nu nog „toe komst" is, zo lezen we verder in bet jaarverslag, wordt in de randstad al in werkelijkheid zichtbaar: massale vet- voersbehoeften en schaarse ruimte Het spoorwegbedrijf antwoordt daar op (uiteraard binnen de beperkte finan ciële mogelijkheden), met het openen van voorstadstations, aanleg van par keerruimte en verhoging van frequen tie, wat bij elkaar een'nieuwe opgang van het railvervoer in de stadsgewes ten betekent. In hun aanpassing aan de verstedelij king van het westen groeien de ver schillende railstelsels naar elkaar toe tot een systeem van randstadrail. Nieuwe, dure tunnels of viaducten moeten als het even kan door meer dan een verkeersstelsel worden gebruikt, zo meent de N.S.-directie. De directie heeft zich in overleg met de rijksplanologische dienst voorstan der verklaard van een zo groot moge lijke eenheid in spoorweg-techniek, waarbij de deskundigheid en de be staande technische outillage de N.S. 't meest geschikt maken om als centraal punt te fungeren. De N.S. willen omstreeks 1970 een nieuwe periode ingaan, waarvoor no dig zijn een herziene definiëring van de taak van het spoorwegbedrijf, ge zonde financiële regelingen, betrek king hebbend op onrendabele activi teiten en andere lasten en op de kos ten van de infrastructuur, een bezinning op vraagstukken die verbonden zijn met de toekomstige taken van het rail- vervoer. Wat de toekomst betreft bepleit de N.S.-directie inpassing van de railtech niek in de plannen voor de ruimtelijke structuur en de daarin besloten liggen de taken van de railtechniek. De directie ziet ook buiten het eigen lijke vervoerswerk mogelijkheden tot verbetering van de opbrengsten Vooral de laatste jaren werden goede ervaringen opgedaan met bevordering van nevenactiviteiten zoals restaurants en andere verkoopgelegenheden in sta tionsgebouwen. Bekeken wordt of ook uit ander N S.- grondbezit meer profijt kan worden ge trokken. Daarbij is gebleken, dat bij zoge naamde project-ontwikkelingsmaat'- schappijen belangstelling bestaat voor AMSTERDAM (ANP) Beursplein 5 heeft gisteren de laatste dag van deze beursweek alsmede die van het eerste beurshalfjaar 1967 moeten afsluiten met een lusteloze stemming voor de internationale waarden. Opmerkelijk was dat er aanbod voor Amerikaanse rekening in de Philips-hoek aanwezig was, waarte genover pas op het verlaagde niveau enige steun werd geboden. Hierdoor opende Philips op 91.20, tegen een voorgaande slotprijs van 92.90. Unilever en Kon. Olie deden het beter, doch bleven met prijzen op resp. 90.50 en 126.80 beneden donder dag. AKU was prijshoudend op 49.30, terwijl voor Hoogovens 77.50 (77.40) als ad- vieskoers werd opgegeven. De handel in alle hoofdfondsen was uiterst kalih. De markt in Amsterdam stond kennelijk onder invloed van de flauwe stemming waarmee Wall Street donderdag sloot. Dit door flinke verkopen aldaar in het laatste beursuur. De Nederlandse fondsen sloten er licht verdeeld. Gedurende de verdere beursduur werd de stemming voor de hoofdfondsen wat onregelmatig. Philips zakte verder in tot 90.70, AKU tot 49.10, doch Kon. Olie herstelde zich tot 127.30, terwijl Unilever aantrok tot 90.70. Dit alles echter met zeer weinig zaken. Van de scheepvaartwaarden onderging V.an Nievèlt aanvankelijk een lichte koersreactie na de vaste stemming van gisteren. Later trad echter voor dit fonds weer een herstel in. De overige