Dries Jetten (31) is behalve top-rallyrijder o.a. ook kampioen kaartlezen en.... Sterke ruiters en amazones naar Breda OEDEREI De Grauw vervangt Visschers a enz. enz. Zondag vierde Tefado-rally Ronde van Oostenrijk ben Hertog uit de leiderstrui 17'27' riSVgg Eerste Waarom Belevenissen Veelzijdig Eugène Lauret (v.y. Terneuzen) naar Beverwaas? ANQUETIL VAN Kwestie-Koopmans Olympia vraagt onderhoud met KNWU-bestuur ENTOURAGE DUUR PROGRAMMA Ronde van Italië eerste PLAATS VERDRONGEN INTERESSANT PROGRAMMA Peter v. d. Merwe niet naar Pittsburgh ;rkaaistraat 30 tSSBEUCK ,ANP> In fle vierde he,!?1, de. fonde van Oostenrijk en de Tsjechische renner Pavel Dole- van rA leidersshirt overgenomen als Hertog. Dolezal eindigde dip vin, een kopgroep van tien man sornntr u m.muten ei* 11 seconden voor sPr«ng had op Den Hertog. SankM6^6 e^aPPe> 219 kilometer vai" een rivou1*!11 naar Innsbruck die ondei fiindipH -0n regenlucht werd gereder DuitsSn-een sPrmtzege voor de Oost ker Ril?? Marks, die de Oostenrij schil versloeg SGnar me* mbl*ma£d ver* 1, MarstSJoSrSn ,?e vierde etappe minuten P» K? km in 5 uur 5.1958?. o n seconden (met bonifies ficatie SM*??? (S°St) z t (mot bo Valencio ?7?oi? ^'spel (O-Dld); Dolezal r£' 5* Skerl <Zd"Sl): Janiak ipU Wiesinger (Oost) dezelfde tiW i 9 Jeterka (Oost) al„.. (Lux) 520ai| Marks; 10. Johanns fx aeqiio ni 12„Van yught 5.24.00; 14 5.24.07 32 w Hertog en De Groot Hst ',i„ a8thians 5.24.24. ftappes i|ei?en klassement na 9 ssrnJL1 ,Do'ezal 17 uur 20 m „seconden- o r»~ TV 1111 lispel i7m i.B en. Hert°g 17.21, 23'26' 4- Smolik vier minuten (Tsj 17.23^0- ~rT' ömc <o-Dia') i7fe - JfiDi.i. 7. Valencic 17.25. .25 Hstnr,lIUght 17'38-42 is: 1 nL. ienWassement na vier 3. -, SI) Patzit .28; (Oost) .31; 15 27- De Groot 17 36. ls: 1 Oos?Tw\aSSe,ment na v. fcakÖe 5Ï3oS^.H1*2e: 2' fel5112-88'. 5Si In"hetVle 3\'17'36- Eertog deTrsteSr6.™™1 be2et 'oor Wavtm! plaats met 31 n- Ma'ka (24) •itten Tsj echo- .55; 4. .33; 6. - - Den punten Knis b7 ^beSRv°nNhete hat'Ve finales 6 wedstrijden beginnen omTalfvleJ DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 7 JUNI 1967 VEELZIJDIG AUTOMOBILIST (Van onze sportredactie) BOXMEER. Coureurs in snelle bolides worden gemakke lijker beroemd dan kampioenen in betrouwbaarheidsritten en rally's. Tocli doet de prestatie van de kundige toprallyrijder vanuit „automobilistisch" standpunt bezien geenszins onder voor die van de deelnemer aan races. Een van Nederlands beste rally rijders van het ogenblik, tevens wellicht onze uni- verseelste automobilist, de Boxmeerse garage-houder Dries (voor A. J. P.) Jetten (31) vindt rally-rijden beslist niet „be zadigder" dan racen, bovendien zeer nuttig ter vergroting van het anticipatievermogen (liel voorzien van gevaren op de weg) In 1962 werd hij kampioen van Ne derland betrouwbaarheidsritten als kaartlezer, in 1963 als rijder. Vorig jaar werd hij tweede in het gloed nieuwe Nederlandse rally-kampioen schap, dat hij zou hebben gewonnen als de reglementen wat billijker wa ren opgesteld. Sportief als deze sym pathieke en serieuze auto- en auto sportliefhebber is, maakt hij daar geen probleem van. Autosport is zijn hobby en hij is er terecht trots op dat in zijn zaak sinds een jaar opvoer- sets worden klaargemaakt voo~ Opeis die aan rally's