Fransen zullen van
de vijf gelijk krijgen
CADEAU.
■9ÉI
Frl§81diinsfoffen|
Fotolens zoekt naarstig naar
belastingontduikers op de
weg
örtex
mei en juni
asperges
EEG DREIGT IN IMPASSE TE RAKEN
Oude fruitoogst
is bijna
verkocht
Tekort op Britse
handelsbalans
Bank bouwnijverheid:
iets gedaalde winst in '60
mSS H Ml
Zes Nederlanders in
Ster van Henegouwen
drink
|aV"OMM^IME|
gezonde nachtrust
verkwikt ontwaken
Optimisme voor Unilever
Groei
Computer
veilingen
r~
OOST-EUROPA
AUTONOMIE
TERECHT
|ON-Mij]
ANNALEN
Haal Henk.es in huis!
Invoer Italiaans
vlees verboden
l cadeau
TER ZAKE
*v 1'i
Oostduitse zege
in Vredeskoers
WATERSTANDEN
Beleg in Amerika
met
Amepïea-Fund
jnen gaan
zand delven
21
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 12 MEI 1967
*>!7
(Van onze financieel-economische medewerker)
TILBURG Over enige weken zal in Rome het feit worden her
dacht, dat tien jaar geleden de verdragen tot oprichting van de Euro
pese Economische Gemeenschap werden getekend. Voor deze gelegen
heid zullen de minister-presidenten en hun ministers van buitenlandse
zaken naar de Italiaanse hoofdstad te gaan. Ook Frankrijk's president
Charles De Gaulle heeft plannen om van zijn belangstelling te getui
gen. Wie de manoeuvres van het Franse staatshoofd op de voet volgt,
komt onvermijdelijk tot de conclusie, dat het bezoek van De Gaulle
aan Rome geladen zal zijn met politieke bedoelingen, wellicht zal van
de inhoud hiervan een sluier worden opgelicht wanneer over enige da
gen de generaal zijn periodieke persconferentie zal houden.
De bijeenkomst in Rome moet een
feestelijk karakter hebben, doch dit
betekent niet dat er niet over politieke
en economische vraagstukken zal wor
den gesproken, waarmede de gemeen
schap momenteel te kampen heeft. Niet
alleen interne problemen eisen de aan
dacht van de verantwoordelijke be-
wlndsleiden, doch tal van nieuwe vraag
stukken vragen om een spoedige be
handeling.
Ongetwijfeld is het standpunt van de
zes partners ten aanzien van de Britse
aanvraag tot toetreding in de EEG het
belangrijkste. Voorts zal een beleid moe
ten worden opgesteld met betrekking
tot de verhoudingen van de gemeen
schap met de ontwikkelingslanden, de
Verenigde Stalten, de Oosteuropese sta
ten en de overige zes landen van de
Europese Vrijhandels Associatie.
Na Engeland koesteren de Scandina
vische landen plannen om lid te wor
den van de EEG of om een of andere
vorm van associatie met dit economisch
machtsblok aan te gaan. Ook Ierland
wil niet afzijdig blijven nadat Enge
land zijn „splendid isolation" heeft op
gegeven.
De toenemende handel met de com
munistische landen is Europa en de
versterking van de liberaliseringsten-
denzen in de economische stelsels van
deze landen vragen een gemeenschap
pelijk standpunt van de EEG-landen.
Momenteel bepaalt elke lidstaat zijn el-
gen standpunt ten aanzien van de uit
breiding van de economische betrekkin
gen met Oost-Europa. En van een ge
coördineerd optreden is nog geen spra
ke.
Het is echter nog een open vraag ot
Frankrijk wel voorstander zal zijn van
dergelijke gemeenschappelijke beleids
lijnen. Tot op heden hebben de Fran
sen meer dan eens laten blijken dat zij
de voorkeur geven aan een nationale
Ïiolitiek op het terrein van de buiten-
andse handelsrelaties. De Fransen zul
len niet gemakkelijk deze marge in hun
handelsvrijheid opgeven ten bate van
een politieke doelstelling waarvan zij
de noodzaak en de wenselijkheid niet
inzien.
Deze doelstelling luidt: één EEG-po-
itiek in plaats van zes nationale be-
eidslijnen. Zowel de persconferentie
van De Gaulle als zijn bezoek aan Rome
zal in het teken staan van het streven
van de gaullistische regering om nog
meer nationale autonomie te claimen.
De generaal zal ongetwijfeld beide ge
legenheden te baat nemen om propa
ganda voor zijn „Europa der vaderlan
den" te maken.
