Morres verkoopt 6000 m- gunstig terrein aan Hulst Dorpjes uit hun isolement verlost Zweefvliegen een avontuurlijke sport Oes BELANGRIJKE TRANSACTIE IN HET KADER VAN DE SANERING !:V?AiCHÈR£N; MIDDELBURG VLISSINGEN HULST Tilburg '50 nam niet deel aan na-competitie A. i. v. d. ZwaarJ| SMIDJE VERHOLEN P. VERÏÏ ?5 NA DE R Jonge vr< gedood Zeeuwse Defensie DAGBLAD D9 STEM VAN DONDERDAG 15 JUNI 1967 Raadsvergadering in teken van woningbouw Dagblad De Stem Burgemeester gaf voorkeur aan goed leefklimaat Afbreken Belangstelling Verspreid EXAMENS Nieuwe school in Zuid Wielerwedstrijden te ys Heerenhoek Uitreiking van Veilig V erkeersdiploma's In raad niet Musson maar weth. Toesseint DOOR ACROBATISCHE TOEREN VAN DE ZWITSERSE „TREINEN" ALS EEN VOGEL IN DE NATUUR THERMIEKBEL ONGELOOFLIJKS Finland sterker dan amateur-elftal HOOGWATER' Vandaag Morgen Coniferen en de Knap - Mutator Al meer d\ een ton vo Israël-actu Hoedekenskerke HOEDEKENSKERKE De raads- vergadering stond in het teken van de woningbouw en de exploitatie van de bestemmingsplannen. In het plan Vreeland te Kwaden- damme werden perceelsgedeelten bouwterrein aangekocht van W. L. Huige, P. Huige en de Wed. Zuidhof te Kwadendamme, waarmee met inbe grip van de pachtersvergoedingen een totaalbedrag van f 36.894,- gemoeid was. Met deze aankopen en de beschikbaar stelling van een krediet voor de aan leg van straten en rioleringen, alsmede de machtiging tot sloping van de voor malige bakkerij Bal zal het mogelijk worden de bejaardenwoningen meer in de kern van het dorp te bouwen achter café Huige en aan de Rozen straat. Van P. Menheere te Kwadendamme werd een perceelsgedeelte grond in het plan Nieuw-Vreeland aangekocht. Er kwamen enkele namen voor de nieuwe straten ter tafel. De straat in Nieuw-Vreeland, waaraan de kleuter school wordt gebouwd, kreeg de naam Willem-Alexanderstraat. De straat met de in aanbouw zijnde ratiowoningen werd De Casembrootstraat genoemd. De heer Remijn, die prettige herinne ringen had aan de plaats achter hèt café Huige, stelde voor de straat ach ter bakkerij Bal te noemen: Witte Dam. In de volksmond heeft dit ge deelte vanwege een groot wit hek in vroeger jaren steeds deze naam ge dragen. Ook dit voorstel werd aan vaard. Aan de woningbouwvereniging Sint- Willibord te Goes werd garantie ver leend voor een te sluiten geldlening van f 485.000,- voor de bouw van 22 be jaardenwoningen. Tevens werd aan deze vereniging voor dit doel bouwter rein te Hoedekenskerke en te Kwaden damme verkocht. De plaatselijke afdeling van het Groene Kruis te Hoedekenskerke wii de accommodatie van het wijkgebouw verbeteren. Daarvoor zal de badgele genheid worden gesloten. De raad be sloot de gemeentelijke bijdrage in het nadelig saldo van deze badinrichting te laten vervallen en de nog resterende geldlening van f 3800,- kwijt te schel: den. De verbouwing brengt hogere ex ploitatiekosten met zich mee, waardoor de subsidie aan de afdeling voor haar g normale activiteiten werd verhoogd met f 550,- per jaar. Het museum voor Zuid- en Noord- Beveland zal ingaande 1967 een hogere subsidie per inwoner ontvangen (tot f 0,05 per inwoner). Het kindervakantiewerk kan ook dit Jaar weer op een gemeentelijke bij drage van f 1,50 per deelnemend kind rekenen. Voor de hoek Dorpsstraat-Slgultse- dijk zal, nu de lindeboom is verdwe nen, een nieuwe verkeerssituatie wor den geschapen in overleg met de rijks politie. 's-Heerenhoek Verkeersdiploma's Burgemeester Waelput reikte aan de leerlingen van de lagere scholen in 's-Heerenhoek de diploma's van het schoolverkeers-exa- men uit. Op de meisjesschool hebben 26 kinderen aan het examen deelgeno men. Zij zijn allen geslaagd voor het schriftelijk gedeelte. Een werd bij het praktijkgedeelte afgewez-en. De jon gensschool nam met 22 leerlingen aan het schriftelijk examen deel waarvoor aüen zijn geslaagd. Bij het praktisch gedeelte werden er 3 afgewezen. Eén kon er aan dit gedeelte niet meedoen wegens ziekte. Yerseke Auto-ongeval A. v. d- B., met z(Jn auto op weg naar zijn vakantieverblijf in Tsjecho-Slowakije, had in dit land een aanrijding met zeer ernstige ge volgen. Met een gebroken been, gebro ken knieschijf, enkele gebroken ribber. en een hersenschudding werd hij in be wusteloze toestand naar een ziekenhuis vervoerd. De familie was par na 4 da