Missie en zending kunnen Europa nog niet missen 59.75 ijfps :lo'$M M||r nu 25 stuks 1.50 Studenten winnen ontslagconflict De vahirimiaclvkeert: Gods woord kan brood en wijn „ompraten Casanova's stichten organisatie Mgr. A. Theeuwes na visitatiereis Verloren schapen Schillebeeckx over eucharistie a GROTE INBRENG Professoraat in de oecumene ik los nog steeds evenveel af, maar toch gaat het me f 100,- minder kosten... PREMIE SPAARPLAN Mgr. H. Ernst dankt gespreks groepen voorheen 20 stuks w nu zelfde prijs maar betere tabakken. proef maar. uw goede keus! Licht, geurig en zo zacht GROTE REL AAN UNIVERSITEIT Boycot Seminarie „Bij de politie ben je iemand" RUIMTEVAART ti k cüstip&i 11 —•48 voop alle £&••- P -T...., DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 5 MEI 1967 17 (Van een onzer verslaggevers) BREDA »»De kathedraal van Djakarta is een typisch gotisch ge bouw. Dat is een van de uiterlijke dingen waaruit je kunt afleiden, dat de missie vroeger veel te Europees I geweest is. Je kunt goed merken, dat ze er nu aan het zoeken zijn naar eigen vormen, in liturgie en in kerkebouw". r Dat is een van de conclusies die de vicaris-generaal van het bisdom I(Breda. mgr. A. F. Theeuwes,- ge- trokken heeft nadat hij als adviseur I van het hoofdbestuur van de .zusters van de Elisabethstichting te Breda een visitatiereis heeft gemaakt naar Indonesië. Hij was daarbij in ge- zeischap van de overste van de con- gregatie, moeder Aldegonda. De kerk van Indonesië is dus aan I" het zoeken naar een eigen gezicht, maar kan daarbij, volgens de me ning van mgr. Theeuwes, de steun I van de Europese kerk niet missen. I Hij wijst er daarbij op, dat de zen ding, het protestantse missiewerk, j niet zo'n expansie meer doormaakt als het katholieke. „Te weinig steun van Europa uit", is zijn oordeel. Overigens ziet hij voor de missie in Indonesië, en dan met name voor Sumatra, waar zijn visitatiereis heen was. een grote toekomst weggelegd. Het klein-seminarie van het bisdom Medan is goed bezet met studenten en ieder jaar neemt het aantal in landse priesters en zusters toe. Er ligt ook een groot werkterrein voor de missie. j. De Elisabethstichting heeft twee vestigingen in Indonesië. Een zieken huis in Medan (360 bedden) en een Vestiging in de statie PangurUran. Vooral die laatste vestiging had de belangstelling. Pangururan is de hoofd plaats van het eiland Samozir in het Tobameer. Samozir telt circa 100.000 inwoners. De statie Pangururan telt 20.000 katholieken, verdeeld over 54 kerkjes en bediend door drie pas toors. De zusters die daar werkzaam zijn wüden zich volledig aan pastorale arbeid. Ze hebben dus niet het ty pische missiewerk van onderwijs en ziekenverpleging, maar ze assisteren de pastoors met catechese, gods dienstoefeningen op zondag en huis bezoek. Het is in de missie een ex periment, maar een dat blijkbaar goede toekomst biedt. Er is een grote invloed van katho lieken op het eiland. Het toetreden (ADVERTENTIES) tot de kerk is daar, zoals trouwens van ouds in de missie, geen indivi duele beslissing, maar een kwestie van dorp of stam. Mgr. Theeuwes heeft er een doop meegemaakt van 135 personen. Voor velen is het een kwestie van socjjale status. Men ziet op haar de blanda, de blanke, die ook katholiek is. Hetzelfde motief geldt ook vaak voor de keuze van een beroep, bijvoorbeeld bij meisjes die verpleegster worden .Als zo'n meisje in het ziekenhuis werkt, neemt de familie zonder meer aan dat alle familieleden gratis in het ziekenhuis geholpen worden. Mgr. Theeuwes meent, dat de er varing van de missie een grote in breng kan betekenen in het ontwik kelingswerk. Met name op het ge bied van de sociale verheffing van de bevolking in de ontwikkelingslanden. En