renault brengt wedstrijdwagen Gordini 1300 met vurig temperament wêm stiSIj. Hoger economisch onderwijs gaat in augustus draaien i%^vakanti e! LICHTFEEST IN APELDOORN voorzai Mee werk tips v< oor het vrije weekend Nieuwe Simca Pond sterli sterker natuurwit ëm b0erenbruin Franse senaatscommissie tegen visie De Gaulle VOLLEDIG GASFORNUI; 12 ÊÊÈÉ&'i jaan de ,inker i°pen EliEiÜ geils ^kt cle wa&en op Technische Gerieflijk Gewillig Elastisch gegevens tips-tips-tips-tips U vraagt maar •'AwÊk- K. 'WIMiJIIHfa Veekeuring te Eede Garage C. BOS Landingsrechten op Schiphol 30% hoger NIEUW SOORT SCHOLEN IN 4 STEDEN MODERN SUBSIDIES Niet goed, geld ter Sjaloom-groep naar minister Grenslandroute Heusden Dol [ij Kunstmf# ynen mop"6"' pp/ejei. ver nl DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 30 JUNI1967 ■M De Renault 8 Gordini 1300 is een heel andere auto dan de stan daarduitvoering, waarvan hij is afgeleid. De door Amédée Gordini geprepareerde rallywagen heeft meer dan dubbel zoveel paarden meegekregen. De prestaties zijn onwaarschijnlijk hoog. Met zijn 110 pk bereikt de 1300 een top van circa 175 km-uur. Andere opge voerde versies in de kleinere klasse, zoals de BMC Cooper S 1300, NSU 1000 TT, Glas 1304 TS en de rally-Kadeft kunnen hieraan niet tippen. gasdosering tijdig te pareren. Men moet rustig en met overleg beginnen. Bij ho ge snelheden is deze Gordini-versie be ter onder controle te houden dan de vo rige. De nauwkeurige en vrij directe besturing maakt snelle correcties mo gelijk. Bij zijwind en in snel gereden bochten vonden we de wagen niet uit gesproken lastig. Het meest imponeerde ons de accele ratie, die op erkend sportwagenniveau ligt. Na twee metingen in beide rich tingen noteerden we de volgende tij den. Van 0-60 km/u. in 5 sec., 0-80 km/u. in 7.6 sec., 0-100 km-u in 11 sec. 0-120 km/u. in 16.9 sec., 0-140 km/u. in 26 sec. De motor is elastisch en hij trekt bij 40-50 km/u. nog overtuigend in de vier de versnelling op. Zonder mechanische - protesten.laat. dg_mtaci^ine zich tot ruim 7000, toeren doortrekken, Het motorge luid is nogal krachtig, maar voor de liefhebber kan dit alleen maar stimu lerend zijn. Met behulp van de vijf ver snellingen vooruit kunnen de mogelijk heden volledig worden uitgebuit. De fel opgevoerde motor kan op toeren wor den gehouden. In de vrijloop draaide ons testexemplaar wat onregelmatig, maar het is dan ook niet gemakkelijk twee dubbele carburateurs aan 't lijntje te houden. De bougies moesten worden vervangen, omdat ze vuil waren gewor den, maar in het Gordinigeval komt dit vaker voor. De 5-bak is goed gesynchroniseerd, maar de versnellingshandel op de vloer doet zijn werk minder precies en cor rect. Bliksemsnel schakelen is niet mo gelijk. We hadden liever een „korter aangebonden" pook gehad, die zich sneller laat hanteren. Hoewel de han del in de Renault onzeker lijkt, mist hij een versnelling niet. Het inschakelen gaat alleen wat traag en nonchalant. Van de vering, met stabilisator en dub bele schokbrekers achter, hebben we een goede indruk gekregen. Op norma le wegen is het veercomfort ruim vol doende. Op hobbels en bobbels wordt de wagen onrustig en men merkt dan dat hij nogal stug geveerd is. De ge makkelijke zittingen zorgen ervoor dat het rijden niet onaangenaam wordt. nauwkeurig. Het betrekkelijk kleine stuurwiel (van het sportieve type) ligt lekker in de handen. Het benzinever bruik varieerde