tn
EN
N
JE
tIi mil
biefstuk
1 i
Ford brengt „Computa"
elektrische stadswagen
Amerikaanse auto's
in 1968 duurder
heau
BURT LANCASTER
eau..!
Roosevelt dacht
licht over Duitsland
betJ^P
et voo
kwaliteit
jotje
:erdervau,
Rundvlees met kerrie
6}
"f3
tips-tips-tips-tips
V.S.
de cologne
van
Amsterdamse
gemeenteraad
lacht om
„Boer Beat"
Ike's memoires deel IV:
16
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 16 JUNI 1967
17
T,
auto in
De gans steekt
het best over
VW beste kleine
Contactpuntjes
Nieuw voertuig voor
de strijd in Vietnam
BOLDOOT
WAT KNAP
JE DAAR
VAN OP!
Giften voor het
Wiesenthalfonds
zijn aftrekbaar
PERSOONLIJK
JOODS HUIS
IT
Ook de Engelse Fordfabriek heeft
een elektrisch stadswagentj e ontwor
pen Het prototype is voorgesteld als
de Comuta. Het is slechts twee me
ter. maar het interieur heeft toch
nog plaatsruimte voor twee volwas
senen en twee kinderen. De Comuta,
die is uitgerust met conventionele
accu's, heeft bij een constante snel
heid van 40 km/uur een actieradius
van ongeveer 65 kilometer. Hoewel
nog vele technische problemen moe
ten worden overwonnen, is men bij
Ford van mening dat elektrische au
to's toekomst hebben. Over een jaar
of tien zouden ze commercieel te ver
wezenlijken zijn.
Een mooi wagentje is
de Comuta niet, maar de
constructeurs hadden dan
m ook weinig speelruimte,
ft «in Hoofdzaak is dat de shop-
JbA|j|| ping-auto klein, een beet
je gerieflijk en wendbaar
is. De draaicirkel is maar
5,5 meter. Het rijden gaat
A automatisch, want koppe-
wIV ling en versnellingsbak
ontbreken. De uitrusting
I omvat o.a. verlichting,
|j^| beveiligde portiersloten,
g HJf| verwarming en ventilatie.
De wielen zijn onafhan
kelijk geveerd. Twee e-
lektromotoren drijven de
achterwielen aan. Ondanks de beschei
den afmetingen biedt de Comuta nog
wat comfort ook. Het koetswerk is van
flasfiber.
Een van de prototypen is naar Ame
rika opgezonden, waar Ford met natri-
um-zwavel accu's experimenteert. Met
dergelijke batterijen kan een hogere
topsnelheid en een grotere actieradius
worden bereikt, maai- ze zijn zeer kost
baar. Nog veel ontwikkelingswerk staat
te wachten voordat de elektrische stads
auto in produktie kan worden genomen.
Een klein, handig en schoon rijdend
shoppingwagentje moet, als het op gro
te schaal wordt ingezet, vooral goedkoop
zijn.
tje (rï\
jóter aan te pas
komt
De Amerikaanse modellen 1968 wor
den pas in de herfst gepresenteerd,
maar er wordt nu al over gepraat. Vol-
ffens berichten uit de V.S. zullen ver
scheidene Amerikaanse „middenklasse-
rrransmissieassen brengen het motor-
vermogen direct of indirect over op
de aan te drijven wielen. Door de veer-
werking zullen de wielen steeds een an
dere positie innemen t.o.v. de vast ge
monteerde versnellingsbak. Er moet dus
een zekere verticale beweeglijkheid mo
gelijk zijn in de transmissie en dit is
nu de taak van de kruiskoppelingen.
Omdat deze als regel van naaldlagers
zijn voorzien worden aan de smering
hiervan bepaalde eisen gesteld. In het
smeerschema van uw auto kimt u dat
precies nagaan en daarna handelen.
|n de nabije toekomst zullen de auto's
om veiligheidsredenen voorzien moe
ten zijn van een z.g. gescheiden rem-
systeem. De scheiding bestaat hieruit,
dat voor- en achterwielen, of twee paar
gekruiste wielen, van een gescheiden
remsysteem voorzien moeten zijn zodat
een storing in één der systemen, niet
meer tot een totale remweigering kan
leiden. In principe is het mogelijk be-
stzande auto's van een dergelijk geschei
den remsysteem te voorzien maai' re
kent u dan wel op een vrij hoge reke
ning.
portieren die tijdens het rijden ram-
melen is zonder meer een ergernis.
