meisjes RIKKERT ZUIDERVELD Groninger in narrenpak OOG MAKE-UP, kunstig schilderwerk 41^ Wonderen in onderwereld nDe dood is een realiteit de liefde ook en de drank houdt alles in evenwicht MN Paris [timmerman id timmerman „Charme en Tederheid" EINDE VAN T.V.-ANTENNES IN ZICHT 21 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 APRIL 1967 23 d n. v. jrs" Imene dienst NAERT /AN TWIST medewerker tent iouder utineerde J rbedrijf j -aassen&Znn. j iers(18 tot 25 jaar) SMARTLAPPEN MACHTELOOSHEID DOORBRAAK Autobanden Import TAALBEHEERSING LOODZWAAR LAUWEREN wtTaeke1ien£tUiÊen>nrUimte--" ■•assaéiJ el. 01608-2310-2301 liBlllllBIIIIIBIIIIIWHIIBIIIIIBIIlllBIllll [indiensttreding bij: [sT. TEL. 01140 - 3453 g loon, wordt tevens een ing geboden. VT 5, TEL. 01140-3039 LBIllllWflHIlfflMIIWiniHlUIMIUIHIIM IAGD: lende werken, ei. |de schroef» In Steenbergenlaan 1£ *1150—2995 JiRECHT |)r spoedige indiensttreding ■t de tarielbepalingen der ■en en behandeling van Tnaliteiten. [Engels vereist. |ur in het bezit van het |loma boekhouden. ca. 30 jaar. Ind met de moderne talen lies met vermelding van ervaring aan de afdeling ■185030155. augustus ERVAREN f CHAUFFEUR j It van rijbewijs D. groot materieel en J)p de weg strekken (ling. Bruto salaris Ttgen ca. 18ö. Irichten aan: bt 94-100 Vlissingen S Walcheren: kostgeldverg°edin j lotwinkelbedrijf bestaat P^at Dl f de W 1. uitwijst dat men v0°' tijd ■schikt is. kan m®n innemeD' Igschef of filiaalleide Irwaarden zoals. l°ori ■dienstverband. ied^ oüderi'ilt ledrijf bezoek aan w01dt I de 5-daagse werk* liet een vrije zater a L van het land- ■ties te richten aan Itbus 2 te Zaandam- 2anger Rikkert Zuiderveld heeft zich voor deze middag in zijn narrenpak gehesen: broek en vest van fel oranje corduroy en slob- berhemd, waarop de piekuren van zijn twintigjarig bestaan in stij gende en dalende gele lijnen zijn gevangen. Persoonlijk vindt hij het een eindeloos klofje, maar toch vindt hij het beter om zich niet in de omgeving van het Cen traal Station te laten zien. ..Dat schept maar verwarring", legt hij geduldig uit, „je kunt natuurlijk gaan roepen: „ik ben een keurige jon gen, die op tijd zijn handen en zijn ok sels wast, maar zo'n agent ziet alleen dat lange haar en dat opzichtige pak en voelt zijn handen alweer jeuken- Ik heb trouwens niet de minste behoefte om de spreekbuis te zijn van de pro vo's. Ze hebben een aantal bruikbare ideeën, maar er zijn ook een hoop din gen, waarin ik het beslist niet met ze eens ben. Ik voel me opgelaten, als de mensen me bij een groep indelen, de provo's, de langharigen, de nozems, de padvinders- Ze mogen van mij alle deuren intrappen, die er zijn, als ze mij er maar niet bijhalen om er een loflied op te zingen. Ik heb mijn eigen visie, mijn per soonlijke benadering van de wereld. Noem me liever een idividualist, des noods een kluizenaar. Als ik alleen op mijn kamer zit, voel ik me fijn: ik schrijf dan over dingen, die me bezig houden, ik luister naar de platen, die ik goed vind. Bob Dillan, George Brassens, Boris Vidn, Ferrée. Ik houd van zangers, die de poëzie verpakken in cynisme. Dat quasi ge durfde hoeft voor mij niet. Wat een Armand zingt is in feite stompzinnig en infantiel- Hij noemt zich protestzan ger, maar hij trapt alsmaar naar één kant. Hij scheldt op de ouderen, op de politici. Hij smijt met harde woor den: vreten, zuipen en hij doet dat niet zonder trots. Zo op de manier van: „hoor nou eens. wat deze kleine jon gen allemaal durft te zeggen". Het