scheepvaartwaarden waren licht verdeeld met zeer geringe koersfluctuaties. HVA en Amsterdam Rubber bleven fractioneel beneden donderdag. De gunstige tendentie eerder deze week voor de staatsfondsenmarkt werd niet verder voortgezet. De stemming in deze sector was prijshoudend. Giste ren werd een aanvang gemaakt met de handel in Claims Bols. De adviesprijs was een gulden per claim. Men heeft 100 claims nodig voor nominaal f 1000 6 3/4 pet. converteerbare obligatie Bols. Hoogovens steeg f 2 doch KLM gaf f 1,50 ürijs. Claims Bols werden verhandeld op f 1,25. Vergeleken met de slotprijs van de vorige week bleef AKU deze week wat la ger. Philips gaf ca. f 3 prijs doch Unilever verbeterde bijna f 1. Kon. Olie gaf weinig verandering te zien. Hoogovens ging f 2 omhoog. KLM daarentegen was flauw. In de eerste periode kwamen geen spectaculaire koersveranderingen in de lokale waarden voor. Brocades steeg 7 en Wessanen 8 punten. Aniem kon zich wederom verbeteren. Braat Rotterdam was 10 punten hoger niet aan te komen. Scheveningen verliet het dieptepunt van donderdag en gaf een licht koersherstel te zien. het exploiteren van ruimten naast ge bouwen en sporen van de N.S. Zulke ruimten zouden bijvoorbeeld kunnen worden gebruikt voor parkeer garages, kantoren, horeca-bedrjjven. vergaderruimten, winkels en dergelijke. In de praktijk tekent dit patroon zich al af in het Utrechtse project Hoog- Catharijne. Soortgelijke ideeën voor het Haagse station Bezuidenhout zijn nog in het stadium van overleg. ROTTERDAM 'ANP) De veivoer- seetor draagt voor zeven pot. bij aan de totstandkoming van het nationale .nko. men en komt daarmee op de vierde plaats na de handel (9,5 pet.), land bouw (7,9 pet.) en de bouwnijverheid (7,7 pet). Dit is belangrijk hoger dan in de andere EEG-landen het geval is. Deze bijdrage is voor ruim 40 pet. te danken aan de produktie van de zee- en luchtvaart. Voor de zeevaart alleen be draagt dit percentage 35. Nederland be hoort hiermede tot een van de belang rijkste zeevarende landen in Eurooa Aldus staat in een resumé in het door de Stichting Nederlands Vervoersweten- schappelijk Instituut Rotterdam uitge geven rapport „De economische beteke nis van het vervoer in de EEG-laaden en een drietal Efta-landen", waar het gaat om de betekenis van de vervoer- sector voor de Nederlandse economie. En waarbij voor het vergelijkend on- 1959 'S u!tge£aan van de situatie in (Van een onzer verslaggevers, UTRECHT De plaatjes met de tweede klasse aanduiding zullen op den duur verdwijnen van het exterieur van de binnenlandse spoorwegrijtuigen. De emaiilepl-aatjes met eerste klasse aanduiding „niet roken" en de aan wijzingen voor vijzelpunten worden verwijderd en vervangen door trans- Iers. De emailleborden waren een obstakel voor de wasinrichting van de rijtuigen De vervanging wordt uitgevoerd als de rijtuigen voor de grote onderhouds beurt in de Haarlemse hoofd werkplaats komen. Rond 1975 zullen op alle spoor wegrijtuigen de transfers zijn aange bracht. Uitgesproken; A. v. Wijk, landbou- wer. Polder Boerenverdriet, Hank gem. pussen, post Nieuwendijk. Cur m, W. M. Nijs, Burg. Moonenlaan 15 te Waalwijk. a-?' F' Y' Wanrooy. lederhandelaar, Hilsestraat 27, Kaatsheuvel. Cur mr H P. p. M. Gerritse, Fabriekstraat 5. Tilburg. J. Boe-ren. granietwerker, Wilheimi- naplem 10, St.-Willebrord. Cur. mr. J. A. Decker, Roosendaalseweg 8, Etten. Opgeheven; L. Nelemans, chauffeur St.