deelnemen. Op 16-jarige leeftijd reed Dries al mee als kaartlezer met zijn vader Piet' Jetten. die aan vele Tulpenrally's en Railey's van Monte Carlo heeft deelge nomen, doch in 1961 om gezondheids redenen zowel de autosport als de lei ding van zijn zaak vaarwel moest zeg gen. Dries besloot door te zetten als na vigator om op de kampioenstitel te mik ken. Het lukte in 1962, toen hij met Rob Gorris in de vijf voor het kampioen schap meetellende ritten (Brabant- Grensrit, Pijlenrit, West-Nederland-rit, Drie Provinciën-rit en KNAC-Herfstrit) tweemaal eerste, tweemaal vierde en eenmaal vijfde werd. Het jaar daarop ging Dries zelf ach ter het' stuur en werd zijn toen 22-ja- rige plaatsgenoot (dokterszoon en me disch student) Jan Horbach zijn kaart lezer. Ook de nieuwe formatie behaalde direct het kampioenschap. In datzelfde succesvolle jaar won de combinatie Jet- ten-Horbach ook nog twee grotere ral ly's: de Horneland-rally en de Scheve- ningen - Luxemburg - Scheveningen-rit. („Als er toen al een rallykampioenschap was geweest De wedstrijden voor het sinds 1950 georganiseerde nationale kampioen schap betrouwbaarheidsritten variëren van ca. 600 tot 850 km (14 tot 24 uur rijden). De ritten kenmerken zich door vele tijdcontroles, elke minuut tijdver schil en elke gemiste controle komt de equipes op strafpunten te staan. Voor het kampioenschap tellen de beste drie persoonlijke klasseringen, zodat het dus mogelijk is van bestuurder respectieve lijk van kaartlezer te verwisselen. Daar dit laatste in het in 1966 inge stelde nationale rallykampioenschap een onmogelijkheid bleek, kostte het Dries Jetten in het eerste jaar van dit kam pioenschap, waarvoor vijf grotere eve nementen (Homeland-rally, Tulpen rally, Scheveningen - Luxemburg - Scheveningen-rit, Eindhoven - Luik - Eindhoven-rit en Sauerlandrally) wer den aangewezen, de titel. Voor dit kampioenschap gelden name lijk de beste drie prestaties per equipe. Doordat Jan Horbach om studieredenen tijdens twee van deze rally's verstek moest laten gaan, reed (en won) Dries Jetten de hem zeer na aan het hart lig gende, want ongecompliceerd geregle menteerde Horneland-rally (intussen 6 keer gereden en 4 keer gewonnen) met neef André Jetten (eveneens dok terszoon) uit Boekei. Daarna reed hij drie rally's met Jan Horbach en deed het merkwaardige feit zich voor dat Dries na 4 van de 5 rally's zowel op de eerste (met Jan Horbach) als op de tweede plaats (met neef André) stond. Door het missen van de Sauerland-ral- ly werd hij in het eindklassement ge passeerd, hoewel hij persoonlijk meer punten had dan de winnende equipe (Han van der Heijden-Bos de Jong). Na de twee kampioenschappen behaal de Jetten (met Horbach als kaartlezer) in 1964 de tweede plaats in het kam pioenschap betrouwbaarheidsritten, ge volgd door een vierde plaats in 1965. Intussen was bij 't duo de belangstelling voor grotere rally's, waarin zij al veel met succes uitkwamen, zo gegroeid, dat ze in '66 besloten zich geheel t'oe te J eg gen op het nieuwe rallykampioenschap. Van de drie t'ot dusver verreden rally's voor het kampioenschap werden er in tussen al weer twee gewonnen. In de naast het bedrijf gelegen gezel lige woning vertelt Dries: „Betrouw baarheidsritten zijn niet te vergelijken met de grote internationale rally's. De nationa. rally's staan daar tussenin. Bij betrouwbaarheidsritten en nat. rally's speelt de wagen, mits 't 'n goed wendba- re^ pittig accelererende wagen is, niet zon grote rol. 