LIMBURGSE pastoor schreef volks catechismus Gesprek Salazar- paus in Portugal niet in kranten I ie^elHd Hogere rente, waar u ook woont 4lh 43/4 5x/4 6x/4 Boek NVSH blijft schadelijk Talloze pelgrims in Fatima Zware boete voor lozen olie in zee 7 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 13 MEI 1967 7 POSITIEVE BENADERING VAN OMSTREDEN KERKELIJKE LEER Beeldspraak Logisch Geboortenregeling Geen oplossing Voor en tegen BARREVOETS MARIA-CULTUS Grote opiumvondst in Zuid-Vietnam Prof. Smits van W aesberghe neemt afscheid F .van Lanschot J Wijziging in lotingsysteem Davis Cup Pastoor J. Brouwers: „....Helderheid in geloofszaken voor doorsnee katholiek". (Van een onzer verslaggevers) Vorig weekend is pastoor J. Brouwers van het Zuid-Limburgse Bemelen, auteur van de eerlang te verschijnen volkscatechismus als aanvulling op de nieuwe catechismus, voor een negendaagse studiereis naar Oost-Duitsland vertrokken. Vrijdagmiddag, op de val- reep, kwam de heer J. Schenk, de Maastrichtse uitgever, aan pastoor Brouwers het eerste exemplaar van de volkscatechismus aanbieden. I Op 25 mei a.s. zal deze volkscatechismus in de Nederlandse boekhan- del verschijnen in een eerste oplage van 20.000 stuks. Via de uitgeverij B Sinfra in Mechelen (België) zal ook in België een eerste oplage van I 20.000 exemplaren op de boekenmarkt komen. Over een Duitse uitgave worden momenteel onderhandelingen gevoerd. „Vanmorgen werd ik uit Engeland opgebeld", zegt pastoor J. Brou- wers „over een eventuele Engelse vertaling". j De volkscatechismus van pastoor J. Brouwers, die een kerkelijk imprema- tur verworven heeft, is een boekje van 230 pagina's. „Het is geen bewerking 9 van de nieuwe catechismus van het Nederlands episcopaat", zegt hij nadruk- J1 kelijk. „Het is een geheel nieuwe originele opzet. Ik en velen met mij - achtten de nieuwe catechismus, hoe verdienstelijk en knap ook, toch te in- 9 tellectualistisch om heldere antwoorden te kunnen geven aan de vragende doorsnee katholiek van onze tijd". „Er is teveel vaagheid en soms door intellectualistische vage formuleringen aanleiding tot verwarring en misver staan. In mijn volkscatechismus heb ik de leer der kerk positief en genuan ceerd benaderd. Niet „gij zult niet" in een opsomming van verboden, maar een uiteenzetting van de consequenties van de lief deleer in onze moderne tijd. Maar ook geen uithollen van de ge loofsovertuiging door het oproepen van jtelkens nieuwe vragen. In de opzet van de volkscatechismus volg ik een historische lijn. Ik begin met de gelukzoekende mens: het heim wee naar God. In dat eerste hoofdstuk behandel ik de verschillende wereld godsdiensten zoals Boeddhisme, Brah manisme en andere: allen pelgrims op zoek naar God. In het volgende hoofdstuk „God sprak tot een volk" wordt de geschiedenis yan het volk van Israël uiteengezet, aan wie God zich heeft geopenbaard. Het is het verhaal van de trouw en de ontrouw van Israël. Onmiddellijk daarna volgt de blijde boodschap van Christus en het leven yan Christus, zoals zij tot ons gekomen zijn in het Nieuwe Testament. De sa cramenten zie ik als Godsontmoetingen en zo is het logisch, dat ik de persoon lijke ontmoeting van de mens met Christus door middel van de sacramen ten in de behandeling van Christus leven heb ingebouwd. De weg om Christus te bereiken is de weg van de liefde: de liefde tot God en de naaste. In dat hoofdstuk werk ik de conséquenties van de liefdeleer uit, de tien geboden. Let wel „geboden", niet „verboden" en daarom door mij zeer positief behandeld als éêrbied voor de ouders, eerbied voor het leven, eer bied voor de sexe, eerbied voor het bezit, eerbied voor de waarheid engelen wordt duidelijk sceptisch ge steld. Hoe staat u in uw volksca techismus tegenover het bestaan der engelen „Ik geloof wel aan de engelen als reële geestelijke wezens, die een die nende taak hebben ten opzichte van de mensen. De hele bijbel wemelt van de engelen en ik geloof niet, dat het al lemaal personificaties zouden zijn. Christus zelf heeft gezegd: „Gij zult aan engelen gelijk zijn". Na deze en meerdere van dergelijke uitspraken kunnen we het geloof in het bestaan van engelen niet betwijfelen, zonder de taal van de bijbel te verkrachten. De apostelen die zo bezorgd waren om alle bijgeloof uit te bannen be klemtonen het geloof in de engelen. In zijn brief aan de Galaten, spreekt Fau- lus over hen als over ,,de elementen der wereld". De apostelen verzetten zich enkel tegen de bewering dat de engelen naast of boven Christus zou den staan. Na de ontdekkingen van de ruimte vaart is voor de moderne mens in zijn besef van de uitgestrektheid van het heelal het geloof in intelligente wezens buiten het mensenras trouwens eerder acceptabel dan verwerpelijk. En de duivels, als er wel engelen zijn? Zou er dan alleen een gevallen mensenras bestaan?". Als een soort zesde gebod heeft pas toor Brouwers hierin verwerkt de ver houding van de mens tot de wereld, de voltooiing van de schepping door de mens. zoals ook uitgewerkt in de Vatl- kaanse constitutie „kerk in de wereld", an wordt het levensverhaal van hristus weer opgenomen in Zijn lij den, Zijn dood en verrijzenis, waarbij de zin van lijden en dood, de twee «rote raadsels van ons leven, aan de ~rde komt. Met de verrezen Heer hangt amen onze verrijzenis. De lijn van de volkscatechismus loopt storisch logisch door in de geschie- enis van de kerk. Eerst van de oer- "erk in de eerste eeuwen daarbij aan- uitend wordt behandeld het gezag m de kerk, dat aanvankelijk veel demo cratischer was dan nü. Na een summiere samenvatting van de geschiedenis der kerk in de Middel- euwen volgt de reformatie onder de ecumenische titel „de broeders in het eloof'. Daarbij wordt nadrukkelijk ^ehandeld onze oecumenische houding Jegens de reformatie. De kerkgeschie denis wordt beëindigd met het laatste Vatikaanse concilie. Het laatste deel van de volkscate- dsmus is eschatologisch: de eindver- fcerlijking, de drie-ene God en de odsverwachting. „Om tegemoet te ko- .^en aan een vaak gehoorde wens heb Ik aan het slot enkele korte praktische ebeden toegevoegd", vertelt pastoor J. rouwers. „Niet ieder is in staat zijn igen gebeden te formuleren. De ge- "vigen zoeken een stramien van korte k ®jlne gel3e^en a*s morgen- en avond- S?Achteraan hi de catechismus een uitgebreid register met e^fmgen opgenomen. Dat is han- pg als de mensen de catechismus wil den raadplegen in concrete gevallen. i.Wat ons opviel in de nieuwe ca- echtsmus is de wel zeer vage wijze aarop sommige gegevens behandeld orden. Met name het bestaan der „De nieuwe catechismus laat zich vaag uit over de reële betekenis van de maagdelijke geboorte van Jezus. Men zou er uit kunnen concluderen, dat de biologische maagdelijkheid van Maria geen enkele betekenis meer heeft. Hoe staat u in uw volks catechismus hier tegenover?" PASTOOR BROUWERS (zonder eni ge aarzeling) „Matheus verklaart uitdrukkelijk in het geboorteverhaal, dat Maria zwan ger was van de Heilige Geest. Doordat Jozef, haar man, rechtschapen was en haar niet in opspraak wilde brengen, dacht hij erover in stilte van haar te scheiden. Terwijl hij dit overwoog, ver scheen hem in een droom een engel van de Heer, die tot hem sprak: „Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, tot u te nemen. Het kind in haar schoot is van de Heilige Geest". Dit is niet meer als beeldspraak op te vatten. Dit is een biologisch gebeu ren. Daarom heeft de kerk twintig eeuwen lang bij monde van haar con cilies, haar grote kerkvaders en heili gen nadrukkelijk vastgehouden