-Bavostraat 35, Rijsbergen. Wegens gebrek aan actief. Geëindigd: B. J. Hermes, meubelfa brikant, Burg. Philipsenstraat 45, Goir- le. Door het verbindend worden der enige uitdelingslijst. In de surséance van betaling, ver leend aan n.v. Kastofa Textielfabrie ken, Kuijperstra,at 31» Tilburg, is een ontwerp van akkoord gedeponeerd. Be paald werd, dat de schuldvorderingen ten aanzien waarvan de surséance werkt, uiterlijk op 3-8-1967 bij de be windvoerders mrs. J. H. Jacobs, Gin- nek-enweg 287, Breda en R.C.A. Jong stra, Grote Spie 54, Breda, moeten worden ingediend. Over het aangebo den akkoord zal op 18-8-1967 worden geraadpleegd en beslist. Konstanz 474 (+1), Rheinfelden 338 (—9), Straatsburg 386 (—4), Plitters- dorf 527 (—2), Maxau 576 (+2), Plo- chingen 146 (—9), Mannheim 429 (4-5), Steinbach 127 (4-2), Mainz 372 (4 6), Bingen 270 1), Kaub 304 (4-4), Trier 260 (4-8), Koblenz 299 (4-5), Keulen 276 (4-9), Ruhrort 458 4-4), Lobith 1073 (onv.), Nijmegen 853 (—5), Arnhem 875 (—2), Eefde IJssel 424 (4-1), Deventer 304 (—4), Monsin 5460 4-10), Borgha ren 3897 (—11). Belfeld 1087 (—15), Grave beneden de sluis 504 (+1). De minst gepeilde diepte in de vaar geul, heden vermeld op de waarschu wingsborden, zijn in centimeters: Ante- rongen - Lekkanaal 270. EEN HOUWER uit Weert is gisteren in de Oranje-Nassau mijn 111 in Heer- lerheide tijdens stutwerkzaamheden be kneld geraakt en omgekomen. (Van onze redactie binnenland) DEN HAAG Ook in het verslagjaai 1966 werd het ondoelmatige en voor ge zonde verhoudingen op de huur- en wo ningmarkt funeste bouwbeleid onveran derd voortgezet. Dit zegt de Nederlandsche Bond van Huis- en Grondeigenaren in zjjn jaar verslag over 1966. Met een keur van argumenten heeft de bond het bouwbeleid vanaf 1963 zij het zonder praktisch waarneembaar effect - principieel bestreden als on doelmatig, onsociaal en als economisch financieel funest. Het laatste als gevolg van sterk gesubsidieerde woningbouw, voornamelijk ten profijte van de finan cieel sterkere bevolkingsgroepen en cir ca 45 procent uitmakend van het ge raamde bouwvolume. Dit leidt niet al leen in een korte reeks van jaren tot onrendabele miljardeninvestering in de wonigbouw. maar dwingt bovendien de op eerdere tijdstippen tot stand gekomen woningen eveneens bij voortduring tot. onrendabele exploitaties. Op gevaar af van - zij het ten om-ech te - de indruk te wekken dat wij de Ne derlandse huisvaders en -moeders de welvaartssymptomen als een toenemend autopark, stijgende aantallen koelkasten, wasmachines, mixers en andere huis houdelijke apparatuur zouden misgun nen, dient toch niet te worden vergeten, dat zulks ten dele gaat met gelden die langs kunstmatige weg aan de volks huisvesting zelf worden onttrokken, al dus de huis- en grondeigenaars. In mei van dit jaar zijn 1217 woningen minder in aanbouw geomen dan in mei 1966, amelijk 11.003 tegenover 12.220. Dat blijkt uit thans verschenen cijfers van het C.B.S. In totaal zijn er echter gedurende de eerste vijf maanden van dit jaar toch nog 3446 woningen meer in aanbouw genomen dan in de overeenkomstige periode van 1966, namelijk 51.443 tegen over 47.997. Er kwamen in mei voorts 755 wonin gen minder gereed dan in mei 1966, na melijk 9983 tegenover 10.738. (In de ;a« ren 1961 t/m 1965 kwamen in de maand mei gemiddeld 7870 woniflgen gereed). Sinds juni 1945 zijn nu in