TEKORT BEDRAAGT 79 MILJOEN GULDEN
Recordverlies voor Spoorwegen
LUSTELOZE MARKT
Markten en veilingen
Grote order uit
Scandinavië
voor Yaalser
textielfabriek
Nederland wil
Amerikaanse
industrieën
aantrekken
2e KLASSE op
treinen vervalt
Welvaart ten
dele betaald
met geld van
woningbouw
Station Rome
uitgebrand
GOEDE VRAAG
NAAR HUIDEN
Faillissementen
Amsterdamse Effectenbeurs
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 1 JULI 1967
21
PLASMA-SNIJDEN
INKRIMPING
INVESTERINGEN
NIEUWE PERIODE
7% nationaal
inkomen dank
zij liet vervoer
WATERSTANDEN
Bond huiseigenaren:
VA
V/2
VA
2%
64 2y2
56 VA
54 VA
54 VA
Edy emaille
Utermohlen
ütr asfaltfabr
Varossieau
Veenend Strnap
Ver Glasfabr. n.b
Ver Mach .fa br
Ver Touwfabr
Vette winkel
Vezel verwerking
VlhamU
1 Mi
1 50
m
m
19
(Van een onzer verslaggevers)
VAALS De Vaalser Textielfabriek
n.v- kan weer volop draaien. Directeur
C. Hermans is erin geslaagd belangrij
ke orders uit de Scandinavische landen
te boeken, die een eind maken aan de
wachtgeldperiode van het laatste half
jaar.
De orders zijn aangenomen uit het
oogpunt van werkverschaffing ten be
hoeve van de 400 werknemers. Finan
cieel aantrekkelijk zijn de orders geens
zins, omdat de EFTA hoge invoerbelas-
tingen oplegt. De nieuwe orders stellen
dit bedrijf in staat op bescheiden schaal
nieuwe mensen in dienst te nemen. Een
verblijdend teken is voorts, dat weer
wordt begonnen met de opleiding van
eigen textielleerlingen. Hierdoor kun
nen voorlopig ongeveer 20 meisjes een
plaats krijgen in het bedrijf. De be
drijfsleiding heeft hiertoe besloten on
danks het feit dat deze opleidingen
kostenverhogend werken.
(ADVERTENTIE)
GLAD ALS STAAL
ROESTVRIJ-
STAAL
ALUMINIUM
KOPER
^N.V. SNIJWERK
SCHIELANDSCHE HOOGEZEEDIJK 53
NIEUWERKERK a/d IJSSEL TEL. 01803-3044
(Van onze redactie buitenland)
BREDA Nederland zal de werving
van Amerikaanse vestigingen in ons
land weer actief ter hand nemen en
bovendien de Amerikaanse industrie
duidelijk maken, dat ons land deze ves
tigingen zeer op prijs stelt.
Dat dit dringend noodzakelijk is,
heeft een missie van het ministerie van
Economische Zaken geconstateerd, die
een studiereis naar Amerika heeft ge
maakt. De missie wilde de mening in
Amerika peilen over industriële vesti
gingen omdat daar beweringen de ron
de deden, dat het industriële klimaat m
Nederland niet gunstig zou zijn om bui
tenlandse vestigingen te blijven aan
trekken
De missie kwam tot de ontdekking,
dat deze mening door een misverstand
inderdaad in Amerika had postgevat.
Nederland had namelijk uit efficiency
overwegingen het IN ATS, het instituut
voor Nederlands-Amerikaanse indus
triële samenwerking, opgeheven. Dit
particuliere instituut fungeerde als gids
voor de Amerikaanse ondernemingen,
die overwogen zich in Nederland te ves
tigen.
Dit instituut werd opgeheven en later
werd ook de vervangende voorlichtende
functionaris op het consulaat-generaal
in New York overbodig geoordeeld, om
dat de Amerikaanse industrieën zeïf de
weg naar de Nederlandse instanties
vonden.
De minister van Economische Zaken
wil nu opnieuw een functionaris in New
York stationeren, die voorlichting geeft
aan de Amerikaanse bedrijven. Men zal
zich vooral richten op de middelgrote
ondernemingen.
WAALWIJK De prijzen van in
landse huiden blijven zeer vast. Voor
alle categorieën is er vraag. Er wordt
matig georouponeerd en de afvallen
die ter beschikking komen vinden ge
makkelijk kopers. Croupons zijn duur
en om tot zaken te komen moeten de
volle vraagprijzen betaald worden De
Nederlandse looierij is geregeld aan
de markt om de veelal beperkte voorra
den die zij heeft aan te vullen Flanken
worden vlot verhandeld aan vaste prij
zen. Voor halzen is de belangstelling
minder groot en deze konden de op
waartse prijstendens niet volgen.
Orders in zoolleer zijn onregelmatig.
De fabrieken van herenschoenen kopen
wat vlotter. Dank zij betere verkoop in
de schoendetailzaken kwamen wat meer
orders binnen. Eveneens dank zij flin
ke exportorders welke sommige fa
brieken van herenschoenen hebben, is
de behoefte aan zoolleer iets gestegen,
voor de schoenherstellersbranche bleef
oe vraag constant doch is niet bijzon
der groot.
