Extreem laag model met ruimtevaartzetels renault zesde autoproducent Contactpuntjes GROOT Vrachtwagens erg in trek bij dieven PUIM CHEVROLET PRESENTEERT ASTRO I SCHADE&BUYSING Ü.M.C. optimistisch neem'n DÉÜO Vader en zoon vinden dood in Spaans verkeer LORD ROBENS: „Aberfan elders gaan opbouwen" V.S. adviseren burgers Macao te verlaten Amerikaanse zusters stichten nieuwe kloostergemeenschap Nieuwe flats voor 770 studenten in Nijmegen Interessant Afneembaar CC MOTOR VAN B.M.C. 100.000 Opel Kadett naar V.S. tips-tips-tips-tips I "Tal m,„ 01> de zeïde Plaats, na Ge- U«^"» StFr;rhryslpr-Volks- "eiu'e hel hoPotd'tèeïrnati0naIé. con ook in't kleine VOORHEEN 20 STUKS I.28 NU ZELFDE PRUS MAAR BETERE TABAKKEN. PROEF MAAR. UW GOEDE KEUS! Licht, geurig eh zo zacht Bestellen Seed voor de huid het gehele jaar door prijsvraag Doe mee aan onze K2r helpt altijd VALENCIA (AP) Een Nederlander en zijn zoontje hebben de dood ge vonden, terwijl zijn vrouw en twee Spaanse vrienden ernstig gewond raak ten. bij een botsing in Tabernes de Valldigna, 100 km van Valencia. De guardia civil gaf de namen van de doden als Peter Denos (27) en Erick Denos (10 maanden). Zijn vrouw Rita (26) werd gewond en naar een zieken huis im de stad Sueca gebracht. De chauffeur van de auto waarmee Denos' auto in botsing kwam bleef on gedeerd. De oorzaak van de botsing werd niet vastgesteld. (ADVERTENTIE) Twee vee! gevraagde VlEUX-merken zijn: CORDIGNAC (zacht en geurig) en DUCOSSON (verwarmend goed). Beide ook als"tic"in longdrinks favoriet! SCHIEDAM 67v1 DAGBLAD ABERFAN (AP) Lord Robens, voorzitter van de Britse nationale ko- lenraad, zegt dat het wellicht goedkoper is het rampdorp Aberfan elders te her bouwen dan'de slakkenbergen, die drei gend -boven het plaatsje uitsteken, met de grond gelijk te maken. Een van die slakkenbergen heeft zich op 21 oktober 1966 over het dorp uitge stort een ramp, die 28 volwassenen en 116 kinderen het leven heeft gekost. Voor de ontwatering van de slakken bergen is reeds 350.000 pond (3.500.000 gulden) uitgegeven. Gehoopt wordt de veiligheid door deze ontwatering groter te maken. Het zou 3 miljoen pond (30 miljoen gulden) kosten om alle slakken bergen te Aberfan met de grond gelijk te maken, aldus Lord Robens. ..Het zou goedkoper kunnen zijn het dorp elders te herbouwen", aldus Lord Robens. ..maar wii zullen een onderzoek instel len. Wij zijn dat de bevolking van A- berfan verschuldigd". (ADVERTENTIE) WASHINGTON (AP) Een woord- voerder van het Amerikaanse ministe rie van buitenlandse zaken heeft be kendgemaakt, dat aan 110 Amerikaanse burgers in Macao, de Portugese enclave op het vasteland van China, het advies gegeven is het gebied zo spoedig mo gelijk te verlaten. 100 van hen zijn Amerikaanse burgers van Chinese afkomst. Het advies is ge geven door de Amerikaanse consul-ge neraal in Hongkong, Edward F. Rice. Rice heeft verklaard, dat Macao niet langer een veilige woonplaats is voor Amerikanen. SHiREVEPORT (AFP) Twintig non nen van de orde van de Zusters van het Kruis", hebben hun klooster te Shreveport in de Amerikaanse staat Louisiana, verlaten. Ze willen een nieuw soort religieuze gemeenschap vormen. De zusters hebben eenparig besloten hun habijt af te leggen en hun oor spronkelijke achternamen weer aan te nemen „teneinde zich aan de behoeften van de wereld van vandaag aan te passen". De zusters gaan gewoon werken en wonen op kamers of in huizen in de stad. die zij