gen op de hoogte van het ongeluk. Van uit Praag werd dhr. v. d. B. per KLM- vliegtuig naar Schiphol gevlogen en van daar per ziekenauto naar zijn ouderlijke woning vervoerd. Zijn auto raakte bij deze aanrijding totaal vernield. Dagblad voor Zeeland KANTOREN: Voor Zeeuwsch-Vlaanderen: Steenstraat 14, telefoon 2377. Hulst. Voor Walcheren er Zuid-Beveland: Klokstraat 1, telefoon 6252, GOES. Eerste redacteur voor Zeeland: Exploitatie F DE LIGT inspectie Zeeland- tel. 6252, Goes L. K. M. DE JONG privé 7300. Goes. tel. 2377, Hulst. Redacteur voor de Kanaalzone: 3. HüSKEN, Breitnerstraat 81, Terneuzen, Tel. 01150-3296. Redacteur voor Oost-Zeeuws ch-V laanderen: 3. ROBESIN, Kijkuit 18-20, Axel. tel. 01140-2005. Redacteur voor West-Zeeuwsch-Vlaanderen: N. OPDAM, v. Ostadestraat 41, Oost burg, tel 01170-2991. Redactrice voor Zuid-Beveland en Walcheren: Mej. S. MAASKANT, Westwal 91, Goes, tel. 01100-6489. Rayonbeheerder voor Zuid-Beveland en Walcheren K. MENU, tel 6252, Goes. Prijs voor losse advertenties, bestemd voor de editie Zeeland f 0,20 per mm 1 mm Ingezonden mededelingen 2M mm gewone advertenties Bij contract aanzienlijke reductie. „Kleintjes": 3 regels of minder f 1,- elke regel meer f 0.25. Als één regel gelden 23 letters en/of leestekens. Bij plaatsing ook tn de Brabantse oplage resp. f 1,75 en f 0,65. Bij 3 achtereenvolgende ongewijzigde plaatsingen de derde plaatsing tegen half geld. (Van een onzer verslaggevers) HULST G. S. van Zeeland heb ben goedkeuring verleend aan een belangrijke transactie tussen de ge meente Hulst en Morres woningin richting n.v. (een van de grootste vijf in ons land). Het oude groot patro naat, de broederschool en het wijk gebouw met erf en een fabrieksge bouw met erf zijn na dit besluit van G. S. officieel aan de gemeente Hulst verkocht. Morres heeft daarvoor in ruil van de gemeente een gedeelte van het industrieterrein buiten de wallen gekocht, waarvan 12.000 m2 bebouwd zullen worden met een ex peditiecomplex. De gebouwen, waarover de gemeen te nu kan beschikken, beslaan geza menlijk een oppervlakte van onge veer 6000 m2. Gisteren zijn de voor bereidende besprekingen reeds ge start over de bouw van de nieuwe bedrijfsruimte op het industrieter rein, die naar men hoopt binnen een jaar gerealiseerd zal zijn. De gemeen teraad heeft aan de ruilovereenkomst tussen Morres en de gemeente in het kader van de saneringsplannen op 24 maart j.l. zijn goedkeuring verleend. De gemeente kan het door haar ge kochte in eigen gebruik aanvaarden op uiterlijk 1 juni 1969. Op deze da tum zullen de betrokken panden door Morres moeten zijn ontruimd, tenzij dit door overmacht onmogelijk blijkt. Het patronaat en de boederscholen zullen worden afgebroken. De nog vrij nieuwe verzendruimten in de Korte Bellingstraat zullen blijven staan. Een en ander heeft tot gevolg dat Morres, waar ongeveer 130 man werkt, de volledige expeditie naar buiten de wallen zal verplaatsen. De heer J.'Morres toonde zich verheugd over de afwikkeling van déze voor Hulst toch ingrijpende beslissing. „Anderhalf jaar geleden hebben we contact opgenomen met burge meester Molthoff', zo zei hij. „Ons bedrijf was volledig uit zijn jasje ge groeid, We vroegen hem daarom hoe hij dacht over uitbreiding binnen de wallen. Hij voelde weinig voor een mammoetcomplex in de binnenstad. Daarom adviseerde hij ons te bouwen op het industrieterrein". Voor het industrieterrein is tot dus ver geen belangstelling geweest. De bouw van een eerste bedrijf zal voor vele andere bedrijven een stimulans kunnen zijn, zo redeneert het ge meentebestuur, om zich hier te vesti gen. „De burgemeester", meent de heer Morres, „heeft bijzonder goed aange voeld, dat een uitbreiding van ons bedrijf het leefklimaat in Hulst zou schaden. We hebben de ene vergade ring na de andere gehad. Er is veel gepraat en gepiekerd. Allerlei instan ties zijn om advies gevraagd, o.a. een stedenbouwkundige". „We zijn, dacht ik, tot een gezond compromis gekomen. Als we onze ex peditie buiten de stad vestigen zal ons bedrijf ongetwijfeld efficiënter kunnen werken. De ruilovereenkomst op zich heeft ons geen directe finan ciële voordelen geleverd. Maar om dat we in de toekomst een economi sche winst hebben ingecalculeerd, maken we ons daar niet druk over", aldus de heer Morres. Onze bedrijfsgebouwen