Wegenbouw is broodnodig,
maar vraagt steeds meer geld
Bezorgde vader was
twee jaar inbreker
Terhole
tijdens
ACHTERSTAND BLIJKT MOEILIJK IN TE HALEN
Wandelwagentjes
Research
Voorbeeld
Volleybal
M. A. Elderson
Fijne hobby
Even uitblc
Twee kleuters
uit een gezin
verongelukt
Gemeente Terneuzen
„SCHELDEBAD"
ZENDAMAl
OM GEZIN LUXE TE BIEDEN
Gesprekken met
Paus Paulus
te boek gesteld
PSP'er krijgt
proces-verbaal
voor belediging
Economen boeken
laag studie-
rendement
PORTUGEZEN
SMOKKELDEN
EMIGRANTEN
Werkloosheid in
West-Duitsland
daalt weinig
Rietveld en
Vierstra
geblesseerd
Langdurig
toernooi in
Bergen
Hockeytoernooi
Bergen op Zoom
DORDRECHT
WINT TOERNOOI
VAN TEMPO
Jeugdvolleybal
Den Bosch Breda
en Tilburg
kampioen
geen spreekuur
Romanoff
Salade
CLUBSANDWICH
OP MOEDERDAG
«Sjït
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 9 MEI 1967
(Van een bijzondere medewerker)
AMSTERDAM Op een re
cente bijeenkomst van de vijfde
Internationale Road-Federation
in Londen zei een spreker uit een
ontwikkelingsland: „De mensen
vragen mij wel eens, waarom wij
wegen bouwen terwijl de mensen
honger hebben. Dan antwoord ik:
de mensen zullen altijd hongerig
blijven als we het land niet ont
wikkelen en het eerste middel is
wegenaanleg!"
Het argument van deze spreker is
zonder meer duidelijk. Het zijn men
sen als hij, die het enige bruikbare
antwoord geven op armoede en hon
ger: ontwikkeling, industrialisering en
de groei van een economie, gebaseerd
op een moderne hoog-effieiënte tech
niek. Wegen vormen de grondslag
voor de verbindingen in een modern
land. Zü vormen het netwerk waar
langs mensen en goederen worden ver
voerd.
Algemeen gezegd is een wegennet
de goedkoopste en meest flexibele ma
nier om verbindingen tot stand te
brengen. Autoverkeer is in staat om
zeer moeilijke wegen te berijden, die
verbeterd worden naarmate er meer
geld beschikbaar komt. De aanleg van
een wegennet is een van de eenvoudig
ste grondslagen voor economische ont
wikkeling. Maar de wegenbouw hangt
veelal samen met economische belan
gen in een bepaald gebied en zolang
die belangen niet duidelijk zijn is die
aanleg beperkt. Wegen worden aange
legd om de verkeersopstoppingen in
stadscentra te verminderen. Het is een
feit, dat er tegenwoordig meer wegen
worden rangelegd dan ooit tevoren.
Ondanks het feit dat de wegenbouw
activiteit over de hele wereld groter
is dan ooit, zijn die wegen nog onvol
doende. De grote activiteit op dit ge
bied vormt het bewijs, dat er grote ach
terstand moet worden ingehaald. De
reden hiervan is de automobiel, de
beste vriend van de mensheid, maar bij
gebrek aan goede wegen, zijn ergste
vijand. Het ziet er naar uit, dat deze
ongelijkheid nog lang zal blijven be
staan, want een wegennet dat was be
doeld om de levensstandaard natio
naal of in een streek te verbeteren,
wordt onmiddellijk ontoereikend als
de welvaart stijgt en meer mensen in
staat zijn zich een auto aan te schaf
fen en de belasting te betalen om de
wegenbouw te financieren. De ontoe
reikendheid van de wegen wordt over
wonnen in dichtbevolkte stadsgebie
den, waar het verzadigingspunt voor
het verkeer is bereikt. Dan wordt
het gebruik van stadswegen beperkt
door middel van parkeermeters, een
richtingverkeer. voor het verkeer af
gesloten straten of straten die al
leen op bepaalde tijden open zijn voor
verkeer, of straten die alleen open
staan voor openbaar vervoer.
Er is geen twijfei aan dat ondanks
alle problemen welke het verkeer stelt,
de wegenbouw steeds uitgebreider vor
men aan zal nemen. Aan de wegen
bouw zitten nog andere facetten dan
mensen en machines ter plaatse te
brengen om de weg te bouwen. Voor
dat een weg wordt aangelegd is het
noodzakelijk een zekere mate van re
search te ondernemen op economisch,
sociaal en juridisch gebied. Dan moet
de weg worden aangelegd in overeen
stemming met de topografische situa
tie en reeds bestaande wegen en
kunstwerken Voor de aanleg van een
weg, vooral als die ver buiten de gooi
ligt, komt er heel wat kijken: bodem-
mechanica, sterkteberekeningen voor
bruggen, slipvrij wegdek, elektronische
verkeersregeling, smeermiddelen voor
de machines. Het aantal mensen dat
zijn bijdrage heeft geleverd voordat een
autoriteit het lint doorknipt kan al
gauw tienduizenden bedragen. De toe
vallige toeschouwer die de wegenbou
wers aan het werk ziet weet niet dat
op tal van andere plaatsen elders vele
mensen hard hebben, gewerkt aan een
weg die zij misschien nooit te zien
krijgen. Daarom is de aanleg van een
gcede weg zo kostbaar.
Terwijl de Europese landen, soms
wat laat, in staat zyn om alle auto
strada's, Autobahnen, motorways en
autowegen te bouwen als nodig- zijn,
kunnen landen die het meest van alles
betere wegen nodig hebben, het
slechtst geld daarvoor vinden. Toch is
het een feit, dat zelfs een wegdek van
gebroken steen alle verschil kan uit
maken voor een bepaalde streek tus
sen economische ondergang en nieuwe
hoop.
