Wegenbouw is broodnodig, maar vraagt steeds meer geld Bezorgde vader was twee jaar inbreker Terhole tijdens ACHTERSTAND BLIJKT MOEILIJK IN TE HALEN Wandelwagentjes Research Voorbeeld Volleybal M. A. Elderson Fijne hobby Even uitblc Twee kleuters uit een gezin verongelukt Gemeente Terneuzen „SCHELDEBAD" ZENDAMAl OM GEZIN LUXE TE BIEDEN Gesprekken met Paus Paulus te boek gesteld PSP'er krijgt proces-verbaal voor belediging Economen boeken laag studie- rendement PORTUGEZEN SMOKKELDEN EMIGRANTEN Werkloosheid in West-Duitsland daalt weinig Rietveld en Vierstra geblesseerd Langdurig toernooi in Bergen Hockeytoernooi Bergen op Zoom DORDRECHT WINT TOERNOOI VAN TEMPO Jeugdvolleybal Den Bosch Breda en Tilburg kampioen geen spreekuur Romanoff Salade CLUBSANDWICH OP MOEDERDAG «Sjït DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 9 MEI 1967 (Van een bijzondere medewerker) AMSTERDAM Op een re cente bijeenkomst van de vijfde Internationale Road-Federation in Londen zei een spreker uit een ontwikkelingsland: „De mensen vragen mij wel eens, waarom wij wegen bouwen terwijl de mensen honger hebben. Dan antwoord ik: de mensen zullen altijd hongerig blijven als we het land niet ont wikkelen en het eerste middel is wegenaanleg!" Het argument van deze spreker is zonder meer duidelijk. Het zijn men sen als hij, die het enige bruikbare antwoord geven op armoede en hon ger: ontwikkeling, industrialisering en de groei van een economie, gebaseerd op een moderne hoog-effieiënte tech niek. Wegen vormen de grondslag voor de verbindingen in een modern land. Zü vormen het netwerk waar langs mensen en goederen worden ver voerd. Algemeen gezegd is een wegennet de goedkoopste en meest flexibele ma nier om verbindingen tot stand te brengen. Autoverkeer is in staat om zeer moeilijke wegen te berijden, die verbeterd worden naarmate er meer geld beschikbaar komt. De aanleg van een wegennet is een van de eenvoudig ste grondslagen voor economische ont wikkeling. Maar de wegenbouw hangt veelal samen met economische belan gen in een bepaald gebied en zolang die belangen niet duidelijk zijn is die aanleg beperkt. Wegen worden aange legd om de verkeersopstoppingen in stadscentra te verminderen. Het is een feit, dat er tegenwoordig meer wegen worden rangelegd dan ooit tevoren. Ondanks het feit dat de wegenbouw activiteit over de hele wereld groter is dan ooit, zijn die wegen nog onvol doende. De grote activiteit op dit ge bied vormt het bewijs, dat er grote ach terstand moet worden ingehaald. De reden hiervan is de automobiel, de beste vriend van de mensheid, maar bij gebrek aan goede wegen, zijn ergste vijand. Het ziet er naar uit, dat deze ongelijkheid nog lang zal blijven be staan, want een wegennet dat was be doeld om de levensstandaard natio naal of in een streek te verbeteren, wordt onmiddellijk ontoereikend als de welvaart stijgt en meer mensen in staat zijn zich een auto aan te schaf fen en de belasting te betalen om de wegenbouw te financieren. De ontoe reikendheid van de wegen wordt over wonnen in dichtbevolkte stadsgebie den, waar het verzadigingspunt voor het verkeer is bereikt. Dan wordt het gebruik van stadswegen beperkt door middel van parkeermeters, een richtingverkeer. voor het verkeer af gesloten straten of straten die al leen op bepaalde tijden open zijn voor verkeer, of straten die alleen open staan voor openbaar vervoer. Er is geen twijfei aan dat ondanks alle problemen welke het verkeer stelt, de wegenbouw steeds uitgebreider vor men aan zal nemen. Aan de wegen bouw zitten nog andere facetten dan mensen en machines ter plaatse te brengen om de weg te bouwen. Voor dat een weg wordt aangelegd is het noodzakelijk een zekere mate van re search te ondernemen op economisch, sociaal en juridisch gebied. Dan moet de weg worden aangelegd in overeen stemming met de topografische situa tie en reeds bestaande wegen en kunstwerken Voor de aanleg van een weg, vooral als die ver buiten de gooi ligt, komt er heel wat kijken: bodem- mechanica, sterkteberekeningen voor bruggen, slipvrij wegdek, elektronische verkeersregeling, smeermiddelen voor de machines. Het aantal mensen dat zijn bijdrage heeft geleverd voordat een autoriteit het lint doorknipt kan al gauw tienduizenden bedragen. De toe vallige toeschouwer die de wegenbou wers aan het werk ziet weet niet dat op tal van andere plaatsen elders vele mensen hard hebben, gewerkt aan een weg die zij misschien nooit te zien krijgen. Daarom is de aanleg van een gcede weg zo