liggen nu door de gehele stad verspreid. Het levert vooral op drukke dagen nogal wat moeilijkheden op. De vrachtwa gens ondervinden dagelijks de nade len van een expeditie in de binnen stad. De onderhandelingen tussen ons en de gemeente waren uiteraard ge bonden aan een beslissing van G. S. van Zeeland. Als deze instantie geen goedkeuring zou hebben verleend, haö Hulst hoe dan ook genoegen moe ten nemen met een mammoetgebouw binnen de wallen". Woninginrichting Morres n.v. is in 1909 gesticht door de vader van de gebroeders, die nu de zaak leiden. Dagelijks rijden er 16 vrachtwagens naar alle delen van het land. Het be drijf groeit nog steeds. De verkoop ruimte beslaat momenteel 4000 m2. TERNEUZEN 3-jarige cursus han delsavondschool Zeeuwsch-Vlaanderen J. Dieleman, Axel, C. Dieleman, Hoek, A. Doorns, Terneuzen, P. 't Gilde, A- xel, R. Verstelle, Philippine, J. Wal- rave en A. Ysebaert, beiden Terneuzen. Twee kandidaten werden afgewezen. UTRECHT Rijksuniversiteit. Kan didaats biologie H. Benschop, Sluis, R. Dolné, Breda, W. de Jong, Breda. Kandidaats wis-, natuur- en sterrekun- de: L. Moorgen, Den Bosch, J. Zonne- vijlle, Den Bosch. Doctoraal wiskun de: D, van Geel, Den Bosch. GENT Koninklijk Conservatorium Notenleer Jan de Pauw, Sas v. Gent. ARNHEM De heer J. Looise te Souburg slaagde voor het door de P. B.N.A, te Arnhem afgenomen examen elektrotechnisch opzichter energie techniek. Met ingang van het nieuwe school jaar, op 14 augustus, zal de nieuwe openbare lagere school „De Zuid- burch" aan dé Samuel Rademacher- straat in plan Zuid in gebruik wor den genomen. De school heeft plaats voor 200 leerlingen. In de raadsvergadering van maan dag 19 juni zal door burgemeester en wethouders worden voorgesteld 19.500 gulden uit te trekken voor het inrich ten van deze school. Informatiedagen Voor belangstel lenden in de opleiding onderwijzer (es) of kleuterleidster wordt op zaterdag morgen 24 juni a.s. in de rijkskweek school, Lange Noordstraat alhier, een informatiemorgen gehouden, waar alle gewenste inlichtingen dienaangaande kunnen worden verkregen. Personeelsvereniging Schelde De personeelsvereniging van Schelde mon tagebedrijf hield haar jaarvergadering onder leiding van voorzitter J. Ver steeg. Uit het jaarverslag en het fi nancieel overzicht van de secretaris- penningmeester, de heer A. Huibregt- se, bleek dat het jaar kan worden af gesloten met een saldo van f 1.000,-. Het ledental bedraagt momenteel 56. De heer W. Pleijte werd als bestuurs lid herkozen. Besloten werd om een dagreis te or ganiseren naar Monschau en Aken. Dit om het 10-jarig bestaan van de ver eniging te vieren. Pompstation Vlissingen Bij de dienst van gemeentewerken te Vlissingen is de bouw van een pompstation op het in dustrieterrein-noord van de gemeente aanbesteed. Er zijn aoht inschrijvingen binnengekomen. Van der Klippe uit Vlissingen kwam met 98.780,- als laag ste uit de bus. Hoogste inschrijvers wa- ren de gebr. Van der Poel uit Terneu zen met 112.000,-. Wesfkapelle Strandfeest Zaterdag a.s. organi seert de V.V.V. Westkapelle op het bad- strand haar eerste strandfeest in het seizoen. Begonnen wordt om 2 uur. De kinderen kunnen zich opgeven bij de badman op het strand in de V.V.V. tent. Wielerwedstryden Zondag staat 's-Heerenhoek in het teken van de wie lersport. Om 14 uur komen 24 dames in het strijdperk voor een rit over' een afstand van 45 kilometer, terwijl om streeks 15.30 uur een ploeg van 75 amateurs zal starten voor een rit over een afstand van 85 km. In de burgerzaal van het stadhuis vond de uitreiking plaats van de diplo ma's, die door de leerlingen van de la gere scholen in het kader van de door het Verbond Voor Veilig Verkeer inge stelde schoolverkeers examens waren behaald. Bij afwezigheid van burge meester Moltholf werd de uitreiking verricht door wethouder P. Brand, die naast de geslaagden welkom heette het onderwijzend personeel en de poli tieambtenaren, die zich in het bijzon der- met de opleiding en het afnemen van de examens hadden belast. Wethouder Brand feliciteerde de ge slaagden en benadrukte dat het ge leerde nu ook in de praktijk moest worden gebracht -en dat het bezit van het diploma alleen nog geen garantie was om zich als dame of heer in het verkeer te gedragen. Hij deed een be roep ook deze kant van het