„Nooit en nooit en nooit met onbekenden mee gaan" Niemand leeft voor zich GOEDE VRIJDAG: Collectie-Offerman jong en bij de tijd SKDDA1000MB Nederlander vindt rollen uit 6e eeuw voor Chr. Soldaatjes en haute couture Provincie koopt Linneaushof DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 24 MAART 1967 Mini japon plus rok. kombinatie jong en oud. |ma draagt 't met rok, iter draagt 't zonder rok. nieuwste, /er bij C A. )lusbij C&A. '.eel apart en ïel voordelig. Bescherming van kinderen tegen aanranding BERICHT SCHOLEN Belangrijke vondst Geven en nemen Christus' dood Beste practical joke Uitreiking vijfde Bronzen Loeres op één april Venlose ezels kregen verblijfsvergunning ZACHTER 'n felle (0-80 km in 14 sec.) snelle (125 km/u) sterke (kooiconstructie) zuinige (1 op 14) mooie ruime vierdeursauto voor 'n schappelijke prijs °°l (Van een onzer verslaggevers) Kunnen we onze kinderen be schermen tegen aanranding en hoe kunnen we dat eventueel doen? Deze vragen, al vele malen gesteld, werden weer eens extra actueel na het schokkende zeden misdrijf in Alkmaar, waar een elf jarige jongen slachtoffer werd van een psychopaat. Dit heeft nu in het noorden van het land geleid tot de vorming van een stichting, die het kind tegen deze bedrei ging wil beschermen. Zij wil dat, nadat eerst allerwege in den lande afdelingen zijn gevormd, bereiken door goede en deskundige voor lichting aan de ouders en de kin deren, door het verkrijgen van in vloed op de plaatsing van de de linquenten en door contact met hen. Ook wil zij weten wanneer een patiënt met proefverlof wordt gestuurd en waarheen hij gaat. In politiekringen heeft men wel be grip voor dit initiatief, maar men is daar van oordeel, dat het allemaal weinig nut heeft. Alles wat die stich ting wil invoeren is er al, of het is onmogelijk. Er wordt bij spreekbeur ten door politiefunctionarissen op ouderavonden al voorlichting gege" ven. De reclassering is er al. We hebben in ons land al vier re- classeringsverenigingen. Moet er dan. zo vraagt men zich af, dan nog een vijfde, ook al zou dait een gespeciali seerde zijn, bijkomen? En kan zo'n vijfde overal in het land de mensen vinden voor een verantwoorde en deskundige begeleiding van een de linquent? Men vergete niet: dat we hier te maken hebben met patiënten. Bij het vooronderzoek, bij de berech ting. tijdens de behandeling en bij de nazorg zijn deskundigen op velerlei gebied ingeschakeld. De politie krijgt al bericht wan neer een, patiënt met proefverlof gaat. Maar wat wil men? Zo'n man kan toch niet dag en nacht geschaduwd worden? Het zou kunnen dat die ge nezing van de delinquent op deze wijze werd tegengewerkt. Het is zelfs niet ondenkbaar dat het tot een nieuw delict leidt. We hebben nu eenmaal te maken met abnormale mensen, wier reacties tevoren moei lijk te beoordelen zijn. Hat is immers vanzelfsprekend dat, ook zonder deze nieuwe stichting, al ten die met deze misdaden werden geconfronteerd, justitie, politie, me dici en reclassering, voortdurend zoe ken naar middelen, die deze onitspo- Nooit Met onbekenden meegaan ringen zouden kunnen voorkomen of althans beperken. In al deze kringen is men het er over eens, dat er in feite maar één mogelijkheid is: de kinderen steeds weer inprenten, dat ze nooit, nooit en nooit met onbekenden meegaan. Een taak dus, die voornamelijk bij de ouders ligt en die verder op de scho len en in de jeugdverenigingen aan gevuld kan worden. Onze vraag of tijdige sexuele voor lichting daarbij van belang kiain zijn werd