Macuse ©n de pornografie
N (mnl.)
„Obsceen" is
ook maar
woord
een
BIGGLES in Hongkong
Wat motorcrossers
nodig hebben: durf,
behendigheid en... Drum!
U weet wel:
Drum van Douwe Egberts.
Half zwaar - heel lekker!
ERT
KOFFIE
vhhg
waarom
Koffie Hag?
Koffie 'mF
Autobanden Import
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 8 MEI 1967
mlJnen/D SM
lat plaatsingsmoge-
e K.N.C.V. niveau 1-1
ring is vereist.
ing in een chemisch/
ijf, waar kwaliteit en
aan.
voerd in volcontinu-
"dt door Du Pont een
lend.
Meer aanstoot
nemers
aanstootgevers
De geschiedenis vaneen verontwaardiging
Moeite met de
maatstaf
Wildjager
In het hemd
Norm
RADIOPORTRET VAN
DR. KARL BARTH
De Vogelsvan
Respighi verkort
en aangevuld
VANAVONDthriller
voor luisteraars
T.v. verhuist met
Schiphol mee
Noodzaak seksuele
voorlichting op
school besproken
NEDERLAND I
Dr De Koos
BELGIë Vlaams
Als de gesmeerde bliksem
NEDERLAND II
Jeanne d'Arc
BELGIë (Waals)
L'épée des Corelli
>one Vyhina.
engelse koppen en schotels
WKSgtt*..
11
lun schriftelijke solli-
safdeling van Du Pont
tbus 145, Dordrecht,
DERLAND) N.V-
(Van een onzer redacteuren)
In een ontstellend tempo overspoelen studies over „seksualiteit in de litera
tuur" elkaar. Een dikwijls wat gefrustreerde vorm van een afrekeningsproces
met een voorbij tijdperk van taboes.
Tot de serieus opgezette studies over „seks in de letteren" kunnen we wel
rekenen een boek, dat de Amerikaans-Duitse Ludwig Marcuse schreef en
dat in het Nederlands de titel „Obsceen, de geschiedenis van een verontwaar
diging" kreeg. (Moussault, Amsterdam),
druk van autoriteiten op gebied van
kunst, waar tegenover niemand zijn
eigen mening op het gebied van moraal
waagde te stellen; en dit des te meer
naarmate deze kunstexperts zich aan
deze moraal plachten aan te passen
De uitgever zegt ervan dat „uit zijn
werk blijkt, dat naast een verbazing
wekkende belezenheid, een uiterst fijn
zinnige eruditie de lectuur van zijn boe
ken tot een meeslepend genot maakt"
Dat „meeslepend genot" past misschien
wel aardig als slagwoord bij de ver
koop van deze lectuur. De stellingen
(de kern van het boek), die Marcuse
tenslotte debuteert laten zich nu niet
direct meeslepend lezen, maar zetten
eerder een denkproces in werking, waar
men evenals de schrijver net zo
min uitkomt als uit het zoeken naar
een rake definitie voor „obsceen".
Ludwig Marcuse toont in ieder geval
aan, dat de verontwaardiging een slech
te beoordelingsnorm voor pornografie
is. Hij schrijft die verontwaardiging van
allerlei fatsoensrakkers vooral op het
debet van de christelijke moraal. Zon
der te willen ontkennen, dat vanuit die
hoek de droge föhn gewaaid heeft, die
de seksuele hartkleppen van onze ge
neratie nogal onder een ongezonde
druk heeft gezet, komt het me toch
wel voor, dat hij een beetje éénzijdig is.
We mogen het héle cultuurpatroon niet
vergeten, al is dit inderdaad voor een
groot deel vanuit een christelijke ethiek
bepaald (geweest). De grote winst van
de laatste tijden is met name geweest,
dat we via allerlei onverkwikkelijke
processen, besef gekregen hebben van
het adequaat naast elkaar kunnen be
staan van oordelen over deze materie;
juist vanuit het besef dat er ook zoveel
cultuurpatronen naast elkaar bestaan.
