VAN OUWEN HEEFT DE MOOISTE GORDIJNEN VERLICHTING 11 Ja, van Meneer Spie Span voor Plaatwerkers Bankwerkers Vliegtuigbouwers ips-tips-tips-tip 16 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 26 MEI 1967 GINNEKENSTRAAT 64 en 83 VAN OLPHEN'S SPECIAALZAKEN - BREDA - pinm U hebt een geweldige kans Laat u niet verrassen Nog voor de Fellowship gereed was voor de proefvlucht, ontvingen wij reeds bestellingen voor dit straat verkeer stoestel. Met daarnaast een verhoogde Friendship-productie om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen, betekent dit véél en goed werk voor geschoolde en ervaren Solliciteer vandaag, wacht niet 1 1 Geef ons schriftelijk of telefonisch uw naam en adres en u ontvangt' een sollicitatieformulier. A 64 N.V. KON. NED. VLIEBTOifiENFABRIEK "FOKKER" BEDRIJF DORDRECHT - MIJLWEB 55 - TEL. 01850-37744 zonder pak Spie Span. Een pak Spie Span vergemakkelijkt uw antwoord, en maakt uw huis met Spie Span reinigt u vloeren en wanden grondiger dan met enig ander produkt. Zo maar aan uw deur 2S harde guldens winnen Ongeveer elke vijftiende a jje op de weg komt, is een 'combinatiewagen. Het percenl valt wat tegen, maar de persof wagen met extra bagagerui blijkt zich goed te handhaven, pópulair is het model niet dir naar het is voldoende in trek Ier eens aandacht aan te beste* ■Voor grotere gezinnen, die uit I normale auto zijn gegroeid, is fcombi of een wagen met doel ige combinatiemogelijkheden Aangewezen transportmiddel. Vooral met het oog mil de vakanties en de VI. tijdsbesteding. Stati wagens kunnen gemj [JA kelijk allerlei spu 1"*' voor een dagje uit, weekeind en een li KMI kampeerreis bergen. i| I vendien lost zo'n rui Auto de meeste vervoersprot aien op, waarmee een gezin naken kan krijgen. Een station is praktisch gebou I Via de opklapbare achterdeur is I laadruimte gemakkelijk toegankel De capaciteit van de combimodel (varieert. Er zijn kleine, middelgr I en zeer ruime wagens. Men moet r altijd afgaan op de zee van ruimte aommige combi's. Het is namelijk [vraag of het draagvermogen in oV ■eenstemming met de laadcapaciteit [verscheidene fabrieken zondigen in «pzicht. De klanten krijgen de gew ite ruimte, maar de technische gej vens van de wagens blijven onver derd. Als 't goed is moeten de vering, ichokbrekers, de banden en de ov irengings verhouding worden aanj sast. Bij het aanschaffen van «jombinatiewagen moet hierop wor< gelet. Het max. toelaatbare gewi mag niet veel hoger zijn dan het d de fabriek geadviseerde. Bij het Vicht van de wagen rijklaar wordt {ewicht van vier a vijf personen (ci fdOO kgi plus normale reisbagage 75 kg) opgeteld. Dit zijn algem* lormen. waaraan men zich kan h ten. Het is natuurlijk niet nodig «sen weegschaal bij te halen. Op vak 'tiereis mag er wel wat meer baga mij. Met een kleine marge is in .meeste gevallen rekening gehouden 1 is vooral de behoefte aan steeds m* bergruimte, die vele gezinnen doet duiten een combinatiewagen te nem* 7aak gaat het niet van harte. wa. luiten de vakantie en de zomerweej lindes om zit er voor het gezinshoö1 ■[iets anders op dan het hele jaar mo' lerziel alleen en verloren achter h ^engevolge van schuren en weersi vloeden zal de rubber-canvas i dichtingsstrip die om de opening van schuifdak is geplakt, op den duur ga: slyten. U kunt de vernieuwing ervj een poos uitstellen door over de gjpi felde strip een plakbaifd met lim rug te plakken. Dit band is in v« schillende kleuren verkrijgbaar. Tn de omgeving van de oliepeils- dient het motorblok altijd schol te zijn. Dit als voorzor-g voor het g val, dat u bij het inbrengen van 1 peilstok, naast het peilgat steekt en zend en vuil aan de stok zouden k] ven. Dit zou dan met de peilstok in motor kunnen komen en daar schuurmiddel gaan werken. pluggen zoals men die aantreft de onderzijde van oliecarters, v< snellingsbakken etc. zijn uiteraard dueld als „aftappiug". Er zijn tv soorten pluggen n.l. de meest gebr, kelijke met Cilindrische vorm die alt: voorzien moet zijn van een pakkir. ring en de z.g. conische plug, die q' haar kegelvorm zelfafdichtend is. V< geet men op de eerstgenoemde soi een pakkingring te plaatsen dan z jen olielekkages het gevolg zijn terw «'ernaast de schroefdraad beschadi kan worden. Snel optrekken, door bocht scheuren", geforceerd afremm en afwijkende luchtdrukwaarden z vrij algemeen bekende oorzaken ge bandenslijtage. Dat n eT«uZalanceerde wielen alsme Sfuu .scbokbrekers hetzelfde eff< n ls mind®r bekend maar niett< min. even waar. V VRAAGT MAAR De heer de K. te Sprundel vra« daarom tegenwoordig sommige aut< aan de voorzijde zijn uitgerust m schijfremmen terwijl aan de achterz 6 de trommelrem is gehandhaafd? 1 een verbetering van de veilighe sel»? mCer een "modeverschy vooUiff algemeen is het zo, dat STS" een grotere remkracht ku tie eewi?hï1a0midat lijdens het remm ter Wnrlït op de voorwielen gi te redpn L, z'g' d"ikeffect)Om c tiid de voorwielen dan ook remschn n van twee zelfbekrachtig remschoenen terwijl de achterwiel schoen heef? ?,elib,ekrachtigde re: remschnot! tweede achterwi Penei Pn r!.'S normaal rijden ,,af 8c' teriiHrd!iS v tninder effectief. 4 er» wordt deza remscho Piteraarrt achE1.?d cn dat he' een hellins1J?t nUi 1 het Parkeren °P uw vpf - m na tlcze inleidi remmen aan scm dus de' i voorzijde vervang jchoenen vin ze®ekrachtigde re teem Ze ,ül trommelrems; reme'ffect iidera? eenvoud, gewicht ring te bes?u™ fls een verbe I reparaffp °uwen: de controle op I yendien at'a,Yad .sch«fremmen is 1 Waarom ??mm?lgeiV en goedkopi ^ee schiifr?^? ge fabrikanten r ntet vier stuW?en mï1 weer andere combinatie v=n ultkomen heeft commerciële wpi°"aZa n waarvan 2i)n. e Wel he voornaamste

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 16