Groot bedrijf werkzaam in de bouwsector
JONGE BOUWKUNDIGE
BELANGRIJK
NIEUWS
NU
ZEELAND
TAPIJTHANDEL
DE LUIFEL"
TAPIJTHANDEL „DE LUIFEL"
echtpaar
I
xinnran
AM
ÜU
mmrari
AAM
WA1TMANI
hulpkok
dame voor de
wasserij
dame voor de
linnenkamer
WIJ OOK m
FINan
GELD NODIG
erLANOs
voor 18-jarige jongen
een kost-pleeggezin
DE WERFKAMPEN
•70 40' 6*0 80' IÖ0 "I4Ö I60 I80* 200-
v. d. Heyden
kan het
niet helpen
12
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 1 APRIL 1967
14
vraagt:
leeftijd: 20-25 jaar - tenminste ULO-diploma
Geboden wordt een LEVENSPOSITIE in West-Brabant
Uitvoerige, eigenhandig geschreven sollicitaties met vermelding van
diploma's en opleiding, welke met discretie zullen worden behandeld,
worden ingewacht onder no. 4K 46180'bureau van dit blad.
sportieve pleegouders
een nieuw
WOONHUIS
HYPOTHEKEN
N.V. bank voor de bouwnijverheid
DvSfet
Voor zelfstandige
levenspositie
LUXE SNACKBAR en/of
CAFETARIA
OOK
VOOR
door aantrekking van personeel, speciaal aan
gesteld voor onze klanten in ZEELAND van
Wij hebben weliswaar geen grote ruiten
Daarom kost bij ons alles minder duiten!!!
Als Ie aanbieding: KAMERS SISAL BOUCLÉ
Als 2e aanbieding: KAMERS NYLON
Als 3e aanbieding: KAMERS haargaren BOUCLÉ
Als 4e aanbieding: NYLON TAPIJT LEGKLAAR
Kijk bij
Haagdijk 74 - Tel. 35457 - BREDA
en zie wat u wint!
i Gezocht voor kinderkamp i
in omgeving Breda
voor beheer en koken
Geen kleine kinderen
Kamp is ca. 8 mnd.
p.j. bezet
i Brieven onder no. 51461 -
i bureau van dit blad.
te Rilland Bath
i •iliusBaarasiii k
AVONTUREN VAN
SUSKI EN WISKI
Ló
TELEFOON
070-607806
DEN HAAG
LAAN COPES VAN
CATTENBURCH
76
OF FINANCIERING
BREDA: ChrHuvgensstraat 13 Tel. 01600-46793
MIDDELBURG: Ter Hoogestr. 53 - Tel. 01180-4287
TERNEUZEN: Stationsweg 65 Tel. 01150-2369
iiiaiaiiiiiBiiinaiiiiniiiiBiiiiHiii!
■inuinin
Ondanks mijn lichamelijke handicap ben ik spor
tief en levenslustig. Reeds vanaf 1957 ik was
toen 5 jaar verblijf ik in een internaat. Ik heb
het er niet slecht gehad hoor, maar na zo'n tijd
zou ik toch wel dolgraag een paar
willen hebben. - Mag ik op u rekenen? Fijn
alvast bedankt
Als u meer over mij wilt weten, schrijft u dan
naar:
KATHOLIEKE KINDERBESCHERMING
Hang 16 Rotterdam I
TE KOOP AANGEBODEN:
van twee onder een kap
bevattend: grote kamer
grote keuken met
bijkeuken
4 slaapkamers
douche
grote tuin
Koopprijs 42.500 k.k.
Leeg te aanvaarden.
Te bevragen: Brabantstr. 10
Prinsenbeek.
verstrekt de
Bleekweg 5, Eindhoven
tel. 040-16012
Cfibéttuini
VOOR UW
"GIETART"
BETONMOLEN
PRIJZEN VANAF F. 380,-
III
WERNHOUT BIJ BREDA
TEL. 01696 23 54
Neemt U eens vrijblijvend contact
op met Conwerk Nederland n.v.
Met reeds 12.000,- tot 15.000,.
aanbetaling kunt U een nieuw in te
richten
kopen.
Bij iedere zaak een woning.
Conwerk Nederland n.v.
Wilhelminapark 22 Utrecht
tel. 030-25444 en 25445
Gezinsvoogdij-instelling (R.K.) zoekt
het liefst in de Horeca-sector.
1 Brieven onder nr. S-52232-1/4 bur. van dit blad.
immuun
minui
U BELT 01600-23457
en wij nemen graag de
maat van uw kamer op 1
n
Met verankerde pool. Kamer 380 x 400 tijdelijkJJO,—
Gratis gelegd op vilt. Kamer 380 x 400 tijdelijk318,—
Gratis gelegd op vilt. Kamer 380 x 400 tijdelijk320,—
met dubbele rubberrug, kamer 380 x 400 tijdelijk 450,—
l
Huize
tehuis voor psychisch gestoor
de bejaarden
beeft op korte termijn plaats voor een
een
en een
Sollicitaties te richten aan de directrice,
Hoofdstraat 166 te Rilland Bath.
DISTANCE D'ARRET (SOL SEC) 80m 150/ 250m
jAEGEI^
••V'TV-V. V
en weer een eindje optrekken.
Een beproeving, alleen te door
staan met een koel hoofd en met
remmen die direkt maar
gelijkmatig met u mee reageren.
Om even in te houden of -
desnoods - abrupt te stoppen.
Citroëns hebben zulke remmen -
van 2cv tot DS Pallas. Naast
hun op het oog meer beminnelijke
eigenschappen als speelsheid,
esprit en individuele stijl,
geven alle Citroëns u de
onzichtbare, ingebouwde
bescherming van een krachtig,
evenwichtig, aan snelheid
en pk's aangepast remsysteem.
