de kracht van een reus
I'
HOORAPPARATEN
Kiest men deze Mércedes-Benz
om de veiligheid
of om de zuinigheid?
Meer
chris
Luchtva:
teken
concurr
VERMEULEN
Orthodoxen
in nieuw ha
lil"
N.V. Garage van Dongen-Jonkers
gemeente
AANMELDING
VAN LEERLINGEN
Vakbekwame Schilders
AANMELDING
VAN LEERLINGEN
I i- S
I
„Roimte'-ontmoe
8
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 27 MEI 1967
Wij verzorgen
de aanschaf
van uw auto
zonder
vooruitbetaling
HESSING Co.
Neem even goede nota
Zevenbergseweg 22-24
Leur
m yv !,:r.
l 'iiii
mm;
bij:
VERTEGENWOORDIGER
WMM ®©3om
voor
BEKENDMAKING
a. ervaren uitvoerders
b. uitzetter
N.V. Aannemmgmaafschappij
W. Rasenberg en Zonen
Hogere Technische Schooi
„ST.-VIRGiLIUS"
NIET TE GELOVEN
Benzo rijwieienfabriek
School voor
Laboratoriumpersoneel
- LABORANT(E)
- LEERUNG-ANALIST(E)
- CHEMISCH ANALIST(E)
- SCHEIKUNDIG
LABORATORIUM-
ASSISTENTE)
Student met
I 8 ij lip AvAA 7' f
kapotte flessen
j mishandeld
sladent-in-de-iKv^^15 ®rdamse
/S2 een
;Er liep een man voor
beuren. Hij versnel SLu wegenf
J omd°af
bij. Hij zag het ge.
de zijn pas. Hij
dacht, ik ben niet lafde stu*öentalleen verstandiu
idaitikme er niet mee had bemoei... Hij suste
zichzelf met bet zal ",b ver- wel zo erg niet zijn,
Hij dacht aan zijn mooie pak. Hij dacht aan zijn
bril. Hij kreeg zweet in zijn handen toen hij dacht
aan de kans dat zij ook hem zouden slaan. Hij dacht
als mij zoiets gebeurt, is er ook niemand die mij helpt,
Hij hoorde gillen. Hij hoorde pijn. Toen was hij de hoek
om en haalde opgelucht adem. Niemand had hem gezien,
Niemand zou hem iets verwijten. Hij ging vrij uit. De
volgende dag stond dit bericht in de krant. Kranten
schrijven over schurken, slachtoffers en helden.
Lafaards blijven anoniem. Daarom schrijven wij van
daag eens over zo'n lafaard. Wij hopen voor u, dat u hem
in uzelf niet herkent, die eenzame man die alleen voor
zichzelf leeft.
om allebeis want het is een 200 Diesel!)
Natuurlijk zijn er nog meer
redenen om Mercedes-Benz te
rijden: de ruimte... de kracht...
het comfort... de degelijkheid...
het rijgenot.de representatieve
allure. Maar de veiligheid is'
toch wel erg belangrijk. Elke
Mercedes-Benz biedt de hoogste
mate van actieve en passieve
veiligheid. Als u daar het fijne
van wilt weten, kunt u bij dealer
of importrice de interessante
veiligheidsbrochure aanvragen.
Hier willen we voornamelijk
even ingaan op een ander groot
.voordeel van de Mercedes-Benz
200 D: de opvallende zuinigheid.
Riante wagen met
toch een lage kilometerprijs
Bij meer dan 30.000 kilometer per
jaar rijdt u in de riante Mercedes-
Benz 200 D inderdaad voor een bij
zonder lage prijs per kilometer.
Vooral dank zij het lage brandstof
verbruik. Per kilometer verbruikt
de 200 D voor nog geen 2 cent aan
brandstof. Bij een benzinewagen in
de 10.000 gulden klasse is dat ten
minste 6,5 cent. Bij een jaarkilome-
trage van 50.000 scheelt dat al
f2.250.-1 Het is in elk geval zo, dat
de kilometerprijs van de 200 D al
bij 30.000 kilometer per jaar te ver
gelijken is met de kilometerprijs van
een gewone middenklassewagen.
Maar daarvoor rijdt u dan in een
grandioze klassewagen. In een echte
Mercedes-Benz.
Geen dieselbezwaren meer
Tenminste niet bij de 200 D. Deze
wagen heeft een tot in alle details
geperfectioneerde dieselmotor - re
sultaat van tientallen jaren onder
zoek en ontwikkeling. Mercedes-
Benz introduceerde in 1935 de die
selmotor voor personenwagens. De
krachtbron van de 200 D bewijst
eens temeer de leidende positie van
Daimler-Benz in de dieseltechniek.