Wanneer Marcuse terecht zich
zeer verontwaardigd toont over de ver
ontwaardiging, vergeet hij m.i. wel eens
gauw, dat zijn oordelen ook maar rela
tief kunnen zyn. Hij maakt zich met
name kwaad over de wijze waarop in
voorbije tijden processen gewonnen zijn
met drogredenen; evenzeer als ze met
drogredenen auteurs veroordeelden.
Zo'n drogreden is bijvoorbeeld, dat
goede schrijvers wanneer zij erotische
scènes beschrijven niet de bedoeling
hebben om te prikkelen. Het kwaad
schijnt te zitten in de feiten zélf, die zij
beschrijven. Hij formuleert die onzin
nigheid nog anders: Een door Rem
brandt geschilderde bijslaap is een mo
reel kunstwerk Zo werd de kuns
tige zinnelijkheid verheven tot iets bo-
- venzinnelijks en daarmee uitgeheven
naar het „onschadelijke" buiten-zinne-
lijke.
Het zal wel altijd moeilijk blijven
bepaalde grenslijnen te trekken om
absceniteiten in te kaderen. Er zijn
tekenen, die erop wijzen, dat seksuali-
- teit wat meer geïntegreerd raakt in het
I menselijke leven. Er zal dan ook min
der behoefte zijn onverlegbare lijnen
te leggen, overal tegenaan te schoppen
en de „enormiteiten" zullen dan boven
dien sneller onderkend worden. Aan
stootnemers zullen er altijd blijven. Dat
Marcuse van deze aanstootnemers een
filosofisch gefundeerde beschouwing
geeft (aldus de uitgever) kunnen we
niet helemaal onderschrijven. Hij zet ze
wel in hun hemd en niet ten onrechte,
want ook wij zijn ervan overtuigd dat
er meer aanstootnemers dan aanstoot
gevers rondlopen (nog wel).
Als een cultuurhistorische analyse
van verschillende processen tegen zoge
naamde (dat zeggen we dan nu) „obsce
ne" lectuur kan het wel instructief zijn,
kennis te nemen van de geschiedenis
sen, die hij ons uit de doeken doet.
Een overzicht van de „hogere por
nografie" telt 5000 titels. In de meeste
exclusieve bibliotheken kan men nu
neuzen in deze aan particulieren ont
nomen boeken; verheven tot nationaal
bezit. Vooral in het tijdperk der ver
lichting kwamen deze als gevolg van
de meest rigoureuze moraal tot stand.
God Verstand draaide Venus de rug
toe. „Als echter vandaag alle wetten,
alle discussies inzake het obscene zou
den verdwijnen, dan was er voor velen
geen gelegenheid meer om stoom af te
blazen. Vooral de aanstootnemers zou
den zich dan te kort gedaan voelen"
Friedrich Schlegels „wellustige" ro
man Lucinde werd een katalysator van
het Duitse aanstoot nemen. Het is ge-
I makkelijk om nu hoogmoedig te zeg
gen dat ze toén preuts waren. Ze waren
het niet erger dan later, zoals blijkt uit
een honderdjarige geschiedenis van op-
j winding over Lucinde. De intellectuele
j obsceniteit roept altijd meer veront-
waardiging op dan de gestandaardiseer
de, uitgeoefende ontucht, aldus Marcu
se, die dan weer vergeet een definitie
yan ontucht te geven.
Flaubert's Madame Bovary werd in
Frankrijk vrijgegeven, maar „het wa-
I ren de niet gestelde vragen, die het pro
ces tot een nederlaag maakten". Het
vervalsende element ligt niet in het feit
dat Flaubert en Schnitzler en Joyce en
Lawrence hun geschriften mochten pu-
I bliceren, maar dat dit pas mocht onder
verguisd. Ook de gewilligste lezer, zegt
Marc-use, zal niet zelden tegenstrijdig
reageren: zijn maag draait om èn hij
staat aan de kant van de schrijver. De
maag is geen kunstrechter. Maar zij
hoeft niet altijd ongelijk te hebben.
