Amerika pakt de
verkeerskwesties
effectief aan
NEDERLANDSE EXPORT
RICHT ZICH OP EE G.
ZEER GERINGE HANDEL
i-jii
NEDERLANDERS KUNNEN ER NOG VEEL
LEREN HOEWEL HET EEN CHAOS LIJKT
»gen
LEDERMARKT WILLIGER
isng
Amsterdamse Effectenbeurs
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 13 JUNI 1967
it gaan. C A helpt U
geen zorgen over hun
deding van C A, dus:
Honderd miljoen
Hitlaatdempers
E.V.D. geeft bedrijfsleven voorlichting
Milaan en Parijs
JONGE EESGENEVER
WATERSTANDEN
Ter Kuile Cromhoff
staakt produktie niet
■- ,-«■■■ g=ggB=3»'.'. .'I... I» 1.IJ-. J- JTZLiü
15
[atoenen vakantieset: fleurig bedrukte
antalon met bijpassend hesje.
Raat 116-146 12.75-T4.75
(Van onze correspondent in New York)
NEW YORK Overal ter wereld
levert men een veldslag om van huis
naar kantoor te komen en omgekeerd.
Nergens hebben de verkeersproblemen
zulk een omvang aangenomen als in
de VS. Maar nergens ook pakt men
de vraagstukken zo effectief bij de ho
rens als in Amerika. Wat de Neder
landse automobilist, die lange tijd in
Amerika heeft verble\-en, het meest
verbaasd bij het autorijden in Neder
land is de halsstarrigheid waarmee
men aan verouderde regels blijft vast
houden.
In de V.S- is het bijvoorbeeld on
denkbaar dat men, omdat men van
rechts komt, ten alle tijde voorrang
heeft. In de Amerikaanse verkeersre
gels is opgenomen dat er ook in ste
den bepaalde hoofdaders zijn. die
slechts (ook bij verkeer dat van rechts
komt) kunnen bereden worden nadat
men heeft gestopt- Hier kan men wor-
dengeconfronteerd met een auto, die
'uit een kleine zijstraat de hoofdweg
ih de stad opzeilt, zonder zelfs naar
links te kijken, omdat men bij een
botsing in zijn recht staat. En zo zijn
er tal van oplossingen, waarvoor ipen
in de V.S. reeds jaren geleden een
nuttige oplossing vond, maar waar men
in Nederland blijbaar niet aan wil-
Eenrichtingsverkeer schijnt men in
Amsterdam, Den Haag en Rotterdam
niet te kennen. Tweerichtingsverkeer
voor de Leidsestraat in Amsterdam
plus een tram in beide richtingen is in
Amerika volkomen ondenkbaar. De
gevolgen zijn er dan ook naar. Om het
verkeer te ontlasten heeft men in bijna
alle grote Amerikaanse steden speciale
„speedways" aangelegd, die dwars
door de centrums lopen en waardoor
men in korte tijd de verschillende de
len van de steden kan bereiken- Dit
geldt niet alleen in New York of Chi
cago, maar ook in kleine plaatsen als
Rochester of Kuffalo m de staat New
York.
Het zou ook niet anders kunnen,
want waar in 1946 nog slechts 46 mil
joen automobielen voor persoonlijk ge
bruik in Amerika reden zijn het er
thans rui.n 100 miljoen.
baarbij is wel een soort tegenstand
m de publieke opinie gerezen tegen de
en Hmhtvervuiling, wel
ft*eü°.rme autoverkeer veroorzaakt-
"h is bijvoorbeeld niet te verdragen
ph,,0? Avenue in New York
wjy te gaan winkelen-
ue stank van benzine en de uitlaat-
woH Vjn auto's en talloze autobussen
meer Newyorkers dikwijls niet
uit w°P^merkt, maar wanneer men
gaan o -d ,de stad terugkeert,
voor a enige weken overheen
meer vers^kkende benzinegassen niet
Terwfuet'
autoverkeei enorm is toe
keer n!a Hijvoorbeeld 't treinver-
3 de V.S. van 790 miljoen trein-
in i9656rS m 1946 terug tot 299 milj°en
busierOnderëron^se sporen en stads-
gebruilftWOr^fn geleidelijk aan minder
keur omdat de mensen er de voor-
VprnuAn 3even per eigen auto zich te
grote ct2fn' ln ^GW Vork en andere
blomer ïfn zi^n natuurlijk parkeerpro-
°!n? l™aar 00k die heeft men enigs-
Parkppro werk' door de modernste
fdraeergarages te bouwen.
Ü1ET met erole 'Jvcr naar zoekt
bleem n^erfvil"8en van het gaspro-
'»n maatrL^0ngres heeft reeda tal
als vrrpücht gesteld. zo-
Men hètS f. van n'tlaatdempers.
c«it van j ongeveer tien pro-
die vetstrwSrt. liter benzine
»«plosse,V' W?rdt per iaar zich z°u
inademt i."1 lucht die de mens
nieuw in mii™ ^dragen, onlangs op-
tuiden i n 'ar '36 miljoen
exferimentennn "Jtgestrokken om te
»!°5™nmet motoren die Iucht"
Efficiënte oplossing....
DEN HAAG (ANP) De uitvoer van
Nederland begint zich meer en meer
te concentreren op hoogontwikkelde,
dicht hij Nederland gelegen landen.
Aldus heeft dr- G. H. J. Abeln, direc
teur van de Economische Voorlich
tingsdienst in Den Haag, in een pers
conferentie meegedeeld.