De afzet van technisch leer gaat iets
vlotter. De prijzen zijn zeer vast en zul
len dit voorlopig wel blijven in veroand
met de duurdere inkoop van de grond
stoffen Bij de overleerhandel is men
^ts drukker met de aflevering aan de
schoenfabrieken die bezig zijn met de
Produktie voor het najaarsseizoen. Suè-
dc en lak blijft nog populair voor da
messchoenen. Voor herenschoenen is
kalfsleer en rundleer het meest in trek.
afname van leder voor de lederwa-
renindustrie is vrij constant. In de ko
mende weken kan de handel wel wat
Jtzwakken in verband met de naderen
de fabrieksvakanties. De lederhandels-
jaken zullen, althans de meeste, con
stant geopend zijn daar de vakanties bij
dun afnemers nogal gespreid zijn, tei-
vi.ll exportorders doorgang moeten vin-
(Van «en onzer verslaggevers)
UTRECHT De Nederlandse Spoorwegen hebben over 1966 een verlies van 79
miljoen gulden geleden. Dit is het grootste jaarverlies na de oorlog. Dit cijfer zegt
des te meer, als men het vergelijkt met 1965, toen een verlies werd genoteerd van
rond 21 miljoen. De directie zegt, dat dit boekhoudkundig te verklaren is uit een
veel sterkere staging van de kosten dan van de opbrengsten. Het reizigersvervoer
is in het voorbije jaar niet gegroeid, het goederenvervoer daalde met ruim 8 pro
cent. De opbrengsten waren, ondanks de tariefsverhoging voor reizigers, weinig
hoger dan in 1965, namelijk 1 procent. De kosten stegen daarentegen met 11 pro
cent, voornamelijk in de personeelssector.
De „schuld" van het verlies zoeken de
spoorwegen in de ongelijke concurrert
tieverhoudingen met het vervoer van de
weg en het water. Gesproken wordt'
over de ongelijkheid waarmee verbrui
kers de kosten van hun weg doorbere
kend krijgen. De spoorwegen moeten
die helemaal zelf betalen, zo wordt ken
nelijk bedoeld en de andere vervoers
middelen hoeven dat niet te doen. Een
tweede factor hierbij is, dat de spoorwe
gen geen verliesgevende activiteiten af
stoten zonder toestemming van de over
heid, De vergoeding van 35 miljoen, die
daarvoor dit jaar gegeven is. is onvol
doende.
Wat het terugschroeven van de uit
gaven betreft zegt de directie onder an.
dere, dat in de huidige situatie tot in
de hoogst mogelijke graad kosten moe
ten worden gespaard. In dit kader past
ook een inkrimping van het personeel.
Al jaren is het mogelijk door natuur
lijk verloop de personeelssterkte met
ruim 500 man per jaar te verminderen.
Inclusief de tijdelijke krachten werkten
eind 1966 nog 27.826 mannen en vrou
wen bij de spoorwegen. Binnen de
krimpende grenzen van het investe
ringsvolume verleent de directie aan
arbeidsbesparende investeringen een
hoge prioriteit.
Sinds 1955 hebben de N.S. acht boek
jaren met winst en vier met verlies af
gesloten. De acht goede jaren leverden
te zamen een winst op van 47.8 miljoen
gulden, maar de verliescijfers over 1961,
1964. 1965 en 1966 beliepen samen niet
minder dan 138.5 miljoen gulden.
Het goederenvervoer is sinds 1963
permanent achteruit gegaan. In het top
jaar 1963 werd 31 miljoen ton goederen
vervoerd, vorig jaar 25.2 miljoen -on,
Een teruggang vergeleken met 1965 van
2.2 miljoen ton.
Ondank* de financieel zorgelijke Po
sitie, heeft de N.S. vorig jaar toch nog
voor een bedrag van bijna 195.5 mil
joen kunnen investeren. In rollend ma
terieel werd bijna 52 miljoen geïnves
teerd.
De investeringen voor 1967, 1968 en
1969 konden door beperkingen van nieu
we bestellingen, aanschaffingen en
bouw-activit'eiten worden beperkt tot
ongeveer 165 miljoen.
Het resultaat hiervan zal onder meer
zijn, dat een aantal verouderde rijtui
gen langer dan was voorzien in dienst
moet worden gehouden.
Wat elders in Nederland nu nog „toe
komst" is, zo lezen we verder in bet
jaarverslag, wordt in de randstad al in
werkelijkheid zichtbaar: massale vet-
voersbehoeften en schaarse ruimte
Het spoorwegbedrijf antwoordt daar
op (uiteraard binnen de beperkte finan
ciële mogelijkheden), met het openen
van voorstadstations, aanleg van par
keerruimte en verhoging van frequen
tie, wat bij elkaar een'nieuwe opgang
van het railvervoer in de stadsgewes
ten betekent.
In hun aanpassing aan de verstedelij
king van het westen groeien de ver
schillende railstelsels naar elkaar toe
tot een systeem van randstadrail.
Nieuwe, dure tunnels of viaducten
moeten als het even kan door meer dan
een verkeersstelsel worden gebruikt,
zo meent de N.S.-directie.
De directie heeft zich in overleg met
de rijksplanologische dienst voorstan
der verklaard van een zo groot moge
lijke eenheid in spoorweg-techniek,
waarbij de deskundigheid en de be
staande technische outillage de N.S. 't
meest geschikt maken om als centraal
punt te fungeren.
De N.S. willen omstreeks 1970 een
nieuwe periode ingaan, waarvoor no
dig zijn een herziene definiëring van
de taak van het spoorwegbedrijf, ge
zonde financiële regelingen, betrek
king hebbend op onrendabele activi
teiten en andere lasten en op de kos
ten van de infrastructuur, een bezinning
op vraagstukken die verbonden zijn
met de toekomstige taken van het rail-
vervoer.
Wat de toekomst betreft bepleit de
N.S.-directie inpassing van de railtech
niek in de plannen voor de ruimtelijke
structuur en de daarin besloten liggen
de taken van de railtechniek.
De directie ziet ook buiten het eigen
lijke vervoerswerk mogelijkheden tot
verbetering van de opbrengsten
Vooral de laatste jaren werden goede
ervaringen opgedaan met bevordering
van nevenactiviteiten zoals restaurants
en andere verkoopgelegenheden in sta
tionsgebouwen.
Bekeken wordt of ook uit ander N S.-
grondbezit meer profijt kan worden ge
trokken.
