KEUS GEMAAKT VOOR CENTRAAL SORTEREN
Praktijk
tilt
zwaar
aan
kleine
kisten
FRUITTELER IN
ZEEUWSCH-
VLAANDEREN
IS GEEN
DOE-HET-
ZELVER
1967
44245
lings-installatie
VEILINGNUMMER TERNEUZEN
DAGBLAD DE STEM
Waarom, centraal?
Stapelkist
ER WORDT
NIET
MEER
GESJOUWD
Meer
Revolutionair
MEENEEMSTAPELAAR
VOORDELEN
TEVREDENHEID
Het centraal sorteren staat de
laatste tijd weer erg in de
belangstelling. Vooral van
veilingzijde dus van de
organisatie die voor de afzet van
het fruit zorgt wordt de nadruk
gelegd op het belang van centraal
sorteren door de veilingpakstations.
Het belang van centraal sorteren
wordt door de fruitteler nog niet
overal even goed erkend, betgeen
blijkt uit de grote verschillen in het
percentage centraal sorteren in
diverse streken van ons land.
Percentage van veilingaanvoer, dat centraal
werd gesorteerd:
Jaar 1965/66.
Landelijk 22%.
Zeeuwsch-Vlaanderen 90%.
Noord-Holland 28%.
Provincie Utrecht 9%.
Betuwe 13%.
Heel Zeeland 41%.
Wat is het belang van centraal sorteren
voor de fruitteler en in hoeverre heeft
invoering van stapelkisten hierop invloed?
In het onderstaande zal hierop nader
worden ingegaan.
In het algemeen is de Nederlandse tuinder
gewend, alle handelingen die er aan de door
hem geteelde produkten moeten gebeuren
zelf te doen. De Nederlandse 'tuinder is een
„doe-het-zelver" bij uitstek in de goede
betekenis van het woord. De fruitteler wijkt
van dit beeld weinig af, want hij plant zelf
zijn bomen (soms door hemzelf opgekweekt),
hij snoeit en spuit zelf en verzorgt zelf de
grondbewerking. De oogst voert hij zelf uit,
waarna hij thuis bewaart en het fruit
vervolgens zelf sorteert. Is dat gedaan dan
brengt hij het produkt zelf naar de veiling,
maar verkoopt het soms zelf nog liever zo
uit de hand aan de handel.
Aan het einde van het jaar komt hij dan tot
de conclcsie dat wat hij zelf allemaal had
willen doen (windscherm snoeien, draineren,
machine-onderhoud) niet allemaal is
klaargekomen, maar dat gebeurt dan een
volgend jaar.
De fruitteler dient dus alles te zijn, een goede
teler, een goede organisator, een goede
koel-technicus, een goede sorteerder, een goed
monteur, vrachtrijder, handelaar en een goede
boekhouder. Niemand zal willen beweren dat
hij al deze eigenschappen bezit, maar evenmin
willen toegeven dat een ander sommige van
genoemde taken beter kan verrichten. Wat
de fruitteler in de eerste plaats moet zijn is
teler, want teelt hij geen goed fruit dan
zijn alle andere eigenschappen overbodig.
Redenen om het fruit centraal te laten
sorteren zijn dan ook:
de teler behoeft zich. niet te bekwamen
in het sorteren, het pakstation is hierin
gespecialiseerd;
de teler behoeft geen personeel aan te
houden of aan te trekken om in de winter
sorteerwerk te laten verrichten;
de teler behoeft niet zijn snoeiwerk te
onderbreken om te gaan sorteren;
de teler behoeft geen sorteerruimte te
hebben waar maar gedurende korte tijd
per jaar in wordt gewerkt;
de teler behoeft geen sorteermachine te
hebben die maar weinig uren maakt en
reeds snel economisch verouderd is;
de teler behoeft niet meer zelf te koelen
om zodoende het fruit zo dicht mogelijk
bij de sorteermachine te hebben;
de teler is in staat om mee te doen aan
het poolsysteem, hij hoeft niet meer zijn
kleine partij afzonderlijk op de veiling aan
te bieden;
het fruit wordt gesorteerd volgens de
normen waarop ieders fruit is gesorteerd,
zodat de teler niet de kans loopt het te goed
of tè slecht te hebben gedaan;
zijn fruit wordt op tijd gesorteerd,
waardoor de kans op
kwaliteitsachteruitgang kleiner is;
de teler behoeft niet in jaren met
topoogsten of in drukke perioden toch een
beroep op het pakstation te doen, om dan
te constateren dat het pakstation deze
plotselinge stijging in sorteerwerk niet
aan kan en schade aan het fruit ontstaat.
