DAGBS-AD DE STEM Bochten Gehuchtjes Afremmen ONDERDEEL ADEMBENEMEND TOEKOMSTBEELD NADERT SNEL VOLTOOIING OOêTELUJC FLÏÏVOIMD WEGENBOUW LANGS ZWÖLIÈ1 ISeverin VLOED Rfilagl LhogótJ nmiei. In „Restaurantul Bucuresti", nen op donkerrode pluche, e vlaar uit Mandsjoerije en kusj Op de bezoeker uit het WesU Gordijn, een wat onwerkelijk De andere kant van de medai praat als in het Westen: auto's, 1 Puiten1 Als een modern zeemonster tornt de gele bulldozer vanuit het Veluwe- strandmeer tegen het kunstmatige strand op dat aan vüftigduizend mensen ont- spanningsvoimte 7?' "aan bieden. De Saint, de cleanshaven s1 van de twintigste eeuw, is tege: dig ook op de Roemeense tel schermen te zien- Het mer van de ruim negentien miljoen menen moet het overigens hem stellen, want in het ganse (zeven keer zo groot als het zijn er maar zevenhonderdduize: ontvangers, in de ,-Republica lista Romania" de scheppin de „Partidul Comunist Romairt nu twintig jaar aan het bewind zijn tv-toestellen, zoals alle luxe duur. De glanzende Westerse au bleien waarin de Saint zijn meisje vervoert, zijn bezienswa heden uit een andere wereld. Boulevardul Magheru, een va hoofdstraten van het 1.2 miljoe woners tellende Boekarest, dron publiek samen rond een Ford IV ry die bij het Lido-hotel gepai staat- Wie in Cluj, dat met 170. woners de tweede stad van ntl Is. s avonds op he balkon van lie tinental-hotel een frisse neus ga j hoort slechts het geluid va zenden voetstappen. De trottoirs alle steden overvol, de rijbanen BenzLuetteticH en TOrïeerplö&ts Tekening welwillend ifiilh door de Autokampioen. Xstteel Sslentem 1 Jtf&jjcerh en de Gelderse stichting „VeOT meer" met steun van gemeentd vincie en rijk, geven jaarlM twee miljoen uit om de straR Nuld en Horst geschikt te mate' in. 1970 zal aan dit karwei de m ste hand worden gelegd. MaarS er bij Horst ook vijf ha straal'] weide zijn aangelegd, een evffl kampeerterrein en een sptte parkeerterreinen, voor vele tit auto's en aanlegsteigers voor' toeristen. Nog meer voorzieningen gebouwd en aangelegd WJ een strand van 21 ha, parket® nen die drie ha beslaan, een F. jachthaven voor 250 boten, eert rant dat tegelijk motel is, sir* joens en toiletgebouwen. |ameBSFOÖCJ Tot voor kort kenden de Roer slechts de ouderwetse gemodf.t Kussrsche wagens (Wolga. ft uJ;cï)'.de Oostduitse Trabamt en burg, de Tsjechische Skoda, de 1 provinciale weg nummer drie over de nieuwe weg is al in de verte zicht baar als men met schrikhekken, pijlen en snelheidsbeperkende borden op die provinciale weg wordt geleid, die bij kasteel Salentein (gevaarlijke haakse bocht) aansluit op de oude Zuiderzee straatweg. Daar begint een doffe ver keersellende. Zware vrachtwagens en tractoren, al dan niet gekoppeld aan brede landbouwmachines en vooral dui zenden personenauto's met knarsende versnellingsbakken en gebitten van on geduldige chauffeurs die zich ergeren aan de ijzeren waarheid dat elke file precies zo snel rijdt als het langzaam ste voertuig in die file. De smalle weg maakt voortdurend onoverzichtelijke bochten naar links en naar rechts om toch maar vooral de vier gevarenpunten (de reeds ge noemde Salenteinbocnt, een spoorweg overgang met ahobs en de bebouwde kommen van Putten en Armelo) aan te doen. Verkeersonderzoekers hebben vastgesteld dat het aantal ernstige on gelukken op dit gedeelte tijdens de laat ste jaren is teruggelopen om de wat tegenstrijdig klinkende reden dat het te druk werd. Op drukke uren valt er zelfs voor de meest behendige berijders van de snelste sportwagens al niet meei aan passeren te denken. Iedereen suk kelt moedeloos voort achter zijn voor ganger. Bij Harderwijk komt dan de grote herademing als de mooiste autosnel weg die tot nu toe in Nederland werd opgeleverd (dat gebeurde in 1962) Be gint en ee nvlotte voortzetting van de reis naar Zwolle garandeert. Over min der dan drie maanden zal het ont brekende stuk van vijftien kilometer in gebruik genomen kunnen worden. Meer