diger CONSUMENT MOET STIMULEREN HOGERE RENTE 5% MIJN „WILHELMINA EIND 1969 DICHT )A Conjunctuuropleving meer gebaat met verlaging loon- en inkomstenbelasting dan met aanvullende werken Kooporders uit buitenland Breda N.Y. ■F. van Lanschot Personenauto verkoop stijgt Amsterdamse Effectenbeurs mmeerde van Noord-Brabant INISTRATIE 27 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 15 APRIL 1967 DEN UYL iNTOOR VERZOEKEN VOORBEELD PARTNERS Geen kale kip WAAR U OOK WOONT Spaarders bij Van Lanschot zijn er zeker van dat zij de hoogst mogelijke lis rente maken. Van lanschot geeft 6 ¥4 op een Beleggingsboekjc, 5 V* op inr cen Termijnboekje, 4%% op een Bankboekje en 4 ¥4% op een Spaarboekje. Maakt u dat ook van uw geld? Bovendien is sparen bij Van Lanschot heel een voudig en prettig; u hoeft er zelfs niet voor naar de bank (hoewel u natuurlijk van harte welkom bent). U kunt geld storten en opnemen in contanten, maar ook per giro of via een postkantoor. Vraag onze folder: 'Meer rente van uw geld'. 8000 arbeidsplaatsen vervallen WATERSTANDEN 30 [IHIIIIIIiaillllBIIIIIBIIKBn'UBHWiJ ïoosendaal. opleiding en admini- varing met dergelijke ig- antoor van de -Bouw, ■iiiiiBiiuaiiuiaiiiiiaiiiiHiiniwiiiiiiiiiiauiiiaiiiiii /oor de functie van iveau. Ervaring als ver- fchekennis wordt op prijs gezien voor opleiding in gd. welijk behandeld zullen blad. hiiiiiaiiiiniiiiBiiiiMiiiiiBiiiiiuiiiiBiiiBiiiiw (DM. ■miiniiHiiiiuiiiiHiii iiaiiiv* I Irk in uitvoering in LlLO-opleiding en admini- 2 (Van onze financieel-economische medewerker) TILBURG Op 1 juli moeten de loon- en inkomstenbelastingen met enkele honderden miljoenen guldens worden verlaagd. Deze transactie kan niet langer worden uitgesteld, wil men althans voor komen dat de opleving van de conjunctuur nog langer op zich laat wachten. Het wordt de hoogste tijd, dat de consumenten de bestedin gen eens stimuleren. Met het geld van de belastingverlaging kunnen zij dat - zij het in bescheiden mate - doen. Onlangs heeft prof Zijlstra mi nister-president en minister van Fi nanciën in het overgangskabinet op een dergelijke maatregel aangedron gen. Het zou volgens hem politieke zelfmoord zijn, wanneer met deze ver laging nog langer wordt gewacht. De kwestie is echter van politieke aard juist daarom is het niet uitgesloten dat de verlaging metterdaad zal plaats vinden. Immers de regering De Jong voelt er weinig voor de verhoging van de overheidsuitgaven ongebreideld te laten toenemen. We zijn het met dit standpunt uit economische overwegin gen eens. In de eerste plaats heeft het weinig zin om nieuwe verhogingen van de rijksuitgaven, die momenteel inciden teel plaatsvinden, te excuseren door te wijzen op de steun die aan de werk lozen moet worden gegeven. De be strijding van de werkloosheid vindt weliswaar plaats met nieuwe projec ten in de stimuleringsgebieden, doch het zou beter zijn de oorzaken van de werkloosheid weg te nemen. Deze zijn grotendeels voortgekomen uit de structurele achterstand van een aantal bedrijfstakken waarvan de textielnij verheid de voornaamste is. ervaring met dergelijke j teling. l |>fdkantoor van de on-Bouw, E Wanneer vorige regeringen meer ae~ r tiviteit hadden ontplooid, dan zou met de teruggang van deze bedrijfstak, die momenteel vormen aanneemt waarbij duizenden eensklaps werkloos worden, niet zo'n vaart hebben, gelopen. Als de vorige ministers van Economische Zaken, drs. Den Uyl en drs. Bak ker, consequenter hadden gehandeld, was niet gebeurd wat momenteel plaats vindt. Het is in de eerste plaats aan ars. Den Uyl te wijten dat piet tijdig maat regelen zijn genomen om de concurren tiekracht van de Nederlandse katoen en wollenstoffenindustrie te versterken. Investeringsgaranties en fiscale tege moetkomingen in de vorm van in vesteringsaftrek en afschrijvingsfacili- teiten hadden veel ellende kunnen voor- 'u komen. Hiervoor was niet veel geld nodig geweest, een eis tot drastische toepassing van artikel 226 van het E. E.G.