De teler van zijn kant heeft argumenten
waarom hij liever thuis sorteerd:
de teler vindt dat hij beter sorteert dan
in het pakstation;
de teler heeft nu eenmaal een
sorteermachine en een gebouw
beschikbaar;
de teler kan bij slecht weer deze „verloren"
uren aan sorteren besteden;
de teler kan thuis gesorteerd fruit
gemakkelijk uit de hand verkopen;
de teler vindt de sorteerkosten van het
pakstation te hoog.
Wegen wij echter de genoemde factoren tegen
elkaar af dan vallen de meeste voordelen
van zelf sorteren weg tegen de voordelen van
het centraal sorteren. De lagere sorteerkosten
welke de teler meent te hebben lijken reëel,
doch zijn het eigenlijk niet. Veel telers
rekenen alleen rente en afschrijving van
machine en gebouwen waarneer hen dit goed
uitkomt en houden voornamelijk rekening
met de gemaakte sorteeruren. Deze worden
op hun beurt niet hoog gewaardeerd omdat
het toch veelal verregende uren zijn.
Wij zijn geneigd hier te stellen dat de
gemiddelde sorteerkosten van fruitteler en
pakstation ongeveer gelijk liggen. Er blijven
dan zoveel argumenten over in het voordeel
van centraal sorteren dat men over deze stap
niet lang behoeft te twijfelen.
De invoering van dé stapelkist zal
noodgedwongen aan het zelf sorteren van vele
fruittelers een einde maken. Wil men
profiteren van de voordelen welke het
stapelkistensysteem biedt (kostprijs verlagende
invloed voornamelijk bij het transport en de
opslag) dan zal men niet meer zelf kunnen
sorteren.
Het zelf koelen van stapelkisten is vrijwel
onmogelijk voor het gemiddelde Nederlandse
fruitbedrijf dat reeds beschikt over
koelruimte. De veranderingen aan de
koelcellen en de aanschaf van hefapparatuur,
waterdumper en een drooginrichting zijn
dermate kostbaar dat de fruitteler hiertoe
niet zal overgaan.
Veel mogelijkheden tot. improviseren zijn hier
niet, zodat in sommige gebieden van ons land
het centraal koelen en sorteren sterk zal
moeten toenemen.
Andersom kan men stellen dat de stapeüteist
weinig kans van slagen heeft in die gebieden
waar men niet berêid is over te gaan op
centraal koelen en sorteren.
Geen wonder dan ook dat in het gebied
Zeeuwsch-Vlaanderen tnet zijn zeer hoge
percentage centraal vervoer, centraal koelen,
centraal sorteren en het goed functionerende
poolsysteem de stapelkist zo'n kans heeft
gekregen en het afgelopen seizoen heeft
bewezen arbeids- en kostenbesparend te
werken.
Dat is ook de reden dat in Terneuzen zo'n
nieuwe moderne veiling kon verrijzen. Da
fruittelers in Zeeuwsch-Vlaanderen bepalen
en beperken zich tot het telen van goed fruit
van een gering aantal moderne rassen en laten
alle andere taken aan de daarop geheel
ingestelde veiling over.
P. VAN LOOKEREN CAMPAGNE
Instituut voor tuinbouwtechniek,
Wageningen.
Iets doen «onder er geld voor te ontvangen, kunnen
slechts weinigen lange tijd volhouden zonder het te voelen.
Voor de meesten Is het een bezigheid, die samengaat met
opofferingen op een ander gebied. Hoewel er tegen
liefdadigheid geen enkel bezwaar bestaat integendeel, het
kan noodzakelijk zijn moet toch de redelijkheid steeds in
het oog worden gehouden. Neem nu b.v. eens het transport
van fruit op de bedrijven en naar de veiling. Grotendeels
worden hiervoor kleine kisten gebruikt. Het is moeizaam
werk, want de kisten moeten met de hand stuk voor stuk
worden opgetild, verplaatst en wegggezet. Eenzelfde kist
moet deze handelingen vele malen ondergaan voordat zij in
de fustloods van de veiling een rustplaats vindt.
