diger
CONSUMENT MOET STIMULEREN
HOGERE
RENTE
5%
MIJN „WILHELMINA
EIND 1969 DICHT
)A
Conjunctuuropleving meer gebaat met verlaging loon- en
inkomstenbelasting dan met aanvullende werken
Kooporders uit buitenland
Breda N.Y.
■F. van Lanschot
Personenauto
verkoop stijgt
Amsterdamse Effectenbeurs
mmeerde
van
Noord-Brabant
INISTRATIE
27
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 15 APRIL 1967
DEN UYL
iNTOOR
VERZOEKEN
VOORBEELD
PARTNERS
Geen kale kip
WAAR U OOK WOONT
Spaarders bij Van Lanschot zijn er zeker van dat zij de hoogst mogelijke
lis rente maken. Van lanschot geeft 6 ¥4 op een Beleggingsboekjc, 5 V* op
inr cen Termijnboekje, 4%% op een Bankboekje en 4 ¥4% op een Spaarboekje.
Maakt u dat ook van uw geld? Bovendien is sparen bij Van Lanschot heel een
voudig en prettig; u hoeft er zelfs niet voor naar de bank (hoewel u natuurlijk
van harte welkom bent). U kunt geld storten en opnemen in contanten, maar
ook per giro of via een postkantoor. Vraag onze folder: 'Meer rente van uw geld'.
8000 arbeidsplaatsen vervallen
WATERSTANDEN
30
[IHIIIIIIiaillllBIIIIIBIIKBn'UBHWiJ
ïoosendaal.
opleiding en admini-
varing met dergelijke
ig-
antoor van de
-Bouw,
■iiiiiBiiuaiiuiaiiiiiaiiiiHiiniwiiiiiiiiiiauiiiaiiiiii
/oor de functie van
iveau. Ervaring als ver-
fchekennis wordt op prijs
gezien voor opleiding in
gd.
welijk behandeld zullen
blad.
hiiiiiaiiiiniiiiBiiiiMiiiiiBiiiiiuiiiiBiiiBiiiiw
(DM.
■miiniiHiiiiuiiiiHiii
iiaiiiv* I
Irk in uitvoering in
LlLO-opleiding en
admini-
2
(Van onze financieel-economische medewerker)
TILBURG Op 1 juli moeten de loon- en inkomstenbelastingen
met enkele honderden miljoenen guldens worden verlaagd. Deze
transactie kan niet langer worden uitgesteld, wil men althans voor
komen dat de opleving van de conjunctuur nog langer op zich laat
wachten. Het wordt de hoogste tijd, dat de consumenten de bestedin
gen eens stimuleren. Met het geld van de belastingverlaging kunnen
zij dat - zij het in bescheiden mate - doen.
Onlangs heeft prof Zijlstra mi
nister-president en minister van Fi
nanciën in het overgangskabinet op
een dergelijke maatregel aangedron
gen. Het zou volgens hem politieke
zelfmoord zijn, wanneer met deze ver
laging nog langer wordt gewacht. De
kwestie is echter van politieke aard
juist daarom is het niet uitgesloten
dat de verlaging metterdaad zal plaats
vinden. Immers de regering De Jong
voelt er weinig voor de verhoging van
de overheidsuitgaven ongebreideld te
laten toenemen. We zijn het met dit
standpunt uit economische overwegin
gen eens.
In de eerste plaats heeft het weinig
zin om nieuwe verhogingen van de
rijksuitgaven, die momenteel inciden
teel plaatsvinden, te excuseren door te
wijzen op de steun die aan de werk
lozen moet worden gegeven. De be
strijding van de werkloosheid vindt
weliswaar plaats met nieuwe projec
ten in de stimuleringsgebieden, doch
het zou beter zijn de oorzaken van
de werkloosheid weg te nemen. Deze
zijn grotendeels voortgekomen uit de
structurele achterstand van een aantal
bedrijfstakken waarvan de textielnij
verheid de voornaamste is.
ervaring met dergelijke j
teling.
l
|>fdkantoor van de
on-Bouw, E
Wanneer vorige regeringen meer ae~
r tiviteit hadden ontplooid, dan zou met
de teruggang van deze bedrijfstak, die
momenteel vormen aanneemt waarbij
duizenden eensklaps werkloos worden,
niet zo'n vaart hebben, gelopen. Als
de vorige ministers van Economische
Zaken, drs. Den Uyl en drs. Bak
ker, consequenter hadden gehandeld,
was niet gebeurd wat momenteel plaats
vindt.
Het is in de eerste plaats aan ars.
Den Uyl te wijten dat piet tijdig maat
regelen zijn genomen om de concurren
tiekracht van de Nederlandse katoen
en wollenstoffenindustrie te versterken.
Investeringsgaranties en fiscale tege
moetkomingen in de vorm van in
vesteringsaftrek en afschrijvingsfacili-
teiten hadden veel ellende kunnen voor-
'u komen. Hiervoor was niet veel geld
nodig geweest, een eis tot drastische
toepassing van artikel 226 van het E.
