meisjes
RIKKERT ZUIDERVELD
Groninger in narrenpak
OOG MAKE-UP, kunstig
schilderwerk
41^
Wonderen in
onderwereld
nDe dood is een realiteit
de liefde ook en de
drank houdt alles in evenwicht
MN
Paris
[timmerman
id timmerman
„Charme en Tederheid"
EINDE VAN
T.V.-ANTENNES
IN ZICHT
21
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 APRIL 1967
23
d n. v.
jrs"
Imene dienst
NAERT
/AN TWIST
medewerker
tent
iouder
utineerde
J
rbedrijf j
-aassen&Znn. j
iers(18 tot 25 jaar)
SMARTLAPPEN
MACHTELOOSHEID
DOORBRAAK
Autobanden Import
TAALBEHEERSING
LOODZWAAR
LAUWEREN
wtTaeke1ien£tUiÊen>nrUimte--"
■•assaéiJ
el. 01608-2310-2301
liBlllllBIIIIIBIIIIIWHIIBIIIIIBIIlllBIllll
[indiensttreding bij:
[sT. TEL. 01140 - 3453
g loon, wordt tevens een
ing geboden.
VT 5, TEL. 01140-3039
LBIllllWflHIlfflMIIWiniHlUIMIUIHIIM
IAGD:
lende werken, ei.
|de schroef»
In Steenbergenlaan 1£
*1150—2995
JiRECHT
|)r spoedige indiensttreding
■t de tarielbepalingen der
■en en behandeling van
Tnaliteiten.
[Engels vereist.
|ur in het bezit van het
|loma boekhouden.
ca. 30 jaar.
Ind met de moderne talen
lies met vermelding van
ervaring aan de afdeling
■185030155.
augustus
ERVAREN f
CHAUFFEUR j
It van rijbewijs D.
groot materieel en
J)p de weg strekken
(ling. Bruto salaris
Ttgen ca. 18ö.
Irichten aan:
bt 94-100 Vlissingen S
Walcheren: kostgeldverg°edin j
lotwinkelbedrijf bestaat P^at
Dl
f de W
1. uitwijst dat men v0°' tijd
■schikt is. kan m®n innemeD'
Igschef of filiaalleide
Irwaarden zoals. l°ori
■dienstverband. ied^ oüderi'ilt
ledrijf bezoek aan w01dt
I de 5-daagse werk*
liet een vrije zater a
L van het land-
■ties te richten aan
Itbus 2 te Zaandam-
2anger Rikkert Zuiderveld heeft
zich voor deze middag in zijn
narrenpak gehesen: broek en vest
van fel oranje corduroy en slob-
berhemd, waarop de piekuren van
zijn twintigjarig bestaan in stij
gende en dalende gele lijnen zijn
gevangen. Persoonlijk vindt hij
het een eindeloos klofje, maar
toch vindt hij het beter om zich
niet in de omgeving van het Cen
traal Station te laten zien.
..Dat schept maar verwarring", legt
hij geduldig uit, „je kunt natuurlijk
gaan roepen: „ik ben een keurige jon
gen, die op tijd zijn handen en zijn ok
sels wast, maar zo'n agent ziet alleen
dat lange haar en dat opzichtige pak
en voelt zijn handen alweer jeuken- Ik
heb trouwens niet de minste behoefte
om de spreekbuis te zijn van de pro
vo's. Ze hebben een aantal bruikbare
ideeën, maar er zijn ook een hoop din
gen, waarin ik het beslist niet met ze
eens ben. Ik voel me opgelaten, als
de mensen me bij een groep indelen,
de provo's, de langharigen, de nozems,
de padvinders- Ze mogen van mij alle
deuren intrappen, die er zijn, als ze
mij er maar niet bijhalen om er een
loflied op te zingen.
Ik heb mijn eigen visie, mijn per
soonlijke benadering van de wereld.
Noem me liever een idividualist, des
noods een kluizenaar. Als ik alleen
op mijn kamer zit, voel ik me fijn: ik
schrijf dan over dingen, die me bezig
houden, ik luister naar de platen, die
ik goed vind. Bob Dillan, George
Brassens, Boris Vidn, Ferrée.
