Dries Jetten (31) is behalve
top-rallyrijder o.a. ook
kampioen kaartlezen en....
Sterke ruiters
en amazones
naar Breda
OEDEREI
De Grauw
vervangt
Visschers
a enz. enz.
Zondag vierde
Tefado-rally
Ronde van Oostenrijk
ben Hertog uit
de leiderstrui
17'27'
riSVgg
Eerste
Waarom
Belevenissen
Veelzijdig
Eugène Lauret
(v.y. Terneuzen)
naar Beverwaas?
ANQUETIL VAN
Kwestie-Koopmans
Olympia vraagt
onderhoud met
KNWU-bestuur
ENTOURAGE
DUUR
PROGRAMMA
Ronde van Italië
eerste PLAATS
VERDRONGEN
INTERESSANT
PROGRAMMA
Peter v. d. Merwe
niet naar
Pittsburgh
;rkaaistraat 30
tSSBEUCK ,ANP> In fle vierde
he,!?1, de. fonde van Oostenrijk
en de Tsjechische renner Pavel Dole-
van rA leidersshirt overgenomen
als Hertog. Dolezal eindigde
dip vin, een kopgroep van tien man
sornntr u m.muten ei* 11 seconden voor
sPr«ng had op Den Hertog.
SankM6^6 e^aPPe> 219 kilometer vai"
een rivou1*!11 naar Innsbruck die ondei
fiindipH -0n regenlucht werd gereder
DuitsSn-een sPrmtzege voor de Oost
ker Ril?? Marks, die de Oostenrij
schil versloeg SGnar me* mbl*ma£d ver*
1, MarstSJoSrSn ,?e vierde etappe
minuten P» K? km in 5 uur
5.1958?. o n seconden (met bonifies
ficatie SM*??? (S°St) z t (mot bo
Valencio ?7?oi? ^'spel (O-Dld);
Dolezal r£' 5* Skerl <Zd"Sl):
Janiak ipU Wiesinger (Oost)
dezelfde tiW i 9 Jeterka (Oost) al„..
(Lux) 520ai| Marks; 10. Johanns
fx aeqiio ni 12„Van yught 5.24.00; 14
5.24.07 32 w Hertog en De Groot
Hst ',i„ a8thians 5.24.24.
ftappes i|ei?en klassement na
9 ssrnJL1 ,Do'ezal 17 uur 20 m
„seconden- o r»~ TV 1111
lispel i7m i.B en. Hert°g 17.21,
23'26' 4- Smolik
vier
minuten
(Tsj
17.23^0- ~rT' ömc
<o-Dia') i7fe -
JfiDi.i. 7. Valencic 17.25.
.25
Hstnr,lIUght 17'38-42
is: 1 nL. ienWassement na vier
3.
-, SI)
Patzit
.28;
(Oost)
.31; 15
27- De Groot 17 36.
ls: 1 Oos?Tw\aSSe,ment na v.
fcakÖe 5Ï3oS^.H1*2e: 2'
fel5112-88'. 5Si
In"hetVle 3\'17'36-
Eertog deTrsteSr6.™™1 be2et
'oor Wavtm! plaats met 31 n-
Ma'ka (24)
•itten
Tsj echo-
.55; 4.
.33; 6.
- - Den
punten
Knis
b7 ^beSRv°nNhete hat'Ve finales
6 wedstrijden beginnen omTalfvleJ
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 7 JUNI 1967
VEELZIJDIG AUTOMOBILIST
(Van onze sportredactie)
BOXMEER. Coureurs in snelle bolides worden gemakke
lijker beroemd dan kampioenen in betrouwbaarheidsritten en
rally's. Tocli doet de prestatie van de kundige toprallyrijder
vanuit „automobilistisch" standpunt bezien geenszins onder
voor die van de deelnemer aan races. Een van Nederlands
beste rally rijders van het ogenblik, tevens wellicht onze uni-
verseelste automobilist, de Boxmeerse garage-houder Dries
(voor A. J. P.) Jetten (31) vindt rally-rijden beslist niet „be
zadigder" dan racen, bovendien zeer nuttig ter vergroting van
het anticipatievermogen (liel voorzien van gevaren op de weg)
In 1962 werd hij kampioen van Ne
derland betrouwbaarheidsritten als
kaartlezer, in 1963 als rijder. Vorig
jaar werd hij tweede in het gloed
nieuwe Nederlandse rally-kampioen
schap, dat hij zou hebben gewonnen
als de reglementen wat billijker wa
ren opgesteld. Sportief als deze sym
pathieke en serieuze auto- en auto
sportliefhebber is, maakt hij daar
geen probleem van. Autosport is zijn
hobby en hij is er terecht trots op dat
in zijn zaak sinds een jaar opvoer-
sets worden klaargemaakt voo~ Opeis
die aan rally's deelnemen.
