Textielkunst van Oostenrijk steunt op rijke traditie GOEDKOPER 3 BOEKENPLANK Dp.begléltfie^ alléén De Gniylêr .WIN weerJJdageiv* DUBBEL KNIPPEN *39 20 PUDDING ►29 >m 1 SOEPEN 10 IJSPOEDER ^69 CHOCOLADE HAGEL 10% ECHTE KORTING OP 1000 KWALITEITSARTIKELEN Persoonlijk Broderie en kant Loden Accessoires MARGARINE 29 P> 3 J39 CHOCOLADE DRANK 16 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 29 JUNI T967 DUBBELBARS KANT en KLAAR SCHOTELS GOED KOPER SINAASAPPEL DRANK 1/2 KILO 1/2 Itr. 10 (Van een onzer verslaggeefsters) In Dornbirn, hartje Vorarlberg, liield Oostenryk onlangs een textiel beurs met alle soorten stoffen die in dit land worden vervaardigd. Na tuurlijk heeft Oostenrijk zich aange past aan de internationale mode. Geen stof, geen bewerking, geen des sin zoals die vandaag en morgen mode of rage zijn over de gehele westerse wereld, ontbreekt in deze staalkaart- Maar daarenboven levert de Oostenrijkse textielindustrie het eigene: stoffen waarin traditie is ver weven met modische aspecten- Het blijkt dat de charme van dit eigen karakter tot ver over de gren zen rijkt. De Vorarliberger borduur- inidustrie bijvoorbeeld voerde het af gelopen jaar niet minder dan 95 pet. van zijn produktie uit! (Het is jam mer dat wij hier in Nederland zulk een traditionele toets missen. Ver der dan met molentjes bedrukte shawls komen wij niet en dat zet geen zoden aan de dijk en brengt geen deviezen in het laatje). Dat de beurs in Vorarlberg werd gehouden spreekt vanzelf- In deze landstreek is 38 pet- van de Oosten rijkse textielbedrijven gevestigd, of schoon de bevolking maar 3,5 pet. van het gehele land telt. Bijna de helft van de industrieën spe<$aliseert zich op de hoogmodische katoenen stoffen, een derde houdt zich bezig met breigoederen, de rest is ver deeld over borduur- en wolindustrie, synthetische stoffen en andere tak ken van textiel- Wenen is het modecentrum- Nie mand ontkomt aan de charme van Wenen, maar evenmin aan de be koorlijkheid van de Weense mode- In de plaats van door revolutionaire veranderingen in het nieuws te ko men, weet de Weense mode zich te handhaven door smaak. Modische de tails worden onmiddellijk en graag overgenomen; maar alleen wanneer zij passen in het beeld dat men zich hier vormt van elegance: harmonie van kleur en materiaal, een perfec te snit, zorgvuldige afwerking zijn vereist, overdrijving en extravagan tie worden gemeden en het resultaat is een charmante gereserveerde vrouwelijke elegance. Salzburg, de stad waar reeds vroe ger het vervaardigen van de Trach ten" zeer geliefd was, bezit in de vrouwenschool Annahof een school, die zich het instandhouden van de „Trachtenmode" voor ogen stelt- Naast de grote mode en de oude klederdrachten heeft zich in Oosten rijk niet beïnvloed door de mode stromingen, de „Dirndl" gehand haafd. Deze typisch Oostenrijkse kle derdracht is in vorm steeds gelijk, maar wijkt per landstreek iets af. Het materiaal is wel in ieder gebied hetzelfde linnen of katoen- Er be staan ook wel „Dirndls" van kost bare brokaat of zijde, maar die wor den alleen bij speciale gelegenheden gedragen. Net als vroeger zijn de stof fen dikwijls handbedrukt, in traditio nele volksmotieven. De „Tracht" is de originele, on veranderde klederdracht, te vergelij ken met onze oude Zeeuwse, Friese en andere klederdrachten- Maar de „Dirndl" is een tussenvorm die wij niet kennen- Oorspronkelijk is dit lieftallig kostuum uit de Trach ten afgeleid. Maar 't is steeds draag baar aangepast aan de tijd, zonder het eigen karakter te verliezen. Voor al kleur en dessin zijn hierbij \?an belang. In textielzaken en waren huizen over de hele wereld vinden wij de Dirndl-stoffen terug. Wie kent niet die typische roosjes- of gesty- leerde bloempjesmotieven, over de stof uitgestrooid of in strepen ver werkt, soms gedrukt, soms opgebor- duurd, dan