nka
ind
ere
en!
Nuccio Bertone heeft
eigen stijl ontwikkeld
Spanje
is een boek
met duizend
verhalen
tips
vs
oor het
vrije
weekend
Koetswerkstilist met moderne fabriek
tips-tips-tips-tips
17
JNIOR
arantie
ïior en
mders?
lie zijn
stoffen.
ddelenbedrijf j
In de leer
Nieuw
Startpunt
U vraagt maar
Vliegtuigfabriek
maakte vier jaar
dubbele winsten
Voedseloorlog
in Bihar (India)
„Op vliegtuigen
zitten ook remouldbanden"
17
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 24 MAART 1967
Ooievaar'
is
raagd, door zelfstandig®
enier
minste f 2500 per
en bezwaar,
ïr. S-50709-24/3.
week-
wv-.x-
1 - .v..-f*, 1
Bertone is een actuele naam in de
koetswerkbranche. De stijl van
deze Italiaanse vormgever heeft
iets karakteristieks. De modellen,
die hij stileert, zijn min of meer
gestroomlijnd en ze kenmerken
zich door beheerste elegantie en
sportiviteit. Een Bertone-carrosse-
rie wordt door mensen, die in de
automode thuis zijn, direct her
kend. Evenals een creatie van Pi-
ninfarina.
Bertone is de laatste jaren ge
regeld in 't nieuws geweest. Be
halve modellen voor de seriebouw
tekende hij ook allerlei interessan
te prototypen, die op de autosa
lons sterk de aandacht trokken.
Kortgeleden introduceerde Berto
ne in Genève een surrealistisch
ontwerp, de Marzal, waarbij ge
bruik gemaakt werd van de
nieuwste ideeën en materialen.
Hier stond ook Bertone's laatste
succes: de Fiat Dino Coupé.
Nuccio Bertone Is niet
alleen autocouturier maar
ook -fabrikant. Hij is ar-
p, tiest en zakenman tege-
M lijk. Bertone weet hoe
Hflil een bedrijf moet worden
bestuurd. Met zijn op-
I drachtgevers werkt hij
intiem samen en hij heeft
Uiri ervoor gezorgd dat de spe
ciale modellen ook ratio-
n, neel kunnen worden ge-
fabriceerd. Carrozzeria
B 99| Bertone in Grugliasco, in
de omgeving van Turijn,
werd in 1959 gebouwd. In
't moderne complex, dat een oppervlakte
van ruim 45.000 vierkante meter be
slaat, werken een kleine 900 man perso
neel.
Onlangs werd de bedrijfsruimte ver
groot met een hal in Caselle vam 10.000
vierkante meter. De dagelijkse produk-
tie van de vijf lopende banden is gemid
deld ongeveer 70 eenheden. Bertone is
dus een automobielfirma, maar dan van
klein formaat. De zaken gaan goed. Het
zelfde kan niet van vele carrosseriebou
wers worden gezegd. Enkelen hebben
met moeilijkheden te kampen. De auto
industrie, waarvan zij afhankelijk zijn,
gaat er steeds meer toe over eigen vorm
gevers in dienst te nemen.
Toen Bertone een jaar of zeventien was,
was hij al een volleerd koetswerkbou
wer. Als twaalfjarige werkte hij in va
der Giovanni's werkplaats. De oude Ber
tone was begonnen bij een bedrijf, dat
spoorrijtuigen maakte. Later legde hij
zich toe op de bouw van elegante paar-
aekoetsen. Toen de autoindustrie op
kwam zag hij nieuwe mogelijkheden. In
zijn primitief arbeidsmileu bouwde Ber
tone eenvoudige houten carrosserieën.
Hij werkte voor verscheidene Italiaanse
autopiomiers, o.a. Lancia.
Na de eerste wereldoorlog kwam hij
goed op dreef. Hij maakte naam en
moest zijn bedrijf uitbreiden. Omstreeks
1934 had Bertone 150 man in dienst.
