riëlse Huisvrouwen kiezen duidelijk voor een ander behangetje IEDING f2,75 FIETS FLINK IN OP MARS )2 GOES „DE ROZEN KUNT U GERUST WATER GEVEN" Rose rozen Spectaculair Afwasbaar Gezonde ontspanning Praktisch in het verkeer 100-5460 stuks <2,25 VOORJAAR 196? VOORJAAR 1967 DAGBLAD DE STEM VOORJAAR 1967 HOFLEVERANCIER UW STILLE WENS kan in vervulling gaan Onze collectie toont u 'n overvloed van sieraden in briljant goud zilver exclusieve bijoux in iedere prijsklasse vindt u in een der meest zaken 110, ROMANTIEK IN HUIS (Van een onzer verslaggeefsters) De jeugd wil romantiek. Zij zoekt naar veelkleurigheid en ba rokke vormen. In haar omgeving wil zij voorwerpen uit vervlogen tijden. Ze demonstreert een dui delijk heimwee naar de kleurig heid van de kleding van vroeger eeuwen en naar de warmte van donker hout en andere materialen die een „oude" sfeer ademen. En de huisvrouw? Hoe is het met haar gesteld? Ze beschikt over „clea ne' van alle gemakken voorziene keukens in steriel wit. Moderne strak ■ke meubels staan haar in overvloed ter beschikking. Ze behoeft maar een meubelafdeling van een groot winkel magazijn binnen te stappen om binnen de kortste keren een complete „woon kamer" thuisbezorgd te krijgen; vier stoelen, recht-toe-reehl-aan bij een rech te, fantasieloze tafel en vooral niet te vergeten het obligate bankstel, strak en zonder franje. dag- en damesbladen, die een nieuw soort behang (vinyl met gecapiton neerde celstoflaag) met grote, roze rozen aanprees, ontving hij tal van reacties van huisvrouwen uit heel Ne derland. De advertentie kondigde de slagzin aan: „De rozen van Goudsmit- Hoff kunt u rustig water geven". Met andere woorden: het behangetje is af- wasbaar Eén brief, van een dame uit Utrecht, was kenmerkend voor wat veel vrou wen op het ogenblik van hun wand- bekleding verwachten. Zij schreef: „Heden uw advertentie in de krant gezien. Ik was er op slag weg van. Wat heerlijk, dat ik geen genoegen meer behoef te nemen met een ab- 1 De behanger weet het ook in stijl te i houden. De witkwast over het oude behang of een nieuw effen behangetje, 2? boort bet. als je modern wilt zijn. •Maar wat wil de huisvrouw anno 1967 I nu werkelijk? Ook zij zoekt meer en meer naar een romantischer aankle ding van haar huis. Iemand, die dat duidelijk merkt, is de heer M. J. Nap, airecteur van een van Neêrlands groot- 51i bejlan2selpapierfabrleken. de Ne- r™ a U „B,ehangsblpapier Industrie M 9°u„d5mit-H°tt te Rijen. Naar aanlei ding van een reuzen-advertentie in de meboekjes, die wij dit seizoen uitge geven hebben, ging dat met het oud- hollands aandoende omslag het best bij de detailhandel. De winkeliers vroe gen allereerst om dat boekje. Het min ste vraag was er naar het stalenboek- je met het moderne, abstracte om slag". stract behang, dat was namelijk nooit mijn smaak. En dan nog wel afwasbaar. Is dat werkelijk waar? Verdraagt dit behang heus de be handeling van vuile kinderhanden, vuile handen van een aan motoren knutselende hobby-zoon en daarna de reinigende werking van een of ander schoonmaakmiddel? Ik kan het haast niet geloven. Niet dat ik geloof, dat deze rozen, die zo afwas baar zijn, dat ze nooit verwelken of vergaan, in de goedkope prijs klasse vallen. Dat hoeft ook niet. Na mijn keuken, die momenteel to taal in de revisie Li, zijn er min stens drie grote kamersdie in aan merking komen voor een behang- beurt. Hoor ik nog van u?" Een meneer schreef naar de fa briek: „Mijn vrouw is gewoon verliefd op