LIMBURGSE
pastoor
schreef
volks
catechismus
Gesprek Salazar-
paus in Portugal
niet in kranten
I ie^elHd
Hogere rente, waar u ook woont
4lh 43/4 5x/4 6x/4
Boek NVSH
blijft
schadelijk
Talloze pelgrims in Fatima
Zware boete
voor lozen
olie in zee
7
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 13 MEI 1967
7
POSITIEVE BENADERING VAN OMSTREDEN KERKELIJKE LEER
Beeldspraak
Logisch
Geboortenregeling
Geen oplossing
Voor en tegen
BARREVOETS
MARIA-CULTUS
Grote opiumvondst
in Zuid-Vietnam
Prof. Smits van
W aesberghe
neemt afscheid
F .van Lanschot
J
Wijziging in
lotingsysteem
Davis Cup
Pastoor J. Brouwers: „....Helderheid in geloofszaken voor doorsnee katholiek".
(Van een onzer verslaggevers)
Vorig weekend is pastoor J. Brouwers van het Zuid-Limburgse
Bemelen, auteur van de eerlang te verschijnen volkscatechismus
als aanvulling op de nieuwe catechismus, voor een negendaagse
studiereis naar Oost-Duitsland vertrokken. Vrijdagmiddag, op de val-
reep, kwam de heer J. Schenk, de Maastrichtse uitgever, aan pastoor
Brouwers het eerste exemplaar van de volkscatechismus aanbieden.
I Op 25 mei a.s. zal deze volkscatechismus in de Nederlandse boekhan-
del verschijnen in een eerste oplage van 20.000 stuks. Via de uitgeverij
B Sinfra in Mechelen (België) zal ook in België een eerste oplage van
I 20.000 exemplaren op de boekenmarkt komen. Over een Duitse uitgave
worden momenteel onderhandelingen gevoerd.
„Vanmorgen werd ik uit Engeland opgebeld", zegt pastoor J. Brou-
wers „over een eventuele Engelse vertaling".
j De volkscatechismus van pastoor J. Brouwers, die een kerkelijk imprema-
tur verworven heeft, is een boekje van 230 pagina's. „Het is geen bewerking
9 van de nieuwe catechismus van het Nederlands episcopaat", zegt hij nadruk-
J1 kelijk. „Het is een geheel nieuwe originele opzet. Ik en velen met mij -
achtten de nieuwe catechismus, hoe verdienstelijk en knap ook, toch te in-
9 tellectualistisch om heldere antwoorden te kunnen geven aan de vragende
doorsnee katholiek van onze tijd".
„Er is teveel vaagheid en soms door
intellectualistische vage formuleringen
aanleiding tot verwarring en misver
staan. In mijn volkscatechismus heb ik
de leer der kerk positief en genuan
ceerd benaderd. Niet „gij zult niet" in
een opsomming van verboden, maar
een uiteenzetting van de consequenties
van de lief deleer in onze moderne tijd.
Maar ook geen uithollen van de ge
loofsovertuiging door het oproepen van
jtelkens nieuwe vragen.
In de opzet van de volkscatechismus
volg ik een historische lijn. Ik begin
met de gelukzoekende mens: het heim
wee naar God. In dat eerste hoofdstuk
behandel ik de verschillende wereld
godsdiensten zoals Boeddhisme, Brah
manisme en andere: allen pelgrims op
zoek naar God.
In het volgende hoofdstuk „God sprak
tot een volk" wordt de geschiedenis
yan het volk van Israël uiteengezet,
aan wie God zich heeft geopenbaard.
Het is het verhaal van de trouw en
de ontrouw van Israël.
Onmiddellijk daarna volgt de blijde
boodschap van Christus en het leven
yan Christus, zoals zij tot ons gekomen
zijn in het Nieuwe Testament. De sa
cramenten zie ik als Godsontmoetingen
en zo is het logisch, dat ik de persoon
lijke ontmoeting van de mens met
Christus door middel van de sacramen
ten in de behandeling van Christus
leven heb ingebouwd.
