Extreem laag model met
ruimtevaartzetels
renault zesde
autoproducent Contactpuntjes
GROOT
Vrachtwagens erg
in trek bij dieven
PUIM
CHEVROLET PRESENTEERT ASTRO I
SCHADE&BUYSING
Ü.M.C. optimistisch
neem'n DÉÜO
Vader en zoon
vinden dood in
Spaans verkeer
LORD ROBENS:
„Aberfan elders
gaan opbouwen"
V.S. adviseren burgers
Macao te verlaten
Amerikaanse zusters
stichten nieuwe
kloostergemeenschap
Nieuwe flats voor
770 studenten
in Nijmegen
Interessant
Afneembaar
CC MOTOR
VAN B.M.C.
100.000 Opel Kadett
naar V.S.
tips-tips-tips-tips
I "Tal m,„ 01> de zeïde Plaats, na Ge-
U«^"» StFr;rhryslpr-Volks-
"eiu'e hel hoPotd'tèeïrnati0naIé. con
ook in't kleine
VOORHEEN 20 STUKS I.28 NU ZELFDE PRUS MAAR
BETERE TABAKKEN. PROEF MAAR. UW GOEDE KEUS!
Licht, geurig eh zo zacht
Bestellen
Seed voor de huid
het gehele jaar door
prijsvraag
Doe
mee aan onze
K2r
helpt altijd
VALENCIA (AP) Een Nederlander
en zijn zoontje hebben de dood ge
vonden, terwijl zijn vrouw en twee
Spaanse vrienden ernstig gewond raak
ten. bij een botsing in Tabernes de
Valldigna, 100 km van Valencia.
De guardia civil gaf de namen van de
doden als Peter Denos (27) en Erick
Denos (10 maanden). Zijn vrouw Rita
(26) werd gewond en naar een zieken
huis im de stad Sueca gebracht.
De chauffeur van de auto waarmee
Denos' auto in botsing kwam bleef on
gedeerd. De oorzaak van de botsing
werd niet vastgesteld.
(ADVERTENTIE)
Twee vee! gevraagde VlEUX-merken zijn:
CORDIGNAC (zacht en geurig) en
DUCOSSON (verwarmend goed).
Beide ook als"tic"in longdrinks favoriet!
SCHIEDAM
67v1
DAGBLAD
ABERFAN (AP) Lord Robens,
voorzitter van de Britse nationale ko-
lenraad, zegt dat het wellicht goedkoper
is het rampdorp Aberfan elders te her
bouwen dan'de slakkenbergen, die drei
gend -boven het plaatsje uitsteken, met
de grond gelijk te maken.
Een van die slakkenbergen heeft zich
op 21 oktober 1966 over het dorp uitge
stort een ramp, die 28 volwassenen
en 116 kinderen het leven heeft gekost.
Voor de ontwatering van de slakken
bergen is reeds 350.000 pond (3.500.000
gulden) uitgegeven. Gehoopt wordt de
veiligheid door deze ontwatering groter
te maken. Het zou 3 miljoen pond (30
miljoen gulden) kosten om alle slakken
bergen te Aberfan met de grond gelijk
te maken, aldus Lord Robens. ..Het zou
goedkoper kunnen zijn het dorp elders
te herbouwen", aldus Lord Robens.
..maar wii zullen een onderzoek instel
len. Wij zijn dat de bevolking van A-
berfan verschuldigd".
(ADVERTENTIE)
WASHINGTON (AP) Een woord-
voerder van het Amerikaanse ministe
rie van buitenlandse zaken heeft be
kendgemaakt, dat aan 110 Amerikaanse
burgers in Macao, de Portugese enclave
op het vasteland van China, het advies
gegeven is het gebied zo spoedig mo
gelijk te verlaten.
100 van hen zijn Amerikaanse burgers
van Chinese afkomst. Het advies is ge
geven door de Amerikaanse consul-ge
neraal in Hongkong, Edward F. Rice.
Rice heeft verklaard, dat Macao niet
langer een veilige woonplaats is voor
Amerikanen.
SHiREVEPORT (AFP) Twintig non
nen van de orde van de Zusters van
het Kruis", hebben hun klooster te
Shreveport in de Amerikaanse staat
Louisiana, verlaten. Ze willen een nieuw
soort religieuze gemeenschap vormen.