aan die biologische maagdelijkheid. Op Vati- canum II waar bijna 3000 kerkvaders bijeen waren is deze maagdelijkheid opnieuw bevestigd. Zij ligt vastgelegd in de constitutie „over de kerk", waarin letterlijk staat, dat Jezus geboren is zonder toedoen van een man. In mijn catechismus houd ik mij hieraan. Ik geef als catechismus-samensteller geen persoonlijke interpretaties weer van een of andere progressieve theoloog", maar de officiële leer van de kerk.''' „Om een ander heet hangijzer ter tafel te brengen, hoe behandelt u de huwelijksbeleving volgens de huidige leer van de kerk?". Pastoor Brouwers glimlacht, neemt het manuscript van zijn volkscatechis mus ter hand en zegt: „In de volks catechismus heb ik al geschreven: onze tijd van overbevolking, woning nood en dreigende welvaartsverminde ring vraagt om een gezonde gezins planning of geboortenregeling. Wie uit louter genot- en gemakzucht, omdat hij ongestoord en bandeloos van het leven genieten wil, geen kinderen wenst, mist dit verantwoordelijkheidsgevoel. Voor .eder gezin ligt de verhouding anders. De ouders moeten zelf beslissen voor hoeveel kinderen een plaats is en hoe de liefde haar beste leefbaarheid krijgt in dit bepaalde gezin. De constitutie „de kerk in de wereld" zegt hierover: in laatste instantie moeten de echtge noten zelf tegenover God deze gewe tensbeslissing nemen (no. 50 van de constitutie). „De beslissing over het aantal te krijgen kinderen komt geheel toe aan het juiste gewetensoordeel van de ouders", zegt bovendien no. 37 van dezelfde constitutie. „Betreffende de verschillende me thodes van geboortenregeling gaf het concilie geen concrete oplossing. Wel sprak het over situaties" waarin het kinderaantal, minstens tijdelijk, niet mag uitgebreid worden, tevens mag de huwelijkstrouw niet in gevaar komen. Onthouding is vaak gevaarlijk voor de echtelijke liefde en het welzijn der kinderen. Mag men dan, waar periodie ke onthouding niet slaagt, ook andere middelen gebruiken?" Mgr. Reuss, wij bisschop van Mainz en lid van de pau selijke commissie voor geboortenrege ling antwoordt: „Wanneer periodieke onthouding niet mogelijk is, doet u niet verkeerd als u voorbehoedmiddelen ge bruikt (in noodsituaties). Ik geloof dat dit een verantwoorde mening is. Ze geldt echter voor u persoonlijk, gezien de situatie en u mag ze niet zo maar veralgemenen." Pastoor Brouwers zegt het hiermee geheel eens te zijn en deze opvatting ook in zijn volkscatechismus iets meer genuanceerd weergegeven te hebben. Maar onmiddellijk verklaart hij ook het ongemotiveerd, onbeperkt gebruik van voorbehoedmiddelen ten sterkste te veroordelen. Er moet daarvoor inder daad een ernstig motief zijn. Als ik hem vraag, wat hij in zijn volkscatechismus dan verstaat onder noodsituaties, luidt zijn antwoord: „Ik geef in mijn catechismus de mening weer van de overgrote meerderheid der katholieke theologen. Er is een dis crepantie tussen de opvattingen van de minderheid en de meerderheid van de pauselijke commissie voor geboorten regeling. Beide partijen hebben een rapport uitgebracht. De meerderheid is voor genuanceerd gebruik van voor behoedmiddelen in bepaalde gevallen. Het minderheidsrapport is falikant te gen het gebruik. De kerk heeft nog geen officieel standpunt ingenomen in zake deze concrete kwestie. Maar het Vatikaans concilie bena drukte, dat de ouders zelf volgens een goed gevormd geweten moeten beslis sen, hoe zij aan hun verantwoordelijk heid voldoen (Van een onzer verslaggevers) Het gerechtshof te Den Haag is van mening dat het boek van de N.V.S.H. „Is pornografie schadelijk" aanstotelijk voor de eerbaarheid is. Hiermede be vestigde men het vonnis van de Haagse rechtbank. De procureur-generaal bij het ge rechtshof had twee weken geleden te gen de