Toen rezen er moeilijkheden, die hoofd
zakelijk aan eigen schuld te wijten wa
ren. De koetswerken, dlie Bertone le
verde, hadden hun beste tijd gehad en
Lancia eiste modernere constructies van
metaal.
Bertone weigerde zyn programma te
wijzigen. Hij wilde zelf uitmaken hoe
koetswerken gebouwd moesten worden.
Met zijn beroepstrots en eigenzinnigheid
kwam hij niet ver. Lancia, zijn belang
rijkste afnemer, ging zelf carrosserieën
bouwen en Bertone kwam zonder werk
te zitten.
Zoon Giuseppe, die sedert zijn geboor
te in 1914 Nucci werd genoemd, werd
Giovanni's redding. Nuccio studeerde
economie aan de universiteit van Turijn.
Het was de bedoeling diat hij na de stu
die weer bij zijn vader in 't bedrijf zou
komen. Dit gebeurde nu eerder. De jon
ge Bertone brak zijn studie af om vader
te helpen. Hij had een gedegen vakoplei
ding gehad en als econoom bleek hij
flair voor zaken en administratie te heb
ben. Samen met de oude Giovanni ont
wierp hij een aantal carrosserieën op
basis van een Fiat-chassis. Hij nam de
verkoop voor zijn rekening en reisde
door heel Italië om orders van dealers
te krijgen. De aangepaste Bertone-koets-
werken deden het goed en het bedrijf
kwam weer op gang. Toen brak de we
reldoorlog uit.
Fiat 850 convertible de luxe een com
mercieel Bertone-succes.
namen Bertone in de arm. Voor NSU
tekende hij de Sport Prinz en cabriolet
uitvoering hiervan, die de Wankelmotor
als krachtbron kreeg. Voor Simca ont
wierp hij de 1000 Coupé.
In de eerste jaren na de oorlog konden
de koetswerkbouwers nog niet veel uit
richten. Nuccio Bertone benutte de tijd
met autoracen. Hij nam deel aan rally's
en andere wedstrijden en leerde zo de
rijtechnische kant van de auto goed ken
nen, wat hem later goed te pas zou ko
men. Toen de autoindustrie weer op
gang kwam, kreeg de carrosseriebranche
nieuwe mogelijkheden. Maar een nieuw
probleem dook op. Fiat, die altijd rijkla
re onderstellen had geleverd, ging over
op zelfdragende carrosserieën. Het zag
er voor de koetswerkindustrie donker
uit, want Fiat was de belangrijkste af
nemer. De andere automobielfabrieken
waren klein en maakten hoofdzakelijk
dure wagens.
Bertone besloot een laatste kans te
wagen. Op het chassis van een MG
bouwde hij een nieuw model in twee
uitvoeringen, die hij presenteerde op de
Turijnse autosalon 1952. De speciale MG-
versies vielen op en een Amerikaanse
BMC-dealer, een zekere Wacky Arnolt,
zag er wel iets in en hij bestelde direct
enkele honderden exemplaren. Met deze
grote order was Bertone uit de brand.
Na de Arnolt-MG werd de nog snellere
Arnolt-Bristol in produktie genomen.
In totaal bouwde Bertone een kleine
500 speciale carrosserieën voor de Ame
rikaanse markt. Ook van de Italiaanse
autofirma's kreeg hij opdrachten, o.a.
van Alfa Romeo, waarvoor Bertone een
speciaal koetswerk voor de Giulietta
1300 Sprint ontwierp. De eerste serie
werd in Bertone's fabriek gebouwd. Het
werd een enorm succes. Na een jaar of
tien waren er meer dan 30.000 stuks van
verkocht. Intussen moest Bertone zijn
bedrijf uitbreiden. In Grugliasco bij Tu
rijn liet hij in 1959 een nieuwe fabriek
bauwen. Alfa Romeo bleef een van zijn
beste klanten. Ook buitenlandse firma's
De BMC-Mini kan nog lager. Een Engelse Morris-dealer, Stewart
Arden, een van de grootste in 't land, heeft in alle exclusiviteit de Mini
Sprint uitgebracht. Het gaat hier om een gewone Morris Cooper S, die
eerst gedeeltelijk gedemonteerd wordt. Dan wordt tussen het dak en de
vloer 7.6 centimeter weggesneden. Het resultaat is een hetere stroomlijn,
een kleiner frontaal oppervlak en een tien percent hoger prestatiever
mogen. Een speciale GT-versle Is nog 3.2 centimeter lager. De voorspat-
borden hebben een andere vorm en er zQn rechthoekige koplampen in
gemonteerd.
