Prof. mr. Jeukens over vernieuwing HARD GELAG VOOR ENGELSEN logboei Tocht naar Chatham 300 jaar geleden Onderhandelingen in Breda onder druk ferirSï'ï Alle bronnen van natuurlijke frisheid... ^7 NESTOR MARTIN 1 16 DAGBLAD DE STEW VAPf ZATERDAG 17 JUNI 1967 slegt AANVAL VERKOCHT NESTOR MARTIN formidable GASFORNUIZEN GASCONVECTOREN ELEKTRISCHE FORNUIZEN WASMACHINES den haag 17 zondag [maandag Zoals hier het standbeeld van Michiel Adriaanz. de Ruyter in Vlissingen stormachtig door jongeren wordt omringd, zo zal deze admiraal in leven na zijn terugkeer van Chatham door de Nederlanders zijn begroet. Hij was de verpersoonlijking van dé Nederlandse macht ter zee. (ADVERTENTIE) De frisheid van de stromende bergbeek... de koelte van rustgevend lover... geurige extracten van bloesems en vruchten - heel dit weldadige samenspel van verkwikking vindt U in de crème Hydriane van. Dr.- N. G. Payot, Hydriane is een bijzonder stimulerende, vloeibare crème met vocht- inbrengende werking. Ze vormt een onvergelijkelijk goede basis voor Uw make-up. Tot diep onder de-huid houdt zij het 'natuurlijk vochtgehalte op peil - en dat is de grondslag voor een huid die van jeugd getuigt. Met Hydriane blijft Uw maquillage de gehele dag fris en onberispelijk. Frisheid - Schoonheid - Jeugd x. de la facultc de Lausanne Dr. N. G. Payot-Holland N.V., Keizersgracht 12*14, Amsterdam-C. m. (VERVOLG VAN PAGINA 9) Het streven om naast de prog noses en plannen voor het volgende begrotingsjaar te komen tot een beleidsvorming op langere termijn acht ik zeer belangrijk. In dien dit streven ertoe zou kunnen leiden, dat een kabinet niet halt houdt bij het einde van een parle- mentaire periode, zal op dat mo ment de toekomstvisie voor na de verkiezingen bekend kunnen zijn. Wanneer men geleidelijk zó ver zou komen, zou dit mede er toe kunnen bijdragen, dat de beslissing van het kabinet om portefeuilles ter beschikking te stellen bij perio dieke verkiezingen een bewuste re geringsbeslissing zou worden, het zij vóór de verkiezingen, hetzij di rect daarna, hetzij in oktober na een met de nieuwe kamer gevoerd debat. A Vorenstaand punt zou er ook toe kunnen leiden aandacht te schenken aan de Troonrede. Zou deze rede in de huidige vorm nog van voldoende betekenis blijven naast de bekend te maken begro tingsstukken en plannen op lange re termijn? Het zou de gelegenheid kunnen zijn om te overwegen in de Troonrede de volksvertegenwoordi ging én het volk te confronteren met één of meer belangrijke pro blemen in onze Nederlandse sa menleving en te laten zien juist ook van 1 egeringswege dat rege ren niet alleen is een technische aangelegenheid maar heel in het bijzonder ook een zorg voor men sen en menselijke waarden, n Regeren is echter niet minder een zaak van recht. Dat wil zeggen, dat als men erkent, dat in het parlementaire bedrijf de na druk komt te vallen op de be kwaamheid en deskundigheid in het beoordelen van zaken en op de vormgeving in wettelijke en be stuurlijke maatregelen, men daar tegenover niet mag vergeten het belang van de handhaving van rechtsbeginselen en grondrechten. Daarop moet de functie van de rechtspraak steeds meer worden gericht en daartoe zou kunnen bij dragen de mogelijkheid van een toetsing door de rechter van de wet aan de grondwet. O Bestaat er behoefte aan een nieuwe grondwet? Ik zie twee overwegingen, welke daarvoor zou den kunnen pleiten. Deze betreffen niet zozeer de wenselijkheid het parlementaire stelsel verder tot ontplooiing te brengen. De grond wettelijke bepalingen daaromtrent laten alle ruimte voor verdere po litieke ontwikkelingen- Wat hier dient te gebeuren is vooral een her overweging van gevormde conven ties en van de wijze, waarop poli tieke partijen hun functies realise