rres
Roger Vivier
dicteert:
CHOC
TIE
sens gratis!
Lof herenregen-
Er komt beweging
in de berenmode
(li
straat 6-3
RNEUZEN
REINIGEN
Jstali
laanóe
di
moae
mm op zoom
colberts en
GROEN - GEUR - GROEN' - GEUR - GROEN - GEUR j
e zon
MANTELS
JAPONNEN
LACHERTJES
VOORJAAR 1967
jon 01140 - 2115
VOORJAAR 1967
DAGBLAD DE STEM
VOORJAAR 1967
EIS" N.V.
verk
of MANTELPAKJE
enz. ontvangt u
'ra korting
r en 1-6 uur
25 89 - 38 17 - 48 37
pnmarkt 14, Hulst
En 2, Terneuzen.
Het zyn altijd Roger Vivier en
Christian Dior die het eerst de
nieuwe Parijse schoenenmode
lanceren. Daarbij moet worden
begrepen dat in het Huis Dior
niemand zit te hameren aan een
leest. Nee, het is de begaafde
gchoenontwerper en modelleu»
Jourdan die voor Dior de schoe
nen maakt. Wie daarop let is een
kniesoor: Vivier en Dior lanceren.
(Jourdan doet het natuurlijk ook
en vanzelfsprekend niet minder
goed, wel veel uitgebreider).
Vivier noemt zijn mode Choc.
Uit het communiqué dat hij heeft uit
gegeven blijkt intussen dat hij de hui
dige mode niet bijzonder schokkend
vindt, maar .,jpng, vindingrijk, vrij.
natuurlijk en totaal niet gekunsteld"
Daarmee in overeenstemming wilde
hij een nog nooit' tevoren vertoond mo
del schoen creëren, een model dat het
lange, lange been zou onderstrepen,
een karaktervolle schoen die om 'zo
te zeggen het duidelijk evenwicht aan
het gehele silhouet zou geven. En hij
dacht aan een sokkel, een voetstuk voor
zijn schoen. Vandaar de zool van 2
cm dikte en de forse hak. De voet
die op de voorgevormde sokkel rust
wordt goed gesteund en geeft een
zekere vaste tred geheel in. overeen
stemming met. de node van dit voor
jaar.
Dit zegt Vivier.
Maar als u de' schoenen met'dikke
zolen ziet, geven ze vooral een schok
omdat ze zo lijken op de schoenen die1
wij in onze jeugd droegen. Nog nooit
vertoond, is wel wat overdreven ge
zegd.
De wandelschoenen van Vivier zijn
gegarneerd met een gesp of metalen
versiering. Bij het broekpak zullen ze
gedragen worden ais sandaal met zolen
van gelakt hout. In verband met de
Afrikaanse modetendenzen kunnen de
sandalen gedecoreerd zijn met op het
been gedragen maskers van dieren of
geesten. Andere modellen hebben en
kelbanden van struisveren, raffia,
houten kralen. De hakken zijn twee
tot 4 cm hoog. De kleuren wit, zand
kleur, ivoor, rood, amber, pistache-
groen, bruin, oranje-
De middagschoen is vierkant van
vorm, en ook de uitsnijding is vier
kant. Grote gespen in Jugendstil ont
werp bedekken bijna de gehele voor
schoen. De hakken zijn nu hoger, wel
tot 6 cm toe, maar steeds fors-
Voor de avond zien wij bij Viviei
schoenen die met allerhande stoffer
zijn overtrokken, gebrocheerd, velour>
verzilverd slangeleer. Anderen zijn be
schilderd of ingelegd met parlemoej
of kristallen. Ook enkelbanden voor dé
avond, nu zelfs van goud. En alles in
alle kleuren van de regenboog.
Dior noemt zijn achoenenmode drie
tand.
Dat wil zeggen dat de neus van zijn
schoenen noch rond, noch vierkant is
maa^ driehoekig in een denkbeeldige
driehoek met een zeer brede basis.
