STEM IWACHT Massamedia géén samenzwering tegen het gezag Geknipt FATIMA OOK IN PORTUGAL OMSTREDEN OORD TECHNIEK EN GEWELD Pausbezoek door Salazar misbruikt kundig ur in het hart van amsterdam f.fiMMENTAAR De onmadit van de V.N. Het prinselijke precedent PROF. DR. R. C. KWANT: DR. CORN. VERHOEVEN: verpleegsters - amsterdam Invloed Zuilen PRIMITIEF MEDELIJDEN VERZET PAUSBEZOEK BOMBAY COMMUNISME 19 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 20 MEI 1967 23 nu 3Vz Jaar, kraam» repen id 17 jaar (mits bïn- lar) minste dipi. MULO lijkstaande e cursussen: maart- •december faf geeft gaarne alle itingen. tabant, werkzaam voor de iet met een keling op het betreffende t een technicus, die met de terrein zoals hydrauliek, teund door de aanwezige ines te ontwerpen, die de len bestendigen. Als eerste ner worden toevertrouwd. irdt verzocht met inkt een tden aan UDSHOORN rs am iiiiiiuiliiliiiiii"111111"11111"1 ef wil maken is op de wordf dat zij o0^ uilen verrichtenkun de hoofdredactie van 6, Breda. ii ui ii ii ii nu ii ii111,1111111111 NI PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILIW5EN EILINGEN PEILINGEN„PEILINGEN ik PEILINGEN PEILINGEN PEILIIGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILNGEN PEILINGEN PEILINGEN .PEILINGEN PEILINGEN PEIU EN PEILINGEN ^PEILINGEN PEIL NGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGENI PEIL NGENM PINGEN.PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEI1LINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEI1 e V.N. strijdmacht gaat Egypte verlaten op een moment dat Israël D en de Arabische landen op het punt staan elkaar in de haren te vlie gen. Deze lachwekkende zaak toont weer eens op beschamende wij ze de onmacht van de Verenigde Naties aan en de louter symbolische functie van een politielegertje. Het besluit van Oe Thant om aan het Egyptische verzoek gehoor te geven is ongeveer even logisch als dat van een politie-commissaris, die zijn agenten van de straat haalt op het moment dat de relletjes gaan beginnen. Met dit verschil maar dat is essentieel dat men de politie commissaris van krankzinnigheid zou verdenken, terwijl Oe Thant een voudig niet anders kan. Zijn politieleger is namelijk even machteloos als een ongewapende agent tegenover een groepje met stenen gewapende nozems. Nederland heeft indertijd voorgesteld een solide politieleger in het leven te roepen, dat met werkelijk gezag tussen kibbelende partijen kan staan. Dat voorstel wordt weer bijzonder actueel. Utrechtse ouders van kinderen met dubbele namen hebben een zucht van verlichting geslaakt: er mag weer een verbindingsstreepje tus sen twee voornamen. Tot nu toe moesten de vaders en moeders de streepjes van hun Jan Heinen, Jan Willemen, Robert Jaspers er maar bij denken. Privé konden zij ze ook schrijven maar écht was het niet want de burgerlijke stand in het arrondissement Utrecht stond het niet toe. Totdat in Utrecht prins Willem-Alexander geboren werd. Prins Claus gaf ze te kennen dat hij het streepje wél tussen beide namen wilde. De ambtelijke molen kwam in werking. De chef van de burgerlijke stand vroeg toestemming aan de officier van justitie. Het mocht. Nu was het pre cedent geschapen. Dubbele namen met streepjes mogen weer van de Utrechtse burgerlijke stand. Alleen de mensen die in het verleden het streepje moesten missen, hebben nog wat moeite om het alsnog te krij gen. Dat moet gebeuren via de rechtbank die elk geval apart behandelt want het gaat tenslotte om de wijziging van een geboorte-akte en dat is geen sinecure. Ook niet als het maar een streepje betreft. Alle gekheid op een stokje: je vraagt je wel af wat eigenlijk de zin is geweest van zo'n streepjesverbod. De moderne massamedia (pers, radio, televisie) verontrusten de