In hoeverre Marcuse gelük heeft (met
name in zijn slotstellingen) is door één
man niet uit te maken. De lezer van
deze boeiende, pijnlijke, belachelijke,
ergernis gevende (nemende) etc. etc.
geschiedenissen en Marcusses beschou
wingen kan het beste zijn eigen, per
soonlijkste reacties toetsen. Daarbij te
bedenken dat: „Zelfbedrog het vermo
gen is van de gespleten persoonlijkheid
om op een eerlijke manier oneerlijk te
zijn".
H. E.
De vrolijkste wildjager op de draak
Obsceen was ongetwijfeld de Ameri
kaan Comstock. In 1908 arresteerde hij,
volgens zijn boekhouding, 99 individuen.
Twee jaar voor zijn dood, kort voor de
eerste wereldoorlog, maakte hij een ba
lans van 160.000 ton pornografische lec
tuur. Aan het eind van zijn leven zat hij
een obscene dokter na. Die rende een
trap op. Anthony hem na. Hij kreeg een
been te pakken. Dat leidde tot een suc
cesvolle schop. Comstock rolde de trap
af. De clown ging, de moraal bleef.
Waarschijnlijk sterven de Comstocks
nooit uit.
Bij het Reigen-schandaal, Schnitzlers
theaterstuk, geven de voorlopers van de
aanstaande Führer acte de présence met
hun strijdkreet „God, Vaderland en
Reinheid; bedreigd door de jood
Schnitzler". Paus Leo X had reeds in
1519 de moeilijkheden rond een theater
stuk van een kloostergeestelijke, dat in
de Engelenburg werd opgevoerd, een
voudiger „opgelost". Geen Vaderland,
Hemel, Hel of Vagevuur noch paragra
fen. Hij liet ten aanschouwe van het pu
bliek de snode kloosterling de broek
riem doorsnijden. De broek viel en voor
het zich amuserende publiek kreeg de
boze-stukken-schrijver een pak op zijn
achterste.
De Londense herfstweken van 1960
(ja) vormden het origineelste lawaai om
niets. Als kleine jongens noteerden de
rechters alle „schuttingwoorden" uit
Lady Chatterlay. Dertig jaar na zijn
dood werd de auteur van dit boek D.
H. Lawrence, beschuldigd van porno
grafie. „Leden van de jury, er moeten
normen zijn", klonk het. En Marcuse:
„Er bestaan inderdaad normen; het na
tionaal socialisme heeft ze te vuur en te
zwaard laten gelden. Wie normen wil
hebben, kan ze in onze tijd alleen zó
krijgen: met geweld opgelegd. Maar
hoe zou de wereld eruit zien als men
nu eens afzag van een moraal waarin
niemand meer gelooft en waaraan nie
mand zich meer houdt en dan eens be
scheiden bekeek wat er desondanks nog
aan bruikbare traditie overblijft? Tot
de decoratieve schijn hoort ook het ob
scene, dat zou blijken niet te bestaan
als het woord maar eenmaal uit het
vocabulaire verdween". Lawrence was
niet vrij van een trotseercomplex
Marcuse heeft gelijk als hij (of mis
schien beter de lezer) maar in de gaten
houdt dat zijn visie, zeer westers be
paald is. Gelukkiger zijn we met zijn
aangehaalde en geprezen „norm": de
goede smaak. Deze norm ruikt minder
naar een morele bepaaldheid. Maar zo
lang we nog niet over een verenigd Eu
ropa, laat staan een verenigde wereld
beschikken, ook een zeer flexibel be
grip. Och, de hele moeilijkheid is, dach
ten wij, niet zozeer gelegen in het han
teren van begrippen als por
nografie, kuis- en onkuisheid, maar in
het begrip mens. Het hele mensbeeld
staat op de helling. Eerst zullen we
.meer klaarheid moeten hebben over het
verschijnsel mens( (wat, en vooral
waarheen?) voordat we deze (inmiddels
verouderde) begrippen beter zullen
kunnen hanteren. Er wordt meer onzin
delijkheid met „de" mens bedreven, dan
de pornografie en obsceniteiten van de
hele wereld bij elkaar mogelijk maken.