ook bij de planning van de pro jecten, bijvoorbeeld de opzet van de technische scholen. Merkwaardig is, dat de technische wetenschappen in Indonesië, dat daar toch duidelijk behoefte aan heeft, minder belang stelling trekken dan de geestesweten schappen. Mgr. Theeuwes is optimistisch uit Indonesië teruggekeerd. Zeker ook voor wat de congregatie betreft waar van hU adviseur Is. Maar hij is er van overtuigd, dat de kerk er de steun vanuit Europa niet kan missen. En dat de zendingsopdracht van de christen hier veel bewuster en over tuigder zal moeten worden uitge voerd. Missie en zending kunnen niet langer als een bijkomstigheid gezien worden, ze behoren onderkend te worden als een essentieel deel van het christelijk programma. De universiteit van Helsinki heeft de vestiging van een zelfstandig pro fessoraat in de leer der oecumene aan de theologische faculteit goed gekeurd. Dit bewijst welk een belang stelling men in Finland voor de in ternationale kerkelijke arbeid heeft. De theoloog, die als eerste dit pro fessoraat op zich heeft genomen, dr. Seppo A. Teinonen, was officieel waarnemer van de Lutherse Wereld bond bij het Vaticaans Concilie. u i K s Wanneer u en uw vrouw nu deelnemen aan het Premie Spaarplan en elk jaar 500,- aflossen op uw hypotheek, dan krijgt u vanaf 1972 ieder jaar honderd gulden van het Rijk! Belastingvrij! Dit geld kunt u dan weer gebruiken voor de aflossing. (Nou ja, of u moet uw collectie grammofoonplaten eens behoorlijk willen aanvullen....) Geïnteresseerd? Vraag dan morgen eens nadere inlichtingen. Alle Hypotheekbanken, Bouwfondsen, Banken, Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken, Levensverzekerings maatschappijen en Spaarbanken zullen u graag helpen. Linnen mantel in Parijse tinten Basis voor persoonlijk bezit Mgr. A, F. Theeuwes ...zendingsopdracht... (Van een onzer verslaggevers) BREDA In een brief aan alle deel nemers aan de gespreksgroepen in het kader van het pastoraal concilie heeft de kapittelvicaris van Breda, mgr. H. Ernst, zijn dankbaarheid uitgesproken voor de grote belangstelling die er voor de gesprekken is geweest. „Het is mij bekend", schrijft mgr. Ernst, „dat mgr. G. de Vet voor zijn overlijden het voor nemen had in een persoonlijke brief de deelnemers van de gespreksgroepen te danken. Hij is aan de uitvoering van dit voornemen niet meer toegekomen. Ik wil dat bij dezen graag op mij ne men". De kapittel-vicaris schrijft, dat het aantal deelnemende groepen, in totaal 1325, de verwachtingen overtroffen heeft. Uit de verslaggeving blijkt dat er intens aan de gespreksavonden is deelgenomen. Momenteel worden de me ningen en zienswijzen uit de gesprek ken bestudeerd en over enkele maan den zal daarvan een samenvatting wor den gegeven in de vorm van een eind verslag. Zodra mgr. Ernst daarvan ken nis zal hebben genomen, zal hij in een brief op de belangrijkste punten ingaan. Tenslotte spreekt mgr. Ernst de ver wachting uit, dat er in het najaar' op nieuw veel belangstelling voor de ge spreksgroepen zal bestaan. Aan het laatste gespreksthema dat in dë voorbije cyclus is behandeld was een extravraag toegevoegd, c waarin ver zocht werd om onderwerpen van ge sprek voor een volgende cyclus voor te dragen. Verloren of verdwaald hope- lijk niet gestolen een paar hon derd schapen des Heren. Al in geen weken gezien. S-v.p. zondagmorgen terugbezorgen. Geen lastige vragen" (Advertentie van een dominee in Amerika) (ADVERTENTIE) DEN HAAG In een onlangs ver schenen boekje „Christus' tegenwoor digheid in de Eucharistie" heeft Schillebeeckx zich geschaard aan de z|jde van hen, die aan h^t dogma der eucharistische tegenwoordigheid een nieuwe interpretatie proberen te ge ven. Hij doet dit zonder