-verdrag bij de E.E.G.-commissie had kunnen bijdragen tot het vermin deren van de oneerlijke concurrentie vanuit Italië. De heer Den Uyl heeft voor een niet onbelangrijk deel de katastrofe m de textielindustrie op zijn geweten. Het getuigt van weinig realiteitszin, maar des te meer van politieke sluwheid die wederom de zoveel geprezen duidelijk heid aantast, dat het nu deze ex-ml- nister is, die van de regering maat regelen vraagt. In elk geval is hij op de hoogte van de moeilijkheden waarmede deze industrie kampt. Er zijn voldoende verzoeken naar hem uitgegaan van de textielfabrikanten eu hun organisaties Wij hebben het voorbeeld van ae Rlxtielindustrie aangehaald. Het zou niet veel moeite kosten om ook an dere bedrijfstakken te noemen die met hun moeilijkheden tevergeefs aan de poorten van 't Binnenhof hebben aan geklopt. Waar het ons om de eerste plaats om gaat, is een consequente houding van verantwoordelijke be windslieden. Het is hierbij een ideo logische kwestie of zij zich progres sief of radicaal noemen. Reeds eerder is onze aandacht in deze kolommen uitgegaan naar de be tekenis van een weloverwogen arbeids marktpolitiek of werkgelegenheidsbe leid. Nogmaals wijzen wij erop dat het in ons land aan een dergelijk be leid ontbreekt. De maatregelen die ge- nomen worden, dragen veelal een jp- J portunistisch karakter en houden nau welijks rekening met de gevolgen van de besluiten op langere termijn. Van de nieuwe regering mag ver wacht worden dat zij zich slagvaardig opstelt tegen de economische moeilijk heden: zij kan daarbij een voorbeeld nemen aan de regering-Wilson. die er metterdaad in is geslaagd een wen ding aan de economische ontwikkelin gen te geven. Om deze reden achten wij bestrij ding van werkloosheid door het nemen van stimuleringsmaatregelen een on voldoende operatie. Er zal meer aan dacht moeten worden geschonken aan bestedingsverruimende impulsen die de vraag naar goederen weer zullen doen •toenemen. De positie op de betalings balans is weer vrij gunstig, zodat van 1 deze zijde geen moeilijkheden behoe ven te worden gevreesd. Het Is beter de afzet van goederen xe stimuleren dan werklozen wegen en sportvelden te laten aanleggen. Het eerste kost de schatkist uiteindelijk minder dan het laatste, terwijl een brok menselijke ellende kan worden voorkomen. De regering zal daarbij optimaal gebruik moeten maken van haar instrumenten. Zij heeft deze tei beschikking, ook met betrekking tot het tegengaan van onjuiste concurren tie uit het buitenland, die flagrant in strijd is met de bepalingen van het verdrag van Rome. De Nederlandse regering heeft in het verleden de andere E.E.G.