E.G.-verdrag bij de E.E.G.-commissie
had kunnen bijdragen tot het vermin
deren van de oneerlijke concurrentie
vanuit Italië.
De heer Den Uyl heeft voor een
niet onbelangrijk deel de katastrofe m
de textielindustrie op zijn geweten. Het
getuigt van weinig realiteitszin, maar
des te meer van politieke sluwheid die
wederom de zoveel geprezen duidelijk
heid aantast, dat het nu deze ex-ml-
nister is, die van de regering maat
regelen vraagt. In elk geval is hij
op de hoogte van de moeilijkheden
waarmede deze industrie kampt. Er
zijn voldoende verzoeken naar hem
uitgegaan van de textielfabrikanten eu
hun organisaties
Wij hebben het voorbeeld van ae
Rlxtielindustrie aangehaald. Het zou
niet veel moeite kosten om ook an
dere bedrijfstakken te noemen die met
hun moeilijkheden tevergeefs aan de
poorten van 't Binnenhof hebben aan
geklopt. Waar het ons om de eerste
plaats om gaat, is een consequente
houding van verantwoordelijke be
windslieden. Het is hierbij een ideo
logische kwestie of zij zich progres
sief of radicaal noemen.
Reeds eerder is onze aandacht in
deze kolommen uitgegaan naar de be
tekenis van een weloverwogen arbeids
marktpolitiek of werkgelegenheidsbe
leid. Nogmaals wijzen wij erop dat
het in ons land aan een dergelijk be
leid ontbreekt. De maatregelen die ge-
nomen worden, dragen veelal een jp-
J portunistisch karakter en houden nau
welijks rekening met de gevolgen van
de besluiten op langere termijn.
Van de nieuwe regering mag ver
wacht worden dat zij zich slagvaardig
opstelt tegen de economische moeilijk
heden: zij kan daarbij een voorbeeld
nemen aan de regering-Wilson. die er
metterdaad in is geslaagd een wen
ding aan de economische ontwikkelin
gen te geven.
Om deze reden achten wij bestrij
ding van werkloosheid door het nemen
van stimuleringsmaatregelen een on
voldoende operatie. Er zal meer aan
dacht moeten worden geschonken aan
bestedingsverruimende impulsen die de
vraag naar goederen weer zullen doen
•toenemen. De positie op de betalings
balans is weer vrij gunstig, zodat van
1 deze zijde geen moeilijkheden behoe
ven te worden gevreesd.
Het Is beter de afzet van goederen
xe stimuleren dan werklozen wegen en
sportvelden te laten aanleggen. Het
eerste kost de schatkist uiteindelijk
minder dan het laatste, terwijl een
brok menselijke ellende kan worden
voorkomen. De regering zal daarbij
optimaal gebruik moeten maken van
haar instrumenten. Zij heeft deze tei
beschikking, ook met betrekking tot
het tegengaan van onjuiste concurren
tie uit het buitenland, die flagrant
in strijd is met de bepalingen van
het verdrag van Rome.
De Nederlandse regering heeft in het
verleden de andere E.E.G.-partners en
de commissies in Brussel naar de o-
gen gekeken, doch de prijs voor de
ze houding zou wel eens te hoog kun
nen worden. Zij moet in elk geval
door de Nederlandse handel en Indus
trie worden opgebracht. Het eigenbe
lang gaat soms wel eens voor het
supranationaal belang.
J}e Kon. Shellgroep heeft over het
afgelopen jaar een winst gemaakt
van ruim 2,3 miljard gulden; dit is
120 miljoen gulden meer dan in 1965.
Toch bedroeg de netto-winst per liter
verkocht produkt ongeveer 1 pet.
minder. De vergroting van de omzet
heeft meer dan voldoende compensa
tie geboden voor dit verlies. Het con
cern, een van de vier Nederlandse
mamoetondernemingen, ziet de toe
komst optimistisch tegemoet. In het
jaarverslag wordt gewezen op de
nieuwe grote afzetmarkten van olie
en gasprodukten door een snelle ver
breiding van centrale verwarmingen
in woningen.
Voorts leidt de groei van het auto
park tot een groter benzineverbruik.
Zelfs de prijzenoorlog met de z.g. wit
te pompen heeft geen afbreuk kun
nen doen aan de positie van Shell op
de benzinemarkt.
Van belang is de toenemende be
langstelling voor de chemische sector,
die momenteel een achtste van de to
tale omzet van het bedrijf voor haar
rekening neemt. Het is juist op dit
terrein waar in de toekomst nieuwe
mogelijkheden liggen. Hoewel de con
currentie van andere bedrijven, on
der wie een groot aantal Amerikaan
se, steeds sterker wordt, ziet Shell
kans om haar marktaandeel te behou
den.