Soms lopen vanuit de drie hoeken fijne
ribbeltjes over de schoen.
Het model komt wel niet altijd als
drietand uit de verf. maar dat neemt
niét weg dat de schoenen heel mooi
zijn.
Hij presenteert ze in goud, hout en
kurk.
Westindisch hout, belegd met blad
goud: Japans papier gecombineerd
met raffia: schildpad: ingelegd ro
zenhout; eikenhout samen met riet.
Niemand zal kunnen zeggen dat Dioi
niet met originele materialen uit de
bus kwam.
1 Bandschoentje met open neus,
witte piké op zilver metalen sokkel
(Vivier)
2) Sandaal van geel satijn met vo
gelmasker en gele veren hoog op
het been. Hak van 5 cm. (Vivier)
3) Wit satijnen avondsandaal met
enkelband van witte struisveer.
(Vivier)
4) Van Dior de Molière als avond
schoen. Het model is beplakt met
flinterdunne vergulde houtkrullen.
W HUISDIEREN -
Er komè beweging in de heren
kleding. Het zalniet lang meer
duren of we kunnen, ons weer kle
den als de figuren uit de Camera
Obscura of uit de film „Gone with
the wind". De herenmode gaat
duidelijk de kant op van „De Drie
Musketiers" zo mannelijk als
pauwen, zonder verwijfd genoemd
te kunnen worden.
Dit mochten wij allemaal opmer
ken tijdens de introductie van de
herenmaatkleding mode 1967 in
Amsterdam.
Het is nog maar een zestig jaren
geleden dat het silhouet in de heren
mode smaller en slanker werd De
modebewuste Nederlandse man echter
accepteerde deze mode met veel
schroom en terughoudendheid. Men
onderkende die tendens wel maar wil
de nog niet direct, zelf in een derge
lijk „nauw" pak lopen. Als het pak
maar lekker" zat, dan was het gauw
goed genoeg.- De Nederlandse man was
gewend aan 't conventionele, vaak wat
fantasieloze pak en beschouwde de
doorbraak naar ,,nauw" dan ook als
een inbreuk op de persoonlijkheid.
Toch ziet men wel een zeer duide
lijk verschil tussen een kostuum van
nu en ongeveer tien Jaar geleden. De
man van nu wenst zich steeds meer
te onderscheiden als individu," juist door
de snelle totale massaficering, en wil
als zodanig ook in zijn kleding er- en
herkend worden. Hij prefereert meer
en meer een directe, persoonlijke aan
passing aan de jaarlijkse mode-impuls.
De „man-in-de-straat" durft meer
moed op te brengen voor de mode
door zich met veel zwier te kleden.
Ja. er komt -beweging in de heren
mode. De couturelijn, welke nu door
breekt 'is conform aan de mode van
de charmante" Van der Hoogen uit
<3e tijd van Hildebrands Camera Ob
scura.
Het gehele silhouet is lang, slank
makend: de colberts zijn lang en hoog
gesloten met een of twee rijen van 3
Jf 4 knopen, de schouders op een na
tuurlijke breedte met een holle schou
oerlijn en een tegen de boord liggen
de kraag; de mouwen zijn hoog inge
zet. de revers niet te smal De pan
talon (veelal omgeslagen) is slank ge
sneden en begint laag op de heup. In
Een sport kostuum van beige
kamgaren twist.
dit geheel is de rugpartij zeer belang
rijk hetgeen o-a. benadrukt wordt door
de sterk gerende heuplijn, die extra-
accent kan krijgen door een stolpplooi.
Het colbertjasje gaat hierdoor nog meer
op de heupen afstaan. De toepassing
van een kapnaad op de pantalon en
een kortere lijfhoogte accentueren de
lengte.
