iCHAPPIJ
LUCT0R
Nieuwe weg
vinden als
kloosterling
OOK LEKEN NAAR
NOORD WIJKERHOUT
Vakantiezielzorg moet
weer in actie komen
l op-schakers naar Zevenbergen
Kerken ontmoeten elkaar op
stranden en in campings
expositie in
kwadendamme
geschenken
Zuster Evodia, eerste pastorale
assistente in streekverband
Aandacht voor het toerisme)
op conferentie van bisschoppen
101180-5351
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 18 MAART 1967
EMIGRATIE
Fa. de Moor-Vlaeminck
In Middelburg
Lokalen voor
prot. christelijk
technisch onderwijs
voor al uw autobanden
OMEGA
fABERY DE JONGE/'GOES
Image-klub brengt
Q65 in Terneuzen
Hobby
Inbreng
Duur
Kampioenschap
van Nederland
Oud-katholiek priester
anglicaans bisschop
In ons land 849
geref. kerken
Leek mag Papoea's
communie uitreiken
in Noord-Brabant,
de positie van
verantwoordelijkheid
•iaalinkoop, produktie-
,num leeftijd 30 jaar),
mensen zelf kan m-
>n grondige kennis van
goed op de hoogte i»
6es.
jf vereist het kunnen
en van een geleidelijk
t handhaving van een
eisten daartoe zijn o.a.
moderne tarifiëringS"
taal is noodzakelijk.
!standigheid en
htrekkeljjk salaris
l'gd.
de vereiste kwaliteiten
ivol vervullen van deit
reging van recente pas.
bur v.d. biad. Geheim-
.m-
PARIJS (KNP) Alle bisschoppen
van de Atlantische Oceaan tot aan de
Oeral zyn uitgenodigd om deel te ne
men aan de eerste Europese bisschop
penconferentie, welke begin juli in het
moderne seminarie van Noordwijker-
hout wordt gehouden. Er worden tach
tig bisschoppen uit 17 landen verwacht.
Ook een aantal leken, vertegenwoordi
gers van de diocesane raden, die inmid
dels in verschillende landen zijn opge
richt, zal aan de besprekingen deelne
men.
Dit deelde de secretaris van de Eu
ropese bisschoppenconferentie en hoofd
van het verbindingssecretariaat, mgr.
Etchegaray uit Parijs, mee op een pers
conferentie.
Verschillende bisschoppen uit landen
achter het ijzeren gordijn zoals Po
len, Hongarije, Tsjechoslowakije en Joe
goslavië hebben uitreisvisa gekregen.
Voor nadere regeling vertrekt mgr. Et
chegaray maandag 20 maart naar Boe
dapest. De onderwerpen die op de eer
ste Europese bisschoppenconferentie
aan de orde komen hebben o.m. be
entrekking op de priester respectie
velijk pastorale raden en de ervaring
die men tot nu toe heeft opgedaan.
Voorts hopen de bisschoppen zich met
wee zeer urgente problemen bezig te
Houden: de grote emigratie van een
miljoen Zuideuropese arbeiders naar
noorderlijke landen en de zomerse trek
yan het noorden naar het zuiden welke
ieder jaar 15 miljoen mensen op de
oeen brengt. De bisschoppen willen niet
og de regeringen achter blijven in hun
bemoeienissen op. het terrein van emi-
Eratie en toerisme. Voor de arbeiders
..voor wie vaak alleen nog maar nood-
oplossingen gevonden zijn willen zij
meer permanente regelingen in het le
ven roepen.
Etchegaray merkte hierbij nog
'3m de bisschoppen hun zorg niet
«dien onthouden aan de vele duizen-
Mohammedanen onder de buiten
m arbeiders uit Algerije, Turkije
'iviarokko enz.
«^bszijn contactreizen naar de ver-
•Knuiende bisschoppenconferenties in
europa heeft mgr. Etchegaray deze op
„gesteld vaIt de vorderingen
u. Nederlandse pastoraal conci-
WkY3? S bijeenkomst in Noordwij-
u de Nederlandse bisschop-
.Sn dyaken om hun buitenland-
|L 5 uitvoerig van het Neder-
ifSvfS ondern®men op de hoogte te
<hgèn 6n 26 deelneming uit te no-
ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
Voor al uw
KUNSTMESTSTOFFEN
Het goedkoopste adres
Hulst - Axel - Sassing
Telefoon «1140 - 2628
MIDDELBURG B. en w, van Mid
delburg zullen de raad voorstellen vier,
lokalen van de school aan het Celle-
broershof op te knappen, zodat dit ge
deelte van de school straks kan worden
verhuurd aan de stichting Protestants
Christelijk Technisch Onderwijs in Zee
land. Zoals gemeld wil de stichting hier
in tijdelijk de christelijke lagere techni
sche school huisvesten. Tevens zal wor
den voorgesteld een krediet te verle
nen voor een aantal werken in plan
Klarenbeek II, waar een nieuw gebouw
voor de christelijke l.t.s. i$ geprojec
teerd
(ADVERTENTIE)
TIVOLIWEG 63 - HULST
TELEFOON 01140—2461
Wij leveren ook particulier.