ren. Wel is het zo, dat' conventies dik wijls meer rigide zijn dan geschre ven grondwetten en dat een nieuwe grondwet als een nieuw begin deze rigiditeit van conventies zou kun nen afzwakken. De belangrijkste reden tot grond wetsvernieuwing zou echter wel eens kunnen zijn de eventueel in te voeren toetsing van wet aan grondwet. Ik wil deze bijdrage besluiten met een opmerking van algeme ne aard. Ons staatsbestel is één samen hangend geheel van staatsrecht en politiek, van staatsvorm, re geringsstelsel en rechtsstaats idee. Dit betekent dat ieder voorstel altijd wijdvertakte con sequenties heeft in deze gehele samenhang. Dienovereenkomstig moet men er rekening mee hou den, dat slechts een complex van voorstellen de harmonie in in een vernieuwde structuur kan waarborgen. ["N riehonderd jaar geleden, op de zeventiende iuni 1667, beefde Londen voor een dreigende invasie. Op die dag ankerde een omvangrijke Nederlandse vloot voor het Ko- ningsdiep, bij de monding van de Theems. Aan boord van de schepen bevonden zich duizenden vechtlustige zeelieden en soldaten. Zou het ongelooflijke gebeuren? Londen bezet en wellicht verwoest door buitenlanders, nog wel door die Hollanders? Dat ongelooflijke gebeurde niet. Wel echter kwamen de Hollanders aan land en drongen de schepen een eind de Theems op en vooral de zijrivier, de Medway. De Engelsen kregen door deze afstraffing een zware morele klap te incasseren. Hun „splendid isolation" als eilandbewoners bleek niet onaantastbaar. De Engelsen zijn deze Nederlandse militaire expeditie, bekend als „de tocht naar Chatham" niet vergeten. Ze hebben het gebeuren, nu opmer kelijk genoeg herdacht met feeste lijkheden waaraan door de Neder landse Koninklijke Marine is deel genomen. Tijdens de afgelopen oorlog, toen de Nederlandse en Engelse marines sa men tegen de Duitsers vochten, kwam dat „vers in het geheugen lig. gen" op een even typisch Engelse manier aan het licht. Hr. ms. mij- nenlegger „Jan van Brakel", op pa trouille op de Theems, beschadigde een kabel van een anti-onderzee- bootnet. Dit ongelukje werd stipt aan de British Admirality gemeld. De reactie van de Engelsen was prompt: „What? Again?". Zij bleken de geschiedenis van ka pitein Jan van Brakel even goed te kennen als elke Nederlander, die in zijn lager schooljaren wordt inge pompt hoe deze koene zeeman een door de Engelsen als versperring ge legde ketting stukvoer. Intussen wordt deze simpele lezing van het gebeuren door historici aan gevochten. Nederlandse matrozen waren op de 20e juni aan land gegaan van het eiland Sheppey. Ze konden hun handen niet thuis houden en sloe gen aan het plunderen. De bevelheb bers op de Nederlandse vloot, daar bij op de eerste plaats vlootvoogd Michiel Adriaansz. De Ruyter, han teerden echter met ijzerharde dici- pline het beginsel, dat krijg en deugd in één hand dienden te gaan. Van Brakel werd voor het misdrijf ver antwoordelijk geacht en op 22 juni onder arrest gesteld. Op diezelfde dag bood Van Brakel zich echter aan om de ketting, als „onoverkomelijke moeilijkheid" beschouwd, op te rui men. Hij wilde zich rehabiliteren. Zijn schip heette, hoe merkwaar dig, de „Vreede". Het stond op de vloot bekend als een „oud en slegt schip." Met twee branders, de „Su- zanna" en de ,,Pro Patria" viel Van Brakel aan. De poging van de „Suzanna" om de ketting te breken mislukte echter. De „Pro Patria" onder kapitein Jan van de Rijn, had meer geluk. De doorgang was geforceerd. In feite Van de Rijn dus en niet Van Brakel. Intussen is er nog een andere lezing van het gebeurde. Een landingsdivisie onder leiding van David Vlugh, schout bij nacht op het eskader van Van Ghent, zou de ket ting te land hebben losgemaakt! De tocht naar Chatham was op de eerste