is onintelligent en ongenuanceerd. Geen mens schiet er een fluit mee op. Dan hoar ik nog liever Gert Tim merman en zijn Hermien. Ik vind zijn liedjes persoonlijk een verschrikking, maar als ik bij mijn hospita de tra- ADVERTENTIE Rikkert Zuiderveld: „Ik ben een idividualist, een kluizenaar misschien precies ligt, kun je toch echte heter naar Pipo de Clown gaan kijken. Dan heb je tenminste vyf minuten het ge voel, dat er in deze wereld echt plaats is voor sprookjes- Als ik naar een Oe Thant kijk, op de televisie of op een foto in de krant, dan springen de tranen in mijn ogen- Die man wordt elke minuut van de dag geconfronteerd met de ellende van anderen en met de volstrekte machteloosheid van zichzelf. Dat is echt heel wat anders dan een protest mars van jongeren, die zich te plet ter vervelen en ageren tegen d° Ame rikanen als een uitje zien. Mijn eigen teksten zijn vaak het resultaat van cynische berusting. Ik leef gelukkig in een periode, dat ook een twintigja rige zijn mond mag opendoen zonder direct in de hoek te worden gezet- Dat oude systeem van „tot aan je 21e heb je geen donder te vertellen en moet je maar doen, wat pa decre teert, werkt niet zo best meer en te recht. Eindelijk is men er achter ge komen, dat een eigen mening niet ge reserveerd is voor de leeftijdsgroep boven de twintig. Er zijn tienduizen den mensen van veertig, vijftig, die niks te zeggen hebben. Die ontdek king is een enorm winstpunt geweest- Dat de chaos er alleen maar groter door wordt, moet je dan maar op de koop toe nemen". Zijn eerste langspeelplaat „Achter glas" heeft inmiddels de overvolle rekken van de grammofoonplatenwih- kels bereikt. Hij verwacht er zelf niet al te veel van: „Er is wel een dui delijke doorbraak in het Nederlandse chanson, maar de mensen, die echt willen luisteren naar een liedje, vor men toch nog steeds een exclusieve groep. Misschien zijn het er tiendui zend. Een sportauto houd je er nooit aan over". Het twaalfvoudig credo, dat hij in de weke schellak heeft laten per sen, rust op drie pijlers >sex. drank, dood." Hij geeft het grif toe: „Zoiets klinkt stom, maar je kun er echt heel fijn over zingen. De dood is een realiteit, de lief de ook en de drank houdt alles in evenwicht. Ik voel me er voorlo pig best bij. Bandenspecialist Middellaan 4, Breda-Tel. 34297 BR1 ANALYSE Een van de wapens, die bij topspelers scherper geslepen zijn dan bij de gemid delde amateur is het analytisch vermogen, dat hem in staat stelt uit het spelverloop die conclusies te trekken die noodzakelijk zijn om een contract met een zo groot mogelijke kans op succes af te spelen. Dit geldt in het bijzonder indien deze conclusies, getrokken moeten worden, niet slechts uit wat er gebeurt, maar vooral uit wat niet gebeurt! Onderstaand spel stamt uit een Ameri kaanse paren wedstrijd De zuid-speelster Is mevrouw Dorothy Hayden, befaamd international, die reeds vele opmerkelijke wapenfeiten liet registreren. Door om standigheden min of meer gedwongen (enkele minder goede spellen waren aan dit vooraf gegaan) komt zij met haar partner in een „onmogelijk" contract terecht. Dat zij er niettemin in slaagt het te maken, komt deels door minder scherp tegenspel, deels door vlijmscherp analytisch inzicht. H 9 5 £>875 O V 10 86 52 V Vlo 2 AB O 94 4» A 9 7 6 32 743 V 2 A B 3 H 1085 4 5? nen over haar wangen zie biggelen, als hij grootmoeders grijze haren be zingt. dan denk ik: ,er is een groep Nederlanders, die door hem gelukkig wordt gemaakt. Daarom