Missie en zending kunnen
Europa nog niet missen
59.75
ijfps :lo'$M
M||r
nu 25 stuks 1.50
Studenten winnen
ontslagconflict
De vahirimiaclvkeert:
Gods woord kan brood
en wijn „ompraten
Casanova's
stichten
organisatie
Mgr. A. Theeuwes na visitatiereis
Verloren schapen
Schillebeeckx over eucharistie
a
GROTE INBRENG
Professoraat in
de
oecumene
ik los nog steeds evenveel af,
maar toch gaat het me
f 100,- minder kosten...
PREMIE SPAARPLAN
Mgr. H. Ernst
dankt gespreks
groepen
voorheen 20 stuks w nu zelfde prijs maar
betere tabakken. proef maar. uw goede keus!
Licht, geurig en zo zacht
GROTE REL AAN UNIVERSITEIT
Boycot
Seminarie
„Bij de politie
ben je iemand"
RUIMTEVAART
ti k cüstip&i 11
—•48 voop alle £&••-
P
-T....,
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 5 MEI 1967
17
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA »»De kathedraal van
Djakarta is een typisch gotisch ge
bouw. Dat is een van de uiterlijke
dingen waaruit je kunt afleiden, dat
de missie vroeger veel te Europees
I geweest is. Je kunt goed merken,
dat ze er nu aan het zoeken zijn
naar eigen vormen, in liturgie en in
kerkebouw".
r Dat is een van de conclusies die
de vicaris-generaal van het bisdom
I(Breda. mgr. A. F. Theeuwes,- ge-
trokken heeft nadat hij als adviseur
I van het hoofdbestuur van de .zusters
van de Elisabethstichting te Breda
een visitatiereis heeft gemaakt naar
Indonesië. Hij was daarbij in ge-
zeischap van de overste van de con-
gregatie, moeder Aldegonda.
De kerk van Indonesië is dus aan
I" het zoeken naar een eigen gezicht,
maar kan daarbij, volgens de me
ning van mgr. Theeuwes, de steun
I van de Europese kerk niet missen.
I Hij wijst er daarbij op, dat de zen
ding, het protestantse missiewerk,
j niet zo'n expansie meer doormaakt
als het katholieke. „Te weinig steun
van Europa uit", is zijn oordeel.
Overigens ziet hij voor de missie
in Indonesië, en dan met name voor
Sumatra, waar zijn visitatiereis heen
was. een grote toekomst weggelegd.
Het klein-seminarie van het bisdom
Medan is goed bezet met studenten
en ieder jaar neemt het aantal in
landse priesters en zusters toe. Er
ligt ook een groot werkterrein voor
de missie.
j. De Elisabethstichting heeft twee
vestigingen in Indonesië. Een zieken
huis in Medan (360 bedden) en een
Vestiging in de statie PangurUran.
Vooral die laatste vestiging had de
belangstelling. Pangururan is de hoofd
plaats van het eiland Samozir in het
Tobameer. Samozir telt circa 100.000
inwoners. De statie Pangururan telt
20.000 katholieken, verdeeld over 54
kerkjes en bediend door drie pas
toors.
De zusters die daar werkzaam zijn
wüden zich volledig aan pastorale
arbeid. Ze hebben dus niet het ty
pische missiewerk van onderwijs en
ziekenverpleging, maar ze assisteren
de pastoors met catechese, gods
dienstoefeningen op zondag en huis
bezoek. Het is in de missie een ex
periment, maar een dat blijkbaar
goede toekomst biedt.
Er is een grote invloed van katho
lieken op het eiland. Het toetreden
(ADVERTENTIES)
tot de kerk is daar, zoals trouwens
van ouds in de missie, geen indivi
duele beslissing, maar een kwestie
van dorp of stam. Mgr. Theeuwes
heeft er een doop meegemaakt van
135 personen. Voor velen is het een
kwestie van socjjale status. Men ziet
op haar de blanda, de blanke, die
ook katholiek is. Hetzelfde motief
geldt ook vaak voor de keuze van een
beroep, bijvoorbeeld bij meisjes die
verpleegster worden .Als zo'n meisje
in het ziekenhuis werkt, neemt de
familie zonder meer aan dat alle
familieleden gratis in het ziekenhuis
geholpen worden.
Mgr. Theeuwes meent, dat de er
varing van de missie een grote in
breng kan betekenen in het ontwik
kelingswerk. Met name op het ge
bied van de sociale verheffing van de
bevolking in de ontwikkelingslanden.