plaats als een politieke ma noeuvre bedoeld. In 1667 was het derde jaar ingegaan van de Tweede Engelse oorlog. De Engelsen, finan cieel aan een bankroet toe. wensten vrede. De Republiek der Verenigde Nederlanden wilde in feite niet an ders.' Men vreesde namelijk ernstige moeilijkheden met Frankrijk. Dit land, eigenlijk een bondgenoot van de Nederlanders, drong op in de zui delijke Nederlanden, toen Spaanse ÏJederlanden genoemd. Vooral Zee land begint zich bedreigt te voelen. Eind mei, begin juni begonnen in Breda de vredesonderhandelingen. Achter de rug van de Staten-Gene- raal om echter pleegde de Franse ko ning Lodewijk XIV overleg met de Engelsen. Hij stuurde aan op een coa litie. De Engelse onderhandelaars proberen daarop in Breda tijd te winnen. Zij hoopten, dat de Neder landers, onder druk van de toenemen de dreiging uit het zuiden, een toon tje lager zouden zingen. De Staten Generaal bleek echter kort van stof, vooral nadat Lodewijk eind mei daadwerkelijk de Spaanse Nederlanden was binnengevallen. Besloten werd tot een maritieme ex peditie. Men zou de Engelsen gewa penderhand laten zien met wie zij te maken hadden. „Actueel" gezien zou een verslag van het gebeuren er als volgt kunnen uitzien. De vloot van De Ruyter, een geduchte scheepsmacht, verzamelt zich in het zeegat van Texel. De scheepsmacht wordt nog versterkt door eenheden van de admiraliteiten van Amster dam en van het Noorderkwartier. De Zeeuwen zouden pas later schepen sturen omdat zij het op dat moment nog te druk hadden met het opbou wen van een lokale verdediging te gen de Fransen. Als gedeputeerde van de Staten Generaal, scheept op 4 juni Cornells de Witt zich in. Hij krijgt de functie van adviseur van de opperbevelhebber. Als, op 14 juni op de schepen de zei len worden gehesen voor de over steek naar Engeland, telt de vloot 61 bodems, 14 branders en een aan tal kleinere vaartuigen. De schepen zijn verdeeld over drie eskaders, die respectievelijk worden aangevoerd door de luitenants-admiraal Michiel de Ruyter, Aert van Nes en Willem Joseph baron van Ghent. Een pikan te bijzonderheid is, dat de inge scheepte mariniers en soldaten wor den aangevoerd door een Engelsman, n.l. kolonel Thomas Dolman. Het ziet er aanvankelijk niet roos kleurig voor de onderneming uit. Op de 15e juni raast een zware storm over de Noordzee. Een aantal schepen verlaat het 'verband. Zoals gezegd verschijnen de schepen op de 17e juni voor de Theemsmon- ding. Velen op de vloot is het angstig ten moede. Het lijkt allemaal wat al te riskant. De Ruyter verzamelt zijn vlagofficieren voor een laatste beraad. Bij het krieken van de dag, op de 19e juni, wordt de aanval ingezet. Dertien schepen met geringe diep gang, vier branders, vijf jachten en twaalf galjoten met soldaten steken het Koningsdiep in. Zij drijven ech ter af naar Shellhaven aan de mond van de zijrivier de Medway. Een aan tal juist aangekomen Barbadosvaar- ders wordt verder de Theems opge jaagd. Op 20 juni krijgt dit lichte eskader versterking van tien sche- Het gebeuren bij Chatham is ter gelegenheid van de 300ste verjaardag feestelijk herdacht. Daartoe was ook de Nederlandse Koninklijke Marine uitgenodigd. De herdenking werd vorige week gehouden langs de rivier de Med way, waar de gevechten destijds plaatsvonden. Vanuit Den Helder vertrokken daarvdcr de jager, Hr. Ms. „Holland" en het fregat, Hr. Ms. „Fret". Aan boord van het eerste 'schip bevond zich niemand minder dan admiraal De Ruyter (rechts) zelf. De snode captain Claydor, Brits marine-attaché in ons land, trachtte nog roet in het eten te gooien. Hij werd echter door jantjes overmand en in de boeien geslagen. een dag eerder het commando heeft genomen over een snel uit de grond gestampte verdediging. m