weer ingeweven- Wie kent niet de combinatie van 't bijna ver schoten blauw en oud-roze, de zwar te fond met kleurige kleine dessins- Broderie en kant zijn niet meer het alleenrecht van lingerie en blou ses. Op de beurs in Dornbirn tra den ze „naar buiten" als extra mo dische toets op traditionele stoffen, of als exclusieve garnerng van con fectie. In dit opzicht is de blouse broderie sinds jaren op de ontwikke ling vooruitgelopen. Hierna kwamen geborduurde randen voor rokken, mo derne broderie voor japonnen en cock tailjurken, en in de allerlaatste tijd ook voor het omvangrijke gebied van de vriie-tijds-kleding. Ofschoon vooral katoen wordt be werkt nemen de synthetische ve zels in de collecties thans ook een grote plaats in, omdat door de voort gang in de technische ontwikkeling zeer veelzijdige toepassingsmogelijk heden en nieuwe slotconstruct'ies zijn ontstaan. Door liet gemakkelijk on derhoud van deze artikelen is het gebied van broderie en kant nog ver der uitgebreid. Het is het streven van de Vorarlbergse broderie-industrie de modieuze mogelijkheden op de voet volgend. steeds nieuwe ont wikkelingen voor de confectie-in- dustrie te scheppen. De kunst van kant maken en bor duren ontstond in Venetië (uit het versierend naaien), maar kwam tot grote bloei in Oostenrijk, waar de Habsburgers met de grootste macht van Europa troonden en zich met luis ter omgaven. Kant en broderie paste in deze omgeving, strookte met de blijmoedigheid van de bevolking en het vervaardigen ging de handige vingers gemakkelijk af. Vooral het beroemde Weense congres dat al onderhandelend danste maakte de wereld attent op Weense smaak en chic. In het latere Biedermeier-tijd perk werd geborduurde tule en wifcfce kant zo hoogmodisch dat de Oosten rijkse handwerksters nauwelijks aan de vraag konden voldoen. In 1886 werd de eerste borduurma- chine geïnstalleerd in Vorarlberg, dat sindsdien het middelpunt bleef van deze specialiteit. Ondanks de techniek blijft het ma ken van kant en broderie voor een deel huisindustrie want het opmaken, naborduren en afwerken gebeurt door thuiswerksters. De Vorarlberger borduur industrie heeft dan ook een vakschool, die in het borduren op leidt. De Oostenrijkse cape zwiert al enkele seizoenen lang over alle gren zen en hangt zelfs aan de rekken van het warenhuis. Maar loden en lo den is twee- Loden is van oorsprong ontstaan in Tirol, en geweven van zuivere schapewol; het had de eigenschap te dienen in alle weersomstandighe den die het Tiroolse klimaat zo wis selvallig maken: regen en sneeuw, wind, warmte en koude. De stof was wel grof, maar toch licht en daardoor niet hinderlijk bij het klimmen. Uit deze „Gwandl" van de voer lui, de alpenjagers en de houthakkers, ontwikkelde zich de „Wetterfleck" uit lodenstof, die als cape weer door de mode ontdekt werd. Maar de soepele zachtglanzende stof waarvan de Oostenrijkse confectie hoogst elegante en uitermate ge distingeerde pakjes creëert met rech te of gerende rok. getailleerd of los- vallend jasje (al naar gelang de mo de eist) gelijkt meer op de fijnste la- kensoorten dan op de ruwe stof van de oude Tirolers. „Weense truitjes" zijn een begrip. Jersey wordt hier in allerlei ma terialen gebreid en dikwijls met fijn kralenborduursel versierd. Natuur lijk heeft de Oostenrijkse textielin dustrie zich aangepast aan het ge bruik van nieuwe stoffen. Naast het aloude linnen, de katoen, zijden en wol. worden ook in de bonnetterie sector synthetics toegepast- Dit mak kelijke wasbare materiaal leent zich o-a. uitstekend voor pullovers, die ge durende de wintersport een onont beerlijk kledingstuk zijn- Oostenrijkse fabrikanten maken heel aparte trui en, zowel voor dames als voor he- rèn. Oostenrijk is op kleding gebied een luilekkerland, dat naast hautecouture en een rijk geschakeerde volksmode een