desnoods voor klein gezin Goede rijeigenschappen van sportieve MGB-GT nu 25 stuks Zweedse postbestelwagens met DAF-vanomatic operatie anti-roos... Samenwerking Citroen en NSU Financier uit Amsterdam verduisterde vele tonnen Twee zusjes verdronken '1ISH WHlSfib Rotterdam schaft parkeerschijven af Zeer goed tips - tips-tips-tips Contactpuntjes MG- en Morris- GARAGE WILS mm Erasii VDORHEE!Oa"sfüKS1.2o NU ZELFDE ITO1TO BETERE TABAKKEN. PROEF MAAR. UW GOEDE KEUS! Licht, getuig en zo zacht Man uit Sheffield stal complete bibliotheek Juwelenroof in Utrecht Eerste resultaat pinkstercollecte gunstig I I-lil ROTTERDAM (ANP) Rotterdam wil de zgn. blauwe zone in het cen trum (parkeren met parkeerschijven) afschaffen en het aantal parkeerme- ters nu 250 met 2.000 uitbreiden. Het tarief voor het parkeren wordt f 0,25 per uur of f 0,50 per twee uur. De parkeermeters zullen geleidelijk worden geplaatst. Het totaal benodig de bedrag van f 680.000,- zal in de ko mende twaalf maanden worden uitge geven. B. en w. verwachten dat dit jaar reeds 750 meters worden opge steld. Het college van b. en w. vindt dat dank zij gunstiger controlemogelijkhe den het kort parkeren beter geregeld kan worden' met parkeermeters dan met parkeerschijven. De opbrengsten kunnen worden gebruikt voor het stich ten van commercieel te exploiteren par keergarages. Twee raadscommissies hebben zich reeds met de voorstellen van b. en w. akkoord verklaard. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) K2r helpt altijd Imp. Brocades, Amsterdam De MGB-GT is de coupéversie van de bekende Engelse sportwa- gen. Met zijn fastback en betrek kelijk groot glasoppervlak ziet het model er bekoorlijk uit. Half spor tief en half elegant zou men kun nen zeggen. De prestaties zijn voor een 1.8 liter niet overweldi gend, maar toch interessant ge noeg voor de sportieve rijder, die iets aparts wil hebben en er niet ,al te veel voor wil betalen. Deze GT kan ook nog worden be schouwd als een kleine gezinsauto. Op de achterbank kunnen een paar kinderen worden meegeno men. De wagen is een 2-f 2-zitter. Gewoonlijk wordt de zitting ge- Ibruikt voor extra reisbagage. De koffer is, met een nuttige inhoud van ruim 100 dm3, niet al te groot. De lage rugleuning van de bank gaat trouwens naar beneden. Achter het stuur vinden we de zitpositie in elk opzicht goed. De zetels zyn gunstig gemodelleerd en geven vol- doende st'eun. Voor lange rnSSBI personen kunnen ze ver ge- noeg naar achteren worden LI geschoven. De rugleuningen T||2 zyn niet neerklapbaar, wat [ItIr toegang. tot de noodzit- ting nogal bezwaarlijk m$ maakt. Met behulp van een H| sleutel is het mogelijk de rugleuning een weinig bij te stellen. Het dashboard is verzorgd en overzichtelijk. De blokvormige snelheids ier en toeren teller zyn van groot for- I maat en dus gemakkelijk afleesbaar. De bedieniiigsinstrumeniten zijn oor- «helkundig geplaatst, maar ze zijn niet gemerkt. Het ontsteking,scontact en het I stuurslot zijn gecombineerd en zitten links aan de stang, nogal diep wegge- I werkt onder het instrumentenpaneel. In een klein handschoenenkastje, dat op slot kan, kunnen kleine spullen worden weggeborgen. Het verwarmings systeem functioneert bevredigend en het is niet moeilijk te regelen. De capaci teit lijkt ons ruim voldoende. Frisse lucht wordt onder het dashboard bin. nengelaten. Voor een ontluchting van uct compartiment zijn