-partners en de commissies in Brussel naar de o- gen gekeken, doch de prijs voor de ze houding zou wel eens te hoog kun nen worden. Zij moet in elk geval door de Nederlandse handel en Indus trie worden opgebracht. Het eigenbe lang gaat soms wel eens voor het supranationaal belang. J}e Kon. Shellgroep heeft over het afgelopen jaar een winst gemaakt van ruim 2,3 miljard gulden; dit is 120 miljoen gulden meer dan in 1965. Toch bedroeg de netto-winst per liter verkocht produkt ongeveer 1 pet. minder. De vergroting van de omzet heeft meer dan voldoende compensa tie geboden voor dit verlies. Het con cern, een van de vier Nederlandse mamoetondernemingen, ziet de toe komst optimistisch tegemoet. In het jaarverslag wordt gewezen op de nieuwe grote afzetmarkten van olie en gasprodukten door een snelle ver breiding van centrale verwarmingen in woningen. Voorts leidt de groei van het auto park tot een groter benzineverbruik. Zelfs de prijzenoorlog met de z.g. wit te pompen heeft geen afbreuk kun nen doen aan de positie van Shell op de benzinemarkt. Van belang is de toenemende be langstelling voor de chemische sector, die momenteel een achtste van de to tale omzet van het bedrijf voor haar rekening neemt. Het is juist op dit terrein waar in de toekomst nieuwe mogelijkheden liggen. Hoewel de con currentie van andere bedrijven, on der wie een groot aantal Amerikaan se, steeds sterker wordt, ziet Shell kans om haar marktaandeel te behou den. In het jaarverslag over 1966 lezen wij, dat de concerndirectie nog geen besluit heeft genomen omtrent het aanvragen van opsporingsvergunnm- gen in zee bij de Nederlandse over heid. Deze wordt afhankelijk gesteld van de in voorbereiding zijnde wet geving op dit punt. Daarentegen heeft in het Britse gedeelte van het continentale plat de exploratie al veel succes opgeleverd. De Neder landse regering dient zich o.i. te rea liseren dat met het nemen van be slissingen met betrekking tot de con- cesieaanvtagen snel gehandeld moet worden. Wij tekenen daarbij aan dat de winstcijfers van Shell zouden aan tonen dat tegenover de gegadigde oliemaatschappijen geen al te beschei den houding moet worden aangeno men. Nettowinsten van miljarden die in de zakken van een klein aantal personen vloeien, laten voorlopig toe dat een optimaal staatsaandeel in de olie en gasopbrengsten moet worden nagestreefd. Anderzijds moet de overheid de na delen die al te grote verschillen in staatsaandeel en belastingtarieven in vergelijking met de andere bezitters van het continentaal plat wel eens grote nadelen kunnen teweeg bren gen. Voorlopig ziet het er naar uit dat de Nederlandse regering in onderhan delingen met de Shell niet te doen heeft met een kale kip. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) OLIFANT REDT MENSENLEVEN Nicht Cor schrok van een muis. Piep, zei de muis. Uuuuh, zei nicht Cor en daarna niets meer. De bons dreunde door her huis Vlugzout! Hielp niet O de kologne! Ook niet. Natte dweil! Evenmin. Toen Olifant, De kelk met Olifant Vieux onder haar neusogen open lippen vaneen slokje gered! „Echte franse?" vroeg nicht Cor. „Nee, Olifant Vieux" zeiden wij. \4%lM F. VAN LANSCHOT - BANKIERS - 's-Hertogenbosch - Hoge Steenweg 27-31 - Tel. 04100-22321 - Giro 1117570/ Eindhoven - Keizersgracht 17 Limbutglaan 20A - Tel. 040-27442 - Giro 1130570/Tilburg - Stationsstraat 17 - Tel. 04250-30300 - Giro 1140570/Vught - Van Voorst tot Voorststraat 1 - Tel. 04100-34775 - Giro 1104500. Affiliatie in Amsterdam - VERMEER CO. BANKIERS - Herengracht 199-201 - Tel. 020-248486 - Postgiro 3656 - Gemeentegiro A13656 (Van een onzer verslaggevers) HEERLEN Onder goedkeuring: van de minister van economische za ken heeft de hoofddirectie van Staats mijnen besloten Staatsmijn Wilhelmlna reeds in 1969 uit de produktie te ne men. Het lag aanvankelijk in de bedoeling in 1970 met de sluiting- te beginnen, die dan volgens de regeringsnota omstreeks 1971 voltooid zou moeten zijn. Voorts is besloten de vetkoolprodux- tle van de Emma -Hendrikgroep ge leidelijk te beëindigen en in verband hiermee de