rdiger SCHADE&BUYSING Dant NIET KEIHARD TEVEEL KABAAL FOTO'S: Ad van Denderen TEKST: Anton Theunissen 19 AU Een oude man, ondervoed, uitgeteerd en uitgedroogd, baadt in de heilige rivier de Ganges nabij Benares. (Van een onzer verslaggevers) T^oden of lijken doen je niets. Je schopt er tegen of je stapt 33 er over heen zoals hier in ons land over een dode hond. Je schrikt wel eens van iemand, die allang dood had moeten zijn. In Calcutta ontmoette ik eens zo'n man. Hiji was straat, muzikant, die een groep bedelaars vermaakte. Hij was ook lepralijder. Hij had praktisch geen gezicht meer. Zijn neus was weggerot. Op de plaats van zijn mond en van zijn ogen zag je 'n groot gapend gat. Als ik een volle maag had gehad, had ik moe ten kotsen. Maar in Calcutta kots je niet. Je walgt alleen van de onrechtvaardigheid van het leven. Je bent machteloos. Je kunt niets doen. Je berust in de situatie zoals de miljoenen bedelaars en lopende lijken in India". In deze onopgesmukte zinnen vertelt freelance-fotograaf en grafi cus Ad van Denderen (23) uit Zeist een van zijn ervaringen, meege bracht van een vijftien maanden durende liftreis van Nederland via Griekenland en het Midden-Oosten naar Pakistan, India en Nepal en terug via India, Afghanistan, Turkije en Midden-Europa. Een angstige reis uit een nachtmer rie: met arrestaties in Nepal (ver dacht van smokkel) en Pakistan (ver dacht van spionage voor India), met de voortdurende kwelling van dysen terie in broeiend hete landen, het on gemak van geen geld en vooral het niet-weten hoe morgen weer de maag te vullen met enkele kruimels brood of tarwe. Waarom zo'n reis? Ad van Denderen het gezicht gevangen in het passe-par- tout van een wilde baard, diepliggende ogen, die bij een flauwe glimlach wor den verkleind tot nauwe spleten, komt in zijn formulering op deze vraag niet veel verder dan al die jongeren, die er op een gegeven moment tussenuit trekken en achteraf een aannemelijke verklaring geven van een eertijds emo tioneel handelen. Ad van Denderen zegt: „Ik heb een jeugddroom willen ver- wezenlijken. Ik had er hier in Neder land op een gegeven moment genoeg van. Ik had 2500 gulden en ik ben ver trokken." Ad van Denderen liftte naar Athene, stak de Middellandse Zee over en be reikte Israël. Hij trouwde er met een Nederlands meisje, reisde enkele we ken door-Israël, kocht van zijn laatste geld een vliegticket van Israël naar Ne derland en zette zijn vrouw op het vliegtuig. Vanaf dat moment leefde Ad van Denderen vrijwel zonder een cent op zak. Hij nam onderweg wel eens een baantje aan, maar het meeste geld dat hij in handen kreeg was afkomstig van handige verkoopjes (transistor), ruil- tjes (een kort jasje voor een nieuw overhemd, dat met winst van de hand ging) en geldomwisselingen op de zwar te markten, die in vrijwel alle oostelijke landen bestaan. Hoe verder hij naar het Oosten trok, hoe meer hij geconfronteerd werd met wat hier in cliché „het schrikbeeld van de honger" heet. „Toen ik geen geld meer had heb ik me aangesloten bij een groep bedelaars in het zuiden van India. Het was een ellendig en zielig zooitje mensen. Er waren fijne mensen bij maar ook gang sters. opgewekte mensen, maar ook ver slaafden aan opium en gansja. Zij ac cepteerden mij vrij snel. Dat kwam waarschijnlijk omdat ik na een paar weken al in rottere vodden rondsjouw de dan de bedelaars zelf. Hoe kan het anders. Die hitte, geen water om te wassen, laat staan dat je je verschonen kunt. Ik had trouwens geen reserve- kleren." Ad van Denderen komt moeilijk los.. De staccato-zinnen komen er met even veel moeite uit als de rook van zijn sigaret uit een dichtgeknepen hand. Op enige vragen over het hongerpro- bleem noteer ik „ik heb maandenlang honger geleden bij die bedelaars. In al die tijd in Indja heb ik praktisch geen fatsoenlijke maaltijd gehad. Het klinkt misschien gek, maar je went eraan. Je went aan de doden en de lijken. De mensen die lange tijd niet meer gege ten hebben liggen achteraf. Zij gaan langzaam dood. Daar halen ze niemand dij. Soms zijn het alleen kleine hoopjes skeletten. De mensen gaan eraan voor bij. Niet omdat ze kedhard zijn, maar uit een soort berusting. Ze kunnen toch r-lio, J*ani 2e-,situatie veranderen. In beb llc nare ervaringen opge daan tussen die bedelaars. Dit is geen Indiër uit een affiche van een anti-honger-actie. Hij is daar maar een hoop ellende. 