In het jaarverslag over 1966 lezen
wij, dat de concerndirectie nog geen
besluit heeft genomen omtrent het
aanvragen van opsporingsvergunnm-
gen in zee bij de Nederlandse over
heid. Deze wordt afhankelijk gesteld
van de in voorbereiding zijnde wet
geving op dit punt. Daarentegen
heeft in het Britse gedeelte van het
continentale plat de exploratie al
veel succes opgeleverd. De Neder
landse regering dient zich o.i. te rea
liseren dat met het nemen van be
slissingen met betrekking tot de con-
cesieaanvtagen snel gehandeld moet
worden. Wij tekenen daarbij aan dat
de winstcijfers van Shell zouden aan
tonen dat tegenover de gegadigde
oliemaatschappijen geen al te beschei
den houding moet worden aangeno
men. Nettowinsten van miljarden die
in de zakken van een klein aantal
personen vloeien, laten voorlopig toe
dat een optimaal staatsaandeel in de
olie en gasopbrengsten moet worden
nagestreefd.
Anderzijds moet de overheid de na
delen die al te grote verschillen in
staatsaandeel en belastingtarieven in
vergelijking met de andere bezitters
van het continentaal plat wel eens
grote nadelen kunnen teweeg bren
gen. Voorlopig ziet het er naar uit dat
de Nederlandse regering in onderhan
delingen met de Shell niet te doen
heeft met een kale kip.
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
OLIFANT REDT MENSENLEVEN
Nicht Cor schrok van een muis. Piep,
zei de muis. Uuuuh, zei nicht Cor en
daarna niets meer. De bons dreunde
door her huis Vlugzout! Hielp niet O
de kologne! Ook niet. Natte dweil!
Evenmin. Toen Olifant, De kelk met
Olifant Vieux onder haar neusogen
open lippen vaneen slokje
gered! „Echte franse?" vroeg nicht Cor.
„Nee, Olifant Vieux" zeiden wij.
\4%lM
F. VAN LANSCHOT - BANKIERS - 's-Hertogenbosch - Hoge Steenweg 27-31 - Tel. 04100-22321 - Giro 1117570/
Eindhoven - Keizersgracht 17 Limbutglaan 20A - Tel. 040-27442 - Giro 1130570/Tilburg - Stationsstraat 17 - Tel.
04250-30300 - Giro 1140570/Vught - Van Voorst tot Voorststraat 1 - Tel. 04100-34775 - Giro 1104500. Affiliatie in
Amsterdam - VERMEER CO. BANKIERS - Herengracht 199-201 - Tel. 020-248486 - Postgiro 3656 - Gemeentegiro A13656
(Van een onzer verslaggevers)
HEERLEN Onder goedkeuring:
van de minister van economische za
ken heeft de hoofddirectie van Staats
mijnen besloten Staatsmijn Wilhelmlna
reeds in 1969 uit de produktie te ne
men.
Het lag aanvankelijk in de bedoeling
in 1970 met de sluiting- te beginnen,
die dan volgens de regeringsnota
omstreeks 1971 voltooid zou moeten
zijn.
Voorts is besloten de vetkoolprodux-
tle van de Emma -Hendrikgroep ge
leidelijk te beëindigen en in verband
hiermee de cokesfabriek Emma m
Beek ultimo 1968 te sluiten.
In totaal zullen met inbegrip van
de daarbij betrokken centrale diensten
met de bovenvermelde inkrimping»
objecten ongeveer evenveeL arbeids
plaatsen komen te vervallen als hei
geval was in het kader van de slui
ting Maurits, n.l. ongeveer 8000.
Naar verwachting zullen 5000 be
trokkenen moeten doorstromen naar
nieuwe arbeidsplaatsen. De overige
personeelsleden vloeien af door iet
normale verloop bij pensionering en
door overbrugging tot pensioen en der
gelijke.
Tijdens de voorbereiding van naar
piannen heeft de hoofddirectie de mijn-
mdustrieraad van een en ander op ctt
hoogte gesteld. Ook de vakbonden zijn
van de plannen tijdig in kennis ge
steld. Ze hebben deze met begrip be
naderd vanwege de sociale motieven
die primair gespeeld hebben bij de
noofddirectionele besluitvorming. Ten
slotte zijn woensdag j.l ook de burge
meesters van de betrokken gemeenten,
op de hoogte gesteld
AMSTERDAM (ANP) De cijfers
van de RAI-kentekenregistratie over
het eerste kwartaal van 1967 hebben
uitgewezen, dat de verkoop van per
sonen- en combinatieauto's thans nog
maar 3 procent achterblijft bij het peil
van het recordjaar 1965.
De RAI is optimistisch gestemd over
de huidige resultaten. De Nederlandse
autohandel verwacht een redelijk goe
de voorjaarsverkoop. In maart zijn
meer dan 31.203 auto's verkocht, een
aantal dat sinds december 1965 niet
meer bereikt was.
JAN JANSSEN zal van 27 april tot 14
mei in de volgende ploeg aan de Ron
de van Spanje deelnemen: Jan Janssen
tNederland), Johny Schleck (Luxem
burg), Georges Groussard. Maurice
Izier, Fernand Etter en Jean-Pierre
Ducasse (alien Frankrijk), Norbert van
de Kerkhove, Julien Delocht en André
van Espen (allen België).
