ROVER-PROJECT IN AMERIKA WEER OP GANG Atoom voor naar planeten REUZENSPIEGEL VOOR EUROPESE TELESCOOP Aanvaring Kanaal d Zuid-Bevel 2UIVELCEREC PLANNEN MEER LADING KOPPELWERK TIJDSDUUR „VENÜS-SLINGER" PERMANENT WA UIT EEN BATTERL POLIJSTEN Een experimentele Amerikaanse atoomraketmotor, de Nerva, in een proef stand in de woestijn van Nevada. De Nerva heeft reeds een half uur achtereen gewerkt, de tijd die nodig zal zijn voor het versnellen van een ruimteschip in een haan naar Mars. 0 De atoomraket van het Rover-project zal zich in een ,&lokkendoossysteemu lenen voor allerlei toepassingen. Rechts hoven een enkele nucleaire trapdie kan worden gebruikt voor rechtstreekse vluchten naar de maan en de lancering van onbemande interplanetaire verkenners. Daaronder een vergrote nucleaire trap voo een bemand ruimtevaartuig, dat een vlucht langs Mars maakt. Onderaan een uit vijf nucleaire rakettentrappen opgebouwd ruimteschip, waarmee na 1980 acht tot tien astronauten naar Mars zouden kunnen vliegen om op deze planeet te landen. JJET is allemaal nogal snel en onopvallend gegaan, maar president Johnson heeft onlangs het startsein gegeven voor een nieuw ruimtevaartproject, dat mogelijk zal leiden tot expedi ties van bemande ruimteschepen naar de planeten Venus en Mars in de jaren zeventig en tachtig. Het project heet Rover en omvat de ontwikkeling van een raket met atoomaandrijving, die meer dan 100 ton stuwkracht zal leve ren. Voor het jaar 1968 heeft Johnson het Amerikaanse con gres om ruim 327 miljoen gulden voor het Rover-project gevraagd. De komende twintig jaar zouden de totale kosten kunnen oplopen tot 250 miljard gulden. Het Rover-project bestaat in fei te al jaren. Op verschillende proef- terreinen in Californië en Nevada hebben reeds nucleaire raketmoto ren met succes proefgedraaid. Een van deze atoomraketten, de Nerva. heeft zelfs een halfuur lang zijn volle vermogen geleverd, langer dan ooit een chemische raket heeft ge werkt en ruimschoots voldoende voor ruimteschepen, die interplanetaire reizen ondernemen. De atoom- en raketspecialisten, die aan Rover werken, hebben ech ter altijd de handicap gehad, dat zij geen vast omlijnd doel voor ogen hebben, zoals de mensen die aan het Apollo-project werken. Het ontbre ken van dit doel was de voornaam ste reden waarom het werk aan Ro ver onder president Kennedy prak tisch werd stilgelegd. De vraag ls nu, waarom wil pre sident Johnson er mee doorgaan? Zelf heeft hij voor het congres ge zegd dat de atoomraket zou kunnen worden gebruikt als derde trap voor de reusachtige Saturnus-5-rakel. De 100 meter hoge Saturnus 5, die de ze zomer met een onbemande Apoi- lo-cabine zijn eerste vlucht moet maken, is bedoeld om over twee of drie jaar de eerste Amerikanen naar de maan te brengen. Door de hui dige chemische derde trap van de Saturnus te vervangen door een Ro ver-atoomraket, zou de nuttige lading van de Saturnus kunnen worden ver dubbeld, aldus Johnson. Dit zou de Saturnus geschikt maken voor ver dere reizen in het heelal, naar Mars en andere planeten. Het merkwaardige is, dat de Ame rikaanse president hiermee duide lijk doelde op plannen, die de NASA, de Amerikaanse regeringsdienst voor lucht- en ruimtevaart, zonder goed keuring van het Witte Huis en het Congres heeft uitgewerkt. De NASA is al enige tijd ernstig bezorgd over het ontbreken van een ruimteprogramma na het Apollopro- ject. Nu de belangrijkste onderdelen van de Saturnus-rakel en het Apollo- vaartuig praktisch klaar zijn begint het aantal Amerikanen dat voor de ruimtevaart werkt al zienderogen af te nemen. Verschillende grote fabrie ken en laboratoria, die bij het Apol lo-project waren ingeschakeld, heb ben bij gebrek aan nieuwe opdrach ten reeds personeel moeten ontslaan. In de loop van dit jaar zullen er nog meer volgen. Ondanks het aandringen op spoed van de NASA heeft de Amerikaan se president steeds een beslissing over het volgende doel in de ruimte ra de maan uitgesteld