Die conferentie was belegd naar aan
leiding van het feit. dat de vernieuw
de bibliotheek van de E.V.D. gisteren
door prins Bembard werd geopend.
De E-V-D. houdt zich bezig met het
verzamelen van informaties uit het bui
tenland, die voor het Nederlandse be
drijfsleven van nut kunnen zijn bij de
uitvoer vgn Nederlandse produkten.
Een belangrijke bron voor die
informaties zijn de Nederlandse
diplomatieke posten.
Bij de E.V.D. worden de op .deze en vele
andere manieren verkregen gegevens
doorgestuurd naar het bedrijfsleven.
De kennis die hierdoor wordt ver
zameld, geanalyseerd en geïnterpre
teerd is zeer omvangrijk- Om al die
wetenschap het meest rendement te la-
Mogelijkheden worden onderzocht om
elektrisch voortbewegende automobie
len te construeren.
Het departement van publieke ge
zondheid houdt zich bezig met een stu
die van de gevolgen welke 3 miljoen
automobielen meer per jaar op de weg
voor de volksgezondheid met zich bren
gen.
Men kan zich met zorg afvragen
hoe Europa zijn verkeersproblemen zal
oplossen over een periode van de ko
mende jaren. Het aantal wegen, ook
in ons land en in België, dat volkomen
ongeschikt is voor modern snelverkeer,
is nog zeer groot. In de V-S. heeft
men op ons een voorsprong, niet al
leen omdat er zoveel meer plaats en
ruimte is om grote verkeersnetten aan
te leggen, maar vooral ook omdat de
bevolking er enige decennia eerder op
grote schaal mobiel was- Het zou aan
beveling verdienen toch meer aandacht
aan Amerikaanse ervaringen op ver
keersgebied te besteden, dan voorals
nog het geval is.
WAALWIJK De willigere stem
ming op de inlandse huidenmarkt bleef
gehandhaafd. Gecrouponneerde hui
den bleven na de jongste prijsverho-
gig onveranderd vast. Hoewel af
vallen ook mede in prijs stegen, zijn
deze toch iets bij de crouponprijs
achtergeraakt. Vrijdag heeft te Brus
sel veiling van huiden enz. plaats. De
handelaars zijn niet bereid te verkopen,
alvorens de resultaten van de veiling
bekend zijn.
Terwijl de toestand in het Midden-
Oosten wel enige invloed op de koop
lust en prijstendens van inlandse hui
den heeft teweeggebracht, heeft dit
voor de ledermarkt geen reacties op
geleverd. De lederprijzen hebben zich
na de laatste huidenveilingen gestabi
liseerd. De vraag blijft echter of deze
door de huidige politieke omstandighe
den beïnvloed zullen worden, gezien ook
het feit dat de voorraden overleer zeer
klein zijn.
Op de ledershow die vorige week
vrijdag afgesloten werd, is het opge^
vallen dat voor het lente- en zomer
seizoen 1968 nog lang geen vaste lijn
is uitgestippeld wat betreft overleer-
soorten, evenmin wat betreft leest en
hakvormen. De collecties voor herfst-
en winterseizoen slaan goed aan en
er wordt redelijk verkocht. Vastgesteld
kan worden dat de vraag naar zwar
te en gekleuree ana-line lak in zachte
pasteltinten blijft voortbestaan. Het
zelfde geldt ook voor hunting en split-
suède. Er is toenemende belangstel
ling voor nabuck zowel in gladde en
generfde uitvoering Daarnaast is er wel
interesse voor dunne soepele runds
helften in semi-analine uitvoering en
met fijn nerfbeeld. Vervolgens gaat de
interesse ook uit naar diverse fanta
sie leersoorten, mits deze een zeker
karakter hebben, hetwelk hun duidelijk
AMSTERDAM (ANP) Het Damrak heeft gisteren de nieuwe beursweek moe
ten inzetten met een nauwelijks prijshoudende tot zwakke stemming voor de .n-
ternationale waarden. Unilever en Kon. Olie waren zwak door gering buitenlands
aanbod i.v.m. berichten over het sluiten van de bedrijven van deze maatschappijen
in Algerije. Op het verlaagde niveau werd in deze hoeken enige steun geboden,
waardoor de openingskoersen niet verder inzakten. Kon. Olie werd verhandeld op
127.70, tegen vrijdag als slotprys 129.40. Unilever deed 89.50 (90.95). Philips ging
aanvankelijk 60 cent omlaag tot 90.30, doch zakte later verder in tot 89,70. AKU
hield goed stand met een eerste verhandeling op 50.40. Voor Hoogovens werd 75.50
(onvl.) als advieskoers opgegeven. KLM lag aangeboden in de markt. Het publiek
toonde zich zeer terughoudend met het verstrekken van koopopdrachten terwijl
ook de verkooporders van die zijde zeer klein waren. Er is in een week tijd veel
gebeurd. Vorige week maandag onderging Beursplein 5 een zeer scherpe koersda
ling op het uitbreken van de oorlog in het Midden-Oosten. Spoedig daarna trad
een krachtig koersherst'el in op het succes van Israël, waardoor de vrees voor een
nieuwe wereldoorlog werd weggenomen, gisteren hadden de oorlogvoerende lan
den in het Midden-Oosten het vuren gestaakt. Vrede dus op het oorlogsfront, doch
niet op het internationale politieke niveau. Er zullen nu onderhandelingen moeten
volgen tussen Israël en de Arabische landen. De beurs houdt er rekening mede,
dat deze onderhandelingen moeizaam zullen verlopen en tijd zullen vergen, waar
door nieuwe spanningen kunnen optreden. In verband hiermede is het' publiek
zeer terughoudend met het verstrekken van opdrachten. De handel ter beurze is
dan ook zeer gering. Pessimistisch is men echter niet.
