Fransen zullen van de vijf gelijk krijgen CADEAU. ■9ÉI Frl§81diinsfoffen| Fotolens zoekt naarstig naar belastingontduikers op de weg örtex mei en juni asperges EEG DREIGT IN IMPASSE TE RAKEN Oude fruitoogst is bijna verkocht Tekort op Britse handelsbalans Bank bouwnijverheid: iets gedaalde winst in '60 mSS H Ml Zes Nederlanders in Ster van Henegouwen drink |aV"OMM^IME| gezonde nachtrust verkwikt ontwaken Optimisme voor Unilever Groei Computer veilingen r~ OOST-EUROPA AUTONOMIE TERECHT |ON-Mij] ANNALEN Haal Henk.es in huis! Invoer Italiaans vlees verboden l cadeau TER ZAKE *v 1'i Oostduitse zege in Vredeskoers WATERSTANDEN Beleg in Amerika met Amepïea-Fund jnen gaan zand delven 21 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 12 MEI 1967 *>!7 (Van onze financieel-economische medewerker) TILBURG Over enige weken zal in Rome het feit worden her dacht, dat tien jaar geleden de verdragen tot oprichting van de Euro pese Economische Gemeenschap werden getekend. Voor deze gelegen heid zullen de minister-presidenten en hun ministers van buitenlandse zaken naar de Italiaanse hoofdstad te gaan. Ook Frankrijk's president Charles De Gaulle heeft plannen om van zijn belangstelling te getui gen. Wie de manoeuvres van het Franse staatshoofd op de voet volgt, komt onvermijdelijk tot de conclusie, dat het bezoek van De Gaulle aan Rome geladen zal zijn met politieke bedoelingen, wellicht zal van de inhoud hiervan een sluier worden opgelicht wanneer over enige da gen de generaal zijn periodieke persconferentie zal houden. De bijeenkomst in Rome moet een feestelijk karakter hebben, doch dit betekent niet dat er niet over politieke en economische vraagstukken zal wor den gesproken, waarmede de gemeen schap momenteel te kampen heeft. Niet alleen interne problemen eisen de aan dacht van de verantwoordelijke be- wlndsleiden, doch tal van nieuwe vraag stukken vragen om een spoedige be handeling. Ongetwijfeld is het standpunt van de zes partners ten aanzien van de Britse aanvraag tot toetreding in de EEG het belangrijkste. Voorts zal een beleid moe ten worden opgesteld met betrekking tot de verhoudingen van de gemeen schap met de ontwikkelingslanden, de Verenigde Stalten, de Oosteuropese sta ten en de overige zes landen van de Europese Vrijhandels Associatie. Na Engeland koesteren de Scandina vische landen plannen om lid te wor den van de EEG of om een of andere vorm van associatie met dit economisch machtsblok aan te gaan. Ook Ierland wil niet afzijdig blijven nadat Enge land zijn „splendid isolation" heeft op gegeven. De toenemende handel met de com munistische landen is Europa en de versterking van de liberaliseringsten- denzen in de economische stelsels van deze landen vragen een gemeenschap pelijk standpunt van de EEG-landen. Momenteel bepaalt elke lidstaat zijn el- gen standpunt ten aanzien van de uit breiding van de economische betrekkin gen met Oost-Europa. En van een ge coördineerd optreden is nog geen spra ke. Het is echter nog een open vraag ot Frankrijk wel voorstander zal zijn van dergelijke gemeenschappelijke beleids lijnen. Tot op heden hebben de Fran sen meer dan eens laten blijken dat zij de voorkeur geven aan een nationale Ïiolitiek op het terrein van de buiten- andse handelsrelaties. De Fransen zul len niet gemakkelijk deze marge in hun handelsvrijheid opgeven ten bate van een politieke doelstelling waarvan zij de noodzaak en de wenselijkheid niet inzien. Deze doelstelling luidt: één EEG-po- itiek in plaats van zes nationale be- eidslijnen. Zowel