u". Wat de afbeelding van een lu- xeus behangetje al niet doen kan? De behangselpapierindustrie ver schijnt dan ook niet voor niets ie der voorjaar met reclameboekjes in de brievenbussen. Zij kent de schoonmaak- en vernieuwingsdrift van de huisvrouw, die niettegen staande alle rompslomp van zo'n behangbeurt zich minsten één keer in de drie, vier jaar geroepen voelt over te gaan tot algehele revisie van haar muren. -git jaar hebben we het wel uitzon derlijk druk gehad om aan alle aan vragen te voldoen" vertelt de heer Nap. „Er ontstaat geleidelijk een tendens naar behang met een werkje, met een klein bloemetje, nog heel voorzichtig, maar dat de keuze van de vrouw meer en meer uitgaat naar een romanti scher decoratie van haar wanden, is duidelijk. Van de verschillende recla- Een bezoek aan de Nederlandse Be hangselpapier Industrie te Rijen is een belevenis. Niet alleen vanwege de spec taculaire aanblik van duizenden me tersdikke rollen papier, de bijna zeven tig kilometer papier, die er per half uur in beweging is en Europa's langste droog-„hanger", waar het bedrukte pa pier in hete lucht wordt gedroogd, doch ook vanwege de ongekende voorraad buitenlands behang. Goudsmit-Hoff is namelijk ook een belangrijk importeur met de alleenverkoop in Nederland van onder meer Duit'se en Japanse „wandbekleding". De roze rozen waar we in het begin over spraken, zijn ook geen eigen produkt, want in Rijen be perkt men zich nog altijd tot het tra ditionele papieren behang. Deze rozen, die „nooit vergaan", zijn afkomstig uit Duitsland, waar dit stepptexbehang wordt vervaardigd van vinyl op een textielbasis, waardoor het op alle vas te ondergronden, ook gescheurde en ruwe muren, kan worden aangebracht. Voor Nederland is het volkomen nieuw. De Rijense importeur is er dit voor jaar voor het eerst mee verschenen. De patronen zijn merendeels erg druk; bloemen, ornamenten, herderstafereel tjes, Parijse straatbeelden. De effen enigszins gemarmerde, vinyl-wandbe- kleding vanzelfsprekend ook afwasbaar, lijkt een beetje op leer. De belangstel ling van de huisvrouw voor dit, enigs zins pompeuze, behang, begint flink toe te nemen, vooral omdat, men er steeds meer plezier in krijgt om de wanden van een kamer of gedeelten er van met verschillende materialen en des sins te behangen. „In" is ook papieren wandbekleding met hout- en tegelmotieven en dessins, die geborduurd lijken te zijn. Ook dit behang, dat in Rijen gemaakt wordt (niet ontworpen, wel gekleurd) is af wasbaar. Men heeft er fraaie namen voor bedacht: „Opus Romaiii" (voor een behang met marmer-effect), „Pa vane" en „Gavotte". De voorjaarscol lectie van G. H. telt ook de namen van verschillende Nederlandse steden: Am sterdam. Rotterdam, Apeldoorn, 's- Gravenhage. Hoewel de belangstelling voor deze dure muurbekleding, waar de afdruk van een vuile kinderhand ge makkelijk van verwijderd kan worden, sterk toeneemt, moet de heer Nap toe geven: „We draaien toch altijd nog op het eenvoudige papieren behangetje". We kunnen het ons levendig voorstel len, want niet iedereen kan zijn mu ren bedekken met bekleding, die zo'n dertien gulden per vierkante meter kost. Een soort rage vormen momenteel transfers (plakplaatjes) G. H. impor teert ze uit Zwitserland. Zij demon streren misschien nog meer dan de belangstelling voor bloemetjes-behang de decoratiedrang en het verlangen van de hedendaagse huisvrouw naar een herleving van het barokke. De transfers (BSB-decoraties) zijn er in al le maten