renault brengt wedstrijdwagen
Gordini 1300 met
vurig temperament
wêm
stiSIj.
Hoger economisch
onderwijs gaat in
augustus draaien
i%^vakanti e!
LICHTFEEST IN APELDOORN
voorzai
Mee
werk
tips
v<
oor het
vrije
weekend
Nieuwe Simca
Pond sterli
sterker
natuurwit ëm b0erenbruin
Franse senaatscommissie
tegen visie De Gaulle
VOLLEDIG
GASFORNUI;
12
ÊÊÈÉ&'i
jaan de ,inker i°pen
EliEiÜ geils ^kt cle wa&en op
Technische
Gerieflijk
Gewillig
Elastisch
gegevens
tips-tips-tips-tips
U vraagt maar
•'AwÊk-
K.
'WIMiJIIHfa
Veekeuring te
Eede
Garage C. BOS
Landingsrechten
op Schiphol
30% hoger
NIEUW SOORT SCHOLEN IN 4 STEDEN
MODERN
SUBSIDIES
Niet goed, geld ter
Sjaloom-groep
naar minister
Grenslandroute
Heusden
Dol [ij
Kunstmf#
ynen
mop"6"'
pp/ejei.
ver
nl
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 30 JUNI1967
■M
De Renault 8 Gordini 1300 is een heel andere auto dan de stan
daarduitvoering, waarvan hij is afgeleid. De door Amédée Gordini
geprepareerde rallywagen heeft meer dan dubbel zoveel paarden
meegekregen. De prestaties zijn onwaarschijnlijk hoog. Met zijn
110 pk bereikt de 1300 een top van circa 175 km-uur. Andere opge
voerde versies in de kleinere klasse, zoals de BMC Cooper S 1300,
NSU 1000 TT, Glas 1304 TS en de rally-Kadeft kunnen hieraan niet
tippen.
gasdosering tijdig te pareren. Men moet
rustig en met overleg beginnen. Bij ho
ge snelheden is deze Gordini-versie be
ter onder controle te houden dan de vo
rige. De nauwkeurige en vrij directe
besturing maakt snelle correcties mo
gelijk. Bij zijwind en in snel gereden
bochten vonden we de wagen niet uit
gesproken lastig.
Het meest imponeerde ons de accele
ratie, die op erkend sportwagenniveau
ligt. Na twee metingen in beide rich
tingen noteerden we de volgende tij
den. Van 0-60 km/u. in 5 sec., 0-80 km/u.
in 7.6 sec., 0-100 km-u in 11 sec. 0-120
km/u. in 16.9 sec., 0-140 km/u. in 26 sec.
De motor is elastisch en hij trekt bij
40-50 km/u. nog overtuigend in de vier
de versnelling op. Zonder mechanische
- protesten.laat. dg_mtaci^ine zich tot ruim
7000, toeren doortrekken, Het motorge
luid is nogal krachtig, maar voor de
liefhebber kan dit alleen maar stimu
lerend zijn. Met behulp van de vijf ver
snellingen vooruit kunnen de mogelijk
heden volledig worden uitgebuit. De fel
opgevoerde motor kan op toeren wor
den gehouden. In de vrijloop draaide
ons testexemplaar wat onregelmatig,
maar het is dan ook niet gemakkelijk
twee dubbele carburateurs aan 't lijntje
te houden. De bougies moesten worden
vervangen, omdat ze vuil waren gewor
den, maar in het Gordinigeval komt dit
vaker voor.
De 5-bak is goed gesynchroniseerd,
maar de versnellingshandel op de vloer
doet zijn werk minder precies en cor
rect. Bliksemsnel schakelen is niet mo
gelijk. We hadden liever een „korter
aangebonden" pook gehad, die zich
sneller laat hanteren. Hoewel de han
del in de Renault onzeker lijkt, mist hij
een versnelling niet. Het inschakelen
gaat alleen wat traag en nonchalant.