de persconferentie van De Gaulle als zijn bezoek aan Rome zal in het teken staan van het streven van de gaullistische regering om nog meer nationale autonomie te claimen. De generaal zal ongetwijfeld beide ge legenheden te baat nemen om propa ganda voor zijn „Europa der vaderlan den" te maken. Op zichzelf is een dergelijke houding geen ramp, dit wordt zij pas als de an dere partners voor de Franse verlan gens buigen. Er is echter niets dat er op wijst, dat de vijf andere EEG-partners een krachtig protest zullen laten horen. Immers verzet tegen de Franse presi dent in het recente verleden heeft tel kens geleid tot een stagnatie van de ver dere ontwikkelingen op economisch en sociaal terrein. Het getuigt van inzicht in de politieke realiteit het mindere niet als de vijand van het meerdere te beschouwen en daarom is het beter voor de Fransen de schijn op te hou den dat zij het gelijk aan hun zijde hebben. De Franse houding is In de afgelopen jaren niet geheel onjuist geweest. Het moet worden toegegeven dat de af wij- DEN HAAG (ANP) Hoewel op het ogenblik op enkele Nederlandse fruit veilingen nog appelen van de oude oogst worden aangeboden,, is het totale kwantum fruit dat er nog te koop ls, toch gering geworden. Bij verschillende fruitveilingen Is zelfs helemaal geen Voorraad meer. Dit jaar was de voorraad in de koel huizen over het algemeen iets miinder dan het vorig seizoen en bovendien ls er iet gehele voorjaar flink geruimd, w mede bevorderd werd door de goe de vraag en de goede kwaliteit van het Nederlandse bewaarfruit. -De vraag naar de restanten van de Nederlandse appeloogst is nog steeds 'groot. Op de binnenlandse markt kan er veel worden verkocht en bovendien lis er een levendige vraag voor export naar Duitsland, België en Frankrijk. zing door De Gaulle in 1963 om de Brit ten tot de EEG toe te laten treden voor een belangrijk deel terecht ls geweest. De economische positie van Groot-Brlt- tanië was in die tijd slecht, de aan het bewind zijnde conservatieve regering toemde zich weinig enthousiast om een nieuwe economische politiek in te voe ren, waardoor orde op zaken kon wor- dien gesteld. Nu de regering-Wilson alles In het werk heeft gesteld om de Britse eco nomie te saneren en het imago van John Bull in de ogen van de EEG- landen te verbeteren, is de kans op in williging van het Britse verzoek groter. Het is echter niet uitgesloten dat de Fransen zullen voorstellen een associa tieovereenkomst voor de Britten in het vooruitzicht te stellen, eerst als de Brit ten hebben aangetoond minder Ameri kaans en meer Europees te denken en te handelen, zou deze overeenkomst kunnen worden omgezet in een vol waardig lidmaatschap. De economie van de zes EEG-landen ïs nog niet voorbereid op een onmid dellijke toetreding van Engeland, zo hoort men van Franse zijde beweren. Deze opmerking, die in de eerste plaats voortkomt uit bezorgdheid voor de Franse economie en niet zozeer voor die van de EEG-landen als geheel, heeft een kern van waarheid. De vergroting van het industriële potentieel en de uit breiding van de handelsbetrekkingen door de toetreding van Engeland tot de EEG vereist niet alleen aanpassin gen in Engeland maar ook in de zes EEG-landen. De gedachte diait deze aanpassing geen moeite zal kosten, getuigt van weinig werkelijkheidszin. Wie de annalen van de EEG-historie erop na slaat, ziet een scala van problemen die in de onder handelingen zijn gerezen, hiervan zijn er velen waarvan men de aanwezigheid niet had durven vermoeden. Binnen kort zal men in