BRflUtl KVP niet verouderd, maar basis te smal geworden U KUNT SNEL VERMAGEREN C L A U D I A 1... heen? R MANN CHRISTELIJKE JONGEREN WILLEN EEN WERKPROGRAMMA Pastils/808 ZAMORA Zeven Carlislen uit beweging Fettucine alla Carcerata ekkerst! R. Bun HAZET LEDIKANTEN MET EXTRA GESPANNEN SPIRAAL neem WIMPIE VERLIEST VAN DE WIMPY 14 11 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 12 MEI 1967 ZIN WAT BEREIKBAAR WERKPROGRAM TAAK SAMENWERKING KOEK VERGROTEN WAARNEEMBAAR Werkcommissie oecumenisch beraad ingesteld ILLUSIE (en toch 3 x per dag lekker eten!) BEGIN VANDAAG 11 atic is de he koffiemolen n gasten de die het lekkerst Lekkere ij de Braun :ijn cadeau g, verpakt in geschenkdoosl Zwemring voor <j® allerkleinsten. Bescmr derd met leuke - tiefjes |J .ROOSENDAAL (ADVERTENTIE) eeds lang wordt de partijstructuur van de KVP bij de KVP-jone- ren im Frage gesteld. Op het aanstaande jongerencongres zal het de vierde achtereenvolgende maal zijn dat dit besproken wordt. Ging het in het begin voornamelijk in de richting van een samengaan met CHU en ARP, vanaf 1965 was een andere tendens te bespeuren; men wilde nl. naar een nog bredere basis. Op het jongeren-congres van 1966 was een unanieme mening ontstaan over de structuur die de huidige structuur van de KVP zou moeten vervangen. „Gelet op de ontwikkelingen gedurende het afgelopen jaar; mede gelet op de veranderingen in het religieuze denken; komt het congres tot de conclusie: dat de KVP zich moet omvormen tot een politieke programma partij, die zich Iaat inspireren door de christelijke opvatting omtrent de waardigheid van de menselijke persoon als grondbeginsel voor iedere goed geordende gemeenschap". laten over de christelijke opvatting omtrent de waardigheid van de men selijke persoon en evenmin is een na dere toelichting nodig van wat ver staan wordt onder een goed georden de maatschappij. Bij de uitwerking van deze gedach te zal men kunnen constateren dat dit ook gevolgen zou kunnen hebben voor de andere in Nederland optre dende partijen, waarbij ik met name denk aan de opstelling van P.v.d.A. en V.V.D. DE SCHRIJVER VAN NEVENSTAAND ARTIKEL IS In de toelichting op deze resolutie staat o.a. te lezen dat ook tot naams verandering dient te worden overge gaan en dat noch het woord katholiek noch het woord christelijk in de naam tot uitdrukking dient te komen. Ter voorkoming van allerlei mis verstanden is het nuttig op de con clusie van het jongerencongres en de toelichting daarop nader in te gaan. In de eerste bijzin staat reeds te lezen dat de partij zich dient om te vormen tot een politieke program partij; dit betekent dat het accent van beginselpartij verlegd dient te wor den naar programpartij, waarmee echter niet gezegd is dat deze politie ke programmapartij geen beginsel zou moeten hebben. Het beginsel dat aan deze partij ten grondslag moet liggen volgens de resolutie van het jonge rencongres, kan gelezen worden in de tweede bijzin van de resolutie nl. de partij dient zich te laten inspireren door de christelijke opvatting omtrent de waardigheid van de menselijke persoon als grondbeginsel voor iedere goed geordende gemeenschap. Op het congres had men de grootste moeite met het vinden van de juiste formulering. Naar mijn mening geeft het beginsel onvoldoende weer wat er mee bedoeld wordt, temeer ook daar op het congres het essentiële punt aanvaard werd dat ook niet- christenen tot de partij moesten kun nen toetreden. Indien men bovendien het hier zojuist geciteerde beginsel in het beginselprogram wenst te zien opgenomen, dan zal duidelijk aange geven dienen te worden wat nu pre cies verstaan wordt onder een chris telijke