De weg om Christus te bereiken is
de weg van de liefde: de liefde tot God
en de naaste. In dat hoofdstuk werk ik
de conséquenties van de liefdeleer uit,
de tien geboden. Let wel „geboden",
niet „verboden" en daarom door mij
zeer positief behandeld als éêrbied voor
de ouders, eerbied voor het leven, eer
bied voor de sexe, eerbied voor het
bezit, eerbied voor de waarheid
engelen wordt duidelijk sceptisch ge
steld. Hoe staat u in uw volksca
techismus tegenover het bestaan der
engelen
„Ik geloof wel aan de engelen als
reële geestelijke wezens, die een die
nende taak hebben ten opzichte van de
mensen. De hele bijbel wemelt van de
engelen en ik geloof niet, dat het al
lemaal personificaties zouden zijn.
Christus zelf heeft gezegd: „Gij zult
aan engelen gelijk zijn". Na deze en
meerdere van dergelijke uitspraken
kunnen we het geloof in het bestaan
van engelen niet betwijfelen, zonder de
taal van de bijbel te verkrachten.
De apostelen die zo bezorgd waren
om alle bijgeloof uit te bannen be
klemtonen het geloof in de engelen. In
zijn brief aan de Galaten, spreekt Fau-
lus over hen als over ,,de elementen
der wereld". De apostelen verzetten
zich enkel tegen de bewering dat de
engelen naast of boven Christus zou
den staan.
Na de ontdekkingen van de ruimte
vaart is voor de moderne mens in zijn
besef van de uitgestrektheid van het
heelal het geloof in intelligente wezens
buiten het mensenras trouwens eerder
acceptabel dan verwerpelijk. En de
duivels, als er wel engelen zijn? Zou
er dan alleen een gevallen mensenras
bestaan?".
Als een soort zesde gebod heeft pas
toor Brouwers hierin verwerkt de ver
houding van de mens tot de wereld, de
voltooiing van de schepping door de
mens. zoals ook uitgewerkt in de Vatl-
kaanse constitutie „kerk in de wereld",
an wordt het levensverhaal van
hristus weer opgenomen in Zijn lij
den, Zijn dood en verrijzenis, waarbij
de zin van lijden en dood, de twee
«rote raadsels van ons leven, aan de
~rde komt. Met de verrezen Heer hangt
amen onze verrijzenis.
De lijn van de volkscatechismus loopt
storisch logisch door in de geschie-
enis van de kerk. Eerst van de oer-
"erk in de eerste eeuwen daarbij aan-
uitend wordt behandeld het gezag m
de kerk, dat aanvankelijk veel demo
cratischer was dan nü.
Na een summiere samenvatting van
de geschiedenis der kerk in de Middel-
euwen volgt de reformatie onder de
ecumenische titel „de broeders in het
eloof'. Daarbij wordt nadrukkelijk
^ehandeld onze oecumenische houding
Jegens de reformatie. De kerkgeschie
denis wordt beëindigd met het laatste
Vatikaanse concilie.
Het laatste deel van de volkscate-
dsmus is eschatologisch: de eindver-
fcerlijking, de drie-ene God en de
odsverwachting. „Om tegemoet te ko-
.^en aan een vaak gehoorde wens heb
Ik aan het slot enkele korte praktische
ebeden toegevoegd", vertelt pastoor J.
rouwers. „Niet ieder is in staat zijn
igen gebeden te formuleren. De ge-
"vigen zoeken een stramien van korte
k ®jlne gel3e^en a*s morgen- en avond-
S?Achteraan hi de catechismus
een uitgebreid register met
e^fmgen opgenomen. Dat is han-
pg als de mensen de catechismus wil
den raadplegen in concrete gevallen.
i.Wat ons opviel in de nieuwe ca-
echtsmus is de wel zeer vage wijze
aarop sommige gegevens behandeld
orden. Met name het bestaan der
„De nieuwe catechismus laat zich
vaag uit over de reële betekenis van
de maagdelijke geboorte van Jezus.