'betrokken geweest bij een rel in New Delhi. Hij is geschopt en ge- op piemen, deZs!um!P overal" ^Mor- slagen. Wanhopig verlaat hij de plaats van geweld. Morgen komt er ||jnes veei liggen. Dood. in weer een dag. Weer een dag zonder voldoende voedsel, misschien .veer overleden volwassenenen'kinderen op! een dag van geweld. !r!md1inVSLrk0rden ,naar de lijkenver- cnngsplaatsen gebracht om vernie tigd te worden. Je went eraan. Er schijnt trouwens nog aan die lijken verdiend te worden ook. Ik heb in Cal cutta horen vertellen, dat vele skeletten naar Europa geëxporteerd worden. We maken hier trouwens veel te veel kabaal over die honger in India. In India wordt er lang niet zoveel over gesproken als hier. Natuurlijk, het pro bleem is er, het is een misselijk pro bleem, maar je helpt diie mensen niet door miljoenen guldens in te zamelen en voedsel naar India te sturen. Ik heb persoonlijk de indruk, dat het geld en het voedsel in verkeerde handen terecht komen. Ik heb daar natuurlijk geen be wijzen van. Als Nederland India werke lijk wil helpen, dan moet het een eind examenklas van de landbouwhogeschool van Wageningen een jaar naar dit land sturen. Rust ze uit met landbouwma chines. Laat ze de mensen leren met de machines om gaan. Dan zullen de oog sten groter worden en dan zal er meer voedsel komen." Een gerenommeerd Frans profes sor heeft onlangs de stelling gepo neerddat het Indiase bevolkings- en voedselprobleem opgelost kan wordenmits de Indiase regering de „pil" op grote schaal verspreidt. Deze geleerde wil zelfs zover gaan, dat hij straffen wil opleggen aan die moeders, die meer dan drie kinde ren ter wereld brengen. Niemand laat zich gaarne fotograferen in miserabele omstandighe den. Argwaan en schuwheid tekenen zich af op het gezicht van deze vrouw, die in de rij staat bij een voedseluitdeling. Geen wanhoop, maar berusting, ook op dit gezicht van een Indiase vrouw. Eten of geen etenhet dagelijkse „to be or not to be" voor miljoe nen Indiërs. Honger en armoede zijn de oorzaak van een verschrik kelijke tolerantie. Soms barst de bom: gevoelens van frustratie, hon ger en ziekte ontladen zich in grimmige vechtpartijen, waarbij veelal doden vallen. Op deze foto een vechtpartij na het uitreiken van voed sel ,Ad van Denderen zegt„Dat is een mooie theorie, maar waarschijnlijk niet hanteerbaar in de praktijk. Die anti baby-pil o.k., maar dan moet de voor lichting goed zijn. Ik heb in India meis jes ontmoet, die de „pillen" alle tege lijk innamen in de vaste overtuiging dan maanden onvruchtbaar te zijn. Ik zou een onmogelijke oplossing voor het probleem-India aan de hand willen doen. Schop er drie jaar het comunisme in India. Dan zal de ergste corruptie, diie in India ontstellende vormen kent, uitgebannen worden. Maar ja, haal je 't communisme erin, dan krijg je het er niet meer uit". Ad van Denderen blaast de rook van zijn sigaret weg door zijn hand. Het is een lang gesprek ge worden. De tijd dat hij een snee brood niet meer naar binnen kon krijgen, omdat die een te vorste lijke maaltijd betekende, ligt weer ver achter hem. Het is inderdaad vreemd om achter een goede bief stuk te horen„Ik weet wat het is. Ik heb honger geleden in In dia..." (ADVERTENTIE) Deze oude vrouw heeft geleerd te leven met de wanhoop van de honger. Op haar gezicht dan ook geen verzet of gespannenheid, maar een kalme berusting. Schep sfeer.... schenk "Jonge"S B of "Oude" De Waarzegster op uw kaartavondjes, op uw feestjes of zomaar voor de gezelligheid. Jenever S B, heerlijk als "tic" in een long-drink. SCHIEDAM naast het ische direc- :ht in team- ■esses. werkzaam- Loolopleiding Nederlandse en te komen. vermelding tie der N.V. EUROPEAAN IN VODDEK oor wie van aan hier een goede drijf breidt zich i in aanmerking? s met opleidings- niek, eiectrotech- mwkunde (of ge iing), die niet ou jaar en hun mili- vervuld hebben. sollicitatiebrief echnische Dienst, ad N.V., Lange Haag of bel: 070 iergen r haar nouder hoofd- ding te indheid ionder- nd met van de phinale ijd tot brieven 1 mei tichting ade 6, P. iERIE IEDA Een bedelaar slaapt in de „dodenstad" Calcutta. Honderden bede laars staan 's morgens niet meer op. Zij zijn omgekomen van honger. Een wagen van de stadsreinigingsdienst haalt dagelijks de lijken op. De gewoonste zaak van de wereld in het miljoenenland India.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 19