mensen. Brave, goedbedoelende burgers vragen zich af of het allemaal wel nodig is om „vreemde" vage nieuwlichterij" zoveel publiciteit te geven. Zeer velen vinden dat de mas samedia bijvoorbeeld veel teveel aandacht schenken aan verschijnsels als provo, Vietnam-optochten en straatrellen. In het blad De Journalist heeft de Utrechtse hoogleraar PROF. DR. R.C. KWANT hierover behartenswaardige din gen geschreven die wy interessant genoeg achten om voor gezet te worden aan een breder publiek. Hieronder laten wy enkele uitreksels uit het betoog van prof. Kwant vol gen. (Van een onzer verslaggevers) BREDA In het orgaan van de Fe deratie van Nederlandse Journalisten heeft prof, dr. R.C. Kwant een beschou wing gewyd aan de rol die pers, radio en televisie (moeten) spelen in de aan gang zijnde gezagscrisis. Na het uiteenzetten van de achtergronden van deze volgens de schrijver hele. maal niet zo verontrustende crisis komt hij op de rol die de massamedia spelen. Kwant: Er zijn wel mensen ik weet niet of het er velen zijn die wïï ?n e denken dat in een land als ïil u fn ook elders, de massame- trwai? kanden ziJn va^ een tegen het samenzwerende groep; dat de ote meerderheid der brave burgers rmL?zag in zi-'n vroegere vorm (het hanSiISCUSSleer<:ie §ezag) eigenlijk wil nanaven maar dat zij echter in hun 7wl en gestoord door de samen- erende groep. Met andere woorden: riit?eZa?S01?dermi:ininS zou *n belang de n? Gt ^erk ziJn van hen die communicatiemiddelen beheersen, vkio 17la en dus en radio- en tele- actiioRf«-*rsL ya? hen vooral die de K eitsrubneken verzorgen. Ik kan mermee beslist niet eens zijn. hpt i on"nydloi°gisering van het gezag, dat u^zaarn verdwijnen van het gezag aU,,,°Ve5 £Ike d'^ussie stond, is - eprMo F ^want 'n ontwikkeling v. Ku? -appeli-ike aard- -Er komt een in do wG van denken en waarderen Hen vLl hangen" en het is bin. we JhI commVnicatieveld dat die nieu- uit-WM0-van denken en waarderen zijn middoi s vindt. De communicatie- rol m!en spelen dus wel degelijk een de ffiii men moet ze meer zien als scharS5;0in waardoorheen de gemeen- PPelijke opninievorm zich voltrekt. faat van de massa dat 7ii ?JF 5 aldus Pr°T Kwant, om- aieuwst. moderne vorm en de WTrnLcommïnicaüetechnieken het «lecfelHk Va" m6 °P'nmvorming aan- Heeën J'Grsne 'fn' gedachten en Taligheid ""'gesproken meer- "deeën uij sü Nederland ook nieuwe l'ad™ a ons "mringende cuituur- tot Ho s°usnel en onstuitbaar kan er nilt ach'erban. Deze achterban I tal hoek hïtha,f?n-kan niet in beslo- ven knosw dierbare verleden blii- prol Kwant0"' - deze zin aldus media TJ 2"Jn de moderne massa- ffofessor te, ver°ntrustend. verwijt Sa»A schrijft verder: „Men lust zHn m massamedia dat zij be- gezonde dran^hehh6, dat zij- een on" oteneen nS? om „nieuws" te ""tealitéitsmèdh. m' deze media zijn aie' schriivS ^en gaat in teranten oorlog repril -vf r?^11 ook vóór de ï^ensen van* Confrn ?a5°!P krÜgen de de kathoïSS wemig ka"s |oe dat er ei? pers- *k £ee* graag 8. Maar <0nfo ™gaZ?ndG nieuwsjacht v°jk de pers aio tjit Sunt krijgt ean In de j verdient en vraagt" ''likt de -a' aldus de schrijver, t'n'ande m'Gdia U'ar'de' niet de"önr:„"!a' z0 Denadrukt hij, Oorzaak, 0f E'1' van de crisis. De Veel a:"ever. de oorzaken liggen met historische voorbedden aan dat onze crisis bepaald niet iets nieuws en zelfs in zijn soort niet eens hevig of bijzonder is) wegen des te zwaarder omdat zij in samenspraak van zovelen moeten worden opgelost. „Dit is echter een verheugend ver- schynsel. Ik hoop dat de massamedia er plJdl,aS®n dat de samenspraak voortgaat. De massamedia moeten er voor waken dat geen nieuwe instanties zich aan de openbare discussie ont_ trekken: zij moeten vooral waken dat wy niet het slachtoffer worden van un^UW/«r"!ny!;^e'' van de deskun- digheid. (Wat