Komen we tot de conclusie dat de
zelfde coupenaden welke in deze pro
gressieve mode worden aangetrokken,
van origine ook in het.meesterstuk van
de herenmode: het jacquet, aanwezig
zijn. Vandaar dat men in de heden
daagse mode terecht spreekt van de
jacquetlijn, die nauw aansluitend is en
gelijk een près-du-corps geen enkele
verwijding toelaat als onnodige verwij
ding.
Daar hebben we de druilerige winter naar verlangd, naar dat on- S
grijpbare in de lucht ,die geur vol beloften, die geur van groen.
Een „groene geur", dat is geen fantasienaam, maar een heel vast om- 5
lijnd begrip in de parfumindustrie, waar geuren met een kleuren-
naam worden genoemd. E
Als wi) in het laatste modenieuws lezen dat felle kleuren rood, rose en oranje
van de zomer even populair zullen worden als het paars in de afgelopen winter jg
was, weet ledereen dat het over mode in kleding gaat. E
Maar een ander modeherlcht zegtgroen wordt steeds meer geliefd, terwijl 5:
de bruine tinten ons minder gaan aanspreken. Dit laatste bericht komt nu niet 5
uit de wereld van kleding en stoffen, maar uit die van geuren.
Bruin en vooral donkerbruin, in voorbije eeuwen zo geliefd, is een geur die E
ln de reukstofienwereld „de diepbruine noot" wordt genoemd. Dat bruin S
voert de gedachten in de richting van het dier. Zolang de mens nog strijd j|
moest leveren tegen de dierenwereld, was de diepbruine noot bijzonder in s
zwang voor parfums. Maar sedert het dier is overwonnen, vinden wij nog s
maar een enkel exemplaar uit de wildernis in de dierentuin terug, waar r
hét weggerukt is uit zijn oorspronkelijke milieu. Met allerlei middelen moe- s
ten wij proberen de laatste overlevenden uit het dierenrijk, in hun eigen om- s
geving in stand te houden.
In de plaats van de diepbruine noot is nu de ..groennoot" gekomen. Er
worden geen parfums meer samengesteld of de groennoot speelt er een gro- s
te rol in. Men vraagt zich af of deze voorkeur voor groen wellicht samen- s
hangt met de angst die ons gaat beklemmen nu de plantenwereld steeds
verder moet wijken voor de hedendaagse beschaving. Wij in Nederland we
ten daarvan mee te praten: waar vinden we nog een echt bos, een ouder
wets landschap zoals beroemde meesters ons dat in hun schilderijen hebben
nagelaten, waar nog de heidevlakten, de weiden met boomgroepen en water,
en de verre horizon
Maar practisch elk land ter wereld doet momenteel concessies aan de natuur
om er de techniek mee te dienen. Bossen worden geveld, heiden ontgonnen,
polders drooggemalen en zeeën gedempt om autowegen, vliegvelden, indus- i
trieën, huizen en geordende recreatieoorden aan te leggen en te bouwen. 5
En zo zou het wel eens kunnen zijn dat de mensen groene geuren in flesjes
willen vangen om hun hunkering naar de verdwijnende groene wereld te
stillen.
Met de geurwaarneming „groen" verbindt de mens een grote hoeveelheid
associaties. Daarom is één groene geur die gefabriceerd wordt door fabrie
ken voor synthetische geuren, niet voldoende voor een compleet „groen" par
fum,
De parfumeur van een onderneming die complete parfums ontwerpt, moet j§
dan ook de beschikking hebben over een groot aantal reukstoffen en ver- j§
schillende „groennoten" om te voldoen aan de mode die de huidige parfum- i
industrie heeft te volgen.
Over de gehele wereld hebben de geurtechnici deze vraag naar groen voor-
zien. Een intensief speurwerk is er het gevolg van geweest en heeft geleid E
tot de ontwikkeling van geurstoffen tot het voordien totaal onbekend wa- E
Als Italië een kleurige mo
de lanceert, dan kunt u er
van op aan dat de suide.
lijke son err in schaterlacht.