En ook bij de planning van de pro
jecten, bijvoorbeeld de opzet van de
technische scholen. Merkwaardig is,
dat de technische wetenschappen in
Indonesië, dat daar toch duidelijk
behoefte aan heeft, minder belang
stelling trekken dan de geestesweten
schappen.
Mgr. Theeuwes is optimistisch uit
Indonesië teruggekeerd. Zeker ook
voor wat de congregatie betreft waar
van hU adviseur Is. Maar hij is er
van overtuigd, dat de kerk er de
steun vanuit Europa niet kan missen.
En dat de zendingsopdracht van de
christen hier veel bewuster en over
tuigder zal moeten worden uitge
voerd. Missie en zending kunnen niet
langer als een bijkomstigheid gezien
worden, ze behoren onderkend te
worden als een essentieel deel van
het christelijk programma.
De universiteit van Helsinki heeft
de vestiging van een zelfstandig pro
fessoraat in de leer der oecumene
aan de theologische faculteit goed
gekeurd. Dit bewijst welk een belang
stelling men in Finland voor de in
ternationale kerkelijke arbeid heeft.
De theoloog, die als eerste dit pro
fessoraat op zich heeft genomen, dr.
Seppo A. Teinonen, was officieel
waarnemer van de Lutherse Wereld
bond bij het Vaticaans Concilie.
u
i
K
s
Wanneer u en uw vrouw nu deelnemen aan het Premie Spaarplan
en elk jaar 500,- aflossen op uw hypotheek, dan krijgt u vanaf
1972 ieder jaar honderd gulden van het Rijk! Belastingvrij!
Dit geld kunt u dan weer gebruiken voor de aflossing. (Nou ja, of u
moet uw collectie grammofoonplaten eens behoorlijk willen
aanvullen....) Geïnteresseerd? Vraag dan morgen eens nadere
inlichtingen. Alle Hypotheekbanken, Bouwfondsen, Banken,
Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken, Levensverzekerings
maatschappijen en Spaarbanken zullen u graag helpen.
Linnen mantel in
Parijse tinten
Basis voor persoonlijk bezit
Mgr. A, F. Theeuwes
...zendingsopdracht...
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA In een brief aan alle deel
nemers aan de gespreksgroepen in het
kader van het pastoraal concilie heeft
de kapittelvicaris van Breda, mgr. H.
Ernst, zijn dankbaarheid uitgesproken
voor de grote belangstelling die er voor
de gesprekken is geweest. „Het is mij
bekend", schrijft mgr. Ernst, „dat mgr.
G. de Vet voor zijn overlijden het voor
nemen had in een persoonlijke brief de
deelnemers van de gespreksgroepen te
danken. Hij is aan de uitvoering van
dit voornemen niet meer toegekomen.
Ik wil dat bij dezen graag op mij ne
men".
De kapittel-vicaris schrijft, dat het
aantal deelnemende groepen, in totaal
1325, de verwachtingen overtroffen
heeft. Uit de verslaggeving blijkt dat
er intens aan de gespreksavonden is
deelgenomen. Momenteel worden de me
ningen en zienswijzen uit de gesprek
ken bestudeerd en over enkele maan
den zal daarvan een samenvatting wor
den gegeven in de vorm van een eind
verslag. Zodra mgr. Ernst daarvan ken
nis zal hebben genomen, zal hij in een
brief op de belangrijkste punten ingaan.
Tenslotte spreekt mgr. Ernst de ver
wachting uit, dat er in het najaar' op
nieuw veel belangstelling voor de ge
spreksgroepen zal bestaan.
Aan het laatste gespreksthema dat in
dë voorbije cyclus is behandeld was een
extravraag toegevoegd, c waarin ver
zocht werd om onderwerpen van ge
sprek voor een volgende cyclus voor te
dragen.
Verloren of verdwaald hope-
lijk niet gestolen een paar hon
derd schapen des Heren. Al in geen
weken gezien. S-v.p. zondagmorgen
terugbezorgen. Geen lastige vragen"
(Advertentie van een dominee
in Amerika)
(ADVERTENTIE)
DEN HAAG In een onlangs ver
schenen boekje „Christus' tegenwoor
digheid in de Eucharistie" heeft
Schillebeeckx zich geschaard aan de
z|jde van hen, die aan h^t dogma der
eucharistische tegenwoordigheid een
nieuwe interpretatie proberen te ge
ven. Hij doet dit zonder voorbehoud,
omdat hjj weet dat herinterpretatie
van het dogma een noodzaak is.