'n Klasse-indeling zouden ze wat mij betreft best mogen vergeten Maar in een Tulpenrally of een Monte- Carlo-rally maakt alleen een echte ra cewagen een serieuze kans, en die st Hit meestal slechts aan een fabrieksteam ter beschikking. Bij betrouwbaarheids ritten ligt het accent voor 75 procent op de navigator, bij de rally's welke wij nu rijden voor ca. 50 procent. Dat is de algemene opvatting. Het is een samen spel:: een kaartlezer moet echt geen boekhouder of puzzelaar zijn. Bij intei- nationale rally's spreekt men dan ook van eerste en tweede bestuurder. Het kennen van plaatselijke omstandigheden speelt geen rol. Mijn vader en ik hebben eens een Brabant-grensrit verloren in Gennep, waar we beiden zijn geboren". Ook over de grote rally's kan Dries Jetten meepraten. Hij heeft t'ien keer de Tulpenrally gereden en is daarin tien keer aan de finish gekomen, in 1966 zelfs als 3de in liet algemeen klassement voor serie-tóerwagens, met een nog niet ingereden Opel Rekord 1900 in stan daarduitvoering! Monte Carlo reed bij tweemaal. Toen in 1964 alles al maan denlang was voorbereid voor de derde keer, trok hij zich op het laatste mo ment terug omdat hij op de ochtend van zijn vertrek te zeer werd aange grepen door het krantebericht dat een Zweedse rallyvriend was verongelukt. In internationale rally's is Maus Gatso nides („Een gentleman op de weg!") zijn promotor geweest, ook al weet hij op dit moment nog niet wat de nog al tijd zeer populaire Maus kan hebben bewogen hem in 1957 te vragen als mee rijder in de Alpenrally (die helaas niet doorging) en later als co-equipier ln de zware 5000 km Luik - Rome - Luik-rit, waarin ze met een fabrieks-Triumph vijfde werden. Later heeft Jetten nog verschillende rally's met Gatsonides ge reden. Markante belevenissen uit zijn sport- loopbaan (een hele wand van het direc tiekantoor staat vol met trofeeën, van hem en zijn vader) weet Dries Jetten natuurlijk genoeg te vertellen, zoals die keer dat hij SLS (in 1963) won nadat met nog zo'n 700 km. voor de motorkap de bediening van de koppeling de fect raakte, zodat het schakelen verder geheel „op het gevoel" ging). En die keer dat vlak voor de start van de Herfstrit in 1963 (in beestachtig weer) zijn voorruit kapot ging en hij de achterruit met leukoplast voor de voorruit plakte. En dan die keer in de Tulpenrally van '65 („ijs, sneeuw, mist en regen, net wat we hebben moeten"), toen vele auto's voor een laatste steile helling naar een pashoogte in de Jura stonden te malen en te graven en Jetten boven kwam met zijn mederijder ach terop, waardoor hij juist voldoende greep op de weg kreeg. En natuurlijk nog veel meer belevenissen, albums vol. Albums welke hij vooral voor later aardig vindt als de kleinkinderen ze misschien nodig hebben ter verdediging om zelf iets te gaan doen, vliegen of zo... „Ik heb het altijd leuk gevonden om op een kaart te kijken, dat moet je lig gen", zegt Dries, die wel degelijk ook toeristisch geniet van rally's („vooral 's morgens heel vroeg, dat doe je in het gewone leven niet") en ook in vakanties graag voor