tijdens de testperiode van 10.5 tot 13 liter op 100 km. Bij een gemiddelde snelheid van 115-130 km/u. was de consumptie 11.5 liter/100 km. De Gordini 1300 is een dure wagen, maar voor veel pk's en snelheid moet nu eenmaal extra worden betaald. De Gordini is 't meest voorbereid voor de ra- cery. Het koetswerk is gespoten in de blauwe Bk Franse racekleur. Over twee snelheidsstrepen, die we liever achterwege aI a hadden gelaten. Overi- de Renault 8, maar dan met twee extra koplam- I pen met jodiumverlich- H 11P ting en speciale sport- banden van Dunlop. De 1300 is eigenlyk een ver- beterde uitgave van de S Üortlini ihêt liM cb~ OS pk machine, die ook vurig tempera ment nad. (ADVERTENTIE) De kennismaking met de Gordini 1300 was voor ons een nieuwe belevenis. In enkele opzichten bleek deze wagen be: ter en efficiënter voor het snelle werk te zijn dan he 1100-model. Door een grotere boring werd de cilinderinhoud op 1255 cc gebracht. Met een compres- sieverhouding van 10.51 en twee dub bele Webercarburateurs presteert de motor 110 SAE-pk bij 6750 omwentelin gen per minuut Een verbetering is ook de gesynchroniseerde vijfversnellings bak. Onder de voorkap is nog een ex tra benzinetank met een inhoud van 26 liter geplaatst. Tn de achtertank gaan ongeveer 38 liter. De tank voorin bete kent een gunstiger gewichtsverdeling. Verder werden de uitrusting en inrich ting gecompleteerd. De wielen hebben een bredere velgmaat en in het com partiment troffen we gerieflijker meu bilair (slaapstoelen), een volledige in- strumentering en een handig sportstuur aan. De zitpositie achter het stuur is com fortabel. De fauteuils, royaal uitge voerd, behaaglijk geveerd en met stof bekleed, zijn onder het rijden verstel baar. Als de inzittenden vóór van nor maal postuur zijn, blijft er voor de ach terpassagiers voldoende beenruimte over» Voor vier personen is de Gordini comfortabel genoeg. Het dashboard, met toerenteller en al, is overzichtelijk en goed afleesbaar. Er zijn drie vakken voor 't opbergen van documenten en kleine spullen. Ver warming en ventilatie hebben voldoen de capaci+eit. Op het instrumentenbord zijn twee roosters aangebracht voor de toevoer van frisse lucht. Eventueel kan er een van de achterste schuifraampjes open. De ruitenwissers en -sproeier had den we liever moderner en effectiever gehad, graag met twee snelheden. Overigens heeft Renault ervoor ge zorgd dat de Gordini niet alleen snel maar ook comfortabel is, desnoods voor een. gezin. Vanwege de hoge prijs en de haast onfatsoenlijk hoge top schaft men zo'n auto echter niet voor normaal ge bruik aan. De Gordini is een gecamou fleerde racewagen met goede accom modatie, een interessant geval voor sportieve en ervaren rijders met wed strijdambities De Gordini 1300 is duidelyk over stuurd, maar men went er gauw aan. Eenmaal vertrouwd met het rijkarakter van deze wagen krijgt men de smaak te pakken. Het gaat er om bij krachti ge zijwind en plotselinge koersveran deringen slingertendensen met stuur en Het remsysteem (sehryfremmen rond om) is doeltreffend en betrouwbaar. De Gordini laat zich bij hoge snelheden veilig afremmen. Als het wegdek nat is, moet het rempedaal niet abrupt wor den ingetrapt. Er moet dan ook met meer concentratie en feeling voor de rij eigenschappen van deze uiterst snel le auto worden gereden. In normale omstandigheden zijn de wegligging en de koersvastheid beter dan we hadden verwacht. In