beantwoord met een „beslist niet". Het waarschuwen tegen het meegaan met onbekenden kan bij Surveilleren bij het uitgaan van de school jonge kinderen niet gekoppeld wor den aan sexuele voorlichting, want diie moet uitgaan van wait normaal is, anders is het het tegenovergestelde van goede voorlichting. Pas voor het wat oudere kind kan het een met het ander in verband worden gebracht. Daarin zijn wait de leeftijd betreft grote verschillen mogelijk, zodat al leen de ouders dat tijdstip kunnen bepalen. „Kan het nut hebben bij het uit gaan van de scholen een oogje in het zeil te houiden? De ervaring heeft geleerd dat de linquenten daar soms hun slachtof fertjes vinden. Zij volgen zo'n kind, vinden op die manier uit waar het woont, hoe het gezin leeft en wach ten dan op hun kans." Zo'n surveillance is praotisch niet uitvoerbaar oordelen de politiedes kundigen. Alleen al in een stad als Breda zijn er zo'n honderdtal lagere scholen, plus nog een aantal kleuter scholen, die voor zo'n surveillance, en dan tweemaal per dag, in aan merking komen. Toch is dat in het verleden wel gedaan, maar er is nooit wat uitgekomen. In de laatste drie, vier jaar heb ben we hier geen enkel ernstig ze dendelict met minderjarigen gehad. En zeker geen zelfs niet in een veel langere periode dat voorko men had kunnen worden door sur veillance bij de scholen. Daarom is het weer afgeschaft. Maar omdat er toch wel iets te zeggen is voor wat extra-waakzaam heid bij de scholen, zou hier mis schien een taak kunnen liggen voor de ouderverenigingen. Er bevinden zich. bij het uitgaan van de scholen altijd ouders, die hun kinderen op wachten. Omdat die daar dagelijks komen zou het hun in de eerste plaats kunnen opvallen, wanneer zij daar een onbekende zien rondhangen. Maar, ook dat zal maar een zeer betrekkelijk nut hebben. Het is een zeer moeilijke materie en het voor eens en voor altijd voorkomen van de aanranding van minderjarigen acht men zelfs niet mogelijk. Men denke maar aan de spontane aanrandingen. En men vergete ook niet: er zijn be vallen dat vroegrijpe, soms zelfs al leen maar behaagzieke meisjes, door uitlokking zelf oorzaak werden van de narigheid. En daarmee komen we weer terug op deze belangrijke stelling: de sfeer in het gezin, de opvoeding door de ouders en hun waakzaamheid kunnen er weer toe bijdragen dat een kind tegen deze bedreiging wordt be schermd. HAARLEM (ANP) Het provinciaal bestuur van Noord-Holland heeft gis teren voor 380.000 gulden het recreatie park Linnaeushof In Bennebroek ge kocht. Daardoor is de openbare ver koop die gistermiddag om twee uur plaats zou vinden niet doorgegaan. In plaats daarvan las de notaris een communique voor, waarin werd mee gedeeld, dat met de provincie Noora- Holland overeenstemming was bereikt over de verkoop in der minne van een deel der gronden. Tevens is een ver zoek ingediend ter verkrijging van sur seance van betaling bij de arrondise- mentsrechtbank te Haarlem. Op grond van deze nieuwe ontwikke lingen bestaat het voornemen de Lin naeushof N.V. met park, speeltuin, ml- nicorso, tropentuln en parkeerterreinen zo spoedig mogelijk weer te openen. ATan oudsher is Goede Vrijdag een dag van ernst, stilte en bezinning geweest. Spontaan zijn we blijven be seffen, dat die dag „bijzonder" was om de herinnering, die er aan verbon den was. Het is een soort christelijke „gedenkdag" geworden, die ons uit nodigde om in gedachten terug te ke ren in het verleden, nog eens te den ken aan „toen en toen". De kans be staat, dat met het