Men zou er uit kunnen concluderen,
dat de biologische maagdelijkheid
van Maria geen enkele betekenis
meer heeft. Hoe staat u in uw volks
catechismus hier tegenover?"
PASTOOR BROUWERS (zonder eni
ge aarzeling)
„Matheus verklaart uitdrukkelijk in
het geboorteverhaal, dat Maria zwan
ger was van de Heilige Geest. Doordat
Jozef, haar man, rechtschapen was en
haar niet in opspraak wilde brengen,
dacht hij erover in stilte van haar te
scheiden. Terwijl hij dit overwoog, ver
scheen hem in een droom een engel van
de Heer, die tot hem sprak: „Jozef,
zoon van David, wees niet bevreesd
Maria, uw vrouw, tot u te nemen. Het
kind in haar schoot is van de Heilige
Geest".
Dit is niet meer als beeldspraak op
te vatten. Dit is een biologisch gebeu
ren. Daarom heeft de kerk twintig
eeuwen lang bij monde van haar con
cilies, haar grote kerkvaders en heili
gen nadrukkelijk vastgehouden aan die
biologische maagdelijkheid. Op Vati-
canum II waar bijna 3000 kerkvaders
bijeen waren is deze maagdelijkheid
opnieuw bevestigd. Zij ligt vastgelegd
in de constitutie „over de kerk", waarin
letterlijk staat, dat Jezus geboren is
zonder toedoen van een man. In mijn
catechismus houd ik mij hieraan. Ik
geef als catechismus-samensteller geen
persoonlijke interpretaties weer van
een of andere progressieve theoloog",
maar de officiële leer van de kerk.'''
„Om een ander heet hangijzer ter
tafel te brengen, hoe behandelt u de
huwelijksbeleving volgens de huidige
leer van de kerk?".
Pastoor Brouwers glimlacht, neemt
het manuscript van zijn volkscatechis
mus ter hand en zegt: „In de volks
catechismus heb ik al geschreven:
onze tijd van overbevolking, woning
nood en dreigende welvaartsverminde
ring vraagt om een gezonde gezins
planning of geboortenregeling. Wie uit
louter genot- en gemakzucht, omdat hij
ongestoord en bandeloos van het leven
genieten wil, geen kinderen wenst, mist
dit verantwoordelijkheidsgevoel. Voor
.eder gezin ligt de verhouding anders.
De ouders moeten zelf beslissen voor
hoeveel kinderen een plaats is en hoe
de liefde haar beste leefbaarheid krijgt
in dit bepaalde gezin. De constitutie
„de kerk in de wereld" zegt hierover:
in laatste instantie moeten de echtge
noten zelf tegenover God deze gewe
tensbeslissing nemen (no. 50 van de
constitutie). „De beslissing over het
aantal te krijgen kinderen komt geheel
toe aan het juiste gewetensoordeel van
de ouders", zegt bovendien no. 37 van
dezelfde constitutie.
„Betreffende de verschillende me
thodes van geboortenregeling gaf het
concilie geen concrete oplossing. Wel
sprak het over situaties" waarin het
kinderaantal, minstens tijdelijk, niet
mag uitgebreid worden, tevens mag de
huwelijkstrouw niet in gevaar komen.
Onthouding is vaak gevaarlijk voor
de echtelijke liefde en het welzijn der
kinderen. Mag men dan, waar periodie
ke onthouding niet slaagt, ook andere
middelen gebruiken?" Mgr. Reuss, wij
bisschop van Mainz en lid van de pau
selijke commissie voor geboortenrege
ling antwoordt: „Wanneer periodieke
onthouding niet mogelijk is, doet u niet
verkeerd als u voorbehoedmiddelen ge
bruikt (in noodsituaties). Ik geloof dat
dit een verantwoorde mening is. Ze
geldt echter voor u persoonlijk, gezien
de situatie en u mag ze niet zo maar
veralgemenen."