cokesfabriek Emma m Beek ultimo 1968 te sluiten. In totaal zullen met inbegrip van de daarbij betrokken centrale diensten met de bovenvermelde inkrimping» objecten ongeveer evenveeL arbeids plaatsen komen te vervallen als hei geval was in het kader van de slui ting Maurits, n.l. ongeveer 8000. Naar verwachting zullen 5000 be trokkenen moeten doorstromen naar nieuwe arbeidsplaatsen. De overige personeelsleden vloeien af door iet normale verloop bij pensionering en door overbrugging tot pensioen en der gelijke. Tijdens de voorbereiding van naar piannen heeft de hoofddirectie de mijn- mdustrieraad van een en ander op ctt hoogte gesteld. Ook de vakbonden zijn van de plannen tijdig in kennis ge steld. Ze hebben deze met begrip be naderd vanwege de sociale motieven die primair gespeeld hebben bij de noofddirectionele besluitvorming. Ten slotte zijn woensdag j.l ook de burge meesters van de betrokken gemeenten, op de hoogte gesteld AMSTERDAM (ANP) De cijfers van de RAI-kentekenregistratie over het eerste kwartaal van 1967 hebben uitgewezen, dat de verkoop van per sonen- en combinatieauto's thans nog maar 3 procent achterblijft bij het peil van het recordjaar 1965. De RAI is optimistisch gestemd over de huidige resultaten. De Nederlandse autohandel verwacht een redelijk goe de voorjaarsverkoop. In maart zijn meer dan 31.203 auto's verkocht, een aantal dat sinds december 1965 niet meer bereikt was. JAN JANSSEN zal van 27 april tot 14 mei in de volgende ploeg aan de Ron de van Spanje deelnemen: Jan Janssen tNederland), Johny Schleck (Luxem burg), Georges Groussard. Maurice Izier, Fernand Etter en Jean-Pierre Ducasse (alien Frankrijk), Norbert van de Kerkhove, Julien Delocht en André van Espen (allen België). BREDA 14 april Andijvie 4b' 65, bloemkool B 105, C 70, komkom mers 30-64, prei AI 40-48, All 30-45, raapstelen 7-12, rabarber 60-75, radij zen 25-35, sla 17-25 kg 16-25, 11-16 kg 14-16 spinazie 45-60, tomaten A per 6 kg 16.00 16.30. B 16,80, 15.40, pe- terselie bos 6-10, witlof AI 160-170, AIT 135-150, BIT 100-120, waspeen AI 20-30. LEEUWARDEN 14 april Aan voer: gebruiksvee 2417, slachtvee 800, kalveren (gras- en vette) 111. nuchte re en mestkalveren 2522, schapen en lammeren 189, bokken en geiten 63 paarden 136, veulens 9, totaal 6247 Prijzen (in guldens): melk- en kalf- koelen 1300-1375, guste koeien 925-1025, pinken 650-750, enterstieren 925-1175, graskalveren 450-550, nuchtere kalve ren 30-45, mestkalveren 65-85. werk paarden 1650-1800. veulens 500-700, bok ken en geiten 35-75 (alles per stuk), koeien le kwal. 4.15-4.40, _2e kwal 3.75-4.00, worstkoeien 3.25-3.50, stieren 4^30-4.35, graskalveren 3.90-4.25, vette schapen 4.00-4.50 oudere paarden 2.70 2.90, jongere paarden 3.50-3.70, bokken en geiiiten 1.90-2.10 (alles per kg slacht- gewieht), vette kalveren 2.75-3.25, nuch tere kalveren 1.20-1.40 (per kg levend gewicht), weideschapen 225-250, weide- lammeren 90-110 (in gids. per stuk) Overzicht (resp. aanvoer, handel en prijzen): gebruiksvee: groot vlot hoger: stieren (enters en oudere iets meer goed stabiel: slacht vee: goed gewoon duurder; kal veren (gras- en vette): groter re delijk flink prijshoudend; nuchtere en mestkalveren: groter iets stug lager; schapen en lammeren: re (lelijk goed stabiel; slachtpaar- den, werkpaarden en veulens: redelijk vlot hoger; bokken en geiten, flink goed niet hoger. ZWIJNDRECHT Andijvie 87—148. aanvoer 4.000 kg, spinazie 64—81, 4500 kg. uien 54—70, 600 kg: prei 43—46, 300 kg, veldsla 195 20, 105 kg: rabarber 5164. 