al begonnen untie toekomst koelkasten Lekasiii Van de huiskamer naar R.ome of Lagos zonder buiten te komen OP 64 VELDEN Varken verstandiger dan de meeste andere dieren is te koop 'ERZORGDE REIZEN obedrijf JOTE kerk" cantoor 27 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 APRIL 1967 27 de snelle en zekere pijnverdrljver VAN DIJK 41/ 585.- j-gstraat9 Zegcje IZEN 1967 Schiphol op t.v. w. J. MUHRING mpr. lekkerrrr koud Ililf té jjj 9 >il f§ 8 m w m I sBjpiB a ÜÉH ^fÉ4^fÉ8 |^l SCHAAKRAADSEL GEWIEKST Foto links boven: Het nieuwe areaal in aanbouw, zoals het er kort geleden nog uitzag. Rechts boven: Onder een van de Aviobruggen door een blik op het verkeerscomplex. Links onder: het pierenstel- sel. Zichtbaar is de geplande uitbreiding. Midden: Schiphols tangentiele banenstelsel geprojec teerd op een luchtfoto van Amsterdam en rechts: Schiphol zoals een tekenaar het enkele jaren ge leden zag en zoals het nu geworden ie. r Ir U heen wilt. Wilt |is blijven? Of wilt U p. Goderie in de Bosch- -waarheen U ook wilt kiezen uit vele moge- «prijzen. Daarom kan tlijke en goede advie- voo* de betere reis- [18 uur, woensdag: 9-21 9—16 uur. itraat 46, Breda, Tel. 44077 I dagen 305 - 515.- 825,- ELIJKS I 565.— rgen1 415,— dagen S 339'** 400,- Bagen f 385'— Ereizen). 1 dagen naar lpen, salzkammergut, JtTE WOUD, enz. F 125'— lswagens met bar-fmgidalre- Istelbare fauteuils fe. UIT BREDA BEKWAME LEIDING Ice gratis reisgids jfOURlNG CENTRALE AAT 40-42 - EINDHOVEN 1-25025, 24930, 64723 (LR. en de Ned. Reiskainer ETER VERZORGDE REIZEN |ak 6 cyl. 19000 km j» 1964 1963 1963 1962 1963 1965 1966 1962 1965 1962 teurlng toegestaan met garantie. Service in eigen geopend. :KSPLEIN - HAL 3b g DORDRECHT - tel. 01850-38 ffft Groot draagvermogen. Oersterk - onverslijtbaar SCHIPHOL Vraag folders of 7 tnT demonstratie. Ireklnstallaties onderdelen 1600 b.g.g. -O549 EEGHEL (Van onze luchtvaartredacteur) yolgendc week vrijdag opent koningin Juliana een bouwkundige schepping die je, als je er in ronddoolt, het gevoel geeft dat (ook in Nederland) de toekomst inderdaad al begonnen is. Het nieuwe Schiphol is een van 's werelds modernste luchthavens. Toch is de luchthavendirectie er zich van bewust, dat de luchtvaart zo onge dacht snel groeit dat men, eerder dan aanvankelijk was gedacht, al weer de handen uit de mouwen zal moeten steken om de uitbreidin gen ter hand te nemen. De mogelijkheden daartoe zijn echter volop aanwezig. dieping. Vanwege dit laatste is de toegangsweg tot het stationsge bouw op hetzelfde niveau ge bracht met een voorrij-lengte van 120 meter. Dagjesmensen, die in nog steeds groter getale naar Schiphol ko men om naar de vliegtuigen en de drukte te kijken, kunnen over de daken van de pieren wandelen. gchlphol is al vanaf zijn bestaan een zeer belangrijk knoop punt in het internationaal lucht verkeer en de ontwikkeling van Schiphol geeft een getrouwe af spiegeling van de ontwikkeling van de internationale luchtvaart in het algemeen. In 1917 streek de prille Militaire Luchtvaart neer op dit hoekje van de in 1825 droog gemalen Haarlemmermeer; eens berucht onder schippers als scheepskerkhof (Schipshol, later Schiphol). In 1919 richtte Albert Plesman de KLM op en vestigde zich met zijn kleine bedrijf op Schiphol. In 