jVerdeelde christenen één in respect ONZE PUZZEL den briel herdenkt de gorcumse martelaren Martelaar der I reformatie deelt in feestviering THEEDOEK???? adkoffer Lekken, melk-en vetvlekken, rrt1evlekken, allee1witvlek- is ook luiervlekken verdwi1- 'onoig en zonder slijtage. Actualiseren Modern Verschil Ontwikkeling wijn is niet duur DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 24 JUNI 1967 m iffli asds^V#, N. Kranenburg, stwold (Gr) Janssen-v.d.Heuvel rg en Dal èsche. Maastricht, tó&Kt&C* AM TOSWS V.« CSAN" ,(C.S XIIKBJ SKi.it(ia ttieti-fst.tr- t ««Misses. to s *fc irsps «lisfe*» Oude prent waarop de martelaren van Gorc«m staan afgebeeld, terwijl zy hun tocht rond de galg maken. Ir de rand hun, naar men mag aanne- men, goed gelijkende portretten. kan men elkaar nog niet helemaal vinden in een identieke belijdenis, men kan wel gezamenlijk erkennen, dat de martelaren van Gorcum (evenals trouwens Angelus Merula) tot in de dood hebben getuigd voor het evangelie van Christus. Dat is het wat de hedendaagse Brieï- lenaren in grote meerderheid doen. En dan te denken, dat deken Ten Have, zoals hijzelf zegt, dit een paar jaar geleden noff niet kon verkopen aan de proffen in Warmond. Ik vraag hem hoe het staat met Den Briel als bedevaartsplaats. Het ant woord komt eerlijk: de bedevaart is op zijn retour. Door het jaar komen er watlosse personen, meestal om het bedevaartsoord ,,te bezichtigen". Verder een enkele priester, die graag op de plaats van de marteling de hei lige mis wil opdragen. En wat kleine re groepen. Maar de bedevaart in tra ditionele stijl is een aflopende zaak, net als overal elders. ,,Dat ligt vaak aan de bedevaarten zelf", zegt deken Ten Have. ,,Er wordt te weinig gedaan om ze te vernieu wen. En het gevolg is dan ook, dat ze ieder jaar krommer en schever gaan lopen. Eigenlijk moet je steeds iets nieuws zien te vinden om het feit, dat in de bedevaartsplaatsen herdacht wordt te actualiseren." Overigens wil hij die bedevaart van vroeger niet idealiseren. Voor velen was het zoiets als een vakantiedag. Ze kwamen met de boot uit Vlaar- dingen over. Op de kade van Den Briel stonden dan paarden en wagens klaar om ze naar de bedevaartskapel te orengen. Vaak ging de muziek voor op. Maar dat is voltooid verleden tijd. En er is niemand die ernaar te rug zou willen. Er hangt ontzettend veel af van de man, die achter de bedevaart staat. Hij moet iedere keer opnieuw probe ren er iets van te maken. Dan gaat het. Er zijn pastoors die een tocht naar Den Briel organiseren voor jon gelui, die hun doopbeloften hernieuwen. at is een zinvol gebaar. Op het mo ment dat je zelf definitief je keuze voor Christus bepaalt, jezelf presente» ren bij mensen, die alles voor hun ge loof hebben gegeven". Zo wordt Den Briel waar katholieken en protestanten elkaar naar het leven hebben gestaan, een centrum van mo derne geloofsbeleving in oecumenische geest. In het komende najaar gaat een reeks gemeenschappelijke diensten ■lopen van katholieken, Nederlands hervormden en leden van de Neder landse protestantenbond in de bede vaartskapel. Het ligt zelfs In de bedoeling, deze kapel, die langzamerhand door de nleu we wijken wordt ingesloten, tot een gemeenschappelijk kerkgebouw te ma ken. Als het bisdom eraan wil, „Dat zou een enorme besparing ge ven zegt deken Ten Have. En wat nog belangrijker is: het zou een teken zijn „dat de geloofsgetuigen uit de zes tiende eeuw hun leven niet voor niets hebben gegeven". DB. ALFRED VAN DE WEI JE B Hoe ver de toenadering: tussen ka tholieken en protestanten in Brielle ge vorderd is blijkt duidelijk uit deze fo to, Dominee Duvekot spreekt tijdens een oecumenische dienst, die in de katholieke kapel wordt gehouden. Aan zijn voet staat de schrijn met de re lieken der martelaren. voor bijwoord. 48. cent (volkstaal), 49. ring- beugel met tongetje, 50. schraal, 52. lied, 54. zijtak Donau. 56. boom, 58. waaron der (afk.), 59. scheik. element (afk.). OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. kast. 4. ene, 6. ster, 9. Ra, 10. Toos, 12. deer, 14. Ob. 16. arre, 18. etter. 