desnoods voor klein gezin
Goede rijeigenschappen
van sportieve MGB-GT
nu 25 stuks
Zweedse postbestelwagens
met DAF-vanomatic
operatie
anti-roos...
Samenwerking
Citroen en NSU
Financier uit
Amsterdam
verduisterde
vele tonnen
Twee zusjes
verdronken
'1ISH WHlSfib
Rotterdam schaft
parkeerschijven af
Zeer goed
tips - tips-tips-tips
Contactpuntjes
MG- en Morris-
GARAGE WILS
mm
Erasii
VDORHEE!Oa"sfüKS1.2o NU ZELFDE ITO1TO
BETERE TABAKKEN. PROEF MAAR. UW GOEDE KEUS!
Licht, getuig en zo zacht
Man uit Sheffield
stal complete
bibliotheek
Juwelenroof
in Utrecht
Eerste resultaat
pinkstercollecte
gunstig
I
I-lil
ROTTERDAM (ANP) Rotterdam
wil de zgn. blauwe zone in het cen
trum (parkeren met parkeerschijven)
afschaffen en het aantal parkeerme-
ters nu 250 met 2.000 uitbreiden.
Het tarief voor het parkeren wordt
f 0,25 per uur of f 0,50 per twee uur.
De parkeermeters zullen geleidelijk
worden geplaatst. Het totaal benodig
de bedrag van f 680.000,- zal in de ko
mende twaalf maanden worden uitge
geven. B. en w. verwachten dat dit
jaar reeds 750 meters worden opge
steld.
Het college van b. en w. vindt dat
dank zij gunstiger controlemogelijkhe
den het kort parkeren beter geregeld
kan worden' met parkeermeters dan
met parkeerschijven. De opbrengsten
kunnen worden gebruikt voor het stich
ten van commercieel te exploiteren par
keergarages.
Twee raadscommissies hebben zich
reeds met de voorstellen van b. en
w. akkoord verklaard.
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
K2r
helpt altijd
Imp. Brocades, Amsterdam
De MGB-GT is de coupéversie
van de bekende Engelse sportwa-
gen. Met zijn fastback en betrek
kelijk groot glasoppervlak ziet het
model er bekoorlijk uit. Half spor
tief en half elegant zou men kun
nen zeggen. De prestaties zijn
voor een 1.8 liter niet overweldi
gend, maar toch interessant ge
noeg voor de sportieve rijder, die
iets aparts wil hebben en er niet
,al te veel voor wil betalen. Deze
GT kan ook nog worden be
schouwd als een kleine gezinsauto.
Op de achterbank kunnen een
paar kinderen worden meegeno
men. De wagen is een 2-f 2-zitter.
Gewoonlijk wordt de zitting ge-
Ibruikt voor extra reisbagage. De
koffer is, met een nuttige inhoud
van ruim 100 dm3, niet al te groot.
De lage rugleuning van de bank
gaat trouwens naar beneden.
Achter het stuur vinden we
de zitpositie in elk opzicht
goed. De zetels zyn gunstig
gemodelleerd en geven vol-
doende st'eun. Voor lange
rnSSBI personen kunnen ze ver ge-
noeg naar achteren worden
LI geschoven. De rugleuningen
T||2 zyn niet neerklapbaar, wat
[ItIr toegang. tot de noodzit-
ting nogal bezwaarlijk
m$ maakt. Met behulp van een
H| sleutel is het mogelijk de
rugleuning een weinig bij te
stellen. Het dashboard is
verzorgd en overzichtelijk.
De blokvormige snelheids
ier en toeren teller zyn van groot for-
I maat en dus gemakkelijk afleesbaar.
De bedieniiigsinstrumeniten zijn oor-
«helkundig geplaatst, maar ze zijn niet
gemerkt. Het ontsteking,scontact en het
I stuurslot zijn gecombineerd en zitten
links aan de stang, nogal diep wegge-
I werkt onder het instrumentenpaneel.