Een nieuw succes van Carrozzeria
Bertone is de Fiat 850 geweest, waarvan
het sportieve spider-model werd afgeleid
dat 2 jaar geleden in Genève werd ge
ïntroduceerd. Na de Giulietta heeft deze
cabriolet het produktiepro gramma van
Bertone beheerst.
Ook hoogst exclusieve modellen en
prototypen werden ontworpen, o.a. de
Iso Grifo, Lamborghini „Miura", aparte
uitvoeringen van de Mustang, Porsche
911 en Jaguar. Op de autotentoonstelling
in Tokio zijn ook Japanse merken met
een Bertone-koetswerk verschenen. Ber
tone is produktief en creatief. In Genève
toonde hij een opzienbarend prototype,
de Lamborghini 2 liter coupé Marzal, die
we reeds hebben voorgesteld Bertones
laatste reële succes is de Fiat Dino
Coupé, een beeldschone en dure gran tu-
rismo.'
Intussen heeft Bertone in Italië een
eigen verkoop- en service organisatie
gevormd, die ruim honderd dealers om
vat. Bertone is zoals gezegd niet alleen
vormgever maar ook zakenman.
rpeveel speling in het koppelingspedaal
kan resulteren in het niet geheel
vrijkomen van de koppeling waardoor
het schakelen moeilijkheden oplevert,
Het niet vry komen van de koppeling
kan overigens ook het gevolg zyn van
een versleten koppelingsplaat, een on
juiste afstelling der drukvingers of een
kromgetrokken drukplaat.
Is het ontstekingstijdstip van uw motor
te vroeg afgesteld dan kan dat o.m,
de oorzaak zijn dat uw motor bij sta
tionair draaien neigingen heeft om af
te slaan. Als u met dit probleem zit
en het nullastmengsel dat de carbura
teur levert in orde is, dan zult u het
in genoemde richting moeten zoeken.
Hliernaast dient u dan nog te weten
dat een te lage compressie van de mo
tor of lekkages in het inlaatspruitstuk
een constant laag toerental van de mo
tor vrijwel onmogelijk maken.
periodiek dient de benzinekolf te wor-
den gereinigd daar anders kansen op
verstoppingen ontstaan. Door de ge
kartelde moer los te draaien die zich
boven de kolf bevindt kunt u de klem
beugel zijwaarts draaien en de kolf
uitnemen. De kolf en de filter kunt u
met petroleum reinigen. Controleer de
pakking onder de kolf of deze nog
bruikbaar is. Het weer monteren doet
u uiteraard in omgekeerde volgorde
waarbij u er zorg voor moet dragen,
de gekartelde moer stevig met de hand
aan te draalen.
Cleutels van een auto lijken meestal zo-
veel op elkaar, dat u steeds weer op
nieuw moet zoeken voordat u de goede
te pakken heeft. Door 1 of 2 gaatjes
van 2 mm te boren in de vingergreep
van de sleutels kont u ze zeker direct
herkennen. Hebt u 3 sleutels dan kunt
u b.v. do volgende „code" gebruiken
ongehoord is deursleutel, 1 gaatje is
contactsleutel, 2 gaatjes is koffersleu
tel.
0e heer Van 0. te Breda heeft moet'
tukheden met de stopllchtschakelaar
van zijn VW-personenauto. Oaar is n.I.
een draad afgebroken en de aanslnit-
klemmen zitten zo vastgeroest dat ze
ntet meer los te krijgen zijn. Oe vraag
is nu of de zeskante moer die op de
schakelaar zit losgedraaid mag wor
den om heter hij de genoemde schroe
ven te kunnen komen. 0e heer Van O. is
n.i. een beetje benauwd om de mogelij
ke gevolgen van iets te demonteren
waarvan men de werking niet kent.