we aangewezen op een van de zijraampjes achter. rekend zijn op snelheden tot 200 km/u. stevig op de weg. In de bocht gedraagt de wagen zich tamelijk sportief. Erva ren rijders kunnen er veel plezier van beleven. De besturing is precies en di rect (drie omwentelingen van links naar rechts). De vering is vrij stug, maar men merkt dit alleen op minder goede wegen. De rijstijl heeft er echter niet onder te lijden. In alle omstan digheden is de MGB goed onder con trole te houden. In de stad laat de wa gen zich behendig door de drukte leiden De afmetingen g zijn bescheiden (nog geen vier meter lang) en de draaicirkel is nauwelijks 10 meter. Wie de GT be zadigd rijdt en er geen behoefte aan heeft het prestatievermogen uit te bui- Sedert 1965 werken Citroën en NSU samen in een gemeenschappelijke maatschappij, Comobil geheten, met het hoofdkwartier in Genève. De on derneming had tot taak een auto met wankelmotor voor te bereiden. De sa menwerking is intussen in een nieuw stadium gekomen door de oprichting van een nieuwe maatschappij, de Co- mötor, die in Luxemburg is geves tigd. Thans worden de produktie en distributie voorbereid. Voor de eerste maal hebben twee Europese automo bielfabrieken, een Franse en een Duit se, zich in het kader van de E.E.G. aaneengesloten om een gemeenschap pelijke produktie en alles wat eraan vastzit te realiseren. Van de bestuurdersplaats is het uit zicht rondom niet zo ideaal als we het zouden wensen. De brede stijlen achter Delemmeren het vrije uitzicht een beet je en de achteruitkijkspiegel is eiigen- I njkin de gegeven situatie te klein. Hier- dij komt nog dat de achterruit onge- u Hag zit en het achteruitzicht be- 52 i Seval adviseren we met adruk zijspiegels. Extra veiligheids voorzieningen heeft de MGB-GT niet. Hei1S gedacht aan veiligheidsgor- bekleding van het instrumenten. I L552 maar bijv. niet aan de on- I hei2 i ^beurd. De kniezone is niet imam vrij van harde uitsteeksels. Bij vmlffï j'e echter nog niet zo ver ge- sftWr op dergelijke details wordt yL2' Verenigde Staten wordt er k rtl aa.?. ht aan besteed, maar daar BPerd dan ook hevig geactual'i- De krachtbron is een oude bekende, e MGB-motor, met een vijfmaal gela- 'r a krukas, kan een kleine honderd upkfengen, om precies te rijn £-pk bij 5500 omwentelingen per De 'opsnelheid ligt bi) 170 km/u 0 SO b acceleratio is stimulerend: van km/u in 9 sec., 0-100 km/u in 13,5 C' en tot 130 km/u in 20 sec. 1st v°tdoende elastisch, zo- Saai .S- .yerkeer niet lustig is of la is HM Seren Een schoonheid-sfout- sWchroniwerHerste versr|eUing niet ge- feer vonrt ,ls" ,^at bi' BMC.wagens 'okakeWk ml, ?ver,igens gaat het rect en nant.i^ .de stevige pook cor- ttitgerust mlt mechanisme is u't vioS? elektt'ische overdrive, die "wden aa/,ofWe! als de derde kan tdujfremmof, De wagen heeft klueerd rwop e voorwielen, gecom- Isteem i. Snmelremmen achter. Dit Prestatievermn men berekend op het tussen de voo/ftt' handrem ligt ^tassend gS ®en' 9 MGB heeft met zijn snoV3 nlge1schappen- Hy sportbanden 165x14, die be- me grote weerstand ondervinden by het intrappen van het rempedaal wyst op vervuilde of verdikte rem vloeistof, halfvergane remzuigers of iets dergelijks. Als u deze „waarschu wing" in de wind slaat loopt u grote kans dat u op een bepaald moment helemaal geen remwerking meer heeft en dan is goede raad duur. In veel gevallen reageert men niet of nauwelijks op