BREDA 14 april Andijvie 4b'
65, bloemkool B 105, C 70, komkom
mers 30-64, prei AI 40-48, All 30-45,
raapstelen 7-12, rabarber 60-75, radij
zen 25-35, sla 17-25 kg 16-25, 11-16 kg
14-16 spinazie 45-60, tomaten A per
6 kg 16.00 16.30. B 16,80, 15.40, pe-
terselie bos 6-10, witlof AI 160-170, AIT
135-150, BIT 100-120, waspeen AI 20-30.
LEEUWARDEN 14 april Aan
voer: gebruiksvee 2417, slachtvee 800,
kalveren (gras- en vette) 111. nuchte
re en mestkalveren 2522, schapen en
lammeren 189, bokken en geiten 63
paarden 136, veulens 9, totaal 6247
Prijzen (in guldens): melk- en kalf-
koelen 1300-1375, guste koeien 925-1025,
pinken 650-750, enterstieren 925-1175,
graskalveren 450-550, nuchtere kalve
ren 30-45, mestkalveren 65-85. werk
paarden 1650-1800. veulens 500-700, bok
ken en geiten 35-75 (alles per stuk),
koeien le kwal. 4.15-4.40, _2e kwal
3.75-4.00, worstkoeien 3.25-3.50, stieren
4^30-4.35, graskalveren 3.90-4.25, vette
schapen 4.00-4.50 oudere paarden 2.70
2.90, jongere paarden 3.50-3.70, bokken
en geiiiten 1.90-2.10 (alles per kg slacht-
gewieht), vette kalveren 2.75-3.25, nuch
tere kalveren 1.20-1.40 (per kg levend
gewicht), weideschapen 225-250, weide-
lammeren 90-110 (in gids. per stuk)
Overzicht (resp. aanvoer, handel en
prijzen): gebruiksvee: groot vlot
hoger: stieren (enters en oudere
iets meer goed stabiel: slacht
vee: goed gewoon duurder; kal
veren (gras- en vette): groter re
delijk flink prijshoudend; nuchtere
en mestkalveren: groter iets stug
lager; schapen en lammeren: re
(lelijk goed stabiel; slachtpaar-
den, werkpaarden en veulens: redelijk
vlot hoger; bokken en geiten,
flink goed niet hoger.
ZWIJNDRECHT
Andijvie 87—148. aanvoer 4.000 kg,
spinazie 64—81, 4500 kg. uien 54—70,
600 kg: prei 43—46, 300 kg, veldsla 195
20, 105 kg: rabarber 5164. 1600 kg,
sla AI 14—23 st, 64000 St.; Cl 12—14,
3 850; komkommer 90+ 70, 75+ 6873;
60+ 58—62, 50- 44—45, 40+ 34—36,
35+ 31—33, 30+ 30, 205000 st; krom
60—63 kg, 10.500 kg; grof stek 40—60,
TERNEUZEN Sla I 14—22, II 8—19,
bloemkool 37—149, p. kg: andijvie 85—92
prei 26—40, rabarber 60—71, spinazie 72
85, uien 74—90, witlof B 161167, Bil
126—145, afw. 96—139.
KAPELLE, 14 aril 1967 Inpd. en
exp.veiling: kroetappels 28, Golden Del.
I 85 80, 80 79—85, 75 83—87, 70 84—87, 65
81—84, 60 69—75, II 85 77, 80 76—81,
75 72—83, 70 74—85, 65 71—82, 60 61—76,
IID 54—57, III grof 61—71, III fijn 49—53.
kroet 3139, Jonathan II 75 72, 70 74. 65
64—75, 60 67—68, IID 58, 111 grof 57—60
III fijn 48, kroet 21, Goudr. III 70 6164,
kroet 4350, Zoete Ermgaard I 60 65,
III 65 60, appels rotvlek 2128, Saint
Remy II 80 53, 70 56—57, 60 52—53, III
grof 4448, III fijn 3336, Pondspeer
II 70 56, 60 54, III grof 48, III fijn 36,
kasaardbeien p. doos v. 200 gr Glasa
Extra 1.95—2.19,1 1.86—2.16. II 1.73—1.82.
Groentenveiling: kropsla 1422, rabar
ber 4751, radijs 29—37. prei 3743,
witlof afw. 67, andijvie 70, bloemkool
I 971.27, II 591.09, aardappels I 20, II
14—18.
AMSTERDAM (ANP) De stemming voor vrijwel alle internationale waarden
is gisteren voor de laatste dag van deze beursweek, aan de vaste kant geweest
Hierbij onderscheidde zich wederom Unilever met een openingsprijs op 95.40, tegen
een voorgaande slotprijs van 93.90. Philips noteerde een halve gulden hoger op
90.90. Terwijl Kon. Olie bijna een gulden opliep tot 130.60, Er was in deze fondsen
opnieuw buitenlandse vraag, terwijl er ook kooporders van het publiek aanwezig
waren. De handel verliep echter zeer rustig mede in verband met het naderende
weekeinde. Wall Street sloot donderdag voor de eigen markt hoger, alsmede voor
Philips Unilever en KLM.
