it
lent.
van
GARAGEHOUDER
DE SCHULDIGE
VAN ONGELUK?
Topconferentie
is nog mogelijk
Douane machteloos tegen mysterieschip
JAMIN
Prijzenregen
lafort-GoItelimidt
lis er nog steeds niet:
fol grijpt
naast hulp
.k.r.l. krijgt
[150 miljoen
MOSKOU LEGT SCHULD
VAN CRISIS BIJ ISRAEU
IF
PINKSTERPRIJSVRAAG 1967
van onze adverteerders.
Kredieten
EN DE DOBBER
STAAT WEER....
Twee meisjes
dood na
aanrijding
WmetftettfeMft n0Ui!t-
DAGBLAD VOOR ZEELAND
4
I hard rangepakl. Ze heeft zeer
I »i on *'eü ,?m z'ch te herstructure-
I de bewL ;G' te expanderen, zei
ItStas,."-'
fsrM?" rea
IN OOSTERHOUT
CONSISTORIE
OP KOMST?
„Stuurinrichting verwaarloosd"
Onderhoud
„Schuld?"
Ongerustheid
Veiligheidsraad
Klinknagelfabriek
(produktie naar
bedrijf Helmond)
ontslaat 130 man
Dinsdag eerste
nieuwe haring
MILJOENEN SMOKKELSIGARETTEN IN VISRUIM
Geen mijnen?
Olievoorziening
Daagse hopjes
ANDAAG
IN
Banq Eikedag
wagen- Prirnf°T
PRIMATOUR A
Slechte slapers opgelet:
koopt een ZEVENSLAPER bed
Elders in deze krant vindt u de uitslag.
Alle prijswinnaars ontvangen nog bericht.
I
No. 25513
iDPOT 6.95,
,e, jsj.v. Uitg. Mij. Neerlandia
l^rtsur: Dr. W. A. J. M. Harkx
«{fdredacteur: L. Leijendekker
Laetieraad: J. M. A. C. v. Dongen
fj v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. M.
JL'mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M.
Uuteren L J. v. 't Westende.
Liu: Breda - Reigerstraat 16
E 22341 (7 lijnen) Postgiro 1114111
Voor God, Koningin en Vaderland
ZATERDAG 27 MEI 1567
Abonnementsprijs: f 12,00 per kwar
taal, excl. f 0,50 incasso, f 15,50 per
post. excl. f 0,50 incasso, f 4,00 per
maand; f 0,93 per week. Prijs van
buitenlandse abonnementen op aan
vraag. Losse nummers 20 cent.
Advertentieprijs voor de gehele op
lage f 0,50 per mm. Bij contract aan
zienlijke reductie. Volledige tarieven
en Algemene Voorwaarden worden
op aanvraag gaarne verstrekt.
fcireau voor
dTzeeuwse eilanden: GOES, Klokstraat 1, telefoon 6252 - Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderem HULST, Steenstraat 14 - telefoon 2377 - (Bijbureaus: TERNEUZEN, Potgieterstraat 3, telefoon 2601 - OOSTBURG, Nieuwstraat 41 - telefoon 2893).
(Van een onzer verslaggevers)
J DEN HAAG Omdat er geen
I basisrapport is over de moeilijk-
lleden in de wollenstoffenindus-
Itrie, is deze sector van de textiel-
Isjjverheid verstoken gebleven
I van de steunmaatregelen die de
1 regering gisteren voor de katoen-,
■rayon- en linnenindustrie (k.r.l.-
Iindustrie) heeft aangekondigd.
I Minister L. de Block van Economi-
Isthf Zaken zei op een persconferentie
lit Ben Haag dat het „uiterst moeilijk"
lialzün maatregelen voor de woilenstof-
Ifenlndustrie zelfs maar in overweging
I it nemen zonder een rapport. Er wordt
I reeds twee jaar gewerkt aan een der-
I gelijk rapport door de coimnissie-Gold-
schmidt. doch het is nog steeds niet
I verschenen. Men verwacht het eind van
I dit jaar.
I De noodseinen uit de wollenstoffenin-
I dustrie hebben vooral te maken met de
Italiaanse concurrentie in verband met
de FKATO-kwestie.