Op zichzelf is een dergelijke houding
geen ramp, dit wordt zij pas als de an
dere partners voor de Franse verlan
gens buigen. Er is echter niets dat er op
wijst, dat de vijf andere EEG-partners
een krachtig protest zullen laten horen.
Immers verzet tegen de Franse presi
dent in het recente verleden heeft tel
kens geleid tot een stagnatie van de ver
dere ontwikkelingen op economisch en
sociaal terrein. Het getuigt van inzicht
in de politieke realiteit het mindere
niet als de vijand van het meerdere te
beschouwen en daarom is het beter
voor de Fransen de schijn op te hou
den dat zij het gelijk aan hun zijde
hebben.
De Franse houding is In de afgelopen
jaren niet geheel onjuist geweest. Het
moet worden toegegeven dat de af wij-
DEN HAAG (ANP) Hoewel op het
ogenblik op enkele Nederlandse fruit
veilingen nog appelen van de oude
oogst worden aangeboden,, is het totale
kwantum fruit dat er nog te koop ls,
toch gering geworden. Bij verschillende
fruitveilingen Is zelfs helemaal geen
Voorraad meer.
Dit jaar was de voorraad in de koel
huizen over het algemeen iets miinder
dan het vorig seizoen en bovendien ls
er iet gehele voorjaar flink geruimd,
w mede bevorderd werd door de goe
de vraag en de goede kwaliteit van het
Nederlandse bewaarfruit.
-De vraag naar de restanten van de
Nederlandse appeloogst is nog steeds
'groot. Op de binnenlandse markt kan
er veel worden verkocht en bovendien
lis er een levendige vraag voor export
naar Duitsland, België en Frankrijk.
zing door De Gaulle in 1963 om de Brit
ten tot de EEG toe te laten treden voor
een belangrijk deel terecht ls geweest.
De economische positie van Groot-Brlt-
tanië was in die tijd slecht, de aan het
bewind zijnde conservatieve regering
toemde zich weinig enthousiast om een
nieuwe economische politiek in te voe
ren, waardoor orde op zaken kon wor-
dien gesteld.
Nu de regering-Wilson alles In het
werk heeft gesteld om de Britse eco
nomie te saneren en het imago van
John Bull in de ogen van de EEG-
landen te verbeteren, is de kans op in
williging van het Britse verzoek groter.
Het is echter niet uitgesloten dat de
Fransen zullen voorstellen een associa
tieovereenkomst voor de Britten in het
vooruitzicht te stellen, eerst als de Brit
ten hebben aangetoond minder Ameri
kaans en meer Europees te denken en
te handelen, zou deze overeenkomst
kunnen worden omgezet in een vol
waardig lidmaatschap.
De economie van de zes EEG-landen
ïs nog niet voorbereid op een onmid
dellijke toetreding van Engeland, zo
hoort men van Franse zijde beweren.
Deze opmerking, die in de eerste plaats
voortkomt uit bezorgdheid voor de
Franse economie en niet zozeer voor die
van de EEG-landen als geheel, heeft een
kern van waarheid. De vergroting van
het industriële potentieel en de uit
breiding van de handelsbetrekkingen
door de toetreding van Engeland tot
de EEG vereist niet alleen aanpassin
gen in Engeland maar ook in de zes
EEG-landen.
De gedachte diait deze aanpassing geen
moeite zal kosten, getuigt van weinig
werkelijkheidszin. Wie de annalen van
de EEG-historie erop na slaat, ziet een
scala van problemen die in de onder
handelingen zijn gerezen, hiervan zijn
er velen waarvan men de aanwezigheid
niet had durven vermoeden. Binnen
kort zal men in Rome de gelegenheid
hebben daar nog eens aan terug te
denken. We weten dan ook meer over
de gemeenschap de komende tien jaren
te wachten staat.
(ADVERTENTIES)
(ADVERTENTIE)
9
LONDEN (A.P.) Het tekort op de
Britse handelsbalans is in april met 31
miljoen pond (310 miljoen gulden) in
vergelijking met maart toegenomen en
bedroeg 44 miljoen pond. Dit heeft het
Engelse ministerie van handel meege
deeld.
De uitvoer stieeg In april meit 16 mil
joen pond tot 440 miljoen. De invoer
steeg met 51 miljoen pond tot 550 mil
joen. Het ministerie spreekt van een
pauze in de groei van de export na een
snelle stijging in de tweede helft van
1966. De voornaamste reden van deze
„pauze" is een daling van de uitvoer
naar de Verenigde Sltaten, vooral van
vliegtuigen. De uitvoer naar de EEG-
landen vertoonde slechts weinig groei.