Ik houd van zangers, die de poëzie
verpakken in cynisme. Dat quasi ge
durfde hoeft voor mij niet. Wat een
Armand zingt is in feite stompzinnig
en infantiel- Hij noemt zich protestzan
ger, maar hij trapt alsmaar naar één
kant. Hij scheldt op de ouderen, op
de politici. Hij smijt met harde woor
den: vreten, zuipen en hij doet dat niet
zonder trots. Zo op de manier van:
„hoor nou eens. wat deze kleine jon
gen allemaal durft te zeggen". Het is
onintelligent en ongenuanceerd. Geen
mens schiet er een fluit mee op.
Dan hoar ik nog liever Gert Tim
merman en zijn Hermien. Ik vind zijn
liedjes persoonlijk een verschrikking,
maar als ik bij mijn hospita de tra-
ADVERTENTIE
Rikkert Zuiderveld: „Ik ben
een idividualist, een kluizenaar
misschien
precies ligt, kun je toch echte heter
naar Pipo de Clown gaan kijken. Dan
heb je tenminste vyf minuten het ge
voel, dat er in deze wereld echt plaats
is voor sprookjes-
Als ik naar een Oe Thant kijk, op
de televisie of op een foto in de krant,
dan springen de tranen in mijn ogen-
Die man wordt elke minuut van de
dag geconfronteerd met de ellende
van anderen en met de volstrekte
machteloosheid van zichzelf. Dat is
echt heel wat anders dan een protest
mars van jongeren, die zich te plet
ter vervelen en ageren tegen d° Ame
rikanen als een uitje zien. Mijn eigen
teksten zijn vaak het resultaat van
cynische berusting. Ik leef gelukkig
in een periode, dat ook een twintigja
rige zijn mond mag opendoen zonder
direct in de hoek te worden gezet-
Dat oude systeem van „tot aan je
21e heb je geen donder te vertellen
en moet je maar doen, wat pa decre
teert, werkt niet zo best meer en te
recht. Eindelijk is men er achter ge
komen, dat een eigen mening niet ge
reserveerd is voor de leeftijdsgroep
boven de twintig. Er zijn tienduizen
den mensen van veertig, vijftig, die
niks te zeggen hebben. Die ontdek
king is een enorm winstpunt geweest-
Dat de chaos er alleen maar groter
door wordt, moet je dan maar op de
koop toe nemen".
Zijn eerste langspeelplaat „Achter
glas" heeft inmiddels de overvolle
rekken van de grammofoonplatenwih-
kels bereikt. Hij verwacht er zelf niet
al te veel van: „Er is wel een dui
delijke doorbraak in het Nederlandse
chanson, maar de mensen, die echt
willen luisteren naar een liedje, vor
men toch nog steeds een exclusieve
groep. Misschien zijn het er tiendui
zend. Een sportauto houd je er nooit
aan over".
Het twaalfvoudig credo, dat hij in
de weke schellak heeft laten per
sen, rust op drie pijlers >sex.
drank, dood." Hij geeft het grif
toe: „Zoiets klinkt stom, maar je
kun er echt heel fijn over zingen.
De dood is een realiteit, de lief
de ook en de drank houdt alles in
evenwicht. Ik voel me er voorlo
pig best bij.
Bandenspecialist
Middellaan 4, Breda-Tel. 34297
BR1
ANALYSE
Een van de wapens, die bij topspelers
scherper geslepen zijn dan bij de gemid
delde amateur is het analytisch vermogen,
dat hem in staat stelt uit het spelverloop
die conclusies te trekken die noodzakelijk
zijn om een contract met een zo groot
mogelijke kans op succes af te spelen.
Dit geldt in het bijzonder indien deze
conclusies, getrokken moeten worden, niet
slechts uit wat er gebeurt, maar vooral
uit wat niet gebeurt!
Onderstaand spel stamt uit een Ameri
kaanse paren wedstrijd De zuid-speelster
Is mevrouw Dorothy Hayden, befaamd
international, die reeds vele opmerkelijke
wapenfeiten liet registreren. Door om
standigheden min of meer gedwongen
(enkele minder goede spellen waren aan
dit vooraf gegaan) komt zij met haar
partner in een „onmogelijk" contract
terecht. Dat zij er niettemin in slaagt
het te maken, komt deels door minder
scherp tegenspel, deels door vlijmscherp
analytisch inzicht.