opvatting omtrent de waardig heid van de menselijke persoon en ten tweede wat is een goed geordende gemeenschap? HIJ BEHOORT TOT DE KVP-JONGEREN Op deze wijze is het mogelijk uit gaande van een beginsel tot een be paalde politiek te komen. Men heeft op het congres getracht langs dezelfde gedachtengang als waaruit het begin sel van de huidige KVP is ontstaan, een nieuw beginsel te formuleren. Men heeft zich niet eens afgevraagd of deze gedachtengang wel juist is. Het lijkt me daarom nuttig uitgaan de van een eigentijdse gedachtengang tot een nieuwe partijstructuur te ko men. Reeds vanaf het in discussie stellen wat de zin en wat de beteke nis van een confessionele partij is en wat de christelijke politiek inhoudt. Op zich zijn dit allemaal zeer in teressante vragen, maar de naar mijn mening belangrijkste vraag ont breekt, n.l.: waarom bedrijft men po litiek en wat wil men met het plegen van politiek bereiken? Dit is een vraag die niet gebonden is aan reli gie of ideologie en derhalve geldt de ze vraagstelling iedere politieke par tij. Is bij de P.v.d.A. en bij de VVD de ideologie het belangrijkste? Is bij de confessionele partijen het christen dom het belangrijkste en zijn hier dan meerdere partijen voor nodig? Naar mijn mening zijn dit de belangrijkste vragen die iedere partij zichzelf dient te stellen. Iedere partij zal haar doel stelling duidelijk moeten definiëren, waarin tot nu toe nog geen enkele partij geslaagd is! Het zal duidelijk zijn dat ik me in deze bijdrage wil beperken tot de confessionele par tijen. Wil men komen tot een nieuwe structuur dan zal de partij zich de vraag dienen te stellen: wat wil ik met het voeren van een bepaalde po litiek bereiken? Zou het niet moge lijk zijn op deze wijze tot een begin sel te komen, een beginsel dat ge stoeld is op de toekomst en wat niet binnen een aantal jaren verouderd zal zijn. In dit licht moet naar mijn mening de resolutie gezien worden van het Zeister Congres 1966. Ik zou de gedachte van de resolutie als volgt willen vertalen, zonder echter afbreik te doen aan de essentie. De partij dient een politiek te voeren, die er op gericht is het geestelijk en materieel welzijn van individu, gezin, groep, volk en van de mensheid in zijn ge heel, zonder enig accentverschil en te gelijkertijd zo groot mogelijk te doen zijn. Uit deze zin blijkt echter niet, dat deze partij alleen moet bestaan uit christenen, hetgeen ook niet de bedoeling van de resolutie van het •heister Congres was. Toen immers werd het essentiële punt aanvaard dat het ondanks verschillende achter gronden en met wederzijds respect voor elkanders opvatting mogelijk ïi!r.s- iZIin l,ot; een Selijk praktisch politiek handelen te kunnen komen; dit is naar mijn mening nog steeds de belangrijkste conclusie. Er bestaat nu geen enkele behoefte meer zich uit te Het tegelijkertijd en zonder enig accentverschil op de bres staan voor het welzijn van individu, gezin, groep, volk en van de mensheid impliceert een veelomvattend program. Het zou te ver voeren hier een werkprogram te produceren, doch ter illustratie kan er in grote trekken iets over gezegd worden. Om te beginnen, bij het wel zijn van het individu moet er naar ge streefd worden dat de mens zich zo volledig mogelijk kan ontplooien, op dat het menselijk geluk zo groot mo gelijk worde. Hiertoe dienen dus mo gelijkheden geschapen te worden, er moet een leefmilieu aanwezig zijn waarin dit mogelijk is. Tevens dient er rekening mee gehouden te worden dat de mens deel uitmaakt van een groter verband, zoals b.v. gezin en groep. Er dient ook gestreefd te wor den naar een maximaal welzijn van het gezin en de groep, en nationaal