In een klein handschoenenkastje, dat
op slot kan, kunnen kleine spullen
worden weggeborgen. Het verwarmings
systeem functioneert bevredigend en het
is niet moeilijk te regelen. De capaci
teit lijkt ons ruim voldoende. Frisse
lucht wordt onder het dashboard bin.
nengelaten. Voor een ontluchting van
uct compartiment zijn we aangewezen
op een van de zijraampjes achter.
rekend zijn op snelheden tot 200 km/u.
stevig op de weg. In de bocht gedraagt
de wagen zich tamelijk sportief. Erva
ren rijders kunnen er veel plezier van
beleven. De besturing is precies en di
rect (drie omwentelingen van links
naar rechts). De vering is vrij stug,
maar men merkt dit alleen op minder
goede wegen. De rijstijl heeft er echter
niet onder te lijden. In alle omstan
digheden is de MGB goed onder con
trole te houden. In de stad laat de wa
gen zich behendig door de drukte leiden
De afmetingen g zijn bescheiden (nog
geen vier meter lang) en de draaicirkel
is nauwelijks 10 meter. Wie de GT be
zadigd rijdt en er geen behoefte aan
heeft het prestatievermogen uit te bui-
Sedert 1965 werken Citroën en NSU
samen in een gemeenschappelijke
maatschappij, Comobil geheten, met
het hoofdkwartier in Genève. De on
derneming had tot taak een auto met
wankelmotor voor te bereiden. De sa
menwerking is intussen in een nieuw
stadium gekomen door de oprichting
van een nieuwe maatschappij, de Co-
mötor, die in Luxemburg is geves
tigd. Thans worden de produktie en
distributie voorbereid. Voor de eerste
maal hebben twee Europese automo
bielfabrieken, een Franse en een Duit
se, zich in het kader van de E.E.G.
aaneengesloten om een gemeenschap
pelijke produktie en alles wat eraan
vastzit te realiseren.
Van de bestuurdersplaats is het uit
zicht rondom niet zo ideaal als we het
zouden wensen. De brede stijlen achter
Delemmeren het vrije uitzicht een beet
je en de achteruitkijkspiegel is eiigen-
I njkin de gegeven situatie te klein. Hier-
dij komt nog dat de achterruit onge-
u Hag zit en het achteruitzicht be-
52 i Seval adviseren we met
adruk zijspiegels. Extra veiligheids
voorzieningen heeft de MGB-GT niet.
Hei1S gedacht aan veiligheidsgor-
bekleding van het instrumenten.
I L552 maar bijv. niet aan de on-
I hei2 i ^beurd. De kniezone is niet
imam vrij van harde uitsteeksels. Bij
vmlffï j'e echter nog niet zo ver ge-
sftWr op dergelijke details wordt
yL2' Verenigde Staten wordt er
k rtl aa.?. ht aan besteed, maar daar
BPerd dan ook hevig geactual'i-
De krachtbron is een oude bekende,
e MGB-motor, met een vijfmaal gela-
'r a krukas, kan een kleine honderd
upkfengen, om precies te rijn
£-pk bij 5500 omwentelingen per
De 'opsnelheid ligt bi) 170 km/u
0 SO b acceleratio is stimulerend: van
km/u in 9 sec., 0-100 km/u in 13,5
C' en tot 130 km/u in 20 sec.
1st v°tdoende elastisch, zo-
Saai .S- .yerkeer niet lustig is of
la is HM Seren Een schoonheid-sfout-
sWchroniwerHerste versr|eUing niet ge-
feer vonrt ,ls" ,^at bi' BMC.wagens
'okakeWk ml, ?ver,igens gaat het
rect en nant.i^ .de stevige pook cor-
ttitgerust mlt mechanisme is
u't vioS? elektt'ische overdrive, die
"wden aa/,ofWe! als de derde kan
tdujfremmof, De wagen heeft
klueerd rwop e voorwielen, gecom-
Isteem i. Snmelremmen achter. Dit
Prestatievermn men berekend op het
tussen de voo/ftt' handrem ligt
^tassend gS ®en' 9 MGB heeft
met zijn snoV3 nlge1schappen- Hy
sportbanden 165x14, die be-
me grote weerstand ondervinden by
het intrappen van het rempedaal
wyst op vervuilde of verdikte rem
vloeistof, halfvergane remzuigers of
iets dergelijks. Als u deze „waarschu
wing" in de wind slaat loopt u grote
kans dat u op een bepaald moment
helemaal geen remwerking meer heeft
en dan is goede raad duur.