H 9 5
£>875
O V 10 86 52
V
Vlo 2
AB
O 94
4» A 9 7 6
32
743
V 2
A B 3
H 1085 4
5?
nen over haar wangen zie biggelen,
als hij grootmoeders grijze haren be
zingt. dan denk ik: ,er is een groep
Nederlanders, die door hem gelukkig
wordt gemaakt. Daarom mag Timmer
man tot aan zijn dood doorgaan met
zijn smartlappen, ik gun hem zelfs zijn
gouden platen, want elk land krijgt
de zangers, die het verdient. Ais
meer dan 100.000 Nederlanders de wa
terlanders in de ogen krijgen van Tim
merman. moet die jongen lustig door
blijven hakken met dat sentimentele
bijltje".
Zijn persoonlijke voorkeur reserveert
hij voor Jules de Corte, wiens prfesta-
ties hij oneindig vee" hoger aanslaat
dan die van nieuwlichters als Jaap
Fisher en Boudewijn de Groot- „Die
man heeft een griezelige taalbeheer
sing en een produktie, waar je van
achterover valt. Natuurlijk heeft hij in
de loop der jaren ook confectiedingen
geschreven, prullaria voor een radio
programmaatje op de Late avond,
maar tussen zijn honderden liedjes zit
ten twintig, dertig zulke verschrikke
lijk goeie dingen, dat hij alleen daar
door al aan de top staat. Zijn teksten
zijn subtiel, een mengeling van roman
tiek en cynisme. Het is voor mij een
onbegrijpelijke zaak, dat hij door de
meeste artiesten nog steeds op een
hinderlijke manier onderschat wordt".
Zelf heelt Rikkert Sieger Zuiderveld
tot nog toe 150 chansons aan zijn geest
ontwrongen en daarvan zijn er 40 op
de zeef van zijn kritiek blijven liggen.
Hij schrijft snel en moeiteloos: ,,ik
hoef nooit naar een onderwerp te zoe
ken. Er zijn duizenden loodzware za
ken, waar je het over kunt hebben,
mits je ze relativeert.
Natuurlijk kun je achter je schrijf
tafel een mooie wereld bedenken. Zon
der oorlog, zonder bedrog, zonder
haat. Op papier kun je alle mensen
volgieten met fatsoen en intelligen
tie, maar de praktijk pakt altijd an
ders uit. Idealisme is fraai, maar als
je met een speldje „Stop de oorlog
in Vietnam", door de stad gaat lopen
zonder zelfs te weten, waar dat land
Ik speel op mijn gitaar, zit met
vrienden in de cafées. Hoelang ik het
volhoud, weet ik zelf niet. Ik zie me
als 35-jarige niet meer zingen, maar
het kan best zijn, dat ik er tegen die
tijd anders over denk. Ik heb geen uit
gewerkt levensprogram, ik leef graag
bij de dag. Het enige, wat ik wil be
reiken, is een mieterse ouwe dag op
het Groningse land. Ik ben in het
noorden geboren, in het westerkwar
tier van Groningen en wat ik me van
die periode herinner is de geweldige
vrijheid. Je rende door de weilanden,
je had een uitzicht tot aan het einde
van de wereld. Ik heb verstandige ou
ders, die me vanaf het eerste begin
speelruimte hebben gegeven.
Ik heb een* geweldige jeugd gehad
en daarom wil ik als een stokoude
man terug naar die bron. Ik wil die
cirkel .volmaken. Beschouw het als
een soort pelgrimstocht naar mijn dro
men. Rikkert van Zuiderveld gaat op
zijn verdiende lauweren rusten, zullen
de kranten dan misschien schrijven.
Ik hoop, dat ik ze tegen die tijd ver
diend heb".
A B 8 6
O H 10 96 4 3
C> Hl
B
Zuid was gever en niemand kwetsbaar.
Onder voortdurend passen van o-w gmg
het bieden: zuid 10 noord 5
zuid 2 noord 3 0 zuid 3 O
noord 4 O einde. West startte met O 9,
gedekt met 10, Boer en Heer.
Hoe verder? Het lijkt er op. dat zuid
slechts een kans heeft als oost O Aas
bezit, zodat er wellicht slechts één troef-
slag verloren gaat. Niettemin volgde
mevrouw Hayden een geheel andere
speelwijze, die „op papier" kansloos was,
maar in de praktijk wonderwel slaagde.