De zeskante moer die u bedoelt is een
deel van de stoplichtschakelaar zelf; u
kunt dit vergelijken met het zeskant
van een bougie. De stoplichtschakelaar
kunt u uit de hoofdremcilinder draaien
door het zeskant naar links te draaien.
Op het moment dat de schakelaar er
uit genomen kan worden het vrijkomen
de gat met een vinger afsluiten en dan
direct een nieuwe schakelaar indraaien
en vastzetten. Na de vernieuwing con
troleren of er remvloeistof bijgevuld
moet worden want enig verlies heeft u
haast altijd- Het is mogelijk dat u hier
naast ook het remsysteem nog dient te
ontluchten. Tijdens het wisselen van de
schakelaar is het raadzaam de hand
rem niet aan te trekken. Het heeft wei
nig zin te trachten uw oude schakelaar
te repareren; voor een paar gulden
koopt u een nieuwe en die gaat weer ja
ren me».
(ADVERTENTIE)
Avonturen in Castilië
Komt er dan geen eind aan
mijn verbazing over Spanje
Ik heb het een moment
geloofd voor ik aapkwam in
Castilië. Na mijn reizen langs
de hemelsblauwe vakantie
droomgebieden van zon en
zee en mijn verkenning van
het binnenland dacht ik alles
van Spanje te weten.
Maar in Castilië begon
een nieuw verhaal. Het zijn
de middeleeuwen die hier tot
leven komen. Zo ligt daar in
Burgos de prachtige Arco de
Santa Maria, in 1536 ter ere
van de fameuze vorst Karei V
gebouwd op de ruïnes van de
oude verdedigingswerken van
de stad.
Meer vorsten lieten hun
1967
Wereldjaar
van het
•Toerisme
sporen na in Burgos. Ga bij-
voorbeeldnaar de Casa del
Gordón, een 15e eeuws bouw
werk waar Philips I is ge
storven. In diezelfde tijd
kwamen hier van alle kanten
de pelgrims samen op weg.
naar Santiago om het graf
van de apostel Jakob te
bezoeken. Heel Europa ver
zamelde zich hier en liet zijn
sporen achter.
Ook het nabijgelegen
Quintanilla de las Vinas met
zijn vroeg gothische kerk is
de moeite waard. Verder ging
mijn reis langs León en
Oviedo; overal liggen kloos
ters, kerken en kastelen
ongenaakbaar in het Spaanse
land. En talrijk zijn de
verhalen die deze bouw
werken vertellen. Maar ook
deze keer weer heb ik mij tot
wereldse zaken laten verlei
den en dat is misschien wel
een van de grootste charmes
van Spanje: de veelheid van
mogelijkheden. Zo heb ik
bergtochten gemaakt in de
omgeving van León. Een
uitnodiging voor de jacht
moest ik helaas afslaan; maar
bij een volgend bezoek hoop
ik van de partij te zijn. Een
jager-toerist geniet hier
speciale faciliteiten.
Ook de watersportlief
hebber kan hier aan zijn
trekken komen. Zo gingen
bekenden, die ik hier ont
moette, een week zeilen op
het meer van Sanabria waar
het water kristalhelder is en
bodemloos diep.
Je vindt hier in Castilië
weer moderne hotels en cam
pings en altijd weer die ver
rassend lage prijzen. Toch
voel je je de enige gast en zo
word je behandeld: als een
vriend temidden van vrien
den. Urenjieb ik weer in
dorpscafeetjes gezeten en
gefilosofeerd over het leven.
Denken maakt dorstig en de
Spaanse wijnen zijn dan een
verkwikkende remedie. En bij
de drank hoort weer een
hapje. Op de bar staan dan
ook schotels vol lekkernijen
opgesteld: de fameuze tapas.
