tn EN N JE tIi mil biefstuk 1 i Ford brengt „Computa" elektrische stadswagen Amerikaanse auto's in 1968 duurder heau BURT LANCASTER eau..! Roosevelt dacht licht over Duitsland betJ^P et voo kwaliteit jotje :erdervau, Rundvlees met kerrie 6} "f3 tips-tips-tips-tips V.S. de cologne van Amsterdamse gemeenteraad lacht om „Boer Beat" Ike's memoires deel IV: 16 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 16 JUNI 1967 17 T, auto in De gans steekt het best over VW beste kleine Contactpuntjes Nieuw voertuig voor de strijd in Vietnam BOLDOOT WAT KNAP JE DAAR VAN OP! Giften voor het Wiesenthalfonds zijn aftrekbaar PERSOONLIJK JOODS HUIS IT Ook de Engelse Fordfabriek heeft een elektrisch stadswagentj e ontwor pen Het prototype is voorgesteld als de Comuta. Het is slechts twee me ter. maar het interieur heeft toch nog plaatsruimte voor twee volwas senen en twee kinderen. De Comuta, die is uitgerust met conventionele accu's, heeft bij een constante snel heid van 40 km/uur een actieradius van ongeveer 65 kilometer. Hoewel nog vele technische problemen moe ten worden overwonnen, is men bij Ford van mening dat elektrische au to's toekomst hebben. Over een jaar of tien zouden ze commercieel te ver wezenlijken zijn. Een mooi wagentje is de Comuta niet, maar de constructeurs hadden dan m ook weinig speelruimte, ft «in Hoofdzaak is dat de shop- JbA|j|| ping-auto klein, een beet je gerieflijk en wendbaar is. De draaicirkel is maar 5,5 meter. Het rijden gaat A automatisch, want koppe- wIV ling en versnellingsbak ontbreken. De uitrusting I omvat o.a. verlichting, |j^| beveiligde portiersloten, g HJf| verwarming en ventilatie. De wielen zijn onafhan kelijk geveerd. Twee e- lektromotoren drijven de achterwielen aan. Ondanks de beschei den afmetingen biedt de Comuta nog wat comfort ook. Het koetswerk is van flasfiber. Een van de prototypen is naar Ame rika opgezonden, waar Ford met natri- um-zwavel accu's experimenteert. Met dergelijke batterijen kan een hogere topsnelheid en een grotere actieradius worden bereikt, maai- ze zijn zeer kost baar. Nog veel ontwikkelingswerk staat te wachten voordat de elektrische stads auto in produktie kan worden genomen. Een klein, handig en schoon rijdend shoppingwagentje moet, als het op gro te schaal wordt ingezet, vooral goedkoop zijn. tje (rï\ jóter aan te pas komt De Amerikaanse modellen 1968 wor den pas in de herfst gepresenteerd, maar er wordt nu al over gepraat. Vol- ffens berichten uit de V.S. zullen ver scheidene Amerikaanse „middenklasse- rrransmissieassen brengen het motor- vermogen direct of indirect over op de aan te drijven wielen. Door de veer- werking zullen de wielen steeds een an dere positie innemen t.o.v. de vast ge monteerde versnellingsbak. Er moet dus een zekere verticale beweeglijkheid mo gelijk zijn in de transmissie en dit is nu de taak van de kruiskoppelingen. Omdat deze als regel van naaldlagers zijn voorzien worden aan de smering hiervan bepaalde eisen gesteld. In het smeerschema van uw auto kimt u dat precies nagaan en daarna handelen. |n de nabije toekomst zullen de auto's om veiligheidsredenen voorzien moe ten zijn van een z.g. gescheiden rem- systeem. De scheiding bestaat hieruit, dat voor- en achterwielen, of twee paar gekruiste wielen, van een gescheiden remsysteem voorzien moeten zijn zodat een storing in één der systemen, niet meer tot een totale remweigering kan leiden. In principe is het mogelijk be- stzande auto's van een dergelijk geschei den remsysteem te voorzien maai' re kent u dan wel op een vrij