smaakvolle confectie biedt, en dat vooral met zijn naar „eigen aard' op de wereldmarkt een geheel eigen plaats inneemt- Handgemaakte accessoires nemen hiernaast een belangrijke plaats in. Bijoux, shawls en lederwaren „ma de in Austria" zijn in vele landen ge liefd. Zo ook de befaamde petit- point-tasjes, die vanuit Wenen naar vrijwel alle landen van de wereld wor den geëxporteerd. Handgemaakte Weense blouses, zowel als jersey en bonnetterie uit Oostenrijk zijn we reldbekend.. In de modes chool van Wenen, in slot Hetzendorf, worden jonge meis jes in alle facetten van het mode- beroep onderwezen. Hier komen vak kundige textielontwerpsters, mode- tekenaressen en coupeuses vandaan. Ook het vervaardigen van accessoi res is in het leerplan opgenomen- HUGO HOOFTMAN: VAN BRIK TOT STARTFIGHTER (DEEL 2) (la Rivière en Voorhoeve Zwolle f 9,75). Er is in Nederland waarschijnlijk geen completer luchtvaartarchief dan dat van luchtvaartjournalist Hugo Hooftman. Hieruit heeft bij rijkelijk ge put bij de samenstelling van het twee delige overzicht Van Brik tot Starfigh- ter, waarin hij alle vliegtuigen, die ooit bij de koninklijke luchtmacht in dienst zijn geweest, bespreekt. Van elk type zijn een of meer foto's opgenomen. Het eerste deel „Met stofbril en leren vliegkap" behandelt de vooroorlogse periode. Deel twee ,In de schietstoel" gaat over vliegtuigen uit de oorlogs jaren en daarna. Het is bij dit tweede deel vooral frappant te zien welk een ontwikkeling het vliegtuig de laatste 25 jaar heeft doorgemaakt. Hooftman's boeken over vliegtuigen van de luchtmacht vormen de meest complete inventarisering van wat ooit boven Nederland heeft gevlogen, ge tooid met oranje cirkles of driehoeken of de vierkleurige rozetten, die de luchtmacht nu nog voert- Ook voor de jeugdige luchtvaartenthousiasten zijn de twee deeltjes ,Van Brik tot Star- fighter" een kostelijk bezit- HUGO HOOFTMAN: VAN F ARM AN TOT NEPTUNE (DEEL 1) (la Ri vière en Voorhoeve in Zwolle f 10,75). Wat hierboven is gezegd over „Van Brik tot Starfighter" geldt eveneens voor de twee delen ..Van Farman tot Neptune", waarin Hugo Hooftman al le vliegtuigen, die ooit bij de marine Luchtvaartdienst in gebruik zijn ge weest, de revue laat passeren. Het eer ste deel heet ..Romantiek van water vliegtuigen en vliegboten- Deel twee gaat over Vliegdek en wentelwiek" Hierin komt uiteraard het vliegkamp schip Karei Doorman" dik aan zijn trekken. H. FREITAG EN F. SCHWaBLE: WEIDEBLOEMEN EN AKKERBLOE- MEN (uitg Gebr. Zomer en Keunings) De foto's in dit boekje zijn bijzonder fraai. Zij geven de uitgave, die ver der bestaat uit beschrijvingen en ge tallen, een artistiek tintje. De goede verzorging maakt het boek aantrek kelijk. Het is een goede handleiding :>m er de natuur mee te verkennen. W. VAN BEUSEKOMDE STICHTE NAREN (Leer ze mij kennen-serie), 'Sijthoff). De St'ichtenaar verdient be ter omschreven te worden dan de schrijver doet. Hij vertelt bladzij na bladzij over de geschiednis van dit ge bied. Aangezien Van Beusekom bij de komst van de Romeinen begint, is e-r veel ruimte nodig om tot het heden te komen. Hij had er beter aan gedaan in korte trekken te schrijven over het hart van Nederland, waar vele soor ten en typen mensen samenkwamen en waar vele gebruiken samensmol ten tot wat nu „Utrechts" heet. Tot dat typische Utrechts behoort de taal. Wie zich bij het horen van die taal amuseert, spreekt graag over dia lect. Anderen gebruiken het woord „plat" om hun gevoelens kenbaar te maken Taal omschrijven is net zoiets als een bloem omschrijven. Het is zwart op wit zetten, maar de room gaat dan verloren. Zo ook met het Utrechts. Uit de mond van echte Utrech tenaars is er plezier aan te beleven. Vanzelfsprekend moest Van Beusekom omschrijven. En bij het lezen van die omschrijvingen blijkt al spoedig, dat niet alleen de Utrechtenaar