mag Timmer man tot aan zijn dood doorgaan met zijn smartlappen, ik gun hem zelfs zijn gouden platen, want elk land krijgt de zangers, die het verdient. Ais meer dan 100.000 Nederlanders de wa terlanders in de ogen krijgen van Tim merman. moet die jongen lustig door blijven hakken met dat sentimentele bijltje". Zijn persoonlijke voorkeur reserveert hij voor Jules de Corte, wiens prfesta- ties hij oneindig vee" hoger aanslaat dan die van nieuwlichters als Jaap Fisher en Boudewijn de Groot- „Die man heeft een griezelige taalbeheer sing en een produktie, waar je van achterover valt. Natuurlijk heeft hij in de loop der jaren ook confectiedingen geschreven, prullaria voor een radio programmaatje op de Late avond, maar tussen zijn honderden liedjes zit ten twintig, dertig zulke verschrikke lijk goeie dingen, dat hij alleen daar door al aan de top staat. Zijn teksten zijn subtiel, een mengeling van roman tiek en cynisme. Het is voor mij een onbegrijpelijke zaak, dat hij door de meeste artiesten nog steeds op een hinderlijke manier onderschat wordt". Zelf heelt Rikkert Sieger Zuiderveld tot nog toe 150 chansons aan zijn geest ontwrongen en daarvan zijn er 40 op de zeef van zijn kritiek blijven liggen. Hij schrijft snel en moeiteloos: ,,ik hoef nooit naar een onderwerp te zoe ken. Er zijn duizenden loodzware za ken, waar je het over kunt hebben, mits je ze relativeert. Natuurlijk kun je achter je schrijf tafel een mooie wereld bedenken. Zon der oorlog, zonder bedrog, zonder haat. Op papier kun je alle mensen volgieten met fatsoen en intelligen tie, maar de praktijk pakt altijd an ders uit. Idealisme is fraai, maar als je met een speldje „Stop de oorlog in Vietnam", door de stad gaat lopen zonder zelfs te weten, waar dat land Ik speel op mijn gitaar, zit met vrienden in de cafées. Hoelang ik het volhoud, weet ik zelf niet. Ik zie me als 35-jarige niet meer zingen, maar het kan best zijn, dat ik er tegen die tijd anders over denk. Ik heb geen uit gewerkt levensprogram, ik leef graag bij de dag. Het enige, wat ik wil be reiken, is een mieterse ouwe dag op het Groningse land. Ik ben in het noorden geboren, in het westerkwar tier van Groningen en wat ik me van die periode herinner is de geweldige vrijheid. Je rende door de weilanden, je had een uitzicht tot aan het einde van de wereld. Ik heb verstandige ou ders, die me vanaf het eerste begin speelruimte hebben gegeven. Ik heb een* geweldige jeugd gehad en daarom wil ik als een stokoude man terug naar die bron. Ik wil die cirkel .volmaken. Beschouw het als een soort pelgrimstocht naar mijn dro men. Rikkert van Zuiderveld gaat op zijn verdiende lauweren rusten, zullen de kranten dan misschien schrijven. Ik hoop, dat ik ze tegen die tijd ver diend heb". A B 8 6 O H 10 96 4 3 C> Hl B Zuid was gever en niemand kwetsbaar. Onder voortdurend passen van o-w gmg het bieden: zuid 10 noord 5 zuid 2 noord 3 0 zuid 3 O noord 4 O einde. West startte met O 9, gedekt met 10, Boer en Heer. Hoe verder? Het lijkt er op. dat zuid slechts een kans heeft als oost O Aas bezit, zodat er wellicht slechts één troef- slag verloren gaat. Niettemin volgde mevrouw Hayden een geheel andere speelwijze, die „op papier" kansloos was, maar in de praktijk wonderwel slaagde. In slag 2 speelde zij onmiddellijk O terug, door oost met het Aas genomen. Deze maakte nu de „fout" direct 0 terug te spelen, in plaats van eerst Heer te Incasseren (had u dit wel gedaan??) Zuid gooide Boer weg, west troefde, speelde