dan de helft van dit gedeelte (acht kilometer om precies te zijn) ls aangelegd op de vloedlijn van de ver dwenen Zuiderzee. En deze omstandig heid wordt uitgebuit door de dienst rijkswaterstaat en de Gelderse recrea tiestichting „Veluwerandmeer" waar in de gemeenten die langs de kust lig gen zijn vertegenwoordgd. Want om de weg voldoende steun te geven moest er toch een strand opgespoten worden. Dit heeft men wat breder gemaakt dan strikt noodzakelijk is, zodat er nu een recreatiestrook ligt van honderd meter breed en acht kilometer lang. Daarop kunnen in de toekomst rond vijftigduizend mensen ontspanning vin den. De zandzuigers hebben niet zo goedkoop mogelijk gewerkt. In dat ge val zouden er kort voor de kust enkele zeer diepe gaten zijn ontstaan, die le vensgevaarlijke stromingen voor zwem mers kunnen opwekken. In plaats daar van heeft men de duurdere methode gekozen om een lange brede vaargeul te zuigen waarvan de pleziervaarders zullen kunnen profiteren. De diepte ven het water voor het strand is be trekkelijk gering: een meter tot op een afstand van vijftig meter uit de kust. Bij Nuld en Horst kunnen de jachten echter afgemeerd worden. Bij deze twee gelijknamige gehucht jes die aan gene zijde van de auto snelweg liggen, zal de recreatie ge concentreerd worden. Rijkswaterstaat (Van een onzer verslaggevers) UP de grens van strand en water ronkt een bulldozer. Een brok geel staal op rupsbanden dat keer op keer achteruit rijdt, tot in enige decimeters diep water om dan als een technisch monster uit de voormalige Zuiderzee tegen de kust op te tornen, daarbij ton nen zand voor zich uit stuwend tot een aarden wal. Achter die wal ligt het strand, honderd meter breed. Een witte vlakte waarover dikke autobanden hun sporen hebben getrokken die elkaar soms kruisen. De wind speelt er een on stuimig spel met wervelende stof wolken. Achter het strand begint een polder landschap van de vertrouwde oer-Ne. derlandse formule: groene weilanden, zwart-witte koeien en af en toe een boerderij, half schuil achter wat bo men en struiken. Maar tussen strand en polderland ligt de scheiding van asfalt. De Zuiderzeestraatweg in ver gevorderde staat van wording is al berijdbaar. En hoe Twee brede zwarte linten (elk goed voor twee rijstroken en een vlucht strook) voeren lineaalrecht naar de ho rizon. Ze zijn nog zo leeg dat snel heidsmaniakken er hun voertuigen tot ongelimiteerde vaart kunnen aanzetten. Van Nijkerk naar Harderwijk, links strand en Veluwemeer, rechts voorbij flitsende weilanden en recht vooruit als de zon schijnt het gezichtsbe drog van plassen die na een kilometer oplossen in steeds maar weer nieuw asfalt. Slechts enkele keren moet afgeremd worden voor werk in uitvoering. Drag lines die sloten graven of taluds aan- schrapen, vrachtwagens die hun la ding in voortkruipende asfalteerma- chines storten en walsen die nieuwe lagen op het wegdek samenpersen. Dat is het vijftien kilometer lange stuk van de Zuiderzeestraatweg dat nog vóór de bouwvakvakantie openge steld moet worden, zodat de nieuwe recht-toe-recht-aan-verbinding van Hoe velaken naar Zwolle nergens meer on derbroken behoeft te worden. De automobilist die nu nog de reis naar Zwolle maakt rijdt tot even voor bij Nijkerk over een normaal stuk snelweg, vier rijstroken, van elkaar gescheiden door een zes meter brede middenberm met vangrail. Dit ge deelte werd. in mei van het vorige jaar opengesteld. Het viaduct van de De nieuwe weg wordt gedeeltelijk op de vloedlijn van de oude Zuiderzee gebouwd. Deze machinist van een gigantische asfaltwals heeft tijdens zijn werk voortdurend water en strand aan zijn linker- en een polderlandschap aan zijn rechterhand. Nicolae Ceausescu rood Magnificat Men U bezig met het aanbrengen van de laatste lagen asfalt. In juli moet het ontbrekende stuk (15 kilometer) van de nieuwe Zuiderzee nog vóór de bouwvakvakantie autosnelweg worden geopend.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 16