Rome de gelegenheid hebben daar nog eens aan terug te denken. We weten dan ook meer over de gemeenschap de komende tien jaren te wachten staat. (ADVERTENTIES) (ADVERTENTIE) 9 LONDEN (A.P.) Het tekort op de Britse handelsbalans is in april met 31 miljoen pond (310 miljoen gulden) in vergelijking met maart toegenomen en bedroeg 44 miljoen pond. Dit heeft het Engelse ministerie van handel meege deeld. De uitvoer stieeg In april meit 16 mil joen pond tot 440 miljoen. De invoer steeg met 51 miljoen pond tot 550 mil joen. Het ministerie spreekt van een pauze in de groei van de export na een snelle stijging in de tweede helft van 1966. De voornaamste reden van deze „pauze" is een daling van de uitvoer naar de Verenigde Sltaten, vooral van vliegtuigen. De uitvoer naar de EEG- landen vertoonde slechts weinig groei. DEN HAAG (A.N.P.) De ministei van Landbouw en Visserij heeft beslo ten ook de invoer in ons land van uit Italië afkomstige salami, jambon de parme (Parmezaanse ham) en gesmol ten vetten voorlopig niet meer toe te staan. Deze miaaitregel is een gevolg van de onitwikikeiLing van de Afrikaanse var kenspest in Italië, waarover tijdens de jorngste bijeenkomst van de E.E.G.-land- bouwmindsters in Brussel verslag werd uitgebracht. Sedert 17 april zijn reeds de in- en doorvoer van Italiaanse var kens en de invoer van varkensvlees uit dait land tijdelijk verboden. Alleen var kensvlees conserven mogen nu nog uit Italië in ons land worden ingevoerd. (ADVERTENTIE) wasautomaat of koelkast waar ook in Nederland gekocht. 1 u:i Vraagt inlichtingen bij uw handelaar. Fraay Korper Singel 422-424, Frenko Herengracht 391, Amsterdam. AMSTERDAM (A.N.P.) De N.V. Bank voor de Bouwnijverheid meldt, dat als gevolg van de teruglopende bouw- en huizenmarkt en de uitzonder lijke kapitaalscbaarste de groei van het bedrijf in 1966 enigszins -is afgeremd. Na aftrek van de algemene kosten ad f 596.000,- (v.j. f 525.000) bedroeg de netto winst f 2,19 (v.j. f 2,41 min.). Ter versterking van het eigen ver mogen zal geen dividend worden uitge keerd. Daarom kan aan de algemene reserve f 1,85 (v.j. f 1,04) mln^worden toegevoegd. IN ZUID-AFRIKA hebben in 1965 de buitenlandse investeringen in totaal 4.8 miljard dollar bedragen. Met een in vestering van 2.8 miljard dollar bleef Groot-Brittanië ook in dat jaar Zuid- Afrika's voornaamste bron van buiten lands kapitaal. De Verenigde Staten kwamen met 563 miljoen dollar op de tweede plaats. N.V. ELECTRO-technisch Installatie bedrijf en Handelsbureau v/h P. Baten burg stelt over 1966 een onveranderd dividend van twaalf procent voor als- mele een pet. aan dividentreserve toe te voegen. DE 1966 van de v< pij N.V. bedraagt, blijkens het verslag, na belasting f 12,4 (v.j. f 11,05 min). WINST, (geconsolideerd) HVA-maatschap- T, (gecon verenigde raagt, blijk DE HAAGSE rechtbank hee: gen het faillissement uitgesproken van het Centraal Hypothekenfonds en het Centraal Beleggingsfonds. De fondsen voorzagen voornamelijk in tophypotheken en financierden voor al bouwwerken. Totaal decifit onge veer f. 6 min. (ADVERTENTIE) !,n:j i, I: "r- 1|||ni i»>u i .1 j s«!