aan particulieren zullen verhuren. DE STEM VAN VRIJDAG 2 JUNI 1967 NIJMEGEN (ANP) Op het cen traal gelegen Galgeveld in Nijmegen wordt op korte termijn begonnen met de bouw van flats voor 747 ongehuwde en 23 gehuwde studenten. Het bouwproject omvat een torenflat van veertien verdiepingen en enkele lagere flats. Etet door ir. E. Flinken uit Nijmegen ontworpen plan wordt in twee en een half jaar uitgevoerd. De eerste studen ten zullen waarschijnlijk reeds in sep tember 1968 hun intrek in de flats kun nen nemen. Je Chevroletafdeling van Gene ral Motors, die regelmatig inte ressante experimentele modellen en futura-ontwerpen in het nieuws brengt, heeft nu een heel aparte constructie gepresenteerd onder de naam ASTRO I. Het is een van de laagste wagens, die ooit is gemaakt. Het dak ligt slechts 90, centimeter boven de be gane grond. Het is allesbehalve een gewoon dak, want het vormt samen met de motorkap en de achterste zijpanelen één geheel. Portieren zijn niet aangebracht. Chevrolet heeft hier een nieuw in- en uitstap-systeerri toegepast. Met een druk op de knop gaat het dak open. De H zetels gaan mee omhoog #1Slt en °P de juiste hoogte mm Uil kan men er gemakkelijk in gaan zitten. De stoe len zyn v. 't ruimtevaart type. Dak en zittingen komen automatisch weer omlaag. Bestuurder en I bijzitter de Astro is I 01 een tweepersoons lig- VI gen half achterover, on geveer zoals ruimtevaar ders in hun capsule. Het koetswerk is zwaar geprofileerd. Het front is spits en laagaflopend, zodat |de neus bij hoge snelheden dicht bij I de grond blijft gedrukt. Zelfs de wiel- zal de produktie de komende doppen zijn speciaal gevormd om luchtwervelingen tot een minimum te beperken. Alleen de inlaten voor de koellucht voor de ventilatie en de schijfremmen breken enigszins de om trekken van de gestroomlijnde carros serie. De luehtweerstand is zo gering mogelijk. Het koetswerk is van glasve zel. Om indruk te maken heeft men de wagen knalrood gespoten, met in het midden een matzwarbe band. De inzittenden zijn extra beschermd in een gecapitoneerde capsule. Bij een botsing blijver ze op hun plaats. De veiligheidsgordels zijn voorzien van een zogenaamde inertie-klem, die de nodige bewegingsvrijheid toelaat. De rugleuningen van de stoelen gaan over in een gerieflijke hoofdsteun. De situur- kolom is schok-absorberend. In plaats vain een normaal stuurwiel zijn er twee handgrepen, die evenals de pedalen in de hoogte verstelbaar zijn. Heit interi eur is uitgevoerd in matzwart. Als er iets niet in orde is, gaan waarschu wingslampjes branden. De rij veiligheid wordt bevorderd door schijfremmen en onafhankelijke wielophanging rondom. De achteruit kijkspiegel is bij de Astro vervangen door een op het dak gemonteerde peris coop. De enkelvoudige ruitenwisser, met een verticaal werkende arm en een ingebouwde ruitensproeier is in het torpedofromit wegklapbaar. BMC zal de produktie de komende laren aanmerkelijk uitbreiden. Dit heeft president-directeur Sir George Har- nman verklaard. Over ongeveer een aar zal het concern 1.1 miljoen voer- «iSen kunnen bouwen. Binnen tien jaar hoopt BMC een totale produktie w-iT J111)0™ eenheden te hebben wreiB. Hamman was van mening dal Britse automobielcrisis grotendeels Wnranron is en dat de verliezen van nLü i half:'aal' de komende zes kunnen worden gecompen- Sr'i ,,e wekelijkse produktie van «mluthans ongeveer 18000 eenheden. SitiJ gaat' koopt het concern imtÏÏ .t0ltaIe Prod,uktie van 881000 «voertuigen te bereiken. v2? binnenkort overgaan tof le- voor dPMr^ml)2^ cc motor als €xtra wss li na i e Vandenplas Prin- Wokpw u 11(?