it lent. van GARAGEHOUDER DE SCHULDIGE VAN ONGELUK? Topconferentie is nog mogelijk Douane machteloos tegen mysterieschip JAMIN Prijzenregen lafort-GoItelimidt lis er nog steeds niet: fol grijpt naast hulp .k.r.l. krijgt [150 miljoen MOSKOU LEGT SCHULD VAN CRISIS BIJ ISRAEU IF PINKSTERPRIJSVRAAG 1967 van onze adverteerders. Kredieten EN DE DOBBER STAAT WEER.... Twee meisjes dood na aanrijding WmetftettfeMft n0Ui!t- DAGBLAD VOOR ZEELAND 4 I hard rangepakl. Ze heeft zeer I »i on *'eü ,?m z'ch te herstructure- I de bewL ;G' te expanderen, zei ItStas,."-' fsrM?" rea IN OOSTERHOUT CONSISTORIE OP KOMST? „Stuurinrichting verwaarloosd" Onderhoud „Schuld?" Ongerustheid Veiligheidsraad Klinknagelfabriek (produktie naar bedrijf Helmond) ontslaat 130 man Dinsdag eerste nieuwe haring MILJOENEN SMOKKELSIGARETTEN IN VISRUIM Geen mijnen? Olievoorziening Daagse hopjes ANDAAG IN Banq Eikedag wagen- Prirnf°T PRIMATOUR A Slechte slapers opgelet: koopt een ZEVENSLAPER bed Elders in deze krant vindt u de uitslag. Alle prijswinnaars ontvangen nog bericht. I No. 25513 iDPOT 6.95, ,e, jsj.v. Uitg. Mij. Neerlandia l^rtsur: Dr. W. A. J. M. Harkx «{fdredacteur: L. Leijendekker Laetieraad: J. M. A. C. v. Dongen fj v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. M. JL'mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M. Uuteren L J. v. 't Westende. Liu: Breda - Reigerstraat 16 E 22341 (7 lijnen) Postgiro 1114111 Voor God, Koningin en Vaderland ZATERDAG 27 MEI 1567 Abonnementsprijs: f 12,00 per kwar taal, excl. f 0,50 incasso, f 15,50 per post. excl. f 0,50 incasso, f 4,00 per maand; f 0,93 per week. Prijs van buitenlandse abonnementen op aan vraag. Losse nummers 20 cent. Advertentieprijs voor de gehele op lage f 0,50 per mm. Bij contract aan zienlijke reductie. Volledige tarieven en Algemene Voorwaarden worden op aanvraag gaarne verstrekt. fcireau voor dTzeeuwse eilanden: GOES, Klokstraat 1, telefoon 6252 - Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderem HULST, Steenstraat 14 - telefoon 2377 - (Bijbureaus: TERNEUZEN, Potgieterstraat 3, telefoon 2601 - OOSTBURG, Nieuwstraat 41 - telefoon 2893). (Van een onzer verslaggevers) J DEN HAAG Omdat er geen I basisrapport is over de moeilijk- lleden in de wollenstoffenindus- Itrie, is deze sector van de textiel- Isjjverheid verstoken gebleven I van de steunmaatregelen die de 1 regering gisteren voor de katoen-, ■rayon- en linnenindustrie (k.r.l.- Iindustrie) heeft aangekondigd. I Minister L. de Block van Economi- Isthf Zaken zei op een persconferentie lit Ben Haag dat het „uiterst moeilijk" lialzün maatregelen voor de woilenstof- Ifenlndustrie zelfs maar in overweging I it nemen zonder een rapport. Er wordt I reeds twee jaar gewerkt aan een der- I gelijk rapport door de coimnissie-Gold- schmidt. doch het is nog steeds niet I verschenen. Men verwacht het eind van I dit jaar. I De noodseinen uit de wollenstoffenin- I dustrie hebben vooral te maken met de Italiaanse concurrentie in verband met de FKATO-kwestie. Voor de k.v.l.-industrie is gisteren in een nota van de minister van Econo mische Zaken een aantal maatregelen «bekendgemaakt die kunnen leiden tot I verbetering van de situatie in deze sec- (ioren, De voornaamste zijn: 1. De regering zal tot een bedrag L'van 150 miljoen gulden kredieten, ga I ran deren voor hoofdsom en rentebeta Kling aan levensvatbare bedrijven. J 2, Maar raming zal de eerste drie ■jaren een totaal investeringsprogramma (van 240 miljoen gulden moeten worden (uitgevoerd waarvan de k.r.l.