„Ik laat me niet verjagen"
zegt vrijbuitende Maarten
nur
die
nu 25 stuks 1.50
Vrachtvervoer door
de lucht
steeds belangrijker
OPSPORING
VERZOCHT!
BLIJMOEDIGE LEVENSKUNSTENAAR
WOONT
TUSSEN
ZIJN
PAARDEN
MN
f 1.95
Relaas
Vooruit
Rotterdamse
jeugdbende
opgerold
Twee doden „Diana"
geborgen
17
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 27 APRIL 1967
GRONINGENr
lêhlmkw jjj
mmrn 20 stuks v nu zelfde prijs maar
EETERE TABAKKEN. proef maar. uw ooebë KEUS!
Voor ruim f 50 min
aan postzegels
op Amphilex 67
Twee doden bij
ontploffing
MEER WETEN... ELSEVIER LEZEN!
1
(ADVERTENTIE)
lussen vuilnisbelt en spoorlijn leen Maarten mei Ajit paatuen *.p u«nn;lten -iis ui] ie
boxen loopt. Maar de Zeister burgemeester vertelt dat er klachten bij hem «un binnengekomen van de dieren
bescherming.
(Van een onzer verslaggevers) WÊËÊ&XIÊÊÊÊBIËABIPSP
DEN DOLDER Maarten Slotegraaf (50) woont met vrouw Sjaan in een
paardestal, verstoken van gas- en waterleiding Op steenworpafstand dave
ren met onregelmatige maar over het algemeen zeer korte tussenpozen,
de treinen over de drukke lijn Utrecht-Amersfoort. Bovendien stijgen en
dalen gierende straaljagers van Soesterberg zó dicht over het plaatijzeren
dak boven zijn hoofd dat luchtvaartautoriteiten het nodig oordeelden om op
zijn erf een metershoge mast te plaatsen met een rood toplicht ter oriëntatie
van de piloten. En tenslotte begint de vuilnisbelt van de gemeente Zeist
daar waar zijn domein ophoudt.
Al met al een omgeving die de doorsnee Nederlander tot vertwijfeling en razernij
zal brengen. Maarten evenwel blijft blijmoedig en zegt met lachrimpeltjes in de
getaande huid rond zijn flitsende oogjes: ,,Ik kom uit Friesland, ik laat me niet
wegjagen. Ik zit hier beter dan burgemeester Korthals Altes in zijn dure huis."
En nadat hij het blauwwollen mutsje op zijn noofd wat verder naar achteren «ïceft
geschoven: „Wij zijn vrijbuiters".
gen op het gemeentehuis. Ik bouwde
zelt nieuwe boxen Daarna kwamen de
burgemeester en de wethouders op be
zoek - Scheps was er ook bij - en
Korthals Altes veronderstelde: .Je
zult wel verknocht zijr aan dit stukje
grond' Ik bevestigde dat en vertelde
van de zelfgebouwde boxen Een paar
dagen later kreeg ik een brief van de
gemeente omdat ik zonder vergunning
opstallen had gebouwd. Dat waren die
zelfde boxen- En een week of vier ge
leden kwam het bericht dat ik het
onbewoonbaar verklaarde huis zou
moeten verlaten. Ik zou naar de
Kroostweg op nummer honderd moe
ten. Nou, ik ben er eens gaan kijken
maar dat is nog veel slechter dan dit.
Rotzooi is het daar en je kan er geen
beest houden. Dus daai ga ik niet
heen, ai moeten de politiemannen -
arme jongens die er ook niks aan
kunnen doen me erin dragen. Ik
laat me niet vangen, dat heb ik in de
oorlog ook nooit gedaan Op de dag
dat ik mijn huis verlaten moest heb ik
twee en een halve ton mest uit een
paardebox gekruid, wanden en oia
fond met dubbeldik zeil bespannen
hupsee, nog een paar lakens er tegen
aan en toen was het klaar Later heb
ik nog een stukje aangebouwd, voor
al tegen de wind. Want verdomd moe
der, weet je nog dat we die eerste
nacht zulke koude koppen hadden?