de schrijver de „des kundigen" noemt ziet hij als een groep die m deze wereld van techniek en verwetenschappelijkste arbeid een nieu we vorm van onbediscusieerd gezag zou kunnen toeëigenen). Tenslotte besteedt prof. Kwant nog enige aandacht aan „onze roemruchte verzuiling".,, Hij zegt: De verzuiling mag zijn problemen hebben, een van haar voordelen is dat wij geen monolitische pers, radio of tv hebben. God hoede ons ervoor dat onze massamedia ooit op monolitische wijze in handen zou den komen van één almachtige instan tie. Het is goed dat niet alle actuali teitsrubrieken zogenaamd „neutraal' moeten zijn in die zin dat zij rekening moeten houden met alle mogelijk groe peringen. Wie met alles rekening moet houden kan niet een markant standpunt innemen. Concluderend schrijft prof. Kwant: „Onze massamedia dragen veel bij tot de opinievorming, ook al heb ben zij zwakke plekken. Maar zijn die zwakke plekken niet in veel gevallen een .^spiegeling, van onze gemeenschap pelijke zwakheden? Wij krijgen de mas samedia die we waard zijn." Aldus prof. dr. R.C. Kwant. Ve§ diéper. «o— de ,nie er thans zÜn sezagocnsis (Prof. Kwant toont Wie twintig jaar geleden zei dat 90 van de 100 parlementsleden we zenloze zwefsers waren, werd niet geloofd, werd uitgemaakt voor fas cist. Nu, dank zij de televisie, heeft iedereen zelf gezien dat het waar is. W.F. Hermans in de Haagsche Post. Amsterdams wethouder dr. Koets: „Als ze nu zeggen: die langharigen moeten in een werkkamp, dan zeg ik dat is een oerdomme opmerking. Maar als ze zeggen: alle mensen bo ven de veertig zijn sufferds, dan dat even oerdom". Vrij Nederland Wij gingen er vlak voor staan met ons fototoestel en toen bleek dat ze bii ■eder couplet de zoom van hun jurk oplichtten Onder onze nieuwsgierige en blijde feestblik werd het gebaar bij na ingetogen. We zullen wel zien wat er op die foto is gekomen. Er werd nog een klucht uitgevoerd over een won. derdokter en toen vonden we het tijd om naar huis te gaan! Het was een leuk en gezellig feestl (Van onze speciale verslaggever) LISSABON Fatima is nog steeds een enorme trekpleister voor de eenvoudige Portugese bevolking. Dat bleek ons heel duidelijk toen wij vorige week het'plaatsje vanuit Lissabon naderden. Overal langs de weg zag je kleine groepjes mensen, soms ook eenlingen, in dezelfde richting lopen, richting Fatima. Mannen in hun zware boerenkledij, donkere jas met bontkraag. Vrouwen met omslagdoeken, kleurige manden vol spullen op het hoofd. En kinderen. Hoe dichter bij Fatima hoe meer. Allemaal op weg naar het nationale heiligdom om het feest der verschijningen te vieren. Deze mensen komen te voet, meestal uit het noorden, vaak honderden kilo meters ver. Hun benen zitten helemaal in de zwachtels. En hoe hun voetzolen er uitzien, moet je maar liever niet vra gen. Zeker niet bij hen. die de hele af stand barrevoets hebben gelopen. Met kleine plukjes strompelen ze Fa tima binnen, blij dat hun boetetocht er eindelijk op zit. Samen met de minder gestrengen, die de tocht maken met au to of touringcar, vormen ze een me nigte van twee miljoen mensen, voor het merendeel Portugezen. Ze hebben in het afgelopen jaar een „promessa" (belofte) gedaan en komen die nu vol brengen. De meest gebruikelijke pro messa is vanaf het grote kruis aan het eind van het plein voor de basiliek op de blote knieën over het cementen plaveisel naar voren schuifelen, hon derden meters ver. Dan drie keer op dezelfde knieën rond de kapel der verschijningen. En tenslotte op nog maals dezelfde knieën langs de trap- :pei> van de basiliek naar boven, de 'kerk in, tot aan het hoofdaltaar. Meest al gaat er iemand met de boeteling mee om hem een beetje te ondersteunen, de kaars te dragen en samen met hem te bidden. Wij