Maar h\j plaatst en dit is zijn per
soonlijke bijdrage in het debat de
accenten zo, dat elke twijfel aan de
werkelijke tegenwoordigheid van
Christus in de 'Eucharistie wordt
buitengesloten. Schillebeeckx erkent,
dat ook andere auteurs een goede
vertolking geven van het christelijk
geloof op dit punt. Alleen hebben
zij bepaalde aspecten niet voldoen
de duidelijk naar voren gebracht.
Het hier besproken boekje dat
in echt Schillebeeckxiaanse stijl is
geschreven en dus op zijn beurt wel
enige interpretatie behoeft begint
met een hoofdstuk, waarin gezocht
wordt naar de kern van het dogma
der transsubstantiatie. Voorzicntig
het ene laagje na het andere van de
Trente-tekst afpellend komt de au
teur tot de conclusie, dat het de con
cilievaders uiteindelijk te doen was
om het zuivere geloof in de werke
lijke tegenwoordigheid. ,,Trente wil
alleen en uitsluitend", zo zegt hij,
,,de unieke apartheid van de eucha-
rische tegenwoordigheid als onaan
tastbaar geloofsgegeven proclame
ren". Na de consecratie is er op het
altaar geen brood en wijn meer te
genwoordig maar het lichaam en
bloed des Heren, Dat heeft de Kerk
altijd gelooft dat heeft Trente wil
len vastleggen. Niet meer en niet
minder.
Grondintentie
Ook wij zullen aan dit geloofsge
geven moeten vasthouden. Maar de
hedendaagse levensomstandigheden
dwingen ons, aldus Schillebeeckx ons
los te maken ,,van de voorstellings
wereld", waarmee het dogma van de
transsubstantiatie tot ons is gekomen
en wel juist om de grondintentie van
het dogma gaaf te kunnen bewaren
en toch opnieuw beleefbaar te doen
zijn. Het dogma in onze tijd woor
delijk te herhalen kan men moeilijk
anders zien dan als een nodeloze en
onverantwoorde beproeving van ons
christelijk geloof. Men hanteert dan
het begrip „mysterie" als een deus
ex machina, men maakt zelf tot my
sterie wat in feite een voorbijge
streefd mens en wereldverstaan
vertegenwoordigt'
Zoekend naar een nieuwe interpre
tatie sluit de auteur iich in grote
lijnen aan bij Schoonenberg. Hij
noemt diens analyse algemeen aan
vaard in het huidige existentiële den
ken. „Men zou kunnen zeggen, dat
zij voor mens- en wereldbeeld van nu
even vanzelfsprekend is als in gro
te lijnen het aristotelische mens
en wereldbeeld was in de theologie
van de tweede helft der dertiende
eeuw. Dit nieuwe wereld- en zelfver-
staan is dan ook de achtergrond
van alle pogingen tot herinterpreta
tie van het Trense dogma".
De persoonlijke bijdrage van Schil
lebeeckx in het debat ljjkt ons hier
in te liggen, dat hjj, sterker dan an
dere theologen, benadrukt, dat de
eucharistische verandering een ver
andering van de werkelijkheid zelf
is en niet een verandering die al
leen maar berust op menselijke zin
geving. Dë werkelijkheid van alle
geschapen dingen is de zin, die ze
hebben meegekregen van God zelf.
Welnu: in de consecratie wordt aan
brood en wijn een nieuwe zin gege
ven, niet door mensen maar door de
levende Heer, die nog altijd in zijn
kerk tegenwoordig is. Daarmee ont
staat er iets volkomen nieuws, een
echte nieuwe schepping, daarmee
worden brood en w|Jn werkelijk ver
anderd in het lichaam en bloed des
Heren.
Herschepping
Wanneer een mens aan bestaande
dingen' een bepaalde zin meegeeft,
die ze van nature niet hebben, ver
andert hij niets aan hun diepe wer
kelijkheid, hij verrijkt ze alleen met
een nieuwe betekenis. Als hij iemand
een bloemstuk stuurt en hij schrijft
erbij „in deze bloem kom ik zelf
naar je toe", dan blijft die bloem een
bloem ook al krijgt ze door die toe
voeging een zeer persoonlijke bete
kenis. Maar als God zoiets doet, be
reikt hij de werkelijkheid zelf en ver
andert die. Hij „spreekt ze als het
ware om", hij herschept ze tot in de
kern van haar bestaan. En dat ge
beurt in de Eucharistie.