De enorme kosten van de oorlog ir Vietnam drukken te zwaar op de begroting om aan nieuwe, kostbare avonturen in de ruimte te denken. De NASA heeft daarop zelf al vast een aantal gedetailleerde plannen voor post-Apollo-projecten opgesteld. De meeste van die plannen zijn meer of minder direct gericht op een ver dere exploitatie van de maan, als daar eenmaal de eerste Amerikanen zijn geland, en vluchten met onbe mande en bemande ruimteschepen naar de planeten. Al deze projecten steunen op de ontwikkeling van a- toomraketten, die afzonderlijk of sa- mengevormd volgens een blokken doossysteem voor een grote verschei denheid van missies zouden kunnen worden gebruikt. Het grote voordeel van atoomra ketten is, dat zij minder brandstof nodig hebben om een bepaald ver mogen te leveren. Chemische raket ten ontlenen hun energie aan ver- branding van kerosine of waterstof. Voor die verbranding is zuurstof no dig, die door de raket in een aparte tank moet worden meegenomen, om dat er in de ruimte geen zuurstof is. Dit betekent natuurlijk extrage wicht. Een nucleaire raketmotor be staat m principe alleen maar uit een gloeiende reactorkern, waardoor on der hoge druk waterstof wordt ge spoten. Deze waterstof wordt door de reactor verhit tot 2000 graden Cel sius en ontsnapt door de straalpijp van de raket Omdat de ontsnappings snelheid van de gloeiende waterstof zeer hoog kan worden opgevoerd en er geen extrazuurstof moet wor den meegenomen is de stuwkracht- gewichtverhouding van de atoomra ket veel gunstiger dan die van een chemische raket. Volgens deskun digen zal een atoomraket 65 tot 85- procent meer nuttige lading kunnen meenemen dan een chemische raket. De NASA heeft intussen al een lijst opgesteld van alle nieuwe „hard ware" dat wil zeggen alle nieuwe raketten en ruimtevaartuigen die no dig zullen zijn voor expedities van mensen naar Mars en Venus. Als in 1969 het eerste geld voor de ont wikkeling van al dit materieel be schikbaar wordt gesteld, kunnen de eerste vluchten naar de planeten tus sen 1975 en 1980 worden gemaakt, al dus de NASA. Voor de eerste reizen naar Ve nus of Mars kan de Saturnus 5 met een nucleaire derde trap en een aan gepaste versie van het huidige drie- persoons-Apollovaartuig worden ge bruikt. De astronauten zullen tijdens die expedities niet op de planeten lan den, maar er alleen dicht langs vliegen om daarna weer terug te ke ren naar de aarde. Tijdens het pas seren van Mars of Venus kunnen ze instrumentencapsules lanceren, die na hun landing gegevens over het oppervlak van de planeet uitzenden. De astronauten zullen op deze vluch tige verkenningsreizen ongeveer 890 dagen, dus bijna twee jaar van huis zijn. De ruimteschepen voor latere ex pedities naar Mars, waarbij mensen op de planeet zullen landen, moe ten in een parkeerbaan om de aar de worden opgebouwd. Het Marsschip zal bestaan uit een bemanningsca bine en een Mars-landingsvaartuig, voortgestuwd door vijl aan elkaar ge koppelde atoomraketten. Al deze de len zullen afzonderlijk met Saturnus- raketten in een baan om de aarde worden gebracht en daar door astro naut-technici van een ruimtestation aan elkaar worden vastgemaakt. De Mars-expeditie vertrekt uit de parkeerbaan onder voortstuwing van drie naast elkaar gekoppelde nucleai re rakettrappen. Als deze trappen zijn uitgewerkt, worden ze afgewor pen waarna het Mars-schip maan den lang stil in een reusachtige boog door de ruimte naar Mars drijft. De bemanning van 8 tot 10 astronauten zal op deze lange reis grotendeels leven in een gesloten biochemisch systeem, waarin onder meer mense lijke uitscheidingsprodukten weer ge schikt worden gemaakt voor con sumptie. Als het ruimteschip bij Mars ls aangekomen, wordt opnieuw een nu cleaire rakettrap ontstoken om de snelheid af te remmen. Daardoor „valt" het schip onder invloed van de zwaartekracht ir een baan om de planeet. De uitgewerkte trap wordt afgestoten en drie astronau ten stappen over in het