De zusters hebben eenparig besloten
hun habijt af te leggen en hun oor
spronkelijke achternamen weer aan te
nemen „teneinde zich aan de behoeften
van de wereld van vandaag aan te
passen".
De zusters gaan gewoon werken en
wonen op kamers of in huizen in de
stad. die zij aan particulieren zullen
verhuren.
DE STEM VAN VRIJDAG 2 JUNI 1967
NIJMEGEN (ANP) Op het cen
traal gelegen Galgeveld in Nijmegen
wordt op korte termijn begonnen met
de bouw van flats voor 747 ongehuwde
en 23 gehuwde studenten.
Het bouwproject omvat een torenflat
van veertien verdiepingen en enkele
lagere flats.
Etet door ir. E. Flinken uit Nijmegen
ontworpen plan wordt in twee en een
half jaar uitgevoerd. De eerste studen
ten zullen waarschijnlijk reeds in sep
tember 1968 hun intrek in de flats kun
nen nemen.
Je Chevroletafdeling van Gene
ral Motors, die regelmatig inte
ressante experimentele modellen
en futura-ontwerpen in het
nieuws brengt, heeft nu een heel
aparte constructie gepresenteerd
onder de naam ASTRO I. Het is
een van de laagste wagens, die
ooit is gemaakt. Het dak ligt
slechts 90, centimeter boven de be
gane grond. Het is allesbehalve
een gewoon dak, want het vormt
samen met de motorkap en de
achterste zijpanelen één geheel.
Portieren zijn niet aangebracht.
Chevrolet heeft hier een nieuw
in- en uitstap-systeerri toegepast.
Met een druk op de knop
gaat het dak open. De
H zetels gaan mee omhoog
#1Slt en °P de juiste hoogte
mm Uil kan men er gemakkelijk
in gaan zitten. De stoe
len zyn v. 't ruimtevaart
type. Dak en zittingen
komen automatisch weer
omlaag. Bestuurder en
I bijzitter de Astro is
I 01 een tweepersoons lig-
VI gen half achterover, on
geveer zoals ruimtevaar
ders in hun capsule.
Het koetswerk is zwaar geprofileerd.
Het front is spits en laagaflopend, zodat
|de neus bij hoge snelheden dicht bij
I de grond blijft gedrukt. Zelfs de wiel-
zal de produktie de komende
doppen zijn speciaal gevormd om
luchtwervelingen tot een minimum te
beperken. Alleen de inlaten voor de
koellucht voor de ventilatie en de
schijfremmen breken enigszins de om
trekken van de gestroomlijnde carros
serie. De luehtweerstand is zo gering
mogelijk. Het koetswerk is van glasve
zel. Om indruk te maken heeft men
de wagen knalrood gespoten, met in het
midden een matzwarbe band.
De inzittenden zijn extra beschermd
in een gecapitoneerde capsule. Bij een
botsing blijver ze op hun plaats. De
veiligheidsgordels zijn voorzien van
een zogenaamde inertie-klem, die de
nodige bewegingsvrijheid toelaat. De
rugleuningen van de stoelen gaan over
in een gerieflijke hoofdsteun. De situur-
kolom is schok-absorberend. In plaats
vain een normaal stuurwiel zijn er twee
handgrepen, die evenals de pedalen in
de hoogte verstelbaar zijn. Heit interi
eur is uitgevoerd in matzwart. Als er
iets niet in orde is, gaan waarschu
wingslampjes branden.
De rij veiligheid wordt bevorderd
door schijfremmen en onafhankelijke
wielophanging rondom. De achteruit
kijkspiegel is bij de Astro vervangen
door een op het dak gemonteerde peris
coop. De enkelvoudige ruitenwisser,
met een verticaal werkende arm en
een ingebouwde ruitensproeier is in het
torpedofromit wegklapbaar.
BMC zal de produktie de komende
laren aanmerkelijk uitbreiden. Dit heeft
president-directeur Sir George Har-
nman verklaard. Over ongeveer een
aar zal het concern 1.1 miljoen voer-
«iSen kunnen bouwen. Binnen tien
jaar hoopt BMC een totale produktie
w-iT J111)0™ eenheden te hebben
wreiB. Hamman was van mening dal
Britse automobielcrisis grotendeels
Wnranron is en dat de verliezen van
nLü i half:'aal' de komende zes
kunnen worden gecompen-
Sr'i ,,e wekelijkse produktie van
«mluthans ongeveer 18000 eenheden.
