BRflUtl
KVP niet verouderd, maar
basis te smal geworden
U KUNT SNEL
VERMAGEREN
C
L
A
U
D
I
A
1...
heen?
R
MANN
CHRISTELIJKE JONGEREN
WILLEN
EEN WERKPROGRAMMA
Pastils/808
ZAMORA
Zeven Carlislen
uit beweging
Fettucine alla Carcerata
ekkerst!
R. Bun
HAZET
LEDIKANTEN
MET EXTRA
GESPANNEN
SPIRAAL
neem
WIMPIE
VERLIEST
VAN DE
WIMPY
14
11
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 12 MEI 1967
ZIN
WAT BEREIKBAAR
WERKPROGRAM
TAAK
SAMENWERKING
KOEK VERGROTEN
WAARNEEMBAAR
Werkcommissie
oecumenisch
beraad ingesteld
ILLUSIE
(en toch 3 x per dag lekker eten!)
BEGIN VANDAAG
11
atic is de
he koffiemolen
n gasten de
die het lekkerst
Lekkere
ij de Braun
:ijn cadeau
g, verpakt in
geschenkdoosl
Zwemring voor <j®
allerkleinsten. Bescmr
derd met leuke -
tiefjes |J
.ROOSENDAAL
(ADVERTENTIE)
eeds lang wordt de partijstructuur van de KVP bij de KVP-jone-
ren im Frage gesteld. Op het aanstaande jongerencongres zal het
de vierde achtereenvolgende maal zijn dat dit besproken wordt. Ging
het in het begin voornamelijk in de richting van een samengaan met
CHU en ARP, vanaf 1965 was een andere tendens te bespeuren; men
wilde nl. naar een nog bredere basis. Op het jongeren-congres van 1966
was een unanieme mening ontstaan over de structuur die de huidige
structuur van de KVP zou moeten vervangen.
„Gelet op de ontwikkelingen gedurende het afgelopen jaar; mede
gelet op de veranderingen in het religieuze denken; komt het congres tot
de conclusie: dat de KVP zich moet omvormen tot een politieke programma
partij, die zich Iaat inspireren door de christelijke opvatting omtrent de
waardigheid van de menselijke persoon als grondbeginsel voor iedere goed
geordende gemeenschap".
laten over de christelijke opvatting
omtrent de waardigheid van de men
selijke persoon en evenmin is een na
dere toelichting nodig van wat ver
staan wordt onder een goed georden
de maatschappij.
Bij de uitwerking van deze gedach
te zal men kunnen constateren dat
dit ook gevolgen zou kunnen hebben
voor de andere in Nederland optre
dende partijen, waarbij ik met name
denk aan de opstelling van P.v.d.A.
en V.V.D.
DE SCHRIJVER VAN
NEVENSTAAND
ARTIKEL IS
In de toelichting op deze resolutie
staat o.a. te lezen dat ook tot naams
verandering dient te worden overge
gaan en dat noch het woord katholiek
noch het woord christelijk in de naam
tot uitdrukking dient te komen.
Ter voorkoming van allerlei mis
verstanden is het nuttig op de con
clusie van het jongerencongres en de
toelichting daarop nader in te gaan.
In de eerste bijzin staat reeds te
lezen dat de partij zich dient om te
vormen tot een politieke program
partij; dit betekent dat het accent van
beginselpartij verlegd dient te wor
den naar programpartij, waarmee
echter niet gezegd is dat deze politie
ke programmapartij geen beginsel zou
moeten hebben. Het beginsel dat aan
deze partij ten grondslag moet liggen
volgens de resolutie van het jonge
rencongres, kan gelezen worden in de
tweede bijzin van de resolutie nl. de
partij dient zich te laten inspireren
door de christelijke opvatting omtrent
de waardigheid van de menselijke
persoon als grondbeginsel voor iedere
goed geordende gemeenschap.
Op het congres had men de grootste
moeite met het vinden van de juiste
formulering. Naar mijn mening geeft
het beginsel onvoldoende weer wat
er mee bedoeld wordt, temeer ook
daar op het congres het essentiële
punt aanvaard werd dat ook niet-
christenen tot de partij moesten kun
nen toetreden. Indien men bovendien
het hier zojuist geciteerde beginsel in
het beginselprogram wenst te zien
opgenomen, dan zal duidelijk aange
geven dienen te worden wat nu pre
cies verstaan wordt onder een chris
telijke opvatting omtrent de waardig
heid van de menselijke persoon en
ten tweede wat is een goed geordende
gemeenschap?
