Macuse ©n de pornografie N (mnl.) „Obsceen" is ook maar woord een BIGGLES in Hongkong Wat motorcrossers nodig hebben: durf, behendigheid en... Drum! U weet wel: Drum van Douwe Egberts. Half zwaar - heel lekker! ERT KOFFIE vhhg waarom Koffie Hag? Koffie 'mF Autobanden Import DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 8 MEI 1967 mlJnen/D SM lat plaatsingsmoge- e K.N.C.V. niveau 1-1 ring is vereist. ing in een chemisch/ ijf, waar kwaliteit en aan. voerd in volcontinu- "dt door Du Pont een lend. Meer aanstoot nemers aanstootgevers De geschiedenis vaneen verontwaardiging Moeite met de maatstaf Wildjager In het hemd Norm RADIOPORTRET VAN DR. KARL BARTH De Vogelsvan Respighi verkort en aangevuld VANAVONDthriller voor luisteraars T.v. verhuist met Schiphol mee Noodzaak seksuele voorlichting op school besproken NEDERLAND I Dr De Koos BELGIë Vlaams Als de gesmeerde bliksem NEDERLAND II Jeanne d'Arc BELGIë (Waals) L'épée des Corelli >one Vyhina. engelse koppen en schotels WKSgtt*.. 11 lun schriftelijke solli- safdeling van Du Pont tbus 145, Dordrecht, DERLAND) N.V- (Van een onzer redacteuren) In een ontstellend tempo overspoelen studies over „seksualiteit in de litera tuur" elkaar. Een dikwijls wat gefrustreerde vorm van een afrekeningsproces met een voorbij tijdperk van taboes. Tot de serieus opgezette studies over „seks in de letteren" kunnen we wel rekenen een boek, dat de Amerikaans-Duitse Ludwig Marcuse schreef en dat in het Nederlands de titel „Obsceen, de geschiedenis van een verontwaar diging" kreeg. (Moussault, Amsterdam), druk van autoriteiten op gebied van kunst, waar tegenover niemand zijn eigen mening op het gebied van moraal waagde te stellen; en dit des te meer naarmate deze kunstexperts zich aan deze moraal plachten aan te passen De uitgever zegt ervan dat „uit zijn werk blijkt, dat naast een verbazing wekkende belezenheid, een uiterst fijn zinnige eruditie de lectuur van zijn boe ken tot een meeslepend genot maakt" Dat „meeslepend genot" past misschien wel aardig als slagwoord bij de ver koop van deze lectuur. De stellingen (de kern van het boek), die Marcuse tenslotte debuteert laten zich nu niet direct meeslepend lezen, maar zetten eerder een denkproces in werking, waar men evenals de schrijver net zo min uitkomt als uit het zoeken naar een rake definitie voor „obsceen". Ludwig Marcuse toont in ieder geval aan, dat de verontwaardiging een slech te beoordelingsnorm voor pornografie is. Hij schrijft die verontwaardiging van allerlei fatsoensrakkers vooral op het debet van de christelijke moraal. Zon der te willen ontkennen, dat vanuit die hoek de droge föhn gewaaid heeft, die de seksuele hartkleppen van onze ge neratie nogal onder een ongezonde druk heeft gezet, komt het me toch wel voor, dat hij een beetje éénzijdig is. We mogen het héle cultuurpatroon niet vergeten, al is dit inderdaad voor een groot deel vanuit een christelijke ethiek bepaald (geweest). De grote winst van de laatste tijden is met name geweest, dat we via allerlei onverkwikkelijke processen, besef gekregen hebben van het adequaat naast elkaar kunnen be staan van oordelen over deze materie; juist vanuit het besef dat er ook zoveel cultuurpatronen naast elkaar bestaan. Wanneer Marcuse terecht zich zeer verontwaardigd toont over de ver ontwaardiging, vergeet hij m.i. wel eens gauw, dat zijn oordelen ook maar rela tief kunnen zyn. Hij maakt zich met name kwaad over de wijze waarop in voorbije tijden processen gewonnen zijn met drogredenen; evenzeer