langzame en voorzichtige inzet naar vernieuwing Onafhankelijkheid voor Znidarabische federatie Communiefeest nog een schrikwekkende folklore TOM A DO TOMADO Georganiseerd Niet flJP Diocesane curie In de klem f 25.- PLAN VAN ENGELAND: groepen Vlaams-Waals Verlammend KOOIT MEER AARDAPPELEN SCHILLEN! ARKA noemt uurloonactie te eenzijdig Quakers willen eiland kopen aams): erf Kerstmis 'aals): ballet Schakel over op üw baard, üw huid met de nieuwe Remington Selectric. terug UIDARABISCHE- FEDERATIES"- Duurzaam bestaan 179,75 Twee politiemannen vermoord op Sardinië 7 0 0 1RMIS. Nederlandse T.v. an George Simenon. Reportage, HOMMES. LAPIN. ES. Feuill. Eva en de winkel^ E. Reportage over de Tjechl- e huur. 'RAAG. Psalmen. Dinsdag 20 juni HILVERSUM I 402 M 12.00 Stereo: solist 12.18 Marktberichten voor rs 12.20 Voor de landbouwers Mededelingen voor land- en 12.30 Nieuws 12.40 Actualitei» i0 Licht ensemble met solisten lusiësta: licht gevarieerd mu- gramma 14.20 Schoolradio 14.50 Koperensemble 15.00 Pizzicato: al middagmagazine 17.00 Over- orlichting: Nieuws uit de Ne- ise Antillen. Spreker: Henk Den- 10 Voor de jeugd 18.00 Licht el 18.20 Uitzending van de V. 8.30 Musicerende dilettanten: >rkest 18.50 Ondernemend: mvs. mentaren 19.00 Nieuws 19.10 Ac- ten 19.30 Conciliepostbus 19.35 ke grammofoonmuziek 19.45 ijke liederen 20.00 Radio Filhar- h orkest: moderne muziek 20.40 Dcital: klassieke muziek 21,20 spreking 21.35 Stereo: Moderne nuziek <opn.> 22.00 Kunst: cullu- "ögramma 22.30 Nieuws 22,400- ;ing 22.45 Als een Phoenix, 45 Pianoduo (opn) nuziek 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M D: 12.00 Licht instrumentaal en- 12.27 Mededelingen t.b.v. de n tuinbouw 12.30 Óverheidsvoor- Uitzending voor de land- 12.40 Stereo: Licht orkest 13.00 13.10 Actualiteiten 13.30 Stereo: Filharmonisch Orkest en solis- r): klassieke muziek VARA: choolradio AVRO: 15.00 Voor de 15.40 Stereo: Fluit en piano: i<e .muziek 16.15 Voor de jeugd >Jew York calling 17.20 Lichte ïofoonmuziek voor de jeugd 18.00 18.15 Actualiteiten 18.30 Stereo: ole orkest: amusementsmuziek aris „vous parle 19.0 k: gevarieerd plat< fieuws 20.05 Zing met on< >rogramma 20.35 Op de evarieerd programma 21.50 Ja^ im 22.30 Nieuws 22.40 Actual!- '2.55 Stereo: Moderne orkestmu- r) 23.55-24.00 Nieuws. RSUM III 240 M en FM-kanalen A: 12.00 Nieuws 12.02 Expres: bij de lunch (13.00 Nieuws). 'ieuws 14.02 Verzoekplatenprogr. lieuws 15.02 Mix Sevari,e„eÏÏ irogramma (16.00 Nieuws) 17.W 17.02-18.00 55555en en 66666en BRUSSEL VLAAMS 324 M Nieuws 12.03 Lichte muziek Weerbericht, mededelingen, pro- iaoverzicht en SOS-berichten y. ers 12.48 Lichte muziek 12.55 Bui- persoverzicht 13.00 Nieuws, ■richt en beursberichten lo-ju uziek 14.00 Nieuws 1403 A*,® 15.03 Kamermuziek 15.52 Klas- nuziek 16.00 Nieuws en beurs- i 16.09 Dansmuziek 16.30 Pro voor oudere luisteraars lj. weerbericht en mededeling Gevarieerde grammofoonplaten luismuziek 18.00 Nieuws soldaten 18.28 m 18 30 Keurig Frans muziek 18.45 Sport 18.52 laai i 18.55 Lichte muziek 19.00 Nwfc, tricht en radiokroniek 19.4U muziek 19.50 Middenstandsrii !0 00 Hand in hand met Neaer ).30 Hoorspel. 21.26 Amusements 22.00-22.15 Nieuws en benemen Woensdag 21 juni HILVERSUM I 402 M i ;reo 30 Lichte ereo: G_. uringclub: chte 9.35 'UW gr t.: 7.00 ïNieuws ei 7.20 Socialistisch apen: lichte prtages '.00 Nieuws 7.10 Dagopenln? o: Klassieke grammotoonm Nieuws 7.32 B^}0%ntN„s. te orkestmuziek 8.00 Gewijde muziek club: vakantietips 8.4 orkestmuziek 9.00 Vo Waterstanden 9.40 Voor V 10.30 Morgendienst •ammofoonmuziek. HILVERSUM II 298 M Nieuws en ochten'dgy "stisch stnjdlied grammofoonmuziek rtages ".30-7.35 Vane55 De. persoverzicht) VPIW- ujtge. wa.wa. 8.00 Nieuws 8.10 8' grammofoonmuzieK 0-8.35 Van aüe oraatje voor de J""foonmu- Klassieke g'ramJ?l VABA: 9,40 Schoolradio v» w grammofoonmuz eR .tors 11.00 Nie tga„. en van net JaCob. Lichte