Bij de 2cv-Azam-Ami serie kan
het eenvoudig zo worden gesteld
aan remcapaciteit hebben ze
gewoon meer mee gekregen dan
voor hun snelheid en gewicht als
noodzakelijk wordt beschouwd.
En bieden u hierdoor een surplus
aan veiligheid, dat onmisbaar is
in het verkeer van vandaag.
De ID-DS typen met hun fabuleus
hoge kruissnelheden schrijven hun
eigen hoofdstuk inde geschiedenis
van de auto-techniek.
Citroën was in 1955 de eerste ter
wereld die zijn grote seriewagens
met schijfremmen uitrustte.
Zich visionair realiserend dat de
toekomst het „gelijk" van dit
initiatief zou bewijzen.
Nu In 1967 bieden de grote
Citroëns u niet alleen de bewezen
veiligheid van een gescheiden
remcircuit met schijfremmen
vóór, dat uiteraard hydraulisch
bekrachtigd is. Maar ook auto
matische verdeling van de rem-
kracht, die altijd volmaakt in
verhouding is met de wiel-
belasting. De DS21 en Pallas
hebben bovendien als extra
beveiliging een remwegmeter en
een waarschuwingslampje dat
slijtage van de remblokken
automatisch én tijdig signaleert.
Een voorziening die door de
grootste Zweedse automobielclub
met de gouden medaille voor
wegveiligheid werd bekroond.
Automobiles Citroën nv Amsterdam
door W. v.d. STEEN
Mo, M'sfa IJehafrMKhoofl in unffltim
fatfttiaaiï md ik tram wen en twee auto's'.
ij-Ju. 'swim, uiy 7/r habfj/9t* ntfP
ftachtii'.Van heeft yatt-
tnantoch?enonnen!
Vaat mie achtmof-
fm?
j—v e schilder Jacques van
1 Heyden uit Den Be
y signeert zijn schilder
niet. Hij voelt zich na
lijk niet de maker van zijn
dukten, maar de ontvanger. V
dit ontvangen wil hij weer opnit
ontvangen. Tenslotte geeft hij
plaatjes uit zijn poesiealbum,
spiegeltjes, de tubetjes plakaatif.
het linnen niet voor niets weg.
moet ook leven. En Tegenbosch,
rond deze „Kosmische maker
gedogmatiseerde mystiek aanet
breide in een catalogus, zal er c
wel voor betaald willen word.
Die catalogus is voor de mensi
die zover gijn dat ze het cijfei
kosmisch kunnen doortrekken
dan in het Van Abbemuseum
Eindhoven gaan kijken naar
expositie vol pretenties als lucli
ballonnen.
Als de niet anonyme vader van
anonyme Van der Heyden plo
en hij het niet kan helpen zal d
mij een zorg zijn. Ik snap ni
goed waarom dat den volke kot
moet worden gedaan in een m\
seum en Tegenbosch dat quas
wetenschappelijk moet veran
woorden. Nee, kom nou, geen aan
stoot aan het „vieze" plaatje, mac,
ik vond het wel een aardig voor
beeld om te illustreren, dat ik e
geen barst van snap. Dat zal da:
wel zo gijn en kunnen de ingewlj
den zich verkneukelen over di
domme geschrijf.
Van der Heyden heeft een merkt
waardige zeef, waarin de proti|
korrels van zijn waarnemings
patroon blijven hangen.
Maar goed. De vraag is of dezt
„korrels" belangrijk genoeg zljr
om die in een lijstje te zetten
(Geordend volgens eigen opvatting
over „orde"). Daar komt dan bij
dat zijn „schilderijen" zoveel bege
leidende tekst nodig hebben om
begrepen of desnoods ervaren te
worden. De niet-mystleke be
schouwer zal hoogstens bij een wit
vlak in lijst denken: ,,Ha de lijst
is klaar; we zullen eens beginnen".
Het leeg blijven van een vlak Is
wei een existentiéU ervaring, maarl
door haar vast te leggen wordt zij
gedogmatiseerdzeker wanneer
zij uit naam van een „god" gepre
senteerd wordt. Om over het be
staan van het „puur artistieke"
dan nog maar te zwijgen
Bij Van der Heyden, die „het per
soonlijke wil uitschakelen", wordt
de zaak uit het ovtstaansverband
gerukt en Is juist 'daardoor niet
meer dan alleen maar zwart-wit.
En als hij zegt: „Ik wil het beeld
niet bederven" dan riekt dit m.i.
naar een minderwaardigheidscom
plex. Enfin, er zou nog veel te
zeggen zijn over het begrip „Kos
misch denken" dat bij deze acada-
bra gehanteerd wordt. Ik heb er
gewoon geen zin in. Teveel eer.
Als Van der Heyden zijn spelletjes
wil spelen of met Tegenbosch wil
reneren; best. Maar doe dat op een
andere manierNu zie je mensen
In het Van Abbe lopen, waarbij de
vraagtekens van het gezicht drui
pen en dan als er anderen in
de buurt komen snobistisch ver
zuchten: Fijn hèDat kan tot en
met 23 april.
H.E.
Rectificatie: Op deze pagina werd
vorige week zaterdag in de bespre
king van de tentoonstelling Artypo
gezegd: „Dat wil zeggen, dat de
„normale" typografie van krant,
ooek, gelegenheidsgrafiek e.d. geen
kunst kan zijn" Dat is natuurlijk on
zin. Er moest staan. „Dat wil niet
zeggen, datetc. Een zetfout