Het land van de ontdek
kingen en genietingen. En
wat een rust om altijd ver
zekerd te zijn van zon. De zon
die kleur geeft aan de wijn en
de kruiden, aan de zee en het
strand, aan de kastelen en
kathedralen, kortom aan het
heerlijke land Spanje.
Dit is maar een van de
duizend verhalen. Spanje, o
troost, ligt zo dichtbij dat ik
spoedig weer kan gaan om
nieuwe indrukken op te doen.
U hoort nog van mij. (Tb..S.)
Waardevolle informatie
over Spanje vindt u in het
boekje „Spanje voor U".
Wanneer uw reisbureau niet
over deze uitgave beschikt, zal
het Spaans Nationaal Bureau
voor Vreemdelingenverkeer,
Laan van Meerdervoort 8,
Den Haag, u dit gaarne
toezenden.
Tel. 070-18 27 66.
Een tuin bij uw woning is een
kostbaar bezit, een verlengstuk en
een visitekaartje voor uw woning.
Wat moet er gebeuren om deze
tuin er zo fraai mogelijk uit te la
ten zien Op deze vraag wordt
een antwoord gegeven op de
„Lentiade", een voorjaarsbeurs,
die tot en met tweede paasdag
wordt gehouden in het Ahovge-
bouw bij het Hofplein in Rotter
dam. Op een oppervlakte van
drieduizend vierkante meter zijn
tienduizenden bloemen en planten
bijeengebracht, zodat u kunt zien
tot welke resultaten de amateur
tuinier kan komen. Ook voor de
inrichting van een bloembak in de
huiskamer kan men zich op deze
beurs laten voorlichten.
De beurs omvat nog een ander ge
deelte: voorlichting over het toerisme,
vooral in het binnenland waaraan per
jaar ongeveer een miljard gulden wordt
besteed. Een aantal provincies, zoals
Zeeland en Brabant wordt op de Len
tiade vertegenwoordigd door de pro
vinciale VVV's, die speciale dagen orga
niseren. Verder treft men er uitzendin
gen aan over vrije-tijdskleding, koffers,
lederwaren, reisliteratuur, luchtverbin-
dingen en kampeerterreinen. De inte
ressante inzending van het Museum van
Land- en Volkenkunde in de vorm van
een in bedrijf zijnde warong (een In
donesische supermarkt) zal zeker ook
in de belangstelling staan. Voorts wordt
op de beurs aandacht besteed aan de
toeristische mogelijkheden van Polen en
Bulgarije en geeft de inzending „Schat
graven in Drente" een beeld van de
vele toeristische mogelijkheden, die de
rijwieltoerist in deze provincie vindt.
Lentiade is iedere dag, ook op de beide
Paasdagen, geopend van één uur tot
half elf.
De bloembollenstreek komt weer
tot leven:
KEUKENHOF LISSE: tot half mei
Van acht uur tot een half uur na zons
ondergang. Openluchttentoonstelling
van voorjaarsbloemen.
TULIPSHOW FRANS ROOZEN Vo
gelenzang: tot half mei van .half negen
tot zes uur. Expositie van verschillen
de soorten bolbloemen en zomerbloe
men.
TULIPGARDEN JOHN VAN GRIE
KEN Vogelenzang: tot half mei van 8
tot acht uur. Expositie van bloemen.
Slot Zuylen, met zijn fraaie kol-
lektie gobelins, porselein, schilderijen
en herinneringen aan de schrijfster Bel
le van Zuylen, heeft zyn winterslaap
achter de rug. Tot 15 november opent
het weer zijn poorten voor belangstel
lenden. Slot Zuylen werd lang vóór
1300 gesticht en werd o.a. bewoond
door Frank van Borsselen en zijn echt
genote Jacoba van Beieren. Door het
buweljjk met Anna Elisabeth van Ree-
de met Hendrik van Tuyll van Se-
rooskerke ging het in 1969 over op het
geslacht Van Tuyll van Serooskerken,
dat het tot 1951 bewoonde. Het is gele
gen by Zuilen aan de Vecht in de pro
vincie Utrecht.