1920 werd de eerste luchtlijn geopend1, op Londen. Het aantal passagiers dat dit jaar via Schiphol reisde bedroeg 440. In 1926 nam de gemeente Amsterdam de exploitatie over (in 1958 werd Schiphol een NV met Amsterdam, de staat en Rotterdam als partici panten) en begon de uitbreiding van de luchthaven op voor die tijd grootscheepse wijze aan te pakken. Schiphol was de tweede luchthaven in Europa die verhar de startbanen kreeg. Dat was in de dertiger jaren toen Schiphol een geweldige hloei beleefde met 80 vliegtuigbewegingen per dag (vergelijk: Tegen 1975 33 bewe gingen per uur) Na de oorlog bleek pas goed hoe onmisbaar het vliegtuig geworden was in het internationale verkeer. In de eerste drie na-oorlogse ja ren handelde Schiphol evenveel passagiers af als in de eerste 20 jaren van zijn bestaan, namelijk miljoen. Thans beloopt het aantal passagiers dat per jaar langs Schiphol komt, al tussen de 2,5 en 3 miljoen Schiphol is verbonden met rond 120 steden in meer dan 70 landen. Van de Europese luchthavens komt het na Londen, Parijs (twee lucht havens) en Frankfort op de vierde plaats voor wat betreft het goederenvervoer. Op de lijst van passagiersbewegingen per jaar bereikt Schiphol de achtste plaats op de lijst van 40 Europese lucht havens. Het nieuwe areaal is ontworpen op basis van de verwachtin gen voor het jaar 1975: de afhan deling van vier miljoen passagiers en 80.000 bewegingen van passa giersvliegtuigen per jaar. Er is ook gedacht aan de onvoorstel bare grote aantallen mensen (af halers en wegbrengers) die de mil joenen passagiers zullen meebren gen. Het nieuwe Schiphol illus treert op overduidelijke wijze dat het luchtvervoer in snel tempo massavervoer aan het worden is. Het areaal is zo gebouwd dat de passagiers op eigen gelegen heid ide weg zullen moeten zoeken door de gebouwen. De „lay-out" daarvan is dan ook eenvoudig. Een belangrijke rol in het ontwer pen van de luchthaven heeft ge speeld de gedachte dat de passa gier, na zich eenmaal aan de zor gen van de luchthaven te hebben toevertrouwd, recht heeft op een maximum aan bescherming, be scherming tegen het lawaai van straalmotoren, prikkelende kero- sinedampen, stuwstroom van mo toren en ook tegen doodgewone regen en kou. Daarom is de passa gier vanaf het moment dat hij uit taxi of bus stapt tot dat hij in het vliegtuig gaat zitten en van de stewardess zijn krant krijgt aan gereikt „onder de pannen". Van de geweldige van roltrottoirs voorziene pieren stapt de passa gier door gesloten en goed verlich te Aviobruggen het vliegtuig in. In principe kan men vanuit zijn eigen huiskamer naar New York, Rome, Londen ot Oaïro rei zen zonder ook maar één moment aan de buitenlucht te zijn „bloot gesteld". Vrijwel nergens kruisen de ver trekkende passagiers de weg die gevolgd wordt door hen die juist zijn aangekomen. ^ldus uitgekiend opgezet, heeft het areaal zoals het nu in be drijf komt, een capaciteit van 2200 passagiers per uur! Het stelsel van pieren en opstelplaatsen voor vliegtuigen is berekend op 33 vlieg tuigbewegingen per uur. Per kwar tier kunnen bijna 2000 colli baga ge worden afgehandeld, inbegre pen de douanecontrole. De centra le passagierswachtkamer biedt aan duizend man plaats. De af handeling van bagage en passa giers