grammofoo III FM en 340 Nieuws q1:solisten .doscoop: AVRrnS02 Ar- 10.00 Nieuws hiaten- aminen populair ver (11.00 Nieuws). VARA: lichte- ges (8.30 is, praatje reo: Klass VRO: 9.40 iichte grar kleuters Aspecten •bleem, J~' 32 Radio j- ls 11.50 Lichte RSUM 3: 9.00 Kaleidoscoop: KERK IN BELGIE (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent in Brussel Max de Bok) BRUSSEL - Afgaande op de uiter- U lijke verschijningsvormen en op pervlakkig oordelend als een gewo ne kerkganger komt men al gauw tol de conclusie, dat het concilie voor de kerk in België niets betekend heeft. Desgewenst kan men die con clusie zonder veel moeite argumen teren. Van liturgische vernieuwing is weinig of niets te bespeuren, het communiefeest is hier nog een schrikwekkende folklore, waarvan opgedirkte bruidjes het stralende maar wel zielige middelpunt zijn. Opzienbarende publikaties verschij nen er nauwelijks. De kerk als insti tuut is nog een macht, wier invloed heel wat verder reikt dan tot in de huizen van de beminde gelovigen. Gaat men wat dieper graven naar de postconciliaire kerk in België dan blijkt al spoedig, dat die conclusie een te snelle en bovendien een foute Zover was ik nog niet toen ik een aantal priesters vroeg om een inter view over de situatie, waarin de Bel gische kerk zich bevindt. Erger: de snel getrokken conclusie werd schijn baar sterker gefundeerd door de reac ties van die piesters op mijn verzoek Zij allen zonder uitzondering reageer den: een interview?, Neen. Een ge sprek? Graag, maar dan zonder dat mijn naam genoemd wordt. Waarom die angst om in het open baar achter de eigen uitspraken te gaan staan9 Ik heb het hen op de man af gevraagd. Hun antwoord was naar strekking eensluidend. We willen mee blyven spelen in de vernieuwing van de kerk. Maar daarvoor is nodig, dat we ons niet te vaak en niet te op vallend laten horen. Anders wordt ons de mogelijkheid om mee te blijven doen ontnomen. Nee, niet door sancties dat gebeurt zelden. Men wordt door het apparaat eenvoudig naar de marge geschoven. Men laat u voelen dat men u niet meer nodig heeft. Dat is do delijker dan welke sanctie ook- Om de Belgische kerk van nu te door gronden moet men teruggaan naar de kerk van vóór het concilie- Dan ziet men daar een kerk, die in het geheel van Europa een grote dynamiek heeft ontplooid. Geen land, waar de pause lijke sociale encyclieken zo snel en zo gedegen in de praktijk werden ge bracht Geen kerkprovincie zo hecht ge organiseerd en zo wijd vertakt in aller lei para-kerkelijke organisaties, de po litiek niet uitgezonderd. Een kerk met een wat traditionele verschijningsvorm «reng binnen de' paden van Rome blij vend, maar dynamisch. Zo was de Bel gische kerk tot op het moment, waarop Joannes de Goede „zijn" concilie aan kondigde- Zeker, die aankondiging is ook in België met vreugde ontvangen. Maar- er was toch een aanmerkelijk verschil met bijvoorbeeld Nederland. Uit de gesprekken, die ik gevoerd heb kwam dit naar voren: het concilie is in België onvoldoende voorbereid. Er is te weinig gepoogd de clerus, de christelijke organisaties de gewone ge lovigen het besef bij te brengen dat daar in Rome iets groots te gebeuren stond De leidinggevende clerus, ook de bisschoppen, waren er toen nog niet van overtuigd, dat het concilie een nieuwe beweging, t aggiornamen- to van paus Joannes zou gaan bren gen. Het gevoel overheerste» dat er niet zoveel hoefde te gebeuren. Het ap paraat, de kerkelijke structuur, was hier zo goed georganiseerd dat de tra ditionele kerkelijke functies op voldoen de wijze vervuld konden worden. Wat verwachtte men dan van het concilie? Aanvankelijk niet meer dan ceri stimulans tot meer edelmoedig heid, een aanmoediging tot meer en serieuzer werken. Wat er te doen stond vormde geen vraag, de organisatie daarvan ook niet. Extremisme is de kerk van België altijd vreemd geweest- ujdens het concilie in Rome, en