hoge reke ning. portieren die tijdens het rijden ram- melen is zonder meer een ergernis. Meestal is het toch slechts een kwestie van een paar versleten scharnierpennen en dat is zo verholpen. Ook komt het wel voor dat de portier sluiting niet goed is afgesteld ;zodat de daïi aanwezi ge ruimte het portier iets heen en weer nï ppeFen- ■^n §eval moet het portier opnieuw „afgehangen" worden nüJi oolc hierbij nieuwe onderdelen noodzakelijk zijn is niet onmogelijk. gproeiers hebben tot taak de aange- zoriaf°^en hsnzine zeer fijn te verdelen m er een henzinenevel ontstaat die hÏ.J1 tveneens aangezogen lucht het mengsel vormt- De doorlaat- kenrm8 van een sproeier is zeer nauw- «S maat afgewerkt; het door- kan f? ,rvan met een metaaldraadje een 7zljn en om dez® reden moet blazen wo?dmSP1'°eler diU1 °°k d°°rge" wagens" langer, groter en duurder wor den. Dat de prijzen hoger worden, was te verwachten. De extra veiligheidsde tails, die van overheidswege worden voorgeschreven, moeten door het pu bliek worden betaald. General Motors overweegt het zorgen kind, de Corvair, die ook door mr. Ralph Nader, Amerika's autovijand nummer één, wordt miskend, uit de produktie te nemen. De verkoop van dit overigens aantrekkelijke model, dat de motor achterin heeft, loopt gestadig terug. Chevrolet werkt intussen aan een geheel nieuwe basisconstructie, waarbij de motor vóór de achteras ligt, zoals bij racewagens. Het is echter niet bekend of een dergelijk model de Cor vair zal vervangen of dat het bedoeld is voor de Corvetteserie. De Chevelle, Buick Special, Pontiac Tempest en de Oldsmobile F-85 zouden ingrijpende ver anderingen ondergaan en lager en lan ger worden gemaakt, enigszins in de stijl van de Rivièra-Tornado, met hier en daar een trekje van de Camaro. De nadruk wordt sterker gelegd op het sportieve, zoals dit bij de Pontiac Fire bird tot uitdrukking is gebracht. De Camaro is niet zo'n succes gebleken als men bij G.M. had verwacht. Het is niet gelukt de aandacht af te leiden van de populaire Mustang van Ford. Dit paradepaardje zal slechts en kele detailwijzigingen ondergaan. Daar entegen worden de Fairlane en de Mer cury Comet wel onder handen genomen. Beide modellen worden iets langer en de Fairlane zou ook in een fastback versie van het Mustangtype uitkomen. Bij Amerika's derde concern Chrys ler, worden geen grote veranderingen verwacht. American Motors houdt on danks allerlei tegenslagen de moed er in. Er zouden twee geheel nieuwe modellen op het programma staan. Met de Jave lin zal A.M. een antwoord geven op de Mustang en Camaro. De prijs zou laag worden gehouden. Verder zou er uit het experimentele AMX-project eerst een tweepersoons sportwagen worden losgelaten voor de produktie. Van welke auto's houden de Ameri kanen het meest? Het bekende auto blad „Car and Driver" heeft ook dit jaar weer een onderzoek ingesteld en zijn lezers gevraagd een keus te maken uit de vele modellen op de markt. Ter onderscheiding waren de wagens inge deeld in elf klassen. De eerste vijf in elke categorie „vielen in de prijzen". In totaal waren er dus 55 automobielen mee gemoeid. Van dit aantal waren er 26 van Amerikaans fabrikaat, 11 uit Engeland, 10 uit West-Duitsland, 4 uit Italië, 3 uit Zweden en 1 uit Frankrijk. Als de beste kleine wagen kwam de VW 1500/1600 uit de bus, gevolgd door de Cortina, MG, Saab V 4 en Renault 10. Als de beste middenklasser kwam de Jaguar 3,8 liter Mark II op de eerste plaats, vóór de Pontiac Tempest, Che velle, Dodge Coronet en de Ford Fair lane. Van de grote