nka ind ere en! Nuccio Bertone heeft eigen stijl ontwikkeld Spanje is een boek met duizend verhalen tips vs oor het vrije weekend Koetswerkstilist met moderne fabriek tips-tips-tips-tips 17 JNIOR arantie ïior en mders? lie zijn stoffen. ddelenbedrijf j In de leer Nieuw Startpunt U vraagt maar Vliegtuigfabriek maakte vier jaar dubbele winsten Voedseloorlog in Bihar (India) „Op vliegtuigen zitten ook remouldbanden" 17 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 24 MAART 1967 Ooievaar' is raagd, door zelfstandig® enier minste f 2500 per en bezwaar, ïr. S-50709-24/3. week- wv-.x- 1 - .v..-f*, 1 Bertone is een actuele naam in de koetswerkbranche. De stijl van deze Italiaanse vormgever heeft iets karakteristieks. De modellen, die hij stileert, zijn min of meer gestroomlijnd en ze kenmerken zich door beheerste elegantie en sportiviteit. Een Bertone-carrosse- rie wordt door mensen, die in de automode thuis zijn, direct her kend. Evenals een creatie van Pi- ninfarina. Bertone is de laatste jaren ge regeld in 't nieuws geweest. Be halve modellen voor de seriebouw tekende hij ook allerlei interessan te prototypen, die op de autosa lons sterk de aandacht trokken. Kortgeleden introduceerde Berto ne in Genève een surrealistisch ontwerp, de Marzal, waarbij ge bruik gemaakt werd van de nieuwste ideeën en materialen. Hier stond ook Bertone's laatste succes: de Fiat Dino Coupé. Nuccio Bertone Is niet alleen autocouturier maar ook -fabrikant. Hij is ar- p, tiest en zakenman tege- M lijk. Bertone weet hoe Hflil een bedrijf moet worden bestuurd. Met zijn op- I drachtgevers werkt hij intiem samen en hij heeft Uiri ervoor gezorgd dat de spe ciale modellen ook ratio- n, neel kunnen worden ge- fabriceerd. Carrozzeria B 99| Bertone in Grugliasco, in de omgeving van Turijn, werd in 1959 gebouwd. In 't moderne complex, dat een oppervlakte van ruim 45.000 vierkante meter be slaat, werken een kleine 900 man perso neel. Onlangs werd de bedrijfsruimte ver groot met een hal in Caselle vam 10.000 vierkante meter. De dagelijkse produk- tie van de vijf lopende banden is gemid deld ongeveer 70 eenheden. Bertone is dus een automobielfirma, maar dan van klein formaat. De zaken gaan goed. Het zelfde kan niet van vele carrosseriebou wers worden gezegd. Enkelen hebben met moeilijkheden te kampen. De auto industrie, waarvan zij afhankelijk zijn, gaat er steeds meer toe over eigen vorm gevers in dienst te nemen. Toen Bertone een jaar of zeventien was, was hij al een volleerd koetswerkbou wer. Als twaalfjarige werkte hij in va der Giovanni's werkplaats. De oude Ber tone was begonnen bij een bedrijf, dat spoorrijtuigen maakte. Later legde hij zich toe op de bouw van elegante paar- aekoetsen. Toen de autoindustrie op kwam zag hij nieuwe mogelijkheden. In zijn primitief arbeidsmileu bouwde Ber tone eenvoudige houten carrosserieën. Hij werkte voor verscheidene Italiaanse autopiomiers, o.a. Lancia. Na de eerste wereldoorlog kwam hij goed op dreef. Hij maakte naam en moest zijn bedrijf uitbreiden. Omstreeks 1934 had Bertone 150 man in dienst. Toen rezen er moeilijkheden, die hoofd zakelijk aan eigen schuld te wijten wa ren. De koetswerken, dlie Bertone le verde, hadden hun beste tijd gehad en Lancia eiste modernere constructies van metaal. Bertone weigerde zyn programma te wijzigen. Hij wilde zelf uitmaken hoe koetswerken gebouwd moesten worden. Met zijn beroepstrots en eigenzinnigheid kwam hij niet ver. Lancia, zijn belang rijkste afnemer, ging zelf carrosserieën bouwen en Bertone kwam zonder werk te zitten. Zoon Giuseppe, die sedert zijn geboor te in 1914 Nucci werd genoemd, werd Giovanni's redding. Nuccio studeerde economie aan de universiteit van Turijn. Het was de bedoeling diat hij na de stu die weer bij zijn vader in 't bedrijf zou komen. Dit gebeurde