DEN HAAG (A.N.P.) De ministei
van Landbouw en Visserij heeft beslo
ten ook de invoer in ons land van uit
Italië afkomstige salami, jambon de
parme (Parmezaanse ham) en gesmol
ten vetten voorlopig niet meer toe te
staan.
Deze miaaitregel is een gevolg van de
onitwikikeiLing van de Afrikaanse var
kenspest in Italië, waarover tijdens de
jorngste bijeenkomst van de E.E.G.-land-
bouwmindsters in Brussel verslag werd
uitgebracht. Sedert 17 april zijn reeds
de in- en doorvoer van Italiaanse var
kens en de invoer van varkensvlees uit
dait land tijdelijk verboden. Alleen var
kensvlees conserven mogen nu nog uit
Italië in ons land worden ingevoerd.
(ADVERTENTIE)
wasautomaat of koelkast
waar ook in Nederland gekocht. 1
u:i
Vraagt inlichtingen bij uw handelaar.
Fraay Korper Singel 422-424, Frenko Herengracht 391, Amsterdam.
AMSTERDAM (A.N.P.) De N.V.
Bank voor de Bouwnijverheid meldt,
dat als gevolg van de teruglopende
bouw- en huizenmarkt en de uitzonder
lijke kapitaalscbaarste de groei van het
bedrijf in 1966 enigszins -is afgeremd.
Na aftrek van de algemene kosten ad
f 596.000,- (v.j. f 525.000) bedroeg de
netto winst f 2,19 (v.j. f 2,41 min.).
Ter versterking van het eigen ver
mogen zal geen dividend worden uitge
keerd. Daarom kan aan de algemene
reserve f 1,85 (v.j. f 1,04) mln^worden
toegevoegd.
IN ZUID-AFRIKA hebben in 1965
de buitenlandse investeringen in totaal
4.8 miljard dollar bedragen. Met een in
vestering van 2.8 miljard dollar bleef
Groot-Brittanië ook in dat jaar Zuid-
Afrika's voornaamste bron van buiten
lands kapitaal. De Verenigde Staten
kwamen met 563 miljoen dollar op de
tweede plaats.
N.V. ELECTRO-technisch Installatie
bedrijf en Handelsbureau v/h P. Baten
burg stelt over 1966 een onveranderd
dividend van twaalf procent voor als-
mele een pet. aan dividentreserve toe
te voegen.
DE
1966 van de v<
pij N.V. bedraagt, blijkens het verslag,
na belasting f 12,4 (v.j. f 11,05 min).
WINST, (geconsolideerd)
HVA-maatschap-
T, (gecon
verenigde
raagt, blijk
DE HAAGSE rechtbank hee:
gen het faillissement uitgesproken
van het Centraal Hypothekenfonds
en het Centraal Beleggingsfonds. De
fondsen voorzagen voornamelijk in
tophypotheken en financierden voor
al bouwwerken. Totaal decifit onge
veer f. 6 min.
(ADVERTENTIE)
!,n:j
i, I: "r-
1|||ni i»>u i .1
j s«!-j
i1 ui 11 u 1111111 y ju ij i 11 lull j 11 j uIIIh*
WARSCHAU (AP)' De Oostduitser
Manfred Dahne heeft de tweede etappe
van de wegwedstrijd Warschau-Berlijn-
Praag gewonnen. Hij nam tevens de lei
ding in het algemeen klassement. De
Pool Jan Magiera werd tweede in 3.38.09
(30 sec. bon.) en de Bulgaar Atanas
Savchev derde in 3.38.24 15 sec. bon.),.
De tijd van Dahne voor de 176 km van
Dahne voor de 176 km van Kutno naar
Poznan was 3.37.39 (incl. 1 min. bon.).
Konstanz 356 (+4); Rheinfelden 260
(+9); Straatsburg 278 (+2); Plitter»-
dorf 420 (+2); Maxau 459 (+1); Plo-
chingen 93 1); Mannheim 298 3);
Steinbach 129 (—4)Mainz 289 7)
Bingen 204 (onv.); Kaub 221 (+1);
Trier 263 (+7); Koblenz 223 (—4);
Keulen 199 11); Ruhrort 385 7);
Lobith 1001 5); Nijmegen 786 7);
Arnhem 816 2); Eefde IJsêel 355
5); Deventer 246 2); Monsin 5460
(+4); Borgharen 3929 15); Belfeld
1108 10); Grave beneden de sluis
498 (—16).
DRUNEN, 11 mei Appelen 70—108,
peren 56. aardbeien met dop 60126, as
perses 120620, andijvie 18—130, bloem
kool 15111, snijbonen 240360, bos-
peen 65—70, knolselderie 1243, kom
kommers 1846 per st., 5052 per kg,
rodlekool 25, sav.kool 14—18, spitskool
5072 wittekool 20, kroten 18, peter
selie 8—18, peulen 650—740, prei 60—
110, rabarber 1263 per kg, 5—8 per
bos, radijs 8—11, raapstelen 5—9 sel
derie 5—14, sla 8—34, spinazie 9—26.