Meestal is het toch slechts een kwestie
van een paar versleten scharnierpennen
en dat is zo verholpen. Ook komt het
wel voor dat de portier sluiting niet
goed is afgesteld ;zodat de daïi aanwezi
ge ruimte het portier iets heen en weer
nï ppeFen- ■^n §eval moet het
portier opnieuw „afgehangen" worden
nüJi oolc hierbij nieuwe onderdelen
noodzakelijk zijn is niet onmogelijk.
gproeiers hebben tot taak de aange-
zoriaf°^en hsnzine zeer fijn te verdelen
m er een henzinenevel ontstaat die
hÏ.J1 tveneens aangezogen lucht het
mengsel vormt- De doorlaat-
kenrm8 van een sproeier is zeer nauw-
«S maat afgewerkt; het door-
kan f? ,rvan met een metaaldraadje
een 7zljn en om dez® reden moet
blazen wo?dmSP1'°eler diU1 °°k d°°rge"
wagens" langer, groter en duurder wor
den. Dat de prijzen hoger worden, was
te verwachten. De extra veiligheidsde
tails, die van overheidswege worden
voorgeschreven, moeten door het pu
bliek worden betaald.
General Motors overweegt het zorgen
kind, de Corvair, die ook door mr.
Ralph Nader, Amerika's autovijand
nummer één, wordt miskend, uit de
produktie te nemen. De verkoop van
dit overigens aantrekkelijke model, dat
de motor achterin heeft, loopt gestadig
terug. Chevrolet werkt intussen aan
een geheel nieuwe basisconstructie,
waarbij de motor vóór de achteras ligt,
zoals bij racewagens. Het is echter niet
bekend of een dergelijk model de Cor
vair zal vervangen of dat het bedoeld
is voor de Corvetteserie. De Chevelle,
Buick Special, Pontiac Tempest en de
Oldsmobile F-85 zouden ingrijpende ver
anderingen ondergaan en lager en lan
ger worden gemaakt, enigszins in de
stijl van de Rivièra-Tornado, met hier
en daar een trekje van de Camaro. De
nadruk wordt sterker gelegd op het
sportieve, zoals dit bij de Pontiac Fire
bird tot uitdrukking is gebracht. De
Camaro is niet zo'n succes gebleken
als men bij G.M. had verwacht.
Het is niet gelukt de aandacht af te
leiden van de populaire Mustang van
Ford. Dit paradepaardje zal slechts en
kele detailwijzigingen ondergaan. Daar
entegen worden de Fairlane en de Mer
cury Comet wel onder handen genomen.
Beide modellen worden iets langer en
de Fairlane zou ook in een fastback
versie van het Mustangtype uitkomen.
Bij Amerika's derde concern Chrys
ler, worden geen grote veranderingen
verwacht. American Motors houdt on
danks allerlei tegenslagen de moed er in.
Er zouden twee geheel nieuwe modellen
op het programma staan. Met de Jave
lin zal A.M. een antwoord geven op de
Mustang en Camaro. De prijs zou laag
worden gehouden. Verder zou er uit
het experimentele AMX-project eerst
een tweepersoons sportwagen worden
losgelaten voor de produktie.
Van welke auto's houden de Ameri
kanen het meest? Het bekende auto
blad „Car and Driver" heeft ook dit
jaar weer een onderzoek ingesteld en
zijn lezers gevraagd een keus te maken
uit de vele modellen op de markt. Ter
onderscheiding waren de wagens inge
deeld in elf klassen. De eerste vijf in
elke categorie „vielen in de prijzen".
In totaal waren er dus 55 automobielen
mee gemoeid. Van dit aantal waren er
26 van Amerikaans fabrikaat, 11 uit
Engeland, 10 uit West-Duitsland, 4 uit
Italië, 3 uit Zweden en 1 uit Frankrijk.
Als de beste kleine wagen kwam de
VW 1500/1600 uit de bus, gevolgd door
de Cortina, MG, Saab V 4 en Renault
10. Als de beste middenklasser kwam de
Jaguar 3,8 liter Mark II op de eerste
plaats, vóór de Pontiac Tempest, Che
velle, Dodge Coronet en de Ford Fair
lane. Van de grote modellen ging Pon
tiac met de meeste stemmen strijken:
De Rover 2000 is volgens de Amerikanen
de beste „compact car". Dan komen ju
deze klasse de Chevrolet Corvair, Mer
cedes 200/230, Volvo 122 S en B.M.W.