secretaris-penningmeester van de N.V.S.H. vijfhonderd gulden boete en drie maanden voorwaardelijk ge- eist. Het gerechtshof was opmerkelijk milder, want de secretaris-penning meester werd alleen tot honderd gulden boete veroordeeld. De inbeslagname van de boeken blijft van kracht. Het is niet bekend of de N.V.S.H. tegen deze uitspraak in beroep zal gaan. (Van onze redactie buitenland) LISSABON In geen van de Portu gese nieuwsmedia en evenmin in het officiële programma van het pauselijk bezoek aan Fatima wordt melding ge maakt van het feit dat paus Paulus VI vandaag in Fatima premier Antonio Oliveira Salazar zal ontmoeten. Het nieuws van de ontmoeting is in het Va- ticaan meegedeeld, maar in Portugal uit alle aankondigingen geschrapt. Aan genomen wordt dat het uit veiligheids overweging is gebeurd, zoals vaak ge beurt in Portugal. Ongeveer 15.000 pelgrims hebben, ge huld in zwarte mantels en samenge drongen rond houtskoolvuren de nacht doorgebracht onder de arcade van de basiliek van Fatima, waar paus Paulus de mis zal opdragen. Terwijl de regen neerdaalde, dronken de pelgrims rode wijn uit mandflessen. Anderen rooster den sardines, braadden kippen of ba den de rozenkrans. Bij het aanbreken van de dag ver huisden velen naar de cafés van Fati ma. In de ochtenduren zagen ze vele vrachtauto's in totaal vijf ton bloemen brengen naar de bedevaartplaats. An deren keken naar de aankomst van 56 bisschoppen. In Fatima is meegedeeld dat ln de geest van de oecumene ook een pontifi cale mis volgens de Byzantijnse ritus zal worden opgedragen. Celebrant zal zijn de Amerikaanse bisschop Stephan Kodisco. Op het middaguur was het betonnen plein, dat tweemaal zo groot is als het St.-Pietersplein in Rome, gelijk een mierenhoop. Er waren schaapherders, boerenvrouwen en kennelijke stedelin gen uiE Lissabon en Oporto. Veel van de aanwezigen hebben ver bonden voeten of knieën vanwege het LONDEN (AP) Schepen die schul dig bevonden worden aan vervuiling van de zee met olie zullen na aanstaan de donderdag strenger gestraft worden als de huidige internationale wetgeving op dit gebied versterkt zal zijn. Het Britse ministerie van handel heeft vijf statutaire verklaringen aangekon digd die amendementen zullen vormen op de internationale conventie voor de voorkoming van vervuiling van de zee door olie. Deze conventie werd in 1954 door 34 landen aanvaard. De gebieden waar schepen hun olie niet mogen lozen zijn aanmerkelijk uit gebreid. Het zal nieuwe schepen van 20.000 ton of meer waarvoor bouwcontracten zijn geplaatst, na aanstaande donderdag ver boden zijn olie waar ook op zee te lo zen. De maximale boete voor het on wettig lozen van olie zal 10.000 gulden zijn. Wanneer buitenlandse schepen dit doen buiten de Britse wateren zal er melding van gemaakt worden bij hun regeringen. De regeringen van de lan den die de conventie ondertekend heb ben verplichten zich overtreders te ver volgen als er voldoende bewijzen zijn. Onder de geamendeerde conventie zullen ook tankers van 150 ton of meer en andere schepen van 500 ton of meer vallen. Voordien gold dit alleen voor tankers van 500 ton of meer. (ADVERTENTIE) barrevoets of kruipend naar Fatima ko men. Onder de arcade zijn zeventig biechtstoelen ingericht. Kort na de mid dag deelde de politie mee dat alle 30.000 parkeerplaatsen vol waren. Het Rode Kruis deelde mee vijfduizend voeten te hebben vérbonden sedert het begin van de week. Het eerste dodelijke ongeluk van de massale pelgrimstocht heeft zich reeds voorgedaan. Een bejaard echtpaar uit Lissabon is bij Santa-Rem doodgereden door een bus met pelgrims uit Lissa bon. Het echtpaar was te voet onder weg naar Fatima. In de apostolische exhortatie „Signum Magnum" (het grote teken), welke de paus heeft gestuurd aan alle bisschop pen in