als ze met drogredenen auteurs veroordeelden. Zo'n drogreden is bijvoorbeeld, dat goede schrijvers wanneer zij erotische scènes beschrijven niet de bedoeling hebben om te prikkelen. Het kwaad schijnt te zitten in de feiten zélf, die zij beschrijven. Hij formuleert die onzin nigheid nog anders: Een door Rem brandt geschilderde bijslaap is een mo reel kunstwerk Zo werd de kuns tige zinnelijkheid verheven tot iets bo- - venzinnelijks en daarmee uitgeheven naar het „onschadelijke" buiten-zinne- lijke. Het zal wel altijd moeilijk blijven bepaalde grenslijnen te trekken om absceniteiten in te kaderen. Er zijn tekenen, die erop wijzen, dat seksuali- - teit wat meer geïntegreerd raakt in het I menselijke leven. Er zal dan ook min der behoefte zijn onverlegbare lijnen te leggen, overal tegenaan te schoppen en de „enormiteiten" zullen dan boven dien sneller onderkend worden. Aan stootnemers zullen er altijd blijven. Dat Marcuse van deze aanstootnemers een filosofisch gefundeerde beschouwing geeft (aldus de uitgever) kunnen we niet helemaal onderschrijven. Hij zet ze wel in hun hemd en niet ten onrechte, want ook wij zijn ervan overtuigd dat er meer aanstootnemers dan aanstoot gevers rondlopen (nog wel). Als een cultuurhistorische analyse van verschillende processen tegen zoge naamde (dat zeggen we dan nu) „obsce ne" lectuur kan het wel instructief zijn, kennis te nemen van de geschiedenis sen, die hij ons uit de doeken doet. Een overzicht van de „hogere por nografie" telt 5000 titels. In de meeste exclusieve bibliotheken kan men nu neuzen in deze aan particulieren ont nomen boeken; verheven tot nationaal bezit. Vooral in het tijdperk der ver lichting kwamen deze als gevolg van de meest rigoureuze moraal tot stand. God Verstand draaide Venus de rug toe. „Als echter vandaag alle wetten, alle discussies inzake het obscene zou den verdwijnen, dan was er voor velen geen gelegenheid meer om stoom af te blazen. Vooral de aanstootnemers zou den zich dan te kort gedaan voelen" Friedrich Schlegels „wellustige" ro man Lucinde werd een katalysator van het Duitse aanstoot nemen. Het is ge- I makkelijk om nu hoogmoedig te zeg gen dat ze toén preuts waren. Ze waren het niet erger dan later, zoals blijkt uit een honderdjarige geschiedenis van op- j winding over Lucinde. De intellectuele j obsceniteit roept altijd meer veront- waardiging op dan de gestandaardiseer de, uitgeoefende ontucht, aldus Marcu se, die dan weer vergeet een definitie yan ontucht te geven. Flaubert's Madame Bovary werd in Frankrijk vrijgegeven, maar „het wa- I ren de niet gestelde vragen, die het pro ces tot een nederlaag maakten". Het vervalsende element ligt niet in het feit dat Flaubert en Schnitzler en Joyce en Lawrence hun geschriften mochten pu- I bliceren, maar dat dit pas mocht onder verguisd. Ook de gewilligste lezer, zegt Marc-use, zal niet zelden tegenstrijdig reageren: zijn maag draait om èn hij staat aan de kant van de schrijver. De maag is geen kunstrechter. Maar zij hoeft niet altijd ongelijk te hebben. In hoeverre Marcuse gelük heeft (met name in zijn slotstellingen) is door één man niet uit te maken. De lezer van deze boeiende, pijnlijke, belachelijke, ergernis gevende (nemende) etc. etc. geschiedenissen en Marcusses beschou wingen kan het beste zijn eigen, per soonlijkste reacties toetsen. Daarbij te bedenken dat: „Zelfbedrog het vermo gen is van de gespleten persoonlijkheid om op een eerlijke manier oneerlijk te zijn". H. E. De vrolijkste wildjager op de