De vrouw naast Sieto Hoving, Gemeente presenteert rekening „APPEL EN ZIJN BOOM Oceanen onder toezicht Ver. Naties naken verschillen, vijl wordt genoten, ffie, het fijnste van jr de grote vraag, De boon is de beste bewaar plaatsvan. het koffie-aroma! Cabaret hoort thuis in café Ur. ivlangone Toneelschool Subsidie Vïuistronauten vermist Marijke Hoving, toen zij nog Marijtje Tauber Kiitte, in Oudkarspel woonde en als 11-jarige nog niet droomde van succes in het cabaret. (Van een onzen redacteuren) AMSTERDAM Een statig patriciërshuis aan de Weesperzijde te Amsterdam, Nummer 29, en kele huizen voorbij dat van de literator dr. Victor E. van Vriesland. Een portiek met een paar trapjes en dan de deur van de woning, waar Marijke Hoving - wij denken wel vier verdiepingen hoog - woont in twee kamers, zo groot als zalen. Marijke Hoving, de vrouw van de cabaretier Sieto Hoving met wie zij samen tien jaar geleden het cabaret „Tingel Tangel" begon. Marijke Hoving, die van haar meisjesnaam Marijtje Tauber heet en geboren werd aan de Dorps straat A 191 te Oudkarspel. Rossig, zeer slank en charmant staat zij voor het hoge raam dat uitzicht geeft op de Amstel, die onder jagende wolkenluchten zacht-rimpelend voortstroomt met soms een zilveren rilling over het wateroppervlak, als de rivier getroffen wordt door schampen plotseling zonlicht. Voor ons is Marijke Hoving die middag helemaal „de vrouw naast Sieto", de gelijkwaar dige partnerin van een succesvol cabaretier, die in de beklemtoning van de „N" aan het eind van een woord haar Noordhollandse afkomst niet verbergen kan en dat ook geenszins wil. Het artiesten-echtpaar Hoving-Tauber, een twee-eenheid op toneel, maar óók in het dagelijkse leven. Marijke Hoving-Tauber heeft haar bindingen met Oudkarspel, ondanks alle beslommeringen van een druk artiestenhestaan, niet verloren. Een broer van haar woont er in het ouder lijke huis en als er een nichtje trouwt, dan gaat'zij er heen om de huwelijksplechtigheid bij te wonen. Vader Tauber was tijdens zijn leven bouwkundige, speciaal op het gebied van molens; twee zoons zetten die fa milietraditie voort en in Alkmaar woont een neef, die al evenzeer de bouwkunst tot z'n levensdoel heeft ge maakt prof. ir. P. H. Tauber. In Oud karspel ging Marijtje Tauber op school bij meester Van den Abeele, die nu - rustend woont even voor bij de hervormde kerk in het dorp. Van hem kreeg zij, toen „Tingel Tan gel" tien jaar bestond een felicitatie: meester was zijn pienter leerlingetje niet vergeten'. „Kijk", zegt zij, als zij vaardig de gast bedient van thee, „die grote azalea kregen wij van Wim Kan bij ons tienjarig jubileum." Op een ta feltje staat een prachtige, bloeiende plant, bijna boom-hoog. waarmee grote Wim zijn oude medewerkers fêteerde. Zij is er erg gelukkig mee. „Zij hebben thuis mijn toneelas piraties echt niet gestimuleerd", «eroolgt Marijke Honing, terwijl zij de fraaie Abessijruse kater, die bij haar komt zitten een aai geeft. Maal daarom zelf uw koffie, direct voor bet zetten. IVïarijke en Eieto Hoving hebben ruim tien jaar geleden het aan gedurfd het cabaret terug te bren gen naar waar 't boort: in het café. Ongedwongen genietend van een drankje, kan men daar kennis ne men van het laatste nieuws op politiek en maatschappelijk terrein in de vorm van de satire, van de ironie, geladen met de onmisbare portie echte humor. De Hovings be gonnen in het Leidseplein-theater, verhuisden daarna naar de „Chèva- lier d'Or", een bar in de Beethoven- straat, om tenslotte voor goed te landen in „Tingel Tangel" aan de Nieuwezijdsvoorburgwal. Dit „vestzak"-theater met zijn in gebouwde bar ademt een sfeer van intimiteit, die nog verhoogd wordt, als bij de aanvang van de voorstel ling het barokke stenen plafond engeltje, achteloos tegen het decor hangende, door het rammelen van een ijl belletje om aandacht en stilte vraagt... AMSTERDAM De Appel en zijn Boom, die sinds twee jaar niet langer alleen spreekwoordelijk, maar ook ar tistiek bij elkaar horen, dreigen het