ze- r 1 .tl^ens eerste zitting, was de I oeigjsche kerkprovincie zichzelf: enigs zins behoudend en sjezend voor een rustige vooruitgang langs tevoren met overleg uitgezette wegen- Dat was de image van de Belgische kerk de image an het Belgische episcopaat. Kardi naal Suenens en de Belgische bis hoppen hebben - voorzover men hen ais een eenheid kan zien in Rome typische bemiddelaarsrol gespeeld, tl st™den op gematigde wijze de progressieven, maar zonder de con- n« n *en. van zich te vervreemden Oii k« bisschoppen waren dan wn u, e^ geschikt om compromis- mé éi te werken. Zij hebben, zo zei doniir ."eetts priester, compromis- cocumenten geredigeerd bij de vleet. dehft tlni,a,nclel verschijnsel bepaal- Daalrt} kerkelijk beeld van België. Be- S vannabe?uaalJ nog' Dat is de tra- Leuvenp thf?°loiische faculteit van K ili™ "i|!e trad-.tie, dat wel ditie ook w wetenschappelijke tra een r wordt daar Leuven op SoloaiTé klassieke wi)ze ,a{J stand neemi -Terwvil men al "ten ei ian e actualiteit, werkt negatiir k eeuwigheid" Maar ,1e schannelHké i'3" d" strikt weten- tuatic diL lo l' somt 'n de crisis-si- s'erke'r niéé "mcilie is ontstaan, is geen a veren dan de positieve. Er gischevan de theolo og. die elké a naat de directe ziel- Wordt met dl Woer geconfronteerd ie van de nr-fkt 1 lteit en de scherp- Tenslottf Problemen. hier dT "et beeld van de kerk Voltooien e! deels nf>g ls- te I z'enlijk protest ,- """b een aan aa" vri17l™'l tentisme gekend Wat er I kende deel vai'h ii hei V,aams 3'-""" I Z- tijd weinïo 1 f> was bad lar, leefde in eln fntel\ectuele allure Men Uike en hmïiami6 ik zekere ehriste nauweliiitsiil ?che inspiratie die iaar iatel'dan'S m'nM Be'Sië een naai nen Omdat dl S, jjederland begon Srootse ker-u» u bereldin- on die Was- zowel temlddél61118 onvoldoende ""der het gewone éari de clerus als En toen Sewone kerkvolk. uit te^wllt0'1'^tets heel andert «<8 verwacht hal men Bel' had, ontstond er kort- KARDINAAL SUENENS ....bezorgd over imago.... sluiting. De Belgische kerkprovincie was niet rijp gemaakt om vruchtbare bodem te kunnen zijn voor de nieuwe ideeën. Juist daardoor is de indruk ontstaan, dat de Belgische bisschoppen in eigen land geen raad wisten met het aggiornamento, waarvan ze in Ro me de inhoud mede hadden bepaald. Daarom merken de vele Belgen die vernieuwing willen, over kardinaal Sue nens nog altijd schamper op: Progres sief in Rome. conservatief in eigen land. Mensen die de kardinaal beter kennen hebben me gezegd, dat hij ook staat achter de nieuwe theologie van man nen als Schülebeekcx en Congar. maar dat hij zich persoonlijk, van binnen uit, nauwelijks betrokken voelt bij de he dendaagse probleemstelling. Wat niet zeggen wil. dat hii de clerus van zijn bisdom niet de kans laat om in een geest van vernieuwing werkzaam te zijn De seminarie-professoren van Me- chelen en Brugge mogen gelden als een vi orhoede in de vernieuwingsdrang, die ook de Belgische kerk zij het nog wat ondergronds bezielt. Het Joannes XXIII-seminarie in het aarts bisdom een modern instituut, dat de priesters opleidt in de geest van het concilie-document kwam er door persoonlijk initiatief vön kardinaal Suenens, die niet gewacht heeft tot hierover een concensus bestond tussen de Belgische bisschoppen Had hij daar op moeten wachten, het seminarie was er wellicht nimmer gekomen- ,,De kar dinaal laat de vernieuwing toe- Hij is een diplomaat, die bovendien bijzonder bezorgd is over het imago dat zijn kerk provincie in Rome heeft. Zijn bijna te grote voorzichtigheid wordt ingegeven door zijn overtuiging, dat hij aan het hoofd staat van een kerkprovincie die nog zeer conservatief is en die voor al begeleiding nodig heeft Dat ver klaart ook waarom nij in Rome een andere houding aannam dan in eigen land". Maar het blijft moeilijk een man als kardinaal Suenens te peilen. Hij is, zo als de meese Belgische bisschoppen, vrij ontoegankelijk