DEN BOSCH, 11 mei - Aanvoer 501
stuks. Voljarige paarden 1200—1600, j<?n-
ge werkpaarden 1250—1650, 2-jange
trekpaarden 900—1150, jaarlingen trek
paard 550—750, hitten 750—1000, Shet-
landse pony's (ruins) 425—650, id. mer
ries 925—1850, alles per stuk, jonge
slaehtpaarden 3.503.85, oude slacht-
paarden 2.75—3.40, beide per kg ge
slacht gewicht. Overicht (resp.z aanvoer
- handel - prijzen): voljarigen: ruim -
traag - niet prijsh., jonge werkpaarden:
gewoon - kalm - niet gehandhaafd, 2-
jarigen: tamelijk - matig - prijsh., jaar
lingen: beperkt - minder vlot - gelijk
niveau, Shetlandse pony's: ruimer -
matig - weinig verandering, hitten: gro-
MAASTRICHT (A.N.P.) Voor de
etappewedstrijd „De Ster van Hene
gouwen" die van 20 tot 22 mei verre
den wordt, zijn de volgende Nederland
se amateurs aangewezen: Bergsma (Ge
leen), V.d. Borg (Sittard), Meertens
(Gulpen), Meyers (Maastricht), Radix
.Hoenshroek) Raemaekers (Spaubeek)
Op 21 mei starten d'e volgende ren
ners in een criterium te Rysel: Meule-
beke (België), Evers (Lirine), Gerards
(Valken-burg), Hesen (Geleen), Kre
kels (Born), Leenders (Valkenburg) en
Wolfs (Geleen).
(ADVERTENTIES)
prijs ca. f 225
Vraag verdere inlichtingen bij uw ban
UW
GOLDEN GATE
commissionair
een Zwitsers natuurprodukt
versterkend moufcvoedsel
AMSTERDAM (A.N.P.) Unilever heeft gisteren de opwaartse tendentie van
de beid-e voorgaande beursda-gen verder kunnen voortzetten. Dit door lokale vraag,
terwijl ook de beroeps-handel deze stukken u-it de markt nam. De beurs is optimis
tisch t.a.v. de binnenkort te publiceren eersite kwartaalcijfers 1967 van het Unite
ver-concern. B-ij de opening deed Unilever 98.60, tegen woensdag a-ls slotprijs 96.50.
Later liep de koers op tot 98.90. Ook Kon. Olie lag gunstig in de markt op 137.40,
waarna 137.70 werd gedaan. Dit betekende een koerswinst voor het oliefonds van
een gulden vergeleken met de voorgaande slotprijs. Philips was goed prijshoudend
op 94. AKU noteerde bij de opening 51.70, ex f 2,49 slo-Mivldend, tegen gisteren
54.50 oum dividend. De mo-gelijkheid da-t AKU over 1967 een iets lager dividend
zal uitkeren, zoals woensdag tegen het slot van de markt nio-gmaals bekend werd,
had geen verdere nadelige gevolgen voor de koers van het AKU-aandeel. Dit blijkt
uit heit verdere koersverloop waardoor de koers opliep tot 52.50. Voor Hoo-govens
werd 397 (oniv.) als advieskoers opgegeven. Woensdag daalde Hoo-go-vens 10 pun
ten. De handel in de internationale waarden was kalm.
Van de Newyorkse beurs ging in Amsterdam geen enkele stimulans uit omdat
Wallstreet woensdag la-ger sloot. De Nederlandse fondsen waren er verdeeld met
Un-ilever en KLM aan de vaste kamt. Mede hierdoor werd KLM gisteren hoger ge
adviseerd.
De scheepvaartsector stelde teleur. Dit vooral voor Van Nievelt. Aanvankelijk
gaf dit fonds 11/2 op het gepubliceerde jaarverslag. De S-taatsfondsenmarkt was
verder in herstel door de 7 pot leningen. Aandelen Centrale Suiker waren vas-t en
werden oplopend verhandeld van 397 tot 405.
Hoogovens gaf later een herstel te zien van 4 punten tot 401, terwijl KLM f 4,80
omhoog ging. Van de cultures trok HVA verder aan tot 135, terwijl Amsterdam
Rubber zich herstelde tot 62. Verder steeg Kon. Olie tot 138.40 en Unilever tot 99.