totaal 1.481.619 nieuwe woningen gebouwd, waarvan er 177.428 werden uitgevoerd in arbeidsbesparende bouw. BERGEN OP ZOOM, 29 juni Fram bozen krat 168, tubs 97, tomaten AI 620 —680, BI 600—650, Cl 550, aardbeien I 102—120, II 70—105. Senga 117—118, di versen 94. Snijbonen 87—112. BERGEN OP ZOOM, 30 juni Sla 4—frambozen krat 171, tubs 111, to maten A I 620, B I 610—650, C I 580, aardbeien I 88—130, II 70106, Senga 100102, diversen 94, snijbonen 124— 145. GOES, 30 Juni Frambozen in krat ten lx 215—244, I 17818fi, II 168—173, Ind. 102, aardbeien zonder dop Regina I en II 97, Red Gauntlet I 97, II 88, Sengana I 112. II 103, diverse rassen I 96. II 82, aardbeien per doos: Regina II 23—26, Red Gauntlet I 25—33, II 18— 29 en D, Talisman II 23, Elista I 32, II 25 en D, Vola II 2225, róde bessen per doos I 48—70, II 3555, III 30, per kg II 120—150, diversen per doos: fram bozen II 4042 Loganbessen I 6769, pruimen: Beauty I 200210, id. per st. I 17, Golden Japan per st. I 23, kersen: Br. Bruine I 250, II 50, gescheurd 10, Markiezen II 160260, Meikersen II 180, groenten: per stuk: bloemkool p bak 4 st. I 46—53, II 37—58, 6 st. I 43— 50, II 28—49, 8 st. I 34—40, II 24—40, III 15—49, komkommers A I 24-*-27, A II 20—25, B I 14—23, kropsla II 5—10 en D, per bos: selderie 7—16. peterselie 9—11, wortelen II 5360, sjalotten I 9— 10, kroten I 5—20, II 3, uien I 10—21, bonenkruid 10—14 rabarber I 1719, II 414. uien I 21, per kg: rabarber I 1719, II 414, uien I 21, spinazie I 32 42, tomaten II 99, pjeulen II 230300, doperwten II 5565, tuinbonen II 14 15, snijbonen I 120. II 85, Preludebonen I 240—250, dubb. pr.bonen I 250—270, spitskool I 1112, II 1824, oude aard appelen bonken 11—15, grote 1213, nieuwe aardappelen bonken 3136, gro te 1931, drielingen 1519, kriel 6 30. KAPELLE. 30 Juni Kruisbessen I 40, aardbeien zonder dop voor indu strie: Regina I en II 97, Red Gauntlet I 97, II 88, Senga Sengana I 112, II 103, diversen I 96, II 82, frambozen in doos jes per kg: lx 215, I 178—188, II 168— 173, frambozen in tubs 102, aardbeien met dop per doos van 250 gram: Red Gauntlet extra 40, I 27—37, II 18—30, Gorella I 25—28, II 18—22, Vola I 23— 36, II 18—28, Elista I 25—31, II 18—29, Talisman I 2136, II 1826, Regina II 2526, rode bessen per doos van 250 gram: extra 67—74, I 39—65, II 37—50, frambozen per doos van 250 gram; extra 66, I 60, kersen per kg: Hollan ders II213, III 49, Vroege van Werden II 180—200, III 41—48, kasperziken per stuk I 1431, kaspruimen per kg: On tario I 197, nieuke aardappelen bonken 29—31, I 24—28, II 22-^-23, drielingen 15, kriel 815, groenten: kropsla 5. bloem kool 15—39, boskroten 7—9, bosuien 2,5 —15, kassnijbonen 91—120, doperwten 63. LEEUWARDEN, 30 juiii 1967 Aan voer: gebruiksvee 645. slachtvee 400, kalveren (gras- en vette) 85, nuchtere en mestkalveren 678, schapen en lam meren 1104, varkens en biggen 3, bok- ROME (AP) Voor de tweede ach tereenvolgende dag is de brandweer van Rome gisteren verwikkeld geweest in een zware strijd tegen een hardnek kige brand in de enorme galerijen on der het beroemde station van Rome> Gisterovond was men de brand mees ter. Zestien uur nadat de brand ont dekt was, waren de galerijen nog een hel van rook en gevaar. Ruim 1000 brandweerlieden spoten tienduizenden liters water in de on dergrondse tunnels. De autoriteiten vrezen behalve een vernietiging van de winkel,s opslagplaatsen