en soorten, van kleine bloem motief j es tot en met omvangrijke or namenten. Ook dierenfiguren, oude au to's, bootjes, beertjes, poppetjes, vo geltjes en visjes behoren tot de BSB- collectie. De huisvrouw plakt ze op keu kenstoeltjes, kastjes, in de kinder- en slaapkamer, keuken, op spiegellijsten bekers, plantenbakken, deuren. Op al les wat zich tot versiering leent. Som mige bloemmotieven geven een oude witgeyerfde stoel of een opgekalefal terd kastje een Scandinavisch of Ti- rools aanzien. Mag het voorjaar dan misschien niet overweldigend bloemrijk" worden, in huis kan men het zich wat dit betreft haast onbeperkt naar de zin maken. Voor wie er lust toe voelt het huis tot een bloemtapijt te maken, is het een rustgevende gedachte te weten <Umogelljkheid ruirnschoots be^ staat. De rozen op het behang verwel- fers m en de.bloemetjes van de trans- artist ek °Xa»?ons dikwijls verrassend vorm «vin éi»,, h"n geabstraheerde vormgeving) evenmin. onze winkel in 129 12 (hoek Hobelnstr.) Lt 16 Lt 5 •]i -mmmmmmÊmmmi ika tg Style. Serae let in l'lijn-dessin. (Van een onzer verslaggevers) at was me een toestand op het einde de vorige eeuw. Doodgewone van mensen, zoals dienstbodes, en loopjongens, bestonden het om zo maar op een fiets te gaan rijden. Op een fiets, zo'n deftige fiets! En dan nog niet eens in fietskledij, maar gewoon in hun werkendagse pakje. We kunnen er nu om lachen. Maar in die dagen vonden heel wat ongeluksprofeten het toch maar een bedenkelijk verschijnsel En denkt nu echt niet, dat een trapfiets een goedkoop vervoer- middeltje is voor jan-met-de-pet. Makkelijk tuffend op uw brom mertje hoeft u echt niet meer te kijken op die meneer naast u, die tegen de harde wind intrapt. Ziet U niet, hoe het fietsje, ondanks de harde wind, uiterst soepel loopt, dat fiets en fietser één geheel lij ken te zijn? Nou ja, het fietsje van die meneer is dan ook twee keer zo duur als uw brommertje. Vergis u overigens niet opnieuw: die hoge prijs wordt niet op de eerste plaats bepaald door aller lei snufjes. Niet alles-wat-d'r-op- en d'r-an-zit maakt dit bijzondere trapdingetje zo duur. Het is dood gewoon een fiets naar maat O nee, u kunt niet een '"illekeurige fietsenwinkel binnenstappen om zo'n maatfiets te bestellen. Maar als u er zo'n zes tot twaalfhonderd guldentjes voor over hebt. kunt u bij de uiterst schaarse specialistische vaklieden wel terecht. Houdt u er dan wel rekening rnëèr 'dat die vaklieden -het aantal be stellingen niet kunnen bijhouden en u dus wel even op een wachtlijst je komt, eer u aan de beurt komt. Want al rijden er geen duizenden maatfietsen rond, de vraag is toch betrekkelijk groot. Groter dan men zou verwach ten Eén maatfiets is niet alleen leis voor personen van uitzonderlijke leng te. Maar er zijn heel wat meer men sen. die. een maatfiets berijden. Fijn proevers van dé weg zijn dat. lieden die zich een fiets laten aanmeten om het grootst mogelijk rijcomfort uit hun tochtjes te halen. Een fiets alleen voor jan-met-de-pet? Vergis u niet. Ziet u daar die me neer dat bospaadje inrijden? Hebt u aan de rand van het bos die slee van een wagen gezien? Daar is die me neer mee hierheen gekomen. En nu gaat hij met zijn gezin echt eens dó na tuur in. zoals een automobilist en een man op een scooter dat niet kunnen. Heerlijk rustig trappen, even wat ge zonde en frisse beweging en tot rust komen buiten de benzinedamp op de grote weg, buiten het geronk var* de motoren. Even wat vogels horen flui ten, die op het Amsterdamse Leidse- plein altijd door het lawaai worden overstemd. Ja ja. dat kunt u wel voorstellen, een man die de gemotoriseerde wereld eens een keertje ontvlucht. Een op- vouwfietsje in- de auto en klaar is kees. Maar voor de rest Ja. wat voor de rest?