horloges
Kwa-
Paasdag schtwJ? erste en Tweede
Poseren in De 'e^?ningen ex"
We. Mevrouw varfw.m Kwadendam-
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN De Terneuzense
,Image-KIup' organiseert zaterdagavond
een optreden van een van de grootste
Nederlandse beatgroepen, Q 65, die al
enkele tophits op zijn naam heeft en
regelmatig optreedt voor radio en t.v.
In het voorprogramma komen de Ter
neuzense beatgroepen The Hitch-Hikers
en High-Way aan bod, met zangeres
Janny Dieleman. Er worden gedichten
voorgedragen door Frankie, een Axelse
pop-artiest. Tevens zullen enkele beat.
girls dansen.
(ADVERTENTIE)
Korte Nieuwstraat 21
Hulst - Tel. 2478
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN „Ik heb altijd gezegd: ik ben collega onder de
collega's,' ik bedoel de mensen van het lab. Ik ben namelijk jaren
lang medisch-analyste geweest. Collega onder de collega's en re
ligieus in mijn prive-leyen, zoals een ander in zijn prive-leven ge
trouwd is. Dat status-idee van de kloosterling, dat moet er af.
Trouwens dat lukt al veel beter met deze nieuwe kleding. Wat ik
hier in Terneuzen doe, is overigens echt geen nieuwe manier van
religieus-zijn. Onze congregatie is begonnen in Tilburg op het
Heike, met dertien dames uit de parochie, die op school hielpen
en zo. Dat was in 1832. Pas later werd het de officiële congregatie
met de manier van kloosterleven, waaraan we hier nu nog gewend
Zuster Evodia van de congregatie
van de Zusters van Liefde van Onze-
lievevrouw Moeder van Barmhartig
heid, werkt nog geen half jaar in Ter-
neuzen, maar iedereen kent haar al,
in Terneuzen en in de gehele kanaal
zone, katholieken, protestanten en
buitenkerkelijken. Als assistente van
de dekenale assistent pater Gerard
Baart, kan dat ook moeilijk anders.
Er is nauwelijks enig sociaal-cultu
reel, kerkelijk of interkerkelijk werk
te noemen, waarin de dekenale as
sistent niet op de een of andere ma
nier bemoeienis mee heeft. Zuster
Evodia is nu de eerste in streekver
band werkende vrouwelijke pastorale
assistent en met enige trots' toont ze
de officiële benoemingsbrief van de
Bredase bisschop.
„Ik wist niet," zegt ze, „dat er hier
zoveel leefde, maar het is geweldig.
De hele kerk is aan het experimen
teren, maar ik krijg de indruk dat
Zeeuwsch-Vlaanderen daarbij wel een
van de eerste gebieden is. Er gebeurt
hier van alles en zelf zit ik nu ook
al overal in: diocesaan pastoraal be
raad van dekenale assistenten en
streekkapelaans, het landelijk intern
beraad in Roterdam, inmiddels heb ik
het secretariaat van twee dekenale
werkgroepen van pater Baart overge
nomen en ik ben zelfs voorlopig aan
genomen als notuliste van de com
missie voor bijzonder kerkewerk, uit
eindelijk toch Nederlands hervormd
kerkewerk.
„In Eindhoven ben ik indertijd -be
gonnen met een godsdienst b-cursus.
Ik vond het echt nodig om grondig
kennis te maken met de nieuwe theo
logische stromingen. Daar heb ik trou
wens meer cursussen voor gevolgd.
Toen kwam in Eindhoven die bijbel
actie van protestanten en katholieken
samen. Daar heb ik aan meegedaan
en daaruit volgden weer bijzonder
leuke contacten, gespreksgroepen en
bijbelbijeenkomsten, waaraan ik mijn
hart heb opgehaald- Ik was wel me
disch-analyste, maar dat werk in mijn
vrije tijd sprak me toch sterker aan.