„De ontwikkeling van de „niets toe
staande kuisheid van het vrouwelijk
badkostuum tot bikini wordt overschat.
Borst en buik en rug zijn wel een be
kend schouwspel geworden, maar niet
als individuele existenties erkend". Hen
ry Miller had een ontembare wil tot
verlossing van het lichaam uit het cultu
rele knechtschap. Zo lang de vraag ge
steld wordt: zijn Millers zinnen kunst
of blasfemie, kunst of smeerlapperij...
zolang wordt aan de verkeerde maatstaf
gemeten. Hij is een tegenstander.van de
vervolmaking van het individuele be
staan in het objectieve produkt. Maar
tot op de dag van vandaag wordt hij
(ADVERTENTIE)
Woensdag 10 mei om 21.10 uur wordt
een radioportret uitgezonden ter gele
genheid van de 81e verjaardag van de
bekende Zwitserse theoloog dr. Karl
Barth.
Dit zal geen theologische beschouwing
worden, maar Karl Barth zal zelf aan
het woord worden gelaten. Heit pro
gramma werd samengesteld door drs
A. Dekker, wetenschappelijk medewer
ker aan de Theologische Hogeschool
van de Gereformeerde Kerken te Kam-
pen.
Maandag 8 mei
HILVERSUM I 402 M.
NCRV: 12.22 Voor boer en tuinder
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw 12.30 Nieuws 12.40 Variant: ac
tualiteiten, reportages, berichten en
lichte muziek 13.30 Stereo: lichte gram-
mofoonmuziek 14.05 Schoolradio 14.30
Stereo: lichte grammofoonmuziek 15.00
Stereo: Platennieuws 16.00 Bijbelover
denking 16.30 Stereo: Pianorecital: mo
derne muziek 17.00 Overheidsvoorlich
ting: Zending en missie in Suriname.
Spreker: Ds. G. E. E. Polanen 17.10 Voor
de kleuters 17.25 Voor de jeugd 17.40
Lichte grammofoonmuziek 18.20 Uitzen
ding van de Communistische Partij van
Nederland 18.30 Tienerama lichte gram
mofoonmuziek voor de tieners 19.00
Nieuws en weerpraatje 19.10 Radiokrant
1930 Lichte grammofoonmuziek 20.15
Vanavond, hoorspel 21.20 Moderne
grammofoonmuziek 21.35 Muziek en
dienst: informatief programma over het
geestelijke volkslied 22.15 Avondover
denking 22.30 Nieuws 22.40 Boekbespre
king 22.50 Stereo: Musettekwintet (gr)
23.00 Studio 2300. gevarieerd program
ma 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M.
AVRO: 12.00 Lichte orkestmuziek (opn.)