zichzelf een leuke rit uitzet op secundaire wegen (en langs plaatsen waar je van de Franse keuken kunt genieten). „Ik vind verder de techniek van auto's leuk en ik hou van de sfeer en het avontuur van rally's". De verantwoording voor zijn bijna 30- jarige garagebedrijf belet hem meer «an autosport deel te nemen dan hij nu doet, maar wat hij meerijdt is bijna altijd raak. Na vier jaar niet meer als navi gator te hebben gereden bracht hij het in het kader van het clubteamkampioen schap 1966 (Boxmeer heeft een bloeien de autosportclub) nog even tot de beste prestatie van alle deelnemende kaartle zers. En al trekt racen hem niet (en zijn vrouw nog minder), op het circuit van Zandvoort heeft hij in twee teams van drie rijders (met Tom Gatsonides jr en de gebroeders Van Lennep) in een Ka- dett en een Vauxhall Viva meegeholpen in twee klassen twee 24-uur-records te veroveren. Dries Jetten heeft zich zo niet Nederlands meest universele, dan toch in elk geval een-zeer-veelzijdig- automobilist-van-grote-klasse getoond. Op de foto links bovenaan: Dries Jetten en co-equipier Jan Horbach aan de finish van de voor hen zo succesvolle Tulpenrally 1966, welke zij reden in een nog niet ingelopen wagen in standaard- uitvoering. (Van onze sportredactie) TERNEUZEN Eugène Lauret, eer- ste-elftalspeler van de voetbalvereni ging Terneuzen heeft van het bestuur van de Belgische top-club Beverwaas het verzoek gekregen te komen spelen in het Beverwase elftal. Het verzoek is een uitvloeisel van een ontmoeting die onlangs in het Zeeuwsch-Vlaamse Clin- ge plaatsvond tussen Beverwaas en een uit Zeeuwse topspelers samengesteld elftal. Eugène Lauret, die de volle me dewerking heeft van V.V. Terneuzen, noemt de voorwaarden van de Belgen „bijzonder aanlokkelijk". Hij heeft ech ter nog geen beslissing genomen. FRANS DE GRAUW ...in plaats van Visschers.... Dries Jetten als (jeugdige) garage-eigenaar vóór zijn bedrijf te Boxmeer. (Van onze sportredacteur) (Van onze sportredacteur). BREDA. Het bestuur van Neder lands oudste wielervereniging Olympia uit Amsterdam, heeft telegrafisch een onderhoud aangevraagd met het hoofd bestuur van de KNWU. Dit naar aan leiding van de moeilijkheden die ge rezen zijn tussen voorzitter Bram Koop- mans en de bondsbestuursleden. Zoals bekend uitte Koopmans zondagavond in een televisie-uitzending felle kritiek op de KNWU. Koopmans stekje gister avond zijn medebestuursleden officieel op de hoogte van het plan te stoppen met zijn activiteiten in de wielrennerij „Olympia" echter meent dat Bram Koopmans „behouden" moet blijven voor de wielersport en wil bemiddelen m het conflict. Men heeft Koopmans, die zijn functie beschikbaar stelde, ge vraagd nog even aan te blijven. In af wachting van het gesprek dat zijn mede-bestuursleden hopen te gaan voeren zal Koopmans dat doen. DONGEN Op zondag 11 juni zal om 12.30 uur voor de vierde keer de Tefado-rally van start gaan. Dit sport gebeuren neemt In het programma van de Tefado-feesten in Dongen een be langrijke plaats In. De autoclub Aurora is ook reeds zeer actief bezig om van deze rally een eve nement te maken dat nationale beteke nis zal krijgen. Door de massale deel name (vorig jaar 298 equipes) is de Tefado-rally uitgegroeid tot één van de allergrootste rally's van Nederland en ook dit Jaar door de K.N.M.V. op de sportkalender geplaatst. De autoclub Aurora heeft als eerste doel gesteld de rit zo uit te zetten dat alle deelnemers er plezier aan zullen beleven en tot een goed einde kunnen brengen. De uitzetters hebben gezorgd voor goed berijdbare wegen. Toeristisch gezien is de rit zeer mooi. Hij voert door de mooie landelijke streken van Noord-Brabant, Het is een oriëntatie- rit die gereden wordt volgens K.N.M.V.