De scheepvaartsector was goed prijshoudend. Van de cultures onderging Amster
dam Rubber een koersreactie na de vaste stemming van vrijdag op het onveran
derde dividendvoorstel. HVA opende een punt hoger, doch moest' deze winst la
ter weer afstaan op 119. De staatsfondsenmarkt was prijshoudend tot eerder iets
gemakkelijker, eveneens met weinig zaken.
Hoogovens daalde 30 cent tot 75,20, terwijl KLM 7 gulden moest prijsgeven tot
374. Philips kon zich herstellen tot' 90.20. In de overige hoofdfondsen kwam weinig
verandering meer. De handel bleef zeer kalm.
In de le periode hadden de koersverliezen in de lokale afdelingen de overhand.
Bijenkorf daalde 5 punten. Verder waren lager: Calvé met 5. Kon. Zout en Ver
enigde Glas, ieder met 8, Bührmann 11, Van Berkel 7 en Chemische Fabriek Naar-
den met 12 punten. Van Houthandel Jongeneel was 10 punten lager niet af te ko
men. Albert Heijn zakte 1 punt doch Simon de Wit was 20 punten hoger bieden op
400. Hensen steeg 5 punten. Reiss was op een koersverhoging van 8 punten tot 120
niet aan te komen.
onderscheidt van een normale klassie
ke rundbox. Men denkt hierbij ook aan
leder met een gemertialiseerde finish.
De belangstelling naar geitenchroom
blijft doorgaan. Geconstateerd kan wor
den dat er een toenemende tendens be
staat de schoenen te verfraaien met
sierstiksels en metalen versieringen.
De vraag en interesse naar vervan
gingsmateriaal voor overleer is gezien'
de minder goede ervaring zowel bij de
produktie als bij het dragen zeer sterk
gezakt. De handel in zoolleer is onver
anderd kalm. Leder voor de lederwa
ren/industrie gaat wat vlotter-
tien opleveren, zijn er plannen in voor
bereiding om met behulp van reken
machines die kennis zodanig op te
slaan dat op elk gewenst moment
aan behoeften van het bedrijfsleven kan
worden voldaan. Daartoe is nodig, dat
de E.V.D. beschikt over een zgn- inte-
resise-profiel van Nederlandse bedrijven
een staalkaart van mogelijkheden, pro
dukten, technieken. Maar slechts een
gerin^ percentage van de Nederlandse
industrie heeft voor de export een zeer
systematische aanpak; de rest handelt
min of meer lukraak al naar de om
standigheden en gelegenheden zich voor
doen-
De groeiende concentraie van de uit
voer van Nederland op hoogontwikkel
de dicht bü ons land gelegen gebieden
zal zich voorlopig tot de landen van de
EEG beperken maar zich straks ho
pel ijk ook over de rest van Europa
uitbreiden. Een paar van die gebieden
zijn thans Milaan en Parijs.
Om de ambtenaren van de Neder
landse buitenlandse diplomatieke pos
ten beter op hun taak betreffende de
verslaggeving over economische moge
lij kheden voor te bereiden, zullen vol
gend jaar jonge ambtenaren geduren
de twee maanden stage lopen in Neder
landse bedrijven-
Onderdeel van het werk van de E-V.D.
is het propageren van de hoge kwali
teit van de Nederlandse industrie en
van haar produkten- In heit najaar
zal daartoe een begin worden -ge
maakt met ee advertentiecampagne in
die gebieden waar de groeiende koop
kracht der plaatselijke bevolking kan
sen biedt voor de Nederlandse export
Het is niet onmogelijk, dat later ook
de tv. als medium voor reclame daar
bij zal worden ingeschakeld.
(ADVERTENTIE)
»5't'JW V
i lm m
(Op zo'n mament denkt hij beslist niet aan IVF)
Met nog 3 minuten te spelen
blijft eïke gedachte aan K73
natuurlijk ver buiten de lijnen.
Tot het eindsignaal.
Dan wordt de overwinning
door 65.000 supporters en
5 miljoen tv kijkers uitbundig
gevierd met
Want in de feestvreugde van
iedereen die de wedstrijd heeft
gezien speelt Küal van zelf mee.
Een rondje WFdaar is iedereen vierkant voor.
JONGE BH GENE VER in de handige"kneepfles" 10.45 per hele liter.
WYNAND FOCKINK
C4nru> 1679
JONGE EN OUDE WF GENEVER, CITROENBRANDEWIJN, WF HALF
EN HALF, BESSEN, KERSEN EN FRAMBOZEN VAN FOCKINK.
WF-SPECIALITEITENRUMBERRIES, ROYAL ORANGE, HUBERTINE.
BREDA, 12 juni Andijvie 50—60,
asperges AA I 370400, A I 370390,
B I 310—320, C I 240—260, F I 260—270,
F II 150, bloemkool A 60—75, B 45—55,
C 20—35, snijbonen 240—270, dubbele
stambonen 320360, tuinbonen 90100,
peulen 240—320, kaskomkommers 75 29
—35. 60 26—28. 50 26—28, 40 23—26, kg
30—35, sav.kool groen 6—25, spitskool
815, bospeen 70—100. postelein 5060
raapstelen 1530, radijs 1822, selde
rie bos 5—12, sla I 5—8. II 5, spinazie I
7590, II 40—60, tomaten A 507—525,
B 528—575, C 477—491, CC 417—419, pe
terselie bos 15—20, vroege aard, driel.