de stad is de Gordini niet moeilijk in de hand te houden. Bij lage snelhe den wordt hij niet bokkig en trekkerig. In langzame files en voor verkeerslich ten kan men de motor gemakkelijk aan de praat houden.. Met een draaicirkel van nauwelijks tien meter is de 1300 wendbaar en vlot te parkeren. Zoals reeds opgemerkt is de besturing zeer Simca heeft een snelle toer-wagen ge ïntroduceerd. Het is de Simca 1200 S Coupé. Simca richt met deze wagen op mensen die een iets zwaardere wagen willen hebben. Motor: 4-cil. achterin Boring en slag: 74.5x72 mm Cilinderinhoud: 1255 cc Compressie: 10.5 I Vermogen: 110 SAE-pk/6750 omw./min. Topsnelheid: 175 km/uur Tankinhoud: 38 26 liter Afmetingen: 399 x 149 x 138 cm Wielbasis: 227 cm Gewicht rijklaar: 850 kg Max. gewicht: 1150 kg Prijs: f 11700,—. Teenminste 80 procent van de capaciteit A der batterij wordt opgeslokt door de startmotor. Dat wil zeggen, dat u met een half ontladen batterij zeer züinig met de batterij om moet gaan en dus niet vaker starten dan hoogst noodzake lijk is. De door de motor aangedreven dynamo moet heel wat uurtjes draaien voordat d^ verbruikte stroom weer aan gevuld is. Ts liet reservoir van uw hydraulisch A remsysteem nog wel voldoende met remvloeistof gevuld? Zo niet, dan loopt u de kans dat vandaag of morgen uw remmen weigeren en dat kan voor uzelf en anderen heel nare gevolgen hebben. Het peil van de remvloeistof mag niet lager zijn dan circa 2 cm beneden de vulopening. praktisch alle rubber- en plasticbaga- gereksteunen laten doffe plekken na op de laklaag van het dak. Als het rek van het dak gaat, worden dit plaat sen waar u zich steeds aan ergert. U kunt dit voorkomen door tussen de steunen en het dak aluminiumfolie of zilverpapier te leggen. Ctar vasthouden aan door de fabri- kant voorgeschreven bougies is in die gevallen waarin overwegend wordt af geweken van het „doorsnee" automo bielgebruik, niet altijd aan te bevelen. Het kan b.v. voorkomen dat de fabrieks- bougies voor continu stadswerk te „koud" blijven waardoor bougievervui ling optreedt. In een dergelijk geval zal een iets „warmere" bougie dan de op lossing blijken te zijn. Mevr. de G. te Breda wil graag' ge ïnformeerd worden over de vraag of het zin heeft de reserveband mee te la ten rouleren zodat na verloop van tyd de vijf banden tegelijk versleten zullen zijn. De tweede vraag Is of het nodig Is de wielen regelmatig van plaats te doen wisselen. Het om de zoveel kilometer verwis selen van de wielen raakt door ver schillende oorzaken en veranderde in zichten een beetje uit de tijd. Men is vry algemeen van mening dat het maar beter is de wielen op hun plaats te la ten zitten. Wel zal in die gevallen waar in een abnormale of eenzijdige slijtage van de banden wordt opgemerkt, de oorzaak hiervan moeten worden opge spoord en verholpen. Als u uw reserve wiel niet of slechts sporadisch gebruikt dan kunt u bijvoorbeeld na 50.000 km ook volstaan met de aanschaffing van drie nieuwe banden. Met de reserve band mee, staat uw auto dan immers weer rondom op nieuwe banden en als reserve gebruikt u dan de beste van de drie gedemonteerde. Vanzelfsprekend zult u dan na de volgende 50.000 km vijf banden moeten kopen maar zover is u voorlopig nog niet. Dat moet u echt eens proberen: DWARSGEBAKKEN Twee heerlijke soorten brood uit natuurzuivere tarwe, dwarsge- bakken. Ja, dwarsgebakken, want Kt daardoor blijft BUMS werkelijk een week-end lang mals, Kies voor zo botermals, zo geurig, zo gezond (Van een correspondent) AARDENBURG De uitslag van de veekeuring te Eede is: le kalfskoeien: Dina 28, eigenaar A. Willems; Geer tje 20 van U. Maes Brezita 2 A prijs van O. v. d. Wijnckel; Connie 2 b prijs van J. Mille. 