voorbehoud, omdat hjj weet dat herinterpretatie van het dogma een noodzaak is. Maar h\j plaatst en dit is zijn per soonlijke bijdrage in het debat de accenten zo, dat elke twijfel aan de werkelijke tegenwoordigheid van Christus in de 'Eucharistie wordt buitengesloten. Schillebeeckx erkent, dat ook andere auteurs een goede vertolking geven van het christelijk geloof op dit punt. Alleen hebben zij bepaalde aspecten niet voldoen de duidelijk naar voren gebracht. Het hier besproken boekje dat in echt Schillebeeckxiaanse stijl is geschreven en dus op zijn beurt wel enige interpretatie behoeft begint met een hoofdstuk, waarin gezocht wordt naar de kern van het dogma der transsubstantiatie. Voorzicntig het ene laagje na het andere van de Trente-tekst afpellend komt de au teur tot de conclusie, dat het de con cilievaders uiteindelijk te doen was om het zuivere geloof in de werke lijke tegenwoordigheid. ,,Trente wil alleen en uitsluitend", zo zegt hij, ,,de unieke apartheid van de eucha- rische tegenwoordigheid als onaan tastbaar geloofsgegeven proclame ren". Na de consecratie is er op het altaar geen brood en wijn meer te genwoordig maar het lichaam en bloed des Heren, Dat heeft de Kerk altijd gelooft dat heeft Trente wil len vastleggen. Niet meer en niet minder. Grondintentie Ook wij zullen aan dit geloofsge geven moeten vasthouden. Maar de hedendaagse levensomstandigheden dwingen ons, aldus Schillebeeckx ons los te maken ,,van de voorstellings wereld", waarmee het dogma van de transsubstantiatie tot ons is gekomen en wel juist om de grondintentie van het dogma gaaf te kunnen bewaren en toch opnieuw beleefbaar te doen zijn. Het dogma in onze tijd woor delijk te herhalen kan men moeilijk anders zien dan als een nodeloze en onverantwoorde beproeving van ons christelijk geloof. Men hanteert dan het begrip „mysterie" als een deus ex machina, men maakt zelf tot my sterie wat in feite een voorbijge streefd mens en wereldverstaan vertegenwoordigt' Zoekend naar een nieuwe interpre tatie sluit de auteur iich in grote lijnen aan bij Schoonenberg. Hij noemt diens analyse algemeen aan vaard in het huidige existentiële den ken. „Men zou kunnen zeggen, dat zij voor mens- en wereldbeeld van nu even vanzelfsprekend is als in gro te lijnen het aristotelische mens en wereldbeeld was in de theologie van de tweede helft der dertiende eeuw. Dit nieuwe wereld- en zelfver- staan is dan ook de achtergrond van alle pogingen tot herinterpreta tie van het Trense dogma". De persoonlijke bijdrage van Schil lebeeckx in het debat ljjkt ons hier in te liggen, dat hjj, sterker dan an dere theologen, benadrukt, dat de eucharistische verandering een ver andering van de werkelijkheid zelf is en niet een verandering die al leen maar berust op menselijke zin geving. Dë werkelijkheid van alle geschapen dingen is de zin, die ze hebben meegekregen van God zelf. Welnu: in de consecratie wordt aan brood en wijn een nieuwe zin gege ven, niet door mensen maar door de levende Heer, die nog altijd in zijn kerk tegenwoordig is. Daarmee ont staat er iets volkomen nieuws, een echte nieuwe schepping, daarmee worden brood en w|Jn werkelijk ver anderd in het lichaam en bloed des Heren. Herschepping Wanneer een mens aan bestaande dingen' een bepaalde zin meegeeft, die ze van nature niet hebben, ver andert hij niets aan hun diepe wer kelijkheid, hij verrijkt ze alleen met een nieuwe betekenis. Als hij iemand een bloemstuk stuurt en hij schrijft erbij „in deze bloem kom ik zelf naar je toe", dan blijft die bloem een bloem ook al krijgt ze door die toe voeging een zeer persoonlijke bete kenis. Maar als God zoiets doet, be reikt hij de werkelijkheid zelf en ver andert die. Hij „spreekt ze als