deelnemen aan het verkeer goed in het oog te houden. De wisselbeker, beschikbaar gesteld door de gemeente Hulst, voor de school met gemiddeld het laagste aan tal fouten was het vorig jaar gewon nen door de St. Willibrordusschool doch dit jaar kwam als beste de Christelijk Nationale schodl voor lager onderwijs uit de bus. Met een toepasselijk woord werd de beker overhandigd aan .het hoofd van de Chr. School, de heer Neeteson. Deze dankte, mede namens de andere onderwijskrachten de ge meente Hulst en de rijkspolitie voor de medewerking die er jaarlijks verleend wordt voor het schoolverkeersexamen en wees de jeugd ook nog eens uit drukkelijk op de eisen die het heden daagse verkeer aan de verkeersdeel nemer stelt. In totaal namen er 115 leerlingen aan het examen deel. Hiervan slaag den er 10 met lof en moesten er he laas 14 woerden afgewezen. De met lol geslaagden mochten van wethouder Brand het insigne van het Verbond Voor Veilig Verkeer in ontvangst ne men. Nadat de jeugd van gemeente wege nog op een verfrissing was ont haald, was de plechtigheid afgelopen. De geslaagden zijn: Chr. Nationale School. C. Mol mei lof. F. de Dreu. F. van d-e Beek. A. de Witte. J. Kaijser. I. Scheele. Jongens school (St. Willibrordus). Paul de Rid der met lof. Gerry de Bruijn met lof. Peter Kuijpers met lof. Carlo Saman met lof. Paul Haulez met lof. Arian Kommers met lof. Jan van 't-Westen- de met lof. Theo Dhooge. Petrus Piea- vet. Theo Danckaert. Ronny Vermast. André Thijs. Albert de Belie. Marck Essieling. Etienne Lambert. Stanny Maas. Adrie Spitters. Bert van 't West- ende. Paul van de Berghe. Peter Mor tier. Anton van Aart. Jos. Kroes. Ar nold van Damme. Wim Scheffers. Ar thur de Smet. Marc van de Branden. Freddy de Wachter. Hans Francken. Ton Franken. Martien van Gassen. Jacky Kaijser. Paul van Laere. Henny Lambert. Henk Loof. Frans Louwen. Frans de Maat. Karei van de Manc- ker Willy Magnges. Sjef Meuldijk. Tonny Paauw. Frans Reunis. Tonny Verwer. Paul de Witte. Lucas van Kalmthout. Peter Aarssen. Frank Blommaert. Etie-n-e Verstraeten. Eddy Weemaes. Nico de Jong. Antoine Cort- vriendt. Walter de Schepper. Ronny Hoogesteger. Frans Verwilghen. Meisjesschool (St. Joseph). Karin van de Walle met lof. Liliane Wee maes met lof. M. van Duijse met lof. Monique Neelemans. Jacintha Buijse. Odette Aarts. Ingrid Vergauwen. Ma ria Schillemans. Chr. Kramers. José Verstraeten. Lilian Ferket. Alda Fas- saert. Son ja Morres. Lia Verschuren. D. van de Waart. Lilian Audenaerdt. Marian de Koek. Monique Jansen. Ha- na Muris. I. van de Mooter. Mar. Du- jardin. Diana Fassaert. Ivonne de Booij. M. de Bakker. M. Kramers. Linda Broeckaert. A. van Geertruij. Betty Mob G. Ivens. Anneke van Lae re. Jeanne Pieters. Ilse Fassaert. Ivonne van Bunder. Lia Beekman. Jo- landa Vercauteren. Rosita de Wilde. Gonny Dieks. Lamswaarde Muziekfeest Zaterdag, 17 Juni a.s. zullen de drie muziekgezelschappen van Hontenisse een uitvoering geven op de kiosk. Verwacht wordt, dat alle drie de ge zelschappen hun concoursnumm-ers zullen ten gehore brengen, wat door de muziekliefhebbers zeker zal worden gewaardeerd, In de ere-afdeling wist Kloosterzan- de een le prijs te behalen, terwijl Ter- hole en Lamswaarde in de 2e afdeling een 2e prijs wisten te behalen resp. met 229 en 240 punten. St.-Jansteen Jubileum Zaterdag 17 Juni ls ae heer J. L. Vertinden 25 jaar als be drijfsleider in dienst bij de fa. De SR- va - Van Goethem te HeikantSt. Jan steen. Dë heer Vertinden recipieert op deze dag in café Weemaes - Moortha- mer van 14.30 uur tot 16 uur. Zuiddorpe Kermis De eerste vermakelijkhe den voor de driedaagse kermis a.s, zondag, maandag en dinsdag zijn er reeds. Een schiettent, een paar snoep- kramen en een kinderdraaimolen ls wel het -enige dat liet kermisplein zal sieren. Om de aantrekkelijkheid van het kermisgenot de derde dag wat op te fleuren zal er dinsdag een fiets koers voor nieuwelingen worden ge houden waaraan v-ele prima renners zullen deelnemen. Deze zal beginnen om half drie. Ratiowoningen Voor het eerst zal er kermisvla gegeten worden in de juist gereed gekomen 24 ratiowoningen in het uitbreidingsplan Noord. De eer ste bewoner, d-e zoon van de burge meester heeft er zijn intrek genomen, Breskens Visaanvoer Aan de gemeentelijke vismijn zijn in de week van 5 t.m. 