-j i1 ui 11 u 1111111 y ju ij i 11 lull j 11 j uIIIh* WARSCHAU (AP)' De Oostduitser Manfred Dahne heeft de tweede etappe van de wegwedstrijd Warschau-Berlijn- Praag gewonnen. Hij nam tevens de lei ding in het algemeen klassement. De Pool Jan Magiera werd tweede in 3.38.09 (30 sec. bon.) en de Bulgaar Atanas Savchev derde in 3.38.24 15 sec. bon.),. De tijd van Dahne voor de 176 km van Dahne voor de 176 km van Kutno naar Poznan was 3.37.39 (incl. 1 min. bon.). Konstanz 356 (+4); Rheinfelden 260 (+9); Straatsburg 278 (+2); Plitter»- dorf 420 (+2); Maxau 459 (+1); Plo- chingen 93 1); Mannheim 298 3); Steinbach 129 (—4)Mainz 289 7) Bingen 204 (onv.); Kaub 221 (+1); Trier 263 (+7); Koblenz 223 (—4); Keulen 199 11); Ruhrort 385 7); Lobith 1001 5); Nijmegen 786 7); Arnhem 816 2); Eefde IJsêel 355 5); Deventer 246 2); Monsin 5460 (+4); Borgharen 3929 15); Belfeld 1108 10); Grave beneden de sluis 498 (—16). DRUNEN, 11 mei Appelen 70—108, peren 56. aardbeien met dop 60126, as perses 120620, andijvie 18—130, bloem kool 15111, snijbonen 240360, bos- peen 65—70, knolselderie 1243, kom kommers 1846 per st., 5052 per kg, rodlekool 25, sav.kool 14—18, spitskool 5072 wittekool 20, kroten 18, peter selie 8—18, peulen 650—740, prei 60— 110, rabarber 1263 per kg, 5—8 per bos, radijs 8—11, raapstelen 5—9 sel derie 5—14, sla 8—34, spinazie 9—26. DEN BOSCH, 11 mei - Aanvoer 501 stuks. Voljarige paarden 1200—1600, j<?n- ge werkpaarden 1250—1650, 2-jange trekpaarden 900—1150, jaarlingen trek paard 550—750, hitten 750—1000, Shet- landse pony's (ruins) 425—650, id. mer ries 925—1850, alles per stuk, jonge slaehtpaarden 3.503.85, oude slacht- paarden 2.75—3.40, beide per kg ge slacht gewicht. Overicht (resp.z aanvoer - handel - prijzen): voljarigen: ruim - traag - niet prijsh., jonge werkpaarden: gewoon - kalm - niet gehandhaafd, 2- jarigen: tamelijk - matig - prijsh., jaar lingen: beperkt - minder vlot - gelijk niveau, Shetlandse pony's: ruimer - matig - weinig verandering, hitten: gro- MAASTRICHT (A.N.P.) Voor de etappewedstrijd „De Ster van Hene gouwen" die van 20 tot 22 mei verre den wordt, zijn de volgende Nederland se amateurs aangewezen: Bergsma (Ge leen), V.d. Borg (Sittard), Meertens (Gulpen), Meyers (Maastricht), Radix .Hoenshroek) Raemaekers (Spaubeek) Op 21 mei starten d'e volgende ren ners in een criterium te Rysel: Meule- beke (België), Evers (Lirine), Gerards (Valken-burg), Hesen (Geleen), Kre kels (Born), Leenders (Valkenburg) en Wolfs (Geleen). (ADVERTENTIES) prijs ca. f 225 Vraag verdere inlichtingen bij uw ban UW GOLDEN GATE commissionair een Zwitsers natuurprodukt versterkend moufcvoedsel AMSTERDAM (A.N.P.) Unilever heeft gisteren de opwaartse tendentie van de beid-e voorgaande beursda-gen verder kunnen voortzetten. Dit door lokale vraag, terwijl ook de beroeps-handel deze stukken u-it de markt nam. De beurs is optimis tisch t.a.v. de binnenkort te publiceren eersite kwartaalcijfers 1967 van het Unite ver-concern. B-ij de opening deed Unilever 98.60, tegen woensdag a-ls slotprijs 96.50. Later liep de koers op tot 98.90. Ook Kon. Olie lag gunstig in de markt op 137.40, waarna 137.70 werd gedaan. Dit betekende een koerswinst voor het oliefonds van een gulden vergeleken met de voorgaande slotprijs. Philips was goed prijshoudend op 94. AKU noteerde bij de opening 51.70, ex f 2,49 slo-Mivldend, tegen gisteren 54.50 oum dividend. De mo-gelijkheid da-t AKU over 1967 een iets lager dividend zal uitkeren, zoals woensdag tegen het slot van de markt nio-gmaals bekend werd, had geen verdere nadelige gevolgen voor de koers van het AKU-aandeel. Dit blijkt uit heit verdere koersverloop waardoor de koers opliep tot 52.50. Voor Hoo-govens werd 397 (oniv.) als advieskoers opgegeven. Woensdag daalde Hoo-go-vens 10 pun ten. De handel in de internationale waarden was kalm. Van de Newyorkse beurs ging in Amsterdam geen enkele stimulans uit omdat Wallstreet woensdag la-ger