-'mdustrie J 30 tot 50 pet. uit eigen middelen zal ■moeten financieren. I 3. De kredieten hebben een looptijd Jvan maximaal 15 jaar. In de eerste drie ■tot vijf jaar hoeft niet te worden afge last. In passende gevallen is ook op- ■schorting van de rentebetaling gednren- ■de enkele jaren mogelijk. 4 De Nationale Investeringsbank zal Jfiiet de gebruikelijke garantieprovisie ■van een half procent per jaar in reke- lamg brengen. 5. De Vereniging k.r.l.-industrie zal trachten voor oktober a.s. via 'n gede- tailleerde enquête de investeringsplan- t&eti voor de afzonderlijke bedrijven te P&derzoeken, Na een advies van een te benoemen commissie van drie zal de regering bepaalde beslissingen nemen (op grond waarvan de afzonderlijke be- ■h IeP aanvl'^S'en bij de Investerings- ■PKkunnen indienen. Verwacht wordit (flat dit tegen hot eind van dit jaar het V geval zal kunnen zijn. IJL Yaar noc*ig zal <&e minister het reeds bestaande scherpe toezicht op tex- ITOoer tegen abnormaal lage prijzen I m "ePaalde gebieden nog initensieve- Afgelopen nacht, om klokke twaalf, (vijf verrukkelijke vis- etmalen vroeger dan voorgaande jaren) heeft het leger van 600.000 hengelaars zich in beweging gezet voor het jaarlijkse visa vontuur. Een van hen, kastelein H. Schoonhoven, vertelt een van onze verslaggevers in origineel vissers- latjjn door welke mysterieuze drif ten hij, zoals al die andere henge laars, naar de boorden van polder sloot en snelle vliet wordt gedreven. Zijn relaas is te vinden op pagi na 7. !wi m*' L de Bloeit Sprak mei. ld»,Wnn? over de wüze waarop I maiev h'Jj haar eigen Pcoble- |t»j«erm» ls echtei' moeilijk IvkLS8^™1^^'6'' verder te in- I hulp 'te ,?«ai'om de regering bereid lffloieliit ?m 10! deze bedrijfstak 1 kredieten «imaken door gegarandeerde I fen en *,eu!ve outillage aan te schaf- I «Blfseren diePte-investerin- j B?de llel d.ir®ct financiële vlak I bie desimlla j in de kr.l.-in:fcls- I ««we km W?rd,en' Zo zuUt!n 1,1 aa- tielindustrif Nederlandse tex- I "cht worden mogelijkheden onder- I s!«l van deinaan ean P''°iect tot her- 111»3indmMolnJd0,les,Ische textielverede- l'iöen van w?r,het ler beschikking I Jan de larta-e'Sf?t 0 aan deelneming I k5t«™pr0luktp^«"-overeenkomst voor I ï°or ui- 0 Q™ om laag geprijsde in- P5kis'an°te' India- ^pan en Lauwe zomer <Van mSje weerkundige bilt enerk,er) toga] (mhêTinna afgelopen week Wagmorvei geweest. Don- deei van w erd er in een groot 20.tot» mm re? Midde"-B.^ani "■'Jdag bffi T?fe" gemeten. Ook de. Wnd gait f J. n°a koel. maar draafen i ?'eer naar het iddGolfvanmRin~kS flen 01irtAT1 krik al tot 18 Jl.oh bij (j0 Ga storing ontwikke.. Bidons het Biscaye en zal ''ankriik a? je'"de tot boven ?^iloon°Srmgen- Bierdoor ten onweersbui z?ndaS de kans ^gencn hiervan m'r worden. een wit z ®ogen we toch Steken o„ L orners weekeinde voorlopig, liaan®eeste plaatsen is btaand, rPJL„nfvoor de mei- ^at wii 1?, voidofmde gevallen ■5? w?L eh0?te hebbifn 1811 aan regenval temPefatuur (Van een onzer verslaggevers) OOSTERHOUT Twee dertienjarige meisjes, Johanna Kuijpers en Annie van Oerle uit Den Hout (gemeente Ooster hout), zijn vrijdag tengevolge van een verkeersongeluk om het leven geko men. Beide meisjes reden gistermorgen over die Haasdijk op de fiets naar de huishoudschool in Made. Zij werden in een S-bocht van deze gevaarlijke weg gegrepen door een vrachtauto met aan hanger, bestuurd door de heer H. V. uit Ulvenhout. Hij moest, naar hij zei, naar links uitwijken, toen hij een jon gen op d,e fiets ging inhalen. Bij deze manoeuvre reed hij frontaal in op de twee hem tegemoetkomende schoolmeis jes. De vrachtwagen met aanhanger kwam in een greppel tot stilstand. De beide meisjes zaten met hun fietsen on der de auto bekneld. Na een half uur slaagde men erin de meisjes te bevrij den. Johanna Kuijpers bleek te zijn over leden. Haar vriendinnetje Annie van Oerle werd zeer zwaar gewond over gebracht naar het St.