gezien moet er gestreefd worden naar een maximaal welzijn van de gehele gemeenschap. Een pakkend voorbeeld voor deze gedachtengang vormen de drie O's, nl. Onderdak, Onderwijs en Onderweg. Het is nog steeds niet ge realiseerd dat iedereen een betaal bare woning kan betrekken. Hoeveel ellende is er niet veroorzaakt door geen of een te kleine behuizing? In principe kan iedere Nederlander zich volledig volgens zijn capaciteiten ontplooien. De financiële belemme ringen zijn reeds voor een heel stuk weggenomen, doch hoe is op het ogenblik de realiteit? In 1964 was 10% van het aantal studenten afkom stig uit lagere sociale milieus, het geen betekent dat de democratisering van het onderwijs nog lang niet vol tooid is. Bij de derde O, nl. die van Onderweg tligt de basis voor goede verbindingen die noodzakelijk zijn voor allerlei verrichtingen. Wil Ne derland de grootste deelnemer blijven aan het vervoer in de EEG, dan zal de overheid hier nauwlettend het oog moeten houden op de problemen die zich reeds nu voordoen en zullen gaan voordoen. Enkele dringende za ken op dit terrein zijn b.v. het tekort aan wegen in Brabant, de vaste oe ververbinding over de Westerschelde. Het zou in dit korte bestek te ver voeren op de hier genoemde zaken dieper in te gaan, maar uit deze een voudige beschouwing blijkt reeds dat bij de behandeling van één facet van onze samenleving het onmogelijk is geen oog te hebben voor het grotere verband. Zo moet de mens steeds ge zien worden als individu en als lid van de gemeenschap. Hetzelfde geldt voor het gezin en de plaats van het gezin in de maatschappij, de groep en de plaats van de groep in de samen leving. Op deze wijze kom ik ook tot de positiebepaling van Nederland in de wereld. Ook hier ligt een taak, die mis schien nog veel groter is, dan alle an dere nationale moeilijkheden. Ook buiten onze grenzen ontmoeten wij onze medemensen. Als doel dienen we hier in de eerste plaats de vrede na te streven, die alleen maar bereikt zal kunnen worden door een onder linge goede verstandhouding en we derzijds begrip. Een en ander betekent dat de rijke landen alles in het werk moeten stel len om bovenstaande essentiële zaken te bevorderen door de ontwikkelings landen bij te staan daar waar dit no dig is. In de Oost-West-verhoudingen zullen we moeten trachten een vreed zame coëxistentie na te streven die gebaseerd is op respect voor elkan ders opvatting. De landen van de beide blokken zullen gezamenlijk dienen op te tre den voor wat de ontwikkelingshulp betreft. Wij dienen op internationaal vlak elkander niet te bestrijden, doch we hebben elkaar dringend nodig en we moeten inzien dat alleen door een hechte samenwerking aan een vreed zame wereld kan worden gebouwd. Nogmaals verwijzend naar mijn uit gangspunt kom ik tot de conclusie dat hierin een veelomvattende taak ligt besloten. Het is ondoenlijk, zoals reeds eerder gezegd, een volledig uit gewerkt werkprogram weer te geven. Ik heb enkele voorbeelden aange haald ter verduidelijking van het be ginsel en van de denkwijze. Bekijk ik nu de verkiezingsprogramma's van de drie christelijke partijen tijdens de laatst gehouden verkiezingen voor de Tweede Kamer dan blijkt dat geen enkele van deze programma's in strijd was met het hier reeds eerder ver melde beginsel. Blijf ik bij mijn ei gen partij, dan kom ik tot de conclu sie dat het werkprogram waard is ge dragen te worden door meer dan al leen katholieken die op de KVP stem men. We kunnen nu concluderen dat de KVP in zijn totaliteit zeker niet verouderd is, maar dat sleehts de ba sis te smal is geworden. Het werk program is een program waarop som mige politieke concurrenten