Thf* ffiiir The Skemps: Meer voorlichting nodig over Europa Protestzangeres José TILBURGSE BEAT LEEFT VOLKOMEN BREDASE JONGEREN ZIJN VAN MENING: ^TLZv'0UW leefm er zo ne 1IIC VIIUI 119 EIGEN STIJL DOOR noncc" „I/KUut SAMENZANG ZO VAAK MOGELIJK IETS NIEUWS WIJ HEBBEN ER MET Z'N ALLEN EEN ROTWERELD VAN GEMAAKT", ZEGT EIGEN WERK HAAT DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 13 MEI 1967 Het Tilburgse beatorkest „The Chums" heeft zijn eerste grammo foonplaatje op de markt gebracht met twee composities van solo-gita rist Berrie Westenburgen en teksten van Hans van der Kuip en Peter Schouten. „The Chums" had het plan zijn plaat met een spectaculaire stunt in het nieuws te brengen. Maar dat ging niet door. De directie van Pho nogram gaf geen toestemming voor de uitvoering van hun plan om boven de Noordzee uit een vliegtuig een pa rachutesprong te maken. „Indien er één verongelukt worden wij beschul digd gevaarlijke stunts uit te halen ter stimulering van de platenver- koop", aldus Phonogram. In enkele maanden tijd is „The Chums" tot een der populaire beat- groepen in het zuiden gaan behoren. Na in september vorig jaar in het grote beatfestival van de Intertone- Jaarbeurs voor muziekinstrumenten te Utrecht geëindigd te zijn bij de eer ste zes volgden een t.v.-optreden en een auditie bij de platenmaatschap pij. De band hoort nu o.a. tot de vaste groepen van orkesten die Karin Kent begeleiden. De muziek van „The Chums" heeft een eigen stijl, die zijn oorsprong vindt in een „droge" (zon der de kunstmiddelen van echo of galm) vierstemmige samenzang. De band is samengesteld uit Jan van Ganzewinkel, 24-jarige drummer, ziel van „The Chums", free lance etaleur en decorateur; Berry Wester burgen, 22 jaar, kantoorbediende, zan ger en muzikaal leider, die compo neert en arrangeert samen met De- plilie, tevens verdienstelijk gitarist en pianist; Dephlie van der Meulen, met 18 jaar de benjamin van de groep, slaggitaar en zang, componeert, stu deert nog en wil het liefst in de mu ziek blijven; Hans Franken, 24 jaar en getrouwd, bespeelt de sologitaar en zingt, is in het dagelijks leven kan toorbediende; Ruud van Rijthoven, 22-jarige film- en geluidstechnicus en regieassistent, de filosoof van de groep, bespeelt de bas en zingt. Op hun eer ste single zijn opgenomen de num mers „She'll mary me" en „You'rt ifoê sweetest girl". Peter van Leeuwen (19 jaar, drums), Joop Steenveld (19 jaar, sologitaar) probeert zo vaak mogelijk iets nieuws te brengen. Er werden reeds verschillende nieu we dansen geïntroduceerd. Ook wer ken de Skemps met beams, verant woorde psychedelic lichteffecten. Veel succes brachten optreden in het buitenland, o.a. in België en in Duits land. Aan de Hamburgse Starclub be waren de Skemps zeer goede herin neringen. Het enthousiasme van de fans was daar zo groot, dat een over hemd en een halve broekspijp (ver knipt door meisjes voor vijf mark per stukje) achterbleven. De Skemps krijgen vier a vijf brieven fanmail per dag. Daarnaast is er een stroom privé- post voor de jongens. Sinds een jaar is er ook een fanclub met zo'n drie honderd leden. Naast de single van CBS zal vóór 13 mei een éepée uitkomen met vier nummers van de groep als inleiding op een groot marathon-beatfeest op 13 mei in de Tilburgse sporthal. The Skemps, v.l.n.r. Joop Steenveld, Peter van Leeuwen, Henny Vrien- ten (zittend), Harry Govers en Pie- ter de Lange. Eén dag in het jaar viert Breda „Europa-dag". De jeugd wil op die dag ook laten zien dat zij doordron gen is van die Europa-gedachte. Zij doet dat ondermeer door deel te nemen aan de zitting van het jeugd- parlement, maar ook door samen het „Europa-bal" te vieren. Wanneer men 's avonds echter in de schouwburg komt, waar het. bal gehouden wordt, dan blijkt dat de Bredase jongeren, die Europees den ken toch niet zo dik gezaaid zijn. Slechts een kleine honderd jongens en meisjes hebben de moeite geno men te komen. Het bal begint om acht uur Eerst zal mr. G. B. J. Hilterman de toe stand in Europa bespreken. Daarna zal de gelegenheid bestaan om tot