vindt plaats op twee niveaus. De aankomende reizigers worden opgevangen op de begane grond; de vertrekkenden op de eerste ver- ,„d O'.» k 199,50 ik 197,50 298,50 modernste reismateriaal edige verzorging. at 97 Waalwijk ek 6, Oosterhout at 13, Breda Aarkt, Roosendaal 67: FOTO: K.L.M. AEROCARTO (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (Van onze RTV-redactie) SCHIPHOL De programmaleiding van de N.T.S. wil een filmreportage maken van de officiële opening van het centrale verkeersareaal van Schip hol. Zoals bekend wordt deze opening vrijdag verricht door de koningin. Ver slaggever is Joop van Zijl en Ger Roos heeft de regie. De film wordt nog de zelfde avond door de N.T.S. van 19.00 tot 19.30 uur op Nederland' 1 uitgezon den. De spectaculaire verhuizing van de oude luchthaveninventaris naar de nieuwe Schipholgebouwen zal in de nacht van zondag op maandag 7 op 8 mei geschieden. Deze gebeurtenis welke bijzonder spectaculair belooft te worden, zal door Kees van Langeraad voor de N.C.R.V.-televisie in beeld wor den gebracht. Voor deze uiterst moeilijke opgave in de nachtelijke uren heeft de heer Van Langeraad de beschikking over drie filmteams. Voor de achtste achtereenvolgende maal heeft de veelomstreden doch zeer begaafde internationale grootmeester Robert Fischer beslag gelegd op de kam pioenstitel van de Verenigde Staten. Zijn superioriteit demonstreerde hij op overtuigende wijze door een serie van acht gewonnen partijen, die driemaal- onderbroken werd door een gelijk spel. Zijn oude concurrent Reschewski bracht er ditmaal niet veel van terecht, alleen Evans vormde nog 'n bedreiging. Deze kampioenswedstrijd gold tevens als een zone-toernooi en het is nu maar te hopen, dat Fischer mee zal dingen in de komende interzonale wedstrijd te Tunis, die zoals bekend de kandidaten selecteert voor de wereldtitel. Inmiddels is bekend geworden, dat Fischers pogin gen om in Havanna een tweekamp te spelen met de Russische kampioen Stein mislukt zijn. Jammer, deze sportieve strijd tussen Oost en West zou de match van het jaar geworden zijn. Wellicht oe- staat er nu een kans voor schakend Ne derland om zo'n geweldige match tot stand te brengen. Uit de kampioenswed strijd van de Verenigde Staten volgt on derstaand één van Fischers grandioze overwinningen. WitRobert J. Fischer ZwartDr. Antony Saldy Gespeeld in de kampioenswedstrijd van de Verenigde Staten te New York 1967 Sicuiaans 1. e2-e4, c7-c5 2. Pgl-f3. Pb8-c6 3. d2-d4, c5xd4 4. Pf3xd4, PgS-f6 5. Pbl-c8, d7-d6 6. Lfl-c4, Dd8-b« (Beter is direct 6. e6. De tekstzet komt neer op tempoverlies en dat is in een Siciliaan en tegen Fischer een hoogst kwalijke zaak) 7. Pd4-b3, e7-efl 8. 0-0, Lf8-e7 9. Lcl-e3, Db6-c7 10. f2-f4, 0-0 11. Lc4-d3, a7-a6 12. g2-g4. (Het begin van een fantastische fraaie aanval) 12. b7-b! (Beter was in ieder geval 12. d5, hoe wel ook dan zwarts positie niet te benij den was) 13. g4-g5, Pf6-e8 14. Ddl-h5, g7-g6 15. Dh5-h8 (Met de dreiging Tfl-f3-h3) 15. £7-f5 10. e4xf5, g6xf5 (Het alternatief 10. ef5: zou het cen trum verzwakken) 17. Fb3_d4, Pcfl-d8 18. Tal-el, Pe8-g7 19. Tfl-f3, Pd8-f7 20. Dh8-h4, Pf7-h8 21. Tf3- h3, hï-h5 22. Ld3-e2, PhS-gO 23. Dh4-f2, b5-b4 24. Pc3-dl, e6-e5 (Op deze opmars had zwart zijn hoop gevestigd. Er volgt nu echter een ver rassend offer) m f 4 I 25. Le2xh5 Pg7xh3 (Op 25. ed4: volgt 20. Lg6: met de dreiging 27. Th8+! en mat in enkele zet ten) 26. Th3xh5, e6xd4 27. Le3xd4, Lc8-b7 28 Tb5-h6, Kg8-f7 29. Df2-e2, Lb7-e4 (Na 29. Dc0 beslist 30. Th7+, KeS 31. De7:+, Pe7 32. Tle7:+, Kd8 33. Tb7:, De4 34. Lf+, Tf6: 35. Tb8+!) 