kostbaar. Terwijl de Europese landen, soms wat laat, in staat zyn om alle auto strada's, Autobahnen, motorways en autowegen te bouwen als nodig- zijn, kunnen landen die het meest van alles betere wegen nodig hebben, het slechtst geld daarvoor vinden. Toch is het een feit, dat zelfs een wegdek van gebroken steen alle verschil kan uit maken voor een bepaalde streek tus sen economische ondergang en nieuwe hoop. Men probeert deze fase over te slaan en meteen een goede weg te maken. Dat betekent dat men moet proberen kredieten te krijgen om de wegaan leg te financieren, bijvoorbeeld van de Wereldbank. Dergelijke leningen wor den echter alleen verstrekt aan 'n land met *en economische groei, want an ders wordt de rentebetaling en de af lossing te zwaar voor het betrokken land. Nu is het mogelijk, dank zij de ver beterde constructiemethoden om de kosten te beperken, maar niettemin blijft het grote probleem toch hoe men aan geld moet komen voor de wegenaanleg. Overigens zijn het niet alleen de ontwikkelingslanden die moeite hebben om het nodige geld bij een te krijgen voor hun wegenaanleg. In Nieuw-Zeeland vond men een ge heel nieuwe conceptie voor de finan ciering van de wegenbouw. Dat da teert al uit het jaar 1953, toen er een nationale raad voor wegenaanleg werd opgericht die in 1959 wettelijke kracht kreeg. De Nieuw-Zeelandse methode berust op het principe dat wegen moe ten worden betaald door de mensen die er gebruik van maken of die er voordeel van trekken. Het is een ver beterde uitvoering van de Amerikaanse tollroads en de Italiaanse autostrada's In het begrotingsjaar 1965 - 1966 kwam tweederde van het geld dat voor de wegenaanleg bestemd was, rechtstreeks van de gebruikers via benzinebelas ting, wegenbelasting en een glijdende schaal van belastingen voor bedrijfswa gens. Maar.al het geld dat op deze wijze binnenkwam werd voor de wegen bouw gebruikt. Alle grote hoofdver bindingen worden op deze wijze gefi nancierd. In stadsgebieden komt het geld voor de helft uit deze bron en voor de andere helft uit de stedelijke kassen. Het beginsel hier is, dat niet alleen de automobilisten, maar ieder een in een bepaalde gemeenschap pro fiteert van betere wegen. De meest bekende wegenbouwers van alle tijden waren de Romeinen, wier plannen werden gemaakt onder het motto „Alle wegen leiden naar Rome!" Niettemin pleegden de Romeinen ook plagiaat. Voor hun tijd waren er al wegen en een deel van hun beroemde wegen net werd aangelegd over bestaande wegen uit oudere tijden. De Inka's wa ren ook grote wegenbouwers die een groot wegennet in westelijk Zuid-Ame- rika aanlegden, overigens in een ge bied waar het heel wat moeilijker was een weg te bouwen dan in het Ro meinse Europa. Er is een parallel tussen de Inca wegen en de Romeinse wegen; na de val van hun ryken werd er weinig- ge daan aan de wegenbouw, tot in onze eeuw. De wegenbouw ging de donke re tijden in, tot de komst van de auto mobiel de aanleg van wegen weer noodzakelijk maakte. Een halve eeuw geleden was 't Euro pese wegennet gemakkelijk in staat om een verkeersvolume te verwerken zoals dat bestond in de derde eeuw van onze jaartelling. Daar is nu een grote verbetering in gekomen. De In ternationale Road Federation werd in 1948 opgericht en omvat tal van or ganisaties, allemaal met hetzelfde doel: meer en betere wegen, onder het motto „betere wegen betekenen een betere levensstandaard". Er zijn in onze wereld tal van pro jecten in bewerking voor de ontslui ting van onderontwikkelde gebieden. Men heeft ook nieuwe middelen ge vonden om de wegenbouw te finan cieren. Maar er moet nog veel ge beuren alvorens de wegenbouw op een aanvaardbaar peil is. De befaamde autoweg Europa - Azië is nog groten deels een toekomstdroom. Ook in Euro pa laten de wegen veel te wensen over. De grap van het jaar was bij voorbeeld, toen in de Engelse stad Exe ter het verkeer door het stadscentrum moest worden geleid omdat de om leidingswegen verstopt waren. Er moet nog veel worden gedaan om de wegenbouw gelijke tred te doen houden met de ontwikkeling van het verkeer, maar globaal gezien gaan wij vooruit! (Van onze rechtbankverslaggever) BREDA „En waarom heeft verdachte dit gedaan?", vroeg de officier van iustitie bij de Bredase rechtbank, mr. K. Thijssen, zich af. Het was het oude liedje, dat al zoveel inbrekers en dieven heeft geïnspireerd. Om zich de luxe van een televisietoestel, een auto en een koelkast te kunnen permitteren verdiendei de Bergenaar P. V. te weinig. Hij wist een breekijzer