rres Roger Vivier dicteert: CHOC TIE sens gratis! Lof herenregen- Er komt beweging in de berenmode (li straat 6-3 RNEUZEN REINIGEN Jstali laanóe di moae mm op zoom colberts en GROEN - GEUR - GROEN' - GEUR - GROEN - GEUR j e zon MANTELS JAPONNEN LACHERTJES VOORJAAR 1967 jon 01140 - 2115 VOORJAAR 1967 DAGBLAD DE STEM VOORJAAR 1967 EIS" N.V. verk of MANTELPAKJE enz. ontvangt u 'ra korting r en 1-6 uur 25 89 - 38 17 - 48 37 pnmarkt 14, Hulst En 2, Terneuzen. Het zyn altijd Roger Vivier en Christian Dior die het eerst de nieuwe Parijse schoenenmode lanceren. Daarbij moet worden begrepen dat in het Huis Dior niemand zit te hameren aan een leest. Nee, het is de begaafde gchoenontwerper en modelleu» Jourdan die voor Dior de schoe nen maakt. Wie daarop let is een kniesoor: Vivier en Dior lanceren. (Jourdan doet het natuurlijk ook en vanzelfsprekend niet minder goed, wel veel uitgebreider). Vivier noemt zijn mode Choc. Uit het communiqué dat hij heeft uit gegeven blijkt intussen dat hij de hui dige mode niet bijzonder schokkend vindt, maar .,jpng, vindingrijk, vrij. natuurlijk en totaal niet gekunsteld" Daarmee in overeenstemming wilde hij een nog nooit' tevoren vertoond mo del schoen creëren, een model dat het lange, lange been zou onderstrepen, een karaktervolle schoen die om 'zo te zeggen het duidelijk evenwicht aan het gehele silhouet zou geven. En hij dacht aan een sokkel, een voetstuk voor zijn schoen. Vandaar de zool van 2 cm dikte en de forse hak. De voet die op de voorgevormde sokkel rust wordt goed gesteund en geeft een zekere vaste tred geheel in. overeen stemming met. de node van dit voor jaar. Dit zegt Vivier. Maar als u de' schoenen met'dikke zolen ziet, geven ze vooral een schok omdat ze zo lijken op de schoenen die1 wij in onze jeugd droegen. Nog nooit vertoond, is wel wat overdreven ge zegd. De wandelschoenen van Vivier zijn gegarneerd met een gesp of metalen versiering. Bij het broekpak zullen ze gedragen worden ais sandaal met zolen van gelakt hout. In verband met de Afrikaanse modetendenzen kunnen de sandalen gedecoreerd zijn met op het been gedragen maskers van dieren of geesten. Andere modellen hebben en kelbanden van struisveren, raffia, houten kralen. De hakken zijn twee tot 4 cm hoog. De kleuren wit, zand kleur, ivoor, rood, amber, pistache- groen, bruin, oranje- De middagschoen is vierkant van vorm, en ook de uitsnijding is vier kant. Grote gespen in Jugendstil ont werp bedekken bijna de gehele voor schoen. De hakken zijn nu hoger, wel tot 6 cm toe, maar steeds fors- Voor de avond zien wij bij Viviei schoenen die met allerhande stoffer zijn overtrokken, gebrocheerd, velour> verzilverd slangeleer. Anderen zijn be schilderd of ingelegd met parlemoej of kristallen. Ook enkelbanden voor dé avond, nu zelfs van goud. En alles in alle kleuren van de regenboog. Dior noemt zijn achoenenmode drie tand. Dat wil zeggen dat de neus van zijn schoenen noch rond, noch vierkant is maa^ driehoekig in een denkbeeldige driehoek met een zeer brede basis. Soms lopen vanuit de drie hoeken fijne ribbeltjes over de schoen. Het model komt wel niet altijd als drietand uit de verf. maar dat neemt niét weg dat de schoenen heel mooi zijn. Hij presenteert ze in goud, hout en kurk. Westindisch hout, belegd met blad goud: Japans papier gecombineerd met raffia: schildpad: ingelegd ro zenhout; eikenhout samen met riet. Niemand zal kunnen zeggen dat Dioi niet met originele materialen uit de bus kwam. 1 Bandschoentje met open neus, witte piké op zilver metalen sokkel (Vivier) 2) Sandaal van geel satijn met vo gelmasker en gele veren hoog op het been. Hak van 5 cm. (Vivier) 3) Wit satijnen avondsandaal met enkelband van witte struisveer. (Vivier) 4) Van Dior de Molière als avond schoen. Het model is beplakt met flinterdunne vergulde houtkrullen. W HUISDIEREN - Er komè beweging in de heren kleding. Het zalniet lang meer duren of we kunnen, ons weer kle den als de figuren uit de Camera Obscura of uit de film „Gone with the wind". De herenmode gaat duidelijk de kant op van „De Drie Musketiers" zo mannelijk als pauwen, zonder verwijfd genoemd te kunnen worden. Dit mochten wij allemaal opmer ken tijdens de introductie van de herenmaatkleding mode 1967 in Amsterdam. Het is nog maar een zestig jaren geleden dat het silhouet in de heren mode smaller en slanker werd De modebewuste Nederlandse man echter accepteerde deze mode met veel schroom en terughoudendheid. Men onderkende die tendens wel maar wil de nog niet direct, zelf in een derge lijk „nauw" pak lopen. Als het pak maar lekker" zat, dan was het gauw goed genoeg.