zich van bepaalde uitdrukkingen bedient. Elders in het land komen dezelfde voor. Waaruit mag worden afgeleid, dat Utrecht nog steeds de smelt-kroes- functie heeft, die het altijd al heeft ge had. (ADVERTENTIE) ^0OOMeeï\ 2e PAK Teas Weefe wserdzMe wkdagen op D0NDEKDA6, VRTJDAG^êïi %ATERDAfi Doe oo\rmQ GRTO mPK/s/'&TEN 1NEL1$ TO^!L~ALT^DP^5I ^\euH/ De Gruyter Chocolade keuze- uit 6 soorten D. Giuyt.i IP* PER PAK De Gruyter INSTANT De Gruyter GEZINSFLES1 keuze uit 8 smaken Heerlijke kant en klaar soep De Gruyter ZOKLA INSTANT Nog geen MB 10 cent per kop NR 2 soorten: kippe en tomaten H PER POT De Gruyter keuze uit 3 Smaken De Gruyter PICNIC a D blik mm 500 gr. VARSITY' .JACKY' DRIEKANTJES 59 „Leer mij ze kennen de Stichtena ren" valt voor wie de Utrechtenaar kent tegen. Er was meer van te ma ken geweest; als Van Beusekom wat meer op het niveau van de mensen in zijn omgeving had willen „afdalen". Een Utrechtse journalist heeft jaren lang door oude buurten wijk-c als lichtend voorbeeld, gezworven om het pure volksleven van tijd tot tijd te kun nen beschrijven. In haar eigen taal. Dat was pas echt „Leer ze mij ken nen EVERT REYDON: SPION VOOR NATO, (Uitgeverij Polak en Van Gen nep, Amsterdam). Wie Evert Reydon, een ex-spion die in 1961 op een vakan tiereisje door Rusland werd opgepakt door de geheime dienst, kortgeleden op de televisie heeft gezien en zijn boek heeft gelezen zal wel denken: wat is die interviewer een droge kerel, want Reydon heeft m zijn boek heel wat meer te vertellen. Die Evert vertelt zijn erotische ervaringen zonder iets te verbloemen. De inhoud van het (slechte en vervelende) boek hebben wij al uitvoerig gebracht. Het bevat meer „dichtung" dan waarheid. Eén vraag blijft: „Waarom werd Rey'don in 1961 in Rusland gearresteerd en ver oordeeld tot 15 jaar? KRONIEK UIT OUDNEDERLANDS- GUINEA, (Uitgeverij Meulenhoff, Am sterdam). Dit boekje is een goed ge schreven relaas van de half- treurige en halfkomische periode, waarin Neder land zijn laatse koloniale oorlogje voer de om en in Nieuw-Guinea. De senrij- ver bevond zich destijds (tegen zijn zin) in Nieuw Guinea. Aad Nuds vond het oorlogje toen al volslagen zinloos en wie zijn gebundelde dagboekbrieven in 1967 leest, kan het er helemaal mee eens zijn. Al is het boekje niet actueel meer, het bevat zeer rake portretten van Nederlanders, burgers en militairen die in 1962 wel of niet het oorlogje steunden. Een prettig leesbaar boekje. MR. FRANS DONY: ANTIEKSTIJ LEN (Deel 2 - Uitg. Helmond). Er is nog nooit zoveel met het begrip „an tiek" gesold als de laatste jaren. Hoe wel de interesse daalt is er toch nog een behoorlijke markt. Een markt, waar de „gewone man" vaak de dupe van wordt, omdat hij met zogenaamd antiek wordt opgescheept. Nu willen we niet beweren, dat dit boekje daai- voor dé oplossing biedt. Maar het is een instructief geschrift, waardoor ie dere geïnteresseerde in antiek toch een aardig beeld krijgt van de grote lij nen in de antiekstijlen. Niet alleen om bij aankopen verantwoord te slagen (daarvoor is primair de bonafide han del) maar vooral om een inzicht in het „wat" te krijgen. En dat is ook - buiten iedere aankoop interessant. Er is sprake van een Nederlandse be werking van „L'art de Reconnaïtre les styles" door Gisèle hand van 120 foto s v n v0men h beien en kunstvoorwerp^ jd(1elee§ ter sprake: VJ°2r W»S W kort ter sprake. gotiek, renaissance, ji"1 1 Jacobean. Crorawellun. j,jry XIV, restoration. William rf gence, Queen Anne. G gup*»1 XV. rococo. L°uist., aers»# le, Adam, Hepplewnite, sicisme,- empire, rege yjjj, t> er, restauration, Lo1"® Is^ lwli Victorion, second-emPVL^t •S' iu?.en?-StÜ „IfJder ,r allemaal - meest nabi; ra sum i3gelegei war uettaaid af- ,»s Kennismaking een ,.;nde een wat bekaaid af. ^a,^Jekeni

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 16