„Nooit en nooit
en nooit met
onbekenden
mee gaan"
Niemand leeft voor zich
GOEDE VRIJDAG:
Collectie-Offerman
jong en bij de tijd
SKDDA1000MB
Nederlander
vindt rollen
uit 6e eeuw
voor Chr.
Soldaatjes en haute couture
Provincie koopt
Linneaushof
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 24 MAART 1967
Mini japon
plus rok.
kombinatie
jong en oud.
|ma draagt 't
met rok,
iter draagt 't
zonder rok.
nieuwste,
/er bij C A.
)lusbij C&A.
'.eel apart en
ïel voordelig.
Bescherming van kinderen tegen aanranding
BERICHT
SCHOLEN
Belangrijke vondst
Geven en nemen
Christus' dood
Beste practical joke
Uitreiking vijfde
Bronzen Loeres
op één april
Venlose ezels kregen
verblijfsvergunning
ZACHTER
'n felle (0-80 km in 14 sec.) snelle (125 km/u)
sterke (kooiconstructie) zuinige (1 op 14) mooie
ruime vierdeursauto voor 'n schappelijke prijs
°°l
(Van een onzer verslaggevers)
Kunnen we onze kinderen be
schermen tegen aanranding en
hoe kunnen we dat eventueel
doen? Deze vragen, al vele malen
gesteld, werden weer eens extra
actueel na het schokkende zeden
misdrijf in Alkmaar, waar een elf
jarige jongen slachtoffer werd van
een psychopaat. Dit heeft nu in
het noorden van het land geleid
tot de vorming van een stichting,
die het kind tegen deze bedrei
ging wil beschermen. Zij wil dat,
nadat eerst allerwege in den lande
afdelingen zijn gevormd, bereiken
door goede en deskundige voor
lichting aan de ouders en de kin
deren, door het verkrijgen van in
vloed op de plaatsing van de de
linquenten en door contact met
hen. Ook wil zij weten wanneer
een patiënt met proefverlof wordt
gestuurd en waarheen hij gaat.
In politiekringen heeft men wel be
grip voor dit initiatief, maar men is
daar van oordeel, dat het allemaal
weinig nut heeft. Alles wat die stich
ting wil invoeren is er al, of het is
onmogelijk. Er wordt bij spreekbeur
ten door politiefunctionarissen op
ouderavonden al voorlichting gege"
ven. De reclassering is er al.
We hebben in ons land al vier re-
classeringsverenigingen. Moet er dan.
zo vraagt men zich af, dan nog een
vijfde, ook al zou dait een gespeciali
seerde zijn, bijkomen? En kan zo'n
vijfde overal in het land de mensen
vinden voor een verantwoorde en
deskundige begeleiding van een de
linquent? Men vergete niet: dat we
hier te maken hebben met patiënten.
Bij het vooronderzoek, bij de berech
ting. tijdens de behandeling en bij de
nazorg zijn deskundigen op velerlei
gebied ingeschakeld.
De politie krijgt al bericht wan
neer een, patiënt met proefverlof gaat.
Maar wat wil men? Zo'n man kan
toch niet dag en nacht geschaduwd
worden? Het zou kunnen dat die ge
nezing van de delinquent op deze
wijze werd tegengewerkt. Het is zelfs
niet ondenkbaar dat het tot een
nieuw delict leidt. We hebben nu
eenmaal te maken met abnormale
mensen, wier reacties tevoren moei
lijk te beoordelen zijn.
Hat is immers vanzelfsprekend dat,
ook zonder deze nieuwe stichting, al
ten die met deze misdaden werden
geconfronteerd, justitie, politie, me
dici en reclassering, voortdurend zoe
ken naar middelen, die deze onitspo-
Nooit Met onbekenden meegaan
ringen zouden kunnen voorkomen of
althans beperken.
In al deze kringen is men het er
over eens, dat er in feite maar één
mogelijkheid is: de kinderen steeds
weer inprenten, dat ze nooit, nooit en
nooit met onbekenden meegaan. Een
taak dus, die voornamelijk bij de
ouders ligt en die verder op de scho
len en in de jeugdverenigingen aan
gevuld kan worden.
