DAGBS-AD DE STEM
Bochten
Gehuchtjes
Afremmen
ONDERDEEL
ADEMBENEMEND
TOEKOMSTBEELD
NADERT SNEL
VOLTOOIING
OOêTELUJC FLÏÏVOIMD
WEGENBOUW LANGS
ZWÖLIÈ1
ISeverin
VLOED
Rfilagl
LhogótJ
nmiei.
In „Restaurantul Bucuresti",
nen op donkerrode pluche, e
vlaar uit Mandsjoerije en kusj
Op de bezoeker uit het WesU
Gordijn, een wat onwerkelijk
De andere kant van de medai
praat als in het Westen: auto's,
1 Puiten1
Als een modern zeemonster tornt de gele bulldozer vanuit het Veluwe-
strandmeer tegen het kunstmatige strand op dat aan vüftigduizend mensen ont-
spanningsvoimte 7?' "aan bieden.
De Saint, de cleanshaven s1
van de twintigste eeuw, is tege:
dig ook op de Roemeense tel
schermen te zien- Het mer
van de ruim negentien miljoen
menen moet het overigens
hem stellen, want in het ganse
(zeven keer zo groot als het
zijn er maar zevenhonderdduize:
ontvangers, in de ,-Republica
lista Romania" de scheppin
de „Partidul Comunist Romairt
nu twintig jaar aan het bewind
zijn tv-toestellen, zoals alle luxe
duur.
De glanzende Westerse au
bleien waarin de Saint zijn
meisje vervoert, zijn bezienswa
heden uit een andere wereld.
Boulevardul Magheru, een va
hoofdstraten van het 1.2 miljoe
woners tellende Boekarest, dron
publiek samen rond een Ford IV
ry die bij het Lido-hotel gepai
staat- Wie in Cluj, dat met 170.
woners de tweede stad van ntl
Is. s avonds op he balkon van lie
tinental-hotel een frisse neus ga
j hoort slechts het geluid va
zenden voetstappen. De trottoirs
alle steden overvol, de rijbanen
BenzLuetteticH
en TOrïeerplö&ts
Tekening welwillend ifiilh
door de Autokampioen.
Xstteel
Sslentem
1 Jtf&jjcerh
en de Gelderse stichting „VeOT
meer" met steun van gemeentd
vincie en rijk, geven jaarlM
twee miljoen uit om de straR
Nuld en Horst geschikt te mate'
in. 1970 zal aan dit karwei de m
ste hand worden gelegd. MaarS
er bij Horst ook vijf ha straal']
weide zijn aangelegd, een evffl
kampeerterrein en een sptte
parkeerterreinen, voor vele tit
auto's en aanlegsteigers voor'
toeristen.
Nog meer voorzieningen
gebouwd en aangelegd WJ
een strand van 21 ha, parket®
nen die drie ha beslaan, een F.
jachthaven voor 250 boten, eert
rant dat tegelijk motel is, sir*
joens en toiletgebouwen.
|ameBSFOÖCJ
Tot voor kort kenden de Roer
slechts de ouderwetse gemodf.t
Kussrsche wagens (Wolga. ft
uJ;cï)'.de Oostduitse Trabamt en
burg, de Tsjechische Skoda, de 1
provinciale weg nummer drie over de
nieuwe weg is al in de verte zicht
baar als men met schrikhekken, pijlen
en snelheidsbeperkende borden op die
provinciale weg wordt geleid, die bij
kasteel Salentein (gevaarlijke haakse
bocht) aansluit op de oude Zuiderzee
straatweg. Daar begint een doffe ver
keersellende. Zware vrachtwagens en
tractoren, al dan niet gekoppeld aan
brede landbouwmachines en vooral dui
zenden personenauto's met knarsende
versnellingsbakken en gebitten van on
geduldige chauffeurs die zich ergeren
aan de ijzeren waarheid dat elke file
precies zo snel rijdt als het langzaam
ste voertuig in die file.
De smalle weg maakt voortdurend
onoverzichtelijke bochten naar links
en naar rechts om toch maar vooral
de vier gevarenpunten (de reeds ge
noemde Salenteinbocnt, een spoorweg
overgang met ahobs en de bebouwde
kommen van Putten en Armelo) aan
te doen. Verkeersonderzoekers hebben
vastgesteld dat het aantal ernstige on
gelukken op dit gedeelte tijdens de laat
ste jaren is teruggelopen om de wat
tegenstrijdig klinkende reden dat het te
druk werd. Op drukke uren valt er zelfs
voor de meest behendige berijders van
de snelste sportwagens al niet meei
aan passeren te denken. Iedereen suk
kelt moedeloos voort achter zijn voor
ganger.