°-modellen v. Riley ^aiuippi- i j 115 nog hekend Wil, HneS J Eeyerin|g wordit begon- drie nk ml! x 1275 cc motor slechts motor ml j u 1 dan de 1100 cc kent hfJh™ e carbiiratie, bete- v'erbetprin! re koPPel een belangrijke ^lheid iMw,aardoor bij een hogere baafd blijft r toerental gehand- De benzinetank, die in rubbercellen is verdeeld, bevindt zich in de rechter koetswerk drempel. Eventueel compen seert de tank het gewicht van de be stuurder. De Astro heeft nog meer interessan te details. De twee vérstralers bestaan elk uit drie, achter opklapbare panelen verborgen lampen. De magnesium wie len zijn in twee delen gegoten, waarvan de buitensite helft afneembaar is om het verwisselen vam banden te vergemak kelijken. Het kaai als men bredere vel gen wenst, worden vervangen door een van een anidere maat. De krachtbron ligt achterin, in het Astro-geval een zescilinder boxermo tor van 240 pk bij 7200 omwentelingen per minuut, die van de Corvairmachine werd afgeleid, maar dan met bovenlig gende nokkenas. Tijdens het rijden, als het dyniamo- verklikkerlampje gaat branden be tekend d'ilt dat er iets niiet normaal is. Het duidt op één of ander los contact in het laadcircuit of in de dynamo zelf. De storing kunt u localiseren door sys tematisch alle draadverbindingen te controleren op goed contact. Voorts ko men de dynamoborstels aan de beurt; deze controleert u op voldoende lengte en veerdruk. Helpt ook dit niet dan schuilt de oorzaak in de spanningsrege- laar of in de dynamo en daar kunt u als leek maar beter afblijven. Is er tijdens het remmen een verende tegendruk op uw rempedaal merk baar Dan wijst dit op de aanwezigheid van lucht in het remsysteem en zal dit ontlucht moeten worden. U mag hier beslist niet mee wachten waant de rem- capaciteit is beduidend lager dan nor maal en wel om de doodeenvoudige re den dat de lucht samendrukbaar is. De tijdens 't remmen onder druk staande „luchtbel" kan nooit die druk doorge ven waartoe de normale vloeistofko lom wel in staat is. Probeer uw banden zoveel mogelijk tegen fel zonlicht te beschermen. Het gaat niet zozeer om de warmte dan wel om de verouderende werking van het zonlicht. Meestal zult u niet veel keus hebben 0111 een parkeer plaatsje naar uw zin te vinden maar als het enigszins mogelijk is, plaats uw auto dan uit de zon. Hebt u de keus tussen de zon aan de zijkant of in de lengte richting neem dan d'e laatste mogelijk heid: de door het zonlicht beschenen vlakken zijn dan veel kleiner. Ccheurtjes in radiatorslangen duiden O <op te verwachten lekkages en daar om dienit u tijdig maatregelen te ne men. Plaatselijke weke plekken in een slang wijzen op een te dun geworden slangwand die het elk pioment kan be geven. Slangklemmen zijn bedoeld 0111 de slang water- en luchtdicht om de buis te klemmen waarop ze geschoven is. De klemmen dienen stevig vast te zitten en moeten over de gehele „breed te" dragen op slang en buis. Öpel heeft de 100.000ste Opel Kadett aan de Verenigde Staten afgeleverd. Dat de Opel Kadett in de V.S. een belangrijke plaats inneemt blijkt uit de verschillende cijfers. Op de lijst van auto's, die door de V.S. worden geïmporteerd, staat de Opel Kadett op de tweede plaats. In het eerste kwartaal van 1967 werden in de V.S. twee maal zoveel