Van de vering, met stabilisator en dub
bele schokbrekers achter, hebben we
een goede indruk gekregen. Op norma
le wegen is het veercomfort ruim vol
doende. Op hobbels en bobbels wordt
de wagen onrustig en men merkt dan
dat hij nogal stug geveerd is. De ge
makkelijke zittingen zorgen ervoor dat
het rijden niet onaangenaam wordt.
nauwkeurig. Het betrekkelijk kleine
stuurwiel (van het sportieve type) ligt
lekker in de handen. Het benzinever
bruik varieerde tijdens de testperiode
van 10.5 tot 13 liter op 100 km. Bij een
gemiddelde snelheid van 115-130 km/u.
was de consumptie 11.5 liter/100 km. De
Gordini 1300 is een dure wagen, maar
voor veel pk's en snelheid moet nu
eenmaal extra worden betaald.
De Gordini is 't meest
voorbereid voor de ra-
cery. Het koetswerk is
gespoten in de blauwe
Bk Franse racekleur. Over
twee snelheidsstrepen,
die we liever achterwege
aI a hadden gelaten. Overi-
de Renault 8, maar dan
met twee extra koplam-
I pen met jodiumverlich-
H 11P ting en speciale sport-
banden van Dunlop. De
1300 is eigenlyk een ver-
beterde uitgave van de
S Üortlini ihêt liM cb~
OS pk machine, die ook vurig tempera
ment nad.
(ADVERTENTIE)
De kennismaking met de Gordini 1300
was voor ons een nieuwe belevenis. In
enkele opzichten bleek deze wagen be:
ter en efficiënter voor het snelle werk
te zijn dan he 1100-model. Door een
grotere boring werd de cilinderinhoud
op 1255 cc gebracht. Met een compres-
sieverhouding van 10.51 en twee dub
bele Webercarburateurs presteert de
motor 110 SAE-pk bij 6750 omwentelin
gen per minuut Een verbetering is ook
de gesynchroniseerde vijfversnellings
bak. Onder de voorkap is nog een ex
tra benzinetank met een inhoud van 26
liter geplaatst. Tn de achtertank gaan
ongeveer 38 liter. De tank voorin bete
kent een gunstiger gewichtsverdeling.
Verder werden de uitrusting en inrich
ting gecompleteerd. De wielen hebben
een bredere velgmaat en in het com
partiment troffen we gerieflijker meu
bilair (slaapstoelen), een volledige in-
strumentering en een handig sportstuur
aan.
De zitpositie achter het stuur is com
fortabel. De fauteuils, royaal uitge
voerd, behaaglijk geveerd en met stof
bekleed, zijn onder het rijden verstel
baar. Als de inzittenden vóór van nor
maal postuur zijn, blijft er voor de ach
terpassagiers voldoende beenruimte
over» Voor vier personen is de Gordini
comfortabel genoeg.
Het dashboard, met toerenteller en
al, is overzichtelijk en goed afleesbaar.
Er zijn drie vakken voor 't opbergen
van documenten en kleine spullen. Ver
warming en ventilatie hebben voldoen
de capaci+eit. Op het instrumentenbord
zijn twee roosters aangebracht voor de
toevoer van frisse lucht. Eventueel kan
er een van de achterste schuifraampjes
open. De ruitenwissers en -sproeier had
den we liever moderner en effectiever
gehad, graag met twee snelheden.
Overigens heeft Renault ervoor ge
zorgd dat de Gordini niet alleen snel
maar ook comfortabel is, desnoods voor
een. gezin. Vanwege de hoge prijs en de
haast onfatsoenlijk hoge top schaft men
zo'n auto echter niet voor normaal ge
bruik aan. De Gordini is een gecamou
fleerde racewagen met goede accom
modatie, een interessant geval voor
sportieve en ervaren rijders met wed
strijdambities
De Gordini 1300 is duidelyk over
stuurd, maar men went er gauw aan.
Eenmaal vertrouwd met het rijkarakter
van deze wagen krijgt men de smaak
te pakken. Het gaat er om bij krachti
ge zijwind en plotselinge koersveran
deringen slingertendensen met stuur en
Het remsysteem (sehryfremmen rond
om) is doeltreffend en betrouwbaar. De
Gordini laat zich bij hoge snelheden
veilig afremmen. Als het wegdek nat
is, moet het rempedaal niet abrupt wor
den ingetrapt. Er moet dan ook met
meer concentratie en feeling voor de
rij eigenschappen van deze uiterst snel
le auto worden gereden. In normale
omstandigheden zijn de wegligging en
de koersvastheid beter dan we hadden
verwacht.