Op 16-jarige leeftijd reed Dries al
mee als kaartlezer met zijn vader Piet'
Jetten. die aan vele Tulpenrally's en
Railey's van Monte Carlo heeft deelge
nomen, doch in 1961 om gezondheids
redenen zowel de autosport als de lei
ding van zijn zaak vaarwel moest zeg
gen. Dries besloot door te zetten als na
vigator om op de kampioenstitel te mik
ken. Het lukte in 1962, toen hij met Rob
Gorris in de vijf voor het kampioen
schap meetellende ritten (Brabant-
Grensrit, Pijlenrit, West-Nederland-rit,
Drie Provinciën-rit en KNAC-Herfstrit)
tweemaal eerste, tweemaal vierde en
eenmaal vijfde werd.
Het jaar daarop ging Dries zelf ach
ter het' stuur en werd zijn toen 22-ja-
rige plaatsgenoot (dokterszoon en me
disch student) Jan Horbach zijn kaart
lezer. Ook de nieuwe formatie behaalde
direct het kampioenschap. In datzelfde
succesvolle jaar won de combinatie Jet-
ten-Horbach ook nog twee grotere ral
ly's: de Horneland-rally en de Scheve-
ningen - Luxemburg - Scheveningen-rit.
(„Als er toen al een rallykampioenschap
was geweest
De wedstrijden voor het sinds 1950
georganiseerde nationale kampioen
schap betrouwbaarheidsritten variëren
van ca. 600 tot 850 km (14 tot 24 uur
rijden). De ritten kenmerken zich door
vele tijdcontroles, elke minuut tijdver
schil en elke gemiste controle komt de
equipes op strafpunten te staan. Voor
het kampioenschap tellen de beste drie
persoonlijke klasseringen, zodat het dus
mogelijk is van bestuurder respectieve
lijk van kaartlezer te verwisselen.
Daar dit laatste in het in 1966 inge
stelde nationale rallykampioenschap een
onmogelijkheid bleek, kostte het Dries
Jetten in het eerste jaar van dit kam
pioenschap, waarvoor vijf grotere eve
nementen (Homeland-rally, Tulpen
rally, Scheveningen - Luxemburg -
Scheveningen-rit, Eindhoven - Luik -
Eindhoven-rit en Sauerlandrally) wer
den aangewezen, de titel.
Voor dit kampioenschap gelden name
lijk de beste drie prestaties per equipe.
Doordat Jan Horbach om studieredenen
tijdens twee van deze rally's verstek
moest laten gaan, reed (en won) Dries
Jetten de hem zeer na aan het hart lig
gende, want ongecompliceerd geregle
menteerde Horneland-rally (intussen
6 keer gereden en 4 keer gewonnen)
met neef André Jetten (eveneens dok
terszoon) uit Boekei. Daarna reed hij
drie rally's met Jan Horbach en deed
het merkwaardige feit zich voor dat
Dries na 4 van de 5 rally's zowel op de
eerste (met Jan Horbach) als op de
tweede plaats (met neef André) stond.
Door het missen van de Sauerland-ral-
ly werd hij in het eindklassement ge
passeerd, hoewel hij persoonlijk meer
punten had dan de winnende equipe
(Han van der Heijden-Bos de Jong).
Na de twee kampioenschappen behaal
de Jetten (met Horbach als kaartlezer)
in 1964 de tweede plaats in het kam
pioenschap betrouwbaarheidsritten, ge
volgd door een vierde plaats in 1965.