- reglement 1965 De lengte is pl.m. 74 km. Aan de prijzentafel is grote zorg be steed. De schitterende prijzen hebben een totale waarde van plm. drieduizend gulden. Elke deelnemer aan de Tefa do-rally krijgt gratis twee toegangsbe wijzen. Omdat het organisatorisch slechts mogelijk is 300 equipes te laten starten is het aan te raden van de voor-inschrijving gebruik te maken. kum (winnaar van het concours-hippi- que te Tilburg), Eric Schoenmaker (kampioen van Nederland), Rita Meu- lendijks (eerste te Bergen op Zoom), Henne Hennis, Hans van der Meyden en Frits vain der Glint. De naam van de par coursbouwer: J. E. A. van Vilsteren, is een waarborg voor een interessant parcours, dat van ruiter en paard het uiterste zal ver gen- Kwalitatief op hetzelfde niveau is de entourage. „Een gesloten tuin", zeggen de en thousiaste bestuursleden L. J- Uyten dael (voorzitter) en H- W- De Maré (secretaris). De hoofdtribune is dit jaar iets ingekort; daarnaast zijn er 200 zitplaatsen aan tafeltjes onder pa rasols bijgekomen- „Mede door die entourage", aldus de heer Uytendael, hopen wij het pu bliek twee volle dagen met onze sport te kunnen boeien". Het zeer grote aantal inschrijvingen op eeri uitgebreid programma was oor zaak, dat het vorig jaar het wedstrijd- rooster nogal uitliep. Dat heeft men dit jaar willen voorkomen door beper king van het programma, waardoor men al direct de overtuiging kon krij gen. dat de inschrijvers zelf selectief te werk zouden gaan. Als spectaculai re tegenhanger staat zaterdagmiddag een internationaal jachtspringconcours op het programma. „Wij zijn klaar om onze gasten te ontvangen" lacht penningmeester J. Fick, die vol trots wijst op de enorme prijzen, waarmee De Biedasche Con- cours-Hippique, Harddraverij en Ren- vereniging de elite van de Nederland se en Belgische ruiterswereld lokt. Een concours-hippique als thans wordt georganiseerd, vergt uiteraard enorme uitgaven. Toch hoopt het be stuur (waarvan behalve de reeds ge noemde heren Uytendael, De Maré en Fick, ook nog deel uitmaken G. Roo- vers Blassé - van Oud Alblas en J. Smits), dat het komend weekend geen katastrofaal déficit zal opleveren. De vereniging bloeit als zelden te voren, telt liefst ruim 300 donateurs. En bij allen leeft de hoop dat dit con cours-hippique een nieuwe stimulans zal zijn om tot een vaste accommoda tie te Breda in de geest van Duin- digt of Hilversum te komen. Zaterdagmiddag om half twee komen de eerste ruiters en amazones in de ring. Dan staat een „dressuurproef L nationaal" op het programma en te zelfdertijd wordt een „jachtspringcon cours internationaal" gehouden. Voor het springconcours Mb nationaal, dat om drie uur begint, heeft de gemeen te Breda een wisselbeker beschikbaar gesteld. De namen van de winnaars uit een recent verleden zijn garant voor een boeiende strijd: 