12.27 Mededelingen voor land- en tuin
bouw 12.30 Modern platteland, (praat
je) 12.35 Stereo: uur: I Piano a quatre-
mains: moderne muziek; II. Nederlands
Hobokwartet: klassieke en moderne mu
ziek 14.25 Met het oog op de toekomst
(I): klankbeeld over bevolkingsexplo
sies, geboortenregeling en geboortenbe-
perking 15.00 Voor de vrouw 16.00 Nws
16.02 Licht instrumentaal ensemble 16.15
Johan Willem Friso Kapel 16.45 Klas
sieke en moderne grammofoonmuziek
17.30 Joegoslavische volksmuziek (opn.)
18.00 Nieuws 18.15 Actualiteiten 18.25
Ik verbind u door.... praatje 18.30 Ste
reo: A la carte: licht gevarieerd platen-
programma 19.40 Humanistisch Verbond
Waarom werd ik gevraagd. Toespraak
door mevr. mr. M. Rood-de Boer NRU:
19.50 Openbaar Kunstbezit 20.00 Nieuws
20.05 Radio Filharmonisch orkest en so
list: moderne muziek 21.00 Kinderen
uit de katalogus?: een forum over de
erfelijkheid 22.00 Let the peoples sing:
internationale competitie voor amateur
koren 22.30 Nieuws 22.40 Iks, een sprong
in het duister 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM m F.M. 240 M
KRO 12.00 Nieuws 12.02 Actualiteiten
12.05 Knalmuziek 13.00 Nieuws 13.02 Ac
tualiteiten 13.05 Knalmuziek 14.00 Nws
14.02 Actualiteiten 14.05 Kick: muziek
en sport 15.00 Nieuws 15.02 Actualitei
ten 15.05 Swing-time 16.00 Nieuws 16.02
Actualiteiten 16.05 Platenshow voor de
tieners 17.00 Nieuws 17.02 Actualiteiten
17.05-18.00 Verzoekplatenprogramma.
BRUSSEL 324 M. (Vlaams)
12.00 Nieuws 12.03 Lichte muziek 12.1
Landbouwkroniek 12.15 Lichte muziek
12.40 Weerbericht, mededelingen, pro
gramma-overzicht en SOS-berichten
voor de schippers 12.48 Lichte muziek
12.55 Buitenlands persoverzicht 13.00
Nieuws, weerbericht en beursberichten
13.20 Tafelmuziek 14.00 Nieuws 14.03 Ca
sinoconcert 15.00 Nieuws 15.03 Piano
muziek 15.30 Lichte muziek 16,00 Nws
16.03 Beursberichten 16.09 Programma
voor de zieken 17.00 Nieuws, weerbe
richt en mededelingen 17.15 Dansmu
ziek 18.00 Nieuws 18.03 Voor de solda
ten 18.28 Paardesportuitslagen 18.30 Ge
varieerde muziek 18.45 Sportkroniek
18.52 Taalwenken 18.55 Lichte muziek
19.00 Nieuws, weerbericht, radiokroniek
en correspondentie uit Nederland 19.40
Grammofoonmuziek 19.45 Missieklank
beeld. 20.00 Operakroniek 21.00 Amus-
menstmuziek 22.00-22.15 Nieuws en be
richten.
Dinsdag 9 mei
HILVERSUM I 402 M
KRO: 7.00 Nieuws 7.10 Het levende
woord, lezing 7.15 Lichte grammofoon
muziek (7.30-7.32 Nieuws) 7.55 Overwe
ging 8.00 Nieuws 8.10 Lichte grammo
foonmuziek 8.30 Nieuws 8.32 Voor de
huisvrouw (Om 9.35 Waterstanden)
10.00 Stereo: Aubade: semi-klassieke en
moderne muziek (opn.) 11.00 Voor de
zieken.
HILVERSUM II 298 M
AVRO: 7.00 Nieuws 7.10 Ochtendgym
nastiek 7.30 Lichte grammofoonmuziek
VPRO: 7.55 Deze dag AVRO: 8.00 Nws
8.10 Actualiteiten 8.15 Lichte grammo
foonmuziek 10.00 Voor de kleuters 10 10
Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02
Nieuws) 11.02-11.32 RVU: de laatste be
nen van het balletseizoen, door N.
Sickens de Wal) 11.55 Beursberichten.