In de stad is de Gordini niet moeilijk
in de hand te houden. Bij lage snelhe
den wordt hij niet bokkig en trekkerig.
In langzame files en voor verkeerslich
ten kan men de motor gemakkelijk aan
de praat houden.. Met een draaicirkel
van nauwelijks tien meter is de 1300
wendbaar en vlot te parkeren. Zoals
reeds opgemerkt is de besturing zeer
Simca heeft een snelle toer-wagen ge
ïntroduceerd. Het is de Simca 1200 S
Coupé. Simca richt met deze wagen op
mensen die een iets zwaardere wagen
willen hebben.
Motor: 4-cil. achterin
Boring en slag: 74.5x72 mm
Cilinderinhoud: 1255 cc
Compressie: 10.5 I
Vermogen: 110 SAE-pk/6750 omw./min.
Topsnelheid: 175 km/uur
Tankinhoud: 38 26 liter
Afmetingen: 399 x 149 x 138 cm
Wielbasis: 227 cm
Gewicht rijklaar: 850 kg
Max. gewicht: 1150 kg
Prijs: f 11700,—.
Teenminste 80 procent van de capaciteit
A der batterij wordt opgeslokt door de
startmotor. Dat wil zeggen, dat u met
een half ontladen batterij zeer züinig
met de batterij om moet gaan en dus
niet vaker starten dan hoogst noodzake
lijk is. De door de motor aangedreven
dynamo moet heel wat uurtjes draaien
voordat d^ verbruikte stroom weer aan
gevuld is.
Ts liet reservoir van uw hydraulisch
A remsysteem nog wel voldoende met
remvloeistof gevuld? Zo niet, dan loopt
u de kans dat vandaag of morgen uw
remmen weigeren en dat kan voor uzelf
en anderen heel nare gevolgen hebben.
Het peil van de remvloeistof mag niet
lager zijn dan circa 2 cm beneden de
vulopening.
praktisch alle rubber- en plasticbaga-
gereksteunen laten doffe plekken
na op de laklaag van het dak. Als het
rek van het dak gaat, worden dit plaat
sen waar u zich steeds aan ergert. U
kunt dit voorkomen door tussen de
steunen en het dak aluminiumfolie of
zilverpapier te leggen.
Ctar vasthouden aan door de fabri-
kant voorgeschreven bougies is in die
gevallen waarin overwegend wordt af
geweken van het „doorsnee" automo
bielgebruik, niet altijd aan te bevelen.
Het kan b.v. voorkomen dat de fabrieks-
bougies voor continu stadswerk te
„koud" blijven waardoor bougievervui
ling optreedt. In een dergelijk geval zal
een iets „warmere" bougie dan de op
lossing blijken te zijn.
Mevr. de G. te Breda wil graag' ge
ïnformeerd worden over de vraag of
het zin heeft de reserveband mee te la
ten rouleren zodat na verloop van tyd
de vijf banden tegelijk versleten zullen
zijn. De tweede vraag Is of het nodig
Is de wielen regelmatig van plaats te
doen wisselen.
Het om de zoveel kilometer verwis
selen van de wielen raakt door ver
schillende oorzaken en veranderde in
zichten een beetje uit de tijd. Men is
vry algemeen van mening dat het maar
beter is de wielen op hun plaats te la
ten zitten. Wel zal in die gevallen waar
in een abnormale of eenzijdige slijtage
van de banden wordt opgemerkt, de
oorzaak hiervan moeten worden opge
spoord en verholpen. Als u uw reserve
wiel niet of slechts sporadisch gebruikt
dan kunt u bijvoorbeeld na 50.000 km
ook volstaan met de aanschaffing van
drie nieuwe banden. Met de reserve
band mee, staat uw auto dan immers
weer rondom op nieuwe banden en als
reserve gebruikt u dan de beste van de
drie gedemonteerde. Vanzelfsprekend
zult u dan na de volgende 50.000 km
vijf banden moeten kopen maar zover
is u voorlopig nog niet.
