„Ik laat me niet verjagen" zegt vrijbuitende Maarten nur die nu 25 stuks 1.50 Vrachtvervoer door de lucht steeds belangrijker OPSPORING VERZOCHT! BLIJMOEDIGE LEVENSKUNSTENAAR WOONT TUSSEN ZIJN PAARDEN MN f 1.95 Relaas Vooruit Rotterdamse jeugdbende opgerold Twee doden „Diana" geborgen 17 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 27 APRIL 1967 GRONINGENr lêhlmkw jjj mmrn 20 stuks v nu zelfde prijs maar EETERE TABAKKEN. proef maar. uw ooebë KEUS! Voor ruim f 50 min aan postzegels op Amphilex 67 Twee doden bij ontploffing MEER WETEN... ELSEVIER LEZEN! 1 (ADVERTENTIE) lussen vuilnisbelt en spoorlijn leen Maarten mei Ajit paatuen *.p u«nn;lten -iis ui] ie boxen loopt. Maar de Zeister burgemeester vertelt dat er klachten bij hem «un binnengekomen van de dieren bescherming. (Van een onzer verslaggevers) WÊËÊ&XIÊÊÊÊBIËABIPSP DEN DOLDER Maarten Slotegraaf (50) woont met vrouw Sjaan in een paardestal, verstoken van gas- en waterleiding Op steenworpafstand dave ren met onregelmatige maar over het algemeen zeer korte tussenpozen, de treinen over de drukke lijn Utrecht-Amersfoort. Bovendien stijgen en dalen gierende straaljagers van Soesterberg zó dicht over het plaatijzeren dak boven zijn hoofd dat luchtvaartautoriteiten het nodig oordeelden om op zijn erf een metershoge mast te plaatsen met een rood toplicht ter oriëntatie van de piloten. En tenslotte begint de vuilnisbelt van de gemeente Zeist daar waar zijn domein ophoudt. Al met al een omgeving die de doorsnee Nederlander tot vertwijfeling en razernij zal brengen. Maarten evenwel blijft blijmoedig en zegt met lachrimpeltjes in de getaande huid rond zijn flitsende oogjes: ,,Ik kom uit Friesland, ik laat me niet wegjagen. Ik zit hier beter dan burgemeester Korthals Altes in zijn dure huis." En nadat hij het blauwwollen mutsje op zijn noofd wat verder naar achteren «ïceft geschoven: „Wij zijn vrijbuiters". gen op het gemeentehuis. Ik bouwde zelt nieuwe boxen Daarna kwamen de burgemeester en de wethouders op be zoek - Scheps was er ook bij - en Korthals Altes veronderstelde: .Je zult wel verknocht zijr aan dit stukje grond' Ik bevestigde dat en vertelde van de zelfgebouwde boxen Een paar dagen later kreeg ik een brief van de gemeente omdat ik zonder vergunning opstallen had gebouwd. Dat waren die zelfde boxen- En een week of vier ge leden kwam het bericht dat ik het onbewoonbaar verklaarde huis zou moeten verlaten. Ik zou naar de Kroostweg op nummer honderd moe ten. Nou, ik ben er eens gaan kijken maar dat is nog veel slechter dan dit. Rotzooi is het daar en je kan er geen beest houden. Dus daai ga ik niet heen, ai moeten de politiemannen - arme jongens die er ook niks aan kunnen doen me erin dragen. Ik laat me niet vangen, dat heb ik in de oorlog ook nooit gedaan Op de dag dat ik mijn huis verlaten moest heb ik twee en een halve ton mest uit een paardebox gekruid, wanden en oia fond met dubbeldik zeil bespannen hupsee, nog een paar lakens er tegen aan en toen was het klaar Later heb ik nog een stukje aangebouwd, voor al tegen de wind. Want verdomd moe der, weet je nog dat we die eerste nacht zulke koude koppen hadden? (En als Sjaan weer eens instemmend heeft geknikt). Maar nu hebben we het best, lekker warm hier. Wat woon comfort zijn we er eigenlijk op voor uitgegaan want hier lekt het niet meer". Hij verstaat de kunst om zich uit te drukken in gespierde termen zonder grof te worden. Hij heeft een aanste kelijke Lach, taalt niet naar luxe en comfort, laat zich door geen macht ter wereld uit het tood slaan en lijkt echt gelukkig. Hij is het type van een levenskunstenaar en hij vertelt lucht hartig over het dwangbevel van de ge meente Zeist om juist vandaag ook die paardestal waarin hij woont., te ontruimen Hij houdt zichzelf en zijn vrouw ln leven van'de opbrengst van de paar den. Dieren die anderen bij hem heb ben gestald en die zijn eigendom zijn Het zijn er in totaal elf en ze hinniken herkennend als hij voorbij de boxen 1 loopt die zijn erf aan twee kanten be grenzen. De derde zijde wordt afge sloten door een gevel van het onbe woonbaar verklaarde huis waarin hij 2 vroeger heeft gewoond ^n de vierde kant die is open en geeft via de vuil- I nisbelt