Aas, die zuid aftroefde, waarna een kleine uit de hand werd gespeeld. Toen hierop bij west het Aas verscheen was het contract binnen, voor een wel verdiende topscore. Waarom volgde mevrouw Hayden een speelwijze die tegen de dorre cijfers van de kansrekening inging? Omdat zij uit het verloop van slag 1 concludeerde dat O Aas vermoedelijk bij west zat, zo dat het spelen van troef naar de Heer toe zinloos was. Hoe kwam zij tot deze con clusie? Het is hoogst onwaarschijnlijk, dat west onder O Aas is uitgekomer Zuid kan, gezien het biedverloop gemakkelijk een singleton in die kleur hebben. Oost heeft derhalve Aas West probeert dus een introever te krijgen, Zuid mag aan nemen, dat oost dit ook begrijpt en het niet nemen van O Aas in de eerste slag moet betekenen, dat oost geen zichtbare directe entree heeft om voor de derde maai O te spelen! En daaruit volgt dan weer dat O Aas (een directer entree is niet denkbaar) zich in de westhand be vindt. Wie zo analyseert mag terecht zeggen dat hij kan bridgen. (ADVERTENTIE) Goede oog: make-up is een in dividueel kunstwerk. Er komt heel wat voor kpken om van een paar „gewone" ogen een stel mode-be wuste kekers te schilderen. Vóór ons ligt een schild pad-doosje, een miniatuur verfdoosje. Maar de drie rondjes bevatten de fijnste compact poeder in wit zacht groen en lavendelblauw. „Geef schaduw aan de ogen en verhoog hun schoonheid" staat (in het Frans) op net bijgevoegde foldertje. De verdere gebruiksaanwijzing is erg interessant. Want er blijkt uit dat Je in het algemeen vijf kenmer. kende verschillen tussen ons aller ogenparen kunt vinden. En ze vragen alle vyf een eigen benadering met bet kleurenpenscel. EERST DE BOLLE, OF WAT AAN DE OPPER VLAKTE LIGGENDE OGEN HJier gaan we aldus te werk: a) een donkere tint op het ooglid (en met donker be doelen we in dit geval groen of blauw, al naar gelang de stemming van het ogenpaar, ofwel afhankelijk van de kleuren van de kleding; b) een ovaal vlakje witte pastel onder die buitenste helft van de, wenkbrauw boog. VERVOLGENS DE DIEPLIGGENDE OGEN Nu draaien we de zaak om: witte pastel op de oogle den en b) donkere schaduw onder de wenkbrauwboog, nu niet meer zo'n klein boogje maar ;en ovaal dat de gehele wenkbrauw ondersteunt. DAN DENKEN WE AAN DE DICHT BIJ ELKAAR STAANDE OGEN Hier laten wij de oogleden onberoerd, maar wenden al onze kunst aan bij het be. schilderen van het grote ovaal onder de wenkbrauw Het wordt door een denk beeldige lijn in tweeën ge deeld a) de helft vanaf de oog hoek wordt ingevuld met wit, b) de buitenste helft daaren tegen met de donkere kleur. (De overgang gaat door mid- del van het penseel natuur lijk geleidelijk). HIERNA KOMEN DE WIJDUITEENSTAANDE OGEN AAN DE BEURT. Het systeem is duidelijk «n tegengesteld aan het voor gaande a) gekleurde schaduw in de binnenste helft van het grote ovaal, 6 b) witte pastel voor de h°lft naar de slapen toe. Ook in dit geval geen woord over het ooglid. TENSLOTTE HEBBEN DE MEESTEN VAN ONS NORMALE OGEN. Bij deze make up past bet volgende voorschrift: a) het donkere kleurtje op het ooglid, b) dezelfde donkere kleur onder de wenkbrauwboog, in een driehoekje gelegd in de buitenste helft die naar de slapen welft, c) daaroverheen de witte pastel gepenseeld om de kleur op te lichten. Aangezien ons uitgangspunt het verfdoosje was, beschre ven we hier de .compacte pastelpoeder (op aanwijzing van Gatineau). Maar daarmee is het blin kend oog van de modieuze vrouw niet klaar. Zeker niet