Bij deze motor met 5x gelagerde
krukas heeft men praktisch geen
last van trilling en lawaai. Ook ac
celeratie en snelheid voldoen nu
aan de moderne eisen - de 200 D
8 heeft een kruissnelheid van 125
kilometer per uur. De aloude
dieselbezwaren zijn met de
komst van de 200 D verdwenen.
Maar de zuinigheid is gebleven.
Mercedes-Benz -
een dubbele noodzaak
Voor de man die meer dan
30.000 kilometer rijdt wordt de
Mercedes-Benz dus gewoon een
economische noodzaak. De kilo
meterprijs spreekt hier duide
lijke taal. Maar in het verteer
hebben we niet alleen met ex-
ploitatiecijfers te maken. De
veiligheidseisen spelen een steeds
grotere rol. Juist als het gaat om
auto's die meer dan 30.000 Be-
meter per jaar moeten rijden. In net
huidige verkeer wordt dan zo ont
zettend veel geëist van wagen en
chauffeur. Dan wordt het noo
zakelijk dat de wagen de groots
mogelijke actieve en passieve veing-
heid biedt. En dan moet de rijde
kunnen beschikken over maxima®
comfort, over perfecte rijkwal®-
ten. Dan wordt een Mercedes-Benz
een noodzaak.
Maak een proefrit met uw mooie, veilige Mercedes-Benz
bij dealer voor westelijk Noord-Brabant en Tholen:
N.V. Garage van Dongen-Jonkers, Breda, Wilhelminasingel 42, tel. 01600-30950
Roosendaal, Hoogstraat 75, tel. 01650-5792
Bergen op Zoom, Guido Gezellelaan 40, tel.01640-6918
bij dealer voor Zeeuwsch-Vlaanderen:
N.V. Garage 't Westen, Oostburg, Breedestraat 23, tel. 01170-2255
j^nïïïïïïiiK|,u|,||||,m|,,,,|,|||||||||i
Reformatie met
verantwoordelijl
Langzaam
Fokk
er
nieuw of gebruikt,
af te lossen in 12 tot
60 maanden.
Geen behandelingskosten
Alle auto's worden geleverd
door erkend dealer met een
ANWB-keuringsrapport.
Bel of schrijf (met vermei,
ding van het gewenste merk
auto) vandaag nog aan
KANTOOR
De Ruyterstraat 8, Weert
<L.) telefoon «4950-5160
MAATKLEDING
MOLSTRAAT 18 BERGEN OP ZOOM
VAN ONDERSTAANDE
DEUREN- EN TRAPPENBEDRIJF
is vanaf 16 mei verplaatst van Moerdükse
Postbaan 31, Breda NAAR
Telefoon 01608-3158
Onze toonzalen blijven gevestigd Lange
Brugstraat 22, Leur, telefoon 01608-3201.
Ook in ons nieuwe bedrijf blijft ons devies:
Produktie van de beste kwaliteit en binnen
3 weken de deur uit.
MACHINALE HOUTBEWERKING.
TEAK- EN AFZELIA-VOORDEUREN
HOUTEN- EN STALEN TRAPPEN
Privé: Moerdükse Postbaan 31. Breda Tel. 01608-2795
"f \r
iseengeweldigemaaidorser,die 's m
DE MF 510
T I
iseen geweldige maaidorser, die
f 'if zijn tijd vooruit is. Met zijn enorme
capaciteit (104 pk.) doet hij het werk beter i|||t
endoelmatigerinmindertijd.Degehelebedie-
ning kunt u vanaf de bestuurdersplaats regelen. Mi
Grotemogelijkheidintoerenvariatie.Grotetanks.
Voor middelgroot en klein-bedrijf de MF31 en
I 'W f lim: Öl»! Vraag ons inlichtingen stijl
de MF99.
BERGEN OP ZOOM: Tel. 01640—6918
ROOSENDAAL: Tel. 01650—5792
BREDA: Tel. 01600—30950
/ooraanstaande groothandel in woningtextiel
vraagt
voor het rayon
WEST BRABANT EN ZEELAND
De voorkeur gaat uit naar candidaten met ervaring in de buitendienst en met
kennis van de branche. Leeftijd: plm. 25 - 35 jaar.
Aangeboden wordt: een zelfstandige functie met uitstekende honorering onder
een modern denkende leiding.
Uitvoerige, eigenhandig geschreven sollicitaties, welke met discretie zullen
worden behandeld, worden ingewacht onder no. 7495 bij het:
Psychologisch Adviesbureau Dr J. Slikboer
Prinsen Bolwerk 5, Haarlem.