een weids uitzicht op het vlieg F veld Soesterberg. Op dit erf scharre len de kippen van tijd tot tijd op gejaagd door een vinnig bruin hondje dat met luide kreten tot de orde ge roepen moet worden en waggelen de ganzen. ,,Ha, daar heb je die gek ook weer", grapt Maarten tegen een vuil-witte, rafelige kalkoen. .,En toch kan ik hem niet opvreten Ik heb hem al zo lang, hij loopt me overal achterna". Maarten Slotegraaf dist het relaas j van zijn wederwaardigheden op zon der een zweem van zelfbeklag en be gint bij zijn jeugd, toen ziin vader nog bedrijfsleider op het landgoed van Boissevain was en uijzelf het manusje V van alles dat de eigenaar vergezelde op zijn jachtpartijen. I Maar in de oorlog kwam er een S NSB'er Niet eens zon kwade kei el misschien maar hij lag me niet We kregen ruzie en in 1943 ben ik hier gaan wonen Ik hield koeien en var kens en alle mogelijke beesten Ik huurde het huis en het erf van Go- dijn en had het vruchtgebruik van het ''weiland op de plaats waar nu de belt ligt. Maar Godijn kwam te overlijden en toen kocht Arie Kraal het om zand te winnen Daardoor raakte ik nel grasland kwijt en moest ik mijn koeien van de hand doen. Nog later nam de gemeente Zeist alles over Er kwarn een vuilnisbelt en het huls werd on bewoonbaar verklaard Dat was ïr 1961 Het was ook werkelijk een rot ..huis Het lekte aan alle kanten Maa- ik heb nooit aan de gemeente ge vraagd of die het wilde opkrappen Dat deed ik zelf. dan konden zij hun centen in de zak houden Ik zat zéll or het dak (terzijde tot de Instemmend meelachende echtgenote) weet je nog wel Sjaan. en moest prompt daarop met difterie maar het had ook iets met kou te maken naar het zieken huis. Maarten Slotegraaf: „Ik zit hier heter n.. in zijn mooie huis". De oude stenen schuur stortte bijna in zodat ik daar geen paarden meer kon houden, maar ik ging niet kla- Maarteo vertelt lacnend dat meu bels en kledingstukken in een oude schuur werden opgeslagen en daar in middels danig zijn bevuild door de kippen Zolang ze maar van mijn lijf af blijven zal ik niet gaan vechten als ze komen. Daar koop 1e niks voor Dan kom je in de nor en ben je je vrijheid helemaal kwijt Maar ik ga hier ge woon niet weg ik heb zo n jong advo caatje in de arm genomen en die zal geloof ik, een kort geding beginnen. Maar vandaag moet Ik ook uit deze stal. Wat ik ga doen? Misschien gaan we zo lang in de auto zitten (wijzend naar een Volkswagen) Maar als ze weg zijn trek ik toch weer hierin", aldus Maarten. Burgemeester Korthal? Altes Is er evenwel van overtuigd dat de schil derachtige paardenverzorger zal ver dwijnen Hij noemt hem een .schar relaar", zegt dat de dierenbescher ming al vaak is geweest omdat de paarden in wrakke boxen dat is toch geen menswaardig verblijf") staan, dat het huis niet meer te bewonen is, dat het daar zo dicht naast de belt een onhygiënische toestand is, een vreselijk orimitief verblijf ,,Dat de woning aan de Kroostweg nog slechter zou zijn is verzonnen. Maar ja. die man is ook niet iemand die in een paleis thuishoort Hij zal voor zijn paarden een mdere sta) moe ten zoeken. Die hebben wij niet kun rien vinden" aldus burgemeester Kort hals Altes. Hiertegenover staat dan weei een ontboezeming van Maarten Slotegraaf ,.lk begrijp best dat er in dit steeds voller wordende land geen dlaats meei is voor een stelletje vrijbuiters als wij zijn- Maar dat hadden ze me toch fat soenlijk kunnen vertellen Ik ber echt wel voor rede vatbaar. Ais ze me di rect dwangbevelen toesturen, dan ver zet ik me daartegen" Zijn vrouw Is even verdwenen om met een paar verpleegsters van de na bijgelegen Willem Arntzhoeve te pra ten en komt terug met de vraag of de dames donderdagavond kunnen ko men paardrijden. Maarten vindt het best. ..Maar maak er het voorbehoud bij dat we misschien op het politie bureau zitten roept hij haar lachend (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) 2 laddersloppen modieuze tinten ingewerkte hiel, versterkte zool en teen een boord, dat aan alle eisen voldoet de juiste lengte en pasvorm dat is de nieuwe kwaliteit van NUR DIE nylons Uw kruidenier heeft ze voor u ROTTERDAM (ANP) Door de aanhonding van een 13-jarige jongen die op heterdaad