In de eerste periode waren 10 punten hoger Leidse Wol en Nutricia. Vijf punten
verbeterden Melk Unie, Ned. Ford en Wessainen. Verder steeg Calvé met 9, Van
der Grinten 7, Kloos 11, d'Oranjeboom 8 en chemische fabriek Naarden met 7 pun
ten. Arniem verbeterde 5 punten. De Spaardestad was 13 punten hoger niet aan te
komen. Lager waren Simon de Wit en Bijenkorf. Ned. Springstoffen gaf 7 punten
prijs evenals de Ned. Aan. Maatschappij. Nederhorst was 23 punten lager op het di
vidend voorstel. Kón. Zout daalde 7 punten.
HEERLEN (A.N.P.) De N.V. Oran-
je-Nassau mijnen wil na daartoe ver
kregen overheiidisvergunning, en ervan
uitgaande dat de daaraan te verbinden
voorwaarden zulks mogelijk maken
J.§aan t tot de delving van kwarts-
•anaen uit terreinen gelegen in de
Buurtschap Palemig. Het ligt in de be-
v#m g-4. exP'l°'i-tatie te zijner tijd te-
s uit te strekken toit de terreinen
h '-i0 mc>gelijk, het steenstrot van de
PPWuge mijnzetel Oranje-Nassau IV.
(Van één nn^pr wrslao-o-pvoi-ct ..i 1
(Van één onzer verslaggevers)
UTRECHT Elke dag, van vroeg
tot Iaat, zijn ze op de weg: de douane
ambtenaren van de „mobiele contro
le". Zij houden zich bezig met twee
opdrachten: het steeds maar weer
ontmoeten van andere verkeersdeel
nemers en het fotograferen van de
nummerborden die de motorvoertui
gen van de Nederlandse wagens sie
ren. Zo'n twintig witte Volkswagen
1600 staan deze ambtenaren, die in
het gehele land opereren, ter be
schikking en zij rijden er mee op
autosnelwegen, in het drukke stads
verkeer, op landelijke weggetjes of
door rustige stadswijken.
Overal kunt u hen tegenkomen.
Steeds opnieuw „onderschept" de bij
rijder in een van deze wagen-s een
tegemoetkomend of passerend motor
voertuig. Zijn ogen zijn gericht op de
weg en in zijn hand heeft hij een druk
knop. Onophoudelijk drukt hij deze in
Elke vingerbeweging betekent dat
weer een Nederlandse automobilist, mo-
torrijder of o.a. scooterrijder gecontro
leerd zal worden of hij zijn motorrij
tuigenbelasting wel heeft betaald. Op
de glanzend witte wagens staat met
fel rode letters te lezen „controle mo
torrijtuigenbelasting". Achter de voor
ruit van de wagen is een ingewikkeld
foto-apparaat te vinden, die niet ge
noeg schijnt te krijgen van Nederlandse
nummerborden. De controle op de we
genbelasting is in volle gang.
Het controlesysteem dat men sinds
1 oktober vorig jaar in Nederland volgt
ls uniek in de gehele wereld. Het heeft
dan ook lange tijd geduurd voor men
voor het huidige systeem heeft geko
zen, en niet tot het in het buitenland
nogal veel gebezigde systeem van vig
netten op de ruit en de nummerborden
ls overgegaan. Dit laatste is een nog-
kostbare zaak en het systeem is
met helemaal waterdicht. „Ook op de
„rijdende en fotograferende controle"
van thans is nog wel het een en ander
aan te merken, maar de echte frau-
ürSj ®rÜP le toch nooit allemaal",
zegt de directeur van het Centraal Bu-
Efa. ^°,°r de Motorrijtuigenbelasting
in Apeldoorn, de heer Van der Endt-
j' hans dat ze tegen de lamp lopen
is m ieder geval in Nederland zeer
groot
u?. ln Ne<terla<nd gevolgde systeem
is bijzonder effectief en op plaatsen
waar vroeger bijna geen controle mo
gelijk was (in het drukke stadsverkeer
en o.a. op autosnelwegen) kan men
nu zonder de minste moeite terecht.
Daarbij komt nog dat het fototoestel
£Va ëe^ele dag in dienst is, want
achter de lens van de camera zit
een film met liefst 750 opnamen. Bij
ue huidige verkeersintensiteit is deze
}llm wel snel volgeschoten, maar het
inzetten van een nieuwe rol vergt
slechts luttele minuten. Op deze ma
nier kan men duizenden weggebrui
kers per dag controleren. Zonder dat
het aantal personeelsleden voor deze
dienst uitgebreid behoeft te worden.