HIJ BEHOORT TOT DE KVP-JONGEREN
Op deze wijze is het mogelijk uit
gaande van een beginsel tot een be
paalde politiek te komen. Men heeft
op het congres getracht langs dezelfde
gedachtengang als waaruit het begin
sel van de huidige KVP is ontstaan,
een nieuw beginsel te formuleren.
Men heeft zich niet eens afgevraagd
of deze gedachtengang wel juist is.
Het lijkt me daarom nuttig uitgaan
de van een eigentijdse gedachtengang
tot een nieuwe partijstructuur te ko
men. Reeds vanaf het in discussie
stellen wat de zin en wat de beteke
nis van een confessionele partij is en
wat de christelijke politiek inhoudt.
Op zich zijn dit allemaal zeer in
teressante vragen, maar de naar mijn
mening belangrijkste vraag ont
breekt, n.l.: waarom bedrijft men po
litiek en wat wil men met het plegen
van politiek bereiken? Dit is een
vraag die niet gebonden is aan reli
gie of ideologie en derhalve geldt de
ze vraagstelling iedere politieke par
tij. Is bij de P.v.d.A. en bij de VVD
de ideologie het belangrijkste? Is bij
de confessionele partijen het christen
dom het belangrijkste en zijn hier dan
meerdere partijen voor nodig? Naar
mijn mening zijn dit de belangrijkste
vragen die iedere partij zichzelf dient
te stellen. Iedere partij zal haar doel
stelling duidelijk moeten definiëren,
waarin tot nu toe nog geen enkele
partij geslaagd is! Het zal duidelijk
zijn dat ik me in deze bijdrage wil
beperken tot de confessionele par
tijen.
Wil men komen tot een nieuwe
structuur dan zal de partij zich de
vraag dienen te stellen: wat wil ik
met het voeren van een bepaalde po
litiek bereiken? Zou het niet moge
lijk zijn op deze wijze tot een begin
sel te komen, een beginsel dat ge
stoeld is op de toekomst en wat niet
binnen een aantal jaren verouderd
zal zijn. In dit licht moet naar mijn
mening de resolutie gezien worden
van het Zeister Congres 1966. Ik zou
de gedachte van de resolutie als volgt
willen vertalen, zonder echter afbreik
te doen aan de essentie. De partij
dient een politiek te voeren, die er op
gericht is het geestelijk en materieel
welzijn van individu, gezin, groep,
volk en van de mensheid in zijn ge
heel, zonder enig accentverschil en te
gelijkertijd zo groot mogelijk te doen
zijn. Uit deze zin blijkt echter niet,
dat deze partij alleen moet bestaan
uit christenen, hetgeen ook niet de
bedoeling van de resolutie van het
•heister Congres was. Toen immers
werd het essentiële punt aanvaard
dat het ondanks verschillende achter
gronden en met wederzijds respect
voor elkanders opvatting mogelijk
ïi!r.s- iZIin l,ot; een Selijk praktisch
politiek handelen te kunnen komen;
dit is naar mijn mening nog steeds de
belangrijkste conclusie. Er bestaat nu
geen enkele behoefte meer zich uit te
Het tegelijkertijd en zonder enig
accentverschil op de bres staan voor
het welzijn van individu, gezin, groep,
volk en van de mensheid impliceert
een veelomvattend program. Het zou
te ver voeren hier een werkprogram
te produceren, doch ter illustratie kan
er in grote trekken iets over gezegd
worden. Om te beginnen, bij het wel
zijn van het individu moet er naar ge
streefd worden dat de mens zich zo
volledig mogelijk kan ontplooien, op
dat het menselijk geluk zo groot mo
gelijk worde. Hiertoe dienen dus mo
gelijkheden geschapen te worden, er
moet een leefmilieu aanwezig zijn
waarin dit mogelijk is. Tevens dient
er rekening mee gehouden te worden
dat de mens deel uitmaakt van een
groter verband, zoals b.v. gezin en
groep. Er dient ook gestreefd te wor
den naar een maximaal welzijn van
het gezin en de groep, en nationaal
gezien moet er gestreefd worden naar
een maximaal welzijn van de gehele
gemeenschap. Een pakkend voorbeeld
voor deze gedachtengang vormen de
drie O's, nl. Onderdak, Onderwijs en
Onderweg. Het is nog steeds niet ge
realiseerd dat iedereen een betaal
bare woning kan betrekken. Hoeveel
ellende is er niet veroorzaakt door
geen of een te kleine behuizing?