het ware om", hij herschept ze tot in de kern van haar bestaan. En dat ge beurt in de Eucharistie. Schillebeeckx zegt dan ook, dat hij niet tevreden kan stellen met een uitleg van het dogma, die louter fe nomenologisch blijft. Hij meent een uitleg te moeten eisen, die door- dringttot de werkelijkheid zelf. „De werkelijkheid" zo zegt hij aan het slot van zijn Doek, „is geen maaksel van de mens: in deze zin is realis me wezenlijk voor het christelijk ge loof. Bij mijn herinterpretatie van het gegeven van Trente kom ik dan ook nooit klaar met een beroep alleen op menselijke zinstichting, ook niet als men deze binnen 't geloof plaatst. Zulk een transsjgnificatie heeft na tuurlijk een plaats in de Eucharistie, maar' zij wordt gedragen en opgeroe pen door de herscheppende activiteit van de Heilige Geest, de geest van Christus, gezonden door de Vader. In de ruimte van de actief gelovende, doende en vierende Kerk handelt God zelf, het resultaat van dit heils- handelen Gods is sacramenteel een nieuwe schepping". DR. ALFRED VAN DE WEIJER. (Van onze Amerikaanse correspondent) WASHINGTON Naast het sensationele nieuws over de Amerikaanse jeugd, vooral wanneer het gaat om "het roken van bananeschillen of l.s.d., zijn er positieve berichten te melden, vol actie en progressiviteit. Aan de katholieke universiteit in Washington heeft zich dezer dagen een grootscheepse rel voorgedaan. Profes sor Charles E. Curran (33), een pries ter met moderne ideeën op het ge bied van geboortenbeperking, werd met mgang van augustus a.s. van zijn post aan de universiteit ontslagen. De curatoren van de universiteit, waaron der kardinalen, bisschoppen en buiten kerkelijke functionarissen, kwamen in spoedvergadering bijeen, nadat duizen den studenten, veelal gesteund door andere hoogleraren en leden van de faculteit, in staking waren gegaan Nonnen, priesters en studenten gaven eensgezind van him ontstemming over het besluit van de rector magnificus kennis. De Amerikaanse katholieke universi- teit van Washington telt 6.600 studen ten. Vele van de demonstranten gaven te kennen dat zij het zelf zeker niet in alle gevallen met de ontslagen pries ter-professor eens waren, maar dat zijn ontslag in strijd was met acade mische vrijheden, bij traditie gegaran deerd aan Amerikaanse hogere onder wijsinstellingen. De boycot duurde vijf dagen. Het verzet van studenten nam niet af maar toe. De raad van bestuur kwam herhaalde malen in vergade ring bijeen. De 600 professoren en le den van de faculteit stemden met 400 tegen 18 stemmen ten voordele van professor Curran. Tenslotte gaf de rector magnificus toe. Na overleg met toestemming van de raad van bestuur werd professor Cur*an opnieuw benoemd tot lid van de faculteit, terwijl hij tegelijkertijd zelfs tot „associate professor" pro moveerde. De aartsbisschop van Was hington, Patrick A- O'Boyle maakte het besluit op de trappen van het uni versiteitsgebouw bekend, luid toege juicht door de stakende studenten. Het succes van de studenten in Was hington heeft navolging gehad op an dere universiteiten. Bijvoorbeeld aan de Drew universiteit in New Jersey werd op gelijke wijze een staflid van het seminarie van Methodisten door 't bestuur van de school aan kant gezet. Onmiddellijk gingen de 150 seminaris ten in staking, gesteun ddoor honder den, studenten van andere faculteiten van Drew. De staking hier duurt reeds 12 dagen. Aan Queens College, een New Yorkse universitaire instelling met niet minder dan 26.000 ingeschre ven studenten, is een soortgelijk dis puut aan de gang. Honderden studen ten houden dagelijks „sit-ins" om te demonstreren tegen het ontslag van enkele van hun professoren. De rec tor maakte bekend, dat dikwijls con tracten met