Voor de k.v.l.-industrie is gisteren in
een nota van de minister van Econo
mische Zaken een aantal maatregelen
«bekendgemaakt die kunnen leiden tot
I verbetering van de situatie in deze sec-
(ioren, De voornaamste zijn:
1. De regering zal tot een bedrag
L'van 150 miljoen gulden kredieten, ga
I ran deren voor hoofdsom en rentebeta
Kling aan levensvatbare bedrijven.
J 2, Maar raming zal de eerste drie
■jaren een totaal investeringsprogramma
(van 240 miljoen gulden moeten worden
(uitgevoerd waarvan de k.r.l.-'mdustrie
J 30 tot 50 pet. uit eigen middelen zal
■moeten financieren.
I 3. De kredieten hebben een looptijd
Jvan maximaal 15 jaar. In de eerste drie
■tot vijf jaar hoeft niet te worden afge
last. In passende gevallen is ook op-
■schorting van de rentebetaling gednren-
■de enkele jaren mogelijk.
4 De Nationale Investeringsbank zal
Jfiiet de gebruikelijke garantieprovisie
■van een half procent per jaar in reke-
lamg brengen.
5. De Vereniging k.r.l.-industrie zal
trachten voor oktober a.s. via 'n gede-
tailleerde enquête de investeringsplan-
t&eti voor de afzonderlijke bedrijven te
P&derzoeken, Na een advies van een te
benoemen commissie van drie zal de
regering bepaalde beslissingen nemen
(op grond waarvan de afzonderlijke be-
■h IeP aanvl'^S'en bij de Investerings-
■PKkunnen indienen. Verwacht wordit
(flat dit tegen hot eind van dit jaar het
V geval zal kunnen zijn.
IJL Yaar noc*ig zal <&e minister het
reeds bestaande scherpe toezicht op tex-
ITOoer tegen abnormaal lage prijzen
I m "ePaalde gebieden nog initensieve-
Afgelopen nacht, om klokke
twaalf, (vijf verrukkelijke vis-
etmalen vroeger dan voorgaande
jaren) heeft het leger van 600.000
hengelaars zich in beweging gezet
voor het jaarlijkse visa vontuur.
Een van hen, kastelein H.
Schoonhoven, vertelt een van onze
verslaggevers in origineel vissers-
latjjn door welke mysterieuze drif
ten hij, zoals al die andere henge
laars, naar de boorden van polder
sloot en snelle vliet wordt gedreven.
Zijn relaas is te vinden op pagi
na 7.
!wi m*' L de Bloeit Sprak mei.
ld»,Wnn? over de wüze waarop
I maiev h'Jj haar eigen Pcoble-
|t»j«erm» ls echtei' moeilijk
IvkLS8^™1^^'6'' verder te in-
I hulp 'te ,?«ai'om de regering bereid
lffloieliit ?m 10! deze bedrijfstak
1 kredieten «imaken door gegarandeerde
I fen en *,eu!ve outillage aan te schaf-
I «Blfseren diePte-investerin-
j B?de llel d.ir®ct financiële vlak
I bie desimlla j in de kr.l.-in:fcls-
I ««we km W?rd,en' Zo zuUt!n 1,1 aa-
tielindustrif Nederlandse tex-
I "cht worden mogelijkheden onder-
I s!«l van deinaan ean P''°iect tot her-
111»3indmMolnJd0,les,Ische textielverede-
l'iöen van w?r,het ler beschikking
I Jan de larta-e'Sf?t 0 aan deelneming
I k5t«™pr0luktp^«"-overeenkomst voor
I ï°or ui- 0 Q™ om laag geprijsde in-
P5kis'an°te' India- ^pan en
Lauwe zomer
<Van mSje weerkundige
bilt enerk,er)
toga] (mhêTinna afgelopen week
Wagmorvei geweest. Don-
deei van w erd er in een groot
20.tot» mm re? Midde"-B.^ani
"■'Jdag bffi T?fe" gemeten. Ook
de. Wnd gait f J. n°a koel. maar
draafen i ?'eer naar het
iddGolfvanmRin~kS
flen 01irtAT1 krik al tot 18
Jl.oh bij (j0 Ga storing ontwikke..
Bidons het Biscaye en zal
''ankriik a? je'"de tot boven
?^iloon°Srmgen- Bierdoor
ten onweersbui z?ndaS de kans
^gencn hiervan m'r worden.
een wit z ®ogen we toch
Steken o„ L orners weekeinde
voorlopig, liaan®eeste plaatsen is
btaand, rPJL„nfvoor de mei-
^at wii 1?, voidofmde gevallen
■5? w?L eh0?te hebbifn
1811 aan regenval temPefatuur
(Van een onzer verslaggevers)
OOSTERHOUT Twee dertienjarige
meisjes, Johanna Kuijpers en Annie van
Oerle uit Den Hout (gemeente Ooster
hout), zijn vrijdag tengevolge van een
verkeersongeluk om het leven geko
men.