Zo is het dan ook met de
zojuist gelanceerde Itali.
aanse collecties waarin
oranje en rozefelgroen
en smaragd, pauwblauw
en vermiljoen het marine
blauw en beige in de scha.
duw stellen.
Bedrukt of jacqard geweven stof
fen geven een wemeling van tin
ten te zien in strepen, noppen, rui
ten, Perzische en Indiase dessins;
in tekening van zonnen en manen,
of ln "cèn imitatie" van het raam
van de glazenier; in mechanische
vormen en kosmische verbeeldin
gen. Dit alles is terug te vinden
op de stoffen voor het zomerjurk
je, het galagewaad en de mantel.
Het is te begrijpen dat hier een
simpel (maar fraai gesneden) mo
del by past, zonder drukke de
tails, écht een kolfje naar de hand
van de ware couterier. Er zijn
twee belangrijke richtingen in aan
te wijzen: het model met de vier
kante schouders, en de A-lijn met
smalle buste, hoge taille en wijd-
uitlopende rok.
DE MANTELS hebben nu eens
kleine kraagjes, dan weer geac
centueerde schouders èn een ho
ge taiillelijn. andermaal een cein
tuur en schouderpatten.
DE JAPONNEN hoeven niet meer
absoluut bij de mantel te horen (zo
als in het afgelopen seizoen voor
schrift was)Dat is alweer een
zorg minder, ofschoon de elegante
vrouw het zal wagen japon en
mantel bij elkaar te dragen zonder
dat zij althans wat kleur betreft,
zuiver harmoniëren. De meeste
jurkjes zijn mouwloos, en tamelijk
aansluitend.
Incrustaties en ceintuurs worden
vaak gezien: zijsluitingen komen
voor bij geruite stoffen.
,®en aafttal modellen uit de Jeugdshow. V.l.n.r. een „recreation
.vaP, gebroken witte Shetland; een auto-coat van bruine cash-
mn-e-double face; en een fancy-smoking waarvan de groene jas ge-
akt is van Shetland en de broek van zwarte riding-cord.
Zo heeft de chemische fabriek Naarden (een Nederlands wereldconcern
met een aantal vestigingen in het buitenland) reeds in 1965 een nieuwe
groenreukstof gevonden waaraan de naam Cyclofoliate werd gegeven. Thans
heeft deze fabriek opnieuw een groene geur aan het bestaande geurenpalet
toegevoegd en het bekend gemaakt onder de naam Verdoracine. Het is een
geur waarin je een vleugje aarde ruikt en een duidelijke herinnering aan A t\l Ij A Pil l\l
plantenwortels opsnuift. Niet van wortels die onder de grond groeien, maar LJJ 1 V V
Juist van het gedeelte dat boven de grond ligt en nog een groene kleur heeft.
Deze verdoracme kan een genuanceerde bijdrage zijn voor alle parfums die
fruit vert" mo hebben zoals „cologne", „bois vert", ,,bois d'automne",
vanzeJfspr6ltend ook goed in het herenparfum; een gelukkige
mode V0°r want herenparfums raken steeds meer in de
teneÏLh=™ii?aI fumi«met *de "?roennoot" doet denken aan de man van bul-
auto bureauleVenS? [eri°i l6 j,agt0r' En °°k al 2:11 meneer uitsluitend in zijn
man" hem byzonder goed Staat geur van „country-gcntle-
gebruhri mïï een synthetische geuren-fabriek worden niet uitsluitend
bijvoorbeelden *?,een aangenaam waas te hullen Het zou u
van de boilentemen agen gfmakkeIUk kunnen overkomen dat een bezoeker
landse sSlwfdf t 00n kaart van zÜn excursie stuurt met deze Hol
ly ker als ^eveuren"or vÜdd 611 Weuren"- De afbeelding wordt nog bekoor-
noedde fahrtet m l zwe,ven' en dat d»en zy dan ook. Want de ge-
kaarten 1. „Naarden maakt hyacinthengeur, speciaal om er brief-
bus tegemoet |6 parfumeren; de bloemengeur waait u al vanuit de brieven-
Nng geraffineerder is het romantisch vleugje dat de Naarden maakt om er da-
mee heTa ea''l®114 mee te omwolken. Dan is er een sophisticated geurtje waar-
amestydschrift de wereld wordt ingestuurd en het speciale luchtje dat
Iel g.°ed Van rubber wordt meegegeven. De industrie maakt van aller-
mlst fn bakker die uit5lultend b*ood van de broodfabriek betrekt.