Je zou kunnen zeggen, dat het mijn
hobby was. Toen pater Baart hulp
vroeg in Zeeuwsch-Vlaanderen, vroeg
mijn overste of ik daar iets voor voel-
de".
„Ik heb een hele poos nagedacht.
Je weet per slot wel wat je hebt
maar niet wat je krijgt. Je verlaat
je status om het zo maar eens te
zeggen. Maar anderzijds trok het me
erg aan om van mijn hobby mijn job
te maken. Ik zei net, dat wat ik nu
doe op zichzelf voor een religieuze
niet iets nieuws is, maar voor mij
betekende het toch min of meer een
breuk. Ik was het „gewone" kloos
terleven gewend en daarin voelde ik
me best. Anders had ik het geen 33
jaar volgehouden, Ja heus, al zo lang
hoor".
ut:t en dat nodig. Nu moet ik van
een bescheiden zakgeldje zien rond
te komen".
„Je wordt ook met veel meer pro
blemen geconfronteerd. Daarom ben
ik blij, dat ik wat ouder ben. Kun
je dat niet zien? Nou ja, jong van
hart, dat wel, maar ik heb al in 1933
mijn kloostergeloften "afgelegd. Je zou
kunnen zegen: ik voel me nu vrij
in gebondenheid. Ik heb de mogelijk
heid gekregen, me gewoon onder de
mensen te bewegen en mijn oversten
staan hier volkomen achter".
„Ik bepraat alles met zuster. Imma
van Woensel. Dat is de provinciale
assistente van onze westelijke pro
vincie. waar ik bij hoor. Zij snapt
het ook allemaal. Maar ze geeft ook
de nodige correcties. Het belangrijkste
blijft echter, dat zij voor deze andere
vorm van religieus-zijn helemaal open
staat. Want natuurlijk zijn er zowel
binnen ais buiten het klooster al
lerlei mensen die het „maar raar"
vinden of zelfs fout."
„Ik zei net, dat ik nu allerlei din
gen op m'n eentje moet uitvissen. Dat
is waar. Maar eenzaam heb ik me
hier nooit gevoeld. Dat kan ook haast
niet. Je gaat met zoveel mensen om
en je hebt zoveel te doen. Maar voor
al: het is zo fijn, dat ik in de korte
tijd dat ik hier zit al zoveel men
sen heb ontmoet, die je echt je vrien
den kunt noemen."
„Ik zeg ook beslist nietdat elke
kloosterzuster nu maar buiten haar
communiteit moet gaan leven. Echt
niet. Je kunt dit werk niet „zo
maar" aan. Als je met jezelf bent
klaar gekomen, dan kun je het
doen. Ik geloof dat jonge mensen
er nog niet tegenop zouden kun
nen, want het vraagt psychisch en
lichamelijk vrij veel van je. Dat
klinkt nogal „duur". Ik bedoel het
in alle bescheidenheid. Het is toch
waar, dat je in deze situatie een
nieuwe weg moet vinden als kloos
terling. Het beleven van de armoe
de bijvoorbeeld. Vroeger stapte je
naar je overste en zei: „Ik heb
„J>, wat doe ik hier? Dat vraagt
natuurlijk iedereen, maar het is ge
woonweg moeilijk om het te zeggen
al staat m'n agenda ook helemaal vol.
De eerste maand heb ik kennis ge
maakt met allerlei mensen. Er zijn
namelijk nog ongelooflijk veel werk
groepen waar ik mee te maken kreeg.
Van de bijeenkomsten heb ik regel
matig verslagen gemaakt, zodat ik
een overzicht heb wat er hier alle
maal leeft. Wat wij doen is eigenlijk
allerlei dingen op gang brengen en
als het eenmaal loopt, dan trekken
we ons min of meer terug. Het is
dan de bedoeling, dat anderen het
werk voortzetten. Wel blijf je het
werk dan nog begeleiden en dat kim
je juist omdat je heel brede contac
ten hebt".
„Voor zo'n eerste aanzet moet je
mensen opsnorren en daarvoor moet
je op huisbezoek, persoonlijke con
tacten leggen. Die eerste huisbezoe
ken vond ik wel een beetje grieze
lig, maar het ging goed. Gewoon. Het
was wel direct het hele dorp, waar ik
was, rond: er is een zuster op huis
bezoek. Maar het is natuurlijk anders
dan het huisbezoek van een pas
toor. Je gaat met een bepaald doel:
mensen winnen voor nieuw werk".