een knaldemper die wat meer lawaai maakt. Men be seft blijkbaar niet dat dit als regel het gevolg is van een lekkage in de knaldemper. Niet dat de motor daar iets minder door zal presteren, maar het gevaar schuilt in de zeer giftige koolmonoxyde die in de uitlaatgassen aanwezig is en van onder de wagen door kieren en spleten naar binnen wordt gezogen. Brnrrkf "Pech door een doorgeslagen zekering t J kan gjkg automobilist overkomen. Om dan niet met de handen in het haar te staan is het verstandig tijdig wegwijs te worden in het bedradings schema van uw auto. Op zijn minst dient u te weten waar alle zekeringen zitten, alsmede de „groep" te kennen waarvoor ze bedoeld zijn. In vrijwel elk handboekje is een zekeringsche ma opgenomen, zodat u het maar voor het nakijken heeft. ten. komt met gemiddeld 11-12 liter op 100 km uit. Nog enkele gegevens: Motor: 4.cil. 1798 cc Boring en slag: 80x90 mm Vermogen; 98 SAE-pk bij 5500 omw./ min. Max. koppel: 15.2 kgm/3000 omw./min. Afmetingen: 388x152x125 cm. Gewicht: 1050 kg. 0 Max. gew.: 1320 kg. Inh. tank: 55 liter Topsnelheid: 170 km/u. Prijs: 15.995,— 9 De Triumph 1300 is in prijs ver laagd tot f 9.250,-. Voorheen kostte deze wagen f 9965,-. 9 Van Peugeot wordt waarschijnlijk op de oktobersalon in Parijs, een 204 met dieselmotor verwacht. Het gaat hier vermoedelijk om een 1.5 liter van ongeveer 45 pk. BMC gaat een snellere versie van de „1800" uitbrengen. Het wordt de BMC 1800 S met een motor van 102 pk en een top van 170 km.-u. De ac celeratie is aanmerkelijk feller, vol gens de fabriek van 0-100 km-u in 13 seconden. 9 Aan de Citroën 2 CV AZM en de AZAM 6 zijn' enkele veranderingen aangebracht. Een nieuw dashboard is uitgevoerd in zwarte kleur. Het instru mentenpaneel, met de meters en scha kelaars in één blok, is uitgerust met de snelheidsmeter van de Ami 6. De wagens zijn nu voorzien van witte plas tic sierringen om de wieldoppen. AMSTERDAM (ANP) De Amster damse recherche heeft woensdagavond in opdracht van de Officier van Justi tie de 46-jarige financier D. H. V. ge arresteerd. V., die tot voor kort direc teur van de maatschappij tot ontwik keling van projecten „Matovap" in Am sterdam was wordt ervan beschuldigd in die functie verduistering, oplichting en valsheid in geschrifte te hebben ge pleegd. Hij zou de maatschappij voor vele tonnen hebben benadeeld door fraude bij het kopen van beleggings objecten en knoeien met koopcontrac ten. De recherche kon niet zeggen om welk bedrag het precies gaait. Het was op het ogenblik nog moeilijk de civiel rechtelijke en de strafrechtelijke kant van de zaak te scheiden, verwacht wordt dat het onderzoek geruime tijd zal vergen. (ADVERTENTIE) DEALER Raadhuisstraat 83-88 Hoogerheide Tel. 01646-530 Qtoepen oprijden moet u zoveel mo- gelijk zien te vermijden. Is er een directe noodzaak voor, doe het dan zo, dat u niet „haaks" de stoeprand op rijdt, maar als het ware stukje voor stukje de stoeprand „oprolt". U begint dus met de buitenkant van de band en dan als maar verder tot de gehele band op de stoep is. Op deze wijze maakt u de kansen op canvasbreuken zo klein mogelijk. U vraagt maar De heer van S. te Waalwijk wil graag weten wat men nu precies met het oc taangehalte van benzine bedoelt. Hy heeft het al eens aan de pompbedien de gevraagd maar het antwoord dat hy kreeg was zo vaag dat hy er niet veel wijzer van is geworden. Om te beginnen spreekt