Het jaarverslag van de Kon. Shel groep hield voor de beurs geen verrassingen
meer in. Het minder gunstige eerste kwartaal 1967 van deze groep werd op
Ueursplein 5 genegeerd. AKU bleef op 52.80 onveranderd, evenals Hoogovens met
een advieskoers op 337. KLM was beter.
De scheepvaartsector vertoonde koerswinsten van één tot twee punten door
lokale vraag. Ook de Cultures lagen iets hoger in de markt In de Staatsfondsen-
hoek trok de Duitse discontoverlaging van gisteren kooporders. Hierdoor ontstond
een vaste markt.
Vas de lokale afdelingen werd Thomassen en Drijevr hoger geadviseerd op de
fors gestegen winst over het afgelopen boekjaar alsmede de gunstige vooruitzich
ten. De fusievoordelen zullen aldus de directie in 1967 tot hun recht komen.
Thomassen en Drijver beschikt over een agio-reserve van ruim f 61 min. De alge
mene reserve bedraagt f 22, de herwaarderingsreserve f 43.5 min.
Gedurende de verdere beursduur daalde Philips tot 90 en Unilever tot 95.20 door
lokale winstnemingen. Vergeleken met de slotprijs van de vorige week bleef AKU
deze beursweek nauwelijks prijshoudend. Hoogovens was zeer vast. Ook Philips en
Unilever mochten zich in een forse koersstijging verheugen. Kon. Olie steeg circa
een gulden. KLM echter moest belangrijk terrein prijsgeven.
In de eerste periode werd Chamotte Unie 7 punten lager gelaten als gevolg van
de dividendverlaging. Ook Indoheem noteerde lager eveneens op de dividendver-
lagiing. Verder was het aandeel Scheveningen hoger na een lange tijd van koers-
afbrokkelingen.
staatsleningen
Ned 1966-i 7%
Ned
Ned
Ned
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Nea.
Ned.
Nea.
Ned.
Ned.
Nea
168-i1 i%
966 6 V4.f1
64 5ft
65 5*4
64 9
65 11 5%
58 V/x
59 4^
60/2 4y2
59 4ft
60 4ft
61 4ft
02 4
13/4 14/4
105 y2
101A -
Neo Stall. 47 3ft
Nea 50/1-2 3ft
Nea 54/1-2 3ft
Ned 55/1 4ft
Ned 55/2 3ft
Nederland 3? 3
Ned Gr.b 46 3
Ned Doll 47 3
Ned. Invest
Indië 37a
89%
76
84 ft 84s/
83 ft 83%
91
Bank- en kredietwezen
B Nea Gem 57 6
Id 30 1 58/59 4y>
Id 25 1 60/3-5 414
Culture»
I A dam Kubber
i HVA MHen ver
99 ft
88
89 ft
65»/4
125%
88 ft
65 ft
126%
Handel, Industrie dlverseD
A.K.U. 52.80 x 52.80
13/4 14/4
Utr. Hyp.b.
Idem
Nievelt Goudr.
v. Ommeren c.v.a
Rotterd. Lloyd
Scheepsv Unle
Obi. hyp. bank.
3ft 74
3 75 x 74ft
Premieleningen en diversen
A. Heynw.o. '55 4
Amstel brouw. 5
Co-op Ned aob 7
Co-op. Ned. r.sp
Ned. Gasunie 5%
Philips dir. '51 4
Idem 1948 3ft
Idem dir. 49 3ft
Pegus 1-2 1957 6
103
172
152%
148%
95
97
83
93
105ft
172
155ft
149%
95
105
97ft
93
13/4 14/4
13'4 14/4
Banken
Cultuur bank
Grun lnd.-Cr. B.
Ho 11. Bank Unie
Kasassociatie
Nat. Inv. B pb 3ft
Nat. Ned. cert.
Ned. Crediet b.
Ned. b
Ned. Overzee B,
R.V.S. cert. d.
Slavenburg'» B.
181
110
570
187
90
179
80ft
181
no b
575
176
179
99ft 98%
Obi. lucbtv. spooriv prem obi.
93%
Deli MD t. cert
i Huogov m\c.v.a
Philips Gem Bez
j Unilever o.va
t Dorische Petr.
Dortsche Petr 7%
Kon. Petr
64
357
40
614
614
129.70
65.50
357
89.70
95.20
618ft
618ft
'30.40
Scheepvaart en Lnchtvaari
BAi. 95% 96
Java-China Pak 189ft 190ft
K.JL.M t cert. 377.50 381.30
K.N S M n b. 86% 88
Stv Ned. 118 118
KLM 15-Jarig 5
KLM 20-jarig 4%
Ned. S.'57 1-2 4%
Alkmaar 56 2]/x
A'dam 1933 3
ld. pr.obl '51 2 ft
ld. 56-1 2y3
ld. 56-2
ld 56-3 2Vi
Idem 1959 2 ft
Breda 54 2^
Dordrecht 56 2ft
Eindhoven 54 2J^
Enschede 54
's Gravb 52-1 2}-$
Idem 52-2 zft
Rotterd 52-1 2^
Idem 52-2 2J3
Idem 57 2^
Utrecht 52 2J^
Z.-Holland 57 2^
Z.-Holland 59 2]^
Converteerbare obligatie»
AKU t 1000 4 ft
Amstel 6 3/4
Gelder Zn v. 4%
Hoogovens 5 3/4
Scholten Fox 4^
Alg Bank Ned.