en li,kt voor de bui tenwereld ingekapseld in n soort van cesane curie, waarop ae problemen van alledag geen vat schijnen te krijgen Daarbij komt dat voni he» gros ca» de gelovigen de vanzelfsprekende tune tie van het kerkelijk apparaat onbe twist vaststaat, De bisschop en de hogere clerus oekleder nu eenmaal een functie in dat apparaat en de mees te gelovigen vinden het dus vanzelf sprekend. dat dit zo goed uitgerusle apparaat de antwoorden weet op de vele vragen die rijzen ,.Maar zelden" zo verzekerde men mij, „is er geprobeerd vanuit het mi lieu van de tjelovigen een bepaald? mening op rustige en volwassen wij ze naar voren ce brengen. Dat heeft ook de bisschoppen gestijfd in een bepaald gezagshouding Er is typisch sprake van een wisselwerking tussen gelovigen en leiding, die de dynamiek weinig kans geeft' Ook met deze beschrijving van de si tuatie is men er nog niet. Er is nog een ander verschijnsel. De Vlaamse be weging heeft een relativering van ge- zagsuitspraken met zich gebracht. Men heeft geleerd de directieven die de hogere clerus in de loop van de jaren heeft gegeven over politieke vraag stukken en over de Vlaamse kwestie, te relativeren. Duidelijk gezegd: men trekt er zich niets meer van aan. Met als gevolg, dat de Belgische kerk zich op dat terrein aam het terugtrekken is. „Zou het episcopaat nu nog met uitspraken ko men als een jaar geleden in de Leu vense kwestie, het zou niet minder dan zelfmoord betekenen". En met het autoritaire decreet van 13 mei 1966 over de absolute weten schappelijke en geografische eenheid van de Leuvense universiteit, zijn we aangeland op het tijdstip waarop voor de Belgische kerk het concilie begon. Laat, maar nog niet te laat. Een deel van de clerus is op dat moment losgekomen van een zekere angst voor het gezag en ging mee lei ding geven aan een vernieuwingsbe weging. Heel wat gelovigen hebben ge zegd: tot hier en niet verder en vele randkerkelijken hebben zich losgemaak t van hun marginale houding en zijn mee naar voren getrokken. Sindsdien groeien de spanningen binnen de Bel gische kerk en gaan zich ophopen Zij komen nog niet naar buiten in extreme vormen, zij vinden nog geen uitweg in uitgesproken tegenstellingen tussen con servatieven en progressieven. Dat wordt nog tegengehouden Aan de ene kant kunstmatig door het apparaat, het establishment waarop de Belgi sche kerkprovincie nog sterk steunt, aan de andere kant door het latente conservatisme dat nog in alle milieus een rol speelt. Met als belangrijk ge volg dat een groep van gelovigen en clerus steeds meer het gevoel krijgt in de klem te raken. (Er is een Remington voor èlke baard, èlke beurs.) De nieuwe Remington Selectric met de regelknop heeft: Vier scheerstanden. Plus een schoonblaasstand. Plus een tondeuzestand voor snor en bakkebaard vooreen oud elektrisch scheerapparaat onverschillig merk, type of ouderdom Globaal genomen verdeelden mijn gesprekspartners de Belgische kerkpro vincie in drie groepen van ongeveer gelijke vorm. Een groep, die uit tra ditie meedraait en blindelings alles serieus neemt. Die redeneert: er moet ergens wat zijn en de kerk staat er voor, dus als je zelfrespect hebt doe je eraan mee. Een groep, die/gedre ven door katholieke actie, onderwijs enz. de ontwikkeling van de kerk wel be wust meemaakt, zich nog sterk met de bestaande normen vereenzelvigt, maar zelf nieuwe normen wil scheppen. Bij deze groepen is het sterke anti- clericalisme, dat de Belgische kerk de jaren door gekenmerkt heeft, prak tisch verdwenen. Het heeft plaats ge maakt voor óf onverschilligheid óf ac tieve betrokkenheid. De onverschilli gen winden zich niet meer op, ook niet over de clerus. De betrokkenen zeg gen: we zijn kerk ook zonder de clerus, willen ze niet mee, dan moeten ze het zelf maar weten. Anti-clericalisme wnrdt nog slechts opgeroepen wanneer de ka tholieke kerk als politieke machts groep fungeert. Als