Om het als cultuurbezit voor het na
geslacht bijeen te houden droeg de
laatste bewoner, ir. F. C. C. baron van
Tuyll van Serooskerken van Zuylen het
slot, met al zijn familieportretten, meu
bilair, porselein, glaswerk enz., over
aan een stichting, die het in 1952 als
museum voor het publiek openstelde.
De meeste vertrekken zijn nog in de
zelfde toestand als toen ze bewoond
werden. Prachtig is de gobelinzaal, die
bekleed is met een wandtapijt van 75
m2, waarop bostaferelen afgebeeld zijn.
Dit is werkelijk zo kunstig gemaakt,
dat men zich in een echt bos waant.
De slotbewoner zal u tonen, dat het
door een bepaalde lichtval als het wa
re gaat leven. In de 18e eeuw werd de
voorgevel door architect Jacob Marot
gemoderniseerd voor Dieder ik Jacob
van Tuyll. Zijn dochter, de bekende
schrijfster Belle van Zuyll. werd in 1740
op het slot geboren en bracht hier een
groot deel van haar jeugd door. Na
haar huwelijk in 1771 met de Zwitser
Charles Emmanuel de Charrière ging
de bekende schrijfster in Zwitserland
wonen, waar zij de meeste van haar
boeken schreef. Haar kamer op het slot
is nog geheel intact en verder worden
er vele portretten relieken en boeken
van haar bewaard. Hebt u dit week
end tijd, dan moet u dit slot eens gaan
bekijken, want het is een van de wei
nige, waarin alle meubels en gebruiks
voorwerpen nog in hun oorspronkelijke
staat aanwezig zijn. Openingsuren zijn
van 09.00-12.30 uur en van 13.30-17130
uur; zondags van 13.00 tot 17.30 uur.
Op maandag gesloten.
In enkele maanden is het
zeeaquarium te Scheveningen gron
dig gerestaureerd en van nieuwe
apparatuur voorzien,, zoals b.v. een
filterinstallatie. De nieuwe zeebe
woners van het zeeaquarium zijn
hoofdzakelijk afkomstig uit de tro
pen. Pronkstukken onder hen zijn
wel een kleurrijke koraalvis(die
alleen levende krabben eet) ter
ivaarde van meer dan duizend gul
den en een tropische zeebaarsdie
het aan kleurvariatie en kostbaar
heid niet hoeft onder te doen voor
de koraalvis. De haaien, die meest
al een trekpleister zijn geweest
voor de jeugd, ontbreken nog in
het totaal nieuw geschilderde aqua
rium. Deze komen over enige tijd
in een apart reservoir van 45.000
liter water. Door patrijspoorten
zullen de bezoekers de haaien dan
kunnen zien. Nieuw is ook een la
boratoriumdat binnen afzienbare
tijd gereedkomt en dat niet al
leen ten dienste staat van biologen,
maar ook voor het onderwijs be
schikbaar wordt gesteld. Evenals
voorheen is er ook een vast projec
tiescherm op een der wanden voor
de vertoning van dia's. Totdat het
hoogseizoen aanbreekt is het zee
aquarium dagelijks geopend van
tien uur s morgens tot zes uur
's avonds.
OP le Paasdag gaat de Efteling
in Kaatsheuvel weer open. In de laat
ste weken voor Pasen heeft 't personeel
van dezé Brabantse sprookjestuin tal
van attracties gereserveerd, sprook
jes van nog mooiere kleuren en klan
ken voorzien, hekken, banken en weg
wijzers geplaatst en het grote park
opgepoetst. De Efteling is tot en met
de eerste zondag in oktober dagelijks
geopend van 10 tot. 19 uur. De en
treeprijs bedraagt f 1,50.
Miniatuur Walcheren is ook
weer te bezichtigen, nu met enige
nieuwigheden. Het eiland, ook wel de
„Parel van Zeeland" genoemd is in
Middelburg in miniatuur te zien. Het
is een soort reuzenmaquette met we
gen, duinen, havens en dijken. Voor
lopig is Miniatuur Walcheren geopend
van 9 tot 18 uur.