Daarbij is gebleken, dat bij zoge
naamde project-ontwikkelingsmaat'-
schappijen belangstelling bestaat voor
AMSTERDAM (ANP) Beursplein 5 heeft gisteren de laatste dag van deze
beursweek alsmede die van het eerste beurshalfjaar 1967 moeten afsluiten met
een lusteloze stemming voor de internationale waarden. Opmerkelijk was dat
er aanbod voor Amerikaanse rekening in de Philips-hoek aanwezig was, waarte
genover pas op het verlaagde niveau enige steun werd geboden. Hierdoor opende
Philips op 91.20, tegen een voorgaande slotprijs van 92.90. Unilever en Kon. Olie
deden het beter, doch bleven met prijzen op resp. 90.50 en 126.80 beneden donder
dag. AKU was prijshoudend op 49.30, terwijl voor Hoogovens 77.50 (77.40) als ad-
vieskoers werd opgegeven. De handel in alle hoofdfondsen was uiterst kalih.
De markt in Amsterdam stond kennelijk onder invloed van de flauwe stemming
waarmee Wall Street donderdag sloot. Dit door flinke verkopen aldaar in het
laatste beursuur. De Nederlandse fondsen sloten er licht verdeeld.
Gedurende de verdere beursduur werd de stemming voor de hoofdfondsen wat
onregelmatig. Philips zakte verder in tot 90.70, AKU tot 49.10, doch Kon. Olie
herstelde zich tot 127.30, terwijl Unilever aantrok tot 90.70. Dit alles echter met
zeer weinig zaken.
Van de scheepvaartwaarden onderging V.an Nievèlt aanvankelijk een lichte
koersreactie na de vaste stemming van gisteren. Later trad echter voor dit fonds
weer een herstel in. De overige scheepvaartwaarden waren licht verdeeld met zeer
geringe koersfluctuaties. HVA en Amsterdam Rubber bleven fractioneel beneden
donderdag. De gunstige tendentie eerder deze week voor de staatsfondsenmarkt
werd niet verder voortgezet. De stemming in deze sector was prijshoudend. Giste
ren werd een aanvang gemaakt met de handel in Claims Bols. De adviesprijs was
een gulden per claim. Men heeft 100 claims nodig voor nominaal f 1000 6 3/4 pet.
converteerbare obligatie Bols. Hoogovens steeg f 2 doch KLM gaf f 1,50 ürijs.
Claims Bols werden verhandeld op f 1,25.
Vergeleken met de slotprijs van de vorige week bleef AKU deze week wat la
ger. Philips gaf ca. f 3 prijs doch Unilever verbeterde bijna f 1. Kon. Olie gaf
weinig verandering te zien. Hoogovens ging f 2 omhoog. KLM daarentegen was
flauw. In de eerste periode kwamen geen spectaculaire koersveranderingen in de
lokale waarden voor. Brocades steeg 7 en Wessanen 8 punten. Aniem kon zich
wederom verbeteren. Braat Rotterdam was 10 punten hoger niet aan te komen.
Scheveningen verliet het dieptepunt van donderdag en gaf een licht koersherstel
te zien.
het exploiteren van ruimten naast ge
bouwen en sporen van de N.S.
Zulke ruimten zouden bijvoorbeeld
kunnen worden gebruikt voor parkeer
garages, kantoren, horeca-bedrjjven.
vergaderruimten, winkels en dergelijke.
In de praktijk tekent dit patroon zich
al af in het Utrechtse project Hoog-
Catharijne.
Soortgelijke ideeën voor het Haagse
station Bezuidenhout zijn nog in het
stadium van overleg.
ROTTERDAM 'ANP) De veivoer-
seetor draagt voor zeven pot. bij aan de
totstandkoming van het nationale .nko.
men en komt daarmee op de vierde
plaats na de handel (9,5 pet.), land
bouw (7,9 pet.) en de bouwnijverheid
(7,7 pet). Dit is belangrijk hoger dan
in de andere EEG-landen het geval is.
Deze bijdrage is voor ruim 40 pet. te
danken aan de produktie van de zee- en
luchtvaart. Voor de zeevaart alleen be
draagt dit percentage 35. Nederland be
hoort hiermede tot een van de belang
rijkste zeevarende landen in Eurooa
Aldus staat in een resumé in het door
de Stichting Nederlands Vervoersweten-
schappelijk Instituut Rotterdam uitge
geven rapport „De economische beteke
nis van het vervoer in de EEG-laaden
en een drietal Efta-landen", waar het
gaat om de betekenis van de vervoer-
sector voor de Nederlandse economie.
En waarbij voor het vergelijkend on-
1959 'S u!tge£aan van de situatie in
(Van een onzer verslaggevers,
UTRECHT De plaatjes met de
tweede klasse aanduiding zullen op den
duur verdwijnen van het exterieur van
de binnenlandse spoorwegrijtuigen.
De emaiilepl-aatjes met eerste klasse
aanduiding „niet roken" en de aan
wijzingen voor vijzelpunten worden
verwijderd en vervangen door trans-
Iers.
De emailleborden waren een obstakel
voor de wasinrichting van de rijtuigen
De vervanging wordt uitgevoerd als de
rijtuigen voor de grote onderhouds
beurt in de Haarlemse hoofd werkplaats
komen. Rond 1975 zullen op alle spoor
wegrijtuigen de transfers zijn aange
bracht.
Uitgesproken; A. v. Wijk, landbou-
wer. Polder Boerenverdriet, Hank gem.
pussen, post Nieuwendijk. Cur m,
W. M. Nijs, Burg. Moonenlaan 15 te
Waalwijk.
a-?' F' Y' Wanrooy. lederhandelaar,
Hilsestraat 27, Kaatsheuvel. Cur mr
H P. p. M. Gerritse, Fabriekstraat 5.
Tilburg.
J. Boe-ren. granietwerker, Wilheimi-
naplem 10, St.-Willebrord. Cur. mr. J.
A. Decker, Roosendaalseweg 8, Etten.
Opgeheven; L. Nelemans, chauffeur
St.-Bavostraat 35, Rijsbergen. Wegens
gebrek aan actief.
Geëindigd: B. J. Hermes, meubelfa
brikant, Burg. Philipsenstraat 45, Goir-
le. Door het verbindend worden der
enige uitdelingslijst.