Beide meisjes reden gistermorgen
over die Haasdijk op de fiets naar de
huishoudschool in Made. Zij werden in
een S-bocht van deze gevaarlijke weg
gegrepen door een vrachtauto met aan
hanger, bestuurd door de heer H. V.
uit Ulvenhout. Hij moest, naar hij zei,
naar links uitwijken, toen hij een jon
gen op d,e fiets ging inhalen. Bij deze
manoeuvre reed hij frontaal in op de
twee hem tegemoetkomende schoolmeis
jes. De vrachtwagen met aanhanger
kwam in een greppel tot stilstand. De
beide meisjes zaten met hun fietsen on
der de auto bekneld. Na een half uur
slaagde men erin de meisjes te bevrij
den.
Johanna Kuijpers bleek te zijn over
leden. Haar vriendinnetje Annie van
Oerle werd zeer zwaar gewond over
gebracht naar het St.-Ignatiuszieken-
huis in Breda, waar zij gistermiddag is
overleden.
VATICAANSTAD (K.N.P.) In Ro
me gaan sterke geruchten dat paus
Paulus van plan is maandag een con
sistorie (vergadering van kardinalen)
bijeen te roepen.
Deze vergadering zou eind juni ge
houden worden om nieuwe kardinalen
te creëren. Er wordt gespr-oken over
een aantal van 25 nieuwe kardinalen.
Op het ogenblik telt het college nog
93 leden, van wie tweederde niet-Ita-
lianen. Er is in twee jaar al geen con
sistorie meer gehouden.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN „Ik reed daar gewoon en er was niets aan de hand. Plot
seling voelde ik, dat mijn wagen naar links schoot. Met geen mogelijkheid
kon ik de auto meer op de rechter weghelft krijgen". Dit zijn de woorden
van de heer P. van F. uit Axel, die op woensdag 29 maart van dit jaar op de
weg Terneuzen-Axel een dodelijk ongeluk veroorzaakte.
De auto van de heer van F. kwam
plotseling op de linkerrijbaan terecht
en botste op de wagen van de 59-ja-
rige P. A. van Haelst uit het Belgische
Kieldrecht, die om het leven kwam.
De heer Van F. stelt zijn garage
houder aansprakelijk: „Ik heb geen
rijfout gemaakt De garagehouder
heeft de stuurinrichting van mijn
auto verwaarloosd". Het verleggen van
de schuldvraag naar de garagehouder
is een uniek geval in de Nederlandse
rechtspraak. Het is niet uitgesloten,
dat het Terneuzense ongeval zal lei
den tot een proefproces. Het Open
baar Ministerie is in deze zaak ge
ïnteresseerd.
Volgens de Terneuzense politie reed
de heer Van F. op die bewuste
woensdagavond om zes uur met een
snelheid van 70 kilometer van Ter-
neuzen naar Axel. Achter hem reed
een vertegenwoordiger, die verklaart:
„Plotseling zag ik, dat de voor mij
rijdende wagen naar links schoot.
Ik begreep niet waarom. Er reed nie
mand voor hem en er kwam zelfs een
wagen van de andere kant aan".
Artikel 36 van de Wegenverkeers
wet zegt, dat degene, aan wiens
schuld de dood van een ander te wij
ten is als gevolg' van een botsing
(aan- of overrijding) met een door
hem bestuurd motorrijtuig, gestraft
kan worden met een gevangenisstraf
of een hechtenis van maximaal een
jaar. En „schuld" moet volgens de
rechtspraak opgevat worden als grove
schuld. Volgens de wet kan tegen een
garagehouder niets worden onderno
men, want de wet spreekt over de
weggebruiker.
Het onderzoek van de Terneuzense
politie wijst uit, dat de stuurinrichting
van de auto van de heer Van F.
inderdaad volkomen verwaarloosd
is. ,.U hebt uw wagen niet onderhou
den" merkte de politie tegen de Axe
laar op. De man antwoordde: „Hier
zijn de rekeningen van de garage. U
ziet, dat ik mijn auto altijd zo goed
mogelijk laat onderhouden. Zelf heb
ik er geen verstand van, maar ik mag
toch vertrouwen op de deskundig
heid van mijn garagehouder?"