„De meeste dingen die we doen
proberen we zo breed mogelijk op
te zetten. Niet alleen zoeken we sa
menwerking met alle kerken, maar
ook met buitenkerkelijken. Het gaat
immers om het welzijn van alle men
sen in de kanaalzone. Dat vind ik
juist het fijne van ons werk. Ons aan
wezig-zijn hier is de positieve inbreng
van de kerk in dit gebied".
(Van een onzer veslaggevers)
HILVARENBEEK De hervormde kerk heeft de jonge dominee I. J.
Walpot uit Hilvarenbeek prachtige pastorie aan het onverbeterlijke
Vrijthof voor twee dagen per week vrijgesteld voor het rakantieoas-
toraat. Hij stelt die „vrije" dagen in dienst van de interkerkelijke (her
vormde en gereformeerde) commissie voor het vakantiepastoraat in het
zuiden. „Zuiden" betekent hier Noord-Brabant en Limburg.
Daarnaast heeft ds. Walpot zitting in een nóg interkerkelijker groepe
ring op dit gebied, de werkgroep „Kerk en Toerisme'', waarin behalve
de protestanten ook de katholieken participeren. Dit betekent, dat zijn
gebied nog groter is geworden, want de werkgroep „Kerk en Toerisme"
geldt voor het bisdom Breda, dus ook voor Zeeland.
,.Is het U allemaal duidelijk?"
vraagt ds. Walpot aan het einde van
een gesprek van ruim een uur. En
zijn vraag is verklaarbaar.
Er is een gedegen uiteenzetting no
dig om duidelijk te maken, wat welke
kerk waar doet voor wie. Daar kan
ds. Walpot ook niets aan doen. „Als
je de zaken vanaf hetprille begin
hebt meegemaakt is het een open
boek", verzekert hij. En dat is ook
begrijpelijk. In ieder geval komt uit
het langdurig vraag- en antwoord
spel een min of meer overzichtelijk
beeld van de situatie tevoorschijn.
En daaruit blijkt, dat de toeristen
zielzorg, om deze katholieke term te
gebruiken, van het begin af door pro
testanten en katholieken anders bena
derd is. Voor de protestanten was het,
via echt evangelisatiewerk aam het be
gin, al spoedig een kwestie van ser
vice-verlening aan de tijdelijke be
woners van kampeercentra.
Een zeer christelijke benadering van
de zaak zonder dat het werk een
uitgesproken kerkelijke signatuur
draagt.
De katholieke kerk in het bisdom
Breda heeft het tot, nu toe vooral ge
zocht in het scheppen van kerkruim
ten, strandkerken. Hetgeen begrijpe
lijk is ais men weet, dat de meeste
Zeeuwse kustplaatsen geen katholieke
kerken rijk zijn. Reeds in 1959 wer
den de eerste twee katholieke strand
kerken in Zeeland In gebruik geno
men, een in Zouteland en een in
Haamstede. Intussen is dat aantal
flink uitgegroeid. Maar naast de bouw
van strandkerken was het tevens de
bedoeling tot een aangepast contact
met de toeristen te komen.
Geen integratie
Intussen hebben de kerken elkander
ook aan het strand en op de camping
gevonden. In 1966 kwam de intercon
fessionele werkgroep „Kerk en Toeris
me" tot stand, waarin naast katholieke
en protestantse zielzorgers ook des
kundigen op het gebied van toerisme
zitting hebben. Een volledige integra
tie van het vakantiepastoraat is dat
niet, want dat is alleen al vanwege
het werkgebied niet goed mogelijk.
Zoals gezegd opereert de protestantse
commissie voor vakantiepastoraat in
Noord-Brabant en Limburg, daarmee
haar activiteiten spreidend over het
gebied van drie katholieke bisdom
men, terwijl de werkgroep „Kerk en
Toerisme" voor het bisdom Breda
functioneert en zodoende ook de uit
toeristisch oogpunt belangrijke pro
vincie Zeeland erbij betrekt.