de bisschopper zich op dat pad begeven stoten ze onmid dellijk op een muur van anti-clerica lisme. Leuven heeft bet bewezen en kan het elke dag opnieuw nog bewijzen Overigens moet men zeggen, dat het „machtskatliolicisme" meer in stand wordt gehouden door de politieke par tijen en de sociale organisatie* dan door de hogere clerus zelf. De ver antwoordelijken in de politieke organi saties voelen zich verlaten door de clerus, die een ander idee heeft ge kregen over de eigen taak en de taak van de kerk. Ook dat heeft in vele priesters per soonlijk spanningen opgeroepen Naar mate de kerk meer en meer terug valt op haar essentiële taken zijn ve le priesters zich disfunctioneel gaan voelen De autoritaire machtige tiguu» van vroeger een houding waarin hij vaak door de gelovigen gedwongen werd vraagt zich nu af: waar kan ik als priester nog meespelen? Vele priesters, zo heeft men mij verzekerd weten niet meer waar ze staan en waartoe ze dienen Ze voelen zich niet langer au serieux genomen door de ge lovigen Veel priesters pijnigen z.ichzell met de vraag hoe zij in deze tijd ertoe kunnen bijdragen, dat het christendom een nieuw sociaal gewicht krijgt op het leven van elke dag Relatief minder priesters dan in Ne derland treden uit maar toch is hun aantal de laatste jaren toegenomen. „Er is geen gelovige die geen priester kent, die uitgetreden is De reacties daarop zijn met meer begrip gevuld Bij het decreet over de absolute eenheid van de Leuvense universiteit begint in de Belgische kerk het conci lie. dan vroeger. De volstrekte veroorde ling is gematigder geworden. Vijf jaar geleden betekende het opgeven van het ambt nog het verdwijnen naar het bui tenland of het onderduiken in de ano nimiteit. Toen was het nog een volle dige breuk. Nu worden deze priesters opgevangen door collega's, vrienden en kennissen. De reactie op een derge lijke stap verschilt van bisdom tot bisdom. Globaal kan men zeggen, dat het onvermijdelijke met nogal wat be grip wordt afgehandeld. Maar een moe dige daad, zoals mgr. Bekkers kort voor zijn dood in Eindhoven stelde, is hier ondenkbaar". Tenslotte, als derde groep, de be minde gelovigen zelf. Zeer velen van hen zijn niet praktizerend. Het gezeg de: voor een Belg betekent de plech tige communie het officiële afscneid van de kerk, is niet zomaar een kreet. Voor velen is dat inderdaad zo. Zij komen voor hun huwelijk en voor de communie van hun eigen kinderen nog wel eens in het kerkgebouw, maar daar houdt het dan ook mee op. Dat geldt met name voor de grote middengroep van de Belgische beroepsbevolking Waarmee natuurlijk niet gezegd wil zijn, dat deze groep slechter christen is dan de bevolkingsgroepen, die naar goed gebrujk. wel „kerks" ziin- Geen beschouwing over welk pro bleem ook in België of er moet aan dacht besteed worden aan de Vlaams- Waalse verschillen. Die tegenstellingen zijn er ook 'op kerkelijk gebied. Wallonië, het gebied dat veel vroeger industrialisatie en daardoor ontkerste ning heeft gekend dan Vlaanderen. Ve len in het Franssprekende deel van dit land staan buiten de kerk. De wer kelijke katholieken vallen als sociale groep in tweeën uiteen- De hogere en betere burgerij (als men deze term leest, misschien met enige ergernis, moet men bedenken, dat het standen- verschil in België nog aanzienlijk is) is conservatief katholiek, de andere groep wordt gekenmerkt door een uit Frankrijk overgenomen progressiviteit een populaire vooruitstrevendheid, die echter al weer ten achter loopt op de huidige vernieuwingsdrang. Vlaanderen kent van oorsprong een conservatieve top en een brede rurale, dus minder ontkerstende arbeidersgroep Deze laatste is in de jongste jaren sterk geëvolueerd. De economische so ciale en culturele dynamiek, die het Vlaamse land sinds enige jaren ken merkt, is gepaard gegaan met dyna miek ook op het terrein van de kerk. Het Vlaamse katholicisme is veel