modellen ging Pon tiac met de meeste stemmen strijken: De Rover 2000 is volgens de Amerikanen de beste „compact car". Dan komen ju deze klasse de Chevrolet Corvair, Mer cedes 200/230, Volvo 122 S en B.M.W. 1600/1800/2000. De Rover 2000 TC was nummer één in de categorie van de beste sportieve sedans, met een cilinderinhoud tot 5000 cc. Van de GT- en sportwagens tot 1600 cc werd de Porsche 912 gekozen. De Porsche 911 S zegevierde ook in de klasse van 1600-3000 cc, nog vóór de Mercedes 230 SL, de Triumph TR 4 A en de Volvo 1800. Boven 5000 cc kwam de Mustang in het sportieve genre op de eerste plaats. Als beste all-round wa gen werd de Chevrolet Corvette Sting ray gekozen, vóór de Porsche 911 S, Rover 2000 TC en de Mercedes 2TrO SE. Het meest luxueus vonden de Ameri kanen de Mercedesmodellen 250/300. Volgens een internationale enquête naar het vermogen van allerlei dieren om verkeerswegen over to steken zonder overreden te worden, blijkt de gans zich het best te kunnen redden. Daarna komen het varken, de kat, de hond, de kip ende mens. Het nieuwe elektrische stadswagen- tje van Ford, zoals het in Engeland in serie gefabriceerd wordt. De auto biedt plaats aan twee volwassenen plus twee kinderen. 0 Er ztfn thans in Amerika meer poe ma's op vier wielen dan op vier poten. De Ford Cougar (poëma) heeft inmid dels een oplaag van meer dan 50.000 exemplaren bereikt. Volgens zoölogen zijn er in de V.S. en Canada niet meer dan 25.000 poema's in leven. In Denemarken werden in de eerste drie maanden van dit jaar 26211 personenwagens verkocht, dit was 19,9 pet. meer dan in dezelfde periode 1966. Ford is het populairste merk met een marktaandeel van 15,1 pet. In april veroverde British Motor Corporation een marktaandeel van 18,6 pet., o.a. met de mini's, 1100 en 1800 modellen 0 De Glas coupé V 8 heeft in plaats van de 2,6 liter een 3 liter motor ge kregen met meer vermogen en grotere elasticiteit. Met zijn 160 pk bij 5100 omwentelingen per minuut haalt deze door Frua ontworpen granturismo een top van ongeveer 200 km/uur. De wa gen draagt het witblauwe B.M.W.-em- bleem. Volgens de fabriek accelereert de Glas 3000 V 8 van 0-100 km/uur in 9 seconden. In Duitsland wordt er DM 23.850 voor gevraagld. De 2600 V 8 blijft leverbaar. 0 B.M.W. heeft een coupé-versie van de „1600" ontwikkeld. Het max. vermo gen is 95 pk in plaats van 85 pk (DIN). In Glas-verband introduceerde de Miin- chense fabriek reeds de B.M.W.-Glas 3000 V 8 coupé, die in ons land wordt aangeboden voor f 29.500,-. De bestaande 2,6 liter-uitvoering is een kleine 2000 gulden goedkoper. 0 Voor de nieuwe Britse spionagefilm „Billion Dollar Brain" met Michael Cai- ne in de hoofdrol, heeft Ford-Engeland een vijf meter lange Zodiac gebouwd. Aan beide zijden is er een extra portier bijgekomen. Deze zesdeurs Zodiiac be vindt zich nu in Finland voor filmop namen. 0 Van de Simca 1000 coupé komt bin nenkort een krachtiger model uit, dat ook door het koetswerkbedrijf van Ber- tone werd gestileerd. Het wordt geïn troduceerd als de Simca 1200 S, die met twee dubbele carburateurs goed is voor een topsnelheid van ongeveer 170 km/ uur. De 1000 coupé is mechanisch gelijk aan de standaarduitvoering. Met een top van bijna 140 km/uur zijn de pres taties matig. Het nieuwe model heeft een gewijzigd en ook actueler front en het heeft evenals de 1000 coupé schijf remmen rondom. (ADVERTENTIE) DALLAS (AP) Het Amerikaanse leger zal de beschikking krijgen over een achtwielig aluminium voertuig dat door het oerwoud van Vietnam kan rij den en water