1600 kg, sla AI 14—23 st, 64000 St.; Cl 12—14, 3 850; komkommer 90+ 70, 75+ 6873; 60+ 58—62, 50- 44—45, 40+ 34—36, 35+ 31—33, 30+ 30, 205000 st; krom 60—63 kg, 10.500 kg; grof stek 40—60, TERNEUZEN Sla I 14—22, II 8—19, bloemkool 37—149, p. kg: andijvie 85—92 prei 26—40, rabarber 60—71, spinazie 72 85, uien 74—90, witlof B 161167, Bil 126—145, afw. 96—139. KAPELLE, 14 aril 1967 Inpd. en exp.veiling: kroetappels 28, Golden Del. I 85 80, 80 79—85, 75 83—87, 70 84—87, 65 81—84, 60 69—75, II 85 77, 80 76—81, 75 72—83, 70 74—85, 65 71—82, 60 61—76, IID 54—57, III grof 61—71, III fijn 49—53. kroet 3139, Jonathan II 75 72, 70 74. 65 64—75, 60 67—68, IID 58, 111 grof 57—60 III fijn 48, kroet 21, Goudr. III 70 6164, kroet 4350, Zoete Ermgaard I 60 65, III 65 60, appels rotvlek 2128, Saint Remy II 80 53, 70 56—57, 60 52—53, III grof 4448, III fijn 3336, Pondspeer II 70 56, 60 54, III grof 48, III fijn 36, kasaardbeien p. doos v. 200 gr Glasa Extra 1.95—2.19,1 1.86—2.16. II 1.73—1.82. Groentenveiling: kropsla 1422, rabar ber 4751, radijs 29—37. prei 3743, witlof afw. 67, andijvie 70, bloemkool I 971.27, II 591.09, aardappels I 20, II 14—18. AMSTERDAM (ANP) De stemming voor vrijwel alle internationale waarden is gisteren voor de laatste dag van deze beursweek, aan de vaste kant geweest Hierbij onderscheidde zich wederom Unilever met een openingsprijs op 95.40, tegen een voorgaande slotprijs van 93.90. Philips noteerde een halve gulden hoger op 90.90. Terwijl Kon. Olie bijna een gulden opliep tot 130.60, Er was in deze fondsen opnieuw buitenlandse vraag, terwijl er ook kooporders van het publiek aanwezig waren. De handel verliep echter zeer rustig mede in verband met het naderende weekeinde. Wall Street sloot donderdag voor de eigen markt hoger, alsmede voor Philips Unilever en KLM. Het jaarverslag van de Kon. Shel groep hield voor de beurs geen verrassingen meer in. Het minder gunstige eerste kwartaal 1967 van deze groep werd op Ueursplein 5 genegeerd. AKU bleef op 52.80 onveranderd, evenals Hoogovens met een advieskoers op 337. KLM was beter. De scheepvaartsector vertoonde koerswinsten van één tot twee punten door lokale vraag. Ook de Cultures lagen iets hoger in de markt In de Staatsfondsen- hoek trok de Duitse discontoverlaging van gisteren kooporders. Hierdoor ontstond een vaste markt. Vas de lokale afdelingen werd Thomassen en Drijevr hoger geadviseerd op de fors gestegen winst over het afgelopen boekjaar alsmede de gunstige vooruitzich ten. De fusievoordelen zullen aldus de directie in 1967 tot hun recht komen. Thomassen en Drijver beschikt over een agio-reserve van ruim f 61 min. De alge mene reserve bedraagt f 22, de herwaarderingsreserve f 43.5 min. Gedurende de verdere beursduur daalde Philips tot 90 en Unilever tot 95.20 door lokale winstnemingen. Vergeleken met de slotprijs van de vorige week bleef AKU deze beursweek nauwelijks prijshoudend. Hoogovens was zeer vast. Ook Philips en Unilever mochten zich in een forse koersstijging verheugen. Kon. Olie steeg circa een gulden. KLM echter moest belangrijk terrein prijsgeven. In de eerste periode werd Chamotte Unie 7 punten lager gelaten als gevolg van de dividendverlaging. Ook Indoheem noteerde lager eveneens op de dividendver- lagiing. Verder was het aandeel Scheveningen hoger na een lange tijd van koers- afbrokkelingen. staatsleningen Ned 1966-i 7% Ned Ned Ned Ned. Ned. Ned. Ned. Nea. Ned. Nea. Ned. Ned. Nea 168-i1 i% 966 6 V4.f1 64 5ft 65 5*4 64 9 65 11 5% 58 V/x 59 4^ 60/2 4y2 59 4ft 60 4ft 61 4ft 02 4 13/4 14/4 105 y2 101A - Neo Stall. 