een verbroedering te komen. Aandachtig luisteren de jongens en meisjes naar cle redevoering van de heer Hiltei- man. Zij glimlachen minzaam als hij af en toe een grapje in zijp betoog in last en verder kijken zij serieus. Dat hoort kennelijk zo en zij houden 'zich daar dan ook strikt aan. Wanneer de heer Hilterman, die vergezeld is van zijn vrouw en een teckeltje. klaar is, wordt er gedistingeerd geapplaudi seerd. Dan gaat men gezamenlijk een kopje koffie drinken. Na twintig minuten komt iedereen weer terug. Wat niemand verwacht ge beurt toch- Een levensgrote beatband klimt op het podium en slingert onge nadig en allesvernietigend, enkele kei harde en rauwe nummers de zaal in- De gezichten verbleken. Deze muziek op een dergelijke avond? De vraag staat bij velen op het gelaat- Aarze lend schuifelt men naar een stoel. Bang om zich op de dansvloer te be geven. ,,Hoe kunnen ze dit toch in he melsnaam doen. Het lijkt wel een ont heiliging", wordt er gefluisterd en met misprijzen kijkt men om zich heen. Een gesprek voeren is niet mogelijk. De muziek overstemt iedereen en al les. Toch is het nog net mogelijk om tus sen de schelle flarden beat een kleint- impressie te krijgen van de gedachten die de jongens en meisjes hebben over Verenigd Europa. Een 22-jarige bloemist uit Breda. ,.Ja ik vind. het wel goed. Ik ben ei wel voor. Ze moeten de grenzen maai afschaffen. Ja, dat vind ik wel goed. Alles bij elkaar ben ik er wel voor. Ik geloof wel dat het nuttig is". Een 18-jarige leerling van de be- stuurssckool in Den Haag: ,,Ik vind het een mooie gedachte- Het wordt tijd dat er eens iets gedaan wordt. Wij. jongeren, rpoeten daar wat aan doen- De ouderen moeten ons echter ih de gelegenheid stellen kennis te nemen van alles wat er in Europa gezamen lijk gedaan moet worden. Wij weten te weinig van andere landen af. Ze moe ten ons dus een betere voorlichting ge ven. Dan zal er meer wederzijds be grip ontstaan. Ze moeten ook de eco nomieën bij elkaar gooien. De Neder landse pers moet meer aandacht aan het Europese gebeuren schenken en er moeten rechtstreekse verkiezingen voor de Raad van Europa komen". Mr. Hilterman, die bij het begin van het dansfeest voor In de zaal een plaatsje heeft gekregen en die zich vanaf het begin van de muziek kenne lijk heeft zitten verbijten, is verdwe nen. De jongens en meisjes zitten aan de tafeltjes diep naar elkaar overge- bogen om zich verstaanbaar te kun nen maken. Waar zij het over hebben is niet na te gaan- Als de muziek even ophoudt is er een kleine adempauze en kunnen weer enkele indrukken wor den opgedaan. Een 27-jarige technicus uit Breda: „Ik ben secretaris van de Bredase af deling van de Europese beweging en daarom alleen al sta ik er volkomen achter. Het zal dan ook zeker lukken te zijner tijd tot een Europese federatie te komen. Maar dan moet er nog veel meer samengewerkt worden. Met na me schiet men op dit ogenblik nog te kort op cultureel gebied. Als ze over een Verenigd Europa spreken denken ze op de eerste plaats aan politiek. Maar ook andere aspecten moeten de aandacht krijgen". Een 18-jarige leerlinge van de HBS: ,,Ik ben nu twee jaar lid en ik ben betrekkelijk geestdriftig. De Europese beweging is te voorzichtig- Het is eigenlijk een instituut dat nog weinig te zeggen heeft. Er moeten op grote schaal acties gevoerd worden en de propaganda moet béter ter hand woi- den genomen. De voorlichting is niet wat het wezen moet. Vooral op de scholen zou daar meer aan gedaan moeten worden. In de geschiedenis lessen. De leraren zijn tegenwoordig echter al blij als ze met hun stof tot de tweede wereldoorlog komen. Nee, als ze echt enthousiasme willen kwe ken zullen ze zich eerst meer bekend moeten maken. De pers moet daar ook aan meewerken". De muziek schettert verder. Nu en dan begeven zich enkele paartjes schuchter op de dansvloer. De anderen blyven by elkaar zitten. Achter in de zaa-1 drommen wat jongelui samen, die kennelijk niets om de lezing van de heer Hilterman geven en die daarom later zijn gekomen. Zjj zyn wel liefheb bers van