Men probeert deze fase over te slaan
en meteen een goede weg te maken.
Dat betekent dat men moet proberen
kredieten te krijgen om de wegaan
leg te financieren, bijvoorbeeld van de
Wereldbank. Dergelijke leningen wor
den echter alleen verstrekt aan 'n land
met *en economische groei, want an
ders wordt de rentebetaling en de af
lossing te zwaar voor het betrokken
land.
Nu is het mogelijk, dank zij de ver
beterde constructiemethoden om de
kosten te beperken, maar niettemin
blijft het grote probleem toch hoe
men aan geld moet komen voor de
wegenaanleg. Overigens zijn het niet
alleen de ontwikkelingslanden die
moeite hebben om het nodige geld bij
een te krijgen voor hun wegenaanleg.
In Nieuw-Zeeland vond men een ge
heel nieuwe conceptie voor de finan
ciering van de wegenbouw. Dat da
teert al uit het jaar 1953, toen er een
nationale raad voor wegenaanleg werd
opgericht die in 1959 wettelijke kracht
kreeg. De Nieuw-Zeelandse methode
berust op het principe dat wegen moe
ten worden betaald door de mensen
die er gebruik van maken of die er
voordeel van trekken. Het is een ver
beterde uitvoering van de Amerikaanse
tollroads en de Italiaanse autostrada's
In het begrotingsjaar 1965 - 1966 kwam
tweederde van het geld dat voor de
wegenaanleg bestemd was, rechtstreeks
van de gebruikers via benzinebelas
ting, wegenbelasting en een glijdende
schaal van belastingen voor bedrijfswa
gens. Maar.al het geld dat op deze
wijze binnenkwam werd voor de wegen
bouw gebruikt. Alle grote hoofdver
bindingen worden op deze wijze gefi
nancierd. In stadsgebieden komt het
geld voor de helft uit deze bron en
voor de andere helft uit de stedelijke
kassen. Het beginsel hier is, dat niet
alleen de automobilisten, maar ieder
een in een bepaalde gemeenschap pro
fiteert van betere wegen. De meest
bekende wegenbouwers van alle tijden
waren de Romeinen, wier plannen
werden gemaakt onder het motto „Alle
wegen leiden naar Rome!" Niettemin
pleegden de Romeinen ook plagiaat.
Voor hun tijd waren er al wegen en
een deel van hun beroemde wegen
net werd aangelegd over bestaande
wegen uit oudere tijden. De Inka's wa
ren ook grote wegenbouwers die een
groot wegennet in westelijk Zuid-Ame-
rika aanlegden, overigens in een ge
bied waar het heel wat moeilijker was
een weg te bouwen dan in het Ro
meinse Europa.
Er is een parallel tussen de Inca
wegen en de Romeinse wegen; na de
val van hun ryken werd er weinig- ge
daan aan de wegenbouw, tot in onze
eeuw. De wegenbouw ging de donke
re tijden in, tot de komst van de auto
mobiel de aanleg van wegen weer
noodzakelijk maakte.
Een halve eeuw geleden was 't Euro
pese wegennet gemakkelijk in staat
om een verkeersvolume te verwerken
zoals dat bestond in de derde eeuw
van onze jaartelling. Daar is nu een
grote verbetering in gekomen. De In
ternationale Road Federation werd in
1948 opgericht en omvat tal van or
ganisaties, allemaal met hetzelfde doel:
meer en betere wegen, onder het
motto „betere wegen betekenen een
betere levensstandaard".
Er zijn in onze wereld tal van pro
jecten in bewerking voor de ontslui
ting van onderontwikkelde gebieden.
Men heeft ook nieuwe middelen ge
vonden om de wegenbouw te finan
cieren. Maar er moet nog veel ge
beuren alvorens de wegenbouw op een
aanvaardbaar peil is. De befaamde
autoweg Europa - Azië is nog groten
deels een toekomstdroom. Ook in Euro
pa laten de wegen veel te wensen
over. De grap van het jaar was bij
voorbeeld, toen in de Engelse stad Exe
ter het verkeer door het stadscentrum
moest worden geleid omdat de om
leidingswegen verstopt waren.
Er moet nog veel worden gedaan om
de wegenbouw gelijke tred te doen
houden met de ontwikkeling van het
verkeer, maar globaal gezien gaan wij
vooruit!
(Van onze rechtbankverslaggever)
BREDA „En waarom heeft verdachte dit gedaan?", vroeg de officier van
iustitie bij de Bredase rechtbank, mr. K. Thijssen, zich af. Het was het oude
liedje, dat al zoveel inbrekers en dieven heeft geïnspireerd. Om zich de luxe
van een televisietoestel, een auto en een koelkast te kunnen permitteren
verdiendei de Bergenaar P. V. te weinig. Hij wist een breekijzer op de kop
te tikken en hij begon een dubbel leven. Dat van bezorgde huisvader en
inbreker. Twee jaar heeft hij het volgehouden.
De officier van justitie eiste gisteren twee jaar onvoorwaardelijke gevangenis
straf. De rechtbank deed er drie maanden af. „Denk aan mijn vrouw en
kinderen" had de Bergenaar tegen de rechters gestameld, voordat zij zich m
de raadkamer terugtrokken.
De rijkspolitie in Bergen op Zoom
en omgeving heeft voor een raadsel
gestaan. Het regende aangiften van
diefstallen. De Bergenaar had het
voordeel, dat hij als een brave burger
bekend stond. Hij kwam in het geheel
niet voor in de strafregisters. Zelfs
niet voor een lichte overtreding. Hij
had daardoor een grote bewegingsvrij
heid.