draak Obsceen was ongetwijfeld de Ameri kaan Comstock. In 1908 arresteerde hij, volgens zijn boekhouding, 99 individuen. Twee jaar voor zijn dood, kort voor de eerste wereldoorlog, maakte hij een ba lans van 160.000 ton pornografische lec tuur. Aan het eind van zijn leven zat hij een obscene dokter na. Die rende een trap op. Anthony hem na. Hij kreeg een been te pakken. Dat leidde tot een suc cesvolle schop. Comstock rolde de trap af. De clown ging, de moraal bleef. Waarschijnlijk sterven de Comstocks nooit uit. Bij het Reigen-schandaal, Schnitzlers theaterstuk, geven de voorlopers van de aanstaande Führer acte de présence met hun strijdkreet „God, Vaderland en Reinheid; bedreigd door de jood Schnitzler". Paus Leo X had reeds in 1519 de moeilijkheden rond een theater stuk van een kloostergeestelijke, dat in de Engelenburg werd opgevoerd, een voudiger „opgelost". Geen Vaderland, Hemel, Hel of Vagevuur noch paragra fen. Hij liet ten aanschouwe van het pu bliek de snode kloosterling de broek riem doorsnijden. De broek viel en voor het zich amuserende publiek kreeg de boze-stukken-schrijver een pak op zijn achterste. De Londense herfstweken van 1960 (ja) vormden het origineelste lawaai om niets. Als kleine jongens noteerden de rechters alle „schuttingwoorden" uit Lady Chatterlay. Dertig jaar na zijn dood werd de auteur van dit boek D. H. Lawrence, beschuldigd van porno grafie. „Leden van de jury, er moeten normen zijn", klonk het. En Marcuse: „Er bestaan inderdaad normen; het na tionaal socialisme heeft ze te vuur en te zwaard laten gelden. Wie normen wil hebben, kan ze in onze tijd alleen zó krijgen: met geweld opgelegd. Maar hoe zou de wereld eruit zien als men nu eens afzag van een moraal waarin niemand meer gelooft en waaraan nie mand zich meer houdt en dan eens be scheiden bekeek wat er desondanks nog aan bruikbare traditie overblijft? Tot de decoratieve schijn hoort ook het ob scene, dat zou blijken niet te bestaan als het woord maar eenmaal uit het vocabulaire verdween". Lawrence was niet vrij van een trotseercomplex Marcuse heeft gelijk als hij (of mis schien beter de lezer) maar in de gaten houdt dat zijn visie, zeer westers be paald is. Gelukkiger zijn we met zijn aangehaalde en geprezen „norm": de goede smaak. Deze norm ruikt minder naar een morele bepaaldheid. Maar zo lang we nog niet over een verenigd Eu ropa, laat staan een verenigde wereld beschikken, ook een zeer flexibel be grip. Och, de hele moeilijkheid is, dach ten wij, niet zozeer gelegen in het han teren van begrippen als por nografie, kuis- en onkuisheid, maar in het begrip mens. Het hele mensbeeld staat op de helling. Eerst zullen we .meer klaarheid moeten hebben over het verschijnsel mens( (wat, en vooral waarheen?) voordat we deze (inmiddels verouderde) begrippen beter zullen kunnen hanteren. Er wordt meer onzin delijkheid met „de" mens bedreven, dan de pornografie en obsceniteiten van de hele wereld bij elkaar mogelijk maken. „De ontwikkeling van de „niets toe staande kuisheid van het vrouwelijk badkostuum tot bikini wordt overschat. Borst en buik en rug zijn wel een be kend schouwspel geworden, maar niet als individuele existenties erkend". Hen ry Miller had een ontembare wil tot verlossing van het lichaam uit het cultu rele knechtschap. Zo lang de vraag ge steld wordt: zijn Millers zinnen kunst of blasfemie, kunst of smeerlapperij... zolang wordt aan de verkeerde maatstaf gemeten. Hij is een tegenstander.van de vervolmaking van het individuele be staan