en bagege- depots ook een ondermijning van de vloer van het station zelf- Delen van de muren en stukken van het marmeren plaveisel bezweken in de ondergrondse gangen. De galerijen waren vrijwel verlaten toen de brand donderdag uitbrak. Het wa,j een nationale feestdag en daar door zijn vermoedelijk vele mensenle vens gespaard gebleven. Twee meisjes, die in een winkel in de galerijen werkten alsmede een twaalftal brandweerlieden moesten wegens rookvergiftiging in een zieken huis worden opgénomen. De brand, welke vermoedelijk ont staan is door kortsluiting, heeft het aan gezicht van de stad geschonden. Het glanzende witte gebouw van marmer en glas is zwart geblakerd. Geweldige be werkte glasvensters in de voorgevel zijn ingeslagen om de rook te laten ont' snappen. Het stazioni Termini is een beziens waardigheid van het Moderne Rome. Het staat aan het grootste plein van de stad. Piazza dei Cinquecento en het is het knooppunt van spoorlijnen die uit alle richtingen de stad binnenko men. 29/6 30/0 Staatsleningen Mee iytftt-1 i% 104% 104% Neo L9ÖÖ-Z i% 104% 104% Nea 196b «14% 99 H 99% Nea 65 5% 94% 94% Nea. 65 IJ 5% 94fg 94% Ned. 64 5% 91 90% Ned. 64 i 89% 89r$ Ned. 58 90% 90% v Ned 59 87% 87% Ned. 60/2 VA 86% 86% Nea. 59 4ft 87H 87% Nea. 00 4% 84% 84% Nea. 61 4% 84% 84% Ned 62 4 82% 82% Nea Staö 4? 3% 71& 71% Nea 50/1-2 SV* 73% 73% Nea 54/1-2 3% 77% 77% Nea 55/1 4% 75% 75% Nea. S5/2 3% 81% 81% Nederiana 37 8 85 84% Nea GT.D 46 8 83TV Ned Ooi! 47 8 89% 89 b Ned Invest. 98%b 98 b Indië 37» 93% 29/6 30/6 Nievelt Goudr. 101 100 v. Ommeren c.v.a 174 177 Rotterd, Lloyd 145% 147% Scheepsv Unie 136 136% Ütr. Hyp.b. 3% 70 70% Idem 13 Premieleningen en diversen A, Heyn w.o 55 4 Aanstel 'brouw 5 93 b Co-op Ned aob 7 105 105 Co-op Neü, r.sp Ned Gasunie 5% 95% 95% Philips cili '51 4 83 b Idem 1948 8% 92% idem dix 4« 8% 94% x Pegus 1-2 1951 6 99 b 99 Obl. luebtv spoorw prem obl 29/6 30/0 Banken Cultuurbank 70 70 Gron Lnd.-Cr. B. 150 Holl. Bank Unie 193 192% Kas associatie 110% 112 Nat Lnv B 83 Nat Ned. cert. 530 534 Ned Crediet B 172 172 Ned Midst B 89 89.60 Ned Overzee B 160% 161 R.V.S. cert. d. 485 Slavenburg'* B 168 168% Handel, industrie, diversen Bank- en kredietwezen B Nea Gem 51 b 97% ld 30 J 68/59 4% ld 25 1 90/3-5 414 Cultures A'üam Kubbeir 63 HVA My en ver 97% 86% 88 118% Handel, Industrie, diversen 62% 117 i A-K.U. Deh MIJ eert. Huogov Q.rc.v.a Philips Gem Bez Unilever o.v.a Dorische Petr. Dortscbe Petr 1% Kon Petr. 49.40 49.10 1 64 77.30 93.20 90.80 603 602% 64 79.50 90.80 90.60 606 604% 127.40 127 Scheepvaart en Luchtvaart HAJ. 90% 90% I Java-China Pak 173 174 KXuM t eert 362.80 90% Stv Mil Ned. 90% 361 K.N.S.M n.b, 109% 110% KLM 15-Jarig 5 KLM 20-jarig 4% Ned S, '57 1-2 4% Alkmaar 56 Va Adam 1933 3 ld. pr.obl, '53 2% ld. 66-1 ld. 66-a ld. 56-3 idem 1959 Breda Dordrecht Eindhoven Enschede Gravb 62-1 idem Rotterd Idem idem Utrecht 52-2 VA 52-1 VA 52-2 VA 57 VA 52 VA Z .-Holland 57 Va Z.