20. imme, 22. borrel, 24. gremel, 26. as. 27. roekeloos, 30. re, 31. dis, 32. ree, 33. sta. 35. pat, 36. kamer, 38. elk, 40. lev, 41. dok. 42. ris. 43. mos, 44. lor, 46. Meddo, 48. pek, 50. Sam, 52. era, 53. ion, 55. en, 57. parlement, 60. me, 61. noeste, 63. toeter, 65. ergo, 66. Eefde, 69. rode, 70. te, 71. dito. 73. Erin, 75. en, 76. noen, 77. Son, 78. keen. Verticaal: 1. karos, 2. sterrit, 3. To, 4. Est, 5. Ede, 6. se, 7_. trieste, 8. romer, 9. rabat. 11. oele, 13. ergo, 15. belet, 17. Rr, 19. treem. 21. mm, 23. Eros, 28. kra keel, 29. Leerdam, 31. Davos, 34. Almen, 35. pel, 36. kom, 37. rio, 39. kok, 45. rapsode, 47. dreef, 48. poterne, 49. ge net, 51. mat, 53 Ino, 54. deren, 56. No ren. 58. reet, 59. eter, 60. Meden. 62. eg, 64. To, 67. Eos, 68. den, 72. in, 74. ik. 5-deurs f7650,- HOUT 01626-513 DE SMIT 19-51. tel. I -"V 'y "pit** 'at 16-18, tel. 01100-7191 ■DRIJF J. P. HAMERS lel 04160-4583 In Den Briel worden niet negen tien maar twintig martelaren ver eerd. Naast de bekende „martela ren van Gorcum" heeft ook de reformatorische martelaar Ange lus Merula een plaatsje gekregen. HU werd op last van de Inquisitie om zUn overtuiging ter dood ge bracht. toond. Hij stuurde Lumey een ijlbood- schap, waarin hij tussenbeide kwam ten gunste van de gevangenen. De bode, die de depeche moest overhan digen, kwam te laat in Gorcum aan: de boot met de gevangenen was al naar Den Briel vertrokken. Oranje stuurde toen een gewoon man netje met een kopie van de depeche naar Lumey, hij kon in de gegeven omstandigheden niet anders. Maar het viel bij Lumey helemaal verkeerd. Een man zonder rang en dan ook nog alleen maar een afschrift. In plaats van hem mild te stemmen maakte de goedbedoelde geste van Oranje hem helemaal furieus. En droeg zij zijde lings bij tot de dood van de martela ren. (ADVERTENTIE) aanwezig -bij de executie maar het verliep allemaal toch veel minder offi cieel dan bij de Inquisitie het geval was." Intussen mag er geen twijfel aan be staan, dat de martelaren van Gorcum om hun geloof zijn veroordeetd en voor hun geloof zijn gestorven. Het ging daarbij vooral om twee punten: de werkelijke tegenwoordigheid van Chris tus in de eucharistie en de plaats van de paus in de kerk. Horizontaal: 1. gebod. 3. vragend tel woord. 9. in het jaar der wereld (afk. Lat), 11. ieder, 13. ruimte tussen ar chitraaf en kroonlijst, 14. groente, 15. gordel, 17. mak, 13. mikpunt, 19. onbep. voornaamw., 21. berg bekend uit de bij bel, 23. muzieknoot, 25. voorzetsel, 27. staatsbedrijf (afk.), 28. landbouwwerk tuig, 29. achting, 31. familielid, 33. meis jesnaam, 34. bloedgever, 35. steeds, 36. zoek, verloren, 37. heks, 39. boom, 41. slede, 42. familielid, 44. uitroep, 46. meisjesnaam, 47. rivier in Nederland, 49. gepast, bruikbaar, 51. gestolen buit (bargoens), 53. kweekgras (ZN), 55. ont gonnen land, 57. dorpje onder de Dr. gem. Vries, 58. profijt, 60. hond, 61. katholieke encyclopedie (afk.), 62. vreemdgerecht, mengelmoes, 63. staats bedrijf (afk.). Verticaal: 1. aan ritsen gebonden. 2. meisjesnaam, 4. nevenschikkend voeg woord, 5. metaalhoudende delfstof, 6. over, langs, 7. rivier in Duitsland, 8. boom, 9. biersoort, 10. wijnsoort, 12, steen, 14, gem. in N. Brab., 16. onbep. voornaamw., 18. opschik, 20. scheik, ele ment (afk,). 22. voorzetsel, 24. elk, 26. muzieknoot, 28. rangtelwoord, 30. plomp, 31. zwaardvis, 32. gierst, 33. schar nier (ZN), 36. plaats in N. Brab., 38. nevenschikkend voegwoord, 40. met tal rijk goed waar te nemen poriën, 42. term bij het schaakspel. 43. water in N. Brab., 44. uitroep, 45. achting, 47. (ADVERTENTIE) „We moeten goed het verschil zien", zegt deken Ten Have, „tussen het op treden van de Inquisitie en dat van Lumey. Bij de Inquisitie ging het om kerkelijke processen, gevoerd volgens conieke regels. Maar bij Luwey was het een privé-optreden van een stelletje Geuzen en hun aanvoerder. Zeker, er is een proces geweest op net stadhuis. Er was een dominee Nu Is het een feit, dat op deze ter reinen zich een ontwikkeling in het den ken heeft voorgedaan, die de tegenstel lingen tussen Rome en de reformatie een stuk heeft verzacht. En ook al

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 19