Intussen was bij 't duo de belangstelling
voor grotere rally's, waarin zij al veel
met succes uitkwamen, zo gegroeid, dat
ze in '66 besloten zich geheel t'oe te J eg
gen op het nieuwe rallykampioenschap.
Van de drie t'ot dusver verreden rally's
voor het kampioenschap werden er in
tussen al weer twee gewonnen.
In de naast het bedrijf gelegen gezel
lige woning vertelt Dries: „Betrouw
baarheidsritten zijn niet te vergelijken
met de grote internationale rally's. De
nationa. rally's staan daar tussenin. Bij
betrouwbaarheidsritten en nat. rally's
speelt de wagen, mits 't 'n goed wendba-
re^ pittig accelererende wagen is, niet
zon grote rol. 'n Klasse-indeling zouden
ze wat mij betreft best mogen vergeten
Maar in een Tulpenrally of een Monte-
Carlo-rally maakt alleen een echte ra
cewagen een serieuze kans, en die st Hit
meestal slechts aan een fabrieksteam
ter beschikking. Bij betrouwbaarheids
ritten ligt het accent voor 75 procent op
de navigator, bij de rally's welke wij nu
rijden voor ca. 50 procent. Dat is de
algemene opvatting. Het is een samen
spel:: een kaartlezer moet echt geen
boekhouder of puzzelaar zijn. Bij intei-
nationale rally's spreekt men dan ook
van eerste en tweede bestuurder. Het
kennen van plaatselijke omstandigheden
speelt geen rol. Mijn vader en ik hebben
eens een Brabant-grensrit verloren in
Gennep, waar we beiden zijn geboren".
Ook over de grote rally's kan Dries
Jetten meepraten. Hij heeft t'ien keer de
Tulpenrally gereden en is daarin tien
keer aan de finish gekomen, in 1966
zelfs als 3de in liet algemeen klassement
voor serie-tóerwagens, met een nog niet
ingereden Opel Rekord 1900 in stan
daarduitvoering! Monte Carlo reed bij
tweemaal. Toen in 1964 alles al maan
denlang was voorbereid voor de derde
keer, trok hij zich op het laatste mo
ment terug omdat hij op de ochtend
van zijn vertrek te zeer werd aange
grepen door het krantebericht dat een
Zweedse rallyvriend was verongelukt.
In internationale rally's is Maus Gatso
nides („Een gentleman op de weg!")
zijn promotor geweest, ook al weet hij
op dit moment nog niet wat de nog al
tijd zeer populaire Maus kan hebben
bewogen hem in 1957 te vragen als mee
rijder in de Alpenrally (die helaas niet
doorging) en later als co-equipier ln de
zware 5000 km Luik - Rome - Luik-rit,
waarin ze met een fabrieks-Triumph
vijfde werden. Later heeft Jetten nog
verschillende rally's met Gatsonides ge
reden.
Markante belevenissen uit zijn sport-
loopbaan (een hele wand van het direc
tiekantoor staat vol met trofeeën, van
hem en zijn vader) weet Dries Jetten
natuurlijk genoeg te vertellen, zoals die
keer dat hij SLS (in 1963) won nadat
met nog zo'n 700 km. voor de motorkap
de bediening van de koppeling de
fect raakte, zodat het schakelen verder
geheel „op het gevoel" ging).
En die keer dat vlak voor de start
van de Herfstrit in 1963 (in beestachtig
weer) zijn voorruit kapot ging en hij
de achterruit met leukoplast voor de
voorruit plakte. En dan die keer in de
Tulpenrally van '65 („ijs, sneeuw, mist
en regen, net wat we hebben moeten"),
toen vele auto's voor een laatste steile
helling naar een pashoogte in de Jura
stonden te malen en te graven en Jetten
boven kwam met zijn mederijder ach
terop, waardoor hij juist voldoende
greep op de weg kreeg. En natuurlijk
nog veel meer belevenissen, albums vol.
Albums welke hij vooral voor later
aardig vindt als de kleinkinderen ze
misschien nodig hebben ter verdediging
om zelf iets te gaan doen, vliegen of zo...