Pastoor Brouwers zegt het hiermee
geheel eens te zijn en deze opvatting
ook in zijn volkscatechismus iets meer
genuanceerd weergegeven te hebben.
Maar onmiddellijk verklaart hij ook het
ongemotiveerd, onbeperkt gebruik van
voorbehoedmiddelen ten sterkste te
veroordelen. Er moet daarvoor inder
daad een ernstig motief zijn.
Als ik hem vraag, wat hij in zijn
volkscatechismus dan verstaat onder
noodsituaties, luidt zijn antwoord: „Ik
geef in mijn catechismus de mening
weer van de overgrote meerderheid der
katholieke theologen. Er is een dis
crepantie tussen de opvattingen van de
minderheid en de meerderheid van de
pauselijke commissie voor geboorten
regeling. Beide partijen hebben een
rapport uitgebracht. De meerderheid is
voor genuanceerd gebruik van voor
behoedmiddelen in bepaalde gevallen.
Het minderheidsrapport is falikant te
gen het gebruik. De kerk heeft nog
geen officieel standpunt ingenomen in
zake deze concrete kwestie.
Maar het Vatikaans concilie bena
drukte, dat de ouders zelf volgens een
goed gevormd geweten moeten beslis
sen, hoe zij aan hun verantwoordelijk
heid voldoen
(Van een onzer verslaggevers)
Het gerechtshof te Den Haag is van
mening dat het boek van de N.V.S.H.
„Is pornografie schadelijk" aanstotelijk
voor de eerbaarheid is. Hiermede be
vestigde men het vonnis van de Haagse
rechtbank.
De procureur-generaal bij het ge
rechtshof had twee weken geleden te
gen de secretaris-penningmeester van
de N.V.S.H. vijfhonderd gulden boete
en drie maanden voorwaardelijk ge-
eist. Het gerechtshof was opmerkelijk
milder, want de secretaris-penning
meester werd alleen tot honderd gulden
boete veroordeeld.
De inbeslagname van de boeken blijft
van kracht.
Het is niet bekend of de N.V.S.H.
tegen deze uitspraak in beroep zal
gaan.
(Van onze redactie buitenland)
LISSABON In geen van de Portu
gese nieuwsmedia en evenmin in het
officiële programma van het pauselijk
bezoek aan Fatima wordt melding ge
maakt van het feit dat paus Paulus VI
vandaag in Fatima premier Antonio
Oliveira Salazar zal ontmoeten. Het
nieuws van de ontmoeting is in het Va-
ticaan meegedeeld, maar in Portugal
uit alle aankondigingen geschrapt. Aan
genomen wordt dat het uit veiligheids
overweging is gebeurd, zoals vaak ge
beurt in Portugal.
Ongeveer 15.000 pelgrims hebben, ge
huld in zwarte mantels en samenge
drongen rond houtskoolvuren de nacht
doorgebracht onder de arcade van de
basiliek van Fatima, waar paus Paulus
de mis zal opdragen. Terwijl de regen
neerdaalde, dronken de pelgrims rode
wijn uit mandflessen. Anderen rooster
den sardines, braadden kippen of ba
den de rozenkrans.
Bij het aanbreken van de dag ver
huisden velen naar de cafés van Fati
ma. In de ochtenduren zagen ze vele
vrachtauto's in totaal vijf ton bloemen
brengen naar de bedevaartplaats. An
deren keken naar de aankomst van 56
bisschoppen.
In Fatima is meegedeeld dat ln de
geest van de oecumene ook een pontifi
cale mis volgens de Byzantijnse ritus
zal worden opgedragen. Celebrant zal
zijn de Amerikaanse bisschop Stephan
Kodisco.