In de surséance van betaling, ver
leend aan n.v. Kastofa Textielfabrie
ken, Kuijperstra,at 31» Tilburg, is een
ontwerp van akkoord gedeponeerd. Be
paald werd, dat de schuldvorderingen
ten aanzien waarvan de surséance
werkt, uiterlijk op 3-8-1967 bij de be
windvoerders mrs. J. H. Jacobs, Gin-
nek-enweg 287, Breda en R.C.A. Jong
stra, Grote Spie 54, Breda, moeten
worden ingediend. Over het aangebo
den akkoord zal op 18-8-1967 worden
geraadpleegd en beslist.
Konstanz 474 (+1), Rheinfelden 338
(—9), Straatsburg 386 (—4), Plitters-
dorf 527 (—2), Maxau 576 (+2), Plo-
chingen 146 (—9), Mannheim 429 (4-5),
Steinbach 127 (4-2), Mainz 372 (4 6),
Bingen 270 1), Kaub 304 (4-4), Trier
260 (4-8), Koblenz 299 (4-5), Keulen 276
(4-9), Ruhrort 458 4-4), Lobith 1073
(onv.), Nijmegen 853 (—5), Arnhem 875
(—2), Eefde IJssel 424 (4-1), Deventer
304 (—4), Monsin 5460 4-10), Borgha
ren 3897 (—11). Belfeld 1087 (—15),
Grave beneden de sluis 504 (+1).
De minst gepeilde diepte in de vaar
geul, heden vermeld op de waarschu
wingsborden, zijn in centimeters: Ante-
rongen - Lekkanaal 270.
EEN HOUWER uit Weert is gisteren
in de Oranje-Nassau mijn 111 in Heer-
lerheide tijdens stutwerkzaamheden be
kneld geraakt en omgekomen.
(Van onze redactie binnenland)
DEN HAAG Ook in het verslagjaai
1966 werd het ondoelmatige en voor ge
zonde verhoudingen op de huur- en wo
ningmarkt funeste bouwbeleid onveran
derd voortgezet.
Dit zegt de Nederlandsche Bond van
Huis- en Grondeigenaren in zjjn jaar
verslag over 1966.
Met een keur van argumenten heeft
de bond het bouwbeleid vanaf 1963
zij het zonder praktisch waarneembaar
effect - principieel bestreden als on
doelmatig, onsociaal en als economisch
financieel funest. Het laatste als gevolg
van sterk gesubsidieerde woningbouw,
voornamelijk ten profijte van de finan
cieel sterkere bevolkingsgroepen en cir
ca 45 procent uitmakend van het ge
raamde bouwvolume. Dit leidt niet al
leen in een korte reeks van jaren tot
onrendabele miljardeninvestering in de
wonigbouw. maar dwingt bovendien de
op eerdere tijdstippen tot stand gekomen
woningen eveneens bij voortduring tot.
onrendabele exploitaties.
Op gevaar af van - zij het ten om-ech
te - de indruk te wekken dat wij de Ne
derlandse huisvaders en -moeders de
welvaartssymptomen als een toenemend
autopark, stijgende aantallen koelkasten,
wasmachines, mixers en andere huis
houdelijke apparatuur zouden misgun
nen, dient toch niet te worden vergeten,
dat zulks ten dele gaat met gelden die
langs kunstmatige weg aan de volks
huisvesting zelf worden onttrokken, al
dus de huis- en grondeigenaars.
In mei van dit jaar zijn 1217 woningen
minder in aanbouw geomen dan in mei
1966, amelijk 11.003 tegenover 12.220. Dat
blijkt uit thans verschenen cijfers van
het C.B.S.
In totaal zijn er echter gedurende de
eerste vijf maanden van dit jaar toch
nog 3446 woningen meer in aanbouw
genomen dan in de overeenkomstige
periode van 1966, namelijk 51.443 tegen
over 47.997.
Er kwamen in mei voorts 755 wonin
gen minder gereed dan in mei 1966, na
melijk 9983 tegenover 10.738. (In de ;a«
ren 1961 t/m 1965 kwamen in de maand
mei gemiddeld 7870 woniflgen gereed).
Sinds juni 1945 zijn nu in totaal
1.481.619 nieuwe woningen gebouwd,
waarvan er 177.428 werden uitgevoerd
in arbeidsbesparende bouw.
BERGEN OP ZOOM, 29 juni Fram
bozen krat 168, tubs 97, tomaten AI 620
—680, BI 600—650, Cl 550, aardbeien I
102—120, II 70—105. Senga 117—118, di
versen 94. Snijbonen 87—112.
BERGEN OP ZOOM, 30 juni Sla
4—frambozen krat 171, tubs 111, to
maten A I 620, B I 610—650, C I 580,
aardbeien I 88—130, II 70106, Senga
100102, diversen 94, snijbonen 124—
145.
GOES, 30 Juni Frambozen in krat
ten lx 215—244, I 17818fi, II 168—173,
Ind. 102, aardbeien zonder dop Regina
I en II 97, Red Gauntlet I 97, II 88,
Sengana I 112. II 103, diverse rassen I
96. II 82, aardbeien per doos: Regina II
23—26, Red Gauntlet I 25—33, II 18—
29 en D, Talisman II 23, Elista I 32, II
25 en D, Vola II 2225, róde bessen
per doos I 48—70, II 3555, III 30, per
kg II 120—150, diversen per doos: fram
bozen II 4042 Loganbessen I 6769,
pruimen: Beauty I 200210, id. per st.
I 17, Golden Japan per st. I 23, kersen:
Br. Bruine I 250, II 50, gescheurd 10,
Markiezen II 160260, Meikersen II
180, groenten: per stuk: bloemkool p
bak 4 st. I 46—53, II 37—58, 6 st. I 43—
50, II 28—49, 8 st. I 34—40, II 24—40, III
15—49, komkommers A I 24-*-27, A II
20—25, B I 14—23, kropsla II 5—10 en
D, per bos: selderie 7—16. peterselie
9—11, wortelen II 5360, sjalotten I 9—
10, kroten I 5—20, II 3, uien I 10—21,
bonenkruid 10—14 rabarber I 1719,
II 414. uien I 21, per kg: rabarber I
1719, II 414, uien I 21, spinazie I 32
42, tomaten II 99, pjeulen II 230300,
doperwten II 5565, tuinbonen II 14
15, snijbonen I 120. II 85, Preludebonen
I 240—250, dubb. pr.bonen I 250—270,
spitskool I 1112, II 1824, oude aard
appelen bonken 11—15, grote 1213,
nieuwe aardappelen bonken 3136, gro
te 1931, drielingen 1519, kriel 6
30.