-HoUand 69 2*A 92 91 Vt 91 70A 79% 93 911/4 77% 76% 71% 74 70% 87 y, 941% 87% 84B 102% 85% Converteerbare obligatie, AKD I 1000 4% 86% AmeteJ 6 3/4 105% Gelder ia v. 4% 86% Hoogoven, 6 3/4 100% Scbolten rox 414 86% Mg. Ban» Ned. 225 MMEV N.R eert 791 AMRO Bank 46.60 92 91% 90% 70A 118% 86 b 81 92% 91% 76% 77% 71% 74% 70% 87fÜ 87H 88% 84% 104% 86% 86% 86% 106 86% 100% 87 225% 46.60 Alb. Heyn 922 925 Alg H my Onr. G 120 120 Amstei br. 322 333 A dam Balast My 420% 421 A dam Droog My 98% 99% A'dam RUtulg My 140b 140 b ANLEM nat bez. 51 54% Beeren trlcotfabr 12 11% Beers en Zn. 260 b Begemann 115 114 Bensdorp intern 408 408 Bergb Jurg 250 213% 213 Bergoee 318 314 Berkei's Patent 137% 88 137% Blaauwhoed Biydenst Win. 69b 165 Bols Lucas 180 Borsumy Wehry 75% 76 Braatmacb R'dam 42% 42 Breda macbJabr 229 229 Bredero Ver.bedi 399 398 Brocade* 766 770 Buhrmania fettei 459 458 Byenkort behe^j 526 527 Calvè 645% 640% Carps Garentabi 180 176 Centr Suiker My 389 389 Crane Nederland 63 64 Cur. Handel My 164% 163 Daaiderop 143 142 Dagra 195b 195% Dess tapytfabx 280 280 Dikker en Co 103d 103 Drie Hoefyzert 80.50 81 DJ3.U. 265% 269 Duyvla Jz. 264% 267 fimba 134 133 ftrda My. 430 431 Excelsior 65 67% Figee mach.fabr 122% 122% Fokket 372 ford 1000 1000 Gazelle rtjw.fabr 178 178 Gelder-Paple» 101% 101% 29/6 30/0 Gelderl. Tieiens 347 358 Gero £abr. Cert. 245 245 x Geveke en Co. 465 468 Gist- en Splr Jabr 648% 649% Gras so mach.fabr 115 x Grinten v.d. 880 844 Gruyter Zn. 6% 133 X Bergh-Jurg 6% pc 88 88 Bredero vastgoed 114% Calvé cum pref. 139% 70 76 Hagemeyer Co. 91.50 90.80 Halberg m.fabr 51 %b 52 't Hart Inst. Hatema N.V. 182 179 Havenwerken 100% 101% Heineken's Bierbr 514% 515 Hero con Breda 159 160 Hoek's mach Jabr 418 414% Holl. Kattenburg 69 69% Holl. Beton My. 347% 347 Holl. Const w. 77.50 78.40 Holl. Meiksuikej 284 282 Homburg 229 b 229% Hoogenboscb sch. 238 237 Hooimeyer Zn 92% Indoheem 158 Ing. Bur. Bouwn 159 b Interna tto 285 289% Int. gew betonb. 300 295 In ven turn 134 135 Jongenee) houth 270 270 Kemo 470 x Kempen Begeer Key houthandel 168 d 168 Kledlngwd Smits 126 126% Kiene Suikerw. 152 152 KonJaDr.vh_Aiex 63 63 Kon. Papierfabr 147% 152 K N. Tex Unle 50 50% Kon. Zout Ketjes 595 596 Korenschoof 166 166 Koudys voed. 116% 117 Kon. Ver. Tapijt 365 Kwatta choc. 182 188 Leeuw Papier 265 x 263 x Leldse Wolsp. 288 d 331 Llndeteves 133 131 Macintosh 427 427 Mee) Ned. Bakk 370 371 Meesbouwmat B 105 105 Meteoor Beton 95 96 Misset Uitg My 272 272 Mosa 200 198 Mulder-Vogem 283 x 284 Muller en Co. 270 272% Mijnbouwk. werk 240 x 235 b Naarden-Ch.fabr. 395 397 Nedap Ned. Dagbl. Unie Ned. Dok My. N.exp.pap.fabr. Ned. Kabelfabr. Ned. Melkunie N ed .Scheepsb.My Neile wed. v. Netam Norit Nyverdai-Cate Oranjeboom Overzeese Gas Palemb Ind Mö Pal the Philips 6% compr Pietersen auto's Llps en Gispen Ned. Sprlngstot Nutricia Reeslnk en Co. Reineveld mach Rlva Ruhaak en Co. Run-Schelde Schev expl My. Schev. expl. 1966 Schokbeton Scholten Karton Scholten Honig Simon de Wit Simon's embJabr Smit Nymegen Spaarnestad Stokvis Zn Stoomsp.Twenthe Swaay van Synres Chem. Tabak Phll c.v Tech. Unie Texoprint Thom-Dr-verbllfa Thomsen v bedr Tw Overz Hand Udenhout Steent Unilever 1% Idem 9% Idem 4% 29/0 30/6 146% 85% 73% 247 218 84% 279% 143 160.50 77 354 99 90 64 36 86 60 474% 154 134 244 143% 196% 35 21 186 270 79 380 88 b 167 650 85% 63% 275 b 179 254 96 89.30 f 101 80 132 110% 99 66% 262 d 210 118 159% 174 248 96% 119% 147 159 x 85% 74 245 210 84% 279% 141 160.50 78 355 99.50 90 61 35.90 87% 113% 115 b 470% 157 134 232 144% 196 26.20 20.60 186 79.50 b 165% 652 86 63 275 b 179 253% 97% 9.50 b 102 80 131 109% 99% 66% 265 217 180 170 114 160 152 d 95% 119% 29/6 30/0 Vredenstein rub Vuicaansoord Walvisvaart Wereldhaven Wermnk's Beton Wessanen Wilt. Feyen.