Maar zoals dat meestal gaat Hen
hij op een nacht toch tegen de lamp.
Een uitstapje naar Woensdrecht op 10
december van het vorige jaar werd
hem noodlottig. Toevallig kruisten
wachtmeesters van de rijkspolitie in
Woensdrecht zijn pad. Zij hadden een
breekijzer in zijn auto zien liggen en
vertrouwden al dadelijk het zaakje
niet. De Bergenaar stond met zijn auto
voor een opslagplaats om er te gaan
inbreken. Hij koos bij het zien van de
politie eieren voor zijn geld. startte
zijn auto en drukte het gaspedaal op
de plank. Honderdvijftig meter verder
verloor hij de macht over het stuur
en de auto kwam in een heg langs
de weg tot stilstand.
Die nacht kwam hij in gezelschap
van de rijkspolitie thuis. De politie
hoefde niet lang te zoeken. Het was
een compleet warenhuis. Niets dan ge-
PARIJS (KNP) Paus Paulus VI
heeft zijn vriend Jean Guitton toege
staan om een serie persoonlijke ge
sprekken met hem over actuele proble
men te publiceren. Het boek zal ver
schijnen onder de titel „Dialoog met
Paulus VI".
Jean Guitton, Frans filosoof en lid van
de Académie Franeaise, is al lange
jaren bevriend met de Paus en vaak
gast op Castelgandolfo. Hij heeft met
de H. Vader talrijke gesprekken ge
voerd over onderwerpen als het con
cilie. het atheisme, kerk en wereld,
priesterschap, theologie, echtelijke lief
de. geboorteregeling en moderne kunst.
Eind vorig jaar heeft Guitton het
manuscript voor zijn boek aan de paus
toegestuurd. Deze schreef dat hij met
de inhoud volkomen akkoord ging, al
leen vond de paus, dat Guitton te mooi
over hem had geschreven.
Het is voor het eerst, dat een paus
de publicatie van persoonlijke gesprek
ken toestaat. Het boek zal gelijktijdig
uitkomen in Frankrijk, Italië en Oos
tenrijk. Verschijningsdatum is 26 sep
tember 1967. Op die dag wordt de paus
70 jaar.
stolen goederen. De Bergenaar reken
de af met het dubbelleven dat hij onge
hinderd had kunnen leiden en biechtte
alles eerlijk op. Hij bekende zo'n zestig
diefstallen al of niet met braak en in-
klimming. In Goes, Tholen, Halsteren,
Roosendaal, Woensdrecht. Maar in ve
le gevallen zocht hij het niet ver van
huis en bleef hij in Bergen op Zoom.
Van het geld dat hij buit maakte had
hij nogal wat t.v.'s, koelkasten en een
mooie auto kunnen kopen. Het liep in
de duizenden guldens. Met het breek
ijzer dat hij gebruikte richtte hij nog
eens voor duizenden guldens schade
aan, bij fabrieken, kantoren, wonin
gen en zomerhuisjes.
„Er wordt de laatste tijd in het ar
rondissement Breda verschrikkelijk
veel ingebroken. Er moet een eind aan
komen. Daarom is een ernstige straf
hier op zijn plaats", zei de officier van
justitie.
Raadsman mr. G. Molkenboer wees
de rechtbank er op, dat zijn cliënt
nooit geweld had gebruikt en dat het
allemaal toch maar om kleine inbra
ken ging. Hij vroeg de rechtbank een
deels voorwaardelijke gevangenisstraf
op te leggen, wat ook het advies was
van de reclassering.
ALMELO (ANP) Op verzoek van
de officier van justitie zal de Almelose
politie procesverbaal opmaken tegen
de Almelose geschiedenisleraar G. J-
E. wegens belediging in het openbaar
van een bevriend staatshoofd.
De heer E. heeft vrijdagavond als
lid van een forum bij een teach-in
over de bevrijding met nadruk en bij
herhaling verklaard, dat president
Johnson naar zijn mening een „moor
denaar" is. Hij daagde alle aanwezigen
uit hem hiervoor aan te geven bij de
politie. De heer E.. die voorzitter is
van de plaatselijke afdeling van de
P.S.P., deed de uitspraak in een fel
debat met een Almelose kapelaan,
over de vrijheid van meningsuiting in
de democratie.
ALS DE gemeenteraad het plan goed
keurt zal in het sportcomplex van
de Vliert in Den Bosch een grote
sporthal verrijzen waarvoor op het
investeringsplan 1967 een bedrag van
f 1.600.000 is uitgetrokken. In een an
der stadsdeel wordt een kleinere
sporthal (16 x 28 meter) voorbereid
met een beperkte toeschouwersaccom
modatie.
De Zwitserse autowegen en tun
nels zoals de Moisitunnel hebben een
bijzondere bekoring zoals zij zich door
steden, dorpen en kantons slingeren.
Maar vraag niet wat het gekost
heeft!
BREDA (ANP) Gisteravond zijn de
3-jarige jongen J. H. van der Veen
uit Rhoden en zijn 2-jarig zusje door
een personenauto gegrepen en op slag
gedood, toen zij rijksweg 43 (Groningen
- Heerenveen) onder de gemeente Ro
den overstaken.
Bij een verkeersongeval te Otterlo
is gistermiddag de 22-jarige mej. K. J.
Thiienponit om het leven gekomen. De
naasit haar gezeten mej. M. J. v. G. werd
zwaargewond. Bedde vrouwen zijn uit
België afkomstig. Hun auto slipite in
een bocht en reed tegen een trekker
met oplegger.
De 22-jarige D. J. L. Hesselink uit
Vlagtwedde is gisteren, te Winschoten
overleden aan de verwondingen, die
hij zaterdag bij een verkeersongeval
had opgelopen. Hij was met zijn brom
fiets bij een uitrit tegen een personen
auto gereden.