nu eerder. De jon ge Bertone brak zijn studie af om vader te helpen. Hij had een gedegen vakoplei ding gehad en als econoom bleek hij flair voor zaken en administratie te heb ben. Samen met de oude Giovanni ont wierp hij een aantal carrosserieën op basis van een Fiat-chassis. Hij nam de verkoop voor zijn rekening en reisde door heel Italië om orders van dealers te krijgen. De aangepaste Bertone-koets- werken deden het goed en het bedrijf kwam weer op gang. Toen brak de we reldoorlog uit. Fiat 850 convertible de luxe een com mercieel Bertone-succes. namen Bertone in de arm. Voor NSU tekende hij de Sport Prinz en cabriolet uitvoering hiervan, die de Wankelmotor als krachtbron kreeg. Voor Simca ont wierp hij de 1000 Coupé. In de eerste jaren na de oorlog konden de koetswerkbouwers nog niet veel uit richten. Nuccio Bertone benutte de tijd met autoracen. Hij nam deel aan rally's en andere wedstrijden en leerde zo de rijtechnische kant van de auto goed ken nen, wat hem later goed te pas zou ko men. Toen de autoindustrie weer op gang kwam, kreeg de carrosseriebranche nieuwe mogelijkheden. Maar een nieuw probleem dook op. Fiat, die altijd rijkla re onderstellen had geleverd, ging over op zelfdragende carrosserieën. Het zag er voor de koetswerkindustrie donker uit, want Fiat was de belangrijkste af nemer. De andere automobielfabrieken waren klein en maakten hoofdzakelijk dure wagens. Bertone besloot een laatste kans te wagen. Op het chassis van een MG bouwde hij een nieuw model in twee uitvoeringen, die hij presenteerde op de Turijnse autosalon 1952. De speciale MG- versies vielen op en een Amerikaanse BMC-dealer, een zekere Wacky Arnolt, zag er wel iets in en hij bestelde direct enkele honderden exemplaren. Met deze grote order was Bertone uit de brand. Na de Arnolt-MG werd de nog snellere Arnolt-Bristol in produktie genomen. In totaal bouwde Bertone een kleine 500 speciale carrosserieën voor de Ame rikaanse markt. Ook van de Italiaanse autofirma's kreeg hij opdrachten, o.a. van Alfa Romeo, waarvoor Bertone een speciaal koetswerk voor de Giulietta 1300 Sprint ontwierp. De eerste serie werd in Bertone's fabriek gebouwd. Het werd een enorm succes. Na een jaar of tien waren er meer dan 30.000 stuks van verkocht. Intussen moest Bertone zijn bedrijf uitbreiden. In Grugliasco bij Tu rijn liet hij in 1959 een nieuwe fabriek bauwen. Alfa Romeo bleef een van zijn beste klanten. Ook buitenlandse firma's De BMC-Mini kan nog lager. Een Engelse Morris-dealer, Stewart Arden, een van de grootste in 't land, heeft in alle exclusiviteit de Mini Sprint uitgebracht. Het gaat hier om een gewone Morris Cooper S, die eerst gedeeltelijk gedemonteerd wordt. Dan wordt tussen het dak en de vloer 7.6 centimeter weggesneden. Het resultaat is een hetere stroomlijn, een kleiner frontaal oppervlak en een tien percent hoger prestatiever mogen. Een speciale GT-versle Is nog 3.2 centimeter lager. De voorspat- borden hebben een andere vorm en er zQn rechthoekige koplampen in gemonteerd. Een nieuw succes van Carrozzeria Bertone is de Fiat 850 geweest, waarvan het sportieve spider-model werd afgeleid dat 2 jaar geleden in Genève werd ge ïntroduceerd. Na de Giulietta heeft deze cabriolet het produktiepro gramma van Bertone beheerst. Ook hoogst exclusieve modellen en prototypen werden ontworpen, o.a. de Iso Grifo, Lamborghini „Miura", aparte uitvoeringen van de Mustang, Porsche 911 en Jaguar. Op de autotentoonstelling in Tokio zijn ook Japanse merken met een Bertone-koetswerk verschenen. Ber tone is produktief en creatief. In Genève toonde hij een opzienbarend prototype, de Lamborghini 2 liter coupé Marzal, die we reeds hebben voorgesteld Bertones laatste reële succes is de Fiat Dino Coupé, een beeldschone en dure gran tu- rismo.' Intussen heeft Bertone in Italië