120—130, kriel 140, prei 180, waspeen
105115, aardbeien I 250300, II 200
240.
BERGEN OP ZOOM, 10 juni AA
ex 330. AA I 310. A ex 320, A I 290. A
afw 250, B ex 300, B I 270, B afw. 210,
C ex 220, C I 190. D I 170, E I 220, E II
130, stek 100, ondereind 15, aardbeien
II 41—72, natuur 240—320, snijbonen
160—320.
BERGEN OP ZOOM, 12 juni
Aardappelen 425, nieuwe oogst 5074,
andijvie 40-47, bospeen 74106, was
peen 97—150, sav.kool 7—28, spitskool
816, bloemkool 15101, bosuien 22
30, sla 5—10, rabarber 23—28, keuken 41,
peulen 280—360, kasdubb. bonen 290—
360. kassnijbonen 200—247, tomaten p.
kr. 400530, komkommers 1828, sel
derie 250—330, krulpeterselie 500, tuin
bonen 84—103. boskroten 24—30, erwten
156—173, staakpr. 540, Exportveiling:
asperges AA ex 380, AA I 350, A ex
340, A I 300, A afw. 260. B ex 310, B I
280, B afw. 240, C ex 220, C I 190, D I
170, E I 210, E II 140, stek 110, onder
eind 15, aanvoer plm. 8 ton. Aardbeien:
natuur per kg I 235264, II 193265,
komkommers 90-op 4344, 70-90 3141,
60-70 31—32, 50-60 23, tomaten p kr.:
A I 570—600. B I 580—600, C I 480—510,
CC I 400—420, 5000 krop sla p. 100 st. 500
800, snijbonen p. kg F 220273.
DRUNEN, 12 juni Appelen 12—
119, aardbeien met dop 3077, druiven
710—740, perziken 12—61, asperges 80—
410, aardappelen 10—101, andijvie 15
75, bloemkool 15—82, dubb. bonen 320
370, snijbonen 170330, tuinbonen 92—
101, bospeen 1895, erwten 170, kom
kommers per st. 16—42, per kg 2528,
sav.kool 920, spitskool 9—17, kroten 15
32. peterselie 617, peulen. 150260,
rabarber 20—45, radijs 10—19, selderie
1123, sla 511, spinazie 1580, toma
ten kas 400—530 per kist, waspeen 70
—94.
GOES. 12 juni Groene kruisbessen
exp. 117158, kasperziken per stuk I
2143, aardbeien per doos: Vola I 60,
Regina I 60—70, II 50—64, Gorella I 64,
II 61. Cambr. Vigour II 46—48, groenten-
per stuk: kropsla II 513, bloemkool p.
kist 4 st. I 82. n 90, 6 St. I 74—90, IX 65
—91, 8 St. I 47—61. II 48—63, 10 St. II
27—38, III 31—37, afw. 28—64, stek 15—
26, per bos: kroten II 3341, sjalotten I
2224, II 18, per kg: rabarber I 2833,
n 17—22, andijvie II 22—23, waspeen I
125, peulen li 300—330, spitskool II 34
42, spinazie I 5963, II 65, postelein
II 17—19, oude aardappelen bonken 18
21, grote 1821. nieuwe aardappelen
grote 6986, 6986, drielingen 64, kriel
66—69.
KAPELLE, 12 juni Industrie- en
exportveiling groene kruisbessen I 117
160, kasaardbeien per doos van 200 gr:
Gorella I 56, II 30—55. Vola I 58, II 46
53, Red Gauntlet I 59, II 4251, Elista
X 4658. II 3546, Senga Sengana I 50,
II 3842. Cambridge Vigour II 4044,
Glasa II 42, Regina II 40, kas rode bes
sen per doos van 200 gr: II 7578, kas-
frambozen idem II 146—218. koudegrond
aardbeien per doos van 250 gr: Regina
extra 65—67, I 52-88, II 35—60, Gorella
I 5665, II 4048, Red Gauntlet extra
72, I 58—59, II 41—51, Vola I 66—68. II
4447, Senga Precosa II 47, aardappelen
nieuwe oogst I 7374, drielingen 72,
kriel 66—73, aardappelen oude oogst I
1015, II 410, groentenveiling: kropsla
11—14, bloemkool 14—69. sjalotten 26,
boskroten 3536, spitskool 31.
OUDENBOSCH, 12 juni Asperges
AA E 360—370, AA I 350. A E 400-^!40.
A I 360—370, A afw. 268—280, B E 310
320, B I 240—260, B afw. 190. C E 170,
C I 140, D 120, E 80, bloemkool AA I
71—89, A I 55—91, A II 14—52, A afw.
34, B I 43—60, B II 22—38, B afw. 24,
C I 31—41, C II 17—29, afw. 20, tuinbo
nen 81—102, dubb. bonen 320—390. peu
len 200350, erwten 109111, sav.kool 26
28, spitskool 1924, andijvie 34, sla
711, rabarber 2125, spinazie 83, bos
peen 7089. sjalotten 13—15, aardappe
len: grote 5658, kriel 6071, aardbeien
Gorella 101—229, Senga 163—290, di
versen 151202, per doosje 2467.