men in de aardolieterminologie niet van het oc taangehalte maar van een octaangetal. Dit getal geeft n.l. de mate van klop vastheid van een benzine aan. Hoe ho ger het getal is, hoe hoger ook de klop vastheid zal zijn. Voor de gebruike lijke autobenzines kunnen de octaan* getallen variëren van 65 tot circa 95. Het octaangetal wordt vastgesteld aan de hand van proeven waarbij 'n meng sel van iso-octaan (hoge klopvastheid) en normaalheptaan (lage klopvastheid) wordt vergeleken in een proefmotor met verstelbare verbrandingsruimte. Heeft een mengsel van 80 pet. iso- cctaan en 20 pet. normaalheptaan nu dezelfde klopvastheid als de te onder zoeken benzine, dan is het octaange tal van deze benzine 80. Toevoeging van „dopes" (o.m. tetra-aethyllood) resul teren in et hoger worden van het oc taangetal. De Zweedse posterijen zullen 1.000 bestelwagentjes in dienst nemen, waar van de motor, transmissie en alle me chanische onderdelen worden geleverd door DAF. De assemblage vindt plaats in Zweden. De ophouw wordt vervaar digd door de Zweedse fabriek van spoorweg- en transportmateriaal te Kalmar. De body is van kunststof ge maakt Na uitgebreide proeven met 'n tiental prototypen waarbij ruim 200.000 km werd afgelegd, kreeg DAF de gro te order. De krachtbron, de varioma- tic en het onderstel van de postbe- stelwagen zyn die van de Daf 44. Daar de postwagen is bedoeld voor huis-aan-huis bezorging van brief- en pakketpost, was het belangrijk dat de postbode gemakkelijk in en uit de wa gen zou moeten kunnen stappen, dat hij zo dicht mogelijk bij de brieven bussen moest kunnen komen en dat hy goed uitzicht naar alle kanten zou hebben. Het voertuig moest zo functio neel mogelijk zijn. Daar tijdens de be zorging gemiddeld om de 3 a 4 meter werd gestopt, werden door de tien pro totypen niet minder dan 50 miljoen stops gemaakt. De wagens maakten in de postbesteldienst ruim 110.000 uren Het bleek dat de variomatic niet al leen de meest ideale transmissie was maar ook de betrouwbaarste. Aangezien bij elke stop en elke keer weer optrekken minstens viermaal ge schakeld en gekoppeld had moeten worden bij gebruik van een normaal geschakelde bak, bespaarde de Daf- variomatic de Zweedse postbestellers ruim 200 miljoen maal koppelen en schakelen tijdens de testperiode. Bo vendien bleek de zelfblokkerende dif- ferentieelwerking van de variomatic een sterk pluspunt bij het rijden op gladde en besneeuwde wegen. Ook in andere landen bestaat er grote belang- stlling voor het Nederlands-Zweedse project. De serieproduktie van de be stelwagen begint volgend jaar- i SHEFFIELD (AP) De politie van Sheffield heeft in het huis van Ro nald Gawthorne 10.000 boeken gevon den. De politie was op zoek naar een boek, dat uit een openbare bibliotheek ge stolen was. „In alle kamers lagen sta pels boeken", zei een rechercheur voor de kantonrechter. „Ze lagen overal, We hadden acht bestelwagens nodig om al die boeken naar het bureau over te brengen". De 47 jaar oude Gawthorne heeft be- kend de laatste 15 jaar voortdurend boeken uit de stedelijke bibliotheken gestolen te hebben. UTRECHT (ANP) In de nacht van woensdag op donderdag is voor een waarde van ongeveer 20,000 gul den aan sieraden geroofd uit de etalage van een juwelier aan het Vredenburg in Utrecht. Omwonenden hoorden om streeks vier uur, dat de ruit van de etalage werd ingeslagen nadat een au to het trottoir was opgereden. Van de dader(s) ontbreekt elk spoor. LEEUWARDEN (ANP) Twee zusjes van 8 en 5 jaar zijn in St.