Onze vraag of tijdige sexuele voor
lichting daarbij van belang kiain zijn
werd beantwoord met een „beslist
niet". Het waarschuwen tegen het
meegaan met onbekenden kan bij
Surveilleren bij het uitgaan van de school
jonge kinderen niet gekoppeld wor
den aan sexuele voorlichting, want
diie moet uitgaan van wait normaal is,
anders is het het tegenovergestelde
van goede voorlichting. Pas voor het
wat oudere kind kan het een met het
ander in verband worden gebracht.
Daarin zijn wait de leeftijd betreft
grote verschillen mogelijk, zodat al
leen de ouders dat tijdstip kunnen
bepalen.
„Kan het nut hebben bij het uit
gaan van de scholen een oogje in het
zeil te houiden?
De ervaring heeft geleerd dat de
linquenten daar soms hun slachtof
fertjes vinden. Zij volgen zo'n kind,
vinden op die manier uit waar het
woont, hoe het gezin leeft en wach
ten dan op hun kans."
Zo'n surveillance is praotisch niet
uitvoerbaar oordelen de politiedes
kundigen. Alleen al in een stad als
Breda zijn er zo'n honderdtal lagere
scholen, plus nog een aantal kleuter
scholen, die voor zo'n surveillance,
en dan tweemaal per dag, in aan
merking komen. Toch is dat in het
verleden wel gedaan, maar er is nooit
wat uitgekomen.
In de laatste drie, vier jaar heb
ben we hier geen enkel ernstig ze
dendelict met minderjarigen gehad.
En zeker geen zelfs niet in een
veel langere periode dat voorko
men had kunnen worden door sur
veillance bij de scholen. Daarom is
het weer afgeschaft.
Maar omdat er toch wel iets te
zeggen is voor wat extra-waakzaam
heid bij de scholen, zou hier mis
schien een taak kunnen liggen voor
de ouderverenigingen. Er bevinden
zich. bij het uitgaan van de scholen
altijd ouders, die hun kinderen op
wachten. Omdat die daar dagelijks
komen zou het hun in de eerste
plaats kunnen opvallen, wanneer zij
daar een onbekende zien rondhangen.
Maar, ook dat zal maar een zeer
betrekkelijk nut hebben. Het is een
zeer moeilijke materie en het voor
eens en voor altijd voorkomen van de
aanranding van minderjarigen acht
men zelfs niet mogelijk. Men denke
maar aan de spontane aanrandingen.
En men vergete ook niet: er zijn be
vallen dat vroegrijpe, soms zelfs al
leen maar behaagzieke meisjes, door
uitlokking zelf oorzaak werden van
de narigheid.
En daarmee komen we weer terug
op deze belangrijke stelling: de sfeer
in het gezin, de opvoeding door de
ouders en hun waakzaamheid kunnen
er weer toe bijdragen dat een kind
tegen deze bedreiging wordt be
schermd.
HAARLEM (ANP) Het provinciaal
bestuur van Noord-Holland heeft gis
teren voor 380.000 gulden het recreatie
park Linnaeushof In Bennebroek ge
kocht. Daardoor is de openbare ver
koop die gistermiddag om twee uur
plaats zou vinden niet doorgegaan.
In plaats daarvan las de notaris een
communique voor, waarin werd mee
gedeeld, dat met de provincie Noora-
Holland overeenstemming was bereikt
over de verkoop in der minne van een
deel der gronden. Tevens is een ver
zoek ingediend ter verkrijging van sur
seance van betaling bij de arrondise-
mentsrechtbank te Haarlem.
Op grond van deze nieuwe ontwikke
lingen bestaat het voornemen de Lin
naeushof N.V. met park, speeltuin, ml-
nicorso, tropentuln en parkeerterreinen
zo spoedig mogelijk weer te openen.
ATan oudsher is Goede Vrijdag een
dag van ernst, stilte en bezinning
geweest. Spontaan zijn we blijven be
seffen, dat die dag „bijzonder" was
om de herinnering, die er aan verbon
den was. Het is een soort christelijke
„gedenkdag" geworden, die ons uit
nodigde om in gedachten terug te ke
ren in het verleden, nog eens te den
ken aan „toen en toen". De kans be
staat, dat met het voorbij-zijn van die
dag, de nawerking van die „herinne
ring" ook weer verdwenen is. We le
ven snel, niet alleen in die zin, dat de
dagen elkaar zo snel opvolgen, maar
ook ln die zin, dat de Inhoud van de
dagen zo vlug wisselt; soms staan we
eb zelf verbaasd over, dat ons leven in
korte tijd met zoveel verschillende en
uiteenlopende dingen gevuld is ge
weest, voorzover we dan tenminste
nog van echt „gevuld-zijn" zouden
mogen spreken.