In principe kan iedere Nederlander
zich volledig volgens zijn capaciteiten
ontplooien. De financiële belemme
ringen zijn reeds voor een heel stuk
weggenomen, doch hoe is op het
ogenblik de realiteit? In 1964 was
10% van het aantal studenten afkom
stig uit lagere sociale milieus, het
geen betekent dat de democratisering
van het onderwijs nog lang niet vol
tooid is. Bij de derde O, nl. die van
Onderweg tligt de basis voor goede
verbindingen die noodzakelijk zijn
voor allerlei verrichtingen. Wil Ne
derland de grootste deelnemer blijven
aan het vervoer in de EEG, dan zal
de overheid hier nauwlettend het oog
moeten houden op de problemen die
zich reeds nu voordoen en zullen
gaan voordoen. Enkele dringende za
ken op dit terrein zijn b.v. het tekort
aan wegen in Brabant, de vaste oe
ververbinding over de Westerschelde.
Het zou in dit korte bestek te ver
voeren op de hier genoemde zaken
dieper in te gaan, maar uit deze een
voudige beschouwing blijkt reeds dat
bij de behandeling van één facet van
onze samenleving het onmogelijk is
geen oog te hebben voor het grotere
verband. Zo moet de mens steeds ge
zien worden als individu en als lid
van de gemeenschap. Hetzelfde geldt
voor het gezin en de plaats van het
gezin in de maatschappij, de groep en
de plaats van de groep in de samen
leving. Op deze wijze kom ik ook tot
de positiebepaling van Nederland in
de wereld.
Ook hier ligt een taak, die mis
schien nog veel groter is, dan alle an
dere nationale moeilijkheden. Ook
buiten onze grenzen ontmoeten wij
onze medemensen. Als doel dienen
we hier in de eerste plaats de vrede
na te streven, die alleen maar bereikt
zal kunnen worden door een onder
linge goede verstandhouding en we
derzijds begrip.
Een en ander betekent dat de rijke
landen alles in het werk moeten stel
len om bovenstaande essentiële zaken
te bevorderen door de ontwikkelings
landen bij te staan daar waar dit no
dig is. In de Oost-West-verhoudingen
zullen we moeten trachten een vreed
zame coëxistentie na te streven die
gebaseerd is op respect voor elkan
ders opvatting.
De landen van de beide blokken
zullen gezamenlijk dienen op te tre
den voor wat de ontwikkelingshulp
betreft. Wij dienen op internationaal
vlak elkander niet te bestrijden, doch
we hebben elkaar dringend nodig en
we moeten inzien dat alleen door een
hechte samenwerking aan een vreed
zame wereld kan worden gebouwd.
Nogmaals verwijzend naar mijn uit
gangspunt kom ik tot de conclusie dat
hierin een veelomvattende taak ligt
besloten. Het is ondoenlijk, zoals
reeds eerder gezegd, een volledig uit
gewerkt werkprogram weer te geven.
Ik heb enkele voorbeelden aange
haald ter verduidelijking van het be
ginsel en van de denkwijze. Bekijk ik
nu de verkiezingsprogramma's van de
drie christelijke partijen tijdens de
laatst gehouden verkiezingen voor de
Tweede Kamer dan blijkt dat geen
enkele van deze programma's in strijd
was met het hier reeds eerder ver
melde beginsel. Blijf ik bij mijn ei
gen partij, dan kom ik tot de conclu
sie dat het werkprogram waard is ge
dragen te worden door meer dan al
leen katholieken die op de KVP stem
men. We kunnen nu concluderen dat
de KVP in zijn totaliteit zeker niet
verouderd is, maar dat sleehts de ba
sis te smal is geworden. Het werk
program is een program waarop som
mige politieke concurrenten jaloers
kunnen zijn en daarvan ook duidelijk
blijk hebben gegeven!