in het objectieve produkt. Maar tot op de dag van vandaag wordt hij (ADVERTENTIE) Woensdag 10 mei om 21.10 uur wordt een radioportret uitgezonden ter gele genheid van de 81e verjaardag van de bekende Zwitserse theoloog dr. Karl Barth. Dit zal geen theologische beschouwing worden, maar Karl Barth zal zelf aan het woord worden gelaten. Heit pro gramma werd samengesteld door drs A. Dekker, wetenschappelijk medewer ker aan de Theologische Hogeschool van de Gereformeerde Kerken te Kam- pen. Maandag 8 mei HILVERSUM I 402 M. NCRV: 12.22 Voor boer en tuinder 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw 12.30 Nieuws 12.40 Variant: ac tualiteiten, reportages, berichten en lichte muziek 13.30 Stereo: lichte gram- mofoonmuziek 14.05 Schoolradio 14.30 Stereo: lichte grammofoonmuziek 15.00 Stereo: Platennieuws 16.00 Bijbelover denking 16.30 Stereo: Pianorecital: mo derne muziek 17.00 Overheidsvoorlich ting: Zending en missie in Suriname. Spreker: Ds. G. E. E. Polanen 17.10 Voor de kleuters 17.25 Voor de jeugd 17.40 Lichte grammofoonmuziek 18.20 Uitzen ding van de Communistische Partij van Nederland 18.30 Tienerama lichte gram mofoonmuziek voor de tieners 19.00 Nieuws en weerpraatje 19.10 Radiokrant 1930 Lichte grammofoonmuziek 20.15 Vanavond, hoorspel 21.20 Moderne grammofoonmuziek 21.35 Muziek en dienst: informatief programma over het geestelijke volkslied 22.15 Avondover denking 22.30 Nieuws 22.40 Boekbespre king 22.50 Stereo: Musettekwintet (gr) 23.00 Studio 2300. gevarieerd program ma 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M. AVRO: 12.00 Lichte orkestmuziek (opn.) 12.27 Mededelingen voor land- en tuin bouw 12.30 Modern platteland, (praat je) 12.35 Stereo: uur: I Piano a quatre- mains: moderne muziek; II. Nederlands Hobokwartet: klassieke en moderne mu ziek 14.25 Met het oog op de toekomst (I): klankbeeld over bevolkingsexplo sies, geboortenregeling en geboortenbe- perking 15.00 Voor de vrouw 16.00 Nws 16.02 Licht instrumentaal ensemble 16.15 Johan Willem Friso Kapel 16.45 Klas sieke en moderne grammofoonmuziek 17.30 Joegoslavische volksmuziek (opn.) 18.00 Nieuws 18.15 Actualiteiten 18.25 Ik verbind u door.... praatje 18.30 Ste reo: A la carte: licht gevarieerd platen- programma 19.40 Humanistisch Verbond Waarom werd ik gevraagd. Toespraak door mevr. mr. M. Rood-de Boer NRU: 19.50 Openbaar Kunstbezit 20.00 Nieuws 20.05 Radio Filharmonisch orkest en so list: moderne muziek 21.00 Kinderen uit de katalogus?: een forum over de erfelijkheid 22.00 Let the peoples sing: internationale competitie voor amateur koren 22.30 Nieuws 22.40 Iks, een sprong in het duister 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM m F.M. 240 M KRO 12.00 Nieuws 12.02 Actualiteiten 12.05 Knalmuziek 13.00 Nieuws 13.02 Ac tualiteiten 13.05 Knalmuziek 14.00 Nws 14.02 Actualiteiten 14.05 Kick: muziek en sport 15.00 Nieuws 15.02 Actualitei ten 15.05 Swing-time 16.00 Nieuws 16.02 Actualiteiten 16.05 Platenshow voor de tieners 17.00 Nieuws 17.02 Actualiteiten 17.05-18.00 Verzoekplatenprogramma. BRUSSEL 324 M. (Vlaams) 12.00 Nieuws 12.03 Lichte muziek 12.1 Landbouwkroniek 12.15 Lichte muziek 12.40 Weerbericht, mededelingen, pro gramma-overzicht en SOS-berichten voor de schippers 12.48 Lichte muziek 12.55 Buitenlands persoverzicht 13.00 Nieuws, weerbericht en beursberichten 13.20 Tafelmuziek 14.00 Nieuws 14.03 Ca sinoconcert 15.00 Nieuws 15.03 Piano muziek 15.30 Lichte muziek 16,00 Nws 16.03 Beursberichten 16.09 Programma voor de zieken 17.00 Nieuws, weerbe richt en mededelingen 17.15 Dansmu ziek 18.00 Nieuws 18.03 Voor de solda ten 18.28 Paardesportuitslagen 18.30 Ge varieerde muziek 18.45 Sportkroniek 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte muziek 19.00 Nieuws, weerbericht, radiokroniek en correspondentie uit Nederland 19.40 Grammofoonmuziek 19.45 Missieklank beeld. 