Er wordt veel gesjouwd waardoor de handel niet bereid is een
cent méér te betalen. Hoe vaak ook een kist wordt opgetild en
neergezet, het fruit wordt niet meer waard. Eerder minder,
want iedere keer als een kist moet worden verplaatst is er
een kans op beschadiging. Het gesjouw ieder jaar weer is
dus eigenlijk een vorm van liefdadigheid, waarmee vaak de beste
krachten op het bedrijf bezig zijn. En wie sjouwt kan niets anders
doen. Het transport en zeker wanneer hiervoor handkracht wordt
gebruikt, is een aanslag op de geldbeurs en de rug.
Daarom moet het tot het strikt noodzakelijke worden beperkt.
Het lossen van oen vrachtwagen met
behulp van een mecneemstapelaar.
Dat de praktijk zwaar tilt aan kleine
kisten, blijkt uit de belangstelling voor
verbeteringen. Het is niet voor niets dat
de klemsteekwagen een algemeen ingeburgerd
transportmiddel is geworden. In plaats van
één kist, kunnen hiermede meerdere
kisten tegelijk worden opgetild en neer
gezet. Een belangrijke arbeidsbesparing
en verlichting van het werk.
Voor het stapelen van meerdere kisten
tegelijk, zijn enige jaren geleden de
stapelaars in de handel gekomen, waardoor
het kistje voor 'kistje stapelen in het
koelhuis kon worden uitgeschakeld. Er is
dus een ontwikkeling naar grotere een
heden, waaraan iedere fruitteler zonder
hoge kosten kan deelnemen.
Een lage fruitwagen met loopplank en een
klemsteekwagen waren en zijn nog steeds
voor vele telers de middelen om het
vermoeiende optillen en neerzetten te be
perken. Bij dit systeem moet alleen.het
laden van de wagen in de boomgaard en
van de vrachtwagen nog met de hand
gebeuren. De veilingen pasten zich bij de
grotere transporteenheden aan door de
bouw van los- en laadperrons, waardoor
met de klemsteekwagen op de vrachtwagen
kon worden gereden.
Een mens wil echter meer. Men zou dit
kunnen betreuren. Een feit is dat wanneer
men het gemak heeft beproefd van het
optillen en neerzetten van 5 kisten tegelijk,
men de vraag gaat stellen of dit niet met
meer kisten tegelijk kan „Ja", zei men
van de kant van de veiling, waar men veel
heil zag in een verdere ontwikkeling,
De meeste fruittelers waren al tevreden
met hun klemsteekwagen. Op de veilingen
verschenen echter de vorktrucks en de
stapelborden (pallettenl. Stapelborden zijn
vloertjes, die met een hefapparaat kunnen
worden opgetild en weggezet. Staan op
een stapelbord 30 kisten, dan is de arbeids
besparing t.o.v. het kist voor kist optillen
en neerzetten duidelijk. Tegenover 6 ritten
met een klemsteekwagen staat 1 rit met
een stapelbord. Deze ontwikkeling naar
een grotere eenheid bracht een grotere
investering met zich mede, die op de veilin-
kon worden goedgemaakt door de arbeids
besparing. De belangrijke investering is
een reden dat de ontwikkeling naar stapel
borden minder uitgegaan is van de
teler dan van de veiling
Bovendien was in het beginstadium nog
geen geschikte hefapparatuur beschikbaar
voor de bedrijven. Toen hefmasten en
hefvorken op de bedrijven hun intrede deck
kon ook daar van de voordelen van
grotere eenheden worden geprofiteerd.
Wanneer de kisten n.l. eenmaal op een
stapelbord staan, behoeft men er niet
meer met de handen aan te komen. Alle
transporthandelmgen worden dan door de
nermast of hefvork uitgevoerd.
In Zeeuwsch-Vlaanderen is men niet hii
het stapelbord met 30 kisten bleven stil
staan. Het stapelbord is wel een belangrijke
verbetering maar nog niet ideaal. Het
moet nog kist voor kist worden beladen
en gelost, hetgeen met de hand moet
gebeuren. Zou een groot aantal kleine kisten
door een grote kist worden vervangen,
dan zal het handtransport kunnen worden
uitgeschakeld. De grotere eenheden zouden
eenvoudiger in de boomgaard kunnen
worden gebracht, goedkoper in aanschaffing
zijn en minder ruimte in beslag nemen.