1600/1800/2000.
De Rover 2000 TC was nummer één
in de categorie van de beste sportieve
sedans, met een cilinderinhoud tot 5000
cc. Van de GT- en sportwagens tot 1600
cc werd de Porsche 912 gekozen. De
Porsche 911 S zegevierde ook in de
klasse van 1600-3000 cc, nog vóór de
Mercedes 230 SL, de Triumph TR 4 A
en de Volvo 1800. Boven 5000 cc kwam
de Mustang in het sportieve genre op
de eerste plaats. Als beste all-round wa
gen werd de Chevrolet Corvette Sting
ray gekozen, vóór de Porsche 911 S,
Rover 2000 TC en de Mercedes 2TrO SE.
Het meest luxueus vonden de Ameri
kanen de Mercedesmodellen 250/300.
Volgens een internationale
enquête naar het vermogen van
allerlei dieren om verkeerswegen
over to steken zonder overreden
te worden, blijkt de gans zich
het best te kunnen redden.
Daarna komen het varken, de
kat, de hond, de kip ende
mens.
Het nieuwe elektrische stadswagen-
tje van Ford, zoals het in Engeland in
serie gefabriceerd wordt. De auto biedt
plaats aan twee volwassenen plus twee
kinderen.
0 Er ztfn thans in Amerika meer poe
ma's op vier wielen dan op vier poten.
De Ford Cougar (poëma) heeft inmid
dels een oplaag van meer dan 50.000
exemplaren bereikt. Volgens zoölogen
zijn er in de V.S. en Canada niet meer
dan 25.000 poema's in leven.
In Denemarken werden in de
eerste drie maanden van dit jaar
26211 personenwagens verkocht, dit
was 19,9 pet. meer dan in dezelfde
periode 1966. Ford is het populairste
merk met een marktaandeel van
15,1 pet.
In april veroverde British Motor
Corporation een marktaandeel van
18,6 pet., o.a. met de mini's, 1100 en
1800 modellen
0 De Glas coupé V 8 heeft in plaats
van de 2,6 liter een 3 liter motor ge
kregen met meer vermogen en grotere
elasticiteit. Met zijn 160 pk bij 5100
omwentelingen per minuut haalt deze
door Frua ontworpen granturismo een
top van ongeveer 200 km/uur. De wa
gen draagt het witblauwe B.M.W.-em-
bleem. Volgens de fabriek accelereert
de Glas 3000 V 8 van 0-100 km/uur in
9 seconden. In Duitsland wordt er DM
23.850 voor gevraagld. De 2600 V 8
blijft leverbaar.
0 B.M.W. heeft een coupé-versie van
de „1600" ontwikkeld. Het max. vermo
gen is 95 pk in plaats van 85 pk (DIN).
In Glas-verband introduceerde de Miin-
chense fabriek reeds de B.M.W.-Glas
3000 V 8 coupé, die in ons land wordt
aangeboden voor f 29.500,-. De bestaande
2,6 liter-uitvoering is een kleine 2000
gulden goedkoper.
0 Voor de nieuwe Britse spionagefilm
„Billion Dollar Brain" met Michael Cai-
ne in de hoofdrol, heeft Ford-Engeland
een vijf meter lange Zodiac gebouwd.
Aan beide zijden is er een extra portier
bijgekomen. Deze zesdeurs Zodiiac be
vindt zich nu in Finland voor filmop
namen.
0 Van de Simca 1000 coupé komt bin
nenkort een krachtiger model uit, dat
ook door het koetswerkbedrijf van Ber-
tone werd gestileerd. Het wordt geïn
troduceerd als de Simca 1200 S, die met
twee dubbele carburateurs goed is voor
een topsnelheid van ongeveer 170 km/
uur. De 1000 coupé is mechanisch gelijk
aan de standaarduitvoering. Met een
top van bijna 140 km/uur zijn de pres
taties matig. Het nieuwe model heeft
een gewijzigd en ook actueler front en
het heeft evenals de 1000 coupé schijf
remmen rondom.