KAPELLE. 30 Juni Kruisbessen I
40, aardbeien zonder dop voor indu
strie: Regina I en II 97, Red Gauntlet I
97, II 88, Senga Sengana I 112, II 103,
diversen I 96, II 82, frambozen in doos
jes per kg: lx 215, I 178—188, II 168—
173, frambozen in tubs 102, aardbeien
met dop per doos van 250 gram: Red
Gauntlet extra 40, I 27—37, II 18—30,
Gorella I 25—28, II 18—22, Vola I 23—
36, II 18—28, Elista I 25—31, II 18—29,
Talisman I 2136, II 1826, Regina II
2526, rode bessen per doos van 250
gram: extra 67—74, I 39—65, II 37—50,
frambozen per doos van 250 gram;
extra 66, I 60, kersen per kg: Hollan
ders II213, III 49, Vroege van Werden
II 180—200, III 41—48, kasperziken per
stuk I 1431, kaspruimen per kg: On
tario I 197, nieuke aardappelen bonken
29—31, I 24—28, II 22-^-23, drielingen 15,
kriel 815, groenten: kropsla 5. bloem
kool 15—39, boskroten 7—9, bosuien 2,5
—15, kassnijbonen 91—120, doperwten
63.
LEEUWARDEN, 30 juiii 1967 Aan
voer: gebruiksvee 645. slachtvee 400,
kalveren (gras- en vette) 85, nuchtere
en mestkalveren 678, schapen en lam
meren 1104, varkens en biggen 3, bok-
ROME (AP) Voor de tweede ach
tereenvolgende dag is de brandweer
van Rome gisteren verwikkeld geweest
in een zware strijd tegen een hardnek
kige brand in de enorme galerijen on
der het beroemde station van Rome>
Gisterovond was men de brand mees
ter. Zestien uur nadat de brand ont
dekt was, waren de galerijen nog een
hel van rook en gevaar.
Ruim 1000 brandweerlieden spoten
tienduizenden liters water in de on
dergrondse tunnels. De autoriteiten
vrezen behalve een vernietiging van
de winkel,s opslagplaatsen en bagege-
depots ook een ondermijning van de
vloer van het station zelf-
Delen van de muren en stukken van
het marmeren plaveisel bezweken in
de ondergrondse gangen.
De galerijen waren vrijwel verlaten
toen de brand donderdag uitbrak. Het
wa,j een nationale feestdag en daar
door zijn vermoedelijk vele mensenle
vens gespaard gebleven.
Twee meisjes, die in een winkel in
de galerijen werkten alsmede een
twaalftal brandweerlieden moesten
wegens rookvergiftiging in een zieken
huis worden opgénomen.
De brand, welke vermoedelijk ont
staan is door kortsluiting, heeft het aan
gezicht van de stad geschonden. Het
glanzende witte gebouw van marmer en
glas is zwart geblakerd. Geweldige be
werkte glasvensters in de voorgevel zijn
ingeslagen om de rook te laten ont'
snappen.
Het stazioni Termini is een beziens
waardigheid van het Moderne Rome.
Het staat aan het grootste plein van
de stad. Piazza dei Cinquecento en het
is het knooppunt van spoorlijnen die
uit alle richtingen de stad binnenko
men.
29/6 30/0
Staatsleningen
Mee
iytftt-1 i%
104%
104%
Neo
L9ÖÖ-Z i%
104%
104%
Nea
196b «14%
99 H
99%
Nea
65 5%
94%
94%
Nea.
65 IJ 5%
94fg
94%
Ned.
64 5%
91
90%
Ned.
64 i
89%
89r$
Ned.
58
90%
90%
v Ned
59
87%
87%
Ned.
60/2 VA
86%
86%
Nea.
59 4ft
87H
87%
Nea.
00 4%
84%
84%
Nea.
61 4%
84%
84%
Ned
62 4
82%
82%
Nea
Staö 4? 3%
71&
71%
Nea
50/1-2 SV*
73%
73%
Nea
54/1-2 3%
77%
77%
Nea
55/1 4%
75%
75%
Nea.
S5/2 3%
81%
81%
Nederiana 37 8
85
84%
Nea
GT.D 46 8
83TV
Ned
Ooi! 47 8
89%
89 b
Ned
Invest.
98%b
98 b
Indië 37»
93%
29/6 30/6
Nievelt Goudr. 101 100
v. Ommeren c.v.a 174 177
Rotterd, Lloyd 145% 147%
Scheepsv Unie 136 136%
Ütr. Hyp.b. 3% 70 70%
Idem 13
Premieleningen en diversen
A, Heyn w.o 55 4
Aanstel 'brouw 5 93 b
Co-op Ned aob 7 105 105
Co-op Neü, r.sp
Ned Gasunie 5% 95% 95%
Philips cili '51 4 83 b
Idem 1948 8% 92%
idem dix 4« 8% 94% x
Pegus 1-2 1951 6 99 b 99
Obl. luebtv spoorw prem obl
29/6
30/0
Banken
Cultuurbank
70
70
Gron Lnd.-Cr. B.
150
Holl. Bank Unie
193
192%
Kas associatie
110%
112
Nat Lnv B
83
Nat Ned. cert.
530
534
Ned Crediet B
172
172
Ned Midst B
89
89.60
Ned Overzee B
160%
161
R.V.S. cert. d.