Mars-lan dingsvaartuig, waarmee ze naar het oppervlak van de rode planeet af dalen. Het landingsvaartuig zal 40 da gen lang als woning voor de drie expeditieleden dienst kunnen doen. Het zal onder meer eer wetenschap pelijk laboratorium bevatten voor het onderzoeken van bodemmonsters en eventuele levende organismen, die op Mars worden gevonden. Na het be zoek zal het landingsvaartuig op ei gen kracht weer van Mars kunnen opstijgen om in de ruimte contact te maken met het cirkelende moe derschip. Met de enig overgebleven nucleaire rakettrap wordt de laatste stoot ge geven, die het Mars-schip weer in de richting van de aarde voert. Voordat het schip bij de aarde aankomt, wor den de laatste trap en het dienst- compartiment met overbodig gewor den apparatuur afgestoten, zodat al leen de bemanningscabine overblijft. Het kegelvormige vaartuig een gro tere uitvoering van een huidig Apol- lo-schip, zal een bijzonder stevig hit teschild moeten hebben, want het zal de dampkring van de aarde binnen stromen met een snelheid van 20 ki lometer per seconde, ofwel 72.000 ki lometer per uur. Pas na enkele banen om de aarde zal de snelheid voldoende afgenomen zijn om de val schermen voor de definitieve landing te ontplooien. Dit zijn allemaal nog maar plannen en het is helemaal niet zeker dat ze ook zo worden uitgevoerd als nu op papier sta^t. De ruimtevaart techniek zal tegen 1980, het jaar waarin men over landingen van men sen op Mars en Venus kan gaan denken, waarschijnlijk nieuwe midde len hebben voortgebracht. Misschien zullen de Mars-schepen na hun ex pedities nooit op aarde terugkeren, maar in een baan om onze planeet blijven draaden. De bemanningen zul len dan overstappen in een soort ruimte-taxi's half-kogelvormige vaar tuigjes, die zonder parachute op elk normaal vliegveld op aarde kunnen landen. De duur van een reis naar Mars en de snelheid die een ruimteschip nodig zal hebben om de interplane taire afstand te overbruggen zal sterk afhankelijk zijp van 't moment waaron een expeditie vertrekt en van de soort baan die wordt gekozen De minste energie kost een reis van de zogenaamde conjunctieklasse die wordt ondernomen als de aarde en Mars elkaar in hun baan om de zon dicht naderen. Maar zo'n reis zal ook het langst duren, namelijk 920 dagen. De Marsvaarders zullen 480 dagen op Mars moeten blijven om weer een gunstig moment voor de terugreis af te- wachten. Het meest veeleisend wat betreft de energie is een reis van de oppositieklasse, die wordt gemaakt als de aarde en Mars aan weerszijden van de zon tegen over elkaar staan. Maar deze reis is het kortst, namelijk 430 dagen. Een tussenoplossing is een nieuwe methoden van ruimtereizen, die door Amerikaanse wiskundigen is ontwik keld. Het is de zogenaamde „Venus- slinger". Als men zich de banen van Mars, de aarde en Venus voorstelt als drie in elkaar liggende hoepels van verschillende grootte, dan is de grootse hoepel de baan van Mars de middelste de baan van de aarde en de kleinste de baan van Venus. Voor een ruimteschip kost het altijd min der energie om van een grote hoepel naar een kleinere te reizen dan om gekeerd. Dat komt door de zwaar tekracht van de zon, die zich in het centrum van de hoepels bevindt. Een ruimtevaartuig dat van de aarde naar Mars vliegt, moet tegen de zwaartekracht van de zon worstelen. Het idee van de Venus-slinger is nu zo'n ruimtevaartuig niet rechtstreeks van de aarde naar Mars te sturen, maar binnendoor" via de Venus-baan 't Ruimtevaartuig „zwiept" dan, aan getrokken door de zwaartekracht van de zon en van Venus, langs deze binnenplaneet en dankzij de gratis verkregen extrasnelheid vliegt het weer naar buiten, naar de baan van Mars. Deze vernuftige methode zal zeker worden toegepast als ruimtevaartui gen van de aarde in eer nog verdere toekomst reizen naar de grote bui ten planeten, zoals Jupiter en Satur nus gaan maken. Sommige deskun digen geloven zelfs dat de „plane- tenslinger" een even vertrouwde