IN MIDDELBURG VERVALT OUDE GLORIE tnde evaart ■spectief MAAG-LOTOS RAIFFEISENBANK BIERVLIET ONIER Restauratie stadshart in gevaar Nieuw systeem van koppeling bij spoorwegen beproefd Britannia'5 vloog vermoedelijk tegen heuvel 25 *5 [KEI FUME HULDE IjL^ Naar de minister Elfhonderd panden Twee gewonden na gasexplosie in Nijmegen Japonnen en Deux-pièces P. Mvan de Walle HULST II komt u eens met ons kennis maken! spaarbank en alle bankzaken Tj&.aetMem* wmmmmmm Iember 1923 beproefde dr. In de testbank een raket- op vloeibare brandstol [zuurstof en ben-ine) werk- 16 maart 1926 ging deze de hierboven omschreven ucht in. ezelfdertijd was in Duits- I groepje wetenschapsmen- Ihnici bezig na te denken lebruik van raketten voor de ruimte. Dr. Hermann ■n jonge natuurkundige, gat lot tot raket-experimenten. Ibliceerde hij een boek. ge le raket in de ïnterplane- Ite" waarin hij zijn .theo- I wiskundige berekeningen Itten had verwerkt. K door een subsidie vah ne «m-stichting, verhuisde ar. fin 1929 met zijn experl- laar de open vlakten van Ixico. Op zijn lanceerbasis ■li ontwikkelde hij in de der- In grote raketten, die ge- luchten maakten en waarm Rieken werden toegepast, die Ben worden verwerkt in ae Duitse V-2-raketten. ontwor- dr. Wernher von Braun. I was een heel gr°°L Lkettentechniek in Duitsland tijdens de tweede were d- Ibaseerd op de onderzoekin ^sommige patenten van ar. ■voortdurend aangebrachte ■neen bereikten Goddards ra l-gen 1935 hoogten van i» li- en snelheden van niee I kilometer per uur ongeveer leid van het geluid In, vak I werd Goddard erkend^ ■jnlijk 's werelds meest voor Ide raketspecialist. liddard overleed jnS?®U®lUr! lordat hij de werkelijke ver vocht van de raket mei indstof naar de ruimte kon fwen. Hij moest toeni n lit aantal van de 200 pa langen, die op zijn naam J Yen. ..In de tijd die ga t lo schreven de bes'"tsciiap 1 Amerikaanse genootsch P Ikettentechniek. y»i lorden geplaatst tuss^jscW lerikas grootste tecnn I) werd de Langley-medaJi® Ismithsonian Instituut l eerst in 1909 aan deg Wilbur en Orvü\e„Jekend |even postuum toegek Robert Goddard. (Van een onzer verslaggevers) Sfltt liggen zij alle in de binnenstad. Vol gens het stadsbestuur is het onvermij- delyk dat vele jaren lang belangrijke bedragen naar Middelburg moeten vloeien „om de weergaloos boeiende, niet te evenaren monumenten van on ze vaderlandse kunstgeschiedenis in ou de luister en glorie te herstellen en in stand te houden". Intussen is het povere subsidiebeleid van de regering er de oorzaak van dat op het ogenblik niet op grote schaal met de restauratie van oude panden begonnen kan worden. Zelfs al wor- MIDDELBURG De 750 jaar oude den subsidietoezeggingen gedaan, dan is stad Middelburg vecht op he, ogen- iïuiïZ blik tegen net verlies van een groot tauratie over te gaan, omdat de be- aantal „monumentale" panden in taalbaarstelling van de subsidie veel ii te ver naar de toekomst verschoven de binnenstad. Door gebrek aan wordt. geld kunnen vele kostbare oude huizen niet gerestaureerd worden. ZO p6T |33r „Indien nie, tijdig en op grote Het gemeentebestuur van Middelburg schaal kan worden .ngegrepen zal van 00Tdeel dat het v00r het voe. een aantal van deze panden on- ren van een vel:ult\voor(l restauratiebe- herroepelijk verloren gaan zo ieid, gewenst zou zijn dat per jaar luidt de noodkreet van burgemees- ongeveer 25 panden gerestaureerd kun ter en wethouders van Middelburg nei% worden. Dit zou er op neerkomen in een dezer dagen verschenen no- dat in 25 jaar de restauratie van circa ta over de ruimtelijke ontwikkeling 600 woningen gerealiseerd