Op het middaguur was het betonnen
plein, dat tweemaal zo groot is als het
St.-Pietersplein in Rome, gelijk een
mierenhoop. Er waren schaapherders,
boerenvrouwen en kennelijke stedelin
gen uiE Lissabon en Oporto.
Veel van de aanwezigen hebben ver
bonden voeten of knieën vanwege het
LONDEN (AP) Schepen die schul
dig bevonden worden aan vervuiling
van de zee met olie zullen na aanstaan
de donderdag strenger gestraft worden
als de huidige internationale wetgeving
op dit gebied versterkt zal zijn.
Het Britse ministerie van handel heeft
vijf statutaire verklaringen aangekon
digd die amendementen zullen vormen
op de internationale conventie voor de
voorkoming van vervuiling van de zee
door olie. Deze conventie werd in 1954
door 34 landen aanvaard.
De gebieden waar schepen hun olie
niet mogen lozen zijn aanmerkelijk uit
gebreid.
Het zal nieuwe schepen van 20.000 ton
of meer waarvoor bouwcontracten zijn
geplaatst, na aanstaande donderdag ver
boden zijn olie waar ook op zee te lo
zen. De maximale boete voor het on
wettig lozen van olie zal 10.000 gulden
zijn. Wanneer buitenlandse schepen dit
doen buiten de Britse wateren zal er
melding van gemaakt worden bij hun
regeringen. De regeringen van de lan
den die de conventie ondertekend heb
ben verplichten zich overtreders te ver
volgen als er voldoende bewijzen zijn.
Onder de geamendeerde conventie
zullen ook tankers van 150 ton of meer
en andere schepen van 500 ton of meer
vallen. Voordien gold dit alleen voor
tankers van 500 ton of meer.
(ADVERTENTIE)
barrevoets of kruipend naar Fatima ko
men. Onder de arcade zijn zeventig
biechtstoelen ingericht. Kort na de mid
dag deelde de politie mee dat alle 30.000
parkeerplaatsen vol waren. Het Rode
Kruis deelde mee vijfduizend voeten te
hebben vérbonden sedert het begin van
de week.
Het eerste dodelijke ongeluk van de
massale pelgrimstocht heeft zich reeds
voorgedaan. Een bejaard echtpaar uit
Lissabon is bij Santa-Rem doodgereden
door een bus met pelgrims uit Lissa
bon. Het echtpaar was te voet onder
weg naar Fatima.
In de apostolische exhortatie „Signum
Magnum" (het grote teken), welke de
paus heeft gestuurd aan alle bisschop
pen in verband met zijn bezoek aan Fa
tima, heeft hij de aard van de Maria-
cultus uiteengezet en het goede recht
ervan verdedigd. Het document staat
gedateerd op 13 mei, de datum van zijn
reis naar Fatima.
De paus zegt in zijn vermaning, dat
hij nogmaals de aandacht van alle gelo
vigen wil vestigen op de onverbrekelij
ke band tussen het' geestelijke moeder
schap van Maria en de plicht der men
sen tegenover haar als Moeder van de
Kerk. Hij verwijst hierbij naar de con
cilie-constitutie over de Kerk, naar de
H. Schrift en naar uitspraken van de ou
de kerkvaders. Hierin staat, zo ver
klaart de paus, dat Maria op onver
brekelijke wijze verbonden is met God
en dat Zij een bijzondere functie heeft
gehad in het' mysterie van het vleesge
worden woord én in het mystieke li
chaam.
SAIGON (A.F.P.) De Zuidvietna-
mese politie heeft een vrachtwagen aan
gehouden met een lading van 1000 kilo
opium.
De auto, die vier inzittenden telde,
was op weg van Nhatrang naar Saigon
en werd bij Bien Hoa, 35 kilometer van
de Zuidvietommese hoofdstad, aange
houden.
De lading was verpakt in cellofaan en
uit stempels bleek dat zij afkomstig
was uit Laos.