Dat moet u echt eens proberen:
DWARSGEBAKKEN
Twee heerlijke soorten brood uit
natuurzuivere tarwe, dwarsge-
bakken. Ja, dwarsgebakken, want Kt
daardoor blijft BUMS werkelijk
een week-end lang mals,
Kies voor zo botermals, zo geurig, zo gezond
(Van een correspondent)
AARDENBURG De uitslag van de
veekeuring te Eede is: le kalfskoeien:
Dina 28, eigenaar A. Willems; Geer
tje 20 van U. Maes Brezita 2 A prijs
van O. v. d. Wijnckel; Connie 2 b prijs
van J. Mille. 2e kalfskoeien: Dina 23
1 A-prijs, eigenaar A. Willems; Afga,
lb-prijs, eig. J. v. Hal; Margje, lc-
prijs, eig. U. Maes; Tina, ld-prijs eig.
O. v. d. Wijnckel. 3e kalfskoeien:
Treesje 11, la-prijs eig. J. v. Hal Bleska
Treesje 11, la - prijs eigenaar J.
van Hal Bleska 1 b prijs eigenaar
U. Maes; Jete, lc-prijs, eig. J. v. Hal;
Dina 17, 2a prijs, eig. A. Willems;
Betje 10, 2b-prijs, eig. G. Willems;
Suzan, 2c-prijs, eig. G. Willems. 4e
kalfskoeien: Jennie, la-prijs, eig. J. v.
Hal; Hilda, 2arprijs, eig. A. Rammelae-
re; Paula, 2b-prijs, eig. J. Mille. Ou
dere koeien: Krol 43, la-prijs, eig. J.
v. Hal; Anke 4, lb-prijs, eig. U. Maes;
Anna, lc-prijs, eig. J. v. Hal, Vera,
ld-prijs, eig. O. v. d. Wijnckel; Ina,
ld-prijs, eig. O. v. d. Wijnckel; Zyl-
stra, lf-prijs, eig. U. Maes. Oudere
vaarzen: Ankie 4, la-prijs, eig. J. v.
Hal; Purmerend 28, lb-prijs, eig. J. v.
Hal; Sonja, lc-prijs, eig. O. v. d. Wijnc
kel. Jonge vaarzen: Bontje 50, la-prijs
eig. J. v. Hal: Bontje 51, lb-prijs, eig.
J. v. Hal; Tjitske 52, lc-prijs, eig. J.
v. Hal; Antje 5, ld-prijs, eig. J. v. Hal.
Groepen: le prijs: J. van Hal; 2e
prijs: U. Maes; 3e prijs: O. v. d.
Wijnckel; 4e prijs: J. v. Hal; 5e prijs:
A. Willems. Bestverzorgde groep: le
prijs: J. van Hal; 2e prijs: U. Maes.
Mooiste dier: Anke 4, eigenaar U.
Maes. Kampioen: Dina 23, eigenaar
A. Willems. Reserve kampioen: Trees
je, eigenaar J. van Hal, Beste koe ujt
de oud-kampioenen: Jennie 62, eige
naar J. v. Hal. Beste produktiekoe:
le Cornie, eig. U. Maes; 2e Trees, eig.
G. Willems; 3e. Ina, eig. O. v. d.
Wijnckel.
advertentie)
RENAULT-DEALER VOOR
ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Sas van Gent, Kloosterlaan 41
Telefoon 01158-1497
Terneuzen, Burg. Geillstraat 7,
Telefoon 01150 - 3698
Sluis, St.-Annastraat 4
Telefoon 01178-336
SCHIPHOL (ANP) Dezer dagen
wordt de publikatie verwacht van een
Koninklijk Besluit, gedateerd 21 juni
1967, waarbij een verhoging van de lan
dingsgelden met 30 pet. per 1 juli op de
nieuwe luchthaven Schiphol wordt
goedgekeurd. De opvoering van de lan
dings-, stallings- en parkeergelden werd
reeds in september vorig jaar aangekon
digd, toen de investeringen voor het
nieuwe Schiphol hoger uitvielen dan
aanvankelijk was begroot.
Het bericht dat net Koninklijk Be
sluit nog voor 1 juli zal worden gepu
bliceerd, kwam als een verrassing voor
de op Schiphol gevestigde luchtvaart
maatschappijen, omdat onlangs nog in
tern werd meegedeeld dat door het uit
blijven van de afkondiging, de verho
ging per 1 juli niet zou kunnen door
gaan. Het wordt dan ook waarschijnlijk
geacht dat de verhoging iets later dan
1 juli zal ingaan.