10 juni aangevoerd: 1979 kg exportgama- len, 51 kg pellerij garnalen, 50 kg bot, 2455 kg schar, 6077 kg schol, 17083 kg tong, 733 kg tarbot, 220 kg griet, 162 kg gul, 69 kg wijting, 416 kg rog, 781 kg poon, 2 kg kommeraal, 18 kg ma kreel, 124 kg wulken, 231 kg haai, 96 kg onverkochte bot, 3685 kg onver kochte schol, 10 kg onverkochte gul. Kapellebrug Schieting Bij Cyr. de Kind werd een schieting gehouden op twee wip pen, waaraan door 46 schutters werd deelgenomen. Op de eerste wip werd de hogevogel evenals de linkse zijvo gel afgeschoten door A. Vlaeminck te De Klinge en de rechtse zijvogel door J. Pilaet te Clinge. Op de tweede wip was de hogevogel voor J. Pilaet te Clin ge en de zij vogels resp. voor Fl. Wee maes en Fr. Weemaes, beiden te De Klinge. C. de Vos te Stekene schoot de meeste kleine vogels 4 stuks. Schoondijke In óns raadsverslag van woensdag stond, dat de heer C. J. Musson met de suggestie is gekomen om in de ge meente na te gaan in hoeverre er be hoefte bestaat aan een kermis op zon dag. Dit was echter niet de heer Mus son, maar wethouder P. W. Toesseint. Terhole Eeuwenoude boom geveld Na het bereiken van een niet te bepalen ouderdom is deze week de indrukwek kende en machtige lindeboom, staande langs de Hulsterweg door de slopers bijl ten val gebracht. Door deskundi gen van Staatsbosbeheer wordt» de leeftijd geschat op 500 jaar. De laat ste jaren kwamen er bij stormvlagen dikwijls stukken tak op de weg te recht. Na overleg met staatsbosbeheer heeft de rijkswaterstaat besloten de boom om te kappen. Na het vellen bleek de voet een omtrek te hebben van ruim 5 meter en de stam een om trek van bijna 3.50 meter. (Van onze sportcorrespondent) TILBURG De hoofdklasse-bonds- competie 1966-'67 van de provinciale Noord-Brabantse Dambond heeft een chaotisch slot gekregen. Oorzaak hier van was de weigering van de Tilburg- se ver. Tilburg '50 deel te nemen aan de op de jaarvergadering vastgestel de na-competitie tussen de 4 laagst- geëindigde tientallen. Met gelijke puntenaantallen waren D. V. Breda, D.V.S., Schijndel; E.D.G., Eindhoven en Tilburg "50 op de 4 on derste plaatsen geëindigd. Hierdooi waren beslissingswedstrijden noodzake lijk geworden om uit te maken wie. naar de eerste klasse zou degraderen. Op de onlangs in Tilburg gehouden jaarvergadering deelde de vertegen woordiger van Tilburg '50 echeer mede dat zijn vereniging niet genegen was aan de na-competitie deel te nemen aangezien hieraan door volgens haar niet-noodzakelijke stagnatie van de bondscompetitie veel te laat moest worden begonnen. Ondanks de beslissing van de jaar vergadering kwam het Tilburgse tien tal dan ook niet opdagen voor het spe len van de eerste wedstrijd van de na- competitie, die daardoor reglementair met 8-12 werd verloren. De 2 overige wedstrijden werden normaal gespeeld. Hierna weigerde ook E.D.G., (dat reglementair van Tilburg '50 har ge wonnen), verder te spelen, zodat van de tweede en derde ronde geen enkele wedstrijd kon worden gespeeld. De eindstand van de reglementair beslis te na-competitie werd nu als volgt: 1. D.V.S., Schijndel, 3-6; 2. D.V. Breda 3-4; 3 E.D.G., Eindhoven 3-2; 4. Til burg '50 3-6. Laatsgenoemde vereni ging is dus gedegradeerd naar de eer ste klasse. (Van een medewerker) BERN Zwitserland heeft een spoorwegnet van 5500 kilometer. Ge deeltelijk heeft het de attractie van een roetsjbaan op de kermis. Daar naast verenigt het de lenigheid van een berggeit met het geduld van een gravende mol. Het land bestaat voor tweederde uit granietbergen. Er moesten transportmiddelen komen om mensen en goederen overal heen te brengen, ook naar de bijna vier duizend meter hoge bergtoppen. Waar de hellingen te steil waren voor gewone treinen, giingen de Zwitsers over op tandradbanen. Deze kunnen hellin- gen van 48% met gemak nemen. Bij nog steilere hellingen ging men over tot de aanleg van kabelsporen en zweef- banen. Hierbij was echter de vinding rijkheid van de Zwitsers nog niet uitge put. Op plaatsen waar geen der bo vengenoemde vervoermiddelen konden komen, groeven zij kokers door de ber gen en brachten zij er liften in aan. De steilste tandradspoorweg ter we reld is die tegen de Pilatus bij Luzern. Eeuwenlang is deze berg voor alpinisten verboden geweest. De reiziger die met deze baan wordt vervoerd, heeft de