SitiJ gaat' koopt het concern
imtÏÏ .t0ltaIe Prod,uktie van 881000
«voertuigen te bereiken.
v2? binnenkort overgaan tof le-
voor dPMr^ml)2^ cc motor als €xtra
wss li na i e Vandenplas Prin-
Wokpw u 11(?°-modellen v. Riley
^aiuippi- i j 115 nog hekend
Wil, HneS J Eeyerin|g wordit begon-
drie nk ml! x 1275 cc motor slechts
motor ml j u 1 dan de 1100 cc
kent hfJh™ e carbiiratie, bete-
v'erbetprin! re koPPel een belangrijke
^lheid iMw,aardoor bij een hogere
baafd blijft r toerental gehand-
De benzinetank, die in rubbercellen is
verdeeld, bevindt zich in de rechter
koetswerk drempel. Eventueel compen
seert de tank het gewicht van de be
stuurder.
De Astro heeft nog meer interessan
te details. De twee vérstralers bestaan
elk uit drie, achter opklapbare panelen
verborgen lampen. De magnesium wie
len zijn in twee delen gegoten, waarvan
de buitensite helft afneembaar is om het
verwisselen vam banden te vergemak
kelijken. Het kaai als men bredere vel
gen wenst, worden vervangen door een
van een anidere maat.
De krachtbron ligt achterin, in het
Astro-geval een zescilinder boxermo
tor van 240 pk bij 7200 omwentelingen
per minuut, die van de Corvairmachine
werd afgeleid, maar dan met bovenlig
gende nokkenas.
Tijdens het rijden, als het dyniamo-
verklikkerlampje gaat branden be
tekend d'ilt dat er iets niiet normaal is.
Het duidt op één of ander los contact
in het laadcircuit of in de dynamo zelf.
De storing kunt u localiseren door sys
tematisch alle draadverbindingen te
controleren op goed contact. Voorts ko
men de dynamoborstels aan de beurt;
deze controleert u op voldoende lengte
en veerdruk. Helpt ook dit niet dan
schuilt de oorzaak in de spanningsrege-
laar of in de dynamo en daar kunt u
als leek maar beter afblijven.
Is er tijdens het remmen een verende
tegendruk op uw rempedaal merk
baar Dan wijst dit op de aanwezigheid
van lucht in het remsysteem en zal dit
ontlucht moeten worden. U mag hier
beslist niet mee wachten waant de rem-
capaciteit is beduidend lager dan nor
maal en wel om de doodeenvoudige re
den dat de lucht samendrukbaar is. De
tijdens 't remmen onder druk staande
„luchtbel" kan nooit die druk doorge
ven waartoe de normale vloeistofko
lom wel in staat is.
Probeer uw banden zoveel mogelijk
tegen fel zonlicht te beschermen.
Het gaat niet zozeer om de warmte dan
wel om de verouderende werking van
het zonlicht. Meestal zult u niet veel
keus hebben 0111 een parkeer plaatsje
naar uw zin te vinden maar als het
enigszins mogelijk is, plaats uw auto
dan uit de zon. Hebt u de keus tussen
de zon aan de zijkant of in de lengte
richting neem dan d'e laatste mogelijk
heid: de door het zonlicht beschenen
vlakken zijn dan veel kleiner.
Ccheurtjes in radiatorslangen duiden
O <op te verwachten lekkages en daar
om dienit u tijdig maatregelen te ne
men. Plaatselijke weke plekken in een
slang wijzen op een te dun geworden
slangwand die het elk pioment kan be
geven. Slangklemmen zijn bedoeld 0111
de slang water- en luchtdicht om de
buis te klemmen waarop ze geschoven
is. De klemmen dienen stevig vast te
zitten en moeten over de gehele „breed
te" dragen op slang en buis.
Öpel heeft de 100.000ste Opel Kadett
aan de Verenigde Staten afgeleverd.