voorbij-zijn van die dag, de nawerking van die „herinne ring" ook weer verdwenen is. We le ven snel, niet alleen in die zin, dat de dagen elkaar zo snel opvolgen, maar ook ln die zin, dat de Inhoud van de dagen zo vlug wisselt; soms staan we eb zelf verbaasd over, dat ons leven in korte tijd met zoveel verschillende en uiteenlopende dingen gevuld is ge weest, voorzover we dan tenminste nog van echt „gevuld-zijn" zouden mogen spreken. Betekenis en inhoud van „Goede Vrijdag" is op die manier verschraald en heeft de band met het werkelijke leven, dat weer verder gaat, verloren. Juist daarin zou de eigenlijke waarde van zo'n dag gevonden moeten wor den, dat het leven zelf er weer een in jectie door zou krijgen, niet aan de oppervlakte, maar ln zijn diepere we zen. T\at de mens niet meer in besloten- ■^heid leeft, maar gekenmerkt wordt door „openheid", is een van de grote ontdekkingen van de moderne mens; naast alle ontdekkingen buiten hem zelf heeft hij ook deze zelf-ontdek- king gedaan. Hoe men het ook wil for muleren, menszijn is op alle niveaus „betrokkenheid", of het nu gaat over stof, medemens of God. Zich daarvan willen terugtrekken of zich onttrek ken aan de consequenties daarvan moet gelijk staan met het ontkrachten van eigen leven. De volheid en volmaakt heid van het menszijn kan alleen maar bereikt zijn door zichzelf echt te „ge ven", d.w.z. door in alle ernst buiten zichzelf te willen treden, naar al dat andere toe te gaan. Er bestaat geen andere mogelijkheid om als mens harmonisch, alzijdig en volrealistisch uit te groeien. M.a.w. alleen door te .geven" kan de mens zichzelf waar maken; door van zichzelf weg te gaan, „neemt" hij pas de ware volheid van leven in zich op. Telkens proberen we weer zonder te „geven" alles naar ons toe te trekken, alles te „nemen", ons zelf tot centrum van een heel kleine en enge bestaanswereld te maken, waarin we dan heer en meester zijn en onszelf helemaal thuis kunnen voelen. We zouden zo graag die spanning van „geven" en „nemen" willen ontlopen, omdat we zo moeilijk kunnen of wil len aanvaarden, dat „leven" alleen maar langs de „dood" kan ontstaan. We struikelen b.v. over de liefde, die een totale inzet, een zelf-gave vraagt omdat we bang zijn, dat we als het ware oiniszelf verliezen onszelf voorbij - geven! In de arbeid durven we ons zelf niet helemaal te geven of in te zetten, omdat we vrezen, dat er te veel van ons geëist zal worden, dat er vol ledig bezit van ons genomen wordt. Tegenover God zijn we karig, omdat uiteindelijk het wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn jezelf zo maar hele maal aan Hem uit te leveren; waar blijf je Zelfstandigheid wordt een ideaal, waarin „geven" op die manier niet meer passen kan; of het zou nog gezien kunnen worden als een omweg, om later en dan liefst toch zo gauw mogelijk méér te kunnen „nemen" De echte levenswaarde van het „ge ven", zodat men daarin juist het leven intensiveert, ontgaat ons. We moeten oppassen voor een zekere tweeslach tigheid in ons leven. Het is niet zo erg moeilijk om helemaal vrijblijvend te discussiëren over 't moderne mens beeld, alle nieuwe aspecten ervan te belichten, te wijzen op die winstpun ten ten opzichte van de vroegere mensvisie; maar het wordt een uiterst moeilijke aangelegenheid, om zelf ra dicaal dat mensbeeld te gaan beleven! Denken en doen zijn verschillende dingen; ze moeten parallel lopen, maar in feite raken ze elkaar herhaaldelijk en soms heel fundamenteel kwijt, heeft de mens eigen leven in twee ver