-Bz Weyers Ind St B Zaalberg Zeeuwse Confeci Zwanen berg-Org Texoprint 5% pr Mijnbouw en 116% 50 x 320 397 131 487 154 366% 68 145 x 196.80 90 V2 petroleum 116 54 320 398 131 495 154% 366 68% 145 198.80 90 26.50 x 26,50 x 112.10 112 AJg. Expl. My Billiton le rubr Btlhton 2e rubr Kon Petr Cert idem ceri Moerara Enlrn ld. ceri opr I/lil Id. 1 winst be w ld. 4 wmstbew Oost-Borneo My Furness Oostzee Alg Bonds bent Converto l-lpb HBBbei depU-2pfc Interbonds 1 pb Intergas Aandelen in beleg ginger A'dam bel.my t 50 H6 Dutcb int. 1525 2470 x 2665 2630 87 b 440 x 100 1010 1026 730 655 383.50 50 Lnterunie Neto ttobeco Urn tas Vei bez 1894 f50 Europai 1-10 pb UnioD minlere 1 UoLartuntfsen Anaconda Bethlehem Steel General Electric Genera) Motors Prot and Gamble Republic Steel Shell OU U: Stee) 10 eert 104 168.50 77.50 206.30 390 97 405 605 94% 32 89% 78% 88% 42 d 68% 43% 1525 2470 x 2645 2615 87 b 430 x 102 1010 1026 710 655 383 116 103 168.50 77.50 205 396 408 600 84 32% 87% 78% 89 43 69% 43% gedaan en bieden X m laten 1 m gedaan an laten b m bieden e m ex elalrn d ex dividend ken en geiten 127, paarden 152, veulens 3, totaal 3197. Prijzen (in guldens): melk- en kalfkoeien 11501250, guste koeien 825—925, pinken 600—700, enter stieren 675—875, alles p. stuk, koeien le, 2e kw. 4.00—4.15 3.65—3.85, worst koeien 3.103.35, stieren 4.104.40, alles p. kg sl.gew. graskalveren p. st. 400- 450, graskalveren p. kg sl.gew. 4.00—4.10 vette kalveren p. kg lev. gew. 2.102.20, nuchtere kalveren p. kg lev. gew. 1.10— I.20, nuchtere kalveren 3550, mestkal veren 127160, fokscnapen 115320, alles p. stuk, vette schapen p. kg sl.gew. 5.00—5.50, lammeren p. kg sl.gew. 90— 100. lammeren p. st. 110—125, oudere paarden p. kg. sl.gew. 2.502.80, jonge re paarden p- kg sl.gew. 3.603 80, werkpaarden 14501825, veulens 550 625, bokken en geiten 25—40, alles p st. bokken en geiten p. kg sl.gew. 1.70—1.90 Overzicht (resp. aanvoer, handel en prijzen: gebruiksvee: kort, rustig, lager, stieren (enters en oudere): zeer kort, gewoon, lager, slachtvee: kort, iets meer prijshoudend, kalveren (gras- en vette): zeer kort, stug, drukkend, nuchtere en mestkalveren: kort, niet minder, gelijk, schapen en lammeren: iets minder, iets beter, prijsh., slachtpaarden: redelijk, rustig, gelijk, werkpaarden en veulens: redelijk, rustig, gelijk, bokken en gei ten: goed, zeer slecht, lager, varkens en biggen, wegens te geringe aanvoer geen notering. MIDDELBURG 29 juni Aard beien per doos 18-30. aardappelen I bon ken 44.10, grote 32.70, drielingen 26,90, kriel 23.50, aardappelen II: bonken 46,70, grote 34,20, drielingen 19,60, kriel 17,50. OUDENBOSCH, 30 juni Aardap pelen bonken 2024, grote 1526, drie lingen 6—17, kriel 5—22, tuinbonen 14 —31, rabarber 417, erwten 1848, waspeen 4560. bospeen 34—38, peulen 60—71, bloemkool AA 44—47, A I 37—56, A II 15—44, B I 15—41, B II 17—28, dubb. bonen 210250, kassnijbonen 100 160, sav.kool 7, spitskool 2527, rode kool 1216, kroten 5, sla 59, tomaten 340370, Gorella 70106, diverse aard beien 70116, frambozen 4860 per doosje, rode bessen 164, fabrieksprijzen Senga I 100—105, II 83—97, Gorella 81 87, diversen 75—79, C 70, frambozen 115—118. STEENBERGEN, 30 juni Eerste lingen zand grote 18, drielingen 16, kriel 9, idem klei grote 1823, kriel 12 16, Doré zand grote 18—19, drielingen 16—18, kriel 10, idem klein grote -2024, drielingen 1720,k riel 1118, Lekker- landers klei grote 