- De Nederlandse man was gewend aan 't conventionele, vaak wat fantasieloze pak en beschouwde de doorbraak naar ,,nauw" dan ook als een inbreuk op de persoonlijkheid. Toch ziet men wel een zeer duide lijk verschil tussen een kostuum van nu en ongeveer tien Jaar geleden. De man van nu wenst zich steeds meer te onderscheiden als individu," juist door de snelle totale massaficering, en wil als zodanig ook in zijn kleding er- en herkend worden. Hij prefereert meer en meer een directe, persoonlijke aan passing aan de jaarlijkse mode-impuls. De „man-in-de-straat" durft meer moed op te brengen voor de mode door zich met veel zwier te kleden. Ja. er komt -beweging in de heren mode. De couturelijn, welke nu door breekt 'is conform aan de mode van de charmante" Van der Hoogen uit <3e tijd van Hildebrands Camera Ob scura. Het gehele silhouet is lang, slank makend: de colberts zijn lang en hoog gesloten met een of twee rijen van 3 Jf 4 knopen, de schouders op een na tuurlijke breedte met een holle schou oerlijn en een tegen de boord liggen de kraag; de mouwen zijn hoog inge zet. de revers niet te smal De pan talon (veelal omgeslagen) is slank ge sneden en begint laag op de heup. In Een sport kostuum van beige kamgaren twist. dit geheel is de rugpartij zeer belang rijk hetgeen o-a. benadrukt wordt door de sterk gerende heuplijn, die extra- accent kan krijgen door een stolpplooi. Het colbertjasje gaat hierdoor nog meer op de heupen afstaan. De toepassing van een kapnaad op de pantalon en een kortere lijfhoogte accentueren de lengte. Komen we tot de conclusie dat de zelfde coupenaden welke in deze pro gressieve mode worden aangetrokken, van origine ook in het.meesterstuk van de herenmode: het jacquet, aanwezig zijn. Vandaar dat men in de heden daagse mode terecht spreekt van de jacquetlijn, die nauw aansluitend is en gelijk een près-du-corps geen enkele verwijding toelaat als onnodige verwij ding. Daar hebben we de druilerige winter naar verlangd, naar dat on- S grijpbare in de lucht ,die geur vol beloften, die geur van groen. Een „groene geur", dat is geen fantasienaam, maar een heel vast om- 5 lijnd begrip in de parfumindustrie, waar geuren met een kleuren- naam worden genoemd. E Als wi) in het laatste modenieuws lezen dat felle kleuren rood, rose en oranje van de zomer even populair zullen worden als het paars in de afgelopen winter jg was, weet ledereen dat het over mode in kleding gaat. E Maar een ander modeherlcht zegtgroen wordt steeds meer geliefd, terwijl 5: de bruine tinten ons minder gaan aanspreken. Dit laatste bericht komt nu niet 5 uit de wereld van kleding en stoffen, maar uit die van geuren. Bruin en vooral donkerbruin, in voorbije eeuwen zo geliefd, is een geur die E ln de reukstofienwereld „de diepbruine noot" wordt genoemd. Dat bruin S voert de gedachten in de richting van het dier. Zolang de mens nog strijd j| moest leveren tegen de dierenwereld, was de diepbruine noot bijzonder in s zwang voor parfums. Maar sedert het dier is overwonnen, vinden wij nog s maar een enkel exemplaar uit de wildernis in de dierentuin terug, waar r hét weggerukt is uit zijn oorspronkelijke milieu. Met allerlei middelen moe- s ten wij proberen de laatste overlevenden uit het dierenrijk, in hun eigen om- s geving in stand te houden. In de plaats van de diepbruine noot is nu de ..groennoot" gekomen. Er worden geen parfums meer samengesteld of de groennoot speelt er een gro- s te rol in. Men vraagt zich af of deze voorkeur voor groen wellicht samen- s hangt