Betekenis en inhoud van „Goede
Vrijdag" is op die manier verschraald
en heeft de band met het werkelijke
leven, dat weer verder gaat, verloren.
Juist daarin zou de eigenlijke waarde
van zo'n dag gevonden moeten wor
den, dat het leven zelf er weer een in
jectie door zou krijgen, niet aan de
oppervlakte, maar ln zijn diepere we
zen.
T\at de mens niet meer in besloten-
■^heid leeft, maar gekenmerkt wordt
door „openheid", is een van de grote
ontdekkingen van de moderne mens;
naast alle ontdekkingen buiten hem
zelf heeft hij ook deze zelf-ontdek-
king gedaan. Hoe men het ook wil for
muleren, menszijn is op alle niveaus
„betrokkenheid", of het nu gaat over
stof, medemens of God. Zich daarvan
willen terugtrekken of zich onttrek
ken aan de consequenties daarvan moet
gelijk staan met het ontkrachten van
eigen leven. De volheid en volmaakt
heid van het menszijn kan alleen maar
bereikt zijn door zichzelf echt te „ge
ven", d.w.z. door in alle ernst buiten
zichzelf te willen treden, naar al dat
andere toe te gaan. Er bestaat geen
andere mogelijkheid om als mens
harmonisch, alzijdig en volrealistisch
uit te groeien. M.a.w. alleen door te
.geven" kan de mens zichzelf waar
maken; door van zichzelf weg te gaan,
„neemt" hij pas de ware volheid van
leven in zich op. Telkens proberen we
weer zonder te „geven" alles naar ons
toe te trekken, alles te „nemen", ons
zelf tot centrum van een heel kleine
en enge bestaanswereld te maken,
waarin we dan heer en meester zijn en
onszelf helemaal thuis kunnen voelen.
We zouden zo graag die spanning van
„geven" en „nemen" willen ontlopen,
omdat we zo moeilijk kunnen of wil
len aanvaarden, dat „leven" alleen
maar langs de „dood" kan ontstaan.
We struikelen b.v. over de liefde, die
een totale inzet, een zelf-gave vraagt
omdat we bang zijn, dat we als het
ware oiniszelf verliezen onszelf voorbij -
geven! In de arbeid durven we ons
zelf niet helemaal te geven of in te
zetten, omdat we vrezen, dat er te veel
van ons geëist zal worden, dat er vol
ledig bezit van ons genomen wordt.
Tegenover God zijn we karig, omdat
uiteindelijk het wel eens gevaarlijk
zou kunnen zijn jezelf zo maar hele
maal aan Hem uit te leveren; waar
blijf je Zelfstandigheid wordt een
ideaal, waarin „geven" op die manier
niet meer passen kan; of het zou nog
gezien kunnen worden als een omweg,
om later en dan liefst toch zo gauw
mogelijk méér te kunnen „nemen"
De echte levenswaarde van het „ge
ven", zodat men daarin juist het leven
intensiveert, ontgaat ons. We moeten
oppassen voor een zekere tweeslach
tigheid in ons leven. Het is niet zo
erg moeilijk om helemaal vrijblijvend
te discussiëren over 't moderne mens
beeld, alle nieuwe aspecten ervan te
belichten, te wijzen op die winstpun
ten ten opzichte van de vroegere
mensvisie; maar het wordt een uiterst
moeilijke aangelegenheid, om zelf ra
dicaal dat mensbeeld te gaan beleven!
Denken en doen zijn verschillende
dingen; ze moeten parallel lopen, maar
in feite raken ze elkaar herhaaldelijk
en soms heel fundamenteel kwijt,
heeft de mens eigen leven in twee ver
schillende vlakken verdeeld. We wor
den onherkenbaar voor onszelf!