Op de rijksweg Ommen-Zwolle is
gisteren de 54-jariig'e aannemer G.
Schuurman uit Ommen bij een inhaal
manoeuvre met zijn personenauto tegen
een vrachtwagen gebotst. Hij overleed
een uur later in het ziekenhuis.
De 56-jarige P. Driessen uit Horst
is gisteren bij een verkeersongeluk in
Sevenum om het leven gekomen. De
door de zoon van de heer Driessen be
stuurde personenwagen kwam in bot
sing met een van rechts komende auito.
De heer Driessen werd daarbij uit de
wagen geslingerd. Een 3-jarig meisje
uit Rotterdam, Simone Brinkman, is
gisteren vlak bij het huis van haar ou
ders onder een bestelauto geraakt. Bij
aankomst in het ziekenhuis was het
kind al overleden.
(Van onze onderwijsmedewerker;
TILBURG Zij die in de jaren
1954-57 economie zijn gaan studeren
kenmerken zich door een gemiddeld
lange studieduur, terwijl een groot deel
van deze studenten de eindstreep niet
heeft gehaald. Deze en andere con
clusies staan vermeld in deel vier van
een publikatie van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek, waarin de stu
dieloopbaan van deze studentengenera
ties is onderzocht.
Een aanzienlijk percentage van de
studenten is na zes studiejaren nog niet
voor het kandidaatsexamen geslaagd
gebleken; voor hogescholen bedroeg dit
percentage 42 en voor universiteiten
36. Vooral onder de oudste studenten
en onder hen die in het bezit waren
van een h.b.s.-A-diploma met lage eind-
examencijfers was dit aantal groot.
Het onderzoek bevestigd niet slechts
dat studenten die op jeugdige leeftijd
voor hun eindexamen slaagden en
dus op h-b-s. en gymnasium niet of
slechts eenmaal bleven zitten betere
studieresultaten behalen dan studen
ten die op oudere leetijd hun v.h.m-o.
studie voltooiden, maar ook wordt
aangetoond, dat zij die onmiddellijk na
het behalen van hun eindexamen gaan
studeren betere resultaten behalen dan
zij die eerst een of meer jaren iets
anders gaan doen.
Uit de cijfers kan de conclusie wor
den getrokken, dat in de eerste studie
jaren vrij veel studenten de studie in
de ecoonmische wetenschappen opgeven
aan hogescholen is dit percentage (23)
hoger dan aan universiteiten (18). Ook
hier blijken de oudste studenten het
't slechtste te doen.
De bezitters van een gymnasium-diplo
ma behalen gunstiger studieresultaten
voor het kandidaatsexamen dan zij die
een h.b.s.-diploma bezitten. De ongun
stigste studieresultaten worden behaald
door de studenten met diploma h.b.s.-A-
Dé constatering, dat na zeven studie
jaren slechts een kwart van de stu
denten hun doctoraal examen had be
haald, duidt op het betrekkelijk lage
studierendement in de economische we
tenschappen van de studentengeneraties
1954-37.
LISSABON (AP) De Portugese
veiligheidspolitie heeft 49 leden van
een clandestien netwerk van „emigran-
tensmokkelaars" gearresteerd. Ruim
200 emigranten zijn door hen het land
uit geholpen, meestal naar Frankrijk-
De Portugese emigratie, de laatste drie
jaar geschat op 300.000, begint af te ne
men. Ongeveer een vierde van dit aan
tal verliet het land illegaal. De leden
van het netwerk, die met hun smokkel
volgens de politie ten minste twee mil
joen escudofl hebben verdiend, kunnen
straffen van acht jaar krijgen.
NEURENBERG (AP) Het aantal
werklozen in West-Duitsland is in april
tot 501 000 afgenomen, ma-ar het is nog
altijd driemaal zo hoog als een jaar
geleden. Dit heeft het Bureau'voor de
Arbeidsvoorziening gisteren medege
deeld. 't Aantal werkloze mannen daal
de met ongeveer 77.300 voornamelijk
door seizoensinvloeden. maar het aan
tal werkloze vrouwen steeg met onge
veer 2500. Het aantal personen dat
korter werkt daalde niert noemenswaar
dig en bedraagt thans 246.000. Deze cij
fers wijzen erop, dat West-Duitsland
nog steeds met economische moeilijk
heden te kampen heeft- Onder het half
mdljoen werklozen zijn ruim 23 000 bui
tenlandse werknemers.
DEN HAAG (ANP) —De twee Ne
derlandse vertegenwoordigsters op de
Europese turnkampioenschappen voor
dames, die op 27 en 28 mei in Amster
dam worden gehouden, Ria Rietveld
en Jannie Vierstra, hebben met pech
te kampen. Zij hebben beiden enkele
weken niet kunnen trainen. Ria we
gens een onwillige knie en Jannie om
dat zij tijdens de training een teen
heeft gebroken. Hoewel de technische
leiding van het KNGV hoopt dat beide
turnsters voor de kampioenschappen
weer fit zullen zijn, houdt men er toch
rekening mee dat zij moeten worden
vervangen.
Eerste reserve is Margo Klees (Be
verwijk). Over een eventuele tweede
plaatsvervangster zal men zich nog
nader beraden.
(Van onze correspondent)
BERGEN OP ZOOM. Zebra's, Ou
denbosch en Moller V.C. zijn de voor
naamste winnaars geworden van het
Nationaal Volleybal toernooi dat op het
sportpark Rozenoord door de Nevobo-
afd. Bergen op Zoom is georganiseerd.
Dit langdurige toernooi, de laatste wed
strijd was pas om tien voor acht des
avonds afgelopen, heeft tal van opwin
dende momenten gekend.