vragen een paar mensen, waar om ze dit doen- Het antwoord luidt vrij stereotiep: om genezing van een kwaal te verkrijgen, voor de terugkeer van een man die in Angola zit, voor de behouden thuiskomst van een zoon in Canada of van een visser op zee. Op vallend is het antwoord van een paar kinderen: zij kruipen op d^ knieën ,.om over te gaan op school". Al deze men sen hopen door middel van hun pro messa iets te krijgen. Of komen op deze manier bedanken voor een gunst, die hun reeds geschonken werd. De indruk die wij van dit alles over houden is er een van grote primitivi teit. Deze mensen, die sociaal-econo misch, hygiënisch en cultureel tot de meest achterlijke bevolkingsgroepen van West-Europa behoren, proberen de gaten in hun bestaan te vullen met een beroep op de almachtige God en Regen of geen regen, de promessa (belofte) moet worden volbracht. Vanaf het kruis aan de ingang van het plein kruipen de pelgrims op hun knieën over het cementen plaveisel tot aan de kapel der verschijningen. op zijn moeder Maria. Wat de aarde niet kan, moet de hemel maar doen, en diens hulp moet als het ware worden afgedwongen door het volbrengen van een zware lichamelijke boete. Of door het offeren van een „promessa" in was. Voor de kapel der verschijningen staat een plankier, waarop deze pro- messa's worden neergelegd. Behalve kaarsen zien we ook alle mogelijke lichaamsdelen, gegoten in was. Han den, voeten, strottenhoofden, oren, hele kinderen (waarop dan met rode te kentjes het zieke lichaamsdeel wordt aangegeven), ja zelfs vrouwenborsten. Als buitenlander sta je bij dit alles wel wat vreemd te kijken. Maar de Portugezen vinden het heel gewoon. Plet is hun manier om de hemel te la ten weten, wat er aan schort en op welk punt de hulp van boven wordt ingeroepen. Als je daar op dat plein staat te midden van die menigte, word je ver scheurd door tegenstrijdige gevoelens. Ontzag aan de ene kant, meelij aan de andere. Deze mensen hebben er ont zettend veel voor over, dat moet je toegeven en ze menen het zonder eni ge twijfel serieus. Maar hun instelling is tegelijkertijd zo primitief, dat bij de toeschouwer toch ook een zeker me delijden wordt opgeroepen. Wat weten deze mensen van hun geloof? In hoever re komen ze boven het niveau van de natuurgodsdienst uit? Hebben ze enig besef van de mis, die ergens ver weg, bijna achter de tralies wordt opgedra gen: Is er iemand die hen binnen voert in de geheimen van het geloof? Is er iemand die hen leert dat zij in de eerste plaats zelf de verantwoorde lijkheid voor hun bestaan moeten dra gen en dat zij pas dan de hulp van boven kunnen inroepen, wanneer zij eerst hebben gedan wat in hun ver mogen is? Of laat men hen maar door modderen op een niveau, dat ver bene den het tegenwoordig normale ligt? Zeker, deze mensen verdienen eer bied en sympathie, ze brengen offers waaraan wij niet kunnen tippen. Maar wat te denken van de geestelijken, die mooie frasen door de microfoons staan te schreeuwen en die het kennelijk wel goed vinden zo? Wat te denken van de bisschoppen die met wappe rend paars over het plein lopen en die zich van links en rechts de ring la ten kussen door mensen, die niet eens meer hoeven neer te knielen, ze zijn al geknield. Als er verwijten moeten worden gedaan, dan niet aan de boe renmensen met omzwachtelde voe ten. Dat is wel zeker. De primitiviteit van Fatima is een weerspiegeling van de achterlijkheid, die heel Portugal kenmerkt, vooral het Portugese platteland. En daarom be gint er tegen Fatima verzet te rijzen bij de jongere generatie van priesters en intellectuelen, althans tegen Fatima zoals het op het ogenblik is. Zij noe men het misschien een beetje on genuanceerd maar wel van harte ge- meepd een aftandse folklore. En ei sen, dat het aan een