mdruk, dat hij loodrecht naar boven gaat en dat is ook bijna zo. Bij angstige toeristen rijst dan steeds de vraag, hoe Met met de veiligheid van het buitenis sige vervoermiddel is gesteld. De Zwit serse spoorwegen zijn echter uiterst be trouwbaar. In de afgelopen twaalf jaar zijn slechts vier personen op de Bun- desbhnen om het leven gekomen. Dit is evenveel als het aantal mensen, dat in Zwitserland elke dag bij auto-onge lukken wordt gedood. De gidsen heb ben overigens een standaardverhaal voor angstige reizigers gereed. Wanneer iemand vraagt wat er gebeurt als de remmen weigeren, dan krijgt hij te ho- gij het besturen van een zweefvlieg tuig gaat de oeroude droom van de mens om te kunnen vliegen pas wer kelijk in vervulling. Als een vogel zo vrij kan men de kleine witte wolkjes tegemoet vliegen en hun wisselende vormen gadeslaan. Dit gevoel van vrijheid is een enorme sensatie. Som mige mensen gaan schreeuwen, zin gen of huilen van vreugde. Deze vreugde en opwinding, welke aan het zweefvliegen zijn verbonden, hebben deze sport in vele landen populair ge maakt. In Duitsland, aldus het juninummer van Het Beste, zijn meer dan negen honderd zweefvliegclubs. Parijs heeft binnen een straal van tachtig kilometer een dozijn zweefvliegvelden, vrijwel evenveel als Londen. In de Verenigde Staten zijn honderdzeventig clubs aan gesloten bij de Soaring Society of Ame rica. De Schweizer Aircraft Corporation produceert in de Verenigde Staten gro te aantallen zweefvliegtuigen. Het be drijf zag in 1966 haar omzet met vijftig procent stijgen. Andere Amerikaanse fabrieken boekten eenzelfde stijging. Daarnaast worden uit Europa veei zweefvliegtuigen naar Amerika geëx porteerd. De sport trekt jong en oud aan. De meesten hebben nimmer een motorvliegtuig bestuurd. Vaak zijn er onder de vliegsportenthousiasten zaken mensen, die zich letterlijk boven de dagelijkse beslommeringen willen ver heffen. Soms ook getrouwde vrouwen, die door geestdriftige verhalen van hun mannen op het spoor van deze avon tuurlijke sport zijn gezet. Ja, er zijn zelfs piloten van straalvliegtuigen, die zonder gedreun van motoren door de lucht willen zweven. ledereen die de speciale medische zweefvliegkeuring doorstaat, mag in Nederland van zijn veertiende jaar af vliegen. Het vroegere A-brevet bestaat niet meer. Men werkt eerst naar het B-brevet toe. Om dit te behalen dient men vijf vrije vluchten, elk minstens zestig seconden en met een volledige cirkel tijdens elke vlucht, te kunnen uitvoeren. Voor het C-brevet zijn de eisen vanzelf- sprkend hoger. Deze zijn: een vrije vlucht ln stijgwind, waarbij gedurende vijf minuten achtereen is gevlogen op een hoogte boven het beginpunt van de vrije stijgylucht. Na het C-brevet volgt het zilveren brevet, waarmee men, als men tevens het zweefvliegbewijs van de Rijksluchtvaartdienst bezit, ook over- landvluchten mag maken. De zweef vlieger is uitsluitend aangewezen op opstijgende, warme lucht, die thermiek wordt genoemd. Al zijn aandacht moet zijn gericht op het vinden van die op stijgende luchtstromingen. Men kan ge bruikmakende hiervan, soms enkele kilometers stijgen in één zogenaamde thermiekbel. Elke warmtebron komt hiervoor dn aanmerking. Dicht bij el kaar staande olietanks bijvoorbeeld of een winkelcentrum. Hetzelfde is het ge val met grindkuilen en vuilnisbelten. Geen zweefvlieger heeft ooit in zijn le ven een thermiekbel gezien, maar het vormt een onuitputtelijk onderwerp voor ae gesprekken van de vliegers. Zweefvliegen ls geen uitgesproken kostbare sport. In Nederland kan men voor een bedrag van vijfhonderd gul den per jaar al heel wat doen. Wil men echter een eigen toestel hebben, dan vergt dat toch gauw een som van vijftienduizend gulden. De vliegtuigen worden meestal door de clubs aange kocht en betaald uit de gemeenschap pelijke kas. In het buitenland bouwen veel zweefvliegers hun eigen vlieg tuig, waarvoor bouwpakketten in de handel zijn die minder dan tienduizend gulden kosten. Het zelf bouwen is ove rigens in ons land vanwege de officiële voorschriften praktisch uigesloten. Zweefvliegtuigen zijn een goede geld belegging, doordat zij vrijwel niet aan slijtage onderhevig zijn. Zij hebben geen trillende motor, die het geraamte doet schudden en het materiaal vermoeit. Er komen geen ollespatten op het