schillende vlakken verdeeld. We wor den onherkenbaar voor onszelf! „Tk heb de macht mijn leven te ge- A ven en het ook wèer te nemen Een woord van Christus dat als in leiding dient op Zijn eigen lijdensge schiedenis. Hij wist, wat Hem te wachten stond; in volle vrijheid ac cepteerde Hij het, wetend dat de Va der het zo van Hem wilde. Hiij sprak die woorden als mens. Hij was er zich van bewust, dat die macht om het le ven te geven eigenlijk „gevaarlijk" was: het kon op zich genomen ja en nee inhouden; Hij wist, dat het „ge ven vam Zijn leven" oppervlakkig gesproken weinig aantrekkelijks had. Maar Hij wist ook en wilde dat uit drukken dat het geven van Zijn leven, zoals Hij dat wilde gaan ver werkelijken, ook de macht en moge lijkheid impliceerde, om in het „ge ven" de eigenlijke volheid van Zijn leven weer op te „nemen". Hij gaf Zijn leven als mens, maar als God zou Hij dat bestaan, dat leven weer terug kunnen nemen, weer opnieuw tot le ven kunnen herrijzen. Zo diep en verreikend is onze „macht" over het leven nietMaar punten van overeenkomst zijn er en moeten er zijn tussen ons en deze „Mede-mens". Ook wij kunnen ja en nee zeggen tegen het leven: we kun nen ons afsluiten en de macht om het leven te geven op een negatieve wijze gestalte geven; aan dat nee beant woordt het denken, dat we zo ons le ven beter dienen, meer onszelf blijven! Die macht kan ook een „ja" worden en in diezelfde machtsuitoefening zit dan opgesloten, dat we op weg zijn persoonlijk en onmiskenbaar om onszelf het leven toch weer te geven, voller, mooier; in het „ja" komt ons leven tot zichzelf, „neemt" het volle vormen aan. Christus heeft duidelijk gemaakt op een bijna paradoxale wijze dat het spel van „geven" en „nemen" van het leven serieus te nemen is, maar dat men ook vertrouwen moet op soms voor ons zo duistere samenhang van die twee aspecten. Hij heeft dat duidelijk gemaakt op een punt, waarop het voor ons juist het moeilijkste is: tegenover de anderen, tegenover de medemen sen. Daar toonde Hij, dat menszijn niet op de eerste plaats een eng-besloten bestaan-voor-zichzelf is, maar integen deel een „bestaan-voor-anderen", in welke alledaagse vormen dat dan ook gemanifesteerd moet worden. Al het praten over medemenselijkheid mist inhoud en diepte, als het niet in laat ste instantie de wegen opent naar een praktisering op verkleinde schaal, maar in reële verhoudingen van wat Christus op Goede Vrijdag^ tot in de doodzware consequenties vóórdeed. In Zijn sterven wérd Hij pas Degener die Hij al wès: Redder, Verlosser, Mes sias: in het „geven" van Zijn leven, m.a.w. door niet voor Zichzelf te leven, „nam" Hij pas de eigenlijke volheid en de diepste zin van Zijn bestaan aan, werd Hlij pas Zichzelf (we kunnen het alleen maar op deze gebrekkige men- selijke wijze proberen te verwoorden) Goede Vrijdag doet meer, dan een „herinnering" oproepen, een feit of ge beuren weer levendig voorstellen het moet 't levensgeheim van Iemand op roepen, dat in de dagelijkse feiten en gebeurtenissen van ons leven herhaald moet worden, om aan de volheid van leven en menszijn toe te komen, zoals het voor ons mogelijk is en zoals het ons als opgave is meegegeven. P. DR. AL. LEENHOUWERS, CAP. AMMAN (Reuter) Nederlandse archeologen hebben ten noorden van Jeruzalem geschriften gevonden die minstens even belangrijk moeten zijn als de enige jaren geleden ontdekte Dode-Zee-rollen. De Nederlandse prof dr. H. J. Fran ken van de universiteit te Leiden zei dat de geschriften zijn gevonden bij de uitgraving