In slag 2 speelde zij onmiddellijk O terug,
door oost met het Aas genomen. Deze
maakte nu de „fout" direct 0 terug te
spelen, in plaats van eerst Heer te
Incasseren (had u dit wel gedaan??)
Zuid gooide Boer weg, west troefde,
speelde Aas, die zuid aftroefde, waarna
een kleine uit de hand werd gespeeld.
Toen hierop bij west het Aas verscheen
was het contract binnen, voor een wel
verdiende topscore.
Waarom volgde mevrouw Hayden een
speelwijze die tegen de dorre cijfers van
de kansrekening inging? Omdat zij uit
het verloop van slag 1 concludeerde
dat O Aas vermoedelijk bij west zat, zo
dat het spelen van troef naar de Heer toe
zinloos was. Hoe kwam zij tot deze con
clusie? Het is hoogst onwaarschijnlijk,
dat west onder O Aas is uitgekomer Zuid
kan, gezien het biedverloop gemakkelijk
een singleton in die kleur hebben. Oost
heeft derhalve Aas West probeert dus
een introever te krijgen, Zuid mag aan
nemen, dat oost dit ook begrijpt en het
niet nemen van O Aas in de eerste slag
moet betekenen, dat oost geen zichtbare
directe entree heeft om voor de derde
maai O te spelen! En daaruit volgt dan
weer dat O Aas (een directer entree is
niet denkbaar) zich in de westhand be
vindt. Wie zo analyseert mag terecht
zeggen dat hij kan bridgen.
(ADVERTENTIE)
Goede oog: make-up is een in
dividueel kunstwerk. Er komt heel
wat voor kpken om van een paar
„gewone" ogen een stel mode-be
wuste kekers te schilderen.
Vóór ons ligt een schild
pad-doosje, een miniatuur
verfdoosje. Maar de drie
rondjes bevatten de fijnste
compact poeder in wit zacht
groen en lavendelblauw.
„Geef schaduw aan de ogen
en verhoog hun schoonheid"
staat (in het Frans) op net
bijgevoegde foldertje. De
verdere gebruiksaanwijzing
is erg interessant.
Want er blijkt uit dat Je
in het algemeen vijf kenmer.
kende verschillen tussen ons
aller ogenparen kunt vinden.
En ze vragen alle vyf een
eigen benadering met bet
kleurenpenscel.
EERST DE BOLLE, OF
WAT AAN DE OPPER
VLAKTE LIGGENDE
OGEN
HJier gaan we aldus te werk:
a) een donkere tint op het
ooglid (en met donker be
doelen we in dit geval groen
of blauw, al naar gelang de
stemming van het ogenpaar,
ofwel afhankelijk van de
kleuren van de kleding;
b) een ovaal vlakje witte
pastel onder die buitenste
helft van de, wenkbrauw
boog.
VERVOLGENS DE
DIEPLIGGENDE OGEN
Nu draaien we de zaak om:
witte pastel op de oogle
den en
b) donkere schaduw onder
de wenkbrauwboog, nu niet
meer zo'n klein boogje maar
;en ovaal dat de gehele
wenkbrauw ondersteunt.
DAN DENKEN WE AAN DE
DICHT BIJ ELKAAR
STAANDE OGEN
Hier laten wij de oogleden
onberoerd, maar wenden al
onze kunst aan bij het be.
schilderen van het grote
ovaal onder de wenkbrauw
Het wordt door een denk
beeldige lijn in tweeën ge
deeld
a) de helft vanaf de oog
hoek wordt ingevuld met
wit,
b) de buitenste helft daaren
tegen met de donkere kleur.
(De overgang gaat door mid-
del van het penseel natuur
lijk geleidelijk).
HIERNA KOMEN DE
WIJDUITEENSTAANDE
OGEN AAN DE BEURT.
Het systeem is duidelijk «n
tegengesteld aan het voor
gaande
a) gekleurde schaduw in de
binnenste helft van het grote
ovaal, 6
b) witte pastel voor de h°lft
naar de slapen toe.
Ook in dit geval geen woord
over het ooglid.
TENSLOTTE HEBBEN DE
MEESTEN VAN ONS
NORMALE OGEN.
Bij deze make up past bet
volgende voorschrift:
a) het donkere kleurtje op
het ooglid,
b) dezelfde donkere kleur
onder de wenkbrauwboog, in
een driehoekje gelegd in de
buitenste helft die naar de
slapen welft,
c) daaroverheen de witte
pastel gepenseeld om de
kleur op te lichten.
