al begonnen
untie
toekomst
koelkasten
Lekasiii
Van de
huiskamer
naar R.ome
of Lagos
zonder
buiten
te komen
OP 64
VELDEN
Varken verstandiger dan
de meeste andere dieren
is
te
koop
'ERZORGDE
REIZEN
obedrijf
JOTE kerk"
cantoor
27
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 APRIL 1967
27
de snelle en zekere pijnverdrljver
VAN DIJK
41/ 585.-
j-gstraat9 Zegcje
IZEN 1967
Schiphol op t.v.
w. J. MUHRING
mpr.
lekkerrrr koud
Ililf té
jjj 9 >il f§
8
m w m
I
sBjpiB
a
ÜÉH ^fÉ4^fÉ8 |^l
SCHAAKRAADSEL
GEWIEKST
Foto links boven: Het nieuwe areaal in aanbouw, zoals het er kort geleden nog uitzag. Rechts boven:
Onder een van de Aviobruggen door een blik op het verkeerscomplex. Links onder: het pierenstel-
sel. Zichtbaar is de geplande uitbreiding. Midden: Schiphols tangentiele banenstelsel geprojec
teerd op een luchtfoto van Amsterdam en rechts: Schiphol zoals een tekenaar het enkele jaren ge
leden zag en zoals het nu geworden ie.
r
Ir U heen wilt. Wilt
|is blijven? Of wilt U
p. Goderie in de Bosch-
-waarheen U ook wilt
kiezen uit vele moge-
«prijzen. Daarom kan
tlijke en goede advie-
voo* de betere reis-
[18 uur, woensdag: 9-21
9—16 uur.
itraat 46, Breda, Tel. 44077
I dagen
305 -
515.-
825,-
ELIJKS I
565.—
rgen1 415,—
dagen S 339'**
400,-
Bagen f 385'—
Ereizen).
1 dagen naar
lpen, salzkammergut,
JtTE WOUD, enz.
F 125'—
lswagens met bar-fmgidalre-
Istelbare fauteuils
fe. UIT BREDA
BEKWAME LEIDING
Ice gratis reisgids
jfOURlNG CENTRALE
AAT 40-42 - EINDHOVEN
1-25025, 24930, 64723
(LR. en de Ned. Reiskainer
ETER VERZORGDE REIZEN
|ak 6 cyl.
19000 km j»
1964
1963
1963
1962
1963
1965
1966
1962
1965
1962
teurlng toegestaan
met garantie. Service in eigen
geopend.
:KSPLEIN - HAL 3b g
DORDRECHT - tel. 01850-38
ffft Groot draagvermogen.
Oersterk -
onverslijtbaar
SCHIPHOL
Vraag folders of
7 tnT demonstratie.
Ireklnstallaties onderdelen
1600 b.g.g. -O549
EEGHEL
(Van onze luchtvaartredacteur)
yolgendc week vrijdag opent koningin Juliana een bouwkundige
schepping die je, als je er in ronddoolt, het gevoel geeft dat (ook
in Nederland) de toekomst inderdaad al begonnen is. Het nieuwe
Schiphol is een van 's werelds modernste luchthavens. Toch is de
luchthavendirectie er zich van bewust, dat de luchtvaart zo onge
dacht snel groeit dat men, eerder dan aanvankelijk was gedacht, al
weer de handen uit de mouwen zal moeten steken om de uitbreidin
gen ter hand te nemen. De mogelijkheden daartoe zijn echter volop
aanwezig.
dieping. Vanwege dit laatste is de
toegangsweg tot het stationsge
bouw op hetzelfde niveau ge
bracht met een voorrij-lengte van
120 meter.
Dagjesmensen, die in nog steeds
groter getale naar Schiphol ko
men om naar de vliegtuigen en de
drukte te kijken, kunnen over de
daken van de pieren wandelen.