(ADVERTENTIE)
DALLAS (AP) Het Amerikaanse
leger zal de beschikking krijgen over
een achtwielig aluminium voertuig dat
door het oerwoud van Vietnam kan rij
den en water kan oversteken. Het voer
tuig dat een nuttig draagvermogen heeft
van 453,5 kg heeft op land een maxi
mum snelheid van 32 km/u en op water
een snelheid van 5 km/u. Het voertuig
is bedoeld om artillerie en snelvurende
wapens in de frontlinies te vervoeren.
De constructie is zo klein gehouden dat
een vrachthelikopter acht van de nieu-
voertuigen tegelijk kan vervoeren
Het voertuig kan zowel zittend als lig
gend bestuurd worden.
U vraagt
maar
Ml h»t - te Zundert zit, zoals
zwarp iü *ZUn sc,lrÜven noemt, voor
heeft ni ?,»n' Een 8arageonderzoek
'en van ,Vlt5fwezen dat de zuigefve-
'len ühu. Opelmotor vernieuwd zou-
nu nmnaf? ,woïden- De vraag waar het
eo's 's c volgende: welke risi-
Mt vernipi61" aan verkonden als ik met
poos Wacht"™ Van deze vercn nog een
tien 3,1 u»w motor zijn voor
de Comoro..- soor'en zuigerveren n.l.
veer De m™tvere!1 en een oliesehraap-
zakeiiik jSsleveren d,ienen hoofd-
verbrandiingsrufmt^afdichting tussen de
verhinderen!?^ en de krukkast; ze
onder druk J? ontsnappen van het
«en deze vrrea menSsel- Ook ne-
die weer af jWani!te °P en geven
oUeschraan aan 1 oilinderwanden. De
fien smeerolie1 dS, pt het te veel
den wordt aèlnl op, de cüinderwan-
tijdens de iSffiSï at deze olie-
d°or de dan u g van de m<>tor, niet
cilinder n eer^n<te onderdruk in
gen en verbraulf w"1??™" wordt g6z0"
van de zuieer,, on al deze taken
mate verrilhf'oren nu in veel mindere
"f beschadigd de.veren versle
et in een iai,ad?g zlJn dan resulteert
pogenverlie? ui comPressie en dus ver
duik sterk tnS, ast zal het oliever-
tetuur in h» fne™en en zal de tempe
len. zodat kio ngsruimte oplo-
kdnnen wmdenPen' 2Uigers' etc' te
(ADVERTENTIE)
Koeleverkwikking in bus, trein,
auto en op vakantie. Handige
Towelettes:.doekjes gedrenkt
in zuivere Boldoot Eau de Co
logne. Verdrijft warmte, ver
moeidheid, hoofdpijn. Fris -
opwekkend - onvervangbaarl
Vergeet het nooit I
AMSTERDAM (ANP) Er is woens
dagavond tijdens een zitting van de
Amsterdamse gemeenteraad veel en
hartelijk gelachen naar aanleiding van
het feit dat het raadslid voor de Boe
renpartij, de heer N. Verlaan, ernstige
bezwaren opperde tegen het inrichten
van een heatkelder-schuilkelder onder
de brug in het Vondelpark in Amster
dam.
De heer Verlaan stelde, dat deze
beatkelder praktisch voor zijn deur zou
worden gebouwd. Hij woont namelijk
in de Vossiusstraat, die aan het Vondel
park grenst. Zijn opmerkingen verwek
ten de nodige hilariteit. Een opmerking
als „to beat or not to beat" klonk uit de
mond van de loco-burgemeester Dr.
Koets, die de raad voorzat, terwijl ook
andere raadsleden opmerkingen maak
ten in de geest' van „mij een beat". Er
ontstond enige verwarring, omdat een
ander lid van de fractie van de Boeren
partij, mr. Rodenburg, wel bezwaren
had tegen de beatkelder, maar niet te
gen de schuilkelder, en tenslotte in te
genstelling tot de heer .Verlaan vóór
het voorstel stemde. Dat' hield in dat de
raad een krediet van 472.000 gulden be
schikbaar stelde voor het realiseren van
een openbare schuilkelder en de inrich
ting van deze kelder tot een ruimte
voor het voortbrengen van beatmuziek
en voor andere jeugdactiviteiten. Het
voorstel werd aangenomen.
Verscheidene politiekorpsen in
Engeland gebruiken de B.M.C. Mini
voor patrouilledienst. Ze zijn in
een opvallende kleur gespoten, Ber
muda-blauw met spierwitte deuren
en dak, waardoor ze de bijnaam
Panda's hebben gekregen.