kan oversteken. Het voer tuig dat een nuttig draagvermogen heeft van 453,5 kg heeft op land een maxi mum snelheid van 32 km/u en op water een snelheid van 5 km/u. Het voertuig is bedoeld om artillerie en snelvurende wapens in de frontlinies te vervoeren. De constructie is zo klein gehouden dat een vrachthelikopter acht van de nieu- voertuigen tegelijk kan vervoeren Het voertuig kan zowel zittend als lig gend bestuurd worden. U vraagt maar Ml h»t - te Zundert zit, zoals zwarp iü *ZUn sc,lrÜven noemt, voor heeft ni ?,»n' Een 8arageonderzoek 'en van ,Vlt5fwezen dat de zuigefve- 'len ühu. Opelmotor vernieuwd zou- nu nmnaf? ,woïden- De vraag waar het eo's 's c volgende: welke risi- Mt vernipi61" aan verkonden als ik met poos Wacht"™ Van deze vercn nog een tien 3,1 u»w motor zijn voor de Comoro..- soor'en zuigerveren n.l. veer De m™tvere!1 en een oliesehraap- zakeiiik jSsleveren d,ienen hoofd- verbrandiingsrufmt^afdichting tussen de verhinderen!?^ en de krukkast; ze onder druk J? ontsnappen van het «en deze vrrea menSsel- Ook ne- die weer af jWani!te °P en geven oUeschraan aan 1 oilinderwanden. De fien smeerolie1 dS, pt het te veel den wordt aèlnl op, de cüinderwan- tijdens de iSffiSï at deze olie- d°or de dan u g van de m<>tor, niet cilinder n eer^n<te onderdruk in gen en verbraulf w"1??™" wordt g6z0" van de zuieer,, on al deze taken mate verrilhf'oren nu in veel mindere "f beschadigd de.veren versle et in een iai,ad?g zlJn dan resulteert pogenverlie? ui comPressie en dus ver duik sterk tnS, ast zal het oliever- tetuur in h» fne™en en zal de tempe len. zodat kio ngsruimte oplo- kdnnen wmdenPen' 2Uigers' etc' te (ADVERTENTIE) Koeleverkwikking in bus, trein, auto en op vakantie. Handige Towelettes:.doekjes gedrenkt in zuivere Boldoot Eau de Co logne. Verdrijft warmte, ver moeidheid, hoofdpijn. Fris - opwekkend - onvervangbaarl Vergeet het nooit I AMSTERDAM (ANP) Er is woens dagavond tijdens een zitting van de Amsterdamse gemeenteraad veel en hartelijk gelachen naar aanleiding van het feit dat het raadslid voor de Boe renpartij, de heer N. Verlaan, ernstige bezwaren opperde tegen het inrichten van een heatkelder-schuilkelder onder de brug in het Vondelpark in Amster dam. De heer Verlaan stelde, dat deze beatkelder praktisch voor zijn deur zou worden gebouwd. Hij woont namelijk in de Vossiusstraat, die aan het Vondel park grenst. Zijn opmerkingen verwek ten de nodige hilariteit. Een opmerking als „to beat or not to beat" klonk uit de mond van de loco-burgemeester Dr. Koets, die de raad voorzat, terwijl ook andere raadsleden opmerkingen maak ten in de geest' van „mij een beat". Er ontstond enige verwarring, omdat een ander lid van de fractie van de Boeren partij, mr. Rodenburg, wel bezwaren had tegen de beatkelder, maar niet te gen de schuilkelder, en tenslotte in te genstelling tot de heer .Verlaan vóór het voorstel stemde. Dat' hield in dat de raad een krediet van 472.000 gulden be schikbaar stelde voor het realiseren van een openbare schuilkelder en de inrich ting van deze kelder tot een ruimte voor het voortbrengen van beatmuziek en voor andere jeugdactiviteiten. Het voorstel werd aangenomen. Verscheidene politiekorpsen in Engeland gebruiken de B.M.C. Mini voor patrouilledienst. Ze zijn in een opvallende kleur gespoten, Ber muda-blauw met spierwitte deuren en dak, waardoor ze de bijnaam Panda's hebben gekregen. De politieambtenaar, die met zo'n Panda patrouilleert is verantwoor delijk voor alle noodgevallen in zijn gebied en heeft radiocontact met de centrale