-Ignatiuszieken- huis in Breda, waar zij gistermiddag is overleden. VATICAANSTAD (K.N.P.) In Ro me gaan sterke geruchten dat paus Paulus van plan is maandag een con sistorie (vergadering van kardinalen) bijeen te roepen. Deze vergadering zou eind juni ge houden worden om nieuwe kardinalen te creëren. Er wordt gespr-oken over een aantal van 25 nieuwe kardinalen. Op het ogenblik telt het college nog 93 leden, van wie tweederde niet-Ita- lianen. Er is in twee jaar al geen con sistorie meer gehouden. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN „Ik reed daar gewoon en er was niets aan de hand. Plot seling voelde ik, dat mijn wagen naar links schoot. Met geen mogelijkheid kon ik de auto meer op de rechter weghelft krijgen". Dit zijn de woorden van de heer P. van F. uit Axel, die op woensdag 29 maart van dit jaar op de weg Terneuzen-Axel een dodelijk ongeluk veroorzaakte. De auto van de heer van F. kwam plotseling op de linkerrijbaan terecht en botste op de wagen van de 59-ja- rige P. A. van Haelst uit het Belgische Kieldrecht, die om het leven kwam. De heer Van F. stelt zijn garage houder aansprakelijk: „Ik heb geen rijfout gemaakt De garagehouder heeft de stuurinrichting van mijn auto verwaarloosd". Het verleggen van de schuldvraag naar de garagehouder is een uniek geval in de Nederlandse rechtspraak. Het is niet uitgesloten, dat het Terneuzense ongeval zal lei den tot een proefproces. Het Open baar Ministerie is in deze zaak ge ïnteresseerd. Volgens de Terneuzense politie reed de heer Van F. op die bewuste woensdagavond om zes uur met een snelheid van 70 kilometer van Ter- neuzen naar Axel. Achter hem reed een vertegenwoordiger, die verklaart: „Plotseling zag ik, dat de voor mij rijdende wagen naar links schoot. Ik begreep niet waarom. Er reed nie mand voor hem en er kwam zelfs een wagen van de andere kant aan". Artikel 36 van de Wegenverkeers wet zegt, dat degene, aan wiens schuld de dood van een ander te wij ten is als gevolg' van een botsing (aan- of overrijding) met een door hem bestuurd motorrijtuig, gestraft kan worden met een gevangenisstraf of een hechtenis van maximaal een jaar. En „schuld" moet volgens de rechtspraak opgevat worden als grove schuld. Volgens de wet kan tegen een garagehouder niets worden onderno men, want de wet spreekt over de weggebruiker. Het onderzoek van de Terneuzense politie wijst uit, dat de stuurinrichting van de auto van de heer Van F. inderdaad volkomen verwaarloosd is. ,.U hebt uw wagen niet onderhou den" merkte de politie tegen de Axe laar op. De man antwoordde: „Hier zijn de rekeningen van de garage. U ziet, dat ik mijn auto altijd zo goed mogelijk laat onderhouden. Zelf heb ik er geen verstand van, maar ik mag toch vertrouwen op de deskundig heid van mijn garagehouder?" .Artikel 307 van het Wetboek van Strafrecht zegt: „Hij aan wiens schuld de dood van een ander te wijten is, wordt gestraft met enz. (volgt de strafmaat)". De Terneuzense politie stelde nu de vraag: kan de garage houder dood door schuld ten laste worden gelegd? Zij maakte tegen de