kind van de rekening te worden. De gemeente Amsterdam heeft „grote" Karei deze week namelijk een aanma ning doen toekomen ten bedrage van 6.000 gulden, zogenaamd wegens ar beidsloon voor vier ambtenaren, maar in werkelijkheid, omdat de dienst be plantingen vindt, dat de schilder maar wat „aangerotzooid" heeft, toen hij in 1964 het verzoek kreeg, het honderdja rige bestaan van het Vondelpark met een meesterwerk op te luisteren. Karei Appel kwam indertijd enkele malen uit Parijs over om aan de op dracht te voldoen. De manier, waarop hij zich van zijn taak kwee£, wekte al meteen achterdocht. Hij wees een royale boomstronk aan en liet het fatsoeneren en beschilderen van het gevaarte voornamelijk aan vier personeelsleden van de dienst be plantingen over. Wel diende hij een onkostennota van 3.000 gulden in. Voor de eeuwfeest- vierende Vondelparkbeheerders, die de herdenking van het lustrum met een beeldententoonstelling zeer serieus na men, waren niet alleen Appels ka kelbonte kleuren een doom in het oog, maar vooral de hele gang van zaken. SAN FRANCISCO (AP) Volgen» dr. Gerald J. Mangone, een Ameri kaans deskundige op het gebied van het internationale recht, moet de oce- aanvisserjj en de exploitatie van de zeebodem onder toezicht van de Ver- nigde Naties worden geplaatst. Het al ternatief is volgens hem „felle natio nalistische agressie die tot oorlog leidt". „Terwijl de staatslieden het oog ge richt houden op de ruimte en de ster ren, kan de ware slag om de beheer sing van de aarde worden gevoerd in en op de zeeën. De internationale wrij ving die wordt opgewekt door het ver snelde tempo van nationale oceano- grafische programma's en oceaan technologie maakt toezicht van de Ver enigde Naties een dwingende eis", al dus dr. Mangone die sprak op een A^. merikaanse nationale conferentie inza ke overheidsadministratie. Hij was van mening dat de vissery- opbrengst kan worden opgevoerd tot twee en een half maal het huidige peil, of 115 miljoen ton, waarmee een bijdrage kan worden geleverd in de benodigde uitbreiding van de wereld voedselvoorziening met 35 procent In de komende tien jaar. Alleen de Verenigde Naties kunnen er volgens nem voor zorgen dat de economische baten van 'n coöperatieve exploitatie van de oceanen aan alle volkeren gelijkelijk ten goede komen- De volkerenorganisatie moet volgens dr. Mangone paal en perk stellen aan het uitbreiden van de aanspraken door de afzonderlijke landen op delen van het continentale plat of de oce aanbodem. „Anders zullen we een ver deling van de zeebodem te zien krij gen die nog zelfzuchtiger, meedogen lozer. strijdlustigeren zelfvernietigen der is dan het verdelen van Afrika in de negentiende eeuw", zei hij. moet vernieuwen en waarvoor men als dat nodig blijkt terugkeert naar de „school" om te leren, steeds maar te leren, want in dat mooie, maar slopende vak raakt men nooit uitgestudeerd. „Prachtige plant, hé", zegt ook Sieto Hoving, als wij gaan vertrekken. „Ca deau van Wim Kan bij tien jaar „Tin gel Tangel". Hij zegt het met voldoe ning en nauwelijks verholen trots, om dat hij en zijn vrouw haast kinderlijk blij zijn met deze fleurige waardering van hun t'alent door Nederlands groot meester op hun terrein: het cabaret! De telefoon aan het oor, de ballpoint Sn de hand, zo zit Marijke Hoving hier in de kassa van het cabaret „Tingel Tan gel" aan de Nieuwezijdsvoorburgwal te Amsterdam. dat verwacht, dan kun je zo héél blij en volkomen gelukkig naar huis gaan. Mijn man schrijft de teksten meestal hier in Amsterdam. Hij heeft het eens geprobeerd ^tijdens een vakantie in Zuid-Frankrijk, maar dan word je zo afgeleid, dat er van echt werken niet veel komt. Wij hebben sinds kort een boerderijtje in de buurt van Wolvega. Daar gaan wij straks heerlijk vakantie houden". In die weidse rust van het Friese land zal dan waarschijnlijk wel de grondslag worden gelegd voor het volgende „Tin- gel-Tangel-programma als vervolg op het nu met zoveel succes gebrachte, zéér spitse, naar onze mening soms wat al