jaloers kunnen zijn en daarvan ook duidelijk blijk hebben gegeven! Wil men tot een herstructuering van het partijwezen komen dan ligt hier een conclusie voor de hand, een conclusie die gebaseerd is op de reso luties van het Zeister Congres van 1966. Men moet trachten te komen tot een politieke partij die zich tot doel stelt het welzijn van de samenleving in al haar geledingen zo groot moge lijk te doen zijn. In de politieke prak tijk zal het er op neerkomen dat men steeds op de bres zal moeten staan voor de zwakste groeperingen. Het trachten te realiseren van een zo groot mogelijk welzijn voor iedereen betekent, dat naast een politiek die gericht is op het verdelen van de koek tegelijkertijd een politiek die er op gericht is de koek te vergroten, ge voerd dient te worden. Dit betekent dat deze partij een ware volkspartij is, die voortkomt uit de christelijke partijen, doch waarin de eventuele band die een kiezer tussen religie en partij legt slechts zijn persoonlijke op vatting van godsdienst en politiek mag demonstreren. langen van slechts een gedeelte van het volk behartigt. In de huidige po litieke situatie is de laatste soort po litieke partij vertegenwoordigd in de tweedeling links-rechts. In theorie zouden we dus een partijstelsel krij gen bestaande uit drie politieke par tijen. Inderdaad is het bovenstaande een heel stuk theorie, gebaseerd op ten- denzen die nu waarneembaar zijn; doch laten we terugkeren naar de christelijke partijen en nagaan wat op het ogenblik daar aan de gang is. Recentelijk hebben in een confe rentie afgevaardigden van ARJOS, CHJO en KVPJG hun hoofdbesturen geadviseerd een gezamenlijke werk groep in het leven te roepen, die voor 1 januari 1968 een werkprogram ge produceerd moet hebben met het doel om bij de eerstvolgende verkiezingen gezamenlijk op te trekken. Hier con stateren we nu niet een zoeken naar een gezamenlijk beginselprogram men was op de conferentie zelfs van mening dat het moeilijk zou zijn over eenstemming hierover te bereiken maar het werken aan een werkpro gram met respectering van ieders ei gen uitgangspunten. Is dit niet dezelfde werkwijze die ik in het begin van mijn beschouwing voorstelde? Wordt hier niet getracht tot een eensluidend politiek handelen te komen, ondanks verschillende achtergronden? Het is verheugend te mogen constateren dat een dergelijke stap uiteindelijk toch nog mogelijk is gebleken. Er dient echter wel ver meld te worden dat dit niet de laatste stap mag zijn, voor de KVP-jongeren ligt hier nog een zware taak. 'N HAZET ZAKT NIET DOORI Planken of hardboard X overbodig geen vocht of schimmel meer. Vraag onze rijk geïllustreerde gratis katalogus HAZET-FABRIEKEN ZEVENBERGEN TEL. 01680-3910* DEN HAAG Op initiatief van de Oecumenische Raad van Kerken in ons land is overleg tot stand gekomen tus sen de kerken der reformatie, de oud- katliolieke kerk en de katholieke kerk met het doel de mogelijkheid te openen, dat zowel de Katholieke Kerk als de Gereformeerde Kerk voortaan zullen deelnemen aan het nationaal oecume' nlsch beraad. Een werkcommissie is ingesteld, waar in vertegenwoordigers zitting hebben van de deelnemende kerken. Kardinaal Alfrink heeft voor de ka tholieke kerk in ons land dr. H. Fiolet van de Willibrord vereniging afge vaardigd. Andere kerken die aan deze werkcommissie deelnemen, zijn de Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerk, de Lutherse Kerk, de Remon stranten en de Oud-Katholieken. Als gasten nemen aan het overleg in de werkcommissie deel de Quakers, de Vrij Evangelische Kerk, de Baptisten en het Leger des Heils. (ADVERTENTIES) Naast een partij die een politiek voert op basis