beatmuziek. Meisjes met mi- ni-mini-jurken en bleke gezichten, schuifelen heen en weer. Een blonde Rotterdammer slaat zyn zoveelste glas bier achterover. Hy zegt: „Die Euro pese beweging kan me niet verrekken. Ik ben helemaal uit Rotterdam geko men omdat ik dacht dat hier een beat- feest zou zyn. Ik vind het maar een dooie bende." Hij draait zich om en kijkt droefgeestig naar de massa die hevige pogingen in het werk stelt om ondanks het oorverdovende lawaai een „Europese" discussie op touw te zet ten. „Wat een duffe troep", zegt hO. „Europees denken. Die grieten willen nog niet eens met je dansen. Als ze daar nu eens mee beginnen, hè. In hun eigen land meer samen doen dan komen ze veel verder. Dan komt die Europese samenwerking vanzelf wel". H.v.R. B«n vraag je tenslotte: „waarom ring je juist protestliederen? Je bent nou 21 jaar. Je zingt over Vietnam, over de zinloosheid van bet leven. Je liedjes zijn zweep slagen, je stem klinkt opeens rauw en bard, als je op een podium sleet, als je je gitaar pakt en je feperfoira de zaal inslingert. Is er ecbt niks anders meer om over te ringen?". ze: „Ik wil mijn publiek KL »P,at ligt miin aarde' dat mnS P Een Gert Timmerman de h.t natuurlijk ook zijn, die laat km n F5en aan z'in borst uitsnik- «tra'ks.êifioet.1® Beeldig en als hij lijk teri?L ls' 2Iet waarschijn- V„™e.°P een welbesteed leven. Is eeen^? niet' maar d£>t dan al,,a Als rk de krant pak, rk niet: „Wat zou het fijn Ewrr de grijze haren van mijn Dant?» een liedje te maken", is het «m cok niet: "MUn ideaal der Naam n°g fens de Zangeres zon- ik welF, °P te volgen". Dan denk allen hebben we er met zijn »aakt*pl' 'wereld van ge- gen' aar wil rk dan over zin- e' "Voel 3e 3e nou Pene Jenbeent?e. een pure gegre- neLl veronderstel je, dat alle eigerüiiiflL201 "Het interesseert me vinden tï i1118' wat anderen er van teUmdat K "!e alleen niet voor lapt zona J .t?nd door het leven trekken vin rio f6rl bliksem aan te die om r. P. aIschuwelijke dingen, trouwt gebeuren. Welk mens 1 o's kans om zijn eigen in krijgt trm een gebeure leven te ,W?ans de kans ÜrtrtLu !.eiden? Als i verkeerde sotmtr?'e per onSeluk de de hele 5r omdraait, zit jij avonds de tew" llcht' als ie 's Paar de ellens aanzet, kijk je jenden1kffomT mensfn' die "en- kunt vederop leven niks ziet of ie i 1J u?et doen' of ie bedrieg je alwf"S bI°edt, maar daar her. dat de m Jezelf mee- He' ple- echt- Er worrit if" £ebben ls niet ■"aar het is S1 booP gelachen, is de eeuwLe nü 90, Procent vals. Het kPPotouders at kaneel, waar onze 8,5 <i« donden „°VeLZ(!ngen- Je m°®t !?n iik krifgt S S®' ?at ie °°k •bveer voorbij" is je beurt '""de art^r \e' "^un ie met zo'n an>st<eke instelling een car rière opbouwen? De meesten wil len immers niet om de oren worden geslagen met de ellende van ande ren". Dan zegt ze: „Protestsongs zijn een tijd lang „in" geweest. Boudewijn de Groot had een hoop succes met zijn lied over Meneer de President, dat hij niet eens zelf geschreven had. Dat vind ik al een misser. Iemand, die een boodschap aan het publiek wil over brengen, moet niet komen aandragen met de boodschap van een ander. Ik vind het ook geen compliment, als ze mij de vrouwelijke Boudewijn de Groot noemen. Als zanger is hij ge weldig en zijn langspeelplaat „Voor de overlevenden" is het einde, maar een protestzanger is hij nooit geweest. Toen het getij keerde, was hij de eer ste, die er uitstapte en de pure com merciële toer opging. Noem het maar geen salto motale van Meneer de pre sident naar het Land van Maas en Waal. Mij kan het geen biet schelen, of een genre „in" is of niet. Ik zing gewoon, wat ik fijn vind, wat mij zelf iets doet. Als ik over de oorlog in Vietnam zing, dan doe ik het niet, omdat het een onderwerp is, dat lek ker verkoopt, maar omdat ik er mee bezig ben, omdat ik me er kwaad over maak. Vietnam is actueel voor ie dereen". Dan vraag je: Wat kun je er met je liedjes aan veranderen Dan zegt ze: „Geen bliksem, maar ik kan misschien wel meehelpen om het leefklimaat te veranderen. Op een jongere maakt die oorlog in Viet nam een