2e kalfskoeien: Dina 23 1 A-prijs, eigenaar A. Willems; Afga, lb-prijs, eig. J. v. Hal; Margje, lc- prijs, eig. U. Maes; Tina, ld-prijs eig. O. v. d. Wijnckel. 3e kalfskoeien: Treesje 11, la-prijs eig. J. v. Hal Bleska Treesje 11, la - prijs eigenaar J. van Hal Bleska 1 b prijs eigenaar U. Maes; Jete, lc-prijs, eig. J. v. Hal; Dina 17, 2a prijs, eig. A. Willems; Betje 10, 2b-prijs, eig. G. Willems; Suzan, 2c-prijs, eig. G. Willems. 4e kalfskoeien: Jennie, la-prijs, eig. J. v. Hal; Hilda, 2arprijs, eig. A. Rammelae- re; Paula, 2b-prijs, eig. J. Mille. Ou dere koeien: Krol 43, la-prijs, eig. J. v. Hal; Anke 4, lb-prijs, eig. U. Maes; Anna, lc-prijs, eig. J. v. Hal, Vera, ld-prijs, eig. O. v. d. Wijnckel; Ina, ld-prijs, eig. O. v. d. Wijnckel; Zyl- stra, lf-prijs, eig. U. Maes. Oudere vaarzen: Ankie 4, la-prijs, eig. J. v. Hal; Purmerend 28, lb-prijs, eig. J. v. Hal; Sonja, lc-prijs, eig. O. v. d. Wijnc kel. Jonge vaarzen: Bontje 50, la-prijs eig. J. v. Hal: Bontje 51, lb-prijs, eig. J. v. Hal; Tjitske 52, lc-prijs, eig. J. v. Hal; Antje 5, ld-prijs, eig. J. v. Hal. Groepen: le prijs: J. van Hal; 2e prijs: U. Maes; 3e prijs: O. v. d. Wijnckel; 4e prijs: J. v. Hal; 5e prijs: A. Willems. Bestverzorgde groep: le prijs: J. van Hal; 2e prijs: U. Maes. Mooiste dier: Anke 4, eigenaar U. Maes. Kampioen: Dina 23, eigenaar A. Willems. Reserve kampioen: Trees je, eigenaar J. van Hal, Beste koe ujt de oud-kampioenen: Jennie 62, eige naar J. v. Hal. Beste produktiekoe: le Cornie, eig. U. Maes; 2e Trees, eig. G. Willems; 3e. Ina, eig. O. v. d. Wijnckel. advertentie) RENAULT-DEALER VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Sas van Gent, Kloosterlaan 41 Telefoon 01158-1497 Terneuzen, Burg. Geillstraat 7, Telefoon 01150 - 3698 Sluis, St.-Annastraat 4 Telefoon 01178-336 SCHIPHOL (ANP) Dezer dagen wordt de publikatie verwacht van een Koninklijk Besluit, gedateerd 21 juni 1967, waarbij een verhoging van de lan dingsgelden met 30 pet. per 1 juli op de nieuwe luchthaven Schiphol wordt goedgekeurd. De opvoering van de lan dings-, stallings- en parkeergelden werd reeds in september vorig jaar aangekon digd, toen de investeringen voor het nieuwe Schiphol hoger uitvielen dan aanvankelijk was begroot. Het bericht dat net Koninklijk Be sluit nog voor 1 juli zal worden gepu bliceerd, kwam als een verrassing voor de op Schiphol gevestigde luchtvaart maatschappijen, omdat onlangs nog in tern werd meegedeeld dat door het uit blijven van de afkondiging, de verho ging per 1 juli niet zou kunnen door gaan. Het wordt dan ook waarschijnlijk geacht dat de verhoging iets later dan 1 juli zal ingaan. Hoewel de luchthaven Schiphol door dit Koninklijk Besluit gemachtigd wordt de landingsgelden reeds met ingang van 1 juli met 30 pet. te verhogen, zullen de verhoogde tarieven niet voor 1 augustus in rekening worden gebracht. De reden hiervan is dat om verschil lende administratieve redden de af kondiging van het besluit later plaats vond dan aanvankelijk werd verwacht en „je nu eenmaal niet van de ene op de andere dag de tarieven kunt ver hogen". Het landen van een Douglas DC-8 of een Boeing-707, die gemiddeld 