.Artikel 307 van het Wetboek van
Strafrecht zegt: „Hij aan wiens schuld
de dood van een ander te wijten is,
wordt gestraft met enz. (volgt de
strafmaat)". De Terneuzense politie
stelde nu de vraag: kan de garage
houder dood door schuld ten laste
worden gelegd? Zij maakte tegen de
garagehouder inderdaad een proces
verbaal op, dat op het ogenblik in
onderzoek is bij de Officier van Jus
titie van de Middelburgse rechtbank,
mr. T. Lebret.
Wij hebben het geval voorgelegd
aan het hoofd van juridische afde
ling van de A.N.W.B., mr J, M.
Harmsen. Deze kwam tot de conclu
sie, dat de garagehouder alleen dan
gedagvaard zou kunnen worden als
uit het technische onderzoek komt
vast te staan, dat niet alleen de stuur
inrichting gebrekkig was, maar dat
dit er ook de oorzaak van is geweest,
dat de Axelse automobilist op de
linkerrijbaan terechtkwam en dat
er niet (mede) sprake is van een rij
fout.
En ook dan acht mr. Harmsen het
nog hoogst twijfelachtig of het tot
een veroordeling van de garagehou
der kan komen. Wat de Officier van
Justitie immers in een dagvaarding
stelt, moet hij ook bewijzen. En daar
bij moeten vragen beantwoord wor
den als: ,.Kon de garagehouder we
ten dat de stuurinrichting van de
bewuste auto niet in orde was; heeft
hij bewust zelf de opdrachten van de
eigenaar van de auto niet uitgevoerd
of een van zijn personeelsleden?"
Volgens mr. Harmsen, die deze zaak
voor de rechtsvinding in het alge
meen belangrijk acht, is een derge
lijk geval tot nu toe inderdaad nog
niet aan de rechter voorgelegd. „Ik
veronderstel," zegt hij, „dat men er
vanaf heeft gezien omdat het zo bij
zonder moeilijk ligt wat betreft de
bewijslast."
De Middelburgse Officier is het
daarmee eens: „Er zitten aan deze
zaak vele technische problemen" zegt
hij. Voorlopig acht hij zowel de be
stuurder als de garagehouder poten
tiële verdachten „Als bewezen zou
worden", zegt hij, „dat het ongeluk
aan een van beider grovelijke onvoor
zichtigheid te wijten is, dan zal deze
in staat van beschuldiging worden
gesteld."
Voorlopig ls het nog niet zo ver.
Mr. Lebret heeft alles nog in onder
zoek. Of het tot een proces zal ko
men, valt uiteraard nog niet te zeg
gen. Onder de garagehouders bestaat
intussen wel enige ongerustheid. Zou
het immers tot een veroordeling ko
men van de garagehouder, dan vreest
men, dat er in het vervolg heel wat
vaker een beschuldiging zal komen
aan het adres van een garagehouder.
(Van onze redactie buitenland)
MOSKOU/CAIRO/NEW YORK In
tegenstelling tot eerdere berichten heeft
de Sovjet-Unie nog niet officieel gere
ageerd op het voorstel van Frankrijk
om een topconferentie te beleggen over
de crisis in het Midden-Oosten. Een
woordvoerder van de Russische rege
ring deelde gisteren mee, dat de rege
ring zich over dit voorstel nog beraadt.
De Engelse minister van buitenlandse
zaken, Brown, die gisteren van zijn
reis naar Moskou is teruggekeerd, deel
de mede dat ook in Moskou een groot
verlangen leeft om de spanning in het
Midden-Oosten te verminderen. Brown
noemde het „volslagen onjuist" dat de
Russen alleen over het Midden-Oosten
willen praten, als ook de kwestie Viet
nam naar de orde komt. De woordvoer
der van de Russische regering verklaar
de verder, dat Israël de schuldige is
in het Midden-Oosten. De crisis kan
volgens Moskou bezworen worden, als
de Verenigde Staten en Engeland een
beroep tot zelfbeheersing doen op Is
raël.
De berichten dat president Johnson
een topconferentie van de „grote vier"
bijeen zou roepen, als de Verenigde
Naties er niet in zouden slagen de cri
sis te bezweren, zijn gisteren door de
Canadese regering ontkend. President
Johnson en de Canadese premier Lester
Pearson zijn donderdag overeengeko
men. dat de oplossing van de crisis in
het Midden-Oosten in de eerste plaats
aan de V.N. moet worden overgelaten.