Lasschuit's officieel adresboek
van hotels, motels en restaurants in
Nederland is weer te koop. Het is de
51e jaargang, die 256 pagina's telt.
Het bevat vrijwel alle goede hotels,
motels en restaurants in Nederland.
Nieuw is de vermelding van toeris
tische tekens bij de VW-adressen,
waardoor iedereen onmiddellijk kan
zien wat een bepaalde plaats aan na
tuurschoon of recreatie te bieden
heeft. Het boekje bevat verder nog
vele toeristische gegevens.
Zaterdagmiddag worden in de
Tilburgse sporthal de Nederland
se kampioenschappen voor jeugd-
volleybalteams gehouden. In Uden-
hout wordt tweede Paasdag een
motorcross georganiseerd, met deel
nemers uit vier landen en in Waal
wijk kan men op dezelfde dag een
wandeltocht maken.
LONDEN (AP) Het Britse La
gerhuis heeft woensdag stomverbaasd
kennisgenomen van een officiële me
dedeling dat Bristol Siddeley die op een
na grootste fabriek van vliegtuigmo
toren, tussen 1959 en 1963 buitenspo
rig grote winsten gemaakt heeft op de
revisie van straalmotoren voor de Ro
yal Air Force.
Be onderneming zelf heeft ontdekt
dat zij 'herhaaldelijk te hoge prijzen
heeft berekend en alle overwinst aan
de regering terugbetaald.
De minister van staat voor de lucht
vaart, John Stonehouse, deelde mee,
dat de terugbetaling een gevolg was
van onjuiste dubbele betalingen voor
bepaalde werkzaamheden.
Het ministerie van luchtvaart had de
onjuiste berekeningen niet ontdekt. De
directie van Bristol Siddeley had zich
volgens de minister buitengewoon cor
rect gedragen bij de regeling van de
affaire.
PATNA (AFP) Uitgehongerde be
woners van een dorp in de Indische
staat Bihar, die door droogte geteis
terd wordt, hebben dinsdag, gewapend
met geweren, gepoogd zich meester
te maken van de graanoogst in een
naburige plaats, aldus is gisteren in
Nieuw-Delhi vernomen. De politie is
tussenbeide gekomen en er ontstond
een vuurgevecht. Een der aanvallers
werd gedood en drie gewond.
De premier van Bihar, Sjina, heeft
onlangs verklaard dat de strijd tegen
de droogte een kwestie van leven of
dood is- 35 miljoen bewoners hebben
voedselgebrek en 8.000 dorpen zitten
zonder water.
(ADVERTENTIE)
KLM-technicus W. P. Hofstee
rijdt dagelijks van Haarlem
naar Schiphol op Ubo-banden
„Ik zie het dagelijks voor mijn eigen
ogen. Op Schiphol starten en landen
vliegtuigen, die in veel gevallen ook
met remouldbanden zijn uitgerust. En
die vliegtuigbanden hebben wat te
lijden!", aldus de heer W. P. Hofstee
(46), Vondelweg 242, Haarlem, tech
nicus hij de KLM. Hij beseft, dat
goede remouldbanden een groot en
modern machinepark en een indruk
wekkend vakmanschap vereisen
„Ouderwetse, z.g. coverbandenzou ik ook niet vertrouwen
Maar de Ubo-banden, die werkelijk van hiel tot hiel vernieuwd
worden, zijn volkomen betrouwbaarvindt deze technicus,
die dagelijks (met 5 personen) van Haarlem naar Schiphol
rijdt. Bovendien maakt hij grote vakantiereizen met zijn
gezin en met een uitgebreide kampeeruitrusting. „Dat staat
(en rijdt) allemaal volkomen safe op Ubo-banden", lacht hy.
Dan te weten, dat ze óók nog belangrijk goedkoper 7-(jn.
U moet wèl naar Ubo-banden vragen.