„Tk heb de macht mijn leven te ge-
A ven en het ook wèer te nemen
Een woord van Christus dat als in
leiding dient op Zijn eigen lijdensge
schiedenis. Hij wist, wat Hem te
wachten stond; in volle vrijheid ac
cepteerde Hij het, wetend dat de Va
der het zo van Hem wilde. Hiij sprak
die woorden als mens. Hij was er zich
van bewust, dat die macht om het le
ven te geven eigenlijk „gevaarlijk"
was: het kon op zich genomen ja en
nee inhouden; Hij wist, dat het „ge
ven vam Zijn leven" oppervlakkig
gesproken weinig aantrekkelijks had.
Maar Hij wist ook en wilde dat uit
drukken dat het geven van Zijn
leven, zoals Hij dat wilde gaan ver
werkelijken, ook de macht en moge
lijkheid impliceerde, om in het „ge
ven" de eigenlijke volheid van Zijn
leven weer op te „nemen". Hij gaf
Zijn leven als mens, maar als God zou
Hij dat bestaan, dat leven weer terug
kunnen nemen, weer opnieuw tot le
ven kunnen herrijzen.
Zo diep en verreikend is onze
„macht" over het leven nietMaar
punten van overeenkomst zijn er en
moeten er zijn tussen ons en deze
„Mede-mens". Ook wij kunnen ja en
nee zeggen tegen het leven: we kun
nen ons afsluiten en de macht om het
leven te geven op een negatieve wijze
gestalte geven; aan dat nee beant
woordt het denken, dat we zo ons le
ven beter dienen, meer onszelf blijven!
Die macht kan ook een „ja" worden
en in diezelfde machtsuitoefening zit
dan opgesloten, dat we op weg zijn
persoonlijk en onmiskenbaar om
onszelf het leven toch weer te geven,
voller, mooier; in het „ja" komt ons
leven tot zichzelf, „neemt" het volle
vormen aan.
Christus heeft duidelijk gemaakt
op een bijna paradoxale wijze dat
het spel van „geven" en „nemen" van
het leven serieus te nemen is, maar dat
men ook vertrouwen moet op soms voor
ons zo duistere samenhang van die
twee aspecten. Hij heeft dat duidelijk
gemaakt op een punt, waarop het voor
ons juist het moeilijkste is: tegenover
de anderen, tegenover de medemen
sen. Daar toonde Hij, dat menszijn niet
op de eerste plaats een eng-besloten
bestaan-voor-zichzelf is, maar integen
deel een „bestaan-voor-anderen", in
welke alledaagse vormen dat dan ook
gemanifesteerd moet worden. Al het
praten over medemenselijkheid mist
inhoud en diepte, als het niet in laat
ste instantie de wegen opent naar een
praktisering op verkleinde schaal,
maar in reële verhoudingen van
wat Christus op Goede Vrijdag^ tot in
de doodzware consequenties vóórdeed.
In Zijn sterven wérd Hij pas Degener
die Hij al wès: Redder, Verlosser, Mes
sias: in het „geven" van Zijn leven,
m.a.w. door niet voor Zichzelf te leven,
„nam" Hij pas de eigenlijke volheid
en de diepste zin van Zijn bestaan aan,
werd Hlij pas Zichzelf (we kunnen het
alleen maar op deze gebrekkige men-
selijke wijze proberen te verwoorden)
Goede Vrijdag doet meer, dan een
„herinnering" oproepen, een feit of ge
beuren weer levendig voorstellen het
moet 't levensgeheim van Iemand op
roepen, dat in de dagelijkse feiten en
gebeurtenissen van ons leven herhaald
moet worden, om aan de volheid van
leven en menszijn toe te komen, zoals
het voor ons mogelijk is en zoals het
ons als opgave is meegegeven.
P. DR. AL. LEENHOUWERS, CAP.
AMMAN (Reuter) Nederlandse
archeologen hebben ten noorden van
Jeruzalem geschriften gevonden die
minstens even belangrijk moeten zijn
als de enige jaren geleden ontdekte
Dode-Zee-rollen.
De Nederlandse prof dr. H. J. Fran
ken van de universiteit te Leiden zei
dat de geschriften zijn gevonden bij
de uitgraving van een gebouw te Deir
a'AIla, dat vermoedelijk een heilig
dom is geweest en omstreeks 2.500
voor Christus door een aardbeving
moet zijn verwoest. ,,De tekst is ge
schreven met een penseel met zwarte
en rode inkt op muurbepleistering, en
is zeer mooi uitgevoerd in het Ara
mese schrift.