De voornaamste uitslagen waren
Overgangsklasse Dames: 1 Zebra's 5 pnt,
2 Moe 17 4 pnt; 3 Moller VC 2 pnt; 4
Olympus 1 pnt. Eerste klasse dames:
1 Brabo 4 pnt; 2 Sicpugno 4; 3 VIOD
3 pnt; 4 Push 1 pnt. Tweede klasse da
mes: 1 Zebra's 8 pnt; 2 HVV 5 pnt; 3
Moe 17 II 3 pnt; 4 Moller VC II 2 pnt;
5 Push II 2 pnt. Overgangsklasse heren:
I Moller VC 8 pnt; 2 Olympus 5 pnt;
3 Sifrak 4 pnt; 4 Sicpugno 3 pnt; 5 Ze
bra's 0 pnt. Eerste klasse heren: 1 Olym
pus II 6 pnt; 2 Moller VC II 6 pnt;
3 Victoria 6 pnt; 4 HVV 2 pnt; 5 Bebo
0 pnt. Tweede klasse heren: 1 Jeveo 6
pnt: 2 Bazo 5 pnt; 3 Push 5 pnt; 4
Moller VC III 3 pnt; 5 Zebra's II 1 pnt.
Tweede klasse heren pool D: 1 Victoria
II 7 pnt; 2 Olympus III 6 pnt; 3 Sic
pugno II 4 pnt; 4 Moller VC IV 2 pnt:
5 HW II 1 pnt. Kruisfinale tweede
klasse heren: 1 JeveoOlympus Hl
20, BasoVictoria II 20. Om de
derde en vierde plaats: Olympus III
Victoria II 11. Hierdoor Olympus III
als derde geklasseerd en Victoria II als
vierde geklasseerd. Winnaarspool: Jeveo
Baso 20. Hierdoor Jeveo kampioen
tweede klasse heren.
(Van onze correspondent)
BERGEN OP ZOOM De Bergse
mixed hockeyclub Tempo organiseerde
op het sportpark Rozenoord het jaar
lijkse clubtoernooi. Voor dit toernooi
waren o.a. sterke hockey verenigingen
als Were Dl uit Tilburg en Tempo l{
uit Rotterdam aanwezig. De voornaam,
ste uitslagen zijn;
Goes - Tempo a 00, Goes - Were D|
0—3, Olympia - Tempo a 1—0, Tempo
'34 - Were Di 0—1, Olympia - Dot-
drecht 00, Dordrecht - Tempo '34 I—
0, Goes - Tempo '34 40, Goes - Dor.
drecht 0—0, Olympia - Tempo '34 0-
0, Tempo a - Tempo '34 10, Dor
drecht - Were Di 0—0, Tempo a - We
re Di 2—1, Dordrecht - Tempo a 3—1,
Goes - Olympia 00.
Eindstand: 1. Dordrecht, 2. Were Dl,
3. Goes.
(Van onze volleybalmedewerker)
TILBURG In Tilburg werden de
districtskampioenschappen voor junk.
ren en adspiranten-afdelingsteams f®.
houden. Bij de dames bleek Den Bosch
zeer grote verwachtingen voor de toe-
komst te mogen hebben. Zowel by de
junioren als de adspiranten werd het
kampioenschap van het district met bra.
vour binnengehaald. Tilburg werd ln
beide groepen goede tweede. Opvallend
was de bescheiden rol van Eindhoven,
dat met twee teams in de ere-divisle
dames niet best voor de dag kwam.
Bij de jongens bleek het junioren-
team van Tilburg nog een klasse apart,
Reeds driemaal kwam het kampioen
schap van Nederland in Tilburg te-
recht. Of het een vierde maal zal luk-
ken zal a.s. zaterdag worden beslist in
Haarlem, Eindhoven werd hiier goede
tweede.
Den Bosch bleek minder sterk bij de
heren dan bij de dames. Bij de adspi-
ran ten staken Breda en Roosendaal me:
kop en schouders boven de cancumiw
tie uit. In die beslissende strijd tussen
deze teams trok Breda de erepalm en
het recht van uitzending naar Haarlem
tot zich. Tilburg werd hier derde.
Roosendaal liet het bij de dames e„
heren junioren na enkele wedstrijder,
afweten. Er dreiigde een laite thuiskom*:
en de jeugd vertrok vroegtijdig naa:
Dinteloord.
De laatste competitiewedstrijidien zijr
nu ook afgewerkt. Bij de dames speelde
Sarto haar laatste hoofdklassewedstrijc
tegen Voluas. Een verzwakt Sarto ver
loor met 3-0. Bij de heren was de stt
tingsceremomie voor RHBS - SÏtt
Geen groots duel, waarbij het serve®
de voornaamste bezigheid vormde. Sï-
to won tenslotte met 3-2. Op het pi»
motiefronit is er nog volop spannii;
Vaor de ere-divisie heren won Tormi:
mat rake cijfers van BBC.
Voor de promotie naar de hoofdkta
se won EW uit Eindhoven met 3-1 ra
Volley. VJC zag met welgevallen k
ook DBS in Den Haag een volleyt!
les kreeg.
ZENUWARTS
Terneuzen
dinsdag 9 mei
Gevr. op pastorie in onmiddel-
1. omgeving van Breda, een
huishoudster, goed kunnende
koken en een hulp in de huis
houding. Br. ond no. SK 89743.
N.V. Loda, vraagt voor haar
produktieafdeling lijnpersoneel
Aanname geschiedt volgens
bedrijfs C.A.O. Mondelinge sol
licitaties dagelijks van 15.00 tot
17.00 uur
Verpleeginr. vr.: verpleegster,
diploma b. ziekenverzorgster.
bejaardenverzorgster en ver
pleeghulpen. Verpleegmr. An-
nemarie Meyer Kamplaan 27.