te anti-klerikale: „Zotten en wijzen bijeen, weten meer dan wijzen alleen". „Na de ulo bij meester Dullemond ben ik naar de Amsterdamse toneelschool gegaan, waar ik ook mijn man heb leren kennen. Ik had op school wel eens een voordrachtje gedaan en al van mijn ze vende jaar viool gespeeld. De Taubers zijn namelijk allemaal nogal muzikaal en hun geliefde instrument is de viool. Ik heb een heerlijke tijd gehad op de toneelschool. Vooral de lessen van Han Bentz van den Berg waren bijzonder instructief. Mijn studiegenoten waren daar o.a. Ina van Faassen, Tine de Vries, Henk van Ulsen, Allard van der Scheer, en Onno Molenkamp. Ook aan de ge storven Johan Fiolet die er docent was, bewaar ik prettige herinneringen". ONZÊ EIGEN s MODE-ATEUt y garanderen. iI^SVORM i ALLERNIEUW®11 50 i MODELLEN De Abessijnse kater springt op en rent naar de deur. Er klinkt gestommel op de trap: de baas komt thuis. Sieto Hoving komt binnen, klein, slank, een baardje keurig verzorgd. „Nee, mij niets vragen", weert hij la chend af. Dit is het interview van mijn vrouw. Heeft meneer al een glaasje sherry gehad?" Er komt nóg een poes te voorschijn, die met de Abessijn de heer gemaal geen minuut rust gunt'. „Als ik thuis kom, krijgen ze eten", zegt Sieto Hoving en duikt in het keukentje om voor de dieren te zorgen. „Mijn man komt terug van zangles", neemt Marijke het gesprek weer op. Wij hebben allebei les bij de zang- pedagoge Greta Krom. „Ik ken geen noot", zegt de teruggekeerde Sieto. „daar moet nodig wat aan gedaan wor den. Straks ga ik ook pianoles nemen". „Nu nog zangles nemen?", vragen wij aarzelend. „Ja, juist nu", zegt de heer des huizes. „Na tien jaar cabaret is me gebleken, dat dit broodnodig is". Het bewijst wel overduidelijk de ernst waarmee het echtpaar Hoving-Tauber het moeilijke cabaret-métier opvat. Een metier, waarin men zich yan dag tot dag Fel reageert Marijke Hoving, als wij haar mening vragen over de gesubsidi eerde toneelgezelschappen. „Wij krijgen geen cent overheidssubsi die. Eerlijk gezegd, zou ik dat ook niet willen, want het dwingt je in een keurs lijf en het maakt je lui. Wél erg vind ik, dat een kwart van onze inkomsten weg gaat aan vermakelijkheids- en omzet belasting. Wij verdienen zogezegd rnet een jaar optreden de subsidie voor een „gesteund" toneelgezelschap, dat in het geheel geen financiële zorgen heeft. U moet mij goed verstaan; wij spelen in een zaaltje aan de Nieuwezijdsvoor burgwal, waar maximaal 150 bezoekers ingaan, zodat onze entreeprijs wel aan de hoge kant moet zijn. Aan de andere kant menen wij, dat wij die prijs vra gen kunnen, omdat wij met tien jaar cabaret ons bestaansrecht méér dan be wezen hebben. Een andere kwestie is echter die van de kwetsbaarheid. Wanneer onverhoopt een programma het niet zou doen, heb je niets om op terug te vallen. Je duikt dan in een volkomen cacuüm. Precies zo gaat het, als b.v. door bijzondere om- SYDNEY (RTR) Vier leerlingen van een middelbare school in Sydney hebben een beloning van drie rijksdaal ders uitgeloofd voor het opsporen van wee „muistronauten". Zij „lanceer den" woensdag twee muizen in een „ruimtecabine", die aan een met gas gevulde ballon hing. Volgens bereke ningen van het „grondstation" zou de ballon op een hoogte van ongeveer zevenduizend meter klappen. De „muistronauten" zoudens ver volgens per valscherm naar de aarde terugkeren. Een woordvoerder van de ruimte vaartenthousiasten verklaarde echter, dat de muizen spoorloos verdwenen zijn en dat men zich ongerust begint te maken. *0 1.EIDÉMH Sieto Hoving de «man naast Marijke bezig met het schrijven van een nieuwe tekst. Een luchtige conférence vraagt ook een luchtige omgeving en daarom heeft de man van „Tingel Tan gel" de buitenlucht maar opgezocht. De cabaretière Marijke Hoving .ten voeten uit". In tien jaar tijd bracht het echtpaar elf programma's, die stuk voor stuk een succes werden. Hier een im pressie van een „hogeschoolrijdster". AME^SFOORTU^i»

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 27