iCHAPPIJ LUCT0R Nieuwe weg vinden als kloosterling OOK LEKEN NAAR NOORD WIJKERHOUT Vakantiezielzorg moet weer in actie komen l op-schakers naar Zevenbergen Kerken ontmoeten elkaar op stranden en in campings expositie in kwadendamme geschenken Zuster Evodia, eerste pastorale assistente in streekverband Aandacht voor het toerisme) op conferentie van bisschoppen 101180-5351 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 18 MAART 1967 EMIGRATIE Fa. de Moor-Vlaeminck In Middelburg Lokalen voor prot. christelijk technisch onderwijs voor al uw autobanden OMEGA fABERY DE JONGE/'GOES Image-klub brengt Q65 in Terneuzen Hobby Inbreng Duur Kampioenschap van Nederland Oud-katholiek priester anglicaans bisschop In ons land 849 geref. kerken Leek mag Papoea's communie uitreiken in Noord-Brabant, de positie van verantwoordelijkheid •iaalinkoop, produktie- ,num leeftijd 30 jaar), mensen zelf kan m- >n grondige kennis van goed op de hoogte i» 6es. jf vereist het kunnen en van een geleidelijk t handhaving van een eisten daartoe zijn o.a. moderne tarifiëringS" taal is noodzakelijk. !standigheid en htrekkeljjk salaris l'gd. de vereiste kwaliteiten ivol vervullen van deit reging van recente pas. bur v.d. biad. Geheim- .m- PARIJS (KNP) Alle bisschoppen van de Atlantische Oceaan tot aan de Oeral zyn uitgenodigd om deel te ne men aan de eerste Europese bisschop penconferentie, welke begin juli in het moderne seminarie van Noordwijker- hout wordt gehouden. Er worden tach tig bisschoppen uit 17 landen verwacht. Ook een aantal leken, vertegenwoordi gers van de diocesane raden, die inmid dels in verschillende landen zijn opge richt, zal aan de besprekingen deelne men. Dit deelde de secretaris van de Eu ropese bisschoppenconferentie en hoofd van het verbindingssecretariaat, mgr. Etchegaray uit Parijs, mee op een pers conferentie. Verschillende bisschoppen uit landen achter het ijzeren gordijn zoals Po len, Hongarije, Tsjechoslowakije en Joe goslavië hebben uitreisvisa gekregen. Voor nadere regeling vertrekt mgr. Et chegaray maandag 20 maart naar Boe dapest. De onderwerpen die op de eer ste Europese bisschoppenconferentie aan de orde komen hebben o.m. be entrekking op de priester respectie velijk pastorale raden en de ervaring die men tot nu toe heeft opgedaan. Voorts hopen de bisschoppen zich met wee zeer urgente problemen bezig te Houden: de grote emigratie van een miljoen Zuideuropese arbeiders naar noorderlijke landen en de zomerse trek yan het noorden naar het zuiden welke ieder jaar 15 miljoen mensen op de oeen brengt. De bisschoppen willen niet og de regeringen achter blijven in hun bemoeienissen op. het terrein van emi- Eratie en toerisme. Voor de arbeiders ..voor wie vaak alleen nog maar nood- oplossingen gevonden zijn willen zij meer permanente regelingen in het le ven roepen. Etchegaray merkte hierbij nog '3m de bisschoppen hun zorg niet «dien onthouden aan de vele duizen- Mohammedanen onder de buiten m arbeiders uit Algerije, Turkije 'iviarokko enz. «^bszijn contactreizen naar de ver- •Knuiende bisschoppenconferenties in europa heeft mgr. Etchegaray deze op „gesteld vaIt de vorderingen u. Nederlandse pastoraal conci- WkY3? S bijeenkomst in Noordwij- u de Nederlandse bisschop- .Sn dyaken om hun buitenland- |L 5 uitvoerig van het Neder- ifSvfS ondern®men op de hoogte te <hgèn 6n 26 deelneming uit te no- ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Voor al uw KUNSTMESTSTOFFEN Het goedkoopste adres Hulst - Axel - Sassing Telefoon «1140 - 2628 MIDDELBURG B. en w, van Mid delburg zullen de raad voorstellen vier, lokalen van de school aan het Celle- broershof op te knappen, zodat dit ge deelte van de school straks kan worden