het oog van de beat-meisjes die liever een haarkam ver liezen dan een oogpenseel Hoe ziet de wenkbrauw er uit voor zij aan de make-up begint De brede borstel wenkbrauw van tekening 1 wordt verzacht door het au tomatische pincetje dat al léén de haartjes langs de on derkant en op de neusbrug mag uittrekken. De tekening die moeder natuur met de bovenkant van de wenk brauw langs het voorhoofd legde, mag niet veranderd worden. Doen we dat toch. dan geeft dit een disharmo nische indruk. Nóg erger is het om de héle wenkbrauw te verleggen met het teken potlood. Het „aanzetten" of bijteke nen van de wenkbrauw moet zo natuurlijk mogelijk ge beuren, met vloedbare kleur, stof of met potlood, t waarbij het topje van de pink elke overdrevenheid wegneemt. Het is niet verstandig hier voor een te donkere kleur te gebruiken: bruine, don kerblonde of grijze tinten geven het beste effect. De wimpers (echt of vals) kun nen vandaag de dag best een steuntje verdragen en dan 3enken we eerst aan eye-ll- ner. Tekening 2 laat zien hoe een zachte ooglijn-stift of de vloeibare eyeliner vanaf het midden van. het bovenste ooglid een naar boven zwen kend lijntje maakte tot voor bij het oog. De lijn hoort precies te lig gen waar de wimpers ont springen. Wie nog verder wil gaan, kan volgens tekening 3 ook langs de uiterste hoek van het onderlid een streepj_ maken dat zich naar boven verenigt met het bovenste lijntje. (Ogen die langs de hele onderkant worden on derstreept, lijken kleiner.) Tekening 4 laat het oog zien mèt wimpers én schaduwen die, als u het lesje hierbo ven goed hebt geleerd, wit of gekleurd of gemêleerd zijn, al naar gelang de stand van de ogen. Mascara op de wimpers kan er nog wel bij voor de meis jes die zich gaan vermoeien oij gitaarmuziek. (Van onze Parijse correspondent) De naam „Cour des Miracles" 1 (hof der wonderen) wekt de ver keerde indruk dat daar echte won deren zijn gebeurd. Het tegendeel is het geval. De „Cour des Mira cles" was in werkelijkheid een oude, stinkende wijk van ontucht, waar de rustige burger maar vandaan moest blijven. Maar „wonderen" gebeurden er iedere dag. Men zal zo dadelijk begrijpen hoe en waar om. Het vroegere rovershol is tegen woordig geen chique, maar toch wel een nette buurt. De grote kran ten als „France Soir" en „Parisien Libéré" hebben er hun redacties en administraties. En verder zit dat ar rondissement (het tweede) vol met textiel- en confectiezaken en gros. Sentier en Sebastopol-Réaumur zijn er de twee metrostations. Het zijn maar een paar halten naar het Gare du Nord of naar Opera Saint-Lazzaire De grote boulevards en de hallen liggen er maar een klein eindje lo pen vandaan Daar is geen metro voor nodig. De wijk is, bij wijze van spreken, zo oud als Methusalem. Van buiten lijken de krantengebouwen en confectiemaga zijnen heel wat, maar binnen is het een doolhof van gangetjes. Kantoren lopen mei bochten en slingeren onder particuliere appartementen door. Een paar jaar geleden brak op de vierde verdieping van de „France Soir" brand uit, die met zoveel bergen textiel in de buurt schielijk werd geblust. De di recteur vond het maar wat jammer, dat de hele z~ak niet tot de grond af brandde. Op kosten van de verzeke ring zou hij een nieuw en modern kran tengebouw hebben gekregen. Wie de hoofdingang van de „France Soir" binnenkomt, ziet een marmeren gedenkplaat. Zoveel ruggen hebben bij het wachten op de twee liften langs de plaat gewreven, da+ de inscriptie nog maar met moeite te lezen