sloot. De Nederlandse fondsen waren er verdeeld met Un-ilever en KLM aan de vaste kamt. Mede hierdoor werd KLM gisteren hoger ge adviseerd. De scheepvaartsector stelde teleur. Dit vooral voor Van Nievelt. Aanvankelijk gaf dit fonds 11/2 op het gepubliceerde jaarverslag. De S-taatsfondsenmarkt was verder in herstel door de 7 pot leningen. Aandelen Centrale Suiker waren vas-t en werden oplopend verhandeld van 397 tot 405. Hoogovens gaf later een herstel te zien van 4 punten tot 401, terwijl KLM f 4,80 omhoog ging. Van de cultures trok HVA verder aan tot 135, terwijl Amsterdam Rubber zich herstelde tot 62. Verder steeg Kon. Olie tot 138.40 en Unilever tot 99. In de eerste periode waren 10 punten hoger Leidse Wol en Nutricia. Vijf punten verbeterden Melk Unie, Ned. Ford en Wessainen. Verder steeg Calvé met 9, Van der Grinten 7, Kloos 11, d'Oranjeboom 8 en chemische fabriek Naarden met 7 pun ten. Arniem verbeterde 5 punten. De Spaardestad was 13 punten hoger niet aan te komen. Lager waren Simon de Wit en Bijenkorf. Ned. Springstoffen gaf 7 punten prijs evenals de Ned. Aan. Maatschappij. Nederhorst was 23 punten lager op het di vidend voorstel. Kón. Zout daalde 7 punten. HEERLEN (A.N.P.) De N.V. Oran- je-Nassau mijnen wil na daartoe ver kregen overheiidisvergunning, en ervan uitgaande dat de daaraan te verbinden voorwaarden zulks mogelijk maken J.§aan t tot de delving van kwarts- •anaen uit terreinen gelegen in de Buurtschap Palemig. Het ligt in de be- v#m g-4. exP'l°'i-tatie te zijner tijd te- s uit te strekken toit de terreinen h '-i0 mc>gelijk, het steenstrot van de PPWuge mijnzetel Oranje-Nassau IV. (Van één nn^pr wrslao-o-pvoi-ct ..i 1 (Van één onzer verslaggevers) UTRECHT Elke dag, van vroeg tot Iaat, zijn ze op de weg: de douane ambtenaren van de „mobiele contro le". Zij houden zich bezig met twee opdrachten: het steeds maar weer ontmoeten van andere verkeersdeel nemers en het fotograferen van de nummerborden die de motorvoertui gen van de Nederlandse wagens sie ren. Zo'n twintig witte Volkswagen 1600 staan deze ambtenaren, die in het gehele land opereren, ter be schikking en zij rijden er mee op autosnelwegen, in het drukke stads verkeer, op landelijke weggetjes of door rustige stadswijken. Overal kunt u hen tegenkomen. Steeds opnieuw „onderschept" de bij rijder in een van deze wagen-s een tegemoetkomend of passerend motor voertuig. Zijn ogen zijn gericht op de weg en in zijn hand heeft hij een druk knop. Onophoudelijk drukt hij deze in Elke vingerbeweging betekent dat weer een Nederlandse automobilist, mo- torrijder of o.a. scooterrijder gecontro leerd zal worden of hij zijn motorrij tuigenbelasting wel heeft betaald. Op de glanzend witte wagens staat met fel rode letters te lezen „controle mo torrijtuigenbelasting". Achter de voor ruit van de wagen is een ingewikkeld foto-apparaat te vinden, die niet ge noeg schijnt te krijgen van Nederlandse nummerborden. De controle op de we genbelasting is in volle gang. Het controlesysteem dat men sinds 1 oktober vorig jaar in Nederland volgt ls uniek in de gehele wereld. Het heeft dan ook lange tijd geduurd voor men voor het huidige systeem heeft geko zen, en niet tot het in het buitenland nogal veel gebezigde systeem van vig netten op de ruit en de nummerborden ls overgegaan. Dit laatste is een nog- kostbare zaak en het systeem is met helemaal waterdicht. „Ook op de „rijdende en fotograferende controle" van thans is nog wel het een en ander aan te merken, maar de echte frau- ürSj ®rÜP le toch nooit allemaal", zegt