Van Boxtel laat u alle merken en soorten be
oordelen. Ook tijdens huisbezoek.
Na de aankoop via uw oorarts staan onze
gediplomeerde specialisten
altijd voor u klaar om u voortdurend service
en zekerheid te geven.
TILBURG - EINDHOVEN - BREDA DEN BOSCH - ROOSENDAAL OOSTERHOUT - HELMOND
OSS - BERGEN OP ZOOM - VEGHEL
Burgemeester en wethouders van de gemeente
Breda brengen ter openbare kennis, dat zij voor
nemens zijn een bouwvergunning te verlenen aan:
1. de heer A. Segeren, wonende te Breda, Burge
meester Passtoorsstraat 2, tot het uitbreiden van
een woning op het perceel Kerkhofweg 58, ka
dastraal bekend gemeente Ginneken, sectie I.
nr. 8367;
2. de woningbouwvereniging „St.-Joseph",' geves
tigd te Breda, Wilhelminastraat 4, tot het ver
bouwen en uitbreiden van een woning op het
perceel Buys Ballotstraat 14, kadastraal bekend
gemeente Breda, sectie D, nr. 8068;
3. mevrouw C. J. Coenders-Glas, wonende te Breda,
Vogelenzanglaan 3, tot het uitbreiden van een
woning op het perceel Vogelenzanglaan 3, ka
dastraal bekend gemeente Ginneken, sectie I,
nr. 7161.
Aangezien bovengenoemde plannen niet in over
eenstemming zijn met de ter plaatse geldende uit
breidingsplannen zullen de bouwvergunningen ver
leend worden met toepassing van artikel 20 der
wederopbouwwet.
Belanghebbenden kunnen binnen 10 dagen na heden
hun bezwaren schriftelijk kenbaar maken aan het
gemeentebestuur en gedurende deze termijn' ter
gemeentesecretarie (afdeling volkshuisvesting, Ca-
tharinastraat 16) inzage nemen van de bouwaan-
vragen met bijbehorende bescheiden
Breda, 27 mei 1967
Burgemeester en wethouders vnd.
Merkx, burgemeester
Van den Dam, secretaris
VOOR DIRECT GEVRAAGD:
bekend met alle voorkomende
wegenbouwwerken
voor het verrichten van alle
voorkomende uitzet- en meetwerk
voor uitvoering van wegenbouw-
objecten in Noord-Brabaijt
Sollicitaties uitsluitend schriftelijk
aan:
INDUSTRIEKADE 10
BREDA
Lovensdijkstraat 61 - BREDA
Tel. (01600) 4 33 50
voor:
HET VOORBEREIDEND JAAR
en de afdelingen:
WERKTUIGBOUWKUNDE
ELEKTROTECHNIEK
CHEMISCHE TECHNIEK
Op aanvraag wordt een prospectus met uitvoe
rige inlichtingen en een aangifteformulier toe
gezonden.
Een rijwiel dat werkelijk tot de betere rijwielen
behoort, geheel compleet 139.
VRAAG GRATIS PRIJSCOURANT
Gedempte Bfersloot 50, tel. 010-342474-344244
Vlaardingen
N.V. AANNEMERSBEDRIJF v.h. I
P. A. VAN WIJNEN
vraagt voor haar bouwwerken te Dordrecht
en omstreken: jj
voor woningbouw en utiliteitswerken
Aanmelden: OOSTERSTRAAT IA, BREDA en
VAN BERGENSTRAAT 9, ZEVENBERGEN -
(6.30—7.30). i
CHEMISCHE RICHTING
DAG- *EN AVONDOPLEIDINGEN
verbonden aan de
HOGERE TECHN. SCHOOL „ST. VIRGILIUS"
Lovensdijkstr. 61 Breda Tel. 016004335047413
voor de opleiding tot
SCHOOLGELD 80.per jaar. Op aanvraag
wordt een prospectus met uitvoerige inlichtin
gen en een aangifteformulier toegezonden.
i ,f
Van een onzer wrsl
i werd 0,offi.e K 1
e eïlheatclub nn i Pr*la "vóór
lebéplein ïn V^inist Al.
vaart het slachter °^er~
I itraatterreur De *üre
f w^ntel|mbtenaar2|:iav-ge ge"
bodewijk van
rJrv*, 4 1. J 1
"ri/aei9^ all^e studenten,
hft bezocht Toen zij
Publicatie aangeboden door Dagblad De Stem - in same nwerking met de Stichting Ideële Reclame.