Bij Harderwijk komt dan de grote
herademing als de mooiste autosnel
weg die tot nu toe in Nederland werd
opgeleverd (dat gebeurde in 1962) Be
gint en ee nvlotte voortzetting van de
reis naar Zwolle garandeert. Over min
der dan drie maanden zal het ont
brekende stuk van vijftien kilometer in
gebruik genomen kunnen worden.
Meer dan de helft van dit gedeelte
(acht kilometer om precies te zijn) ls
aangelegd op de vloedlijn van de ver
dwenen Zuiderzee. En deze omstandig
heid wordt uitgebuit door de dienst
rijkswaterstaat en de Gelderse recrea
tiestichting „Veluwerandmeer" waar
in de gemeenten die langs de kust lig
gen zijn vertegenwoordgd. Want om de
weg voldoende steun te geven moest
er toch een strand opgespoten worden.
Dit heeft men wat breder gemaakt
dan strikt noodzakelijk is, zodat er nu
een recreatiestrook ligt van honderd
meter breed en acht kilometer lang.
Daarop kunnen in de toekomst rond
vijftigduizend mensen ontspanning vin
den. De zandzuigers hebben niet zo
goedkoop mogelijk gewerkt. In dat ge
val zouden er kort voor de kust enkele
zeer diepe gaten zijn ontstaan, die le
vensgevaarlijke stromingen voor zwem
mers kunnen opwekken. In plaats daar
van heeft men de duurdere methode
gekozen om een lange brede vaargeul
te zuigen waarvan de pleziervaarders
zullen kunnen profiteren. De diepte
ven het water voor het strand is be
trekkelijk gering: een meter tot op een
afstand van vijftig meter uit de kust.
Bij Nuld en Horst kunnen de jachten
echter afgemeerd worden.
Bij deze twee gelijknamige gehucht
jes die aan gene zijde van de auto
snelweg liggen, zal de recreatie ge
concentreerd worden. Rijkswaterstaat
(Van een onzer verslaggevers)
UP de grens van strand en
water ronkt een bulldozer.
Een brok geel staal op rupsbanden
dat keer op keer achteruit rijdt,
tot in enige decimeters diep water
om dan als een technisch monster
uit de voormalige Zuiderzee tegen
de kust op te tornen, daarbij ton
nen zand voor zich uit stuwend
tot een aarden wal. Achter die
wal ligt het strand, honderd meter
breed. Een witte vlakte waarover
dikke autobanden hun sporen
hebben getrokken die elkaar soms
kruisen. De wind speelt er een on
stuimig spel met wervelende stof
wolken.
Achter het strand begint een polder
landschap van de vertrouwde oer-Ne.
derlandse formule: groene weilanden,
zwart-witte koeien en af en toe een
boerderij, half schuil achter wat bo
men en struiken. Maar tussen strand
en polderland ligt de scheiding van
asfalt. De Zuiderzeestraatweg in ver
gevorderde staat van wording is al
berijdbaar. En hoe
Twee brede zwarte linten (elk goed
voor twee rijstroken en een vlucht
strook) voeren lineaalrecht naar de ho
rizon. Ze zijn nog zo leeg dat snel
heidsmaniakken er hun voertuigen tot
ongelimiteerde vaart kunnen aanzetten.
Van Nijkerk naar Harderwijk, links
strand en Veluwemeer, rechts voorbij
flitsende weilanden en recht vooruit
als de zon schijnt het gezichtsbe
drog van plassen die na een kilometer
oplossen in steeds maar weer nieuw
asfalt.
Slechts enkele keren moet afgeremd
worden voor werk in uitvoering. Drag
lines die sloten graven of taluds aan-
schrapen, vrachtwagens die hun la
ding in voortkruipende asfalteerma-
chines storten en walsen die nieuwe
lagen op het wegdek samenpersen.
Dat is het vijftien kilometer lange stuk
van de Zuiderzeestraatweg dat nog
vóór de bouwvakvakantie openge
steld moet worden, zodat de nieuwe
recht-toe-recht-aan-verbinding van Hoe
velaken naar Zwolle nergens meer on
derbroken behoeft te worden.
De automobilist die nu nog de reis
naar Zwolle maakt rijdt tot even voor
bij Nijkerk over een normaal stuk
snelweg, vier rijstroken, van elkaar
gescheiden door een zes meter brede
middenberm met vangrail. Dit ge
deelte werd. in mei van het vorige
jaar opengesteld. Het viaduct van de
De nieuwe weg wordt gedeeltelijk op de vloedlijn van de oude Zuiderzee
gebouwd. Deze machinist van een gigantische asfaltwals heeft tijdens zijn werk
voortdurend water en strand aan zijn linker- en een polderlandschap aan zijn
rechterhand.
Nicolae Ceausescu
rood Magnificat
Men U bezig met het aanbrengen van de laatste lagen asfalt. In juli
moet het ontbrekende stuk (15 kilometer) van de nieuwe Zuiderzee
nog vóór de bouwvakvakantie
autosnelweg worden geopend.