20.00 Operakroniek 21.00 Amus- menstmuziek 22.00-22.15 Nieuws en be richten. Dinsdag 9 mei HILVERSUM I 402 M KRO: 7.00 Nieuws 7.10 Het levende woord, lezing 7.15 Lichte grammofoon muziek (7.30-7.32 Nieuws) 7.55 Overwe ging 8.00 Nieuws 8.10 Lichte grammo foonmuziek 8.30 Nieuws 8.32 Voor de huisvrouw (Om 9.35 Waterstanden) 10.00 Stereo: Aubade: semi-klassieke en moderne muziek (opn.) 11.00 Voor de zieken. HILVERSUM II 298 M AVRO: 7.00 Nieuws 7.10 Ochtendgym nastiek 7.30 Lichte grammofoonmuziek VPRO: 7.55 Deze dag AVRO: 8.00 Nws 8.10 Actualiteiten 8.15 Lichte grammo foonmuziek 10.00 Voor de kleuters 10 10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02 Nieuws) 11.02-11.32 RVU: de laatste be nen van het balletseizoen, door N. Sickens de Wal) 11.55 Beursberichten. HILVERSUM III FM en 240 M nnï? 9,00 Nieuws 9.02 Aktua: re portages en commentaren 9.07 Licht nla- nW^. VARA: 10 00 Nieuws 10.02 Kwlnk: Popmuziek (11.00 Nieuws) Maandagochtend om 11.20 uur leidt Francesco Mander het Gelders Orkest in het programma van de NCRV. Het concert bevat werken van Johan Wa- genaar, Ottorinl Respighi, Edouard La- lo en Giuseppe Martucei. Van Respighi wordt „De vogels" uitgevoerd, een sui te voor klein orkest. 'Een merkwaardige bijzonderheid is. dat Mander, hoewel zelf Italiaan, 82 maten van de inleiding van dit werk heeft geschrapt. Hij Iaat echter de dnif de hen, de nachtegaal en de koekoek ieder het hun door Respighi toebedach te lied zingen. In de regie van Ab van Eyk brengt de NCRV maandagavond om 20.15 uur de radiodetective „Vanavond", speciaal voor de NCRV geschreven door de schryver-psycholoog dr. Jules de Leeuwe. In deze detective vormen evenals in de reeds eerder van dezelfde schrijver voor de microfoon gebrachte spelen „Hulp aain twee bejaarden" en „Het le ven en sterven van de heer Kaufmann' - de Amsterdamse rechercheurs J. en H. Beer de centrale figuren. Het hoorspel begint op onschuldige wijze: een aantal kennissen ontmoet elkaar tijdens een pianorecital. Aan het einde van dit concert blijkt de aan wezige staatssecretaris te zijn overle den. Niemand denkt aan een misdrijf, be halve de rechercheurs Beer. (ADVERTENTIE) Er zijn thans twee luchthavens Schip hol; het oude, dat eigenlek iedereen kent en het nieuwe, 28 april geopend door H. M. de Koningin, dat voor b^na iedereen nog onbekend gebied is. In de nacht van 7 op 8 mei verhuist alles van het oude naar het nieuwe vlieg veld. De NCRV heeft met drie filmers on der leiding van Kees van Langeraad deze grootscheepse verhuizing gere gistreerd en brengt dit zaterdag 13 mei op het scherm via Nederland II. Deze reportage zal 4 dagen later (17 mei) door de BBC worden uitgezonden, Prof. dr. H. W. F. Stellwag, directrice van het pedagogisch-didactlisch Insti tuut van de Universiteit van Amster dam zal in een tweetal lezingen - 10 en 24 mei, om 22.55 uur - ingaan op de vraag of er seksuele voorlichting dient te worden gegeven op de scholen. VAN 11 MEI tot 30 oktober zal in het maritiem museum „Pins Hendrik" een tentoonstelling worden gehouden over het in 1628 gezonken en in 1961 boven water gekomen oorlogsschip „Wasa". De tentoonstelling zal op 10 mei a.s. te 20.15 uur worden geopend door de Zweedse ambassadeur, de heer Jens Malling en worden ingeleid door de heer Hans Soop van het Wasa-museum te Stockholm. en nó... een Drumt Drum Een pittige mélange van 17 soorten tabak. Lang gerijpt, kundig gemengd en vers verpakt in de handige pouch, f 1.25 Q241 PIPO. NIEUWS. KENMERK. 