auto's van dit merk verkocht, als in dezelfde periode van vorig jaar. Van alle auto's, die Opel in 1966 produceerde werd meer dan de helft (53,5 pet.) naar bijna 130 verschillende landen uitgevoerd. U VRAAGT MAAR Per toeval, schrijft de heer G. te Et- ten, kwam ik er achter dat van m|jn auto de voorwielen aan de voorzijde iets dichter b|j elkaar staan dan aan de achterzijde van deze wielen het ge val is. Omdat ik erg veel interesse heb in deze dingen zou ik daar graag een verklaring van u willen zien. Wat u hebt opgemerkt is het z.g. „toe- spoor" der voorwielen, (als regel alleen bij achtera andr ij ving heit geval). Deze wielstand is noodzakelijk om de gevol gen van een andere voorwielstiand, de z.g. „wielvluchit" te kunnen corrigeren. De wielvlucht is een wielstand, waarbij de voorwielen van boven iets verdei uit elkaar staan dan op het grondvlak het geval is. De bedoeling ervan is, in combinatie met de fusseestand (de scharinierpuniten der voorwielen) het verdraaien van het situur te vergemak kelijken en de graad van bestuurbaar heid te verhogen. Tijdens het verdraaien der voorwielen worden deze niet in een boog om een bepaald punit gedraaid (veel weerstand) maar draaien als het ware in het punt zelf. Door slijtage etc. wijzigen zich de voorwielstanden .en daarom is het. noodzakelijk dat deze van tijd tot tijd worden gecontroleerd en zo nodig gecorrigeerd. I Wereld 3'S au'°Produeent in I hanse fak v°ri£ jaar bouwde de »»arvan 3t5oflflCirCa ,40'000 waSe"s. I Vt#'al de w uerden uitgevoerd We, L'Renault 4 is een k»»en er ™or,ien' Van dit modpl '14, van ,1 'ias ongeveer 1300 itktie van a i1"1' De fagelykse pro- Ufmpiaren en R1° omvat 1100 toe, Renault 16 komt aan ?!ded 194R get>resent«nj ,e eerste 4 cv en*m uitÈehr -d Jt het bedrUi werd al d °e fabriek BU- en ven-Se™ klem' Nieuwe "s'Clé0n Te™" ln Flins. Le I?' B°VMdiei,Havre' Choisy en Or- ari(1 nog 23 TW,nUur het bui' Om dG RenauUbedrijven. te kunnen bieden, heeft Renault een vijfjarenplan opge steld. Dit jaar wordt een bedrag van vijf miljard francs geïnvesteerd in de modernisering en rationalisering van de fabrieken. Onlangs is het staatsbe drijf gaan samenwerken met Peugeot. Gezamelijk worden nieuwe constructies uitgewerkt en de inkoop wordt gecoór- ^ineei'd. Beide autofabrieken treffen intussen voorbereidingen voor aanvul lende en nieuwe ontwerpen. Voorko men moet worden dat men elkaar in de wielen rijdt. De bestaande series zullen gecompleteerd. Renault brengt bijvoorbeeld een nieuw model uit tus sen de Renault 4 en de 16, ook met voorwielaandrijving. Waarschijnlijk wordt dit de Renault 6. Boven de Re nault 16 en de Peugeot 404 kunnen volgens goed ingelichte autokringen zwaarder en luxueuzer typen worden verwacht, die worden aangeduid als de Renault 20 en de Peugeot 405. Op het programma zouden ook prestige wagens staan, die o.a. bedoeld zijn voor hoge regeringsfunctionarissen, diplomaten en de upper ten. In de Fordfabriek te Genk (België), die begin 1964 in gebruik werd geno men, is het 500.000ste voertuig van de band gekomen. Het was een Taunus 12 M tweedeurs. De eerste Mustang verliet in maart 1964 de fabriek. Twee jaar later kwam de miljoenste van de band. De Ford Falcon deed indertijd twee jaar en 16 dagen over miljoen stuks. In de Groite Prijs van NedeiTand, die zondag 4 juni wordt verreden, maakt een nieuwe formule I motor van Ford Engeland.zijn wedstrijddebuut. De nieuwe 3 liter motor, die in