werd betrapt bü het wegnemen van een geldkistje met f 1.000,- is de recherche van de Rot terdamse kinderpolitie achter het be staan gekomen van een jeugdgroep, die zich de veelbelovende naam van „De ruige bende" had aangemeten. Een zestienjarige jongen voerde on der de bijnaam „de paardekop" het bevel over de groep, die uit zeven jon gens in de leeftijd van 13 tot 16 jaar bestond. De jongelui gingen de afgelo- pen maanden in diverse combinaties op pad in het westelijk stadsdeel waar zij een omvangrijke serie diefstallen pleegden. Met het oprollen van deze groep kon de recherche van de kinder- iZ0lnj inbraken in het westelijk stadsdeel oplossen. De jongelui ■talen uit fabrieken en winkels goe- deren als sigaretten, kleingeld, snoep- f^Q0Qen ter waarde van Superb gesneden. En elegant-slank van lijn. Ideaal-comfortabel voor lente, zomer, herfst en winter. 'i v Licht, geurig en zo zacht AMSTERDAM (ANP) Van 11 t. m. 1\ mei a.s. wordt in de nieuwe RAI in Amsterdam de internationale postzegel!entoonstelling „Amphilex 67 gehouden. De officiële opening zal worden ver richt door drs. J. A Bakker, minis ter van Verkeer en Waterstaat, die te vens voorzitter is van het erecomité. Uit praktisch alle Europese, maar ook uit niet-Europese landen zijn verzame lingen. te bewonderen, die te zamen een verzekerde waarde hebben van 50 miljoen gulden. De werkelijke waarde van hel tentoongestelde is waarschijn lijk enkele tientallen miljoenen. Binnen het gebouw wordt een eigen bewakingsdienst ingesteld. Buiten de R. A.I. wordt dag en nacht door de po litie met waakhonden de wacht gehou den VLAARD'IN GEN (ANP) Gister nacht heeft zich bij de Eerste Neder landse Coöperatieve Kunstmestfabriek Streek Deltachemie in Vlaaringen een ontploffing voorgedaan, die aan twee personen (bankwerkers) het leven ge kost heeft. De mannen waren op de derde verdieping van het produktiege- bouw bezig met het monteren van een transportschroef. Op een gegeven ogen blik explodeerde deze schroef. Beide mannen werden weggeslingerd. Een man bleek op slag dood te zijn. De ander werd over de balustrade geslingerd en kwam op de 18 meter lager gelegen vloer terecht. Hij over leed in het Holy-ziekenhuis. De Vlaardingse recherche stelt tn overleg met de arbeidsinspectie een onderzoek in. (Van onze correspondent) AMSTERDAM „Een van de Philips- directeuren in een Latijns-Amerikaans land heeft eens gezegd: de grootste con currentie ondervind ik van myn eigen produkten, die tussen schip en waren huis gestolen zijn. Ze zijn al tegen af- braakprijzen van de hand gegaan, wan- ik met het treurige restant mijn klan ten nog moet bevoorraden". Dit onthul lende citaat kwam gisteren uit de mond van Philips-directeur J. Bolhuis. Hij sprak op de gemeenschappelijke studie dag over luchttransport, die in de Am sterdamse R.A.I. was georganiseerd door het Nederlands centrum van di recteuren en de federatie voor de Ne derlandse export. Het voorbeeld diende uiteraard, om de voordelen van vrachtvervoer door de lucht te onderstrepen. „Dat het vaak misgaat ligt zeker niet aan de scheep vaartmaatschappijen, die doen wat ze kunnen", aldus ir. Bolhuis. Het ia meestal een cumulatie van zaken, zoala havenmisstanden, tijdrovend inklarings procedures en ontoereikend binnen lands transport. Anno 1967 zijn derge lijke situaties verantwoordelijk voor de onbetrouwbaarheid van belangrijke de len van de mondiale transportketens. Een produkt, dat niet of beschadigd aankomt, kan niet voor een tevreden afnemer zorgen. Het beroep dat van daag op luchtvaart wordt gedaan, steunt voor een belangrijk deel op dit mo tief". De heer Bolhuis wees erop, dat men zich door het uitsluitend gebruik van luchtvaart en door de invoering van geautomatiseerde procedures voor or derverwerking enerzijds kan instellen op het aanhouden van een centrale we reldvoorraad, terwijl men anderzijds in staat zal zijn de levertijden drastisch te beperken. De praktische waarde van het systeem blijkt volgens hem uit het feit, dat men in staat zal zijn, de streefdatum van 24 uur tussen plaat sing van de order en levering van de goederen aan de klant in een groot deel van de gevallen waar te maken. Zover is het echter nog lang niet. De