De politieambtenaar, die met zo'n
Panda patrouilleert is verantwoor
delijk voor alle noodgevallen in
zijn gebied en heeft radiocontact
met de centrale politiepost.
De politie van Birmingham heeft
er 120 van besteld.
DEN HAAG (ANP) Staatssecre
taris Grapperhaus van financiën heeft
meegedeeld, dat giften aan het „Comi
té Simon Wiesenthalfonds" voor belas
tingfaciliteiten in aanmerking komen.
De onderminister heeft dit meegedeeld
in antwoord op schiiftelijke vragen van
het liberale Kamerlid Koning.
Zo nodig zal het comité voor 1 okto
ber van dit jaar zijn activa en passiva
dienen over te dragen aan, dan wel in
te brengen in een in ons land te vesti
gen rechtspersoonlijkheid bezittende
vereniging of stichting, welker doelstel
ling en werkzaamheid waarborgen dat
de ingezamelde gelden daadwerkelijk
worden aangewend voor het werk van
de heer Wiesenthal tot opsporing en be
rechting van oorlogsmisdadiger».
In een korte pauze tijdens de opname voor de film „The swimmer"
vertelt Burt Lancaster, meervoudig Oscar-winnaar, iets over de samen
hang die hij ziet tussen een goede gezondheid, het dieet en oefeningen.
„Ik heb altyd het idee gehad dat dik zijn en je gezond voelen niet
samengaan. "Veel mensen eten wel gezond, maar zy maken een fout
door het verwaarlozen van de lichaamsbeweging".
De voormalige circus-acrobaat en
stuntman weigert het recept van
zijn eigen dieet en oefeningen aan
de openbaarheid prijs te geven.
„Het is de combinatie van een
goed dieet en regelmatige oefenin
gen die van belang is", zegt hij.
„Ik verbeeld me niet het laatste
woord op dieetgebied te hebben.
De meeste mensen hebben hun ei
gen formule. Ik eet veel groenten
en een aanvullende hoeveelheid
eiwitten. Ik probeer mijn dieet in
evenwicht te houden door de juis
te hoeveelheden vlees en vis. Ik
ben een matig eter, maar ik eet
op zeer regelmatige tijdstippen."
Hij oefent
vaak aan de
rekstok en
houdt zijn uit
houdingsver
mogen in con
ditie met
hardlopen en
touwtjesprin
gen.
In „The swim
mer" speelt
Lancaster de rol van een man die
op zekere dag besluit zwemmend
door al de privé-zwembaden van
zijn buren naar huis te gaan.
Vreemd genoeg vond de acteur, die
uitblinkt in bijna elke sport, het
noodzakelijk eerst zijn zwemstijl te
verbeteren. Hij trainde drie maan
den onder leiding van een zwem
coach.
Veel mensen zouden zijn huidige
dieet Spartaans noemen. „Als ik
werk gebruik ik steeds een goed
ontbijt met sinaasappelsap of
grapefruit, eieren en toast. Boe
renkaas met gesneden tomaten is
één van mijn favoriete combina
ties. 's Avonds uitgebreid eten
maakt je niet dikker, mits het
maaltijdenschema steeds hetzelfde
blijft en de maaltijden dag in dag
uit met regelmatige tussenpozen
genuttigd worden", zegt de 53 jaar
oude acteur. Lancaster is een ma
tig drinker. „Het is beter hele
maal niet te drinken", zegt hij,
„maar soms neem ik een Martini
voor het eten, of nog beter, een
glas wijn bij het eten. Wijn is goed
voor de spijsvertering."
Lancaster laat het samenstellen
van de menu's over aan zijn vrouw
Norma. „Ze weet erg yeel yan
menu's."
De Lancasters en hun vijf kinderen
wonen in Bel Air in Californië.
Lancaster zegt: „Norma maakt
heerlijke hapjes klaar. Vooral
haar runderlapjes met kerrie zijn
bijzonder aantrekkelijk. Hier is
het recept:
Ingrediënten
1 eetlepel gemalen gember
anderhalve eetlepel gesneden ui
1 teen fijngemaakte knoflook
10 eetlepel»
boter
eenderde kop
je bloem
2 kopjes ko
kosmelk
3 kopjes
vleesbouillon
1 kopje vette
room
2 theelepel»
zout
X eetlepel kerriepoeder
4 kopjes in blokjes gesneden
koude runderlapjes
3 eetlepels citroensap
Fruit de gember, uien en knoflook
in de boter tot de uien lichtbruin
zijn. Voeg bloem toe en laat dit
twee minuten al roerende boven
een matige vlam koken. Voeg ko
kosmelk, bouillon, room en kerrie
poeder langzaam toe. Laat de saus
koken tot ze stroperig begint te
worden. Voeg het vlees toe, tien
minuten door laten koken, - hierbij
regelmatig roeren.