ROTTERDAM. 12 juni Totale aan
voer 1531, slachtrunderen 1150, varkens
Konstanz 357 (+1), Rheinfelden 368
16), Straatsburg 430 16), Plitters-
dorf 574 (—6), Maxau 625 4), Plo-
chingen 162 (onv.), Mannheim 490
10), Steinbach 136 (—13), Mainz 408
(+14), Bingen 306 (+19), Kaub 355
27), Trier 248 (—17) Koblenz 331
14), Keulen 312 (+29), Ruhrort 490
(+26), Lobith 1090 (+3), Nijmegen 872
(onv.), Arnhem 883 (—1), Eefde IJssel
420 (onv.), Deventer 308 (—2) Monsin
5456 (+4), Borgharen 3907 (+5), Bel-
feld 1103 7), Grave beneden de sluis
500 (—7).
'Van een onzer verslaggevers)
- De weverijen Ter
katoenen variatieset voor du
■s in de maten 86-110- g5
y 5.95 C. Tuinbroek g5 j
ftinrkie 5.95 D. Zonnehoedje
5^ CroZ^L - De weverijer
niet gesloten V'n^e E]>sch«de wor-
Jfcemers krenln e Bl'abantse
Wrieht ,jat j gan en'ge weken geleden
zou sIm?"n00tscha,> de badr«fa-
J06iiiikheden ngens econo™s<!he
fegen worden wi parsoneel zou ont-
'fcemers bericht riet 1 de n-v' de
L8 bereikt met én- °y®reei>stemming
Milten ove? tT Nederlandse fa-
ffaduktie oS.v ,t zctting 'van dc
ynwihoff An» naam Ter Kuile
!'etk kijven Sfs™eel kan aan het
v9r???«T am. °toffennn0otschap wr"
'Jetijdskleding. voar sport" en
9/6 12/6
Staatsleningen
Ned 1966-1 7%
Ned 1966-2 7%
1966 614%
64 5V*
65 5*
64 5
65 LI 5%
58 4H
59 4J/j
60/2 4H
59 41/4
60 414
61 414
62 4
Ned
Ned.
Ned
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned
Ned Staff. 47 3ft
Ned. 50/1-2 3ft
Ned. 54/1-2 3ft
Ned 55/1 4ft
Ned. 55/2 3ft
Nederland 37 3
Ned Gr.b 46 3
Ned Doll 47 3
Ned. Invest.
IikMë 37a
Bank- en kredietwezen
B. Ned Gem 57 b 08ft
Id. 30 J. 58/59 4^
Id. 23 1 60/3-5 44
104A
104%
104A
104%
100%
100
94%
94%
94%
94%
91
90%
89%
89%
89%
87
89%
87
87
87
87%
84%
84%
84%
84%
81%
81%
72%
72A
74%
74%
76%
76%
76%
76%
82%
82
93&
83%
82%
82%
90%
90% 5
98
98b
93%
85%
88y4
86
88%
Culture»
A'dam Rubber
HVA Müen ver.
668
119
65§
119% 5
Handel, industrie, diversen
AJt.U.
Deli Mij f. cert.
Hoogov nj.c.va.
Philips Gem Bez
Unilever e.v.a
Dortsche Petr.
Dortsche Petr 1%
Kon. Petr.
50.30
59.80
75.90
91.20
90.70
6I6V4
616
50.30
60
75.20
89.10
89.40
600%
600%
130.30 127.30
Scheepvaart en Luchtvaart
"•A-T #2(4
Java-China Pak 17# 174^
K L..M t cert 374
K.N S M nb 88(7 b 88tt
stv Mil Ned. 1064 107Y4
9/6
12/6
93
93%
160
160
145
142%
134
134%
Nievelt Goudr.
v. Ommeren c.v.a
Rotterd. Lloyd
Scheepsv Unie
Obi. hyp. bank.
Utr. Hyp.b. 3ft
Idem f 3
Premieleningen en diversen
A. Heyn w.o. '55 4
Amstel brouw. 5
Co-op Ned. aob 7
Co-op. Ned. r.sp
Ned. Gasunie 5%
Philips dir. '51 4
Idem 1948 3%
Idem dir. 49 3%
Pegus 1-2 1957 6
92%
105
105
95% 95%
82% 82% b
92% 92%
98% 99
Obi. luchtv. spoorw prem obi.
56 24
3
KLM 15-Jarig 5
KLM 20-jarig 4%
Ned S '57 1-24%
Alkmaar
A'dam 1933
ld pr.obl. '51 2%
ld. 56-1
ld. 56-2
ld. 56-3
Idem 1959
Breda
Dordrecht
Eindhoven
Enschede
24
24
2%
54 24
56 24
54 24
54 24
93%
91%
91%
71%
81%
77%
91%
90
77%
72H
's Gravh 52-1 24
Idem 52-2 24
Rotterd. 52-1 24
Idem 52-2 24
Idem 57 24
Utrecht 52 24
Z.-Holland 57 24
Z.-Holland 59 24
Converteerbare obligaties
92%
87%
86%
84%
101
84%
87
93%
91%
91%
71%
82
76%
91
91
77%
75
71%
74
71%
94%
84%
101%
84%
86%
AKU f 1000 4%
Amste] 53/4
Gelder Zn v. 4%
Hoogovens 5 3/4
Scholtén Fox 44
Alg. Bank Ned
AMEV n R eert
AMRO Bank
87%
104%
86%
101%
88%
234
765
48.40
87%
105
87%
101%
88%
230
775 b
47,40
Intern
250
Banken
Cultuurbank
Gron. Ind.-Cr. B.
HoU. Bank Unie
Kasassociatie
Nat. Inv. B.
Nat. Ned. cert.
Ned. Crediet B.
Ned. Mid^t. B.
Ned. Overzee B
R.V.S. eert. d.