De secretaris-generaal van de V.N., Oe
Thant, zal de Veiligheidsraad vandaag
verslag uitbrengen van zijn besprekin
gen in Cairo. De Veiligheidsraad zal
naar verwachting niet eerder dan begin
volgende week bijeen komen.
SCHIEDAM GRONINGEN (A.N.P.)
De Nederlandse Klinknagelfabriek in
Schiedam (filiaal van de Nederlandse
Schroefboutenfabriek n.v, in Helmond),
zal de produktie in Schiedam stopzet
ten. Door de scherpe concurrentie, o.a.
uit landen in het Verre Oosten, Duits^-
land en Italië en door de voortdurende
kostenstijgingen van de laatste jaren
zijn de bedrijfsresultaten beneden de
verwachting gebleven, zegt de directie.
De produktie 'wordt overgebracht naar
Helmond, waar zij kan worden geïnte
greerd in het daar bestaande produk-
tieprogramma. De 130 werknemers wor
den ontslagen.
De N.V. Meinens Kleding te Gronin
gen zal tot specialisatie in de herensec
tor overgaan, zodat in het voorjaar van
1968 geen damesmantelcollectie zal
worden gepresenteerd.
Dit heeft tot gevolg dat ei* 45 perso
neelsleden (van de 290) moeten afvloei
en.
J. van Kollem's Heeren- en Kinder-
confectiebedidjf n.v. moet ca. 75 (van
de in totaal 525) personeelsleden ont
slaan. De huidige orderpositie' en de
verwachtingen voor de komende tijd
dwingen daartoe.
(Van onze correspondent)
SCHEVENINGEN Dinsdag komt de
eerste Hollandse nieuwe aan de kar
retjes te koop. De eerste haring van dit
seizoen is gisteren in Scheveningen aan
gevoerd door de Seh. 60. die op zee de
eerste honderd gevangen kantjes over
genomen had van de Seh, 45.
Over de prijs en de kwaliteit van
de eerste Hollandse nieuwe is nog
niets te zeggen.
(Van onze verslaggevers)
ALKMAAR AMSTERDAM De
sluikhandel in Amerikaanse sigaretten
langs de gehele Nederlandse kust bloeit
als nooit tevoren. Het is zo goed als
zeker dat iedere maand vier tot zes
miljoen belastingvrije sigaretten ons
land worden binnengesmokkeld.
Ze worden voor nauwelijks meer dan
twee kwartjes ingekocht in Neder
landse entrepots, om dan een enorme
reis te maken, om tenslotte via Helgo
land weer in ons land te worden binnen
gesmokkeld, waar ze op de zwarte
markt 1,20 tot 1,25 per pakje op
leveren. De douane kan hiertegen nau
welijks iets uitrichten door gebrek aan
samenwerking met het buitenland. Bij
deze grootse smokkelaffaire wordt on
der meer gebruik gemaakt van een my
sterieuze kotter, d'ie geen vis doch si
garetten in zijn ruimen bergt. De affaire
is zeer goed georganiseerd en het is
wel duidelijk dat de zaken door geld
schieters worden gesteund. Deze bende
blijft achter de schermen, terwijl an
deren, voornamelijk vissers, het vuile
werk moeten opknappen. De sigaretten
in de Nederlandse en buitenlandse en
trepots in ons land zijn belastingvrij.
Indien ze uit de entrepots worden ge
haald. worden ze ingeklaard en ver
zegeld en moet er een borgsom worden
betaald. Zodra deze vracht gezegeld
en wel de grens over is, wordt de
borgsom terugbetaald. Wanneer het, zo
als hier, om enorme hoeveelheden gaat,
zijn de borgsommen vaak zeer groot, zo
dat er wel geldschieters in het kom-
plot moeten zitten, die uiteraard een
groot deel van de winst opstrijken, zon
der enig risico te lopen.
Vanuit het buitenland worden dle si
garetten ingescheept 'naar Helgoland,
waar de controle zeer matig is. Daar
worden ze door Nederlandse vissers
weer aan boord genomen en naar ha
vens aan de Nederlandse kust gebracht.