verband met zijn bezoek aan Fa tima, heeft hij de aard van de Maria- cultus uiteengezet en het goede recht ervan verdedigd. Het document staat gedateerd op 13 mei, de datum van zijn reis naar Fatima. De paus zegt in zijn vermaning, dat hij nogmaals de aandacht van alle gelo vigen wil vestigen op de onverbrekelij ke band tussen het' geestelijke moeder schap van Maria en de plicht der men sen tegenover haar als Moeder van de Kerk. Hij verwijst hierbij naar de con cilie-constitutie over de Kerk, naar de H. Schrift en naar uitspraken van de ou de kerkvaders. Hierin staat, zo ver klaart de paus, dat Maria op onver brekelijke wijze verbonden is met God en dat Zij een bijzondere functie heeft gehad in het' mysterie van het vleesge worden woord én in het mystieke li chaam. SAIGON (A.F.P.) De Zuidvietna- mese politie heeft een vrachtwagen aan gehouden met een lading van 1000 kilo opium. De auto, die vier inzittenden telde, was op weg van Nhatrang naar Saigon en werd bij Bien Hoa, 35 kilometer van de Zuidvietommese hoofdstad, aange houden. De lading was verpakt in cellofaan en uit stempels bleek dat zij afkomstig was uit Laos. (Van een onzer correspondenten) WESTDORPE De Nederlandse St.- Gregoriusvereniging organiseert op zondag 11 juni a.s. dè „Landdag. 1967" in de schouwburg te Utrecht. Tijdens deze bijeenkomst zal afscheid worden genomen van de voorzitter, professor dr. J. Smits van Waesberghe. Door de voorzitter van de Lutherse Werkgroep, dr. W. Mudde, wordt een lezing gehouden over „Muzikale kruis punten Rome en Wittenberg". Het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Fe lix de Nobel verzorgt aan het slot van de bijeenkomst een feestelijk concert. Het tost u hoogstens vijf minuten om voortaan 6 f4 rente van uw geld te maten. Want dat is de tijd die u nodig heeft om een Beleggingsboetje te openen bij Van Lanschot. Daarvoor hoeft u niet persoonlijt een van de kantoren van Van Lanschot te bezoe ken (hoewél u natuurlijk van harte weitom bent). Een beleggingsboekje openen bij Van Lanschot kan heel een voudig: even een giro uitschrijven en Van Lanschot doet de rest: Zo kunt u ook van uw banktegoed laten over schrijven. Hebt u helemaal geen giro rekening dan kunt u storten via een postkantoor. Is een Beleggingsboekje niet wat u zoekt? Van Lanschot heeft nog andere mogelijkheden: 5U op een Termijnboekje, 454 op een Bankboekje en 414 op een Spaar boekje. Bovendien kunt u combineren zo u wilt. En bij alle spaarvormen hebt u keuze tussen een boekje en een rekening met dagafschriften. Cliënt zijn bij Van Lanschot is niet alleen plezierig en eenvoudig, maar geeft u bovendien de zekerheid dat u een goe de rente van uw geld maakt. U spaart bij een vertrouwde bank, een bank ook waar men steeds voor u klaar staat. Wilt u meer weten? Even een telefoontje of een briefkaartje en u ontvangt de folder 'Meer rente van uw geld' F. VAN LANSCHOT-BANKIERS 's-Hertogenbosch - Hoge Steenweg 27-31 Tel. 04100-22321 - Giro 1117570 Eindhoven - Keizetsgr. 17 - Limburgl. 20A Tel. 040-27442 - Giro .1130570 Tilburg - Stationsstraat 17 Tel. 04250-30300 - Giro 1140570 Vught - Van Voorst tót Voorststraat 1 Tel. 04100-34775 - Giro 1104500 AFFILIATIE IN AMSTERDAM: VERMEER CO. - BANKIERS Herengracht 199-201. Tel. 020-243486 Postgiro 3656. Gemeentegiro A13656 15 In het geschrift „Polemitiek", dat de politieke jongeren in Breda geza menlijk uitgeven, schrijft een AR- jongere dat de opkomstplicht ofwel 'de stemdwang als iets ondemocratisch moet verdwijnen. Iemand die niet po litiek geïnteresseerd is (en dat is vol gens een recent onderzoek 46 procent van de kiezers, schrijft hij erbij), die dus geen bewuste keuze kan doen, moet niet gedwongen wor den te stemmen. Hij bewijst ook waarom die dwang ondemocratisch is: „Het gevaar