Michiel de Ruyter van jongen voor de mast tot opperbevelheb ber van de Nederlandse vloot. Hij was een zeestrateeg van in ternationale faam. pen en twee branders. Het fort Sheerness krijgt van de schepen een zwaar bombardement te verduren. Daarna bestormen ontscheepte sol daten de versterking. De Engelsen 'bieden slechts zwakke tegenstand en geven zich spoedig over. Grote hoeveelheden scheepsbehoeften wor den buitgemaakt. Wat meegenomen kan worden gaat aan boord van de schepen. De rest wordt vernield. Op 21 juni gaan twee adviesjach ten en een aantal kleinere vaartui gen verder de Medway op om de wa terdiepten .te peilen voor de zwaar dere schepen. Boven Sheerness blij ken achttien Engelse oorlogssche pen te liggen. Het merendeel daar van is echter half onttakeld. Het nauwe deel van de Medway wordt versperd door zinkschepen. Er is inderhaast een verdediging 'georga niseerd. Het is allemaal echter ge brekkig. De Engelsen zijn „in d« slaap"- verrast. Dat blijkt uit de er varingen van de Engelse admiraal Monk, hertog van Albemarle, die Ter plaatse blijkt een complete chaos te heersen. Wat „op papier" in de magazijnen aanwezig zou moeten zijn is er niet. Een en ander zal wel „onderhands" zijn verkocht. De werf- commissaris Pett blijkt wel zijn scheepsmodellen in veiligheid te heb ben gebracht, maar het bevel om het prachtige vlaggeschip Royal Charles' hoger de rivier op te brengen, naast zich neer te hebben gelegd. Ook de ketting blijkt de opmars van de Nederlanders niet te kun nen stuiten. Als kapitein Van de Rijn door de ketting is gestoten, steekt hij het daarachter gelegen Engelse schip „Matthias" in' brand, dat even later prompt in de lucht vliegt. Een andere brander laat de „Oarolus Quintus" hetzelfde lot on dergaan. De walbatterijen worden tot zwijgen gebracht. De strijd komt tot een heftiger fa. se als de „Agatha" koers zet op de „Royal Charles". Aan boord van de „Agatha" bevinden zich admiraal Van Ghent en adviseur Cornelis de Witt. (Een parlementariër bleek in die dagen voor geen kleintje ver vaard Anderen, met sloepen, blijken al sneller te zijn geweest. De „Royal Charles" is in Nederlandse handen. Zo gaat de veroveringstocht voort tot het eb wordt. Admiraal De Ruy ter, die inmiddels met zijn schepen tot Queensborough is gezeild, maakt van de gevechtspauze gebruik om het terrein te inspecteren. Als tegen de middag de vloed weer opkomt, neemt De Ruyter persoon lijk de leiding in handen. Met vier schepen, drie jachten en branders stevent hij verder de rivier op. Van uit een kasteel en van de oevers spuwen de Engelse kanonnen hun kogels uit. Dan gaan de Nederlandse schepen voor anker om met sloeps bemanningen drie Engelse vlagge- schepen aan te vallen Het zijn de „Royal Oak", „Loyal London" en „Royal James". De Ruyter en De Witt laten zich niet van hun flauwste kant zien. Zij schepen zich in de sloe pen in. Van De Witt is daarover opgetekend: „Ik zal gaan zien hoe 't ons volk daar maakt. Ik zal u dan vergezelschappen". Door het gebruik van branders gaan alle drie vlaggeschepen in vlammen op. De Medway blijkt verderop moeilijk bevaarbaar. Men gaat niet verder meer. De operaties worden op andere plaatsen op de Engelse kust voortgezet. CHARLES SCHETS V.oor het vertrek naar E# land. Admiraal De Ruyter insfttï teert de gewapende wacht, du musket heeft gepresenteerd. AÓJ ter hem Willem Joseph van Ghent Gegevens voor het t»ve0i' zijn verkregen uit: Gerard t» „Het Leven en Bedrijf van den w Michfel de Ruiter, Hertog 8*<j"1 en Jhr. J. C. de Jonge, Het W landsche Zeewezen (1859) e" het Bureau Maritieme Hisw™ de Koninklijke Marine. (ADVERTENTIES) ,V Cf s&'s t' - MM.i- VERKOOPKANTOOR VOOR NEDERLAND NELL STUTTERHEIM N.V. - POSTBUS 1143 Op (Van onze speciale versl BOEKAREST, ji