1963: mej- F. Arts. met Hella; 1964: A. Ebben met Ajax; 1965: R. Kouwenberg met Springtime en vorip jaar: T. Veldstra met Good Luck. Dit concours wordt gesprongen in 2 manches met zo nodig meermalen bar rage. Zondagmorgen begint men reeds om half elf met een internationale dres suurproef Nederland-België. Hiervoor hebben o.a. ingeschreven de dames Van Doome. mevrouw Schram, me vrouw Benedictus en de heren Vellin- ga, Nijland, Ballast. Om elf uur volgt dan een individueel springconcours voor de zes Belgische en zes Nederlandse junioren, die zijn uitgekozen voor de Nederland-België wedstrijd. Eenzelfde springconcours, maar dan voor de se nioren die zijn uitgekozen voor de Ne derland-België wedstrijd staat om 12 uur op het programma. Van bijzondere kwaliteit belooft tot slot het middagprogramma te worden. Om half drie het hiervoor reeds aan gehaalde interland-springconcours voor junioren en om kwart over vier het interland-springconcours voor senioren. DE BRIT Pattison heeft in Londen de tweede race van de strijd om het we reldkampioenschap zeilen in de Flying Dutchmanklasse gewonnen. De Frans man Alain Draeger. die de eerste race op zijn naam bracht, behield de lei ding ïij het algemeen klassement Silvano Schiavon heeft in de 17e etap pe van de Giro meervoudig Tour de France-winnaar Jacques Anquetil ver drongen van de eerste plaats in het al gemeen klassement. De 25-jarige Ita liaan, die in de afgelopen weken een uitstekende indruk had gemaakt, ging halverwege de etappe (na 70 km) alleen op jacht naar een groep van acht vluch ters, die al na 15 km uit het peloton waren ontsnapt. De koplopers bouwden een voor sprong op die aan de finish ruim 3Mt minuut bedroeg. Gabica won de rit in 4 uur 11 min. 2 Balmanion (It.) op 1 sec. 3 Massg'i-- nan (It.) op 2 sec. 4 Schiavon (It.) op 4 sec. 5 Panizza (It.) op 21 sec. 6 Po- lidori (It.) op 37 sec. 7 Planckaert (B.) op 3.43, 8 Colombo (It.) z.t. 9 Bitossi (It.) z.t. 10 Motta (It.) z.t. 11 Merckx (B.) z.t. 13 Anquetil (Fr.) z.t. 90 Otten- bros 4.28.05, 92 Den Hartog 4.29.22, 94 Lute 4.31.27, 97 Tummers z.t. Het algemeen klassement ziet er als volgt uit: 1 Schiavon 78.45.04, 2 Gabica op 5 sec. 3 Anquetil op 1.15, 4 Gimondi op 2.16, 5 Balmamion op 2.29, 6 Merckx op 3.19, 7 Adorni op 3.22, 8 Perez-Fran ces op 3.57, 9 Altig op 3.50, 10 Pingeon op 4.00, 42 Den Hartog 79.31.14, 43 Ot- tenbros 79.34.36, 80 Tummers 80.22.03, 92 Lute 80.43.11. JOS HUYSMANS, Willy Monty, Willy Planckaert, Ward Sels, Geor ges Vandenberghe, Martin Vanden- bossche, Rik van Looy, Willy van Neste, Vic van Schil en Herman van Springel vormen één van de twee Belgische ploegen, die deelne men aan de Tour de France. Dit A-team staat onder leiding van Frans (Sois) Cools en Guillaume Driessens. WIM PRINSEN moet nog enkele weken rusten- .Hij ligt momenteel in het Diaconessen-ziekenhuis waar hij terechtkwam na een val in de Ronde van Brabant. Prinsen liep daarbij een hersenschudding en forse hoofdwond op. CHARLES DE SMIT won een koers in het Belgische Zwijnaarde. Hij bleef een sterk rennersveld de baas. Leon Schrauwen werd derde en Paridaen zevende. Van onze sportcorrespondent) (Van onze sportredactie) BREDA Zaterdag en zondag staat Breda in het centrum der belangstel ling van de Nederlandse en Belgische