verhuurd aan de stichting Protestants Christelijk Technisch Onderwijs in Zee land. Zoals gemeld wil de stichting hier in tijdelijk de christelijke lagere techni sche school huisvesten. Tevens zal wor den voorgesteld een krediet te verle nen voor een aantal werken in plan Klarenbeek II, waar een nieuw gebouw voor de christelijke l.t.s. i$ geprojec teerd (ADVERTENTIE) TIVOLIWEG 63 - HULST TELEFOON 01140—2461 Wij leveren ook particulier. horloges Kwa- Paasdag schtwJ? erste en Tweede Poseren in De 'e^?ningen ex" We. Mevrouw varfw.m Kwadendam- (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN De Terneuzense ,Image-KIup' organiseert zaterdagavond een optreden van een van de grootste Nederlandse beatgroepen, Q 65, die al enkele tophits op zijn naam heeft en regelmatig optreedt voor radio en t.v. In het voorprogramma komen de Ter neuzense beatgroepen The Hitch-Hikers en High-Way aan bod, met zangeres Janny Dieleman. Er worden gedichten voorgedragen door Frankie, een Axelse pop-artiest. Tevens zullen enkele beat. girls dansen. (ADVERTENTIE) Korte Nieuwstraat 21 Hulst - Tel. 2478 (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN „Ik heb altijd gezegd: ik ben collega onder de collega's,' ik bedoel de mensen van het lab. Ik ben namelijk jaren lang medisch-analyste geweest. Collega onder de collega's en re ligieus in mijn prive-leyen, zoals een ander in zijn prive-leven ge trouwd is. Dat status-idee van de kloosterling, dat moet er af. Trouwens dat lukt al veel beter met deze nieuwe kleding. Wat ik hier in Terneuzen doe, is overigens echt geen nieuwe manier van religieus-zijn. Onze congregatie is begonnen in Tilburg op het Heike, met dertien dames uit de parochie, die op school hielpen en zo. Dat was in 1832. Pas later werd het de officiële congregatie met de manier van kloosterleven, waaraan we hier nu nog gewend Zuster Evodia van de congregatie van de Zusters van Liefde van Onze- lievevrouw Moeder van Barmhartig heid, werkt nog geen half jaar in Ter- neuzen, maar iedereen kent haar al, in Terneuzen en in de gehele kanaal zone, katholieken, protestanten en buitenkerkelijken. Als assistente van de dekenale assistent pater Gerard Baart, kan dat ook moeilijk anders. Er is nauwelijks enig sociaal-cultu reel, kerkelijk of interkerkelijk werk te noemen, waarin de dekenale as sistent niet op de een of andere ma nier bemoeienis mee heeft. Zuster Evodia is nu de eerste in streekver band werkende vrouwelijke pastorale assistent en met enige trots' toont ze de officiële benoemingsbrief van de Bredase bisschop. „Ik wist niet," zegt ze, „dat er hier zoveel leefde, maar het is geweldig. De hele kerk is aan het experimen teren, maar ik krijg de indruk dat Zeeuwsch-Vlaanderen daarbij wel een van de eerste gebieden is. Er gebeurt hier van alles en zelf zit ik nu ook al overal in: diocesaan pastoraal be raad van dekenale assistenten en streekkapelaans, het landelijk intern beraad in Roterdam, inmiddels heb ik het secretariaat van twee dekenale werkgroepen van pater Baart overge nomen en ik ben zelfs voorlopig aan genomen als notuliste van de com missie voor bijzonder kerkewerk, uit eindelijk toch Nederlands hervormd kerkewerk. „In Eindhoven ben ik indertijd -be gonnen met een godsdienst b-cursus. Ik vond het echt nodig om grondig kennis te maken met de nieuwe theo logische stromingen. Daar heb ik trou wens meer cursussen voor gevolgd. Toen kwam in Eindhoven die bijbel actie van protestanten en katholieken samen. Daar heb ik aan meegedaan en daaruit volgden weer bijzonder leuke contacten, gespreksgroepen en bijbelbijeenkomsten, waaraan ik mijn hart heb opgehaald- Ik was wel me disch-analyste, maar dat werk in mijn vrije tijd sprak me toch