AMEV N.R. eert
AMRO Bank
93%
92
92
116
79
76%
91
91
79%
94 ft
71Vz
71 ft
75
89 ft
86 ft
85
100%
85
85 ft
89 ft
90ft 90ft
99 ft
09
257 256
667 ft
50.40 50.40
418 b
114
13 Va 13
168ft
Handel, industrie, diversen
Alb. Heljn goj g
Alg H mij Onr. G
Amstel br.
A dam Balast Mij
A'dam Droog Mij
A'dam Rijtuig Mij
ANIEM nat. bez.
Beeren tricotfabr
Beers en Zn.
Begemann
Bensdorp intern.
Bergh Jurg f 250
Bergoss
BerkeJ's Patent
Blaauwhoed
Blijdenst wui.
Bols Lucas
Borsumij Wehry
Braatmaeh R'dam
Breda mach^abr
Bredero Ver.bedr
Brocades.
Buhrmann Tettej
Bijenkort beheer
Calve
Carps Garenfabr
Centr Suiker MD
Crane Nederland
Cut. Bande) Mij
Daalderop
Dagra
Dess tapljttabr
Dikker en Co
Drie Hoefijzers
DJU).
Duyvis Jz.
Bmba
Erdal Mij.
Excelsior
Figee mach Ja br.
Fokker-
Ford
Gazelle rtlw.fabr
Gelder-Papier
405
234
176
440 b
117.80
86
40 ft
270 b
387
675
500 ft
488
167
115
147
73
103
364
125
408
233
176ft
441
67
85ft
42
283 b
397
689
505
489 ft
700 b
371
65
165 ft
287
116
271
245
147%
72 ft
104% b
363
106ft
Gelderl. Tielena
Gero fabr. Cert.
Geveke en Co.
Gist- en Splr Jabr
Grasso mach .fabr
Grinten v.d.
Gruyter Zn. 5%
Bergh-Jurg 5ft pc
Bredero vastgoed
Calvé cam pref.
Edy emaille
fciagemeyer Co.
Halberg m.fabr
*t Hart inst.
Hatema N.V.
Havenwerken
Heineken's Bterbr
Hero con Breda
Hoek's mach fabr
Holl Kattenburg
Holl. Beton Mij.
Holl Const w
Holl. Melksuiker
Homburg
Hoogenbosch sch
Hooimeyer Zn
Indoheem
Ing. Bur Bouwn
Internatlo
Int. gew beton b
Inventum
Jongeneeï hou tb.
Kemo
Kemper Begeer
Key houthandel
Kledlngind Smits
Kiene Sulkerw
Kon^abr.vhJUex
Kon. Paplerfabr
K N Tex. Unie
Kon. Zout Ketjen
Korenschoof
Koudys voed.
Kon Ver. Tapijt
Kwatta ehoe.
Leeuw. Papier
Leidse Wolsp.
Llndetevea
Macintosh
Meel Ned. Bakk.
Mees bouwmat. B.
Meteoor Beton
Misset Uitg. Mfl
Mosa
Mulder-Vogem
1 Muller en Co.
Mijnbouwk. werk
l Naarden-Ch.fabr.
521
557
896
152
521
557 ft
107
94.40
95
100
180 b
105ft
102ft
487
186
71
73 ft
340
346
82.50
235
211
212
108ft
107
31
30
147%
286
288
302
302
150
-
517%
141
z
156
157
175
171 ft
550
556
123 ft
383
120
193
385
316ft
135
135
356
355
112ft
300
211
214
314
316ft
240 b
250 ft
450
454
Nedap
Ned. Dagbl. Unie
Ned. Dok Mij.
N.exp.pap.fabr.
Ned. Kabelfabr.
Ned. Melkunie
Ned.Scheepsb.Mjj
Nelle wed. v.
Netam
Norit
Nijverdal-Cate
Oranjeboom
Overzeese Gas
Paiemb Ind Mij
Palthe
Philips 6% compr
Pletersen auto's
Lips en Gispen
Ned. Springstof.
Nutrlcia
Reesink en Co.
Relneveld mach.
Rivs
Ruhaak en Co.
Rijn-Schelde
Schev expi MD.
Schev. expl 1966
Schokbeton
Scholten Karton
Scholten Honig
Simon de Wit
Simon's emb^abr
Smit Nijmegen
Spaamestad
Stokvis Zn.
Stoomsp. Twen the
Swaay van
Synres Cbem.