(En als Sjaan weer eens instemmend
heeft geknikt). Maar nu hebben we
het best, lekker warm hier. Wat woon
comfort zijn we er eigenlijk op voor
uitgegaan want hier lekt het niet
meer".
Hij verstaat de kunst om zich uit te
drukken in gespierde termen zonder
grof te worden. Hij heeft een aanste
kelijke Lach, taalt niet naar luxe en
comfort, laat zich door geen macht
ter wereld uit het tood slaan en lijkt
echt gelukkig. Hij is het type van een
levenskunstenaar en hij vertelt lucht
hartig over het dwangbevel van de ge
meente Zeist om juist vandaag ook
die paardestal waarin hij woont., te
ontruimen
Hij houdt zichzelf en zijn vrouw ln
leven van'de opbrengst van de paar
den. Dieren die anderen bij hem heb
ben gestald en die zijn eigendom zijn
Het zijn er in totaal elf en ze hinniken
herkennend als hij voorbij de boxen
1 loopt die zijn erf aan twee kanten be
grenzen. De derde zijde wordt afge
sloten door een gevel van het onbe
woonbaar verklaarde huis waarin hij
2 vroeger heeft gewoond ^n de vierde
kant die is open en geeft via de vuil-
I nisbelt een weids uitzicht op het vlieg
F veld Soesterberg. Op dit erf scharre
len de kippen van tijd tot tijd op
gejaagd door een vinnig bruin hondje
dat met luide kreten tot de orde ge
roepen moet worden en waggelen de
ganzen.
,,Ha, daar heb je die gek ook weer",
grapt Maarten tegen een vuil-witte,
rafelige kalkoen. .,En toch kan ik hem
niet opvreten Ik heb hem al zo lang,
hij loopt me overal achterna".
Maarten Slotegraaf dist het relaas
j van zijn wederwaardigheden op zon
der een zweem van zelfbeklag en be
gint bij zijn jeugd, toen ziin vader nog
bedrijfsleider op het landgoed van
Boissevain was en uijzelf het manusje
V van alles dat de eigenaar vergezelde
op zijn jachtpartijen.
I Maar in de oorlog kwam er een
S NSB'er Niet eens zon kwade kei el
misschien maar hij lag me niet We
kregen ruzie en in 1943 ben ik hier
gaan wonen Ik hield koeien en var
kens en alle mogelijke beesten Ik
huurde het huis en het erf van Go-
dijn en had het vruchtgebruik van het
''weiland op de plaats waar nu de belt
ligt. Maar Godijn kwam te overlijden
en toen kocht Arie Kraal het om zand
te winnen Daardoor raakte ik nel
grasland kwijt en moest ik mijn koeien
van de hand doen. Nog later nam
de gemeente Zeist alles over Er kwarn
een vuilnisbelt en het huls werd on
bewoonbaar verklaard Dat was ïr
1961 Het was ook werkelijk een rot
..huis Het lekte aan alle kanten Maa-
ik heb nooit aan de gemeente ge
vraagd of die het wilde opkrappen
Dat deed ik zelf. dan konden zij hun
centen in de zak houden Ik zat zéll
or het dak (terzijde tot de Instemmend
meelachende echtgenote) weet je nog
wel Sjaan. en moest prompt daarop
met difterie maar het had ook iets
met kou te maken naar het zieken
huis.
Maarten Slotegraaf: „Ik zit hier heter n..
in zijn mooie huis".
De oude stenen schuur stortte bijna
in zodat ik daar geen paarden meer
kon houden, maar ik ging niet kla-
Maarteo vertelt lacnend dat meu
bels en kledingstukken in een oude
schuur werden opgeslagen en daar in
middels danig zijn bevuild door de
kippen
Zolang ze maar van mijn lijf af
blijven zal ik niet gaan vechten als ze
komen. Daar koop 1e niks voor Dan
kom je in de nor en ben je je vrijheid
helemaal kwijt Maar ik ga hier ge
woon niet weg ik heb zo n jong advo
caatje in de arm genomen en die zal
geloof ik, een kort geding beginnen.