sterker aan. Je zou kunnen zeggen, dat het mijn hobby was. Toen pater Baart hulp vroeg in Zeeuwsch-Vlaanderen, vroeg mijn overste of ik daar iets voor voel- de". „Ik heb een hele poos nagedacht. Je weet per slot wel wat je hebt maar niet wat je krijgt. Je verlaat je status om het zo maar eens te zeggen. Maar anderzijds trok het me erg aan om van mijn hobby mijn job te maken. Ik zei net, dat wat ik nu doe op zichzelf voor een religieuze niet iets nieuws is, maar voor mij betekende het toch min of meer een breuk. Ik was het „gewone" kloos terleven gewend en daarin voelde ik me best. Anders had ik het geen 33 jaar volgehouden, Ja heus, al zo lang hoor". ut:t en dat nodig. Nu moet ik van een bescheiden zakgeldje zien rond te komen". „Je wordt ook met veel meer pro blemen geconfronteerd. Daarom ben ik blij, dat ik wat ouder ben. Kun je dat niet zien? Nou ja, jong van hart, dat wel, maar ik heb al in 1933 mijn kloostergeloften "afgelegd. Je zou kunnen zegen: ik voel me nu vrij in gebondenheid. Ik heb de mogelijk heid gekregen, me gewoon onder de mensen te bewegen en mijn oversten staan hier volkomen achter". „Ik bepraat alles met zuster. Imma van Woensel. Dat is de provinciale assistente van onze westelijke pro vincie. waar ik bij hoor. Zij snapt het ook allemaal. Maar ze geeft ook de nodige correcties. Het belangrijkste blijft echter, dat zij voor deze andere vorm van religieus-zijn helemaal open staat. Want natuurlijk zijn er zowel binnen ais buiten het klooster al lerlei mensen die het „maar raar" vinden of zelfs fout." „Ik zei net, dat ik nu allerlei din gen op m'n eentje moet uitvissen. Dat is waar. Maar eenzaam heb ik me hier nooit gevoeld. Dat kan ook haast niet. Je gaat met zoveel mensen om en je hebt zoveel te doen. Maar voor al: het is zo fijn, dat ik in de korte tijd dat ik hier zit al zoveel men sen heb ontmoet, die je echt je vrien den kunt noemen." „Ik zeg ook beslist nietdat elke kloosterzuster nu maar buiten haar communiteit moet gaan leven. Echt niet. Je kunt dit werk niet „zo maar" aan. Als je met jezelf bent klaar gekomen, dan kun je het doen. Ik geloof dat jonge mensen er nog niet tegenop zouden kun nen, want het vraagt psychisch en lichamelijk vrij veel van je. Dat klinkt nogal „duur". Ik bedoel het in alle bescheidenheid. Het is toch waar, dat je in deze situatie een nieuwe weg moet vinden als kloos terling. Het beleven van de armoe de bijvoorbeeld. Vroeger stapte je naar je overste en zei: „Ik heb „J>, wat doe ik hier? Dat vraagt natuurlijk iedereen, maar het is ge woonweg moeilijk om het te zeggen al staat m'n agenda ook helemaal vol. De eerste maand heb ik kennis ge maakt met allerlei mensen. Er zijn namelijk nog ongelooflijk veel werk groepen waar ik mee te maken kreeg. Van de bijeenkomsten heb ik regel matig verslagen gemaakt, zodat ik een overzicht heb wat er hier alle maal leeft. Wat wij doen is eigenlijk allerlei dingen op gang brengen en als het eenmaal loopt, dan trekken we ons min of meer terug. Het is dan de bedoeling, dat anderen het werk voortzetten. Wel blijf je het werk dan nog begeleiden en dat kim je juist omdat je heel brede contac ten hebt". „Voor zo'n eerste aanzet moet je mensen opsnorren en daarvoor moet je op huisbezoek, persoonlijke con tacten leggen. Die eerste huisbezoe ken vond ik wel een beetje grieze lig, maar het ging goed. Gewoon. Het was wel direct het hele dorp, waar ik was, rond: er is een zuster op huis bezoek. Maar het is natuurlijk anders dan het huisbezoek van een pas toor. Je gaat met een bepaald doel: mensen winnen voor nieuw werk". „De meeste dingen die we doen proberen we zo breed mogelijk op te zetten. Niet alleen zoeken we sa menwerking met alle kerken, maar ook