Aangezien ons uitgangspunt
het verfdoosje was, beschre
ven we hier de .compacte
pastelpoeder (op aanwijzing
van Gatineau).
Maar daarmee is het blin
kend oog van de modieuze
vrouw niet klaar. Zeker niet
het oog van de beat-meisjes
die liever een haarkam ver
liezen dan een oogpenseel
Hoe ziet de wenkbrauw er
uit voor zij aan de make-up
begint De brede borstel
wenkbrauw van tekening 1
wordt verzacht door het au
tomatische pincetje dat al
léén de haartjes langs de on
derkant en op de neusbrug
mag uittrekken. De tekening
die moeder natuur met de
bovenkant van de wenk
brauw langs het voorhoofd
legde, mag niet veranderd
worden. Doen we dat toch.
dan geeft dit een disharmo
nische indruk. Nóg erger is
het om de héle wenkbrauw
te verleggen met het teken
potlood.
Het „aanzetten" of bijteke
nen van de wenkbrauw moet
zo natuurlijk mogelijk ge
beuren, met vloedbare kleur,
stof of met potlood, t waarbij
het topje van de pink elke
overdrevenheid wegneemt.
Het is niet verstandig hier
voor een te donkere kleur
te gebruiken: bruine, don
kerblonde of grijze tinten
geven het beste effect. De
wimpers (echt of vals) kun
nen vandaag de dag best een
steuntje verdragen en dan
3enken we eerst aan eye-ll-
ner.
Tekening 2 laat zien hoe
een zachte ooglijn-stift of de
vloeibare eyeliner vanaf het
midden van. het bovenste
ooglid een naar boven zwen
kend lijntje maakte tot voor
bij het oog.
De lijn hoort precies te lig
gen waar de wimpers ont
springen.
Wie nog verder wil gaan,
kan volgens tekening 3 ook
langs de uiterste hoek van
het onderlid een streepj_
maken dat zich naar boven
verenigt met het bovenste
lijntje. (Ogen die langs de
hele onderkant worden on
derstreept, lijken kleiner.)
Tekening 4 laat het oog zien
mèt wimpers én schaduwen
die, als u het lesje hierbo
ven goed hebt geleerd, wit
of gekleurd of gemêleerd
zijn, al naar gelang de stand
van de ogen.
Mascara op de wimpers kan
er nog wel bij voor de meis
jes die zich gaan vermoeien
oij gitaarmuziek.
(Van onze Parijse correspondent)
De naam „Cour des Miracles" 1
(hof der wonderen) wekt de ver
keerde indruk dat daar echte won
deren zijn gebeurd. Het tegendeel
is het geval. De „Cour des Mira
cles" was in werkelijkheid een oude,
stinkende wijk van ontucht, waar
de rustige burger maar vandaan
moest blijven. Maar „wonderen"
gebeurden er iedere dag. Men zal
zo dadelijk begrijpen hoe en waar
om.
Het vroegere rovershol is tegen
woordig geen chique, maar toch
wel een nette buurt. De grote kran
ten als „France Soir" en „Parisien
Libéré" hebben er hun redacties en
administraties. En verder zit dat ar
rondissement (het tweede) vol met
textiel- en confectiezaken en gros.
Sentier en Sebastopol-Réaumur zijn
er de twee metrostations. Het zijn
maar een paar halten naar het Gare
du Nord of naar Opera Saint-Lazzaire
De grote boulevards en de hallen
liggen er maar een klein eindje lo
pen vandaan Daar is geen metro
voor nodig.
De wijk is, bij wijze van spreken, zo
oud als Methusalem. Van buiten lijken
de krantengebouwen en confectiemaga
zijnen heel wat, maar binnen is het
een doolhof van gangetjes. Kantoren
lopen mei bochten en slingeren onder
particuliere appartementen door. Een
paar jaar geleden brak op de vierde
verdieping van de „France Soir" brand
uit, die met zoveel bergen textiel in
de buurt schielijk werd geblust. De di
recteur vond het maar wat jammer,
dat de hele z~ak niet tot de grond af
brandde. Op kosten van de verzeke
ring zou hij een nieuw en modern kran
tengebouw hebben gekregen.