ma nier van reizen zal worden als nu het vliegen van Amsterdam naar To kio via de Noordpool. (Van onze correspond( WEMELDINGE. Maa vond op het Kanaal door Zui ter hoogte van de spoorbrui een vrij ernstige aanvaring sen een leeg motorschip en e sleepschip. De 1375 ton meten landse Seam-18, geladen me len, van Orsoy (Duitsland) naar Sluiskil werd gesleep motorsleepboot Res - Nova. men de spoorbrug Vlake was, naderde als tegenligger j metende lege Belgische motoi dat van Antwerpen op weg Kerkdriel. Ondanks een t oeuvre liepen de beide vaart de voorstevens op elkaar in Seam-18 ontstond schade aan boeing bolders; de ravage c richt werd op de Tijl was o Het hele voorschip werd ingc scheurde op enkele plaatsen o volgens is het met de baki langs de Seam-18 geschoven het aan het achterschip evenec de waterlijn openscheurde, stoot van de aanvaring helde tuig nu naar stuurboord over botste de Tijl uiteindelijk teg< schooling van het Kanaal, waa] h©t stuurboord voorschip schade ontstond. Bij de botsin inboedel eveneens schade op zonderheid zij vermeld, dat eer den oud e baby de dans ontsprc dat hij juist elders door me holpen werd, toen de aanv, beurde en een zware linnenka, bedje viel. De Seam-18 kon naar Sluiskil voortzettende T op de scheepswerf T.S.M. te H gerepareerd. Zo zal het samengestelde Mars-schip uit een baan om de aarde naar de verre rode planeet vertrekken. De Coöperatieve Zuiv Kloosterzande, aoala die woordlg uitziet. Wij raken gewend aan kooklw luchthartige of knusse lectuur b leest ze als ontspanning en denk gezeliij-s zal ik ook eens make eens" ligt in een ver verse! eoort boeken geeft LEZENS-A recepten. Het Nederlands Zuivelburea j aan zün eer en goede naam iets anders te geven. Het h bundel van 700 recepten van Pende aard (uiteraard alle sl eteld met een of ander zuivel] Uten samenstellen door mevroul Bekhof-Stork, en het fleurige briljant gevonden titel Etenswa meegeven. Gerechten uit de Nederlandse maar ook heel wat van over zen (aangepast aan onze smal makkelijk snel klaar te maker; I en uitgebreide schotels komen 11 De indeling van het boek is "tenen, geheel nieuw en zeer' g| Elk hoofdstuk begint met ee l Inleiding, gevolgd door praktisil Vlezen in verband met ovens serveren, garneren en vele tipsfl gerechten beter doen slagen D; I gen de pagina's die het boek zei zaam makenin een brede marg I de recepten staan de benodigde I diénten onder elkaar opgesomj geen bijzonder overzichtelijk is I voorbereidingen vlot laten lopl recepten zelf zijn duidelijk, er I roman van gemaakt. Wetenswaardigheden op het I van de voeding krijgen we tus I regels door toegediend. Het onvoll ontbijt van de schooljeugd wordt I kaak gesteld, het sprookje dat nil bijten goed is voor de lijn. wordt I wereld geholpen. Meeneemlunchil ken zo aangekleed te kunnen vil dat het geen plicht maar een piel 'ze te verorberen. Mocht iemand door het woorc I vel'' niet verder dan pap, boters gebakken kaasplakken denken,1 moet zij (hij) dit boek vlug inzien I en Wijn is ook een hoofdstuk, I punch ook een zuivelgerecht I aantal taarten dat met boter gel wordt, niet te tellen. I Na de instant koffie en de pudding ls nn ook in Japan eer „Instant permanent wave" te v «en. De krulspelden, die hierbij zijn, worden gevoed door een ba Wanneer het haar om de kruis gewikkeld is, wordt de stroom ing keld. Na zeven of acht minute aek rulspelden op temperatuur F I twee a drie minuten blijft het h ht,ivi1ÜpeI?en °P temperatuur. H beeft men geen permanen stoffen, die gemakkelijk vlekken nen veroorzaken, meer nodig. O k?** la?