een eigen verkoop- en service organisatie gevormd, die ruim honderd dealers om vat. Bertone is zoals gezegd niet alleen vormgever maar ook zakenman. rpeveel speling in het koppelingspedaal kan resulteren in het niet geheel vrijkomen van de koppeling waardoor het schakelen moeilijkheden oplevert, Het niet vry komen van de koppeling kan overigens ook het gevolg zyn van een versleten koppelingsplaat, een on juiste afstelling der drukvingers of een kromgetrokken drukplaat. Is het ontstekingstijdstip van uw motor te vroeg afgesteld dan kan dat o.m, de oorzaak zijn dat uw motor bij sta tionair draaien neigingen heeft om af te slaan. Als u met dit probleem zit en het nullastmengsel dat de carbura teur levert in orde is, dan zult u het in genoemde richting moeten zoeken. Hliernaast dient u dan nog te weten dat een te lage compressie van de mo tor of lekkages in het inlaatspruitstuk een constant laag toerental van de mo tor vrijwel onmogelijk maken. periodiek dient de benzinekolf te wor- den gereinigd daar anders kansen op verstoppingen ontstaan. Door de ge kartelde moer los te draaien die zich boven de kolf bevindt kunt u de klem beugel zijwaarts draaien en de kolf uitnemen. De kolf en de filter kunt u met petroleum reinigen. Controleer de pakking onder de kolf of deze nog bruikbaar is. Het weer monteren doet u uiteraard in omgekeerde volgorde waarbij u er zorg voor moet dragen, de gekartelde moer stevig met de hand aan te draalen. Cleutels van een auto lijken meestal zo- veel op elkaar, dat u steeds weer op nieuw moet zoeken voordat u de goede te pakken heeft. Door 1 of 2 gaatjes van 2 mm te boren in de vingergreep van de sleutels kont u ze zeker direct herkennen. Hebt u 3 sleutels dan kunt u b.v. do volgende „code" gebruiken ongehoord is deursleutel, 1 gaatje is contactsleutel, 2 gaatjes is koffersleu tel. 0e heer Van 0. te Breda heeft moet' tukheden met de stopllchtschakelaar van zijn VW-personenauto. Oaar is n.I. een draad afgebroken en de aanslnit- klemmen zitten zo vastgeroest dat ze ntet meer los te krijgen zijn. Oe vraag is nu of de zeskante moer die op de schakelaar zit losgedraaid mag wor den om heter hij de genoemde schroe ven te kunnen komen. 0e heer Van O. is n.i. een beetje benauwd om de mogelij ke gevolgen van iets te demonteren waarvan men de werking niet kent. De zeskante moer die u bedoelt is een deel van de stoplichtschakelaar zelf; u kunt dit vergelijken met het zeskant van een bougie. De stoplichtschakelaar kunt u uit de hoofdremcilinder draaien door het zeskant naar links te draaien. Op het moment dat de schakelaar er uit genomen kan worden het vrijkomen de gat met een vinger afsluiten en dan direct een nieuwe schakelaar indraaien en vastzetten. Na de vernieuwing con troleren of er remvloeistof bijgevuld moet worden want enig verlies heeft u haast altijd- Het is mogelijk dat u hier naast ook het remsysteem nog dient te ontluchten. Tijdens het wisselen van de schakelaar is het raadzaam de hand rem niet aan te trekken. Het heeft wei nig zin te trachten uw oude schakelaar te repareren; voor een paar gulden koopt u een nieuwe en die gaat weer ja ren me». (ADVERTENTIE) Avonturen in Castilië Komt er dan geen eind aan mijn verbazing over Spanje Ik heb het een moment geloofd voor ik aapkwam in Castilië. Na mijn reizen langs de hemelsblauwe vakantie droomgebieden van zon en zee en mijn verkenning van het binnenland dacht ik alles van Spanje te weten. Maar in Castilië begon een nieuw verhaal. Het zijn de middeleeuwen die hier tot leven komen. Zo ligt daar in Burgos de prachtige Arco de Santa Maria, in 1536 ter ere van de fameuze vorst Karei V gebouwd op de ruïnes van de oude verdedigingswerken van de stad. Meer vorsten lieten hun 1967 Wereldjaar van het •Toerisme sporen na in Burgos. Ga bij- voorbeeldnaar de Casa