Slavenburg's B.
Alb. Heijn
Alg. H my Onr. G.
Amstel br.
A'dam Balast Mij
A'dam Droog Mij
A'dam Rijtuig Mij
ANIEM nat. bez.
Beeren tricotfabr
Beers en Zn.
Begemann
Bensdorp
Bergh Jurg.
Bergoss
Berkei's Patent
Blaauwhoed
Blljdenst Will.
Bols Lucas
Borsumü Wehry
Braatmach R'dam
Breda mach .fa br
Bredero Ver.bedr
Brocades
Bührmann Tetter
Bijenkorf beheer
Calvé
Carps Garenfabr
Centr Suiker Mb
Crane Nederland
Cur. Handel Mij
Daalderop
Dagra
Dess tapljtfabr.
Dikker en Co
Drie Hoeffyzem
DJLU.
Duyvls Jx.
Smba
ErdalMiJ
Excelsior
Figee mach.fa br,
Fokker
Ford
Gazelle rijw.fabr
Gelder-Papier
12/6
76%
76
140
140%
190
190%
110%
108%
523
525
172%
173
87.60
87,20
165
165
480
475 x
168%
168
diversen
1040
1040
118
118
333
405
95
95
149
149
48%
49
13%
13%
259
259
118
119
440
436
212
213
320
325
158
151
92.80
92.70
68
67
184
183
85
85%
37
38
238
241
395
385
750
745
455
445
505
500
661
655
173
175
385
382
62
63
175%
177
141%
144%
199
199
280 b
114
113
83
81
253
260
260b
260
138
141
422
440
67
65
120b
120 b
364
364
990
990
167%
164%
109%
103%
9/6
12/6
Gelderl. Tlelens
347
Gero fabr. Cert.
248
246
Geveke en Co.
51%
517
Gist- en Splr.fabr
625
618
Grasso mach.fabr
119
121
Grinten v.d.
885
880
Gruyter Zn. 5%
127b
128% b
Bergh-Jurg 5% pc
87b
86%
Bredero vastgoed
Calvé cum pref.
Edy emaille
70
Hagemeijer Sc Co.
92.50
92
Halberg m.fabr.
47%
48 x
't Hart inst.
134%
Hatema N.V.
176 b
178
Havenwerken
104 x
104%
Heineken's Bierbr
510
507
Hero con. Breda
160
160
Hoek's mach .fabr
402%
411%
68
Holl. Kattenburg
70
HoU. Beton Mij.
346
347
Holl. Const w.
74.80
78.20
Holl. Melksuiker
265
268
Homburg
236
236
Hoogenbosch sch.
224
224%
Hooimeyer Zn
92%
92
Indoheem
25.80
25.20
Ing. Bur. Bouwn
155
Internatio
273
274%
Int. gew. betonb
302
302
Inventum
140
141%
Jongeneel houth.
280 x
Kemo
489
471
Kempen Begeer
106
109
Key houthandel
Kledingind. Smits
123
125
Kiene Suikerw.
159
151
Kon.Jabr.vh .Alex
60
Kon. Papierfabr.
156
157
K. N. Tex. Unie
50
48 x
Kon. Zout Ketjen
580
572
Korenschoof
Koudys voed.
109%
109
Kom Ver. Tapijt
370
Kwatta choc.
209
205
Leeuw. Papier
260
270 b
Leid se Wolsp.
330
333
Lindeteves
126
Macintosh
420 b
422 b
Meel Ned. Bakk.
362
363%
Mees bouwmat. B.
Meteoor Beton
95 x
95
Misset Uttg. Mfl
283
283
Mosa
210
209
Mulder- V ogem
288
287
Muller en Co.
302
300
Mijnbouwk. werk.
255
253
Naarden-Ch .fabr.
415
405
Nedap
Ned. Dagbl. Unie
Ned. Dok Mij.
N.exp.pap.fabr.
Ned. Kabelfabr.
Ned. Melkunie
Ned.Scheepsb.Mij
Nelle wed. v.
Netam
Norit
Nijverdal-Cate
Oranjeboom
Overzeese Gas
Palemb. Ind. Mij
Palthe
Philips 6% compr.
Pletersen auto's
Lips en Gispen
Ned. Springstof.
Nutricia
Reeslnk en Co.
Reineveld mach.
Riva
Ruhaak en Co.
Rijn-Schelde
Schev. expl. Mij.
Schev. expl. 1966
Schokbeton
Scholten Karton
Scholten Honig
Simon de Wit
Simon's emb.fabr.
Smit Nijmegen
Spaamestad
Stokvis Zn.
Stoomsp.Twenthe
Swaay van
Synres Chem.
Tabak Phil. c.v.
Tech. Unie
Texoprint
Thom-Dr-verblifa
Thomsen v. bedr.
Tw. Overz Hand.
Udenhout Steenf,
Unilever 7%
Idem 6%
Idem 4%
Utermohlen
Utr. asfaltfabr.
Varossieau
Veen end Stm_sp,
Ver. Glasfabr. n.b
Ver. Mach.fabr.
Ver. Touwfebr
Vette winkel
Vezel verwerking
VihamU
9/6
12/6
149%
150
148
150
75 x
oD
75
246%
248%
235
86
85%
252
254
145
146%
163.80
80
82%
164
340
101
99
68
36
69
35.60
77
8
118%
120
127
431
432
160
158
134
225
221
148%
147%
207
209%
44
42,10
24.20
23,50
188
185
232
232
79.80
79,50
280
400 b
88
88
169%
168%
730
718
86%
85%
57%
57
270
270
185 x
183 x
92
91
253
250 x
97
102%
90
89,50
103
100
75%
74%
130
124
113%
113%
99%
99%
66
65%
285 b
285
178
175
195 b
196
134
120
112%
166%
166
192
192
277
275
97 34 b
97%
118
115%
9/6 12/6
Vredenstein rub
Vulcaansoord
Walvisvaart
Wereldhaven
W ess an en
Wernink's Beton
Wilt. Feyen.-Br.