garagehouder inderdaad een proces verbaal op, dat op het ogenblik in onderzoek is bij de Officier van Jus titie van de Middelburgse rechtbank, mr. T. Lebret. Wij hebben het geval voorgelegd aan het hoofd van juridische afde ling van de A.N.W.B., mr J, M. Harmsen. Deze kwam tot de conclu sie, dat de garagehouder alleen dan gedagvaard zou kunnen worden als uit het technische onderzoek komt vast te staan, dat niet alleen de stuur inrichting gebrekkig was, maar dat dit er ook de oorzaak van is geweest, dat de Axelse automobilist op de linkerrijbaan terechtkwam en dat er niet (mede) sprake is van een rij fout. En ook dan acht mr. Harmsen het nog hoogst twijfelachtig of het tot een veroordeling van de garagehou der kan komen. Wat de Officier van Justitie immers in een dagvaarding stelt, moet hij ook bewijzen. En daar bij moeten vragen beantwoord wor den als: ,.Kon de garagehouder we ten dat de stuurinrichting van de bewuste auto niet in orde was; heeft hij bewust zelf de opdrachten van de eigenaar van de auto niet uitgevoerd of een van zijn personeelsleden?" Volgens mr. Harmsen, die deze zaak voor de rechtsvinding in het alge meen belangrijk acht, is een derge lijk geval tot nu toe inderdaad nog niet aan de rechter voorgelegd. „Ik veronderstel," zegt hij, „dat men er vanaf heeft gezien omdat het zo bij zonder moeilijk ligt wat betreft de bewijslast." De Middelburgse Officier is het daarmee eens: „Er zitten aan deze zaak vele technische problemen" zegt hij. Voorlopig acht hij zowel de be stuurder als de garagehouder poten tiële verdachten „Als bewezen zou worden", zegt hij, „dat het ongeluk aan een van beider grovelijke onvoor zichtigheid te wijten is, dan zal deze in staat van beschuldiging worden gesteld." Voorlopig ls het nog niet zo ver. Mr. Lebret heeft alles nog in onder zoek. Of het tot een proces zal ko men, valt uiteraard nog niet te zeg gen. Onder de garagehouders bestaat intussen wel enige ongerustheid. Zou het immers tot een veroordeling ko men van de garagehouder, dan vreest men, dat er in het vervolg heel wat vaker een beschuldiging zal komen aan het adres van een garagehouder. (Van onze redactie buitenland) MOSKOU/CAIRO/NEW YORK In tegenstelling tot eerdere berichten heeft de Sovjet-Unie nog niet officieel gere ageerd op het voorstel van Frankrijk om een topconferentie te beleggen over de crisis in het Midden-Oosten. Een woordvoerder van de Russische rege ring deelde gisteren mee, dat de rege ring zich over dit voorstel nog beraadt. De Engelse minister van buitenlandse zaken, Brown, die gisteren van zijn reis naar Moskou is teruggekeerd, deel de mede dat ook in Moskou een groot verlangen leeft om de spanning in het Midden-Oosten te verminderen. Brown noemde het „volslagen onjuist" dat de Russen alleen over het Midden-Oosten willen praten, als ook de kwestie Viet nam naar de orde komt. De woordvoer der van de Russische regering verklaar de verder, dat Israël de schuldige is in het Midden-Oosten. De crisis kan volgens Moskou bezworen worden, als de Verenigde Staten en Engeland een beroep tot zelfbeheersing doen op Is raël. De berichten dat president Johnson een topconferentie van de „grote vier" bijeen zou roepen, als de Verenigde Naties er niet in zouden slagen de cri sis te bezweren, zijn gisteren door de Canadese regering ontkend. President Johnson en de Canadese premier Lester Pearson zijn donderdag overeengeko men. dat de oplossing van de crisis in het Midden-Oosten in de eerste plaats aan de V.N. moet worden