Wie de hoofdingang van de „France
Soir" binnenkomt, ziet een marmeren
gedenkplaat. Zoveel ruggen hebben bij
het wachten op de twee liften langs
de plaat gewreven, da+ de inscriptie
nog maar met moeite te lezen is. Bij
die gedenkplaat staat men in het mid
den van de wijk, die vroeger „Cour
des Miracles" hette.
Pendant cinq siècles ce lieu
s'est appelé Cour des Miracles.
La rumeur de ces assemblées
a laissé des échos dans l'his-
toire de Paris. (1)
De stadswallen hielden bij de cour
ongeveer op. Tegen die wallen lag
de cour, 'etwat in de diepte. Steile,
smalle straatjes liepen er heen. Rio
leringen waren e. in die dagen nog
niet, dus ook het stadsvuil liep er heen.
Tot de helft weggezakt in de modder
woonden daar 500 arme sloebers tot
zij oud waren of al voor die tijd wer
den weggesleept door venerische ziek
ten. Wie bleef leVen verdiende het
brood met toekomst voorspellen, hand
lezen, horoscopen tbekken, liefdesdran
ken brouwen of paardevet verkopen
tegen ziekten. Ziekten werden eveneens
voorkomen door haar bij zich te dra
gen van opgehangen boosdoeners. In
de buurt stond een klooster van de
Filles-Dieu, waar berouwvolle prosti-
tuées een vroom bestaan leidden. Kin
deren wettige, onwettige, aangeno
men of geroofde groeiden op in on
tucht. Kinderen krygen was geen
straf: hoe meer kinderen op de arm
of aan de rokken hoe groter de in
komsten bij het bedelen in Parijs.
En er werd gebedeld. Tegen de
avond trok een stoet van kreupelen,
blinden en andere blijvende invalieden
met zweren overdekt of bloed spuwend,
naar Parijs om er een beroep te doen
op de openbare liefdadigheid. Was
er voldoende geld binnen, dan trok die
kreunende, kermende, erbarmelijke en
meelijwekkende stoet terug naar de
„Cour des Miracles" en dan gebeur
de iedere avond hetzelfde wonder: de
blinden konden plotseling weer zien,
de kreupelen liepen als kievieten, de
weggemoffelde armen en benen kwa
men voor de draad, de lammen zet
ten hun krukken tegen een boom, de
laatste restanten van het zogenaamde
bloed werden uitgespuugd en dan be
gon het vrolijke leven van de simulan
ten. Vandaar de naam „Cour des Mi
racles" Verbindingen waren in die da
gen nog moeilijk. Kranten waren er
niet, zodat menige Parijzenaar van het
bestaan van. de „Cour des Miracles"
geen weet had en diep in zijn beurs
tastte, als hij een stumperd op straat
bloed zag overgeven. Hier en daar zong
een non in haar kloostercel van Fil-
les-Dieu:
Adieu Pont Neuf, Samarltaine
butte Saint-Rochx petits carreaux
ou nous passions des jours si
beaux. (2)
Iedere straat ln de cour had zijn
eigen koning, die toezicht hield op la
ten we maar zeggen het handhaven
van de orde. Ook had iedere straat
zijn koningin, meestal de maitresse van
de koning. De koning heette prieur, de
koningin abdes. De vreemdeling of pro
vinciaal, die per ongeluk of uit
nieuwsgierigheid in de cour verzeild
raakte, kwam meestal van een koude
kermis thuis. Weigerde hij op de hoek
van een straat mee te gaan met een
prostituee, dan gilde de vrouw heinel
en aarde bij elkaar alsof zij werd
aangerand. Op dat teken kwamen de
vaders, broers of zoons naar buiten,
tuigden de vreemdeling af of vermoor
den hem als hij zich verzette. Ging hij
met een jong meisje mee, dan werd
hij op de kamer beschuldigd van kin
derverleiding en van alles beroofd. Hij
mocht van geluk spreken, als hem
zijn hemd gelaten werd om naar huis
te gaan.
De huizen lage krotten waren
rondom een ruime binnenplaats ge
bouwd, waar in modder en vuil van
alles rond scharrelde. Kippen en ha
nen, meestal gestolen, varkens, scha
pen, ezels of geiten. Afvoer voor men
selijke en dierlijke uitwerpselen was
er niet. dat hoopte zich op. Pest en
cholera waren geen zeldzaamheid.