In veel gevallen reageert men niet
of nauwelijks op een knaldemper
die wat meer lawaai maakt. Men be
seft blijkbaar niet dat dit als regel
het gevolg is van een lekkage in de
knaldemper. Niet dat de motor daar
iets minder door zal presteren, maar
het gevaar schuilt in de zeer giftige
koolmonoxyde die in de uitlaatgassen
aanwezig is en van onder de wagen
door kieren en spleten naar binnen
wordt gezogen.
Brnrrkf "Pech door een doorgeslagen zekering
t J kan gjkg automobilist overkomen.
Om dan niet met de handen in het
haar te staan is het verstandig tijdig
wegwijs te worden in het bedradings
schema van uw auto. Op zijn minst
dient u te weten waar alle zekeringen
zitten, alsmede de „groep" te kennen
waarvoor ze bedoeld zijn. In vrijwel
elk handboekje is een zekeringsche
ma opgenomen, zodat u het maar voor
het nakijken heeft.
ten. komt met gemiddeld 11-12 liter op
100 km uit.
Nog enkele gegevens:
Motor: 4.cil. 1798 cc
Boring en slag: 80x90 mm
Vermogen; 98 SAE-pk bij 5500 omw./
min.
Max. koppel: 15.2 kgm/3000 omw./min.
Afmetingen: 388x152x125 cm.
Gewicht: 1050 kg.
0 Max. gew.: 1320 kg.
Inh. tank: 55 liter
Topsnelheid: 170 km/u.
Prijs: 15.995,—
9 De Triumph 1300 is in prijs ver
laagd tot f 9.250,-. Voorheen kostte
deze wagen f 9965,-.
9 Van Peugeot wordt waarschijnlijk
op de oktobersalon in Parijs, een 204
met dieselmotor verwacht. Het gaat
hier vermoedelijk om een 1.5 liter van
ongeveer 45 pk.
BMC gaat een snellere versie van
de „1800" uitbrengen. Het wordt de
BMC 1800 S met een motor van 102
pk en een top van 170 km.-u. De ac
celeratie is aanmerkelijk feller, vol
gens de fabriek van 0-100 km-u in 13
seconden.
9 Aan de Citroën 2 CV AZM en de
AZAM 6 zijn' enkele veranderingen
aangebracht. Een nieuw dashboard is
uitgevoerd in zwarte kleur. Het instru
mentenpaneel, met de meters en scha
kelaars in één blok, is uitgerust met
de snelheidsmeter van de Ami 6. De
wagens zijn nu voorzien van witte plas
tic sierringen om de wieldoppen.
AMSTERDAM (ANP) De Amster
damse recherche heeft woensdagavond
in opdracht van de Officier van Justi
tie de 46-jarige financier D. H. V. ge
arresteerd. V., die tot voor kort direc
teur van de maatschappij tot ontwik
keling van projecten „Matovap" in Am
sterdam was wordt ervan beschuldigd
in die functie verduistering, oplichting
en valsheid in geschrifte te hebben ge
pleegd. Hij zou de maatschappij voor
vele tonnen hebben benadeeld door
fraude bij het kopen van beleggings
objecten en knoeien met koopcontrac
ten.
De recherche kon niet zeggen om
welk bedrag het precies gaait. Het was
op het ogenblik nog moeilijk de civiel
rechtelijke en de strafrechtelijke kant
van de zaak te scheiden, verwacht
wordt dat het onderzoek geruime tijd
zal vergen.
(ADVERTENTIE)
DEALER
Raadhuisstraat 83-88 Hoogerheide
Tel. 01646-530
Qtoepen oprijden moet u zoveel mo-
gelijk zien te vermijden. Is er een
directe noodzaak voor, doe het dan zo,
dat u niet „haaks" de stoeprand op
rijdt, maar als het ware stukje voor
stukje de stoeprand „oprolt". U begint
dus met de buitenkant van de band en
dan als maar verder tot de gehele
band op de stoep is. Op deze wijze
maakt u de kansen op canvasbreuken
zo klein mogelijk.
U vraagt maar
De heer van S. te Waalwijk wil graag
weten wat men nu precies met het oc
taangehalte van benzine bedoelt. Hy
heeft het al eens aan de pompbedien
de gevraagd maar het antwoord dat
hy kreeg was zo vaag dat hy er niet
veel wijzer van is geworden.