„Ik heb het altijd leuk gevonden om
op een kaart te kijken, dat moet je lig
gen", zegt Dries, die wel degelijk ook
toeristisch geniet van rally's („vooral
's morgens heel vroeg, dat doe je in het
gewone leven niet") en ook in vakanties
graag voor zichzelf een leuke rit uitzet
op secundaire wegen (en langs plaatsen
waar je van de Franse keuken kunt
genieten). „Ik vind verder de techniek
van auto's leuk en ik hou van de sfeer
en het avontuur van rally's".
De verantwoording voor zijn bijna 30-
jarige garagebedrijf belet hem meer «an
autosport deel te nemen dan hij nu doet,
maar wat hij meerijdt is bijna altijd
raak. Na vier jaar niet meer als navi
gator te hebben gereden bracht hij het
in het kader van het clubteamkampioen
schap 1966 (Boxmeer heeft een bloeien
de autosportclub) nog even tot de beste
prestatie van alle deelnemende kaartle
zers. En al trekt racen hem niet (en zijn
vrouw nog minder), op het circuit van
Zandvoort heeft hij in twee teams van
drie rijders (met Tom Gatsonides jr en
de gebroeders Van Lennep) in een Ka-
dett en een Vauxhall Viva meegeholpen
in twee klassen twee 24-uur-records te
veroveren. Dries Jetten heeft zich zo
niet Nederlands meest universele, dan
toch in elk geval een-zeer-veelzijdig-
automobilist-van-grote-klasse getoond.
Op de foto links bovenaan:
Dries Jetten en co-equipier Jan
Horbach aan de finish van de voor
hen zo succesvolle Tulpenrally
1966, welke zij reden in een nog
niet ingelopen wagen in standaard-
uitvoering.
(Van onze sportredactie)
TERNEUZEN Eugène Lauret, eer-
ste-elftalspeler van de voetbalvereni
ging Terneuzen heeft van het bestuur
van de Belgische top-club Beverwaas
het verzoek gekregen te komen spelen
in het Beverwase elftal. Het verzoek is
een uitvloeisel van een ontmoeting die
onlangs in het Zeeuwsch-Vlaamse Clin-
ge plaatsvond tussen Beverwaas en een
uit Zeeuwse topspelers samengesteld
elftal. Eugène Lauret, die de volle me
dewerking heeft van V.V. Terneuzen,
noemt de voorwaarden van de Belgen
„bijzonder aanlokkelijk". Hij heeft ech
ter nog geen beslissing genomen.
FRANS DE GRAUW
...in plaats van Visschers....
Dries Jetten als (jeugdige) garage-eigenaar vóór zijn bedrijf
te Boxmeer.
(Van onze sportredacteur)
(Van onze sportredacteur).
BREDA. Het bestuur van Neder
lands oudste wielervereniging Olympia
uit Amsterdam, heeft telegrafisch een
onderhoud aangevraagd met het hoofd
bestuur van de KNWU. Dit naar aan
leiding van de moeilijkheden die ge
rezen zijn tussen voorzitter Bram Koop-
mans en de bondsbestuursleden. Zoals
bekend uitte Koopmans zondagavond in
een televisie-uitzending felle kritiek op
de KNWU. Koopmans stekje gister
avond zijn medebestuursleden officieel
op de hoogte van het plan te stoppen
met zijn activiteiten in de wielrennerij
„Olympia" echter meent dat Bram
Koopmans „behouden" moet blijven
voor de wielersport en wil bemiddelen
m het conflict. Men heeft Koopmans,
die zijn functie beschikbaar stelde, ge
vraagd nog even aan te blijven. In af
wachting van het gesprek dat zijn
mede-bestuursleden hopen te gaan
voeren zal Koopmans dat doen.
DONGEN Op zondag 11 juni zal
om 12.30 uur voor de vierde keer de
Tefado-rally van start gaan. Dit sport
gebeuren neemt In het programma van
de Tefado-feesten in Dongen een be
langrijke plaats In.