Hoewel de luchthaven Schiphol door
dit Koninklijk Besluit gemachtigd wordt
de landingsgelden reeds met ingang van
1 juli met 30 pet. te verhogen, zullen
de verhoogde tarieven niet voor 1
augustus in rekening worden gebracht.
De reden hiervan is dat om verschil
lende administratieve redden de af
kondiging van het besluit later plaats
vond dan aanvankelijk werd verwacht
en „je nu eenmaal niet van de ene op
de andere dag de tarieven kunt ver
hogen".
Het landen van een Douglas DC-8 of
een Boeing-707, die gemiddeld 120 tot
140 passagiers kunnen vervoeren, kostte
tot nu toe ongeveer 750 gulden. Met
ingang van 1 augustus wordt dit onge
veer 970 gulden.
PARIJS (Reuter) De Franse se
naatscommissie voor buitenlandse za
ken heeft zich uitgesproken tegen de
verklaring die president De Gaulle vo
rige week aflegde over het Midden
Oosten.
De commissie zegt in een communiqué
dat „de verklaring door Israël blijkbaar
aan te wijzen als de agressor, Frankrijk
afbuigt van zijn traditionele politiek
van de verdediging van recht en ge
rechtigheid". In de senaat is de oppo
sitie in de meerderheid.
President De Gaulle had „de opening
van de vijandelijkheden door Israël ver
oordeeld".
De commissie zegt voorts dat de ont
ruiming van door Israël bezet gebied
onafscheidelijk verbonden is met de er
kenning van Israël door zijn buren, de
verzekering van de veiligheid van zijn
grenzen en vrije doorvaart door het
Suez-kanaal en de Golf yan Akaba.
In het kader van de Mammoetwet zal
in de tweede helft van augustus van dit
jaar in Nederland met een nieuw soort
onderwys worden begonnen. Het be
treft hier de hogere economische scho
len (Hoger Economisch en Administra
tief Onderwijs - HEAO), die behoren
tot het hoger beroepsonderwijs op het
niveau van bijvoorbeeld de HTS en de
Sociale Academie. Zy leiden op voor
verantwoordelijke functies in de eco
nomische, commerciële en administra
tieve sectoren van bedrijfsleven én over
heid. Voor het geven van dit onderwijs
zijn inmiddels scholen gesticht in Am
sterdam, Rotterdam, Groningen en Sit-
tard.
De hogere economische scholen zijn in
het leven geroepen als gevolg van de
toenemende vraag bij bedrijfsleven en
overheid naar gekwalificeerde krach
ten, hoger kader met een gedegen, op
de behoefte afgestelde opleiding: men
sen. die leiding kunnen geven. De cursus
is een dagopleiding, die openstaat voor
zowel mannelijke als vrouwelijke stu
denten en drie jaar duurt.
De opleiding omvat ongeveer 40 les-
weken per jaar met gemiddeld 26 les
uren per week. Na het algemeen vor
mende eerste jaar, kan gekozen wor
den uit drie .studierichtingen: de 'Be
drijf sa dministratieve, de commerciële
en de economisch-juridische.
De hoofdmoot van het leerplan be
staat uit de vakken, die direct gericht
zijn op het later in de maatschappij
te vervullen beroep. De voornaamste
zijn economie, bedrijfseconomie, com
merciële economie, privaat-, handels-,
belasting- en staatsrecht, sociologie en
statistiek. Ook zal ruime aandacht wor
den geschonken aan de wij'zé '.waarop in
een moderne administratie de gegevens
worden verzameld en verwerkt.
De talenstudie bij het hoger econo
misch onderwijs is gericht op het zich
vaardig leren uitdrukken in woord en
geschrift en is als zodanig een voort
zetting van het middelbaar onderwijs.
Naast het Nederlands zullen twee
vreemde talen op het programma staan,
waarvan één ter keuze.
De cursus 1967-'68 start met alleen
een eerste leerjaar.
Om de studenten reeds tijdens hun
opleiding in contact te brengen met de
praktijk zullen zij gedurende enkele
maanden van het tweede studiejaar
stage moeten lopen bij bedrijven of
overheidsinstellingen. Het contact tus
sen onderwijs en praktijk zal verder
worden bevorderd door het aantrekken
van gastdocenten die in het bedrijfsle
ven werkzaam zijn, het maken van ex
cursies en het organiseren van werk
weken.