485
Slavenburg'* B
168
168%
Handel, industrie, diversen
Bank- en kredietwezen
B Nea Gem 51 b 97%
ld 30 J 68/59 4%
ld 25 1 90/3-5 414
Cultures
A'üam Kubbeir 63
HVA My en ver
97%
86%
88
118%
Handel, Industrie, diversen
62%
117 i
A-K.U.
Deh MIJ eert.
Huogov Q.rc.v.a
Philips Gem Bez
Unilever o.v.a
Dorische Petr.
Dortscbe Petr 1%
Kon Petr.
49.40 49.10 1
64
77.30
93.20
90.80
603
602%
64
79.50
90.80
90.60
606
604%
127.40 127
Scheepvaart en Luchtvaart
HAJ. 90% 90% I
Java-China Pak 173 174
KXuM t eert 362.80 90%
Stv Mil Ned. 90% 361
K.N.S.M n.b, 109% 110%
KLM 15-Jarig 5
KLM 20-jarig 4%
Ned S, '57 1-2 4%
Alkmaar 56 Va
Adam 1933 3
ld. pr.obl, '53 2%
ld. 66-1
ld. 66-a
ld. 56-3
idem 1959
Breda
Dordrecht
Eindhoven
Enschede
Gravb 62-1
idem
Rotterd
Idem
idem
Utrecht
52-2 VA
52-1 VA
52-2 VA
57 VA
52 VA
Z .-Holland 57 Va
Z.-HoUand 69 2*A
92
91 Vt
91
70A
79%
93
911/4
77%
76%
71%
74
70%
87 y,
941%
87%
84B
102%
85%
Converteerbare obligatie,
AKD I 1000 4% 86%
AmeteJ 6 3/4 105%
Gelder ia v. 4% 86%
Hoogoven, 6 3/4 100%
Scbolten rox 414 86%
Mg. Ban» Ned. 225
MMEV N.R eert 791
AMRO Bank 46.60
92
91%
90%
70A
118%
86 b
81
92%
91%
76%
77%
71%
74%
70%
87fÜ
87H
88%
84%
104%
86%
86%
86%
106
86%
100%
87
225%
46.60
Alb. Heyn
922
925
Alg H my Onr. G
120
120
Amstei br.
322
333
A dam Balast My
420%
421
A dam Droog My
98%
99%
A'dam RUtulg My
140b
140 b
ANLEM nat bez.
51
54%
Beeren trlcotfabr
12
11%
Beers en Zn.
260 b
Begemann
115
114
Bensdorp intern
408
408
Bergb Jurg 250
213%
213
Bergoee
318
314
Berkei's Patent
137%
88
137%
Blaauwhoed
Biydenst Win.
69b
165
Bols Lucas
180
Borsumy Wehry
75%
76
Braatmacb R'dam
42%
42
Breda macbJabr
229
229
Bredero Ver.bedi
399
398
Brocade*
766
770
Buhrmania fettei
459
458
Byenkort behe^j
526
527
Calvè
645%
640%
Carps Garentabi
180
176
Centr Suiker My
389
389
Crane Nederland
63
64
Cur. Handel My
164%
163
Daaiderop
143
142
Dagra
195b
195%
Dess tapytfabx
280
280
Dikker en Co
103d
103
Drie Hoefyzert
80.50
81
DJ3.U.
265%
269
Duyvla Jz.
264%
267
fimba
134
133
ftrda My.
430
431
Excelsior
65
67%
Figee mach.fabr
122%
122%
Fokket
372
ford
1000
1000
Gazelle rtjw.fabr
178
178
Gelder-Paple»
101%
101%
29/6
30/0
Gelderl. Tieiens
347
358
Gero £abr. Cert.
245
245 x
Geveke en Co.
465
468
Gist- en Splr Jabr
648%
649%
Gras so mach.fabr
115 x
Grinten v.d.
880
844
Gruyter Zn. 6%
133 X
Bergh-Jurg 6% pc
88
88
Bredero vastgoed
114%
Calvé cum pref.
139%
70
76
Hagemeyer Co.
91.50
90.80
Halberg m.fabr
51 %b
52
't Hart Inst.
Hatema N.V.
182
179
Havenwerken
100%
101%
Heineken's Bierbr
514%
515
Hero con Breda
159
160
Hoek's mach Jabr
418
414%
Holl. Kattenburg
69
69%
Holl. Beton My.
347%
347
Holl. Const w.
77.50
78.40
Holl. Meiksuikej
284
282
Homburg
229 b
229%
Hoogenboscb sch.
238
237
Hooimeyer Zn
92%
Indoheem
158
Ing. Bur. Bouwn
159 b
Interna tto
285
289%
Int. gew betonb.
300
295
In ven turn
134
135
Jongenee) houth
270
270
Kemo
470 x
Kempen Begeer
Key houthandel
168 d
168
Kledlngwd Smits
126
126%
Kiene Suikerw.
152
152
KonJaDr.vh_Aiex
63
63
Kon. Papierfabr
147%
152
K N. Tex Unle
50
50%
Kon. Zout Ketjes
595
596
Korenschoof
166
166
Koudys voed.
116%
117
Kon. Ver. Tapijt
365
Kwatta choc.
182
188
Leeuw Papier
265 x
263 x
Leldse Wolsp.
288 d
331
Llndeteves
133
131
Macintosh
427
427
Mee) Ned. Bakk
370
371
Meesbouwmat B
105
105
Meteoor Beton
95
96
Misset Uitg My
272
272
Mosa
200
198
Mulder-Vogem
283 x
284
Muller en Co.
270
272%
Mijnbouwk. werk
240 x
235 b
Naarden-Ch.fabr.
395
397
Nedap
Ned. Dagbl. Unie
Ned. Dok My.
N.exp.pap.fabr.
Ned. Kabelfabr.
Ned. Melkunie
N ed .Scheepsb.My
Neile wed. v.
Netam
Norit
Nyverdai-Cate
Oranjeboom
Overzeese Gas
Palemb Ind Mö
Pal the
Philips 6% compr
Pietersen auto's
Llps en Gispen
Ned. Sprlngstot
Nutricia
Reeslnk en Co.