van evenwicht en har monie van de geledingen waaruit ons volk is opgebouwd, zal er een ander soort partij ontstaan, die een politiek voert op basis van de tegenstellingen tussen de diverse maatschappelijke groeperingen. Met name in de P.v.d.A. is deze tendens duidelijk waarneembaar, vooral bij de groepe ringen zoals Nieuw Links en Tien over Rood. Zet deze tendens zich ver der door dan zal de gedachte die de oprichters van de P.v.d.A. hadden een Nederlandse Labourpartij een illusie worden. Als reactie hierop zal dan een an dere partij die eveneens op basis van de politieke tegenstelling opereert ontstaan. Deze partij echter zal trach ten die belangen te behartigen welke in de andere belangenpartij moed willig verwaarloosd worden. De con clusie is dus dat we twee verschillen de soorten politieke partijen kunnen constateren; de ene soort die een po litiek voert op basis van het even wicht van de maatschappelijke gele dingen, terwijl de andere soort de be U hoeft geen honger te lijden terwijl u ermagertals u PASTILS/808 gebruikt. U eet gewoon vlees, >is, kaas, groenten, kortom alles en u vermagert snelt Want met PASTILS/808 eet u wat u nódig hebthebt alleen geen behoefte om méér te eten! Deze nieuwe, revolutionaire methode om uw gewicht onder controle te houden wordt reeds door duizenden in Amerika en Europa gevolgd! Neem gewoon 1 ot' 2 PASTILS/808 voor iedere maaltijd en houdt u aan het uitgekiend© puntensysteem. U zult minder eten en daarom het teveel aan gewicht verliezen! Neem de pastilles ook tussen de maaltijden, wanneer u in de verleiding komt eens extra te snoepen. Neem de proef op de som! Ga vandaag nog naar uw apotheker of drogist en haal een pak PASTILS/808 (f 15,90). I doet er lange tijd mee enu zult ze aangenaam van smaak vinden. Maar het belangrijkste is, dat u alle overtollig gewicht snel zult verliezen. Zodat uw figuur weer wordt zoals u het graag wilt hebben! A product from Ashc' Laboratories.England snel afslanken met een minimum aan wilskracht PASTILS/808 zijn nu verkrijgbaar bij uw apotheker of drogist N.V. Devam-Amsterdam MADRID (RTR) Zeven voorma lige hoge functionarissen van de Car- listische monarchistische beweging heb ben woensdag aangekondigd, dat zij zich van de beweging hebben losge maakt. Zij zijn het niet eens met politieke en religieuze ideologie van de bewe ging; de uitgetredenen zeggen, de voornaamste aanhangers van de Car- listische pretendent van de Spaanse troon, prins Carlos Hugo van Bourbon Parma, geweest te zijn. In een ver klaring zeggen zij, dat de ideologie waarmee zij het oneens zijn om het niet-aanvaarden van godsdienstvrijheid en een nauwe band met antidemocra tische elementen inhoudt. De en AMSTERDAM (ANP) Amsterdamse restaurateur stuntman Wim (,5Wimpie") Wage naar moet ieder gebruik staken van het woord „wimpie" of „wim- py" of van een ander klankgelijk woord als aanduiding van door of namens hem vervaardigde en/of verkochte hamburgers of beefbur gers. Op overtreding hiervan staat een dwangsom van 5000,—. Dit heeft de president van de Amster damse rechtbank, mr. U. W. H. Stheeman, bepaald in zijn gisteren gewezen vonnis in het kort geding, dat Wimpy International I.N.C. te Chicago (eiser-es) tegen Wagenaar aanhangig had gemaakt. Naar het oordeel van de president maakt de heer Wagenaar door het gebruik van het woord „wimpie" voor zijn hamburgers inbreuk op het merk van eiseres en dit stemt er in Ie der geval daarmede zodanig over* een, dat bij het publiek verwarring over de herkomst zou kunnen ont staan. De heer Wagenaar werd veroordeeld tot de kosten van het geding 350,—. „Als het eten er verzorgd uitziet en de tafel gezellig gedekt