-Jacobiparo- chie op enkele honderden nieters af stand van hun ouderlijke woningen in 'n vaart verdronken. De slachtoffertjes zijn de 8-jarige Geertje en de 5-jarige Anna Brouwer, beiden dochtertjes van de veehouder P. Brouwer uit St.-Jaco- biparochie. Hoe de meisjes te water zijn graakt is niet bekend. Zij hadden vrij van school en waren 's morgens op de fiets weggegaan om naar zee te kijken. Toen ze in de loop van de morgen niet terugkwamen werd nien thuis onge rust. Woensdag om één uur vonden mensen, die in de buurt van die fami lie de Brouwer wonen, de fiets van de meisjes in de vaart. Direct daarna wer den ook de ontzielde lichaampjes van de zusjes ontdekt. UTRECHT (ANP) Nu dit jaar Of de zaterdag voor pinksteren de actie ..Eten voor India" werd gehouden, heb ben de kerken met extra-spanning de re sultaten van de pinkstercollecte voor de zending tegemoetgezien- Tot nu toe ziet het er niet naar uit, dat de op brengst een teleurstelling zal worden. De eerste berichten die bij het zen- dingscentrum van de gereformeerde kerken in Baarn zijn binnengekomen, wettigen de hoop dat de opbrengst ze ker niet lager zal zijn dan vorig jaar. Gisteren was van dertig gemeenten het resultaat bekend. In deze gemeenten bracht de collecte gemiddeld 14 procent méér op dan in 1966, nog afgezien van de giften die nakomen. (ADVERTENTIE) PURE aid m EBT STILL SOW $T OISTHXeRV QUBL5N die speciaal met sodawater behouden blijft! IMPORT: SCHAEFERS W0RDEMANN N.V., AMSTERDAM Deze keer speciale aandacht voor grote gildedagen in het Oost brabantse Ravenstein. Meer dan dertig gilden treden zaterdag en zondag met hun vaandels, trom men en pittoreske kleding naar buiten. De meeste gilden hebben een rijk verleden. Ravenstein dat met wallen, smalel straten en oude gevels een haast uniek decor vormt zal nu twee dagen vol zijn van „gildebroeders". Minstens 500 gekostumeerde gildeleden zul len vendelend en trommelend eer bewijzen brengen aan wereldlijke en kerkelijke overheid. Zaterdag valt het nogal mee met het programma. Om 16.00 uur zal aan het St.-Barbaragiide uit Ravenstein een nieuw vaandel worden uitgereikt. Om 19.00 uur is er een groot gildebal. Zondag begint het feest pas goed. Om 8.00 uur wordt reeds reveille geblazen. Om half negen worden de koning en de beschermvrouwe opgehaald, terwijl om negen uur 's morgens een plechtige Gilde-mis begint. Om 10.15 uur wordt de autoriteiten een vendeigroet ge bracht. Het programma vermeldt ver der, dat om 12.00 uur een tentoonstel ling wordt geopend van het zilver van alle oude gilden uit het „Land van Ravenstein". Elk kerkdorp had vroe ger zijn eigen gilde. Alle attributen en zilveren schildjes zijn echter niet ter plaatse bewaard gebleven. Voor deze gelegenheid zyn ze weer eens verza meld. Te 12.30 uur krijgen de keizers, koningen, vaandrigs, hoofdmannen en ereleden de erewijn aangeboden door het gemeentebestuur van Ravenstein. Om 14.00 uur begint een grote his torische optocht, die om 15.00 uur uit mondt in een massaal optrekken van de deelnemende gilden vanuit de ver schillende starten, die op de markt uit komen, om elkaar aldaar voor een ge zamenlijk vendelen en roffelen te tref fen. De diverse wedstrijden van ven delen, tambouren, koningsschieten, gil- deklosschieten en wipvogel vangen aan om 15.30 uur. De