progressiever dan het Waalse ooit geweest is. Zoals de hele Vlaams-Waalse kwes tie een rem is op ae dynamiek van dit land, zo werkt ze ook verlammend op de werking van de Belgische kerk. Zo als een priester mij zei: „We pro beren met z'n allen de fictie van één Belgische kerkprovincie op te houden. De Waalse bisschoppen kunnen in hun bisdommen niet doen wat ze willen, de Vlaamse niet in hun diocesen en kar dinaal Suenens niet in Brussel. Iedei- een neutraliseert iedereen. Dat is de reden, waarom de bisschoppen-confe rentie zo moeilijk van de grond komt. Ze kan ook nooit een homogene wer kelijkheid zijn. De tegenstellingen ook binnen het episcopaat worden handig gehanteerd door iedereen die belang heeft bij de status quo. Als er ergens problemen aan bod komen en de discussie daarover dreigt vast te lo pen, dan is er altijd wel iemand te vin den, die de taalmoeilijkheden opwerpt om te verhinderen, dat er een beslis sing genomen wordt- Er is nauwelijks sprake van samenwerking tussen de bissch 'Dpen. Elke bisschop is sterk ge richt op de lokale situatie en wil maxi maal baas zijn in eigen huis. Wil hij anders en ook dat is voorgekomen dan wordt hij door zijn eigen ..cu rie" wel ingeperkt Zie hier een beeld van de Belgische kerkprovincie. Of liever nog: facetten van 'n beeld Een kerkprovincie, waar in bisschoppen en gelovigen elkaar niet toestaan uit een sterk conservatieve sfeer te treden, die zich niet dynamisch kan ontplooien doordat ..buitenkerke lijke" problemen ook op haar als een loden last drukken Maar tege lijkertijd een kerkprovincie die beroerd wordt door de gelukkige crisis, die het concilie met zich bracht en waar in een voorhoede langzaam en voorzich tig zich inzet voor een vernieuwde kerk. Het concilie oegon hier later, maar niet te laat. De Belgische kerk na het concilie is geen rimpelloze ge bleven. En daarom leeft ze nog volop. OOSTELIJK PROTEKTORAAT ADEN Hobbon apaatjT^J WAHIDI .dathina\ NEDER ALJLAKI van J[clen MN Het is nog steeds 'n wonderlijke we reld, moest ik vaststellen, toen ik in het weekeinde zomaar wat kranten had zitten lezen. Zo meldde de Daily Express, dat een Britse dame, huis vrouw met de auto de 1000 mijl (iets meer dan 1600 km) van de Franse plaats Arras naar Rome had gere den in minder dan 24 uur. Een ge vaarlijke uitdaging aan iedere man nelijke automobilist. Voorzitter mr. J. van Dam van de bond van schippers, de vereniging Schuttevaerheeft kritiek gespuid op het plan van staatssecretaris Grosheide (o. en w.) om schippers kinderen schriftelijk onderwijs te ge ven. „Dat noemen wij: een kind schriftelijk leren lezen", zei hij. En dat noemen wij weer een kernachti ge uitspraak. Het prikkeldraad is precies 90 jaar geleden uitgevonden, heeft Leonard Huizinga in De Telegraaf onthuld. In 1877 werd het voor het eerst ge bruikt in Amerika's Wilde Westen. Maar de tijd dat legers erop vastlie pen is voorbij, en de boeren gebrui ken in hun weien schrikdraad. Toch heeft het prikkeldraad al meer dan genoeg geschiedenis gemaakt. Laten we b.v. de concentratiekampen niet vergeten. Weef u wie er bij een hagelbui het meest beangst naar de hemel staren? De mensen van de Alg. Ned. Onder linge Hagelverzekering Maatschap pij. In het jaarverslag van de maat schappij wordt 1966 een ongunstig jaar genoemd: fikse hagelbuien dus. Aan schade werd f 2.274.354,51 ver goed. De mensen snakken nu naar mooi weer. De blauwe knoop heeft een moder ne variant gekregen in de revers- knopen, die het Blauwe Stuurwiel- gilde het laatste half jaar verspreidt. De drager van zo'n (gratis) insigne geeft te kennen tot zijn spijt elke borrel of daaromtrent te moeten af slaan omdat hij nog moet autorijden. Het gilde is in het leven geroepen door een van haar eigen concurren ten, de firma Lucas B. Een Amerikaanse luitenant is zon dag getrouwd in een 12 tons pantser wagen om in stijl te blijven. Wat je stijl noemt. LONDEN (REUTER) Engeland heeft gisteren een plan bekendgemaakt om de Znidarabische federatie op 9 januari van het volgend jaar onafhankelijkheid te verlenen en de nieuwe staat te beschermen tegen ondermijnende activiteit en een mogelijke aanval van buitenaf. De minister van buitenlandse zaken, George Brown, verklaarde in het La gerhuis dat Engeland een sterke zee macht, waaronder een vlLegdekschip, en een hoeveelheid bommenwerpers in de omgeving van het betrokken gebied zal handhaven. De vlooteenheden zullen ge durende een half jaar gestationeerd blij ven in de wateren van de Zuidarabische federatie, terwijl de bommenwerpers voor onbepaalde tijd op het eiland Ma- sirah, in de Arabische Zee voor de kust van Muskate en Oman zullen blijven. Minister Brown bestreed de opvatting van de oud-minister van Marine May- liew, dat deze militaire maatregelen En geland regelrecht in botsing zullen bren gen met het Arabische nationalisme. Volgens de minister krijgt juist dank zü deze maatregelen een nieuwe natio nalistische Arabische staat een kans op een duurzaam bestaan. De bewindsman zei, dat de Britse re gering akkoord gaat met een ontwerp- grondwet van de federale regering, die voorziet in een centraal zakenkabinet op bredere grondslag, zodra dit moge lijk is. Voorts zal Engeland het leger en de luchtmacht van de federatie mo derniseren. Tenslotte zal, in een poging om de situatie in de federatie te ver beteren, de juryrechtspraak worden op- ADVERTENTIE) Tip voor handiger huishouden (laat de Tornado schrapmachine dat voor u doen!) Als vrouw heeft u recht op mooie, gave handen. Waarom zou u ze bederven met aardappelen schillen, wortels schrappen, het echte vuile- handen-werk! Daarvoor is er nu de Moulinex Tornado schrapmachine 1 Aardappelen er in, water er bij en inschakelen. Dan 2 tot 4 minuten draaien, even pitten en uw aardap pelen zijn panklaar.Schraptrommel en plaat afspoelen. Meer niet. De Moulinex Tornado schrapmachine schrapt oude zowel als nieuwe aardappelen (en...worteltjesl). Voor 1 kg f 79,75. Voor 2 kg f 98,50 en voor 3 kg f 115,50. Volledige Tornado-garantie. Wilt u méér tips? Vraag uw winkelier om de ultzoekfolder "Hartewensen"- Of schrijf aan Tornado, Tomadohuis, afdeling K., Dordrecht. geschort en het verbod voor het „natio nale bevrijdingsfront", een van de twee nationalistische bewegingen, worden op geheven. Daarbij zullen ook enige gevangenen in vrijheid worden gesteld, aldus mi nister Brown. DEN HAAG (ANP) Het hoofdbe stuur van de Algemene Rooms Katho lieke Ambtenarenvereniging (ARKA) heeft naar aanleiding van de door de Stichting van de Arbeid voorgestel de uurloonactie ten behoeve van het economisch-sociaal herstel van Israël, aan de ARKA-leden als zijn mening kenbaar gemaakt, dat een algemene hulpactie op de eerste plaats gericht dient te zijn op mensen in nood, onge acht politieke kleur, geloof en nationa liteit. Het acht de voorgenomen actie daarom een te eenzijdige benadering van de noodtoestand in het Nabije Oos ten. Daarenboven heeft het hoofdbestuur ernstige bedenkingen tegen de wijze waarop de actie wordt uitgevoerd. Met name vindt het hoofdbestuur he». on juist, dat het overheidspersoneel door middel van door de overheid te ver strekken formulieren zou moeten ver klaren dat het instemt met de inhouding van steeds een half pet. op het salaris over de maanden augustus, september en oktober 1967, ten bate van de Eco- nomisch-Sociale Actie Israël. Her hoofd bestuur acht daarmee aan de spontani teit en de persoonlijke vrijheid ernstig tekort gedaan. In een kadervergadering, welke onmiddellijk na de vrijdag j.l. gehouden hoofdbestuursvergadering plaatsvond, bleek dat dit standpunt dooi de afgevaardigden van groepen en afde lingen unaniem werd gedeeld, aldus een communiqué van het hoofdbestuur van de ARKA. Het hoofdbestuur vertrouwt er dan ook op dat alsnog middelen en wegen zullen worden gevonden om op een