is krijgen de gasten vanzelf trek", zegt de mooie en goed geproportioneer de Italiaanse filmster Claudia Cardinale. De in Tunesië geboren actrice woont in een van de buitenwijken van Rome in een huis dat ze zelf „een oud boerderijtje" noemt. Aan het huis zelf heeft ze weinig laten veranderen. Op de muren van de eet kamer zijn wandschilderingen aangebracht die landschappen uit de omgeving van Florence voorstellen. „Als je aan tafel zit krijg je de indruk ergens buiten te zijn", zegt Claudia. De rozen, waarmee ze de tafel opfleurt, kan ze in haar eigen tuin plukken. Zelf tuiniert ze niet, daar is de tuinman voor, maar ze ligt wel vaak in de tuin te „relaxen" in de zon. „Ik ben geen kok. Het koken laat ik aan iemand anders over, maar ik heb wel steeds veel plezier in het verzorgen van de tafel". Claudia heeft veel gevoel voor kleuren en is dol op warme schakeringen met vooral don kerrode tinten. „Als ik rode glazen op tafel zet, dan gaan er ook rode kaar sen in de kan delabers". Ze geeft de voorkeur aan rood en wit en haar keuze van het porce- lein en het tafellinnen zijn hier steeds mee in overeenstemming. Claudia stelt zelf steeds de menu's samen voor haar gasten. Ze vindt het niet leuk, dat aan het dienst meisje of de kok over te laten. Bij het samenstellen van die menu's houdt ze steeds rekening met de nationaliteit van de gasten. Het rood-wit kleurenschema gaat zelfs op voor de salade die Claudia Cardinale vaak klaar laat maken. „Ik ben gek op rode sla op z'n Frans klaargemaakt", zegt ze. (In Italië eet men veel donkerrode sla). Voor het dessert is het eenvoudig; aard beien met ijs. Claudia eet verder heel graag kaas, vooral Gruyère, een goede Brie of Roquefort. Ze schenkt steeds een passende Franse wijn uit haar kelder bij de Franse kaas. Claudia verwacht niet dat, als ze gaat trouwen, ze zelf zal gaan koken, maar ze vindt het wel belangrijk te weten wat er allemaal voor een huishouding nodig is, het doen van de inkopen, het samenstellen van de menu's en het regelen van de werkzaamheden. Claudia geeft ons een van haar favorite recepten, waarvan de warme schotel lang ge leden in de Romeinse gevangenissen werd opgediend CLAUDIA CARDINALE'S INSA- LATINA ROSE MET FETTUCINE ALLA CARCERATA. De salade hele schijven rode u! 4 eetlepels olijfolie 2 eetlepels rode wijnazijn een achtste theelepel gedroogde mosterd een halve theelepel zout 'n achtste thee lepel vers ge malen peper een theelepel gesneden Itali aanse peterselie knoflook (naar smaak) Meng de uien ln een kleine pan met de olijfolie, wijn azijn, de mos terd, het zout en de peper. Ca. vijf minuten laten staan. Verdeel de sa lade in kleine stukjes. Voeg de pe terselie, het knoflook en het sausje toe. Even opschudden. Direct ser veren. Fettucine alla Carcerata 4 eetlepels boter 1 eetlepel gesneden sjalotten 3 eetlepels bloem anderhalf kopje melk een half kopje kippenbouillon een weinig witte peper gemalen notenmuskaat 8 gehakte champignons, gesmoord in een eetlepel boter 4 ons ei-noodles halve kop geraspte Parmezaanse kaas 8 plakken ham Smelt de boter en voeg de sjalot ten toe. Verwarm alles boven een zachte vlam tot de sjalotten zacht zijn. Voeg de bloem al roerend toe. Na toevoeging van de melk, de bouillon, peper en notenmuskaat 15 minuten zachtjes laten sudderen Regelmatig even roeren. Champig nons toevoegen. Kook de noodles volgens de instructie op het pakie Vergeet niet eerst met koud en daarna met warm water te spoelen. De saus en de ham over de noodles verdelen. Strooi de Parmezaanse kaas over het gerecht. Opdienen met ge- droge wijn. (Voor 4 pers.). koelde

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 11