dat hierin schuilt, heeft zich duidelijk gemanifesteerd bij de laatste verkiezingen: de snelle opkomst van de Boerenpartij en D'66". Nu doet het er niets toe of tk AR of D'66 of wat dan ook gestemd heb. Maar stellen dat de opkomstplicht ondemocratisch is, omdat die „onge- interesseerden" dan toch maar BP of D'66 stemmen, vind ik allesbehalve democratisch gedacht. Overigens mag een politiek geïn teresseerde AR-jongere het woord „stemdwang" eigenlijk niet zo onge nuanceerd neerschrijven, want die dwang bestaat wettelijk niet eens. Misschien wel moreel, akkoord. Intelligent zijn is „in". En niet al leen in het Duitse Koblenz, waar een handelsreiziger is veroordeeld, omdat hij „intelligentiepillen" verkocht aan ouders van kinderen, die op school slecht mee kunnen. Ze kosten 100 mark per doos. Toen de pillen niet bleken te werken, gingen verschil lende ouders naar de politie, die de verkoper oppakte. Wie was nu de intelligentste? Meisjes die mini-rokken dragen, kunnen niet overgaan, want ze heb ben de stof niet onder de knie (uit Schoolkrant huishoudschool Regina Pacis, Breda). Kort, maar krachtig. Nog even terug in de politiek. Deze week heeft mej. J. van Leeuwen (van de AR) in Het Parool geschreven dat bij de confessionele partijen en de VVD de vrouwen meer aan de partij blijven hangen dan de mannen, om dat zij door hun aard en vooral door hun opvoedende taak in het gezin behoudender zijn. Ze bedoelt dat niet negatief, want, zegt ze: „Vele man nen dreigen in hun vernieuwings drang het kind met het badwater weg te gooien". Vindt u dat nu ook, da mes? Overigens vreest ze toch wel het ergste, want ze acht het verderop in het artikel goed mogelijk, dat de vrouwen op den duur in dezelfde fout als de mannen vervallen. Wat denkt mej. Van Leeuwen tegen die tijd van een nieuwe patij? Bijvoor beeld de VAR (Vrouwelijke AR) 7 Het weekblad „Nederlandsche Ge dachten" beveelt deze week een aan tal regels aan om lichamelijk in top vorm te blijven „speciaal voor poli tici". Regel 1 luidt: „Rek u uit terwijl u zit, ligt of staat". Dat vindt de ka mervoorzitter nóóit goed. Regel 2 is inspirerend: „Strék uw ruggegraat terwijl u met. uw rug tegen iets rechts staat". Vraag me wel af: iets confessioneels ol mis schien iets VVD-achtigs? De laatste regel maant de heren politici: „Verstevig uw spieren door op en neer te dansen en ze te knij pen. te kneden en te stompen". De politieke vernieuwing is hiermee wel in volle gang, dacht ik zo. De Britse dichter John Masefield, die 88 jaar is, ligt momenteel ernstig ziek. Het bijzondere van dit berichtje is, dat de man sinds 1930 hofdichter is aan het Britse hof. Eerlijk, dit is nog mogelijk in 1967. Zijn taak bestaat uit het vervaardigen van odes bij be langrijke gebeurtenissen in het vors tenhuis. Hij deed dit onder meer bij de kroning van koningin Elisabeth. Zijn bekendste gedicht is „Sea fever" („zeekoorts"). Kent u het? Ook in het gemeentelijk zwembad Geldrop moeten voortaan alle lang- harigen een badmuts dragen. Dus ook de jongemannen. Ze vinden lang haar mooi in Geldrop, maar de filters in het zwembad raakten erdoor ver stopt. MERIJN De Konink- l ln. j Lawntennisbond zal W» de vergadering van de Davis Cup landen op 6 juli in Londen een voorstel tot verandering van het Iotings- systeem van dit toernooi indienen hw1nVd=ïga3telde veran?ermg bestaat merin, dat, wanneer een land tweemaal achtereen tegen hetzelfde land loot, dit land m het derde jaar in de andere groep wordt geplaatst, zodat de kSs a 0 deTde,maal tegeu dezelfde tegenstander uit te komen dan rntge. sloten is Nederland lootte tweemaal te- f j ^id-Afrika en kreeg vorig jaar m de tweede ronde, nadat Ierland was verdagen, Zuld-AÏrika weer als tegen stander.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 7