politiepost. De politie van Birmingham heeft er 120 van besteld. DEN HAAG (ANP) Staatssecre taris Grapperhaus van financiën heeft meegedeeld, dat giften aan het „Comi té Simon Wiesenthalfonds" voor belas tingfaciliteiten in aanmerking komen. De onderminister heeft dit meegedeeld in antwoord op schiiftelijke vragen van het liberale Kamerlid Koning. Zo nodig zal het comité voor 1 okto ber van dit jaar zijn activa en passiva dienen over te dragen aan, dan wel in te brengen in een in ons land te vesti gen rechtspersoonlijkheid bezittende vereniging of stichting, welker doelstel ling en werkzaamheid waarborgen dat de ingezamelde gelden daadwerkelijk worden aangewend voor het werk van de heer Wiesenthal tot opsporing en be rechting van oorlogsmisdadiger». In een korte pauze tijdens de opname voor de film „The swimmer" vertelt Burt Lancaster, meervoudig Oscar-winnaar, iets over de samen hang die hij ziet tussen een goede gezondheid, het dieet en oefeningen. „Ik heb altyd het idee gehad dat dik zijn en je gezond voelen niet samengaan. "Veel mensen eten wel gezond, maar zy maken een fout door het verwaarlozen van de lichaamsbeweging". De voormalige circus-acrobaat en stuntman weigert het recept van zijn eigen dieet en oefeningen aan de openbaarheid prijs te geven. „Het is de combinatie van een goed dieet en regelmatige oefenin gen die van belang is", zegt hij. „Ik verbeeld me niet het laatste woord op dieetgebied te hebben. De meeste mensen hebben hun ei gen formule. Ik eet veel groenten en een aanvullende hoeveelheid eiwitten. Ik probeer mijn dieet in evenwicht te houden door de juis te hoeveelheden vlees en vis. Ik ben een matig eter, maar ik eet op zeer regelmatige tijdstippen." Hij oefent vaak aan de rekstok en houdt zijn uit houdingsver mogen in con ditie met hardlopen en touwtjesprin gen. In „The swim mer" speelt Lancaster de rol van een man die op zekere dag besluit zwemmend door al de privé-zwembaden van zijn buren naar huis te gaan. Vreemd genoeg vond de acteur, die uitblinkt in bijna elke sport, het noodzakelijk eerst zijn zwemstijl te verbeteren. Hij trainde drie maan den onder leiding van een zwem coach. Veel mensen zouden zijn huidige dieet Spartaans noemen. „Als ik werk gebruik ik steeds een goed ontbijt met sinaasappelsap of grapefruit, eieren en toast. Boe renkaas met gesneden tomaten is één van mijn favoriete combina ties. 's Avonds uitgebreid eten maakt je niet dikker, mits het maaltijdenschema steeds hetzelfde blijft en de maaltijden dag in dag uit met regelmatige tussenpozen genuttigd worden", zegt de 53 jaar oude acteur. Lancaster is een ma tig drinker. „Het is beter hele maal niet te drinken", zegt hij, „maar soms neem ik een Martini voor het eten, of nog beter, een glas wijn bij het eten. Wijn is goed voor de spijsvertering." Lancaster laat het samenstellen van de menu's over aan zijn vrouw Norma. „Ze weet erg yeel yan menu's." De Lancasters en hun vijf kinderen wonen in Bel Air in Californië. Lancaster zegt: „Norma maakt heerlijke hapjes klaar. Vooral haar runderlapjes met kerrie zijn bijzonder aantrekkelijk. Hier is het recept: Ingrediënten 1 eetlepel gemalen gember anderhalve eetlepel gesneden ui 1 teen fijngemaakte knoflook 10 eetlepel» boter eenderde kop je bloem 2 kopjes ko kosmelk 3 kopjes vleesbouillon 1 kopje vette room 2 theelepel» zout X eetlepel kerriepoeder 4 kopjes in blokjes gesneden koude runderlapjes 3 eetlepels citroensap Fruit de gember, uien en knoflook in de boter tot de uien lichtbruin zijn. Voeg bloem toe en laat dit twee