samenwer king met Coswortih Engineering is ont wikkeld, is een V-8 van 90 graden, die bij 9000 omwentelingen per minuut 410 pk levert. De machine is compact ge bouwd: 55 cm lang en 67 cm breed. Het gewicht is slechts 168 kg. Voor 1967 woi'den vijf van deze motoren gemaakt. Colin Chapman van Lotus heeft er een nieuwe wagen voor ontworpen. (Van onze Amerikaanse correspondent) NEW YORK Bankovervallen z|jn populair in de V.S. In 1966 werden 1.544 banken in Amerika overvallen, maar er werd slechts 18 miljoen gulden meegenomen. Banken maken gebruik Tan verbor gen camera's en de nieuwste televisie- apparatuur, die alarminstallaties Jn werking kunnen stellen, waardoor het steeds gevaarlijker wordt via loketten bankemployé's te overvallen. De foto's van de daders staan dezelfde dag nog in de kranten en bijna steeds volgen arrestaties. Anders is het ge steld bij de overvallen op volgeladen vrachtwagens, bijvoorbeeld met whis ky. In 1966 werden ruim 19.000 van der gelijke overvallen gepleegd, waai'bij in New York City alleep al 18 miljoen gulden wei-d buitgemaakt. De overval lers maken nog al eens gebruik van de volgende taktiek: een chauffeur rijdt met een vrachtwagen geladen met 900 kisten whisky in Brooklyn. Hij zal de partij flessen bij winkels gaan afleve ren. Een passerende automobilist toe tert en maakt hem erop attent dat er iets niet in orde is met zijn wiel of banden. De man bedankt voor de vi'ien- délijkheid parkeert aan de kant van de weg en loopt naar de achterzijde van zijn truck. Een tweede automobilist is inmiddels ten tonele verschenen en drie mannen stappen uit. Een van hen richt een revolver op de chauffeur van de truck met whisky. Een ander klimt ach ter het stuur en maakt zich met de vrachtwagen uit de voeten. De chauf feur wordt geblinddoekt en achter in de particuliere wagen gestopt. Op een afgelegen weg wordt de man uit de auto gezet. De politie vindt de volgende dag de gestolen vrachtwagen terug, zonder 900 kisten whisky uiter aard. Statistieken wijzen uit, dat dit soort diefstallen bij een gemiddelde van vier maal pe* dag in New Yoi*k City voorkomt. Men raamt het aantal vracht wagens dat de stad in en uitgaat per dag of» 90.000. Waar de dieven het vooral op ge munt hebben zijn ladingen bont en mink, televisietoestellen, typemachines, sigaretten, bevroren vlees en medicij nen. Er zijn zelfs bepaalde adressen waar men deze gestolen waren kan be stellen. Men plaatst een order voor bont en pal daarop wordt een team van (doorgaans) vier man uitgezonden om een betreffende truck te stelen. Vooral neemt men voorzorgsmaatregelen wan neer traiilers worden ontvreemd; er wordt dan voor gezorgd dat de betrok ken dief ervaring heeft, bij het mani- pulei^en met een dergelijk gevaarte. De rederij D. N. Reitsrna in Dordrecht gaat boottochten ma ken naar de Deltawerken vanuit Dordrecht en Willemstad. Er wordt gevaren op de zondagen in juni en vanaf 1 juli tot en met 20 augustus dagelijks. Voorts nog op 27 augustus en 3 september. De vertrektijden zijn te 9.30 uur van af het oude Zwijndrechtseveer in Dordrecht en om 11.45 uur vanaf de Buitenhaven in Willemstad. De vaartocht naar o.m. de Haring vlietbrug en het grootste bouw werk van het Deltaplan: de spui- sluizen in het Haringvliet, eindigt om 16.30 uur in Willemstad en om 18.30 uur in Dordrecht. Er is een buffet aan boord. De tarieven lo pen uiteen van f 3.50 tot f 8.al naar gelang de leeftijd en het