del Gordón, een 15e eeuws bouw werk waar Philips I is ge storven. In diezelfde tijd kwamen hier van alle kanten de pelgrims samen op weg. naar Santiago om het graf van de apostel Jakob te bezoeken. Heel Europa ver zamelde zich hier en liet zijn sporen achter. Ook het nabijgelegen Quintanilla de las Vinas met zijn vroeg gothische kerk is de moeite waard. Verder ging mijn reis langs León en Oviedo; overal liggen kloos ters, kerken en kastelen ongenaakbaar in het Spaanse land. En talrijk zijn de verhalen die deze bouw werken vertellen. Maar ook deze keer weer heb ik mij tot wereldse zaken laten verlei den en dat is misschien wel een van de grootste charmes van Spanje: de veelheid van mogelijkheden. Zo heb ik bergtochten gemaakt in de omgeving van León. Een uitnodiging voor de jacht moest ik helaas afslaan; maar bij een volgend bezoek hoop ik van de partij te zijn. Een jager-toerist geniet hier speciale faciliteiten. Ook de watersportlief hebber kan hier aan zijn trekken komen. Zo gingen bekenden, die ik hier ont moette, een week zeilen op het meer van Sanabria waar het water kristalhelder is en bodemloos diep. Je vindt hier in Castilië weer moderne hotels en cam pings en altijd weer die ver rassend lage prijzen. Toch voel je je de enige gast en zo word je behandeld: als een vriend temidden van vrien den. Urenjieb ik weer in dorpscafeetjes gezeten en gefilosofeerd over het leven. Denken maakt dorstig en de Spaanse wijnen zijn dan een verkwikkende remedie. En bij de drank hoort weer een hapje. Op de bar staan dan ook schotels vol lekkernijen opgesteld: de fameuze tapas. Het land van de ontdek kingen en genietingen. En wat een rust om altijd ver zekerd te zijn van zon. De zon die kleur geeft aan de wijn en de kruiden, aan de zee en het strand, aan de kastelen en kathedralen, kortom aan het heerlijke land Spanje. Dit is maar een van de duizend verhalen. Spanje, o troost, ligt zo dichtbij dat ik spoedig weer kan gaan om nieuwe indrukken op te doen. U hoort nog van mij. (Tb..S.) Waardevolle informatie over Spanje vindt u in het boekje „Spanje voor U". Wanneer uw reisbureau niet over deze uitgave beschikt, zal het Spaans Nationaal Bureau voor Vreemdelingenverkeer, Laan van Meerdervoort 8, Den Haag, u dit gaarne toezenden. Tel. 070-18 27 66. Een tuin bij uw woning is een kostbaar bezit, een verlengstuk en een visitekaartje voor uw woning. Wat moet er gebeuren om deze tuin er zo fraai mogelijk uit te la ten zien Op deze vraag wordt een antwoord gegeven op de „Lentiade", een voorjaarsbeurs, die tot en met tweede paasdag wordt gehouden in het Ahovge- bouw bij het Hofplein in Rotter dam. Op een oppervlakte van drieduizend vierkante meter zijn tienduizenden bloemen en planten bijeengebracht, zodat u kunt zien tot welke resultaten de amateur tuinier kan komen. Ook voor de inrichting van een bloembak in de huiskamer kan men zich op deze beurs laten voorlichten. De beurs omvat nog een ander ge deelte: voorlichting over het toerisme, vooral in het binnenland waaraan per jaar ongeveer een miljard gulden wordt besteed. Een aantal provincies, zoals Zeeland en Brabant wordt op de Len tiade vertegenwoordigd door de pro vinciale VVV's, die speciale dagen orga niseren. Verder treft men er uitzendin gen aan over vrije-tijdskleding, koffers, lederwaren, reisliteratuur, luchtverbin- dingen en kampeerterreinen. De inte ressante inzending van het Museum van Land- en Volkenkunde in de vorm van een in bedrijf zijnde warong (een In donesische supermarkt) zal zeker ook in de belangstelling staan. Voorts wordt op de beurs aandacht besteed aan de toeristische mogelijkheden van Polen en Bulgarije en geeft de inzending „Schat graven in Drente" een beeld van de vele toeristische mogelijkheden, die de rijwieltoerist in deze provincie vindt. Lentiade is iedere