die veur he n vertrouwde gezellige geur van verse kadetjes; wel hi) kan
geur bestellen en er zijn zaak mee volspuiten.
weeraknd!rrrieV?n,.V0°rVerPakte Waren' *cbrulkt synthetische kofflcgeur, en
laar de fruit "w* 7^n paskla3r semaakt voor de bontwerker de leerhande-
'^Ir men d Tr,ewhet k,cdln^azy„. Er schy„e„ zelfs restaurants te zUn
dehands at' a? nagemaakte croquetjesgeur en handelaars in twee-
Set "e "nUffelaarS Verleidtag brengen vervoerende olie-
GRAPJES. Waarom zouden we niet
eens lachen?
Kijk dan uit naar de vrouw die
op Italiaans voorbeeld zwarte of
witte kniekousen draagt onder haar
zeer korte jurk.
Zorg dat het schouwspel van een
pofbroek onder de wijde minijurk
u niet ontgaat.
Wees erbij als de bruid in een
gebloemde bikini trouwt.
Of als de dame uit wandelen gaat
in de schort van een rijstplantster.
Waaromheen ze een obi (de brede
Japanse ceintuur) draagt en waar
boven de puntige koeliehoed hoort.
De mensen die werkelijk rijst plan
ten, met schort of koeliehoed,
(maar zonder obi) hebben geluk
kig geen tijd om te zien hoe mooie
vrouwen naar hun idee voor gek
lopei^
Neo-geometrische figuren in rood, oranje en geel zijn gedrukt op da
wollen gedecolleteerde zonnejurk, waarover een eenvoudigtamelijk ge
tailleerd jasje past. De koeliehoed is deze zomer hoogst modieus. (Forquet)
Eenvoudig gesneden mantel van
wollen stof die is bedrukt met mo
tieven die in 1925 in de mode wa
ren; de kleuren zijn oranjeviolet,
groen en rood. De stof is omkeer
baar en aan de binnenkant effen
oranje. Er wordt een cachemirè
baret en een groene gladde jurk
bij gedragen. (Forquet)
Een ander idee om te speleva
ren: marine-wit wollen pied- de
poule voor de mantel van prach
tige coupe en schuine verwerking
langs zakken, manchetten en slui-
tingsbies die doorloopt in de ge-
incrusteerde kraag. Een leren cein
tuurtje om het middel en wollen
serge broekspijpen om de benen.
(Valentino)
DE. AVONDJAPON wordt om de
soepele val, ook in het warme jaar
getijde graag van dunne wollen
jersey of crêpe gemaakt, hangend
aan smalle schouderbandjes als van
een badpak en licht uitlopend naar
de zoom. Op effen avondjaponnen
komt borduursel voor, de Indiase
zijde viert hoogtij maar de simpe
le wollen kaftan is indrukwekkend
voor het mouwloze avondtoilet.
Ontworpen voor de „cruise" op
de Middellandse zee, het wollen
jersey-ensemble: witte rok met
haltertop in marineblauw en wit.
Mocht het gaan waaien, dan heb
ben we de mantel waarvan de
voorpanden tegen elkaar aan lig
gen als de metalen gesp gesloten
wordt. (Barentzen,)
Grijze Prince-de-Galles voor
een recht wollen jurkje dat kleine
mouwtjes en schouderpatjes heeft,
gegarneerd is met verchroomde
bolle knopen en zo kort moet zyn
om de kniekousen een kans te ge
ven. (Antanelli,)