drastische opera tie onderworpen zal worden. Vorig ja>ar publiceerde het Boletim de Informacao Pastoral, uitgegeven door het seminarie van Lissabon, een kritisch artikel, waarin de vraag ge steld wordt of Fatima „alleen maar een bedevaartsoord voor de meest achter lijke volksmenigten van Portugal" blij ven moet en ,,een trekpleister voor toeristen"? De vraag wordt beant woord met een duidelijk neen. Fatima moet worden omgeschakeld tot een centrum van bezinning op het christen dom, er moeten vormingscentra ko men. retraitehuizen, goede bibliotheken. De 'religieuzen, die er zitten, moeten zich daaraan gaan wijden en niet zoals ze nu doen aan de hotelbusi- ness. De aandacht moet verlegd wor den van de massa naar de kleine j groep. Er moet iets gedaan worden voor hen, die niet naar Fatima komen, om dat ze het hele verschijnsel niet meer kunnen plaatsen. De als zinloos erva ren promessa's moeten worden omge bogen in de richting van de moderne caritas. Want zoals het nu is ont vangt Maria de mensen met open ar men en stuurt zij hen met lege han den naar huis". Deze en andere kritische geluiden worden steeds meer gehoord, onder an dere in kringen van de Katholieke Ac tie en op de seminaries die in Fati ma gelegen zijn. ,,Wij willen hier zo gauw mogelijk weg", zegt een semi narieprofessor. .,Het is hier geen mi lieu voor jonge mensen die zich voor bereiden op het priesterschap. Zij kun nen dat devotionele niet meer plaat sen. Zij vragen om een verantwoorde liturgie en om een efficiënte pastoraal. En dat is nu net, wat je hier in Fa tima niet kunt vinjien. Integendeel. Laat ons maar naar Lissabon gaan. Daar heb je tenminste ruimte om als mens en als christen te ademen". Hij vertelt, dat de studenten nooit naar het heiligdom gaan, evenmin trou wens ais andere jonge intellectuelen. Zij kunnen het eenvoudig niet opbren gen. Is het wonder, dat deze kringen he lemaal niet enthousiast zijn\ over het bezoek van de paus aan Faxima? Zij vrezen, dat het schrikbarende conser vatisme van de officiële Portugese kerk erdoor zal worden gestijfd. Portugal heeft paus Paulus nog al tijd niet vergeven, dat hij naar Bom bay is gegaan, vrij kort na de bezet ting van Goa door Indiase troepen. Het schenken van de Gouden Roos aan Fatima bij de sluiting van het conci lie was in de ogen van het regime maar een halve genoegdoening voor deze „belediging". De hele genoegdoe ning zou bestaan in een officieel be zoek van de paus aan Portugal, liefst met de uitdrukkelijke vermelding, dat hij daarmee dit land wilde eren als een natie, die de heilige rechten ver dedigt van het christendom. „Salazar heeft alles in het werk ge steld om 't zover te krijgen Het is hem niet gelukt. Maar er bestaat niet de minste twijfel, da* hij het bezoek van ae paus als een zegen over zijn onder nemingen beschouwt, dat hij ook zal proberen het als zodanig te doen voor komen. En dat is het nu juist, wat at jongere generatie kost wat kost had willen voorkomen". Zij ergert zich al lang aan de slappe houdtinig van het Portugese episcopaat tegenover een regime, dat geen enkele persvrijheid toestaat dat elk commen taar op de pauselijke sociale encyclie ken verbiedt, dat er een eigen Gestapo, de beruchte Pide op na houdt dat po litieke delinquenten zonder spoor doet verdwijnen en dat er niet in slaagt het land een enigszins redelijke welvaart te bezorgen. Kardinaal. Cerejeira is een vriend van Salazar, hij studeerde met hem aan de universiteit van Coimbra. De bisschoppen zijn een soort zetbazen van de staat, ook al worden zij for meel door Rome benoemd. Zij dur ven zich niet tegen het regime te ver zetten. Omdat zij zich nog levendig her inneren, hoe het indertijd met de bis schop van Porto gegaan is, die iets zei over de slechte sociale toestan