gchlphol is al vanaf zijn bestaan
een zeer belangrijk knoop
punt in het internationaal lucht
verkeer en de ontwikkeling van
Schiphol geeft een getrouwe af
spiegeling van de ontwikkeling
van de internationale luchtvaart
in het algemeen. In 1917 streek
de prille Militaire Luchtvaart neer
op dit hoekje van de in 1825 droog
gemalen Haarlemmermeer; eens
berucht onder schippers als
scheepskerkhof (Schipshol, later
Schiphol). In 1919 richtte Albert
Plesman de KLM op en vestigde
zich met zijn kleine bedrijf op
Schiphol. In 1920 werd de eerste
luchtlijn geopend1, op Londen. Het
aantal passagiers dat dit jaar via
Schiphol reisde bedroeg 440. In
1926 nam de gemeente Amsterdam
de exploitatie over (in 1958 werd
Schiphol een NV met Amsterdam,
de staat en Rotterdam als partici
panten) en begon de uitbreiding
van de luchthaven op voor die
tijd grootscheepse wijze aan te
pakken. Schiphol was de tweede
luchthaven in Europa die verhar
de startbanen kreeg. Dat was in
de dertiger jaren toen Schiphol
een geweldige hloei beleefde met
80 vliegtuigbewegingen per dag
(vergelijk: Tegen 1975 33 bewe
gingen per uur)
Na de oorlog bleek pas goed hoe
onmisbaar het vliegtuig geworden
was in het internationale verkeer.
In de eerste drie na-oorlogse ja
ren handelde Schiphol evenveel
passagiers af als in de eerste 20
jaren van zijn bestaan, namelijk
miljoen. Thans beloopt het aantal
passagiers dat per jaar langs
Schiphol komt, al tussen de 2,5 en
3 miljoen
Schiphol is verbonden met rond
120 steden in meer dan 70 landen.
Van de Europese luchthavens komt
het na Londen, Parijs (twee lucht
havens) en Frankfort op de
vierde plaats voor wat betreft het
goederenvervoer. Op de lijst van
passagiersbewegingen per jaar
bereikt Schiphol de achtste plaats
op de lijst van 40 Europese lucht
havens.
Het nieuwe areaal is ontworpen
op basis van de verwachtin
gen voor het jaar 1975: de afhan
deling van vier miljoen passagiers
en 80.000 bewegingen van passa
giersvliegtuigen per jaar. Er is
ook gedacht aan de onvoorstel
bare grote aantallen mensen (af
halers en wegbrengers) die de mil
joenen passagiers zullen meebren
gen. Het nieuwe Schiphol illus
treert op overduidelijke wijze dat
het luchtvervoer in snel tempo
massavervoer aan het worden is.
Het areaal is zo gebouwd dat
de passagiers op eigen gelegen
heid ide weg zullen moeten zoeken
door de gebouwen. De „lay-out"
daarvan is dan ook eenvoudig.
Een belangrijke rol in het ontwer
pen van de luchthaven heeft ge
speeld de gedachte dat de passa
gier, na zich eenmaal aan de zor
gen van de luchthaven te hebben
toevertrouwd, recht heeft op een
maximum aan bescherming, be
scherming tegen het lawaai van
straalmotoren, prikkelende kero-
sinedampen, stuwstroom van mo
toren en ook tegen doodgewone
regen en kou. Daarom is de passa
gier vanaf het moment dat hij uit
taxi of bus stapt tot dat hij in
het vliegtuig gaat zitten en van de
stewardess zijn krant krijgt aan
gereikt „onder de pannen". Van
de geweldige van roltrottoirs
voorziene pieren stapt de passa
gier door gesloten en goed verlich
te Aviobruggen het vliegtuig in.
In principe kan men vanuit
zijn eigen huiskamer naar New
York, Rome, Londen ot Oaïro rei
zen zonder ook maar één moment
aan de buitenlucht te zijn „bloot
gesteld".
Vrijwel nergens kruisen de ver
trekkende passagiers de weg die
gevolgd wordt door hen die juist
zijn aangekomen.
^ldus uitgekiend opgezet, heeft
het areaal zoals het nu in be
drijf komt, een capaciteit van 2200
passagiers per uur! Het stelsel van
pieren en opstelplaatsen voor
vliegtuigen is berekend op 33 vlieg
tuigbewegingen per uur. Per kwar
tier kunnen bijna 2000 colli baga
ge worden afgehandeld, inbegre
pen de douanecontrole. De centra
le passagierswachtkamer biedt
aan duizend man plaats. De af
handeling van bagage en passa
giers vindt plaats op twee niveaus.