dag, ook op de beide Paasdagen, geopend van één uur tot half elf. De bloembollenstreek komt weer tot leven: KEUKENHOF LISSE: tot half mei Van acht uur tot een half uur na zons ondergang. Openluchttentoonstelling van voorjaarsbloemen. TULIPSHOW FRANS ROOZEN Vo gelenzang: tot half mei van .half negen tot zes uur. Expositie van verschillen de soorten bolbloemen en zomerbloe men. TULIPGARDEN JOHN VAN GRIE KEN Vogelenzang: tot half mei van 8 tot acht uur. Expositie van bloemen. Slot Zuylen, met zijn fraaie kol- lektie gobelins, porselein, schilderijen en herinneringen aan de schrijfster Bel le van Zuylen, heeft zyn winterslaap achter de rug. Tot 15 november opent het weer zijn poorten voor belangstel lenden. Slot Zuylen werd lang vóór 1300 gesticht en werd o.a. bewoond door Frank van Borsselen en zijn echt genote Jacoba van Beieren. Door het buweljjk met Anna Elisabeth van Ree- de met Hendrik van Tuyll van Se- rooskerke ging het in 1969 over op het geslacht Van Tuyll van Serooskerken, dat het tot 1951 bewoonde. Het is gele gen by Zuilen aan de Vecht in de pro vincie Utrecht. Om het als cultuurbezit voor het na geslacht bijeen te houden droeg de laatste bewoner, ir. F. C. C. baron van Tuyll van Serooskerken van Zuylen het slot, met al zijn familieportretten, meu bilair, porselein, glaswerk enz., over aan een stichting, die het in 1952 als museum voor het publiek openstelde. De meeste vertrekken zijn nog in de zelfde toestand als toen ze bewoond werden. Prachtig is de gobelinzaal, die bekleed is met een wandtapijt van 75 m2, waarop bostaferelen afgebeeld zijn. Dit is werkelijk zo kunstig gemaakt, dat men zich in een echt bos waant. De slotbewoner zal u tonen, dat het door een bepaalde lichtval als het wa re gaat leven. In de 18e eeuw werd de voorgevel door architect Jacob Marot gemoderniseerd voor Dieder ik Jacob van Tuyll. Zijn dochter, de bekende schrijfster Belle van Zuyll. werd in 1740 op het slot geboren en bracht hier een groot deel van haar jeugd door. Na haar huwelijk in 1771 met de Zwitser Charles Emmanuel de Charrière ging de bekende schrijfster in Zwitserland wonen, waar zij de meeste van haar boeken schreef. Haar kamer op het slot is nog geheel intact en verder worden er vele portretten relieken en boeken van haar bewaard. Hebt u dit week end tijd, dan moet u dit slot eens gaan bekijken, want het is een van de wei nige, waarin alle meubels en gebruiks voorwerpen nog in hun oorspronkelijke staat aanwezig zijn. Openingsuren zijn van 09.00-12.30 uur en van 13.30-17130 uur; zondags van 13.00 tot 17.30 uur. Op maandag gesloten. In enkele maanden is het zeeaquarium te Scheveningen gron dig gerestaureerd en van nieuwe apparatuur voorzien,, zoals b.v. een filterinstallatie. De nieuwe zeebe woners van het zeeaquarium zijn hoofdzakelijk afkomstig uit de tro pen. Pronkstukken onder hen zijn wel een kleurrijke koraalvis(die alleen levende krabben eet) ter ivaarde van meer dan duizend gul den en een tropische zeebaarsdie het aan kleurvariatie en kostbaar heid niet hoeft onder te doen voor de koraalvis. De haaien, die meest al een trekpleister zijn geweest voor de jeugd, ontbreken nog in het totaal nieuw geschilderde aqua rium. Deze komen over enige tijd in een apart reservoir van 45.000 liter water. Door patrijspoorten zullen de bezoekers de haaien dan kunnen zien. Nieuw is ook een la boratoriumdat binnen afzienbare tijd gereedkomt en dat niet al leen ten dienste staat van biologen, maar ook voor het onderwijs be schikbaar wordt gesteld. Evenals voorheen is er ook een vast projec tiescherm op een der wanden voor de vertoning van dia's. Totdat het hoogseizoen aanbreekt is het zee aquarium dagelijks geopend van tien uur s morgens tot zes uur 's avonds. OP le Paasdag gaat de Efteling in Kaatsheuvel weer open. In de laat ste weken