overgelaten. De secretaris-generaal van de V.N., Oe Thant, zal de Veiligheidsraad vandaag verslag uitbrengen van zijn besprekin gen in Cairo. De Veiligheidsraad zal naar verwachting niet eerder dan begin volgende week bijeen komen. SCHIEDAM GRONINGEN (A.N.P.) De Nederlandse Klinknagelfabriek in Schiedam (filiaal van de Nederlandse Schroefboutenfabriek n.v, in Helmond), zal de produktie in Schiedam stopzet ten. Door de scherpe concurrentie, o.a. uit landen in het Verre Oosten, Duits^- land en Italië en door de voortdurende kostenstijgingen van de laatste jaren zijn de bedrijfsresultaten beneden de verwachting gebleven, zegt de directie. De produktie 'wordt overgebracht naar Helmond, waar zij kan worden geïnte greerd in het daar bestaande produk- tieprogramma. De 130 werknemers wor den ontslagen. De N.V. Meinens Kleding te Gronin gen zal tot specialisatie in de herensec tor overgaan, zodat in het voorjaar van 1968 geen damesmantelcollectie zal worden gepresenteerd. Dit heeft tot gevolg dat ei* 45 perso neelsleden (van de 290) moeten afvloei en. J. van Kollem's Heeren- en Kinder- confectiebedidjf n.v. moet ca. 75 (van de in totaal 525) personeelsleden ont slaan. De huidige orderpositie' en de verwachtingen voor de komende tijd dwingen daartoe. (Van onze correspondent) SCHEVENINGEN Dinsdag komt de eerste Hollandse nieuwe aan de kar retjes te koop. De eerste haring van dit seizoen is gisteren in Scheveningen aan gevoerd door de Seh. 60. die op zee de eerste honderd gevangen kantjes over genomen had van de Seh, 45. Over de prijs en de kwaliteit van de eerste Hollandse nieuwe is nog niets te zeggen. (Van onze verslaggevers) ALKMAAR AMSTERDAM De sluikhandel in Amerikaanse sigaretten langs de gehele Nederlandse kust bloeit als nooit tevoren. Het is zo goed als zeker dat iedere maand vier tot zes miljoen belastingvrije sigaretten ons land worden binnengesmokkeld. Ze worden voor nauwelijks meer dan twee kwartjes ingekocht in Neder landse entrepots, om dan een enorme reis te maken, om tenslotte via Helgo land weer in ons land te worden binnen gesmokkeld, waar ze op de zwarte markt 1,20 tot 1,25 per pakje op leveren. De douane kan hiertegen nau welijks iets uitrichten door gebrek aan samenwerking met het buitenland. Bij deze grootse smokkelaffaire wordt on der meer gebruik gemaakt van een my sterieuze kotter, d'ie geen vis doch si garetten in zijn ruimen bergt. De affaire is zeer goed georganiseerd en het is wel duidelijk dat de zaken door geld schieters worden gesteund. Deze bende blijft achter de schermen, terwijl an deren, voornamelijk vissers, het vuile werk moeten opknappen. De sigaretten in de Nederlandse en buitenlandse en trepots in ons land zijn belastingvrij. Indien ze uit de entrepots worden ge haald. worden ze ingeklaard en ver zegeld en moet er een borgsom worden betaald. Zodra deze vracht gezegeld en wel de grens over is, wordt de borgsom terugbetaald. Wanneer het, zo als hier, om enorme hoeveelheden gaat, zijn de borgsommen vaak zeer groot, zo dat er wel geldschieters in het kom- plot moeten zitten, die uiteraard een groot deel van de winst opstrijken, zon der enig risico te lopen. Vanuit het buitenland worden dle si garetten ingescheept 'naar Helgoland, waar de controle zeer matig is. Daar worden ze door Nederlandse vissers weer aan boord genomen en naar ha vens aan de Nederlandse kust gebracht. Onderweg kunnen vissers controle krij gen van douaneschepen, doch ook daar schijnt men aan te kunnen ontkomen door de sigaretten lucht- en waterdicht afgesloten, gewoon in de netten te stop pen en op de zeebodem te deponeren. Daar worden ze later weer opgevist. Egypte heeft een uit vijf punten be staand voorstel van de Verenigde Sta ten dat ten doel had de crisis te ma tigen, van de hand gewezen. De be langrijkste punten uit het Amerikaanse j voorstel waren de terugkeer van de V.N.