Wil men tot een herstructuering
van het partijwezen komen dan ligt
hier een conclusie voor de hand, een
conclusie die gebaseerd is op de reso
luties van het Zeister Congres van
1966. Men moet trachten te komen tot
een politieke partij die zich tot doel
stelt het welzijn van de samenleving
in al haar geledingen zo groot moge
lijk te doen zijn. In de politieke prak
tijk zal het er op neerkomen dat men
steeds op de bres zal moeten staan
voor de zwakste groeperingen. Het
trachten te realiseren van een zo
groot mogelijk welzijn voor iedereen
betekent, dat naast een politiek die
gericht is op het verdelen van de koek
tegelijkertijd een politiek die er op
gericht is de koek te vergroten, ge
voerd dient te worden. Dit betekent
dat deze partij een ware volkspartij
is, die voortkomt uit de christelijke
partijen, doch waarin de eventuele
band die een kiezer tussen religie en
partij legt slechts zijn persoonlijke op
vatting van godsdienst en politiek
mag demonstreren.
langen van slechts een gedeelte van
het volk behartigt. In de huidige po
litieke situatie is de laatste soort po
litieke partij vertegenwoordigd in de
tweedeling links-rechts. In theorie
zouden we dus een partijstelsel krij
gen bestaande uit drie politieke par
tijen.
Inderdaad is het bovenstaande een
heel stuk theorie, gebaseerd op ten-
denzen die nu waarneembaar zijn;
doch laten we terugkeren naar de
christelijke partijen en nagaan wat
op het ogenblik daar aan de gang is.
Recentelijk hebben in een confe
rentie afgevaardigden van ARJOS,
CHJO en KVPJG hun hoofdbesturen
geadviseerd een gezamenlijke werk
groep in het leven te roepen, die voor
1 januari 1968 een werkprogram ge
produceerd moet hebben met het doel
om bij de eerstvolgende verkiezingen
gezamenlijk op te trekken. Hier con
stateren we nu niet een zoeken naar
een gezamenlijk beginselprogram
men was op de conferentie zelfs van
mening dat het moeilijk zou zijn over
eenstemming hierover te bereiken
maar het werken aan een werkpro
gram met respectering van ieders ei
gen uitgangspunten.
Is dit niet dezelfde werkwijze die ik
in het begin van mijn beschouwing
voorstelde? Wordt hier niet getracht
tot een eensluidend politiek handelen
te komen, ondanks verschillende
achtergronden? Het is verheugend te
mogen constateren dat een dergelijke
stap uiteindelijk toch nog mogelijk is
gebleken. Er dient echter wel ver
meld te worden dat dit niet de laatste
stap mag zijn, voor de KVP-jongeren
ligt hier nog een zware taak.
'N HAZET ZAKT NIET DOORI
Planken of hardboard
X overbodig geen vocht
of schimmel meer.
Vraag onze
rijk geïllustreerde
gratis katalogus
HAZET-FABRIEKEN
ZEVENBERGEN
TEL. 01680-3910*
DEN HAAG Op initiatief van de
Oecumenische Raad van Kerken in ons
land is overleg tot stand gekomen tus
sen de kerken der reformatie, de oud-
katliolieke kerk en de katholieke kerk
met het doel de mogelijkheid te openen,
dat zowel de Katholieke Kerk als de
Gereformeerde Kerk voortaan zullen
deelnemen aan het nationaal oecume'
nlsch beraad.
Een werkcommissie is ingesteld, waar
in vertegenwoordigers zitting hebben
van de deelnemende kerken.
Kardinaal Alfrink heeft voor de ka
tholieke kerk in ons land dr. H. Fiolet
van de Willibrord vereniging afge
vaardigd. Andere kerken die aan deze
werkcommissie deelnemen, zijn de
Hervormde Kerk, de Gereformeerde
Kerk, de Lutherse Kerk, de Remon
stranten en de Oud-Katholieken. Als
gasten nemen aan het overleg in de
werkcommissie deel de Quakers, de
Vrij Evangelische Kerk, de Baptisten
en het Leger des Heils.