groteske indruk. Hij doet me denken aan twee kleuters, die in een zandbak ruzie hebben om een em mertje. Heb je dat wel eens meege maakt? Die slaan elkaar ook tot moes. Daar komt dan nog bij, dat er in Vietnam jongens vechten en sneuve len, die er niks mee te maken hebben. Die zaten rustig op hun boerderij ergens in Texas. Koeien te melken, koffie drinken, naar de televisie kij ken. En nu sterven ze, omdat het machtsevenwicht in de wereld niet verstoord mag worden. Grote God, waarom mag dat niet verstoord wor den? Op elk dal volgt heus wel een louteringsberg". Dan vraag je: ,Ben je van nature somber?" Dan zegt ze: „Zie ik er zo uit?" Dan zeg je: Met de hand op mijn hart: „neen" (ze draagt een minijurk van juichend geel, een bril, heeft stroblond haar en daar achter ogen, waar de lach voort durend op de loer ligt.) Dan zegt ze: „Ik heb graag mensen om me heen. Veel mensen. Ik haat de eenzaamheid, ga er aan kapot. Ik bij ook een type, dat zich van kop tot teen in het carnaval stort. Man, dat moet je meemaken, dat is de grootste en meest huiveringwekken de happening, die Nederland kan op brengen. Op zo'n moment staat de tijd volkomen stil, het lijkt, alsof je op een grote, rode wolk door de stad zweeft. Je denkt aan niks meer". Dan vraag je: „Ook niet aan de ellende, Vietnam, die jongen uit Texas". Dan haalt ze de schouders op. Dan zegt ze: „Je kunt er niet elke minuut van je leven aan denken". Dan glimlacht ze. Dan staat ze op en loopt op hoge benen naar haar ou ders die geduldig in een hoek van de zaal op haar hebben gewacht. Vader, die inkoper is bij een textiel-fabriek. is gematigd optimistisch over de car rière van zijn dochter. Persoonlijk heeft hij weinig kunstzinnige baga ge, maar in de familie heeft wel een grootvader rondgedwaald, die schil derde en op verjaardagen bijzondei fraai op de viool streek. Protest- zangeres José meent dan ook, dlait zc die vreèmde muzikale tic van hem heeft. Dan zegt ze: „Ik ben erg blij met mijn ouders. Er is een fijne ver standhouding. Natuurlijk begrijpen ze me soms niet, maar dat is ook omge keerd zo". Dan glimlacht haar moeder. Dan zegt haai* dochter nog, dat ze Barbar? Streisand als grootste idool vereert en vervolgens Dave Berry, Adèle Bloe- mendaal en alle Nederlandse cabare tiers. Dan maakt ze zich gereed om terug te keren naar Helmond. ALAN PRICE, de leider van de Alan Price Set, vindt de prijs van singles te hoog. Naar zijn mening wordt er weinig muziek voor veel geld geboden. Alan baseert zijn kritiek op het feit dat er naar zijn platenmaatschappij hem verteld heeft, in plaats van 1 tiot 2 1/2 miilnuut gemakkelijk 4 minuten muziek op één sing- lékamt gezet zou kunnen worden. Al rekenend is Alan nu tot die conclusie geko men, dat er in het algemeen best drie nummers op één single uitgebracht zouden kunnen worden. Of Alan zijn zin zal krijgen, betwijfelen we. Zijn nieuwe single bevat ook maar twee nummers: „Sirnorn Smith and the amazing dancing bear" en „Tickle me". „Ik lig in bed en tegen dat ik wak ker wordt heb ik zomaar een melo die in myn hoofd. Dan vlieg ik uit mijn bed en pak de gitaar". Zo maakt Henny Vrienten (18), gitarist en zan ger, de liedjes voor zijn hand, de Til burgse Skemps. Binnenkort verschijnt onder CBS-label een single met eigen composities. Dat wordt een muzikaal bewijs, dat de Skemps hun boefjestyd (twee jaar geleden werd gestart onder de naam The Four Scamps de vier boef jes) achter de rug hebben. Van de „vier aangeklede aapjes" zoals hij zich zelf in de begintijd typeerden, wie niets te gek was, en die ieder weekeind in een nieuwe, steeds op vallender garderobe voor het voetlicht verschenen, zyn het nu gewone jon gens, die optreden in „hele toffe pak ken". De Skemps brengen behalve blues en beat een speciale muziek, die een combinatie is van deze twee soorten en datgene wat de Spencer Davis- groep brengt. De Skemps, thans samengesteld uit Henny Vrienten (18 jaar, slaggitaar en zang), Pieter de Lange (19 jaar, basgitaar), Harry Govers (organist),

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 23