- Toch een. fiets alleen door jan-met-de-pet. als Je van huis na?.r' je werk gaat en om gekeerd? U bént toch werkelijk abuis. Hebt u nooit gehoord van die bekende en een teken van groot verval. Alle foei-ge- roep was evenwel van weinig nut: de fiets was zijn opmars begonnen. Een opmars die onstuitbaar voortduurde tot aan het einde van de tweede wereldoorlog. Toen leek het het erop, dat de brom-fiets de trap-fiets weg zou dringen. Maar het was slechts schijn. Want opnieuw is de gewone fiets in opmars: èr verschijnen er steeds meer op de Neder landse wegen. Amsterdamse industrieel, in vroeger dagen burgemeester van Amsterdam, die ondanks zijn hoge status of mis schien dank zij die hoge status? 's morgens op zijn fiets stapt en de halve stad doorrijdt om op zijn kan toor te komen, vanwaar hij verreiken de beslissingen neemt? En 's_ avonds hetzelfde: op de fiets naar huis. De fiets alleen voor jan-met-de- pet? Iedereen heeft wel eens een plaatje gezien van koningin Juliana op de fiets- Inderdaad een oude foto, meestal. Maar als het te pas komt, stapt de koningin nog steeds op de fiets. We praatten dezer dagen eens met secretaris Hulsman van de stich ting „Fiets"- Hij liet ons een vrij re cente foto zien van de konigin op de fiets. En hij heeft andere prentjes van andere dames en heren, hoge heren en hoge dames, die allemaal bij tijd en wijle op de fiets stappen. Komt jan-met-de-pet er dan hele maal niet aan te pas? Natuurlijk wel. Straks stapt ook uw verslaggever op een fiets en rijdt heen en weer tussen zijn huis en zijn redactielokaal- Zo zijn er duizenden heel gewone mensen, die fietsen. Duizenden? Welnee, miljoenen! Want hoeveel fietsen zijn er in Neder land wel niet? Zes miljoen, zei de stichting „Fiets" onlangs in een com munique. Maar secretaris Hulsman zei later tegen ons: „Eigenlijk weten we het niet precies. We weten wel hoe veel fietsen er gekocht worden, maar we hebben natuurlijk geen preciese cij fers van het aantal fietsen dat afge dankt wordt. Voor de oorlog bijvoor beeld had een agrariër een oud, afge trapt karretje,, waarmee hij naar het werk op het land reed, een gewone fiets voor een gewone rit in de week en nog een mooie fiets, die alleen op zondagen en feestdagen te voorschijn kwam. M^ar dat is nu natuurlijk niet meer zo Dat getal van zes miljoen heeft men opgesteld aan de hand va'n voorzichtige conclusies uit gedegen marktonderzoekingen. Maar die markt- onderzoekingen wekken volgens de heer Hulsman toch wel de indruk, dat het aantal in werkelijkheid nog hoger ligt. Het oude afgetrapte karretje ls niet meer in tel. Men wil een goed-onder- houden fiets. Maar desondanks blijft de vraag: wanneer wordt de fiets af gedankt? Een vraag waarop het ant woord (nog) niet gegeven is. Wat voor fietsen worden er zoal be reden: de vooroorlogse zwarte fiets ken nen we niet meer. De kleur is, vaak nog wel zwamt, maar ook meer opval lende kleuren zoals groen, blauwt éh lila gaan de aandacht trekken. Een groot verschil zit in d;e vorm: de lijn is vloeiender geworden, het materiaal ls lichter en daardoor is de fiets beter berijdbaar. De klassieke toerfiets maakte plaats voor de sportfiets. Zo is de fiets veranderd. Dan pra ten we nog niet eens