den in Portugal en meteen werd ver bannen. Het is hetzelfde lied dat we al meer hebben horen zingen: Portugal is door Maria in 1917 en door Salazar 111 1928 voor het communisme bewaard. Toen in het naburige Spanje de communis ten de kop opstaken hebben de bis schoppen meteen een „promessa" ge daan en daardoor is Portugal behou den gebleven. Dank zU Maria en Sa lazar. Zo hebben de bisschoppen lange tijd gedacht en voor een groot gedeelte den ken zij nog zo. Des te bewonderens waardiger $5 wat de bisschop van Fa tima, monseigneur Venancio, vorig jaar in een herderlijke brief over het feest van de verschijningen heeft geschre ven. „Men kan de in wezen vreedzame boodschap van Fatima niet uitspelen tegen dit of dat land in het bijzonder, zeker niet tegen die dierbare natie, wel ke, het moet worden toegegeven, het slachtoffer is van een leerstellig sy steem, dat indruist tegen haar meest dierbare tradities. Fatima mag nooit een naam worden die verdeeldheid zaait op een terrein, waar zuiver aard se en politieke factoren een rol spe len". Dat is een moedig geluid. Dat is een uitspraak die getuigt van inzicht. En een klein teken van hoop voor hen, die de fatale reeks „Fatima-godsdien- stig primitivisme - sociaal-economische achterstand-dictatoriaal regime" wil len doorbreken. Van hen zal nog veel De drie kinderen aan wie Maria in 1917 verschenen zou zijn, Jacintha, Francesco en Lucia. De beide eersten zijn kort na de verschijningen over leden, Lucia leeft thans als karmelie tes in Coimbra. geduld gevraagd worden. Maar de tijd werkt in hun voordeel. Want Fati ma gaat na het hoogtepunt van dit jubileum een zekere neergang tege moet. En het regime? Toen men laatst de studenten van het seminarie vroeg oi zij voor Salazar wilden zingen, ant woordden zij: „Als het voor een re. quiem-mis is, dan graag". Waarmee we maar willen zeggen, dat ook het regime zijn beste dagen wel eens ge had zou kunnen hebben. Het geweld is waarschijnlijk het grootste probleem van deze tijd, de onoverkomelijke ergernis van ons denken. En het 'is juist voor het denken een ergernis, omdat het denken er geen vat op krijgt: geweld is datgene wat zich-aan de invloed van het denken onttrekt. In zekere zin moeten we zelfs zeg gen, dat het geweld datgene is wat wij niet doen, maar wat ons over komt, zelfs als wij het schijnen te doen. Het ergerlijke van het ge weld is, dat het alleen geweldda dig op rekening te schrijven is van een vrijwillig en berekenend han delende mens. Het is nooit een zuivere doelhandeling, waarmee precies bereikt wordt wat ermee beoogd werd. De gewelddadige handeling wordt altijd gekenmerkt door neven-effecten die in kracht en uitwerking het beoogde effect verre overtreffen. Geweld is het teveel aan effect dat een handeling heeft, en dat teveel is onbereken baar en daarom onverantw.oorde- lijk. Het zuiverste voorbeeld van ge weld is de explosie. Is dit een daad of een gebeuren? We zouden moe ten zeggen: het is maar een daad tot op het moment van de explosie zelf; daar gaat de daad over in een onberekenbaar en onverantwoor delijk gebeuren, in een monsterlijk surplus aan effect. De daad bestaat hierin, dat men laat gebeuren: De explosie veroorzaken is zich terug trekken van de daad op het moment dat hij in zijn gevolgen onbereken baar wordt. Op datzelfde moment is de daad ook technisch niet meer te controleren en te verantwoor- Ook deze opvoeding is een aan gelegenheid van de techniek ge- ivorden. Sentiment en moed zijn zelf doordrenkt van de ideologie van het geweld, de grote daad, het dap pere doorzetten. In onze verheer lijking van de moed ligt een naïeve overschatting van wat een mens als het ware met de blote hand vermag te doen, een stuk helden verering, dat berust op de aan vaarding van het