Geleidelijk zijn daardoor de maat
regelen tegen de „Cour des Miracles"
strenger geworden. Aanvankelijk moch
ten de vrouwen van de cour geen ver
sierselen meer dragen, later werd zelfs
hun kleding voorgeschreven. Opgepak
te boeven of moordenaars kregen
geen geringe straffen: martelingen op
de pijnbank in het openbaar. Het min
ste was de geseling. Of het draaiende
rad, waar gestraften in moesten lopen.
Onderwijl mocht iedereen hen met vuil
gooien, maar niet verwonden. Zwaar
dere straffen waren radbraken, bran
den met gloeiende ijzers, uittrekken
aan ringen, vol gieten met water, al
het haar op het lichaam afbranden
met fakkels, oren afsnijden, bij voor
keur het linkeroor. Bij die martelin
gen, die veel bekijks trokken, werd de
menselijkheid niet uit het oog verlo
ren. Doktoren schoten toe om het lij
den te verzachten. Helpers stonden klaar
om bezwijmden met een glas wijn tot
leven te wekken. Was de straf voor
bij, dan werd de gemartelde voorzich
tig op een zachte matras gelegd, dicht
bij een verwarmend vuur. Immers hin
gen, ook al in di,e dagen, de ganse
wet en de profeten zoals er ge
schreven staat aan het gebod, dat
men zijn naaste moet lief hebben als
zichzelf.
Dat alles is voorbij. De „Cour des
Miracles" bestaat niet meer. Wij zijn
humaan geworden. Allemaal brave
christenen van de twintigste eeuw.
(1) Gedurende vijf eeuwen is deze
plaats genoemd Cour des Miracles.
Het leven van die wijk heeft sporen
achtergelaten in de geschiedenis van
Parijs.
(2) Adieu, pont neuf, samarltaine,
berg saint.roch, straat van de petits
carreaux, waar we zulke schone dagen
hebben beleefd.
Eerste S" °m f de
(ADVERTENTIE)
Payot presenteert
de nieuwe zomermaquillage
Payot geeft U de heerlijkste wapens!
Voor het zonnige seizoen brengt Payot U
zachte, parel-glanzende tinten, die het
oog laten domineren.
Voor Uw teint: Tayane in de nieuwe kleu
ren. Beryl of Topaze Nacré als basis voor de
poudre Elvire (lichtrose, zacht transparant)
of Dione (een vóller beige). Voor de avond-
maquillage parelmoerrose poudre Moira.
Voor Uw ogen: Oogschaduw in tinten die
harmoniëren met Uw iris, zowel in stick als in
compact poudre Ombre Douce. Speciaal
voor de avond de tinten Or en Argent.
Uw wimpers worden voller en langer met
een laagje Payot mascara (in 4 kleuren).
Voor Uw mond: Een compleet palet van
verrukkelijke kleuren. Nieuw: Bahia, een
warme, stralend okerkleurig beige met een
vleugje rose, en in parelmoer: Tamaris
Nacré, een beige-rose en Naturel Nacré,
speciaal voor de jongeren, een schitterende,
bijna onzichtbare glans.
Frisheid
Schoonheid
Jeugd
Dr. NX5. P&ye*»HolIaiKl N.V., Kcizersgrw&i lt-14* A&oto&ufrCL
WASHINGTON (AP) Een appa-
raatje dat nog geen honderd gram weegt
zou wel eens de oplossing kunnen zijn
voor het probleem van de antennes,
niets slechts op huisdaken maar vooral
voor satellieten, raketten en vliegtuigen.
De Amerikaanse luchtmacht heelt
meegedeeld dat reeds verscheidene pro-
totypen van een Duitse vinding gebouwd
zijn in het luchtvaartlaboratorium op
de luchtmachtbasis Wright-Patterson.
Edwin M. Turner, een geleerde van
het laboratorium, wees er op dat de
militaire behoeften dringend om kleine,
lichtgewicht, maar zeer betrouwbare
antennes vroegen. De Sia (subminiatuur
geïntegreerde antenne) zou een ge
wichtsbesparing van 2 tot 225 kg voor
ste^ofd?
100 gevallen de noodzaak voor bulten
antennes, conventionele afstemming en
invoeren vervallen", aldus Turner