HILVERSUM III FM en 240 M
nnï? 9,00 Nieuws 9.02 Aktua: re
portages en commentaren 9.07 Licht nla-
nW^. VARA: 10 00 Nieuws
10.02 Kwlnk: Popmuziek (11.00 Nieuws)
Maandagochtend om 11.20 uur leidt
Francesco Mander het Gelders Orkest
in het programma van de NCRV. Het
concert bevat werken van Johan Wa-
genaar, Ottorinl Respighi, Edouard La-
lo en Giuseppe Martucei. Van Respighi
wordt „De vogels" uitgevoerd, een sui
te voor klein orkest.
'Een merkwaardige bijzonderheid is.
dat Mander, hoewel zelf Italiaan, 82
maten van de inleiding van dit werk
heeft geschrapt. Hij Iaat echter de dnif
de hen, de nachtegaal en de koekoek
ieder het hun door Respighi toebedach
te lied zingen.
In de regie van Ab van Eyk brengt
de NCRV maandagavond om 20.15 uur
de radiodetective „Vanavond", speciaal
voor de NCRV geschreven door de
schryver-psycholoog dr. Jules de
Leeuwe.
In deze detective vormen evenals in
de reeds eerder van dezelfde schrijver
voor de microfoon gebrachte spelen
„Hulp aain twee bejaarden" en „Het le
ven en sterven van de heer Kaufmann'
- de Amsterdamse rechercheurs J. en H.
Beer de centrale figuren.
Het hoorspel begint op onschuldige
wijze: een aantal kennissen ontmoet
elkaar tijdens een pianorecital. Aan het
einde van dit concert blijkt de aan
wezige staatssecretaris te zijn overle
den.
Niemand denkt aan een misdrijf, be
halve de rechercheurs Beer.
(ADVERTENTIE)
Er zijn thans twee luchthavens Schip
hol; het oude, dat eigenlek iedereen
kent en het nieuwe, 28 april geopend
door H. M. de Koningin, dat voor b^na
iedereen nog onbekend gebied is. In
de nacht van 7 op 8 mei verhuist alles
van het oude naar het nieuwe vlieg
veld.
De NCRV heeft met drie filmers on
der leiding van Kees van Langeraad
deze grootscheepse verhuizing gere
gistreerd en brengt dit zaterdag 13 mei
op het scherm via Nederland II. Deze
reportage zal 4 dagen later (17 mei)
door de BBC worden uitgezonden,
Prof. dr. H. W. F. Stellwag, directrice
van het pedagogisch-didactlisch Insti
tuut van de Universiteit van Amster
dam zal in een tweetal lezingen - 10 en
24 mei, om 22.55 uur - ingaan op de
vraag of er seksuele voorlichting dient
te worden gegeven op de scholen.
VAN 11 MEI tot 30 oktober zal in het
maritiem museum „Pins Hendrik" een
tentoonstelling worden gehouden over
het in 1628 gezonken en in 1961 boven
water gekomen oorlogsschip „Wasa".
De tentoonstelling zal op 10 mei a.s.
te 20.15 uur worden geopend door de
Zweedse ambassadeur, de heer Jens
Malling en worden ingeleid door de
heer Hans Soop van het Wasa-museum
te Stockholm.
en nó... een Drumt
Drum Een pittige mélange
van 17 soorten tabak.
Lang gerijpt, kundig gemengd
en vers verpakt in
de handige pouch, f 1.25
Q241
PIPO.
NIEUWS.
KENMERK.
19.30 DE DICK VAN DYKE SHOW.
20.00 JOURNAAL.
20.20 SPORTPANORAMA.
20.50 THE FUGITIVE. Als ean rat in de val.
21.40 KLANKKLAAR NEDERLANDS. Mieke Telkamp.
DR. DE KOOS. In gesprek met Willem Duys.
JOURNAAL.