Integendeel zelfs. De nieuwe controle-
hiethode brengt alleen al een perso-
neelsbesparing van 240 man met zich
mee, terwijl met niet al te veel moei
te de dienst kan worden uitgebreid als
de groei van het Nederlandse autopark
dat noodzakelijk maakt. Tegen de vijf
tig nieuwe krachten die voorheen
trokken, staan n.2T TH T HARTH
jaarlijks moesten worden aange
trokken, staan nu slechts 10 personen
Hoe werkt het systeem? Het is een
heel eenvoudige zaak. Als men de
douane-ambtenaren vanaf de achter
bank in de auto volgt valt feitelijk al-
leen maar het ingewikkelde trafipax-
fototoestel op dat achter de voorruit
is geplaatst. De bijrijder bedient het
apparaat - terwijl hij rustig met ons
zit te praten met een lang snoer
ie„r^00orzl?n 1S K?1?, een «ruktoiopsy:
?n "l YeïbmdmS staat met de
sluiter van het toestel. De opnametijd
bedraagt vijfhonderdste seconde en
de diafragma-instelling ls afhankelliik
van het weer. De lens van het toestel
heeft een bijzonder breed bered en
is tot op een afstand van 20 meter
haarscherp. Niet alleen overdag kin
fer?„ n 7eid5eers<feelnemers fotogra-
feren. Ook s avonds, 's nachts en
s morgens vroeg. In 'de bumper vS
de wagen is namelijk een naar hJne
dat én6^ichi, ®}™aPParaat ingebouwd
een ffidfdrm ge fllts Prod"ceert met
!e?oirie V3n 6en tweeduizendste
Gelijktijdig met de foto van hot
nfflf3?,0?. het Mef ook
mer van 'do f t«dstlP. het code-num-
waar de fntn ?ge? en ?e P^atsnaam
Z" f°t0 is gemaakt, terug wor
den gevonden. De plaatsnaam wordt
op heel simpele wijze aan de foto toe
gevoegd door bij het inrijden van een
nieuwe gemeente met krijt, de naam
van deze plaats op een plaatje te
schrijven. Bij iedere opname komt de
plaatsnaam automatisch in het tref-
vlak van de lens. Nadat de douane
ambtenaren van hun dagelijkse tocht
op de standplaatsen zijn teruggekomen,
worden de volle films door de fotogra
fische afdeling van het departement
van financiën ontwikkeld en gaan de
negatieven naar het hoofdkantoor van
het Centraal Bureau voor de Motor
rijtuigenbelasting in Apeldoorn. De ne
gatieven verdwijnen hier allemaal in
„viewers" en ijverige meisjes nemen
nu de gegevens van de foto's over op
speciale ponskaarten, die na enige be
werkingen in het centrale brein van
dit controlesysteem natuurlijk een
computer, verdwijnen.
In deze computer zitten alleen de
kentekens van auto's en motoren
waarvoor op het juiste tijdstip de be
lasting is betaald en als er nu een
ponskaart in terecht komt waarvan de
computer niet het nummerbord in „ge
heugen" heeft, betekent dit dat een
wanbetaler is gevonden. Na eerst de
zaak nog eens in Apeldoorn goed ge
controleerd te hebben, wordt dan in de
regel binnen een dag of tien de „be
lastingontduiker" via het C.B.R. in
Den Haag opgesnord en
kan worden overgegaan tot navoi-
dering. De boete bedraagt maximum
een jaar van de te weinig betaalde
belasting verhoogd met 50 pet. tot een
minimum van f 25,- en een maximum
van f 500,-.
De nieuwe methode van controleren
brengt niet alleen voordelen voor het
rijk meb zich mee. Ook de weggebrui
kers zijn er mee gebaat. Doordat men
thans niet meer in het bezit behoeft
te zijn van wegenbelastingkaarten is
iedereen verschoond van dikwijls uren
wachten op de belastingkantoren. Nu
komt bijtijds bericht voor het betalen
van de belasting, waarna op het post
kantoor de betaling kan geschieden en
tenslotte uw nummer in de alleswe
tende computer verdwijnt-
Als dit allemaal is gebeurd, kan
men zonder vrees voor het alleszien-
de camera-oog van de belastingambte
naren op de weg komen. Want al
zit u in een flinke file, rijdt u 's nachts
over een stille weg, of probeert u
in het stadsverkeer uw weg te vin
den, overal weet de fotolens u nu te
vinden. Alleen parkeerplaatsen zijn
voor de belastingontduikers nog een
toevluchtsoord. In de wet staat na
melijk dat slechts motorvoertuigen die
zich voortbewegen belasting schuldig
zijn. Daarom hebben de douaneamb
tenaren in hun nieuwe uniformen en
spiksplinternieuwe auto's geen belang
stelling voor alles wat langs het trot
toir staat of op parkeerhavens is te
vinden. Maar verder wordt niemand
ontzien. De camera's kunnen namelyk
geen vijf- of zesdaagse werkweek.