Vermeng het citroensap met een
beetje saus, roer dit daarna door
de saus. Direct opdienen met ge
kookte rijst.
Garneren met kokosvlees, sinaas
appelschijfjes, hard gekookte eie
ren, pinda's, amandelen of in rum
gedrenkte rozijnen."
(Voor 68 personen).
Dwight D. Eisenhower schrijft in zijn
memoires, dat president Roosevelt in
1944 Eisenhowers bezorgdheid over
de moeilijkheden, die door de verde
ling van het na-oorlogse Duitsland in
bezettingszones konden ontstaan, zeer
licht opnam.
Over de veelbesproken vraag, of hy
had moeten proberen om Berlijn te be
zetten vóór de Sovjet-troepen de stad
hadden bereikt, schryft Eisenhower:
„Het is niet juist om te zeggen, zoals
sommigen doen, dat president Roose
velt mij geen toestemming heeft gege
ven om Berlijn in te nemen. Hij was
immers partij by het eerder genomen
politieke besluit over Beriyn, waardoor
deze stad geïsoleerd werd en diep in
de Russische zone kwam te liggen."
Eisenhower behandelt dit probleem in
het vierde deel van zijn memoires, ge
titeld: „At ease Stories I tell to
friends".
Als geallieerd opperbevelhebber was
hij voorstander van een gezamenlijk be
stuur over Duitsland door de vier mo
gendheden, zonder afzonderlijke zones.
Hij had hierop in 1944 bij Roosevelt aan
gedrongen, omdat hij, zoals hij schrijft,
meende, dat elke verdeling van het land
het bestuien zou bemoeilijken. Boven
dien zei hij de president, dat het verre
van zeker was, dat de Amerikanen, als
de tijd was gekomen om een burgerlijk
bestuur in te stellen, de Russen er toe
konden brengen om alle Sovjet-troepen,
die zich eventueel in Berlijn zouden be
vinden, terug te trekken.
De titel van het boek van Eisenhower
is goed gekozen. De toon is licht en
gemakkelijk en persoonlijker dan die
van de eerste drie delen.
Hij vertelt over zijn Duitse voorouders
uit de 17e eeuw en over zijn jeugd in
Abilene in Kansas. Uit deze bladzijden
spreken duidelijk de invloeden die zijn
karakter en opvattingen hebben ge
vormd: eerbied voor ouders en gezag,
godsdienstige gevoelens, vaderlands
liefde, zelfvertrouwen en erkenning van
het grote belang van opvoeding en on
derwijs.
Eisenhower heeft vier jaar op de Phi-
lippijnen onder generaal Douglas Mc-
Arthur gediend. Zij waren totaal ver
schillende persoonlijkheden. Algen\een
werd aangenomen, dat zij elkaar niet
mochten, maar Eisenhower laat zich
vleiend over McArthur uit. Hij noemt
hem een zeer krachtige persoonlijkheid,
„die gezegend was met een vlugge geest
een geïnteresseerd in zowel de militaire
als politieke kant van ons bewind".
Eisenhower gewaagt van McArthurs
rijkdom aan feitenkennis en fenomenaal
geheugen, dat hem in staat stelde om
na het ontwerp van een rede slechts
eenmaal te hebben gelezen onmiddellijk
gehele stukken verbatim te herhalen.
In een belangwekkende voetnoot bij
de geschiedenis van de late dertiger ja
ren, vertelt Eisenhower dat zijn joodse
vrienden in Manilla een plan hadden
om een tehuis te stichten in China of
Zuidoost-Azië voor joden, die uit nazi-
Duitsland waren gevlucht. Zij vroegen
hem dit te organiseren en boden hem
een jaarsalaris aan van 60.000 dollar,
vele malen meer dan zijn salaris als
luitenant-kolonel. Maar hij was toen al
zo gehecht aan het militaire beroep, dat
hij weigerde.
(ADVERTENTIE)