MEHCEDES-B®1"
uw goede ster
op alle wegen
De bezwaren die gemaakt zijn tege
reis van paus Paulus VI komen
alleen van katholieke zijde. In
Jongste nummer (27 mei) van
weekblad „Hervormd Nederl
maakt hoofdredacteur ds. F.j
Landsman eveneens zijn bezW
kenbaar. „Wij houden het er v.
schrijft hij, „dat als er iets echt
als iets in deze pelgrimage niet
kerkpolitieke beweegredenen
bepaald, dan toch wel de opre
overtuiging van de Paus in de v
stappen van zijn voorganger Pius
te moeten gaan".
Het grote bezwaar van ds. Lands
daartegen is, dat dit een zaak is
momenteel ook de niet-kathol
christenen aangaat. Wij citeren:
.Sinds paus Joannes XXIII ook
tegen woordigers van de reform
rische kerken uitnodigde om als
viseurs deel te nemen aan het tw.
Vaticaanse concilie, sinds het Ne
lands episcopaat dit voorbeeld
volgde bij de organisatie van
Pastoraal Concilie van de Nederl:
sé Kerkprovincie, sinds'Rome een
creet afkondigde over het oecume
me dat tengevolge had dat vri.
alle kerken in een intensief gesd
over alle aspecten van het chris
zijn en het kerk-zijn werden bet:
kén, weten wij ons met Rome bet:
ken in een beweging, die zowel R'
als ons, die alle kerken aangaat:
van de reformatie, die van de
nieuwing van de Kerk, uit de gee
lijke bron waaruit de kerk mag lei
uit het scheppende Woord van G
Het commentaar van ds. Landsi
lijkt eerlijk en oprecht. Het get
van een groot begrip van en een
te openheid voor de oecumene. W:
devol vinden wij, dat hij op een
peet van de zaak wijst dat we tot
toe in commentaren nog weinig te
kwamen: de medeverantwoordel
heid die de reformatorische ker
uit het oogpunt van oecumene wer
te dragen.
Het zou interessant zijn hierop
Vaticaanse reactie te horen.
Illlllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllll
(Van onze luchtvaartredacteu
PARIJS De Franse presid
generaal Charles de Gaulle h<
gisteren de 27e internatior
lucht- en r,uimtevaarttentoons
üng geopend.
Het was een symbolische daad v
«e luchthaven Le Bourget bleef
jnetisch gesloten en bewaakt door
'eger politiemannen en gardisten,
at om elf uur de generaal ger
gezien had en naar het Elysee vert
Hoogtepunt was gisteren dan ook
226 ,°Pe.ning maar de ontmoeting
P™,.de Amerikaanse astronauten D
«iïih eJ? David Seott met hun 1
sfrtfnC°peg,aS Pavel Be'iajev en C
£S2» Feoktistot, destijds arts
5™. yan de driepersoons Vostok-1
riant ls de voormalige comn
ru mt de vostok-2. waarin hij
Humtere^s maakte samen met Al
dela"r"' werelds eerste „ruimtev
Bdfadmerika9e" wa''en de gasten
1 'J en de anders nogal stu
arzaam met informaties zi
onenhL a tn de ontm°et!ng in
Het m Sovjet-paviljoen,
cor „n^(as overigens een waardig
Rus«^t e ontmoeting, want
en vï,, oen er hun Lunar-10, Lun
weersaten? tm?dellen en hun Kosrr
12 -nr. if e reusachtige Proton
Vostnir een rmmteschip van het
kaai,.!! P ware grootten. De Arr
van hu as'ronauten waren in gezelsc
lins vrouwen. Toen mevrouw
waarziS, kosmonaut Beljajev v:
dat zii B«roVw was' antwoordde
nauten e„ iU gebleven is. De as
evvarinB^ kosmonauten wisse
ten. over hun ruimtevl
Be?jaieevrih Vraag van Mike Co'hnS
fdimteviunM® W?S Seweest tijdens
meviucht, antwoordde deze: „n
'"'nstelhng de reusachtige
reld gehoon27 ^r?otstc «uit ter
Sang. gisteren langzaan
3amrekwTefas d'e bemiddelen bij
de honderrW t lrmante meisies
vea Souden tijden1 'e bezetten-
flink'wa?e,;a!?a°ie Parijse meisjes
den een nri+t?? e^ls ..SewaPend.
Jentoonstélhrio fr ,lJueIiike baan op
3es van de Am»?t bontst zien de n
■hihi, met Jkaanse stand eruij
en bloïsW^ k°uaen, dh° hoe
en plastic ruimtehelme
^^ee^'sma^kvofnnt116 Fokkerploeg
eentra]» hal „r A° w^°.rpen stand i:
hrote rnodpiw i de hoofdinga
Van rip fJu en, .van de Friendshir
aandacht P trekkên van ve
steren stonden commercieel-