(ADVERTENTIE)
Voortaan
eens per maand:
het nieuwe
geel
om de prettige vorm èn
omdat u met 15 stuks
beter uitkomt.
1.50
bij uw'drogist.
ter - traag - gedrukt, jogne slaehtpaar
den- rustig - staande prijzen oude
slaehtpaarden: stil - niet priish. N b De
eerstvolgende paardenmarkt zal gehou
den worden op donderdag 8 juni a.s.
KAPELLE, 11 mei - Aardbeienvei
ling: kasaardbeien per doosje van 200
gram: Glasa extra 135 I
—125, Gorella extra 130—142, I 127
189 II 98129, Vola extra 129, I 133-—
137! II 94-124, Cambridge Vigour I i28
—140, II 98—124 Regma I 126—130, II
103—106, Senga Sengana I 133—135, H
70—108, Deutseh Evern I ISO. Elista l
131. Groentenveümg: bloemkool 1x3 49
—58 1x4 40—58, 1x6 37—68. 1x8 29—57,
1x10 17—26 1x12 12—16, 11x3 2841,
11x4 34—57', 11x6 2446, 11x8 15—39,
11x10 10-13, 11x12 10-11, III 10, afw.
10—24, stek doordraai.
MIDDELBURG, woensdag 10 mei 1967.
Aardbeien I 105121, II 07 116'
Aardappelen Grote: Furore 29-31,
Bintje 29, Realta 36, Koopmans blauwe
31; Tomaten: A I 191—201, B I 195
199 Cl 175183, CC I 130, A II 181
ill; B n 183, C II 167-179, CC II 121,
Kriel II 115.
Groenten: Sla 12—32: Andijvie 20-51;
Spinazie 9—22; Postelein 46—57; Ra
barber 73—84; Raidijs 8—14; Bospeen
117133, Boskroiten 4856; Prei 79
104; Rode kool 30—32; Raapstelen p. bs.
36; Wintabloemkool: I 3 per kist
5580, 4 per kist 5080, 6 per kist. 43
78 8 per k)ist 2478, 8 per kist 2453,
10 per kist 1523, II: 3 per kist 33 75,
4 per kist 31—75, 6 per kist 25—65, 8
per kist 10—50, 10 per kist 10—27, 12
per kist 1024, 15 per kdsit 1015, III;
10, afw. 1044, Aanvoer 60.000 St.; Kas
bloemkool: 4 per kist 4976, 6 per kist
42—65 8 per k'ist 15—43; Komkommers
groen: 76 4753, 61-76 3950, 51-61 36
46, 41-51 33-43. 36-41 24^-30, 31-36 20—
31, krom per kg 5051.
ZWIJNDRECHT, donderdag 11 mei '67.
Andijvie 23—41 kg, 19.300 kg; Spina
zie 914, 5.200; Postelein 1228, 1.650;
Prei 111; Rabarber 2835, 1.600; Sla AI
28—37 st„ 22.300 st; Cl 11—19, 7.100;
Bloemkool A 82—92, B 76—79, C 62,650;
Komk. 90+ 50—54, 75+ 53—59, 60+ 37
—40, 50+ 30—34, 40+ 30, 189.000 st, 35+
30, krom 50 kg, 13.000 kg; Tomaten A
9,10—9,30 p.b., B 9.10, CC 7,20, 183 bak
jes; Selderij 510 bos, 7.500 bos; Pe
terselie 514. 2.300; Raidijs rood 1221,
9.200; Boskroten 4548, 2.000; Aard
beien 1,16—1,25 p.d., 570 doosjes.
AMSTELDIJK p 10 Wight n Bermudas,
ATYS J1 te Berre.
ACTEON 11 te Stanlow.
AMPENAN 10 v Detroit n Montreal.
ARCHIMEDES 10 te Antofagasta.
ALKMAAR 11 v Monrovia n Freetown.
ANGOLAKUST 10 v Luanda n Cablnda.
ANNENKERK 11 te Bremen verw.
ARCA 11 te Pta Cardon.
ARENDSKERK 11 te Suez verw.
ARTEMIS 11 te Maracaibo.
ATTIS 10 v S Juan n Kingston.
ALAMAK 11 v Beiroet n Pt Said.
ACMAEA 10 v A'dam n Curasao.
BALI 10 v R'dam n Caen.
BATJAN 12 te Nagoya verw.
BLITAR 11 te Lor. Marq. verw.
BOVENKERK p 10 Kp de Gata n Mar
seille.