minuten al roerende boven een matige vlam koken. Voeg ko kosmelk, bouillon, room en kerrie poeder langzaam toe. Laat de saus koken tot ze stroperig begint te worden. Voeg het vlees toe, tien minuten door laten koken, - hierbij regelmatig roeren. Vermeng het citroensap met een beetje saus, roer dit daarna door de saus. Direct opdienen met ge kookte rijst. Garneren met kokosvlees, sinaas appelschijfjes, hard gekookte eie ren, pinda's, amandelen of in rum gedrenkte rozijnen." (Voor 68 personen). Dwight D. Eisenhower schrijft in zijn memoires, dat president Roosevelt in 1944 Eisenhowers bezorgdheid over de moeilijkheden, die door de verde ling van het na-oorlogse Duitsland in bezettingszones konden ontstaan, zeer licht opnam. Over de veelbesproken vraag, of hy had moeten proberen om Berlijn te be zetten vóór de Sovjet-troepen de stad hadden bereikt, schryft Eisenhower: „Het is niet juist om te zeggen, zoals sommigen doen, dat president Roose velt mij geen toestemming heeft gege ven om Berlijn in te nemen. Hij was immers partij by het eerder genomen politieke besluit over Beriyn, waardoor deze stad geïsoleerd werd en diep in de Russische zone kwam te liggen." Eisenhower behandelt dit probleem in het vierde deel van zijn memoires, ge titeld: „At ease Stories I tell to friends". Als geallieerd opperbevelhebber was hij voorstander van een gezamenlijk be stuur over Duitsland door de vier mo gendheden, zonder afzonderlijke zones. Hij had hierop in 1944 bij Roosevelt aan gedrongen, omdat hij, zoals hij schrijft, meende, dat elke verdeling van het land het bestuien zou bemoeilijken. Boven dien zei hij de president, dat het verre van zeker was, dat de Amerikanen, als de tijd was gekomen om een burgerlijk bestuur in te stellen, de Russen er toe konden brengen om alle Sovjet-troepen, die zich eventueel in Berlijn zouden be vinden, terug te trekken. De titel van het boek van Eisenhower is goed gekozen. De toon is licht en gemakkelijk en persoonlijker dan die van de eerste drie delen. Hij vertelt over zijn Duitse voorouders uit de 17e eeuw en over zijn jeugd in Abilene in Kansas. Uit deze bladzijden spreken duidelijk de invloeden die zijn karakter en opvattingen hebben ge vormd: eerbied voor ouders en gezag, godsdienstige gevoelens, vaderlands liefde, zelfvertrouwen en erkenning van het grote belang van opvoeding en on derwijs. Eisenhower heeft vier jaar op de Phi- lippijnen onder generaal Douglas Mc- Arthur gediend. Zij waren totaal ver schillende persoonlijkheden. Algen\een werd aangenomen, dat zij elkaar niet mochten, maar Eisenhower laat zich vleiend over McArthur uit. Hij noemt hem een zeer krachtige persoonlijkheid, „die gezegend was met een vlugge geest een geïnteresseerd in zowel de militaire als politieke kant van ons bewind". Eisenhower gewaagt van McArthurs rijkdom aan feitenkennis en fenomenaal geheugen, dat hem in staat stelde om na het ontwerp van een rede slechts eenmaal te hebben gelezen onmiddellijk gehele stukken verbatim te herhalen. In een belangwekkende voetnoot bij de geschiedenis van de late dertiger ja ren, vertelt Eisenhower dat zijn joodse vrienden in Manilla een plan hadden om een tehuis te stichten in China of Zuidoost-Azië voor joden, die uit nazi- Duitsland waren gevlucht. Zij vroegen hem dit te organiseren en boden hem een jaarsalaris aan van 60.000 dollar, vele malen meer dan zijn salaris als luitenant-kolonel. Maar hij was toen al zo gehecht aan het militaire beroep, dat hij weigerde. (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 17