op de kop te tikken en hij begon een dubbel leven. Dat van bezorgde huisvader en inbreker. Twee jaar heeft hij het volgehouden. De officier van justitie eiste gisteren twee jaar onvoorwaardelijke gevangenis straf. De rechtbank deed er drie maanden af. „Denk aan mijn vrouw en kinderen" had de Bergenaar tegen de rechters gestameld, voordat zij zich m de raadkamer terugtrokken. De rijkspolitie in Bergen op Zoom en omgeving heeft voor een raadsel gestaan. Het regende aangiften van diefstallen. De Bergenaar had het voordeel, dat hij als een brave burger bekend stond. Hij kwam in het geheel niet voor in de strafregisters. Zelfs niet voor een lichte overtreding. Hij had daardoor een grote bewegingsvrij heid. Maar zoals dat meestal gaat Hen hij op een nacht toch tegen de lamp. Een uitstapje naar Woensdrecht op 10 december van het vorige jaar werd hem noodlottig. Toevallig kruisten wachtmeesters van de rijkspolitie in Woensdrecht zijn pad. Zij hadden een breekijzer in zijn auto zien liggen en vertrouwden al dadelijk het zaakje niet. De Bergenaar stond met zijn auto voor een opslagplaats om er te gaan inbreken. Hij koos bij het zien van de politie eieren voor zijn geld. startte zijn auto en drukte het gaspedaal op de plank. Honderdvijftig meter verder verloor hij de macht over het stuur en de auto kwam in een heg langs de weg tot stilstand. Die nacht kwam hij in gezelschap van de rijkspolitie thuis. De politie hoefde niet lang te zoeken. Het was een compleet warenhuis. Niets dan ge- PARIJS (KNP) Paus Paulus VI heeft zijn vriend Jean Guitton toege staan om een serie persoonlijke ge sprekken met hem over actuele proble men te publiceren. Het boek zal ver schijnen onder de titel „Dialoog met Paulus VI". Jean Guitton, Frans filosoof en lid van de Académie Franeaise, is al lange jaren bevriend met de Paus en vaak gast op Castelgandolfo. Hij heeft met de H. Vader talrijke gesprekken ge voerd over onderwerpen als het con cilie. het atheisme, kerk en wereld, priesterschap, theologie, echtelijke lief de. geboorteregeling en moderne kunst. Eind vorig jaar heeft Guitton het manuscript voor zijn boek aan de paus toegestuurd. Deze schreef dat hij met de inhoud volkomen akkoord ging, al leen vond de paus, dat Guitton te mooi over hem had geschreven. Het is voor het eerst, dat een paus de publicatie van persoonlijke gesprek ken toestaat. Het boek zal gelijktijdig uitkomen in Frankrijk, Italië en Oos tenrijk. Verschijningsdatum is 26 sep tember 1967. Op die dag wordt de paus 70 jaar. stolen goederen. De Bergenaar reken de af met het dubbelleven dat hij onge hinderd had kunnen leiden en biechtte alles eerlijk op. Hij bekende zo'n zestig diefstallen al of niet met braak en in- klimming. In Goes, Tholen, Halsteren, Roosendaal, Woensdrecht. Maar in ve le gevallen zocht hij het niet ver van huis en bleef hij in Bergen op Zoom. Van het geld dat hij buit maakte had hij nogal wat t.v.'s, koelkasten en een mooie auto kunnen kopen. Het liep in de duizenden guldens. Met het breek ijzer dat hij gebruikte richtte hij nog eens voor duizenden guldens schade aan, bij fabrieken, kantoren, wonin gen en zomerhuisjes. „Er wordt de laatste tijd in het ar rondissement Breda verschrikkelijk veel ingebroken. Er moet een eind aan komen. Daarom is een ernstige straf hier op zijn plaats", zei de officier van justitie. Raadsman mr. G. Molkenboer wees de rechtbank er op, dat zijn cliënt nooit geweld had gebruikt en dat het allemaal toch maar om kleine inbra ken ging. Hij vroeg de rechtbank een deels voorwaardelijke gevangenisstraf op te leggen, wat ook het advies was van de reclassering. ALMELO (ANP) Op verzoek van de officier van justitie zal de Almelose politie procesverbaal opmaken tegen de Almelose geschiedenisleraar G. J- E. wegens belediging in het openbaar van een bevriend staatshoofd. De heer E. heeft vrijdagavond als lid van een forum bij een teach-in over de bevrijding met nadruk en bij herhaling verklaard, dat president Johnson naar zijn mening een „moor denaar" is. Hij daagde alle aanwezigen uit hem hiervoor aan te geven bij de politie. De heer E.. die voorzitter is van de plaatselijke afdeling van de P.S.P., deed de uitspraak in een fel debat met een Almelose kapelaan, over de vrijheid van meningsuiting in de democratie. ALS DE gemeenteraad het plan goed keurt zal in het sportcomplex van de Vliert in Den Bosch een grote sporthal verrijzen waarvoor op het investeringsplan 1967 een bedrag van f 1.600.000 is uitgetrokken. In een an der