van een gebouw te Deir a'AIla, dat vermoedelijk een heilig dom is geweest en omstreeks 2.500 voor Christus door een aardbeving moet zijn verwoest. ,,De tekst is ge schreven met een penseel met zwarte en rode inkt op muurbepleistering, en is zeer mooi uitgevoerd in het Ara mese schrift. Welke taal het is, ia nog niet be kend; waarschijnlijk is het Aramees of Hebreeuws uit de zesde eeuw voor Christus. In dezelfde ruimte is een blok kalksteen gevonden met opschrif ten in hetzelfde schrift, dat ook op twee potten is aangetroffen", zei dr. Fran ken. Hij acht de vondsten van groot belang- De schrifttekens moeten zijn aan gebracht, in de tijd van Cyrus de Gro te van Perzië. Cyrus liet de mensen die door de Babyloniërs waren verban nen naar huis terugkeren en gaf de joden toestemming hun tempel in Jeruzalem weer op te bouwen. ARNHEM (ANP) Met uitreiking: van de vijfde zogenaamde Bronzen Loeres en een feestelijke etalagewed strijd zal op I april a.s. het naar die datum genoemde comité te Zand- voort zijn eerste lustrum vieren. De Bronzen Loeres, een kleine uitgave van het Paaseilandbeeld, dat men in Zandvoort opgesteld vindt, is 'n schep ping van de Steenhouwer Edo Tettero de. Het Paaseiland-beeld „spoelde aan" in Zandvoort in de nacht van 29 op 30 maairt 1962. Na een enige dagen goedgespeelde samenwerking tussen de schepper van het beeld, de N.T.S. en het Zandvoortse gemeentebestuur, bracht de televisie 's avonds op 1 april de ontknoping. De „grap" van het beeld werd gecontinueerd in de jaar lijkse uitreiking van de Bronzen Loe res als prix de joke op 1 april voor de beste practical joke van het daaraan voorafgaande jaar. Er werd een co mité gesticht dat de instandhouding van het beeld in Zandvoort en stimu lering van de goede grap als doelstel ling heeft gekozen. De eerste Bronzen Loeres ging naar de vier Nijmeegse studenten die op de laatste dag van de Nijmeegse vier daagse in 1961 als „Turkse officieren met gevolg" nogal wat deining veroor zaakten. In de jaren 1964-1966 ging de Loeres resp. naar een directeur van een Amsterdams reclamebureau, Bert Hanstra (voor zijn film „Alleman"), en de commandant van het regiment van Heutsz, kolonel A. C. van der Meij- den. De jury voor de vijfde Bronzen Loures bestaat uit de heren Eppo Doe- ve, voorzitter en dr. Joh. N. J. Kip- ping, Cor Ketting en Wim Kok, raads lid van de gemeente Zandvoort als leden. Zij zal haar uitspraak volgen de week bekendmaken. De winkeliers van Zandvoort zijn uitgenodigd mee te doen aan een etalagewedstrijd. Op 1 april zal in Zandvoort aan de winkelier die de grappigste en origi neelste uitstalling in zijn etalage heeft gehad, een etalage-Loeres worden uit gereikt. Daarna zal dan in hotel Bou- wes de vijfde Bronzen Loeres worden opgeluisterd. Overdag en 's avonds zul len de feestelijkheden worden opge luisterd door een gezelschap doedel zak spelende Amsterdammers. Het 1 april-comité heeft de inwoners van Zandvoort verzocht ter gelegenheid van het eerste lustrum de vlag uit te steken. Een avond-broekjapon van zijde in fonkelende kleuren van Ferry Offerman. VENLO (ANP) De 40 Corsica an sa ezels die in Venlo werden vastge houden omdat de invoervergunning ontbrak en tijdelijk in het gemeente lijk slachthuis waren gestald, zijn vrij gegeven nadat door de zorg van de veeartsenijkundige dienst een inenting had plaatsgevonden en invoervergun ning was verleend. Tijdens het enkele dagen durende ver blijf in Venlo is een der dieren die be stemd waren voor een dierengroothan- del in Tilburg, gestorven. De overige dieren zijn met vrachtauto's naar hun plaats van bestemming gebracht. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Het couture- huis Ferry Offerman bestaat 20 jaar, juist nu de mode-ontwerper zelf 60 wordt. Hij vond dit geen reden o mte jubileren, maar wel om zijn halfjaarlijkse show in de Amsterdamse salons zo eclatant te maken als zelden tevoren. Bravo... De nieuwe zomercollectie is voortref felijk: verrassend van variatie en toch evenwichtig, jeugdig en toch stijlvol. Ferry Offerman maakte drie collec ties: een pret a porter, waarvan de prezen variëren van 90 tot 185 gulden een tweede die tot 395 gulden klimt en tenslotte de haute couture-collectie die reikt van 235 tot 1275 gulden. Uit de eerste categorie stapten de drie tinnen soldaatjes voor het voet licht: een rood, een wit en een blauw broekpak in diolen loft met helm van dezelfde stof. Hkmderd acht en dertig gulden is de prijs van zo'n allergrap pigst tenue. Na dit voorproefje in de nationale kleu ren (de collectie heet sinds jaar en dag „La belle Hollandaise") volg den de meer dan 100 couturemodellen. Lichte wollen zomermantels met rui me ruggen voor een zwierig parade ren, een klein rugceintuurtje, een dub bele rij knopen en oen harmonisch ge heel met de japon, witte, gele, groene en oranje jassen, maar ook een warm diepbruin voor de mantel met wijde klokken in vier plooien, gedragen over een witte jersey jurk. Een gele jas over een gele rok en wit hes met marine blauwe strepen als bretels, onthult na een kleine stripease waarbij ook de rok verdwijnt dat het hesje aan Ber muda shirt vastzit. De tailleurs met stolpplooien of klok ken mogen nog op safariepakken lijken, maar ze zijn veel zachter van vorm en hebben geen kettingceintuurs, wat een vooruitziende blik verraadt, want dat koper zal gauw uit de couture ver dwenen zijn. Grapjes voor de jeugd vinden hun vorm in strandpakjes zoals een pique bikini en duster met broek- effect, of een katoenen jurkje met 2 grote blote gaten boven het middel en een bijpassende flaphoed. Het zijden en semble is subliem in geel-wit gedes sineerde faille, de wijden jas over het pakje met aangesnoerde ceintuur. Tal loos zijn de kleine jurkjes in schitte rend gedessineerde zijde of in ijle mous seline die in lagen over elkaar ligt en als een elf en jurkje rondwolkt. De klokkende rug die wij zo bewonde ren bij de mantels is telkens in deze collectie weergekeerd tot bij de avond japonnen toe. Of zij nu kinderlijke jurkjes draagt dan wel somptueuze ge waden. een stramdpak of een zoete bruidsjapon, elke „belle Hollandaise" mag wensen altijd zo smaakvol en origineel gekleed te zijn. Ferry Offer man die bijgestaan wordt door de jonge Prafu L. Patel, gaat opgewekt een nieuwe glorieuze fase in. (ADVERTENTIE) SKODA 1000 MB Ma,I'll t SKODA 1000 MB DE LUXE SKODA 1000 MB DE LUXE SUPER SKODA 1000 MBX HARDTOP inclusief verwarming, rolhoes, ruitesproeiers, passeerlicht. parkeerlicht, stuurslot, kindersloten, zonnekleppen, kleer- haakjes, 3 asbakjes, slaapbanken, laadvloer, radiaalbanden, gereedschap, rubber bumperrozetten, gebittacte carrosserie. Vraag nadere inlichtingen of gratis proefrit aan bij: Gar. Cappendijk, Axelsestraat 174, Terneuzen, tel. 2030 Gar. F. Bogaert, Gravenstraat 293, Cllnge, tel. 2190 Gar. I. J. Adriaansen, Oudestad 24, Oostburg, tel. 2679 Gar. Nijsse, Veluwew. 9, 's-Heer Hendrikskinderen, tel. 6913 Gar. Swagemakers, Korenbeurspl. 1 B, B. op Zoom, tel. 6285

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 7