Tabak PhU. c.v
Tech Unie
Texopnni
Tbom-Dr-verblifa
Th cms en v. bedr
Tw Overz Hand
Udenhout Steent.
Onliever 1%
Idem
Idem 4%
Utermohlen
Utr asfaJtfabr.
Varoesaeau
Veenend Stmjpp.
Ver Glasfabr n b
Ver MachJabr.
Ver. Touwfabr
V ettewinkeO
Vezel verwerking
VifaamU
13/4
149
251 ft
230
87 ft
267
157
77
321
14/4
152
78
248
228
87 ft
267
154 X
159.50
77
317
97
72
35.80
375
220 b
146
201 ft
52.40
26.20
194
79
300
98
183ft
99%
197 ft
90%
102ft
84.50
109
142
36.30
374
240 b
146
203
55.00
28.10
79.50
301
98
180
98 ft
36%
92ft
101
85.50
282
127
161
216 ft
279
101%
141
202
126
162
215
278
102%
128%
Vredenstein rub
Vuicaansoord
Walvisvaart
Wereldhaven
Wermnk's Beton
Wessanen
Wilt. Feyen.-Br
Weyers Ind B
Zaalberg
Zeeuwse Confeci
Zwanen berg-Org
Texoprint 5% or
Mijnbouw en petroleum
13/4
14/4
121
119
65
65
319 ft
320
148 ft
151
474
478
174%
175ft
387
389
65 ft
190.60
192.50
Alg. Expl. Ml]
Billiton le rubr
Billiton 2e rubr
Kon Petr Cert
idem cert.
Moerara Enim
ld. cert. opr 1/10
Id. 1 winst be w.
Id. 4 winstbew.
Oost-Borneo MD.
Furness
Oostzee
Alg r onds bezit
Converts 1-1 pb
HBBbel.depJl-2ph
Interbonds 1 pb
Intergas
27.10 b
516
1035
1050
730
667
386
Aandelen in beleggingen
A'dam bel.mD t 50
Dutcb int
Interunie t öb
Nefo f 50
Robeco 150
Unitas 50
Ver bez 1894 t 50
Eurepar i-10 pb
Union mlnlere 1
üoUartondsen
Anaconda
Bethlehem Steel
General Electric
General Motors
Prot, and Gamble
Republic SteeJ
Shell OU
US Stee' 10 cert.
117
106
164.80
77ft
282.50
401.50
95.50
413
450
520
461
101
1035
735
667
386
117.50
107
166.20
203.50
407
96
410
455
80% 81%
36 ft
85ft 87ft
76ft 76% b
47
63%
47
63%
44
mm gedaan en bieden
x m laten
m gedaan en laten
b bieden
e ex claim
d ma ex dividend
fijn stek 20 3.700 kg; tomaten A 17.10--
17 30 p bak. C 16.20—1640, CC 13.10
218 bakjes; selderij 5—10 bos 5-4°0bos,
peterselie 10—11 255, radijs rood 40—58
52.300, witpunt 45.
ACMAEA 13 van Barry naar Stanlow
ANGOLAKUST 13 van Bordeaux naaf-
Dakar
ARCA 14 van Porto Seguro naar
Cotonou
AVEDRECHT 14 thv Almeria naar
Antwerpen
ALMKERK 13 van Hamburg naar
Bremerhaven
ARES 14 te Antwerpen
AEGIS 13 te New Orleans
AMSTELDYK 14 van Le Havre naar
Antwerpen
ABIDA 14 te Bangkok
ACILA 14 te Lissabon
AMSTELHOF passeerde 14 Kaap
Leeuwin naar Durban
ABBEKERK passeei-d 13 Kaap
Guardafui naar Penang
BATU 13 van Dar Es Salaam naar
Zanzibar
BENGKALIS 13 van Lattakia naar
Aqaba
BENINKUST 14 te Dakar
BORNEO 13 te Labuan
BENGALEN 14 van Napier, 15 te
Lyttleton verwacht
BENGKALIS 14 te Port Said
BLITAR 15 te Mombasa verwacht
CALTEX AMSTERDAM 13 van
Singapore naar Hongkong
CALTEX ARNHEM 15 te Kaapstad
verwacht
CALTEX NAPLES 14 van Gibraltar
naar Gotenburg
CALTEX GORINCHEM 14 van
Teesport naar Grays
CAMITIA 14 te Porta Cardon
CHARIS 13 van Maracaibo naar Santa
iVIcirtci
CERES 12 van West Hartlepool
CALTEX NEDERLAND 14 van
Bahrein naar Kaapstad
CONGOKUST 13 van Victoria naar
Takoradi, 16 te Takoradi verwacht
DAPHNIS 14 van Amsterdam naar
Porto Barrios
DAHOMEYKUST 14 te Port Harcouri
DIADEMA passeerde 14 Gibraltar naar
Rotterdam
DUIVENDRECHT 14 thv Samar
(Philippijnen) naar Dairen
DELFT 13 te La Libertad
DIOGENES 13 van Porto Cortes naar
Hamburg
EEMHAVEN 14 van Antwerpen naar
Bremen
EENHOORN 14 thv Wight naar
Hamburg.