over de exclu sieve modellen/ die er. vooral in youw- fietsen. bestaan. Want wonderlijk ge noeg zijn die vreemde modellen er niet zo erg in gegaan ln Nederland. De afwijkende maat van een wiel bij voorbeeld trekt veel bekijks, als ie mand op zo'n karretje rijdt, maa,r bij na niemand lijkt het aan te durven zelf zo'n model aan te schaffen. In Italië is dat anders- Trouwens bij bijzonde re evenementen in Nederland ook. Zo heeft die stichting Fiets" een leen- park van fietsen in allerlei soorten en modellen. Bij allerlei gelegenheden kan men daarvan gebruik maken. Be zoekers uit'het buitenland' wisselen hun congresdagen graag af met een fiets tochtje. Maar ook de Nederlanders zit ten wel op die leenfietsen bij bijzonde re manifestaties. En dan valt het op, hoe doodgewone burgers pp een min of meer normaal model opeens aan een ander op een „gek ding" vragen: „Mag ik 'ns op dat fietsje rijden? 't Lijkt me zo leuk" Soms is het een hele wedstrijd om hetmeest buiten gewone fietsje te pakken te krijgen. Overigens zitten we hier- alweer mid den in de mode. Een mode die zich echt niet allesn tot de fiets bepaalt, maar ook itot -de kleding. <U las -al aan het begin van dit verslag, hoe men ach en wee riep toen de kleine lulden zonder fiétskleding óp dé fiets gingen zitten. Tien fietsmode is er sinds'dié tijd min of meer uitgeraakt. Maar opnieuw is die er nu weer: man nequins showen modellen,- op 'de' fiets,. Een praktische fiets, een' lichte fiets* een doelmatige fiets, dan ook een praktische, lichte en doelmatigekle ding. Soms komt de chairme ei\'wel' eens aan te kort. Er zijn van'die din gen, die op de fiets lekker handig zijn. maar beslist niet mooi. Er zijn echter ook wel dingen, die tegelijker tijd stijlvol en praktisch zijn. Van fietsen, zegt men. krijg je mooie benen. Die mooie benen willen boven zich ook een charmant gekleed lichaam dragen. Geen nood, demes, rond de eeuwwisesling waren er in diverse lan- - - den speciale kleermakers voor fietsen de dames, in Patrijs alleen al waren er zes. De nieuwe vlotte fietsmode heeft de vraag naar tietskleding sterk doen weer die speciale kleermakers voor dames op de fiets terug. Met de fiets heeft het heel veel te 'ma'ken, al is het niet de fiets zelf. Die nieuwe mo de geeft met de fiets een status aan de rijdeo: of rijdster, een status, die de bromfietser niet bereikt, omdat de brommer iets heel anders ls. De brom fiets is een vervoermiddel, maer de fiets is naast vervoermiddel ook luxe, vakantie- en toerisme-steun bij uitstek. Vakantie en toerisme? Waarom is de tandem dan niet „in"? Een korte glorieperiode vlak na de oorlog en op dit moment een zwakke opleving, meer niet, „Samen op de tandem, ja ge zellig", zou dat geen nieuwe leus kun nen zijn? Of, is het misschien niet ge zellig? Zeker is, dat de tandem min der wind vangt dan twee afzonderlijke fietsen, dat de kracht om een tandem voort te bewegen per pei soon minder is dan van twee afzonderlijke^ fietsen. Toch lijkt de tandem er maar' niet in te kómen. Is het misschien, omdat je .achter elkaar zit en dus te weinig di rect contact hebt? We weten het niet, maar het lijkt er wel op. Zo is de fiets dan iri Nederland: een ding om gezellig een tochtje op te maken, een praktisch en handig vervoermiddel over niet al te lange afstanden, een instru ment om gezondheid en ontspan ning te bereiken, maar ook een vertrouwd en dienstbaar instru ment of een statussymbool.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 25