is. Bij die gedenkplaat staat men in het mid den van de wijk, die vroeger „Cour des Miracles" hette. Pendant cinq siècles ce lieu s'est appelé Cour des Miracles. La rumeur de ces assemblées a laissé des échos dans l'his- toire de Paris. (1) De stadswallen hielden bij de cour ongeveer op. Tegen die wallen lag de cour, 'etwat in de diepte. Steile, smalle straatjes liepen er heen. Rio leringen waren e. in die dagen nog niet, dus ook het stadsvuil liep er heen. Tot de helft weggezakt in de modder woonden daar 500 arme sloebers tot zij oud waren of al voor die tijd wer den weggesleept door venerische ziek ten. Wie bleef leVen verdiende het brood met toekomst voorspellen, hand lezen, horoscopen tbekken, liefdesdran ken brouwen of paardevet verkopen tegen ziekten. Ziekten werden eveneens voorkomen door haar bij zich te dra gen van opgehangen boosdoeners. In de buurt stond een klooster van de Filles-Dieu, waar berouwvolle prosti- tuées een vroom bestaan leidden. Kin deren wettige, onwettige, aangeno men of geroofde groeiden op in on tucht. Kinderen krygen was geen straf: hoe meer kinderen op de arm of aan de rokken hoe groter de in komsten bij het bedelen in Parijs. En er werd gebedeld. Tegen de avond trok een stoet van kreupelen, blinden en andere blijvende invalieden met zweren overdekt of bloed spuwend, naar Parijs om er een beroep te doen op de openbare liefdadigheid. Was er voldoende geld binnen, dan trok die kreunende, kermende, erbarmelijke en meelijwekkende stoet terug naar de „Cour des Miracles" en dan gebeur de iedere avond hetzelfde wonder: de blinden konden plotseling weer zien, de kreupelen liepen als kievieten, de weggemoffelde armen en benen kwa men voor de draad, de lammen zet ten hun krukken tegen een boom, de laatste restanten van het zogenaamde bloed werden uitgespuugd en dan be gon het vrolijke leven van de simulan ten. Vandaar de naam „Cour des Mi racles" Verbindingen waren in die da gen nog moeilijk. Kranten waren er niet, zodat menige Parijzenaar van het bestaan van. de „Cour des Miracles" geen weet had en diep in zijn beurs tastte, als hij een stumperd op straat bloed zag overgeven. Hier en daar zong een non in haar kloostercel van Fil- les-Dieu: Adieu Pont Neuf, Samarltaine butte Saint-Rochx petits carreaux ou nous passions des jours si beaux. (2) Iedere straat ln de cour had zijn eigen koning, die toezicht hield op la ten we maar zeggen het handhaven van de orde. Ook had iedere straat zijn koningin, meestal de maitresse van de koning. De koning heette prieur, de koningin abdes. De vreemdeling of pro vinciaal, die per ongeluk of uit nieuwsgierigheid in de cour verzeild raakte, kwam meestal van een koude kermis thuis. Weigerde hij op de hoek van een straat mee te gaan met een prostituee, dan gilde de vrouw heinel en aarde bij elkaar alsof zij werd aangerand. Op dat teken kwamen de vaders, broers of zoons naar buiten, tuigden de vreemdeling af of vermoor den hem als hij zich verzette. Ging hij met een jong meisje mee, dan werd hij op de kamer beschuldigd van kin derverleiding en van alles beroofd. Hij mocht van geluk spreken, als hem zijn hemd gelaten werd om naar huis te gaan. De huizen lage krotten waren rondom een ruime binnenplaats ge bouwd, waar in modder en vuil van alles rond scharrelde. Kippen en ha nen, meestal gestolen, varkens, scha pen, ezels of geiten. Afvoer voor men selijke en dierlijke uitwerpselen was er niet. dat hoopte zich op. Pest en cholera waren geen zeldzaamheid. Geleidelijk