Welke taal het is, ia nog niet be
kend; waarschijnlijk is het Aramees
of Hebreeuws uit de zesde eeuw voor
Christus. In dezelfde ruimte is een
blok kalksteen gevonden met opschrif
ten in hetzelfde schrift, dat ook op twee
potten is aangetroffen", zei dr. Fran
ken. Hij acht de vondsten van groot
belang-
De schrifttekens moeten zijn aan
gebracht, in de tijd van Cyrus de Gro
te van Perzië. Cyrus liet de mensen
die door de Babyloniërs waren verban
nen naar huis terugkeren en gaf de
joden toestemming hun tempel in
Jeruzalem weer op te bouwen.
ARNHEM (ANP) Met uitreiking:
van de vijfde zogenaamde Bronzen
Loeres en een feestelijke etalagewed
strijd zal op I april a.s. het naar
die datum genoemde comité te Zand-
voort zijn eerste lustrum vieren. De
Bronzen Loeres, een kleine uitgave
van het Paaseilandbeeld, dat men in
Zandvoort opgesteld vindt, is 'n schep
ping van de Steenhouwer Edo Tettero
de.
Het Paaseiland-beeld „spoelde aan"
in Zandvoort in de nacht van 29 op
30 maairt 1962. Na een enige dagen
goedgespeelde samenwerking tussen de
schepper van het beeld, de N.T.S. en
het Zandvoortse gemeentebestuur,
bracht de televisie 's avonds op 1 april
de ontknoping. De „grap" van het
beeld werd gecontinueerd in de jaar
lijkse uitreiking van de Bronzen Loe
res als prix de joke op 1 april voor de
beste practical joke van het daaraan
voorafgaande jaar. Er werd een co
mité gesticht dat de instandhouding
van het beeld in Zandvoort en stimu
lering van de goede grap als doelstel
ling heeft gekozen.
De eerste Bronzen Loeres ging naar
de vier Nijmeegse studenten die op de
laatste dag van de Nijmeegse vier
daagse in 1961 als „Turkse officieren
met gevolg" nogal wat deining veroor
zaakten. In de jaren 1964-1966 ging de
Loeres resp. naar een directeur van
een Amsterdams reclamebureau, Bert
Hanstra (voor zijn film „Alleman"),
en de commandant van het regiment
van Heutsz, kolonel A. C. van der Meij-
den.
De jury voor de vijfde Bronzen
Loures bestaat uit de heren Eppo Doe-
ve, voorzitter en dr. Joh. N. J. Kip-
ping, Cor Ketting en Wim Kok, raads
lid van de gemeente Zandvoort als
leden. Zij zal haar uitspraak volgen
de week bekendmaken. De winkeliers
van Zandvoort zijn uitgenodigd mee te
doen aan een etalagewedstrijd.
Op 1 april zal in Zandvoort aan de
winkelier die de grappigste en origi
neelste uitstalling in zijn etalage heeft
gehad, een etalage-Loeres worden uit
gereikt. Daarna zal dan in hotel Bou-
wes de vijfde Bronzen Loeres worden
opgeluisterd. Overdag en 's avonds zul
len de feestelijkheden worden opge
luisterd door een gezelschap doedel
zak spelende Amsterdammers. Het 1
april-comité heeft de inwoners van
Zandvoort verzocht ter gelegenheid
van het eerste lustrum de vlag uit te
steken.
Een avond-broekjapon van zijde
in fonkelende kleuren van Ferry
Offerman.
VENLO (ANP) De 40 Corsica an
sa ezels die in Venlo werden vastge
houden omdat de invoervergunning
ontbrak en tijdelijk in het gemeente
lijk slachthuis waren gestald, zijn vrij
gegeven nadat door de zorg van de
veeartsenijkundige dienst een inenting
had plaatsgevonden en invoervergun
ning was verleend.