Om te beginnen spreekt men in de
aardolieterminologie niet van het oc
taangehalte maar van een octaangetal.
Dit getal geeft n.l. de mate van klop
vastheid van een benzine aan. Hoe ho
ger het getal is, hoe hoger ook de klop
vastheid zal zijn. Voor de gebruike
lijke autobenzines kunnen de octaan*
getallen variëren van 65 tot circa 95.
Het octaangetal wordt vastgesteld aan
de hand van proeven waarbij 'n meng
sel van iso-octaan (hoge klopvastheid)
en normaalheptaan (lage klopvastheid)
wordt vergeleken in een proefmotor
met verstelbare verbrandingsruimte.
Heeft een mengsel van 80 pet. iso-
cctaan en 20 pet. normaalheptaan nu
dezelfde klopvastheid als de te onder
zoeken benzine, dan is het octaange
tal van deze benzine 80. Toevoeging van
„dopes" (o.m. tetra-aethyllood) resul
teren in et hoger worden van het oc
taangetal.
De Zweedse posterijen zullen 1.000
bestelwagentjes in dienst nemen, waar
van de motor, transmissie en alle me
chanische onderdelen worden geleverd
door DAF. De assemblage vindt plaats
in Zweden. De ophouw wordt vervaar
digd door de Zweedse fabriek van
spoorweg- en transportmateriaal te
Kalmar. De body is van kunststof ge
maakt Na uitgebreide proeven met 'n
tiental prototypen waarbij ruim 200.000
km werd afgelegd, kreeg DAF de gro
te order. De krachtbron, de varioma-
tic en het onderstel van de postbe-
stelwagen zyn die van de Daf 44.
Daar de postwagen is bedoeld voor
huis-aan-huis bezorging van brief- en
pakketpost, was het belangrijk dat de
postbode gemakkelijk in en uit de wa
gen zou moeten kunnen stappen, dat
hij zo dicht mogelijk bij de brieven
bussen moest kunnen komen en dat
hy goed uitzicht naar alle kanten zou
hebben. Het voertuig moest zo functio
neel mogelijk zijn. Daar tijdens de be
zorging gemiddeld om de 3 a 4 meter
werd gestopt, werden door de tien pro
totypen niet minder dan 50 miljoen
stops gemaakt. De wagens maakten
in de postbesteldienst ruim 110.000 uren
Het bleek dat de variomatic niet al
leen de meest ideale transmissie was
maar ook de betrouwbaarste.
Aangezien bij elke stop en elke keer
weer optrekken minstens viermaal ge
schakeld en gekoppeld had moeten
worden bij gebruik van een normaal
geschakelde bak, bespaarde de Daf-
variomatic de Zweedse postbestellers
ruim 200 miljoen maal koppelen en
schakelen tijdens de testperiode. Bo
vendien bleek de zelfblokkerende dif-
ferentieelwerking van de variomatic
een sterk pluspunt bij het rijden op
gladde en besneeuwde wegen. Ook in
andere landen bestaat er grote belang-
stlling voor het Nederlands-Zweedse
project. De serieproduktie van de be
stelwagen begint volgend jaar-
i
SHEFFIELD (AP) De politie van
Sheffield heeft in het huis van Ro
nald Gawthorne 10.000 boeken gevon
den.
De politie was op zoek naar een boek,
dat uit een openbare bibliotheek ge
stolen was. „In alle kamers lagen sta
pels boeken", zei een rechercheur voor
de kantonrechter. „Ze lagen overal,
We hadden acht bestelwagens nodig om
al die boeken naar het bureau over te
brengen".
De 47 jaar oude Gawthorne heeft be-
kend de laatste 15 jaar voortdurend
boeken uit de stedelijke bibliotheken
gestolen te hebben.
UTRECHT (ANP) In de nacht
van woensdag op donderdag is voor
een waarde van ongeveer 20,000 gul
den aan sieraden geroofd uit de etalage
van een juwelier aan het Vredenburg
in Utrecht. Omwonenden hoorden om
streeks vier uur, dat de ruit van de
etalage werd ingeslagen nadat een au
to het trottoir was opgereden. Van de
dader(s) ontbreekt elk spoor.