stadsdeel wordt een kleinere sporthal (16 x 28 meter) voorbereid met een beperkte toeschouwersaccom modatie. De Zwitserse autowegen en tun nels zoals de Moisitunnel hebben een bijzondere bekoring zoals zij zich door steden, dorpen en kantons slingeren. Maar vraag niet wat het gekost heeft! BREDA (ANP) Gisteravond zijn de 3-jarige jongen J. H. van der Veen uit Rhoden en zijn 2-jarig zusje door een personenauto gegrepen en op slag gedood, toen zij rijksweg 43 (Groningen - Heerenveen) onder de gemeente Ro den overstaken. Bij een verkeersongeval te Otterlo is gistermiddag de 22-jarige mej. K. J. Thiienponit om het leven gekomen. De naasit haar gezeten mej. M. J. v. G. werd zwaargewond. Bedde vrouwen zijn uit België afkomstig. Hun auto slipite in een bocht en reed tegen een trekker met oplegger. De 22-jarige D. J. L. Hesselink uit Vlagtwedde is gisteren, te Winschoten overleden aan de verwondingen, die hij zaterdag bij een verkeersongeval had opgelopen. Hij was met zijn brom fiets bij een uitrit tegen een personen auto gereden. Op de rijksweg Ommen-Zwolle is gisteren de 54-jariig'e aannemer G. Schuurman uit Ommen bij een inhaal manoeuvre met zijn personenauto tegen een vrachtwagen gebotst. Hij overleed een uur later in het ziekenhuis. De 56-jarige P. Driessen uit Horst is gisteren bij een verkeersongeluk in Sevenum om het leven gekomen. De door de zoon van de heer Driessen be stuurde personenwagen kwam in bot sing met een van rechts komende auito. De heer Driessen werd daarbij uit de wagen geslingerd. Een 3-jarig meisje uit Rotterdam, Simone Brinkman, is gisteren vlak bij het huis van haar ou ders onder een bestelauto geraakt. Bij aankomst in het ziekenhuis was het kind al overleden. (Van onze onderwijsmedewerker; TILBURG Zij die in de jaren 1954-57 economie zijn gaan studeren kenmerken zich door een gemiddeld lange studieduur, terwijl een groot deel van deze studenten de eindstreep niet heeft gehaald. Deze en andere con clusies staan vermeld in deel vier van een publikatie van het Centraal Bu reau voor de Statistiek, waarin de stu dieloopbaan van deze studentengenera ties is onderzocht. Een aanzienlijk percentage van de studenten is na zes studiejaren nog niet voor het kandidaatsexamen geslaagd gebleken; voor hogescholen bedroeg dit percentage 42 en voor universiteiten 36. Vooral onder de oudste studenten en onder hen die in het bezit waren van een h.b.s.-A-diploma met lage eind- examencijfers was dit aantal groot. Het onderzoek bevestigd niet slechts dat studenten die op jeugdige leeftijd voor hun eindexamen slaagden en dus op h-b-s. en gymnasium niet of slechts eenmaal bleven zitten betere studieresultaten behalen dan studen ten die op oudere leetijd hun v.h.m-o. studie voltooiden, maar ook wordt aangetoond, dat zij die onmiddellijk na het behalen van hun eindexamen gaan studeren betere resultaten behalen dan zij die eerst een of meer jaren iets anders gaan doen. Uit de cijfers kan de conclusie wor den getrokken, dat in de eerste studie jaren vrij veel studenten de studie in de ecoonmische wetenschappen opgeven aan hogescholen is dit percentage (23) hoger dan aan universiteiten (18). Ook hier blijken de oudste studenten het 't slechtste te doen. De bezitters van een gymnasium-diplo ma behalen gunstiger studieresultaten voor het kandidaatsexamen dan zij die een h.b.s.-diploma bezitten. De ongun stigste studieresultaten worden behaald door de studenten met diploma h.b.s.-A- Dé constatering, dat na zeven studie jaren slechts een kwart van de stu denten hun doctoraal examen had be haald, duidt op het betrekkelijk lage studierendement in de economische we tenschappen van de studentengeneraties 1954-37. LISSABON (AP) De Portugese veiligheidspolitie heeft 49 leden van een clandestien netwerk van „emigran- tensmokkelaars" gearresteerd. Ruim 200 emigranten zijn door hen het land uit geholpen, meestal naar Frankrijk- De Portugese emigratie, de laatste drie jaar geschat op 300.000, begint af te ne men. Ongeveer een vierde van dit aan tal verliet het land illegaal. De leden van het netwerk, die met hun smokkel volgens de politie ten minste twee mil joen escudofl hebben verdiend, kunnen straffen van acht jaar krijgen. NEURENBERG (AP) Het aantal werklozen in West-Duitsland is in april tot 501 000 afgenomen, ma-ar het is nog altijd driemaal zo hoog als een jaar geleden. Dit heeft het Bureau'voor de Arbeidsvoorziening gisteren medege deeld. 