30. De2-h5, Tf8-g8 31. Th6xg6!, TgSxgO 32, Dh5-h7+, Kf7-e8 33 Dh7xg6 KeS- d7 34. Pdl-f2, Dc7-c4 35. Pf2xe4, Dc4xd4 36. Pe4-f2, Dd4xf4 (wanhoop) 37. Dg6-e6 Kd7.c6 38. De6xe7, Ta8-gH 39. De7-e3, Tg8xg5+ 40. Kgl-hl eu zwart gafzich gewonnen. Op fantastisch mooie wijze kan die wit- speler in de onderstaande positie met een fraaie zctdwangmanoeuvre een ge lijk spel door pat afdwingen. Een be paald spectaculaire remisecombinatie Wit aan zet en speelt remise Oplossing i„Pa9 '-. Ka8: 2. Kc7: (2. Kc8?, Pfg 3 zvp' Ie8-:1 2l Pb'7 3 dsD Pd8: 4 Kc8 (Nu dreigt 5 Pc7 mat) 4. Pe6 5. aö. Pf6 en wit staat pat (Kubbel). 'ATHENE (AP) De hond moge des mensen beste vriend zijn, volgens des kundigen is hij zeker niet het verstan digste dier, dat op aarde rondloopt. De dierenartsen Charles N. Dobbin jr. en Willia M. C. McMulIan die verbon den zyn aan de universiteit van Geor gia, beweren dat de hond in verstand en prestaties wordt overtroffen door het varken en met zijn hersens niet veel meer vermag dan een kip. Van de andere kant zijn volgens de beide dierenartsen de geestvermogens van de hond weer veel groter dan die van een paard, dat zij ergens tussen de kat en een guinees biggetje plaatsen. Zij betogen, dat verschillende onder zoekers na tal van proeven algemeen tot het inzicht zijn gekomen, dat na de mens op de intellectuele ladder achter eenvolgens komen de aap, het vaiken, de hond, het schaap, de geit, vogels, ratten, konijnen, katten, paarden, gui- nese biggen, buidelratten en schildpad den. 70920 p „Vossen en wasberen komen vlak na de apen", aldus de dierenartsen van de universiteit in een rapport. „De was beer is zowel nieuwsgierig als slim. Voor hem zijn moeilijkheden, waar de hond geen raad mee weet, gewoon kin derspel en men heeflt waargenomen, dat vossen viskoppen op in het oog val lende open plekken legden en dan op de loer ging liggen tot een een visvalk kwam". Hel geheugen van de olifant wordt ook overgeschat, al zijn ze dan ook ge wiekst en kunnen ze leren, vinden de deskundigen, maar de olifant is in elk geval intelligenter dan de neushoorn. „De neushoorn heeft nog niet de her sens van een muis", aldus het rapport. De beide dierenartsen zijn van oor deel, dat 50 jaar bestudering van paar den heeft aangetoond, dat deze dieren goed reageren op dressuur en prikkels maar niet dat ze intelligent zijn en zij wijzen erop, dat het vertoon van intel ligentie door paarden, honden en kat ten waarschijnlijk meer is terug te brengen tot mensen dan tot de dieren zelf. „Het schijnt dat wij in ons verlangen om voor ze te zorgen door hun eten en onderdak te verschaffen terzelfdertijd die bedreiging voor hun bestaan heb ben weggenomen, die hun intelligentie op peil zou hebben gehouden", aldus het rapport, dat hieraan toevoegt: „Het leven in de huiselijkheid der bescha ving heeft hun natuurlijke nieuwsgie righeid en moed afgestompt".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 27