(ADVERTENTIES)
Naast een partij die een politiek
voert op basis van evenwicht en har
monie van de geledingen waaruit ons
volk is opgebouwd, zal er een ander
soort partij ontstaan, die een politiek
voert op basis van de tegenstellingen
tussen de diverse maatschappelijke
groeperingen. Met name in de
P.v.d.A. is deze tendens duidelijk
waarneembaar, vooral bij de groepe
ringen zoals Nieuw Links en Tien
over Rood. Zet deze tendens zich ver
der door dan zal de gedachte die de
oprichters van de P.v.d.A. hadden
een Nederlandse Labourpartij een
illusie worden.
Als reactie hierop zal dan een an
dere partij die eveneens op basis van
de politieke tegenstelling opereert
ontstaan. Deze partij echter zal trach
ten die belangen te behartigen welke
in de andere belangenpartij moed
willig verwaarloosd worden. De con
clusie is dus dat we twee verschillen
de soorten politieke partijen kunnen
constateren; de ene soort die een po
litiek voert op basis van het even
wicht van de maatschappelijke gele
dingen, terwijl de andere soort de be
U hoeft geen honger te lijden terwijl u ermagertals u
PASTILS/808 gebruikt. U eet gewoon vlees, >is, kaas, groenten,
kortom alles en u vermagert snelt Want met PASTILS/808
eet u wat u nódig hebthebt alleen geen behoefte om
méér te eten!
Deze nieuwe, revolutionaire methode om uw gewicht onder controle
te houden wordt reeds door duizenden in Amerika en Europa
gevolgd! Neem gewoon 1 ot' 2 PASTILS/808 voor iedere maaltijd
en houdt u aan het uitgekiend© puntensysteem. U zult minder eten
en daarom het teveel aan gewicht verliezen! Neem de pastilles
ook tussen de maaltijden, wanneer u in de verleiding komt eens
extra te snoepen. Neem de proef op de som! Ga vandaag nog
naar uw apotheker of drogist en haal een pak PASTILS/808 (f 15,90).
I doet er lange tijd mee enu zult ze aangenaam van smaak vinden.
Maar het belangrijkste is, dat u alle overtollig gewicht snel zult
verliezen. Zodat uw figuur weer wordt zoals u het graag wilt
hebben!
A product from
Ashc' Laboratories.England
snel afslanken
met een minimum aan wilskracht
PASTILS/808 zijn nu verkrijgbaar bij uw apotheker of drogist
N.V. Devam-Amsterdam
MADRID (RTR) Zeven voorma
lige hoge functionarissen van de Car-
listische monarchistische beweging heb
ben woensdag aangekondigd, dat zij
zich van de beweging hebben losge
maakt.
Zij zijn het niet eens met politieke
en religieuze ideologie van de bewe
ging; de uitgetredenen zeggen, de
voornaamste aanhangers van de Car-
listische pretendent van de Spaanse
troon, prins Carlos Hugo van Bourbon
Parma, geweest te zijn. In een ver
klaring zeggen zij, dat de ideologie
waarmee zij het oneens zijn om het
niet-aanvaarden van godsdienstvrijheid
en een nauwe band met antidemocra
tische elementen inhoudt.
De
en
AMSTERDAM (ANP)
Amsterdamse restaurateur
stuntman Wim (,5Wimpie") Wage
naar moet ieder gebruik staken
van het woord „wimpie" of „wim-
py" of van een ander klankgelijk
woord als aanduiding van door of
namens hem vervaardigde en/of
verkochte hamburgers of beefbur
gers. Op overtreding hiervan staat
een dwangsom van 5000,—. Dit
heeft de president van de Amster
damse rechtbank, mr. U. W. H.
Stheeman, bepaald in zijn gisteren
gewezen vonnis in het kort geding,
dat Wimpy International I.N.C. te
Chicago (eiser-es) tegen Wagenaar
aanhangig had gemaakt. Naar het
oordeel van de president maakt de
heer Wagenaar door het gebruik
van het woord „wimpie" voor zijn
hamburgers inbreuk op het merk
van eiseres en dit stemt er in Ie
der geval daarmede zodanig over*
een, dat bij het publiek verwarring
over de herkomst zou kunnen ont
staan. De heer Wagenaar werd
veroordeeld tot de kosten van het
geding 350,—.
„Als het eten er verzorgd uitziet en de tafel gezellig gedekt is
krijgen de gasten vanzelf trek", zegt de mooie en goed geproportioneer
de Italiaanse filmster Claudia Cardinale.