vernis, zodat het toestel er glanzend en nieuw blijft uitzien. Vliegers die hun toestel na een lange stille tocht aan de grond hebben gezet, zijn zich steeds weer bewust dat zij iets ongelooflijks heb ben meegemaakt. Zij zijn alleen geweest met de natuur en hebben grootse tafere len aanschouwd. Stranden, bossen en meren mogen dan wemelen van de toe risten, in de heldere wijde hemel ls nog ruimte voor opwindende avonturen. (Van ónze sportcorrespondent) ARNHEM Het Nederlands ama teurvoetbalelftal gaat niet naar het Olympische voetbaltoernooi; Gister avond verloren onze landgenoten in Arnhem met 1-0 van Finland, dat nu doorgaat in de voorronden. Het doelpunt werd vlak na de rust gescoord. Drie we ken geleden eindigde de eerste wed strijd tussen de twee ploegen in Hel sinki in een 0-0 gelijk spel. ren dat er een tweede stel is t weigert? Dan is er nog een ii"'4' En als ook die remmen wdS* "D5n;'' *egt <?e gids geheiÖ chend tot de reiziger, „hangt 3 u gebeurt voornamelijk af vmi'1 leven dat u hebt geleid». Een van de meest verbijster, I keersmiddelen is zonder twilf.ii" baan Deze heeft afgelegen enkele jaren geleden nog to Ti dergang waren gedoemd, uit h m 51 mpnt verlost. .Tertio J.QUfl mensen i overvolle £3 ment verlost. Jonge weg naar de reeds omdat zij er weinig voor voelden? gens twee uur bergafwaarts werk te lopen en 's avonds weet de berg op te klimmen. De honderd zweefbanen, die de a vormen tien jaar zijn gebouwd doeltreffende oplossing voor l bleem. De stervende dorpen kom» al tot nieuw leven. Overal nu pensions voor zomervakantie, en wintersporters. Een rit m\ zweefbaan ls overigens een jm5 waardige belevenis. Steeds hoger» men over ontzagwekkende ,,1 snelstromende rivieren en vlak steile rotswanden. Tenslotte kont -, op de top tot stilstand, dikwijlsld koorliike dorpjes zoals Mwid bÏJ plaatsje Brig in het kanton r De Zwitsers geven veel geld ul> J hun spoorwegnet. Zij zijn echte-'J bereid om het in eén klap to w-1 len. De spoorwegen zijn van vitai'l lang voor de landsveidedigim 2 op de kleinste stations liggen vera enveloppen klaar met mobilisatk, nen. In 48 uur kan het kleine Zn. land op elk willekeurig punt fflOM op de been brengen. Alle 1 tunnels, bruggen en seinh'__ voorzien van bedrading, zodat si 4 een druk op de knop worden veil Gedurende de tweede wereldwil»! de Duitse generale staf wel indil leiding om ook Zwitserland te këJ Zij dacht er echter goed over ui vorens tot aktie over te gaan. Mc J dat de Zwitsers in enkele mei dreunen de voornaamste noord-uil oost-west verbindingen zouden k verlammen met alle chaotische L den van dien. Daarom besloot mei selijk de handen thuis te houden f De Ingenieurs van de ZwHsmtJ wegen denken echter liever ln p«l richting. Er zjjn nog dorpen, wm zweefbaan wachten en bergen, rj gen een tandradbaan moet wort! gelegd. Men spreekt, al over tnri baan naar de top van de vlcrcrsT kilometer hoge Matterhom. Heul groot misverstand zijn te verin" len, dat de Zwitsers dit niet nuk Morgen, vrijdag 16 juni: Hansweert: 9.06 en 21.41 uur. Terneuzen: 3.38 en 21.14 uur. Vlissingen: 8.07 en 20.46 uur. Wemeldinge: 9.47 en 22.11 uur. MIDDELBURG De Huifkar 19.30 uur BijeenkoBS| Delta Vleeshal 1017 uur Tentoonsti „Middelburg, stad in de Delta" Miniatuur Walcheren geopend yu| 18 uur TERNEUZEN Galerie J. 34 14-17 uur Tentoonstelling Kathe Kolwitz VEERE Kunstzaal van Lier 10-17 uur Werken van H. Bieling GOES fM Korenbeurs 20 uur Praatavond j| 'sHEER ARENDSKERKE I Gemeentehuis 19.30 uur RaadJïtf| vlissingen Stadhuis 20.15 uur Vergadering Philatelic* ELLEWOUTSDIJK Gemeentehuis 19.30 uur Raadiwi MIDDELBURG .„„11 Miniatuur Walcheren geopend w Vleeshal 10—17 uur Tentoonstel „Middelburg, stad in de Del» TERNEUZEN Galerie J. 34 14-17 uur Tentoonstelling Mielen VEERE Kunstzaal van Lier 10-17 Werken van H. Bieling (ADVERTENTIE^ Kweker-tuinarchitect Burg. Passtoorsstr -38 Br(i Telefoon 01600 - 36®^ 1167: In de koninklijke eetzaal was een vorstelijke maaltijd binnengebracht, en de heer Bravhencky maakte zich verdienstelijk met het binnenbrengen van telkens nog méér. De overste Von Msklkrafta bracht voortdurend een blij saluut en de graaf Van Lmborg Strom keek waardig toe of alles wel goed ging. „Heerlijk weer eens aan onze eigen tafel te zitten", sprak koning Antonyc en verheugd bracht hij een kruimig