VAN OUWEN HEEFT DE MOOISTE GORDIJNEN
VERLICHTING
11
Ja, van Meneer Spie Span
voor
Plaatwerkers
Bankwerkers
Vliegtuigbouwers
ips-tips-tips-tip
16
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 26 MEI 1967
GINNEKENSTRAAT 64 en 83 VAN OLPHEN'S SPECIAALZAKEN - BREDA
-
pinm
U hebt een geweldige kans
Laat u niet verrassen
Nog voor de Fellowship gereed was
voor de proefvlucht, ontvingen wij
reeds bestellingen voor dit straat
verkeer stoestel.
Met daarnaast een verhoogde
Friendship-productie om aan de
stijgende vraag te kunnen voldoen,
betekent dit véél en goed werk voor
geschoolde en ervaren
Solliciteer vandaag, wacht niet 1 1
Geef ons schriftelijk of telefonisch
uw naam en adres en u ontvangt'
een sollicitatieformulier.
A 64
N.V. KON. NED. VLIEBTOifiENFABRIEK "FOKKER"
BEDRIJF DORDRECHT - MIJLWEB 55 - TEL. 01850-37744
zonder pak Spie Span. Een pak Spie Span
vergemakkelijkt uw antwoord, en maakt uw huis
met Spie Span reinigt u vloeren en wanden
grondiger dan met enig ander produkt.
Zo maar aan uw deur
2S harde guldens winnen
Ongeveer elke vijftiende a
jje op de weg komt, is een
'combinatiewagen. Het percenl
valt wat tegen, maar de persof
wagen met extra bagagerui
blijkt zich goed te handhaven,
pópulair is het model niet dir
naar het is voldoende in trek
Ier eens aandacht aan te beste*
■Voor grotere gezinnen, die uit
I normale auto zijn gegroeid, is
fcombi of een wagen met doel
ige combinatiemogelijkheden
Aangewezen transportmiddel.
Vooral met het oog
mil de vakanties en de VI.
tijdsbesteding. Stati
wagens kunnen gemj
[JA kelijk allerlei spu
1"*' voor een dagje uit,
weekeind en een li
KMI kampeerreis bergen. i|
I vendien lost zo'n rui
Auto de meeste vervoersprot
aien op, waarmee een gezin
naken kan krijgen.
Een station is praktisch gebou
I Via de opklapbare achterdeur is
I laadruimte gemakkelijk toegankel
De capaciteit van de combimodel
(varieert. Er zijn kleine, middelgr
I en zeer ruime wagens. Men moet r
altijd afgaan op de zee van ruimte
aommige combi's. Het is namelijk
[vraag of het draagvermogen in oV
■eenstemming met de laadcapaciteit
[verscheidene fabrieken zondigen in
«pzicht. De klanten krijgen de gew
ite ruimte, maar de technische gej
vens van de wagens blijven onver
derd.
Als 't goed is moeten de vering,
ichokbrekers, de banden en de ov
irengings verhouding worden aanj
sast. Bij het aanschaffen van
«jombinatiewagen moet hierop wor<
gelet. Het max. toelaatbare gewi
mag niet veel hoger zijn dan het d
de fabriek geadviseerde. Bij het
Vicht van de wagen rijklaar wordt
{ewicht van vier a vijf personen (ci
fdOO kgi plus normale reisbagage
75 kg) opgeteld. Dit zijn algem*
lormen. waaraan men zich kan h
ten. Het is natuurlijk niet nodig
«sen weegschaal bij te halen. Op vak
'tiereis mag er wel wat meer baga
mij. Met een kleine marge is in
.meeste gevallen rekening gehouden 1
is vooral de behoefte aan steeds m*
bergruimte, die vele gezinnen doet
duiten een combinatiewagen te nem*
7aak gaat het niet van harte. wa.
luiten de vakantie en de zomerweej
lindes om zit er voor het gezinshoö1
■[iets anders op dan het hele jaar mo'
lerziel alleen en verloren achter h
^engevolge van schuren en weersi
vloeden zal de rubber-canvas i
dichtingsstrip die om de opening van
schuifdak is geplakt, op den duur ga:
slyten. U kunt de vernieuwing ervj
een poos uitstellen door over de gjpi
felde strip een plakbaifd met lim
rug te plakken. Dit band is in v«
schillende kleuren verkrijgbaar.
Tn de omgeving van de oliepeils-
dient het motorblok altijd schol
te zijn. Dit als voorzor-g voor het g
val, dat u bij het inbrengen van 1
peilstok, naast het peilgat steekt en
zend en vuil aan de stok zouden k]
ven. Dit zou dan met de peilstok in
motor kunnen komen en daar
schuurmiddel gaan werken.
pluggen zoals men die aantreft
de onderzijde van oliecarters, v<
snellingsbakken etc. zijn uiteraard
dueld als „aftappiug". Er zijn tv
soorten pluggen n.l. de meest gebr,
kelijke met Cilindrische vorm die alt:
voorzien moet zijn van een pakkir.
ring en de z.g. conische plug, die q'
haar kegelvorm zelfafdichtend is. V<
geet men op de eerstgenoemde soi
een pakkingring te plaatsen dan z
jen olielekkages het gevolg zijn terw
«'ernaast de schroefdraad beschadi
kan worden.
Snel optrekken, door bocht
scheuren", geforceerd afremm
en afwijkende luchtdrukwaarden z
vrij algemeen bekende oorzaken
ge bandenslijtage. Dat n
eT«uZalanceerde wielen alsme
Sfuu .scbokbrekers hetzelfde eff<
n ls mind®r bekend maar niett<
min. even waar.
V VRAAGT MAAR
De heer de K. te Sprundel vra«
daarom tegenwoordig sommige aut<
aan de voorzijde zijn uitgerust m
schijfremmen terwijl aan de achterz
6 de trommelrem is gehandhaafd?
1 een verbetering van de veilighe
sel»? mCer een "modeverschy
vooUiff algemeen is het zo, dat
STS" een grotere remkracht ku
tie eewi?hï1a0midat lijdens het remm
ter Wnrlït op de voorwielen gi
te redpn L, z'g' d"ikeffect)Om c
tiid de voorwielen dan ook
remschn n van twee zelfbekrachtig
remschoenen terwijl de achterwiel
schoen heef? ?,elib,ekrachtigde re:
remschnot! tweede achterwi
Penei Pn r!.'S normaal rijden ,,af
8c' teriiHrd!iS v tninder effectief.
4 er» wordt deza remscho
Piteraarrt achE1.?d cn dat he'
een hellins1J?t nUi 1 het Parkeren
°P uw vpf - m na tlcze inleidi
remmen aan scm
dus de' i voorzijde vervang
jchoenen vin ze®ekrachtigde re
teem Ze ,ül trommelrems;
reme'ffect iidera? eenvoud, gewicht
ring te bes?u™ fls een verbe
I reparaffp °uwen: de controle op
I yendien at'a,Yad .sch«fremmen is 1
Waarom ??mm?lgeiV en goedkopi
^ee schiifr?^? ge fabrikanten r
ntet vier stuW?en mï1 weer andere
combinatie v=n ultkomen heeft
commerciële wpi°"aZa n waarvan
2i)n. e Wel he voornaamste