120 tot 140 passagiers kunnen vervoeren, kostte tot nu toe ongeveer 750 gulden. Met ingang van 1 augustus wordt dit onge veer 970 gulden. PARIJS (Reuter) De Franse se naatscommissie voor buitenlandse za ken heeft zich uitgesproken tegen de verklaring die president De Gaulle vo rige week aflegde over het Midden Oosten. De commissie zegt in een communiqué dat „de verklaring door Israël blijkbaar aan te wijzen als de agressor, Frankrijk afbuigt van zijn traditionele politiek van de verdediging van recht en ge rechtigheid". In de senaat is de oppo sitie in de meerderheid. President De Gaulle had „de opening van de vijandelijkheden door Israël ver oordeeld". De commissie zegt voorts dat de ont ruiming van door Israël bezet gebied onafscheidelijk verbonden is met de er kenning van Israël door zijn buren, de verzekering van de veiligheid van zijn grenzen en vrije doorvaart door het Suez-kanaal en de Golf yan Akaba. In het kader van de Mammoetwet zal in de tweede helft van augustus van dit jaar in Nederland met een nieuw soort onderwys worden begonnen. Het be treft hier de hogere economische scho len (Hoger Economisch en Administra tief Onderwijs - HEAO), die behoren tot het hoger beroepsonderwijs op het niveau van bijvoorbeeld de HTS en de Sociale Academie. Zy leiden op voor verantwoordelijke functies in de eco nomische, commerciële en administra tieve sectoren van bedrijfsleven én over heid. Voor het geven van dit onderwijs zijn inmiddels scholen gesticht in Am sterdam, Rotterdam, Groningen en Sit- tard. De hogere economische scholen zijn in het leven geroepen als gevolg van de toenemende vraag bij bedrijfsleven en overheid naar gekwalificeerde krach ten, hoger kader met een gedegen, op de behoefte afgestelde opleiding: men sen. die leiding kunnen geven. De cursus is een dagopleiding, die openstaat voor zowel mannelijke als vrouwelijke stu denten en drie jaar duurt. De opleiding omvat ongeveer 40 les- weken per jaar met gemiddeld 26 les uren per week. Na het algemeen vor mende eerste jaar, kan gekozen wor den uit drie .studierichtingen: de 'Be drijf sa dministratieve, de commerciële en de economisch-juridische. De hoofdmoot van het leerplan be staat uit de vakken, die direct gericht zijn op het later in de maatschappij te vervullen beroep. De voornaamste zijn economie, bedrijfseconomie, com merciële economie, privaat-, handels-, belasting- en staatsrecht, sociologie en statistiek. Ook zal ruime aandacht wor den geschonken aan de wij'zé '.waarop in een moderne administratie de gegevens worden verzameld en verwerkt. De talenstudie bij het hoger econo misch onderwijs is gericht op het zich vaardig leren uitdrukken in woord en geschrift en is als zodanig een voort zetting van het middelbaar onderwijs. Naast het Nederlands zullen twee vreemde talen op het programma staan, waarvan één ter keuze. De cursus 1967-'68 start met alleen een eerste leerjaar. Om de studenten reeds tijdens hun opleiding in contact te brengen met de praktijk zullen zij gedurende enkele maanden van het tweede studiejaar stage moeten lopen bij bedrijven of overheidsinstellingen. Het contact tus sen onderwijs en praktijk zal verder worden bevorderd door het aantrekken van gastdocenten die in het bedrijfsle ven werkzaam zijn, het maken van ex cursies en het organiseren van werk weken. Tot de hogere economische scholen kunnen worden toegelaten jongelui in het bezit van de diploma's