de directeur van het Centraal Bu- Efa. ^°,°r de Motorrijtuigenbelasting in Apeldoorn, de heer Van der Endt- j' hans dat ze tegen de lamp lopen is m ieder geval in Nederland zeer groot u?. ln Ne<terla<nd gevolgde systeem is bijzonder effectief en op plaatsen waar vroeger bijna geen controle mo gelijk was (in het drukke stadsverkeer en o.a. op autosnelwegen) kan men nu zonder de minste moeite terecht. Daarbij komt nog dat het fototoestel £Va ëe^ele dag in dienst is, want achter de lens van de camera zit een film met liefst 750 opnamen. Bij ue huidige verkeersintensiteit is deze }llm wel snel volgeschoten, maar het inzetten van een nieuwe rol vergt slechts luttele minuten. Op deze ma nier kan men duizenden weggebrui kers per dag controleren. Zonder dat het aantal personeelsleden voor deze dienst uitgebreid behoeft te worden. Integendeel zelfs. De nieuwe controle- hiethode brengt alleen al een perso- neelsbesparing van 240 man met zich mee, terwijl met niet al te veel moei te de dienst kan worden uitgebreid als de groei van het Nederlandse autopark dat noodzakelijk maakt. Tegen de vijf tig nieuwe krachten die voorheen trokken, staan n.2T TH T HARTH jaarlijks moesten worden aange trokken, staan nu slechts 10 personen Hoe werkt het systeem? Het is een heel eenvoudige zaak. Als men de douane-ambtenaren vanaf de achter bank in de auto volgt valt feitelijk al- leen maar het ingewikkelde trafipax- fototoestel op dat achter de voorruit is geplaatst. De bijrijder bedient het apparaat - terwijl hij rustig met ons zit te praten met een lang snoer ie„r^00orzl?n 1S K?1?, een «ruktoiopsy: ?n "l YeïbmdmS staat met de sluiter van het toestel. De opnametijd bedraagt vijfhonderdste seconde en de diafragma-instelling ls afhankelliik van het weer. De lens van het toestel heeft een bijzonder breed bered en is tot op een afstand van 20 meter haarscherp. Niet alleen overdag kin fer?„ n 7eid5eers<feelnemers fotogra- feren. Ook s avonds, 's nachts en s morgens vroeg. In 'de bumper vS de wagen is namelijk een naar hJne dat én6^ichi, ®}™aPParaat ingebouwd een ffidfdrm ge fllts Prod"ceert met !e?oirie V3n 6en tweeduizendste Gelijktijdig met de foto van hot nfflf3?,0?. het Mef ook mer van 'do f t«dstlP. het code-num- waar de fntn ?ge? en ?e P^atsnaam Z" f°t0 is gemaakt, terug wor den gevonden. De plaatsnaam wordt op heel simpele wijze aan de foto toe gevoegd door bij het inrijden van een nieuwe gemeente met krijt, de naam van deze plaats op een plaatje te schrijven. Bij iedere opname komt de plaatsnaam automatisch in het tref- vlak van de lens. Nadat de douane ambtenaren van hun dagelijkse tocht op de standplaatsen zijn teruggekomen, worden de volle films door de fotogra fische afdeling van het departement van financiën ontwikkeld en gaan de negatieven naar het hoofdkantoor van het Centraal Bureau voor de Motor rijtuigenbelasting in Apeldoorn. De ne gatieven verdwijnen hier allemaal in „viewers" en ijverige meisjes nemen nu de gegevens van de foto's over op speciale ponskaarten, die na enige be werkingen in het centrale brein van dit controlesysteem natuurlijk een computer, verdwijnen. In deze computer zitten alleen de kentekens van auto's en motoren waarvoor op het juiste tijdstip de be lasting is betaald en als er nu een ponskaart in terecht komt waarvan de computer niet het nummerbord in „ge heugen" heeft, betekent dit dat een wanbetaler is gevonden. Na eerst de zaak nog eens in Apeldoorn goed ge controleerd te hebben, wordt dan in de regel binnen een dag of tien de „be