Maar vandaag moet Ik ook uit deze
stal. Wat ik ga doen? Misschien gaan
we zo lang in de auto zitten (wijzend
naar een Volkswagen) Maar als ze
weg zijn trek ik toch weer hierin",
aldus Maarten.
Burgemeester Korthal? Altes Is er
evenwel van overtuigd dat de schil
derachtige paardenverzorger zal ver
dwijnen Hij noemt hem een .schar
relaar", zegt dat de dierenbescher
ming al vaak is geweest omdat de
paarden in wrakke boxen dat is toch
geen menswaardig verblijf") staan,
dat het huis niet meer te bewonen is,
dat het daar zo dicht naast de belt
een onhygiënische toestand is, een
vreselijk orimitief verblijf
,,Dat de woning aan de Kroostweg
nog slechter zou zijn is verzonnen.
Maar ja. die man is ook niet iemand
die in een paleis thuishoort Hij zal
voor zijn paarden een mdere sta) moe
ten zoeken. Die hebben wij niet kun
rien vinden" aldus burgemeester Kort
hals Altes.
Hiertegenover staat dan weei een
ontboezeming van Maarten Slotegraaf
,.lk begrijp best dat er in dit steeds
voller wordende land geen dlaats meei
is voor een stelletje vrijbuiters als wij
zijn- Maar dat hadden ze me toch fat
soenlijk kunnen vertellen Ik ber echt
wel voor rede vatbaar. Ais ze me di
rect dwangbevelen toesturen, dan ver
zet ik me daartegen"
Zijn vrouw Is even verdwenen om
met een paar verpleegsters van de na
bijgelegen Willem Arntzhoeve te pra
ten en komt terug met de vraag of
de dames donderdagavond kunnen ko
men paardrijden. Maarten vindt het
best. ..Maar maak er het voorbehoud
bij dat we misschien op het politie
bureau zitten roept hij haar lachend
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
2 laddersloppen
modieuze tinten
ingewerkte hiel, versterkte zool en teen
een boord, dat aan alle eisen voldoet
de juiste lengte en pasvorm
dat is de nieuwe kwaliteit van NUR DIE nylons
Uw kruidenier heeft ze voor u
ROTTERDAM (ANP) Door de
aanhonding van een 13-jarige jongen
die op heterdaad werd betrapt bü het
wegnemen van een geldkistje met
f 1.000,- is de recherche van de Rot
terdamse kinderpolitie achter het be
staan gekomen van een jeugdgroep,
die zich de veelbelovende naam van
„De ruige bende" had aangemeten.
Een zestienjarige jongen voerde on
der de bijnaam „de paardekop" het
bevel over de groep, die uit zeven jon
gens in de leeftijd van 13 tot 16 jaar
bestond. De jongelui gingen de afgelo-
pen maanden in diverse combinaties
op pad in het westelijk stadsdeel waar
zij een omvangrijke serie diefstallen
pleegden. Met het oprollen van deze
groep kon de recherche van de kinder-
iZ0lnj inbraken in het
westelijk stadsdeel oplossen. De jongelui
■talen uit fabrieken en winkels goe-
deren als sigaretten, kleingeld, snoep-
f^Q0Qen ter waarde van
Superb gesneden.
En elegant-slank van lijn.
Ideaal-comfortabel voor
lente, zomer, herfst en winter.
'i v
Licht, geurig en zo zacht
AMSTERDAM (ANP) Van 11 t.
m. 1\ mei a.s. wordt in de nieuwe
RAI in Amsterdam de internationale
postzegel!entoonstelling „Amphilex 67
gehouden.
De officiële opening zal worden ver
richt door drs. J. A Bakker, minis
ter van Verkeer en Waterstaat, die te
vens voorzitter is van het erecomité.
Uit praktisch alle Europese, maar ook
uit niet-Europese landen zijn verzame
lingen. te bewonderen, die te zamen
een verzekerde waarde hebben van 50
miljoen gulden. De werkelijke waarde
van hel tentoongestelde is waarschijn
lijk enkele tientallen miljoenen.