CALTEX GORINCHEM 11 te R'dam.
CARTAGO 11 te New York.
CERES 10 v Buenaventura n Guayar
quil.
DALLIA 11 te Thameshaven verw.
DAPHNE p 11 Ouessant n Mena.
DOELWIJK 11 te Halul.
DIOGENES 10 v R'dam, 10 te A'dam.
DIADEMA 10 te Bahrein.
DORESTAD 10 v Cutuco n Pta Arenas.
ESSO ROTTERDAM p 11 Gibraltar n
"V, ilhelmshaven.
EUMAEUS 11 te A'dam.
FOREST TOWN 10 v Pto Miranda n
Ostermoor.
GEERTJE BUISMAN 10 v Cristobal n
Jacksonville.
GUINEEKUST 10 te Hamburg.
GORREDIJK 10 v R'dam n Hamburg,
GRAVELAND 11 v A'dam n Hamburg,
GREBBEDIJK 11 te R'dam.
GIESSENKERK 11 te Genua.
GULF HOLLANDER 12 te Mena verw.
HOLLANDSDREEF 10 v Casablanca n
Pt Said.
HOOGKERK 10 v A'dam nu Antwerpen,
Oost-Afrika.
ITTERSUM 11 te Londen.
IVOORKUST 11 te Champerico.
KARIMATA 11 te Port Said.
KATELYSIA p 11 New Hebriden n Ba-
likpapan.
KARIMUN 11 te Rostock yerw.
KOROVINA 11 v Singapore n Nha-
trang.
KAMPERDIJK p 11 Cuxhaven n R'dam,
KALYDON 11 te Killingholme.
KARA 10 v Musiriver n Singapore.
KATWIJK 10 v Norfolk n Charleston,
KERKEDIJK 11 n Savannah.
KORENIA 12 te Wellington verw.
KOUDEKERK 14 te Fremantle verw.
LEKHAVEN 11 te Santos.
LELYKERK p 10 Ras Fartak n Durban.
LIMBURG 11 v Shuaiba n Basrah.
MAASDAM p 10 Anticosti n Cobh.
MISSISS1PPILLOYD 10 v Luanda n
Mobile.
MUNTTOREN p 10 Gibraltar n Castel-
lon.
MENTOR 11 te R'dam.
MEDON p 10 Flores n A'dam.
MARIJKE IRENE 9 110 w Malta ft
Brega.
MAYA 8 700 zo Monrovia n Tema.
MINOS 11 v Piraeus n Beiroet.
MUSILLOYD p 11 Ferim n Lavan eil.
NISO 10 te R'dam.
N'EUW AMSTERDAM 12 te Haifa
verw.
OSSENDRECHT 12 te Fort Wüliam
verw,
OSIRIS 11 te Dublin.
ONDINA 9 te Jaba) d'Hhanna.
PARTHENON 11 v A'dam n Bremen.
POELDIJK 10 v R'dam n Vera Cruz
PALAMEDES 11 te Callao.
PRINS CASTMIR 10 v Montreal n Li
verpool.
PRINSES EMILIA 9 v Montreal n Ro
chester.
PHILIPPIA p 11 Bizerta n Essider.
POELDIJK p 11 Wight n Vera Cruz.
POLYPHEMUS p 11 Kp Guardafui n
Suez.
POLYDORUS 10 te Balikpapan.
PRINSES MARIA p 19 Anticosti eil li
Londen.
RIJNDAM 10 te Londen.
RONDO 11 te Breinen.
ROTTERDAM 11 v St. Thomas n New
York.
v Detroit n Hamilton.
STAD GOUDA 11 te Norfolk
1° Dalhousie n Halifax.
SUMATRA 12 te Rabaul verw.
SERVAASKERK 11 v R'dam n Kobe
SCHIEDIJK 11 te Norfolk
STRAAT CHATHAM 11 té Kaapstad.
STRAAT RIO 10 v Rio Grande n San
tos.
STATENDAM 11 te Galwav
STREEFKERK 11 v Djiboeti n Fre
mantle.
TARA 10 v R'dam n Recife
TELAMON 10 te A'dam.
THEANO 10 te R'dam
THUREDRECHT 11 te R'dam
THEMIS ii te New OrieaM
H^TARUM i2 te Auckland verw
ULYSSES n te A'dZameyl0D n Maké'
VfongM 11 1 h v Ras al Hadd n Gee-
VIUFAN-ntinPtocMiranda verw-
VILT^ARTCA IIV+ n/r2 1 BanUarmashur.
WES^tgrfVt i Maatevtdeo verw.
gemouth 10 V Thames n Gra*-
11 te R'dam.
ZARIA p 10 Ouessant n Bonny.