prijsuitreiking vindt om 18.30 plaats in het gemeenschaps huis „Vidi Reo", terwijl de dag wordt besloten met een groot gildebal in een voor deze gelegenheid speciaal opge bouwde feesttent. Alvast een tip voor volgende weekOp zaterdag 27 en zondag 28 mei organiseert de VVV-Brunssum- Schinveld een internationale ster- rit voor caravanswaaraan kan wor den deelgenomen door caravanbe- litters in Nederland, BelgiëLuxem burg, Duitsland en Frankrijk. De caravans worden op 27 mei tussen acht en twee uur verwacht op het Lindeplein, waar men een stand plaats krijgt toegewezen. Er is 's avonds een bal. De volgende dag is er om 11.00 uur een koffietafel, opgeluisterd door een promenade concert. Het doel van deze ster rit is het onderlinge contact tussen cara- vanbezitters te bevorderen tijdens een bezoek aan Brunssum. Men kan zich schriftelijk aanmelden bij de VVV-Brunssum, Lindeplein, of tele fonisch onder de volgende nummers 04449 53030, 52872 of 53130. Men ontvangt dan een aanmeldingsfor mulier. De kosten bedragen 25 gul den per caravan en 2 personen. Ie dere inzittende meer betaalt vijf gulden Tot 25 mei is in E'llecom de „Eer ste Gelderse Antiekbeurs' Deze is tot stand gekomen door het initiatief van de heren F. Beekhuizen en Zoon, anti quairs in Helmond, die voor deze beurs de „Oude Kapel" aan de Zuitphense- straat beschikbaar kregen. Tien Neder landse antiquairs hebben hier een grote verscheidenheid aan kunstvoorwerpen bijeengebracht. De catalogus vermeldt onder meer: meubelen, porselein, glas, juwelen, schilderijen, tapijten, sculptu res en brons. Het valt wel niiet precies in het weekend, maar we geven deze tip toch maar. Op woensdag 24 mei is er op de Ginikelse Heide bij Ede, bij de schaapskooi tegenover het restaurant „Zuid-Ginkel" het traditioneel schaap- scheerdersfeest. Vanaf acht uur wor den de schapen behoedzaam van de dikke wintervacht ontdaan, een kar wei dat nog steeds met de handschaar wordt gedaan. Er zijn verder veel folk loristische evenementen: demonstraties spinnen op het spinnewiel, het optre den van een blaasgroep en een boeren- dansgroep en kinderspelen zoals zaklo- pen, ringsteken en natuurlijk koekslaan. Nadere inlichtingen kunt u krijgen bij het VW te Ede, 08380-8054. 9 Zaterdag ontsteekt de burgemees ter van Emmeloord in die plaats een feestvlam, die gedurende de gehele pe riode (dat is tot en met 9 september), dat het feest rond het 25-jarlg bestaan van de Noord-Oost-Polder wordt ge vierd, zal branden. Alle dorpen uit de N.O.P. beelden zaterdag op de Deel in Emmeloord in een tableau elk een onderdeel van ie geschiedenis van de polder uit. Die Deel wordt gestoffeerd met een kunst- en antiekmarkt, stalle tjes, kraampjes, een feesttent enz. In lichtingen, ook over het verdere feest programma: Raadhuis van Emmeloord 05270-2144. (ADVERTENTIE) Wilt u die hoofdroos kwijt? 't Is heel eenvoudig: uw haar moet schoon zijn, natuurlijk, maar vooral GEZOND! En dat is de taak van PéTROLE HAHN. PéTROLE HAHN met zijn uitsluitend natuurlijke, zeer actieve bestanddelen, reinigt grondig, maakt het haar gezond, voedt de haarwortels, brengt de hoofdhuid weer tot leven en neemt zodoende zelfs de oorzaak van roos weg. Gun uzelf iedere morgen éven de tijd voor „Operatie Pétrole Hahn" en u zult spoedig vergeten dat u ooit last van - roos hebt gehad. TEGEN HAARUITVAL EN ROOS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 13