Dat de Opel Kadett in de V.S. een
belangrijke plaats inneemt blijkt uit
de verschillende cijfers. Op de lijst
van auto's, die door de V.S. worden
geïmporteerd, staat de Opel Kadett
op de tweede plaats. In het eerste
kwartaal van 1967 werden in de V.S.
twee maal zoveel auto's van dit merk
verkocht, als in dezelfde periode van
vorig jaar. Van alle auto's, die Opel
in 1966 produceerde werd meer dan
de helft (53,5 pet.) naar bijna 130
verschillende landen uitgevoerd.
U VRAAGT MAAR
Per toeval, schrijft de heer G. te Et-
ten, kwam ik er achter dat van m|jn
auto de voorwielen aan de voorzijde
iets dichter b|j elkaar staan dan aan
de achterzijde van deze wielen het ge
val is. Omdat ik erg veel interesse heb
in deze dingen zou ik daar graag een
verklaring van u willen zien.
Wat u hebt opgemerkt is het z.g. „toe-
spoor" der voorwielen, (als regel alleen
bij achtera andr ij ving heit geval). Deze
wielstand is noodzakelijk om de gevol
gen van een andere voorwielstiand, de
z.g. „wielvluchit" te kunnen corrigeren.
De wielvlucht is een wielstand, waarbij
de voorwielen van boven iets verdei
uit elkaar staan dan op het grondvlak
het geval is. De bedoeling ervan is, in
combinatie met de fusseestand (de
scharinierpuniten der voorwielen) het
verdraaien van het situur te vergemak
kelijken en de graad van bestuurbaar
heid te verhogen. Tijdens het verdraaien
der voorwielen worden deze niet in een
boog om een bepaald punit gedraaid
(veel weerstand) maar draaien als het
ware in het punt zelf. Door slijtage etc.
wijzigen zich de voorwielstanden .en
daarom is het. noodzakelijk dat deze
van tijd tot tijd worden gecontroleerd
en zo nodig gecorrigeerd.
I Wereld 3'S au'°Produeent in
I hanse fak v°ri£ jaar bouwde de
»»arvan 3t5oflflCirCa ,40'000 waSe"s.
I Vt#'al de w uerden uitgevoerd
We, L'Renault 4 is een
k»»en er ™or,ien' Van dit modpl
'14, van ,1 'ias ongeveer 1300
itktie van a i1"1' De fagelykse pro-
Ufmpiaren en R1° omvat 1100
toe, Renault 16 komt aan
?!ded 194R
get>resent«nj ,e eerste 4 cv
en*m uitÈehr -d Jt het bedrUi
werd al d °e fabriek BU-
en ven-Se™ klem' Nieuwe
"s'Clé0n Te™" ln Flins. Le
I?' B°VMdiei,Havre' Choisy en Or-
ari(1 nog 23 TW,nUur het bui'
Om dG RenauUbedrijven.
te kunnen bieden,
heeft Renault een vijfjarenplan opge
steld. Dit jaar wordt een bedrag van
vijf miljard francs geïnvesteerd in de
modernisering en rationalisering van
de fabrieken. Onlangs is het staatsbe
drijf gaan samenwerken met Peugeot.
Gezamelijk worden nieuwe constructies
uitgewerkt en de inkoop wordt gecoór-
^ineei'd. Beide autofabrieken treffen
intussen voorbereidingen voor aanvul
lende en nieuwe ontwerpen. Voorko
men moet worden dat men elkaar in
de wielen rijdt. De bestaande series
zullen gecompleteerd. Renault brengt
bijvoorbeeld een nieuw model uit tus
sen de Renault 4 en de 16, ook met
voorwielaandrijving. Waarschijnlijk
wordt dit de Renault 6. Boven de Re
nault 16 en de Peugeot 404 kunnen
volgens goed ingelichte autokringen
zwaarder en luxueuzer typen worden
verwacht, die worden aangeduid als
de Renault 20 en de Peugeot 405. Op
het programma zouden ook prestige
wagens staan, die o.a. bedoeld zijn
voor hoge regeringsfunctionarissen,
diplomaten en de upper ten.
In de Fordfabriek te Genk (België),
die begin 1964 in gebruik werd geno
men, is het 500.000ste voertuig van de
band gekomen. Het was een Taunus 12
M tweedeurs.
De eerste Mustang verliet in maart
1964 de fabriek. Twee jaar later kwam
de miljoenste van de band. De Ford
Falcon deed indertijd twee jaar en 16
dagen over miljoen stuks.