voor Pasen heeft 't personeel van dezé Brabantse sprookjestuin tal van attracties gereserveerd, sprook jes van nog mooiere kleuren en klan ken voorzien, hekken, banken en weg wijzers geplaatst en het grote park opgepoetst. De Efteling is tot en met de eerste zondag in oktober dagelijks geopend van 10 tot. 19 uur. De en treeprijs bedraagt f 1,50. Miniatuur Walcheren is ook weer te bezichtigen, nu met enige nieuwigheden. Het eiland, ook wel de „Parel van Zeeland" genoemd is in Middelburg in miniatuur te zien. Het is een soort reuzenmaquette met we gen, duinen, havens en dijken. Voor lopig is Miniatuur Walcheren geopend van 9 tot 18 uur. Lasschuit's officieel adresboek van hotels, motels en restaurants in Nederland is weer te koop. Het is de 51e jaargang, die 256 pagina's telt. Het bevat vrijwel alle goede hotels, motels en restaurants in Nederland. Nieuw is de vermelding van toeris tische tekens bij de VW-adressen, waardoor iedereen onmiddellijk kan zien wat een bepaalde plaats aan na tuurschoon of recreatie te bieden heeft. Het boekje bevat verder nog vele toeristische gegevens. Zaterdagmiddag worden in de Tilburgse sporthal de Nederland se kampioenschappen voor jeugd- volleybalteams gehouden. In Uden- hout wordt tweede Paasdag een motorcross georganiseerd, met deel nemers uit vier landen en in Waal wijk kan men op dezelfde dag een wandeltocht maken. LONDEN (AP) Het Britse La gerhuis heeft woensdag stomverbaasd kennisgenomen van een officiële me dedeling dat Bristol Siddeley die op een na grootste fabriek van vliegtuigmo toren, tussen 1959 en 1963 buitenspo rig grote winsten gemaakt heeft op de revisie van straalmotoren voor de Ro yal Air Force. Be onderneming zelf heeft ontdekt dat zij 'herhaaldelijk te hoge prijzen heeft berekend en alle overwinst aan de regering terugbetaald. De minister van staat voor de lucht vaart, John Stonehouse, deelde mee, dat de terugbetaling een gevolg was van onjuiste dubbele betalingen voor bepaalde werkzaamheden. Het ministerie van luchtvaart had de onjuiste berekeningen niet ontdekt. De directie van Bristol Siddeley had zich volgens de minister buitengewoon cor rect gedragen bij de regeling van de affaire. PATNA (AFP) Uitgehongerde be woners van een dorp in de Indische staat Bihar, die door droogte geteis terd wordt, hebben dinsdag, gewapend met geweren, gepoogd zich meester te maken van de graanoogst in een naburige plaats, aldus is gisteren in Nieuw-Delhi vernomen. De politie is tussenbeide gekomen en er ontstond een vuurgevecht. Een der aanvallers werd gedood en drie gewond. De premier van Bihar, Sjina, heeft onlangs verklaard dat de strijd tegen de droogte een kwestie van leven of dood is- 35 miljoen bewoners hebben voedselgebrek en 8.000 dorpen zitten zonder water. (ADVERTENTIE) KLM-technicus W. P. Hofstee rijdt dagelijks van Haarlem naar Schiphol op Ubo-banden „Ik zie het dagelijks voor mijn eigen ogen. Op Schiphol starten en landen vliegtuigen, die in veel gevallen ook met remouldbanden zijn uitgerust. En die vliegtuigbanden hebben wat te lijden!", aldus de heer W. P. Hofstee (46), Vondelweg 242, Haarlem, tech nicus hij de KLM. Hij beseft, dat goede remouldbanden een groot en modern machinepark en een indruk wekkend vakmanschap vereisen „Ouderwetse, z.g. coverbandenzou ik ook niet vertrouwen Maar de Ubo-banden, die werkelijk van hiel tot hiel vernieuwd worden, zijn volkomen betrouwbaarvindt deze technicus, die dagelijks (met 5 personen) van Haarlem naar Schiphol rijdt. Bovendien maakt hij grote vakantiereizen met zijn gezin en met een uitgebreide kampeeruitrusting. „Dat staat (en rijdt) allemaal volkomen safe op Ubo-banden", lacht hy. Dan te weten, dat ze óók nog belangrijk goedkoper 7-(jn. U moet wèl naar Ubo-banden vragen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 17