met buitenkerkelijken. Het gaat immers om het welzijn van alle men sen in de kanaalzone. Dat vind ik juist het fijne van ons werk. Ons aan wezig-zijn hier is de positieve inbreng van de kerk in dit gebied". (Van een onzer veslaggevers) HILVARENBEEK De hervormde kerk heeft de jonge dominee I. J. Walpot uit Hilvarenbeek prachtige pastorie aan het onverbeterlijke Vrijthof voor twee dagen per week vrijgesteld voor het rakantieoas- toraat. Hij stelt die „vrije" dagen in dienst van de interkerkelijke (her vormde en gereformeerde) commissie voor het vakantiepastoraat in het zuiden. „Zuiden" betekent hier Noord-Brabant en Limburg. Daarnaast heeft ds. Walpot zitting in een nóg interkerkelijker groepe ring op dit gebied, de werkgroep „Kerk en Toerisme'', waarin behalve de protestanten ook de katholieken participeren. Dit betekent, dat zijn gebied nog groter is geworden, want de werkgroep „Kerk en Toerisme" geldt voor het bisdom Breda, dus ook voor Zeeland. ,.Is het U allemaal duidelijk?" vraagt ds. Walpot aan het einde van een gesprek van ruim een uur. En zijn vraag is verklaarbaar. Er is een gedegen uiteenzetting no dig om duidelijk te maken, wat welke kerk waar doet voor wie. Daar kan ds. Walpot ook niets aan doen. „Als je de zaken vanaf hetprille begin hebt meegemaakt is het een open boek", verzekert hij. En dat is ook begrijpelijk. In ieder geval komt uit het langdurig vraag- en antwoord spel een min of meer overzichtelijk beeld van de situatie tevoorschijn. En daaruit blijkt, dat de toeristen zielzorg, om deze katholieke term te gebruiken, van het begin af door pro testanten en katholieken anders bena derd is. Voor de protestanten was het, via echt evangelisatiewerk aam het be gin, al spoedig een kwestie van ser vice-verlening aan de tijdelijke be woners van kampeercentra. Een zeer christelijke benadering van de zaak zonder dat het werk een uitgesproken kerkelijke signatuur draagt. De katholieke kerk in het bisdom Breda heeft het tot, nu toe vooral ge zocht in het scheppen van kerkruim ten, strandkerken. Hetgeen begrijpe lijk is ais men weet, dat de meeste Zeeuwse kustplaatsen geen katholieke kerken rijk zijn. Reeds in 1959 wer den de eerste twee katholieke strand kerken in Zeeland In gebruik geno men, een in Zouteland en een in Haamstede. Intussen is dat aantal flink uitgegroeid. Maar naast de bouw van strandkerken was het tevens de bedoeling tot een aangepast contact met de toeristen te komen. Geen integratie Intussen hebben de kerken elkander ook aan het strand en op de camping gevonden. In 1966 kwam de intercon fessionele werkgroep „Kerk en Toeris me" tot stand, waarin naast katholieke en protestantse zielzorgers ook des kundigen op het gebied van toerisme zitting hebben. Een volledige integra tie van het vakantiepastoraat is dat niet, want dat is alleen al vanwege het werkgebied niet goed mogelijk. Zoals gezegd opereert de protestantse commissie voor vakantiepastoraat in Noord-Brabant en Limburg, daarmee haar activiteiten spreidend over het gebied van drie katholieke bisdom men, terwijl de werkgroep „Kerk en Toerisme" voor het bisdom Breda functioneert en zodoende ook de uit toeristisch oogpunt belangrijke pro vincie Zeeland erbij betrekt. Tachtig centra Hoe dan ook, per 1 juli gaat het protestantse vakantiepastoraat weer met zijn werk beginnen. Dat betekent voor heel Nederland, dat in of rond ongeveer tachtig vakantiecentra teams van jonge mensen aan het werk gaan om vakantiegangers te helpen hun vrije tijd zo plezierig mogelijk door te brengen. Het werk, dat door plaatselijke recreatie-commissies wordt aangetrokken, staat onder auspiciën van de Bijbel Kiosk Vereniging in Amsterdam, die er voor zorgt dat er recreatietenten