De autoclub Aurora is ook reeds zeer
actief bezig om van deze rally een eve
nement te maken dat nationale beteke
nis zal krijgen. Door de massale deel
name (vorig jaar 298 equipes) is de
Tefado-rally uitgegroeid tot één van de
allergrootste rally's van Nederland en
ook dit Jaar door de K.N.M.V. op de
sportkalender geplaatst.
De autoclub Aurora heeft als eerste
doel gesteld de rit zo uit te zetten dat
alle deelnemers er plezier aan zullen
beleven en tot een goed einde kunnen
brengen. De uitzetters hebben gezorgd
voor goed berijdbare wegen. Toeristisch
gezien is de rit zeer mooi. Hij voert
door de mooie landelijke streken van
Noord-Brabant, Het is een oriëntatie-
rit die gereden wordt volgens K.N.M.V.-
reglement 1965 De lengte is pl.m. 74
km.
Aan de prijzentafel is grote zorg be
steed. De schitterende prijzen hebben
een totale waarde van plm. drieduizend
gulden. Elke deelnemer aan de Tefa
do-rally krijgt gratis twee toegangsbe
wijzen. Omdat het organisatorisch
slechts mogelijk is 300 equipes te laten
starten is het aan te raden van de
voor-inschrijving gebruik te maken.
kum (winnaar van het concours-hippi-
que te Tilburg), Eric Schoenmaker
(kampioen van Nederland), Rita Meu-
lendijks (eerste te Bergen op Zoom),
Henne Hennis, Hans van der Meyden
en Frits vain der Glint.
De naam van de par coursbouwer:
J. E. A. van Vilsteren, is een waarborg
voor een interessant parcours, dat van
ruiter en paard het uiterste zal ver
gen- Kwalitatief op hetzelfde niveau is
de entourage.
„Een gesloten tuin", zeggen de en
thousiaste bestuursleden L. J- Uyten
dael (voorzitter) en H- W- De Maré
(secretaris). De hoofdtribune is dit
jaar iets ingekort; daarnaast zijn er
200 zitplaatsen aan tafeltjes onder pa
rasols bijgekomen-
„Mede door die entourage", aldus
de heer Uytendael, hopen wij het pu
bliek twee volle dagen met onze sport
te kunnen boeien".
Het zeer grote aantal inschrijvingen
op eeri uitgebreid programma was oor
zaak, dat het vorig jaar het wedstrijd-
rooster nogal uitliep. Dat heeft men
dit jaar willen voorkomen door beper
king van het programma, waardoor
men al direct de overtuiging kon krij
gen. dat de inschrijvers zelf selectief
te werk zouden gaan. Als spectaculai
re tegenhanger staat zaterdagmiddag
een internationaal jachtspringconcours
op het programma.
„Wij zijn klaar om onze gasten te
ontvangen" lacht penningmeester J.
Fick, die vol trots wijst op de enorme
prijzen, waarmee De Biedasche Con-
cours-Hippique, Harddraverij en Ren-
vereniging de elite van de Nederland
se en Belgische ruiterswereld lokt.
Een concours-hippique als thans
wordt georganiseerd, vergt uiteraard
enorme uitgaven. Toch hoopt het be
stuur (waarvan behalve de reeds ge
noemde heren Uytendael, De Maré en
Fick, ook nog deel uitmaken G. Roo-
vers Blassé - van Oud Alblas en J.
Smits), dat het komend weekend geen
katastrofaal déficit zal opleveren.
De vereniging bloeit als zelden te
voren, telt liefst ruim 300 donateurs.
En bij allen leeft de hoop dat dit con
cours-hippique een nieuwe stimulans
zal zijn om tot een vaste accommoda
tie te Breda in de geest van Duin-
digt of Hilversum te komen.
Zaterdagmiddag om half twee komen
de eerste ruiters en amazones in de
ring. Dan staat een „dressuurproef L
nationaal" op het programma en te
zelfdertijd wordt een „jachtspringcon
cours internationaal" gehouden. Voor
het springconcours Mb nationaal, dat
om drie uur begint, heeft de gemeen
te Breda een wisselbeker beschikbaar
gesteld.
De namen van de winnaars uit een
recent verleden zijn garant voor een
boeiende strijd: 1963: mej- F. Arts.
met Hella; 1964: A. Ebben met Ajax;
1965: R. Kouwenberg met Springtime
en vorip jaar: T. Veldstra met Good
Luck.