47 3ft Nea 50/1-2 3ft Nea 54/1-2 3ft Ned 55/1 4ft Ned 55/2 3ft Nederland 3? 3 Ned Gr.b 46 3 Ned Doll 47 3 Ned. Invest Indië 37a 89% 76 84 ft 84s/ 83 ft 83% 91 Bank- en kredietwezen B Nea Gem 57 6 Id 30 1 58/59 4y> Id 25 1 60/3-5 414 Culture» I A dam Kubber i HVA MHen ver 99 ft 88 89 ft 65»/4 125% 88 ft 65 ft 126% Handel, Industrie dlverseD A.K.U. 52.80 x 52.80 13/4 14/4 Utr. Hyp.b. Idem Nievelt Goudr. v. Ommeren c.v.a Rotterd. Lloyd Scheepsv Unle Obi. hyp. bank. 3ft 74 3 75 x 74ft Premieleningen en diversen A. Heynw.o. '55 4 Amstel brouw. 5 Co-op Ned aob 7 Co-op. Ned. r.sp Ned. Gasunie 5% Philips dir. '51 4 Idem 1948 3ft Idem dir. 49 3ft Pegus 1-2 1957 6 103 172 152% 148% 95 97 83 93 105ft 172 155ft 149% 95 105 97ft 93 13/4 14/4 13'4 14/4 Banken Cultuur bank Grun lnd.-Cr. B. Ho 11. Bank Unie Kasassociatie Nat. Inv. B pb 3ft Nat. Ned. cert. Ned. Crediet b. Ned. b Ned. Overzee B, R.V.S. cert. d. Slavenburg'» B. 181 110 570 187 90 179 80ft 181 no b 575 176 179 99ft 98% Obi. lucbtv. spooriv prem obi. 93% Deli MD t. cert i Huogov m\c.v.a Philips Gem Bez j Unilever o.va t Dorische Petr. Dortsche Petr 7% Kon. Petr 64 357 40 614 614 129.70 65.50 357 89.70 95.20 618ft 618ft '30.40 Scheepvaart en Lnchtvaari BAi. 95% 96 Java-China Pak 189ft 190ft K.JL.M t cert. 377.50 381.30 K.N S M n b. 86% 88 Stv Ned. 118 118 KLM 15-Jarig 5 KLM 20-jarig 4% Ned. S.'57 1-2 4% Alkmaar 56 2]/x A'dam 1933 3 ld. pr.obl '51 2 ft ld. 56-1 2y3 ld. 56-2 ld 56-3 2Vi Idem 1959 2 ft Breda 54 2^ Dordrecht 56 2ft Eindhoven 54 2J^ Enschede 54 's Gravb 52-1 2}-$ Idem 52-2 zft Rotterd 52-1 2^ Idem 52-2 2J3 Idem 57 2^ Utrecht 52 2J^ Z.-Holland 57 2^ Z.-Holland 59 2]^ Converteerbare obligatie» AKU t 1000 4 ft Amstel 6 3/4 Gelder Zn v. 4% Hoogovens 5 3/4 Scholten Fox 4^ Alg Bank Ned. AMEV N.R. eert AMRO Bank 93% 92 92 116 79 76% 91 91 79% 94 ft 71Vz 71 ft 75 89 ft 86 ft 85 100% 85 85 ft 89 ft 90ft 90ft 99 ft 09 257 256 667 ft 50.40 50.40 418 b 114 13 Va 13 168ft Handel, industrie, diversen Alb. Heljn goj g Alg H mij Onr. G Amstel br. A dam Balast Mij A'dam Droog Mij A'dam Rijtuig Mij ANIEM nat. bez. Beeren tricotfabr Beers en Zn. Begemann Bensdorp intern. Bergh Jurg f 250 Bergoss BerkeJ's Patent Blaauwhoed Blijdenst wui. Bols Lucas Borsumij Wehry Braatmaeh R'dam Breda mach^abr Bredero Ver.bedr Brocades. Buhrmann Tettej Bijenkort beheer Calve Carps Garenfabr Centr Suiker MD Crane Nederland Cut. Bande) Mij Daalderop Dagra Dess tapljttabr Dikker en Co Drie Hoefijzers DJU). Duyvis Jz. Bmba Erdal Mij. Excelsior Figee mach Ja br. Fokker- Ford Gazelle rtlw.fabr Gelder-Papier 405 234 176 440 b 117.80 86 40 ft 270 b 387 675 500 ft 488 167 115 147 73 103 364 125 408 233 176ft 441 67 85ft 42 283 b 397 689 505 489 ft 700 b 371 65 165 ft 287 116 271 245 147% 72 ft 104% b 363 106ft Gelderl. Tielena Gero fabr. Cert. Geveke en Co. Gist- en Splr Jabr Grasso mach .fabr Grinten v.d. Gruyter Zn. 5% Bergh-Jurg 5ft pc Bredero vastgoed Calvé cam pref. Edy emaille fciagemeyer Co. Halberg m.fabr *t Hart inst. Hatema N.V. Havenwerken Heineken's Bterbr Hero con Breda Hoek's mach fabr Holl Kattenburg Holl. Beton Mij. Holl Const w Holl. Melksuiker Homburg Hoogenbosch sch Hooimeyer Zn Indoheem Ing. Bur Bouwn Internatlo Int. gew beton b Inventum Jongeneeï hou tb. Kemo Kemper Begeer Key houthandel Kledlngind Smits Kiene Sulkerw Kon^abr.vhJUex Kon. Paplerfabr K N Tex. Unie Kon. Zout Ketjen Korenschoof Koudys voed. Kon Ver. Tapijt Kwatta ehoe. Leeuw. Papier Leidse Wolsp. Llndetevea Macintosh Meel Ned. Bakk. Mees bouwmat. B. Meteoor Beton Misset Uitg. Mfl Mosa Mulder-Vogem 1 Muller en