of kiosken komen op de campings waar de teams welkom zijn. In het zuiden (Brabant en Lim burg) zijn er dat zes, waaronder ,,'t Hoekske" in Kaatsheuvel, „De Heide" in Bergenop Zoom en waarschijnlijk „Uit en Thuis", eveneens in Bergen op Zoom, De bedoeling ls, dat de teams recre atieve mogelijkheden uitbuiten waar kampbeheerders door hun drukke za kelijke bezigheden niet aan toe ko men. Ze organiseren kleuter- en kin derspelen, vertellen voor de jeugd, houden de kleintjes bezig met knut selwerk, organiseren sportwedstrijden en competities, zetten in de avonduren instuiven en kampvuren op of organi seren dansavonden. Voor de ouderen zetten zij culturele programma's in elkaar, wat de Inhoud betreft uiter aard aangepast aan de vakantie: licht en plezierig. Jongelui nodig Gezien de reacties van vorige Jaren op het werk van de teams Is het voor de Bijbel Kiosk Vereniging geen (Van onze sportredactie) ZEVENBERGEN. Voor de zeventiende keer organiseert de Zevenbergse Schaakvereniging morgen de zoals dat In Zevenbergen heet „snelschaakdag", een vereenvoudigde naam voor de open Nederlandse snelschaakkampioenschappen. In de ontruimde fabriekshal can de Hazet-fabriek aan de Hazeldonkseweg hoopt het bestuur van de schaakvereniging morgenmiddag om twee uur zo'n 200 mensen te kunnen begroeten. selprijs („Heit Zilveren Paard", dat nu in handen is van een Leidse schaakver eniging). Uiteraard moeten de schakers sneller zetten dan normaal. In een kwartier dienen nu maar liefst vijfenveertig zet ten worden gedaan. De deelnemers „turven" iedere zet. De organisatoren kunnen dit natuurlijk niet zelf doen. Men heeft geen speciale aanleg voor het snelschaken nodig. Iedere schaker kan meedoen. Het tempo is uiteraard hoger, maar het ligt toch voor ieder een gelijk. Er zijn sommige mensen die er een grote aanleg voor hebben. Het is voornamelijk een kwestie van snel reageren. Of buitenlanders dit snel ler doen dan Nederlanders is niet be kend, maar de titel is reeds diverse malen veroverd door Duitsers en Bel gen. Het kampioenschap is nu in han den van een Duitser. Toch is het in de loop der jaren ook al terechtgeko men bij mensen als Jan Hein Donner en Frans Kuypers. Tot de deelnemers kan men nu al Coen Zuidema, Hans Ree, de Belgische kampioen Cornells en de Zeeuwse titelhouder Jansen re kenen. Deze kampioenschappen zijn een ontwerp van de heer Unk, die er steeds aan heeft geschaafd tot ze in de per fecte vorm waren, De algemene leiding is nu in handen van de heer Hasper, terwijl de heer Unk optreedt als „de man achter de schermen". Nu reeds zijn 135 inschrijvingen ontvangen, maar de ervaring heeft ge leerd dat er op de dag van de wed strijd nog altijd veel deelnemers bijko men. De organisatoren, de heer HaSpér (al gemeen leider), de heer Unk („regis seur") en de heer Van Brule (secreta ris), zijn in ieder geval zovei gereed om ook vandaag nog inschrijvingen te ont vangen. Deze kampioenschappen zijn onder verdeeld in drie onderdelen. Acht groe pen van zes, zeven of acht schakers strijden om het Nederlands snelschaak- kampioenschap. De winnaars van de groepen worden weer ondergebracht in twee groepen van vier en de twee deel nemers, die daarna als winnaar over blijven, spelen op het podium de fi nale. De rest van de deelnemers is naar sterkte ondergebracht in groepen van acht schakers. Voor iedere groep zijn vier prijzen beschikbaar, zodat de helft van het aamtal deelnemers met een prijs haar huis gaat. Bovendien kan er door teams van vijf schakers ge speeld worden om de teamprijs in de vorm van een schaakklok en een wif- Dit zijn de mensen die het schaak kampioenschap in Zevenbergen voor bereidden: v.l.n.r. de heren Unk, van Brute en