zou kunnen en de bouwnijverheid in de Zeeuw- worden. Dat is ten naaste b« de helft van het aantal panden dat op de mo numentenlijst voorkomt. Op basis van het huidige prijspeil zou een derge lijk restauratiebeleid een subsidie van Burgemeester en wethouders zullen 1.000.000,- tot f 1.250000,- per jaar de nieuwe minister van cultuur, re- vergen. Dit bedrag eou door rijk, pro- creatie en maatschappelijk werk om vincie en gemeente samen moeten een onderhoud vragen. Zjj zjjn van worden opgebracht, plan bij de minister krachtig te plei- i i j ten voor een ruimer subsidiebeleid op kw/ElVOiC! 061*10 6 het stuk van de restauratie van uit historisch oogpunt belangrijke panden. De gemeente Middelburg heeft voor Vorig jaar augustus hebben burge- 1%' f ®.0 000'- «"getrokken voor de a restauratie van oude gebouwen. Voor meester en wethouders van Middel- het aanpakken van restauraties van burg een soortgelijk verzoek gericht enige betekenis is dit bedrag volstrekt tot de toenmalige minister van c.r.m., onvoldoende. Het kan slechts dienen «v,.. -vvoor de kleinere restauraties met een r. Y rolijk. Het is echter nooit tot gemeentelijke subsidie van ten hoogste een gesprek met deze minister geko- f 5.000, per geval- men- Voor restauraties, die een gemeente lyke subsidie van meer dan 5.000, vragen verdient het volgens het ge meentebestuur aanubeveling om de res- tauratiebijdragen ten laste van de ka- pitaaldienst te brengen, In de huidige K__ ,,nA situatie van schaarste aan leenkapi- burg komen ongevee, 1100 panden taai wordt v00r het uitvoeren van res- voor. Op een enkele uitzondering na tauraties op wat grotere schaal echter se hoofdstad. Op de monumentenlijst van Middel- De Binnenstad van Middel burg heeft op deze luchtfoto iets weg van een oester. En zoals een oester van buiten af voedsel no dig heeft om in leven te kunnen blijven zo heeft de oude stads kern van Middelburg geld nodig om zijn oude schoonheid te kun nen behouden. De luchtfoto geeft een voor treffelijk beeld van de verschil lende groeistadia, die de stad heeft gekend. In het centrum van de foto is heel duidelijk de cirkel vormige omgrenzing van het oud ste stadsdeel te zien. Binnen deze cirkel bevinden zich de prach tige abdijgebouwen, waarin o.a. het provinciaal bestuur gehuis vest is. In 1254 werd deze kern uitge breid tot aan de tegenwoordige binnengrachten. Op de foto lo pen de binnengrachten als een „U" om de oude stadskern heen. In zeer korte tijd, te weten tussen 1595 en 1598kwam de volgende grote uitbreiding tot stand. In die tijd werden de kartelvormige vestingwerken gegraven en op geworpen. De foto laat zien hoe puntgaaf het grootste deel van deze vestingwerken behouden is gebleven Na de laatste wereldoorlog is Middelburg met verve begonnen aan uitbreidingendie buiten de stadswallen liggen. Tot 1965 ble ven die beperkt tot de westkant van het kanaal door Walcheren (het kanaal loopt op de foto van midden boven naar rechts onder) sedertdien wordt ook aan de an dere kant van dit kanaal aan de verdere uitbouw van Middelburg gewerkt. acht re^e m0£eïykheid aanwezig ge- Alle hoop van Middelburg Is nu ge vestigd op een onderhoud met de mi nister. De sobere regeringsverklaring van het kabinet De Jong biedt helaas weinig perspectief. De restauratie van panden in het magnifieke stadscen trum van Middelburg zal het wel moe ten afleggen tegen de „restauratie" van de uit het lood geslagen financiële po sitie van ons land. NIJMEGEN (ANP) Uit een lekke leiding stromend gas heeft in de nacht van donderdag op vrijdag in de Erica straat in Nijmegen een arbeidershuis, bewoond