zijn daardoor de maat regelen tegen de „Cour des Miracles" strenger geworden. Aanvankelijk moch ten de vrouwen van de cour geen ver sierselen meer dragen, later werd zelfs hun kleding voorgeschreven. Opgepak te boeven of moordenaars kregen geen geringe straffen: martelingen op de pijnbank in het openbaar. Het min ste was de geseling. Of het draaiende rad, waar gestraften in moesten lopen. Onderwijl mocht iedereen hen met vuil gooien, maar niet verwonden. Zwaar dere straffen waren radbraken, bran den met gloeiende ijzers, uittrekken aan ringen, vol gieten met water, al het haar op het lichaam afbranden met fakkels, oren afsnijden, bij voor keur het linkeroor. Bij die martelin gen, die veel bekijks trokken, werd de menselijkheid niet uit het oog verlo ren. Doktoren schoten toe om het lij den te verzachten. Helpers stonden klaar om bezwijmden met een glas wijn tot leven te wekken. Was de straf voor bij, dan werd de gemartelde voorzich tig op een zachte matras gelegd, dicht bij een verwarmend vuur. Immers hin gen, ook al in di,e dagen, de ganse wet en de profeten zoals er ge schreven staat aan het gebod, dat men zijn naaste moet lief hebben als zichzelf. Dat alles is voorbij. De „Cour des Miracles" bestaat niet meer. Wij zijn humaan geworden. Allemaal brave christenen van de twintigste eeuw. (1) Gedurende vijf eeuwen is deze plaats genoemd Cour des Miracles. Het leven van die wijk heeft sporen achtergelaten in de geschiedenis van Parijs. (2) Adieu, pont neuf, samarltaine, berg saint.roch, straat van de petits carreaux, waar we zulke schone dagen hebben beleefd. Eerste S" °m f de (ADVERTENTIE) Payot presenteert de nieuwe zomermaquillage Payot geeft U de heerlijkste wapens! Voor het zonnige seizoen brengt Payot U zachte, parel-glanzende tinten, die het oog laten domineren. Voor Uw teint: Tayane in de nieuwe kleu ren. Beryl of Topaze Nacré als basis voor de poudre Elvire (lichtrose, zacht transparant) of Dione (een vóller beige). Voor de avond- maquillage parelmoerrose poudre Moira. Voor Uw ogen: Oogschaduw in tinten die harmoniëren met Uw iris, zowel in stick als in compact poudre Ombre Douce. Speciaal voor de avond de tinten Or en Argent. Uw wimpers worden voller en langer met een laagje Payot mascara (in 4 kleuren). Voor Uw mond: Een compleet palet van verrukkelijke kleuren. Nieuw: Bahia, een warme, stralend okerkleurig beige met een vleugje rose, en in parelmoer: Tamaris Nacré, een beige-rose en Naturel Nacré, speciaal voor de jongeren, een schitterende, bijna onzichtbare glans. Frisheid Schoonheid Jeugd Dr. NX5. P&ye*»HolIaiKl N.V., Kcizersgrw&i lt-14* A&oto&ufrCL WASHINGTON (AP) Een appa- raatje dat nog geen honderd gram weegt zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor het probleem van de antennes, niets slechts op huisdaken maar vooral voor satellieten, raketten en vliegtuigen. De Amerikaanse luchtmacht heelt meegedeeld dat reeds verscheidene pro- totypen van een Duitse vinding gebouwd zijn in het luchtvaartlaboratorium op de luchtmachtbasis Wright-Patterson. Edwin M. Turner, een geleerde van het laboratorium, wees er op dat de militaire behoeften dringend om kleine, lichtgewicht, maar zeer betrouwbare antennes vroegen. De Sia (subminiatuur geïntegreerde antenne) zou een ge wichtsbesparing van 2 tot 225 kg voor ste^ofd? 100 gevallen de noodzaak voor bulten antennes, conventionele afstemming en invoeren vervallen", aldus Turner

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 21