aardappeltje naar zijn mond. „En vertelt u het dan nu maar eens, heren", zei hij vrien delijk. „Hoe zijt gij bij deze merkwaardige zaak be trokken geraakt?" „Dat kan ik u uitleggen, ma jesteit", antwoordde Sjeems Pond. „Wij van de Bij zonder Geheime Dienst hadden in de smiezen gekre gen, dat de boze doctor Poinyok en zijn trawanten smid je Verholen uit zijn smidse hadden verwijderd. Ze hadden hem mooi gevangengenomen, ziet u. In zijn plaats hadden ze een zekere Pjotr Nograbtr neer gezet, een man dlie als twee druppels water op de smid leek. En toen Pjotr, de namaak-smid, staal kwam kopen bij de firma Meyer en Vijfderibbe, deden die twee heren net alsof ze dachiten, dat ze met de échte 9midje Verholen te doen hadden. Ze - met vriendelijkheid en sigens in de gaten, dat Meyer en Vgfd gjeaM bekend stonden als kolonel - „Een kostelijke grap", vond to f wat gebeurde er verder. pj( majesteit", hernam SjeemsI juiste moment pikte kolonel P I weer in en verving hem door de holen". „Hihi, kostelijk! 8ichel bedriegers bedrogen!" (Van een onzer versll YERSEKE Na de vorst in de winter vi 1963 hebben enkele oeï zich weten te herstelli als volgt in zijn werk g.S Seizoen 1963-1964: Erl bescheiden schaal oesl 1 porteerd, in totaal ongei joen. Hoewel er veel st| de oesters is zijn de uitk| trekelijk goed; seizoen 1964-1965: van oesters stijgt. D| wereldprijs ligt goed. een uitstekend jaar met sten; seizoen 1965-1966: Er I onverwacht grote veri van de Oosterschelde van langdurige regenval] pa- Rond de Kerstdagë hoogtepunt van het sei zich grote sterfte voort] mesters. De fa. Verwijs b.^ oesters voor een handels^ f 500.000,De klap w<J zins opgevangen door del doorverkoop van consq ters. Grote verliezen wo komen; seizoen 1966-1967: Doojl ring van het vorige seizj, voorzichtig geïmporteerq zoen verloopt gunstig. goed geld verdiend; seizoen 1967-1968: Er zaaloesters aangekocht: tien miljoen platte (Frl ongeveer 5 miljoen Portf ters. In Yerseke hoopt een goede winter. (Van een onzer versli KRUININGEN Gistel op het kruispunt rijksweg 1 nabij Kruiningen een ernï plaats gehad, waarbij de li Elly van den Wollenberg ui om het leven is gekomen. de 20-jarige A. van L., eve: Brabantse hoofdstad afkor. zwaar gewond in het ziekenhuis in Goes worden! Beiden zaten op een scootej rijksweg in de richting van De scooter werd aangerede, personenauto, die bestuurd I L. te W. uit Driel. De Drield uit Yerseke. Hij verleende!, rang aan de scooter. Mejuf den Wollenberg, die ach scooter zat toen de botsing overleed ter plaatse. Dokter P. Allewfjn uit Verleende eerste hulp. (Van een onzer verslag: MIDDELBURG De acti raël, die door het provincij Zeeland voor Israël vorige terdag in gang is gezet, he toe ongeveer 105.000 gulden c Op gironummer 97721 van bank te Middelburg komt geld binnen. In verschillend ten is de actie nog niet afg is gisteravond in Goes nog aan-huiseollecte gehouden. Vanaf 1 juli a.s. zal ten k: notaris H. van de Briel, Loi 3o te Middelburg, een veran van de ontvangen gelden liggen. DE gemeentesecretaris B. de van Vogelwaarde heeft dee aan een Nederlandse deleg een congres in Berlijn van van Europese Gemeenten, voor de achtste maal, dat cenkomst plaatsvond- De bestond uit 250 personen. „I middag om 2 uur was ik w ik moet zeggen, het was moetende aangelegenheid. Week dinsdag zijn we van vertrokken met tien man. est-Oostgrens hebben we gehad. De control erschrikkelijk streng. Ruin ten" UUr moest onze b' »DE triestheid van de ven tussen Oost en West hebbi v„„e p1aar uur bijzonder goed Vooral omdat we op weg we eencongres, waar de een aZPl^oken zou tuorde daaen zoveel geleer togen- en zoveel indrukken vfrhani °pn°aem is een r v*rtellen. Ik ka mij een Berhjn en het cc maakt w™*' 0e indruk he haald Hef ZW hVzonder loi grhniin Programma, dat i buiten \WaS in een tvoord de congresuren. Zozeer0?!?5 a!s spijkers len vergaderini da>i wel al Pm worden voor ee„ vL®6™ /°°rt dem der nr. .YereniOd Europa, kan TraTÊveT SU' We toch Veel meer d"t er coltnrlh E™' Bela ou een wil be„staat- een BurgTmZteTjb%:!kaar wijk he Pit Te^ss en hetioo*1} namens °nze w deeld in mleVOerd- We war een sprckernen, Iedere gr heeft een 9,^ mimster utmens d» P°dlumspeech g ens de Nederlandse dt °0R mij was dit het eerst

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 2