Schillebeeckx zegt dan ook, dat hij
niet tevreden kan stellen met een
uitleg van het dogma, die louter fe
nomenologisch blijft. Hij meent een
uitleg te moeten eisen, die door-
dringttot de werkelijkheid zelf. „De
werkelijkheid" zo zegt hij aan het
slot van zijn Doek, „is geen maaksel
van de mens: in deze zin is realis
me wezenlijk voor het christelijk ge
loof. Bij mijn herinterpretatie van het
gegeven van Trente kom ik dan ook
nooit klaar met een beroep alleen
op menselijke zinstichting, ook niet
als men deze binnen 't geloof plaatst.
Zulk een transsjgnificatie heeft na
tuurlijk een plaats in de Eucharistie,
maar' zij wordt gedragen en opgeroe
pen door de herscheppende activiteit
van de Heilige Geest, de geest van
Christus, gezonden door de Vader. In
de ruimte van de actief gelovende,
doende en vierende Kerk handelt
God zelf, het resultaat van dit heils-
handelen Gods is sacramenteel een
nieuwe schepping".
DR. ALFRED VAN DE WEIJER.
(Van onze Amerikaanse correspondent)
WASHINGTON Naast het sensationele nieuws over de Amerikaanse jeugd,
vooral wanneer het gaat om "het roken van bananeschillen of l.s.d., zijn er positieve
berichten te melden, vol actie en progressiviteit.
Aan de katholieke universiteit in
Washington heeft zich dezer dagen een
grootscheepse rel voorgedaan. Profes
sor Charles E. Curran (33), een pries
ter met moderne ideeën op het ge
bied van geboortenbeperking, werd met
mgang van augustus a.s. van zijn
post aan de universiteit ontslagen. De
curatoren van de universiteit, waaron
der kardinalen, bisschoppen en buiten
kerkelijke functionarissen, kwamen in
spoedvergadering bijeen, nadat duizen
den studenten, veelal gesteund door
andere hoogleraren en leden van de
faculteit, in staking waren gegaan
Nonnen, priesters en studenten gaven
eensgezind van him ontstemming over
het besluit van de rector magnificus
kennis.
De Amerikaanse katholieke universi-
teit van Washington telt 6.600 studen
ten. Vele van de demonstranten gaven
te kennen dat zij het zelf zeker niet
in alle gevallen met de ontslagen pries
ter-professor eens waren, maar dat
zijn ontslag in strijd was met acade
mische vrijheden, bij traditie gegaran
deerd aan Amerikaanse hogere onder
wijsinstellingen. De boycot duurde vijf
dagen. Het verzet van studenten nam
niet af maar toe. De raad van bestuur
kwam herhaalde malen in vergade
ring bijeen. De 600 professoren en le
den van de faculteit stemden met 400
tegen 18 stemmen ten voordele van
professor Curran.
Tenslotte gaf de rector magnificus
toe. Na overleg met toestemming van
de raad van bestuur werd professor
Cur*an opnieuw benoemd tot lid van
de faculteit, terwijl hij tegelijkertijd
zelfs tot „associate professor" pro
moveerde. De aartsbisschop van Was
hington, Patrick A- O'Boyle maakte
het besluit op de trappen van het uni
versiteitsgebouw bekend, luid toege
juicht door de stakende studenten.
Het succes van de studenten in Was
hington heeft navolging gehad op an
dere universiteiten. Bijvoorbeeld aan
de Drew universiteit in New Jersey
werd op gelijke wijze een staflid van
het seminarie van Methodisten door 't
bestuur van de school aan kant gezet.
Onmiddellijk gingen de 150 seminaris
ten in staking, gesteun ddoor honder
den, studenten van andere faculteiten
van Drew. De staking hier duurt reeds
12 dagen. Aan Queens College, een
New Yorkse universitaire instelling
met niet minder dan 26.000 ingeschre
ven studenten, is een soortgelijk dis
puut aan de gang. Honderden studen
ten houden dagelijks „sit-ins" om te
demonstreren tegen het ontslag van
enkele van hun professoren. De rec
tor maakte bekend, dat dikwijls con
tracten met bepaalde faculteitsleden
niet worden hernieuwd en dat het hier
niets ongewoons betreft, maar het ver
zet van de studenten duurt voort.