-troepen naar Gaza en naar Sjarm el Sjeik aan de Straat van Tiran en vrij heid van scheepvaart in de Golf van Akaba. De Egyptische minister van buiten landse zaken, Riad, verklaarde donder dagavond. dat Egypte vasthoudt aan zijn soevereiniteit over de Straat van Ti ran. Gisteren heeft zich het tweede inci dent van deze week voorgedaan in de Golf van Akaba. Egyptische kanonnen hebben gevuurd op twee boven de ha venstad Eilath cirkelende Israëlische straaljagers. De toestellen werden niet geraakt. In het begin van deze week opende Egyptisch kustgeschut het vuur op een Israëlische patrouilleboot, diie naar Eilath moest terugkeren, aldus meldt een Amerikaans persbureau. Een Franse scheepskapitein, die woens dag door de Golf van Akaba is gevaren, heeft bij aankomst in Akaba verklaard, dat er waarschijnlijk geen mijnen liggen in de toegang tot de Golf. Hij had niets bijzonders geconstateerd. Het Egyptische dagblad Al Achram schreef gisteren, dat een gewapende confrontatie tussen Israël en Egypte on vermijdelijk is geworden. De blokkade van de Straat van Tiran is voor Is raël niet te verkroppen, aldus het blad. „Het zal daarom de eerste slag moetan uitdelen. Onze klap terug zal beslissend zijn." Waarnemers leiden hieruit af, dat Egypte in dit stadium van de crisis geen verdere stappen tegen Israël zal doen. Een eventuele oorlog in het Midden oosten zal overigens hoogstwaarschijn lijk geen grote invloed uitoefenen op de bevoorrading van Europa met ruwe olie, zoals tijdens de Suez-crisis van 1956 wel het geval was. De directies van de oliemaatschappijen zijn van mening dat Nasser het Suez- kanaal zo lang mogelijk open zal hou den. Het kanaal is na de katoen de be langrijkste pijler van de Egyptische eco nomie. De tolgelden brachten in 1966 ruim 200 miljoen dollar op. Een andere oorzaak is, dat Europa thans veel min der olie van het Midden-Oosten betrekt dan elf jaar geleden. In 1956 leverde het Midden-Oosten ruim 80 procent van alle Europese olie, thans slechts 58 pro cent. Bijna 33 procent komt van nieuwe velden in Libië, Nigeria en Algerije Bovendien heeft Europa zijn opslagcapa citeit vergroot en grotere reserves aan ruwe olie gevormd. niet duur wel heerlijk Lucanuel zwenkt naar links wat doet De Gaulle. Pagina 9. Te veel vrijheid, te weinig revo lutie in Chili. Achtergronden van een boeiend experiment. Pagina 13. De vakbonden zijn niet zo rijk als men wel denkt. Pagina 23. Roemeense jongeren zijn gek op alles wat Westers is. „20 Wij" op pagina 25. Hiroshima nog altijd bran dend actueel. Een boeiende do cumentaire over de eerste kern bom in een nieuw boek. Pa gina 19. Bittere „Zelfkanters": we zijn alleen maar handelswaar ge weest. Pagina 27. (ADVERTENTIES) vóór VOOr het instappen: enuhebt Ziekte? een fijne reis. tabletten tegen reisziektë A werken snei èn langdurig VzJJ m tt\oïöen vah Korte Brugstraat 1 Breda Schouwburgring 5 Tilburg Deux Pieces Mantelcostuums Voorzien van originele labels Niet zonder trots presenteren wij U EXCLUSIEF voor geheel Nederland j. de collecties l) cKcuWtt2, BREDA TILBURG DEN BOSCH SCHAPÊNmsrkl-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 1