Bussum tel. 02959 - 32440
Gevraagd leerling-naaisters,
gehele jaar vast werk. Am-
berg n.v., Industriestr. 7. Goes,
tel. 7686.
Wij bieden u het gehele jaar
vast. goedbetaald werk op ons
atelier als naaister of leerling-
naaister. Arnberg n.v., Indus
trieweg 7, Ooes, tel. 7686.
Gebruikte naaimachines voor
weinig geld. Alle machines
grondig nagez. en met garan
tie. Pfaff Naaimachinehuis,
Kortemeestr. 17, B. op Zoom.
Lange Brugstr 30, Breda,
Nwe. Markt 48, Roosendaal.
Laat uw machine, elk merk,
door ons elektrisch maken.
Koffer en motor f 70,-. Pfaff
Naaimachinehuis, Kortemeestr.
17. B. op Zoom. Lange Brug
str. 30, Breda, Nwe. Markt 48,
Roosendaal.
Elektrische naaimachines in
koffer vanaf f 155,-. elektrische
zigzag naaimachines in koffer
vanaf f 248,-. Pfaff Naaimachi
nehuis, Kortemeestr. 17, B. op
Zoom, Lange Brugstraat 30,
Breda, Nwe. Markt 48, Roo
sendaal.
Te koop, antiek ovale uittrek-
tafel (Notenhout) en 6 mooie
donker eikehouten stoelen (be
kleed). Tel. 01140-2632.
Breimachines Swiss Magic, de
beste, geheel metaal. Pfaff
Naaimachinehuis. Kortemeestr
17, B. op Zoom, Lange Brug
str. 30, Breda, Nwe. Markf 48,
Roosendaal.
De moderne centrale verwar
ming, aardgasunit met plint
convectors. Snelle montage,
weinig breekwerk. Vraagt vrij
blijvend inl. Inst. bedr. De
Weerd n.v., afd. c.v., Markt 33,
Etten, tel. 01608-2310. (Na 18
uur 01608-3047).
Een heerlijk bezit is een koel
kast. Inst. bedr. De Weerd n.
v., Markt 33, Etten, tel. 01608-
2310.
Rinck voor alle bekende mer
ken op het gebied van foto
film-optiek Ook met crediet-
service. Vraagt inl. of catalo
gus. Postorderafd. van Rinck,
Zuidplein 86, Rotterdam, tel
010-279550.
Huur nieuwe televisie met al
le programma's, voor een ge
ring bedrag per maand.
Geen vooruitbetaling. Altijd
recht van koop. Vandaag be
steld, morgen bij u thuis.
Geen servicekosten. Bel op
(ook 's avonds) Middelburg
01180-3973. Goes 01100-5397.
Oostburg 01170-2759.
Woonhuis te koop. Leeg te
aanv. Kanaalztcht 32. Te bevr.
Kanaalzicht 30, Sluiskil.
Huis te koop aangeboden, leeg
te aanvaarden. Zand bergweg
183, Breda.
Te koop perceel Mastbos Bre
da voor zomerhuisje. Br. ond.
no. SK 89833.
Te koop winkelhuis met werk
plaats (1 juli vrijkomend) met
bovenwoning (verhuurd) bij
Haagpoort. Vraagprijs i 20.000
te bevr. tel. no. 46889 01600.
Bedrijfspand bestaande uit
huls, schuur, erf en tuin uit de
hand te koop. Te bevr. Hemel-
str. 23, St.-Jansteen.
Firma. Gijzen, thans gevestigd
Academiesingel 34 A, Spoor
straat 32, bieden u onder onze
bekende service te koop: Opel
Kaptan 1965. Taunus Caravan
1965, Dodge Dart 1965 Simca
1501 Tourist, Plymouth 1965,
Renault R 16 1966, Fiat 1300
1965, Fiat 1300 1964, Simca
1500 GLS, Opeis 1965, 1964
Simca 1000 1965 3 maal, Opel
Kadett Coupé' 1965, Trabant
1965 3 maal, BMW's 1964 2
maal, Taunus 20 M 1965, Tau
nus 12 1964 2 maal Vauxhall
Cresta 1964, Ford Cortina 1964,
Taunus 17 M 1964, Ford Cor
sair 1964, Fiat 1100 1965 en
1964, VW 1200 1966 1964, VW
1300 1966, Renault Dauphine
1965, Fiat 500 1964, DAF 750
1963, Chevrolet 1961, Simca
1300 1964, Goggomobiel 1963,
Taunus 12 M 1963, Renault R8
1962, Hilmann Minx 1963, VW
Combi 1964, Opel Bestel 1963,
Opel Caravan 1965. Dit is een
kleine greep uit onze voor
raad. Op' al deze wagens is
100 procent service; 10.000 km
garantie. Financiering moge
lijk. Ook inruil. Al deze wa
gens worden ten volle 3 mnd.
schriftelijk gegarandeerd op
onderdelen en arbeidsloon. Te
vens te koop gevraagd schade
vrije automobielen, vanaf 1963.
Het adres: Academiesingel 34
A, recht tegenover KMA-ln-
gang in de Poort. Spoorstraat
32 bi) het station. Tel. 39870.
Privé 43593. Dagelijks geopend
van 9 uur tot 18 uur. 's Zon
dags 1 uur tot 6 uur.
Vito-garage, voorheen Ginne-
kenweg 340, thans Oranjeboom-
straat 26, Breda, heeft nu weer
een uitgezochte collectie eerste
klas gebruikte wagens," welke
van voor tot achter geheel zijn
nagezien en gecontroleerd in
eigen werkplaats, zodat wij ze
met de volle 100 pet. garantie
en service kunnen verkopen.