In een koelhuis zou meer fruit kunnen
worden opgeslagen.
Grote kisten zouden volgens buitenlandse
ervaringen goedkoper in exploitatie zijn
dan kleine kisten. Minder onderhoud, een
eenvoudiger administratie en minder
zoekraken van de kisten, worden als voor
delen opgesomd door hen. die al jaren
met de grote eenheden werken. Onderzoe
kingen toonden aan dat een grote kist
niet meer beschadiging gaf dan een kleine
kist. Een ruwe behandeling, zoals dit
nog wel eens bij kleine kisten voorkomt,
is aanzienlijker moeilijker geworden.
Al deze overwegingen en ervaringen
hebben geleid tot de ontwikkeling en uit
gebreide toepassing van de stapelkist.
Een stapelkist is een kist op een stapel
bord waarin ongeveer 320 kg fruit kan.
Jaren geleden is men in het buitenland
reeds met stapelkisten begonnen. In
het afgelopen jaar is men in Zeeuwsch-
Vlaanderen er op grote schaal toe
overgegaan, een primeur voor Nederland
Het is niet overdreven wanneer in
Amerikaanse fruitteeltbladen wordt ge
schreven dat de stapelkist voor de
fruitteelt de meest revolutionaire verande
ring is van na de oorlog De invoering
van de stapelkist betekent niets meer
en niets minder dan de totale mechanisatie
van het transport, een uitschakeling
van het zware transportwerk. De fruit-
telèr kan meer aandacht en tijd aan de
pluk besteden, terwijl op de veiling, zo
wel in koelhuis als bij de sorteermachine
gemakkelijker kan worden gewerkt.
Stapelkisten maken het werk menselijker
Dit is belangrijk voor de toekomst, waarin
de mensen steeds minder bereid zullen
zijn met kisten heen en weer te sjouwen
en gemechaniseerde arbeid hoger zal
worden gewaardeerd. Dat lichter werk op
prijs wordt gesteld, bleek in het afgelopen
seizoen op enige bedrijven. Na een paar
dagen werken met stapelkisten was
men daar slechts met moeite tot het werken
met kleine kisten te krijgen. Is het stapel
kistensysteem reeds volmaakt? Zeker
niet. Er blijven nog wensen voor een ge
makkelijker verplaatsing van de kisten
tussen de rijen in de boomgaard Het uit
rijden van de stapelkisten moet kunnen
gebeuren zonder van de rijen een door
trekkerwielen omgewoeld slagveld te maken
In percelen met lage produktie en bij
meerdere malen plukken in een rij
moeten de loopafstanden naar de stapelkist
zodanig zijn, dat men niet het gevoel
heeft met de „vierdaagse" mee te doen.
Gezien de vele voordelen van de stapelkist
is het de moeite waard aan de oplossing
van de moeilijkheden te werken. De mensen
In vrijwel alle bedrijfstakken bestaan er
transportproblemen. Niet in het minst is in de
fruitteelt het transport van fruit een groot
probleem. Dit komt doordat het optillen,
versjouwen en neerzetten van fruitkisten
bestaat pit zwaar handwerk, dat tevens
veel tijd kost. Bovendien moet het transport
zeer zorgvuldig plaatsvinden om de tere
kwaliteitsvruchten zonder beschadiging bij
de consument te brengen. Om dit te
bereiken wordt allerwegen gezocht naar
methoden om het transport van fruit
gemakkelijk, snel en zonder beschadiging te
doen plaatsvinden.
Laten we eens bezien op welke wijze het
vervoer van fruit in vele Nederlandse
fruitcentra plaatsvindt. Daarbij beperken we
ons tot het fruittransport van de individuele
fruitteeltbedrijven naar de veiling.
Van oudsher vervoeren vele Nederlandse
fruittelers zelf hun fruit naar de veiling.
Voor dit doel worden, afhankelijk van
de afstanden van het fruitbedrijf naar de
veiling, alle mogelijke vervoermiddelen
ingeschakeld.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van
bakfietsen, kleine mechanisch voortbewogen
wagentjes, paard en wagen en tractoren
met aanhangwagens. Daarnaast worden,
vooral voor grotere afstanden, vrachtrijders
en bodendiensten bij het fruitvervoer
ingeschakeld.