19—21, drielingen 17, kriel 14—15. ZWIJNDRECHT, 30 juni Andijvie 1114, spinazie 2240, postelein 19 28, uien 1417. rabarber 1124, kas snijbonen 130170, starnbonen 250270, tuinbonen 2130, spitskool 715, rode- kool 30—18, kroten 25—37^ Eerstelingen 2543, Juliaantjes 48, Doré 2132, aard beien 75137, sla A I 517, bloemkool AA 40—54, A 24—49, B 15—30, C 15—16, komkommers 90 pl. 3335, 75 pL 2931, 60 pl. 24—27, 50 pl. 18—22, 40 pl. 16—20, krom 20, tomaten A 620640, B 600 610, C 590—610, CC 510, selderie 5—16, peterselie 1016, radijs rood 12, witp. II, boskroten 522, bospeen 5057. ACMAEA 29 te Curasao. ADONIS 29 v Freeport n Houston. ALIOTH 29 v Santos n Salvador. ALKMAAR 29 v Malta n Piraeus. ALNITAK 30 v Bandar Mashur n Koe weit. ANDIJK 30 te Marseille. AMELAND 30 te Curasao. ARCHIMEDES p 30 Ouessant n Bilzao. ARENDSKEKK 30 te Genua. ARGO 30 v Malaga n A'dam. ARTEMIS 30 te San Juan. BALONG 29 v Genua n A'dam. BA WE AN p 30 Gibraltar n Barcelona. BENGALEN 30 v Antwerpen n R'dam. CALTEX DELFZIJL 30 t a Liverpool- baai. CALTEX NEDERLAND 29 v Mississip pi River n St. John. CARIBTRADER p 30 Ras al Hadd n Mena. CERES 29 te R'dam. DAHOMEYKUST 30 v Freetown n Monrovia. DAPHNE 30 v East London n R'dam. DIEMERDIJK 30 te R'dam. DOSINA 1-7 te Arzew verw. EENHOORN 30 t h v Kreta n Con- stantia. EOS 29 v Hamburg n Bremen. ESSO DEN HAAG 30 v Brest. ESSO ROTTERDAM 29 v Wilhelmsha- ven n Aruba FOREST LAKE 29 v Honolulu n Sin gapore. GAASTERDIJK 29 v Antwerpen n Hamburg. GEESTLAND 29 v Dominica n Preston. GOOILAND 3 dw Ouessant n Bahia. GOEREE 1 te Himeji verw. HERTA p 28 Vlissingen n Denemarken. HECTOR 1-7 te Piraeus verw. ILIAS 30 te R'dam. ISIS 30 t h v Lizardpoint n A'dam. JAMES BENEDICT 30 te Tarragona verw. KABYLIA 29 v Gothenburg n Helsing- borg. KAMPERDIJK 29 te R'dam. KALYDON 30 te Norrkoping verw. KARAKORUM 29 te Galveston. KEIZERSWAARD 30 te Santos. KELLETIA 30 te Curacao. KENNEMERLAND 29 v Pto Alegre. "KERMIA 30 te Curasao. KLOOSTERDIJK 29 te Savannah. KORENDIJK 29 v Hamburg n Ant werpen. KORENIA 1-7 te Dubai verw. KOSïCIA 30 te Hernosand verw. LEUVELLOYD 30 te Hamburg. LOOSDRECHT 29 v Las Palmas n Mombasa. MAYA 28 nw Coishco n Coishco. MEDON 30 te Curasao. MENTOR 30 v R'dam n Malta. MINOS 1-7 te Beiroet verw. MUNTTOREN 29 v Aruba n Durban. MUSILLOYD 30 te Luanda. NAESS TIGER 1-7 te Moji verw. NIJKERK 28 v Ascension n Kaapstad. ONDINA 30 t h v East London n Mena. PHILINE 30 v R'dam n Mena al Ahmadi. POOLSTER 29 v R'dam n Gdynia. PRINS CASIMIR 29 v Hamilton n Mon treal. PRINSES EMILIA 30 te Alexandrië. SCEfELPWIJK 30 v R'dam n Stanlow. SCHIEKERK 29 v Bremerhaven n Ant werpen. SCHOUWEN 29 v Montreal n R'dam. SEINELLOYD 1-7 te Auckland verw. SEROOSKERK 30 te Barcelona verw. STATENDAM 30 te Southampton. STAD DELFT 30 te Adelaide verw. STAD GOUDA 30 te R'dam. STEENKERK 29 v Kaapstad n Dhin- STR AAT BANK A 29 "V Mauritius n Sin gapore. STRAAT CUMBERLAND 30 te Kaap stad verw. STRAAT COOK 29 v San Francisco n Santos. STRAAT FIJI 30 te Kobe. STRAAT FRAZER 30 te Yokohama. STRAAT MOZAMBIQUE 30 te Hong kong. STELLA POLARIS 27 v Workington n Belfast. THERON 30 v A'dam n W.-Indië. TJIBODAS 1 te Mombasa verw. TJIKAMPEK 30 v Penang n Port Swet- tenham. VAN RIEBEECK 1 te Koeweit verw. VIDENA 1 te Singapore verw. VILLARCIA p 28 Paranagua n Rosario. ULYSSES 29 te A'dam. WALCHEREN 29 te R'dam.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 19