Tijdens het enkele dagen durende ver
blijf in Venlo is een der dieren die be
stemd waren voor een dierengroothan-
del in Tilburg, gestorven. De overige
dieren zijn met vrachtauto's naar hun
plaats van bestemming gebracht.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Het couture-
huis Ferry Offerman bestaat 20
jaar, juist nu de mode-ontwerper
zelf 60 wordt. Hij vond dit geen
reden o mte jubileren, maar wel
om zijn halfjaarlijkse show in de
Amsterdamse salons zo eclatant te
maken als zelden tevoren. Bravo...
De nieuwe zomercollectie is voortref
felijk: verrassend van variatie en toch
evenwichtig, jeugdig en toch stijlvol.
Ferry Offerman maakte drie collec
ties: een pret a porter, waarvan de
prezen variëren van 90 tot 185 gulden
een tweede die tot 395 gulden klimt en
tenslotte de haute couture-collectie die
reikt van 235 tot 1275 gulden.
Uit de eerste categorie stapten de
drie tinnen soldaatjes voor het voet
licht: een rood, een wit en een blauw
broekpak in diolen loft met helm van
dezelfde stof. Hkmderd acht en dertig
gulden is de prijs van zo'n allergrap
pigst tenue.
Na dit voorproefje in de nationale kleu
ren (de collectie heet sinds jaar
en dag „La belle Hollandaise") volg
den de meer dan 100 couturemodellen.
Lichte wollen zomermantels met rui
me ruggen voor een zwierig parade
ren, een klein rugceintuurtje, een dub
bele rij knopen en oen harmonisch ge
heel met de japon, witte, gele, groene
en oranje jassen, maar ook een warm
diepbruin voor de mantel met wijde
klokken in vier plooien, gedragen over
een witte jersey jurk. Een gele jas over
een gele rok en wit hes met marine
blauwe strepen als bretels, onthult na
een kleine stripease waarbij ook de
rok verdwijnt dat het hesje aan Ber
muda shirt vastzit.
De tailleurs met stolpplooien of klok
ken mogen nog op safariepakken lijken,
maar ze zijn veel zachter van vorm
en hebben geen kettingceintuurs, wat
een vooruitziende blik verraadt, want
dat koper zal gauw uit de couture ver
dwenen zijn. Grapjes voor de jeugd
vinden hun vorm in strandpakjes zoals
een pique bikini en duster met broek-
effect, of een katoenen jurkje met 2
grote blote gaten boven het middel en
een bijpassende flaphoed. Het zijden en
semble is subliem in geel-wit gedes
sineerde faille, de wijden jas over het
pakje met aangesnoerde ceintuur. Tal
loos zijn de kleine jurkjes in schitte
rend gedessineerde zijde of in ijle mous
seline die in lagen over elkaar ligt
en als een elf en jurkje rondwolkt.
De klokkende rug die wij zo bewonde
ren bij de mantels is telkens in deze
collectie weergekeerd tot bij de avond
japonnen toe. Of zij nu kinderlijke
jurkjes draagt dan wel somptueuze ge
waden. een stramdpak of een zoete
bruidsjapon, elke „belle Hollandaise"
mag wensen altijd zo smaakvol en
origineel gekleed te zijn. Ferry Offer
man die bijgestaan wordt door de
jonge Prafu L. Patel, gaat opgewekt
een nieuwe glorieuze fase in.
(ADVERTENTIE)
SKODA 1000 MB
Ma,I'll t SKODA 1000 MB DE LUXE
SKODA 1000 MB DE LUXE SUPER
SKODA 1000 MBX HARDTOP
inclusief verwarming, rolhoes, ruitesproeiers, passeerlicht.
parkeerlicht, stuurslot, kindersloten, zonnekleppen, kleer-
haakjes, 3 asbakjes, slaapbanken, laadvloer, radiaalbanden,
gereedschap, rubber bumperrozetten, gebittacte carrosserie.
Vraag nadere inlichtingen of gratis proefrit aan bij:
Gar. Cappendijk, Axelsestraat 174, Terneuzen, tel. 2030
Gar. F. Bogaert, Gravenstraat 293, Cllnge, tel. 2190
Gar. I. J. Adriaansen, Oudestad 24, Oostburg, tel. 2679
Gar. Nijsse, Veluwew. 9, 's-Heer Hendrikskinderen, tel. 6913
Gar. Swagemakers, Korenbeurspl. 1 B, B. op Zoom, tel. 6285