vertrekpunt. Kinderen beneden de zes jaar mogen vrij mee. Van cactussen en vetplanten weten de wetenschapsmensen eigenlijk nog sbeeds minder. Oorzaak daarvan zijn de nieuwe vondsten die in nog vrijwel on bekende delen van de wereld aan de lopende band worden gedaan. Een aan deel in de oplossing van alle vragen die daai-bij ter sprake komen, tracht ook de Nederlands-Belgische vereniging Succulenta te geven. Op welke manier en in welk opzicht, is te zien in de (ADVERTENTIES) Diergaarde Blijdoi.) te Rotterdam, waar tot en met 11 juni in een speciaal gebouwde kas een indimk wordt gege ven Van de soms tere en soms bizarre, maar in ieder geval grote familie van de vetplanten en cactussen. Amateurs en kwekers hebben er hun werk bijeen gebracht. De expositie wordt georgani seerd ter gelegenheid van het veertig jarig bestaan van de Rotterdamse af deling van Succulenta. U wist natuur lijk al dat Blijdorp in deze tijd vap jonggeborenen bijzonder aantrekkelijk is, a-1^ de andere diei*enoarken, en van 's morgens negen uur tót zonsondergang is geopend. Er zijn in Blijdorp ook tal rijke andere recreatiemogelijkheden. In het maritiem museum Prins Hen drik aan het Burg s'Jacobsplein 9 in Rotterdam wordt de tentoonstelling „Wasa 1628" gehouden. Deze ,tentoon- stelling is een uit Zweden afkomstige voor Nederland gereed gemaakte rond reizende expositie van het in 1628 ge zonken schip „Wasa", dat in 1965 en volgende jaren op zo'n spectaculaire w|jze is gelicht. Gedurende de tentoon stelling, die tot en met 29 oktober wordt gehouden, zal in het museum ook een Vanuit Spakenburg is het moge lijk om per vissersboot dagtochten over het IJsselmeer te maken. Het vertrek is van de Haven. Inlichtin gen zijn te verkrijgen op nr 03499- 411. In de „Reiger", Burgemeester Rei gerstraat 3 in Utrechit is tot 4 juni beeldhouwwerk te zien van W. P. van de Meer en grafiek van Sally Granville. Openingstijden: maandag tot en met zaterdag: 13—17 uur. In Het Slot te Zeist is een exposi tie van schilderijen en reliëfs van J. F. van de Broecke. Het Slof is toeganke lijk van maandag tot en met zaterdag van 1017 uur en 's zondags van 1317 uui\ Zaterdag wordt het bekende Af- rika-museum te Berg en Dal her opend. In de laatste maanden is het museum aanzienlijk uitgebreid. Het is zelfs drie maal zo groot als voor heen. Ook de verzameling is behoor lijk veel groter geworden met Afri kaanse kunst- en gebruiksvoorwer pen van stammen, gevestigd in het zuiden van de Sahara. In de boven zaal van het museum is een ten toonstelling over Angola ingericht. Het Afrika-museum is dagelijks ge opend van 9.00 tot 17.00 uur. De toe gangsprijs bedraagt één gulden voor kinderen tot 14 jaar veertig cent. Pelgrim bijzet-keukenfornuisje „Bian- ca" 23 cm breed! Zo smal, dat het nauwelijks plaats vraagt in Uw keu ken. Maar heerlijk warm! Om er de keuken en aangrenzende vertrekken mee te verwarmen. Bijna 5000 k cal/u! En: plaats voor 3 pannen op de giet ijzeren kcokplateau. Gemakkelijk, voordelig. De „Bianca" past boven dien prachtig bij het Pelgrim gas- forntiis. Koop het NU, dan hebt U er direct plezier van! sn win een bijzetfornuis. Het is heel gemakkelijk. Uw handelaar verstrekt U alle inlichtingen. kleurenfilm worden getoond, die is op genomen tijdens de berging van het schip. Het museum is zaterdag van tien tot vijf en zondag van elf tot vijf ge opend. Imp. Brocades, Amsterdam

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 11