't Aantal werkloze mannen daal de met ongeveer 77.300 voornamelijk door seizoensinvloeden. maar het aan tal werkloze vrouwen steeg met onge veer 2500. Het aantal personen dat korter werkt daalde niert noemenswaar dig en bedraagt thans 246.000. Deze cij fers wijzen erop, dat West-Duitsland nog steeds met economische moeilijk heden te kampen heeft- Onder het half mdljoen werklozen zijn ruim 23 000 bui tenlandse werknemers. DEN HAAG (ANP) —De twee Ne derlandse vertegenwoordigsters op de Europese turnkampioenschappen voor dames, die op 27 en 28 mei in Amster dam worden gehouden, Ria Rietveld en Jannie Vierstra, hebben met pech te kampen. Zij hebben beiden enkele weken niet kunnen trainen. Ria we gens een onwillige knie en Jannie om dat zij tijdens de training een teen heeft gebroken. Hoewel de technische leiding van het KNGV hoopt dat beide turnsters voor de kampioenschappen weer fit zullen zijn, houdt men er toch rekening mee dat zij moeten worden vervangen. Eerste reserve is Margo Klees (Be verwijk). Over een eventuele tweede plaatsvervangster zal men zich nog nader beraden. (Van onze correspondent) BERGEN OP ZOOM. Zebra's, Ou denbosch en Moller V.C. zijn de voor naamste winnaars geworden van het Nationaal Volleybal toernooi dat op het sportpark Rozenoord door de Nevobo- afd. Bergen op Zoom is georganiseerd. Dit langdurige toernooi, de laatste wed strijd was pas om tien voor acht des avonds afgelopen, heeft tal van opwin dende momenten gekend. De voornaamste uitslagen waren Overgangsklasse Dames: 1 Zebra's 5 pnt, 2 Moe 17 4 pnt; 3 Moller VC 2 pnt; 4 Olympus 1 pnt. Eerste klasse dames: 1 Brabo 4 pnt; 2 Sicpugno 4; 3 VIOD 3 pnt; 4 Push 1 pnt. Tweede klasse da mes: 1 Zebra's 8 pnt; 2 HVV 5 pnt; 3 Moe 17 II 3 pnt; 4 Moller VC II 2 pnt; 5 Push II 2 pnt. Overgangsklasse heren: I Moller VC 8 pnt; 2 Olympus 5 pnt; 3 Sifrak 4 pnt; 4 Sicpugno 3 pnt; 5 Ze bra's 0 pnt. Eerste klasse heren: 1 Olym pus II 6 pnt; 2 Moller VC II 6 pnt; 3 Victoria 6 pnt; 4 HVV 2 pnt; 5 Bebo 0 pnt. Tweede klasse heren: 1 Jeveo 6 pnt: 2 Bazo 5 pnt; 3 Push 5 pnt; 4 Moller VC III 3 pnt; 5 Zebra's II 1 pnt. Tweede klasse heren pool D: 1 Victoria II 7 pnt; 2 Olympus III 6 pnt; 3 Sic pugno II 4 pnt; 4 Moller VC IV 2 pnt: 5 HW II 1 pnt. Kruisfinale tweede klasse heren: 1 JeveoOlympus Hl 20, BasoVictoria II 20. Om de derde en vierde plaats: Olympus III Victoria II 11. Hierdoor Olympus III als derde geklasseerd en Victoria II als vierde geklasseerd. Winnaarspool: Jeveo Baso 20. Hierdoor Jeveo kampioen tweede klasse heren. (Van onze correspondent) BERGEN OP ZOOM De Bergse mixed hockeyclub Tempo organiseerde op het sportpark Rozenoord het jaar lijkse clubtoernooi. Voor dit toernooi waren o.a. sterke hockey verenigingen als Were Dl uit Tilburg en Tempo l{ uit Rotterdam aanwezig. De voornaam, ste uitslagen zijn; Goes - Tempo a 00, Goes - Were D| 0—3, Olympia - Tempo a 1—0, Tempo '34 - Were Di 0—1, Olympia - Dot- drecht 00, Dordrecht - Tempo '34 I— 0, Goes - Tempo '34 40, Goes - Dor. drecht 0—0, Olympia - Tempo '34 0- 0, Tempo a - Tempo '34 10, Dor drecht - Were Di 0—0, Tempo a - We re Di 2—1, Dordrecht - Tempo a 3—1, Goes - Olympia 00. Eindstand: 1. Dordrecht, 2. Were Dl, 3. Goes. (Van onze volleybalmedewerker) TILBURG In Tilburg werden de districtskampioenschappen voor junk. ren en adspiranten-afdelingsteams f®. houden. Bij de dames bleek Den Bosch zeer grote verwachtingen voor de toe- komst te mogen hebben. Zowel by de junioren als de adspiranten werd het kampioenschap van het district met bra. vour binnengehaald. Tilburg werd ln beide groepen goede tweede. Opvallend was de bescheiden rol van Eindhoven, dat met twee teams in de ere-divisle dames niet best voor de dag kwam. Bij de jongens bleek het junioren- team van Tilburg nog een klasse apart, Reeds driemaal kwam het kampioen schap van Nederland in Tilburg te- recht. Of het een vierde maal zal luk- ken zal a.s. zaterdag worden beslist in Haarlem, Eindhoven werd hiier goede tweede. Den Bosch bleek minder sterk bij de heren dan bij de dames. Bij de adspi- ran ten staken Breda en Roosendaal me: kop en schouders boven de cancumiw tie uit. In die beslissende strijd tussen deze teams trok Breda de erepalm en het recht van uitzending naar Haarlem tot zich. Tilburg werd hier derde. Roosendaal liet het bij de dames e„ heren junioren na enkele wedstrijder, afweten. Er dreiigde een laite thuiskom*: en de jeugd vertrok vroegtijdig naa: Dinteloord. De laatste competitiewedstrijidien zijr nu ook afgewerkt. Bij de dames speelde Sarto haar laatste hoofdklassewedstrijc tegen