meer aanvaardbare wijze inza ne- lingen te houden ten behoeve van al degenen, die tengevolge van de oorlog tussen de Arabische landen en Israël, buiten hun toedoen (nog verder) in materiële nood zijn komen te verkeren. Het hoofdbestuur doet een dringend be roep op alle leden van de ARKA royaal daarvoor'bij te dragen. LONDEN (A.P.) Een kleine groep Britse Quakers willen het afgelegen eiland Pabay bij Skye ten westen van Schotland, kopen om daar een model kolonie te stichten. De groep wil circa 20.000 pond ster ling betalen voor het 2.5 vierkante ki- loTneter grote eiland. De Quakers ho pen daar een leven met meer inhoud en minder compromissen met hun be ginselen ten kunnen leiden. Bransby Clarke, een 38 jaar oude journalist, -.ai vandaag naar het eiland vertrekken om de mogelijkheden te be studeren. Hij zei, dat de vijf Quakergezinnen zich zullen voegen bij de drie agrari sche gezinnen die reeds op het eiland wonen. Zij hopen daar nieuwe ambach ten zoals het pottenbakken te introdu ceren. Bovendien willen zij een tehuis voor kinderen van vluchtelingen op het ei land vestigen en de vakantie-accommo datie uitbreiden. Een nieuw artikel op de tienei- markt: tweelingstropdassen, schrijft het blad Werkende Jeugd". De das sen zijn niet zozeer voor tweelingen, maar voor een jongen en een meis je die willen tonen hoezeer ze bij elkaar horen. Je kunt ook gewoon dezelfde dassen kopen, zegt het blad. Je kunt natuurlijk ook gewoon jon gen en meisje blijven en verliefd zijn. In onze eigen krant las ik dat broeder Theodosius, zijnde secreta ris van een schoolbestuur in Bergen op Zoom, de jubilerende heer Kos- termans ontzettend heeft geprezen voor de icijze waarop deze man „zich altijd met al zijn talenten heeft ingezet voor het katholiek onder wijs." Hij heeft veel gepresteerd niet in het minst omdat hij zich, zo zei de broeder, een uitstekend jeugdop- voeder betoont. Broeder Theodosius zei het ook in de jubilaris te prijzen, dat die zijn christen zijn altijd daad werkelijk op zijn leerlingen heeft overgedragen. Sjonge, denk je dan, zo'n jubilaris na zo'n welbestede periode van zijn leven, ik kan me voorstellen dat die broeder erg dank baar is. En jawel hoor, ik lees ver der: Hij (de broeder) offreerde een kistje sigaren De heer J. Y Mendes, zojuist terug uit Australië, heeft in de Gelderlan der gewaarschuwd tegen emigratie naar dat land. „Vooral voor mensen met kinderen is dat misdadig", zegt hij. „Als je alleen staat, of je hebt geen kinderen en je vrouw wil bikkelhard meewerken, dan kun je je er wel doorheen slaan". Wil de heer Mendes nu werkelijk al die ou derparen onder de ruim 140.00 Ne derlanders daar misdadigheid aan wrijven De „langste tafel ter wereld", die bij gelegenheid van het 800-jarig be staan van Kopenhagen in het cen trum op straat ivas gedekt, is een enorm succes geworden. Binnen een paar uur hadden de diensters (in mi ni-rok) behalve koffie en pannekoe ken ook 60.000 glazen bier geserveerd. Maar ja, de bierdrinkers mochten de glazen dan ook mee naar huis ne men. En als er wat voor niets te krijgen valt, zijn ook de Denen er als de kippen bij. Of de bierdrin kers? In een studio van de Oostenrijkse t.v., waar juist zwaar geboomd werd over leven en werk van de compo nist Gustav Mahler, kwam een vo geltje binnenvliegen, dat vrolijk ging zitten fluiten. Niemand vertrok een spier, ook de omroepster niet. die zich later verontschuldigde. Muziek is immers een ernstige zaak! MERUN NUOEO (Sardinië) (A.P.) De lij ken van twee jonge politiemannen zvjn zondagmorgen tegen zonsopgang ge vonden in de heuvels van Orgosolo. De lijken waren doorzeefd met ma chinegeweerkogels. De vondst heeft geleid tot een enor me mensenjacht in centraal Sardinië. Aan deze jacht op de bandieten, die deze moordanslag hebben gepleegd, wordt deelgenomen door 700 man poli tie en carabinieri.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 7