Co. Mijnbouwk. werk l Naarden-Ch.fabr. 521 557 896 152 521 557 ft 107 94.40 95 100 180 b 105ft 102ft 487 186 71 73 ft 340 346 82.50 235 211 212 108ft 107 31 30 147% 286 288 302 302 150 - 517% 141 z 156 157 175 171 ft 550 556 123 ft 383 120 193 385 316ft 135 135 356 355 112ft 300 211 214 314 316ft 240 b 250 ft 450 454 Nedap Ned. Dagbl. Unie Ned. Dok Mij. N.exp.pap.fabr. Ned. Kabelfabr. Ned. Melkunie Ned.Scheepsb.Mjj Nelle wed. v. Netam Norit Nijverdal-Cate Oranjeboom Overzeese Gas Paiemb Ind Mij Palthe Philips 6% compr Pletersen auto's Lips en Gispen Ned. Springstof. Nutrlcia Reesink en Co. Relneveld mach. Rivs Ruhaak en Co. Rijn-Schelde Schev expi MD. Schev. expl 1966 Schokbeton Scholten Karton Scholten Honig Simon de Wit Simon's emb^abr Smit Nijmegen Spaamestad Stokvis Zn. Stoomsp. Twen the Swaay van Synres Cbem. Tabak PhU. c.v Tech Unie Texopnni Tbom-Dr-verblifa Th cms en v. bedr Tw Overz Hand Udenhout Steent. Onliever 1% Idem Idem 4% Utermohlen Utr asfaJtfabr. Varoesaeau Veenend Stmjpp. Ver Glasfabr n b Ver MachJabr. Ver. Touwfabr V ettewinkeO Vezel verwerking VifaamU 13/4 149 251 ft 230 87 ft 267 157 77 321 14/4 152 78 248 228 87 ft 267 154 X 159.50 77 317 97 72 35.80 375 220 b 146 201 ft 52.40 26.20 194 79 300 98 183ft 99% 197 ft 90% 102ft 84.50 109 142 36.30 374 240 b 146 203 55.00 28.10 79.50 301 98 180 98 ft 36% 92ft 101 85.50 282 127 161 216 ft 279 101% 141 202 126 162 215 278 102% 128% Vredenstein rub Vuicaansoord Walvisvaart Wereldhaven Wermnk's Beton Wessanen Wilt. Feyen.-Br Weyers Ind B Zaalberg Zeeuwse Confeci Zwanen berg-Org Texoprint 5% or Mijnbouw en petroleum 13/4 14/4 121 119 65 65 319 ft 320 148 ft 151 474 478 174% 175ft 387 389 65 ft 190.60 192.50 Alg. Expl. Ml] Billiton le rubr Billiton 2e rubr Kon Petr Cert idem cert. Moerara Enim ld. cert. opr 1/10 Id. 1 winst be w. Id. 4 winstbew. Oost-Borneo MD. Furness Oostzee Alg r onds bezit Converts 1-1 pb HBBbel.depJl-2ph Interbonds 1 pb Intergas 27.10 b 516 1035 1050 730 667 386 Aandelen in beleggingen A'dam bel.mD t 50 Dutcb int Interunie t öb Nefo f 50 Robeco 150 Unitas 50 Ver bez 1894 t 50 Eurepar i-10 pb Union mlnlere 1 üoUartondsen Anaconda Bethlehem Steel General Electric General Motors Prot, and Gamble Republic SteeJ Shell OU US Stee' 10 cert. 117 106 164.80 77ft 282.50 401.50 95.50 413 450 520 461 101 1035 735 667 386 117.50 107 166.20 203.50 407 96 410 455 80% 81% 36 ft 85ft 87ft 76ft 76% b 47 63% 47 63% 44 mm gedaan en bieden x m laten m gedaan en laten b bieden e ex claim d ma ex dividend fijn stek 20 3.700 kg; tomaten A 17.10-- 17 30 p bak. C 16.20—1640, CC 13.10 218 bakjes; selderij 5—10 bos 5-4°0bos, peterselie 10—11 255, radijs rood 40—58 52.300, witpunt 45. ACMAEA 13 van Barry naar Stanlow ANGOLAKUST 13 van Bordeaux naaf- Dakar ARCA 14 van Porto Seguro naar Cotonou AVEDRECHT 14 thv Almeria naar Antwerpen ALMKERK 13 van Hamburg naar Bremerhaven ARES 14 te Antwerpen AEGIS 13 te New Orleans AMSTELDYK 14 van Le Havre naar Antwerpen ABIDA 14 te Bangkok ACILA 14 te Lissabon AMSTELHOF passeerde 14 Kaap Leeuwin naar Durban ABBEKERK passeei-d 13 Kaap Guardafui naar Penang BATU 13 van Dar Es Salaam naar Zanzibar BENGKALIS 13 van Lattakia naar Aqaba BENINKUST 14 te Dakar BORNEO 13 te Labuan BENGALEN 14 van Napier, 15 te Lyttleton verwacht BENGKALIS 14 te Port Said BLITAR 15 te Mombasa verwacht CALTEX AMSTERDAM 13 van Singapore naar Hongkong CALTEX ARNHEM 15 te Kaapstad verwacht CALTEX NAPLES 14 van Gibraltar naar Gotenburg CALTEX GORINCHEM 14 van Teesport naar Grays CAMITIA 14 te Porta Cardon CHARIS 13 van