Voluas. Een verzwakt Sarto ver loor met 3-0. Bij de heren was de stt tingsceremomie voor RHBS - SÏtt Geen groots duel, waarbij het serve® de voornaamste bezigheid vormde. Sï- to won tenslotte met 3-2. Op het pi» motiefronit is er nog volop spannii; Vaor de ere-divisie heren won Tormi: mat rake cijfers van BBC. Voor de promotie naar de hoofdkta se won EW uit Eindhoven met 3-1 ra Volley. VJC zag met welgevallen k ook DBS in Den Haag een volleyt! les kreeg. ZENUWARTS Terneuzen dinsdag 9 mei Gevr. op pastorie in onmiddel- 1. omgeving van Breda, een huishoudster, goed kunnende koken en een hulp in de huis houding. Br. ond no. SK 89743. N.V. Loda, vraagt voor haar produktieafdeling lijnpersoneel Aanname geschiedt volgens bedrijfs C.A.O. Mondelinge sol licitaties dagelijks van 15.00 tot 17.00 uur Verpleeginr. vr.: verpleegster, diploma b. ziekenverzorgster. bejaardenverzorgster en ver pleeghulpen. Verpleegmr. An- nemarie Meyer Kamplaan 27. Bussum tel. 02959 - 32440 Gevraagd leerling-naaisters, gehele jaar vast werk. Am- berg n.v., Industriestr. 7. Goes, tel. 7686. Wij bieden u het gehele jaar vast. goedbetaald werk op ons atelier als naaister of leerling- naaister. Arnberg n.v., Indus trieweg 7, Ooes, tel. 7686. Gebruikte naaimachines voor weinig geld. Alle machines grondig nagez. en met garan tie. Pfaff Naaimachinehuis, Kortemeestr. 17, B. op Zoom. Lange Brugstr 30, Breda, Nwe. Markt 48, Roosendaal. Laat uw machine, elk merk, door ons elektrisch maken. Koffer en motor f 70,-. Pfaff Naaimachinehuis, Kortemeestr. 17. B. op Zoom. Lange Brug str. 30, Breda, Nwe. Markt 48, Roosendaal. Elektrische naaimachines in koffer vanaf f 155,-. elektrische zigzag naaimachines in koffer vanaf f 248,-. Pfaff Naaimachi nehuis, Kortemeestr. 17, B. op Zoom, Lange Brugstraat 30, Breda, Nwe. Markt 48, Roo sendaal. Te koop, antiek ovale uittrek- tafel (Notenhout) en 6 mooie donker eikehouten stoelen (be kleed). Tel. 01140-2632. Breimachines Swiss Magic, de beste, geheel metaal. Pfaff Naaimachinehuis. Kortemeestr 17, B. op Zoom, Lange Brug str. 30, Breda, Nwe. Markf 48, Roosendaal. De moderne centrale verwar ming, aardgasunit met plint convectors. Snelle montage, weinig breekwerk. Vraagt vrij blijvend inl. Inst. bedr. De Weerd n.v., afd. c.v., Markt 33, Etten, tel. 01608-2310. (Na 18 uur 01608-3047). Een heerlijk bezit is een koel kast. Inst. bedr. De Weerd n. v., Markt 33, Etten, tel. 01608- 2310. Rinck voor alle bekende mer ken op het gebied van foto film-optiek Ook met crediet- service. Vraagt inl. of catalo gus. Postorderafd. van Rinck, Zuidplein 86, Rotterdam, tel 010-279550. Huur nieuwe televisie met al le programma's, voor een ge ring bedrag per maand. Geen vooruitbetaling. Altijd recht van koop. Vandaag be steld, morgen bij u thuis. Geen servicekosten. Bel op (ook 's avonds) Middelburg 01180-3973. Goes 01100-5397. Oostburg 01170-2759. Woonhuis te koop. Leeg te aanv. Kanaalztcht 32. Te bevr. Kanaalzicht 30, Sluiskil. Huis te koop aangeboden, leeg te aanvaarden. Zand bergweg 183, Breda. Te koop perceel Mastbos Bre da voor zomerhuisje. Br. ond. no. SK 89833. Te koop winkelhuis met werk plaats (1 juli vrijkomend) met bovenwoning (verhuurd) bij Haagpoort. Vraagprijs i 20.000 te bevr. tel. no. 46889 01600. Bedrijfspand bestaande uit huls, schuur, erf en tuin uit de hand te koop. Te bevr. Hemel- str. 23, St.-Jansteen. Firma. Gijzen, thans gevestigd Academiesingel 34 A, Spoor straat 32, bieden u onder onze bekende service te koop: Opel Kaptan 1965. Taunus Caravan 1965, Dodge Dart 1965 Simca 1501 Tourist, Plymouth 1965, Renault R 16 1966, Fiat 1300 1965, Fiat 1300 1964, Simca 1500 GLS, Opeis 1965, 1964 Simca 1000 1965 3 maal, Opel Kadett Coupé' 1965, Trabant 1965 3 maal, BMW's 1964 2 maal, Taunus 20 M 1965, Tau nus 12 1964 2 maal Vauxhall Cresta 1964, Ford Cortina 1964, Taunus 17 M 1964, Ford Cor sair 1964, Fiat 1100 1965 en 1964, VW 1200 1966 1964, VW 1300 1966, Renault Dauphine 1965, Fiat 500 1964, DAF 750 1963, Chevrolet 1961, Simca 1300 1964, Goggomobiel 1963, Taunus 12 M 1963, Renault R8 1962, Hilmann Minx 1963, VW Combi 1964, Opel Bestel 1963, Opel Caravan 1965. Dit is een kleine greep uit onze voor raad. Op' al deze wagens is 100 procent service; 10.000 km garantie. Financiering moge lijk. Ook inruil. Al deze wa gens worden ten volle 3 mnd. schriftelijk gegarandeerd op onderdelen en arbeidsloon. Te vens te koop gevraagd schade vrije automobielen, vanaf 1963. Het adres: Academiesingel 34 A, recht tegenover KMA-ln- gang in de Poort. Spoorstraat 32 bi) het station. Tel. 39870. Privé 43593. Dagelijks geopend van 9 uur tot 18 uur. 