Dit concours wordt gesprongen in 2
manches met zo nodig meermalen bar
rage.
Zondagmorgen begint men reeds om
half elf met een internationale dres
suurproef Nederland-België. Hiervoor
hebben o.a. ingeschreven de dames
Van Doome. mevrouw Schram, me
vrouw Benedictus en de heren Vellin-
ga, Nijland, Ballast. Om elf uur volgt
dan een individueel springconcours voor
de zes Belgische en zes Nederlandse
junioren, die zijn uitgekozen voor de
Nederland-België wedstrijd. Eenzelfde
springconcours, maar dan voor de se
nioren die zijn uitgekozen voor de Ne
derland-België wedstrijd staat om 12
uur op het programma.
Van bijzondere kwaliteit belooft tot
slot het middagprogramma te worden.
Om half drie het hiervoor reeds aan
gehaalde interland-springconcours voor
junioren en om kwart over vier het
interland-springconcours voor senioren.
DE BRIT Pattison heeft in Londen de
tweede race van de strijd om het we
reldkampioenschap zeilen in de Flying
Dutchmanklasse gewonnen. De Frans
man Alain Draeger. die de eerste race
op zijn naam bracht, behield de lei
ding ïij het algemeen klassement
Silvano Schiavon heeft in de 17e etap
pe van de Giro meervoudig Tour de
France-winnaar Jacques Anquetil ver
drongen van de eerste plaats in het al
gemeen klassement. De 25-jarige Ita
liaan, die in de afgelopen weken een
uitstekende indruk had gemaakt, ging
halverwege de etappe (na 70 km) alleen
op jacht naar een groep van acht vluch
ters, die al na 15 km uit het peloton
waren ontsnapt.
De koplopers bouwden een voor
sprong op die aan de finish ruim 3Mt
minuut bedroeg. Gabica won de rit in
4 uur 11 min.
2 Balmanion (It.) op 1 sec. 3 Massg'i--
nan (It.) op 2 sec. 4 Schiavon (It.) op
4 sec. 5 Panizza (It.) op 21 sec. 6 Po-
lidori (It.) op 37 sec. 7 Planckaert (B.)
op 3.43, 8 Colombo (It.) z.t. 9 Bitossi
(It.) z.t. 10 Motta (It.) z.t. 11 Merckx
(B.) z.t. 13 Anquetil (Fr.) z.t. 90 Otten-
bros 4.28.05, 92 Den Hartog 4.29.22, 94
Lute 4.31.27, 97 Tummers z.t.
Het algemeen klassement ziet er als
volgt uit: 1 Schiavon 78.45.04, 2 Gabica
op 5 sec. 3 Anquetil op 1.15, 4 Gimondi
op 2.16, 5 Balmamion op 2.29, 6 Merckx
op 3.19, 7 Adorni op 3.22, 8 Perez-Fran
ces op 3.57, 9 Altig op 3.50, 10 Pingeon
op 4.00, 42 Den Hartog 79.31.14, 43 Ot-
tenbros 79.34.36, 80 Tummers 80.22.03,
92 Lute 80.43.11.
JOS HUYSMANS, Willy Monty,
Willy Planckaert, Ward Sels, Geor
ges Vandenberghe, Martin Vanden-
bossche, Rik van Looy, Willy van
Neste, Vic van Schil en Herman
van Springel vormen één van de
twee Belgische ploegen, die deelne
men aan de Tour de France. Dit
A-team staat onder leiding van
Frans (Sois) Cools en Guillaume
Driessens.
WIM PRINSEN moet nog enkele
weken rusten- .Hij ligt momenteel
in het Diaconessen-ziekenhuis waar
hij terechtkwam na een val in de
Ronde van Brabant. Prinsen liep
daarbij een hersenschudding en
forse hoofdwond op.
CHARLES DE SMIT won een
koers in het Belgische Zwijnaarde.
Hij bleef een sterk rennersveld de
baas. Leon Schrauwen werd derde
en Paridaen zevende.