Reineveld mach
Rlva
Ruhaak en Co.
Run-Schelde
Schev expl My.
Schev. expl. 1966
Schokbeton
Scholten Karton
Scholten Honig
Simon de Wit
Simon's embJabr
Smit Nymegen
Spaarnestad
Stokvis Zn
Stoomsp.Twenthe
Swaay van
Synres Chem.
Tabak Phll c.v
Tech. Unie
Texoprint
Thom-Dr-verbllfa
Thomsen v bedr
Tw Overz Hand
Udenhout Steent
Unilever 1%
Idem 9%
Idem 4%
29/0 30/6
146%
85%
73%
247
218
84%
279%
143
160.50
77
354
99
90
64
36
86
60
474%
154
134
244
143%
196%
35
21
186
270
79
380
88 b
167
650
85%
63%
275 b
179
254
96
89.30 f
101
80
132
110%
99
66%
262 d
210
118
159%
174
248
96%
119%
147
159 x
85%
74
245
210
84%
279%
141
160.50
78
355
99.50
90
61
35.90
87%
113%
115 b
470%
157
134
232
144%
196
26.20
20.60
186
79.50
b
165%
652
86
63
275 b
179
253%
97%
9.50 b
102
80
131
109%
99%
66%
265
217
180
170
114
160
152 d
95%
119%
29/6 30/0
Vredenstein rub
Vuicaansoord
Walvisvaart
Wereldhaven
Wermnk's Beton
Wessanen
Wilt. Feyen.-Bz
Weyers Ind St B
Zaalberg
Zeeuwse Confeci
Zwanen berg-Org
Texoprint 5% pr
Mijnbouw en
116%
50 x
320
397
131
487
154
366%
68
145 x
196.80
90 V2
petroleum
116
54
320
398
131
495
154%
366
68%
145
198.80
90
26.50 x 26,50 x
112.10 112
AJg. Expl. My
Billiton le rubr
Btlhton 2e rubr
Kon Petr Cert
idem ceri
Moerara Enlrn
ld. ceri opr I/lil
Id. 1 winst be w
ld. 4 wmstbew
Oost-Borneo My
Furness
Oostzee
Alg Bonds bent
Converto l-lpb
HBBbei depU-2pfc
Interbonds 1 pb
Intergas
Aandelen in beleg ginger
A'dam bel.my t 50 H6
Dutcb int.
1525
2470 x
2665
2630
87 b
440 x
100
1010
1026
730
655
383.50
50
Lnterunie
Neto
ttobeco
Urn tas
Vei bez 1894 f50
Europai 1-10 pb
UnioD minlere 1
UoLartuntfsen
Anaconda
Bethlehem Steel
General Electric
Genera) Motors
Prot and Gamble
Republic Steel
Shell OU
U: Stee) 10 eert
104
168.50
77.50
206.30
390
97
405
605
94%
32
89%
78%
88%
42 d
68%
43%
1525
2470 x
2645
2615
87 b
430 x
102
1010
1026
710
655
383
116
103
168.50
77.50
205
396
408
600
84
32%
87%
78%
89
43
69%
43%
gedaan en bieden
X
m
laten
1
m
gedaan an laten
b
m
bieden
e
m
ex elalrn
d
ex dividend
ken en geiten 127, paarden 152, veulens
3, totaal 3197. Prijzen (in guldens):
melk- en kalfkoeien 11501250, guste
koeien 825—925, pinken 600—700, enter
stieren 675—875, alles p. stuk, koeien
le, 2e kw. 4.00—4.15 3.65—3.85, worst
koeien 3.103.35, stieren 4.104.40, alles
p. kg sl.gew. graskalveren p. st. 400-
450, graskalveren p. kg sl.gew. 4.00—4.10
vette kalveren p. kg lev. gew. 2.102.20,
nuchtere kalveren p. kg lev. gew. 1.10—
I.20, nuchtere kalveren 3550, mestkal
veren 127160, fokscnapen 115320,
alles p. stuk, vette schapen p. kg sl.gew.
5.00—5.50, lammeren p. kg sl.gew. 90—
100. lammeren p. st. 110—125, oudere
paarden p. kg. sl.gew. 2.502.80, jonge
re paarden p- kg sl.gew. 3.603 80,
werkpaarden 14501825, veulens 550
625, bokken en geiten 25—40, alles p st.
bokken en geiten p. kg sl.gew. 1.70—1.90
Overzicht (resp. aanvoer, handel en
prijzen: gebruiksvee: kort, rustig, lager,
stieren (enters en oudere): zeer kort,
gewoon, lager, slachtvee: kort, iets meer
prijshoudend, kalveren (gras- en vette):
zeer kort, stug, drukkend, nuchtere en
mestkalveren: kort, niet minder, gelijk,
schapen en lammeren: iets minder, iets
beter, prijsh., slachtpaarden: redelijk,
rustig, gelijk, werkpaarden en veulens:
redelijk, rustig, gelijk, bokken en gei
ten: goed, zeer slecht, lager, varkens en
biggen, wegens te geringe aanvoer geen
notering.
MIDDELBURG 29 juni Aard
beien per doos 18-30. aardappelen I bon
ken 44.10, grote 32.70, drielingen 26,90,
kriel 23.50, aardappelen II: bonken
46,70, grote 34,20, drielingen 19,60, kriel
17,50.
OUDENBOSCH, 30 juni Aardap
pelen bonken 2024, grote 1526, drie
lingen 6—17, kriel 5—22, tuinbonen 14
—31, rabarber 417, erwten 1848,
waspeen 4560. bospeen 34—38, peulen
60—71, bloemkool AA 44—47, A I 37—56,
A II 15—44, B I 15—41, B II 17—28,
dubb. bonen 210250, kassnijbonen 100
160, sav.kool 7, spitskool 2527, rode
kool 1216, kroten 5, sla 59, tomaten
340370, Gorella 70106, diverse aard
beien 70116, frambozen 4860 per
doosje, rode bessen 164, fabrieksprijzen
Senga I 100—105, II 83—97, Gorella 81
87, diversen 75—79, C 70, frambozen
115—118.