Maracaibo naar Santa iVIcirtci CERES 12 van West Hartlepool CALTEX NEDERLAND 14 van Bahrein naar Kaapstad CONGOKUST 13 van Victoria naar Takoradi, 16 te Takoradi verwacht DAPHNIS 14 van Amsterdam naar Porto Barrios DAHOMEYKUST 14 te Port Harcouri DIADEMA passeerde 14 Gibraltar naar Rotterdam DUIVENDRECHT 14 thv Samar (Philippijnen) naar Dairen DELFT 13 te La Libertad DIOGENES 13 van Porto Cortes naar Hamburg EEMHAVEN 14 van Antwerpen naar Bremen EENHOORN 14 thv Wight naar Hamburg. EOS 14 te Volos ECHO 13 te Tenerife EUMAEUS 13 te Belawan GAASTERKERK 14 te Port Said GRAVELAND 13 te Paranagua GABONKUST 14 te Antwerpen GAROET 14 van Genua naar Port Said GUINEEKUST 13 van Cabinda naar Freetown GREBBEDYK 14 te Philadelphia HATHOR 14 thv Calais naar Malta HOOGKERK 14 te Suez KAAP HOORN 14 van Singapore naar Saigon KARACHI 14 te Colombo KATELYSIA 15 te Singapore verwacht. KIELDRECHT 14 van Aden naar Colombo KLOOSTERKERK passeerde 14 Minicot naar Aden KOROVINA 15 te Singapore verwacht KOSICIA 14 van Stanlow naar Curasao KOSSMATELLA 14 te Duinkerken KHASIELLA 13 te Curasao KEIZERSWAARD 13 van Newhaven naar Curasao KENIA 14 van Porta Cardon naar Pointe a Pitre KORENIA 15 te Nathrang verwacht KAMPERDYK 13 te Savannah KARIMATA 14 te Hamburg KARIMUN 14 van Assab naar Suez LAARDERKERK 14 van Basrah naar Suez LYCAON 14 thv Algiers naar Bremen LEIDERKERK 14 te Bahrein LEKHAVEN 14 te Bahia verwacht MATARAM 13 van Aden naar Suez MAYA 12 1000 o Guadeloupe naar Mayaguez MARNËLLOYD 14 te Portland MARON 14 te Antigua MUSILLOYD 13 van Houston naar New York MISSISSIPPILLOYD 14 van Bushire naar Mombasa MYDRECHT 13 te Finnart MERCURIUS 14 te Port of Spain MINOS passeerde 14 Kaap Villano naar Rotterdam NYKERK 13 te Durban ONDINA 12 van Ras La Nuf naar Thameshaven ONOBA 14 van Bahrein naar Bangkok naar Suriname ORANJE-NASSAU 14 van Amsterdam PALAMEDES 14 van Amsterdam naar Le Havre PHILIPPIA 14 van Ummsald naar Fredericia PERICLES 14 te Cristobal PLANCIUS 12 van Arklow naar PROVENIERSSINGEL 14 rede Bhavnagai PRINSES ANNA 13 van Montreal naar Toronto PURMEREND 14 van Heysham naar Whitegate SARPEDON 13 te Balbao SLAMAT 13 van Cristobal naar Papeete STEVEN 14 van Bremerhaven naar Montreal SEINELLOYD 14 te Antwerpen SIBEROET 14 van Hongkong naar Bangkok STRAAT CLEMENT 14 van Melbourne naai' Sydney STAD ZWOLLE 13 van Londen naar Gdynia STRAAT CLARENCE 13 te Colombo STRAAT MOZAMBIQUE 13 te Port Harcourt SERVAASKERK 13 te Rotterdam STRAAT FRANKLIN 15 te Singapore verwacht SCI-IIEKERK 14 van Manilla naar Yokohama SEPIA 13 van Mena naar Tranmere STEENKERK parseerde 14 Gibraltar SCH1EDYK 13 te Hamburg naar Rotterdam SLOTEKKERK 13 te Antwerpen STRAAT CHATHAM 14 te Beira STRAAT LOMBOK 14 van Trincoma- lee te Penang TAMARA 15 te Osaka verwacht TJILIWONG 14 thv Madang naar Manila TJILUWAH 15 te Sydney verwacht T.TIMANUK 15 te Dunedin verwacht ULYSSES 14 te Hamburg VANDERHAGEN 12 van Matadi naar Walvisbaai VIVIPARA 14 te Port Alfred VILLARICA passeerde 12 Calvador naar Rosario VIDENA 14 van Belfast naar Bonny WAARDRECHT 14 te Port Said WONOSARI 14 te Antwerpen WATERLAND 13 te Hamburg Konstanz 334 (+1), Rheinfelden 262 it A^S,tr?,atïurg 286<+l°>. Plitters- wtf t Maxau 473(-7), Plochmgen 9aa/ii'o. trntelm 343<-9>. steinbaoh Ma]nz 351 (-6), Binigen 260 lil 286 (-14), Trier 336(-6) Ko- 530^20^ Keule" 313 (-20), Ruhrort 530 -20), Nijmegen 951 (-20). Arnhem EeWe Ussel 524 (-11), Deven- ier Monsin 5468( 12>. Borgha- Stt!' Belfeld H92(-2S), Gliav. beneden de sluis 505 (-27).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 27