De aankomende reizigers worden
opgevangen op de begane grond;
de vertrekkenden op de eerste ver-
,„d O'.»
k 199,50
ik 197,50
298,50
modernste reismateriaal
edige verzorging.
at 97 Waalwijk
ek 6, Oosterhout
at 13, Breda
Aarkt, Roosendaal
67:
FOTO: K.L.M. AEROCARTO
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
(Van onze RTV-redactie)
SCHIPHOL De programmaleiding
van de N.T.S. wil een filmreportage
maken van de officiële opening van
het centrale verkeersareaal van Schip
hol. Zoals bekend wordt deze opening
vrijdag verricht door de koningin. Ver
slaggever is Joop van Zijl en Ger Roos
heeft de regie. De film wordt nog de
zelfde avond door de N.T.S. van 19.00
tot 19.30 uur op Nederland' 1 uitgezon
den.
De spectaculaire verhuizing van de
oude luchthaveninventaris naar de
nieuwe Schipholgebouwen zal in de
nacht van zondag op maandag 7 op 8
mei geschieden. Deze gebeurtenis
welke bijzonder spectaculair belooft te
worden, zal door Kees van Langeraad
voor de N.C.R.V.-televisie in beeld wor
den gebracht.
Voor deze uiterst moeilijke opgave in
de nachtelijke uren heeft de heer Van
Langeraad de beschikking over drie
filmteams.
Voor de achtste achtereenvolgende
maal heeft de veelomstreden doch zeer
begaafde internationale grootmeester
Robert Fischer beslag gelegd op de kam
pioenstitel van de Verenigde Staten.
Zijn superioriteit demonstreerde hij op
overtuigende wijze door een serie van
acht gewonnen partijen, die driemaal-
onderbroken werd door een gelijk spel.
Zijn oude concurrent Reschewski
bracht er ditmaal niet veel van terecht,
alleen Evans vormde nog 'n bedreiging.
Deze kampioenswedstrijd gold tevens
als een zone-toernooi en het is nu maar
te hopen, dat Fischer mee zal dingen
in de komende interzonale wedstrijd te
Tunis, die zoals bekend de kandidaten
selecteert voor de wereldtitel. Inmiddels
is bekend geworden, dat Fischers pogin
gen om in Havanna een tweekamp te
spelen met de Russische kampioen Stein
mislukt zijn. Jammer, deze sportieve
strijd tussen Oost en West zou de match
van het jaar geworden zijn. Wellicht oe-
staat er nu een kans voor schakend Ne
derland om zo'n geweldige match tot
stand te brengen. Uit de kampioenswed
strijd van de Verenigde Staten volgt on
derstaand één van Fischers grandioze
overwinningen.
WitRobert J. Fischer
ZwartDr. Antony Saldy
Gespeeld in de kampioenswedstrijd van
de Verenigde Staten te New York 1967
Sicuiaans
1. e2-e4, c7-c5 2. Pgl-f3. Pb8-c6 3. d2-d4,
c5xd4 4. Pf3xd4, PgS-f6 5. Pbl-c8, d7-d6
6. Lfl-c4, Dd8-b«
(Beter is direct 6. e6. De tekstzet
komt neer op tempoverlies en dat is in
een Siciliaan en tegen Fischer een
hoogst kwalijke zaak)
7. Pd4-b3, e7-efl 8. 0-0, Lf8-e7 9. Lcl-e3,
Db6-c7 10. f2-f4, 0-0 11. Lc4-d3, a7-a6 12.
g2-g4.
(Het begin van een fantastische fraaie
aanval)
12. b7-b!
(Beter was in ieder geval 12. d5, hoe
wel ook dan zwarts positie niet te benij
den was)
13. g4-g5, Pf6-e8 14. Ddl-h5, g7-g6 15.
Dh5-h8 (Met de dreiging Tfl-f3-h3)
15. £7-f5 10. e4xf5, g6xf5
(Het alternatief 10. ef5: zou het cen
trum verzwakken)
17. Fb3_d4, Pcfl-d8 18. Tal-el, Pe8-g7 19.
Tfl-f3, Pd8-f7 20. Dh8-h4, Pf7-h8 21. Tf3-
h3, hï-h5 22. Ld3-e2, PhS-gO 23. Dh4-f2,
b5-b4 24. Pc3-dl, e6-e5
(Op deze opmars had zwart zijn hoop
gevestigd. Er volgt nu echter een ver
rassend offer)
m f 4
I
25. Le2xh5 Pg7xh3
(Op 25. ed4: volgt 20. Lg6: met de
dreiging 27. Th8+! en mat in enkele zet
ten)
26. Th3xh5, e6xd4 27. Le3xd4, Lc8-b7 28
Tb5-h6, Kg8-f7 29. Df2-e2, Lb7-e4
(Na 29. Dc0 beslist 30. Th7+, KeS 31.