18.45
18.50
19.00
22.05
22.30
0
0
0
0
0
...4
16.25 TELETAALLES. Frans.
18.55 ZANDMANNETJE.
19.00 POLLY. Het geheim van het kasteel.
19.15 TIENERKLANKEN.
19.55 DE WEERMAN.
20.00 NIEUWS.
20.25 ALS DE GESMEERDE BLIKSEM. Politieverhaal.
20.50 SPEEL EEN WOORD. Taalquiz.
21.20 JE KAN NIET AAN ALLES DENKEN.
22.00 GASTPROGRAMMA.
22.30 NIEUWS.
18.25
18.30
20.00 JOURNAAL.
20.05 JAZZ 625. Een optreden van Coleman Hawkins en zijn
All Star Quintet.
20.25 DE DOODKIST. Tsjechische poppenfilm.
20.35 JEANNE D'ARC. Film La passion de Jeanne d'Arc..
22.00 JOURNAAL.
22.30 TELEAC. Automatisering (11).
NIEUWS.
SCHOOLTELEVISIE.
18.55 GRAFFITI. Saint Sébastien.
19.25 KLAAS VAAK.
19.30 SPORT.
20.00 JOURNAAL.
20.30 '14-'18. Documentaire over de Eerste Wereldoorlog
21.00 ALIAS LE BARON. Feuül. L'épée des Corelli
22 30 JOTRNAALES FEMMES' De adoPtie van kinderen.,
(ADVERTENTIE)
Vraagt folders bij de importeur: M't HOOLHOES" Ireneweg 2 - Bunde (L,
j)
Drinkt u graag koffie? Maar reageert u slecht op
colfeïne? Slaapt u slecht als u 's avonds koffie
hebt gedronken? Neem dan Koffie HAG! Pittig,
rijk van aroma èrt... coffeïnevrij, dus veilig voor
hart en zenuwen, maag, lever en gal. Er is rui ook
coffeïnevrije HAG Oploskoffie. Handig om altijd in
l huis te hebben!
1^^^: jr^iG
met hart voor uw
gezondheid
huis-aan-huis-coup van die com
bine TelevizierAVRO is er de oorzaak
van. dat de andere omroepverenigingen
ruimte zijn gaan vrijmaken om met
weinig kunst- en veel haastwerkjes de
kijkers ervan te doordringen dat ook
zij staan te trappelen om nieuwe lidma
ten. We geloven dat een kwalitatieve
verbetering van sommige programma's
meer positief effect op het ledenaantal
zal hebben dan de steeds herhaalde
kreet: „N'ee hoor, ik teken voor de
(in te vullen naar voorkeur). Ook
zou het de zendgemachtigden geen
windeieren leggen als zij ertoe konden
komen bepaalde te lang aangehouden
onderdelen definitief buiten spel te zet
ten. Tot die categorie rekenen wij ook
de maandelijkse kermisattractie welke
de KRO nu al anderhalf jaar brengt
onder de naam „Het Gulden Schot".
Zaterdagavond stond spullebaas Kees
bchilperoort weer in zijn schiettent en
konden de weekend vierende miljoenen
onfeilbaar voorspellen, wat hun te
wachten stond. Eerst een paspoortfoto
en daarna de, met een van spanning
omfloerste telefoonstem var. een me
vrouw die fluistert: „Naar links, om
hoog, hoger, nog hoger, stop.Ja!"
Dan drie meneren, die het tegengestelde
laten doen. Daarmee is de uitzending
nooit vol en dus. blijft men stevig door-
schutteren. Af en toe is er een staakt-
het-vuren en dan treden artiesten op. Zo
kwam er afgelopen zaterdag een Zwit
sers meisje, dat niet zingen kon, meer
het toch deed en net na elven werd
de deur dichtgedaan door ene Tox
due zijr. broek verloor. Jaja!
De KRO behield deze avond toch
haar gezicht en dat lag dan helemaal en
alleen aan Brandpunt. NR
Bandenspecialist
Middellaan 4, Breda-Tel. 34297