LEEUWARDEN (ANP) Twee zusjes
van 8 en 5 jaar zijn in St.-Jacobiparo-
chie op enkele honderden nieters af
stand van hun ouderlijke woningen in 'n
vaart verdronken. De slachtoffertjes
zijn de 8-jarige Geertje en de 5-jarige
Anna Brouwer, beiden dochtertjes van
de veehouder P. Brouwer uit St.-Jaco-
biparochie.
Hoe de meisjes te water zijn graakt
is niet bekend. Zij hadden vrij van
school en waren 's morgens op de fiets
weggegaan om naar zee te kijken.
Toen ze in de loop van de morgen niet
terugkwamen werd nien thuis onge
rust. Woensdag om één uur vonden
mensen, die in de buurt van die fami
lie de Brouwer wonen, de fiets van de
meisjes in de vaart. Direct daarna wer
den ook de ontzielde lichaampjes van
de zusjes ontdekt.
UTRECHT (ANP) Nu dit jaar Of
de zaterdag voor pinksteren de actie
..Eten voor India" werd gehouden, heb
ben de kerken met extra-spanning de re
sultaten van de pinkstercollecte voor
de zending tegemoetgezien- Tot nu toe
ziet het er niet naar uit, dat de op
brengst een teleurstelling zal worden.
De eerste berichten die bij het zen-
dingscentrum van de gereformeerde
kerken in Baarn zijn binnengekomen,
wettigen de hoop dat de opbrengst ze
ker niet lager zal zijn dan vorig jaar.
Gisteren was van dertig gemeenten het
resultaat bekend. In deze gemeenten
bracht de collecte gemiddeld 14 procent
méér op dan in 1966, nog afgezien van
de giften die nakomen.
(ADVERTENTIE)
PURE aid m EBT STILL
SOW $T OISTHXeRV QUBL5N
die speciaal met
sodawater
behouden blijft!
IMPORT: SCHAEFERS W0RDEMANN N.V., AMSTERDAM
Deze keer speciale aandacht
voor grote gildedagen in het Oost
brabantse Ravenstein. Meer dan
dertig gilden treden zaterdag en
zondag met hun vaandels, trom
men en pittoreske kleding naar
buiten. De meeste gilden hebben
een rijk verleden. Ravenstein
dat met wallen, smalel straten en
oude gevels een haast uniek decor
vormt zal nu twee dagen vol
zijn van „gildebroeders". Minstens
500 gekostumeerde gildeleden zul
len vendelend en trommelend eer
bewijzen brengen aan wereldlijke
en kerkelijke overheid.
Zaterdag valt het nogal mee met
het programma. Om 16.00 uur zal aan
het St.-Barbaragiide uit Ravenstein
een nieuw vaandel worden uitgereikt.
Om 19.00 uur is er een groot gildebal.
Zondag begint het feest pas goed. Om
8.00 uur wordt reeds reveille geblazen.
Om half negen worden de koning en
de beschermvrouwe opgehaald, terwijl
om negen uur 's morgens een plechtige
Gilde-mis begint. Om 10.15 uur wordt
de autoriteiten een vendeigroet ge
bracht. Het programma vermeldt ver
der, dat om 12.00 uur een tentoonstel
ling wordt geopend van het zilver van
alle oude gilden uit het „Land van
Ravenstein". Elk kerkdorp had vroe
ger zijn eigen gilde. Alle attributen en
zilveren schildjes zijn echter niet ter
plaatse bewaard gebleven. Voor deze
gelegenheid zyn ze weer eens verza
meld. Te 12.30 uur krijgen de keizers,
koningen, vaandrigs, hoofdmannen en
ereleden de erewijn aangeboden door
het gemeentebestuur van Ravenstein.
Om 14.00 uur begint een grote his
torische optocht, die om 15.00 uur uit
mondt in een massaal optrekken van
de deelnemende gilden vanuit de ver
schillende starten, die op de markt uit
komen, om elkaar aldaar voor een ge
zamenlijk vendelen en roffelen te tref
fen. De diverse wedstrijden van ven
delen, tambouren, koningsschieten, gil-
deklosschieten en wipvogel vangen aan
om 15.30 uur. De prijsuitreiking vindt
om 18.30 plaats in het gemeenschaps
huis „Vidi Reo", terwijl de dag wordt
besloten met een groot gildebal in een
voor deze gelegenheid speciaal opge
bouwde feesttent.