Kom vrijblijvend eens kijken
maak uw keuze uit de volgen
de courante wagens
Fiat 850 als nieuv* van 1965
Opel Kadett Stationcar 1965
B.M.W. 700 LS van 1965
Opel Rekord 1700 van 1963
N.S.U. Prinz 1966 als nieuw
D.K.W. Junior z. mooi van '65
Fiat Auto Bianchi van 1966
V.W. de Luxe van 1964
Opel Stationcar van 1961-62
V.W. de Luxe 1300 van 1966
Al deze wagens van eer
ste eigenaar, geen ingevoerde.
Zeer vlotte financiering. Elk
deskundig onderzoek toegest.
Inruil mogelijk. Zaterdags en
zondags geopend tot 21 uur. Let
op het nieuwe adres: Oranje-
boomstr. 26, Breda, tel. 36173.
Te koop aangeb. Fiat 850 1966,
Opel Rekord 1700 met radio
1962. J. Hopmans, Langeweg 6,
Standdaarbuiten, tel. 01652-
2586.
Belcrum-garage vraagt steeds
aanrijdingvrije auto's v.a. 1963
te koop. Min. Kanstraat 16-20,
Breda. Tel. 01600-39900.
Nieuwe banden in alle maten
en tegen alle prijzen bij ZEBO
Middelburg, Terneuzen, Ber-
geji op Zoom, Brepa.
Verhuur - verkoop caravans,
bagagewagens ANWB erkend
Verwé, Bergstr 9, Zegge
01650-6600 ook zat., zond
Bespreek nu reeds uw cara
van of bagagewagen voor uw
vakantie In 't seizoen zijn wij
uitverkocht. Caravanverhuur
Belcrum-Garage, Min. Kanstr.
16-20 Breda, tel. 39900, Tilburg,
Korte Schijfstr. 39, tel. 33636
De Reu caravans munten uit
door hun chique afwerking
hun sublieme wegligging en
hun interessante prijs Bel-
crum-gazage. Min. Kanstraat
16-20, Breda, tel 39900, Til
burg, Korte Schijfstraat 39, tel
04250-33636
4-pers. caravan te koop. Ge
heel ingericht, met grote dich
te voortent. Te bevr. Wilhel-
minastr. 24. Breda, tel. 38347.
Constructam caravan met kop-
keuken te koop. Weinig ge
bruikt. Garage Kerckhaert,
Hulst, tel. 01140 - 3451.
Wawa-kampeerwagen met ge
heel gesloten stormframetent
te koop. Garage Kerckhaert,
Huist, tel. 01140 - 3451.
Te huur: 4-pers. caravan te
Vrouwenpolder aan zee, vrij
tot 3 juni, van 8-14 juli en na
18 aug. Tevens 8-pers. zomer
huisjes te Baarland aan zee;
vrij tot 1 juli en na 4 aug. Inl.
C. Nieuwdorp, Ovezandse-
weg 4, Oudeiande, tel. 01104-
292.
Caravan Zeeland pinksterweek
end f 30,-. Juni p.w. f 40,-.
Tel. 30688, Breda.
Caravans te huur te Zoutelan-
de, vrij met Pinksteren, mei en
juni. Zeer voordel, prijzen,
Roose, Buys Ballotstr. ia,
Kloetinge. Tel. 01100-6717.
Renesse te koop: houten va
kantiehuis, aan duinrand, rond
om begroeid, boomrijke om
geving, 1 minuut van strand,
300 m2 eigen grond, eigen weg.
Huiskamer, 3 slaapk., keuk.,
douche, garage, eenv. inventa
ris. f 36.500,- k.k. Telefoon 010-
25.87.74 of 010-18.41.74.
Huisdieren
Vogelliefhebbers. Brengt eaj
bezoek aan ons nieuwe vo?i
magazijn. Zondags geopend vi
10-5 uur. Door meer ruimt» I
hebben we een nog grotere
sortering vogels. Vogelhand r
De Bisschopsmolen Bisschop
molenstraat 117, Etten.
Auto-, tractor- en landboi*
bandengebruikers. Attentlei
Alles wat u op bandengeM
zoekt vindt u voordelig bfjtf
grootst gesort. bandenbedr? li
ln Nederland en wel bij ZE?
Kromme Weele 17a, Middel
burg, tel. 3993. Na 18 uur 21
2328. Terneuzen: Haarman-I
weg 2, tel. 3828. Na 18 uur 1'
Bergen op Zoom, Beurspletri
tel. 5879. Na 18 uur 3435, Bitf
Tramsmgel 4, tel. 37247.
R.k. jongeman, oud 33 Jaar,
ln het bezit van eigen tuin
bouwbedrijf en auto, zoekt
langs deze weg kennismaking
met r.k. meisje, leeftijd 24-27
Jaar. Liefst boeren- of tuln-
dersafkomst, zonder kinderen.
Brieven aan bureau van dit
blad ond. no. 2 K 8410.
Vermager met Gracial f Is
Bij apoth. en drogist.
Wie heeft linkerhelft van r^1
ster f 1000,- en rechterhelft
ie ster f 500,-. Caltex, BïWJI
onder no. SK 30015 Bijk,
Bejaardenschieting op doe. i'
mei l.p.v. dins. 9 mei bij
Waal, Kloosterzande. Bi
uur.
PINKSTEREN - LANG WEEKEIND I
tijdschriften - pockets - vacantielecfuur
vrije keus. Kom eens kijken bij:
OPENSTELLING „SCHELDEBAD"
Burgemeester en wethouders van Terneuzen
brengen ter openbare kennis dat het „Schelde
bad" voor het publiek wordt opengesteld met
ingang van
ZATERDAG 13 MEI A.S. OM 13.30 UUR
UREN VAN OPENSTELLING:
op werkdagen van 7.00—20.00 uur.
op zon- en feestdagen van 13.0018.00 i®
De bassins dienen 20 minuten voor desilL'
tingstijd te worden verlaten.