Weyers Ind. Se H
Zaalberg
Zeeuwse Confect
Zwanen berg-Org
Texoprint 5% pr
118
66
320
3921/2
128
470
155
378
68
150 b
186.50
85%
117
64%
320
392%
130
472%
152%
381
70
155
186.5r
87
27
638
114
Mijnbouw en petroleum
Alg. Expl.. My. 26 b
Billiton le rubr.
Bilhton 2e rubr. U2
Kon Petr Cert.
idem eert
Moerar© Enim 1540
Id. cert. opr. 1/10 2400 b
ld. 1 wmstbew. 2700 b 2760
ld. 4 winstbew. 2690
Oost-Borneo M«. 87 b 87 b
Fur ness 44514 44514
Oostzee 91 gj
Alg Fonds bezit. 1013 1013
Converto 1-lpB 1034 1034
HBBbeJ.depll.2pb 730 730
Interbonds 1 pb 653 653
Intergas 283.50 382
Aandelen In beleggingen
A'dam bel.mJJ 50 115 115
Dutch int. 104 102
Interunie 50 167 167.9C
Nefo 50 77.50 77
Robeco f 50 206.20 205.8(
Unltas 50 395 390
Ver, bez. 1894 50 97 97
Europar 1-10 pb 405 405
Union miniere 1 530 580
DoUarfondsen
Anaconda 94% 94
Bethlehem Steel 34 33%
Genera] Electric 86% 86%
Genera] Motors 81 80%
Prot. and Gamble 87 89
Republic Steel 44% 44
Shen OU 69% 68
US Steel 10 cert 44% 44%
m
gedaan en bieden
X
m
laten
m
gedaan en laten
li
WK.
bieden
e
urn
ex elalna
d
a
ex dividend
381 Prijzen: slachtrunderen extrakw.
4 55—4.80 le kw. 4.05-A.35, 2e kw. 3.6o
—3 80, 3e kw. 3.35—3.50, varkens extra
kw 2 15—2.20. le kw. 2.05—2.15, 2e kw.
1.95—2.00, 3e kw. 1.90—1.95, stieren 3.80
—4 35, worstkoeien 3.303.45, slachtzeu-
gen 1.80—1.85, alles per kg, zware var
kens 180—190. Overzicht (resp .aanvoer
- handel - prijzen): slachtrunderen: rui
mer - zeer kalm - even lager; varkens:
iets korter - tamelijk - prjjsh.
TERNEUZEN, 12 juni per stuk: sla
I 13—17, II 3—10, bloemkool A I 72
89, A II 26—81. B 50—62, B II 15—60, C
II 2628 afw. 15—28. groene komkom
mers B II 22—25, C II 15—16. per bos:
peen II 96—116. kroten II 57—64, uien I
18—25, II 8, radijs I 20—22, per kg: aard
appelen 11—20, Eerstelingen 46—79, an
dijvie I 43—50. II 41—49, kroten I Se
ll, spitskool I 31—41, II 31, peulen I 431,
sav.kool I 3344. II 39, rabarber I 43—
52, II 39—41, spinazie II 57—72, asper
ges B I 414—438, II 260—282. C I 144
170, C II 226—266, tomaten A II 91—96,
B II 85—107. C II 73—83, CC II 59—63,
aardbeien per doosje Vola I 7284, II
60—66, Glasa II 58, Cambr. Vigour H
7084. Gorella I 74—83, II 61—74, Red
Gauntlet I 73—80, II 75—78, Senga Sen
gana II 67, Regina I 75—83, IT 47—77,
ZWIJNDRECHT. 12 juni Andijvie
33—52, spinazie 84—105. postelein 76—96,
rabarber 2031, kassnijbonen 280—310,
spitskool 15—20, kroten 33—61, aard
beien 250, sla A II 5—12, bloemkool AA
80—97, A 65—84. B 52—67, C 30—46,
komkommers 90 pl.< 4043, 75 pl. 3134,
60 pl. 24—28. 50 pl. 22—25. 40 pl. 221-23.
35 pl 1820. krom 25—26, tomaten A
560—620, B 560—580. C 480490, CC 400.
selderie 18—27. peterselie 11—25, ra
dijs rood 27, witp. 2021, boskroten 23
—34, aardbeien 7889 p. d.
ALAMAK 12 t a rede Karachi.
ALCOR 10 v Livorno n Genua.
ALIOTH 11 te Buenos Aires.
ALKES 10 v New York n Pt Said.
ALKMAAR 10 v Trinidad n Gibraltar.
ALMKERK 10 te Bangkok.
ALNATI 11 te R'dam.
ALNITAK 11 te Damman.
AMFENAN 11 te Lavan Eil.
AMSTELHOEK 12 v Nagoya n Yoko.
hama.
AMSTELMOLEN 12 v Dakar n Durban,
AMSTELVELD 9 te Portland.
ARCHIMEDES 12 te A'dam.
ARISTOTELES 12 te Barbados.
ATTIS 11 v Barbados n Savannah.
ATYS 12 te Gothenburg.
BALI 11 te Bangkok.
BALONG 11 te New York.