Alvast een tip voor volgende
weekOp zaterdag 27 en zondag 28
mei organiseert de VVV-Brunssum-
Schinveld een internationale ster-
rit voor caravanswaaraan kan wor
den deelgenomen door caravanbe-
litters in Nederland, BelgiëLuxem
burg, Duitsland en Frankrijk. De
caravans worden op 27 mei tussen
acht en twee uur verwacht op het
Lindeplein, waar men een stand
plaats krijgt toegewezen. Er is
's avonds een bal. De volgende dag
is er om 11.00 uur een koffietafel,
opgeluisterd door een promenade
concert. Het doel van deze ster rit is
het onderlinge contact tussen cara-
vanbezitters te bevorderen tijdens
een bezoek aan Brunssum. Men kan
zich schriftelijk aanmelden bij de
VVV-Brunssum, Lindeplein, of tele
fonisch onder de volgende nummers
04449 53030, 52872 of 53130. Men
ontvangt dan een aanmeldingsfor
mulier. De kosten bedragen 25 gul
den per caravan en 2 personen. Ie
dere inzittende meer betaalt vijf
gulden
Tot 25 mei is in E'llecom de „Eer
ste Gelderse Antiekbeurs' Deze is tot
stand gekomen door het initiatief van
de heren F. Beekhuizen en Zoon, anti
quairs in Helmond, die voor deze beurs
de „Oude Kapel" aan de Zuitphense-
straat beschikbaar kregen. Tien Neder
landse antiquairs hebben hier een grote
verscheidenheid aan kunstvoorwerpen
bijeengebracht. De catalogus vermeldt
onder meer: meubelen, porselein, glas,
juwelen, schilderijen, tapijten, sculptu
res en brons.
Het valt wel niiet precies in het
weekend, maar we geven deze tip toch
maar. Op woensdag 24 mei is er op
de Ginikelse Heide bij Ede, bij de
schaapskooi tegenover het restaurant
„Zuid-Ginkel" het traditioneel schaap-
scheerdersfeest. Vanaf acht uur wor
den de schapen behoedzaam van de
dikke wintervacht ontdaan, een kar
wei dat nog steeds met de handschaar
wordt gedaan. Er zijn verder veel folk
loristische evenementen: demonstraties
spinnen op het spinnewiel, het optre
den van een blaasgroep en een boeren-
dansgroep en kinderspelen zoals zaklo-
pen, ringsteken en natuurlijk koekslaan.
Nadere inlichtingen kunt u krijgen bij
het VW te Ede, 08380-8054.
9 Zaterdag ontsteekt de burgemees
ter van Emmeloord in die plaats een
feestvlam, die gedurende de gehele pe
riode (dat is tot en met 9 september),
dat het feest rond het 25-jarlg bestaan
van de Noord-Oost-Polder wordt ge
vierd, zal branden. Alle dorpen uit
de N.O.P. beelden zaterdag op de Deel
in Emmeloord in een tableau elk een
onderdeel van ie geschiedenis van de
polder uit. Die Deel wordt gestoffeerd
met een kunst- en antiekmarkt, stalle
tjes, kraampjes, een feesttent enz. In
lichtingen, ook over het verdere feest
programma: Raadhuis van Emmeloord
05270-2144.
(ADVERTENTIE)
Wilt u die hoofdroos kwijt? 't Is heel eenvoudig:
uw haar moet schoon zijn, natuurlijk, maar vooral
GEZOND! En dat is de taak van PéTROLE HAHN.
PéTROLE HAHN met zijn uitsluitend natuurlijke,
zeer actieve bestanddelen, reinigt grondig,
maakt het haar gezond, voedt de haarwortels,
brengt de hoofdhuid weer tot leven en neemt
zodoende zelfs de oorzaak van roos weg.
Gun uzelf iedere morgen éven de tijd
voor „Operatie Pétrole Hahn" en u zult
spoedig vergeten dat u ooit last van -
roos hebt gehad.
TEGEN HAARUITVAL EN ROOS