Aan de katholieke universiteit in
Washington hebben de jongste ongere
geldheden bovendien geleid tot eisen
der studentenorganisaties om zeggen
schap te krijgen bij het aanstèllen en
het ontslag van hoogleraren. Studen
ten willen bovendien afgevaardigden
zendèn naar bepaalde vergaderingen
van het universiteitsbestuur, opdat de
leerlingen zelf medezeggenschap zou
den krijgen bij het bepalen van regels
en orde aan de universiteit in het
algemeen. Dit soort concessies aan stu
dentenorganisaties is namelijk reeds
op enkele vooraanstaande Amerikaan
se hogere onderwijsinstellingen gedaan
en ook in deze sector breiden de eisen
zich uit.
(ADVERTENTIE)
1
MTLANO MARITIMA (AF) Casa
nova is altijd een soort ideaal geweest
in Italië, maar nu is het een organisa
tie. Sinds het genootschap op 1 mei
werd opgericht hebben zich 200 leden
gemeld die de naam Casanova dragen
of er aanspraak op maken.
Omdat de geboortedag van de organi-
satle de dag van de arbeid was, werd
als leus „Casanova's aller landen, ver-
enigd u" aangenomen.
Aanwezig op de oprichtingsvergade
ring waren de markies Antonio Casano
va de Altedi uit Barcelona, RJchard
Konrad Casanova uit Maastricht, Ru-
dolf Casanova uit Praag en vele Gio
vanni's, Luigi's en Mario's Casanova uit
Italië.
De organisators van het agentschap
voor toerisme uit Ravenna vertelden
dat op hun circulaire gereageerd werd
door vele belangstellende maar achter
dochtige Casanova's .Men vreesde dat
het een soort grap was, maar het agent
schap is hoogst ernstige bestudering
van de familie Casanova van plan.
Vele deelnemers aan de eerste ver
gadering waren best over het idee te
spreken. De Nederlandse en de Tsje
chische Casanova kwamen tot de ont
dekking dat zij een gemeenschappelijke
overgrootvader hadden, een Hugo Ca
sanova, die in de vorige eeuw in Praag
woonde. De volgende vergadering van
de Casanovaclub wordt in 1969 !n Bar
celona gehouden.
ROTTERDAM (ANP) ,3U de poli»
tie ben je iemand", luidt de titel van
een grammofoonplaatje dat de Rotter
damse politie voortaan zal sturen aan
meer serieuze sollicitanten naar een
functie in het Maasstedelijke politie-
aparaat. Het plaatje met een speelduur
van ongeveer zeven minuten komt in
de plaats van de wervingsfolder, die tot
dusver aan sollicitanten werd toege
stuurd. Opvallend is dat de kosten van
het plaatje ongeveer eenderde bedra
gen van die van de folder. De gram
mofoonplaat bevat een tekst opgeluis
terd door achtergrondgeluiden, waar
mee een beeld wordt gegeven van
diensttaken, opleiding, toekomstmoge
lijkheden etc.
NIEUW
%M wmws "tWi&Wfc Éi?» lÉ&SWïii HÉ
1 i f
Schep zélf het ideale klimaat in uw huis. Met Verosol: gor
dijnen volgens een isolatie-principe uit de ruimtevaart. Geen
zonwering meer nodig: de zilverkleurige reflectiekant van
uw Verosol-gordijnen houdt 's zomers hinderlijke hitte bui
ten. 's Winters houdt Verosol uw kachelwarmte vast. Dus:
besparing op stookkosten!
Zend vandaag nog de coupon in. U krijgt da" een uitvoerige
brochure met alle inlichtingen. Plus een staaltje van deze
revolutionaire gordijnen.
Inzenden aan Verolme Internationaal
N.V., Carel van Bylandtlaan 2. Den Haag
NAAM:
ADRES:
PLAATS:
wenst vrijblijvend alle Inlichtingen over VEROSOL DS-
TT
ALABASTINE
Want de echte Alabastine zet iets uit en klemt
zich daardoor muurvast in naden, scheuren,
barsten enz. Werkt mooi strak af. Brokkelt niet
weg, kat niet los.
Echte Alabastine is alleen verkrijgtaar in het
bekende oranje-groene pak. De naam staat er
groot op! Nu ook Instant Alabastine in
handige grote tube.