geweld. Het handwerk van de moed is tamelijk machteloos tegenover de grote technische opgave van de geweld loosheid. Dat is ook niet te ver wonderen, omdat de moed eeuwen lang als functie gehad heeft het geweld in stand te houden. Het woord is hiermee losgeraakt van zijn oorsprong, waar het nog ver band houdt met gemoed en dee moed: het is daar niet alleen durf en heldhaftig optreden, maar op de eerste plaats incasseringsvermo gen, bereidheid te ondergaan. Wat wij nu moeten incasseren is dit: dat onze ethische ontwikkeling dermate „bij de technische evolutie achtergebleven is, dat we daarbij nederig in de leer moeten gaan; dat wij met de deugden en middelen uit het verleden machteloos staan tegenover het geweld. Wanneer wij die primitieve middelen ge bruiken om het geweld te keren, houden wij het ongewild in stand. Zelfs het nobele geweld van de verontwaardiging slaat al gauw in krijgshaftigheid om of schept in ons een gevoel van persoonlijke verdienste dat ten opzichte van een zo grote en nuchtere opgave den. Het lijkt mij daarom onjuist te zeggen, dat de ontwikkeling van de techniek zonder meer verant woordelijk is voor het geweld. De ze veel gehoorde en langzamerhand tot cliché geworden uitspraak is niet helemaal doordacht. Geweld is geen techniek, maar anti-techniek. In de explosie wordt de techniek niet gehanteerd, maar losgelaten, ontkend en misbruikt. Van tech niek is alleen maar sprake, wan neer de gevolgen van een daad niet een onpersoonlijk gebeuren worden, maar juist nauwkeurig berekend en verantwoord worden, wanneer er niets uit de hand loopt. Techniek is geweldloosheid: zij is de wijze waarop zonder surplus aan effect een doel bereikt wordt. In de techniek wordt een ethisch ideaal van volkomen verantwoor ding en rekenschap nagestreefd. Niets wordt aan het toeval over gelaten. Wie een doel wil bereiken zonder geweld te gebruiken, moet technisch optreden. Als dus ook de vrede een doel is, ver van ons ver wijderd nog, dan moet de afstand die ons daarvan scheidt, technisch overbrugd worden. Techniek maakt het uitstel bewoonbaar. Geweld loosheid is een technische opgave. Het denken en voelen blijken mach teloos te zijn tegenover het geweld. Een lange geschiedenis van ge weld leert ons, dat het een illusie is de mens tot geweldloosheid te willen opvoeden met nobele ge dachten en gevoelens of met moed. misplaatst is. De weg naar een ver verwijderd doel kan alleen tech nisch bewandeld worden. En in die techniek is de ethische opgave van geweldloosheid al opgenomen. Er is een situatie, waarin het probleem van het geweld al tech nisch opgelost is. Dat is het ver keer. Misschien is nergens meer aggressiviteit dan hier. Maar zij krijgt geen kans tot heldendaden omdat de situatie technisch gere geld wordt. Zou het initiatief hier overgelaten zijn aan ouderwetse deugden als persoonlijke moed en doorzettingsvermogen, dan zouden onze wegen tot kolossale bloedba den worden. In de berm zouden angstige automobilisten een eigen mening gaan zitten ontwikkelen en geen stap verder komen. Het ge weld is hier absurd geworden, niet omdat er geen aanknopingspunten voor een agressief of eigenmach tig optreden liggen, maar integen deel omdat er zoveel liggen. Hoe waarschijnlijker het geweld wordt, des te noodzakelijker is de tech nische regeling en des te efficiënter kan zij werken. Het merkwaardige hierbij is dat door de technische regeling het gevoel en de moraal opgevoed worden. De techniek corrigeert niet alleen de fouten van ons denken, maar ook de vals heid van ons gevoel. En het ver keer is volstrekt geen uitzonder lijke situatie. Wie er even over nadenkt, zal het met mij eens zijn, dat alles verkeer is. Dus kan alles geregeld worden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 19