liefhebbers van de paardesport. Hoog tepunt van een tweedaags hippisch festijn is de stryd op zondagmiddag, als om lialf drie de Nederlandse en Belgische junioren en om kwart over vier de senioren van beide landen teams aantreden voor een interland springconcours. De organisatie van dit concours-hippique is weer in han den van de Bredasche Concours- Hip- pique-, Harddraverij en Renvereni- ging. Plaats van de strijd: het militai re terrein op de hoek van De la Rey- wef en de Lovensdijkstraat, omgeto verd tot een intiem gesloten parcours. Nederland brengt voor deze altijd boeiende strijd zijn zwaarste geschut in stellingAnton Ebben. Jan Maat huis, Geert Veldstra, Hans Brugman. Josje Ernst, Irene Jansen, Bagchus, Proetske en Pia Arts. Jan Maathuis heeft met liefst zes paarden ingeschre ven- Proetske Arts onderbreekt er haar huwelijksreis voor, tekenen die erop wijzen, dat ruiters en amazones bijzonder veel waarde hechten aan het concours in Breda. Ook de wedstrijden van de junioren beloven een interessante krachtme ting. Op de lijst vain inschrijvers treft men namen als die van F. van Gor- BREDA De negentien- jarige Frans de Grauw ver vangt vanavond in het NAC- elftal (dat zoals bekend tegen Ajax uitkomt voor de finale van de KNVB-beker) aanvals leider Jacques Visschers. Gisterenavond adviseerden dr, Sinithuis (orthopedisch chirurg verbonden aan het Diaconessen-ziekenhuis) en dokter Van Dijk (clubarts) Visschers niet mee te laten spelen. Zijn blessure is welis waar niet ernstig, maar toch te groot voor een belangrijke wedstrijd als die van van avond. Voor Frans de Grauw, zijn vervanger, is het de eerste keer dit seizoen dat hij opge steld wordt in NAC's eerste. Wel speelde hij enkele keren mee als invaller. De Grauw is een all round voetballer (voortgekomen uit NAC's jeugdvoetbal) die opvalt door zijn snelheid. BERTUS HOOGERMAN ...naar Pittsburgh... (Van onze sportredactie) BK EDA. De kans dat Peter van de Merwe naar The Pittsburgh Phantoms gaat is voorbij. De Amerikaanse club contracteerde namelijk HVC-keeper Bertus Hoogerman die voor twintig milie verkocht is. Gisteravond al stond Hoogerman op gesteld in de Amerikaanse ploeg. Hij vloog maandagmiddag naar zijn nieuwe werkgever en dat in gezelschap van Pepi Gruber, die trainer was van Vi tesse tot hij een meningsverschil kreeg met het bestuur. Gruber volgt de Hongaar Bedly op. Die werd enkele maanden geleden ontslagen, waarna Co Prins de taak van oefenmeester-speler kreeg toebedeeld. „Het werd me te veel", aldus Prins. Ook in Nederland is er weer trans- femieuws. De Geleense eredivisieclub Fortuna '54 heeft vier spelers gecontracteerd. Het zijn Hermans van Minor, Gubbels van Heythuisen, Van Hees van EVV en Beenen van Gulpen. De tweede divisievereniging Roda JC uit Kerkrade heeft doelverdediger Puts van de eerste klasse amateurvereniging Heer voor een jaar onder contract ge steld- De DOS-spelers De Vroet en Achter berg hebben zich op eigen verzoek op de transferlijst laten plaatsen. Ook Lis- senberg (Velox) ging op eigen verzoek op de lijst. Voor de Zuidslavische doelman van Elinkwijk Jovan Curcic bestaat van buitenlandse zijde belangstelling. Cur cic speelt zaterdag bij Eintracht Frank furt een proefwedstrijd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 13