Tachtig centra
Hoe dan ook, per 1 juli gaat het
protestantse vakantiepastoraat weer
met zijn werk beginnen. Dat betekent
voor heel Nederland, dat in of rond
ongeveer tachtig vakantiecentra
teams van jonge mensen aan het werk
gaan om vakantiegangers te helpen
hun vrije tijd zo plezierig mogelijk
door te brengen. Het werk, dat door
plaatselijke recreatie-commissies wordt
aangetrokken, staat onder auspiciën
van de Bijbel Kiosk Vereniging in
Amsterdam, die er voor zorgt dat er
recreatietenten of kiosken komen op
de campings waar de teams welkom
zijn. In het zuiden (Brabant en Lim
burg) zijn er dat zes, waaronder ,,'t
Hoekske" in Kaatsheuvel, „De Heide"
in Bergenop Zoom en waarschijnlijk
„Uit en Thuis", eveneens in Bergen
op Zoom,
De bedoeling ls, dat de teams recre
atieve mogelijkheden uitbuiten waar
kampbeheerders door hun drukke za
kelijke bezigheden niet aan toe ko
men. Ze organiseren kleuter- en kin
derspelen, vertellen voor de jeugd,
houden de kleintjes bezig met knut
selwerk, organiseren sportwedstrijden
en competities, zetten in de avonduren
instuiven en kampvuren op of organi
seren dansavonden. Voor de ouderen
zetten zij culturele programma's in
elkaar, wat de Inhoud betreft uiter
aard aangepast aan de vakantie: licht
en plezierig.
Jongelui nodig
Gezien de reacties van vorige Jaren
op het werk van de teams Is het voor
de Bijbel Kiosk Vereniging geen
(Van onze sportredactie)
ZEVENBERGEN. Voor de zeventiende keer organiseert de Zevenbergse
Schaakvereniging morgen de zoals dat In Zevenbergen heet „snelschaakdag",
een vereenvoudigde naam voor de open Nederlandse snelschaakkampioenschappen.
In de ontruimde fabriekshal can de Hazet-fabriek aan de Hazeldonkseweg hoopt
het bestuur van de schaakvereniging morgenmiddag om twee uur zo'n 200 mensen
te kunnen begroeten.
selprijs („Heit Zilveren Paard", dat nu
in handen is van een Leidse schaakver
eniging).
Uiteraard moeten de schakers sneller
zetten dan normaal. In een kwartier
dienen nu maar liefst vijfenveertig zet
ten worden gedaan. De deelnemers
„turven" iedere zet. De organisatoren
kunnen dit natuurlijk niet zelf doen.
Men heeft geen speciale aanleg voor
het snelschaken nodig. Iedere schaker
kan meedoen. Het tempo is uiteraard
hoger, maar het ligt toch voor ieder
een gelijk. Er zijn sommige mensen
die er een grote aanleg voor hebben.
Het is voornamelijk een kwestie van
snel reageren. Of buitenlanders dit snel
ler doen dan Nederlanders is niet be
kend, maar de titel is reeds diverse
malen veroverd door Duitsers en Bel
gen. Het kampioenschap is nu in han
den van een Duitser. Toch is het in
de loop der jaren ook al terechtgeko
men bij mensen als Jan Hein Donner
en Frans Kuypers. Tot de deelnemers
kan men nu al Coen Zuidema, Hans
Ree, de Belgische kampioen Cornells
en de Zeeuwse titelhouder Jansen re
kenen.
Deze kampioenschappen zijn een
ontwerp van de heer Unk, die er steeds
aan heeft geschaafd tot ze in de per
fecte vorm waren, De algemene leiding
is nu in handen van de heer Hasper,
terwijl de heer Unk optreedt als „de
man achter de schermen".
Nu reeds zijn 135 inschrijvingen
ontvangen, maar de ervaring heeft ge
leerd dat er op de dag van de wed
strijd nog altijd veel deelnemers bijko
men.
De organisatoren, de heer HaSpér (al
gemeen leider), de heer Unk („regis
seur") en de heer Van Brule (secreta
ris), zijn in ieder geval zovei gereed om
ook vandaag nog inschrijvingen te ont
vangen.
Deze kampioenschappen zijn onder
verdeeld in drie onderdelen. Acht groe
pen van zes, zeven of acht schakers
strijden om het Nederlands snelschaak-
kampioenschap. De winnaars van de
groepen worden weer ondergebracht in
twee groepen van vier en de twee deel
nemers, die daarna als winnaar over
blijven, spelen op het podium de fi
nale. De rest van de deelnemers is
naar sterkte ondergebracht in groepen
van acht schakers. Voor iedere groep
zijn vier prijzen beschikbaar, zodat de
helft van het aamtal deelnemers met
een prijs haar huis gaat. Bovendien kan
er door teams van vijf schakers ge
speeld worden om de teamprijs in de
vorm van een schaakklok en een wif-
Dit zijn de mensen die het schaak
kampioenschap in Zevenbergen voor
bereidden: v.l.n.r. de heren Unk, van
Brute en Hasper.
vraag, of ze met bet werk doorgaan.