In de Groite Prijs van NedeiTand,
die zondag 4 juni wordt verreden,
maakt een nieuwe formule I motor van
Ford Engeland.zijn wedstrijddebuut. De
nieuwe 3 liter motor, die in samenwer
king met Coswortih Engineering is ont
wikkeld, is een V-8 van 90 graden, die
bij 9000 omwentelingen per minuut 410
pk levert. De machine is compact ge
bouwd: 55 cm lang en 67 cm breed. Het
gewicht is slechts 168 kg. Voor 1967
woi'den vijf van deze motoren gemaakt.
Colin Chapman van Lotus heeft er een
nieuwe wagen voor ontworpen.
(Van onze Amerikaanse correspondent)
NEW YORK Bankovervallen z|jn
populair in de V.S. In 1966 werden
1.544 banken in Amerika overvallen,
maar er werd slechts 18 miljoen gulden
meegenomen.
Banken maken gebruik Tan verbor
gen camera's en de nieuwste televisie-
apparatuur, die alarminstallaties Jn
werking kunnen stellen, waardoor het
steeds gevaarlijker wordt via loketten
bankemployé's te overvallen.
De foto's van de daders staan dezelfde
dag nog in de kranten en bijna steeds
volgen arrestaties. Anders is het ge
steld bij de overvallen op volgeladen
vrachtwagens, bijvoorbeeld met whis
ky. In 1966 werden ruim 19.000 van der
gelijke overvallen gepleegd, waai'bij in
New York City alleep al 18 miljoen
gulden wei-d buitgemaakt. De overval
lers maken nog al eens gebruik van
de volgende taktiek: een chauffeur rijdt
met een vrachtwagen geladen met 900
kisten whisky in Brooklyn. Hij zal de
partij flessen bij winkels gaan afleve
ren. Een passerende automobilist toe
tert en maakt hem erop attent dat er
iets niet in orde is met zijn wiel of
banden. De man bedankt voor de vi'ien-
délijkheid parkeert aan de kant van de
weg en loopt naar de achterzijde van
zijn truck. Een tweede automobilist is
inmiddels ten tonele verschenen en drie
mannen stappen uit. Een van hen richt
een revolver op de chauffeur van de
truck met whisky. Een ander klimt ach
ter het stuur en maakt zich met de
vrachtwagen uit de voeten. De chauf
feur wordt geblinddoekt en achter in de
particuliere wagen gestopt.
Op een afgelegen weg wordt de man
uit de auto gezet. De politie vindt de
volgende dag de gestolen vrachtwagen
terug, zonder 900 kisten whisky uiter
aard. Statistieken wijzen uit, dat dit
soort diefstallen bij een gemiddelde van
vier maal pe* dag in New Yoi*k City
voorkomt. Men raamt het aantal vracht
wagens dat de stad in en uitgaat per
dag of» 90.000.
Waar de dieven het vooral op ge
munt hebben zijn ladingen bont en
mink, televisietoestellen, typemachines,
sigaretten, bevroren vlees en medicij
nen. Er zijn zelfs bepaalde adressen
waar men deze gestolen waren kan be
stellen. Men plaatst een order voor
bont en pal daarop wordt een team van
(doorgaans) vier man uitgezonden om
een betreffende truck te stelen. Vooral
neemt men voorzorgsmaatregelen wan
neer traiilers worden ontvreemd; er
wordt dan voor gezorgd dat de betrok
ken dief ervaring heeft, bij het mani-
pulei^en met een dergelijk gevaarte.
De rederij D. N. Reitsrna in
Dordrecht gaat boottochten ma
ken naar de Deltawerken vanuit
Dordrecht en Willemstad. Er
wordt gevaren op de zondagen in
juni en vanaf 1 juli tot en met
20 augustus dagelijks. Voorts nog
op 27 augustus en 3 september. De
vertrektijden zijn te 9.30 uur van
af het oude Zwijndrechtseveer in
Dordrecht en om 11.45 uur vanaf
de Buitenhaven in Willemstad. De
vaartocht naar o.m. de Haring
vlietbrug en het grootste bouw
werk van het Deltaplan: de spui-
sluizen in het Haringvliet, eindigt
om 16.30 uur in Willemstad en om
18.30 uur in Dordrecht. Er is een
buffet aan boord. De tarieven lo
pen uiteen van f 3.50 tot f 8.al
naar gelang de leeftijd en het
vertrekpunt. Kinderen beneden
de zes jaar mogen vrij mee.