lastingontduiker" via het C.B.R. in Den Haag opgesnord en kan worden overgegaan tot navoi- dering. De boete bedraagt maximum een jaar van de te weinig betaalde belasting verhoogd met 50 pet. tot een minimum van f 25,- en een maximum van f 500,-. De nieuwe methode van controleren brengt niet alleen voordelen voor het rijk meb zich mee. Ook de weggebrui kers zijn er mee gebaat. Doordat men thans niet meer in het bezit behoeft te zijn van wegenbelastingkaarten is iedereen verschoond van dikwijls uren wachten op de belastingkantoren. Nu komt bijtijds bericht voor het betalen van de belasting, waarna op het post kantoor de betaling kan geschieden en tenslotte uw nummer in de alleswe tende computer verdwijnt- Als dit allemaal is gebeurd, kan men zonder vrees voor het alleszien- de camera-oog van de belastingambte naren op de weg komen. Want al zit u in een flinke file, rijdt u 's nachts over een stille weg, of probeert u in het stadsverkeer uw weg te vin den, overal weet de fotolens u nu te vinden. Alleen parkeerplaatsen zijn voor de belastingontduikers nog een toevluchtsoord. In de wet staat na melijk dat slechts motorvoertuigen die zich voortbewegen belasting schuldig zijn. Daarom hebben de douaneamb tenaren in hun nieuwe uniformen en spiksplinternieuwe auto's geen belang stelling voor alles wat langs het trot toir staat of op parkeerhavens is te vinden. Maar verder wordt niemand ontzien. De camera's kunnen namelyk geen vijf- of zesdaagse werkweek. (ADVERTENTIE) Voortaan eens per maand: het nieuwe geel om de prettige vorm èn omdat u met 15 stuks beter uitkomt. 1.50 bij uw'drogist. ter - traag - gedrukt, jogne slaehtpaar den- rustig - staande prijzen oude slaehtpaarden: stil - niet priish. N b De eerstvolgende paardenmarkt zal gehou den worden op donderdag 8 juni a.s. KAPELLE, 11 mei - Aardbeienvei ling: kasaardbeien per doosje van 200 gram: Glasa extra 135 I —125, Gorella extra 130—142, I 127 189 II 98129, Vola extra 129, I 133-— 137! II 94-124, Cambridge Vigour I i28 —140, II 98—124 Regma I 126—130, II 103—106, Senga Sengana I 133—135, H 70—108, Deutseh Evern I ISO. Elista l 131. Groentenveümg: bloemkool 1x3 49 —58 1x4 40—58, 1x6 37—68. 1x8 29—57, 1x10 17—26 1x12 12—16, 11x3 2841, 11x4 34—57', 11x6 2446, 11x8 15—39, 11x10 10-13, 11x12 10-11, III 10, afw. 10—24, stek doordraai. MIDDELBURG, woensdag 10 mei 1967. Aardbeien I 105121, II 07 116' Aardappelen Grote: Furore 29-31, Bintje 29, Realta 36, Koopmans blauwe 31; Tomaten: A I 191—201, B I 195 199 Cl 175183, CC I 130, A II 181 ill; B n 183, C II 167-179, CC II 121, Kriel II 115. Groenten: Sla 12—32: Andijvie 20-51; Spinazie 9—22; Postelein 46—57; Ra barber 73—84; Raidijs 8—14; Bospeen 117133, Boskroiten 4856; Prei 79 104; Rode kool 30—32; Raapstelen p. bs. 36; Wintabloemkool: I 3 per kist 5580, 4 per kist 5080, 6 per kist. 43 78 8 per k)ist 2478, 8 per kist 2453, 10 per kist 1523, II: 3 per kist 33 75, 4 per kist 31—75, 6 per kist 25—65, 8 per kist 10—50, 10 per kist 10—27, 12 per kist 1024, 15 per kdsit 1015, III; 10, afw. 1044, Aanvoer 60.000 St.; Kas bloemkool: 4 per kist 4976, 6 per kist 42—65 8 per k'ist 15—43; Komkommers groen: 76 4753, 61-76 3950, 51-61 36 46, 41-51 33-43. 36-41 24^-30, 31-36 20— 31, krom per kg 5051. ZWIJNDRECHT, donderdag 11 mei '67. Andijvie 23—41 kg, 19.300 kg; Spina zie 914, 5.200; Postelein 1228, 1.650; Prei 111; Rabarber 2835, 1.600; Sla AI 28—37 st„ 22.300 st; Cl 11—19, 7.100; Bloemkool A 82—92, B 76—79, C 62,650; Komk. 90+ 50—54, 75+ 53—59, 60+ 37 —40, 50+ 30—34, 40+ 30, 189.000 st, 35+ 30, krom 50 kg, 13.000 kg; Tomaten A 9,10—9,30 p.b., B 9.10, CC 7,20, 183 bak jes; Selderij 510 bos, 7.500 bos; Pe terselie 514. 