VOOR degenen onder on: opzien tegen een voettJ Rome en toch wel eens w( willen dan de autobaan waarom niet een reisje doo kan gemaakt? Roemenië bëeld heeft goede wegen het er niet veel. Van H 11.500 km lange hoofdvd Is nog maar de helft geasf Autosnelwegen zijn er heleifl en zijn ook niet nodig, want rendeel der Oosteuropeanen nog tot het gelukkige voet' wandelen door het leven zoal de legionairs van Julius Cae: geforceerde dagmarsen af en nimmer opgejaagd door flitsej lampen en andere zenuwslop* nalen van Magere Hein- Per auto komt u het snelst ka-rest via Wenen en Boedape, ook dan moet u altijd nog km rijden. Wie niet over een tijd beschikt, kan er beter gen- Nonstop kost u dat maar of drie- Als u in Roemenië wil hebben, kunt u er een hl het Officiul National de Tui* nationale V.V.V. Dat kost u 6,50 dollar ,(f 21 da? en 6 dollarcent (21,5 ce km, terwijl u natuurlijk ook zine moet betalen. Voor ai d| krijgt u een Hillman Minx, een se middenklasser, waarvan de prijs in Nederland boven de at le ligt- Speciaal voor de verin vreemdelingen heeft de Roe staat er ettelijke honderden schaft. Een flinke vierpersoonswagen derinhoud 1725 kubieke centime SAE-PK. benzineverbruik ongev< op tien. Bekijk hem kritisch u het contactsleuteltje omdraa Hillman waarmee uw verslagge' een zonnige zondagmorgen in rest vertrok voor een trip van 2500 km door de Roemeense lent motorisch in orde, maar verkeert der in een niet al te beste sta, onderhoud. Enfin, hieronder tot ring en vermaak wat blaadjes x logboek. OM negen uur 's ophtends st Beetje gas. Choke half open. eens proberen- Hillman doet het Nou ja, denk je dan, een vre auto en misschien al ,,verzo Maar even wachten dus. Wandelendoor een fraai park, gelegd op de plaats waar vroege stadsvuil van Boekarest gestort Tussen het groen een hyperm gebouw: het staatscircus. Elke wordt het bespeeld en elke avor het vol. De directeur laat me de pelende paarden zien. de duttend ren, de ontbijtende leeuwen. Om half tien doet-ie 't, de HilJ En hij blijft het doen, de ganse dag, die zal eindigen in Br a so v verlaten Boekarest (om onverklaa: redenen ,,het Parijs van de Bal genoemd) langs de parken en n ten noorden van de stad- De coi' nisten noemen dit stadsdeel ,,het van cultuur en rust", maar er ook gewerkt. Bij het Baneasawouc i-ctiooljongens bezig aan een wegfc vrijwillig en uit pure liefde vooi vaderland, naar men zegt- Tanken. In sommige streken zij pompen niet zo dicht gezaaid al ns en daarom doet men er ve v,,M ?n ,de tank zoveel mogelij vuia te houden. Er zijn drie so<j eelï en dr,ie Pri3zen: ..gewone"] tzowtï 9Qngehalte V3n 70 k0st h taan i\n Cent)' ••regular" van 81 nrt I1 cent' en -super" ben7,?nla"-H° lei (38 centl. Vo. moeriir »,JS- oevc" we dus nie er thuis te blijven. VATi fras°v langs Sighisoara stad Clui ^ineS na,ar de universit Hoemeenle TnbUrg>' 275 km uren k L daagse van 43. v veel vrapM0gOrneT1, ^aar verhou belan 7r?hcó t aer op de weg. Op met het keutspunten wachthu ^achtwaeenM? «V Pofte Control opdracht r die daar zijn brulnp naarHi door een ko span vale ossin5' nsc™m'g« door altIiH ,e boeren en bon °nder de huif t 3 leSgen zij D nuif te rusten pwen^6 beleeff' d„ aifr te, voUe we ^halen is, hii u s een Pr< gers. noodt Jl gebrek aan tegen manl di?er voiof ieem' En goed 20 000 knf i? teller n°g m ?ot beter dkm,°P ^ft zitte"' Waarmee de stok°ude Wolg ïest het moeten dn*hau£eurs 151 Bo1 de hand óm een levend 1 dachle af te kl?ppden.0VermOedige handTe?'hoo^tlhet noodlot toe. Le ot" de wielen te ah, v£hisoara- ste tg™oeg langs de liggen ouwens- Tussen ha en eroP Roemeense wee£ te: Wees op 'trassende obstakel j bedacht tTdenWawrteler^eerkr^n en s] weer, maar niet

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 16