's Zon dags 1 uur tot 6 uur. Vito-garage, voorheen Ginne- kenweg 340, thans Oranjeboom- straat 26, Breda, heeft nu weer een uitgezochte collectie eerste klas gebruikte wagens," welke van voor tot achter geheel zijn nagezien en gecontroleerd in eigen werkplaats, zodat wij ze met de volle 100 pet. garantie en service kunnen verkopen. Kom vrijblijvend eens kijken maak uw keuze uit de volgen de courante wagens Fiat 850 als nieuv* van 1965 Opel Kadett Stationcar 1965 B.M.W. 700 LS van 1965 Opel Rekord 1700 van 1963 N.S.U. Prinz 1966 als nieuw D.K.W. Junior z. mooi van '65 Fiat Auto Bianchi van 1966 V.W. de Luxe van 1964 Opel Stationcar van 1961-62 V.W. de Luxe 1300 van 1966 Al deze wagens van eer ste eigenaar, geen ingevoerde. Zeer vlotte financiering. Elk deskundig onderzoek toegest. Inruil mogelijk. Zaterdags en zondags geopend tot 21 uur. Let op het nieuwe adres: Oranje- boomstr. 26, Breda, tel. 36173. Te koop aangeb. Fiat 850 1966, Opel Rekord 1700 met radio 1962. J. Hopmans, Langeweg 6, Standdaarbuiten, tel. 01652- 2586. Belcrum-garage vraagt steeds aanrijdingvrije auto's v.a. 1963 te koop. Min. Kanstraat 16-20, Breda. Tel. 01600-39900. Nieuwe banden in alle maten en tegen alle prijzen bij ZEBO Middelburg, Terneuzen, Ber- geji op Zoom, Brepa. Verhuur - verkoop caravans, bagagewagens ANWB erkend Verwé, Bergstr 9, Zegge 01650-6600 ook zat., zond Bespreek nu reeds uw cara van of bagagewagen voor uw vakantie In 't seizoen zijn wij uitverkocht. Caravanverhuur Belcrum-Garage, Min. Kanstr. 16-20 Breda, tel. 39900, Tilburg, Korte Schijfstr. 39, tel. 33636 De Reu caravans munten uit door hun chique afwerking hun sublieme wegligging en hun interessante prijs Bel- crum-gazage. Min. Kanstraat 16-20, Breda, tel 39900, Til burg, Korte Schijfstraat 39, tel 04250-33636 4-pers. caravan te koop. Ge heel ingericht, met grote dich te voortent. Te bevr. Wilhel- minastr. 24. Breda, tel. 38347. Constructam caravan met kop- keuken te koop. Weinig ge bruikt. Garage Kerckhaert, Hulst, tel. 01140 - 3451. Wawa-kampeerwagen met ge heel gesloten stormframetent te koop. Garage Kerckhaert, Huist, tel. 01140 - 3451. Te huur: 4-pers. caravan te Vrouwenpolder aan zee, vrij tot 3 juni, van 8-14 juli en na 18 aug. Tevens 8-pers. zomer huisjes te Baarland aan zee; vrij tot 1 juli en na 4 aug. Inl. C. Nieuwdorp, Ovezandse- weg 4, Oudeiande, tel. 01104- 292. Caravan Zeeland pinksterweek end f 30,-. Juni p.w. f 40,-. Tel. 30688, Breda. Caravans te huur te Zoutelan- de, vrij met Pinksteren, mei en juni. Zeer voordel, prijzen, Roose, Buys Ballotstr. ia, Kloetinge. Tel. 01100-6717. Renesse te koop: houten va kantiehuis, aan duinrand, rond om begroeid, boomrijke om geving, 1 minuut van strand, 300 m2 eigen grond, eigen weg. Huiskamer, 3 slaapk., keuk., douche, garage, eenv. inventa ris. f 36.500,- k.k. Telefoon 010- 25.87.74 of 010-18.41.74. Huisdieren Vogelliefhebbers. Brengt eaj bezoek aan ons nieuwe vo?i magazijn. Zondags geopend vi 10-5 uur. Door meer ruimt» I hebben we een nog grotere sortering vogels. Vogelhand r De Bisschopsmolen Bisschop molenstraat 117, Etten. Auto-, tractor- en landboi* bandengebruikers. Attentlei Alles wat u op bandengeM zoekt vindt u voordelig bfjtf grootst gesort. bandenbedr? li ln Nederland en wel bij ZE? Kromme Weele 17a, Middel burg, tel. 3993. Na 18 uur 21 2328. Terneuzen: Haarman-I weg 2, tel. 3828. Na 18 uur 1' Bergen op Zoom, Beurspletri tel. 5879. Na 18 uur 3435, Bitf Tramsmgel 4, tel. 37247. R.k. jongeman, oud 33 Jaar, ln het bezit van eigen tuin bouwbedrijf en auto, zoekt langs deze weg kennismaking met r.k. meisje, leeftijd 24-27 Jaar. Liefst boeren- of tuln- dersafkomst, zonder kinderen. Brieven aan bureau van dit blad ond. no. 2 K 8410. Vermager met Gracial f Is Bij apoth. en drogist. Wie heeft linkerhelft van r^1 ster f 1000,- en rechterhelft ie ster f 500,-. Caltex, BïWJI onder no. SK 30015 Bijk, Bejaardenschieting op doe. i' mei l.p.v. dins. 9 mei bij Waal, Kloosterzande. Bi uur. PINKSTEREN - LANG WEEKEIND I tijdschriften - pockets - vacantielecfuur vrije keus. Kom eens kijken bij: OPENSTELLING „SCHELDEBAD" Burgemeester en wethouders van Terneuzen brengen ter openbare kennis dat het „Schelde bad" voor het publiek wordt opengesteld met ingang van ZATERDAG 13 MEI A.S. OM 13.30 UUR UREN VAN OPENSTELLING: op werkdagen van 7.00—20.00 uur. op zon- en feestdagen van 13.0018.00 i® De bassins