(Van een onzer correspondenten)
WESTDORPE De Nederlandse St.-
Gregoriusvereniging organiseert op
zondag 11 juni a.s. dè „Landdag. 1967"
in de schouwburg te Utrecht. Tijdens
deze bijeenkomst zal afscheid worden
genomen van de voorzitter, professor
dr. J. Smits van Waesberghe.
Door de voorzitter van de Lutherse
Werkgroep, dr. W. Mudde, wordt een
lezing gehouden over „Muzikale kruis
punten Rome en Wittenberg".
Het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Fe
lix de Nobel verzorgt aan het slot van
de bijeenkomst een feestelijk concert.
Het tost u hoogstens vijf minuten om
voortaan 6 f4 rente van uw geld
te maten. Want dat is de tijd die u
nodig heeft om een Beleggingsboetje
te openen bij Van Lanschot. Daarvoor
hoeft u niet persoonlijt een van de
kantoren van Van Lanschot te bezoe
ken (hoewél u natuurlijk van harte
weitom bent). Een beleggingsboekje
openen bij Van Lanschot kan heel een
voudig: even een giro uitschrijven en
Van Lanschot doet de rest: Zo kunt u
ook van uw banktegoed laten over
schrijven. Hebt u helemaal geen giro
rekening dan kunt u storten via een
postkantoor. Is een Beleggingsboekje
niet wat u zoekt? Van Lanschot heeft
nog andere mogelijkheden: 5U op
een Termijnboekje, 454 op een
Bankboekje en 414 op een Spaar
boekje. Bovendien kunt u combineren
zo u wilt. En bij alle spaarvormen
hebt u keuze tussen een boekje en een
rekening met dagafschriften. Cliënt
zijn bij Van Lanschot is niet alleen
plezierig en eenvoudig, maar geeft u
bovendien de zekerheid dat u een goe
de rente van uw geld maakt. U spaart
bij een vertrouwde bank, een bank
ook waar men steeds voor u klaar
staat. Wilt u meer weten? Even een
telefoontje of een briefkaartje en u
ontvangt de folder 'Meer rente van
uw geld'
F. VAN LANSCHOT-BANKIERS
's-Hertogenbosch - Hoge Steenweg 27-31
Tel. 04100-22321 - Giro 1117570
Eindhoven - Keizetsgr. 17 - Limburgl. 20A
Tel. 040-27442 - Giro .1130570
Tilburg - Stationsstraat 17
Tel. 04250-30300 - Giro 1140570
Vught - Van Voorst tót Voorststraat 1
Tel. 04100-34775 - Giro 1104500
AFFILIATIE IN AMSTERDAM:
VERMEER CO. - BANKIERS
Herengracht 199-201. Tel. 020-243486
Postgiro 3656. Gemeentegiro A13656
15
In het geschrift „Polemitiek", dat
de politieke jongeren in Breda geza
menlijk uitgeven, schrijft een AR-
jongere dat de opkomstplicht ofwel
'de stemdwang als iets ondemocratisch
moet verdwijnen. Iemand die niet po
litiek geïnteresseerd is (en dat is vol
gens een recent onderzoek 46 procent
van de kiezers, schrijft hij
erbij), die dus geen bewuste keuze
kan doen, moet niet gedwongen wor
den te stemmen. Hij bewijst ook
waarom die dwang ondemocratisch
is: „Het gevaar dat hierin schuilt,
heeft zich duidelijk gemanifesteerd
bij de laatste verkiezingen: de snelle
opkomst van de Boerenpartij en
D'66".
Nu doet het er niets toe of tk AR
of D'66 of wat dan ook gestemd heb.
Maar stellen dat de opkomstplicht
ondemocratisch is, omdat die „onge-
interesseerden" dan toch maar BP of
D'66 stemmen, vind ik allesbehalve
democratisch gedacht.
Overigens mag een politiek geïn
teresseerde AR-jongere het woord
„stemdwang" eigenlijk niet zo onge
nuanceerd neerschrijven, want die
dwang bestaat wettelijk niet eens.
Misschien wel moreel, akkoord.