TARIEVEN
voor personen met een leeftijd tot en met 15 ia"'
losse baden t
10 baden'kaarten t J
seizoenabonnementen t
zwemleskaarten (10 lessen) t
voor personen met een leeftijd van 16 jaar en ea»
losse baden t
10 baden kaarten
seizoenabonnementen f
zwemleskaarten (10 lessen) j 'M
gezinsabonnementen
Er zij op gewezen, dat op vóór 12 mei aa'i
gevraagde seizoenabonnementen, een Sc
ceerd tarief zal worden toegepast.
-anvraagformulieren voor zowel persoonlij jf-L
gezinsabonnementen zijn vanaf heden tot en ro
mei a.s. verkrijgbaar bij de bode ter gemeente
tarie, ingang Noordstraat 39.
De aangevraagde abonnementen kunnen. °ed j;
lijktijdige betaling, worden afgehaald aalj, mej ,i
van het „Scheldebad" en wel op vrijdag 1 «P
tussen 9.00 en 12.00 uur en 13.30 -17.00 uur
zaterdag 13 mei tussen 9.00 en 12.00 uur.
Desgewenst is de mogelijkheid aanwezig eens
abonnement in twee termijnen te betalen.
ZWEMLESSEN
lOgeLJk va».
Aanmelding voor zwemlessen is mog'
-jt bad.
volgorde
vül DeaSD
af 12 mei aan de kassa van het baa. v|5
vragen worden behandeld in T
(Van een onzer verslag)
TERHOLE In de Shac
zendkamertje) van het lag
rig opgeknapt arbeidersw
je aan de Notendijk in T
„maakt" Jan Ottens een
(verbinding) met een Dui1
Venezuela. „Ik ga er ever
zegt hij in de microfoon,
mijn bezoek zit op de koi
wachten. Mijn vrouw is
thuis, dus ik moet er zelf
zorgen." Het apparaat wore
geschakeld. Jan holt naa
keuken.
Ais het gefluit van de ket
breekt, zegt hij: „Met Duitse
Engelsen kan ik nogal goed
weg. Met Russen is het heel
lijk praten. Die proberen wel
Engels, maar ze brengen er
van terecht. Ze zeggen meest:
netjes, die ze van buiten hebbe
leerd. En wat ze helemaal
doen, dat is antwoord geven o)
gen die het politieke vlak r
Als je daar met ze over begint
klappen ze direct dicht".
Het zendamateurisme is een n
waardige, maar bijzonder intere
te hobby. „De eerste pioniers,"
Jan, „had je rond 1915. Een va
oudste in Zeeland is de heei
Blommaert. De bekende mr.
maert. Het zal zo rond 1930 zij
weest, dat de eerste licenties w<
uitgereikt. Want de eerste zend
teurs werkten natuurlijk hele
niet zo officieel als nu. In een i
van tijd was het één grote ron
in de ether. Toen kregen alle la
roepnamen. Daaraan werden
de codes van de amateurs ge
peld. Door de telecommunicati
stanties gebeurde dat. Het zend,
nu sterk aan banden gelegd, wan
de oorlog had je ineens een ge
dige opgang op dit terrein.
In de oorlogstijd zijn er noo
dwongen allerlei nieuwe syste
uitgedokterd en apparaten geboi
A a de oorlog werd veel van dit
gedumpt. En dat was voor de z
amateurs een praehtgelegenheid
goedkoop aan materiaal te kom
Jao is met deze hobby begoi
toen hij een jaar of twaalf was
woonde in Rotterdam. .Ik moet
jaar of zestien zijn geweest", zegt
„toen ik met hele oude spullen,
VOOR MOEDERDAG
Y voor 4 personen
Voor de salade:
150 g CaÜfornlsche blauwe rozDnen
i krop sla 400 g)
200 g ananas
1 middelgrote paprika
Voor de sauce:
4 eetl, yoghurt
2 eetl. azijn
1 eetl. suiker
h meel. worcestersWresauce
V2 theel. zout
IVitheel. mosterd
We! de rozijnen 5 minuten ln.heet
water en laat ze daerna uitlekken,
bnijd de sla, de ananas en de paprika
toe stukjes en voeg de rozijnen
Roer alle Ingrediënten voor de sauce
door elkaar, giet deze over de ge
mengde sla en meng allee.
De tweede zondag in mei is jv
derdag en het is een aardige gewoo
om de kinderen die dag voor
eten te laten zoigen. Voor veel n
«ers misschien een moeilijke s
rnaar vader zal de zaak wel in de
-en houden opdat de keuken niet
veel op zijn kop komt te staan,
wordt een warme maaltijd toch
te moeilijk, misschien is zo'n Clubsa
wich dan een uitkomst.
Besmeer een boterham met bol
leg hierop een blaadje sla. Vervolg-
komt er een plak oude kaas bove
aaar een plak ham, een sneetje 1
e(!n plak ham- een sneetje k
schijfjes tomaat en weer een blaa
sla. Bovenop weer een boterham
om alles bijeen te houden gaat er
eraan P met een au^ur^
hetS klnrf het niet en 1
draa^de™?el?e h3ndjeS "iet bij
«VlUCIl WCUCU4UV4W -rirfi]
ontvangst De deelnemers aan de zw
dienen in het bezit te zijn van een
bewijs.
roest?* S°lide en goed bestand tej
handig in het gebruik dat
Steüen ™akkeliJk te besturen.' te v
op te vouwen en neemt 1
I ATdeze6" n'et te veel ruilnte in?
I wHrAeze vragen met betrekking
I Birnmt"agentjes beantwoordt de
I aan de hand van t
te het faboratnK W6rd dit onderzc
de wLe„,tof°nu? verricht, waar