heer Bolhuis waarschuwde: „het is ze ker niet alleen gebrek aan inzicht bij verladers, dat nog een sta-in-de-weg vormt om de voordelen, die de lucht vracht kan bieden, volledig uit te bul ten. Ik denk met name aan de struc tuur en de organisatie van de lucht vaart zelf. Het moderne goederenver keer heeft voor zijn verdere groei be hoefte aan een flexibel, wereldwijd luchtvrachtsysteem, dat geschoeid is op een economische leest. Op dit gebied moet echt nog wel het een en ander gebeuren. Het internationale lijnennet van de luchtvaartmaatschappijen dankt zijn huidige samenstelling en vorm min der aan de behoefte van het wereld- handelsverkeer dan aan de nationalis tische gevoelens van de regeringen op dit gebied. Bij het ontwerpen van nieuwe vliegtuigen en de invoering van meer rationele technieken van goede renbehandeling, wordt voorts geen of onvoldoende rekening gehouden met de technische en bedrijfs-economische mo gelijkheden van aansluitende vervoers takken en het verladende bedrijfsleven. Eveneens wordt nog te weinig ingezien, dat voor de zakenman niet het aantal vlieguren maatgevend is, maar slechts de tijd die hij nodig heeft om van deur tot deur te komen. Als knelpunten ver meld ik ook de organisatie van het transport van en naar de luchthavens, de betrouwbaarheid van vrachtboe kingssystemen, de slechte informatie procedures en de tijdrovende douane behandeling." De slotconclusie van ir. Bolhuis was: „de door mij genoemde onvolkomen heden zijn in hoge mate mede beslis send voor de structurele ontwikkeling van het luchtvrachtverkeer. Belangrijk is daarbij, dat geen van de betrokken partijen regeringen, vervoerders, handel en industrie zonder effec tief samenspel tot acceptabele oplossin gen kunnen komen. Ik wil daarom graag eindigen met een lans te breken voor een georganiseerde vorm van sa menwerking tussen de verladers onder ling en de vervoerders, resp. regerin gen, inzake structurele luchtvracht kwesties van gemeenschappelijke aard, op nationaal en internationaal niveau". BRUSSEL (ANP) Te Brugge zijn twee lijken, die maandag door een Belgische vissersboot op de Noordzee waren geborgen en naar Zeebrugge gebracht, geidentificeerd als de stoffelijke resten van twee Spaanse opvarenden van de Liberiaanse tankei ..Diana", die vorige week bij een aan varing ter hoogte van Hoek van Hol land was betrokken. De twee slachtoffers, herkend door andere opvarenden die men naar Brug ge had laten komen, stonden op het ogenblik van de aanvaring in de uit kijkpost en werden door de schok overboord geslagen. (ADVERTENTIE) Elke dag lopen minderjarigen van huis weg. Alleen al een grote stad als Den Haag telt in de zomer dagelijks 15 op sporingsverzoeken. Wat bezielt deze zwerfkatten? (Politie jargon.) Wat beweegt vooral meisjes de „verre verten" te zoeken? Wie of wat helpt hen langs schemerige wegen hele maal tot in Griekenland of Turkije te komen? De politie opende voor Elsevier haar dossiers. Er blijken inderdaad binnen- en buitenlandse contactadressen te zijn. Geliefkoosd onderduikadres voor meisjes op drift: de provoboot in Amsterdam. Mening van de politie: „Wie eenmaal in dit kringetje zit, kan hulp verwachten." Elseviers omslagverhaal doet over dit trieste jeugdprobleem en over de morele con sequenties een ontstellend boekje open. Geen ouder of op voeder, of wie anderszins de jeugd ter harte gaat, mag Elsevier deze week ongelezen laten. U koopt een hoop „meer weten dan anderen", elke keer als u Elsevier koopt. AND F: HE HOOGTEPINTEN IN ELSEVIEKS MAGAZINE DEZE W EEK: Interview met Z. Exc. dr. Mansholt Jan Brusse: filmfeest in Cannes Martin W. Duyzings: Duitse volk neemt afscheid van Adenauer Mr. G. B. J. Hiltermann: sluiting van de atoomclub Drs. F. A. Hoogendijk: perspectieven uit Brazilië D. van Rosmalen: verkiezingen in Sleeswijk-Holstein Mochtar Loebis: Maleisië en Indonesië Tino Rossi: zanger van zestig Gesprekken in Mexico City over de Olympische Spelen Kustzeden: opkomende sport Het enige Nederlandse magazine losse nummers 75 cent. Daarnaast Elseviers Weekblad voor de Zakenman (waarin opgenomc De Nationale Personeelgids) in krantenformaat 45 cent.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 13