Tot de hogere economische scholen
kunnen worden toegelaten jongelui in
het bezit van de diploma's HBS-A,
HBS-B, gymnasium-A en gymnasium-B,
alsook de geschikt bevonden kandida
ten, die het dipl'oma MMS, MHS of
MEAO behaald hebben.
De hogere economische opleiding
wordt afgerond met een rijksexamen,
dat wordt afgenomen door docenten
van de school onder toezicht van rijks
gecommitteerden van het ministerie
van Onderwijs en Wetenschappen.
In het kader van de Mammoetwet is
de hogere economische school volledig
subsidiabel. Op de ouders worden der
halve geen andere lasten gelegd dan die,
welke voortvloeien uit de normale wet
telijke regelingen. De belastingdienst
neemt het inkomen van de ouders als
maatstaf bij de bepaling van het school
geld. In het algemeerx wordt uitstel van
militaire dienst verleend, indien de stu
die wordt begonnen in het kalenderjaar,
waarin men 19 jaar wordt.
(Van onze parlementaire
redactie)
den HAAG Zaterdag v;.j,
Den Haag de door de SJalooS1
aangekondigde demonstratie ia kivl
der van de actie „Niet goed »S,
rug" plaats. De deelnemers aio «s JK|
monstratie zullen op het ministerie,, i
financiën tien gulden overhand», fL
„voorschot-terugbetaling" 0p de oe-F
Juli a.s. ingaande belastmgverlagjjg
Op het departement zal staatssemi.
ris dr. F.H.M. Grapperhaus een
ga tie van de Sjaloom-groep ontvanr„f
die hem een openbare brlel zal «(„l
handigen waarir. de motieven voor fel
actie zijn uiteengezet. Deze motieiT-l
komen er zoals bekend op neer dalil
belastingverlaging weliswaar volkote-'l
legaal tot stand is gekomen, maar tl
zij niet past in de situatie van htt>|
en armoede waarin een groot deal rl
de wereld verkeert. De staatssemtinl
zal de delegatie de mening van mli,
Witteveen over de actie meedelen
(ADVERTENTIE)
Plotselinge hoofdpijn
Opkomende verkoudheid
Laat uw vakantie niet bedeim
Neem 'ASPR0' mee
Want u weet 't:
2 'ASPRO's
In het natuurpark Berg en Bos
te Apeldoorn vindt dit jaar tradi
tiegetrouw het fraaie lichtfeest
plaats. Onder de naam Lumido
worden elke avond tot en met 27
augustus talrijke sfeervolle at
tracties geboden, zoals het klank
en lichtspel Apeldoorn-Sky. Dit is
een muzikale reis per DC-8 rond
de wereld, waaraan bekende to
neelspelers en klank- en lichtex-
perts medewerken. In de Acacia
hal is gelegenheid om een dansje
te maken en op gezette tijden
wordt er gemusiceerd door vér-
schillende orkesten vanaf het ho
ger gelegen bordes van het Lido.
Van bijzondere allure zijn dit jaar
echter de bloemen expositie, die
in de bloemenhal plaatsvinden.
Van 1 t.m. 6 juli worden snijbloe
men (anjers, gladiolen en irissen)
tentoongesteld. Lumido is elke
avond te bezoeken van 19.30-23.30
uur.
In Limburg en langs de oostelijke
grens van Duitsland is sinds kort de
tweede ANWB-AD AC grensiandroute
opengesteld. Deze 156 kilometer lange
route is door de ANWB in samenwer
king met de Duitse zusterclub, de Al
gemene Duitse Automobielclub, uitge
stippeld. Aanleiding tot het ontwerpen
van deze toeristische route zijn de
prachtige gebieden van de weinig be
kende Maasvallei in Midden-Limburg
tussen Roermond en Venlo en het vo
rig jaar geopende natuurpark Schwalm-
Nette, dat op Duits gebied vlak langs
onze oostgrens is gelegen en goed aan
sluit bij de Maasvallei. De tocht biedt
in Nederland riviergezichten op de Maas
en in Duitsland een meer heuvelachtig
gebied van de Nette met de mooi gele
gen vennen als „De Witte See", het
Glabbachmeer en Hinsbecker Bruch.