Binnen het gebouw wordt een eigen
bewakingsdienst ingesteld. Buiten de R.
A.I. wordt dag en nacht door de po
litie met waakhonden de wacht gehou
den
VLAARD'IN GEN (ANP) Gister
nacht heeft zich bij de Eerste Neder
landse Coöperatieve Kunstmestfabriek
Streek Deltachemie in Vlaaringen een
ontploffing voorgedaan, die aan twee
personen (bankwerkers) het leven ge
kost heeft. De mannen waren op de
derde verdieping van het produktiege-
bouw bezig met het monteren van een
transportschroef. Op een gegeven ogen
blik explodeerde deze schroef. Beide
mannen werden weggeslingerd.
Een man bleek op slag dood te zijn.
De ander werd over de balustrade
geslingerd en kwam op de 18 meter
lager gelegen vloer terecht. Hij over
leed in het Holy-ziekenhuis.
De Vlaardingse recherche stelt tn
overleg met de arbeidsinspectie een
onderzoek in.
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM „Een van de Philips-
directeuren in een Latijns-Amerikaans
land heeft eens gezegd: de grootste con
currentie ondervind ik van myn eigen
produkten, die tussen schip en waren
huis gestolen zijn. Ze zijn al tegen af-
braakprijzen van de hand gegaan, wan-
ik met het treurige restant mijn klan
ten nog moet bevoorraden". Dit onthul
lende citaat kwam gisteren uit de mond
van Philips-directeur J. Bolhuis. Hij
sprak op de gemeenschappelijke studie
dag over luchttransport, die in de Am
sterdamse R.A.I. was georganiseerd
door het Nederlands centrum van di
recteuren en de federatie voor de Ne
derlandse export.
Het voorbeeld diende uiteraard, om
de voordelen van vrachtvervoer door
de lucht te onderstrepen. „Dat het vaak
misgaat ligt zeker niet aan de scheep
vaartmaatschappijen, die doen wat ze
kunnen", aldus ir. Bolhuis. Het ia
meestal een cumulatie van zaken, zoala
havenmisstanden, tijdrovend inklarings
procedures en ontoereikend binnen
lands transport. Anno 1967 zijn derge
lijke situaties verantwoordelijk voor de
onbetrouwbaarheid van belangrijke de
len van de mondiale transportketens.
Een produkt, dat niet of beschadigd
aankomt, kan niet voor een tevreden
afnemer zorgen. Het beroep dat van
daag op luchtvaart wordt gedaan, steunt
voor een belangrijk deel op dit mo
tief".
De heer Bolhuis wees erop, dat men
zich door het uitsluitend gebruik van
luchtvaart en door de invoering van
geautomatiseerde procedures voor or
derverwerking enerzijds kan instellen
op het aanhouden van een centrale we
reldvoorraad, terwijl men anderzijds in
staat zal zijn de levertijden drastisch
te beperken. De praktische waarde
van het systeem blijkt volgens hem uit
het feit, dat men in staat zal zijn, de
streefdatum van 24 uur tussen plaat
sing van de order en levering van de
goederen aan de klant in een groot
deel van de gevallen waar te maken.
Zover is het echter nog lang niet. De
heer Bolhuis waarschuwde: „het is ze
ker niet alleen gebrek aan inzicht bij
verladers, dat nog een sta-in-de-weg
vormt om de voordelen, die de lucht
vracht kan bieden, volledig uit te bul
ten. Ik denk met name aan de struc
tuur en de organisatie van de lucht
vaart zelf. Het moderne goederenver
keer heeft voor zijn verdere groei be
hoefte aan een flexibel, wereldwijd
luchtvrachtsysteem, dat geschoeid is op
een economische leest. Op dit gebied
moet echt nog wel het een en ander
gebeuren. Het internationale lijnennet
van de luchtvaartmaatschappijen dankt
zijn huidige samenstelling en vorm min
der aan de behoefte van het wereld-
handelsverkeer dan aan de nationalis
tische gevoelens van de regeringen op
dit gebied. Bij het ontwerpen van
nieuwe vliegtuigen en de invoering van
meer rationele technieken van goede
renbehandeling, wordt voorts geen of
onvoldoende rekening gehouden met de
technische en bedrijfs-economische mo
gelijkheden van aansluitende vervoers
takken en het verladende bedrijfsleven.