met de angst die ons gaat beklemmen nu de plantenwereld steeds verder moet wijken voor de hedendaagse beschaving. Wij in Nederland we ten daarvan mee te praten: waar vinden we nog een echt bos, een ouder wets landschap zoals beroemde meesters ons dat in hun schilderijen hebben nagelaten, waar nog de heidevlakten, de weiden met boomgroepen en water, en de verre horizon Maar practisch elk land ter wereld doet momenteel concessies aan de natuur om er de techniek mee te dienen. Bossen worden geveld, heiden ontgonnen, polders drooggemalen en zeeën gedempt om autowegen, vliegvelden, indus- i trieën, huizen en geordende recreatieoorden aan te leggen en te bouwen. 5 En zo zou het wel eens kunnen zijn dat de mensen groene geuren in flesjes willen vangen om hun hunkering naar de verdwijnende groene wereld te stillen. Met de geurwaarneming „groen" verbindt de mens een grote hoeveelheid associaties. Daarom is één groene geur die gefabriceerd wordt door fabrie ken voor synthetische geuren, niet voldoende voor een compleet „groen" par fum, De parfumeur van een onderneming die complete parfums ontwerpt, moet j§ dan ook de beschikking hebben over een groot aantal reukstoffen en ver- j§ schillende „groennoten" om te voldoen aan de mode die de huidige parfum- i industrie heeft te volgen. Over de gehele wereld hebben de geurtechnici deze vraag naar groen voor- zien. Een intensief speurwerk is er het gevolg van geweest en heeft geleid E tot de ontwikkeling van geurstoffen tot het voordien totaal onbekend wa- E Als Italië een kleurige mo de lanceert, dan kunt u er van op aan dat de suide. lijke son err in schaterlacht. Zo is het dan ook met de zojuist gelanceerde Itali. aanse collecties waarin oranje en rozefelgroen en smaragd, pauwblauw en vermiljoen het marine blauw en beige in de scha. duw stellen. Bedrukt of jacqard geweven stof fen geven een wemeling van tin ten te zien in strepen, noppen, rui ten, Perzische en Indiase dessins; in tekening van zonnen en manen, of ln "cèn imitatie" van het raam van de glazenier; in mechanische vormen en kosmische verbeeldin gen. Dit alles is terug te vinden op de stoffen voor het zomerjurk je, het galagewaad en de mantel. Het is te begrijpen dat hier een simpel (maar fraai gesneden) mo del by past, zonder drukke de tails, écht een kolfje naar de hand van de ware couterier. Er zijn twee belangrijke richtingen in aan te wijzen: het model met de vier kante schouders, en de A-lijn met smalle buste, hoge taille en wijd- uitlopende rok. DE MANTELS hebben nu eens kleine kraagjes, dan weer geac centueerde schouders èn een ho ge taiillelijn. andermaal een cein tuur en schouderpatten. DE JAPONNEN hoeven niet meer absoluut bij de mantel te horen (zo als in het afgelopen seizoen voor schrift was)Dat is alweer een zorg minder, ofschoon de elegante vrouw het zal wagen japon en mantel bij elkaar te dragen zonder dat zij althans wat kleur betreft, zuiver harmoniëren. De meeste jurkjes zijn mouwloos, en tamelijk aansluitend. Incrustaties en ceintuurs worden vaak gezien: zijsluitingen komen voor bij geruite stoffen. ,®en aafttal modellen uit de Jeugdshow. V.l.n.r. een „recreation .vaP, gebroken witte Shetland; een auto-coat van bruine cash- mn-e-double face; en een fancy-smoking waarvan de groene jas ge- akt is van Shetland en de broek van zwarte riding-cord. Zo heeft de chemische fabriek Naarden (een Nederlands wereldconcern met een aantal vestigingen in het buitenland) reeds in 1965 een nieuwe groenreukstof gevonden waaraan de naam Cyclofoliate werd gegeven. Thans heeft deze fabriek opnieuw een groene geur aan het bestaande geurenpalet toegevoegd en het bekend gemaakt onder de naam Verdoracine. Het is een geur waarin je een vleugje aarde ruikt en een duidelijke herinnering aan A t\l Ij A Pil l\l plantenwortels opsnuift. Niet van wortels die onder de grond groeien, maar LJJ 1 V V Juist van het gedeelte dat boven de grond ligt en nog een groene kleur heeft. Deze verdoracme kan een genuanceerde bijdrage zijn voor alle parfums die fruit vert" mo hebben zoals „cologne", „bois vert", ,,bois d'automne", vanzeJfspr6ltend ook goed in het herenparfum; een gelukkige mode V0°r want herenparfums raken steeds meer in de teneÏLh=™ii?aI fumi«met *de "?roennoot" doet denken aan de man van bul- auto bureauleVenS? [eri°i l6 j,agt0r' En °°k al 2:11 meneer uitsluitend in zijn man" hem byzonder goed Staat geur van „country-gcntle- gebruhri mïï een synthetische geuren-fabriek worden niet uitsluitend bijvoorbeelden *?,een aangenaam waas te hullen Het zou u van de boilentemen agen gfmakkeIUk kunnen overkomen dat een bezoeker landse sSlwfdf t 00n kaart van zÜn excursie stuurt met deze Hol ly ker als ^eveuren"or vÜdd 611 Weuren"- De afbeelding wordt nog bekoor- noedde fahrtet m l zwe,ven' en dat d»en zy dan ook. Want de ge- kaarten 1. „Naarden maakt hyacinthengeur, speciaal om er brief- bus tegemoet |6 parfumeren; de bloemengeur waait u al vanuit de brieven- Nng geraffineerder is het romantisch vleugje dat de Naarden maakt om er da- mee heTa ea''l®114 mee te omwolken. Dan is er een sophisticated geurtje waar- amestydschrift de wereld wordt ingestuurd en het speciale luchtje dat Iel g.°ed Van rubber wordt meegegeven. De industrie maakt van aller- mlst fn bakker die uit5lultend b*ood van de broodfabriek betrekt. die veur he n vertrouwde gezellige geur van verse kadetjes; wel hi) kan geur bestellen en er zijn zaak mee volspuiten. weeraknd!rrrieV?n,.V0°rVerPakte Waren' *cbrulkt synthetische kofflcgeur, en laar de fruit "w* 7^n paskla3r semaakt voor de bontwerker de leerhande- '^Ir men d Tr,ewhet k,cdln^azy„. Er schy„e„ zelfs restaurants te zUn dehands at' a? nagemaakte croquetjesgeur en handelaars in twee- Set "e "nUffelaarS Verleidtag brengen vervoerende olie- GRAPJES. Waarom zouden we niet eens lachen? Kijk dan uit naar de vrouw die op Italiaans voorbeeld zwarte of witte kniekousen draagt onder haar zeer korte jurk. Zorg dat het schouwspel van een pofbroek onder de wijde minijurk u niet ontgaat. Wees erbij als de bruid in een gebloemde bikini trouwt. Of als de dame uit wandelen gaat in de schort van een rijstplantster. Waaromheen ze een obi (de brede Japanse ceintuur) draagt en waar boven de puntige koeliehoed hoort. De mensen die werkelijk rijst plan ten, met schort of koeliehoed, (maar zonder obi) hebben geluk kig geen tijd om te zien hoe mooie vrouwen naar hun idee voor gek lopei^ Neo-geometrische figuren in rood, oranje en geel zijn gedrukt op da wollen gedecolleteerde zonnejurk, waarover een eenvoudigtamelijk ge tailleerd jasje past. De koeliehoed is deze zomer hoogst modieus. (Forquet) Eenvoudig gesneden mantel van wollen stof die is bedrukt met mo tieven die in 1925 in de mode wa ren; de kleuren zijn oranjeviolet, groen en rood. De stof is omkeer baar en aan de binnenkant effen oranje. Er wordt een cachemirè baret en een groene gladde jurk bij gedragen. (Forquet) Een ander idee om te speleva ren: marine-wit wollen pied- de poule voor de mantel van prach tige coupe en schuine verwerking langs zakken, manchetten en slui- tingsbies die doorloopt in de ge- incrusteerde kraag. Een leren cein tuurtje om het middel en wollen serge broekspijpen om de benen. (Valentino) DE. AVONDJAPON wordt om de soepele val, ook in het warme jaar getijde graag van dunne wollen jersey of crêpe gemaakt, hangend aan smalle schouderbandjes als van een badpak en licht uitlopend naar de zoom. Op effen avondjaponnen komt borduursel voor, de Indiase zijde viert hoogtij maar de simpe le wollen kaftan is indrukwekkend voor het mouwloze avondtoilet. Ontworpen voor de „cruise" op de Middellandse zee, het wollen jersey-ensemble: witte rok met haltertop in marineblauw en wit. Mocht het gaan waaien, dan heb ben we de mantel waarvan de voorpanden tegen elkaar aan lig gen als de metalen gesp gesloten wordt. (Barentzen,) Grijze Prince-de-Galles voor een recht wollen jurkje dat kleine mouwtjes en schouderpatjes heeft, gegarneerd is met verchroomde bolle knopen en zo kort moet zyn om de kniekousen een kans te ge ven. (Antanelli,)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 17