STEENBERGEN, 30 juni Eerste
lingen zand grote 18, drielingen 16,
kriel 9, idem klei grote 1823, kriel 12
16, Doré zand grote 18—19, drielingen
16—18, kriel 10, idem klein grote -2024,
drielingen 1720,k riel 1118, Lekker-
landers klei grote 19—21, drielingen 17,
kriel 14—15.
ZWIJNDRECHT, 30 juni Andijvie
1114, spinazie 2240, postelein 19
28, uien 1417. rabarber 1124, kas
snijbonen 130170, starnbonen 250270,
tuinbonen 2130, spitskool 715, rode-
kool 30—18, kroten 25—37^ Eerstelingen
2543, Juliaantjes 48, Doré 2132, aard
beien 75137, sla A I 517, bloemkool
AA 40—54, A 24—49, B 15—30, C 15—16,
komkommers 90 pl. 3335, 75 pL 2931,
60 pl. 24—27, 50 pl. 18—22, 40 pl. 16—20,
krom 20, tomaten A 620640, B 600
610, C 590—610, CC 510, selderie 5—16,
peterselie 1016, radijs rood 12, witp.
II, boskroten 522, bospeen 5057.
ACMAEA 29 te Curasao.
ADONIS 29 v Freeport n Houston.
ALIOTH 29 v Santos n Salvador.
ALKMAAR 29 v Malta n Piraeus.
ALNITAK 30 v Bandar Mashur n Koe
weit.
ANDIJK 30 te Marseille.
AMELAND 30 te Curasao.
ARCHIMEDES p 30 Ouessant n Bilzao.
ARENDSKEKK 30 te Genua.
ARGO 30 v Malaga n A'dam.
ARTEMIS 30 te San Juan.
BALONG 29 v Genua n A'dam.
BA WE AN p 30 Gibraltar n Barcelona.
BENGALEN 30 v Antwerpen n R'dam.
CALTEX DELFZIJL 30 t a Liverpool-
baai.
CALTEX NEDERLAND 29 v Mississip
pi River n St. John.
CARIBTRADER p 30 Ras al Hadd n
Mena.
CERES 29 te R'dam.
DAHOMEYKUST 30 v Freetown n
Monrovia.
DAPHNE 30 v East London n R'dam.
DIEMERDIJK 30 te R'dam.
DOSINA 1-7 te Arzew verw.
EENHOORN 30 t h v Kreta n Con-
stantia.
EOS 29 v Hamburg n Bremen.
ESSO DEN HAAG 30 v Brest.
ESSO ROTTERDAM 29 v Wilhelmsha-
ven n Aruba
FOREST LAKE 29 v Honolulu n Sin
gapore.
GAASTERDIJK 29 v Antwerpen n
Hamburg.
GEESTLAND 29 v Dominica n Preston.
GOOILAND 3 dw Ouessant n Bahia.
GOEREE 1 te Himeji verw.
HERTA p 28 Vlissingen n Denemarken.
HECTOR 1-7 te Piraeus verw.
ILIAS 30 te R'dam.
ISIS 30 t h v Lizardpoint n A'dam.
JAMES BENEDICT 30 te Tarragona
verw.
KABYLIA 29 v Gothenburg n Helsing-
borg.
KAMPERDIJK 29 te R'dam.
KALYDON 30 te Norrkoping verw.
KARAKORUM 29 te Galveston.
KEIZERSWAARD 30 te Santos.
KELLETIA 30 te Curacao.
KENNEMERLAND 29 v Pto Alegre.
"KERMIA 30 te Curasao.
KLOOSTERDIJK 29 te Savannah.
KORENDIJK 29 v Hamburg n Ant
werpen.
KORENIA 1-7 te Dubai verw.
KOSïCIA 30 te Hernosand verw.
LEUVELLOYD 30 te Hamburg.
LOOSDRECHT 29 v Las Palmas n
Mombasa.
MAYA 28 nw Coishco n Coishco.
MEDON 30 te Curasao.
MENTOR 30 v R'dam n Malta.
MINOS 1-7 te Beiroet verw.
MUNTTOREN 29 v Aruba n Durban.
MUSILLOYD 30 te Luanda.
NAESS TIGER 1-7 te Moji verw.
NIJKERK 28 v Ascension n Kaapstad.
ONDINA 30 t h v East London n Mena.
PHILINE 30 v R'dam n Mena al
Ahmadi.
POOLSTER 29 v R'dam n Gdynia.
PRINS CASIMIR 29 v Hamilton n Mon
treal.
PRINSES EMILIA 30 te Alexandrië.
SCEfELPWIJK 30 v R'dam n Stanlow.
SCHIEKERK 29 v Bremerhaven n Ant
werpen.
SCHOUWEN 29 v Montreal n R'dam.
SEINELLOYD 1-7 te Auckland verw.
SEROOSKERK 30 te Barcelona verw.
STATENDAM 30 te Southampton.
STAD DELFT 30 te Adelaide verw.
STAD GOUDA 30 te R'dam.
STEENKERK 29 v Kaapstad n Dhin-
STR AAT BANK A 29 "V Mauritius n Sin
gapore.
STRAAT CUMBERLAND 30 te Kaap
stad verw.
STRAAT COOK 29 v San Francisco n
Santos.
STRAAT FIJI 30 te Kobe.
STRAAT FRAZER 30 te Yokohama.
STRAAT MOZAMBIQUE 30 te Hong
kong.
STELLA POLARIS 27 v Workington n
Belfast.
THERON 30 v A'dam n W.-Indië.
TJIBODAS 1 te Mombasa verw.
TJIKAMPEK 30 v Penang n Port Swet-
tenham.
VAN RIEBEECK 1 te Koeweit verw.
VIDENA 1 te Singapore verw.
VILLARCIA p 28 Paranagua n Rosario.
ULYSSES 29 te A'dam.
WALCHEREN 29 te R'dam.