In vrijwel alle gevallen worden deze wagens
en vrachtauto's door 2 a 3 personen, kist
hebben zich wel voor veel minder be
langrijke zaken ingezet Bij de verdere
ontwikkeling van de stapelkist zullen
dan ook het onderzoek èn de vindingrijk
heid van de teler voor de onmisbare
begeleiding moeten zorgen.
De ontwikkeling van „kist voor kist"
optillen via de klemsteekwagen en het
stapelbord naar de stapelkist, is nog vrij
snel gegaan in Zeeuwsch-Vlaanderen. Dit
is te danken aan de centrale voorzieningen
op het gebied van bewaring, sortering
en afzet en de grote omvang, waarmee
hiervan wordt gebruik gemaakt. Door deze
voorzieningen kan de veiling haar leden
inderdaad tot steun zijn bij de ontwikkeling
naar grotere eenheden. Zonder deze steun
zouden de telers niet veel verder kunnen
komen dan transporteenheden van 5 kisten
Stapelborden en stapelkisten vergen grote
investeringen, die de teler, wanneer hij in
alles alleen zou staan, nooit zou kunnen
doen. Hij zou dan niet alleen staan voor
de aanschaffing van stapelborden, stapel
kisten en hefapparatuur het aanbrengen
van een erfverharding, maar ook voor de
aanpassing van de bedrijfsgebouwen. Dit
laatste is geen geringe opgave Door
verschuiving van investeringen van het
bedrijf naar de veiling, is het zowel
voor gróte als kleine bedrijven mogelijk
geworden deel te nemen aan de nieuwsi
ontwikkelingen op het gebied van het
transport. Dat hiervoor, door de veiling-
nieuwbouw, het getij steeds gunstig is
geweest, zal iedereen verheugen die het
goed meent met de fruitteelt in Zeeuwsch
Vlaanderen.
Drs. H K. KRIJGSMAN.
Instituut voor tuinbouw
techniek, Wageningen.
De mecneemstapelaar kan op eenvoudige
manier aan de vrachtwagen worden
bevestigd.
voor kist, met de hand geladen. Eenieder
begrijpt dat deze vorm van fruittransport
voor de gezamenlijke individuele vervoerders
zeer veel tijd kost. Naast de laad-, rij- en.
lostijd door meerdere personen treden er
veelvuldig lange wachttijden op. Om het
lossen te vergemakkelijken werden hier
en daar loskuilen of losperrons aangelegd.
Men kon dan vanaf de vrachtauto of
wagen met steekwagentjes het fruit op
de juiste plaats in de veiling rijden.
Toch bleef alles handwerk met de kans
op beschadiging van het produkt. Ook in
Zeeuwsch-Vlaanderen vond tot voor kort het
fruittransport plaats met vrachtauto's
die met de hand werden geladen en aan
het losperron met steekwagens werden
gelost, met alle reeds genoemde bezwaren.
Mede door het feit dat de fruitteelt veel
voorkomt op zwaar gemechaniseerde
landbouwbedrijven, was men ervan overtuigd
dat op deze wijze niet kon worden
doorgegaan. Er werd gezocht naar een
efficiënte wijze van transport.
Door de nieuwbouw van het veilingcomplex
te Terneuzen werd het mogelijk om nieuwe
wegen in te slaan. In nauwe samenwerking
met leden en vervoerders werden diverse
mogelijkheden overwogen. Besloten werd
over te gaan naar een volmechaniscli
transportsysteem, gebaseerd op stapelbordcn
en stapelkisten. Een kleine vorkheftruck
werd aan de vrachtauto's gekoppeld om
op de fruitteeltbedrijven stapelborden en
stapelkisten met fruit te laden.
Het aan- en* afkoppelen van deze vorkhef
truck. een zogenaamde „meeneemstapelaar",
vindt in een minimum van tijd op zeer
eenvoudige wijze plaats. De meeneem
stapelaar steekt de vorken in gaten, aan
gebracht in chassis-balken, aan de achterzijde
van de vrachtauto en trekt zichzelf aan de
vrachtauto omhoog. Op deze wijze wordt
de meeneemstapelaar naar en van de
bedrijven meegevoerd.
Op de bedrijven verricht nu de meeneem
stapelaar al het zware laadwerk. Door een
druk op de knop worden lasten van 1000 kg
elektrisch-mechanisch opgetild en voort
bewogen.* Tevens kan aan de veiling met
behulp van een meeneemstapelaar worden
gelost.