19.30 DE DICK VAN DYKE SHOW. 20.00 JOURNAAL. 20.20 SPORTPANORAMA. 20.50 THE FUGITIVE. Als ean rat in de val. 21.40 KLANKKLAAR NEDERLANDS. Mieke Telkamp. DR. DE KOOS. In gesprek met Willem Duys. JOURNAAL. 18.45 18.50 19.00 22.05 22.30 0 0 0 0 0 ...4 16.25 TELETAALLES. Frans. 18.55 ZANDMANNETJE. 19.00 POLLY. Het geheim van het kasteel. 19.15 TIENERKLANKEN. 19.55 DE WEERMAN. 20.00 NIEUWS. 20.25 ALS DE GESMEERDE BLIKSEM. Politieverhaal. 20.50 SPEEL EEN WOORD. Taalquiz. 21.20 JE KAN NIET AAN ALLES DENKEN. 22.00 GASTPROGRAMMA. 22.30 NIEUWS. 18.25 18.30 20.00 JOURNAAL. 20.05 JAZZ 625. Een optreden van Coleman Hawkins en zijn All Star Quintet. 20.25 DE DOODKIST. Tsjechische poppenfilm. 20.35 JEANNE D'ARC. Film La passion de Jeanne d'Arc.. 22.00 JOURNAAL. 22.30 TELEAC. Automatisering (11). NIEUWS. SCHOOLTELEVISIE. 18.55 GRAFFITI. Saint Sébastien. 19.25 KLAAS VAAK. 19.30 SPORT. 20.00 JOURNAAL. 20.30 '14-'18. Documentaire over de Eerste Wereldoorlog 21.00 ALIAS LE BARON. Feuül. L'épée des Corelli 22 30 JOTRNAALES FEMMES' De adoPtie van kinderen., (ADVERTENTIE) Vraagt folders bij de importeur: M't HOOLHOES" Ireneweg 2 - Bunde (L, j) Drinkt u graag koffie? Maar reageert u slecht op colfeïne? Slaapt u slecht als u 's avonds koffie hebt gedronken? Neem dan Koffie HAG! Pittig, rijk van aroma èrt... coffeïnevrij, dus veilig voor hart en zenuwen, maag, lever en gal. Er is rui ook coffeïnevrije HAG Oploskoffie. Handig om altijd in l huis te hebben! 1^^^: jr^iG met hart voor uw gezondheid huis-aan-huis-coup van die com bine TelevizierAVRO is er de oorzaak van. dat de andere omroepverenigingen ruimte zijn gaan vrijmaken om met weinig kunst- en veel haastwerkjes de kijkers ervan te doordringen dat ook zij staan te trappelen om nieuwe lidma ten. We geloven dat een kwalitatieve verbetering van sommige programma's meer positief effect op het ledenaantal zal hebben dan de steeds herhaalde kreet: „N'ee hoor, ik teken voor de (in te vullen naar voorkeur). Ook zou het de zendgemachtigden geen windeieren leggen als zij ertoe konden komen bepaalde te lang aangehouden onderdelen definitief buiten spel te zet ten. Tot die categorie rekenen wij ook de maandelijkse kermisattractie welke de KRO nu al anderhalf jaar brengt onder de naam „Het Gulden Schot". Zaterdagavond stond spullebaas Kees bchilperoort weer in zijn schiettent en konden de weekend vierende miljoenen onfeilbaar voorspellen, wat hun te wachten stond. Eerst een paspoortfoto en daarna de, met een van spanning omfloerste telefoonstem var. een me vrouw die fluistert: „Naar links, om hoog, hoger, nog hoger, stop.Ja!" Dan drie meneren, die het tegengestelde laten doen. Daarmee is de uitzending nooit vol en dus. blijft men stevig door- schutteren. Af en toe is er een staakt- het-vuren en dan treden artiesten op. Zo kwam er afgelopen zaterdag een Zwit sers meisje, dat niet zingen kon, meer het toch deed en net na elven werd de deur dichtgedaan door ene Tox due zijr. broek verloor. Jaja! De KRO behield deze avond toch haar gezicht en dat lag dan helemaal en alleen aan Brandpunt. NR Bandenspecialist Middellaan 4, Breda-Tel. 34297

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 9