bepaalde faculteitsleden niet worden hernieuwd en dat het hier niets ongewoons betreft, maar het ver zet van de studenten duurt voort. Aan de katholieke universiteit in Washington hebben de jongste ongere geldheden bovendien geleid tot eisen der studentenorganisaties om zeggen schap te krijgen bij het aanstèllen en het ontslag van hoogleraren. Studen ten willen bovendien afgevaardigden zendèn naar bepaalde vergaderingen van het universiteitsbestuur, opdat de leerlingen zelf medezeggenschap zou den krijgen bij het bepalen van regels en orde aan de universiteit in het algemeen. Dit soort concessies aan stu dentenorganisaties is namelijk reeds op enkele vooraanstaande Amerikaan se hogere onderwijsinstellingen gedaan en ook in deze sector breiden de eisen zich uit. (ADVERTENTIE) 1 MTLANO MARITIMA (AF) Casa nova is altijd een soort ideaal geweest in Italië, maar nu is het een organisa tie. Sinds het genootschap op 1 mei werd opgericht hebben zich 200 leden gemeld die de naam Casanova dragen of er aanspraak op maken. Omdat de geboortedag van de organi- satle de dag van de arbeid was, werd als leus „Casanova's aller landen, ver- enigd u" aangenomen. Aanwezig op de oprichtingsvergade ring waren de markies Antonio Casano va de Altedi uit Barcelona, RJchard Konrad Casanova uit Maastricht, Ru- dolf Casanova uit Praag en vele Gio vanni's, Luigi's en Mario's Casanova uit Italië. De organisators van het agentschap voor toerisme uit Ravenna vertelden dat op hun circulaire gereageerd werd door vele belangstellende maar achter dochtige Casanova's .Men vreesde dat het een soort grap was, maar het agent schap is hoogst ernstige bestudering van de familie Casanova van plan. Vele deelnemers aan de eerste ver gadering waren best over het idee te spreken. De Nederlandse en de Tsje chische Casanova kwamen tot de ont dekking dat zij een gemeenschappelijke overgrootvader hadden, een Hugo Ca sanova, die in de vorige eeuw in Praag woonde. De volgende vergadering van de Casanovaclub wordt in 1969 !n Bar celona gehouden. ROTTERDAM (ANP) ,3U de poli» tie ben je iemand", luidt de titel van een grammofoonplaatje dat de Rotter damse politie voortaan zal sturen aan meer serieuze sollicitanten naar een functie in het Maasstedelijke politie- aparaat. Het plaatje met een speelduur van ongeveer zeven minuten komt in de plaats van de wervingsfolder, die tot dusver aan sollicitanten werd toege stuurd. Opvallend is dat de kosten van het plaatje ongeveer eenderde bedra gen van die van de folder. De gram mofoonplaat bevat een tekst opgeluis terd door achtergrondgeluiden, waar mee een beeld wordt gegeven van diensttaken, opleiding, toekomstmoge lijkheden etc. NIEUW %M wmws "tWi&Wfc Éi?» lÉ&SWïii HÉ 1 i f Schep zélf het ideale klimaat in uw huis. Met Verosol: gor dijnen volgens een isolatie-principe uit de ruimtevaart. Geen zonwering meer nodig: de zilverkleurige reflectiekant van uw Verosol-gordijnen houdt 's zomers hinderlijke hitte bui ten. 's Winters houdt Verosol uw kachelwarmte vast. Dus: besparing op stookkosten! Zend vandaag nog de coupon in. U krijgt da" een uitvoerige brochure met alle inlichtingen. Plus een staaltje van deze revolutionaire gordijnen. Inzenden aan Verolme Internationaal N.V., Carel van Bylandtlaan 2. Den Haag NAAM: ADRES: PLAATS: wenst vrijblijvend alle Inlichtingen over VEROSOL DS- TT ALABASTINE Want de echte Alabastine zet iets uit en klemt zich daardoor muurvast in naden, scheuren, barsten enz. Werkt mooi strak af. Brokkelt niet weg, kat niet los. Echte Alabastine is alleen verkrijgtaar in het bekende oranje-groene pak. De naam staat er groot op! Nu ook Instant Alabastine in handige grote tube.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 15