Eventueel kunnen twee vrachtauto's door
een goede onderlinge samenwerking volstaan
met één meeneemstapelaar. Onderweg
wordt dan door de reeds geladen vrachtaut'
de meeneemstapelaar aan de ledige vracht
auto gekoppeld. Een vorkheftruck lost in
dit geval op de veiling de vrachtwagens.
De vorktrucks hebben nu de taak van het
aad- en losperron overgenomen,
Uiteraard vraagt deze mechanische wijze
van transport de nodige aanpassing van
'ruittelers, vervoerders en veiling. De
'ruittelers dienen er voor te zorgen dat o
uin bedrijf mechanisch kan worden geladen
Om dit mogelijk te maken, moet een ver-
larde oppervlakte op het erf gecreëerd
worden. Op deze erfverharding wordt het
te vervoeren fruit op stapelborden of in
stapelkisten neergezet. Dit vindt plaats
met hydraulisch bediende hefmasten die
op de tractoren zijn gebouwd.
Verder dienen de vrachtauto's aan deze
transportmethode te worden aangepast,
terwijl de chauffeur de nodige routine moet
verkrijgen bij het laden en lossen. Tevens
moet de veiling zich instellen op een goede
ontvangst van het fruit.
Na één jaar ervaring bleken pas de grote
voordelen, verbonden aan het mechanisch
transportsysteem. De fruitteler bespaart nu
100 procent op arbeid, doordat hij niet
meer met het personeel kist voor kist op
de vrachtauto moet plaatsen. Dit komt de
fruitteler goed van pas, want hij moet
zorgen dat er in deze periode zoveel
mogelijk geplukt wordt. Bovendien kan de
vrachtrijder nu elk moment het fruit laden,
zelfs in plaats van zoals het voorheen
was, op zeer ongelegen tijden voor de
fruitteler of het personeel.
Voor de vrachtrijder ontstaan er nu geen
wachttijden meer. Geheel alleen plaatst hij de
stapelborden of stapelkisten met de
meeneemstapelaar op de vrachtauto. Ook
voor hem betekent dit tijdwinst. Per dag
kan nu ongeveer 25 procent meer fruit naar
de veiling worden vervoerd. Daarbij
komt dat de vrachtautochauffeur, in plaats
van geradbraakt zoals voorheen, 's avonds
niet abnormaal vermoeid is. Zonder bezwaar
vervoert hij hierdoor ook in de avonduren
nog fruit naar de veiling. Hij kan immers,
op de veiling gekomen, ook alleen lossen.
Verder betekent het centrale vervoer voor
de veiling een besparing aan tijd en een
vereenvoudiging van de bedrijfsorganisatie.
Nu komt het fruit consequent op stapel
borden of stapelkisten op de veiling.
In vergelijking met eigen vervoer door
vele individuele fruittelers komt het fruit
met een zekere regelmaat, zonder arbeids-
pieken, aan de veiling. Bovendien kan
op deze wijze de aanvoerruimte in het
veilinggebouw veel kleiner zijn. In plaats
van vele werknemers plaatst nu één
heftruck alle fruit in de bewaarcellen of bij
de sorteermachine.
U begrijpt dat alle partijen tevreden zijn
over het centrale vervoer Uiteraard zijn er
naast de voordelen ook nog wel wensen
en een verdere aanpassing zal in de toekomst
nodig zijn.
Kort geleden is in Terneuzen het besluit
genomen dat alle lege kisten eveneens op
bovengenoemde wijze mechanisch zullen
worden vervoerd. Getracht zal worden het
lege fust reeds vóór de drukke oogst- en
transporttijd naar de bedrijven te vervoeren.
Dit betekent dat hierdoor tijdens de drukke
transportperiode meer fruit per vrachtauto
naar de veiling kan worden vervoerd.
De gezamenlijke voordelen komen uitein
delijk ten goede aan de fruittelers. Zij zijn
het die de totale kosten hiervoor betalen
en hierbij is de veiling een verlengstuk van
het eigen bedrijf.
De Coöperatieve Vruchtenveiling te
Terneuzen heeft bewezen dat in nauwe
samenwerking met fruittelers en deskundigen
het fruittransport op een efficiënte wijz,
kan plaatsvinden. Wat dit betreft geeft
zij het voorbeeld aan de overige fruit
veilingen in Nederland.
C. van de Vrie
Rukstuinbouwconsulentschap Goes