Van onze sportcorrespondent)
(Van onze sportredactie)
BREDA Zaterdag en zondag staat
Breda in het centrum der belangstel
ling van de Nederlandse en Belgische
liefhebbers van de paardesport. Hoog
tepunt van een tweedaags hippisch
festijn is de stryd op zondagmiddag,
als om lialf drie de Nederlandse en
Belgische junioren en om kwart over
vier de senioren van beide landen
teams aantreden voor een interland
springconcours. De organisatie van
dit concours-hippique is weer in han
den van de Bredasche Concours- Hip-
pique-, Harddraverij en Renvereni-
ging. Plaats van de strijd: het militai
re terrein op de hoek van De la Rey-
wef en de Lovensdijkstraat, omgeto
verd tot een intiem gesloten parcours.
Nederland brengt voor deze altijd
boeiende strijd zijn zwaarste geschut
in stellingAnton Ebben. Jan Maat
huis, Geert Veldstra, Hans Brugman.
Josje Ernst, Irene Jansen, Bagchus,
Proetske en Pia Arts. Jan Maathuis
heeft met liefst zes paarden ingeschre
ven- Proetske Arts onderbreekt er
haar huwelijksreis voor, tekenen die
erop wijzen, dat ruiters en amazones
bijzonder veel waarde hechten aan het
concours in Breda.
Ook de wedstrijden van de junioren
beloven een interessante krachtme
ting. Op de lijst vain inschrijvers treft
men namen als die van F. van Gor-
BREDA De negentien-
jarige Frans de Grauw ver
vangt vanavond in het NAC-
elftal (dat zoals bekend tegen
Ajax uitkomt voor de finale
van de KNVB-beker) aanvals
leider Jacques Visschers.
Gisterenavond adviseerden
dr, Sinithuis (orthopedisch
chirurg verbonden aan het
Diaconessen-ziekenhuis) en
dokter Van Dijk (clubarts)
Visschers niet mee te laten
spelen. Zijn blessure is welis
waar niet ernstig, maar toch
te groot voor een belangrijke
wedstrijd als die van van
avond.
Voor Frans de Grauw, zijn
vervanger, is het de eerste
keer dit seizoen dat hij opge
steld wordt in NAC's eerste.
Wel speelde hij enkele keren
mee als invaller. De Grauw is
een all round voetballer
(voortgekomen uit NAC's
jeugdvoetbal) die opvalt door
zijn snelheid.
BERTUS HOOGERMAN
...naar Pittsburgh...
(Van onze sportredactie)
BK EDA. De kans dat Peter van de
Merwe naar The Pittsburgh Phantoms
gaat is voorbij. De Amerikaanse club
contracteerde namelijk HVC-keeper
Bertus Hoogerman die voor twintig
milie verkocht is.
Gisteravond al stond Hoogerman op
gesteld in de Amerikaanse ploeg. Hij
vloog maandagmiddag naar zijn nieuwe
werkgever en dat in gezelschap van
Pepi Gruber, die trainer was van Vi
tesse tot hij een meningsverschil kreeg
met het bestuur. Gruber volgt de
Hongaar Bedly op. Die werd enkele
maanden geleden ontslagen, waarna Co
Prins de taak van oefenmeester-speler
kreeg toebedeeld. „Het werd me te
veel", aldus Prins.
Ook in Nederland is er weer trans-
femieuws.
De Geleense eredivisieclub Fortuna
'54 heeft vier spelers gecontracteerd.
Het zijn Hermans van Minor, Gubbels
van Heythuisen, Van Hees van EVV
en Beenen van Gulpen.
De tweede divisievereniging Roda JC
uit Kerkrade heeft doelverdediger Puts
van de eerste klasse amateurvereniging
Heer voor een jaar onder contract ge
steld-
De DOS-spelers De Vroet en Achter
berg hebben zich op eigen verzoek op
de transferlijst laten plaatsen. Ook Lis-
senberg (Velox) ging op eigen verzoek
op de lijst.
Voor de Zuidslavische doelman van
Elinkwijk Jovan Curcic bestaat van
buitenlandse zijde belangstelling. Cur
cic speelt zaterdag bij Eintracht Frank
furt een proefwedstrijd.