Eveneens wordt nog te weinig ingezien,
dat voor de zakenman niet het aantal
vlieguren maatgevend is, maar slechts
de tijd die hij nodig heeft om van deur
tot deur te komen. Als knelpunten ver
meld ik ook de organisatie van het
transport van en naar de luchthavens,
de betrouwbaarheid van vrachtboe
kingssystemen, de slechte informatie
procedures en de tijdrovende douane
behandeling."
De slotconclusie van ir. Bolhuis was:
„de door mij genoemde onvolkomen
heden zijn in hoge mate mede beslis
send voor de structurele ontwikkeling
van het luchtvrachtverkeer. Belangrijk
is daarbij, dat geen van de betrokken
partijen regeringen, vervoerders,
handel en industrie zonder effec
tief samenspel tot acceptabele oplossin
gen kunnen komen. Ik wil daarom
graag eindigen met een lans te breken
voor een georganiseerde vorm van sa
menwerking tussen de verladers onder
ling en de vervoerders, resp. regerin
gen, inzake structurele luchtvracht
kwesties van gemeenschappelijke aard,
op nationaal en internationaal niveau".
BRUSSEL (ANP) Te Brugge zijn
twee lijken, die maandag door een
Belgische vissersboot op de Noordzee
waren geborgen en naar Zeebrugge
gebracht, geidentificeerd als de
stoffelijke resten van twee Spaanse
opvarenden van de Liberiaanse tankei
..Diana", die vorige week bij een aan
varing ter hoogte van Hoek van Hol
land was betrokken.
De twee slachtoffers, herkend door
andere opvarenden die men naar Brug
ge had laten komen, stonden op het
ogenblik van de aanvaring in de uit
kijkpost en werden door de schok
overboord geslagen.
(ADVERTENTIE)
Elke dag lopen minderjarigen van huis weg. Alleen al een
grote stad als Den Haag telt in de zomer dagelijks 15 op
sporingsverzoeken. Wat bezielt deze zwerfkatten? (Politie
jargon.) Wat beweegt vooral meisjes de „verre verten" te
zoeken? Wie of wat helpt hen langs schemerige wegen hele
maal tot in Griekenland of Turkije te komen? De politie
opende voor Elsevier haar dossiers. Er blijken inderdaad
binnen- en buitenlandse contactadressen te zijn. Geliefkoosd
onderduikadres voor meisjes op drift: de provoboot in
Amsterdam. Mening van de politie: „Wie eenmaal in dit
kringetje zit, kan hulp verwachten." Elseviers omslagverhaal
doet over dit trieste jeugdprobleem en over de morele con
sequenties een ontstellend boekje open. Geen ouder of op
voeder, of wie anderszins de jeugd ter harte gaat, mag
Elsevier deze week ongelezen laten. U koopt een hoop
„meer weten dan anderen", elke keer als u Elsevier koopt.
AND F: HE HOOGTEPINTEN IN ELSEVIEKS MAGAZINE
DEZE W EEK:
Interview met Z. Exc. dr. Mansholt
Jan Brusse: filmfeest in Cannes
Martin W. Duyzings: Duitse volk neemt afscheid van
Adenauer
Mr. G. B. J. Hiltermann: sluiting van de atoomclub
Drs. F. A. Hoogendijk: perspectieven uit Brazilië
D. van Rosmalen: verkiezingen in Sleeswijk-Holstein
Mochtar Loebis: Maleisië en Indonesië
Tino Rossi: zanger van zestig
Gesprekken in Mexico City over de Olympische Spelen
Kustzeden: opkomende sport
Het enige Nederlandse magazine losse nummers 75 cent.
Daarnaast Elseviers Weekblad voor de Zakenman (waarin opgenomc
De Nationale Personeelgids) in krantenformaat 45 cent.