Onderweg kunnen vissers controle krij
gen van douaneschepen, doch ook daar
schijnt men aan te kunnen ontkomen
door de sigaretten lucht- en waterdicht
afgesloten, gewoon in de netten te stop
pen en op de zeebodem te deponeren.
Daar worden ze later weer opgevist.
Egypte heeft een uit vijf punten be
staand voorstel van de Verenigde Sta
ten dat ten doel had de crisis te ma
tigen, van de hand gewezen. De be
langrijkste punten uit het Amerikaanse j
voorstel waren de terugkeer van de
V.N.-troepen naar Gaza en naar Sjarm
el Sjeik aan de Straat van Tiran en vrij
heid van scheepvaart in de Golf van
Akaba.
De Egyptische minister van buiten
landse zaken, Riad, verklaarde donder
dagavond. dat Egypte vasthoudt aan zijn
soevereiniteit over de Straat van Ti
ran.
Gisteren heeft zich het tweede inci
dent van deze week voorgedaan in de
Golf van Akaba. Egyptische kanonnen
hebben gevuurd op twee boven de ha
venstad Eilath cirkelende Israëlische
straaljagers. De toestellen werden niet
geraakt. In het begin van deze week
opende Egyptisch kustgeschut het vuur
op een Israëlische patrouilleboot, diie
naar Eilath moest terugkeren, aldus
meldt een Amerikaans persbureau.
Een Franse scheepskapitein, die woens
dag door de Golf van Akaba is gevaren,
heeft bij aankomst in Akaba verklaard,
dat er waarschijnlijk geen mijnen liggen
in de toegang tot de Golf. Hij had niets
bijzonders geconstateerd.
Het Egyptische dagblad Al Achram
schreef gisteren, dat een gewapende
confrontatie tussen Israël en Egypte on
vermijdelijk is geworden. De blokkade
van de Straat van Tiran is voor Is
raël niet te verkroppen, aldus het blad.
„Het zal daarom de eerste slag moetan
uitdelen. Onze klap terug zal beslissend
zijn." Waarnemers leiden hieruit af, dat
Egypte in dit stadium van de crisis geen
verdere stappen tegen Israël zal doen.
Een eventuele oorlog in het Midden
oosten zal overigens hoogstwaarschijn
lijk geen grote invloed uitoefenen op de
bevoorrading van Europa met ruwe
olie, zoals tijdens de Suez-crisis van
1956 wel het geval was.
De directies van de oliemaatschappijen
zijn van mening dat Nasser het Suez-
kanaal zo lang mogelijk open zal hou
den. Het kanaal is na de katoen de be
langrijkste pijler van de Egyptische eco
nomie. De tolgelden brachten in 1966
ruim 200 miljoen dollar op. Een andere
oorzaak is, dat Europa thans veel min
der olie van het Midden-Oosten betrekt
dan elf jaar geleden. In 1956 leverde
het Midden-Oosten ruim 80 procent van
alle Europese olie, thans slechts 58 pro
cent. Bijna 33 procent komt van nieuwe
velden in Libië, Nigeria en Algerije
Bovendien heeft Europa zijn opslagcapa
citeit vergroot en grotere reserves aan
ruwe olie gevormd.
niet duur wel heerlijk
Lucanuel zwenkt naar links
wat doet De Gaulle. Pagina 9.
Te veel vrijheid, te weinig revo
lutie in Chili. Achtergronden
van een boeiend experiment.
Pagina 13.
De vakbonden zijn niet zo rijk
als men wel denkt. Pagina 23.
Roemeense jongeren zijn gek
op alles wat Westers is. „20
Wij" op pagina 25.
Hiroshima nog altijd bran
dend actueel. Een boeiende do
cumentaire over de eerste kern
bom in een nieuw boek. Pa
gina 19.
Bittere „Zelfkanters": we zijn
alleen maar handelswaar ge
weest. Pagina 27.
(ADVERTENTIES)
vóór
VOOr het instappen:
enuhebt
Ziekte? een fijne reis.
tabletten tegen reisziektë A
werken snei èn langdurig VzJJ
m
tt\oïöen
vah
Korte Brugstraat 1
Breda
Schouwburgring 5
Tilburg
Deux Pieces
Mantelcostuums
Voorzien van
originele labels
Niet zonder trots presenteren wij U
EXCLUSIEF voor geheel Nederland
j. de collecties
l)
cKcuWtt2,
BREDA TILBURG DEN BOSCH
SCHAPÊNmsrkl-