Hasper. vraag, of ze met bet werk doorgaan. Wél een vraag Is, of ze voldoende Jonge mensen bereid zal vinden zich voor zo'n team beschikbaar te stellen. Ze hoopt op een voldoende aantal aanmeldingen van bijvoorbeeld kleu terleidsters, kweekschoolstudenten, jeugdleiders ij -leidsters, priesterstu denten e.d. Degenen dit zich voor dit werk be schikbaar willen stellen kunnen zich voor 22 maart aanmelden bij de Bijbei Kiosk Vereniging, sectie recreatie in Amsterdam, Keizersgracht 756. Ze ont vangen dan een uitnodiging om deel te nemen aan een informatief week eind. Voor hun deelname aan een re creatieteam (minstens veertien dagen) krijgen ze een vergoeding van f 20.- zakgeld per week, terwijl de plaatse lijke commissie de reis- en verblijf kosten voor haar rekening neemt. Het grootste probleem blijkt het aantrek ken van hoofdleiders te zijn en juist daartoe doet het BKV een beroep op jonge priesters en predikanten, op ou dere studenten, onderwijzers of jeugd leiders. Tot de taak van die team leiders behoort o.a. het verzorgen van een dagsluiting, waaraan iedereen in het kamp kan deelnemen als hij daar behoefte aan heeft. Andere taken Wat doet Intussen de werkgroep „Kerk en Toerisme"? In de korte tijd van haar bestaan heeft ze o.a. een enquête gehouden onder kampbeheer ders om een inzicht te krijgen in de wijze, waarop toeristen In campings hun dag doorbrengen. Maar er if ui teraard meer te doen. Ds. Walpot: „Daar ls Inmiddels een nota over opgesteld. Ja, er zijn na tuurlijk meer taken. Je zou kunnen denken aan een enquête onder jon gelui: wat wordt er op de campings aan voorzieningen verwacht? Je zou kunnen denken aan hulp en voorlich ting aan kampbeheerders. De werk groep zou maatregelen stimuleren die de vercommercialisering van de recre atie moeten tegen gaan. Er zou kun nen worden aangedrongen op over heidssubsidiëring van kampeerbedrij- ven en het zou ook geen luxe zijn ais er een landelijke opleiding voor lei ders van kampeerbedrijven kwam". Een andere taak en daarmee heeft het vakantiepastoraat zich o.a. in Zee land al bezig gehouden, is het aan kweken van de echte bijbelse gast vrijheid onder de bevolking van de vakantiegebieden. En dat is naai- onze mening dan een taak die duidelijk op het gebied van de kerken ligt en die zeker nog niet ten einde is LOURENCO MARQUES De oud- katholieke pastoor Pina Cabral van O- porto in Portugal is benoemd tot hulp bisschop van het anglicaanse bisdom Lebombo in Mozambique. Het is voor de eerste maal dat een oud-katholiek anglicaanse bisschop wordt. De oud-ka tholieken en de anglicanen erkennen eikaars sacramenten en geldigheid van wijdingen. De beslissing om een oud katholiek op de bisschopspost te be noemen werd een half jaar geleden genomen door de diocesane synode van Lebombo. Het is de bedoeling dat mgr. Cabral de bisschop van Lebombo met tertijd zal opvolgen en dat het angli caanse bisdom deel gaat uitmaken van de oud-katholieke kerk van Portugal. Het aantal gereformeerde kerken in ons land bedraagt op het ogenblik 849, Sinds januari j.l. zijn er gerefor meerde kerken geïnstitueerd te Leer- sum, te Delft-Abtswoude, te Nijkerker- veen en te Geldrop. De gereformeerde kerk te Cubaard is per 1 maart van dit jaar opgeheven: de 66 leden, die tot deze kerk behoren, worden opgenomen in de kerk te Wom- mels (classis Bolsward). De kerk te Cubaard was al van 1938 af vakant. MELBOURNE Een 21-jarige Aus tralische lekehelper heeft van paus Pau- lus toestemming gekregen om aan ka tholieke Papoea's op een afgelegen missiepost, waar geen priester is, de communie uit te reiken. De Australiër helpt de Papoea's bij de aanleg van een koffieplantage.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 19