«e tijd, die men bij ein c( tionele behandeling onder de drc moet doorbrengen wordt overhodi geheel weegt niet meer dan 900 gr n» iei"er- dan de meeste dames De prijs is ongeveer 31 gulden gij de Corning Glass Works is de Verenigde Staten is een reusachtige ruwe spiegel met een middellijn van 3.66 meter, ver vaardigd uit gefuseerde silica ge reed gekomen voor het Europees Zuidelijk Observatorium dat in Chili wordt gebouwd. De ruwe spiegel, het grootste voorwerp ooit van gefuseerde silica ver vaardigd, wordt het belangrijk ste optische element in een van de grootste telescopen ter we reld. De spiegel is 51 centimeter dik en weegt ruim 11.5 ton. Het Europees Zuidelijk Observa torium is de bekroning van een ac tie begonnen in 1953, die leidde tot een overeenkomst tussen België, Frankrijk, West-Duitsland, Nederland en Zweden in 1962. De vijf landen besloten gezamenlijk een sterrenkun dig observatorium op het zuidelijk halfrond te stichten ter bestudering van gebieden van de sterrenhemel waarvan nog maar betrekkelijk wei nig in kaart is gebracht. Bijna alle observatoria met grote telescopen bevinden zich op het noor delijk halfrond. Het Europees Zui delijk Observatorium is een van de recente plannen om het deel van 't heelal, dat op het noordelijk half rond niet zichtbaar is, intensiever te gaan onderzoeken. De bouw van ESO (European Southern Observatory) be gon in 1965 en wordt in twee etap pen uitgevoerd het eerste gedeel te komt gereed in 1968-'69 en het tweede, met de grote telescoop, in 1971-'72. De reusachtige ESO-telescoop zal worden opgesteld op de berg La Silla in Chili, ongeveer 65 kilometer ten noorden van Vicuna en 90 kilometer ten noordoosten van La Serena. Het terrein, dat na uitvoerige studies van verschillende gebieden in Zuid-Afrika en Zuid-Amerika werd gekozen, ligt meer dan 2400 meter boven de zee spiegel. De twee grootste spiegeltelescopen, die thans voor sterrenkundige waar nemingen worden gebruikt zijn de Hale-telescoop met een spiegelmiddei- lijn van ruim vijf meter op Mount Palomar in Zuid-Califórnië en de te lescoop met een spiegel van ruim drie meter op Mount Hamilton bij San Francisco in Noord-Californië. Beide spiegels werden in 1934 door Corning gegoten uit Pyrex borosili- ëaatglas. Het thans gebruikte gefuseerde si lica is een nog beter materiaal voor telescoopspiegels. Het is een van de zuiverste stoffen, die door de mens zijn vervaardigd. De warmte-uitzet- tingscoëfficiënt bedraagt slechts een vijfde van die van het borosilicaat- glas, dat voor de Hale-telescoop op Mount Palomar werd gebruikt. Dit betekent dat de spiegel bij grote tem peratuurveranderingen slechts heel weinig van vorm verandert en daar door scherpere beelden van de ster renhemel zal geven- De ruwe spiegel werd samenge steld uit 78 stukken gefuseerde sili ca. De stukken werden aan elkaar gepast als een reusachtige legpuzzel en daarna verhit 'om hen samen te smelten tot een grote schijf. Daarna werd de omtrek rondgeslepen^ in het midden werd een gat van 71 centi meter middellijn geboord en de bo venkant van de schijf werd hol ge slepen. De laatste optische slijp- 4,1 P-Ë behandelingen van de 8rote,„ «j. schijf zullen in Europa worden gevoerd door de firma Reosc rijs. Dit uiterst nauwkeurige zal tenslotte bepalend zijn vmt kwaliteit van de Europese tel" t in Chili. Het zal dan nok W* j, j drie jaar duren- Eerst moet Mlr hol geslepen oppervlak polijst tot op duizendste miti® nauwkeurig. Daarna wörot j|] dekt met een laagje aluminMjv. ook weer volmaakt glad m°e den gemaakt. De grote spiegel zal in scoop in feite dienst doen a I uiterst gevoelige reflector- ne van de sterren, dat er op van, weerkaatst en boven in de 1 o®. Wejj(S opgevangen door een vee' holle spiegel. Deze kaatst vervolgens weer naar benea p het gat in de grote sPie®lL achter zich camera's, en andere registratie-mstm ,f bevinden. Het gaat er bi] ji spiegeltelescopen niet zozee beelden van hemellichamen j:.;1 ten, maar om zoveel mog'ew rt. te verzamelen, zodat ooR verwijderde sterrenstelsels uiterst zwakke licht kunne bestudeerd. De grote silica-schijf wordt voorzichtig van een slijptafel gelicht om te worden omgedraaid voor de volgende eindbewerking. Het zal nog enkele jaren duren voordat de schijf een volmaakt holle spiegel zal zijn geworden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 4