De in Tunesië geboren actrice woont in een van de buitenwijken van
Rome in een huis dat ze zelf „een oud boerderijtje" noemt. Aan het
huis zelf heeft ze weinig laten veranderen. Op de muren van de eet
kamer zijn wandschilderingen aangebracht die landschappen uit de
omgeving van Florence voorstellen. „Als je aan tafel zit krijg je de
indruk ergens buiten te zijn", zegt Claudia.
De rozen, waarmee ze de tafel
opfleurt, kan ze in haar eigen tuin
plukken. Zelf tuiniert ze niet, daar
is de tuinman voor, maar ze ligt
wel vaak in de tuin te „relaxen"
in de zon. „Ik ben geen kok. Het
koken laat ik aan iemand anders
over, maar ik heb wel steeds veel
plezier in het verzorgen van de
tafel".
Claudia heeft
veel gevoel voor
kleuren en is
dol op warme
schakeringen
met vooral don
kerrode tinten.
„Als ik rode
glazen op tafel
zet, dan gaan er
ook rode kaar
sen in de kan
delabers".
Ze geeft de voorkeur aan rood en
wit en haar keuze van het porce-
lein en het tafellinnen zijn hier
steeds mee in overeenstemming.
Claudia stelt zelf steeds de menu's
samen voor haar gasten. Ze vindt
het niet leuk, dat aan het dienst
meisje of de kok over te laten. Bij
het samenstellen van die menu's
houdt ze steeds rekening met de
nationaliteit van de gasten.
Het rood-wit kleurenschema gaat
zelfs op voor de salade die Claudia
Cardinale vaak klaar laat maken.
„Ik ben gek op rode sla op z'n Frans
klaargemaakt", zegt ze. (In Italië
eet men veel donkerrode sla). Voor
het dessert is het eenvoudig; aard
beien met ijs.
Claudia eet verder heel graag
kaas, vooral Gruyère, een goede
Brie of Roquefort. Ze schenkt steeds
een passende Franse wijn uit haar
kelder bij de Franse kaas.
Claudia verwacht niet dat, als ze
gaat trouwen, ze zelf zal gaan koken,
maar ze vindt het wel belangrijk te
weten wat er allemaal voor een
huishouding nodig is, het doen van
de inkopen, het samenstellen van
de menu's en het regelen van de
werkzaamheden. Claudia geeft ons
een van haar favorite recepten,
waarvan de warme schotel lang ge
leden in de Romeinse gevangenissen
werd opgediend
CLAUDIA CARDINALE'S INSA-
LATINA ROSE MET FETTUCINE
ALLA CARCERATA.
De salade
hele schijven rode u!
4 eetlepels olijfolie
2 eetlepels rode wijnazijn
een achtste theelepel gedroogde
mosterd
een halve theelepel zout
'n achtste thee
lepel vers ge
malen peper
een theelepel
gesneden Itali
aanse peterselie
knoflook (naar
smaak)
Meng de uien
ln een kleine
pan met de
olijfolie, wijn
azijn, de mos
terd, het zout en de peper. Ca. vijf
minuten laten staan. Verdeel de sa
lade in kleine stukjes. Voeg de pe
terselie, het knoflook en het sausje
toe. Even opschudden. Direct ser
veren.
Fettucine alla Carcerata
4 eetlepels boter
1 eetlepel gesneden sjalotten
3 eetlepels bloem
anderhalf kopje melk
een half kopje kippenbouillon
een weinig witte peper
gemalen notenmuskaat
8 gehakte champignons, gesmoord
in een eetlepel boter
4 ons ei-noodles
halve kop geraspte Parmezaanse
kaas
8 plakken ham
Smelt de boter en voeg de sjalot
ten toe. Verwarm alles boven een
zachte vlam tot de sjalotten zacht
zijn. Voeg de bloem al roerend toe.
Na toevoeging van de melk, de
bouillon, peper en notenmuskaat 15
minuten zachtjes laten sudderen
Regelmatig even roeren. Champig
nons toevoegen. Kook de noodles
volgens de instructie op het pakie
Vergeet niet eerst met koud en
daarna met warm water te spoelen.
De saus en de ham over de noodles
verdelen. Strooi de Parmezaanse kaas
over het gerecht. Opdienen met ge-
droge wijn. (Voor 4 pers.).
koelde