Intelligent zijn is „in". En niet al
leen in het Duitse Koblenz, waar een
handelsreiziger is veroordeeld, omdat
hij „intelligentiepillen" verkocht aan
ouders van kinderen, die op school
slecht mee kunnen. Ze kosten 100
mark per doos. Toen de pillen niet
bleken te werken, gingen verschil
lende ouders naar de politie, die de
verkoper oppakte. Wie was nu de
intelligentste?
Meisjes die mini-rokken dragen,
kunnen niet overgaan, want ze heb
ben de stof niet onder de knie (uit
Schoolkrant huishoudschool Regina
Pacis, Breda). Kort, maar krachtig.
Nog even terug in de politiek. Deze
week heeft mej. J. van Leeuwen (van
de AR) in Het Parool geschreven dat
bij de confessionele partijen en de
VVD de vrouwen meer aan de partij
blijven hangen dan de mannen, om
dat zij door hun aard en vooral door
hun opvoedende taak in het gezin
behoudender zijn. Ze bedoelt dat niet
negatief, want, zegt ze: „Vele man
nen dreigen in hun vernieuwings
drang het kind met het badwater weg
te gooien". Vindt u dat nu ook, da
mes?
Overigens vreest ze toch wel het
ergste, want ze acht het verderop in
het artikel goed mogelijk, dat de
vrouwen op den duur in dezelfde
fout als de mannen vervallen. Wat
denkt mej. Van Leeuwen tegen die
tijd van een nieuwe patij? Bijvoor
beeld de VAR (Vrouwelijke AR) 7
Het weekblad „Nederlandsche Ge
dachten" beveelt deze week een aan
tal regels aan om lichamelijk in top
vorm te blijven „speciaal voor poli
tici". Regel 1 luidt: „Rek u uit terwijl
u zit, ligt of staat". Dat vindt de ka
mervoorzitter nóóit goed.
Regel 2 is inspirerend: „Strék uw
ruggegraat terwijl u met. uw rug
tegen iets rechts staat". Vraag me
wel af: iets confessioneels ol mis
schien iets VVD-achtigs?
De laatste regel maant de heren
politici: „Verstevig uw spieren door
op en neer te dansen en ze te knij
pen. te kneden en te stompen". De
politieke vernieuwing is hiermee wel
in volle gang, dacht ik zo.
De Britse dichter John Masefield,
die 88 jaar is, ligt momenteel ernstig
ziek. Het bijzondere van dit berichtje
is, dat de man sinds 1930 hofdichter is
aan het Britse hof. Eerlijk, dit is nog
mogelijk in 1967. Zijn taak bestaat uit
het vervaardigen van odes bij be
langrijke gebeurtenissen in het vors
tenhuis. Hij deed dit onder meer bij
de kroning van koningin Elisabeth.
Zijn bekendste gedicht is „Sea fever"
(„zeekoorts"). Kent u het?
Ook in het gemeentelijk zwembad
Geldrop moeten voortaan alle lang-
harigen een badmuts dragen. Dus ook
de jongemannen. Ze vinden lang haar
mooi in Geldrop, maar de filters in
het zwembad raakten erdoor ver
stopt.
MERIJN
De Konink-
l ln. j Lawntennisbond zal
W» de vergadering van de Davis
Cup landen op 6 juli in Londen een
voorstel tot verandering van het Iotings-
systeem van dit toernooi indienen
hw1nVd=ïga3telde veran?ermg bestaat
merin, dat, wanneer een land tweemaal
achtereen tegen hetzelfde land loot, dit
land m het derde jaar in de andere
groep wordt geplaatst, zodat de kSs
a 0 deTde,maal tegeu dezelfde
tegenstander uit te komen dan rntge.
sloten is Nederland lootte tweemaal te-
f j ^id-Afrika en kreeg vorig jaar
m de tweede ronde, nadat Ierland was
verdagen, Zuld-AÏrika weer als tegen
stander.