De7:+, Pe7 32. Tle7:+, Kd8 33. Tb7:,
De4 34. Lf+, Tf6: 35. Tb8+!)
30. De2-h5, Tf8-g8 31. Th6xg6!, TgSxgO
32, Dh5-h7+, Kf7-e8 33 Dh7xg6 KeS-
d7 34. Pdl-f2, Dc7-c4 35. Pf2xe4,
Dc4xd4 36. Pe4-f2, Dd4xf4
(wanhoop)
37. Dg6-e6 Kd7.c6 38. De6xe7, Ta8-gH
39. De7-e3, Tg8xg5+ 40. Kgl-hl eu
zwart gafzich gewonnen.
Op fantastisch mooie wijze kan die wit-
speler in de onderstaande positie met
een fraaie zctdwangmanoeuvre een ge
lijk spel door pat afdwingen. Een be
paald spectaculaire remisecombinatie
Wit aan zet en speelt remise
Oplossing
i„Pa9 '-. Ka8: 2. Kc7: (2. Kc8?, Pfg 3
zvp' Ie8-:1 2l Pb'7 3 dsD Pd8: 4 Kc8
(Nu dreigt 5 Pc7 mat) 4. Pe6 5. aö.
Pf6 en wit staat pat (Kubbel).
'ATHENE (AP) De hond moge des
mensen beste vriend zijn, volgens des
kundigen is hij zeker niet het verstan
digste dier, dat op aarde rondloopt.
De dierenartsen Charles N. Dobbin jr.
en Willia M. C. McMulIan die verbon
den zyn aan de universiteit van Geor
gia, beweren dat de hond in verstand
en prestaties wordt overtroffen door
het varken en met zijn hersens niet
veel meer vermag dan een kip.
Van de andere kant zijn volgens de
beide dierenartsen de geestvermogens
van de hond weer veel groter dan die
van een paard, dat zij ergens tussen de
kat en een guinees biggetje plaatsen.
Zij betogen, dat verschillende onder
zoekers na tal van proeven algemeen
tot het inzicht zijn gekomen, dat na de
mens op de intellectuele ladder achter
eenvolgens komen de aap, het vaiken,
de hond, het schaap, de geit, vogels,
ratten, konijnen, katten, paarden, gui-
nese biggen, buidelratten en schildpad
den.
70920 p
„Vossen en wasberen komen vlak na
de apen", aldus de dierenartsen van de
universiteit in een rapport. „De was
beer is zowel nieuwsgierig als slim.
Voor hem zijn moeilijkheden, waar de
hond geen raad mee weet, gewoon kin
derspel en men heeflt waargenomen, dat
vossen viskoppen op in het oog val
lende open plekken legden en dan op
de loer ging liggen tot een een visvalk
kwam".
Hel geheugen van de olifant wordt
ook overgeschat, al zijn ze dan ook ge
wiekst en kunnen ze leren, vinden de
deskundigen, maar de olifant is in elk
geval intelligenter dan de neushoorn.
„De neushoorn heeft nog niet de her
sens van een muis", aldus het rapport.
De beide dierenartsen zijn van oor
deel, dat 50 jaar bestudering van paar
den heeft aangetoond, dat deze dieren
goed reageren op dressuur en prikkels
maar niet dat ze intelligent zijn en zij
wijzen erop, dat het vertoon van intel
ligentie door paarden, honden en kat
ten waarschijnlijk meer is terug te
brengen tot mensen dan tot de dieren
zelf.
„Het schijnt dat wij in ons verlangen
om voor ze te zorgen door hun eten en
onderdak te verschaffen terzelfdertijd
die bedreiging voor hun bestaan heb
ben weggenomen, die hun intelligentie
op peil zou hebben gehouden", aldus
het rapport, dat hieraan toevoegt: „Het
leven in de huiselijkheid der bescha
ving heeft hun natuurlijke nieuwsgie
righeid en moed afgestompt".