HBS-A, HBS-B, gymnasium-A en gymnasium-B, alsook de geschikt bevonden kandida ten, die het dipl'oma MMS, MHS of MEAO behaald hebben. De hogere economische opleiding wordt afgerond met een rijksexamen, dat wordt afgenomen door docenten van de school onder toezicht van rijks gecommitteerden van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. In het kader van de Mammoetwet is de hogere economische school volledig subsidiabel. Op de ouders worden der halve geen andere lasten gelegd dan die, welke voortvloeien uit de normale wet telijke regelingen. De belastingdienst neemt het inkomen van de ouders als maatstaf bij de bepaling van het school geld. In het algemeerx wordt uitstel van militaire dienst verleend, indien de stu die wordt begonnen in het kalenderjaar, waarin men 19 jaar wordt. (Van onze parlementaire redactie) den HAAG Zaterdag v;.j, Den Haag de door de SJalooS1 aangekondigde demonstratie ia kivl der van de actie „Niet goed »S, rug" plaats. De deelnemers aio «s JK| monstratie zullen op het ministerie,, i financiën tien gulden overhand», fL „voorschot-terugbetaling" 0p de oe-F Juli a.s. ingaande belastmgverlagjjg Op het departement zal staatssemi. ris dr. F.H.M. Grapperhaus een ga tie van de Sjaloom-groep ontvanr„f die hem een openbare brlel zal «(„l handigen waarir. de motieven voor fel actie zijn uiteengezet. Deze motieiT-l komen er zoals bekend op neer dalil belastingverlaging weliswaar volkote-'l legaal tot stand is gekomen, maar tl zij niet past in de situatie van htt>| en armoede waarin een groot deal rl de wereld verkeert. De staatssemtinl zal de delegatie de mening van mli, Witteveen over de actie meedelen (ADVERTENTIE) Plotselinge hoofdpijn Opkomende verkoudheid Laat uw vakantie niet bedeim Neem 'ASPR0' mee Want u weet 't: 2 'ASPRO's In het natuurpark Berg en Bos te Apeldoorn vindt dit jaar tradi tiegetrouw het fraaie lichtfeest plaats. Onder de naam Lumido worden elke avond tot en met 27 augustus talrijke sfeervolle at tracties geboden, zoals het klank en lichtspel Apeldoorn-Sky. Dit is een muzikale reis per DC-8 rond de wereld, waaraan bekende to neelspelers en klank- en lichtex- perts medewerken. In de Acacia hal is gelegenheid om een dansje te maken en op gezette tijden wordt er gemusiceerd door vér- schillende orkesten vanaf het ho ger gelegen bordes van het Lido. Van bijzondere allure zijn dit jaar echter de bloemen expositie, die in de bloemenhal plaatsvinden. Van 1 t.m. 6 juli worden snijbloe men (anjers, gladiolen en irissen) tentoongesteld. Lumido is elke avond te bezoeken van 19.30-23.30 uur. In Limburg en langs de oostelijke grens van Duitsland is sinds kort de tweede ANWB-AD AC grensiandroute opengesteld. Deze 156 kilometer lange route is door de ANWB in samenwer king met de Duitse zusterclub, de Al gemene Duitse Automobielclub, uitge stippeld. Aanleiding tot het ontwerpen van deze toeristische route zijn de prachtige gebieden van de weinig be kende Maasvallei in Midden-Limburg tussen Roermond en Venlo en het vo rig jaar geopende natuurpark Schwalm- Nette, dat op Duits gebied vlak langs onze oostgrens is gelegen en goed aan sluit bij de Maasvallei. De tocht biedt in Nederland riviergezichten op de Maas en in Duitsland een meer heuvelachtig gebied van de Nette met de mooi gele gen vennen als „De Witte See", het Glabbachmeer en Hinsbecker Bruch. Daarna rijdt men naar de middeleeuw se burcht van Brüggen, het dal van