dienen 20 minuten voor desilL' tingstijd te worden verlaten. TARIEVEN voor personen met een leeftijd tot en met 15 ia"' losse baden t 10 baden'kaarten t J seizoenabonnementen t zwemleskaarten (10 lessen) t voor personen met een leeftijd van 16 jaar en ea» losse baden t 10 baden kaarten seizoenabonnementen f zwemleskaarten (10 lessen) j 'M gezinsabonnementen Er zij op gewezen, dat op vóór 12 mei aa'i gevraagde seizoenabonnementen, een Sc ceerd tarief zal worden toegepast. -anvraagformulieren voor zowel persoonlij jf-L gezinsabonnementen zijn vanaf heden tot en ro mei a.s. verkrijgbaar bij de bode ter gemeente tarie, ingang Noordstraat 39. De aangevraagde abonnementen kunnen. °ed j; lijktijdige betaling, worden afgehaald aalj, mej ,i van het „Scheldebad" en wel op vrijdag 1 «P tussen 9.00 en 12.00 uur en 13.30 -17.00 uur zaterdag 13 mei tussen 9.00 en 12.00 uur. Desgewenst is de mogelijkheid aanwezig eens abonnement in twee termijnen te betalen. ZWEMLESSEN lOgeLJk va». Aanmelding voor zwemlessen is mog' -jt bad. volgorde vül DeaSD af 12 mei aan de kassa van het baa. v|5 vragen worden behandeld in T (Van een onzer verslag) TERHOLE In de Shac zendkamertje) van het lag rig opgeknapt arbeidersw je aan de Notendijk in T „maakt" Jan Ottens een (verbinding) met een Dui1 Venezuela. „Ik ga er ever zegt hij in de microfoon, mijn bezoek zit op de koi wachten. Mijn vrouw is thuis, dus ik moet er zelf zorgen." Het apparaat wore geschakeld. Jan holt naa keuken. Ais het gefluit van de ket breekt, zegt hij: „Met Duitse Engelsen kan ik nogal goed weg. Met Russen is het heel lijk praten. Die proberen wel Engels, maar ze brengen er van terecht. Ze zeggen meest: netjes, die ze van buiten hebbe leerd. En wat ze helemaal doen, dat is antwoord geven o) gen die het politieke vlak r Als je daar met ze over begint klappen ze direct dicht". Het zendamateurisme is een n waardige, maar bijzonder intere te hobby. „De eerste pioniers," Jan, „had je rond 1915. Een va oudste in Zeeland is de heei Blommaert. De bekende mr. maert. Het zal zo rond 1930 zij weest, dat de eerste licenties w< uitgereikt. Want de eerste zend teurs werkten natuurlijk hele niet zo officieel als nu. In een i van tijd was het één grote ron in de ether. Toen kregen alle la roepnamen. Daaraan werden de codes van de amateurs ge peld. Door de telecommunicati stanties gebeurde dat. Het zend, nu sterk aan banden gelegd, wan de oorlog had je ineens een ge dige opgang op dit terrein. In de oorlogstijd zijn er noo dwongen allerlei nieuwe syste uitgedokterd en apparaten geboi A a de oorlog werd veel van dit gedumpt. En dat was voor de z amateurs een praehtgelegenheid goedkoop aan materiaal te kom Jao is met deze hobby begoi toen hij een jaar of twaalf was woonde in Rotterdam. .Ik moet jaar of zestien zijn geweest", zegt „toen ik met hele oude spullen, VOOR MOEDERDAG Y voor 4 personen Voor de salade: 150 g CaÜfornlsche blauwe rozDnen i krop sla 400 g) 200 g ananas 1 middelgrote paprika Voor de sauce: 4 eetl, yoghurt 2 eetl. azijn 1 eetl. suiker h meel. worcestersWresauce V2 theel. zout IVitheel. mosterd We! de rozijnen 5 minuten ln.heet water en laat ze daerna uitlekken, bnijd de sla, de ananas en de paprika toe stukjes en voeg de rozijnen Roer alle Ingrediënten voor de sauce door elkaar, giet deze over de ge mengde sla en meng allee. De tweede zondag in mei is jv derdag en het is een aardige gewoo om de kinderen die dag voor eten te laten zoigen. Voor veel n «ers misschien een moeilijke s rnaar vader zal de zaak wel in de -en houden opdat de keuken niet veel op zijn kop komt te staan, wordt een warme maaltijd toch te moeilijk, misschien is zo'n Clubsa wich dan een uitkomst. Besmeer een boterham met bol leg hierop een blaadje sla. Vervolg- komt er een plak oude kaas bove aaar een plak ham, een sneetje 1 e(!n plak ham- een sneetje k schijfjes tomaat en weer een blaa sla. Bovenop weer een boterham om alles bijeen te houden gaat er eraan P met een au^ur^ hetS klnrf het niet en 1 draa^de™?el?e h3ndjeS "iet bij «VlUCIl WCUCU4UV4W -rirfi] ontvangst De deelnemers aan de zw dienen in het bezit te zijn van een bewijs. roest?* S°lide en goed bestand tej handig in het gebruik dat Steüen ™akkeliJk te besturen.' te v op te vouwen en neemt 1 I ATdeze6" n'et te veel ruilnte in? I wHrAeze vragen met betrekking I Birnmt"agentjes beantwoordt de I aan de hand van t te het faboratnK W6rd dit onderzc de wLe„,tof°nu? verricht, waar

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 4