Wél een vraag Is, of ze voldoende
Jonge mensen bereid zal vinden zich
voor zo'n team beschikbaar te stellen.
Ze hoopt op een voldoende aantal
aanmeldingen van bijvoorbeeld kleu
terleidsters, kweekschoolstudenten,
jeugdleiders ij -leidsters, priesterstu
denten e.d.
Degenen dit zich voor dit werk be
schikbaar willen stellen kunnen zich
voor 22 maart aanmelden bij de Bijbei
Kiosk Vereniging, sectie recreatie in
Amsterdam, Keizersgracht 756. Ze ont
vangen dan een uitnodiging om deel
te nemen aan een informatief week
eind. Voor hun deelname aan een re
creatieteam (minstens veertien dagen)
krijgen ze een vergoeding van f 20.-
zakgeld per week, terwijl de plaatse
lijke commissie de reis- en verblijf
kosten voor haar rekening neemt. Het
grootste probleem blijkt het aantrek
ken van hoofdleiders te zijn en juist
daartoe doet het BKV een beroep op
jonge priesters en predikanten, op ou
dere studenten, onderwijzers of jeugd
leiders. Tot de taak van die team
leiders behoort o.a. het verzorgen van
een dagsluiting, waaraan iedereen in
het kamp kan deelnemen als hij daar
behoefte aan heeft.
Andere taken
Wat doet Intussen de werkgroep
„Kerk en Toerisme"? In de korte tijd
van haar bestaan heeft ze o.a. een
enquête gehouden onder kampbeheer
ders om een inzicht te krijgen in de
wijze, waarop toeristen In campings
hun dag doorbrengen. Maar er if ui
teraard meer te doen.
Ds. Walpot: „Daar ls Inmiddels een
nota over opgesteld. Ja, er zijn na
tuurlijk meer taken. Je zou kunnen
denken aan een enquête onder jon
gelui: wat wordt er op de campings
aan voorzieningen verwacht? Je zou
kunnen denken aan hulp en voorlich
ting aan kampbeheerders. De werk
groep zou maatregelen stimuleren die
de vercommercialisering van de recre
atie moeten tegen gaan. Er zou kun
nen worden aangedrongen op over
heidssubsidiëring van kampeerbedrij-
ven en het zou ook geen luxe zijn ais
er een landelijke opleiding voor lei
ders van kampeerbedrijven kwam".
Een andere taak en daarmee heeft
het vakantiepastoraat zich o.a. in Zee
land al bezig gehouden, is het aan
kweken van de echte bijbelse gast
vrijheid onder de bevolking van de
vakantiegebieden. En dat is naai- onze
mening dan een taak die duidelijk
op het gebied van de kerken ligt en
die zeker nog niet ten einde is
LOURENCO MARQUES De oud-
katholieke pastoor Pina Cabral van O-
porto in Portugal is benoemd tot hulp
bisschop van het anglicaanse bisdom
Lebombo in Mozambique. Het is voor
de eerste maal dat een oud-katholiek
anglicaanse bisschop wordt. De oud-ka
tholieken en de anglicanen erkennen
eikaars sacramenten en geldigheid van
wijdingen. De beslissing om een oud
katholiek op de bisschopspost te be
noemen werd een half jaar geleden
genomen door de diocesane synode van
Lebombo. Het is de bedoeling dat mgr.
Cabral de bisschop van Lebombo met
tertijd zal opvolgen en dat het angli
caanse bisdom deel gaat uitmaken van
de oud-katholieke kerk van Portugal.
Het aantal gereformeerde kerken in
ons land bedraagt op het ogenblik
849, Sinds januari j.l. zijn er gerefor
meerde kerken geïnstitueerd te Leer-
sum, te Delft-Abtswoude, te Nijkerker-
veen en te Geldrop.
De gereformeerde kerk te Cubaard is
per 1 maart van dit jaar opgeheven: de
66 leden, die tot deze kerk behoren,
worden opgenomen in de kerk te Wom-
mels (classis Bolsward). De kerk te
Cubaard was al van 1938 af vakant.
MELBOURNE Een 21-jarige Aus
tralische lekehelper heeft van paus Pau-
lus toestemming gekregen om aan ka
tholieke Papoea's op een afgelegen
missiepost, waar geen priester is, de
communie uit te reiken. De Australiër
helpt de Papoea's bij de aanleg van
een koffieplantage.