Schwalm en Wassenberg via de grens post Rothenbach Nederland binnen. Door het Roerdal en langs de romaanse basiliek St. Odilienberg bereikt men weer het voor Brabant gunstigste uit gangspunt Roermond. Wilt u nader kennismaken met „De Meierij van Den Bosch" dan kunt u morgen terecht in Heusden. De pas op gerichte VW in dit leuke stadje, heeft een dagvullend programma ontworpen, beginnend om half elf in de abdij met een kopje koffie, een kort wel komstwoord van de burgemeester, een demonstratie van het gilde en een rond leiding door de abdij. Het programma vermeldt verder bezoeken aan het na- tuurtheater, het kasteel, het bungalow park „Wildhorst" en een fyn wande lingetje door Heeswijks dreven, waarin Het natuurpark Berf <n W j in Apeldoorn. vlakte van het wat^b^£e" „twist" te dansen. Op «8 f zijn er drie voor5jf^?oo sWw* zijn er drie voorstellinl®' JjïE 15.30. 17.30 en 20.30'uur. ^steW* zondag is er een extra v 11.15 uut. men een kudde schapen zal ontmoeten. De fanfare en de jeugddrumband zullen zorgdragen voor de muzikale „opfrls- sertjes". Een alleszins tijdverdrijf is wandelen onbelende bossen "LgfcP polder. Gedurende dj*»,,* den kan men op gew jW# wandelingen maken onder Sindbad eri Skipper, twee „collega's" van de t.v.-dolfijn Flipper, kan men in de maanden juli en augustus aan het werk zien in het 700 jaar bestaande Oostende. Aan de Leópold Ill-laan, te genover het stadhuis, is een reusachtige tent opgetrokken waarin zich een kuip bevindt, die ca. 150.000 liter water be vat. De dolfijnen spelen, tijdens de ruim een uur durende show, basketbal, ko men aan de bel trekken, werpen ringen, brengen reddingsboeien naar hun tem mer en wippen zo'n 5 meter uit het wa ter omhoog om een visje te verschalken. Als climax zullen ze de hele opper- Vandaag en morgen te Markt in Nijmegen kunstmarkt gehouden.__ commissie heeft een se et- passen en heeft xodoe» of deie posanten beperkt10 negende Nijmeegse ku ,,|,diP* uitingen van beelden sentatie van «en moderne Permanente nd,* dit experiment sMF komst successieve^ geven. (Van onze fina TILBURG De werk: probleem waarmee onze e hoge rentevoet wordt nietl ger aanwezig is en terugkj dat dit jaar de honderdduil verdringt blijkbaar alle ai in Nederland voordoen. De kans is groot dat deze ong<| honderdduizendste in de textielif] of in een daarmede verwante l tak terecht komt. De gebeurten, de afgelopen week hebben opni; leerd dat de problemen in deze takken zeer groot zijn. i Men doet er goed aan deze niet Jj to van de conjuncturele inzinf schrijven, alhoewel de ree „ssie en ander versneld heeft. Het tisch gezegde „na regen komt schijn" gaat weliswaar voor L junctuur op doch in de structur wikkeling van het economisclir proces ken plaatselijk - dat wil in bepaalde sectoren van de van een alles vernielende sprake zijn. De vergelijking met de windhd niet helemaal op. Dit métereolog nomeen steekt onverwachts op (ADVERTENTIE) Volledig tof - en - met! 4 grote bra ders en recbaudbrander, teven* ce olaronSn*,eeJ" Een reuxe-oven, m glazen ovendeur, met direct aflee oaro temperatuurmeter. Met veili beidsknoppen, met een grote iad een S0""'Ja' Pel9rim bf«"1 tcruo - u,s dat werkelijk VO win eetTl/3",/"26 Prijsvraag el Het is hei e i£r heifthriee''?te kvl ^//ond\t?HtogVtrSCl?ote ^24H «ds heeft het 2len gegeven b^ögenÏ4tministerie v®h finanJ frijk\eraCa0°L°"tstond ondanks J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 12