Daarna rijdt men naar de middeleeuw
se burcht van Brüggen, het dal van
Schwalm en Wassenberg via de grens
post Rothenbach Nederland binnen.
Door het Roerdal en langs de romaanse
basiliek St. Odilienberg bereikt men
weer het voor Brabant gunstigste uit
gangspunt Roermond.
Wilt u nader kennismaken met „De
Meierij van Den Bosch" dan kunt u
morgen terecht in Heusden. De pas op
gerichte VW in dit leuke stadje, heeft
een dagvullend programma ontworpen,
beginnend om half elf in de abdij met
een kopje koffie, een kort wel
komstwoord van de burgemeester, een
demonstratie van het gilde en een rond
leiding door de abdij. Het programma
vermeldt verder bezoeken aan het na-
tuurtheater, het kasteel, het bungalow
park „Wildhorst" en een fyn wande
lingetje door Heeswijks dreven, waarin
Het natuurpark Berf <n W j
in Apeldoorn.
vlakte van het wat^b^£e"
„twist" te dansen. Op «8 f
zijn er drie voor5jf^?oo sWw*
zijn er drie voorstellinl®' JjïE
15.30. 17.30 en 20.30'uur. ^steW*
zondag is er een extra v
11.15 uut.
men een kudde schapen zal ontmoeten.
De fanfare en de jeugddrumband zullen
zorgdragen voor de muzikale „opfrls-
sertjes".
Een alleszins
tijdverdrijf is wandelen
onbelende bossen "LgfcP
polder. Gedurende dj*»,,*
den kan men op gew jW#
wandelingen maken onder
Sindbad eri Skipper, twee „collega's"
van de t.v.-dolfijn Flipper, kan men in
de maanden juli en augustus aan het
werk zien in het 700 jaar bestaande
Oostende. Aan de Leópold Ill-laan, te
genover het stadhuis, is een reusachtige
tent opgetrokken waarin zich een kuip
bevindt, die ca. 150.000 liter water be
vat. De dolfijnen spelen, tijdens de ruim
een uur durende show, basketbal, ko
men aan de bel trekken, werpen ringen,
brengen reddingsboeien naar hun tem
mer en wippen zo'n 5 meter uit het wa
ter omhoog om een visje te verschalken.
Als climax zullen ze de hele opper-
Vandaag en morgen
te Markt in Nijmegen
kunstmarkt gehouden.__
commissie heeft een se et-
passen en heeft xodoe» of deie
posanten beperkt10
negende Nijmeegse ku ,,|,diP*
uitingen van beelden
sentatie van «en
moderne Permanente nd,*
dit experiment sMF
komst successieve^
geven.
(Van onze fina
TILBURG De werk:
probleem waarmee onze e
hoge rentevoet wordt nietl
ger aanwezig is en terugkj
dat dit jaar de honderdduil
verdringt blijkbaar alle ai
in Nederland voordoen.
De kans is groot dat deze ong<|
honderdduizendste in de textielif]
of in een daarmede verwante l
tak terecht komt. De gebeurten,
de afgelopen week hebben opni;
leerd dat de problemen in deze
takken zeer groot zijn.
i Men doet er goed aan deze niet Jj
to van de conjuncturele inzinf
schrijven, alhoewel de ree „ssie
en ander versneld heeft. Het
tisch gezegde „na regen komt
schijn" gaat weliswaar voor L
junctuur op doch in de structur
wikkeling van het economisclir
proces ken plaatselijk - dat wil
in bepaalde sectoren van de
van een alles vernielende
sprake zijn.
De vergelijking met de windhd
niet helemaal op. Dit métereolog
nomeen steekt onverwachts op
(ADVERTENTIE)
Volledig tof - en - met! 4 grote bra
ders en recbaudbrander, teven* ce
olaronSn*,eeJ" Een reuxe-oven, m
glazen ovendeur, met direct aflee
oaro temperatuurmeter. Met veili
beidsknoppen, met een grote iad
een S0""'Ja' Pel9rim bf«"1
tcruo - u,s dat werkelijk VO
win eetTl/3",/"26 Prijsvraag el
Het is hei
e i£r heifthriee''?te kvl
^//ond\t?HtogVtrSCl?ote ^24H
«ds heeft het 2len gegeven
b^ögenÏ4tministerie v®h finanJ
frijk\eraCa0°L°"tstond ondanks J