2.300; Raidijs rood 1221, 9.200; Boskroten 4548, 2.000; Aard beien 1,16—1,25 p.d., 570 doosjes. AMSTELDIJK p 10 Wight n Bermudas, ATYS J1 te Berre. ACTEON 11 te Stanlow. AMPENAN 10 v Detroit n Montreal. ARCHIMEDES 10 te Antofagasta. ALKMAAR 11 v Monrovia n Freetown. ANGOLAKUST 10 v Luanda n Cablnda. ANNENKERK 11 te Bremen verw. ARCA 11 te Pta Cardon. ARENDSKERK 11 te Suez verw. ARTEMIS 11 te Maracaibo. ATTIS 10 v S Juan n Kingston. ALAMAK 11 v Beiroet n Pt Said. ACMAEA 10 v A'dam n Curasao. BALI 10 v R'dam n Caen. BATJAN 12 te Nagoya verw. BLITAR 11 te Lor. Marq. verw. BOVENKERK p 10 Kp de Gata n Mar seille. CALTEX GORINCHEM 11 te R'dam. CARTAGO 11 te New York. CERES 10 v Buenaventura n Guayar quil. DALLIA 11 te Thameshaven verw. DAPHNE p 11 Ouessant n Mena. DOELWIJK 11 te Halul. DIOGENES 10 v R'dam, 10 te A'dam. DIADEMA 10 te Bahrein. DORESTAD 10 v Cutuco n Pta Arenas. ESSO ROTTERDAM p 11 Gibraltar n "V, ilhelmshaven. EUMAEUS 11 te A'dam. FOREST TOWN 10 v Pto Miranda n Ostermoor. GEERTJE BUISMAN 10 v Cristobal n Jacksonville. GUINEEKUST 10 te Hamburg. GORREDIJK 10 v R'dam n Hamburg, GRAVELAND 11 v A'dam n Hamburg, GREBBEDIJK 11 te R'dam. GIESSENKERK 11 te Genua. GULF HOLLANDER 12 te Mena verw. HOLLANDSDREEF 10 v Casablanca n Pt Said. HOOGKERK 10 v A'dam nu Antwerpen, Oost-Afrika. ITTERSUM 11 te Londen. IVOORKUST 11 te Champerico. KARIMATA 11 te Port Said. KATELYSIA p 11 New Hebriden n Ba- likpapan. KARIMUN 11 te Rostock yerw. KOROVINA 11 v Singapore n Nha- trang. KAMPERDIJK p 11 Cuxhaven n R'dam, KALYDON 11 te Killingholme. KARA 10 v Musiriver n Singapore. KATWIJK 10 v Norfolk n Charleston, KERKEDIJK 11 n Savannah. KORENIA 12 te Wellington verw. KOUDEKERK 14 te Fremantle verw. LEKHAVEN 11 te Santos. LELYKERK p 10 Ras Fartak n Durban. LIMBURG 11 v Shuaiba n Basrah. MAASDAM p 10 Anticosti n Cobh. MISSISS1PPILLOYD 10 v Luanda n Mobile. MUNTTOREN p 10 Gibraltar n Castel- lon. MENTOR 11 te R'dam. MEDON p 10 Flores n A'dam. MARIJKE IRENE 9 110 w Malta ft Brega. MAYA 8 700 zo Monrovia n Tema. MINOS 11 v Piraeus n Beiroet. MUSILLOYD p 11 Ferim n Lavan eil. NISO 10 te R'dam. N'EUW AMSTERDAM 12 te Haifa verw. OSSENDRECHT 12 te Fort Wüliam verw, OSIRIS 11 te Dublin. ONDINA 9 te Jaba) d'Hhanna. PARTHENON 11 v A'dam n Bremen. POELDIJK 10 v R'dam n Vera Cruz PALAMEDES 11 te Callao. PRINS CASTMIR 10 v Montreal n Li verpool. PRINSES EMILIA 9 v Montreal n Ro chester. PHILIPPIA p 11 Bizerta n Essider. POELDIJK p 11 Wight n Vera Cruz. POLYPHEMUS p 11 Kp Guardafui n Suez. POLYDORUS 10 te Balikpapan. PRINSES MARIA p 19 Anticosti eil li Londen. RIJNDAM 10 te Londen. RONDO 11 te Breinen. ROTTERDAM 11 v St. Thomas n New York. v Detroit n Hamilton. STAD GOUDA 11 te Norfolk 1° Dalhousie n Halifax. SUMATRA 12 te Rabaul verw. SERVAASKERK 11 v R'dam n Kobe SCHIEDIJK 11 te Norfolk STRAAT CHATHAM 11 té Kaapstad. STRAAT RIO 10 v Rio Grande n San tos. STATENDAM 11 te Galwav STREEFKERK 11 v Djiboeti n Fre mantle. TARA 10 v R'dam n Recife TELAMON 10 te A'dam. THEANO 10 te R'dam THUREDRECHT 11 te R'dam THEMIS ii te New OrieaM H^TARUM i2 te Auckland verw ULYSSES n te A'dZameyl0D n Maké' VfongM 11 1 h v Ras al Hadd n Gee- VIUFAN-ntinPtocMiranda verw- VILT^ARTCA IIV+ n/r2 1 BanUarmashur. WES^tgrfVt i Maatevtdeo verw. gemouth 10 V Thames n Gra*- 11 te R'dam. ZARIA p 10 Ouessant n Bonny.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 21