door het acht leden tellende gezin Van Well, in een puinhoop ver anderd. Bij de ontploffing, die in de wijde omgeving honderden ruiten deed sneu velen, liepen de heer en mevrouw Van Well ernstige verwondingen op. Zij verkeren evenwel niet in levensgevaar. Twee kinderen werden naar buiiiten ge slingerd en kwamen op die straat te recht. Hun vader en moeder, alsmede vier broertjes en zusjes, werden door buren uit het puin bevrijd. Uitgezon derd het echtpaar Van Well, dat in een ziekenhuis is opgenomen, liep niemand noemenswaardig letsel op. UTRECHT (ANP) Op het ogen blik neemt men proeven met de au tomatische UIC-koppeling. De spoor wegen in Duitsland, Frankrijk en I- talië hebben zeven treinen, elk be staande uit 18 wagens van de nieu we koppeling voorzien om na te gaan of deze ook in het normale treinver keer zijn diensten bewijst. In Duitsland neemt men proeven met drie groepen wagens, die bij hoge snel heden over een druk bereden lijn wor- den vervoerd. In Frankrijk zijn drie groepen wagens op een baanvak met grote hoogteverschillen in omloop. Op de lijn Oestersund (Zweden)-Trond- heim (Noorwegen) wordt een groep wagens aan moeilijke klimatologische omstandigheden, zoals sneeuw, ijs en hevige koude, blootgesteld. De stad Oestersund ligt op 63 graden noor derbreedte en 450 km ten zuiden van de poolcirkel. Andere proefnemingen die op het o- genblik worden genomen, betreffen een onderzoek naar de koppelingsmogelijk heden. Zij worden uitgevoerd in de re- liaanse grensgebied, te zamen ruim een en Italiaanse spoorwegen. 55 NICOSIA (DPA) De ramp met de „Britannia" op Cyprus, die aan 124 men sen het leven heeft gekost, is vermoede lijk veroorzaakt doordat de vliegmachi ne na een eerste landingspoging op het vliegveld van Nicosia weer optrok, te laag vloog en'in een zware hagelstorm tegen een heuvel vloog, aldus zegslieden op de plaats van de ramp. Slechts vier mensen hebben het onge luk een der ernstigste in de geschie denis van de luchtvaart overleefd en twee van hen verkeren in levensgevaar. Het bergingswerk wordt bemoeilijkt door zeer slecht weer en door het feit dat de wrakstukken kilometers ver spreid liggen. De lijken van de slacht offers zijn zo zwaar verminkt, dat vrij dagmorgen nog geen identificering had kunnen plaatsvinden. Onder de slacht offers voornamelijk Duitsers en Zwit sers zijn ook twee Nederlanders, een in Nederland woonachtige Thaise en Oostenrijkers, Italianen, Fransen, Por tugezen en Engelsen. Een der vier overlevenden, de Zwit serse reisleider Nikolaus Pulver, liep slechts enige schrammen op. Hij vertel de over de ramp: „Plotseling zagen wij een lichtflits. Ik kreeg een klap en sloeg met het hoofd tegen het plafond van het vliegtuig. Ik had het gevoel dat de ma chine enige malen over de kop sloeg. Toen werd alles donker. Toen ik bij kwam, lag ik 50 meter van het vliegtuig vandaan", aldus de overlevende. (ADVERTENTIES) Gentsestraat In afwachting van het gereedkomen van het nieuwe bankgebouw van de Raiffeisenbank „Breskens" zal de Raiffeisenbank zitting houden in PENSION „MOORLAG" Dorpsstraat 23 (naast het gemeentehuis) - BRESKENS. Wanneer u NU een spaarrekening opent, ontvangt u een gratis inleg van f 5. SPAARBANK EN ALLE BANKZAKEN. Uw Raiffeisenbank is niet alleen een spaarbank. Wij verzorgen ALLE bankzaken. Rekening-cou rant, effecten, reisdeviezen enz. enz. Dat is bijzonder gemakkelijk voor u. Alles bij. één bank. De RAIFFEISENBANK. ®resken.?i Pension „Moorlag", Dorpsstraat 23. Openingsuren avond vSan ^8Vuur.ag 9~12 Van 13'30-15 00 vrijdag-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 25