Van cactussen en vetplanten weten
de wetenschapsmensen eigenlijk nog
sbeeds minder. Oorzaak daarvan zijn de
nieuwe vondsten die in nog vrijwel on
bekende delen van de wereld aan de
lopende band worden gedaan. Een aan
deel in de oplossing van alle vragen die
daai-bij ter sprake komen, tracht ook
de Nederlands-Belgische vereniging
Succulenta te geven. Op welke manier
en in welk opzicht, is te zien in de
(ADVERTENTIES)
Diergaarde Blijdoi.) te Rotterdam,
waar tot en met 11 juni in een speciaal
gebouwde kas een indimk wordt gege
ven Van de soms tere en soms bizarre,
maar in ieder geval grote familie van
de vetplanten en cactussen. Amateurs
en kwekers hebben er hun werk bijeen
gebracht. De expositie wordt georgani
seerd ter gelegenheid van het veertig
jarig bestaan van de Rotterdamse af
deling van Succulenta. U wist natuur
lijk al dat Blijdorp in deze tijd vap
jonggeborenen bijzonder aantrekkelijk
is, a-1^ de andere diei*enoarken, en van
's morgens negen uur tót zonsondergang
is geopend. Er zijn in Blijdorp ook tal
rijke andere recreatiemogelijkheden.
In het maritiem museum Prins Hen
drik aan het Burg s'Jacobsplein 9 in
Rotterdam wordt de tentoonstelling
„Wasa 1628" gehouden. Deze ,tentoon-
stelling is een uit Zweden afkomstige
voor Nederland gereed gemaakte rond
reizende expositie van het in 1628 ge
zonken schip „Wasa", dat in 1965 en
volgende jaren op zo'n spectaculaire
w|jze is gelicht. Gedurende de tentoon
stelling, die tot en met 29 oktober wordt
gehouden, zal in het museum ook een
Vanuit Spakenburg is het moge
lijk om per vissersboot dagtochten
over het IJsselmeer te maken. Het
vertrek is van de Haven. Inlichtin
gen zijn te verkrijgen op nr 03499-
411.
In de „Reiger", Burgemeester Rei
gerstraat 3 in Utrechit is tot 4 juni
beeldhouwwerk te zien van W. P. van
de Meer en grafiek van Sally Granville.
Openingstijden: maandag tot en met
zaterdag: 13—17 uur.
In Het Slot te Zeist is een exposi
tie van schilderijen en reliëfs van J. F.
van de Broecke. Het Slof is toeganke
lijk van maandag tot en met zaterdag
van 1017 uur en 's zondags van 1317
uui\
Zaterdag wordt het bekende Af-
rika-museum te Berg en Dal her
opend. In de laatste maanden is het
museum aanzienlijk uitgebreid. Het
is zelfs drie maal zo groot als voor
heen. Ook de verzameling is behoor
lijk veel groter geworden met Afri
kaanse kunst- en gebruiksvoorwer
pen van stammen, gevestigd in het
zuiden van de Sahara. In de boven
zaal van het museum is een ten
toonstelling over Angola ingericht.
Het Afrika-museum is dagelijks ge
opend van 9.00 tot 17.00 uur. De toe
gangsprijs bedraagt één gulden voor
kinderen tot 14 jaar veertig cent.
Pelgrim bijzet-keukenfornuisje „Bian-
ca" 23 cm breed! Zo smal, dat het
nauwelijks plaats vraagt in Uw keu
ken. Maar heerlijk warm! Om er de
keuken en aangrenzende vertrekken
mee te verwarmen. Bijna 5000 k cal/u!
En: plaats voor 3 pannen op de giet
ijzeren kcokplateau. Gemakkelijk,
voordelig. De „Bianca" past boven
dien prachtig bij het Pelgrim gas-
forntiis.
Koop het NU, dan hebt U er direct
plezier van!
sn win een bijzetfornuis. Het is
heel gemakkelijk. Uw handelaar
verstrekt U alle inlichtingen.
kleurenfilm worden getoond, die is op
genomen tijdens de berging van het
schip. Het museum is zaterdag van tien
tot vijf en zondag van elf tot vijf ge
opend.
Imp. Brocades, Amsterdam