BATJAN 12 te Arica.
BAWEAN 13 te New York verw.
BENGALEN 10 v Marseille n Barcelona.
BENG KALIS 10 t h v Kp Guardaful n
Durban.
CALAMARES 12 te Curagao.
CALTEX DELFZIJL 12 v Whitegate n
Liverpool.
CALTEX EINDHOVEN 12 v Halmstad
n R'dam.
CALTEX LEIDEN 12 v Singapore n
Bahrein.
CALTEX NAPELS 12 te Pembroke.
CAMEROUNKUST 10 v A'dam n W.-
Afrika via Rouaan.
CAMITIA 12 v Stanlow n Houston.
CERES 11 te Huarmey.
CHIRON 11 te Houston.
DAPHNIS 10 v A'dam n W.-IndiS.
DTADEMA 12 te Gothenburg.
DIOGENES 10 v Puerto Hurro n R'dam,
DIONE 10 v Tabangao n Mena al Ah-
madi.
DOSINA 12 te Lavera verw.
ECHO 10 v Antwerpen n Kaapstad.
EEMLAND p 10 Casquets n Las Palnras.
ESSO ROTTERDAM 12 v New York n
Aruba.
EUMAEUS 12 v Gibraltar n Durban.
FARMSUM 13 te Wakayama verw.
FOREST HILL 11 v Kaapstad n Monte
video.
GAASTERDIJK 12 te. Norfolk.
GAASTERKERK 13 te Vlaardingen
verw.
GAASTERLAND 11 te Paranagua.
GABONKUST 12 te Douala.
GEOPOTES p 12 Gibraltar n R'dam.
GIESSENKERK 10 v Khorramshahr n
Koeweit.
GREBBEDIJK 10 te R'dam.
GROTEDIJK 10 nm v Antwerpen n
New York.
GULF SWEDE p 10 Muscat n R'dam.
HAGNO 11 te R'dam.
HERMES 11 te Paramaribo.
HOLLANDSDIEP 13 te Singapore verw.
HOLENDRECHT 12 te R'dam.
JAGERSFONTEIN 12 v East London n
Pt Elizabeth.
KABYLIA 12 v Frederica n Kopen
hagen.
KAMPERDIJK 12 te Tampa.
KARA p 10 Ceylon n Abadan.
KARACHI 10 te R'dam.
KATENDRECHT 13 te Las Palmas
verw.
KENIA 11 te St.-Vincent v.v.
KERKEDIJK 10 te R'dam.
KERNIA 10 v Vlissingen n Pt Cou-
ronne.
KHASIELLA 12 te Stanlow.
KIELDRECHT 13 te Colombo verw.
KORENIA 11 te Saigon.
KOUDEKERK 12 t a rede Djiboetl,
KOPIONELLA 11 v Malta n Piraeus.
LAARDERKERK 10 v Muscat n Dubai.
LAERTES 11 te Soerabaja.
LOOSDRECHT 10 op do Weser n Bre
men.
LOPPERSUM 10 te R'dam.
MARATHON 11 te Trinidad.
MARON 11 te Nickerie.
MERCURIUS 12 v R'dam n Willem
stad.
MISSISSIPPILLOYD p 10 Keywest n
Charleston.
MIJDRECHT 10 v La Salina n Lands-
end v o.
MUSILLOYD 13 te Mombasa verw.
NEDERWESER 13 te Basrah verw.
NESTOR 11 te Beiroet.
NIJKERK 11 te Antwerpen.
OLDEKERK 12 v Antwerpen n R'dam.
OOSTKERK 10 v Barcelona n Antwer
pen.
OSIRIS 12 te Miami.
PEPERKUST 11 te A'dam.
PHILLIPPLA 12 rede Mena al Ahmadl.
POELDIJK p 10 Miami n Antwerpen.
POLYDORUS 10 v Belawan n Penang.
P G THULIN p 10 Las Palmas n
IJmuiden.
PRINSES MARGRIET 10 v R'dam n
New York.
PRINSES MARIA 12 te Chicago.
PRINS MAURTTS 10 v Detroit n Mon
treal.
RIOTJW 13 te Chittagong verw.
RCTTI 10 v Khorramshahr n Bombay.
RIJNDAM 10 v R'dam n New York
SARPEDON 11 v Pto Cortes n Belize.
SCHOUWEN 11 v Montreal n Duluth.
SILINDOENG 9 v Mombasa n Mukalla
SINOUTSKERK 10 v R'dam n Singal
pore,
SLOTERKERK 10 v Lor. Mara- n Dur
ban.
SOCRATES 10 te R'dam.
STEENKERK 11 te Lor Marq
S'5lA^TJCHATHAM 10 v Adelaide n
Portland.
STRAAT COLOMBO 11 te Cochin
STRAAT FREMANTLE 12 te Walvls-
baai.
STRAAT MOZAMBIQUE 11 te Yoko-
hama.
STAD DEN HAAG 10 te R'dam.
STATENDAM 10 te R'dam.
SUMATRA 10 te Hongkong.
TAHAMA 10 v Brighton Trinidad n Pt
Land Lame.
TELAMON 11 te Laceiba.
TOGOKUST 12 te Luanda.
UTRECHT 12 v Colombo n Bombay.
VAN R1EBEECK 10 v Mombasa n Mu-
kallah.
VLIST 11 te San Diego.
WATERLAND 11 te A'dam.
WIELDRECHT 12 te Chicago.
WONOGIRI 12 v Mombasa n Genua.
ZAANKERK 12 v R'dam n Hamburg.