EOS 14 te Volos
ECHO 13 te Tenerife
EUMAEUS 13 te Belawan
GAASTERKERK 14 te Port Said
GRAVELAND 13 te Paranagua
GABONKUST 14 te Antwerpen
GAROET 14 van Genua naar Port
Said
GUINEEKUST 13 van Cabinda naar
Freetown
GREBBEDYK 14 te Philadelphia
HATHOR 14 thv Calais naar Malta
HOOGKERK 14 te Suez
KAAP HOORN 14 van Singapore naar
Saigon
KARACHI 14 te Colombo
KATELYSIA 15 te Singapore
verwacht.
KIELDRECHT 14 van Aden naar
Colombo
KLOOSTERKERK passeerde 14 Minicot
naar Aden
KOROVINA 15 te Singapore verwacht
KOSICIA 14 van Stanlow naar Curasao
KOSSMATELLA 14 te Duinkerken
KHASIELLA 13 te Curasao
KEIZERSWAARD 13 van Newhaven
naar Curasao
KENIA 14 van Porta Cardon naar
Pointe a Pitre
KORENIA 15 te Nathrang verwacht
KAMPERDYK 13 te Savannah
KARIMATA 14 te Hamburg
KARIMUN 14 van Assab naar Suez
LAARDERKERK 14 van Basrah naar
Suez
LYCAON 14 thv Algiers naar Bremen
LEIDERKERK 14 te Bahrein
LEKHAVEN 14 te Bahia verwacht
MATARAM 13 van Aden naar Suez
MAYA 12 1000 o Guadeloupe naar
Mayaguez
MARNËLLOYD 14 te Portland
MARON 14 te Antigua
MUSILLOYD 13 van Houston naar
New York
MISSISSIPPILLOYD 14 van Bushire
naar Mombasa
MYDRECHT 13 te Finnart
MERCURIUS 14 te Port of Spain
MINOS passeerde 14 Kaap Villano
naar Rotterdam
NYKERK 13 te Durban
ONDINA 12 van Ras La Nuf naar
Thameshaven
ONOBA 14 van Bahrein naar Bangkok
naar Suriname
ORANJE-NASSAU 14 van Amsterdam
PALAMEDES 14 van Amsterdam naar
Le Havre
PHILIPPIA 14 van Ummsald naar
Fredericia
PERICLES 14 te Cristobal
PLANCIUS 12 van Arklow naar
PROVENIERSSINGEL 14 rede
Bhavnagai
PRINSES ANNA 13 van Montreal naar
Toronto
PURMEREND 14 van Heysham naar
Whitegate
SARPEDON 13 te Balbao
SLAMAT 13 van Cristobal naar
Papeete
STEVEN 14 van Bremerhaven naar
Montreal
SEINELLOYD 14 te Antwerpen
SIBEROET 14 van Hongkong naar
Bangkok
STRAAT CLEMENT 14 van Melbourne
naai' Sydney
STAD ZWOLLE 13 van Londen naar
Gdynia
STRAAT CLARENCE 13 te Colombo
STRAAT MOZAMBIQUE 13 te Port
Harcourt
SERVAASKERK 13 te Rotterdam
STRAAT FRANKLIN 15 te Singapore
verwacht
SCI-IIEKERK 14 van Manilla naar
Yokohama
SEPIA 13 van Mena naar Tranmere
STEENKERK parseerde 14 Gibraltar
SCH1EDYK 13 te Hamburg
naar Rotterdam
SLOTEKKERK 13 te Antwerpen
STRAAT CHATHAM 14 te Beira
STRAAT LOMBOK 14 van Trincoma-
lee te Penang
TAMARA 15 te Osaka verwacht
TJILIWONG 14 thv Madang naar
Manila
TJILUWAH 15 te Sydney verwacht
T.TIMANUK 15 te Dunedin verwacht
ULYSSES 14 te Hamburg
VANDERHAGEN 12 van Matadi naar
Walvisbaai
VIVIPARA 14 te Port Alfred
VILLARICA passeerde 12 Calvador
naar Rosario
VIDENA 14 van Belfast naar Bonny
WAARDRECHT 14 te Port Said
WONOSARI 14 te Antwerpen
WATERLAND 13 te Hamburg
Konstanz 334 (+1), Rheinfelden 262
it A^S,tr?,atïurg 286<+l°>. Plitters-
wtf t Maxau 473(-7), Plochmgen
9aa/ii'o. trntelm 343<-9>. steinbaoh
Ma]nz 351 (-6), Binigen 260
lil 286 (-14), Trier 336(-6) Ko-
530^20^ Keule" 313 (-20), Ruhrort
530 -20), Nijmegen 951 (-20). Arnhem
EeWe Ussel 524 (-11), Deven-
ier Monsin 5468( 12>. Borgha-
Stt!' Belfeld H92(-2S), Gliav.
beneden de sluis 505 (-27).